Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 391 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.150.985 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

DaCoTa schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:22:
[...]

Staat je voice ding misschien op Engels?
Nee, helaas, zijn bekende dingen ook. Ik zie online wel dat je audio navigatie begeleiding kan stoppen door te zeggen "Demp stembegeleiding", dus ik zal straks eens "Hervat stembegeleiding" ofzo proberen, dan is die iig opgelost :9

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 13:46

Lagune

Its time for warp

Pierz schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:38:
[...]

Toen ik EAP een maandje kon testen kon je enkel door een flinke weerstand sturen. Dat werkt voor geen meter als je een gaatje op de linker baan in wilt. Op normale AP verdwijnt die weerstand als je knippert, dan lijk je niet zo aggressief/dronken/beginnend bestuurder als je van baan wisselt.
wat jij beschrijft is van baan wisselen zonder knipper

met knipper zal ie lane change gaan doen op EAP en dan als het druk is het niet kunnen completen binnen de tijd, dong timeout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:49
_eLMo_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:40:
[...]

Nee, helaas, zijn bekende dingen ook. Ik zie online wel dat je audio navigatie begeleiding kan stoppen door te zeggen "Demp stembegeleiding", dus ik zal straks eens "Hervat stembegeleiding" ofzo proberen, dan is die iig opgelost :9
Ik weet niet of de assistent ook automatisch Engels verstaat, maar anders heb je wellicht wat aan dit overzicht van Engelse commands. Onder andere bedieningen van navigatie aanwijzingen worden hierin genoemd

Ik kan me heugen dat ik ook hier ooit een excel met alle Nederlandse commands voorbij heb zien komen. Kan het helaas niet terugvinden, dus wellicht is er hier iemand anders die dat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 06:48
Lagune schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:06:
[...]

wat jij beschrijft is van baan wisselen zonder knipper

met knipper zal ie lane change gaan doen op EAP en dan als het druk is het niet kunnen completen binnen de tijd, dong timeout
Ik doel op optie 3: knipperen en zelf sturen. Hoe werkt dat tegenwoordig als je EAP hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:08

ThaDude

Hang Loose

JohanB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:52:
[...]

Dit was toch al een tijdje geleden aangekondigd? Radar eruit want werkt niet, (HD) radar erin want “anders”.

Dit was toen het artikel geloof ik dat hier gepost was: https://insideevs.com/new...rns-in-parts-catalog/amp/
Huh? |:( Maak me gek 8)7 We gaan echt geen HD radar krijgen met zijn allen. Geloof ik niet.. Musk kent maar 1 ding bezuinigen.. :z

Goed met Vision heb ik er geen vertrouwen in. Het kan en werkt gewoon niet goed genoeg als het hard regent en of mistig is..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Pierz schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:27:
[...]

Ik doel op optie 3: knipperen en zelf sturen. Hoe werkt dat tegenwoordig als je EAP hebt?
geen flauw idee maar leuk zal ie het iig niet vinden, zelf gaan sturen terwijl auto lane change ergens mee bezig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

_eLMo_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:57:
[...]

Sterker nog, ik ben (onder andere) een iOS developer en heb een CarPlay app gebouwd in het verleden. Apple mag zelf veel meer op CarPlay dan andere apps, haha :9 Maar op Tesla mag tot nu toe helemaal niks, dat is toch anders imho.

Maar daarom noem ik het kleine issues, er zijn workarounds en die zijn toereikend. Ik verwacht echter wel dat Tesla dus (bij gebrek aan 3rd party) zelf gaat verbeteren. Voice commands zijn toch wel redelijk cruciaal in zo'n touch screen omgeving imho. En toch ook in de robotaxi straks? :+
https://www.tesla.com/nl_NL/support/voice-commands

Misschien deze doornemen? Contactadressen zijn wellicht nog niet gekoppeld, maar stem van de navigatie moet wel lukken. Fog lights zijn volgens mij ook wel mogelijk met het juiste commando, maar dat (luxe)probleem heb je toch niet met een Y SR.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mrooding schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Dit ligt niet aan de Tesla app maar aan Android 13. Ik heb er helaas ook last van (maar ook bij andere Bluetooth devices zoals mijn Garmin horloge). Het gaat om dit issue. Helaas nog steeds niet gefixt.
Ik kwam er dus achter dat ik dezelfde issues heb sinds mijn Samsung A52s naar Anroid 13 geüpgraded is :(
Gelukkig zie ik ook dat het issue opgelost lijkt te zijn in de december patchronde. Ik hoop dat die snel komt, want dit is bloedirritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 15:04
mrooding schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Dit ligt niet aan de Tesla app maar aan Android 13. Ik heb er helaas ook last van (maar ook bij andere Bluetooth devices zoals mijn Garmin horloge). Het gaat om dit issue. Helaas nog steeds niet gefixt.
Heb dit probleem ook inderdaad, auto vraagt geregeld om de sleutelkaart om te starten. Wat bij mij werkt is bluetooth van de telefoon even uitzetten en weer aanzetten (Pixel 7), en vanaf dan herkent de auto de telefoon ineens wel...

Dacht dat het een Tesla bug was, maar blijkbaar dus een Android bug, waar hopelijk snel een fix voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
_eLMo_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:57:
[...]

Sterker nog, ik ben (onder andere) een iOS developer en heb een CarPlay app gebouwd in het verleden. Apple mag zelf veel meer op CarPlay dan andere apps, haha :9 Maar op Tesla mag tot nu toe helemaal niks, dat is toch anders imho.

Maar daarom noem ik het kleine issues, er zijn workarounds en die zijn toereikend. Ik verwacht echter wel dat Tesla dus (bij gebrek aan 3rd party) zelf gaat verbeteren. Voice commands zijn toch wel redelijk cruciaal in zo'n touch screen omgeving imho. En toch ook in de robotaxi straks? :+
Ik heb tijdelijk een recente Megane te leen en ik zou het tegendeel beweren. Het is redelijk essentieel dat daar goede voice commands voor zouden komen met die achterlijke fysieke knoppen. Je kunt er zelfs bij een aantal niet eens goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 06:48
Lagune schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:34:
[...]

geen flauw idee maar leuk zal ie het iig niet vinden, zelf gaan sturen terwijl auto lane change ergens mee bezig is :)
Dat was dus precies mijn punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 23:10
ThaDude schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:31:
[...]
Huh? |:( Maak me gek 8)7 We gaan echt geen HD radar krijgen met zijn allen. Geloof ik niet.. Musk kent maar 1 ding bezuinigen.. :z [...]
Natuurlijk niet. Alleen de nieuwe modellen. Iedereen die hier nu in het topic zit gaat die nieuwe radar niet zien tenzij ze een smak geld neerleggen bij Tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:43
Model y opgehaald van de misses, 150km terug gereden 153wh/km, inclusief wat spelen. Niet verkeerd volgens mij met deze weersomstandigheden. (110km/h)

Banden waren wel wat vierkant volgens mij de eerste 20 km maar dat was later ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:16
Taro schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:08:
[...]

Maar de LM kan toch na de bestelling alsnog EAP toevoegen en dat in jouw leaseprijs verwerken?

Doen ze ook vaak met mooiere velgen of trekhaken, de auto als basis bestellen (dus lage cataloguswaarde = lagere bijtelling) en daarna de optionele zaken toevoegen. Ik vermoed dat je EAP dus gewoon nog zonder problemen achteraf kunt krijgen en dat deze aanpak alleen maar in je voordeel werkt.
Ja, en dan mag ik 50€ extra per maand bijdragen. Dat is het me momenteel niet waard.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Dersan schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:22:
[...]
Banden waren wel wat vierkant volgens mij de eerste 20 km maar dat was later ook weg.
Als dit er 1 uit een ander continent is dan klopt dat. Ze staan zo lang op de boot stil dat de banden wat tijd nodig hebben om in de goede vorm te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Caelorum schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:25:
[...]

Als dit er 1 uit een ander continent is dan klopt dat. Ze staan zo lang op de boot stil dat de banden wat tijd nodig hebben om in de goede vorm te gaan staan.
Ja klopt, had ik al ergens gelezen online dus had al een vermoeden wat het was ipv om te keren naar Tesla.

Die hoeden plank trouwens kan echt niet, wat een onding. Voor de rest alles een keer rustig beoordelen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Dersan schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:15:
[...]

Ja klopt, had ik al ergens gelezen online dus had al een vermoeden wat het was ipv om te keren naar Tesla.

Die hoeden plank trouwens kan echt niet, wat een onding. Voor de rest alles een keer rustig beoordelen binnenkort.
Hoedenplank even een nachtje helemaal opvouwen met een lijmtang erop (geen kracht, gewoon zondat hij opgevouwen blijft), dan is het een stuk beter. Maar eens, het is maar een onpraktisch ding.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:29
Caelorum schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:25:
[...]

Over boten uit een ander continent gesproken. Ik heb een VIN, hoe kom ik er achter op welke boot de auto staat? Heb al gegoogeld op de hoegh en daar stond die niet. Is er ergens een verzamelsite voor alle rederijen of is het ergens een overzicht zoeken van rederijen en hopen dat er een vincheck is?

In ander topic gepost.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:34
Oekol schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:28:
[...]

Over boten uit een ander continent gesproken. Ik heb een VIN, hoe kom ik er achter op welke boot de auto staat? Heb al gegoogeld op de hoegh en daar stond die niet. Is er ergens een verzamelsite voor alle rederijen of is het ergens een overzicht zoeken van rederijen en hopen dat er een vincheck is?
Daar is dit topic voor

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

Maasluip schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:10:
[...]

En Elon heeft gesuggereerd dat V2G niet meer dan een softwareupgrade zou zijn...
edit:
in Europe
Voor de volledigheid de edit. Het was tijdens Battery Day, dus is nog terug te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
_eLMo_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:26:
[...]

Hoedenplank even een nachtje helemaal opvouwen met een lijmtang erop (geen kracht, gewoon zondat hij opgevouwen blijft), dan is het een stuk beter. Maar eens, het is maar een onpraktisch ding.
Wat is er onpraktisch aan? Ik vond hem wel prima. Opvouwbaar in 2 delen. Misschien had ik een andere tijdens de proefrit. Of mijn standaarden zijn veel te laag

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-12-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 21:02
_eLMo_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:30:
[...]

Weet jij niet waar de files staan dan?

Een i4 is veel te klein, de iX3 was wel een optie, maar de RWD won beste prijs, ik heb een ID.4 geannuleerd (a €500) ervoor, haha.

Maar begrijp me niet verkeerd, de Tesla is een heerlijke auto, en dit zijn relatieve "minor" annoyances. Als Tesla Apple Music implementeert en dan hopelijk de voice commands een keer flink oppoetst ben ik 100% tevreden (en ik ben niet snel tevreden).

Ik gebruik zelf geen domotica toei, dus hoe Siri daar is weet ik niet. Maar vergeleken de monotone Android / Tesla stem (sorry, no flame war intended), en wat ik gebruik qua functionaliteit in mijn vorige twee auto's vind ik de voice assistant van Tesla nu niet toereikend idd.

Apple Maps is in de laatste 6 maanden flink verbeterd. Ik heb op Maps, TomTom (betaald) en Flitsmeister gereden, maar Apple Maps bied een unieke ervaring.
Rustige kaart, fijn getimede instructies, soepele menselijke stem, uitstekende file informatie / routering.
Los van of je Apple Maps wat vind heb ik daar dus veel Siri gebruikt, en daar werkt de stem assistent echt uitstekend. Beter dan Tesla's iig nu.

Verbeter punt dus ;)
Misschien een (halve) workaround maar zoek online even naar tesla voice commands, misschien staat er wel een link in de TS. Er zullen vast diverse lijsten circuleren maar misschien dat een aantal engelse commands je een stuk verder op weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
_eLMo_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:01:
Zo, nu ik een Tesla heb mag ik het eindelijk met recht zeggen: Tesla moet CarPlay implementeren. Of een AppStore maken.

Voice commands zijn niet toereikend van Tesla:
  • "Zet de mistlampen aan" -> "Dat kan ik niet"
  • "Zet de navigatie audio aan" -> "Navigatie gestopt." :o
  • "Navigeer naar <contact persoon>" -> "Laat kaart zien met POI's die lijken op naam contact persoon"
De agenda integratie is kapot sinds V11, je kan geen agenda's filteren, en dus staat het vol met verjaardagen, afspraken van mijn partner (gedeelde agenda) en afspraken + verlofaanvragen van werk (wederom gedeelde agenda's).

Ik mis Apple Music, ik weet dat hij eraan komt, maar het is belachelijk dat third parties niet gewoon een app mogen schrijven en je gedwongen word Bluetooth te streamen (wat kak is, want je ziet je library niet, en voice commands kunnen geen muziek aan zetten) of premium te abonneren en dan Spotify te gebruiken met vehicle account.

Mijn inziens is dit het gevolg van een combinatie van het ontbreken van fysieke knoppen (Tesla heeft het hele scherm nodig), en het eventueel monetizen van het platform in de toekomst (Robotaxi anyone?).

Misschien voor jullie kleine dingen, maar als je gewend bent elke keer als je in je auto stapt te navigeren naar een contact persoon, of automatische (goed werkende) agenda suggesties, dan is dit een beetje jammer en het is een klein iets om agenda's / contactpersonen goed te integreren.

Apple Music is straks iig opgelost, hopelijk worden voice commands snel beter, want zowel Siri als BMW iDrive is mijlen verder.
Zag toevallig dit
https://a.aliexpress.com/_ExMjoYf
Iemand wil (durft te) proberen?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06 22:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En nog iets met NoA. Hoe voeg je daar tegenwoordig normaal mee uit? NoA staat aan, zal niet meer zelf de uitvoegactie initieren, ik zet op tijd mijn knipperlicht naar rechts aan (zoals het hoort), en zo'n beetje als de uitvoegstrook begint of in ieder geval als ik zelf naar rechts stuur tegen de AP in dan zet de auto het knipperlicht uit. Moet ik hem weer zelf aanzetten.
En AP uitzetten betekent ook de cruisecontrol uitzetten, en dat hoeft dan ook weer niet. Ik denk dat ik voortaan maar een slinger aan het stuur geef zodat de lane guidance uit gaat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:43

WoutF

Hoofdredacteur
SirLct schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:10:
[...]

Zag toevallig dit
Dat werkt via de browser. Voor Android-gebruikers kan dit al voor Android Auto via de Tesla AA-app https://play.google.com/s....teslaa&hl=en&gl=US&pli=1 en dat werkt...matig. Framerate is niet je-van-het, dus dat zal met die Carplay-oplossing ook niet geweldig zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
WoutF schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:57:
[...]

Dat werkt via de browser. Voor Android-gebruikers kan dit al voor Android Auto via de Tesla AA-app https://play.google.com/s....teslaa&hl=en&gl=US&pli=1 en dat werkt...matig. Framerate is niet je-van-het, dus dat zal met die Carplay-oplossing ook niet geweldig zijn gok ik.
Staat inderdaad al bij 1e review dat er latency issues zijn. Ik zou er ver van weg blijven.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raka
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-06 05:42
[...]

Eind december ga ik daarmee uitgebreid experimenteren als ik mijn Y in ontvangst genomen heb. Ik ben benieuwd...

Ik heb de TeslAA app geprobeerd met mijn laptop, verbonden met hotspot, werkt prima. Geen last gehad van slechte framerate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:23:
[...]

Ja, en dan mag ik 50€ extra per maand bijdragen. Dat is het me momenteel niet waard.
Als het achteraf niet past in je budget, dan paste het voor de bestelling dus ook al niet.
EAP heeft altijd dezelfde prijs dus er gaat iets mis in je gedachte gang of je werkgever stelt je budget vast na bestelling en alles achteraf is dan hoe dan ook bijbetalen als eigen bijdrage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Voor mensen die bij Alphabet leasen met een tesla. Kunnen jullie inmiddels al direct bij supercharger laden of moet dit via declaraties? Zou toch wel fijn zijn als dit inmiddels wel gelinkt is aan elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GeeMoney schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:24:
[...]

Als het achteraf niet past in je budget, dan paste het voor de bestelling dus ook al niet.
EAP heeft altijd dezelfde prijs dus er gaat iets mis in je gedachte gang of je werkgever stelt je budget vast na bestelling en alles achteraf is dan hoe dan ook bijbetalen als eigen bijdrage?
Ik denk dat zijn punt is dat hij dacht dat het wel in de geoffreerde prijs zat. Hij heeft het opgegeven in de wensenlijst en daarop een leaseaanbod gekregen. Dan snap ik wel dat hij ervan uitging dat het erop zou zitten.

Alleen blijkt nu bij levering dat het er niet op zit en door de leasemaatschappij is weggelaten.

Maar goed, dat is dus een issue om met de Leasemaatschappij op te pakken en niet echt iets voor hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gmorx
  • Laatst online: 07:55
[...]

En voor iPhones heb je ‘Replica’. Same issues…
https://apps.apple.com/nl...ast-video-tv/id1468495939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJRP01
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-03-2024
Oekol schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:33:
Voor mensen die bij Alphabet leasen met een tesla. Kunnen jullie inmiddels al direct bij supercharger laden of moet dit via declaraties? Zou toch wel fijn zijn als dit inmiddels wel gelinkt is aan elkaar.
Heb hier vorige week een mail over gehad. Dit kan niet via Alphabet, maar zal zelf betaald moeten worden en verrekend met je werkgever.

Dit geldt hetzelfde voor premium connectivity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
RJRP01 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:29:
[...]

Heb hier vorige week een mail over gehad. Dit kan niet via Alphabet, maar zal zelf betaald moeten worden en verrekend met je werkgever.

Dit geldt hetzelfde voor premium connectivity
Bij mij kan het wel hoor.. Overigens heb ik mijn supercharger gebruik uit het buitenland van 2 maanden geleden nog niet gefactureerd gekregen (buitenland wordt niet vergoed door mijn werkgever).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoC4wF0jJF6Xjoa7OxivYn_tB4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMPoKI7ygbgwg7aBocJ4T7SS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door koifim op 08-12-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-06 13:13
Goedemorgen! Eergisteren de nieuwste update geïnstalleerd, maar heel toevallig klappen de (alleen) linker zijspiegel niet uit. Door opnieuw auto op te starten klapt het wel uit. Gebeurde gisterenochtend en vanochtend

Of ben ik de enige 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 14:52
Zensu schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:39:
Goedemorgen! Eergisteren de nieuwste update geïnstalleerd, maar heel toevallig klappen de (alleen) linker zijspiegel niet uit. Door opnieuw auto op te starten klapt het wel uit. Gebeurde gisterenochtend en vanochtend

Of ben ik de enige 7(8)7
Ik heb dit ook één keer gehad, maar ik weet niet of het na een update was. Het was gelukkig dus wel eenmalig. Maar ik ben nu ook de nieuwste update aan het installeren, ik ben benieuwd wat hij vanmiddag doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJRP01
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-03-2024
koifim schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:37:
[...]

Bij mij kan het wel hoor.. Overigens heb ik mijn supercharger gebruik uit het buitenland van 2 maanden geleden nog niet gefactureerd gekregen (buitenland wordt niet vergoed door mijn werkgever).

[Afbeelding]
Zo ken ik ze bij Alphabet! Hele langzame en slechte informatievoorziening.
Sorry dan voor mijn verkeerde informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Of ben ik de enige 7(8)7
Ik installeerde gisteren 2022.44.2 en zag ik wel dat de achterlampen gingen branden tijdens de update :+ . Was mij nog niet eerder opgevallen.

Spiegels had ik geen last van

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Haha TESLA rijders zijn wel grappig hoor. Vanmorgen kom ik een M3 tegen die ik links inhaal. Zijn hoofd zit tegen zijn linkerschouder aan geplakt. Dacht eerst hij kijkt over zijn schouder heen om de dode hoek te checken, maar daar reed ik natuurlijk. Dus even in de gaten houden wat die doet, hij kijk me haast verliefd aan maar toch zijn ogen op de weg proberen te houden... Die was duidelijk zijn interieur camera aan het testen _O-
koifim schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:37:
[...]

[Afbeelding]
Super dit! Ik ga hem even bookmarken, heb hem over een aantal weken nodig voor in de mail naar Alphabet denk ik

[ Voor 43% gewijzigd door Oekol op 08-12-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 10:18

Of ben ik de enige 7(8)7
Dit heb ik ook ooit 1x gehad, maar dat is al zeker meer dan een jaar geleden. Geen idee of dit met een update te maken heeft, of dat dit heel sporadisch een keer misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Aeonis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:34:
[...]

Heb dit probleem ook inderdaad, auto vraagt geregeld om de sleutelkaart om te starten. Wat bij mij werkt is bluetooth van de telefoon even uitzetten en weer aanzetten (Pixel 7), en vanaf dan herkent de auto de telefoon ineens wel...

Dacht dat het een Tesla bug was, maar blijkbaar dus een Android bug, waar hopelijk snel een fix voor komt.
Ik kreeg vanochtend op mijn telefoon de melding dat ik de rechten voor 'apparaten in de buurt vinden' in moest schakelen voor de Tesla app. Dit stond altijd al aan naar mijn weten, maar is mogelijk met de Android 13 update of een Tesla app update weer uitgeschakeld? Ik heb de rechten gegeven, en sindsdien lijkt de auto de telefoon weer goed te herkennen bij deuren openen en starten.

Kan iemand anders met Android 13 en de genoemde problemen checken of bij jullie die rechten ook toevallig ineens uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Mirroring zou ik ook ver weg blijven idd. Maar de link van ali ding is apple carplay. Dus in theorie zou het zo slecht niet. Maar ik durf zelf ook niet te testen : :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Aeonis schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:49:
[...]

Ik kreeg vanochtend op mijn telefoon de melding dat ik de rechten voor 'apparaten in de buurt vinden' in moest schakelen voor de Tesla app. Dit stond altijd al aan naar mijn weten, maar is mogelijk met de Android 13 update of een Tesla app update weer uitgeschakeld? Ik heb de rechten gegeven, en sindsdien lijkt de auto de telefoon weer goed te herkennen bij deuren openen en starten.

Kan iemand anders met Android 13 en de genoemde problemen checken of bij jullie die rechten ook toevallig ineens uit staan?
Ik kreeg deze melding toevallig vanochtend ook op mijn Poco F4 met MIUI 13 (dat is Android 12 afaik). Lijkt dus eerder met de update van de app (vanochtend geüpdated naar 4.15.1-1483) te maken te hebben dan specifiek met Android.

Grootste toevoeging van die app update is overigens dat je nu release notes vanuit de app kan lezen ipv via de auto (of een website). Maar blijkbaar is er ook iets met de rechten veranderd.

(ik had overigens geen problemen met de app en de auto, maar die rechten waren wel ineens verdewenen)

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 08-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-07-2024

gtp

Vraag over het standaard beveiligingssysteem van Tesla… Ik heb pas mijn nieuwe Model Y opgehaald en verzekerd bij ASR, dat kwam bij mij als goedkoopste uit de bus met 0 schadevrije jaren. Nu kreeg ik net deze e-mail:

“Voor je Tesla Model Y sloot je onlangs bij Independer een autoverzekering van ASR Verzekeringen auto vvp af. Hierbij gaf je aan dat er een klasse Klasse 4 beveiligingssysteem in je auto zit. Het is belangrijk om te controleren of dit systeem aan alle eisen voldoet. Alleen dan ben je goed verzekerd voor inbraakschade en autodiefstal.

Een gerust gevoel in 3 stappen

Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste beveiliging van je auto. Maar met deze drie stappen, kan het niet misgaan:

1. Controleer welke beveiligingseisen er gelden
Dit staat in de clausules onderaan je polisblad. Meestal vraagt de verzekeraar om een SCM-beveiligingssysteem met daarbij de klasse of omschrijving van het vereiste systeem. Is dit systeem achteraf ingebouwd? Dan moet je na een inbraak of diefstal een geldig beveiligingscertificaat kunnen tonen. Controleer ook alle toekomstige polisbladen. Beveiligingseisen kunnen namelijk veranderen.

2. Zorg voor het juiste beveiligingssysteem

Bij je dealer kun je navragen of er in de fabriek een alarm is ingebouwd. Op de website van KIWA zie je of er later een SCM-systeem is ingebouwd. Een inbouwbedrijf kan checken welk beveiligingssysteem er in je auto zit en zo nodig kunnen zij een systeem inbouwen dat aan de eisen voldoet.

3. Keur je systeem op tijd en schakel deze in

Drie jaar na het plaatsen van je beveiligingssysteem moet je deze laten keuren. Daarna moet dit jaarlijks. Hiervoor kun je een afspraak maken met een inbouwbedrijf bij jou in de buurt. Doe dit ook als je het beveiligingssysteem niet (meer) goed ingeschakeld krijgt.”

Wat geven jullie op als beveiligingsklasse? Ik dacht 4, had ik ergens gevonden op de Teslamotorsclub…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:26
gtp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:03:
Vraag over het standaard beveiligingssysteem van Tesla… Ik heb pas mijn nieuwe Model Y opgehaald en verzekerd bij ASR, dat kwam bij mij als goedkoopste uit de bus met 0 schadevrije jaren. Nu kreeg ik net deze e-mail:

“Voor je Tesla Model Y sloot je onlangs bij Independer een autoverzekering van ASR Verzekeringen auto vvp af. Hierbij gaf je aan dat er een klasse Klasse 4 beveiligingssysteem in je auto zit. Het is belangrijk om te controleren of dit systeem aan alle eisen voldoet. Alleen dan ben je goed verzekerd voor inbraakschade en autodiefstal.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste beveiliging van je auto. Maar met deze drie stappen, kan het niet misgaan:

Dit staat in de clausules onderaan je polisblad. Meestal vraagt de verzekeraar om een SCM-beveiligingssysteem met daarbij de klasse of omschrijving van het vereiste systeem. Is dit systeem achteraf ingebouwd? Dan moet je na een inbraak of diefstal een geldig beveiligingscertificaat kunnen tonen. Controleer ook alle toekomstige polisbladen. Beveiligingseisen kunnen namelijk veranderen.

Bij je dealer kun je navragen of er in de fabriek een alarm is ingebouwd. Op de website van KIWA zie je of er later een SCM-systeem is ingebouwd. Een inbouwbedrijf kan checken welk beveiligingssysteem er in je auto zit en zo nodig kunnen zij een systeem inbouwen dat aan de eisen voldoet.

Drie jaar na het plaatsen van je beveiligingssysteem moet je deze laten keuren. Daarna moet dit jaarlijks. Hiervoor kun je een afspraak maken met een inbouwbedrijf bij jou in de buurt. Doe dit ook als je het beveiligingssysteem niet (meer) goed ingeschakeld krijgt.”

Wat geven jullie op als beveiligingsklasse? Ik dacht 4, had ik ergens gevonden op de Teslamotorsclub…
ik zou hier maar even contact voor opnemen met je verzekering. ik heb een lojack achteraf in laten bouwen om dat de Tesla beveiliging niet voldoende was. Per saldo was ik nog steeds goedkoper uit incl inbouwen van de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

gtp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:03:

Ik zou ASR even direct bellen hierover, aangezien elke verzekeraar iets anders hanteert wat dat betreft. Het systeem van Tesla is namelijk niet SCM gecertificeerd, maar in de loop der jaren zijn verzekeraars er wel wat soepeler in geworden.
Maar bel ze en vraag het ze direct. Scheelt een hoop gedoe :) Of kies een verzekeraar die er niet om maalt (bijv. Univé, Centraal Beheer (die zijn alleen schreeuwend duur geworden) etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 18:00

Of ben ik de enige 7(8)7
Ik had/heb er ook last van. Even via het menu de spiegels inklappen en weer uitklappen zet ze wel goed. Ik was me al aan het afvragen of m'n spiegel stuk was. Geen idee wat ie nu doet met de update van afgelopen maandag (44.2).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
SirLct schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:10:
[...]

Zag toevallig dit
Blijkbaar iemand op youtube wel.. De bekende gekke youtuber die van alles installeren op zn tesla :+
YouTube: Apple Carplay and Android Auto Directly on Tesla's Main Screen - Mod...
Wel minder laggy dan gedacht, maar soms bevriest het, maar in het algemeen vond ik wel geslaagd.
Als ik niet zou kunnen leven met carplay zou ik het halen. Maar ik vind het niet nodig....

[ Voor 13% gewijzigd door SirLct op 08-12-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckerrm
  • Laatst online: 10:42

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Het uitleveren van de Model Y RWD lijkt inmiddels aardig op gang te zijn gekomen. Zelf twijfel ik ook over een Y RWD. Wat ik me afvraag of de meesten met Enhanced Auto Pilot (EAP) bestellen of zonder. Het is 3800 euro en dat zijn wel een paar tientjes bijtelling per maand. De toegevoegde waarde lijkt beperkt zeker nu met Tesla Vision ook nog niet alles lekker schijnt te werken. Maar als er updates komen waardoor het wel lekker werkt of dat het effect heeft op toekomstige updates (hardware/software) is het misschien wel goed toch te kiezen. Want ik kan me voorstellen dat de prijzen ook nog wel weer zouden kunnen stijgen.

Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-05 11:57
Wreckerrm schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:38:
Het uitleveren van de Model Y RWD lijkt inmiddels aardig op gang te zijn gekomen. Zelf twijfel ik ook over een Y RWD. Wat ik me afvraag of de meesten met Enhanced Auto Pilot (EAP) bestellen of zonder. Het is 3800 euro en dat zijn wel een paar tientjes bijtelling per maand. De toegevoegde waarde lijkt beperkt zeker nu met Tesla Vision ook nog niet alles lekker schijnt te werken. Maar als er updates komen waardoor het wel lekker werkt of dat het effect heeft op toekomstige updates (hardware/software) is het misschien wel goed toch te kiezen. Want ik kan me voorstellen dat de prijzen ook nog wel weer zouden kunnen stijgen.

Hoe zien jullie dit?
Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste zonder EAP geleverd zullen worden. Die € 3.800 extra is het (wat mij betreft) niet waard. En op de Nederlandse wegen is het zo druk dat je het wellicht bijna nooit kunt gebruiken ook al zou de techniek wel lekker werken.

De mijne heb ik dus zonder EAP besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Morphine schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:10:
[...]

ik zou hier maar even contact voor opnemen met je verzekering. ik heb een lojack achteraf in laten bouwen om dat de Tesla beveiliging niet voldoende was. Per saldo was ik nog steeds goedkoper uit incl inbouwen van de installatie.
Geeft dit geen problemen met je Tesla garantie? Ik ben specifiek op zoek gegaan naar een verzekeraar die niet de 'peilzender' eis had, omdat Tesla destijds aangaf dat het installeren van een peilzender als 'knoeien' met de auto door een derde partij wordt gezien, met mogelijk afbreuk van je garantierechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 14:38

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Hoe zien jullie dit?
Heb de RWD prive aangeschaft zonder EAP. Zie features als Summon en automatisch inparkeren nou niet als opties die in welke auto dan ook zou hebben aangevinkt. En het is veel geld voor een toch al dure auto.

Automatische rijbaanwissel (op aangeven van richtingaanwijzer) zou nog wel prettig kunnen zijn als het super zou werken maar dan is het nog steeds veel geld. Persoonlijk vind ik een goed werkende adaptieve cruise control en lane keep assist veel belangrijker.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

styno schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:59:
[...]

Heb de RWD prive aangeschaft zonder EAP. Zie features als Summon en automatisch inparkeren nou niet als opties die in welke auto dan ook zou hebben aangevinkt. En het is veel geld voor een toch al dure auto.

Automatische rijbaanwissel (op aangeven van richtingaanwijzer) zou nog wel prettig kunnen zijn als het super zou werken maar dan is het nog steeds veel geld. Persoonlijk vind ik een goed werkende adaptieve cruise control en lane keep assist veel belangrijker.
ik heb hem met EAP en kan niet zonder :)

denk dat het met name afhankelijk is van wanneer en hoeveel je rijd, rij je veel buiten de spits dan werkt het super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Lagune schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:01:
[...]

ik heb hem met EAP en kan niet zonder :)

denk dat het met name afhankelijk is van wanneer en hoeveel je rijd, rij je veel buiten de spits dan werkt het super
Dat is ook mijn use case. Misschien later nog eens naar kijken dan. Je kan de optie later alsnog activeren...

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Laatst online: 09-06 07:59

tomic

Smexylittlebabe!

Weten jullie ook of je bij elke tesla die geleverd is in de EU achteraf een trekhaak te monteren?
Meen dat het 1500 euro kost.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

tomic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:08:
Weten jullie ook of je bij elke tesla die geleverd is in de EU achteraf een trekhaak te monteren?
Bij model 3's sowieso niet.

Ik had laatst een leuke bug dat mijn koplampen naar beneden gericht waren, echt zo laag als technisch gezien kon. 8)7 Met een kalibratie opgelost gelukkig.

Toen kreeg ik een minor update x.x.x.2 update, stonden ze naar de hemel gericht, mocht ik weer een kalibratie doen. 8)7

Beetje buggy set van software, had ook al dat mijn cruise control gewoon niet aan wilde... Moest hem echt ff 's nachts uit laten gaan om het weer aan de praat te krijgen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Hooglander1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:11:
[...]

...
Ieek! Dus of bij levering gemonteerd of gewoon niet? dat is wel goed om te weten.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 23:25

Phntm

Tlingelingeling

Hooglander1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:11:
[...]

Ik had laatst een leuke bug dat mijn koplampen naar beneden gericht waren, echt zo laag als technisch gezien kon. 8)7 Met een kalibratie opgelost gelukkig.

Toen kreeg ik een minor update x.x.x.2 update, stonden ze naar de hemel gericht, mocht ik weer een kalibratie doen. 8)7

Beetje buggy set van software, had ook al dat mijn cruise control gewoon niet aan wilde... Moest hem echt ff 's nachts uit laten gaan om het weer aan de praat te krijgen.
Dit is niks nieuws... gebeurt altijd. Check de topic geschiedenis. Koplampen die naar alle kanten van de horizon wijzen, maar niet normaal naar voren. Veel voorkomend issue, geen goeie verklaring voor. Super vervelend maar inmiddels hebben we er mee leren leven... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:36

Hoe zien jullie dit?
Ik had op mijn M3 uit 2019 wat ze toen geloof ik ‘Full self driving’ noemden, achteraf echt zo de van het geld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Phntm schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:13:
[...]

Dit is niks nieuws... gebeurt altijd. Check de topic geschiedenis. Koplampen die naar alle kanten van de horizon wijzen, maar niet normaal naar voren. Veel voorkomend issue, geen goeie verklaring voor. Super vervelend maar inmiddels hebben we er mee leren leven... :X
Het was mijn eerste keer in 6 maanden en 20.000km. had gedacht dat dat soort bugs wel opgelost waren onderhand.

Ah well, er is wel mee te leven, maar mijn vrouw is er iets minder geduldig mee.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
Zojuist is mijn RWD MY geleverd :) Super blij mee natuurlijk, alleen een vraagje mbt premium connectivity.
Kan het zijn dat het niet meteen bij levering actief is, maar dat het even duurt? Ga sowieso mijn LeaseMij mailen dat ik het abo sowieso wil na de proefperiode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng-GBYdTyj_E1MWzWlTkc5hwlMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNg1eYnaBGzzSbIUfooQ9foI.jpg?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanZwo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:53
Gdzr schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:51:
Zojuist is mijn RWD MY geleverd :) Super blij mee natuurlijk, alleen een vraagje mbt premium connectivity.
Kan het zijn dat het niet meteen bij levering actief is, maar dat het even duurt? Ga sowieso mijn LeaseMij mailen dat ik het abo sowieso wil na de proefperiode.

[Afbeelding]
Zou wel direct actief moeten zijn. :/

Edit: ga je de wheelcaps er nog afhalen of laat je het zo?

[ Voor 4% gewijzigd door HanZwo op 08-12-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
[...]
Kan even duren, paar uur of een dag oid. Is een tijdje geleden voor mij, weet het niet meer precies. Misschien auto een keertje resetten?

[ Voor 3% gewijzigd door DaCoTa op 08-12-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Ja het kan, MAAR: de meeste belangrijke eis is dat er een trekgewicht op het kenteken staat. Staat er 0kg, dan mag er alleen een fietsendrager (of andere dingen zonder wielen) op. Een officiele trekhaak is beter geintegreerd in het systeem, dus dat heeft IMO altijd voorkeur.

[ Voor 10% gewijzigd door DaCoTa op 08-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 12:53
tomic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:12:
[...]

Ieek! Dus of bij levering gemonteerd of gewoon niet? dat is wel goed om te weten.
Op mijn model Y (geleverd eind juni jl.) is de trekhaak achteraf gemonteerd bij een SeC (vanwege leveringsproblemen waren ze destijds pas te bestellen na levering van de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Vechtdal schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:15:
[...]

Op mijn model Y (geleverd eind juni jl.) is de trekhaak achteraf gemonteerd bij een SeC (vanwege leveringsproblemen waren ze destijds pas te bestellen na levering van de auto).
Heb er zelf ook een gekregen nu zonder trekhaak, terwijl de LM met heeft besteld. Zal ook vast wel goedkomen via deze weg.

Had mn premium vraag ook even bij iemand van Tesla Eindhoven gesteld, en die vertelde ook dat het even kan duren voordat het actief is.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gdzr schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:35:
[...]

Heb er zelf ook een gekregen nu zonder trekhaak, terwijl de LM met heeft besteld. Zal ook vast wel goedkomen via deze weg.
Ligt hij niet gewoon in je frunk?

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
eNaSnI schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:40:
[...]

Ligt hij niet gewoon in je frunk?
Nee. Heb maar twee dingen erbij nu, granny charger en laadkabel. Iemand bij Tesla gaf, toen ze belde voor de levering, aan dat zij in het systeem hadden zonder trekhaak. De LM beweert het anders. Kwestie ligt dus bij de LM.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 11:34
Tesla Model Y on hold gezet door mij tot 2 januari 2023. Betekent dit, dat de auto daarna pas besteld wordt, of wordt hij evt. eerder geleverd uit voorraad?
Ik lees, dat radar terug komt bij bouw auto medio januari. Mss beter uitstellen levering tot eind Q1 2023 (als dit mogelijk is ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Solexje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:22:
Ik lees, dat radar terug komt bij bouw auto medio januari. Mss beter uitstellen levering tot eind Q1 2023 (als dit mogelijk is ).
Voor de geïnteresseerden: https://techcrunch.com/20...to-radar-for-its-vehicles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 23:30

[Afbeelding]
Keep us posted over het verbruik en range, ben echt benieuwd (ideaal testscenario bij dit weer) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Net Tesla Rep gesproken; achteraf trekhaak inbouwen is NIET mogelijk. Bij nieuwe leveringen ligt het anders maar heb ik niet op doorgevraagd.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:34
tomic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:28:
Net Tesla Rep gesproken; achteraf trekhaak inbouwen is NIET mogelijk. Bij nieuwe leveringen ligt het anders maar heb ik niet op doorgevraagd.
Dit is al zolang ze bestaan volgens mij. Had ik mij niet gerealiseerd toen ik hem in 2019 bestelde, anders had ik die wel toegevoegd.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Mogelijk heeft dit van doen met de ultrasone sensoren (of de afwezigheid eraan). Bij achteraf inbouwen moet je de US uitzetten om paniek tijdens achteruitrijden met een aanhanger te voorkomen. Met pure vision zou een slimme AI door moeten hebben dat er een aanhanger achter zit en daar op anticiperen (maar of Tesla het ook zo ziet....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Bij de model 3 was het omdat de achterkant extra verstevigd moet worden voor de trekhaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Caelorum schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:46:
Bij de model 3 was het omdat de achterkant extra verstevigd moet worden voor de trekhaak.
op kenteken heeft ie ook 0 kg trekkracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Ik heb een 2019 Model 3 gehad en daar een after-market trekhaak op laten zetten, niet bij Tesla. Dit kon, maar vanwege 0kg trekgewicht op de typegoedkeuring mocht daar alleen een fietsendrager op.

Ik heb nu een 2021 Model Y, en heb daar bij Tesla later een trekhaak op laten zetten. Deze was zonder trekhaak afgeleverd, maar was al wel voorbereid. Deze is vziw identiek aan de af-fabriek trekhaak.

Voor de Y staat hij in de shop: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-y. Voorheen heb ik ook nog een Model X Trekhaakpakket gezien, maar deze is er nu niet meer?

En ik zie nu ook dat er een trekhaak voor de Model S beschikbaar is? Is dat nieuw? https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Gdzr schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:42:
[...]

Nee. Heb maar twee dingen erbij nu, granny charger en laadkabel. Iemand bij Tesla gaf, toen ze belde voor de levering, aan dat zij in het systeem hadden zonder trekhaak. De LM beweert het anders. Kwestie ligt dus bij de LM.
Check ovi.rdw.nl of je met je kenteken wel trekgewicht op heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Laatst online: 10-04 00:54
Nieuwe model Y Long Range eigenaar hier. Was al eigenaar van een Nissan Leaf en een Hyundai Kona (die ik nog steeds heb, de Leaf niet meer), dus toch al wat ervaring met elektrisch rijden.

Model Y is ingesteld op acceleratie en full regeneratie: rijmodus standaard en stuurmodus ook standaard. Ik gebruik gewone temperaturen in de wagen deze periode van het jaar (21 graden) en zetelverwarming. Sentry mode staat uit. Ik rij er vrij "normaal" mee, niet eens echt sportief want dan zou ik wel de sport modus gebruiken.

Niettegenstaande deze wagen zo'n 500 km op een acculading zou moeten kunnen rijden vond ik dat het toch een stuk sneller zakte. Dus heb ik eens het aantal km gereden bekeken voor 50% lading verbruikt : +/- 150 km, dus dat betekent dat hij in feite maar 300 km op een lading zou kunnen rijden. Dat lijkt me toch een behoorlijk verschil en dus hebt ik het gevoel dat ik iets verkeerd doe. (de Kona is een stuk zuiniger)
Is er iets wat ik zou kunnen in- of uitschakelen waardoor de wagen minder gaat verbruiken? Ik wil wel eens chill mode en comfort stuurmodus gebruiken, maar dat zou maar zo'n 4% schelen volgens de reviews. Is er nog iets wat ik over het hoofd zie, of is dit toch een normaal verbruik?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

BartDG schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:40:
... (de Kona is een stuk zuiniger)
VWIW: Kona rijder hier. Helemaal mee eens dat een kona zuiniger is. Minder gewicht, efficiente drive-train. Maar ik heb nog niet een 300 km model y gezien zeker geen LR, hoe gek je er ook mee rijdt.

Hoop niet dat mn model 3 straks zo erg is. :X

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
BartDG schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:40:
Nieuwe model Y Long Range eigenaar hier. Was al eigenaar van een Nissan Leaf en een Hyundai Kona (die ik nog steeds heb, de Leaf niet meer), dus toch al wat ervaring met elektrisch rijden.

Model Y is ingesteld op acceleratie en full regeneratie: rijmodus standaard en stuurmodus ook standaard. Ik gebruik gewone temperaturen in de wagen deze periode van het jaar (21 graden) en zetelverwarming. Sentry mode staat uit. Ik rij er vrij "normaal" mee, niet eens echt sportief want dan zou ik wel de sport modus gebruiken.

Niettegenstaande deze wagen zo'n 500 km op een acculading zou moeten kunnen rijden vond ik dat het toch een stuk sneller zakte. Dus heb ik eens het aantal km gereden bekeken voor 50% lading verbruikt : +/- 150 km, dus dat betekent dat hij in feite maar 300 km op een lading zou kunnen rijden. Dat lijkt me toch een behoorlijk verschil en dus hebt ik het gevoel dat ik iets verkeerd doe. (de Kona is een stuk zuiniger)
Is er iets wat ik zou kunnen in- of uitschakelen waardoor de wagen minder gaat verbruiken? Ik wil wel eens chill mode en comfort stuurmodus gebruiken, maar dat zou maar zo'n 4% schelen volgens de reviews. Is er nog iets wat ik over het hoofd zie, of is dit toch een normaal verbruik?

Bedankt!
300km op een lading in de winter lijkt me normaal.
De 455km wltp is natuurlijk de max als je echt heel zuinig rijdt.
Volgens internet:Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure houdt in dat de acculading helemaal van 100% naar 0% wordt gereden, bij zomerse temperaturen en met verschillende snelheden, gemiddeld 46,5 kilometer per uur.

Als ik zo zie
https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh
https://ev-database.nl/auto/1743/Tesla-Model-Y

Dan haal je meer km uit de Kona inderdaad.
Maar is ook niet eerlijk vergelijken. De Y is groter (dus ook zwarder), meer vermogen, sneller, en hoger.
Dus jah, dat ie met kleiner batterij nog enigzins id buurt van de kona komt qua range is juist wonderbaarlijk.

EDIT: had niet goed gezien, zou eigl de Model Y LR zijn en niet RWD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
't is eigenlijk deze : https://ev-database.nl/au...l-Y-Long-Range-Dual-Motor

en als ik dat zo lees, gecombineerd verbruik stad-autosnelweg : 365 km op een lading, dan zit ik daar idd niet zo ver vanaf. Dus het zal wel correct zijn. Jammer. (maar ik zou hem toch niet meer willen missen! :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

SirLct schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:50:
[...]
Als ik zo zie
https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh
https://ev-database.nl/auto/1743/Tesla-Model-Y

Dan haal je meer km uit de Kona inderdaad.
Maar is ook niet eerlijk vergelijken. De Y is groter (dus ook zwarder), meer vermogen, sneller, en hoger.
Dus jah, dat ie met kleiner batterij nog enigzins id buurt van de kona komt qua range is juist wonderbaarlijk.
Dat is geen Model Y Long Range die je linkt. Dit is een LR:
https://ev-database.nl/au...l-Y-Long-Range-Dual-Motor

@BartDG Rijd je veel korte stukken? Dat is met deze temperaturen killing voor de range.

[ Voor 6% gewijzigd door noo op 08-12-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
@BartDG Rijd je veel korte stukken? Dat is met deze temperaturen killing voor de range.
Ja, eigenlijk wel. De meeste ritjes zijn tussen de 10 à 15 km. Precies daarom dat het mij opviel dat hij "weeral moest worden bijgeladen". Wellicht niet ideaal idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 21:02
BartDG schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:07:
[...]

Ja, eigenlijk wel. De meeste ritjes zijn tussen de 10 à 15 km. Precies daarom dat het mij opviel dat hij "weeral moest worden bijgeladen". Wellicht niet ideaal idd.
Daarom zou het super zijn als er een "korte ritjes knop" komt. Nu gaat de auto iedere keer de accu opwarmen om zo zuiniger te kunnen rijden. Juist op dit soort korte ritten van 10-15km kost dat meer energie dan dat het oplevert. Zou mooi zijn als je dat kan aangeven richting de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
BartDG schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:07:
[...]

Hoeveel Wh per km zit je dan? Hier alleen nog opgehaald en 150km naar huis gereden (gisteren) met 153Wh/km. 110kmh met de kachel op 20. Als ik het dan goed uitreken kom ik op een range van 392 km op een volle accu.

Of de auto voorverwarmd was weet ik niet maar dat gok ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Dersan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:18:
[...]
Hoeveel Wh per km zit je dan? Hier alleen nog opgehaald en 150km naar huis gereden (gisteren) met 153Wh/km. 110kmh met de kachel op 20. Als ik het dan goed uitreken kom ik op een range van 392 km op een volle accu.
Rond de 240 Wh/km blijkbaar. Op de Kona is dat maar 150. :X (misschien nu wel iets meer in de winter)
Of de auto voorverwarmd was weet ik niet maar dat gok ik niet.
Soms wel, maar meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
ybos schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:13:
[...]

Daarom zou het super zijn als er een "korte ritjes knop" komt. Nu gaat de auto iedere keer de accu opwarmen om zo zuiniger te kunnen rijden. Juist op dit soort korte ritten van 10-15km kost dat meer energie dan dat het oplevert. Zou mooi zijn als je dat kan aangeven richting de auto.
Goed idee, dat! Ik rij ook quasi altijd op GPS dus in feite kan de wagen het op voorhand weten hoe ver ik moet. Die knop kan dan ook semi-automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Voor welke auto is dit dan? Voor mijn Model Y wordt hij gewoon achteraf ingebouwd. Komt een balk onder ter versteviging en dan de trekhaak, c'est ca.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
BartDG schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:26:
[...]
Rond de 240 Wh/km blijkbaar. Op de Kona is dat maar 150. :X (misschien nu wel iets meer in de winter)
[...]
De eerste 10km zijn veruit de meest onzuinige kilometers, zeker als het buiten koud is. De 3 en de Y zijn hele zuinige auto's voor lange afstanden, maar als je steeds gaat rijden en klaar bent als hij net opgewarmd is, dan gaat het vrij hard met de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wanneer dit concreet(er) wordt ga ik zeker de auto on hold laten zetten tot 1-2 of 1-3, want ik verwacht dat de modellen zonder USS en zonder die nieuwe radar straks de 'sorry dat was die batch' worden met updates voor AP en andere zaken als parkeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
DaCoTa schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:04:
[...]

De eerste 10km zijn veruit de meest onzuinige kilometers, zeker als het buiten koud is. De 3 en de Y zijn hele zuinige auto's voor lange afstanden, maar als je steeds gaat rijden en klaar bent als hij net opgewarmd is, dan gaat het vrij hard met de batterij.
Dat blijkt dus. Nuja, niets aan te doen. Wel blij om te horen dat het normaal gedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:51
Sander schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:10:
[...]

Wanneer dit concreet(er) wordt ga ik zeker de auto on hold laten zetten tot 1-2 of 1-3, want ik verwacht dat de modellen zonder USS en zonder die nieuwe radar straks de 'sorry dat was die batch' worden met updates voor AP en andere zaken als parkeren etc.
Ik denk dat dit in eerste instantie wellicht alleen voor HW 4.0 gaat gelden, dus de CyberTruck....

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
Sander schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:10:
[...]

Prijsverhogingen neem je dan ook op de koop toe of mag je de prijs ook meenemen? Kans dat ze ~10% erop gooien lijkt mij niet gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Bij de Y wel toch? Stond eerst bij als optionele accessoire, maar dat is misschien aangepast?

(Bij de 3 moet het voor productie inderdaad!)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:19
ja dat kan. maar dan is ie alleen geschikt (gecertificeerd) voor een fietsendrager
2jr geleden 1066 euro bij het trekhaakcentrum

(tevens is towmodus niet geactiveerd, dus met fietsendrager zie je blauwe strepen op je scherm. niet storend, geen geluid gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Stef87 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:42:
[...]

Bij de Y wel toch? Stond eerst bij als optionele accessoire, maar dat is misschien aangepast?

(Bij de 3 moet het voor productie inderdaad!)
In ieder geval bij de Y van dit jaar kan de trekhaak achteraf worden gemonteerd. Ik heb geen trekhaak maar op mijn kenteken staat 1600/750 kg trekgewicht (Y LR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dersan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:53:
[...]

Prijsverhogingen neem je dan ook op de koop toe of mag je de prijs ook meenemen? Kans dat ze ~10% erop gooien lijkt mij niet gering.
er staat nergens in mijn koopovereenkomst dat ik prijsverhogingen op de koop moet toenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 11:48
Sander schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:55:
[...]er staat nergens in mijn koopovereenkomst dat ik prijsverhogingen op de koop moet toenemen.
Toch kun je niet onbeperkt je hold erop laten en verwachten dat je bij prijsverhogingen de oude prijs mag blijven betalen. Als je dan niet de nieuwe prijs wil betalen dan gaat de koop gewoon niet door.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Solexje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:22:
Tesla Model Y on hold gezet door mij tot 2 januari 2023. Betekent dit, dat de auto daarna pas besteld wordt, of wordt hij evt. eerder geleverd uit voorraad?
Het is nog maar de vraag of en wanneer dat in welke voertuigen gebeurt. Maar stel dat je het op je MY RWD wilt hebben, dan zal het waarschijnlijk wel later worden dan eind Q1.

Maar vreemd is het wel, na alle hoogdraverij over het weglaten van Radar...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Sinds zaterdag heb ik een Y RWD zonder parkeersensoren, en mijn vrouw heeft al met de voorbumper tegen een laag muurtje gereden. Gelukkig is de schade nauwelijks zichtbaar.
Ze is hopeloos zonder parkeersensoren.

Vanaf nu rijd ze, indien mogelijk, achterwaarts in een parkeerplek omdat je dan nog de camera kan gebruiken.

Aan dit tempo gaan we volgend jaar een nieuwe voorbumper moeten zetten…
Pagina: 1 ... 391 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: