Ik denk dat dit soort artikelen nog iets te kort door de bocht zijn
Ja: de huidige wet mbt vrijstelling MRB loopt tot slechts 2025. Dat is officieel en zeker. En daarna is er sprake van een kwarttarief van benzine, lees ik op veel plekken (maar nog niet op de website van de rijksoverheid?).
Maar wat er in 2026 precies gaat gebeuren, is (volgens mij!) nog helemaal niet vastgelegd. Men gaat er dan maar vanuit dat het naar benzine-tarief gaat, maar dat is voorlopig eigenlijk nog giswerk. Wie weet gaat het wel naar LPG of dieseltarief, weten wij veel...
Het zou mij niks verbazen, zeker met de huidige stikstofcijfers en CO2-doelen, dat er nog een ei gelegd gaat worden over de mrb. Daarbij is het zelfs nog denkbaar dat men óók kijkt naar de huidige benzine-tarieven.
Zelfde geldt ook voor rekeningrijden op termijn: het is helemaal niet gezegd dat verschillende brandstofvarianten gegarandeerd hetzelfde behandeld worden.
Kijk, dat het verschil kleiner zal worden, dat lijkt me vanzelfsprekend. Ik kan me ook wel voorstellen dat autobezit/gebruik uberhaupt veel duurder gaat worden, dus ook dat de tarieven voor benzine of diesel zullen stijgen.
Ik denk dat dit een mooi puntje voor een volgend kabinet gaat worden tzt... doortrekken van het kwarttarief van benzine lijkt mij ook erg aannemelijk. Maar nogmaals, het is niet meer dan gissen.