ElonDusk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:07:
Om de 1-2 pagina’s weer dat geklaag over Tesla Vision (en 10 andere dingen die steeds weer opnieuw terug komen) en dat andere het beter doen.
Wat houdt jullie tegen om te switchen naar een ander merk (behalve de lage bijtelling / je contract die nog loopt reden)? Ben oprecht benieuwd.
Er zijn zeker ook positieve punten. De hoofdreden voor mij om voor Tesla te kiezen was het laag verbruik, het Tesla SuC netwerk (toen nog exclusief Tesla) en de snelle levertermijn.
Mochten de andere merken die dingen onder de knie krijgen, dan zie ik geen reden meer om voor Tesla te kiezen.
In het begin had Tesla krediet en waren ze ook voor op de concurrentie. Die hadden zo'n features nu eenmaal niet of ze waren echt beperkt. Alleen haalt de concurrentie Tesla nu stilaan in en slagen ze er maar niet in om vooruitgang te boeken ondanks alle (loze) beloftes. Het geduld wat veel mensen in het begin hier voor konden opbrengen raakt gewoon op.
Het gaat er volgens mij ook om dat Tesla ergens de naam heeft van voor te lopen op al deze features waardoor er extra tegengas komt om de realiteit duidelijk te maken.
Voor de Model Y heb ik 6 maanden met een iX3 gereden. Daar zat het comfort/demping toch een stuk beter en werkte vooral de ACC/lane assist een stuk beter en zaken als climate control. De app was een stuk slechter en zeker ook de range/verbruik en geen gebruik kunnen maken van de SuCs viel tegen.
All-in all was de ervaring echter een stuk minder frustrerend. Alles was voorspelbaar. Bijna dagelijks heb ik momenten dat ik echt wil roepen tegen de auto als die voor de zoveelste keer ongewenst vertraagd voor een fietser of omdat de auto denkt dat ik op een bepaalde afslag beter 80km/h zou rijden en daar dan ook bruusk moet voor afremmen. Bij het filerijden probeer ik nog vaak AP en in de meeste gevallen zet ik ik het na een paar minuten alweer af omdat ik misselijk kom of geïrriteerd. Om nog maar van het veelvoorkomend gepiep en gezaag van de wagen te zwijgen.
Als ik nu opnieuw zou kunnen kiezen (en niet lang zou moeten wachten voor gelijk welk model) zou ik het echt niet meer weten. Elke lange rit met de Tesla ben ik blij dat ik een Tesla heb. Echter de gemiddelde dagelijkse rit door het stadscentrum is meestal één brok frustratie door bovenstaande.
Door het koudere weer komt nu weer een nieuw probleem de kop opsteken: automatische ontwaseming. Die is echt veel te snel en overdreven actief. Zelfs als de wagen onder de carport staat en er is helemaal geen damp op de ramen staat dat ding te blazen als een gek. Dit blijft ook veel te lang doorgaan (soms >15 minuten) terwijl er eigenlijk helemaal geen nood was aan ontwaseming. Of nog beter als de feature aanslaat net nadat je zelf manuele ontwaseming hebt uitgezet.
Dit is zo gemakkelijk op te lossen of op zijn minst een toggle voor te voorzien om de feature uit te schakelen of gewoon uit te zetten op het moment dit actief is. Nu uitzetten wil zeggen airco op handmatig zetten, richting benen/gezicht aanzetten en ventilatorsnelheid wijzigen. 4-5 touch-acties tijdens het rijden. Daarna heb je geen automatische airco meer dus mag je het een tijd later weer aanzetten. Mogen we hier dan niet over klagen? Als ook maar iemand dit 5 minuten had getest had het afgekeurd geweest... Het krediet voor foutjes en slechte updates of brakke features is ook wel een keer gewoon op.
Dat kan je zelf wel maar weet je achterligger niet. Ik duw toch regelmatig (bijvoorbeeld tijdens vertraagd verkeer of file) zelf het gas in bij een onverwachte remactie om te voorkomen dat iemand achterop zit.
Ik rij wekelijks meerdere keren in en rond Brussel dus daar plakt men wel bovengemiddeld dicht op je wagen.
[
Voor 14% gewijzigd door
DSK op 10-12-2022 19:51
]