Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 387 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.618 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
De wifi van ons huis reikt niet tot onze auto. Ben ik dan met updates aangewezen op mijn 4g abonnement van 12GB per maand?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Oekol schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:16:
De wifi van ons huis reikt niet tot onze auto. Ben ik dan met updates aangewezen op mijn 4g abonnement van 12GB per maand?
Ik heb in de garage een Ubiquiti AP AC LR opgehangen, zodat de auto op de oprit en straat ook verbinding heeft, ik weet niet of dat een optie is?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ik zie in het midden bovenin en links in de spiegel "rode vlekjes". Via Google kom ik naast die 2 punten ook op de rechterspiegel uit. Ik heb eerder weleens gelezen dat spiegels werden gejat en dat daarmee ook de Wifi verbinding was verdwenen. De locatie in het dak heb ik nog niet eerder gezien. Kan dit nog een verschil in bouwjaar zijn?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Taro schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:19:
[...]

Ik heb in de garage een Ubiquiti AP AC LR opgehangen, zodat de auto op de oprit en straat ook verbinding heeft, ik weet niet of dat een optie is?
Nee, we hebben geen oprit dus staan verderop bij een algemene parkeerplaats. Als je premium connectivity neemt, verhelpt dit het dan? Zeg maar 4g van tesla die de updates regelt?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Oekol schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:26:
[...]

Nee, we hebben geen oprit dus staan verderop bij een algemene parkeerplaats. Als je premium connectivity neemt, verhelpt dit het dan? Zeg maar 4g van tesla die de updates regelt?
Nee, de updates komen alleen via Wifi binnen, tenzij het echt heel urgent is.

Je kunt natuurlijk wel kijken of de Wifi op een andere locatie ook tot de straat reikt, zoals op het werk, bij familie, een McDonalds ;), etc. En anders bij een SuC/SeC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Taro schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:27:
[...]

Nee, de updates komen alleen via Wifi binnen, tenzij het echt heel urgent is.

Je kunt natuurlijk wel kijken of de Wifi op een andere locatie ook tot de straat rijkt, zoals op het werk, bij familie, een McDonalds ;), etc. En anders bij een SuC/SeC.
SuC is supercharger netwerk van Tesla toch? Bedoel je dat de van der valk wifi heeft of de chargers zelf? (sorry echt alles is nieuw :+)

Op 't werk zal 't wellicht wel moeten kunnen echter is dat een gasten netwerk en kan ik niet eens foto op WhatsApp downloaden. Vraag me dus af of die een tesla update wel naar binnen trekt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Oekol schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:29:
[...]

SuC is supercharger netwerk van Tesla toch? Bedoel je dat de van der valk wifi heeft of de chargers zelf? (sorry echt alles is nieuw :+)

Op 't werk zal 't wellicht wel moeten kunnen echter is dat een gasten netwerk en kan ik niet eens foto op WhatsApp downloaden. Vraag me dus af of die een tesla update wel naar binnen trekt >:)
SuC = Supercharger & SeC = Service Center. Op sommige locaties is de Wifi van bijv. het hotel ook buiten bereikbaar. Maar ik heb laatst op vakantie in Duitsland ook een keer via mijn mobiele telefoon een update binnengehaald, was volgens mij zo'n 4 GB. Dus op zich met de abonnementen van tegenwoordig nog wel te doen.

En anders een keer op straat voor het huis op de stoep en een laptop met kabel + Wifi repeater aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Taro schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:32:
[...]

SuC = Supercharger & SeC = Service Center. Op sommige locaties is de Wifi van bijv. het hotel ook buiten bereikbaar. Maar ik heb laatst op vakantie in Duitsland ook een keer via mijn mobiele telefoon een update binnengehaald, was volgens mij zo'n 4 GB. Dus op zich met de abonnementen van tegenwoordig nog wel te doen.

En anders een keer op straat voor het huis op de stoep en een laptop met kabel + Wifi repeater aan de slag?
Ja dat gaat allemaal niet werken. Autoluw en zo (voor en achterkant). Kan er wel paaltjes gaan uithalen en hem zo dicht mogelijk bij huis neer gaan zetten maar lijkt me wat asociaal :+ . Maar vrouwlief heeft onbeperkt internet dus opzich moet het geen probleem zijn. Was vooral benieuwd of premium connectivity zo'n 3rd world problem kan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:55
Oekol schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:59:
[...]

Ja dat gaat allemaal niet werken. Autoluw en zo (voor en achterkant). Kan er wel paaltjes gaan uithalen en hem zo dicht mogelijk bij huis neer gaan zetten maar lijkt me wat asociaal :+ . Maar vrouwlief heeft onbeperkt internet dus opzich moet het geen probleem zijn. Was vooral benieuwd of premium connectivity zo'n 3rd world problem kan oplossen.
Ik heb tot nu toe 4 updates via mijn hotspot gedownload. Heb een maandelijks limiet van 25GB. Gaat vooralsnog prima. Het is niet dat je honderden GB's aan data downloadt bij 1 update. Wifi van de auto staat zelfs altijd uit bij mij en zet ik het alleen aan zodra ik een update binnenhaal.

Ik heb premium connectivity en voor zover ik het weet heb je alsnog een wifi connectie nodig (al dan niet via een hotspot) om updates binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Er zijn wel update afgeweest die wel ook over mobiel zijn geforceerd. Laatste keer was toen ze de security van hun API hadden aangepast, wat ongetwijfeld impact zal hebben gehad op elke auto die niet mee is gegaan in de updates op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mustisen schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:03:
[...]

Ik heb tot nu toe 4 updates via mijn hotspot gedownload. Heb een maandelijks limiet van 25GB. Gaat vooralsnog prima. Het is niet dat je honderden GB's aan data downloadt bij 1 update. Wifi van de auto staat zelfs altijd uit bij mij en zet ik het alleen aan zodra ik een update binnenhaal.

Ik heb premium connectivity en voor zover ik het weet heb je alsnog een wifi connectie nodig (al dan niet via een hotspot) om updates binnen te halen.
Ik doe het zelf ook allemaal via hotspot. Mijn standaard WIFI ziet de Tesla niet als hij op de oprit staat en een extra AP inpluggen voor de update af en toe is me teveel moeite. :) Moet zeggen dat de drang om meteen alles te installeren er ook niet meer is. Zit nu al een tijd op 2022.20.8 en mis verder niks. Eerst jaar kreeg je veel leuke nieuwe dingen. Nu lijken ze alleen maar zaken te slopen. :+ Overigens vind ik ook best dat ze de updates wel als onderdeel van Premium mogen aanbieden via LTE. Helemaal met zo'n brakke WIFI adapter. Zetten ze er tegenwoordig al eens een betere in?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:25:
[...]

Ik doe het zelf ook allemaal via hotspot. Mijn standaard WIFI ziet de Tesla niet als hij op de oprit staat en een extra AP inpluggen voor de update af en toe is me teveel moeite. :) Moet zeggen dat de drang om meteen alles te installeren er ook niet meer is. Zit nu al een tijd op 2022.20.8 en mis verder niks. Eerst jaar kreeg je veel leuke nieuwe dingen. Nu lijken ze alleen maar zaken te slopen. :+ Overigens vind ik ook best dat ze de updates wel als onderdeel van Premium mogen aanbieden via LTE. Helemaal met zo'n brakke WIFI adapter. Zetten ze er tegenwoordig al eens een betere in?
Lees ik tussen de regels door dat wanneer je premium connectivity hebt je niet nog zelf een hotspot moet opzetten voor Netflix Youtube etc?

Ik ben online allemaal filmpjes aan het kijken voor te camperen in de auto. Dat lijkt me zooo leuk :D
Iemand dat al eens gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Oekol schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:47:
[...]

Lees ik tussen de regels door dat wanneer je premium connectivity hebt je niet nog zelf een hotspot moet opzetten voor Netflix Youtube etc?

Ik ben online allemaal filmpjes aan het kijken voor te camperen in de auto. Dat lijkt me zooo leuk :D
Dat hoeft idd niet bij premium connectivity.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Oekol schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:47:
[...]

Als je Premium Connectivity hebt hoef je voor Netlfix en Youtube verder niets te doen.

Ik heb algelopen zomer een kleine vier weken achterin mijn MY wildgekampeerd in Noorwegen. Temperaturen tussen 21 en 2 graden meegemaakt, allemaal prima te doen met Camp Mode. Enige kritiekpunt is dat ie perse een enkele temperatuur ipv een range wil aanhouden en dus de hele nacht constant aan het koelen of verwarmen is, Ik vind 'niet minder dan 18C en niet meer dan 21C' ook prima, het hoeft niet perse precies 20C te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
noo schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:11:
[...]

Als je Premium Connectivity hebt hoef je voor Netlfix en Youtube verder niets te doen.

Ik heb algelopen zomer een kleine vier weken achterin mijn MY wildgekampeerd in Noorwegen. Temperaturen tussen 21 en 2 graden meegemaakt, allemaal prima te doen met Camp Mode. Enige kritiekpunt is dat ie perse een enkele temperatuur ipv een range wil aanhouden en dus de hele nacht constant aan het koelen of verwarmen is, Ik vind 'niet minder dan 18C en niet meer dan 21C' ook prima, het hoeft niet perse precies 20C te zijn.
Wat gaaf! Hoe doe je 't met ramen blinderen of ga je slapen met donker en wakker worden met licht?

Als het regent, met schoenen lijkt me een kliederboel. Hoe deed jij dit?

Het lijkt me leuk om de kinderen bij oma en opa te dumpen en dan eens een nachtje hier en daar dit te doen. Voor de fun.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Oekol schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:39:
[...]

Wat gaaf! Hoe doe je 't met ramen blinderen of ga je slapen met donker en wakker worden met licht?

Als het regent, met schoenen lijkt me een kliederboel. Hoe deed jij dit?

Het lijkt me leuk om de kinderen bij oma en opa te dumpen en dan eens een nachtje hier en daar dit te doen. Voor de fun.
Gaan slapen met donker en waker worden met licht is 's zomers in Noorwegen een uitdaging :-) Om het nog een beetje donker te maken heb ik een https://www.tesmat.com/en...rivacy-screen-for-model-y gekocht. Het dak laat ik gewoon open. Voor de natte schoenen: slippers mee dan kan je je schoenen uittrekken en achter de voorstoelen zetten. Naar achter lopen, instappen via de achterklep, voeten afdrogen, klep dicht, camp mode aan.

Qua slaapmat kan ik deze niet echt aanraden: https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s01?ie=UTF8&psc=1 Het geintegreerde 'kussen' zit voor mij op de verkeerde plek en ik vond hem in de praktijk iets te dun/hard (pro-tip: thuis iets langer dan 5 minuten proefliggen). Voor een volgende keer denk ik een Exped Megamat oid (en eerst even eentje lenen om te testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:45
Ik heb zelf gekeken naar een luchtbed met pomp. kan je simpel opblazen met de 12v aansluiting. Stuk goedkoper en vorm past zich in breedte wel aan de auto denk ik. De Expeds zijn al snel €300+ Luchtbed al vanaf €60 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
noo schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:26:
[...]

Gaan slapen met donker en waker worden met licht is 's zomers in Noorwegen een uitdaging :-) Om het nog een beetje donker te maken heb ik een https://www.tesmat.com/en...rivacy-screen-for-model-y gekocht. Het dak laat ik gewoon open. Voor de natte schoenen: slippers mee dan kan je je schoenen uittrekken en achter de voorstoelen zetten. Naar achter lopen, instappen via de achterklep, voeten afdrogen, klep dicht, camp mode aan.

Qua slaapmat kan ik deze niet echt aanraden: https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s01?ie=UTF8&psc=1 Het geintegreerde 'kussen' zit voor mij op de verkeerde plek en ik vond hem in de praktijk iets te dun/hard (pro-tip: thuis iets langer dan 5 minuten proefliggen). Voor een volgende keer denk ik een Exped Megamat oid (en eerst even eentje lenen om te testen).
Dat klopt inderdaad. M'n zus is verknocht aan Scandinavië en dan vooral Zweden. Heb wel eens gehoord dat het 02uur in de nacht nog klaarlichte dag is. Bijzonder.

Ik had deze gevonden op Amazon, ziet er best oké uit: https://www.amazon.nl/Cam...d=pla-1644325717428&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Oekol schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:25:
[...]

Dat klopt inderdaad. M'n zus is verknocht aan Scandinavië en dan vooral Zweden. Heb wel eens gehoord dat het 02uur in de nacht nog klaarlichte dag is. Bijzonder.
Hangt nogal sterk af van wanneer en waar.

Er zijn ook plaatsen en momenten dat het om 14h al donker is.
Hoe noordelijker, hoe extremer de verschillen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Doet me denken aan dat Noorse dorp dat spiegels op een bergtop heeft laten plaatsen om nog iets van zon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 07:34

TNJ

Frugalite

Taro schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:32:
[...]

SuC = Supercharger & SeC = Service Center.
Misschien is het nuttig een lijstje met afkortingen aan de topic start post toe te voegen? Evt. ook met afkortingen als LM, USS, VIN e.d., om voor de echte beginners alles af te dekken.

[EDIT] Blijkbaar is tesla-accessoires punt nl niet meer in de lucht, dus kan ook verwijderd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door TNJ op 27-11-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59
Caelorum schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:45:
Doet me denken aan dat Noorse dorp dat spiegels op een bergtop heeft laten plaatsen om nog iets van zon te krijgen.
Je bedoeld Viganella, Italië? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
DaCoTa schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:52:
[...]

Je bedoeld Viganella, Italië? :+
Nee deze https://phys.org/news/201...iant-mirrors-capture.html

In navolging van overigens, maar hun probleem was wat groter. Zeg maar 180 dagen vs 80 dagen geen zonlicht.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 27-11-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 22:42

Damian

Insane Obtrusion

Caelorum schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:00:
[...]

Nee deze https://phys.org/news/201...iant-mirrors-capture.html

In navolging van overigens, maar hun probleem was wat groter. Zeg maar 180 dagen vs 80 dagen geen zonlicht.
Heeft meer redenen, dat dorp (ben er geweest) ligt in een dal tussen 2 bergkammen in, dan heb je met laagstaande zon natuurlijk extra pech ;)

Rjukan is bekend van de zwaar water fabriek, die ook in de Battlefield 5 te zien was.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG-studios
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 21:02
Weet iemand of er een spraakcommando is voor “spiegels automatisch dimmen” aan/uit?

Over algemeen heb ik auto dimmen aan staan, maar in een binnenstad met fietsers (zonder licht) wil ik hem soms snel kunnen uitzetten zonder in het menu te hoeven duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
MG-studios schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:11:
Weet iemand of er een spraakcommando is voor “spiegels automatisch dimmen” aan/uit?

Over algemeen heb ik auto dimmen aan staan, maar in een binnenstad met fietsers (zonder licht) wil ik hem soms snel kunnen uitzetten zonder in het menu te hoeven duiken.
Als die er is, zou die hier tussen moeten staan: https://docs.google.com/s...o/htmlview?urp=gmail_link

Gevonden via reddit.

Never mind. Lijkt iets van 3rd party te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 27-11-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 18:02

gtp

Hebben jullie aanbevelingen voor een goede compacte bandenpomp met usb-c kabel voor MY banden? Nu we niet meer langs de benzinepomp hoeven zou het fijn zijn om gewoon thuis de banden op spanning te brengen, en ook voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
gtp schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:00:
Hebben jullie aanbevelingen voor een goede compacte bandenpomp met usb-c kabel voor MY banden? Nu we niet meer langs de benzinepomp hoeven zou het fijn zijn om gewoon thuis de banden op spanning te brengen, en ook voor onderweg.
Waarom USB-c?
Voor dergelijke toepassingen onderweg heb je al jaren 12V-plug pompen als deze van de Action. Zijn alleen wel zeer traag.. band van leeg naar 2.5 bar duurt zo 20 minuten..

https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-mini-luchtcompressor/

Lidl, gamma, Heuts verkopen ze ook wel..

Al zou ik thuis oppompen gewoon doen met een 230V compressortje of 1 op accu.. (de laatste kun je dan ook onderweg meenemen, alleen ja, de accu kan leeg zijn)..
Heb zelf zoiets thuis, en dat werkt prima:
https://www.hbm-machines....-air-force-compressor-set

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 28-11-2022 00:27 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
Geen USB-C maar ik gebruik een Makita DMP180Z voor zowel fiets- als autobanden. Heel snel en heel compact. Maar ik zit al in het Makita accusysteem dus dan is het een logische keus.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:11
Makkelijk schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:52:
[...]

Geen USB-C maar ik gebruik een Makita DMP180Z voor zowel fiets- als autobanden. Heel snel en heel compact. Maar ik zit al in het Makita accusysteem dus dan is het een logische keus.
Hoor ook veel goeds over die van makita idd.
Die goedkopere zijn vaak zeer traag.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
Ik heb zelf ook (goedkope) compressortjes gehad. Veel lawaai en snel kapot, gedoe met stoomkabel. Gebruik nu een handmatige vloerpomp die ik had gekocht voor mn mtb. Werkt snel en nauwkeurig, heeft goede manometer. Gekocht bij Mantel.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Where are you?®

https://www.techpunt.nl/e...ic-air-compressor-1s.html

Half GoT zweert bij deze dingen. Ik heb zelf de Makita conpressor, maar zit al in dat accu eco systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 28-11-2022 07:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEPPI
  • Laatst online: 16-09 10:27

PEPPI

Informatiemanager

Mackeessie schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:56:
In dit forum heb ik regelmatig gelezen dat de WIFI antenne rechts in de spiegel zit, maar als ik mijn Tesla met de rechterspiegel naar het huis gekeerd zet, waar de WIFI vandaan moet komen, ik niet of nauwelijks verbinding met het netwerk krijg. Als ik de linkerkant naar het huis keer dan heeft hij wel goede verbinding met het netwerk. Dus bij mijn auto zit volgens mij de WIFI antenne links. Iemand anders deze ervaring?
Het zou wel eens kunnen dat de WIFI antenne bij de model S rechts zit en bij de model 3 links.
Bij mij, model S, zit die de WIFI antenne in ieder geval aan de rechterkant. Als ik de auto met de linker spiegel nabij de voordeur zet, dan krijg ik geen verbinding.

Het zou mooi zijn als er een manier was om die functie te kunnen upgraden, want het bereik is bij mij echt waardeloos. Max. 3 tot 4 meter van het accespoint. (UniFi UAP-AC-SHD) Wellicht een sterkere antenne inbouwen.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Ik ga begin januari voor het eerst op wintersport :P. Wij gaan naar Samoens en ik heb ook winterbanden, maar ik vroeg mij af of sneeuwkettingen ook nodig gaan zijn? Andere die toevallig vaker naar Samoens geweest zijn? En als ze wel nodig gaan zijn. Huren of kopen? En tips met links naar websites zijn altijd welkom _/-\o_

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:11
Notna schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:18:
[...]

https://www.techpunt.nl/e...ic-air-compressor-1s.html

Half GoT zweert bij deze dingen. Ik heb zelf de Makita conpressor, maar zit al in dat accu eco systeem.
Mijn broer heeft deze, leuk gunstig geprijsd en goed compact, maar het gaat echt zeer traag, ff naar een tankstation rijden is sneller.

Serieuze vraag, hoe vaak moeten jullie je banden dan oppompen, heb mijn huidige wagen al een jaar en nog maar 1x moeten doen?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JohanB schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:38:
[...]

1. Erg conservatief, die stop wilde hij bijv met 14% doen, terwijl er dus niet veel verder op een SuC was met meer palen met hogere kW, die OOK nog eens een hele stop zou schelen op de totale rit
Dat vind ik ook. Ik reed een keer terug naar huis en kon het net niet halen. Zonder laden werd 0% voorspeld.
Maar met laden werd er dan 24% voorspeld. Ja goed, 24% laden kost 5 minuten aan 250 kW en 5% laden kost dus 1 minuut, dus misschien dacht het algorithme "het is een beetje lullig om voor 1 minuut te laden" :D Een beetje alsof je ouderwets aan het tanken bent.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:01
Maasluip schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:47:
[...]

Dat vind ik ook. Ik reed een keer terug naar huis en kon het net niet halen. Zonder laden werd 0% voorspeld.
Maar met laden werd er dan 24% voorspeld. Ja goed, 24% laden kost 5 minuten aan 250 kW en 5% laden kost dus 1 minuut, dus misschien dacht het algorithme "het is een beetje lullig om voor 1 minuut te laden" :D Een beetje alsof je ouderwets aan het tanken bent.
Vermoed dat het voor veel mensen beter werkt op die manier, maar idd een setting voor snel of safe zou wel prettig zijn. Al krijg je dan weer jankerds die zeiken als ze een keer het net niet redden wss :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:55
izzet3838 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:35:
[...]

Mijn broer heeft deze, leuk gunstig geprijsd en goed compact, maar het gaat echt zeer traag, ff naar een tankstation rijden is sneller.

Serieuze vraag, hoe vaak moeten jullie je banden dan oppompen, heb mijn huidige wagen al een jaar en nog maar 1x moeten doen?
Ik heb sinds ik de auto heb (eind september) 1x keer bij moeten pompen. Dat was toen het kouder begon te worden. De auto wees mij er trouwens ook op in mijn verbruiksmonitor: de bandenspanning was gezakt naar 2.8 bar en 0.1 bar er bij doen zou een zuiniger verbruik opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik zou ook gewoon een degelijke handmatige of voetpomp nemen. Gaat een leven lang mee en het is zo gepiept met een beetje gratis exercise op de koop toe...

Qua hoe vaak pompen heb ik wisselende ervaring. Laatste auto zag ik na een half jaar de druk iets teruglopen (vooral na de hete zomermaanden). Maar dat was van 2,5 naar 2,4 op een van de banden.

Voorheen had ik de banden vaak iets harder dan aanbevolen en dan checkte ik het iedere 3 maanden (was nog zonder tpms) ongeveer. Meestal waren ze nog goed, soms moest er nog een klein beetje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 15:41
Deze is USB-C: https://www.techpunt.nl/n...ic-air-compressor-1s.html. Het bekende Xiaomi pompje. Zelf wel prima ervaringen mee voor de (race)fietsbanden, maar nog niet voor de auto gebruikt.

Een Makita compressor zal ongetwijfeld beter zijn. De Xiaomi is een klein dingetje om makkelijk mee te nemen of in de auto te laten liggen. Vergt wel geduld om banden op te pompen, heel snel gaat het niet (enkele minuten).

Mocht je deze overwegen, zorg dan wel dat je de 1S versie neemt, die is verbeterd t.o.v. de eerste editie. Oudere versie is ook geen USB-C.

Edit: excuus deze was al eerder gedeeld, heb ik gemist.

[ Voor 10% gewijzigd door Aeonis op 28-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ElonDusk schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:34:
Ik ga begin januari voor het eerst op wintersport :P. Wij gaan naar Samoens en ik heb ook winterbanden, maar ik vroeg mij af of sneeuwkettingen ook nodig gaan zijn? Andere die toevallig vaker naar Samoens geweest zijn? En als ze wel nodig gaan zijn. Huren of kopen? En tips met links naar websites zijn altijd welkom _/-\o_
Altijd goed om bij je te hebben. Die ene keer dat je ze nodig hebt heb je ze ook echt nodig zeg maar... Heb ze vorig jaar voor het eerst echt nodig gehad in jaren. Meestal zijn de wegen wel sneeuwvrij gemaakt, maar als het net heeft gedumpt terwijl jij omhoog moet is het of kettingen, of wachten op de sneeuwploeg. En in sommige gebieden ben je verplicht om ze bij je te hebben.

AWD auto's doen het trouwens beter op de sneeuw en kunnen in meer omstandigheden zonder kettingen rijden. Desondanks verstandig een setje bij je te hebben.

Kopen of huren kun je af laten hangen van hoe vaak je denkt te gaan skiën en hoe lang je deze auto met deze bandenmaat houdt.

Met Google vind je makkelijk een paar retailers. Bol/Amazon kun je ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Maasluip schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:47:
[...]

Als je onder een ondergrens aankomt gaat de auto proberen je met 20% te laten aankomen. Zal ongetwijfeld te maken hebben met koude accu en verminderde capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Zelf rij ik voor de bandenspanning gewoon 2x per jaar even langs de gratis bandenpomp als ik toch in de buurt van dat ding ben. Er zijn er tegenwoordig overigens steeds meer. Zelfs de Praxis heeft er hier eentje neergezet. (overigens is dat er 1 van https://www.bandopspanning.nl/locaties/ die dus achteraf je de besparing in liters brandstof laat zien, haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Afgelopen weekend 2x meegemaakt dat de TACC besluit een lagere limietsnelheid in te stellen en daar niet van wilt afwijken. Waarom is dat?

Dus ik zit op de autosnelweg 100km/u te rijden op TACC en opeens zakt dat naar 80km/u en ik krijg die met geen mogelijkheid omhoog, tot een tijdje later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

this schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:31:
Afgelopen weekend 2x meegemaakt dat de TACC besluit een lagere limietsnelheid in te stellen en daar niet van wilt afwijken. Waarom is dat?

Dus ik zit op de autosnelweg 100km/u te rijden op TACC en opeens zakt dat naar 80km/u en ik krijg die met geen mogelijkheid omhoog, tot een tijdje later.
De mysteries van de autopilot. Ik heb dat ook, soms geeft hij een onterechte lagere snelheid aan (bijvoorbeeld België, Lozen N747 richting Nederland blijft hij de hele tijd op 50 staan), maar soms ook dat er een hogere snelheidslimiet aangegeven wordt en zonder reden de snelheid omlaag gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Where are you?®

[...]

Nu één keer gehad (in één jaar tijd) toen het plotseling zo koud werd 2 weekenden terug (één van de banden zat op 2.7 ipv de aanbevolen 2.9. De rest van de banden zat op 2.8).

Alles naar 2.95 gebracht en de auto was weer gelukkig :)

Ik heb de compressor met name omdat ik 6 fietsen heb (gezin van 5) en ik het beu was steeds alles met de hand of voet te moeten pompen :+ . Compressor op de juiste druk, knopje indrukken en gaan. Lekker simpel

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 10:51
Soms zijn kettingen verplicht... https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-frankrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01
this schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:31:

Dit is mij ook wel eens opgevallen. Ik heb het vermoeden dat het er mee te maken heeft dat er een vertraging was op die plek. Een dag later merk je er vervolgens niets meer van.

Maar ik maak het niet vaak genoeg mee om het met zekerheid te kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Sneeuwkettingen neem je niet mee voor die 25x dat je ze niet nodig hebt.... maar voor die 1x dat je ze wel moet gebruiken. (buitenom dat het verplicht is op de wegen waar het is aangegeven met een verkeersbord).
Vooral bij vertrek heb ik ze nodig gehad: 's morgens vroeg, de weg nog niet schoon gereden/geschoven. En bij naar beneden rijden heb je meer kans op glijden. Als je vaker op wintersport wilt gaan komende jaren met deze auto: kopen (en naderhand verkoop je ze weer op marktplaats).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 00:29
Tenzij je winterbanden hebt of bijv. de Michelin Cross Climate 2 met sneeuw vlokje symbool. Lijkt me goed om dat duidelijk te maken en niet nog steeds ouderwets overal mensen bang te maken (niet persoonlijk gericht) dat sneeuwkettingen verplicht zijn. Vooral met 4-wiel aandrijving en goede winterbanden is het prima rijden in de sneeuw. Met een RWD en winterbanden zou ik niet zo snel doen maar dat is een persoonlijke voorkeur.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 09:35
Radiodurans schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:49:
[...]

Tenzij je winterbanden hebt of bijv. de Michelin Cross Climate 2 met sneeuw vlokje symbool. Lijkt me goed om dat duidelijk te maken en niet nog steeds ouderwets overal mensen bang te maken sneeuwkettingen verplicht zijn. Vooral met 4-wiel aandrijving en goede winterbanden is het prima rijden in de sneeuw. Met een RWD en winterbanden zou ik niet zo snel doen maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Niet om mensen bang te maken maar op bepaalde plekken en momenten is het hebben en gebruiken van sneeuwkettingen (wettelijk) verplicht, ook al vind je als autoeigenaar dat het prima kan zonder kettingen (of zonder winterbanden). Dus vooraf zou ik zeker checken of de landen die je doorkruist om naar je wintersport bestemming te gaan verplichtingen hebben omtrent winterbanden en sneeuwkettingen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.wintersport.n...ntersport/sneeuwkettingen

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

Ik ben circa 45 keer op wintersport geweest op allerlei hoogten. Ik kan mij vier keer herinneren dat ik de kettingen nodig had (geen pretje meestal). Van die vier keer was dat één keer 80km voor de Luxemburgse grens.... Ofwel je kunt pech hebben. Meestal zijn de winterbanden afdoende, echter zonder sneeuwkettingen kun je goed in de problemen komen.

Ik las iets over 'snow mode' of iets dergelijks. Een welkome aanvulling aangezien het grootste deel van het vermogen via de achterwielen wordt overgebracht. Zonder dat soort hulpmiddelen sta je dan zo achterstevoren op de weg.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeonis
[...]

Tenzij je winterbanden hebt of bijv. de Michelin Cross Climate 2 met sneeuw vlokje symbool. Lijkt me goed om dat duidelijk te maken en niet nog steeds ouderwets overal mensen bang te maken (niet persoonlijk gericht) dat sneeuwkettingen verplicht zijn. Vooral met 4-wiel aandrijving en goede winterbanden is het prima rijden in de sneeuw. Met een RWD en winterbanden zou ik niet zo snel doen maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Onjuist, het is op sommige plaatsen in combinatie met omstandigheden nog steeds wettelijk verplicht, ongeacht je auto of banden.

Uit eigen ervaring werden we in Frankrijk aangehouden en mochten we pas doorrijden na het aanbrengen van de sneeuwkettingen. Geen kettingen bij je betekende omkeren en/of wachten op betere omstandigheden. Het maakte ze daar niets uit of je een 4x4 had, of winterbanden of niet, iedereen moest verplicht de kettingen erop leggen. Ik was tevens heel blij dat ik ze mee had, gezien de grote moeite waarmee auto's verder reden of tegemoet kwamen glijden.

Zoals anderen al aangaven, 9 van de 10 keer zul je ze niet nodig hebben, maar die ene keer dat je ze wel nodig hebt kan ook komen, ga dus voorbereid op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Aeonis schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:04:
[...]
Zoals anderen al aangaven, 9 van de 10 keer zul je ze niet nodig hebben, maar die ene keer dat je ze wel nodig hebt kan ook komen, ga dus voorbereid op pad.
Mijn excuses, die link die ik las over de regels in Frankrijk bevestigden mijn ervaring in de VS: in m’n Subaru plus ‘all-weather’ banden ben ik menig besneeuwde berg zonder moeite overgekomen en kwam ik elke sneeuwcontrole voorbij zonder sneeuwkettingen bij me te hebben. Blijkbaar zijn er in Europa plekken waar er toch die wettelijke verplichting bestaat ondanks AWD/4WD plus winterbanden. Geen idee waarom dat verschil inzicht is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

[...]

Bij dit bord is het toch verplicht om ze bij te hebben? En dit bord zie je al snel terug zodra je de snelweg af bent de berg op richting een skidorp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNPQEte3KSE8mgYJyYxAmIz63N8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IJpiPC1XuLZPVDSOa8rsnspa.jpg?f=user_large

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
DaMightyWackO schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:22:
[...]

Bij dit bord is het toch verplicht om ze bij te hebben? En dit bord zie je al snel terug zodra je de snelweg af bent de berg op richting een skidorp.
[Afbeelding]
Inderdaad, en of het dan te doen is of niet, je moet ze mee hebben.
En bij AWD moeten ze volgens mij op beide assen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Tommie12 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:58:
[...]
En bij AWD moeten ze volgens mij op beide assen.
Oh ja, doe nooit sneeuwkettingen op slechts 1 as bij AWD/4WD. Ook bij RWD/FWD geen goed idee overigens, zelfde als alleen winterbanden op de aandrijfas |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aeonis
Gaat niet op voor Tesla. Geen kettingen op de voorwielen doen, in de handleiding staat het volgende (zowel Model 3 als Model Y):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVDUqvbY8gs1JJpmOTMyRNUtAWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7vqnJ19HJw1KgWRYVyr9v2og.png?f=fotoalbum_large

Had volgens mij 2 redenen: de beperktere ruimte in de voorste wielkassen, met sneeuwkettingen kan dat schade veroorzaken + ook bij AWD modellen komt het meerendeel van het vermogen vanuit de achterste aandrijving.

Edit: linkjes handleiding toegevoegd:

[ Voor 22% gewijzigd door Aeonis op 28-11-2022 15:23 . Reden: Linkjes toegevoegd naar handleiding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Radiodurans schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:04:
[...]

Oh ja, doe nooit sneeuwkettingen op slechts 1 as bij AWD/4WD. Ook bij RWD/FWD geen goed idee overigens, zelfde als alleen winterbanden op de aandrijfas |:(
Waarom niet? Sneeuwkettingen op de aangedreven as heeft net het meeste nut.
Winterbanden enkel op de aandrijfas zou ik maar doen als het FWD is, want bij RWD heb je anders zomerbandjes op je sturende banden en daar wil je ook wel graag genoeg grip als het glad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
in was ook aan het overwegen om met de model 3 op winterspot te gaan.
Maar als ik zie hoe makkelijk de zwarte performance velgen beschadigen - en hoe ver ze buiten de band steken - lijkt he me geen strak plan om er sneeuwkettingen op te leggen.

Iemand ervaring met de zwarte performance velgen en sneeuwkettingen?

[ Voor 12% gewijzigd door SquareOne op 28-11-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 18:59
Idem in de Tesla shop, alleen achterwielen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzKEKXG2hp3o1zgSmhwk0M7Z7Cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7rY48wHoABfgtblPY9oFPjG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

SquareOne schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:30:
Maar als ik zie hoe makkelijk de zwarte performance velgen beschadigen - en hoe ver ze buiten de band steken - lijkt he me geen strak plan om er sneeuwkettingen op te leggen.

De betere (en duurdere) kettingen zouden bij goed gebruik geen schade op mogen leveren. Bijvoorbeeld een Konig/Thule Summit of RUD Centrax raken de velg(randen) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Aeonis schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:19:
ook bij AWD modellen komt het meerendeel van het vermogen vanuit de achterste aandrijving.
Maar als (één van) je wielen slippen of in de lucht hangen dan brengt een slim AWD systeem toch juist aandrijving naar het contra-laterale wiel of de andere as? Zeg maar wat een differentieel samen met je remmen doet in een ICE?

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 28-11-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
this schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:21:
[...]
Waarom niet? Sneeuwkettingen op de aangedreven as heeft net het meeste nut.
Omdat je ook wilt remmen met 4 wielen. Hoeveel assen je ook kunt aandrijven maakt voor remmen niet uit, wel je grip over zo veel mogelijk banden.

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 28-11-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
DaCoTa schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:41:
Idem in de Tesla shop, alleen achterwielen:
Dan is het blijkbaar niet geschikt voor huidige Tesla’s. Logisch vind ik het niet, hopelijk wordt dat met de Cybertruck anders :9

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 13:49
Even een kleine tip voor mede Tesla M3/Y rijders die net zoals ik de hele dag met hun airpods pro op pad zijn. Werd helemaal gek van het rondvliegen van de airpods case als deze op de draadloze oplader lag.

3D printer to the rescue!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6oXFNIudGYida7V3ylWvAPucv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf8apYRcLcUlddXk98Zobrwe.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds vorige week in gebruik en werkt perfect. Case blijft netjes liggen + door de houder ligt deze nu ook "hoog genoeg" om goed te werken met de daadloze oplader.

Voor de gene met een 3D printer: https://www.printables.co...f2-470f-81c0-3ac1590abdc3.
Geen 3D printer? Stuur me een bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:15
SquareOne schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:30:

Ik heb recent mijn M3 LR ingewisseld voor een Performance variant. Ik heb al jarenlang in verschillende autos passende sneeuwkettingen liggen, eerder uit compliance overweging dan uit noodzaak. Ik heb inmiddels begrepen dat op de Performance enkel loopvlak kettingen gelegd mogen worden. König Summit K34 en de Tesla branded variant zijn zo ongeveer de enige die passen. Wel een andere prijscategorie dan de traditionele ketting helaas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinimeNL
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-02-2024
Is het verstandig om wegenwacht van anwb te nemen voor tesla model 3. Als je een lekke band krijgt onderweg of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 19:45
MinimeNL schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:08:
Is het verstandig om wegenwacht van anwb te nemen voor tesla model 3. Als je een lekke band krijgt onderweg of iets anders.
in principe biedt Tesla je zelf die hulp. Heb er met een lekke band al gebruik van gemaakt ging allemaal erg soepel. Was binnen mijn woonplaats en ANWB heb ik enkel buiten woonplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Morphine schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:10:
[...]

in principe biedt Tesla je zelf die hulp. Heb er met een lekke band al gebruik van gemaakt ging allemaal erg soepel. Was binnen mijn woonplaats en ANWB heb ik enkel buiten woonplaats.
Waren daar kosten aan verbonden? Ik vraag me ook altijd af in geval van pech wie ik dan moet bellen. We hebben een ANWB abonnement vanwege een tweede ICE auto, er is pechhulp inbegrepen bij mijn Tesla verzekering (Carmeleon), en je kunt Tesla road assistance bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphine
  • Laatst online: 09-09 19:45
Aeonis schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:16:
[...]

Waren daar kosten aan verbonden? Ik vraag me ook altijd af in geval van pech wie ik dan moet bellen. We hebben een ANWB abonnement vanwege een tweede ICE auto, er is pechhulp inbegrepen bij de verzekering, en je kunt Tesla road assistance bellen...
ja daarom heb ik ook ANWB :)
ik heb geen rekening gekregen, ze slepen je gratis naar een gewenste garage toe daar moet je de rest zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Radiodurans schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:49:
[...]
Maar als (één van) je wielen slippen of in de lucht hangen dan brengt een slim AWD systeem toch juist aandrijving naar het contra-laterale wiel of de andere as? Zeg maar wat een differentieel samen met je remmen doet in een ICE?
De dual-motor MY lijkt te reageren als je zou verwachten van een traditioneel ICE AWD/4WD systeem:
https://www.motorbiscuit....l-ys-awd-system-any-good/
Afgezien van als alléén 1 voorwiel grip heeft; daar lijkt ‘ie niet uit te komen, mogelijk vanwege de kleinere motor vóór. Maar daar hebben de wat mindere AWD systemen van gewone personenwagens ook vaak moeite mee. Subie’s AWD doet dat wel goed O+

Dan vind ik het wel een gemis dat je geen sneeuwkettingen kunt leggen om alle wielen op plekken waar dat moet. Maar goed, mijn aankomende MYRWD heeft dat ‘probleem’ niet O-) }:O

[ Voor 17% gewijzigd door Radiodurans op 28-11-2022 18:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Model Y met nieuwe Quicksilver kleur in Berlijn:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FioDfnbX0AEyIvf?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FioDf9RX0AAq2UD?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FioDgStX0AAV5rZ?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Smaak is uiteraard persoonlijk, maar ik vond de oude rode en grijze kleuren niet mooi, de nieuwe varianten wel. Ik zou nu persoonlijk voor de quicksilver gaan ipv zwart of wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01
rubensp schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:17:
Even een kleine tip voor mede Tesla M3/Y rijders die net zoals ik de hele dag met hun airpods pro op pad zijn. Werd helemaal gek van het rondvliegen van de airpods case als deze op de draadloze oplader lag.

3D printer to the rescue!
[Afbeelding]

Sinds vorige week in gebruik en werkt perfect. Case blijft netjes liggen + door de houder ligt deze nu ook "hoog genoeg" om goed te werken met de daadloze oplader.

Voor de gene met een 3D printer: https://www.printables.co...f2-470f-81c0-3ac1590abdc3.
Geen 3D printer? Stuur me een bericht!
Voor wie de ‘oude’ airpods heeft kan ik deze aanraden:

https://www.thingiverse.com/thing:4752787

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 22:51
Hi! Ik ben aan het orienteren voor de Model Y als lease auto (zakelijk) en ben benieuwd naar de gem. kosten per km voor het laden, ik maak zelf gebruik van Tibber, dus de tarieven zijn continu anders. Waar ik naar op zoek ben:

Gem. prijs ct. thuis laden
Gem. prijs ct. openbaar laden

Hier hebben ze het over 16 ct per km, maar weet niet hoe actueel dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:12
r--ndy schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:16:
Hi! Ik ben aan het orienteren voor de Model Y als lease auto (zakelijk) en ben benieuwd naar de gem. kosten per km voor het laden, ik maak zelf gebruik van Tibber, dus de tarieven zijn continu anders. Waar ik naar op zoek ben:

Misschien even goed lezen, want er staat wel 16 cent en ook ergens 16,01 kWh, maar er staat nergens dat een Tesla 16 ct / km kost (gelukkig).

Als je Tibber hebt moet je niet kijken naar gemiddelde prijzen, maar hoe dan ook slim gaan laden en dus kijken naar minimum prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Laatst online: 17-09 22:51
Roekeloos schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:30:
[...]

Misschien even goed lezen, want er staat wel 16 cent en ook ergens 16,01 kWh, maar er staat nergens dat een Tesla 16 ct / km kost (gelukkig).
Mogguh, haha - thanks 8)7
Roekeloos schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:30:
[...]

Als je Tibber hebt moet je niet kijken naar gemiddelde prijzen, maar hoe dan ook slim gaan laden en dus kijken naar minimum prijzen.
Yes, daar ben ik mij van bewust en lukt aardig. Afgelopen twee maanden een gem. prijs per kWh van ruim onder de 20 ct. door slim om te gaan met energie :)

Alleen vind een 'gemiddelde' iets fijner werken nu in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
r--ndy schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:16:

Zie daarvoor de topics in de topicwaarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Weer een aandachtspuntje bij een auto zonder fysieke knop voor het mistlicht; Als je dimlicht aan staat en je zet de mistlampen aan, en daarna naar stadslicht gaat, schieten de mistlampen weer uit.. Die moet je dan nog een keer aandrukken. Dus eerst dimlicht naar stadslicht, en dan pas mistlampen aanzetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Divak schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:20:
Weer een aandachtspuntje bij een auto zonder fysieke knop voor het mistlicht; Als je dimlicht aan staat en je zet de mistlampen aan, en daarna naar stadslicht gaat, schieten de mistlampen weer uit.. Die moet je dan nog een keer aandrukken. Dus eerst dimlicht naar stadslicht, en dan pas mistlampen aanzetten :D
Stadslicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Divak schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:20:
Waarvoor gebruik je stadslicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
Nooit gebruikt :P

De lampjes an sich wel, buiten de bebouwde kom in de berm parkeren met je richtingaanwijzer aan.. maar ik lees nu pas op wikipedia dat het kennelijk legaal is om met mistlamp + stadslicht te rijden bij mist. Waarom niet gewoon je dimlicht aan laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

this schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:49:
[...]

Tot jaren 60 was dat een ding binnen de bebouwde kom, vandaar de term.
Nu is het verplicht als je bij slecht zicht buiten de bebouwde kom op of naast de rijbaan geparkeerd staat. (parkeerlicht is modernere term)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
DaMightyWackO schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:39:
[...]

Tot jaren 60 was dat een ding binnen de bebouwde kom, vandaar de term.
Nu is het verplicht als je bij slecht zicht buiten de bebouwde kom op of naast de rijbaan geparkeerd staat. (parkeerlicht is modernere term)
Dat doe ik met m'n richtingaanwijzer. Richtingaanwijzer aan de gevaarlijke kant uit, contact uit en parkeerlicht brand aan die kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
this schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:49:
[...]

Best vaak, normaal gesproken op een bewolkte/grauwe dag zodat de achterlichten ook aan zijn tijdens het rijden. En op zo'n ochtend als vandaag in combinatie met mistlampen voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Divak op 29-11-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Divak schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:00:
[...]

Best vaak, normaal gesproken op een bewolkte/grauwe dag zodat de achterlichten ook aan zijn tijdens het rijden. En op zo'n ochtend als vandaag in combinatie met mistlampen voor.
Ben je Belg?

Voor zover ik weet mag je in Nederland niet met alleen parkeerlicht of parkeerlicht + drl rijden.
Parkeerlicht + mistlicht was inderdaad nieuw voor me, al moet ik zeggen dat ik in 20 jaar nog nooit mijn mistlampen voor heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Makkelijk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:34:
[...]

Ben je Belg?

Voor zover ik weet mag je in Nederland niet met alleen parkeerlicht of parkeerlicht + drl rijden.
Parkeerlicht + mistlicht was inderdaad nieuw voor me, al moet ik zeggen dat ik in 20 jaar nog nooit mijn mistlampen voor heb gebruikt.
Nee, geen Belg. Ik denk dat er verwarring is over de benamingen. Parkeerlicht (stadslicht) is niets anders dan de dagrijverlichting voor (die sowieso altijd aan staat) maar dan óók met de achterlichten achter.

Mistlampen voor gebruik ik inderdaad niet vaak (achter al helemaal niet), maar als ik ze gebruik is het omdat de dimlichten juist de weg verblinden en je die uit wilt hebben (wat het hele doel is van de mistlampen uiteraard).

[ Voor 16% gewijzigd door Divak op 29-11-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
heb een setje winterbanden met orginele 18inch Tesla velgen gekocht.
Ik heb de krikdoppen gekocht. Niets staat nu in de weg om zelf de wielen te monteren.
Wat zeggen jullie? Zelf aan de slag?
Of naar de garage/tesla om ze te laten monteren?
Hoe switch ik de tpms sensoren over tussen de huidige zomerbandenset- en naar de nieuwe winterset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Divak schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:42:
[...]

Nee, geen Belg. Ik denk dat er verwarring is over de benamingen. Parkeerlicht (stadslicht) is niets anders dan de dagrijverlichting voor (die sowieso altijd aan staat) maar dan óók met de achterlichten achter.
Oh! Dat wist ik niet. Ik zal eens kijken naar mijn eigen auto, het klinkt wel logisch dat parkeerlicht/stadslicht gezien het beperkte gebruik al jaren geleden is "vervangen" voor de DRL.

Ik dacht echt dat ik hier nog 2 losse lampjes voor had :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 15:48
Divak schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:42:
[...]

Is dat niet recent in een update juist uitgebreid, dat de achterlichten ook branden als je dagrijverlichting brandt?
https://www.notateslaapp....n/2022.40.8/release-notes

Staat bij "exterior lighting", maar ook "not relevant in the Netherlands". Misschien komt het later.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Sluuz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:09:
[...]

Is dat niet recent in een update juist uitgebreid, dat de achterlichten ook branden als je dagrijverlichting brandt?

Staat bij "exterior lighting", maar ook "not relevant in the Netherlands". Misschien komt het later.
Mooi, dat zou inderdaad welkom zijn (bij alle auto's). Nooit meer mopperen op een grauwe dag als iemand zijn verlichting niet aan heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Laatst online: 25-08 15:40
Blasterxp schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:45:
heb een setje winterbanden met orginele 18inch Tesla velgen gekocht.
Ik heb de krikdoppen gekocht. Niets staat nu in de weg om zelf de wielen te monteren.
Wat zeggen jullie? Zelf aan de slag?
Of naar de garage/tesla om ze te laten monteren?
Hoe switch ik de tpms sensoren over tussen de huidige zomerbandenset- en naar de nieuwe winterset?
Zover ik er van weet zal je de zomerbanden moeten verwijderen van de velg om de sensoren eraf te kunnen halen, zal ik persoonlijk niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Makkelijk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:34:
[...]

Nee, je mag bij duisternis niet met alleen parkeerlicht (stadslicht) rijden. Overdag is dat geen enkel probleem.
Daarbovenop komt dat als je stadslicht voert, ook de achterlichten moeten branden. Bij DRL hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Fasttesla schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:29:
[...]

Zover ik er van weet zal je de zomerbanden moeten verwijderen van de velg om de sensoren eraf te kunnen halen, zal ik persoonlijk niet aan beginnen.
de wintervelgen hebben ook tpms sensoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Laatst online: 25-08 15:40
Blasterxp schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:42:
[...]

de wintervelgen hebben ook tpms sensoren.
!!!! Je vraagt toch om ze om te zetten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 18-09 10:29
Fasttesla schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:49:
[...]

!!!! Je vraagt toch om ze om te zetten!!
Ik heb dan het vermoeden dat hij de digitale kant bedoeld.
Ofwel hoe verwijst hij de software naar de nieuwe sensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Sluuz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:09:
[...]

In vaktermen: Scandinavian DRL 8) (Daar is Daytime Running Lamp verplicht voor zowel voor als achter meen ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 22:42

Damian

Insane Obtrusion

Hmm crap, helemaal niet aan gedacht. Volgende week woensdag mijn Model Y op halen, maar we gaan einde van het jaar naar Oostenrijk, en dan zal ik dus ook sneeuwkettingen in de auto moeten hebben.

Iemand advies voor betaalbare kettingen. Ik heb die dingen nog nooit nodig gehad, maar moeten wel verplicht in de auto liggen :(

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Pagina: 1 ... 387 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: