Kan iemand aangeven wat de range is die de model Y RWD aangeeft? Heb nu een Model 3 DM LR uit 2019 en twijfel of ik ‘m vervroegd wil inruilen voor een model Y RWD. Mijn model 3 geeft 480 km aan op 100%.
Ik ben erg benieuwd wat je voor de M3 LR krijgt als je hem inruilt bij Tesla. Dan krijgen we een beetje een beeld bij de afschrijving van Tesla’s.Ashy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:50:
Kan iemand aangeven wat de range is die de model Y RWD aangeeft? Heb nu een Model 3 DM LR uit 2019 en twijfel of ik ‘m vervroegd wil inruilen voor een model Y RWD. Mijn model 3 geeft 480 km aan op 100%.
Dan weet je alleen dat Tesla geen belang heeft bij gebruikte wagens.Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:51:
[...]
Ik ben erg benieuwd wat je voor de M3 LR krijgt als je hem inruilt bij Tesla. Dan krijgen we een beetje een beeld bij de afschrijving van Tesla’s.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
455km of 430km afhankelijk van welke accu je krijgt afaik. Voordeel is wel dat je elke dag tot 100% kunt ladrn en met de WP is hij bij <15 graden zuiniger.Ashy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:50:
Zijn er 2 accu's? Hoe weet je welke je krijgt? Scheelt nogal zo te zien.Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:02:
[...]
455km of 430km afhankelijk van welke accu je krijgt afaik.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
455 en 430 zijn de WLTP waardes, toch? Staat dit dan ook op het scherm in de auto? Mijn model 3 heeft namelijk een actieradius van 560 km maar in de auto staat er 480km op 100%Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:02:
[...]
455km of 430km afhankelijk van welke accu je krijgt afaik. Voordeel is wel dat je elke dag tot 100% kunt ladrn en met de WP is hij bij <15 graden zuiniger.
Afaik gebruikt Tesla nergens WLTP waarden. Als je al ergens vaste waarden ziet, zijn dit normaal EPA waarden.Ashy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:12:
[...]
455 en 430 zijn de WLTP waardes, toch? Staat dit dan ook op het scherm in de auto? Mijn model 3 heeft namelijk een actieradius van 560 km maar in de auto staat er 480km op 100%
De auto wordt met 455 km WLTP verkocht, dan kunnen ze niet zomaar een auto met kleiner bereik leveren.Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:02:
[...]
455km of 430km afhankelijk van welke accu je krijgt afaik. Voordeel is wel dat je elke dag tot 100% kunt ladrn en met de WP is hij bij <15 graden zuiniger.
Het vervelende bij Tesla is dat ze nauwelijks details geven, zoals het norm verbruik volgens de cyclus. Maar al haven ze die, dan is dat inclusief laadverlies, dus dan kun je het alsnog niet narekenen...
455 is met 19 inch en 430 met 20 inch toch? In beide gevallen zelfde accuInspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:02:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door maharens op 02-12-2022 19:52 ]
Je hebt gelijk. Toe aan weekend.Ashy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:12:
[...]
455 en 430 zijn de WLTP waardes, toch? Staat dit dan ook op het scherm in de auto? Mijn model 3 heeft namelijk een actieradius van 560 km maar in de auto staat er 480km op 100%
Er zijn twee type accu’s. De ene heeft net een paar kWh meer.maharens schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:52:
[...]
455 is met 19 inch en 430 met 20 inch toch? In beide gevallen zelfde accu
Ze hebben dit in het verleden al vaker gedaan.bilgy_no1 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:45:
[...]
De auto wordt met 455 km WLTP verkocht, dan kunnen ze niet zomaar een auto met kleiner bereik leveren.
Het vervelende bij Tesla is dat ze nauwelijks details geven, zoals het norm verbruik volgens de cyclus. Maar al haven ze die, dan is dat inclusief laadverlies, dus dan kun je het alsnog niet narekenen...
Als je een kenteken hebt weet je het pas ben ik bang.Makkelijk schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:09:
[...]
Zijn er 2 accu's? Hoe weet je welke je krijgt? Scheelt nogal zo te zien.
Maar als die met de kleinere batterij is gehomologeerd en geregistreerd op 430 km WLTP ipv 455 km WLTP op de website, dan kunnen ze die dus niet zomaar verwisselen.Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:29:
[...]
Er zijn twee type accu’s. De ene heeft net een paar kWh meer.
Dat lijkt me een klip en klare rechtszaak... Mits je het kunt aantonen uiteraard.Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:31:
[...]
Ze hebben dit in het verleden al vaker gedaan.
[ Voor 26% gewijzigd door bilgy_no1 op 02-12-2022 20:36 ]
Voor de RWD is er maar één type accu. De wltp schatting hangt af van de velgmaat.Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:29:
[...]
Er zijn twee type accu’s. De ene heeft net een paar kWh meer.
Onjuist. Er is een catl en een byd.VeeGee schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:33:
[...]
Voor de RWD is er maar één type accu. De wltp schatting hangt af van de velgmaat.
Heb je daar een bron van? Ik lees overal dat de RWD een CATL accu heeft. Zeker de modellen uit China die nu in Nederland wordt geleverd.
Edit: misschien dat de toekomstige versie uit Duitsland een andere accu heeft, maar dat lijkt voor nu nog niet relevant.
[ Voor 17% gewijzigd door VeeGee op 02-12-2022 20:46 ]
Hahahah, ja “anders geleerd” is ie iets heeeeeeel anders dan “verkeer geleerd” dus ZEKER vingerwijzenbilgy_no1 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:56:
[...]
Nee, geen vingerwijzen. Anders geleerd... http://voorbereidrijles.n...en-en-rijstrook-wisselen/
[...]
Zoals dit dus ook gewoon gebeurt, zoals hieronder:bilgy_no1 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:13:
[...]
Dan heb je het verkeerd geleerd. De juiste volgorde is:
bilgy_no1 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:33:
Dat lijkt me een klip en klare rechtszaak... Mits je het kunt aantonen uiteraard.
[ Voor 19% gewijzigd door JohanB op 02-12-2022 21:20 ]
Ik zie in NL zowel de Y7CR met BYD accu en de Y6LR met CATL. De eerste heeft iets van 60kWh en de andere 62kWh. Dit zie je nu ook terug in de RDW data. De Y7CR heeft 440km en de Y6LR 455km.VeeGee schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:45:
[...]
Heb je daar een bron van? Ik lees overal dat de RWD een CATL accu heeft. Zeker de modellen uit China die nu in Nederland wordt geleverd.
Edit: misschien dat de toekomstige versie uit Duitsland een andere accu heeft, maar dat lijkt voor nu nog niet relevant.
Tot nu toe zijn er meer Y6LRs. (31 vs 14)
Voorbeeld van Y6 == R575SR
Voorbeeld van Y7 == R415SV
OK, I stand corrected, maar ik geloof niet dat dit het verschil in wltp verklaart. Dat heeft volgens mij echt te maken met de velgmaat.Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:50:
[...]
Ik zie in NL zowel de Y7CR met BYD accu en de Y6LR met CATL. De eerste heeft iets van 60kWh en de andere 62kWh. Dit zie je nu ook terug in de RDW data. De Y7CR heeft 440km en de Y6LR 455km.
Als je die kentekens checked zul je zien dat ze beide 49990 gekost hebben. Dus beide gewoon standaard velgen.VeeGee schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:57:
[...]
OK, I stand corrected, maar ik geloof niet dat dit het verschil in wltp verklaart. Dat heeft volgens mij echt te maken met de velgmaat.
Dan is het toevallig dat je volgens de site op 455 uitkomt voor 19 inch en voor 430 met 20 inch velgen?
Verschil tussen de accu's is 455 vs 440 blijkbaar. Dat heeft niks met de velgen te maken dus. De versie met 440 zal met 20 inch dus op 415 zitten denk ik dan.maharens schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:02:
[...]
Dan is het toevallig dat je volgens de site op 455 uitkomt voor 19 inch en voor 430 met 20 inch velgen?
Wat ook grappig is, de ene heeft 220kW vermogen en de andere 255kW. Dat is dan weer afhankelijk van welke motor je krijgt. Al vraag ik me af of je dat verder merkt. Zal beide geknepen zijn.
Dit waag ik wel te betwijfelen. Volgens mij hangt de wltp schatting op de website van Tesla (455 vs 430) alleen af van de gekozen velgmaat. Niet van de accu. Met een andere factor kan Tesla immers geen rekening houden in de configurator.Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:11:
[...]
Verschil tussen de accu's is 455 vs 440 blijkbaar. Dat heeft niks met de velgen te maken dus. De versie met 440 zal met 20 inch dus op 415 zitten denk ik dan.
Tesla gaat blijkbaar van de grotere accu uit. Neem aan dat de RDW er niet lukraak maar wat neer zet bij de WLTP. Tesla gaat wel vaker van het meest positieve scenario uit.VeeGee schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:53:
[...]
Dit waag ik wel te betwijfelen. Volgens mij hangt de wltp schatting op de website van Tesla (455 vs 430) alleen af van de gekozen velgmaat. Niet van de accu. Met een andere factor kan Tesla immers geen rekening houden in de configurator.
Hoe kan ik aan mijn VIN zien welke ik heb?Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:50:
[...]
Ik zie in NL zowel de Y7CR met BYD accu en de Y6LR met CATL. De eerste heeft iets van 60kWh en de andere 62kWh. Dit zie je nu ook terug in de RDW data. De Y7CR heeft 440km en de Y6LR 455km.
Hmm interessant, dat verschil tussen de versies en dat ze die kennelijk door elkaar heen uitleveren.Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:11:
[...]
Verschil tussen de accu's is 455 vs 440 blijkbaar. Dat heeft niks met de velgen te maken dus. De versie met 440 zal met 20 inch dus op 415 zitten denk ik dan.
Ik zie in Ovi alleen niet dat de WLTP van deze auto's 440 km is. Ik kom wel artikelen tegen uit augustus die gebaseerd zijn op een bron dat iemand de toelatingsdocumenten heeft gezien waar dat zou staan.
Maar die artikelen stellen ook dat dit typenummer uit Berlijn komt. Wellicht dus een testserie waarmee Tesla aan de slag gaat om te evalueren of de BYD batterijen aan de eisen voldoen. Kennelijk doet Tesla de typegoedkeuring bij de RDW, wat verklaart dat er een reeks hier in NL is geregistreerd. Volgens dit artikel zou de CATL versie (met 455 km) al in de zomer van vorig jaar zijn geregistreerd, dus als die tijdlijn klopt zou de 440 km versie ergens volgend jaar vanuit Berlijn kunnen verschijnen.
Maar misschien mis ik iets.
Kun je het ook aan je VIN al zien? Volgens de VIN decoder zou mijn auto een 3D7 motor hebben en LFP, maar dat is het enige dat ik kan opmaken qua aandrijving. Verder komt hij uit Shanghai. Hij is nog niet bij de RDW geregistreerd, dus daar kan ik het ook niet afleiden.
Ben benieuwd of er andere informatie is...
Niet volgens mij. Je zult moeten wachten tot er een kenteken is.
Interessant. Ik ga het in de gaten houden als ik mn kenteken heb. Ik was in de veronderstelling dat alle auto's uit china de CATL accu zouden hebben, en toekomstige RWD's uit Berlijn de BYD accu's.Inspired schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:50:
[...]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ik heb de originele Tesla roof Rack voor mijn M3, nu heb ik een thule alpine 700 gekocht als dakkoffer, maar de klemmen passen niet over de nogal dikke balken van de tesla roofrack. Weet iemand of hier aangepaste mounts voor zijn?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Voor iedereen die binnenkort een nieuwe Y of 3 geleverd krijgt zonder de parkeersensoren, zo parkeer je straks in: https://www.youtube.com/w...hannel=Tech%26TeslaSweden
Dus gewoon ouderwets je ogen gebruiken...
Hopen dat ze dit gauw oplossen.
Stonden vanmiddag bij Tesla Amsterdam wat RWD model Y op de parkeerplaats. Achterbank is oude type en bij navraag hebben ze er niks over gehoord en denken ze dat dit alleen verandert in USA. Qua matrix lampen reken er niet op was een productie issue waarbij de 'normale' lampen niet leverbaar waren. Matrix worst niet geadverteerd omdat het er in principe niet op komt/hoort zeiden ze.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ongelooflijk.. ben blij met m'n sensoren. Lekker puderwetsmetstijl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:39:
Voor iedereen die binnenkort een nieuwe Y of 3 geleverd krijgt zonder de parkeersensoren, zo parkeer je straks in: https://www.youtube.com/w...hannel=Tech%26TeslaSweden
Echt kansloos. Grote kans dat mijn vriendin haar veto gebruikt hierdoor..metstijl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:39:
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Het zou mij werkelijk niks uitmaken, scheelt weer onnodig gepiep. Met de camera’s kan ik veel beter uit de voeten. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom ze die sensoren nog inbouwden.Bever! schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:22:
[...]
Ongelooflijk.. ben blij met m'n sensoren. Lekker puderwets
Maargoed, geef het wat tijd en het zal wel prima werken. Auto grootlicht is ook opgelost immers.
[ Voor 7% gewijzigd door Pierz op 03-12-2022 22:52 ]
Ik kan best prima rijden maar vind sensoren toch eigenlijk wel prettig. Camera aan de voorkant zal toch nooit alles af kunnen dekken zou je zeggen.Pierz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:51:
[...]
Het zou mij werkelijk niks uitmaken, scheelt weer onnodig gepiep. Met de camera’s kan ik veel beter uit de voeten. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom ze die sensoren nog inbouwden.
Maargoed, geef het wat tijd en het zal wel prima werken. Auto grootlicht is ook opgelost immers.
Een vergelijk tussen de Model Y LR & P uit Berlijn en de LR uit Shanghai:
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zit er een T-gleuf op? Dan zou je misschien zoiets kunnen gebruiken: https://www.dakdragerstor...slot-adapter-kit-easy-fitcarpebios schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:49:
Ik heb de originele Tesla roof Rack voor mijn M3, nu heb ik een thule alpine 700 gekocht als dakkoffer, maar de klemmen passen niet over de nogal dikke balken van de tesla roofrack. Weet iemand of hier aangepaste mounts voor zijn?
Deze zijn voor Hapro. Wellicht heeft Thule ook zoiets.
Anders heb ik bij de Hapro dakkoffer hele brede 'grijpers' voor wing bars gekregen. Ook hier zal Thule wel iets voor hebben?
Ik heb het al eens eerder gehad, nu met 2022.40.8 weer. Ik rij met NoA op de autosnelweg en bij een afrit doet de auto twee keer knipperen naar links.

Signatures zijn voor boomers.
Let wel, hij vergelijkt de 2022 modellen. De 2023 uitvoeringen, die nu worden uitgeleverd, zullen toch weer op details verschillen.Taro schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:02:
Een vergelijk tussen de Model Y LR & P uit Berlijn en de LR uit Shanghai:
[YouTube: Model Y Long Range Berlin vs. Long Range China. Better ride quality? Matrix LED?]
Ik hoop zeker dat ze dit snel oplossen. Anders gaat het in dit topic de komende maanden nergens anders over met allemaal nieuwe Yrwd eigenaren…metstijl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:39:
Wel belachelijk van tesla. Hoe moet de camera in het raam aan de voorzijde nu lage paaltjes e.d. zien? Dat is toch gewoon onmogelijk, kun je een eindeloze berg AI tegenaan gooien om te gokken wat er is, maar radar weet het en dit is gokken…
Ik heb het probleem niet (m3p late 2021). Ik ben ook nog bij 20.8 want ik hou van mijn 150km/h AP en geen gezeik met grootlicht, etc.
Maar als ik nu eentje zou moeten kiezen wordt het toch weer een tesla.
Ik vind sensoren achter niet echt boeiend, maar aan de voorkant wel.
Oplossing is gelukkig simpel en kost niet zoveel.
(let op, als je gevoelig bent voor aftermarket shizzle, niet verder lezen, nee, niet verder lezen, aub niet....
)
Als ik zo'n nieuwe tesla met vision only zou krijgen, ga ik dan zelf parkeersensoren inbouwen.
Als je het goed monteert en niet met allerlei systemen/ bekabeling van tesla gaat knoeien/ mengen krijg je wrs ook geen gezeik met garantie. Dus niet op de verlichting aansluiten maar op de 12v sigarettenplug instekken. Zijn ook versie zoals deze die minder boren vereisen
krijg je beeld bij ook (monitor dan weer niet, blijft ali he..)
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=QuLlhgCXlaly
Je bent een tweaker of je bent een tweaker he
(let op, als je gevoelig bent voor aftermarket shizzle, niet verder lezen, nee, niet verder lezen, aub niet....
Als ik zo'n nieuwe tesla met vision only zou krijgen, ga ik dan zelf parkeersensoren inbouwen.
Als je het goed monteert en niet met allerlei systemen/ bekabeling van tesla gaat knoeien/ mengen krijg je wrs ook geen gezeik met garantie. Dus niet op de verlichting aansluiten maar op de 12v sigarettenplug instekken. Zijn ook versie zoals deze die minder boren vereisen
[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 05-12-2022 10:13 ]
Life is too short to drive boring cars
Heb je dan een Tesla gekocht, tot op heden nog steeds het summum van technologische vooruitgang onder de personenwagens.SirLct schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:11:
Ik heb het probleem niet (m3p late 2021). Ik ben ook nog bij 20.8 want ik hou van mijn 150km/h AP en geen gezeik met grootlicht, etc.
(let op, als je gevoelig bent voor aftermarket shizzle, niet verder lezen, nee, niet verder lezen, aub niet....)
Als je het goed monteert en niet met allerlei systemen/ bekabeling van tesla gaat knoeien/ mengen krijg je wrs ook geen gezeik met garantie. Dus niet op de verlichting aansluiten maar op de 12v sigarettenplug instekken. Zijn ook versie zoals deze die minder boren vereisenkrijg je beeld bij ook (monitor dan weer niet, blijft ali he..)
En dan ga je met zo'n prul sensoren gaan werken. Tweaker of niet, dit is wel een erg lelijke oplossing voor op een Tesla te doen.
Ik wist dat dit soort reactie zou komen, dus vandaar de disclaimer. En ik ben niet met tesla vision eens, laat ik dat ook zeggen. Was ook beetje "sarcastisch" oplossing, maar hey het werkt.this schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:16:
[...]
Heb je dan een Tesla gekocht, tot op heden nog steeds het summum van technologische vooruitgang onder de personenwagens.
En dan ga je met zo'n prul sensoren gaan werken. Tweaker of niet, dit is wel een erg lelijke oplossing voor op een Tesla te doen.
Is misschien niet zo mooi, als je het niet zo prettig vindt, er zijn genoeg andere "oplossing".
Bijvoorbeeld: een BMW, een Mercedes, een Audi, etc etc.
Nogmaals, ik heb het probleem niet, maar als ik nu zou moeten kiezen, wordt het toch een tesla + geknoei met kabels. So what.
[ Voor 8% gewijzigd door SirLct op 05-12-2022 10:20 ]
Maar achter is het probleem niet zo want daar heb je toch al een camera. Het is vooral de voorkant.SirLct schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:11:
Jep, en vooral de hoeken, en die pak je niet mee met een paar sensoren aan de nummerplaat.Maasluip schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:28:
[...]
Maar achter is het probleem niet zo want daar heb je toch al een camera. Het is vooral de voorkant.
Laat ons hopen dat Tesla zijn AI snel klaar heeft.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nu ben ik vast te negatief maar ik zie dit niet snel de accuraatheid van een sensor benaderen. Je hebt een dode hoek, dat blijft een issue. Verder is mijn camera achter geregeld vies/beslagen. Dan krijg je een melding dat je zelf maar moet kijken? Nee, ik vind dat Tesla hiermee de plank volledig mis slaat. Ook met name omdat de sensoren er nu niet meer opzitten en een alternatief is er niet. Prima dat je wilt ontwikkelen en op termijn misschien denkt dat een camera met AI het ook (beter?) kan. Maar draai dat dan eerst in schaduw en zadel kopers niet op met een auto die qua functionaliteit gewoon minder is.Tommie12 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:34:
[...]
Jep, en vooral de hoeken, en die pak je niet mee met een paar sensoren aan de nummerplaat.
Ja ik zet het dan aan de voorkantMaasluip schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:28:
[...]
Maar achter is het probleem niet zo want daar heb je toch al een camera. Het is vooral de voorkant.
Mee eens, maar dat is met de huidige sensoren ook nog steeds een issue vind ik.Tommie12 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:34:
[...]
Jep, en vooral de hoeken, en die pak je niet mee met een paar sensoren aan de nummerplaat.
De enige schade die ik tot nu toe heb gehad is rechts voor, net voor de wielkast, en nee daar heeft de sensor ook niet geholpen. Situatie: inparkeren waar rechtsvoor een klein paaltje staat. Sensor "ziet" de zijkant van de voorwiel niet, ondanks letterlijk een sensor op dat plek.
Dus voor mij is de sensoren meer om te bepalen hoeveel afstand ik heb voorin als ik echt recht erop zou rijden en niet zijdelings/ diagonaal. Daar moet ik gewoon mijn ogen beter gebruiken.
Of wachten tot een dag dat tesla met camera op de voorbumper zou komen. Maar wrs erg lelijk.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EXmcLN4DeG1YuQ7NM9Or0mfL.png?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door SirLct op 05-12-2022 11:17 ]
Mijn huidige seat heb ik ook schade voor met parkeersensoren, vriendin zag een muurtje niet en sensoren ook niet, maar zonder sensoren had ze natuurlijk nooit vertrouwd op een paar sensoren. Camera's zijn echt beter dan sensoren omdat je kunt vertrouwen op wat je ziet. Het idee om te filmen en dat beeld te bewaren om later iets te tonen is gewoon prima. Natuurlijk niet als er een hond voor je auto gaat staan op het laatste moment maar dat zie je op een auto zonder sensoren voor ook niet.SirLct schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:11:
[...]
Mee eens, maar dat is met de huidige sensoren ook nog steeds een issue vind ik.
De enige schade die ik tot nu toe heb gehad is rechts voor, net voor de wielkast, en nee daar heeft de sensor ook niet geholpen. Situatie: inparkeren waar rechtsvoor een klein paaltje staat. Sensor "ziet" de zijkant van de voorwiel niet, ondanks letterlijk een sensor op dat plek.
Dus voor mij is de sensoren meer om te bepalen hoeveel afstand ik heb voorin als ik echt recht erop zou rijden en niet zijdelings/ diagonaal. Daar moet ik gewoon mijn ogen beter gebruiken.
Of wachten tot een dag dat tesla met camera op de voorbumper zou komen. Maar wrs erg lelijk.
[Afbeelding]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik kon zo snel ff geen beeld van de frontcamera van de Model Y vinden, ben wel benieuwd tot hoe kort voor de neus hij de weg, dus objecten, nog kan zien.
Ik ga er vanuit als dat ok is, dat Tesla dat AI technisch echt wel voor elkaar krijgt, ook beter dan met USS sensoren.
Ik ga er vanuit als dat ok is, dat Tesla dat AI technisch echt wel voor elkaar krijgt, ook beter dan met USS sensoren.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Helemaal mee eens. De parkeersensoren die ik heb gehad zijn vaak totaal niet bruikbaar om alleen daarop te vertrouwen. Sowieso staan ze veel te conservatief ingesteld met piepen, waardoor je bij de volle alarmbellen nog decimeters ruimte over hebt. Dus zonder camera blijft het dan gissen, met als enige verschil een luide piep aan je kop.Makkelijk schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:27:
[...]
Mijn huidige seat heb ik ook schade voor met parkeersensoren, vriendin zag een muurtje niet en sensoren ook niet, maar zonder sensoren had ze natuurlijk nooit vertrouwd op een paar sensoren. Camera's zijn echt beter dan sensoren omdat je kunt vertrouwen op wat je ziet. Het idee om te filmen en dat beeld te bewaren om later iets te tonen is gewoon prima. Natuurlijk niet als er een hond voor je auto gaat staan op het laatste moment maar dat zie je op een auto zonder sensoren voor ook niet.
Maar daarnaast zien die sensoren ook niet alles. Sommige objecten kunnen ze missen en dan heb je alsnog brokken.
Als dat 'Occupancy Network' wordt uitgerold, dan zou dit icm camera prima moeten kunnen werken. Nog even op wachten, maar ik maak me er geen zorgen over.
Dat gezegd hebbende, waarom niet 2 cameras gemonteerd in de behuizing van de koplamp? Perfect zicht op korte afstand en dan juist bij de hoeken...
EDIT:
In reactie op @Inspired en @Smobbo
De systemen die ik tot nu toe heb gebruikt hadden geen 'meetlint', alleen gele en rode vakken. Dat rode vak begon meestal op 50 cm al te piepen en dan moet je het verder toch op de camera doen.
Zo'n meetlint klinkt wel handig. Als het opeens weg is kan ik me voorstellen dat ik het zou gaan missen. Maar ik wacht nog op mijn eerste Tesla, dus ik heb dat perspectief niet...
[ Voor 18% gewijzigd door bilgy_no1 op 05-12-2022 14:10 ]
Dit is wel een beetje alles goed willen praten. Beep is gewoon uit te zetten en de Tesla geeft netjes een afstand weer. De USS werkt (imho) dikke prima in een Tesla. Ook werkt een sensor eigenlijk altijd. Ik ben geen poetser, de camera achter is buiten de zomer vaak vies. Met Tesla Vision blijft het ook gokken, denk nog meer dan met USS. Maar goed, dat moeten we afwachten.bilgy_no1 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:41:
[...]
Helemaal mee eens. De parkeersensoren die ik heb gehad zijn vaak totaal niet bruikbaar om alleen daarop te vertrouwen. Sowieso staan ze veel te conservatief ingesteld met piepen, waardoor je bij de volle alarmbellen nog decimeters ruimte over hebt. Dus zonder camera blijft het dan gissen, met als enige verschil een luide piep aan je kop.
Maar daarnaast zien die sensoren ook niet alles. Sommige objecten kunnen ze missen en dan heb je alsnog brokken.
Als dat 'Occupancy Network' wordt uitgerold, dan zou dit icm camera prima moeten kunnen werken. Nog even op wachten, maar ik maak me er geen zorgen over.
Dat gezegd hebbende, waarom niet 2 cameras gemonteerd in de behuizing van de koplamp? Perfect zicht op korte afstqnd en dan juist bij de hoeken...
Er wordt toch gewoon weergegeven hoeveel cm je nog hebt? Rood is (uit mijn hoofd) nog 20 cm. Duidelijk toch? Prima bruikbaar wat mij betreftbilgy_no1 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:41:
[...]
Helemaal mee eens. De parkeersensoren die ik heb gehad zijn vaak totaal niet bruikbaar om alleen daarop te vertrouwen. Sowieso staan ze veel te conservatief ingesteld met piepen, waardoor je bij de volle alarmbellen nog decimeters ruimte over hebt. Dus zonder camera blijft het dan gissen, met als enige verschil een luide piep aan je kop.
Dat gezegd hebbende, waarom niet 2 cameras gemonteerd in de behuizing van de koplamp? Perfect zicht op korte afstqnd en dan juist bij de hoeken...
Als het zonder camera gissen is voor een sensor die voor in de bumper zit dan snap ik niet hoe een camera hoog in de voorruit het dan wel kan weten, kijkt die met een bochtje om de neus heen naar beneden
De camera's in de koplampen zouden helpen, maar waarom dan niet gewoon sensoren...?
Ander punt wat mij sinds de laatste paar updates trouwens heel erg stoort is de extra strenge AP! Ik heb in de eerste 90k km geen één keer gehad dat hij me 3x strafte voor niet opletten en dus uitging. Sinds de laatste paar update nu in (minder dan?) een maand tijd al 4x gehad dat ik de rest van de rit zonder AutoSteer verder mocht rijden...
Zelfs als ik mijn 'normale' druk geef begint hij te piepen, ik moet voor mijn gevoel bijna actief slingeren om AP duidelijk te maken dat ik wakker ben. Ik ga binnenkort eens de camera afplakken, kijken of dat misschien onderdeel van de extra controle is ofzo.
Anderen nog tips?
Dat is dus een stukje AI. Als jij naar een object toerijdt dan ziet de camera dat al. Gezien de AI weet hoe snel en in welke hoek je naar dat object toerijdt kan hij prima interpreteren waar het object blijft als het niet meer in het zicht van de camera is.Smobbo schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:18:
[...]
Er wordt toch gewoon weergegeven hoeveel cm je nog hebt? Rood is (uit mijn hoofd) nog 20 cm. Duidelijk toch? Prima bruikbaar wat mij betreft.
Als het zonder camera gissen is voor een sensor die voor in de bumper zit dan snap ik niet hoe een camera hoog in de voorruit het dan wel kan weten, kijkt die met een bochtje om de neus heen naar beneden?
De camera's in de koplampen zouden helpen, maar waarom dan niet gewoon sensoren...?
Ander punt wat mij sinds de laatste paar updates trouwens heel erg stoort is de extra strenge AP! Ik heb in de eerste 90k km geen één keer gehad dat hij me 3x strafte voor niet opletten en dus uitging. Sinds de laatste paar update nu in (minder dan?) een maand tijd al 4x gehad dat ik de rest van de rit zonder AutoSteer verder mocht rijden...
Zelfs als ik mijn 'normale' druk geef begint hij te piepen, ik moet voor mijn gevoel bijna actief slingeren om AP duidelijk te maken dat ik wakker ben. Ik ga binnenkort eens de camera afplakken, kijken of dat misschien onderdeel van de extra controle is ofzo.
Anderen nog tips?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Poeh, dat gaat dan nog wel ff duren voor hij zo ver is.Damian schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:20:
[...]
Dat is dus een stukje AI. Als jij naar een object toerijdt dan ziet de camera dat al. Gezien de AI weet hoe snel en in welke hoek je naar dat object toerijdt kan hij prima interpreteren waar het object blijft als het niet meer in het zicht van de camera is.
Grote brokken (lees auto's) gaan prima, maar kleine paaltjes, gekke uitstekende struiken, etc?
Laat staan een hond die voor de auto langs loopt...
Maarja, tzt zal het wel opgelost worden. Ik moet pas voorjaar 2024 een nieuwe auto hebben, dus hopelijk zit tegen die tijd de Y rwd nog steeds op een goede prijs en zijn de kinderziektes eruit
Wat is het toch steeds met die hond die voor de auto loopt? Waar komt die hond opeens vandaan? Als je een hond in de buurt van je auto hebt zien lopen, en je kan de hond niet meer zien, rij je toch niet door? Stom voorbeeld IMO.
Is al eerder genoemd. AP "ziet" dat je je handen aan het stuur hebt door rotatiekracht te meten. Op een rechte weg met beide handen aan het stuur zitten zonder te bewegen (wat eigenlijk normaal is) wordt door de AP afgestraft omdat hij geen rotatiekracht ziet.Smobbo schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:18:
[...]
Anderen nog tips?
Het beste om de AP te vriend te houden is met één hand aan het stuur te rijden en dus constant een beetje druk naar links of rechts te houden. De AP is sterk genoeg om dat tegen te gaan.
Ik hou dan meestal met mijn rechterhand op ongeveer 4 uur het stuur vast.
Ik denk dat IK het straks juist meer ga gebruiken. Sinds dit een discussiepunt is geworden ben ik gaan opletten hoe vaak ik de sensoren gebruik. Achter = nooit (alleen op de cameras letten) en bij de sensoren voor kijk ik of ik dichtbij genoeg sta (aantal cm tot een object). Volgens mij is dat laatste prima op te lossen met Vision. En dingen die plotseling voor je auto staan dat zou 9/10 x sowieso al fout gaan. Al die auto's met sensoren EN deuken hebben ook iets over het hoofd gezien.
(ohja en Autopilot + grootlicht (Vision Only) is nu al prima in meer dan 90% van de gevallen en dat hebben ze ook binnen paar maanden gefixt en ik verwacht dat dat nog veel beter gaat worden)
But I'm just a fanboy
(ohja en Autopilot + grootlicht (Vision Only) is nu al prima in meer dan 90% van de gevallen en dat hebben ze ook binnen paar maanden gefixt en ik verwacht dat dat nog veel beter gaat worden)

Model 3
Dat was ook hoe ik het altijd deed, maar ik merk nu dat je harder druk moet zetten of echt moet wiebelen om AP tevreden te stellen, dat is misschien een kwestie van wennen, maar het was hiervoor gewoon gemakkelijker.Maasluip schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:57:
[...]
Is al eerder genoemd. AP "ziet" dat je je handen aan het stuur hebt door rotatiekracht te meten. Op een rechte weg met beide handen aan het stuur zitten zonder te bewegen (wat eigenlijk normaal is) wordt door de AP afgestraft omdat hij geen rotatiekracht ziet.
Het beste om de AP te vriend te houden is met één hand aan het stuur te rijden en dus constant een beetje druk naar links of rechts te houden. De AP is sterk genoeg om dat tegen te gaan.
Ik hou dan meestal met mijn rechterhand op ongeveer 4 uur het stuur vast.
Sinds FSD beta 10.69 werken ze al met occupancy networks. En de resolutie daarvan kunnen ze varieren. Zie ook een uitgebreide Youtube video hierover.Smobbo schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:24:
[...]
Poeh, dat gaat dan nog wel ff duren voor hij zo ver is.
Grote brokken (lees auto's) gaan prima, maar kleine paaltjes, gekke uitstekende struiken, etc?
Laat staan een hond die voor de auto langs loopt...
Ik heb de camera ook afgeplakt nadat ik meerdere malen de rit moest afmaken zonder APSmobbo schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:18:
[...]
Er wordt toch gewoon weergegeven hoeveel cm je nog hebt? Rood is (uit mijn hoofd) nog 20 cm. Duidelijk toch? Prima bruikbaar wat mij betreft.
Als het zonder camera gissen is voor een sensor die voor in de bumper zit dan snap ik niet hoe een camera hoog in de voorruit het dan wel kan weten, kijkt die met een bochtje om de neus heen naar beneden?
Anderen nog tips?
(ik druk dan ff op park bij een parkeerplaats of een tankstation en rij dan meteen weer door, dan start je een nieuwe rit).
Ik ben wel benieuwd hoe lang een afgeplakte interieurcamera "geaccepteerd" word. Ik zie het wel gebeuren dat wanneer de interieurcamera geen beeld heeft dat AP dan niet word vrijgegeven.
Ik kan er niet aan wennen in ieder geval, gewoon een gevalletje tien keer kwalitatief uitermate teleurstellend. Bij mij werkt het ook niet om met één hand druk uit te oefenen, het voelt gewoon heel onnatuurlijk en soms druk ik hem door de AP heen en maak je ineens een slingertje en soms met dezelfde kracht (gevoelsmatig) gaat hij alsnog piepen, en dat alles om op een kaarsrechte strook asfalt rechtuit te mogen blijven rijden. Ik stuur steeds vaker gewoon weer liever zelf.Smobbo schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:26:
[...]
Dat was ook hoe ik het altijd deed, maar ik merk nu dat je harder druk moet zetten of echt moet wiebelen om AP tevreden te stellen, dat is misschien een kwestie van wennen, maar het was hiervoor gewoon gemakkelijker.
Ik heb volgens mij in een tutorial gezien dat je de autopilot ook tevreden kan stellen door op de rechterknop op het stuur te drukken. Dit lijkt me makkelijker
[EDIT]
Dit lijkt toch erg goed te werken
YouTube: 20 Tesla Hidden Features You'll Actually Care About
[EDIT]
[ Voor 77% gewijzigd door RJRP01 op 05-12-2022 15:36 ]
Dan gaat elke keer de spraakassistent aan. Lijkt mij ook niet superhandig.RJRP01 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:19:
Ik heb volgens mij in een tutorial gezien dat je de autopilot ook tevreden kan stellen door op de rechterknop op het stuur te drukken. Dit lijkt me makkelijker
Ik heb die camera vanaf dag 1 afgeplakt, nog nooit melding over gekregen.ybos schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:56:
[...]
Ik heb de camera ook afgeplakt nadat ik meerdere malen de rit moest afmaken zonder AP
(ik druk dan ff op park bij een parkeerplaats of een tankstation en rij dan meteen weer door, dan start je een nieuwe rit).
Ik ben wel benieuwd hoe lang een afgeplakte interieurcamera "geaccepteerd" word. Ik zie het wel gebeuren dat wanneer de interieurcamera geen beeld heeft dat AP dan niet word vrijgegeven.
Sinds het begin dat ik de auto heb (begin 2021) laat ik gewoon mijn linkerhand op het stuur rusten op de plek waar de middenspaak zit en dat werkt prima. Verder krijg je altijd eerst zo'n blauwe pulserende balk in beeld, uiteindelijk een hoop gepiep en dan pas gooit ie bij mij AP eraf voor de rest van de rit. In die tijd kan je makkelijk even wat extra kracht zetten. Camera is bij mij overigens niet afgeplakt.Smobbo schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:26:
[...]
Dat was ook hoe ik het altijd deed, maar ik merk nu dat je harder druk moet zetten of echt moet wiebelen om AP tevreden te stellen, dat is misschien een kwestie van wennen, maar het was hiervoor gewoon gemakkelijker.
Ik merk overigens wel verschillen met de Model 3 van mijn collega uit 2019. Die is blijkbaar minder gevoelig waardoor je meer druk moet geven en trek je 'm ook niet zomaar van de AP af als je aan het stuur trekt. En als het gebeurt is het gelijk flink piepen. Dus mogelijk zit er toch nog wat verschil tussen het bouwjaar.
[ Voor 17% gewijzigd door Myrdhin op 05-12-2022 15:30 ]
Geniaal, dit ga ik testen. Door dit filmpje ben ik er ook meteen achter dat je dus wel vijf icoontjes kwijt kan in je snelle toegangsbalk.RJRP01 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:19:
[EDIT]

Je ziet in het filmpje dat de AP snelheid wordt aangepast (het getal 50 wordt kort iets groter weergegeven) maar dat ie niet hoger mag omdat de maximum snelheid gelimiteerd is in dit geval. Doe je ditzelfde als je op de snelweg zit met 100km/u dan verhoogt ie de AP snelheid met +5 of +1 afhankelijk van hoe snel je het scrollwiel omhoog scrolled.RJRP01 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:19:
[EDIT]
Je ziet ook direct als ie dat doet de melding dat AP snelheid niet hoger kan. Dus het lijkt mij niet een heel bruikbare oplossing.
Volgens mij werkt dit niet in europa.RJRP01 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:19:
[EDIT]
Dat je die “hand op stuur” melding kan laten verdwijnen door op de rechter wiel te scrollen werkt in de US, bij ons niet.
Hij zegt "any of the scroll wheels" toch? Dus probeer 't eens met de linker zou ik zeggen.Myrdhin schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:08:
[...]
Je ziet in het filmpje dat de AP snelheid wordt aangepast (het getal 50 wordt kort iets groter weergegeven) maar dat ie niet hoger mag omdat de maximum snelheid gelimiteerd is in dit geval. Doe je ditzelfde als je op de snelweg zit met 100km/u dan verhoogt ie de AP snelheid met +5 of +1 afhankelijk van hoe snel je het scrollwiel omhoog scrolled.
Je ziet ook direct als ie dat doet de melding dat AP snelheid niet hoger kan. Dus het lijkt mij niet een heel bruikbare oplossing.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dit is US only zo ver ik het heb gezien. Bij de S3XY button staat het ook “depending on country regulation”
Ik heb bewust nog altijd een oude pre-v10 versie van de software op mn auto draaien aangezien ik v9 fijner vind. Nu is de interieursensor vervangen en helaas werkt de nieuwe niet zonder de software bij te werken.
Kan iemand bevestigen dat bij een auto met v3 hardware en de nieuwste softwareversie FSD nog steeds ingeschakeld kan worden als je de camera afdekt?
Kan iemand bevestigen dat bij een auto met v3 hardware en de nieuwste softwareversie FSD nog steeds ingeschakeld kan worden als je de camera afdekt?
Zeg ook niet dat er nu meldingen van komen. Zeg alleen dat ik me af vraag hoe lang Tesla accepteert dat camera's afgeplakt zijn en dan beperkingen gaat opleggen.this schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:26:
[...]
Ik heb die camera vanaf dag 1 afgeplakt, nog nooit melding over gekregen.
Komen de nieuwe Tesla's niet standaard met een afdekklepje op die camera?ybos schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:04:
[...]
Zeg ook niet dat er nu meldingen van komen. Zeg alleen dat ik me af vraag hoe lang Tesla accepteert dat camera's afgeplakt zijn en dan beperkingen gaat opleggen.
Ik dacht dat, als ze het ooit eens implementeren, je zou kunnen kiezen tussen het stuur vasthouden of de camera naar je ogen laten kijken om te zien dat je je ogen op de weg houdt.
Zodat je in dat laatste geval je handen niet meer op het stuur zou moeten houden.
Voor de rest heb ik geen weet dat die interieur camera iets doet, op beveiliging na dan.
[ Voor 6% gewijzigd door this op 05-12-2022 20:08 ]
Interieurcamera (wanneer beschikbaar) kijkt 100% mee als je op AP rijdtthis schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:07:
[...]
Komen de nieuwe Tesla's niet standaard met een afdekklepje op die camera?
Ik dacht dat, als ze het ooit eens implementeren, je zou kunnen kiezen tussen het stuur vasthouden of de camera naar je ogen laten kijken om te zien dat je je ogen op de weg houdt.
Zodat je in dat laatste geval je handen niet meer op het stuur zou moeten houden.
Voor de rest heb ik geen weet dat die interieur camera iets doet, op beveiliging na dan.

Ik heb om te proberen wel eens mijn hoofd naar links gedraaid maar wel de weg in de gaten gehouden. In plaats van blauw knipperen dat direct rood knipperen en piepen.
Het schijnt dat er een update aankomt waarin de beelden van de interieur camera te zien zijn via de app/Sentry Live View.
https://twitter.com/Tesla...&t=cZh5uaeJGVHJUUewMqJ3eg
https://twitter.com/Tesla...&t=cZh5uaeJGVHJUUewMqJ3eg
Klopt, als je tenminste HW3 hebt. HW2.5 auto’s (of eigenlijk dus de berijders) hebben hier geen last van. Ondanks dat ik HW2.5 heb, heb ik die camera toch afgeplakt.ybos schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:11:
[...]
Interieurcamera (wanneer beschikbaar) kijkt 100% mee als je op AP rijdt
M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD
Heeft je auto HW 2.5 of HW 3?this schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:26:
[...]
Ik heb die camera vanaf dag 1 afgeplakt, nog nooit melding over gekregen.
Hw 2.5 0 niet hoor. (Model 3 eind 2019)ybos schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:11:
[...]
Ik heb om te proberen wel eens mijn hoofd naar links gedraaid maar wel de weg in de gaten gehouden. In plaats van blauw knipperen dat direct rood knipperen en piepen.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Hmm toch maar zo'n schuifje bestellen...ybos schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:11:
[...]
Klopt, heb ik op 2022.20.8 ook al. Vrijwel direct paniek als je je hoofd naar beneden buigt richting de middenconsole.ybos schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:11:
[...]
Paniek is een groot woord. Hij gaat gewoon wat eerder zeuren om aandacht, maar je kan prima nog een seconde of 5 wegkijken zonder problemen.
Hij deed het bij mij overigens al een tijdje voordat het in de release notes kwam (testgroep ofzo). Ik heb het idee dat ze sinds de invoering ervan minder zitten te zeuren om het vast houden van het stuur als je maar (duidelijk) naar het verkeer kijkt.
Hij deed het bij mij overigens al een tijdje voordat het in de release notes kwam (testgroep ofzo). Ik heb het idee dat ze sinds de invoering ervan minder zitten te zeuren om het vast houden van het stuur als je maar (duidelijk) naar het verkeer kijkt.
[ Voor 47% gewijzigd door Caelorum op 05-12-2022 22:18 ]
Dan wijzig je het volume van de muziek. Lijkt mij ook niet handig. Kortom: leuk gevonden maar totaal niet praktisch.Oekol schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:32:
[...]
Hij zegt "any of the scroll wheels" toch? Dus probeer 't eens met de linker zou ik zeggen.
Hallo allemaal, ik ben weer terug van een (tijd lang) weggeweest. Ik had hiervoor een lease auto (Model 3 2019), welke ik bijna 3 jaar lang heerlijk heb gereden, maar moest inleveren toen ik wegging bij mijn werkgever. Ik ben nu aan het freelancen en ben aan het oriënteren op een auto.
Of nou ja, oriënteren, het was altijd mijn plan om ooit weer een Tesla te kopen
En na een beetje wikken en wegen (waar we 'oud barrel', private lease, Lynk&Co, tweedehands EV de revu hebben laten passeren) zitten we eigenlijk te denken om voor een MY RWD te gaan. Eentje uit voorraad, met Findio (zwart met trekhaak het liefst).
Nu heb ik een aantal pagina's terug gelezen en vroeg ik mij af:
- Is de referal code niet meer van deze tijd? Hele programma lijkt gestopt
- Zit in de huidige MY's (die nu op voorraad staan) ook geen parkeersensoren meer? Ondanks dat Tesla Vision nog niet werkt?
- Zijn de huidige modellen allemaal nog uit China of komen ze ook al uit Duitsland?
- Zijn er meer mensen die de MY privé gekocht hebben?
- Wat zijn de grootste veranderingen geweest het afgelopen jaar in de Tesla? Lees dat de interieurcamera in eens aan staat voor AP, dat lijkt me behoorlijk arelaxt. En dat de AP sowieso veel gevoeliger is, ben benieuwd hoe dat me gaat bevallen.
- Wat is de kans dat de MY ooit V2H of V2G gaat ondersteunen? Dat is nog wel iets wat me tegenhoud, hoewel er nog geen andere auto's zijn die dit (beloven te gaan) ondersteunen.
- Nog andere tips/tricks waar ik rekening mee moet houden?
Of nou ja, oriënteren, het was altijd mijn plan om ooit weer een Tesla te kopen
- Is de referal code niet meer van deze tijd? Hele programma lijkt gestopt
- Zit in de huidige MY's (die nu op voorraad staan) ook geen parkeersensoren meer? Ondanks dat Tesla Vision nog niet werkt?
- Zijn de huidige modellen allemaal nog uit China of komen ze ook al uit Duitsland?
- Zijn er meer mensen die de MY privé gekocht hebben?
- Wat zijn de grootste veranderingen geweest het afgelopen jaar in de Tesla? Lees dat de interieurcamera in eens aan staat voor AP, dat lijkt me behoorlijk arelaxt. En dat de AP sowieso veel gevoeliger is, ben benieuwd hoe dat me gaat bevallen.
- Wat is de kans dat de MY ooit V2H of V2G gaat ondersteunen? Dat is nog wel iets wat me tegenhoud, hoewel er nog geen andere auto's zijn die dit (beloven te gaan) ondersteunen.
- Nog andere tips/tricks waar ik rekening mee moet houden?
Als je veel op de autopilot rijdt krijg je een nogal hardnekkig automatisch grootlicht cadeau

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Welke het bij mij op 2022.40.4.1 echt meer dan prima doet. Wel een 2021 model.EvaluationCopy schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:45:
Als je veel op de autopilot rijdt krijg je een nogal hardnekkig automatisch grootlicht cadeau
PSN: Sluuz
Camera staat aan, maar het is er echt niet gevoeliger van geworden. Als je normaal rijd zal je geen last van hebben. Persoonlijk heb ik juist het idee dat die minder is gaan zeuren sinds het aan staat. Tesla geeft zelf aan dat de camerabeelden niet de auto verlaten. Wil je dat wel (voor analyse bij ongelukken ofzo) dan moet je daar in de privacy instellingen akkoord voor geven.Djerro123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:25:
[...]
- Wat zijn de grootste veranderingen geweest het afgelopen jaar in de Tesla? Lees dat de interieurcamera in eens aan staat voor AP, dat lijkt me behoorlijk arelaxt. En dat de AP sowieso veel gevoeliger is, ben benieuwd hoe dat me gaat bevallen.[...]
Ik acht de kans heel klein. De auto is er niet op ontworpen, maar heel misschien met een refresh. Persoonlijk denk ik dat tegen de tijd dat het een ding wordt je ook een stuk goedkoper een thuisaccu kan aanschaffen. Die dingen zijn de afgelopen 5 jaar echt enorm in prijs gedaald.[...]
- Wat is de kans dat de MY ooit V2H of V2G gaat ondersteunen? Dat is nog wel iets wat me tegenhoud, hoewel er nog geen andere auto's zijn die dit (beloven te gaan) ondersteunen. [...]
Djerro123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:25:
Hallo allemaal, ik ben weer terug van een (tijd lang) weggeweest. Ik had hiervoor een lease auto (Model 3 2019), welke ik bijna 3 jaar lang heerlijk heb gereden, maar moest inleveren toen ik wegging bij mijn werkgever. Ik ben nu aan het freelancen en ben aan het oriënteren op een auto.
Of nou ja, oriënteren, het was altijd mijn plan om ooit weer een Tesla te kopenEn na een beetje wikken en wegen (waar we 'oud barrel', private lease, Lynk&Co, tweedehands EV de revu hebben laten passeren) zitten we eigenlijk te denken om voor een MY RWD te gaan. Eentje uit voorraad, met Findio (zwart met trekhaak het liefst).
Jammer inderdaad! Ik heb er ook geen gebruik van kunnen maken.Is de referal code niet meer van deze tijd? Hele programma lijkt gestopt
Lastig te vertellen. Ik kan in ieder geval niet de voorraad van Tesla inzien.Zit in de huidige MY's (die nu op voorraad staan) ook geen parkeersensoren meer? Ondanks dat Tesla Vision nog niet werkt?
Mijn model Y LR heb ik eind september ontvangen en is in Duitsland geproduceerd.Zijn de huidige modellen allemaal nog uit China of komen ze ook al uit Duitsland?
Vast wel. In mijn team op werk is er iemand die 'm in ieder geval privé heeft besteld, maar als Tesla leek heeft hij een exotisch kleur besteld en krijgt hij zijn MY P pas ergens in maart volgend jaar. Ik heb ook geen leaseauto genomen, maar 'm vanuit mijn BV gekocht. Wat wil je precies weten op dit vlak?Zijn er meer mensen die de MY privé gekocht hebben?
Ik heb ook een interieurcamera en eigenlijk ben ik tot nu toe nooit gewaarschuwd als ik bijv naar mijn broodtrommel keek om een boterham te nemen in plaats van op de weg te letten of naar de bekerhouder keek om een beker koffie te plaatsen. Ik vind het reuze meevallen en heb de camera ook niet afgeplakt.Wat zijn de grootste veranderingen geweest het afgelopen jaar in de Tesla? Lees dat de interieurcamera in eens aan staat voor AP, dat lijkt me behoorlijk arelaxt. En dat de AP sowieso veel gevoeliger is, ben benieuwd hoe dat me gaat bevallen.
Mijn auto heeft tevens een interieurupdate tov een 3 uit '19. Ik kan bijv twee telefoons tegelijk draadloos opladen in het midden. Ik heb een hoedenplank gekregen. Meer stoffering ipv plastic in de kofferbak. Achterste stoelen hebben stoelverwarming. Stuur heeft stuurverwarming. Voor een volledige lijst met verschillen raad ik je aan om op Youtube een search te doen: staat bol van de video's die alle minutieuze verschillen aangeven.
Geen idee, zou wel mooi zijn inderdaad!Wat is de kans dat de MY ooit V2H of V2G gaat ondersteunen? Dat is nog wel iets wat me tegenhoud, hoewel er nog geen andere auto's zijn die dit (beloven te gaan) ondersteunen.
Proefrijden! Ik heb ervaren dat ze erg toegankelijk zijn wat dat betreft en ook heel veel vragen kunnen beantwoorden. Ik heb in maart '22 de model Y LR proefgereden. Kreeg de auto een half uur mee en kon al heel veel proeven van de auto.- Nog andere tips/tricks waar ik rekening mee moet houden?
Geen van de RWD's lijkt parkeersensoren te hebben.Djerro123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:25:
Alle huidige RWD's die verkocht worden komen uit China. Er lijken welke enkele Duitse RWD's in Nederland te zijn, maar waarschijnlijk voor testen/validatie. Daarmee wordt het wel waarschijnlijk dat de Duitse RWD's relatief snel zullen komen, maar precieze timing (en gebruikte accu) is nog onzeker.- Zijn de huidige modellen allemaal nog uit China of komen ze ook al uit Duitsland?
Ja - geen spannende zaken. RWD is te duur voor subsidie, dus wat dat betreft niets te regelen.- Zijn er meer mensen die de MY privé gekocht hebben?
Bovenstaande gaat dus over de RWD. Voor de LR/P zullen de antwoorden anders zijn (zie reactie van mustisen).
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Was laatst bij de SeC en de (nieuwe) voorraadmodellen hebben allemaal geen sensoren idd.
Wel sinds paar dagen gekke melding en ook eentje die mijn ongeschonden reliability cijfer naar de prullenbak gooien. Navi stuck op een plek, Cruise niet beschikbaar, Camera allemaal zwart (zowel achteruit, of dodehoek), en dat al paar dagen. Heb een melding gemaakt en gaan ze bij SeC bekijken.
Google zei iets van GPS module die kapot is? Iemand ooit soortgelijk ervaring?
Wel sinds paar dagen gekke melding en ook eentje die mijn ongeschonden reliability cijfer naar de prullenbak gooien. Navi stuck op een plek, Cruise niet beschikbaar, Camera allemaal zwart (zowel achteruit, of dodehoek), en dat al paar dagen. Heb een melding gemaakt en gaan ze bij SeC bekijken.
Google zei iets van GPS module die kapot is? Iemand ooit soortgelijk ervaring?
Hout in wit interieur. Middenconsole is een sticker, trimdelen origineel. Deuren zijn €110/stuk dashboard €150. Ex btw.
Ik vind het mooi
Ik vind het mooi
![]() | ![]() |
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Zeker voor een privé auto lijkt met V2G onnodig slijtage van de batterij. Snap het voordeel van V2G ook niet, behalve in extreme noodgevallen, misschien? Vziw wil Tesla er ook niet aan.Djerro123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:25:
[...]
[...]
Krijg er een beetje schizofreen gevoel bij :-) Op zich zeker niet lelijk, maar alsof je twee werelden tegelijkertijd ziet._eLMo_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:15:
Hout in wit interieur. Middenconsole is een sticker, trimdelen origineel. Deuren zijn €110/stuk dashboard €150. Ex btw.
Ik vind het mooi
[...]
Ik denk dat dit nooit gaat komen, alleen al vanwege het feit dat de garantie op x jaar en x km dan niet meer te checken is.Djerro123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:25:
mag ik weten of Tesla een gedrukte versie van de gebruikershandleiding en het onderhoudsboekje levert toen u hem kocht of dat ze allemaal alleen via de app beschikbaar zijn? omdat mijn Model 3 er niet bij zit
Alleen digitaal. Is ook wel nodig omdat elke firmware weer zaken wijzigt.vhardono schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:28:
mag ik weten of Tesla een gedrukte versie van de gebruikershandleiding en het onderhoudsboekje levert toen u hem kocht of dat ze allemaal alleen via de app beschikbaar zijn? omdat mijn Model 3 er niet bij zit
Via de app, via de auto zelf en online: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/nl_nl/
Die online is altijd van de laatste softwareversie overigens. Die in de auto van de softwareversie die geïnstalleerd is, dacht ik.
Die online is altijd van de laatste softwareversie overigens. Die in de auto van de softwareversie die geïnstalleerd is, dacht ik.
[ Voor 43% gewijzigd door Caelorum op 06-12-2022 11:33 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.