Volgens de geruchten wordt de baas van Tesla China mogelijk de opvolger van Musk. Dan is dit een voorproefje van wat er komen gaat...Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:16:
Fucking mahjong. Hoe moet die management meeting zijn geweest.... Iemand nog toevoegingen ideeën? Ja nou... Wellicht mahjong toevoegen? Jeugd is dat alweer verleerd of nooit aangeleerd, doen we dat ook wel er bij. Maatschappelijk belang en zo.
Moet nog ff wachten. Ze verwachten mijn MY voor kerst te kunnen leveren. Ben hier aan 't lurken en informatie aan 't inwinnenSluuz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:31:
[...]
Probeer het zelf eens.
Of stop eens een usb stick met mp3’s in je glovebox aansluiting. En dan wel met mp3’s met een hogere bitrate dan 96kbit
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wat ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen, in Duitsland kost de RWD 54k en de LR kost 57k. Bijzonder dat daar het prijsverschil zo klein is en een LR dus een smak goedkoper is dan in NL.
Voor 3k zou ik wellicht ook voor een LR gaan, maar zoals hier in NL, namelijk een verschil van 16k, dat vind ik veel te veel.
Voor 3k zou ik wellicht ook voor een LR gaan, maar zoals hier in NL, namelijk een verschil van 16k, dat vind ik veel te veel.
Hij komt uit Rovaniemi in Lapland je MY?Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:32:
[...]
Moet nog ff wachten. Ze verwachten mijn MY voor kerst te kunnen leveren. Ben hier aan 't lurken en informatie aan 't inwinnen
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ja klopt! Ze hebben alleen wat range issues door het koude weer dus elke 200 kilometer bij de supercharger. Nog ff wachten duscarpebios schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:33:
[...]
Hij komt uit Rovaniemi in Lapland je MY?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Daar heeft Elon ook aan gedacht!Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:36:
[...]
Ja klopt! Ze hebben alleen wat range issues door het koude weer dus elke 200 kilometer bij de supercharger. Nog ff wachten dus
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Zonder grappen, hij was in giga texas met z'n team om daar te kijken waar 't aan schortte toch? Productie in giga texas moet omhoog en in shanghai heeft die 't geweldig gedaan las ik.bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:32:
[...]
Volgens de geruchten wordt de baas van Tesla China mogelijk de opvolger van Musk. Dan is dit een voorproefje van wat er komen gaat...
Maar die Duitse prijs is wel inclusief een deel fabrikanten korting wat bij de aankoopsusbsidie hoort. Desondanks is het een heel vreemde prijsstelling, net zoals dat de Model 3 RWD in NL duurder is dan de Model Te RWD.maharens schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:33:
Wat ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen, in Duitsland kost de RWD 54k en de LR kost 57k. Bijzonder dat daar het prijsverschil zo klein is en een LR dus een smak goedkoper is dan in NL.
Ik denk dat Tesla de vraag wil sturen op grond van wat ze in welke hoeveelheden in welke fabriek kunnen produceren.
Zeker. Productiecapaciteit in Shanghai zit nu al dik boven 1 miljoen auto's per jaar. Bizar eigenlijk, dat soort aantallen uit 1 fabriek. Laat staan straks 3 van dat soort fabrieken.Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:38:
[...]
Zonder grappen, hij was in giga texas met z'n team om daar te kijken waar 't aan schortte toch? Productie in giga texas moet omhoog en in shanghai heeft die 't geweldig gedaan las ik.
Da fuck. Doen zij 20k auto's per week?! Wauw.bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:47:
[...]
Zeker. Productiecapaciteit in Shanghai zit nu al dik boven 1 miljoen auto's per jaar. Bizar eigenlijk, dat soort aantallen uit 1 fabriek. Laat staan straks 3 van dat soort fabrieken.
En met drie is het idee, Berlijn, Shanghai en Texas?
Volgens TMC is de kwaliteit van Spotify (LTE) omhoog gegaan sinds een bepaalde update en kunnnen gebruikers niet echt meer verschil horen tussen Spotify via BT en LTE. Weet alleen niet of dit zo is, en of dit dan ook in de EU met premium zo is. Je kunt overigens ook anders Spotify via WIFI hotspot gebruiken zonder premium. Dan blijk je ook 320kbps te krijgen. Kan zomaar eens meer zijn dan via LTE met premium.Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:32:
[...]
Moet nog ff wachten. Ze verwachten mijn MY voor kerst te kunnen leveren. Ben hier aan 't lurken en informatie aan 't inwinnen
Zie ook; YouTube: Tidal vs Spotify bitrate in Tesla.
Als je dan echt kwaliteit wil kun je beter Premium skippen en voor dat geld Tidal nemen. Dan via hotspot Tidal luisteren in de auto. Dan krijg je een HiFi stream. (1411kbps) (Mits je unlimited mobiel data hebt.)
[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 13-12-2022 22:18 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wat wegenbelasting betreft moet Nederland eens kijken naar andere landen, wat überhaupt wel een billijke belasting is. Op basis gewicht is eigenlijk te zot voor woorden.
Vrijwel elk ander land neemt uitstoot tot op de gram mee in de belasting. En dan komt mijn 2016 Peugeot 308 2.0hdi die in NL €116 per maand kost, in Zweden op €60 per jaar, in Duitsland op ~€300 per jaar, en in de UK op £0 per jaar
.
Er moet in Nederland ook eens gekeken worden hoe absurd wij afwijken qua kosten, en voor EV’s als men weer naar gewicht gaat kijken wordt het ronduit lullig. Oh ja, op gewicht mag sowieso weleens inflatiecorrectie worden gedaan door alle veiligheidsmiddelen. Een auto van 750kg ga je niet meer nieuw vinden, en een middenklasser is ook allang de 1000kg gepasseerd.
Vandaag overigens wel wat bijzonders meegemaakt.
De Tesla was lekker warm van binnen, maar ik kreeg de deur niet open. Handvat zat eerst vast, daarna ging het raam niet omlaag…
Hierna ging de ruitenwisser spontaan aan terwijl die nog half vastgevroren zat (precies de reden waarom bij andere merken je dit vaak handmatig aan moet zetten
Doet de functie ‘auto ontdooien’ meer dan gewoon interieur opwarmen en voor/achter ruiten ontdooien?
Vrijwel elk ander land neemt uitstoot tot op de gram mee in de belasting. En dan komt mijn 2016 Peugeot 308 2.0hdi die in NL €116 per maand kost, in Zweden op €60 per jaar, in Duitsland op ~€300 per jaar, en in de UK op £0 per jaar
Er moet in Nederland ook eens gekeken worden hoe absurd wij afwijken qua kosten, en voor EV’s als men weer naar gewicht gaat kijken wordt het ronduit lullig. Oh ja, op gewicht mag sowieso weleens inflatiecorrectie worden gedaan door alle veiligheidsmiddelen. Een auto van 750kg ga je niet meer nieuw vinden, en een middenklasser is ook allang de 1000kg gepasseerd.
De Tesla was lekker warm van binnen, maar ik kreeg de deur niet open. Handvat zat eerst vast, daarna ging het raam niet omlaag…
Hierna ging de ruitenwisser spontaan aan terwijl die nog half vastgevroren zat (precies de reden waarom bij andere merken je dit vaak handmatig aan moet zetten
Doet de functie ‘auto ontdooien’ meer dan gewoon interieur opwarmen en voor/achter ruiten ontdooien?
[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 13-12-2022 22:51 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik lees op Macrumors dat het waarschijnlijk gebaseerd is op een web app, dus niet native. Dit betekent max 256kbps AAC en dus geen lossless of Atmos oid. Zie bijv. de FAQ van Cider.carpebios schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:20:
Maar kan niet zeggen dat het nu anders klinkt dan spotify.
Ik zie ook geen optie om iets in te stellen qua kwaliteit of zo.
256kbps ABR LC-AAC die iTunes gebruikt is overigens meer dan prima voor in een auto. Ik heb destijds nog op HA.org L.A.M.E. —alt-preset standard MP3’tjes getest en kon dat toen al (op een paar killer samples na) met een goede koptelefoon en nog jonge oren nauwelijks onderscheiden van lossless.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ja ook de cameraverwarming aanzetten. Alleen als ik de auto in stap gaat de temperatuur niet terug naar mijn instelling en blijft hij maximaal verwarmen (Hi). Dus ik ben weer terug naar interieur verwarming+sentry mode even aan zetten. Voor de deurhendels werkt ontdooien niet echt.GAIAjohan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:48:
Wat wegenbelasting betreft moet Nederland eens kijken naar andere landen, wat überhaupt wel een billijke belasting is. Op basis gewicht is eigenlijk te zot voor woorden.
Vrijwel elk ander land neemt uitstoot tot op de gram mee in de belasting. En dan komt mijn 2016 Peugeot 308 2.0hdi die in NL €116 per maand kost, in Zweden op €60 per jaar, in Duitsland op ~€300 per jaar, en in de UK op £0 per jaar.
Het is de reden dat we bij Athlon geen andere velgen meer mogen bestellen onder Tesla’s._eLMo_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:33:
[...]
Wut? Dat blijft toch nooit staan voor een rechter? Gewoon kort geding aanspannen lijkt me.
Dit heeft erg veel gedoe opgeleverd bij compleet losstaande problemen. Dus bij ieder merk mag je nog steeds zelf velgen bestellen als accessoire, behalve bij Tesla.
Hoe zet je camera verwarming aan?Pierz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:19:
[...]
Ja ook de cameraverwarming aanzetten. Alleen als ik de auto in stap gaat de temperatuur niet terug naar mijn instelling en blijft hij maximaal verwarmen (Hi). Dus ik ben weer terug naar interieur verwarming+sentry mode even aan zetten. Voor de deurhendels werkt ontdooien niet echt.
En je kan je huidige verbruik en bandenspanning weer snel checken zoals vroegah
https://twitter.com/drive...&t=KOejowbDP_rxKsp3xn58cw
Model 3
Capaciteit is eerder dit jaar opgehoogd naar 22.000 per week. In november zijn er meer dan 100.000 auto's vanuit Shanghai verkocht (China + export), maar daar zat een deel inventaris bij. Waarschijnlijk meer dan 80.000 geproduceerd in de maand.Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:54:
[...]
Da fuck. Doen zij 20k auto's per week?! Wauw.
En met drie is het idee, Berlijn, Shanghai en Texas?
En inderdaad, Austin en Berlijn zouden ook die niveaus moeten gaan halen. Fremont zit op ongeveer 600.000 per jaar nu. Ook al veel voor een autofabriek, maar binnen Tesla de kleinste...
Sinds de update doet mijn autopilot het niet meer. Het icoontje met het stuurtje is weg en ik kan nergens iets vinden. Kan iemand mij misschien helpen?
De Tesla 'Kerst' software update bevat eindelijk track mode voor de MYP ;-)
https://www.notateslaapp....022.44.25.1/release-notes
https://twitter.com/Tesla...wkatFew1QKGtP72nzbtw&s=19
[ Voor 21% gewijzigd door Chonn op 14-12-2022 07:38 ]
MY LR QuickSilver 2023 :-)
Hoeveel mensen gebruiken dit vaker dan één keer om te kijken wat het is? Voor normaal verkeer heb je er niks aan en de meeste Tesla’s zien ook nooit een circuit. Of mis ik iets?Chonn schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:34:
De weg gebruiken als circuit hèInspired schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:39:
[...]
Hoeveel mensen gebruiken dit vaker dan één keer om te kijken wat het is? Voor normaal verkeer heb je er niks aan en de meeste Tesla’s zien ook nooit een circuit. Of mis ik iets?
Hier bij ons is nog een ongebruikte landingsbaan van het leger, kan ik misschien binnenkort “Audi-ringen” maken met de M3P
De meeste Tesla’s zijn ook geen performance, maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet zo van op een Y. Wie dat belangrijk vond gaat toch voor een 3 of S? Alsnog vreemd dat het zo lang geduurd heeft gezien de onderdelen vrijwel gelijk zijn aan de 3.Inspired schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:39:
[...]
Hoeveel mensen gebruiken dit vaker dan één keer om te kijken wat het is? Voor normaal verkeer heb je er niks aan en de meeste Tesla’s zien ook nooit een circuit. Of mis ik iets?
Beetje laatChonn schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:34:
Zie het nut op een 3 ook niet. Heb een paar collega's/vrienden met een 3P en die gebruiken het ook nooit. Het is meer marketing dan dat het echt nuttig is. Tenminste, dat idee heb ik.Deveon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:23:
[...]
De meeste Tesla’s zijn ook geen performance, maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet zo van op een Y. Wie dat belangrijk vond gaat toch voor een 3 of S? Alsnog vreemd dat het zo lang geduurd heeft gezien de onderdelen vrijwel gelijk zijn aan de 3.
Ik ga in januari waarschijnlijk over tot aanschaf of lease van een Model 3 tweedehands.
Hebben de ervaringsdeskundigen hier nog tips voor mij waar ik op moet letten als ik een Model 3 (standaard of long range) inspecteer, uit bouwjaar 2019 of 2020 bijvoorbeeld? Bijvoorbeeld op het gebied van accu(capaciteit/soort) en bouwkwaliteit/afwerking?
Dank!
Hebben de ervaringsdeskundigen hier nog tips voor mij waar ik op moet letten als ik een Model 3 (standaard of long range) inspecteer, uit bouwjaar 2019 of 2020 bijvoorbeeld? Bijvoorbeeld op het gebied van accu(capaciteit/soort) en bouwkwaliteit/afwerking?
Dank!
De 3 werd te klein, de S (of X) vind ik te groot. Dus een Y. En een MY LR met 20" en performance boost is bijna net zo duur als een MYP, hence de MYP.Deveon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:23:
[...]
De meeste Tesla’s zijn ook geen performance, maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet zo van op een Y. Wie dat belangrijk vond gaat toch voor een 3 of S?
Ik heb de P voor de velgen bijv. Lijkt hierboven hetzelfdeInspired schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:55:
[...]
Zie het nut op een 3 ook niet. Heb een paar collega's/vrienden met een 3P en die gebruiken het ook nooit. Het is meer marketing dan dat het echt nuttig is. Tenminste, dat idee heb ik.
Accu's zijn allemaal zelfde chemie dacht ik tot grofweg eind 2020, maar de SR+ heeft tussendoor een kleine capaciteitsuprade gehad.Alamo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:15:
Ik ga in januari waarschijnlijk over tot aanschaf of lease van een Model 3 tweedehands.
Dank!
En eind 2020 deed LFP zijn intrede, die is minder degradatie gevoelig en je mag tot 100% laden. De regeneratie wordt wel veel sneller beperkt bij kou, hoge SOC, etc. Als je hem lang wilt rijden zou ik voor zo'n LFP SR+ gaan, omdat het range verschil met een LR niet heel groot meer is wegens tot 100% kunnen laden.
De P vind ik ook net even lekkerder smoelen dan de gewone versie.JohanB schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:41:
[...]
Ik heb de P voor de velgen bijv. Lijkt hierboven hetzelfde
En daarnaast zou ik het vermogen ook wel dagelijks gebruiken. Gewoon omdat het kan.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Kan het (flink) hogere energieverbruik ook verklaard worden omdat de bandendruk door de lage temperatuur flink is gezakt?
Ik zat op 2,9 en nu met de lage temperaturen is dat 2,6 geworden.
Je hebt het dan over <5% extra verbruik. Denk bij 2,6 vs 2,9 nog eerder 1 a 2%. Als het al te meten is.Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:07:
Kan het (flink) hogere energieverbruik ook verklaard worden omdat de bandendruk door de lage temperatuur flink is gezakt?
Same here: van 2.9 naar 2.6 gezakt. Maar mijn Tesla gaf laatst over een afstand van 80km aan dat het mij 1% meer had gekost. Het kost wel iets, maar niet super veel (in mijn geval).Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:07:
Oke, maar wanneer ga je track mode gebruiken..?JPDeckers schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:38:
[...]
De 3 werd te klein, de S (of X) vind ik te groot. Dus een Y. En een MY LR met 20" en performance boost is bijna net zo duur als een MYP, hence de MYP.
Houd er wel rekening mee dat de laatste 20% laden naar die 100% erg traag zal gaan... Mijn voorkeur zou alsnog uitgaan naar de LR, die laad je tot 80%~ met ongeveer dezelfde range, terwijl de laadtijd aanzienlijk korter zal zijn. Met name voor lange afstandrijders of mensen die veel tripjes maken met de auto een voordeel tijdens het superchargen.Pierz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:58:
[...]
Als je hem lang wilt rijden zou ik voor zo'n LFP SR+ gaan, omdat het range verschil met een LR niet heel groot meer is wegens tot 100% kunnen laden.
Driften doe ik wel eens in hele ruime bochten als het nat is, dat mis ik wel een beetje van mijn BMW en Mercedes.Inspired schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:55:
[...]
Zie het nut op een 3 ook niet. Heb een paar collega's/vrienden met een 3P en die gebruiken het ook nooit. Het is meer marketing dan dat het echt nuttig is. Tenminste, dat idee heb ik.
Met de 3 LR al eens geprobeerd, maar de auto corrigeert veel te veel.
Althans ik dacht toch dat je daar track mode voor nodig hebt?
Ik vind dat er net veel ruimte verloren gaat aan dat FSD gedoe in de linkerhelft van het scherm. Dus wel positief dat ze daar nu extra zaken in steken imo.Koffie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:44:
Kan nou niet zeggen dat de nieuwe update de boel mooier heeft gemaakt.
Scherm begint een beetje een kermis te worden nu. Snap ook echt niet waarom muziek en navi info nu zo nodig allemaal verplaatst moest worden.
[Afbeelding]
Ik vind dat best meevallen. Hij zakt helemaal niet echt in op die laatste 20%. Ja er is wat afvlakking, maar “erg traag” is overdreven.Aeonis schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:29:
[...]
Houd er wel rekening mee dat de laatste 20% laden naar die 100% erg traag zal gaan... Mijn voorkeur zou alsnog uitgaan naar de LR, die laad je tot 80%~ met ongeveer dezelfde range, terwijl de laadtijd aanzienlijk korter zal zijn. Met name voor lange afstandrijders of mensen die veel tripjes maken met de auto een voordeel tijdens het superchargen.
/f/image/104WG7pnev7x0krNCFp4p8W1.png?f=fotoalbum_large)
PSN: Sluuz
Inzakken is het inderdaad niet, maar het gaat wel heel consistent omlaag.Sluuz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:52:
[...]
Ik vind dat best meevallen. Hij zakt helemaal niet echt in op die laatste 20%. Ja er is wat afvlakking, maar “erg traag” is overdreven.
[Afbeelding]
Ik hoop dat je dat niet op de openbare weg doet...this schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:47:
[...]
Driften doe ik wel eens in hele ruime bochten als het nat is, dat mis ik wel een beetje van mijn BMW en Mercedes.
Met de 3 LR al eens geprobeerd, maar de auto corrigeert veel te veel.
Althans ik dacht toch dat je daar track mode voor nodig hebt?
Doet me een beetje denken aan die "fail" filmpjes van dikke auto's die één of andere meeting verlaten, en dan met veel lawaai willen tonen dat ze power hebben... tot aan de volgende boom.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja ik doe dat op de openbare weg, in wijde bochten waar niemand anders is. Het moet al heel raar lopen als ik ergens tegen een boom aanzit. Als het goed geregend heeft, hoef je ook helemaal niet hard te gaan om te driften in een bocht. Ik deed dat altijd aan vrij lage snelheden.Tommie12 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:42:
[...]
Ik hoop dat je dat niet op de openbare weg doet...
Doet me een beetje denken aan die "fail" filmpjes van dikke auto's die één of andere meeting verlaten, en dan met veel lawaai willen tonen dat ze power hebben... tot aan de volgende boom.
Daar heb je ook absoluut niet veel power voor nodig, ik deed het met een BMW 116d, niet echt een toonbeeld van veel power
[ Voor 8% gewijzigd door this op 14-12-2022 11:46 ]
Let dan maar op met 400+pk, je zal niet de eerste zijn die zich laat verrassen. Een enorm verschil met zo'n makke diesel.this schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:45:
[...]
Ja ik doe dat op de openbare weg, in wijde bochten waar niemand anders is. Het moet al heel raar lopen als ik ergens tegen een boom aanzit. Als het goed geregend heeft, hoef je ook helemaal niet hard te gaan om te driften in een bocht. Ik deed dat altijd aan vrij lage snelheden.
Daar heb je ook absoluut niet veel power voor nodig, ik deed het met een BMW 116d, niet echt een toonbeeld van veel power
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja, dat hang dus af van je use case. Als je veel lange ritten maakt levert de LR vooral gemak en wat tijdwinst tov de RWD/SR+. Maar de nieuwste Model 3 RWD heeft geloof ik ook al bijna 500 km WLTP. Dat is ook voor lange ritten echt genoeg. Stel dat het 325 km in de winter is op de snelweg. Dan kom je met 5-75% toch ook al ruim 200 km ver. Dat is al gauw 2-2,5 uur rijden, dus prima moment om weer even te stoppen. Dan is de auto binnen 25 minuten alweer klaar voor de volgende etappe. Vraag is dus ook hoe vaak je dit nodig hebt. Als dat 1x per jaar de wintersport betreft is een beetje tijdverlies misschien wel acceptabel tegenover een flinke meerprijs.Aeonis schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:29:
[...]
Houd er wel rekening mee dat de laatste 20% laden naar die 100% erg traag zal gaan... Mijn voorkeur zou alsnog uitgaan naar de LR, die laad je tot 80%~ met ongeveer dezelfde range, terwijl de laadtijd aanzienlijk korter zal zijn. Met name voor lange afstandrijders of mensen die veel tripjes maken met de auto een voordeel tijdens het superchargen.
Een andere afweging is dat je met de LFP batterij niet alleen tot 100% kunt laden, maar dat het juist ook wordt aangeraden om minstens 1x per week tot 100% te laden. Doe je dat niet, dan raakt het BMS een beetje in de war over de werkelijke SOC. Je moet dus wel redelijk betrouwbaar toegang hebben tot een laadpunt waar je dit kunt doen.
Het is niet mijn eerste ervaring met zo'n zware auto'sTommie12 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:48:
[...]
Let dan maar op met 400+pk, je zal niet de eerste zijn die zich laat verrassen. Een enorm verschil met zo'n makke diesel.
325km op de snelweg in de winter, is dat niet wat héél optimistisch?bilgy_no1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:49:
[...]
Ja, dat hang dus af van je use case. Als je veel lange ritten maakt levert de LR vooral gemak en wat tijdwinst tov de RWD/SR+. Maar de nieuwste Model 3 RWD heeft geloof ik ook al bijna 500 km WLTP. Dat is ook voor lange ritten echt genoeg. Stel dat het 325 km in de winter is op de snelweg. Dan kom je met 5-75% toch ook al ruim 200 km ver. Dat is al gauw 2-2,5 uur rijden, dus prima moment om weer even te stoppen. Dan is de auto binnen 25 minuten alweer klaar voor de volgende etappe. Vraag is dus ook hoe vaak je dit nodig hebt. Als dat 1x per jaar de wintersport betreft is een beetje tijdverlies misschien wel acceptabel tegenover een flinke meerprijs.
Een andere afweging is dat je met de LFP batterij niet alleen tot 100% kunt laden, maar dat het juist ook wordt aangeraden om minstens 1x per week tot 100% te laden. Doe je dat niet, dan raakt het BMS een beetje in de war over de werkelijke SOC. Je moet dus wel redelijk betrouwbaar toegang hebben tot een laadpunt waar je dit kunt doen.
Trouwens bij de dealer raden ze het aan om altijd tot 100% vol te laden, niet 1x per week maar gewoon altijd.
Dat is bij de nieuwe LFP accu's idd het advies. De 'oudere' non LFP is tussen de 20 en 80% standaard (en alleen in situaties waar het echt nodig is naar de 100%)this schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:58:
[...]
325km op de snelweg in de winter, is dat niet wat héél optimistisch?
Trouwens bij de dealer raden ze het aan om altijd tot 100% vol te laden, niet 1x per week maar gewoon altijd.
Ik vind het stuurwerk bij een "performance EV met 4WD" wel een stuk minder prettig/voorspelbaar dan bij een RWD BMW. Mijn 330i kon ik best op de limiet rijden, voelde en wist precies wat de auto deed. Nu met de P2 blijf ik toch verder van de limiet op een bochtige dijkweg.this schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:55:
[...]
Het is niet mijn eerste ervaring met zo'n zware auto's, wel de eerste waar ik niet meteen vond hoe ik de veiligheidssettings kan afzetten.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
325 is wel een stretch ja voor een SR. Bjorn kwam in de winter bij 120 uit op 20kWh/100km. Netto heb je zonder buffer iets van 55kWh? Kom je op een 260km als je nog 5% over wilt houden. Als je max 100 gaat rijden ga je wel richting de 300+.this schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:58:
[...]
Ja EV-database komt op 275 km real range winter highwayInspired schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:29:
[...]
325 is wel een stretch ja voor een SR. Bjorn kwam in de winter bij 120 uit op 20kWh/100km. Netto heb je zonder buffer iets van 55kWh? Kom je op een 260km als je nog 5% over wilt houden. Als je max 100 gaat rijden ga je wel richting de 300+.
Mee eens. Kon in mn Giulia (300pk) bijna elke bocht de kont laten dansen met vol vertrouwen.VidaR-9 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:14:
[...]
Ik vind het stuurwerk bij een "performance EV met 4WD" wel een stuk minder prettig/voorspelbaar dan bij een RWD BMW. Mijn 330i kon ik best op de limiet rijden, voelde en wist precies wat de auto deed. Nu met de P2 blijf ik toch verder van de limiet op een bochtige dijkweg.
Met de M3P (ja, ook in driftmode) is eigenlijk best lastig te voelen. En ja aantal keren goed gelukt wat echt satisfying is, maar ook aantal keren, excuse my french, bruine broek moment.
Life is too short to drive boring cars
Hangt natuurlijk af van de snelheid en omstandigheden. Björn Nyland haalde met de 60 kWh LFP:this schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:58:
[...]
- 404 km bij 90 km/h
- 289 km bij 120 km/h
Maar dit was bij -3°C en nat wegdek, dus behoorlijk ongunstige omstandigheden. Het is ook bijna onmogelijk om gemiddeld 120 km/h over langere afstand te rijden (knooppunten, drukte op de weg, werkzaamheden), dus rekende ik met iets ertussenin.
Of anders beredeneerd: 325 km op 57.5 kWh bruikbaar is 177 Wh/km gemiddeld. Nyland mat 142 Wh bij 90 km/ en 199 Wh bij 120 km/ h.
Er zijn vast meer tests voor andere omstandigheden en snelheden.
Daarom schreef ik ook minstens 😉. Maar je moet dus regelmatig vol kunnen laden voor de beste performance en behoud van de batterij.this schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:58:
[...]
Voor de behoud van de accu kun je het beter niet doen. Dan is 80/90% "beter". Het heeft meer te maken met BMS en dat Tesla geen zeurende klanten wil.bilgy_no1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:50:
[...]
Daarom schreef ik ook minstens 😉. Maar je moet dus regelmatig vol kunnen laden voor de beste performance en behoud van de batterij.
Heb toch het idee dat het wat beter klinkt Apple Music of zit dat tussen mijn oren?
Wat ik niet snap is dat ik gisteren kon updaten naar 2022.40.9. Ik zie nergens een verandering in lay out oid waar ik iedereen over hoor op deze pagina....
Hoe kom ik aan de nieuwste update?
Geduld hebbenjevdr1990 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:23:
[...]
Wat ik niet snap is dat ik gisteren kon updaten naar 2022.40.9. Ik zie nergens een verandering in lay out oid waar ik iedereen over hoor op deze pagina....
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Kan je met deze nieuwe update nu ook eindelijk de volledige tekst van een titel lezen in de media bediening? Ik vind dat eigenlijk echt vreemd dat dit zomaar afgekapt wordt zonder mogelijkheid om de volledige titel te lezen (of kijk ik ergens over?).
Bij mij is die vanochtend binnen gekomen!jevdr1990 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:23:
[...]
2022.40.9 is een bugfix op 2022.40.x. Je volgende release zal dan 2022.44.25.1 zijn.
Misschien kom je hiervoor in aanmerking?SirLct schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:22:
[...]
Dus je moet ook apple music subscription hebben?
Of is het puur om te weten wie het is maar voor de rest werkt het gelijk zonder dat je apple music abbonement hebt?
https://offers.applemusic.apple/six-month-offer
Ik kan het zelf nog niet proberen bij gebrek aan de 2022 Christmas update voorlopig.Get Apple Music free for 6 months.
New subscribers get 6 months free with your eligible AirPods, HomePod mini or Beats.[1]
[1] Any AirPods Pro, AirPods (2nd generation and 3rd generation), AirPods Max, HomePod, HomePod mini, Beats Fit Pro, Beats Studio Buds, Powerbeats, Powerbeats Pro, or Beats Solo Pro is eligible. No purchase necessary for current owners of eligible devices. AirPods (1st generation), Beats Solo3 Wireless, Beats Studio3 Wireless, Beats EP, and Beats Flex are not eligible.
Ik vraag me af of een hersenspinsel van mij ietwat lijkt te kloppen of het dus zin heeft om naar een SeC te gaan.
Ik heb sinds december 2019 een Model 3 Performance, waarbij ik nooit problemen heb ervaren met de range. Ik heb altijd met de percentage indicator gewerkt en mij bekruipt steeds meer het gevoel dat er maar iets van rond de 60 kWh beschikbaar lijkt qua bruikbare stroom. Afgelopen week kreeg ik dat idee opnieuw. Ik ben me bewust van de kou en dat een P ook wat meer verbruikt, zeker met mijn rechter voet, maar hoe ik ook reken, ik lijk niet in de buurt van de bedoelde range te zitten (en dan heb ik het over 400-450km in de zomer).
Zie ook deze foto:
:strip_exif()/f/image/LIqSnVNXaucHFpUPxux9J5T0.jpg?f=fotoalbum_large)
Auto was opgeladen tot 90%. Op de foto heeft ie nog exact 10% over, dus effectief 20% speling.
Als ik de 80% = 200km aan houdt, met een verbruik van 24 kWh per 100km, dan lijkt het er toch op dat ie met 50km en dus 250km leeg zou zijn. Maar als dus 80% neerkomt op 48 kWh, dan is 100%: 100*48 / 80 = 60. Oftewel, 20% is 1/4de daarvan en dus 12 kWh, dan lijkt het er voor mij op dat het dus inderdaad bij die 60 kWh einde lijkt te zijn(48 + 12). Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Ik heb sinds december 2019 een Model 3 Performance, waarbij ik nooit problemen heb ervaren met de range. Ik heb altijd met de percentage indicator gewerkt en mij bekruipt steeds meer het gevoel dat er maar iets van rond de 60 kWh beschikbaar lijkt qua bruikbare stroom. Afgelopen week kreeg ik dat idee opnieuw. Ik ben me bewust van de kou en dat een P ook wat meer verbruikt, zeker met mijn rechter voet, maar hoe ik ook reken, ik lijk niet in de buurt van de bedoelde range te zitten (en dan heb ik het over 400-450km in de zomer).
Zie ook deze foto:
:strip_exif()/f/image/LIqSnVNXaucHFpUPxux9J5T0.jpg?f=fotoalbum_large)
Auto was opgeladen tot 90%. Op de foto heeft ie nog exact 10% over, dus effectief 20% speling.
Als ik de 80% = 200km aan houdt, met een verbruik van 24 kWh per 100km, dan lijkt het er toch op dat ie met 50km en dus 250km leeg zou zijn. Maar als dus 80% neerkomt op 48 kWh, dan is 100%: 100*48 / 80 = 60. Oftewel, 20% is 1/4de daarvan en dus 12 kWh, dan lijkt het er voor mij op dat het dus inderdaad bij die 60 kWh einde lijkt te zijn(48 + 12). Of zie ik dit helemaal verkeerd?
@Fab1Man Die 200 km gereden, in hoeveel ritten was dit? Met de huidige temperaturen moet iedere keer de auto de binnenkant opwarmen, en koelt na de auto verlaten weer af. Dit geeft vooral in het begin van de ritten flink wat meer verbruik. Heb je tussentijds ook nog Sentry mode aan staan, of pre heating? Want die zie je niet terug in de ritten kwa verbruik. Die 400-450 km ga je met een 2019 model en niet-warmtepomp versie zeker niet halen met de huidige buitentemperaturen.
[ Voor 15% gewijzigd door adjego op 14-12-2022 15:18 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Sentry Mode zou inderdaad voor een deel de verklaring kunnen zijn. Het waren 2 ritten van ongeveer 85km enkele reis en 1 rit van 30km. Sentry Mode heeft ongeveer 3-4 uur aan gestaan na de allereerst rit, daarna niet meer. Pre-heating heb ik meen ik niet gebruikt.adjego schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:16:
@Fab1Man Die 200 km gereden, in hoeveel ritten was dit? Met de huidige temperaturen moet iedere keer de auto de binnenkant opwarmen, en koelt na de auto verlaten weer af. Dit geeft vooral in het begin van de ritten flink wat meer verbruik. Heb je tussentijds ook nog Sentry mode aan staan, of pre heating? Want die zie je niet terug in de ritten kwa verbruik. Die 400-450 km ga je met een 2019 model en niet-warmtepomp versie zeker niet halen met de huidige buitentemperaturen.
En dat het verbruik hoger is met deze temperaturen is logisch, maar ik lijk een netto capaciteit van rond de 60 kWh uur te hebben. Ik verwacht in de winter ook niet meer dan 350km, maar ik haal doorgaans altijd rond de 250km met 90% en het doorsnee verbruik in de winter is meestal rond de 22 kWh.
[ Voor 14% gewijzigd door Fab1Man op 14-12-2022 15:43 ]
Dat heb ik ook hoor. Lijkt echt beter te klinken dan via bluetooth. Waarschijnlijk ook tussen mijn orencarpebios schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:01:
Heb toch het idee dat het wat beter klinkt Apple Music of zit dat tussen mijn oren?
[ Voor 6% gewijzigd door Hoedje op 14-12-2022 15:43 ]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Die automatische richtingaanwijzer is wel ideaal op rotondes of andere plekken waar je eerst de andere kant op stuurt. Superhandige kleine toevoeging. Net als vorig jaar de camerabeelden bij gebruik van de richtingaanwijzer om de dode hoek te kunnen zien.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
@Fab1Man welke EPA range geeft de auto aan bij 90 of 100%? Obv die indicatie kun je wel redelijk de degradatie inschatten.
334km bij 71%, dus dat is dan 470 bij 100%. Dat lijkt op zich qua pure cijfers te kloppen en ook niet zo gek veel degradatie. Was ooit 491 denk ik...
470 is best ok. Nieuw was het ooit 499.Fab1Man schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:57:
334km bij 71%, dus dat is dan 470 bij 100%. Dat lijkt op zich qua pure cijfers te kloppen en ook niet zo gek veel degradatie. Was ooit 491 denk ik...
Vergelijkbaar met (of zelfs beter dan) mijn 2020 M3P (begin dit jaar vervangen door een MY LR):Fab1Man schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:57:
/f/image/tZdIkLfM60EJfKNtv2GMSE8v.png?f=fotoalbum_large)
Het lastige is dat er veel niet inbegrepen is in die 48 kWh, daarom kun je het helaas ook niet vergelijken met batterijcapaciteit. Dan is inspired z'n methode beter inderdaad.Fab1Man schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:39:
[...]
Sentry Mode zou inderdaad voor een deel de verklaring kunnen zijn. Het waren 2 ritten van ongeveer 85km enkele reis en 1 rit van 30km. Sentry Mode heeft ongeveer 3-4 uur aan gestaan na de allereerst rit, daarna niet meer. Pre-heating heb ik meen ik niet gebruikt.
En dat het verbruik hoger is met deze temperaturen is logisch, maar ik lijk een netto capaciteit van rond de 60 kWh uur te hebben. Ik verwacht in de winter ook niet meer dan 350km, maar ik haal doorgaans altijd rond de 250km met 90% en het doorsnee verbruik in de winter is meestal rond de 22 kWh.
Wat je zo aan het einde van je laadsessie kunt doen is kijken hoeveel kWh aan je batterij is toegevoegd als je weer terug gaat van 10 naar 90%. wat ik begreep is dat dat de energie is die is toegevoegd is aan de batterij (dus NIET de energie geleverd aan de auto, die weer 5-10% hoger ligt)
[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 14-12-2022 16:16 ]
Dan zal het puur een gevoelskwestie van mij zijn die verkleurd wordt door pre-heating, sentry mode etc. Thanks voor het meedenken allemaal!
Ik was vandaag aan het snelladen (in de UK bij Rugby) en het viel me op dat de laadsnelheid ondanks voorverwarmen zeer matig was. Hij is tijdens de sessie niet eens boven de 30 uitgekomen.
Ik neem aan dat het een combinatie is van de buitentemperatuur en dat ik hem misschien wat langer had moeten laten voorverwarmen (was nu krap aan 10 minuten) wat voor deze lage snelheid zorgt.
Maar toch had ik wel verwacht dat de laadsnelheid tijdens de sessie verder zou verbeteren en dat gebeurde maar niet.
Hebben jullie hier ook last van en zo ja, wat helpt?
Ik heb het trouwens bij 2 verschillende laders van deze locatie geprobeerd, allebei helaas hetzelfde.
Ik neem aan dat het een combinatie is van de buitentemperatuur en dat ik hem misschien wat langer had moeten laten voorverwarmen (was nu krap aan 10 minuten) wat voor deze lage snelheid zorgt.
Maar toch had ik wel verwacht dat de laadsnelheid tijdens de sessie verder zou verbeteren en dat gebeurde maar niet.
Hebben jullie hier ook last van en zo ja, wat helpt?
Ik heb het trouwens bij 2 verschillende laders van deze locatie geprobeerd, allebei helaas hetzelfde.
Nu we toch bezig zijn omtrent verbruik en dergelijke. Een noob-vraagje:
Wat doet hij als je bv een uur in de file staat. Gaat verbruik dan ook snel omlaag of heeft de tesla een “slim” systeem hiervoor ?
Bijkomend vraagje: hebben alle M3P van eind 2021 allemaal een warmtepomp en LFP batterij?
Wat doet hij als je bv een uur in de file staat. Gaat verbruik dan ook snel omlaag of heeft de tesla een “slim” systeem hiervoor ?
Bijkomend vraagje: hebben alle M3P van eind 2021 allemaal een warmtepomp en LFP batterij?
Geen enkele Model 3 Performance heeft een LFP batterij. Die zit alleen in de SR+/RWD modellen.Boy1308 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:18:
Nu we toch bezig zijn omtrent verbruik en dergelijke. Een noob-vraagje:
Bij mij is 2022.44.25.1 halverwege de download weer verdwenen. Op naar .2 neem ik aan?
Laat maar, kan hem nu gewoon installeren. Denk dat de app even out of sync was met de auto.
Laat maar, kan hem nu gewoon installeren. Denk dat de app even out of sync was met de auto.
[ Voor 39% gewijzigd door DaCoTa op 14-12-2022 17:15 ]
Wat is je reden om niet te updaten? Ik moet zeggen dat Automatisch grootlicht nu ook top werkt. Ben naar Duitsland (Oberhausen) gereden en terug. Nergens meer last van. Pluspunt vind ik nu ook dat de auto minder gaat zeuren. Denk aan auto's die volgens tesla nog op de baan rijden waar je wilt invoegen terwijl dat niet zo is. De camera's werken nu samenInspired schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:20:
Dit is de "holiday" update? Ik zit nog op 2022.20.8 en wil toch wel erg graag "altijd regenbogen". Dus misschien toch maar eens updaten.
Bandenspanning inzien via de app (laatste genoteerd)
Auto kleurtje geven op je scherm
Speed Assistant (camera's kijken nu beter naar de borden langs de weg) - Werkt nog beter met 2022.40 Navi update
Verbeteringen voor opladen/snelheid van opladen
Verbeteringen voor het calculeren van de benodigde batterijverbruik voor je rit enz.
Je Auto naar een andere supercharger sturen als het te druk is (handig op vakantie enz)
Aankomst batterij indicatie is makkelijk te zien
Blind spot camera
Tesla profielen (cloud sync)
Verkeer tijdens je route inzien.
Verwijderen van games.
Theater modes minimaliseren
Nieuwe Energy app
Supercharger gegevens bekijken zoals prijs per uur enz
Sentry mode live kunnen bekijken (nu ook met dog mode aan voor de cabin camera)
+ de release notes van de Holiday update op dit moment (en ik mis nog behoorlijk wat features denk ik).
Flinke updates trouwens dit jaar
Nice dat dit ook weer kan! Scheelt weer een vullend beeld over je navi als je even snel wilt kijkenElonDusk schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:04:
En je kan je huidige verbruik en bandenspanning weer snel checken zoals vroegah
Ach, heb ook geüpdatet maar de holiday update heb ik nog niet aangeboden gekregen. Wel is de update goed bevallen. Enige probleem was dat die halverwege crashte, rebootte en daarna de app ervan overtuigd was dat de auto niet de nieuwe update had, maar de auto wel de nieuwe versie draaide. Toch ging de auto nog eventjes fijntjes de update opnieuw installeren, waar die ook echt binnen een minuut mee klaar was.
Misschien meer zoals bij steam een integrity check?Caelorum schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:26:
Toch ging de auto nog eventjes fijntjes de update opnieuw installeren, waar die ook echt binnen een minuut mee klaar was.
Komt ook omdat hij langer laadt alsof er meer mb binnengehaald moet worden. Spotify’s is vrij snel met volgende nummer.Hoedje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:43:
[...]
Dat heb ik ook hoor. Lijkt echt beter te klinken dan via bluetooth. Waarschijnlijk ook tussen mijn oren
Nou, FSD is weer een drama met 2022.44.2 en dit weer. Even een opsomming van vier punten:
Heenweg:
- Knooppunt A28/A1 waarbij er een 'extra afslaande baan' komt vanaf de parallelbaan terwijl je zelf al op de rechterstrook rijdt. Ding hoeft alleen lijntjes te volgen en gaat eigenlijk gewoon rechtdoor over de stippelbelijning en besluit de linkerbaan dan maar te kiezen. Feitelijk dus een ongeoorloofde onnodige baanwissel. Er was niemand in de buurt dus ik heb het maar even laten gebeuren om te zien wat ie er van ging maken
- Midden op de A1 ineens nav een wat anders gekleurd stuk asfalt (totaal niet lijkend op belijning) ineens een ruk naar rechts richting vluchtstrook. Gelukkig hou ik het stuur vast.
Terugweg:
- Met een beetje tegenlicht al problemen met Autopilot en baanwissel (error: niet beschikbaar, geen automatische baanwissel)
- Ineens gaan remmen omdat ie vindt dat er 'weinig zicht' is (en ja, ruit was gewoon schoon. Gewoon beetje zon van linksvoor. Niet eens frontaal).
- Weer een zwabber aan het stuur omdat ie vond dat de rijstrook blijkbaar niet rechtdoor ging (a12, compleet recht stuk weg. Prima belijning)
- Witte streep begin spitsstrook (dus waar je verdreven wordt naar de hoofdrijbaan normaal) ook een ruk aan het stuur (ok, dat ben ik inmiddels gewend en vind ik ook niet vreselijk raar).
En dat moet self-driving worden. Pfff. Ik heb het nog nooit zo erg gehad alles bij elkaar.
Heenweg:
- Knooppunt A28/A1 waarbij er een 'extra afslaande baan' komt vanaf de parallelbaan terwijl je zelf al op de rechterstrook rijdt. Ding hoeft alleen lijntjes te volgen en gaat eigenlijk gewoon rechtdoor over de stippelbelijning en besluit de linkerbaan dan maar te kiezen. Feitelijk dus een ongeoorloofde onnodige baanwissel. Er was niemand in de buurt dus ik heb het maar even laten gebeuren om te zien wat ie er van ging maken
- Midden op de A1 ineens nav een wat anders gekleurd stuk asfalt (totaal niet lijkend op belijning) ineens een ruk naar rechts richting vluchtstrook. Gelukkig hou ik het stuur vast.
Terugweg:
- Met een beetje tegenlicht al problemen met Autopilot en baanwissel (error: niet beschikbaar, geen automatische baanwissel)
- Ineens gaan remmen omdat ie vindt dat er 'weinig zicht' is (en ja, ruit was gewoon schoon. Gewoon beetje zon van linksvoor. Niet eens frontaal).
- Weer een zwabber aan het stuur omdat ie vond dat de rijstrook blijkbaar niet rechtdoor ging (a12, compleet recht stuk weg. Prima belijning)
- Witte streep begin spitsstrook (dus waar je verdreven wordt naar de hoofdrijbaan normaal) ook een ruk aan het stuur (ok, dat ben ik inmiddels gewend en vind ik ook niet vreselijk raar).
En dat moet self-driving worden. Pfff. Ik heb het nog nooit zo erg gehad alles bij elkaar.
UNOX: The worst operating system
Hoe heb jij FSD werkend in Nederland?
Dat wisselen van baan heb ik een tijdje geleden hier ook gepost inderdaad. Was rond 20 november.
Dat wisselen van baan heb ik een tijdje geleden hier ook gepost inderdaad. Was rond 20 november.
[ Voor 56% gewijzigd door carpebios op 14-12-2022 18:20 ]
Onder een Model Y Performance passen prima de 19" en 20" Tesla velgen. Officieel vanuit Tesla mogen ze dit voor de Performance niet adviseren, net als dat ze bijv. geen spoiler op een niet-P mogen monteren, maar het kan allemaal wel. Met betrekking tot vervallen garantie: Hierover heb ik van Tesla zelf niets gehoord. Staat het ergens in de kleine lettertjes? Kan mij wel voorstellen dat als je met lekker smalle 19" banden vol gaat optrekken dat je wat oppervlak tekort komt tov 21" 275 & 255 banden en dat dat niet wenselijk/handig is.Fasttesla schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:22:
[...]
Vraagje, is dit een Performance?
Waarom vraag ik dat denk je misschien. Ik was ook bezig met velgen onder mijn MYP maar dit kan een garantie probleem worden als er geen originele 21’’ met winterbanden onder zitten volgens de Tesla heren. Dit alleen met de Performance nogmaals.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Gewoon op de auto hebben en leren leven met zelf aangeven van baanwissels enzo.carpebios schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:19:
Oja, en elke keer accepteren dat het weer verder beperkt wordt. Automatisch afritten nemen was blijkbaar ook vreselijk gevaarlijk. Gelukkig werkt verkeersbord- en stoplichtherkenning nog wel.
Zag vandaag dat ie zelfs netjes matrixborden met snelheidsbeperking meenam. Had ik nog niet eerder gezien (is ook al een tijdje geleden dat ik een snelheidsbeperking op een matrixbord ben tegengenomen).
[ Voor 38% gewijzigd door Korvaag op 14-12-2022 18:24 ]
Er zijn twee FSD’s. Degene in Europa die schijnbaar erg halfbakken werkt en de betaversie die alleen in US en Canada te vinden is.carpebios schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:19:
Zijn twee totaal verschillende dingen.
PSN: Sluuz
Jeps, je hebt er hier in NL om precies te zijn ongeveer totaal niets aan. Maargoed, de vorige eigenaar had het erop besteld. Ok.Sluuz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:24:
[...]
Er zijn twee FSD’s. Degene in Europa die schijnbaar erg halfbakken werkt en de betaversie die alleen in US en Canada te vinden is.
Ik heb zelf geen kleine lettertjes gevonden, dit is mij via de mail(Tesla Nederland) verteld. Ze adviseerde mij om bij mij in de buurt(Rotterdam) contact te zoeken. Deze vertelde mij dat dit niet geadviseerd wordt ivm mogelijke problemen aan bv de remschijven die krom kunnen trekken en andere zaken. Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden op internet te vinden dat zelfs 18’’ er onder passen. Het risico ligt dus gewoon bij je zelf.Taro schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:19:
[...]
Onder een Model Y Performance passen prima de 19" en 20" Tesla velgen. Officieel vanuit Tesla mogen ze dit voor de Performance niet adviseren, net als dat ze bijv. geen spoiler op een niet-P mogen monteren, maar het kan allemaal wel. Met betrekking tot vervallen garantie: Hierover heb ik van Tesla zelf niets gehoord. Staat het ergens in de kleine lettertjes? Kan mij wel voorstellen dat als je met lekker smalle 19" banden vol gaat optrekken dat je wat oppervlak tekort komt tov 21" 275 & 255 banden en dat dat niet wenselijk/handig is.
Ik heb FSD gekocht, maar het werkt helemaal niet. Je hebt gewoon enhanced AP. Dus de auto gebruikt geen FSD software maar is compatible als het hier uitkomt.Sluuz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:24:
[...]
Er zijn twee FSD’s. Degene in Europa die schijnbaar erg halfbakken werkt en de betaversie die alleen in US en Canada te vinden is.
Het werkt, maar er is zeer weinig dat werkt. Verkeerslichtherkenning zit er bijvoorbeeld in en dat zit niet in de Enhanced AP voor zover ik weet.carpebios schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:33:
[...]
Ik heb FSD gekocht, maar het werkt helemaal niet. Je hebt gewoon enhanced AP. Dus de auto gebruikt geen FSD software maar is compatible als het hier uitkomt.
https://www.tesla.com/nl_nl/support/autopilot
Zo te zien idd wel in FSD maar niet in EAP.
[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 14-12-2022 18:35 ]
Een gedeelte van de lijst heb ik met 2022.20.8 ook al. Veel zaken zijn ook verbeteringen op papier imho. Andere SuC kiezen bij drukte is leuk, maar diep in Frankrijk en Spanje heb je verder weinig keuze. Daarom zijn ze dan ook druk. Verder zie ik niet veel dingen die ik niet missen kan. Zal wel een keer updaten maar vind de nadelen groter dan de voordelen nog.Flexiilex schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:20:
[...]
Wat is je reden om niet te updaten? Ik moet zeggen dat Automatisch grootlicht nu ook top werkt. Ben naar Duitsland (Oberhausen) gereden en terug. Nergens meer last van. Pluspunt vind ik nu ook dat de auto minder gaat zeuren. Denk aan auto's die volgens tesla nog op de baan rijden waar je wilt invoegen terwijl dat niet zo is. De camera's werken nu samenDat scheelt een hoop gezeur. Je mist behoorlijk wat nieuwe features;
Bandenspanning inzien via de app (laatste genoteerd)
Auto kleurtje geven op je scherm
Speed Assistant (camera's kijken nu beter naar de borden langs de weg) - Werkt nog beter met 2022.40 Navi update
Verbeteringen voor opladen/snelheid van opladen
Verbeteringen voor het calculeren van de benodigde batterijverbruik voor je rit enz.
Je Auto naar een andere supercharger sturen als het te druk is (handig op vakantie enz)
Aankomst batterij indicatie is makkelijk te zien
Blind spot camera
Tesla profielen (cloud sync)
Verkeer tijdens je route inzien.
Verwijderen van games.
Theater modes minimaliseren
Nieuwe Energy app
Supercharger gegevens bekijken zoals prijs per uur enz
Sentry mode live kunnen bekijken (nu ook met dog mode aan voor de cabin camera)
+ de release notes van de Holiday update op dit moment (en ik mis nog behoorlijk wat features denk ik).
Flinke updates trouwens dit jaar
[...]
Nice dat dit ook weer kan! Scheelt weer een vullend beeld over je navi als je even snel wilt kijken
Klopt, ik kwam laatst deze video tegen:Fasttesla schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:28:
[...]
Ik heb zelf geen kleine lettertjes gevonden, dit is mij via de mail(Tesla Nederland) verteld. Ze adviseerde mij om bij mij in de buurt(Rotterdam) contact te zoeken. Deze vertelde mij dat dit niet geadviseerd wordt ivm mogelijke problemen aan bv de remschijven die krom kunnen trekken en andere zaken. Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden op internet te vinden dat zelfs 18’’ er onder passen. Het risico ligt dus gewoon bij je zelf.
Het kan dus prima. Bij de M3 werd ook gesproken over dat de grotere remklauwen het plaatsen van kleinere velgen onmogelijk zouden maken.
Tesla wil natuurlijk graag de P en bijbehorende duurdere velgen verkopen, alle begrip voor. Maar of het vervallen van garantie echt van toepassing is of alleen wordt misbruikt om de sales de goede kant op te sturen, ik ga voor dat laatste.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Auto navigeren naar een minder drukke suc moet daar ook al inzitten. Aangezien ik dat met die versie ook al deed in de zomer naar Italie.Inspired schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:35:
[...]
Een gedeelte van de lijst heb ik met 2022.20.8 ook al. Veel zaken zijn ook verbeteringen op papier imho. Andere SuC kiezen bij drukte is leuk, maar diep in Frankrijk en Spanje heb je verder weinig keuze. Daarom zijn ze dan ook druk. Verder zie ik niet veel dingen die ik niet missen kan. Zal wel een keer updaten maar vind de nadelen groter dan de voordelen nog.
Ik dacht juist dat het te maken had met HW 3 en dat het op HW2.5 niet werkt. Stond namelijk bij de changelogs een jaar terug? Iemand die dit kan bevestigen?Korvaag schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:34:
[...]
Het werkt, maar er is zeer weinig dat werkt. Verkeerslichtherkenning zit er bijvoorbeeld in en dat zit niet in de Enhanced AP voor zover ik weet.
https://www.tesla.com/nl_nl/support/autopilot
Zo te zien idd wel in FSD maar niet in EAP.
Maar zoals het daar staat lijkt het FSD te zijn. Maar dat systeem is dus niet actief hier. Dat binnenkort staat er ook al jaren.
[ Voor 11% gewijzigd door carpebios op 14-12-2022 18:45 ]
Kan. De app bleef 100% installeren zeggen. De auto zat al op de nieuwe software, maar het infotainment systeem crashte nog even. Daarna had die zogenaamd geen navigatiedata meer (app zegt nu ook dat ik een service afspraak moet maken). Nog een reboot en spontaan was de data er weer. Na de reboot bleef de app zeuren dat er nog ene update was dus daar maar gezegd dat die kom updaten (auto gaf het overigens niet aan). En de auto ging doodleuk "iets" installeren, wat er al was natuurlijk.TNJ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:39:
[...]
Misschien meer zoals bij steam een integrity check?
Anyway, het draait prima. Ik wacht alleen op die kerstupdate, maar ik zit al maanden bij de laatste lichting. Ooit zat ik bij de eersten, maar toen een keer bewust op een versie blijven hangen en nu wordt ik bestraft
Het is maar wat je actief noemt. Aangezien verkeersbord- en stopbordherkenning hier werkt vind ik dat het actief is. Dat het 'Automatisch sturen' van FSD hier niet werkt klopt.carpebios schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:44:
[...]
Ik dacht juist dat het te maken had met HW 3 en dat het op HW2.5 niet werkt. Stond namelijk bij de changelogs een jaar terug? Iemand die dit kan bevestigen?
Maar zoals het daar staat lijkt het FSD te zijn. Maar dat systeem is dus niet actief hier. Dat binnenkort staat er ook al jaren.
Werkt is een groot woord. In een tunnel zijn alle matrixboden stoplichtenKorvaag schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:01:
[...]
Het is maar wat je actief noemt. Aangezien verkeersbord- en stopbordherkenning hier werkt vind ik dat het actief is. Dat het 'Automatisch sturen' van FSD hier niet werkt klopt.
Hij herkent ook pionnen en alles wat daar op lijkt, zoals hectometerpaaltjes.
[ Voor 9% gewijzigd door carpebios op 14-12-2022 19:03 ]
Hoho.. dat is niet waar!carpebios schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:02:
[...]
Werkt is een groot woord. In een tunnel zijn alle matrixboden stoplichten
Hij herkent ook pionnen en alles wat daar op lijkt, zoals hectometerpaaltjes.
Niet alleen in tunnels
Ik vind het die duizend euros wel waard in ieder geval!Korvaag schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:10:
[...]
Hoho.. dat is niet waar!
Niet alleen in tunnels, en vergeet ook die oranje voorwaarschuwingslichten voor verkeerslichten niet.
En soms ziet die een stoplicht niet omdat die te dicht bij staat, die krijgt dat stoplicht een soort epilepsie
Laat ik het zo zeggen. Ik vind het al jammer dat ik er bijtelling over betaal terwijl ik het zelf niet eens gekocht hebcarpebios schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:12:
[...]
Ik vind het die duizend euros wel waard in ieder geval!
Ikzelf heb een M3P van dec 2021. Ik heb beetje hetzelfde idee. Ik heb in de app bijv. nog 52% en 228km. Als ik dat verreken kom ik op 438km bij 100%. Dit was aan het begin ca. 490km. Dat is een afname van bijna 12% in 1 jaar. Ik heb in een jaar 30.000km gereden en weinig superchargers gebruikt. Is dit nu serieus de degradatie die ik zie na 1! jaar?Fab1Man schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:10:
Ik vraag me af of een hersenspinsel van mij ietwat lijkt te kloppen of het dus zin heeft om naar een SeC te gaan.
Zie ook deze foto:
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.