Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 388 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.601 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
Damian schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:34:
Hmm crap, helemaal niet aan gedacht. Volgende week woensdag mijn Model Y op halen, maar we gaan einde van het jaar naar Oostenrijk, en dan zal ik dus ook sneeuwkettingen in de auto moeten hebben.

Iemand advies voor betaalbare kettingen. Ik heb die dingen nog nooit nodig gehad, maar moeten wel verplicht in de auto liggen :(
Je kan ze natuurlijk zelf kopen, maar ook huren. Het hangt er een beetje vanaf hoe vaak je ze per jaar denkt nodig te hebben.

Tesla verkoopt deze zelf op de site: https://shop.tesla.com/nl...wkettingen-19_20_-model-y (ik heb dezelfde vergelijking moeten maken voor mijn Model 3, daar was Tesla de goedkoopste aanbieder voor een ander model König).

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen ze te huren en kwam bij deze partij uit: https://www.teslapassion....n-rental?search=model%20y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Hmm crap, helemaal niet aan gedacht. Volgende week woensdag mijn Model Y op halen, maar we gaan einde van het jaar naar Oostenrijk, en dan zal ik dus ook sneeuwkettingen in de auto moeten hebben.

Iemand advies voor betaalbare kettingen. Ik heb die dingen nog nooit nodig gehad, maar moeten wel verplicht in de auto liggen :(
Ik heb deze voor mijn M3 besteld https://www.amazon.nl/Goo...18%2Caps%2C82&sr=8-5&th=1. Paar filmpjes gekeken hoe ze erop moeten en dat lijkt niet zo spannend :)

Ik zie dat ik verkeerde heb besteld 8)7

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 22:42

Damian

Insane Obtrusion

ElonDusk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:31:
[...]

Ik heb deze voor mijn M3 besteld https://www.amazon.nl/Goo...18%2Caps%2C82&sr=8-5&th=1. Paar filmpjes gekeken hoe ze erop moeten en dat lijkt niet zo spannend :)
Welke maat heb jij gehaald? ook 19" velgen?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:33
Iemand nog advies voor sneeuwkettingen voor een M3 met Aero 18" Ga in februari weer naar Zwitserland en wil ze toch bij me hebben.

Give 2 Get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:02

Ze moeten niet verplicht in de auto liggen. Ze zijn maar verplicht als je zo'n bordje tegenkomt én je hebt ze nodig op dat moment.
Zijn de weerstomstandigheden altijd goed waardoor je nooit grip verliest, dan moet je ze niet bij hebben.
Maar ja, wil je dat riskeren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
Damian schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:33:
[...]

Welke maat heb jij gehaald? ook 19" velgen?
Nee ik heb gewoon de 18 inch. Maar misschien hebben ze ook jouw maat bij Amazon van dit merk (mocht je het interessant vinden)

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
Runescom schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:37:
Iemand nog advies voor sneeuwkettingen voor een M3 met Aero 18" Ga in februari weer naar Zwitserland en wil ze toch bij me hebben.
Zie mijn eerdere bericht. Ik heb deze https://www.amazon.nl/Goo...18%2Caps%2C82&sr=8-5&th=1 voor mijn M3 18 inch besteld. Ik weet niet of ze ook met de Aero werken, maar anders haal je ze af toch :9

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
Wat een bijtelling ga je trouwens voor een model Y betalen volgend jaar. Ik zat er aan te denken om mijn Model 3 met 4 procent er vroegtijdig uit te doen. Maar dat scheelt wel erg veel zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 22:42

Damian

Insane Obtrusion

Sunri5e schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:58:
Wat een bijtelling ga je trouwens voor een model Y betalen volgend jaar. Ik zat er aan te denken om mijn Model 3 met 4 procent er vroegtijdig uit te doen. Maar dat scheelt wel erg veel zeg.
Vergeleken met je M3 is elke nieuwe auto natuurlijk knetter duur ineens... Dat heeft niets met een Model Y te maken...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
this schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:48:
[...]

Ze moeten niet verplicht in de auto liggen. Ze zijn maar verplicht als je zo'n bordje tegenkomt én je hebt ze nodig op dat moment.
Zijn de weerstomstandigheden altijd goed waardoor je nooit grip verliest, dan moet je ze niet bij hebben.
Maar ja, wil je dat riskeren :9
Gister nog gepost door iemand, maar laten we het duidelijk houden. In sommige landen wel: "Oostenrijk:
Van 1 november tot en met 15 april moet je sneeuwkettingen verplicht aan boord hebben voor de aangedreven as(sen)
"

https://www.wintersport.n...ntersport/sneeuwkettingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Beste advies, is het advies van Tesla zelf:
https://shop.tesla.com/product/model-y-19_20_-snow-chains

Edit/ ik was wat laat met mijn reactie zie ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaMightyWackO op 29-11-2022 17:01 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Sunri5e schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:58:
Dat scheelt inderdaad heel erg veel. Het wordt daardoor zelfs interessant om, mits dat mogelijk is bij je werkgever, met een mobiliteitsbudget te gaan werken en evt. aanvullend via bijv. huurkoop zelf een Model Y te regelen. Dit is uiteraard geen financieel advies, daar kleven ook veel nadelen aan, maar de bijtelling met de nieuwe percentages icm de hoge waarde van de auto is idd behoorlijk.

Zo lang mogelijk je huidige Model 3 met lage bijtelling houden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 29-11-2022 17:17 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
Heeft iemand trouwens ervaring met de spatlappen of de lakbeschermingsfolie voor de MY?

Die spatlappen (lelijk woord overigens in het Nederlands :o) schijnen niet standaard te komen bij een nieuwe MYRWD. Ik heb nog maar weinig MY's gezien in mijn buurt en ook zeker nog geen witte met spatlappen vóór. Het lijkt me prima uit zien en een boel lakschade tegen te kunnen houden. Hebben andere mensen dit (laten) gemonteerd?

Zo'n beschermingsfolie sta ik wat dubbel in, ik heb het idee dat je dan een duidelijk optisch verschil krijg tussen waar wel en geen folie zit waardoor het erg lelijk wordt. Iemand ervaring mee?

Die verlichte dorpellijsten is overigens een no-brainer voor mij, zoiets maakt nu juist het spacey interieur af :*) De dealer zei wel dat ik de eerste was in zijn gehele carrière die er naar vroeg. Ben ik zo uniek? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 29-11-2022 17:22 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Taro schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:17:
[...]

Dat scheelt inderdaad heel erg veel. Het wordt daardoor zelfs interessant om, mits dat mogelijk is bij je werkgever, met een mobiliteitsbudget te gaan werken en evt. aanvullend via bijv. huurkoop zelf een Model Y te regelen. Dit is uiteraard geen financieel advies, daar kleven ook veel nadelen aan, maar de bijtelling met de nieuwe percentages icm de hoge waarde van de auto is idd behoorlijk.

Reken daarbij ook de gestegen operationele kosten (energie). Dan kan je de lease prijzen inderdaad niet meer vergelijken met een aantal jaar terug.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83761NED/table

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lauravds
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-12-2023
Radiodurans schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:21:
Heeft iemand trouwens ervaring met de spatlappen of de lakbeschermingsfolie voor de MY?

Die spatlappen (lelijk woord overigens in het Nederlands :o) schijnen niet standaard te komen bij een nieuwe MYRWD. Ik heb nog maar weinig MY's gezien in mijn buurt en ook zeker nog geen witte met spatlappen vóór. Het lijkt me prima uit zien en een boel lakschade tegen te kunnen houden. Hebben andere mensen dit (laten) gemonteerd?

Zo'n beschermingsfolie sta ik wat dubbel in, ik heb het idee dat je dan een duidelijk optisch verschil krijg tussen waar wel en geen folie zit waardoor het erg lelijk wordt. Iemand ervaring mee?

Die verlichte dorpellijsten is overigens een no-brainer voor mij, zoiets maakt nu juist het spacey interieur af :*) De dealer zei wel dat ik de eerste was in zijn gehele carrière die er naar vroeg. Ben ik zo uniek? :+
Wij hebben een witte MY RWD, en de spatlappen besteld. Wilde ze vandaag monteren, maar de montage set zit er niet bij (de 4 bevestiging drukpennetjes). Wordt morgen teruggebeld door SeC over hoe ik aan de montage set kom, maar als ze er op zitten zal ik een update geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Taro schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:17:
[...]

Eens, helemaal als je nog wat ruimte over hebt in je leasebudget die je nu niet gebruikt. En als je zonnepanelen hebt waardoor de stroom dus "gratis" is.

Heb de rekensom nog niet gemaakt maar ik vermoed zomaar dat het voordeliger is om de model Y privé te rijden met mobiliteitsvergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Volgens mij heeft Tesla Vision een bril nodig. Vanochtend op de snelweg, beetje nevel maar ruim 600-700 meter zicht, begint AP te zeuren dat r slecht zicht is...

Leuk hoor, zo'n radar die niet gebruikt wordt. Kunnen ze die r ook niet uitslopen dan? Scheelt weer gewicht/bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Vandaag voor de 3e keer in 4 dagen TACC en AP niet beschikbaar. Heb maar een serviceverzoek ingeschoten (garantie voorbij). Ben benieuwd of ze eerst diagnose van afstand doen en of daar kosten aan verbonden zitten.
We gaan t zien.
Stomme is, tijdens de melding kan je "meer informatie" drukken, kom je in de handleiding uit. Er staat overigens geen foutmelding in de log, die je bijvoorbeeld wel hebt als de camera's verblind zijn door laagstaande zon oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08 15:40
DappereDodo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:48:
Volgens mij heeft Tesla Vision een bril nodig. Vanochtend op de snelweg, beetje nevel maar ruim 600-700 meter zicht, begint AP te zeuren dat r slecht zicht is...

Leuk hoor, zo'n radar die niet gebruikt wordt. Kunnen ze die r ook niet uitslopen dan? Scheelt weer gewicht/bereik.
Hier ging de TACC steeds zachter rijden in de mist, nooit gehad met andere auto’s🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
In de laatste week van december mag ik ‘mijn’ MY RWD ophalen. Persoonlijk doe ik dat liever begin januari zodat hij ook pas in 2023 op kenteken wordt gezet. Iemand ervaring met het afwijzen van een door Tesla voorgestelde leverweek? Komt de order weer onderop de stapel te liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
Wordt een leaseplan zakelijk auto ook al van te voren toegevoegd in de app of moet je de auto handmatig toevoegen in de app volgens de instructies en dan een paar dagen wachten op goedkeuring?

App is via zakelijk mailadres, kenteken + vin en dergelijke is al verstrekt via de sms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
HONDOW schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:28:
Iemand ervaring met het afwijzen van een door Tesla voorgestelde leverweek?
Die van mij kreeg ook een leverdatum in de tweede helft van december. Ik heb de dealer gebeld en die heeft de order on hold gezet. Hij gaf aan hij z.s.m. na O&N die hold er weer gaat afhalen. Op mijn vraag of ik dan weer van voren af aan moet wachten gaf hij aan dat er een flinke lading MYRWD’s verwacht wordt binnenkort en dat er dan ook snel een toegewezen kan worden die al aangekomen is per schip. Voor wat het waard is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricIJs
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-06-2024
Dersan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:37:
Wordt een leaseplan zakelijk auto ook al van te voren toegevoegd in de app of moet je de auto handmatig toevoegen in de app volgens de instructies en dan een paar dagen wachten op goedkeuring?

App is via zakelijk mailadres, kenteken + vin en dergelijke is al verstrekt via de sms.
Bij mij werkte het in September als volgt: in de app met je werk e-mail aanmelden en dan verschijnt de auto vanzelf in de app rond afleverdatum en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
HONDOW schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:28:
In de laatste week van december mag ik ‘mijn’ MY RWD ophalen. Persoonlijk doe ik dat liever begin januari zodat hij ook pas in 2023 op kenteken wordt gezet. Iemand ervaring met het afwijzen van een door Tesla voorgestelde leverweek? Komt de order weer onderop de stapel te liggen?
Zou dit nog daadwerkelijk uitmaken voor een particulier of de auto in 2022 of 2023 op kenteken wordt gezet? Het is immers wel het 2023 model. Ik las op TMC dat iemand dacht dat het niet meer uitmaakte tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HONDOW
VeeGee schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:14:
[...]

Zou dit nog daadwerkelijk uitmaken voor een particulier of de auto in 2022 of 2023 op kenteken wordt gezet?
Terechte vraag. Dat is mij ook niet echt duidelijk, maar de auto is op 1 januari 2023 wel gelijk een jaar oud in het geval op ‘bouwjaar’ wordt gefilterd bij een zoektocht naar een tweedehands Model Y. Ik kan me we voorstellen dat het enigszins van invloed is op de waarde.

[ Voor 7% gewijzigd door HONDOW op 29-11-2022 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
HONDOW schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:29:
[...]

Terechte vraag. Dat is mij ook niet echt duidelijk, maar de auto is op 1 januari 2023 wel gelijk een jaar oud in het geval op ‘bouwjaar’ wordt gefilterd bij een zoektocht naar een tweedehands Model Y. Ik kan me we voorstellen dat het enigszins van invloed is op de waarde.
Om die reden staat die van ons ook op on-hold tot 1 januari. Tesla Groningen gaf aan dat er nog best een hoop in januari geleverd gaan worden doordat niet alle boten op tijd aanmeren in Nederland. Dus waar ze normaal in januari niet leveren, zal dat waarschijnlijk komende januari wel het geval zijn. En zo hebben wij straks bouwjaar 2023 en dat is later met verkopen sowieso een plus en nu even een paar weken "geduld" voor die "winst"...denk dat dat wel uit kan.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
Nomad schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:12:
[...]

Om die reden staat die van ons ook op on-hold tot 1 januari.
Die paar weken langer wachten maakt inderdaad niet zoveel uit. Ik neem aan dat je voor het ‘on hold’ plaatsen van je order moet bellen, en niet met ‘nee’ moet reageren op de aankondiging dat in de laatste week geleverd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
Nomad schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:12:
[...]

Om die reden staat die van ons ook op on-hold tot 1 januari. Tesla Groningen gaf aan dat er nog best een hoop in januari geleverd gaan worden doordat niet alle boten op tijd aanmeren in Nederland. Dus waar ze normaal in januari niet leveren, zal dat waarschijnlijk komende januari wel het geval zijn. En zo hebben wij straks bouwjaar 2023 en dat is later met verkopen sowieso een plus en nu even een paar weken "geduld" voor die "winst"...denk dat dat wel uit kan.
Ik vind dat wel een lastige keuze. Is dat tegenwoordig nog steeds zo? De tijd zal het waarschijnlijk leren. Het gaat in beide gevallen immers om het 2023 model en kennelijk wordt er bij verkoopwebsites meer gekeken naar de daadwerkelijke leeftijd (jaren + maanden) dan de datum van de eerste registratie. Feit is alleen wel dat het voor autozoekmachines bij verkoop mogelijk wel uitmaakt. Of dat echter ook iets doet met de waarde, valt nog te bezien denk ik. Bovendien is het inderdaad zo dat er nu voldoende modellen snel leverbaar zijn, maar het is maar zeer de vraag of dat zo blijft én of de prijs in januari '23 ook gelijk blijft.

Edit: anderzijds wordt je Tesla uit 2022 ook misschien meer waard voor de zakelijke markt i.v.m. stijgende bijtelling. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de vraag hoe lang je erin wilt blijven rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door VeeGee op 30-11-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik denk dat het wel meevalt tegenwoordig.

Bij inruilen zal het niet veel uitmaken (zeker niet bij Tesla zelf). Bij 2e hands verkoop zou het misschien een paar procent uitmaken als de 2e hands markt verzadigd is en de Tesla’s niet gewild zijn.

Ik haal de mijne iig gewoon op dit jaar. Scheelt me met alle familieritten (+- 750km) weer een hoop brandstofkosten (nu lynk auto) aan het einde van het jaar.

Wel echt lam dat je per se naar Tilburg moet :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Ik denk dat men meer zoekt op km stand dan daadwerkelijk bouwjaar (tenzij je een youngtimer zoekt, maar dat duurt nog even voordat de 3 in die regeling komt :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Requiem19 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:29:
Ik denk dat het wel meevalt tegenwoordig.

Bij inruilen zal het niet veel uitmaken (zeker niet bij Tesla zelf). Bij 2e hands verkoop zou het misschien een paar procent uitmaken als de 2e hands markt verzadigd is en de Tesla’s niet gewild zijn.

Ik haal de mijne iig gewoon op dit jaar. Scheelt me met alle familieritten (+- 750km) weer een hoop brandstofkosten (nu lynk auto) aan het einde van het jaar.

Wel echt lam dat je per se naar Tilburg moet :(.
Is dat zo? Dat vroeg ik mij inderdaad ook nog af. Ze kunnen een snel leverbare Tesla niet laten afleveren bij een Tesla-vestiging in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
VeeGee schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:31:
[...]

Is dat zo? Dat vroeg ik mij inderdaad ook nog af. Ze kunnen een snel leverbare Tesla niet laten afleveren bij een Tesla-vestiging in de buurt?
Ik woon bij Amsterdam in de buurt en kon alleen naar Tilburg…

Zou volgend jaar misschien wel veranderen zij de verkoper…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:26
Iemand die over een paar jaar tweedehands model Y's zoekt en dan de wagens uit 2022 wilt wegfilteren is sowieso iemand waar je je auto niet aan wilt verkopen :+ Denk inderdaad niet dat het tegenwoordig nog uit maakt. Persoonlijk zou ik kijken naar model/facelift versie dan bouwjaar, of in het geval van Tesla (als je het wilt perfectioneren) uit welke fabriek hij komt of wat soort batterij hij heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:31
Requiem19 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:33:
[...]

Heb je met de vestiging zelf gebeld? Ik heb contact op genomen met Groningen en daar laten afleveren was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Pierz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:24:
[...]

Heb je met de vestiging zelf gebeld? Ik heb contact op genomen met Groningen en daar laten afleveren was geen probleem.
Ja ik heb de Tesla besteld bij Tesla Purmerend in persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Where are you?®

Requiem19 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:33:
[...]

Dat zeiden ze vorig jaar ook al (het idee is een lever locatie in Utrecht te doen omdat dit het midden van het land is) Ik zou er niet teveel van verwachten.

Maar ja; je kan kiezen tussen Groningen of Tilburg. Dat is voor mij (ik woon in Purmerend) even ver. Ben dus maar naar Tilburg gegaan :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:24
Notna schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:33:
[...]

Dat zeiden ze vorig jaar ook al (het idee is een lever locatie in Utrecht te doen omdat dit het midden van het land is) Ik zou er niet teveel van verwachten.

Maar ja; je kan kiezen tussen Groningen of Tilburg. Dat is voor mij (ik woon in Purmerend) even ver. Ben dus maar naar Tilburg gegaan :+
Ik woon in Groningen, maar mocht in September 2019 toch echt naar Tilburg om 'mijn' Model 3 op te halen.
Ach, mooi eerste ritje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Meeste mensen halen aftermarket ding en niet die van tesla zelf. Het is zelfs makkelijker in montage geloof ik (opzetstuk ipv origineel eruithalen) cmiiw

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
SirLct schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:29:
[...]
Meeste mensen halen aftermarket ding en niet die van tesla zelf. Het is zelfs makkelijker in montage geloof ik (opzetstuk ipv origineel eruithalen) cmiiw
Dat is begrijpelijk want die aftermarket is vast ook goedkoper. Montage laat ik doen bij aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
[...]

Er is nu ook een SeC of iets dergelijks in Utrecht. Ik moet toevallig deze week daar langs om (hopelijk) de veren van de achterklep te laten vervangen, die zijn gewoon te slap geworden om de klep netjes op te tillen. Ik ben benieuwd naar wat ik daar aantref ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
mustisen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:25:
Prijzen bij de Tesla Superchargers (in ieder geval die bij Gouda) lijken nóg verder naar beneden te zijn bijgesteld?

[Afbeelding]

Ben op moment van schrijven voor €0,32/kWh aan het laden.

Bij de openbare laders in mijn woonplaats (voornamelijk Vattenfall) zit ik op €0,46/kWh + €0,29 opstartkosten per laadbeurt.
Prijzen zijn inmiddels weer naar boven bijgesteld helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58

Strikvraag: Nee, hij werkte er net twee maanden.

Heb je een foto hoe dat er uit zou moeten komen te zien?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raviculus
  • Laatst online: 24-08 10:55
Blasterxp schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:45:
heb een setje winterbanden met orginele 18inch Tesla velgen gekocht.
Ik heb de krikdoppen gekocht. Niets staat nu in de weg om zelf de wielen te monteren.
Wat zeggen jullie? Zelf aan de slag?
Of naar de garage/tesla om ze te laten monteren?
Hoe switch ik de tpms sensoren over tussen de huidige zomerbandenset- en naar de nieuwe winterset?
Ik heb afgelopen weekend zelf de bandenwissel gedaan, is geen enkel probleem. Achteraf alleen even in het service menu in de auto een hercalibratie starten voor winterbanden. Ik heb de winterbanden toevallig ook op originele 18" velgen (met eigen TPMS). Bij elkaar 40 minuten werk

Je hebt wel een extra lage "low profile" krik nodig als je het zonder brug wilt doen. En ik heb er vorig jaar een lange momentsleutel voor aangeschaft (moet 175 Nm kunnen doen en op 21mm bouten passen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Oekol schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:43:
[...]
Heb je een foto hoe dat er uit zou moeten komen te zien?
https://shop.tesla.com/nl...llijsten?sku=1658682-01-A

[ Voor 9% gewijzigd door Radiodurans op 30-11-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:26
Aangaande het capaciteits tarief dat eraan komt, als ik in de app tijdens het laden thuis de Amps verlaag zodat ik maar op tussen 3 a 4kw uitkom blijft dit behouden bij volgende laadsessies?

ik heb ook aanstaan om alleen snachts na 23 uur te laden dus als ik het ervoor instel word dit dan bij die nacht laad sessie ook ingesteld of gereset naar max A weer?

mss iemand al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Vortexmerc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:47:
Aangaande het capaciteits tarief dat eraan komt, als ik in de app tijdens het laden thuis de Amps verlaag zodat ik maar op tussen 3 a 4kw uitkom blijft dit behouden bij volgende laadsessies?

ik heb ook aanstaan om alleen snachts na 23 uur te laden dus als ik het ervoor instel word dit dan bij die nacht laad sessie ook ingesteld of gereset naar max A weer?

mss iemand al getest?
Volgens mij is het zelfs per locatie gebonden. Ik heb iig de auto op 10A staan (ik kan met mijn eigen laadpaal 16A laden) en iedere keer als ik hier parkeer staat hij netjes op 10A. Als ik dan ergens anders laad gaat hij weer naar 16A, alhoewel ik dat niet heel zeker nu durf te zeggen omdat ik alleen op vakantie ergens anders laad.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 01-12-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
Notna schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:10:
[...]

Volgens mij is het zelfs per locatie gebonden. Ik heb iig de auto op 10A staan (ik kan met mijn eigen laadpaal 16A laden) en iedere keer als ik hier parkeer staat hij netjes op 10A. Als ik dan ergens anders laad gaat hij weer naar 16A, alhoewel ik dat niet heel zeker nu durf te zeggen omdat ik alleen op vakantie ergens anders laad.
ok dat zou heel mooi opgelost zijn zelfs, zal het ook eens proberen in de gate te houden en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vortexmerc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:15:
[...]

ok dat zou heel mooi opgelost zijn zelfs, zal het ook eens proberen in de gate te houden en te testen.
Is per locatie idd. Ook zaken als het plannen van laadsessies is locatieafhankelijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
IceTeaGX schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb dan het vermoeden dat hij de digitale kant bedoeld.
Ofwel hoe verwijst hij de software naar de nieuwe sensoren?
Ja dat klopt. Vroeger liep de garage om een auto met een kastje tpms leer doosje. Ik weet niet hoe dat bij een Tesla moet.

@Fasttesla relax man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Vortexmerc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:47:

mss iemand al getest?
Let wel op met laadverliezen die groter worden bij lagere amperages. Al weet ik niet hoe groot het verschil is tussen laadverliezen aan 25A en 10A bijvoorbeeld.
Wel heb ik het vries icoontje al gezien bij 10A, ik denk dat de wagen dan amper iets kan bijladen en bijna alles verloren gaat aan het op temperatuur krijgen van de batterij om te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
this schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:49:
[...]

Let wel op met laadverliezen die groter worden bij lagere amperages. Al weet ik niet hoe groot het verschil is tussen laadverliezen aan 25A en 10A bijvoorbeeld.
Wel heb ik het vries icoontje al gezien bij 10A, ik denk dat de wagen dan amper iets kan bijladen en bijna alles verloren gaat aan het op temperatuur krijgen van de batterij om te kunnen laden.
Oh my god daar nog niet aangedacht. mijn auto staat buiten dus dat kan zeker effect hebben met de koude periode die eraan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:30
maharens schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:32:
[...]

Prijzen zijn inmiddels weer naar boven bijgesteld helaas.
Klopt, ben nu voor €0,32/kWh aan het opladen in Gouda. Maar nog steeds beter dan de €0,46/kWh van Vattenfaal en de €0,68/kWh van Shell 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
this schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:49:
[...]
Bij traag laden wordt de batterij niet actief op temperatuur gehouden, zover ik weet. De mijne heeft dan ook altijd dat icoontje staan als die aan de laadpaal hangt. Ook bij max laden @ 16A.

Ik laad verder ook regelmatig aan de laadpaal met 5A en dan laad die ook gewoon bij. Al duurt het wel richting de 12 uur om vol te laden dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 01-12-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Net een proefrit gehad met een MY22. Twee zaken vielen echt op:
1. AP aan, (blauwe lijnen) en knipper aandoen naar links om strook te wisselen geeft toch een trekje aan het stuur als je de lijn over wilt gaan. Is dat logisch? (ik verwacht gewoon ap uit en klaar om rijstrook te wisselen.)
2. ap op 50km weg zorgt dat snelheid niet boven de 52 ingesteld kan worden. (was volgens medewerker niet uit te zetten).

Wat doe ik hier fout? met name punt 1. :+

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Caelorum schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:10:
[...]

Bij traag laden wordt de batterij niet actief op temperatuur gehouden, zover ik weet. De mijne heeft dan ook altijd dat icoontje staan als die aan de laadpaal hangt. Ook bij max laden @ 16A.

Ik laad verder ook regelmatig aan de laadpaal met 5A en dan laad die ook gewoon bij. Al duurt het wel richting de 12 uur om vol te laden dan.
Richting de 12u als die al bijna vol is dan? Ik heb het toevallig een paar dagen geleden eens geprobeerd toen die bijna leeg was, er stond +24u op de timer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
tomic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:36:
Net een proefrit gehad met een MY22. Twee zaken vielen echt op:
1. AP aan, (blauwe lijnen) en knipper aandoen naar links om strook te wisselen geeft toch een trekje aan het stuur als je de lijn over wilt gaan. Is dat logisch? (ik verwacht gewoon ap uit en klaar om rijstrook te wisselen.)
2. ap op 50km weg zorgt dat snelheid niet boven de 52 ingesteld kan worden. (was volgens medewerker niet uit te zetten).

Wat doe ik hier fout? met name punt 1. :+
1. Als het enhanced autopilot is (1 dikke blauwe lijn in het midden van de rijstrook) moet je de auto zelf van baan laten wisselen. Dit is de reden dat ik geen EAP wil. Als hij tussen 2 blauwe lijnen rijdt( gewone autopilot) moet je eerst druk op het stuur geven in de richting waar je naar toe wilt. Dan knipper aan en *plonk* autopilot is er af, zonder dat je hoeft te trekken aan het stuur.

2. Op TACC gaan rijden ipv AP, dan kan je wel harder (maar moet je zelf sturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Pierz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:45:
[...]Als hij tussen 2 blauwe lijnen rijdt( gewone autopilot) moet je eerst druk op het stuur geven in de richting waar je naar toe wilt. Dan knipper aan en *plonk* autopilot is er af, zonder dat je hoeft te trekken aan het stuur.
Dat heb ik nu nog nooit meegemaakt dat je eerst moet sturen voor je knipperlicht aanzet.
In mijn ervaring is het knipperlicht aanzetten, AP schakelt dan uit en wordt gewone TACC en dan kan je invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

this schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:55:
[...]

Dat heb ik nu nog nooit meegemaakt dat je eerst moet sturen voor je knipperlicht aanzet.
In mijn ervaring is het knipperlicht aanzetten, AP schakelt dan uit en wordt gewone TACC en dan kan je invoegen.
Zoals jij het beschrijft lijkt me het ook het logische te gaan. Ik zal er volgende rit op letten of hij AP uit zet als ik mijn knipper aan doe. Thanks allebei. (EAP was grijs in het menu btw)

Zaterdag nieuwe proefrit.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
this schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:55:
[...]

Als je de hendel volledig omlaag drukt wel idd (en stopt met knipperen als je AP weer aan zet), als je de comfort stand (3x knipperen) gebruikt moet je druk op het stuur geven. Maar dat leek me wat teveel detail voor iemand die net een proefrit heeft gedaan en merkte dat hij moest stoeien met de AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
tomic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:00:
[...]

Zoals jij het beschrijft lijkt me het ook het logische te gaan. Ik zal er volgende rit op letten of hij AP uit zet als ik mijn knipper aan doe. Thanks allebei. (EAP was grijs in het menu btw)

Zaterdag nieuwe proefrit.
Op AP is het ook gewoon even wennen. Het is knipper aan, dan insturen en dan gaat hij meestal van de AP af zonder weerstand. Soms door een foutje heeft hij nog een kleine weerstand bijv omdat: omdat je niet binnen de exacte tijd definities begon met sturen, omdat je de (comfort) knipper niet goed aanraakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Pierz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:01:
[...]

Als je de hendel volledig omlaag drukt wel idd (en stopt met knipperen als je AP weer aan zet), als je de comfort stand (3x knipperen) gebruikt moet je druk op het stuur geven. Maar dat leek me wat teveel detail voor iemand die net een proefrit heeft gedaan en merkte dat hij moest stoeien met de AP.
Haha. tweakers en teveel details. Dit is precies wat het is; want ga ik wisselen dan zet ik de 3x knipper aan, maar dit moet dus de volledige knipper zijn? Ik ga het proberen.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
this schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:40:
[...]

Richting de 12u als die al bijna vol is dan? Ik heb het toevallig een paar dagen geleden eens geprobeerd toen die bijna leeg was, er stond +24u op de timer :P
oh 12 uur is 50% van de SR+ ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:30
[...]

Ondanks dat ik hem niet kon kiezen staat er bij mij op de factuur een afleverlocatie in Utrecht. Ik heb nog niet gebeld of dit klopt. Zou voor mij wel veel beter uitkomen dan Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Makkelijk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:40:
[...]

Dat doe ik met m'n richtingaanwijzer. Richtingaanwijzer aan de gevaarlijke kant uit, contact uit en parkeerlicht brand aan die kant.
Maar zo werkt het toch niet bij een Tesla?
Dat heet volgens mij trouwens parkeerlicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ignatius
  • Laatst online: 14:03
tomic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:07:
[...]

Haha. tweakers en teveel details. Dit is precies wat het is; want ga ik wisselen dan zet ik de 3x knipper aan, maar dit moet dus de volledige knipper zijn? Ik ga het proberen.
Ik stoeide hier in het begin ook mee. Ik heb alleen de standaard AP (MY LR van september dit jaar) en toen ik de auto net had, leek AP soms wel en soms niet automatisch uit te gaan als ik van baan wilde wisselen 'kort' (= niet helemaal doordrukken) richting aangaf.

Ik zit ondertussen op 2022.40 (.4.2 om precies te zijn) en nu lijkt AP elke keer uit te schakelen als ik kort richting aangeef. Van de 20 keer ging er misschien 1 mis; dan bleef AP doodleuk aanstaan.

Ik heb overigens een paar weken een leen-auto gehad. Een Model 3 uit '20. Die had FSD en dus kon ik meteen EAP uitproberen. Alhoewel het leuk werkt als het rustig is, is het wisselen van strook veel te langzaam. Het lijkt wel of ie pas gaat kijken of er ruimte is als je richting aangeeft. Dat moet'ie natuurlijk altijd doen. Verder is het wisselen zelf best snel (ik had m op mad max gezet). Maar het is het extra geld niet waard.

Wat Tesla (vind ik) wel moet doen is dat als je op AP rijdt en van baan verwisselt, AP automatisch weer aangaat als je in het middel van de andere baan rijdt. En dat svp zonder extra geluidjes. M'n Seat Leon uit '18 deed dat ook al en daar hoefde ik die functie niet eens aan te zetten; die staat altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
ignatius schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:25:
[...]Ik heb overigens een paar weken een leen-auto gehad. Een Model 3 uit '20. Die had FSD en dus kon ik meteen EAP uitproberen. Alhoewel het leuk werkt als het rustig is, is het wisselen van strook veel te langzaam. Het lijkt wel of ie pas gaat kijken of er ruimte is als je richting aangeeft. Dat moet'ie natuurlijk altijd doen. Verder is het wisselen zelf best snel (ik had m op mad max gezet). Maar het is het extra geld niet waard.
Maar als de auto altijd kijkt of er plaats is en meteen reageert als je de richting aangeeft, kan je niet op voorhand aan je medeweggebruikers aangeven dat je zal wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

[...]

Ik zit ondertussen op 2022.40 (.4.2 om precies te zijn) en nu lijkt AP elke keer uit te schakelen als ik kort richting aangeef. Van de 20 keer ging er misschien 1 mis; dan bleef AP doodleuk aanstaan.

...

Wat Tesla (vind ik) wel moet doen is dat als je op AP rijdt en van baan verwisselt, AP automatisch weer aangaat als je in het middel van de andere baan rijdt. En dat svp zonder extra geluidjes. M'n Seat Leon uit '18 deed dat ook al en daar hoefde ik die functie niet eens aan te zetten; die staat altijd aan.
Goed om te horen dat je met 3 keer knipper ook ap uit moet gaan. 5% error marge is mij best.

En wat jou Leon kon dat kan mijn Hyundai Kona ook. En kan niet moeilijk zijn maar is wss een keuze van Tesla waar ik de reden nog niet van kan vinden.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

iAdema schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:16:
[...]

Ondanks dat ik hem niet kon kiezen staat er bij mij op de factuur een afleverlocatie in Utrecht. Ik heb nog niet gebeld of dit klopt. Zou voor mij wel veel beter uitkomen dan Tilburg.
Dat zou heel fijn zijn, want wanneer die bestelde Model X dan eindelijk in NL aankomt zou ik de locatie graag van Tilburg naar Utrecht veranderen :Y

Scheelt weer een uur rijden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blasterxp schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:43:
[...]

Ja dat klopt. Vroeger liep de garage om een auto met een kastje tpms leer doosje. Ik weet niet hoe dat bij een Tesla moet.

@Fasttesla relax man.
Voor zover ik heb begrepen gaat dat met bluetooth tpms sensoren automatisch. Kan even duren na het wegrijden, maar de connectie zou automatisch tot stand moeten komen.

Misschien even naar googlen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:24
tomic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:34:
[...]

kan niet moeilijk zijn maar is wss een keuze van Tesla waar ik de reden nog niet van kan vinden.
EAP/FSD verkopen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
mustisen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:57:
[...]

Klopt, ben nu voor €0,32/kWh aan het opladen in Gouda. Maar nog steeds beter dan de €0,46/kWh van Vattenfaal en de €0,68/kWh van Shell 😉
Volgens de Tesla app is laden bij Gouda vandaag als dal 40 cent, hoe kan het dat jij laadt voor 32 cent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:30
maharens schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:29:
[...]

Volgens de Tesla app is laden bij Gouda vandaag als dal 40 cent, hoe kan het dat jij laadt voor 32 cent?
Vreemd! Ik meende toch echt in de navigatie 32 cent gezien te hebben. Heb het net gechecked in de tesla app: er is inderdaad 40ct gerekend. Goed, alsnog goedkoper (en sneller) dan Vattenfall.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:45
Voor wie nog aan kijken is naar banden. Ik vond dit wel een goede test van de verschillende types Michelins. Ik ben zelf net over gestapt op Crossclimate2,s De orignele waren na 60K helemaal op.

Wat mij vooral opviel is dat de US versie van de Crossclimate 2 2x zo lang mee moet gaan als de zomerband

YouTube: Michelin Pilot Sport 4S vs PIlot Sport AllSeason 4 vs CrossClimate 2...

[ Voor 10% gewijzigd door jheerink14 op 01-12-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 18:59
[...]
Ik heb overigens een paar weken een leen-auto gehad. Een Model 3 uit '20. Die had FSD en dus kon ik meteen EAP uitproberen. Alhoewel het leuk werkt als het rustig is, is het wisselen van strook veel te langzaam. Het lijkt wel of ie pas gaat kijken of er ruimte is als je richting aangeeft. Dat moet'ie natuurlijk altijd doen. Verder is het wisselen zelf best snel (ik had m op mad max gezet). Maar het is het extra geld niet waard.
[...]
De auto moet 3 keer knipperen voor hij de manoeuvre initieert. Dus als je aangeeft als jij een gat ziet, ben je te laat. Als je die aanlooptijd meeneemt en daarop anticipeert, gaat het vloeiender. Overigens is hij is nog steeds erg defensief, hij heeft een behoorlijk gat nodig om in te kunnen voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
jheerink14 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:51:
Wat mij vooral opviel is dat de US versie van de Crossclimate 2 2x zo lang mee moet gaan als de zomerband.
Gaat ook langer mee dan de EU CC2’s. Andere markt, andere voorkeuren, dus ander rubber compound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
  • Laatst online: 14:03
this schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:31:
[...]

Maar als de auto altijd kijkt of er plaats is en meteen reageert als je de richting aangeeft, kan je niet op voorhand aan je medeweggebruikers aangeven dat je zal wisselen.
DaCoTa schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:08:
[...]

De auto moet 3 keer knipperen voor hij de manoeuvre initieert. Dus als je aangeeft als jij een gat ziet, ben je te laat. Als je die aanlooptijd meeneemt en daarop anticipeert, gaat het vloeiender. Overigens is hij is nog steeds erg defensief, hij heeft een behoorlijk gat nodig om in te kunnen voegen.
Ik kijk voordat ik m'n richting aanwijzer aanzet. Ik heb geleerd dat je pas richting aangeeft als je gaat, niet als je wil gaan.
Dus ik verwacht hetzelfde van de auto: De auto kijkt altijd of het kan, en gaat meteen als het kan en ik richting aangeef. Bij alle keren in de leenauto ging de auto eerst nog even rusting 2-4s bekijken of hij het er wel mee eens was. Dat is gewoon te lang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58
ignatius schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:22:
[...]

[...]

Ik kijk voordat ik m'n richting aanwijzer aanzet. Ik heb geleerd dat je pas richting aangeeft als je gaat, niet als je wil gaan.
Dus ik verwacht hetzelfde van de auto: De auto kijkt altijd of het kan, en gaat meteen als het kan en ik richting aangeef. Bij alle keren in de leenauto ging de auto eerst nog even rusting 2-4s bekijken of hij het er wel mee eens was. Dat is gewoon te lang
Hoe denk je dat het voor het overig verkeer is als jij hem 1 keer knippert en direct naar links gooit (dat er plek is prima, maar net genoeg is ook plek).

Als hij dan al 3x heeft geknipperd weet het overig verkeer wat hun te verwachten staat.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• this
[...]

[...]

Jammer dat je het fout aangeleerd hebt. Eerst aangeven dat je wilt gaan, zodat de rest kan anticiperen op jou en dan pas gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
DaCoTa schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:08:
[...]

Als je zo close op de rest van het verkeer wilt rijden, lijkt het mij niet handig om op AP te rijden maar kan je beter gewoon zelf rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[...]

Dan heb je het verkeerd geleerd. De juiste volgorde is:
- Kijken of er voldoende ruimte is
- Zo ja, richting aangeven
- Nogmaals kijken of het kan (dode hoek nogmaals controleren)
- Zo ja, de rijstrookwissel doen

Dus in feite doet de auto nadat jij richting aangeeft precies wat je volgens het boekje moet doen.

Wellicht doet hij dat langzamer dan je zou willen en dan is er in de tussentijd mogelijk weer een andere auto in de baan waar je naartoe wilt. Maar dat ligt dan meestal aan andere weggebruikers die te hard rijden en dan is wachten met de wissel eigenlijk ook de juiste beslissing. Alleen als mens gooien we hem er makkelijker nog even tussenin. In Nederland rijden we ook standaard heel erg dicht op voorliggers en duiken we in heel kleine gaatjes. Het gaat meestal goed, maar is eigenlijk niet volgens de boekjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:13:
[...]

Dan heb je het verkeerd geleerd. De juiste volgorde is:
- Kijken of er voldoende ruimte is
- Zo ja, richting aangeven
- Nogmaals kijken of het kan (dode hoek nogmaals controleren)
- Zo ja, de rijstrookwissel doen

Dus in feite doet de auto nadat jij richting aangeeft precies wat je volgens het boekje moet doen.

Wellicht doet hij dat langzamer dan je zou willen en dan is er in de tussentijd mogelijk weer een andere auto in de baan waar je naartoe wilt. Maar dat ligt dan meestal aan andere weggebruikers die te hard rijden en dan is wachten met de wissel eigenlijk ook de juiste beslissing. Alleen als mens gooien we hem er makkelijker nog even tussenin. In Nederland rijden we ook standaard heel erg dicht op voorliggers en duiken we in heel kleine gaatjes. Het gaat meestal goed, maar is eigenlijk niet volgens de boekjes.
Wat een fantastisch vingerwijzen weer.
Voorafgaand aan het gebruik van de richtingaanwijzer heb je altijd een plan; je wilt aan het verkeer gaan deelnemen, afslaan, van rijstrook wisselen enzovoort. In stappen betekent dit bij het uitvoeren van je plan het volgende:
Je kijkt eerst of het wel kan of mag (spiegels, vóór de auto en dode hoek, verkeerstekens).
Je laat zien dat je het gaat doen (aangeven van de richting).
Je gaat het doen/voert het uit (inzetten van de gewenste rijrichting of zijdelingse verplaatsing).
bron: https://auto-en-vervoer.i...ik-richtingaanwijzer.html
Het aangeven van je richting [is] geen vrijblijvende handeling
bron: https://www.theoriewereld...-gebruik-gevarendriehoek/

Dus precies zoals @ignatius zegt. Het knipperlicht is geen "hoop dat je zometeen misschien kan". Je weet dat je kan en geeft dan aan dat je gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 02-12-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:53
JohanB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:26:
[...]
Dus precies zoals @ignatius zegt. Het knipperlicht is geen "hoop dat je zometeen misschien kan". Je weet dat je kan en geeft dan aan dat je gaat.
Het probleem zit 'm erin dat sommige weggebruikers denken dat er voldoende ruimte is en de auto gelijk met het knipperlicht naar jouw baan gooien waardoor de betreffende persoon die al op die baan zit totaal geen tijd heeft om uberhaupt te anticiperen. Er zit dus afhankelijk van de situatie wel degelijk tijd tussen knipperlicht aan zetten en gaan. Helaas vinden sommige automobilisten als ze een knipperlicht zien het ook weer nodig om een dot gas te geven om het gat te dichten. Regeltjes en procedures: prima, in de praktijk mag men best iets meer rekening met elkaar houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

[...]

Nee, geen vingerwijzen. Anders geleerd... http://voorbereidrijles.n...en-en-rijstrook-wisselen/
Wisselen van rijstrook/rijbaan:

Scan de omgeving zodat je op tijd weet dat je moet wisselen van rijbaan of rijstrook.
Spiegel ruim van te voren.
Geef op tijd richting aan.
Controleer je dode hoek nog een keer en stuur rustig naar de andere baan.
Kijk in je binnen en linker buitenspiegel (Nacontrole).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Myrdhin schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:40:
[...]

Het probleem zit 'm erin dat sommige weggebruikers denken dat er voldoende ruimte is en de auto gelijk met het knipperlicht naar jouw baan gooien waardoor de betreffende persoon die al op die baan zit totaal geen tijd heeft om uberhaupt te anticiperen. Er zit dus afhankelijk van de situatie wel degelijk tijd tussen knipperlicht aan zetten en gaan. Helaas vinden sommige automobilisten als ze een knipperlicht zien het ook weer nodig om een dot gas te geven om het gat te dichten. Regeltjes en procedures: prima, in de praktijk mag men best iets meer rekening met elkaar houden.
Het gaat mis op 2 punten:

- Afstand houden, vooral op de linker baan. AP houdt de perfect afstand voor goede doorstroming van het verkeer. Helaas zie je hier vaak geklaag dat die afstand te groot is. Maar dat is hij niet: je bent gewend aan gevaarlijk rijgedrag.

- Snelheid matchen als je naar de andere baan gaat. Dat doet AP voor zo ver ik weet niet. Combineer dat met het grote gat dat nodig is, dan wordt het een houterig geheel waardoor ik het liever zelf doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

[...]

[...]

Het staat toch mooi in je bron uitgelegd dat je eerst knippert voor je gaat? En niet tegelijk.
En dat nogmaals kijken doet iedereen toch sowieso? Of ga je blind invoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
this schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:07:
[...]

Jammer dat je het fout aangeleerd hebt. Eerst aangeven dat je wilt gaan, zodat de rest kan anticiperen op jou en dan pas gaan.
Hmm, zeker niet mee eens.

Ik leerde destijds (100 jaar geleden of zo) "binnenspiegel, buitenspiegel, over de schouder, richting aangeven en dan verplaatsen"
Maar als dat tegenwoordig anders is, begrijp ik steeds meer de medeweggebruikers die knipperen en gewoon gaan; "omdat ie er fysiek tussen past...". Ook al is dat maar met een metertje voor en achter...

Ah, lees nu pas de andere reacties met dezelfde strekking. Sorry, toch ff lekker mijn mening geventileerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door pimk op 02-12-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Na het aangeven van de knipperlicht nog even een snelle check doen is IMO gewoon verstandig. Heeft me al meerdere keren gered van idioten die ineens met 150 aan komen rijden of ff alsnog ertussen douwen. Het mooie is dat de auto dan ook ineens een stuk beter werkt (of jij meewerkt met de auto), want die seconde ofzo die je dan pauzeert is genoeg om de weerstand van AP op je stuurwiel te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaRS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-08-2024
Op grond van art. 54 RVV 1990 kwalificeert het van rijstrook wisselen als een bijzondere manoeuvre. Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren moeten al het overige verkeer voor laten gaan. Bron: ANWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Je kan het allemaal nalezen in de regelementen: https://op.europa.eu/en/p...32-11e8-a96d-01aa75ed71a1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYnVTsSndTHKkbptirVGP7bakYo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HBVqJH5sni15g4Z02zfZQBp4.png?f=user_large

Weet niet zo goed waarom er 1 en 3 seconden genoemd wordt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Mooi, weer een pagina vol met verkeersgelul ipv info over de Model 3/Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Om het weer even on topic te trekken:

Passen kofferbakmatten voor de Model 3 ook in de Model Y? Het zou logisch zijn en het is best lastig om ze voor de Y te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:26
Het komt er in ieder geval op neer dat alle automatisering in welke vorm dan ook op dit moment nog lange na niet in de buurt is van het menselijk (en persoonlijk) vermogen om een auto effectief te besturen.

Ik vind het vergelijkbaar alsof je bij een andere bestuurder op de passagiersstoel zit: Zelf zou je waarschijnlijk toch altijd nét even iets anders hebben gedaan qua invoegen, rechts houden, snelheid, of wat dan ook. Dat is bij AP of FSD net zo en kun je dus nooit 100% tevreden zijn met FSD of vergelijkbaar omdat de auto niet precies doet wat jij in gedachten hebt/had..

En pfffft, zelfs alleen de adaptieve cruise control is soms al frustrerend genoeg in deze auto :+ Dus FSD of EAP staan op nóg veel grotere afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:53
Smobbo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:32:
Mooi, weer een pagina vol met verkeersgelul ipv info over de Model 3/Y.
Het geeft wel inzicht in waarom autopilot bepaalde doet zoals het doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Pierz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:59:

Passen kofferbakmatten voor de Model 3 ook in de Model Y? Het zou logisch zijn en het is best lastig om ze voor de Y te vinden.
Ik vermoed van niet, de Y is breder van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:48
Divak schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:03:
Het komt er in ieder geval op neer dat alle automatisering in welke vorm dan ook op dit moment nog lange na niet in de buurt is van het menselijk (en persoonlijk) vermogen om een auto effectief te besturen.

Ik vind het vergelijkbaar alsof je bij een andere bestuurder op de passagiersstoel zit: Zelf zou je waarschijnlijk toch altijd nét even iets anders hebben gedaan qua invoegen, rechts houden, snelheid, of wat dan ook. Dat is bij AP of FSD net zo en kun je dus nooit 100% tevreden zijn met FSD of vergelijkbaar omdat de auto niet precies doet wat jij in gedachten hebt/had..

En pfffft, zelfs alleen de adaptieve cruise control is soms al frustrerend genoeg in deze auto :+ Dus FSD of EAP staan op nóg veel grotere afstand.
Vergeet niet dat de FSD beta in de US helemaal los staat van de FSD hier in Europa. Het zijn twee verschillende stacks die (nog) niet geïntegreerd zijn.
Het is wachten op een eerste publieke release van de "nieuwe" FSD en het samenvoegen van de stacks zodat ook de normale AP gebruik maakt van (een deel) die code.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pierz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:59:

Nee, die zijn echt anders.

Maar moeilijk te vinden voor de Y? Ik heb ze juist besteld. Amazon.nl staat er vol mee. Bol.com heeft ook wat opties. En gewoon via Google is er ook veel te vinden. Ik heb uiteindelijk bij Winparts.nl besteld.

EDIT:
ik heb zelf specifiek naar rubberen matten gezocht. Die waren bij WInparts erg voordelig.

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 02-12-2022 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ik heb zelf automatten van justcarpets.nl, omdat ze destijds niet bij de model 3 zaten en ik zou ze zo weer kopen. Goede kwaliteit, zien er nog als nieuw uit na 3 jaar en belangrijkste is dat ze ook makkelijk uit te zuigen/schoon te maken zijn. Ze verkopen ook op maat gemaakte kofferbakmatten voor de Y: https://www.justcarpets.nl/kofferbakmatten/Tesla/model-y/
Misschien wat duurder dan de alternatieven, maar wel goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Caelorum schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:48:
Ik heb zelf automatten van justcarpets.nl, omdat ze destijds niet bij de model 3 zaten en ik zou ze zo weer kopen. Goede kwaliteit, zien er nog als nieuw uit na 3 jaar en belangrijkste is dat ze ook makkelijk uit te zuigen/schoon te maken zijn. Ze verkopen ook op maat gemaakte kofferbakmatten voor de Y: https://www.justcarpets.nl/kofferbakmatten/Tesla/model-y/
Misschien wat duurder dan de alternatieven, maar wel goed spul.
Helemaal eens, heb zelf de rubber matten van justcarpets in de Model 3 waar ik erg tevreden over ben. Voor de Y ben ik op zoek naar een rubber mat met opstaande rand (wegens diepvries spul voor horeca dat wel eens lekt). Die lijken ze niet te hebben voor de Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Pierz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:11:
[...]
Voor de Y ben ik op zoek naar een rubber mat met opstaande rand
https://shop.tesla.com/nl...-kofferbak-achter-model-y

Pagina: 1 ... 388 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: