Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 390 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.148.885 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhardono
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-04-2023
Caelorum schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:32:
Via de app, via de auto zelf en online: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/nl_nl/
Die online is altijd van de laatste softwareversie overigens. Die in de auto van de softwareversie die geïnstalleerd is, dacht ik.
Dank je. Omdat de auto geen periodiek onderhoud nodig heeft, dus ik maak me zorgen dat als we de auto verkopen, de dealer om de gebruikershandleiding en het onderhoudsboekje zal vragen om de geschiedenis te controleren en mogelijk zal proberen de prijs te verlagen omdat we er geen hebben hen.

[ Voor 11% gewijzigd door vhardono op 06-12-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

vhardono schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:35:
[...]

Dank je. Omdat de auto geen periodiek onderhoud nodig heeft, dus ik maak me zorgen dat als we de auto verkopen, de dealer om de gebruikershandleiding en het onderhoudsboekje zal vragen om de geschiedenis te controleren en mogelijk zal proberen de prijs te verlagen omdat we er geen hebben hen.
Onderhoud word geregistreerd in het systeem van de auto zover ik weet. En geen enkele Tesla heeft een boekje, dus maak je geen zorgen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
En anders kan de dealer deze gewoon opvragen bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 11:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

_eLMo_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:15:
Hout in wit interieur. Middenconsole is een sticker, trimdelen origineel. Deuren zijn €110/stuk dashboard €150. Ex btw.

Ik vind het mooi :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Die middenconsole sticker heb ik ook op het oog. Kun je de Ali-link geven en past de kleur goed bij het origineel in het dashbord?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:30
IceOnFire schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:17:
[...]

Heeft je auto HW 2.5 of HW 3?
HW 3, M3 van eind 2020.
De vriendin gebruikt af en toe AP en nog nooit melding gekregen over afgeplakte camera.
Ik rij bijna uitsluitend op TACC en zelf ook nog niets van gemerkt dat de camera geen beelden kan registreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
maharens schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat dit nooit gaat komen, alleen al vanwege het feit dat de garantie op x jaar en x km dan niet meer te checken is.
Ze gaan wel moeten, de concurrentie is er mee bezig.
VAG gaat binnenkort (of is al bezig) hardwarematig hun auto's daarop voorzien.
En anders zal het vast wel vanuit de EU een verplichting worden. Want EV's kunnen het net enorm ontlasten met V2G indien dit goed ingezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vhardono schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:35:
[...]

Welk gebrek aan onderhoud zou waardeverminderend werken bij een Tesla?

Het meeste onderhoud betreft banden, ruitenwissers, remvloeistof en interieurfilter. De eerste twee kan iedereen zien, de laatste twee zijn met een paar tientjes vervangen.

Bij een ICE krijg je door te weinig onderhoud slijtage aan motor en afdichtingen maar daar is bij Tesla toch geen sprake van(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
this schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:17:
[...]

En anders zal het vast wel vanuit de EU een verplichting worden. Want EV's kunnen het net enorm ontlasten met V2G indien dit goed ingezet wordt.
Dat zou nog kunnen idd, maar dan zijn powerwalls denk ik daarvoor beter geschikt, maar wie weet welke kant het kwartje opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
this schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:17:
[...]

Er zijn 2 dingen interessant:
- peak shaving
- frequentie regeling : dit effect is iets moeilijker te begrijpen, maar levert behoorlijk wat op. Als een centrale partij een aantal MWh kan aanbieden die gekoppeld is aan het net, dan kan die behoorlijk wat verdienen (gaat makkelijk naar 100€ per auto per maand).

VW heeft ooit een balonnetje opgelaten.
Als je je auto minimaal X uur per maand kan verbinden met je huislader en de batterij voor een deel ter beschikking stelt om bij te laden en te ontladen dan zou VW je daarvoor in ruil gratis stroom leveren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhardono
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-04-2023
Wolly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:43:
[...]

Het meeste onderhoud betreft banden, ruitenwissers, remvloeistof en interieurfilter. De eerste twee kan iedereen zien, de laatste twee zijn met een paar tientjes vervangen.

Bij een ICE krijg je door te weinig onderhoud slijtage aan motor en afdichtingen maar daar is bij Tesla toch geen sprake van(?).
[...]

ja, ik begrijp dat Tesla weinig of helemaal geen onderhoud nodig heeft. Maar toen ik de auto probeerde te verkopen, begonnen mensen te vragen of er een onderhoudsboekje/geschiedenis is. Ik vertelde hen dat alle historie in de app staat, maar ik betwijfel of het record automatisch door Tesla naar de volgende eigenaar wordt overgedragen, aangezien het ook een factuur bevat met mijn persoonlijke gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:45
vhardono schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:52:
[...]

ja, ik begrijp dat Tesla weinig of helemaal geen onderhoud nodig heeft. Maar toen ik de auto probeerde te verkopen, begonnen mensen te vragen of er een onderhoudsboekje/geschiedenis is.
Komt omdat hun daar zelf geen ervaring mee hebben met wagens die geen onderhoud nodig hebben, en dezelfde schrik hebben als jou.

Maar dit is iets waarover je enkel zelf een probleem van maakt. Als hun standpunt/aanbod je niet zint, stap je gewoon weg van de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
maharens schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:00:
[...]

Dat zou nog kunnen idd, maar dan zijn powerwalls denk ik daarvoor beter geschikt, maar wie weet welke kant het kwartje opvalt.
Op dit moment is een batterij totaal niet interessant. En zeker niet als individu, ze kunnen dat beter op hogere niveau's regelen (woonwijken/regio's/...). Tegen je een batterij als individu terugverdiend hebt, mag je misschien weer een nieuwe aanschaffen of komen er onderhoudskosten aan die je voordeel weer opvreten.

Een EV daarentegen heeft genoeg voordelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 15:19
Vorige week mijn banden vernieuwd na 52.000 km, Model 3 LR sept 2019. Ze waren nog niet helemaal op, maar het kwam fiscaal beter uit.
Nu Michelin Crossclimate 2 eronder. Ook de auto uit laten lijnen. Het is een heel andere auto geworden: stiller en hij stuurt veel strakker, minder zoekerig. Geen idee of het aan de uitlijning ligt of aan de banden. Degene die de uitlijning deed zei dat de auto niet meer aan de fabrieksafstelling voldeed, maar op zich het nog wel meeviel. Het stroomverbruik kan ik niet goed vergelijken omdat het sindsdien veel kouder is geworden. Kom ik later op terug als de weersomstandigheden meer vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:51

bert pit

asdasd

this schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:00:
[...]

Op dit moment is een batterij totaal niet interessant. En zeker niet als individu, ze kunnen dat beter op hogere niveau's regelen (woonwijken/regio's/...). Tegen je een batterij als individu terugverdiend hebt, mag je misschien weer een nieuwe aanschaffen of komen er onderhoudskosten aan die je voordeel weer opvreten.

Een batterij is niet interessant omdat wij hier nu een hele goede altijd werkende stroomvoorziening hebben. Is dat niet meer het geval, dan kan v2h zeker een uitkomst zijn om je CV en een paar lampen aan de gang te houden. Dat kan al met een enkele KIA of Hyundai. Zometeen ook op alle VW's.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 14:49

Lagune

Its time for warp

BigSmurf schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:59:
[...]
Ik kan er niet aan wennen in ieder geval, gewoon een gevalletje tien keer kwalitatief uitermate teleurstellend. Bij mij werkt het ook niet om met één hand druk uit te oefenen, het voelt gewoon heel onnatuurlijk en soms druk ik hem door de AP heen en maak je ineens een slingertje en soms met dezelfde kracht (gevoelsmatig) gaat hij alsnog piepen, en dat alles om op een kaarsrechte strook asfalt rechtuit te mogen blijven rijden. Ik stuur steeds vaker gewoon weer liever zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_irE2-CkE8SYvYDvMw84JFC6RQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ufJMqPrf4GWSJttPi0faTWN1.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik snap de logica wel en ongetwijfeld werkt dit voor sommige mensen prima, maar voor mij voelt het heel onnatuurlijk en zelfs als ik m'n best doe geef ik veelal teveel (door de AP heen) of te weinig (alsnog gepiep) "druk".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

styno schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:00:
[...]

Die middenconsole sticker heb ik ook op het oog. Kun je de Ali-link geven en past de kleur goed bij het origineel in het dashbord?
Ik heb er 3 besteld voor €5. Hij matched prima.

De truuk is dat je met de randen er ook net onder gaat, dus de sticker is net “te groot”. Je moet dus voor je hem echt aanstrijkt de sticker eerst opbollen om hem met de bijgeleverde squeegee onder de rand aan te duwen.

Bekerhouder deel lukte bij mij in 1 keer (als eerste), het deurtje heb ik ze alle drie gebruikt omdat je om het handvat moet EN bij de andere drie zijden onder de rand.

https://m.nl.aliexpress.com/item/1005004249867056.html

Perfect? Nee, goed genoeg: zeer zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kUL3AbUAcuKRjcLB86cp25V_Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3gVGyScOTyl2LSEDNN5KnSK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNoguYib8W4jdPDdxB3Hb4JEMCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbub1A8OK2xfTuHYqCJ8M65g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

BigSmurf schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:17:
[...]
Ik snap de logica wel en ongetwijfeld werkt dit voor sommige mensen prima, maar voor mij voelt het heel onnatuurlijk en zelfs als ik m'n best doe geef ik veelal teveel (door de AP heen) of te weinig (alsnog gepiep) "druk".
vaag, wellicht kan je deze techniek nog proberen, zo niet dan een rol ducktape eraan hangen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsMlkjYsLD8pa5ejKWKSomZ6FmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOWbDZIvWTnpRNQRaEWFblDL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
Zelf doe ik dat, maar dan met de hand achter het stuur (dus pols naar me toe). Iets met ongeluk, airbag en verhalen over mensen die een duim los hadden hangen. Kans is enorm klein, maar ik doe het toch maar niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[...]
Het komt niet vanzelf vooruit en er zitten natuurlijk wel lagers, dempers etc. in. Evt. lastige beestjes willen ook nog weleens aan een kabel beginnen en sommige stukjes hebben gewoon inferieure kwaliteit. En wellicht typische EV issue's, zoals die centrale computer die door permanent op 100% draaien vrij snel door zijn geheugen heen was.

Daarnaast kan een gebruiker, die iedere drempel net even te hard neemt, het onderstel ook aardig op de proef stellen.

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
Caelorum schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:30:
[...]

Zelf doe ik dat, maar dan met de hand achter het stuur (dus pols naar me toe). Iets met ongeluk, airbag en verhalen over mensen die een duim los hadden hangen. Kans is enorm klein, maar ik doe het toch maar niet :D
Dat van die duim is eens in mythbusters gepasseerd en volledig busted. Je moest echt al het stuur op een specifieke manier vasthebben om er gebroken vingers aan over te houden.
Maar sowieso is het een betere manier om de pols naar je toe te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door this op 06-12-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eNaSnI schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:36:
[...]

Het komt niet vanzelf vooruit en er zitten natuurlijk wel lagers, dempers etc. in. Evt. lastige beestjes willen ook nog weleens aan een kabel beginnen en sommige stukjes hebben gewoon inferieure kwaliteit. En wellicht typische EV issue's, zoals die centrale computer die door permanent op 100% draaien vrij snel door zijn geheugen heen was.

Daarnaast kan een gebruiker, die iedere drempel net even te hard neemt, het onderstel ook aardig op de proef stellen.
Bij welke onderhoudsbeurt kijken ze dan naar lagers en dempers?

Ik ben het met je eens dat zaken stuk kunnen gaan maar ik zie niet in wie onderhoud aan lagers en dempers uitvoert zonder dat er klachten zijn?

Zie ook Onderhoudsintervallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:53:
[...]

Ik ben het met je eens dat zaken stuk kunnen gaan maar ik zie niet in wie onderhoud aan lagers en dempers uitvoert zonder dat er klachten zijn?

Precies, dat gebeurt na verloop van tijd bij de APK (schokdempers, hoezen, fuseekogels ed). Dus als er een issue is word je er dan wel op gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 13:49
Zo doe ik 't ook, maar dan met de linkerarm. Elleboog laat ik rusten op de zijdeur en hand onderaan 't stuur zoals jij. Heb 't stuur vrij losjes vast en laat mn arm er gewoon op rusten, krijg daarbij vrijwel nooit de blauwe AP meldingen (model 3 eind 2019).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:53:
[...]

Dat is een handige link, want zeker de dagelijkse controles doe ik nooit (maar wie wel? :? ).

De verwijzing naar 'onverwachte controlelampjes' is wel boeiend, want waar vind ik die dan in een M3 LR 2019??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BigSmurf schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:17:
[...]
Bij Ioniq 5 speelde hetzelfde: er moet stuurinput zijn, maar niet teveel. Daar speelde ook nog mee dat de auto uit zichzelf wat nerveus corrigeerde. Mijn oplossing was als volgt:

Ik liet mijn handen op mijn schoot rusten en hield met beide handen het stuur vast tussen duim en wijsvinger. Zo gaf ik een beetje tegendruk tegen de correcties van de auto of duwde hem lichtjes tegen de weerstand aan. Doordat mijn handen op mijn benen rustten kon ik heel gedoseerd input geven als de auto begon te piepen.

Een tweede voordeel is dat het een heel ontspannen houding is voor armen en schouders, mits je het stuur en de stoel zo op elkaar afstelt.

Misschien dat dit voor je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 08:59
Aeonis schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:00:
[...]

Zo doe ik 't ook, maar dan met de linkerarm. Elleboog laat ik rusten op de zijdeur en hand onderaan 't stuur zoals jij. Heb 't stuur vrij losjes vast en laat mn arm er gewoon op rusten, krijg daarbij vrijwel nooit de blauwe AP meldingen (model 3 eind 2019).
Dit is exact hoe ik het ook deed in dezelfde auto; arm in de deur en door de lengte van m’n arm drukte ik dus zachtjes tegen de middelspaak van het stuur. Nooit problemen mee gehad en hoopte dat het hetzelfde zou zijn met de MY..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 08:59
Djerro123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:25:
... Eentje uit voorraad, met Findio (zwart met trekhaak het liefst).

...
Well, ik heb net met Findio gebeld en die geven aan dat je minimaal 3 jaar cijfers moet kunnen overleggen, anders heeft het sowieso geen zin :( Terwijl in dit forum nog een post staat dat dit wel kan, mits je 25% + btw zelf betaald (wat sowieso de bedoeling was).

Jammer, want wil niet maximaal tot het gaatje gaan om de auto perse nú te kopen en af te lossen, daarom leek huurkoop met boetevrij vervroegd aflossen mij ideaal. Moet ook wel zeggen; de gene die ik aan de lijn kreeg was erg kort af, en het leek wel of hij buiten aan het lopen was. Kan dus ook zijn dat deze persoon mischien de verkeerde info gaf, maar vooralsnog is het dus niet echt mogelijk :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
bilgy_no1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:03:
[...]

Bij Ioniq 5 speelde hetzelfde: er moet stuurinput zijn, maar niet teveel. Daar speelde ook nog mee dat de auto uit zichzelf wat nerveus corrigeerde. Mijn oplossing was als volgt:

Ik liet mijn handen op mijn schoot rusten en hield met beide handen het stuur vast tussen duim en wijsvinger. Zo gaf ik een beetje tegendruk tegen de correcties van de auto of duwde hem lichtjes tegen de weerstand aan. Doordat mijn handen op mijn benen rustten kon ik heel gedoseerd input geven als de auto begon te piepen.

Een tweede voordeel is dat het een heel ontspannen houding is voor armen en schouders, mits je het stuur en de stoel zo op elkaar afstelt.

Misschien dat dit voor je werkt.
Dat werkt zolang de AP stuurcorrecties doet. Maar op een lang recht stuk autosnelweg beweegt dat stuur amper, dus moet je echt zelf gaan trekken aan dat stuur om toch maar aan te geven dat je hand op het stuur aanwezig is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
eNaSnI schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:02:
[...]

Dat is een handige link, want zeker de dagelijkse controles doe ik nooit (maar wie wel? :? ).

De verwijzing naar 'onverwachte controlelampjes' is wel boeiend, want waar vind ik die dan in een M3 LR 2019??
Geeft de Tesla eigenlijk zelf aan wanneer er onderhoud nodig is? Bijvoorbeeld bij de remvloeistof verversen.

En wat is bandrotatie? Ik betwijfel of ik elke 10k km iets ga laten doen/controleren aan die banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Niet online
this schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:48:
[...]

Geeft de Tesla eigenlijk zelf aan wanneer er onderhoud nodig is? Bijvoorbeeld bij de remvloeistof verversen.

En wat is bandrotatie? Ik betwijfel of ik elke 10k km iets ga laten doen/controleren aan die banden.
Remvloeistof, geen idee. Bandrotatie is voor zover ik weet wisselen tussen voor/achter,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
this schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:00:
[...]

Maar nu vergelijk je het heden (batterij niet interessant idd) met de mogelijke toekomst, namelijk EV gebruiken als batterij. In de toekomst als de saldering wordt afgebouwd zal een batterij wel interessanter worden, zeker als stabiele factor terwijl een auto is bedoeld om te rijden, niet om je huis te balanceren. Los van wat ik al noemde, namelijk garantie op de accu die dan niet meer vast stellen is a.d.h.v. aantal gereden km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
maharens schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:20:
[...]

Maar nu vergelijk je het heden (batterij niet interessant idd) met de mogelijke toekomst, namelijk EV gebruiken als batterij. In de toekomst als de saldering wordt afgebouwd zal een batterij wel interessanter worden, zeker als stabiele factor terwijl een auto is bedoeld om te rijden, niet om je huis te balanceren. Los van wat ik al noemde, namelijk garantie op de accu die dan niet meer vast stellen is a.d.h.v. aantal gereden km's.
Maar de auto is slim genoeg om te weten wat er allemaal met die batterij gebeurt, dus is het niet per km's, dan zal het misschien per teruggeleverde kW zijn of iets in die aard.
De fabrikanten zullen er wel iets op vinden, wees maar gerust dat ze die garantie niet onbeperkt zullen laten bij V2G ;) .

En in België is er voor de meeste mensen geen saldering meer, terwijl een thuisbatterij in die gevallen ook gewoon bijna nooit interessant zijn. Veel te duur.

Vooral voor piekbelasting af te toppen is een auto zeer interessant, want je bent ook vaak thuis als er pieken ontstaan. En dat is net iets waar ze in België op focussen, op die pieken duurder te maken zodat de consument afgeraden wordt om ze te veroorzaken.
Dus waarom er dan nog een batterij naast kopen als de wagen het voor je kan doen :) . Een wagen kost meer dan een batterij, maar de voordelen van een EV overtreft serieus de prijs/voordeel verhouding die je zou hebben bij een thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

[...]

Volgens de gebruikershandleiding:
Remvloeistof: Om de 2 jaar (indien nodig verversen)Als het voertuig wordt gebruikt om aanhangers te trekken, de remvloeistof om de 2 jaar verversen. Je krijgt een melding als er te weinig vloeistof is.

Banden: Om de 10.000 km of wanneer het verschil in profieldiepte 1,5 mm of groter is, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Je krijgt een melding als het verschil in profieldiepte te groot wordt [Styno: tussen voor en achter neem ik aan]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Maar remvloeistof doe je toch preventief dacht ik? In de handleiding staat er dat je wel melding krijgt als het te laag staat, maar niet op voorhand dan?
Bij legacy auto's wordt dit gewoon preventief gecontroleerd bij je onderhoud, die toch frequent genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
this schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:30:
[...]

Dus waarom er dan nog een batterij naast kopen als de wagen het voor je kan doen :) . Een wagen kost meer dan een batterij, maar de voordelen van een EV overtreft serieus de prijs/voordeel verhouding die je zou hebben bij een thuisbatterij.
Omdat je er voor het gemak vanuit gaat dat iedereen de auto naast zijn/haar huis kan parkeren, maar dat valt hier in NL behoorlijk tegen en die Powerwall kan wel in huis. Maar time will tell, ik weet het ook niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
this schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:32:
[...]

Maar remvloeistof doe je toch preventief dacht ik? In de handleiding staat er dat je wel melding krijgt als het te laag staat, maar niet op voorhand dan?
Bij legacy auto's wordt dit gewoon preventief gecontroleerd bij je onderhoud, die toch frequent genoeg is.
Toen Tesla recent langskwam om de kabelboom te vervangen hebben ze ook direct de remvloeistof gecontroleerd. Na 3 jaar en 2 maanden was die nog prima in orde, geen sprake van vervanging of bijvulling. Dan kan je dat alsnog preventief (laten) uitvoeren, maar zou het gewoon laten controleren bij een volgende afspraak of als je in de buurt bent.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:30:
[...]

Maar de auto is slim genoeg om te weten wat er allemaal met die batterij gebeurt, dus is het niet per km's, dan zal het misschien per teruggeleverde kW zijn of iets in die aard.
De fabrikanten zullen er wel iets op vinden, wees maar gerust dat ze die garantie niet onbeperkt zullen laten bij V2G ;) .

..
Precies, dat is prima bij te houden. Straks geen garantie meer obv kilometers maar bijvoorbeeld obv geladen kWh's. Of naast de standaard garantie een x aantal kWh's voor V2G. Dacht dat VAG dit laatste nu ook al in de software heeft zitten. Al schiet dat V2G allemaal ook nog niet echt op.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 19:53
bert pit schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:56:
[...]

Een batterij is niet interessant omdat wij hier nu een hele goede altijd werkende stroomvoorziening hebben. Is dat niet meer het geval, dan kan v2h zeker een uitkomst zijn om je CV en een paar lampen aan de gang te houden. Dat kan al met een enkele KIA of Hyundai. Zometeen ook op alle VW's.
Binnenkort ook op mijn model 3 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:56:
[...]

Bij een VAG is dat wel een stuk complexer aangezien die geen V2L hebben toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Inspired schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:13:
[...]

"Het grote Tesla Model 3 & Y topic" ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Djerro123 Ik ben de laatste paar dagen ook wat informatie aan het zoeken vanwege dat ik ook geïnteresseerd ben geraakt in de standaard model Y. Ik heb veel op YouTube gekeken en zat ook met vragen zoals jij die vroeg. Ps bedankt daarvoor. Ik ben hem van plan om hem prive aan te schaffen. Wat ik heb begrepen is dat als je een zwarte of witte auto neemt met zwarte bekleding komt de auto vanaf Duitsland en de andere kleuren vanaf Shanghai. De twee nieuwe kleuren komen ook van Duitsland maar die kun je niet krijgen op de standaard Y . Ik weet ook niet wat beter is een auto van Shanghai of Berlijn. De auto vanaf Shanghai lijkt meer plastic te hebben in het interieur. Maar misschien is de batterij wel beter? Wie zal het zeggen . Ik wilde eigenlijk ook wel graag een nieuwe auto met Led-Matrix lampen. Wilde eerst wachten kijken of de ioniq 6 die had maar die auto was mij net iets te duur. Nu heeft de standaard Y ook geen Led-Matrix maar wel Led lampen dacht ik. Ik denk dat ik zaterdag maar even bij Tesla langs ga kijken of die nog wat informatie mij kan geven over de auto afkomstig uit Berlijn.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:46:
[...]

Dat werkt zolang de AP stuurcorrecties doet. Maar op een lang recht stuk autosnelweg beweegt dat stuur amper, dus moet je echt zelf gaan trekken aan dat stuur om toch maar aan te geven dat je hand op het stuur aanwezig is :(
Maar in die houding die ik beschrijf kun je makkelijk met duimen en wijsvingers een beetje input geven, dus ook als je op een lang recht stuk rijdt. Ik denk dat vervolgens het een kwestie is van leren aanvoelen hoeveel input genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 22:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

evtje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:15:
@Djerro123 Ik ben de laatste paar dagen ook wat informatie aan het zoeken vanwege dat ik ook geïnteresseerd ben geraakt in de standaard model Y. Ik heb veel op YouTube gekeken en zat ook met vragen zoals jij die vroeg. Ps bedankt daarvoor. Ik ben hem van plan om hem prive aan te schaffen. Wat ik heb begrepen is dat als je een zwarte of witte auto neemt met zwarte bekleding komt de auto vanaf Duitsland en de andere kleuren vanaf Shanghai. De twee nieuwe kleuren komen ook van Duitsland maar die kun je niet krijgen op de standaard Y . Ik weet ook niet wat beter is een auto van Shanghai of Berlijn. De auto vanaf Shanghai lijkt meer plastic te hebben in het interieur. Maar misschien is de batterij wel beter? Wie zal het zeggen . Ik wilde eigenlijk ook wel graag een nieuwe auto met Led-Matrix lampen. Wilde eerst wachten kijken of de ioniq 6 die had maar die auto was mij net iets te duur. Nu heeft de standaard Y ook geen Led-Matrix maar wel Led lampen dacht ik. Ik denk dat ik zaterdag maar even bij Tesla langs ga kijken of die nog wat informatie mij kan geven over de auto afkomstig uit Berlijn.
Performance en Long Range komen uit Germany, RWD China voor alsnog.
Alle recente geleverde Y's uit China en Duitsland hebben matrix als ik YouTube als bron neem. (dus geen garantie ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door DaMightyWackO op 06-12-2022 19:41 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:19
evtje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:15:
Meer plastic te hebben in het interieur? Heb ik iets gemist? Lijkt mij een broodje aap verhaal.

SeC gaf aan dat china my beter in elkaar zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:06
bilgy_no1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:18:
[...]

Maar in die houding die ik beschrijf kun je makkelijk met duimen en wijsvingers een beetje input geven, dus ook als je op een lang recht stuk rijdt. Ik denk dat vervolgens het een kwestie is van leren aanvoelen hoeveel input genoeg is.
Dit wisselt dus heel erg per auto zoals veel mensen aangeven. Bij mij bijv. blijft ie blauw knipper met “een beetje input” je moet echt vrij actief tegen de weerstand aansturen, soms zoveel dat ie uit AP schiet.

Maar voor diegene die de vraag stelde: volgens mij als ik het zo lees is het bij nieuwere versies beter dan bij oude. Dus maak vooral even een testrit om het te proberen of het voor jou makkelijk genoeg is

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 06-12-2022 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:43:
[...]

Meer plastic te hebben in het interieur? Heb ik iets gemist? Lijkt mij een broodje aap verhaal.

SeC gaf aan dat china my beter in elkaar zit..
YouTube: Alle UNTERSCHIEDE beim TESLA Model Y aus SHANGHAI und GRÜNHEIDE

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Djerro123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:43:
[...]

Well, ik heb net met Findio gebeld en die geven aan dat je minimaal 3 jaar cijfers moet kunnen overleggen, anders heeft het sowieso geen zin :( Terwijl in dit forum nog een post staat dat dit wel kan, mits je 25% + btw zelf betaald (wat sowieso de bedoeling was).

Jammer, want wil niet maximaal tot het gaatje gaan om de auto perse nú te kopen en af te lossen, daarom leek huurkoop met boetevrij vervroegd aflossen mij ideaal. Moet ook wel zeggen; de gene die ik aan de lijn kreeg was erg kort af, en het leek wel of hij buiten aan het lopen was. Kan dus ook zijn dat deze persoon mischien de verkeerde info gaf, maar vooralsnog is het dus niet echt mogelijk :(
Findio is vrij kansloos, ze weigeren alles wat niet 100% standaard is. Kunnen ze wss met de rente ook gewoon niet rendabel maken. Hier was idee 50% en andere 50 via hun (meer dan 50 zelf betalen kreeg ik niet geconfigureerd).

Uiteindelijk nu klein stukje privé via Freo met als voordeel dat ik dat op ieder moment de auto kan verkopen of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
DaMightyWackO schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:40:
[...]

Performance en Long Range komen uit Germany, RWD China voor alsnog.
Alle recente geleverde Y's uit China en Duitsland hebben matrix als ik YouTube als bron neem. (dus geen garantie ;) )
Ik had dat ergens voorbij zie komen op YouTube. Wordt de de standaard model Y RWD dan niet in Duitsland gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:49
evtje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:11:
[...]

Ik had dat ergens voorbij zie komen op YouTube. Wordt de de standaard model Y RWD dan niet in Duitsland gemaakt?
Nee. Alle RWD is nu China. Long range en performance is bepaalde kleuren Berlijn.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 22:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

evtje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:11:
[...]

Op dit moment niet (althans geen exemplaar op naam bekend).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgemgoudswaard
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04 13:35
Sinds een paar weken hoor ik als ik het het rempedaal loslaat een bonkend geluid, net alsof de rem losschiet. Het heeft geen invloed op de remkracht dus zorgen maken doe ik nog niet maar herkennen mensen dit? Model 3 long range uit 1999

[ Voor 6% gewijzigd door pgemgoudswaard op 06-12-2022 20:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• this
Cool, een EV uit het vorige millenium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgemgoudswaard
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04 13:35
pgemgoudswaard schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:58:
Sinds een paar weken hoor ik als ik het het rempedaal loslaat een bonkend geluid, net alsof de rem losschiet. Het heeft geen invloed op de remkracht dus zorgen maken doe ik nog niet maar herkennen mensen dit? Model 3 long range uit 1999
Haha uiteraard 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
Dag mooie mensen! Hopelijk kunnen jullie mij helpen met wat basis vraagjes. Heb nu 4,5u in totaal in de wacht gehangen bij Tesla in 4 belletjes dus loop een beetje vast : -)

- Ik heb Model Y RWD wit met wit interieur besteld.
- Levering is tussen 19 en 31 dec

Ik ben alleen op vakantie van 12 dec tot 20 jan. Ik dacht het zal toch niet zo snel gaan. Nou mooi wel! Nu is het idee dat mijn pa hem gaat ophalen met een getekende volmacht (templatetje gevonden) en een ID bewijs van mij.

Mijn vragen:

1. Kan mijn vader hem zo ophalen of is er meer bewijs nodig? Ik kan hier nul komma nul over vinden online
2. Is er iéts mogelijk met Tilburg dat de auto later opgehaald wordt zodat ik zelf kan gaan?
3. Stél ik wil ipv wit toch zwarte bekleding. Kan ik dat nog wijzigen of wordt dat nieuwe bestelling en kan ik de huidige annuleren en aanbetaling vergeten?

Mijn dank is bijzonder groot! Vraag #3 is niet echt een wens. Ik ben heel hyped over wit maar wil het even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 14:20
[...]

Onderhoudsboekje Tesla:

- Elke 2 jaar je remvloeistof (laten) controleren
- Elk jaar interieurfilter vervangen
- Om de 6 jaar de airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:52
nudie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:52:
Dag mooie mensen! Hopelijk kunnen jullie mij helpen met wat basis vraagjes. Heb nu 4,5u in totaal in de wacht gehangen bij Tesla in 4 belletjes dus loop een beetje vast : -)

Ik ben alleen op vakantie van 12 dec tot 20 jan. Ik dacht het zal toch niet zo snel gaan. Nou mooi wel! Nu is het idee dat mijn pa hem gaat ophalen met een getekende volmacht (templatetje gevonden) en een ID bewijs van mij.

Mijn vragen:

1. Kan mijn vader hem zo ophalen of is er meer bewijs nodig? Ik kan hier nul komma nul over vinden online
2. Is er iéts mogelijk met Tilburg dat de auto later opgehaald wordt zodat ik zelf kan gaan?
3. Stél ik wil ipv wit toch zwarte bekleding. Kan ik dat nog wijzigen of wordt dat nieuwe bestelling en kan ik de huidige annuleren en aanbetaling vergeten?

Mijn dank is bijzonder groot! Vraag #3 is niet echt een wens. Ik ben heel hyped over wit maar wil het even checken.
1. Als jouw vader wat documenten mee heeft (die getekende volmacht, misschien het kentekenbewijs) zullen ze het al gauw goed vinden. Tenminste, toen ik in 2019 mijn Model 3 ging oprijden voelde het alsof ik elke willekeurige auto mee kon nemen :P
2. Denk het niet. In 2019 was het bij mij destijds zoiets van; als u hem niet komt halen, verzeggen we hem aan iemand anders.
3. Dat laatste. Je kunt kijken of er een config op snel leverbaar staat en dan contact opnemen om te wisselen, maar over het algemeen houd Tesla niet van afwijkende processen (en helpen ze daar ook weinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 07:41

Ik heb zowel de kleur als trekhaak veranderd en dat handelden ze heel vriendelijk en vlot af… maar of je hem dan nog dit jaar hebt is een tweede.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn vragen:

1. Het lijkt me dat dit moet kunnen met een volmacht, maar ik zou het van tevoren wel melden bij Tesla. Dan verwachten ze hem en krijgt hij geen discussies daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 12:56
vhardono schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:52:
[...]
ja, ik begrijp dat Tesla weinig of helemaal geen onderhoud nodig heeft. Maar toen ik de auto probeerde te verkopen, begonnen mensen te vragen of er een onderhoudsboekje/geschiedenis is. Ik vertelde hen dat alle historie in de app staat, maar ik betwijfel of het record automatisch door Tesla naar de volgende eigenaar wordt overgedragen, aangezien het ook een factuur bevat met mijn persoonlijke gegevens.
Toen ik mijn vorige verkocht, heb ik van een werkbon een uitdraai gemaakt, verder niks. Is normaal bij Tesla. Voor zover ik weet zitten de facturen in je account, en niet aan de auto. De nieuwe eigenaar krijg die geschiedenis niet mee.

Heb net even ingelogd, ik heb een sectie Previously Owned Cars, daar staat allerlei informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUZ4CY8m8UvrRovaMAEP-xvNEZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qeQy9h9n25HbXFiK5niqcMIl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:51

bert pit

asdasd

Inspired schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:13:
[...]

Het was vorig jaar aangekondigd voor alle 2022 modellen..... Dus het zal wel complex zijn aangezien het er niet op zit.

Heeft Tesla al een aankondiging in die richting gedaan?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Effe een WTF moment.

Ik heb mijn Mod Y laten bestellen in Maart 2022 voor levering in Januari.
In de app van de leasemaatschappij kan ik sinds kort dat order zien, en ook de opties. Ineens viel me op dat de EAP er niet in zit.
Ik had nochtans een offerte van Tesla met EAP doorgegeven aan de LM, die dan antwoorden met een maandprijs en dan vertelt HR me of die past of niet in het budget.
Dat antwoord was snel ja, maar in mijn enthousiasme had ik niet gezien dat ze de EAP niet meegenomen hadden.

Ik kan nu nog altijd extra bijleggen (zal makkelijk 40-60€ pm zijn), maar ik weet niet hoe "erg" het is, en het blijft zuur om daar 50€ pm voor de betalen.

Als ik wat filmpjes bekijk is het meest storend dat je iedere keer na een rijstrookwilssel op de gewonen autopilot de functie opnieuw moet inschakelen, en dat je iedere keer de "chime" krijgt.
Is dat nog steeds zo, kan je dat vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
In mijn situatie vorig jaar kon ik ervoor kiezen om iets later te komen (1-2 weken) of hij werd gewoon aan iemand anders toegekend. Er was ook geen enkele mogelijkheid om hem 4-6 weken op het parkeerterrein te zetten of op te laten halen door de leasemaatschappij en ergens te stallen. Wel allemaal heel vriendelijk overigens. Ze hebben toen wat rondgebeld en specifiek geregeld dat mijn initiële voertuig naar iemand anders zou gaan - die was heel blij dat hij hem eerder kreeg - en dat ik zijn/haar specifieke voertuig zou krijgen die al wel op de boot stond en 6 tot 8 weken later aan zou komen. Of dat nu ook kan met alle chiptekorten en langere levertijden: geen idee. Werd allemaal netjes geregeld, behalve dat ik er wel zelf achteraan moest jagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Tommie12 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:48:
Effe een WTF moment.

In de app van de leasemaatschappij kan ik sinds kort dat order zien, en ook de opties. Ineens viel me op dat de EAP er niet in zit.
Ik had nochtans een offerte van Tesla met EAP doorgegeven aan de LM, die dan antwoorden met een maandprijs en dan vertelt HR me of die past of niet in het budget.
Dat antwoord was snel ja, maar in mijn enthousiasme had ik niet gezien dat ze de EAP niet meegenomen hadden.

Ik kan nu nog altijd extra bijleggen (zal makkelijk 40-60€ pm zijn), maar ik weet niet hoe "erg" het is, en het blijft zuur om daar 50€ pm voor de betalen.

Als ik wat filmpjes bekijk is het meest storend dat je iedere keer na een rijstrookwilssel op de gewonen autopilot de functie opnieuw moet inschakelen, en dat je iedere keer de "chime" krijgt.
Dat is nog steeds zo. Irritant, maar ik vind het niet irritant genoeg om er dik 7K 3K tegen aan te gooien voor EAP (privé auto).

[ Voor 0% gewijzigd door noo op 07-12-2022 10:02 . Reden: EAP prijs aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
noo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:56:
[...]

Dat is nog steeds zo. Irritant, maar ik vind het niet irritant genoeg om er dik 7K tegen aan te gooien voor EAP (privé auto).
EAP kost toch 3.800 ? Maar dan nog kan dit teveel geld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 23:07
Effe een WTF moment.

Je hebt dit vast al eerder gelezen van mijn kant, maar voor de zekerheid nog even mijn ervaring. Ik heb EAP een maand uit mogen proberen, maar ik was blij toen ik mijn simpele AP weer terug had. Automatische baanwissels ervaar ik als bijzonder irritant. Wellicht is het inmiddels verbeterd, maar ik zou mezelf serieus afvragen of je dit wilt, laat staan er voor wilt betalen.

Je kon toendertijd niet door de knipper heen sturen en moest dus elke keer de AP en daarmee ook TACC cancelen voor een baanwissel (als het te druk was voor automatisch = bijna altijd voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

maharens schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:57:
[...]

EAP kost toch 3.800 ? Maar dan nog kan dit teveel geld zijn.
Inderdaad 3800. Nog te veel voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
noo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:59:
[...]

Inderdaad 3800. Nog te veel voor mij.
Ik zou het met geld toe niet eens willen hebben ;)

Tenzij je tegenwoordig auto baanwissel uit kan zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Pierz op 07-12-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:25

tomic

Smexylittlebabe!

Ik ben in de markt voor een (import) model 3. Nu zijn er een hoop model 3's, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar wat recentere. Volgens mij heb je daar drie facelift varianten in grofweg:

55kwh - atom proc - t/m november 2021
60kwh - atom proc - december 2021 tm januari 22
60kwh - Ryzen proc - februari 22 en later

Ik heb nu een optie op de laatste twee omdat 60 kwh je toch net wat verder brengt dan 55 kwh.
Zie ik wat over het hoofd of voor welke zou jij gaan en waarom?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Net nog even gekeken, maar het aantal voorraadauto's MY staat nu nog op 8, terwijl het ergens vorige week ca 25 waren.

Stel je toch voor dat je nu in de markt bent en eentje kan pikken zoals vroeger normaal was bij alle merken en binnen 3 week kan rijden, dat moet toch heerlijk zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bert pit schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:34:
[...]

Nee, en zoals al gezegd heeft Elon zelfs gezegd dat hij vindt dat de toepassing weinig nut heeft. Mensen zouden het belangrijker vinden om de vrijheid te hebben om te rijden.
Van de andere kant verkoopt Tesla ook de powerwall en gebruikt die zelfs om een virtual power company op te zetten. Ik zou er echt geen probleem mee hebben om 10 kWh van mijn accu daarvoor in te zetten. Het is echt niet zo dat mijn auto altijd met 90% SOC op de oprit staat.

En Elon heeft gesuggereerd dat V2G niet meer dan een softwareupgrade zou zijn, maar onderzoeken aan de laadhardware in de auto's heeft laten zien dat er geen stroom teruggeleverd kan worden. Dus er moet nieuwe laadhardware voor gemaakt worden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
maharens schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:08:
Net nog even gekeken, maar het aantal voorraadauto's MY staat nu nog op 8, terwijl het ergens vorige week ca 25 waren.

Stel je toch voor dat je nu in de markt bent en eentje kan pikken zoals vroeger normaal was bij alle merken en binnen 3 week kan rijden, dat moet toch heerlijk zijn ?
Er zijn mensen die daar op in gegaan zijn maar volgens mij nog niemand met een levering omdat de aangeboden auto's daar nog fysiek niet in NL waren en het maar de vraag is of die er snel (genoeg) zijn om nog dit jaar geleverd te worden. Meen dat in 1 van de tesla related topics hier op tweakers of op het tesla motors club forum iemand was die dat expliciet had opgevolgd met Tesla en ook bevestigd had gekregen dat 'zijn/haar' direct beschikbare auto eigenlijk gewoon nog op de boot stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Sander schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:20:
[...]

Er zijn mensen die daar op in gegaan zijn maar volgens mij nog niemand met een levering omdat de aangeboden auto's daar nog fysiek niet in NL waren en het maar de vraag is of die er snel (genoeg) zijn om nog dit jaar geleverd te worden. Meen dat in 1 van de tesla related topics hier op tweakers of op het tesla motors club forum iemand was die dat expliciet had opgevolgd met Tesla en ook bevestigd had gekregen dat 'zijn/haar' direct beschikbare auto eigenlijk gewoon nog op de boot stond.
Voorraadauto's zijn tegenwoordig niet echt meer echt op voorraad idd, maar andere merken maken zich daar ook schuldig aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-05 15:13
Sander schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:59:
[...]

Findio is vrij kansloos, ze weigeren alles wat niet 100% standaard is. Kunnen ze wss met de rente ook gewoon niet rendabel maken. Hier was idee 50% en andere 50 via hun (meer dan 50 zelf betalen kreeg ik niet geconfigureerd).

Uiteindelijk nu klein stukje privé via Freo met als voordeel dat ik dat op ieder moment de auto kan verkopen of wat dan ook.
Het is echt willekeur dat ze hanteren vrees ik. Ik heb 55% vanuit mijn BV gefinancieerd (gerekend over bedragen excl BTW), de rest via Findio (afbetalen in 36 maanden, 3.8% rente). 55%, want dan zat ik nét op een lager rentepercentage. Ik heb in augustus met deze tool gespeeld en gelijk aangevraagd. Na 3/5de van de termijn mag ik het resterend bedrag boetevrij aflossen.

De aanvraag was binnen een dag geaccepteerd. Heb alleen maar online enkele documenten moeten overhandigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

was snel ja, maar in mijn enthousiasme had ik niet gezien dat ze de EAP niet meegenomen hadden.

Pierz schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:59:
[...]

Je hebt dit vast al eerder gelezen van mijn kant, maar voor de zekerheid nog even mijn ervaring. Ik heb EAP een maand uit mogen proberen, maar ik was blij toen ik mijn simpele AP weer terug had. Automatische baanwissels ervaar ik als bijzonder irritant. Wellicht is het inmiddels verbeterd, maar ik zou mezelf serieus afvragen of je dit wilt, laat staan er voor wilt betalen.

Je kon toendertijd niet door de knipper heen sturen en moest dus elke keer de AP en daarmee ook TACC cancelen voor een baanwissel (als het te druk was voor automatisch = bijna altijd voor mij)
EAP (auto lane change) is super handig als het iets rustiger is dan druk, zowiezo op de autobahn/peage
ik gebruik het heel veel, ook op NL snelwegen

als het iets drukker is dan AP uit, baanwissel en AP weer aan want anders timeouts

Navigate on AutoPilot daarentegen, vreselijk die baanwissel voorstellen (zelfs op mad max stand), gooit ie ook de dodehoek camera de hele tijd aan

my 2 cents :)

[ Voor 21% gewijzigd door Lagune op 07-12-2022 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:05

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:49
Ja daaag. Dus dan hebben een goeie 6 maanden lang auto's geen radar en daarna ineens weer wel?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha, en over een paar weken een bericht dat er ook weer USS op komt. Als dit waar is dan is Elon toch wel bezig om een flinke aap van zichzelf te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:06
Dit was toch al een tijdje geleden aangekondigd? Radar eruit want werkt niet, (HD) radar erin want “anders”.

Dit was toen het artikel geloof ik dat hier gepost was: https://insideevs.com/new...rns-in-parts-catalog/amp/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lagune schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:32:
[...]

Navigate on AutoPilot daarentegen, vreselijk die baanwissel voorstellen (zelfs op mad max stand), gooit ie ook de dodehoek camera de hele tijd aan
Ja, en vooral de totaal onnodige voorstellen. Ik heb een tijdje zonder NoA gereden en het vorige week weer aangezet. Ik vind zelf de auto lanechange beter op NoA omdat hij het zelf doet terwijl je het op de gewone AP zelf moet doen en ik het altijd te snel wil doen *dingdong* AP disengaged.
Maar met NoA... Ik rij de autosnelweg op, voeg in naar de rechterbaan, zet AP/NoA aan en hij stelt direkt voor om naar de linkerbaan te wisselen. Kilometers lang niemand voor. En het gaat ook niet uit he? Waarom?!?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:48
Effe een WTF moment.

Is al meerdere keren in het topic gemeld.

EAP voegt in Nederland niet veel toe, aangezien we over het algemeen een druk (snel)wegen net hebben waarbij de relatieve afstand van auto's tot elkaar erg kort is. EAP is hiervoor te conservatief wat enkel irritatie bij bestuurder opwekt.

Rij je veel op rustige snelwegen (bijv. in het noorden), of ga je vaak via Frankrijk via tolwegen kan het wel toegevoegde waarde hebben.

Verder is de Summon functie + automatisch inparkeren meer een gimmick.

Uiteindelijk een persoonlijke keuze, maar op aanraden van de sales bij Tesla niet gekozen voor EAP gezien mijn rijdersprofiel versus kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

bert pit schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:34:
[...]

Het was vorig jaar aangekondigd voor alle 2022 modellen..... Dus het zal wel complex zijn aangezien het er niet op zit.

Nee, maar een paar jaar terug leek het er even op dat de elektronica het wel zou kunnen.

https://chargedevs.com/ne...f-bidirectional-charging/

Volgens Jeff Dahn, de batterij goeroe van Tesla kun je een Lithium cel rond de 70% vrijwel oneindig cyclen.

Stel dat je 10% rondom dat optimum vrijgeeft voor gridstabilisatie. 10% van een gemiddelde batterij van 50kWh = 5kWh. Neem 100k auto’s en je hebt 500 MWh capaciteit ter beschikking met - stel - 3kW per auto = 300MW, een gemiddelde gascentrale voor meer dan een uur.

[ Voor 27% gewijzigd door styno op 07-12-2022 11:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Zo, nu ik een Tesla heb mag ik het eindelijk met recht zeggen: Tesla moet CarPlay implementeren. Of een AppStore maken.

Voice commands zijn niet toereikend van Tesla:
  • "Zet de mistlampen aan" -> "Dat kan ik niet"
  • "Zet de navigatie audio aan" -> "Navigatie gestopt." :o
  • "Navigeer naar <contact persoon>" -> "Laat kaart zien met POI's die lijken op naam contact persoon"
De agenda integratie is kapot sinds V11, je kan geen agenda's filteren, en dus staat het vol met verjaardagen, afspraken van mijn partner (gedeelde agenda) en afspraken + verlofaanvragen van werk (wederom gedeelde agenda's).

Ik mis Apple Music, ik weet dat hij eraan komt, maar het is belachelijk dat third parties niet gewoon een app mogen schrijven en je gedwongen word Bluetooth te streamen (wat kak is, want je ziet je library niet, en voice commands kunnen geen muziek aan zetten) of premium te abonneren en dan Spotify te gebruiken met vehicle account.

Mijn inziens is dit het gevolg van een combinatie van het ontbreken van fysieke knoppen (Tesla heeft het hele scherm nodig), en het eventueel monetizen van het platform in de toekomst (Robotaxi anyone?).

Misschien voor jullie kleine dingen, maar als je gewend bent elke keer als je in je auto stapt te navigeren naar een contact persoon, of automatische (goed werkende) agenda suggesties, dan is dit een beetje jammer en het is een klein iets om agenda's / contactpersonen goed te integreren.

Apple Music is straks iig opgelost, hopelijk worden voice commands snel beter, want zowel Siri als BMW iDrive is mijlen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:45
Pierz schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:59:
[...]

Automatisch baanwissel?
Zolang je niet knippert, ga je nooit van baan wisselen (in Europa).
Door de knipper sturen gaat altijd. TACC blijft dan ook altijd behouden.

Ben echt wel fan van EAP, en zou er die €3800 met gemak voor betalen.
Net zoals de €400 voor homelink

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 07-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 14:45
Fijn die energie tips… :+
Wat wil je nu? Hogere of lagere interieurtemperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSFtR2zPsi4QHXUv13zh2xT_yl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I90fA9WzdvdWUzooeuhRdIFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

_eLMo_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:01:
Zo, nu ik een Tesla heb mag ik het eindelijk met recht zeggen: Tesla moet CarPlay implementeren. Of een AppStore maken.

• "Navigeer naar <contact persoon>" -> "Laat kaart zien met POI's die lijken op naam contact persoon"
De agenda integratie is kapot sinds V11, je kan geen agenda's filteren, en dus staat het vol met verjaardagen, afspraken van mijn partner (gedeelde agenda) en afspraken + verlofaanvragen van werk (wederom gedeelde agenda's).

Ik mis Apple Music, ik weet dat hij eraan komt, maar het is belachelijk dat third parties niet gewoon een app mogen schrijven en je gedwongen word Bluetooth te streamen (wat kak is, want je ziet je library niet, en voice commands kunnen geen muziek aan zetten) of premium te abonneren en dan Spotify te gebruiken met vehicle account.

Mijn inziens is dit het gevolg van een combinatie van het ontbreken van fysieke knoppen (Tesla heeft het hele scherm nodig), en het eventueel monetizen van het platform in de toekomst (Robotaxi anyone?).

Misschien voor jullie kleine dingen, maar als je gewend bent elke keer als je in je auto stapt te navigeren naar een contact persoon, of automatische (goed werkende) agenda suggesties, dan is dit een beetje jammer en het is een klein iets om agenda's / contactpersonen goed te integreren.

Apple Music is straks iig opgelost, hopelijk worden voice commands snel beter, want zowel Siri als BMW iDrive is mijlen verder.
Weet je niet waar je vrienden wonen dan?

Het klinkt alsof je snel weer in een i4 moet stappen, want dit gaat alleen maar ergernis opleveren.

Ik vind iemand die beweert dat Siri beter is dan eender welke stem assistent overigens bij voorbaat lichtelijk verdacht, maar wellicht heeft Apple opeens enorme stappen gezet ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
Jeroenneman schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:20:
[...]

Het klinkt alsof je snel weer in een i4 moet stappen, want dit gaat alleen maar ergernis opleveren.

Ik vind iemand die beweert dat Siri beter is dan eender welke stem assistent overigens bij voorbaat lichtelijk verdacht, maar wellicht heeft Apple opeens enorme stappen gezet ;)
Ik hoop dat laatste, maar Siri is wel een teleurstelling inderdaad.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 10:39
PdeBie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:15:

[Afbeelding]
Ja die combinatie van meldingen heb ik ook gehad, ik snap er weinig van.

Het lijkt mij dat met deze buitentemperaturen je altijd energie bespaard als je de binnentemperatuur lager zet. Maar ik krijg ook vaker de melding om hem hoger te zetten. Is er dan restwarmte die de Tesla kwijt moet? Lijkt mij sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:50
PdeBie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:15:

[Afbeelding]
Misschien dat die automatische ontwaseming zorgt voor de tegenstrijdige mededelingen? Al zouden ze dat wel kunnen oplossing vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Jeroenneman schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:20:
[...]

Weet jij niet waar de files staan dan?

Een i4 is veel te klein, de iX3 was wel een optie, maar de RWD won beste prijs, ik heb een ID.4 geannuleerd (a €500) ervoor, haha.

Maar begrijp me niet verkeerd, de Tesla is een heerlijke auto, en dit zijn relatieve "minor" annoyances. Als Tesla Apple Music implementeert en dan hopelijk de voice commands een keer flink oppoetst ben ik 100% tevreden (en ik ben niet snel tevreden).

Ik gebruik zelf geen domotica toei, dus hoe Siri daar is weet ik niet. Maar vergeleken de monotone Android / Tesla stem (sorry, no flame war intended), en wat ik gebruik qua functionaliteit in mijn vorige twee auto's vind ik de voice assistant van Tesla nu niet toereikend idd.

Apple Maps is in de laatste 6 maanden flink verbeterd. Ik heb op Maps, TomTom (betaald) en Flitsmeister gereden, maar Apple Maps bied een unieke ervaring.
Rustige kaart, fijn getimede instructies, soepele menselijke stem, uitstekende file informatie / routering.
Los van of je Apple Maps wat vind heb ik daar dus veel Siri gebruikt, en daar werkt de stem assistent echt uitstekend. Beter dan Tesla's iig nu.

Verbeter punt dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:30:
[...]

Weet jij niet waar de files staan dan?

Een i4 is veel te klein, de iX3 was wel een optie, maar de RWD won beste prijs, ik heb een ID.4 geannuleerd (a €500) ervoor, haha.

Maar begrijp me niet verkeerd, de Tesla is een heerlijke auto, en dit zijn relatieve "minor" annoyances. Als Tesla Apple Music implementeert en dan hopelijk de voice commands een keer flink oppoetst ben ik 100% tevreden (en ik ben niet snel tevreden).

Ik gebruik zelf geen domotica toei, dus hoe Siri daar is weet ik niet. Maar vergeleken de monotone Android / Tesla stem (sorry, no flame war intended), en wat ik gebruik qua functionaliteit in mijn vorige twee auto's vind ik de voice assistant van Tesla nu niet toereikend idd.

Apple Maps is in de laatste 6 maanden flink verbeterd. Ik heb op Maps, TomTom (betaald) en Flitsmeister gereden, maar Apple Maps bied een unieke ervaring.
Rustige kaart, fijn getimede instructies, soepele menselijke stem, uitstekende file informatie / routering.
Los van of je Apple Maps wat vind heb ik daar dus veel Siri gebruikt, en daar werkt de stem assistent echt uitstekend. Beter dan Tesla's iig nu.

Verbeter punt dus ;)
Heeft de RWD wel mistlampen dan? Vziw zitten die er niet op en dan zou het antwoord van de auto op die vraag alvast kloppen...

Maar eerlijk gezegd heb ik tot nu toe nog niet één spraakherkenning programma gezien dat echt goed werkt.

Ben het wel met je eens dat een open ecosysteem fijn zou zijn voor diverse apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

bilgy_no1 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:48:
[...]

Heeft de RWD wel mistlampen dan? Vziw zitten die er niet op en dan zou het antwoord van de auto op die vraag alvast kloppen...

Maar eerlijk gezegd heb ik tot nu toe nog niet één spraakherkenning programma gezien dat echt goed werkt.

Ben het wel met je eens dat een open ecosysteem fijn zou zijn voor diverse apps.
Hah, goeie! Dit had ik echter getest op zowel een M3 LR als een MY LR, omdat de Model 3 berijder de voice assistant heel goed vond. Toen bedacht ik dat commando als "iets waarbij je echt je handen niet van het stuur wil halen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 15:00
Hah, inderdaad een prima antwoord dan :+ zolang het antwoord maar niet ‘I’m sorry Dave, I’m afraid I can’t do that’ wordt :D

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens

Als ik het zo lees ben je, net als ik overigens, ook een Apple fan, maar ook dan zou je wel eraan gewend moeten zijn dat Apple, net zoals Telsa, ook niet zomaar alles toestaat. Als Tesla geen Carplay wil toevoegen dan moet men zich daar toch bij neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Effe een WTF moment.

Kan je dat niet achteraf alsnog activeren? Want hierdoor wordt mogelijk de bijtelling wel lager, of wordt dit niet in de cataloguswaarde meegenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Taro schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:25:
[...]

Kan je dat niet achteraf alsnog activeren? Want hierdoor wordt mogelijk de bijtelling wel lager, of wordt dit niet in de cataloguswaarde meegenomen?
Dat kan wellicht wel, maar zit niet meer in mijn budget...
Bijtelling is bij ons wat minder in België, dat is niet de grootste zorg.
Daar zomaar uit eigen zak 3800€ voor neerleggen lijkt me na de laatste reacties niet direct mijn plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

maharens schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:15:
[...]

Als ik het zo lees ben je, net als ik overigens, ook een Apple fan, maar ook dan zou je wel eraan gewend moeten zijn dat Apple, net zoals Telsa, ook niet zomaar alles toestaat. Als Tesla geen Carplay wil toevoegen dan moet men zich daar toch bij neerleggen.
Sterker nog, ik ben (onder andere) een iOS developer en heb een CarPlay app gebouwd in het verleden. Apple mag zelf veel meer op CarPlay dan andere apps, haha :9 Maar op Tesla mag tot nu toe helemaal niks, dat is toch anders imho.

Maar daarom noem ik het kleine issues, er zijn workarounds en die zijn toereikend. Ik verwacht echter wel dat Tesla dus (bij gebrek aan 3rd party) zelf gaat verbeteren. Voice commands zijn toch wel redelijk cruciaal in zo'n touch screen omgeving imho. En toch ook in de robotaxi straks? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Tommie12 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:43:
[...]

Dat kan wellicht wel, maar zit niet meer in mijn budget...
Bijtelling is bij ons wat minder in België, dat is niet de grootste zorg.
Daar zomaar uit eigen zak 3800€ voor neerleggen lijkt me na de laatste reacties niet direct mijn plan.
Maar de LM kan toch na de bestelling alsnog EAP toevoegen en dat in jouw leaseprijs verwerken?

Doen ze ook vaak met mooiere velgen of trekhaken, de auto als basis bestellen (dus lage cataloguswaarde = lagere bijtelling) en daarna de optionele zaken toevoegen. Ik vermoed dat je EAP dus gewoon nog zonder problemen achteraf kunt krijgen en dat deze aanpak alleen maar in je voordeel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 12:56
[...]
[...]
Staat je voice ding misschien op Engels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
bottom line schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:13:
[...]

Automatisch baanwissel?
Zolang je niet knippert, ga je nooit van baan wisselen (in Europa).
Door de knipper sturen gaat altijd. TACC blijft dan ook altijd behouden.

Ben echt wel fan van EAP, en zou er die €3800 met gemak voor betalen.
Net zoals de €400 voor homelink
Toen ik EAP een maandje kon testen kon je enkel door een flinke weerstand sturen. Dat werkt voor geen meter als je een gaatje op de linker baan in wilt. Op normale AP verdwijnt die weerstand als je knippert, dan lijk je niet zo aggressief/dronken/beginnend bestuurder als je van baan wisselt.
Pagina: 1 ... 390 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: