Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 386 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.628 views

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:51:
[...]

Dat zou kunnen ja.
Ik vind het een wel erg slecht van Tesla dat ze voor hun rijders geen gemakkelijke manier geven om superchargerprijzen te laten zien. Ik geloof dat het zelfs in de auto niet kan.
In de auto kan je op de supercharger tikken en dan verschijnen de prijzen.

In de app is die mogelijkheid er niet, alleen voor niet-tesla rijders blijkbaar. Zijn de prijzen voor niet-tesla rijders met abonnement eigenlijk hetzelfde als voor Tesla rijders?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wolly schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:53:
[...]

Werkt dat weer? Soms werkt dat wel, soms niet.
Zijn de prijzen voor niet-tesla rijders met abonnement eigenlijk hetzelfde als voor Tesla rijders?
Ja, dat zijn dezelfde prijzen.

Signatures zijn voor boomers.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:35
Voorsorterend op een wintersport vakantie klikte ik even op de supercharger in Salzburg, die zit nog op 0.58/0.64.

Dan is het net bij Munchen nog iets beter met 0.50/0.56.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mustisen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:25:
Prijzen bij de Tesla Superchargers (in ieder geval die bij Gouda) lijken nóg verder naar beneden te zijn bijgesteld?

[Afbeelding]

Ben op moment van schrijven voor €0,32/kWh aan het laden.

Bij de openbare laders in mijn woonplaats (voornamelijk Vattenfall) zit ik op €0,46/kWh + €0,29 opstartkosten per laadbeurt.
Bizar, gewoon voordeliger om te snelladen, dan om in de wijk op te laden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08 15:40
Jeroenneman schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:01:
[...]

Bizar, gewoon voordeliger om te snelladen, dan om in de wijk op te laden.
Hier in de straat 0,28ct, thuis 0,72ct dal en 0,95ct normaal(Eneco mafia ) 🤨. Heb je een eigen paal dan wordt je nog genaaid.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit zijn blijkbaar de updates (tussen haakjes de Tesla/abonnementsprijzen). Vrij globale prijzen blijkbaar want er zijn dus variaties van een paar cent.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Maasluip schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:43:
[...]

Ja, ik zie dat Weert zelfs € 0,31/€ 0,36 heeft. Eindhoven € 0,33/€ 0,37.

Je kunt prijzen ook zien in de app trouwens: naar je account gaan (rechtsboven), bij de icoontjes naar rechts gaan "Uw niet-Tesla opladen" en je krijgt een kaart met superchargers. Supercharger aanklikken en "Betaal minder per kWh met lidmaatschap" even aanklikken, dan krijg je de Teslaprijzen.
In de kaart kun je pannen en zoomen en dan "zoeken in deze regio".

België blijft wel nog duur met prijzen rond de 50 cent.
Op deze manier zie ik rondom Apeldoorn nog steeds prijzen tot €0,55/kWh

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:08:
[...]
Op deze manier zie ik rondom Apeldoorn nog steeds prijzen tot €0,55/kWh
Dat zijn de prijzen zonder lidmaatschap. Je moet die met lidmaatschap pakken:
Apeldoorn Oost € 0,30/0,35
Apeldoorn € 0,33/0,37
Deventer € 0,34/0,39

Tommie12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:29:
[...]

Je kan er grosso modo van uitgaan dat de Tesla zelf ca 300W nodig heeft om de systemen wakker te houden tijdens het laden.
Bij laden met 2 kW is dat dus 15%.
Bij 4 kW is het 7%.

Er zijn al testers geweest die het geprobeerd hebben. De sweetspot zit tussen 4 en 11 kW, dus ik ga gewoon rustig met 4-5 kW laden, en sneller als ik het nodig heb.
Bij lagere vermogens lijkt het maar 200Watt te zijn.

https://www.meintechblog....m-tesla-model-3-wirklich/

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Jeroenneman

Jeroenneman

Fasttesla schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:05:
[...]

Hier in de straat 0,28ct, thuis 0,72ct dal en 0,95ct normaal(Eneco mafia ) 🤨. Heb je een eigen paal dan wordt je nog genaaid.
Oef, bij ons in de straat bij Allego gewoon 60 cent per kWh (bij directe betaling).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:10:
[...]

Dat zijn de prijzen zonder lidmaatschap. Je moet die met lidmaatschap pakken:
Apeldoorn Oost € 0,30/0,35
Apeldoorn € 0,33/0,37
Deventer € 0,34/0,39
Domme vraag: en als je een Tesla gekocht hebt ben je automatisch lid of moet je nog wat extra's doen?

Edit: ja, als je een Tesla eigenaar bent, ben je lid.
Maasluip schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:19:
[...]

Je bent automatisch lid van de grote Elon Musk fanclub!
Nou, joepie, -O-

[ Voor 25% gewijzigd door styno op 24-11-2022 17:31 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:17:
[...]

Domme vraag: en als je een Tesla gekocht hebt ben je automatisch lid of moet je nog wat extra's doen?
Je bent automatisch lid van de grote Elon Musk fanclub!
Nee, je hoeft niets extra's te doen. De prijzen met lidmaatschap zijn de prijzen die Teslarijders betalen.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
styno schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:22:
[...]
Een belangrijk punt wat mij deed kiezen voor een Tesla ten nadele van de Ioniq 5 is de EV-focus in de UI, met name de integratie van laadpalen, diens beschikbaarheid en de autokarakteristiek in de routeplanning. Doet BMW dat ook in de iX3?
Mag ik je vragen hoeveel kilometers je gemiddeld per dag doet?
Ik vind die integratie van laadpalen eigenlijk niet meer dan een nice to have.
Want buiten die 1 of 2 verre trips naar het buitenland, ga ik nooit gebruik maken van die integratie.
En ik denk dat dat voor het overgrote deel van alle Tesla rijders geldt.

BMW heeft die integratie ook, misschien niet zo super als bij Tesla, maar goed genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door this op 24-11-2022 17:47 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Ik denk dat dat nog wel meevalt. Als ik zie hoeveel auto's er telkens weer bij de supercharger staat dan wordt er vrij veel gebruik van gemaakt. Ikzelf toch al gauw twee keer per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
this schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:46:
[...]

Want buiten die 1 of 2 verre trips naar het buitenland, ga ik nooit gebruik maken van die integratie.

BMW heeft die integratie ook, misschien niet zo super als bij Tesla, maar goed genoeg.
Wellicht dat de meeste mensen niet vaak behoefte hebben aan snelladen, maar ook voor die paar keer paar jaar moet dit gewoon goed werken. Ik kon met de Ioniq 5 best goed lange reizen maken, door telkens de route uit te rekenen via ABRP en dan de volgende lader in te stellen. Maar als er ook maar iets van een omleiding is (bijv door verkeersopstopping) wordt het stressen. Toch weer klooien op de telefoon enz. Irritant en gevaarlijk.

• this
bilgy_no1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:29:
[...]

Wellicht dat de meeste mensen niet vaak behoefte hebben aan snelladen, maar ook voor die paar keer paar jaar moet dit gewoon goed werken. Ik kon met de Ioniq 5 best goed lange reizen maken, door telkens de route uit te rekenen via ABRP en dan de volgende lader in te stellen. Maar als er ook maar iets van een omleiding is (bijv door verkeersopstopping) wordt het stressen. Toch weer klooien op de telefoon enz. Irritant en gevaarlijk.
Maar nu zitten we wel met het probleem dat veel Tesla chargers opengesteld zijn voor het publiek, waardoor de data ook niet meer betrouwbaar is over welke stallen er bezet zijn.

• Caelorum
@this hoezo niet? Tesla weet echt wel wat er wel en niet wordt gebruikt en rekening houden met ingepland supercharger bezoeken werd er, vermoed ik, toch al niet gedaan.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Caelorum schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:08:
@this hoezo niet? Tesla weet echt wel wat er wel en niet wordt gebruikt en rekening houden met ingepland supercharger bezoeken werd er, vermoed ik, toch al niet gedaan.
Tesla weet wel precies welke stall gebruikt wordt om te laden maar niet in welk vak die ladende niet-Tesla staat. Tijd voor Vision in de stalls :)

[ Voor 3% gewijzigd door noo op 24-11-2022 19:19 ]

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:07
Bastjean schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:05:
[...]

Ja ik, zei de gek. Mijn broer vroeg zich af waarom ik als veelvuldig ex-BMW-rijder niet naar de 'slechts' 6k duurdere BMW IX1 ging kijken..: Sneller, 4-wiel aangedreven en dezelfde range ongeveer. Maar, als ik deze wagen een beetje ging aankleden kwam de IX1 uit boven de 60k. De IX1 is was er ok nog niet om proef te rijden, dus bij bestelling moet het nog doen met de reviews en door te kijken naar benzine of hybride X1. De auto ziet er prachtig uit, wel behoorlijk kleiner dan de MY, en dat apps achtige OS8 scherm zonder uitontwikkelde i-drive bevalt mij totaal niet. Dat doet Tesla echt véél beter. Ze zeggen dat je bij BMW ook updates krijgt, maar ik geloof echt niet dat dit ooit het niveau van Tesla gaat bereiken. En dat vind ik de grootste bummer van de traditionele fabrikanten.

'Fout' van mij was dat ik ben gaan proefrijden in de BMW IX3, om toch het elektrische BMW gevoel te ervaren. Dat was voor mij 100 procent thuiskomen en beter! Wat een 'driving fun', om met de woorden van Thomas van het Youtube kanaal Autogefül te spreken! Wat een wegligging. De IX3 executive wordt vrijwel compleet geleverd voor 71k, dan heb je de gebruiksvriendelijke OS7 MET i-drive en knoppen. De LCI uitvoering is een wereld van verschil ten opzichte van de wagen waar de meeste reviews in zijn opgenomen. Die fout heeft geresulteerd in een bestelling.

Ik ben erg benieuwd naar de rijervaringen van de RWD model Y uit China. Ik kijk uit naar jullie ervaringen over de range, de stoelen, het rijplezier, het al dan niet missen van de parkeersensoren (was 'vroeger' een optie op de meeste auto's, dus je kunt echt zonder) en de ontwikkelingen in de autopilot en Tesla Vision. Ik blijf dit forum dus ondanks de BMW met aandacht volgen.
Is die 60k zonder korting? Mijn samenstelling kwam op 65k, dit was 59k na korting.
Ik heb een proefrit gemaakt in de x1 maar dat viel een beetje tegen qua rijeigenschappen voornamelijk omdat het een 3cylinder s drive betrof, ik rijd nu in een x1 xdrive. Ik heb de tesla my rwd nog steeds on hold staan en ben er nog steeds niet uit.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Mackeessie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:45:
[...]

In Akersloot vandaag € 0,31 .
Grappige ervaring vandaag: ik reed achter een busje voor oa gehandicaptenvervoer en op de achterkant stond een levensgrote foto met allerlei mensen erop. De Tesla herkende de mensen op de foto als mensen die op straat liepen en telkens als ik dichterbij het busje kwam kreeg ik de rode waarschuwing dat ik een voetganger ging overrijden. Het camera systeem reageert dus duidelijk anders dan de sensoren. Het lijkt alerter te zien en ik verwacht eerder gewaarschuwd te worden bij overstekende voetgangers dan met het sensorensysteem.
Had t van de zomer ook, rustige route, dus raam open lekker arm uit t raam. Loopt er volgens t scherm steesd iemand naast de auto (met 50km/u) :+

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
ybos schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:52:
[...]

Had t van de zomer ook, rustige route, dus raam open lekker arm uit t raam. Loopt er volgens t scherm steesd iemand naast de auto (met 50km/u) :+
Bij mij had het echt te maken met de foto op het busje en dat er nu met Vision gewerkt wordt. Ik had geen Autopilot of TACC aan staan, het was echt de noodstop beveiliging.

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
Wolly schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:53:
[...]

Vandaag ook zitten zoeken, je moet dus op het icoontje / spelden knopje klikken. Dan krijg je de info over de drukte en de prijzen.

Ik tankte vandaag in Emmen SC voor €0,34 terwijl ik thuis nog €0,76 dal betaal.

Vraagje: ik laadde vanaf 30%, maar laad snelheid kwam niet boven de 80KW, zou dat niet sneller horen te gaan bij deze 250KW paal?

[ Voor 13% gewijzigd door pewill op 24-11-2022 21:59 ]

Model 3 | 2024 Highland

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:03
Ik heb vandaag mn S3XY buttons binnengekregen en ze werken prima. 2 achterop t scherm, 1 voor t dashboardkastje en 1 voor de binnenverlichting. En nog 1 achterop de linkerspaak van t stuur voor Autopilot.

Maar: hoe werk ik de connector mooi weg? Ik heb een Y van september dit jaar en er is achter het plastic kapje geen ruimte om de kabel én connector weg te werken. Heeft iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01
pewill schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:35:
[...]

Vandaag ook zitten zoeken, je moet dus op het icoontje / spelden knopje klikken. Dan krijg je de info over de drukte en de prijzen.

Ik tankte vandaag in Emmen SC voor €0,34 terwijl ik thuis nog €0,76 dal betaal.

Vraagje: ik laadde vanaf 30%, maar laad snelheid kwam niet boven de 80KW, zou dat niet sneller horen te gaan bij deze 250KW paal?
Misschien was je batterij niet warm, of waren er veel auto’s aan het laden? Bij 30% haal je zowieso de volle snelheid niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
mkrmr schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:41:
[Afbeelding]

Ben benieuwd :9 Mijn MYP komt komend voorjaar, uit Berlijn, dus mooi op tijd om dit te hebben...
Ga je er het circuit mee op dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-08 12:15
ignatius schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:30:
Ik heb vandaag mn S3XY buttons binnengekregen en ze werken prima. 2 achterop t scherm, 1 voor t dashboardkastje en 1 voor de binnenverlichting. En nog 1 achterop de linkerspaak van t stuur voor Autopilot.

Maar: hoe werk ik de connector mooi weg? Ik heb een Y van september dit jaar en er is achter het plastic kapje geen ruimte om de kabel én connector weg te werken. Heeft iemand een tip?
Ik had deze meteen links langs het kapje en bestuurdersstoel gelegd.
Zie je hem echt niet liggen.
Zo deden ze het ook in de installatie filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:58
Sinds de nieuwe update werkt mijn Autopilot en Cruise Control niet meer. Ik heb al een service request ingediend, maar ik probeer het hier ook nog eens.

Ik heb al meerdere soft resets uitgevoerd en de camera’s meerdere keren schoongemaakt.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
pl0xs schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:38:
Sinds de nieuwe update werkt mijn Autopilot en Cruise Control niet meer. Ik heb al een service request ingediend, maar ik probeer het hier ook nog eens.

Ik heb al meerdere soft resets uitgevoerd en de camera’s meerdere keren schoongemaakt.

Iemand nog tips?
Nachtje laten slapen zonder sentry

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
SirLct schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:51:
[...]

Nachtje laten slapen zonder sentry
Mijn sentry staat thuis niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand nog tips?
Krijg je een melding oid dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:31

Iemand nog tips?
Reset zowel met de 2 knoppen op het stuur ingedrukt houden als via het scherm de auto uitschakelen (en 2 minuten wachten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
pl0xs schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:07:
[...]

Mijn sentry staat thuis niet aan
Wellicht aanzetten en weer uitzetten. Iets verder weg parkeren (dat ie geen verbinding heb met je tel omdat het veel verder is) en dan sentry bewust uitzetten?

Bij mij helpt het iig wel om hem volledig te laten slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
Inspired schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:23:
[...]

Krijg je een melding oid dan?
Ik krijg "Cruise control unavailable".
Telesto schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:27:
[...]

Reset zowel met de 2 knoppen op het stuur ingedrukt houden als via het scherm de auto uitschakelen (en 2 minuten wachten)?
Reset heb ik geprobeerd i.c.m. het rempedaal ingedrukt.

Restart via het scherm ga ik straks proberen.
SirLct schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:28:
[...]

Wellicht aanzetten en weer uitzetten. Iets verder weg parkeren (dat ie geen verbinding heb met je tel omdat het veel verder is) en dan sentry bewust uitzetten?

Bij mij helpt het iig wel om hem volledig te laten slapen.
Ik ga er even mee spelen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

[...]

Ik vermoed dat dit een verschil in prioriteiten betreft. In mijn geval, juist wanneer ik een langere route rijd, wil ik niet gedwongen worden vooraf allerlei uitzoekwerk te doen om te kijken waar ik laden moet, vooral als vrouwlief alleen op pad is (woon-/werkverkeer doe ik altijd op de fiets). Ook wil ik regelmatig met een aanhanger (vouwwagen) op pad en ben dan al snel gedwongen één of meerdere keren onderweg te laden, mede het gevolg van de kleinere accu.

Goed te horen dat traditionele autofabrikanten deze integratie inmiddels ook beginnen toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

whipcheck schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:31:
[...]

Is die 60k zonder korting? Mijn samenstelling kwam op 65k, dit was 59k na korting.
Ik heb een proefrit gemaakt in de x1 maar dat viel een beetje tegen qua rijeigenschappen voornamelijk omdat het een 3cylinder s drive betrof, ik rijd nu in een x1 xdrive. Ik heb de tesla my rwd nog steeds on hold staan en ben er nog steeds niet uit.
Korting op een EV? Heeft BMW niet genoeg vraag ofzo? Zowel de Kia (EV6 en Niro EV) als Hyundai (Ioniq 5) dealers gaven aan niet open te staan voor onderhandelingen over de prijs door de hoge vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 18:44

Fab1Man

Live life to the fullest

styno schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:05:
[...]

Ik vermoed dat dit een verschil in prioriteiten betreft. In mijn geval, juist wanneer ik een langere route rijd, wil ik niet gedwongen worden vooraf allerlei uitzoekwerk te doen om te kijken waar ik laden moet, vooral als vrouwlief alleen op pad is (woon-/werkverkeer doe ik altijd op de fiets). Ook wil ik regelmatig met een aanhanger (vouwwagen) op pad en ben dan al snel gedwongen één of meerdere keren onderweg te laden, mede het gevolg van de kleinere accu.

Goed te horen dat traditionele autofabrikanten deze integratie inmiddels ook beginnen toe te passen.
Vriend van mij is in een Peugeot e2008 naar Parijs gereden en heeft alles vervloekt. Navi doet niks met laadpalen, dus allemaal zelf uitzoeken. Met ABRP kreeg hij geen realistische route erin (had verbruik niet handmatig aangepast). Uiteindelijk kwam ie bij een lader en die werkte niet. Hij wil nooit meer zo’n verre trip maken met die auto cq met een EV. Ingebouwd is dus inderdaad een enorme uitkomst waar je niet zo snel bij stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
styno schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:07:
[...]

Korting op een EV? Heeft BMW niet genoeg vraag ofzo? Zowel de Kia (EV6 en Niro EV) als Hyundai (Ioniq 5) dealers gaven aan niet open te staan voor onderhandelingen over de prijs door de hoge vraag.
Voor zover ik weet is Tesla de enige die geen korting geeft.
Wij hebben bij zowat alle klassieke merken (inclusief Kia en Hyundai) korting. Zij concurreren namelijk nog steeds onder elkaar. En ze denken op lange termijn ook, want vandaag is de vraag vele malen groter dan het aanbod, maar dat wil niet betekenen dat dat de komende jaren nog zo zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fab1Man schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:23:
[...]

Vriend van mij is in een Peugeot e2008 naar Parijs gereden en heeft alles vervloekt. Navi doet niks met laadpalen, dus allemaal zelf uitzoeken. Met ABRP kreeg hij geen realistische route erin (had verbruik niet handmatig aangepast). Uiteindelijk kwam ie bij een lader en die werkte niet. Hij wil nooit meer zo’n verre trip maken met die auto cq met een EV. Ingebouwd is dus inderdaad een enorme uitkomst waar je niet zo snel bij stilstaat.
Mja, op zich is het met ABRP ook best prima te doen. Een e2008 kun je volgens mij ook gewoon koppelen om verbruik goed te krijgen. Het is allemaal wat meer zoekwerk en gedoe, dat zeker. Het is nog geen ervaring zoals met een Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• styno

styno

Fab1Man schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:23:
Hij wil nooit meer zo’n verre trip maken met die auto cq met een EV. Ingebouwd is dus inderdaad een enorme uitkomst waar je niet zo snel bij stilstaat.
Dit soort slechte verhalen over halfbakken EV's van traditionele autofabrikanten is dus hoe je 'de gewone man' niet in een EV krijgt. Stel je voor hoe zo'n verhaal op een verjaardag de rondte in gaat en probeer dan je sceptische partner maar eens te overtuigen.

Maar wel klagen over panel gaps bij Tesla 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

this schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:34:
[...]

Wij hebben bij zowat alle klassieke merken (inclusief Kia en Hyundai) korting. Zij concurreren namelijk nog steeds onder elkaar. En ze denken op lange termijn ook, want vandaag is de vraag vele malen groter dan het aanbod, maar dat wil niet betekenen dat dat de komende jaren nog zo zal zijn.
Ik heb dit jaar offertes opgevraagd van genoemde modellen en gevraagd om korting en die ruimte was er gewoon niet. "Nee meneer, we hebben zulke lange wachttijden, korting zit er niet in." Misschien ben ik gewoon een slechte onderhandelaar maar dat is mijn ervaring. Privé aanschaf hé, lease rijders zullen wel weer geluk hebben. :X

In Amerika noemen ze Dealerships niet voor niets Stealerships.

[ Voor 7% gewijzigd door styno op 25-11-2022 11:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
this schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:34:
[...]

Grapppig, ik zat hier eerder over na te denken en ik vind dat traditonele autobouwers helemaal niet nadenken over lange termijn. Tesla zet een auto in de markt tegen een niet onderhandelbare en transparente prijs. Het mooiste is nog, hij is veel goedkoper dan zijn concurrent. Verder zitten alle opties er standaard op. Een auto die je in een klik kunt bestellen online en die ook nog eens binnen een aantal weken gereed is.

Nu kom je bij de overige traditionele automakers, een prijs online is kennelijk niet hetzelfde omdat je moet onderhandelen. Waar veel mensen niet op zitten te wachten of uberhaupt goed in zijn. Vervolgens krijg je een shitload aan opties voorgeschoteld. De ene optie betekent dat de andere weer niet kan. Het ene pakket betekent dat die specifieke optie weer vervalt. Vervolgens moet je maanden zo niet jaren wachten op een levering en vervolgens worden een aantal opties geschrapt (het productieproces veranderd, logisch) en/of mag je nog even 3-5k meer aftikken als je je auto ophaalt.
Sorry, maar dat noem ik niet lange termijn denken. Dat is een illusie dat het landschap omtrent het gebruik van voertuigen, de aanschaf en klantrelatie niet aan het veranderen is.

Je kunt over Tesla zeggen wat je wilt, er zullen ook negatieve ervaringen zijn, ook niet altijd gaat alles goed, maar ze zijn wel de bouwstenen aan het leggen om nog veel groter te worden dan ze al zijn. Dat heeft te maken met de juiste mindset en adoptie van techniek, organisatie en software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:03
Peter_J_ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:53:
[...]

Ik had deze meteen links langs het kapje en bestuurdersstoel gelegd.
Zie je hem echt niet liggen.
Zo deden ze het ook in de installatie filmpjes.
Heb je dan niet dat de connector klem komt te zitten als de voorstoel verzet? Ik had 'm daar ook neergelegd, maar mijn vriendin en zoontje zitten afwisselend in de passagiers-stoel en ik ben bang dat de connector beschadigd raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:07
styno schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:48:
[...]

Dit soort slechte verhalen over halfbakken EV's van traditionele autofabrikanten is dus hoe je 'de gewone man' niet in een EV krijgt. Stel je voor hoe zo'n verhaal op een verjaardag de rondte in gaat en probeer dan je sceptische partner maar eens te overtuigen.

In mijn geval koop ik de auto privé, ik heb uitgelegd dat ik een tesla in bestelling had staan en de bmw er beter uit vond zien. De korting was zo geregeld, misschien hielp het dat ik al klant was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
styno schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:48:
[...]

Herkenbaar.

Om mijn vrouw te overtuigen heb ik haar een hoop youtubjes van Bjorn doorgestuurd, en toen ik moest beslissen over de volgende auto en een Tesla Y ging proefrijden heb ik haar mee genomen (vroeger nooit gedaan).
En nu ben ik aan het "masseren" om als volgende vakanties een road trip te doen naar Normandie/Bretagne met Pasen, en nadien in de zomer een rondreis naar Zweden (en ik wil echt wel een stuk boven Stockholm geraken. Ze krijgt af en toe nog wat rillingen, maar ik krijg ze wel zo ver.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
styno schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:50:
[...]

Ik heb dit jaar offertes opgevraagd van genoemde modellen en gevraagd om korting en die ruimte was er gewoon niet. "Nee meneer, we hebben zulke lange wachttijden, korting zit er niet in." Misschien ben ik gewoon een slechte onderhandelaar maar dat is mijn ervaring. Privé aanschaf hé, lease rijders zullen wel weer geluk hebben. :X

In Amerika noemen ze Dealerships niet voor niets Stealerships.
Ja onze werkgever onderhandelt nu wel over een heleboel wagens ipv 1tje als particulier.
In Amerika schijnt het trouwens nog véél erger te zijn qua kortingen dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
STIMPPYYY schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:52:
[...]

Grapppig, ik zat hier eerder over na te denken en ik vind dat traditonele autobouwers helemaal niet nadenken over lange termijn. Tesla zet een auto in de markt tegen een niet onderhandelbare en transparente prijs. Het mooiste is nog, hij is veel goedkoper dan zijn concurrent. Verder zitten alle opties er standaard op. Een auto die je in een klik kunt bestellen online en die ook nog eens binnen een aantal weken gereed is.

Nu kom je bij de overige traditionele automakers, een prijs online is kennelijk niet hetzelfde omdat je moet onderhandelen. Waar veel mensen niet op zitten te wachten of uberhaupt goed in zijn. Vervolgens krijg je een shitload aan opties voorgeschoteld. De ene optie betekent dat de andere weer niet kan. Het ene pakket betekent dat die specifieke optie weer vervalt. Vervolgens moet je maanden zo niet jaren wachten op een levering en vervolgens worden een aantal opties geschrapt (het productieproces veranderd, logisch) en/of mag je nog even 3-5k meer aftikken als je je auto ophaalt.
Sorry, maar dat noem ik niet lange termijn denken. Dat is een illusie dat het landschap omtrent het gebruik van voertuigen, de aanschaf en klantrelatie niet aan het veranderen is.

Je kunt over Tesla zeggen wat je wilt, er zullen ook negatieve ervaringen zijn, ook niet altijd gaat alles goed, maar ze zijn wel de bouwstenen aan het leggen om nog veel groter te worden dan ze al zijn. Dat heeft te maken met de juiste mindset en adoptie van techniek, organisatie en software.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit. Maar in België zit je dankzij die onderhandelingsposities wel met een BMW iX3 dat bijna op hetzelfde niveau zit als een Tesla Model 3 RWD qua leasingprijs.
Tesla is echt ongelofelijk duur in leasing hierdoor. En ook dankzij de onbetrouwbare prijszettingen in het verleden.
Kijk maar naar de Tesla Model S (of was het de X?) die tienduizenden euro's goedkoper werd van de ene dag op de andere. En het feit dat je nooit weet wat je krijgt. Zie nu ook weer met die parkeersensoren, in augustus kon je niet weten dat de parkeersensoren er niet op zouden zitten voor de Tesla Model Y RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 00:29
this schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:45:
[...]
In Amerika schijnt het trouwens nog véél erger te zijn qua kortingen dan hier.
Als je van plan bent om cash een auto van de lot mee te nemen en je plant het zo dat de verkoper nog z’n target moet halen dan is het heel leuk onderhandelen in de VS ja :*)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Radiodurans schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:48:
[...]

Als je van plan bent om cash een auto van de lot mee te nemen en je plant het zo dat de verkoper nog z’n target moet halen dan is het heel leuk onderhandelen in de VS ja :*)
Daarentegen doen ze daar bij grote vraag ook net zo goed een flink bedrag bovenop de adviesprijs. Af en toe horrorverhalen over 'market adjustment prices'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 18-09 18:59
[...]
De automatische laadstop planning van de navigatie is voor mij de beste feature van heel de auto. Niks voorbereiding, gewoon bestemming intikken en gaan, of het nu 10km verderop is of 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
DaCoTa schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:58:
[...]

De automatische laadstop planning van de navigatie is voor mij de beste feature van heel de auto. Niks voorbereiding, gewoon bestemming intikken en gaan, of het nu 10km verderop is of 2000.
Laad je dan onderweg als je 10km verderop moet? :9
Eigenlijk wel erg als je dat de beste feature vindt van een Tesla. Die auto heeft zo veel meer te bieden.

[ Voor 12% gewijzigd door this op 25-11-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Om eerlijk te zijn gebruik ik zelf op lange ritten wel eerst ABRP om een idee te krijgen. Ook om bijvoorbeeld met een bepaald percentage aan te komen (dit kan nog steeds niet dacht ik?) en om bepaalde SuCs te skippen ivm (gebrek aan) faciliteiten. Maar goed, dat is allemaal wat onnodig wellicht en meer persoonlijk. Je kunt idd prima van Amterdam naar Lisabon rijden zonder planning en obv navi. Bij kortere trips (zeg 600km en 1 stop) ga ik ook gewoon van de navi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
[...]

Het werkt goed voor een groot deel, maar er moet nog wel veel handmatig werk gebeuren merkte ik met mijn trip naar Italie. (Naast het feit dat de ouder kaarten dus niet super zijn)

Vaak kiest ie maar wat als laadstops lijkt het, toen ik bijvoorbeeld handmatig de volgende SuC koos (30 km verder, op basis van wat ARBP voorstelde) ging er direct 20 minuten af van mijn totale reistijd, omdat er een volledige stop niet meer nodig was.

Dus zit je alsnog met twee oplossingen te spelen, wat net jammer is. (al had ik ook die 20 min kunnen slikken natuurlijk)

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 25-11-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 16:46

R2L

whipcheck schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:26:
[...]

In mijn geval koop ik de auto privé, ik heb uitgelegd dat ik een tesla in bestelling had staan en de bmw er beter uit vond zien. De korting was zo geregeld, misschien hielp het dat ik al klant was?
Vooral die gril zeker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
this schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:13:
[...]
Laad je dan onderweg als je 10km verderop moet? :9
Eigenlijk wel erg als je dat de beste feature vindt van een Tesla. Die auto heeft zo veel meer te bieden.
Het feit dat het hele supercharger netwerk erachter zit, hoort natuurlijk bij die feature. En het is niet zo dat ik andere dingen niet fijn vind, maar dit blijft gewoon een heel fijn gebeuren, nog steeds na 86k kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Inspired schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:24:
[...]
Om eerlijk te zijn gebruik ik zelf op lange ritten wel eerst ABRP om een idee te krijgen. Ook om bijvoorbeeld met een bepaald percentage aan te komen (dit kan nog steeds niet dacht ik?) en om bepaalde SuCs te skippen ivm (gebrek aan) faciliteiten. Maar goed, dat is allemaal wat onnodig wellicht en meer persoonlijk. Je kunt idd prima van Amterdam naar Lisabon rijden zonder planning en obv navi. Bij kortere trips (zeg 600km en 1 stop) ga ik ook gewoon van de navi uit.
Ik heb zelf nog nooit ABRP gebruikt, anders dan vooraf een grof idee krijgen hoe lang een rit zal duren. Maar neem het nooit mee de auto in, ik tik gewoon de bestemming in.

En ik speel ook onderweg nog wel eens wat, soms een stop eerder of later, omdat de auto vrij defensief is met aankomstpercentages, of omdat bijvoorbeeld de voorzieningen op een ander laadpunt beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Tommie12 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:49:
[...]

Herkenbaar.

Om mijn vrouw te overtuigen heb ik haar een hoop youtubjes van Bjorn doorgestuurd, en toen ik moest beslissen over de volgende auto en een Tesla Y ging proefrijden heb ik haar mee genomen (vroeger nooit gedaan).
En nu ben ik aan het "masseren" om als volgende vakanties een road trip te doen naar Normandie/Bretagne met Pasen, en nadien in de zomer een rondreis naar Zweden (en ik wil echt wel een stuk boven Stockholm geraken. Ze krijgt af en toe nog wat rillingen, maar ik krijg ze wel zo ver.
Staan genoeg verhalen (ook in dit topic) over reizen met een Tesla. In zweden ben ik nog niet geweest, maar Normandie/bretagne wel evenals italie, met 2 kinderen en geen centje pijn.
los van weekendjes weg richting calais/ardennen/duitsland

kijk hier eens doorheen: Het grote Tesla Model 3 & Y topic

of deze van mij persoonlijk: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63471936

[ Voor 10% gewijzigd door -Jaap-io op 25-11-2022 16:02 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaCoTa schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:55:
[...]

Ik heb zelf nog nooit ABRP gebruikt, anders dan vooraf een grof idee krijgen hoe lang een rit zal duren. Maar neem het nooit mee de auto in, ik tik gewoon de bestemming in.

En ik speel ook onderweg nog wel eens wat, soms een stop eerder of later, omdat de auto vrij defensief is met aankomstpercentages, of omdat bijvoorbeeld de voorzieningen op een ander laadpunt beter zijn.
Ja, wil toch zelf wat meer controle. Zo wil de Tesla vanaf mijn huisadres richting Frankrijk/Spanje laden in Menchbech. Dat is een 4 stall 120kW site.. die skip ik liever. Dat soort zaken wil ik liever voor zijn. Maar goed, het is zeker niet nodig om ergens te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hey, de 2022 navigatie update staat klaar :D

Lekker laat :F

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Notna schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:02:
Hey, de 2022 navigatie update staat klaaar :D

Lekker laat :F
Het is nog 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
-Jaap-io schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:59:
[...]

Staan genoeg verhalen (ook in dit topic) over reizen met een Tesla. In zweden ben ik nog niet geweest, maar Normandie/bretagne wel evenals italie, met 2 kinderen en geen centje pijn.

of deze van mij persoonlijk: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63471936
Denk dat je wil linken naar de topic over lange ritten met EV? Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Je link nu naar deze topic zelf :D
Het is vrijdag I know...

[ Voor 5% gewijzigd door SirLct op 25-11-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Nee echt?

Gaat mij er om dat de huidige mapdata al bijna 8 maande oud is. Je zou met de absurde hoeveelheid updates naar de auto, de map data wel iets frequenter geüpdatet zou worden.

[ Voor 39% gewijzigd door Notna op 25-11-2022 16:59 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-08 12:15
ignatius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:55:
[...]

Heb je dan niet dat de connector klem komt te zitten als de voorstoel verzet? Ik had 'm daar ook neergelegd, maar mijn vriendin en zoontje zitten afwisselend in de passagiers-stoel en ik ben bang dat de connector beschadigd raakt.
Mijn madam en ik schelen ook aardig in lengte, nooit een issue gehad. Laatst deze moeten demonteren ivm het afgeven van de lease en geen markeringen erop van beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
SirLct schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:12:
[...]

Denk dat je wil linken naar de topic over lange ritten met EV? Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Je link nu naar deze topic zelf :D
Het is vrijdag I know...
Eh nee die kende ik nog niet eens :X
Ik had de gepinde berichten van dit topic gelinkt, daar staan veel tesla reisverslagen tussen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
-Jaap-io schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:51:
[...]

Eh nee die kende ik nog niet eens :X
Ik had de gepinde berichten van dit topic gelinkt, daar staan veel tesla reisverslagen tussen :*)
Haha zag de gepinde posts niet, ik zag gewoon dat het linkt naar topic start en dacht dus dat je perongeluk de verkeerde topic linkt. Excuus:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
JohanB schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:32:
[...]

Het werkt goed voor een groot deel, maar er moet nog wel veel handmatig werk gebeuren merkte ik met mijn trip naar Italie. (Naast het feit dat de ouder kaarten dus niet super zijn)

Vaak kiest ie maar wat als laadstops lijkt het, toen ik bijvoorbeeld handmatig de volgende SuC koos (30 km verder, op basis van wat ARBP voorstelde) ging er direct 20 minuten af van mijn totale reistijd, omdat er een volledige stop niet meer nodig was.

Dus zit je alsnog met twee oplossingen te spelen, wat net jammer is. (al had ik ook die 20 min kunnen slikken natuurlijk)
Waar ben je geweest? En wat moest jij handmatig nog doen? Ik ben vanuit NL, DE, Oostenrijk, Noord Italie naar Toscane gereden. Terug zelfde trucje. Ik was super enthousiast juist. Omdat de navi ons ook gewoon navigeerde naar andere sucs (herplande de route voor ons) omdat ze te druk waren. Snap misschien wel wat je bedoelt. Soms is hij wat conservatief, dus bv een keer gehad dat hij aangaf met 6-10% bij suc aan te komen. Vervolgens een herplanning met een suc eerder omdat hij dacht het niet te halen. Dat was 15min omrijden. Moet eerlijk zeggen dat ik dat ook heb gedaan want je wilt niet met kids op het randje zitten (een file en je bent al de sjaak). Alleen had ik het wss ook niet gedaan. Was btw in Italie wat voor niet Tesla’s sowieso echt ruk is. Voor de rest nooit issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
JohanB schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:32:
[...]

Klopt idd soms.. Mijn rit Normandië paar maanden terug, kreeg ik ook echt slecht SuC advies.. Hier opladen tot 93%, klaar met laden: omweg naar SuC 15min verder, de gehele SuC planning was voor 3e keer veranderdz. (Waren genoeg slimmere handmatige alternatieven)

Richting Oostenrijk gaat het wel altijd prima.

De SuC locaties met maar 2-4 stalls sla ik liever ook (handmatig) over.

Gekste was er laatst eentje die tegen garagedeuren aan stond, met achter de SuC een veredeld rookhok. (Met Tesla magazines/krant) onbemand, geen toilet of voorzieningen.

(Stuk verder overkant wel, maar dan bij tankstation)

[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 25-11-2022 18:18 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:44
[...]

Herkenbaar.

Zweden is geen enkel probleem hoor, er zijn minder tesla superchargers maar voldoende laadpunten. Ik heb mezelf wel moeten aanmelden bij een paar Zweedse providers omdat er toen (2 jaar terug) veel lokale aanbieders waren. Vergt iets meer plan/zoek werk dan een benzine auto maar is prima te doen en zeker aan te raden. Wil je nog meer op save, ga dan naar Noorwegen, daar kan je werkelijk overal laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Stef87 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:14:
[...]

Klopt idd soms.. Mijn rit Normandië paar maanden terug, kreeg ik ook echt slecht SuC advies.. Hier opladen tot 93%, klaar met laden: omweg naar SuC 15min verder, de gehele SuC planning was voor 3e keer veranderdz. (Waren genoeg slimmere handmatige alternatieven)

Richting Oostenrijk gaat het wel altijd prima.

De SuC locaties met maar 2-4 stalls sla ik liever ook (handmatig) over.

Gekste was er laatst eentje die tegen garagedeuren aan stond, met achter de SuC een veredeld rookhok. (Met Tesla magazines/krant) onbemand, geen toilet of voorzieningen.

Heb dat pas ook gehad, maar bleek later dat er een suc uitlag tussendoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik ben gisteren van Limburg naar Groningen gegaan. De auto vond dat ik een tussenstop moest doen in Zwolle dat bij de van der Valk.

Ik koos een plek waar je Max 40 min mocht staan, en daar heb ik gratis geladen van 12 naar 87%. Iemand enig idee hoe dat kan?
Of zijn sommige superchargers gratis?

Normaliter pak ik de Suc in Weert, en die is zeker niet gratis.

Verder wat geks:
Ik had de clima op 18 graden, maar hij zei dat ik zuiniger zou zijn op 22 graden. Leek me al sterk, maar was ook echt niet zo..

//edit: betaling stond niet op scherm in auto

Wel in de app.. 56kWh a 32ct/kWh..
Terwijl ik een laadsessie van afgelopen dinsdag nergens kan vinden..

[ Voor 40% gewijzigd door GAIAjohan op 25-11-2022 20:02 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

-Jaap-io schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:59:
[...]

1600km naar Kroatië ook probleemloos met een M3 LR. Méér dan genoeg Superchargers, ook in Slovenië, Kroatië etc. En anders kun je terecht bij de lokale netwerken, met een appje of een laadpas (ik gebruikte die van Engie).

En bij meerdere hotels na vragen bij de receptie gratis kunnen laden.

Heerlijk ontspannen. Na iedere drie uur ff stoppen, zowel auto als onszelf bijladen, en weer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Herkenbaar.

Normandie en Bretagne hangt het erg af van waar je precies heen gaat. Maar het viel me wel op dat Tesla er ook in de verste uithoeken van Bretagne opties heeft, terwijl je met een niet-Tesla bent aangewezen op 50 kW laders. Maar ook dat hoeft geen probleem te zijn als je daar verblijft.

Met een EV reizen is in de meeste landen prima te doen. Misschien moet je wel even je mindset omschakelen: je rustpauze om de 2-3 uur is ook echt even een rustpauze. Voorheen reed ik nog wel eens met een maat en dan stopten we alleen om even te plassen en van chauffeur te wisselen. Dat gaat niet meer, want je hebt 20-30 minuten om laden, koffie te drinken en even de benen te strekken.

Probeer het vooral niet zo te doen als Bjorn Nyland zelf... Die rijdt kortere stukken om zoveel mogelijk op de piek van de laadcurve te laden. Met een gezin wordt dat heel vermoeiend denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:39:
[...]

.

Probeer het vooral niet zo te doen als Bjorn Nyland zelf... Die rijdt kortere stukken om zoveel mogelijk op de piek van de laadcurve te laden. Met een gezin wordt dat heel vermoeiend denk ik...
Ik weet niet precies wat Bjorn doet, maar wij houden gewoon de standaard (qua tijd optimale) setting van ABRP aan. Dat is idd wat vaker stoppen maar wij vinden dit (met twee kids) veel beter vol te houden. Dan zit je tussen de stops 1,5 tot 2 uur (soms iets langer) in de auto. Dan laad je van een 5/10% naar 70/80%. Veel langer dan 2 uur in de auto houden we bijna niet meer vol. :) Van 5% naar 90%+ zou ik niet snel doen. Sta je bij de stop echt te wachten (imho) en je zit langer in de auto tussen de stops. Vind ik beide niks.

Denk ook juist dat het met een gezin veel relaxter is. Stukken die te overzien zijn en snel weer een onderbreking van een SuC om er ff uit te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 25-11-2022 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

Herkenbaar.

Begin dit jaar een rondreis door Toscane gedaan, volgens mij 3850 km in totaal, ging prima, zou het zo weer doen. Vraag ook regelmatig aan vrouw en kinderen of ze het erg vinden om af en toe te laden, maar ze vinden het prima zo, ook zij hoeven nooit meer terug naar een ICE voor de vakanties. Met een niet-Tesla zou ik dit waarschijnlijk niet hebben gedaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
RobinE schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:19:
[...]

Zweden is geen enkel probleem hoor, er zijn minder tesla superchargers maar voldoende laadpunten. Ik heb mezelf wel moeten aanmelden bij een paar Zweedse providers omdat er toen (2 jaar terug) veel lokale aanbieders waren. Vergt iets meer plan/zoek werk dan een benzine auto maar is prima te doen en zeker aan te raden. Wil je nog meer op save, ga dan naar Noorwegen, daar kan je werkelijk overal laden.
Noorwegen zijn we al geweest, zowel in het zuiden (via Kiel naar Oslo en dan rondrit) als in de Lofoten (vliegen en huurauto).

Ik heb er wel vertrouwen in en naast een Numobi pas heb ik al een Shell kaart geregeld.
In Mei begin ik wel uit te kijken of ik nog wat kaartjes moet regelen voor Zweden en Kopenhagen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:38:
Ik heb de laatste tijd meermaals gehad dat de navigatie niet meer helemaal ‘bij’ was. De satellietbeelden laten dan wél duidelijk de nieuwe wegen en afslagen zien maar de Tesla onderliggende kaarten kent ze blijkbaar nog niet. Laatste maps update in de EU is ook van 2021 - iemand iets gelezen over het een aanstaande update daarvan?
Vandaag binnen! 👍🏼

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:00
Stef87 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:14:
[...]

Doet me denken aan de SuC in Murr met prachtige wachtruimte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT8uFByET7Jq4AUoTg7dkTACaDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9w2q8guIdEvBZ8e5pIWwkj9.jpg?f=fotoalbum_large

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Schrobz schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:22:
[...]

[Afbeelding]
Dat is wel echt next level :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Schrobz schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:22:
[...]
Wat dacht je van lounge met tafelvoetbal :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w209RhO_kO_ONhsq1QDGeZVSGRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTqDEaGoWMoI2ZYkhwvyy8Y8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 22:42

Damian

Insane Obtrusion

Ik gebruik in mijn Kia E-Niro altijd Apple CarPlay en dan Google maps als Navi, met voornaamste reden de goede live verkeersweergave en het file vermijden. Over 2 weken dus een model Y en ik vraag me hoe de ingebouwde navigatie van Tesla het doet? Heeft die ook file info? Evt flitsers of heb ik daar weer Flitsmeister voor nodig?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 22:26
Damian schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 02:25:
Ik gebruik in mijn Kia E-Niro altijd Apple CarPlay en dan Google maps als Navi, met voornaamste reden de goede live verkeersweergave en het file vermijden. Over 2 weken dus een model Y en ik vraag me hoe de ingebouwde navigatie van Tesla het doet? Heeft die ook file info? Evt flitsers of heb ik daar weer Flitsmeister voor nodig?
Verkeersinfo zit er standaard bij, met premium wordt het ook zichtbaar op de kaart. Flitsers moet je wat anders voor bedenken, bv weer op je mobiel :)
Omvat Standard Connectivity kaarten en navigatiefuncties in de auto?
Ja. Alle voertuigen met Standard Connectivity blijven dezelfde basiskaarten en navigatiefunctionaliteiten ontvangen als auto's met Premium Connectivity, inclusief navigatie op basis van verkeersinformatie, Reisplanner en beschikbaarheid van Supercharger-oplaadpunten. Standard Connectivity is gedurende acht jaar zonder extra kosten bij uw voertuig inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij langere ritten zet ik zelf altijd Waze aan voor flitsers en (imho) betere file info. Tesla heeft dus idd geen fliters maar wel file info. Ook zonder premium.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Bever!

3

Tesla.flitsmeister.nl toevoegen aan favorieten in de tesla webbrowser werkt prima om ff tr checken waar ze staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:38:
[...]

Bij langere ritten zet ik zelf altijd Waze aan voor flitsers en (imho) betere file info. Tesla heeft dus idd geen fliters maar wel file info. Ook zonder premium.
Gebruikt drukteinformatie voor planning, maar geeft het niet weer bij niet-premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 22:42

Damian

Insane Obtrusion

JottemJ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:13:
[...]

Verkeersinfo zit er standaard bij, met premium wordt het ook zichtbaar op de kaart. Flitsers moet je wat anders voor bedenken, bv weer op je mobiel :)

[...]
Caelorum schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:43:
[...]

Gebruikt drukteinformatie voor planning, maar geeft het niet weer bij niet-premium.
Werkt dat een beetje goed dan? Ik merk dat file-informatie bij Google nagenoeg realtime is en echt super werkt.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
AFAIK gebruikt het de informatie van Google.

Ik heb wel eens geprobeerd eigenwijs te doen en de routeplanning te negeren, maar dat ging eigenlijk nooit goed. Nu volg ik gewoon wat de auto zegt ^_^

[ Voor 63% gewijzigd door Caelorum op 26-11-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspired schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:51:
[...]

Ik weet niet precies wat Bjorn doet, maar wij houden gewoon de standaard (qua tijd optimale) setting van ABRP aan. Dat is idd wat vaker stoppen maar wij vinden dit (met twee kids) veel beter vol te houden. Dan zit je tussen de stops 1,5 tot 2 uur (soms iets langer) in de auto. Dan laad je van een 5/10% naar 70/80%. Veel langer dan 2 uur in de auto houden we bijna niet meer vol. :) Van 5% naar 90%+ zou ik niet snel doen. Sta je bij de stop echt te wachten (imho) en je zit langer in de auto tussen de stops. Vind ik beide niks.

Denk ook juist dat het met een gezin veel relaxter is. Stukken die te overzien zijn en snel weer een onderbreking van een SuC om er ff uit te gaan.
Hij probeert echt de snelste tijd te behalen door bijv tussen 5% en 60% te rijden. Dan krijg je dus meer stops, maar het laden gaat wel op het hoogste vermogen. Afhankelijk van het model heb je dan maar iets van 150 km tussen de stops en op een rit van 1000 km sta je dan wel heel vaak te laden. Ik denk dat het juiste uitgangspunt is hoe lang je als gezin comfortabel onderweg bent per etappe. Eigenlijk wat jij ook zegt.

Wij rijden meestal stukken van 2-2,5 uur en als je dan 200-250 km rijdt doe je het al goed qua gemiddelde in het echte verkeer. Na zo'n stuk rijden is een 20-30 minuten pauze ook wel heel fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
STIMPPYYY schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:41:
[...]

Waar ben je geweest? En wat moest jij handmatig nog doen? Ik ben vanuit NL, DE, Oostenrijk, Noord Italie naar Toscane gereden. Terug zelfde trucje. Ik was super enthousiast juist. Omdat de navi ons ook gewoon navigeerde naar andere sucs (herplande de route voor ons) omdat ze te druk waren. Snap misschien wel wat je bedoelt. Soms is hij wat conservatief, dus bv een keer gehad dat hij aangaf met 6-10% bij suc aan te komen. Vervolgens een herplanning met een suc eerder omdat hij dacht het niet te halen. Dat was 15min omrijden. Moet eerlijk zeggen dat ik dat ook heb gedaan want je wilt niet met kids op het randje zitten (een file en je bent al de sjaak). Alleen had ik het wss ook niet gedaan. Was btw in Italie wat voor niet Tesla’s sowieso echt ruk is. Voor de rest nooit issues gehad.
Dat vooral, denk dat er twee dingen misgingen (dit was in Duitsland):
1. Erg conservatief, die stop wilde hij bijv met 14% doen, terwijl er dus niet veel verder op een SuC was met meer palen met hogere kW, die OOK nog eens een hele stop zou schelen op de totale rit
2. Het verwachtte aankomst percentage is nogal wispelturig in Duitsland als je sommige stukken een beetje gas kunt geven en andere niet. Op een of andere manier schatte ABRP dat beter in

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 26-11-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Wie herkent dit geluid? Het is soort ratelend geluid aan voorzijde binnenkant. Airco al voluit gezet en uit gezet, maar geluid blijft doorgaan. Moeilijk te omschrijven …..net of er een tandwiel draait

[ Voor 85% gewijzigd door Teslalrp op 26-11-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:08
Ik wordt echt knetter gek van de koplampen die elke keer bij tegenliggers in hun ziel schijnen. Ik stel ze nu elke keer zelf naar beneden bij maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Doe ik iets fout, of iemand een praktischere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Iemand een idee waar de repeat button is gebleven in Spotify? (Die zat er op toch!? Of ben ik nou gek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Noxa schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:23:
Ik wordt echt knetter gek van de koplampen die elke keer bij tegenliggers in hun ziel schijnen. Ik stel ze nu elke keer zelf naar beneden bij maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Bij mij is al een nieuwe koplamp geïnstalleerd onder garantie. Heeft het probleem niet opgelost. Nu eens in de maand de lampen afstellen via het servicemenu. Dat is het beste in een parkeergarage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hier hetzelfde. Bij mij is het alleen de lamp aan de linkerkant. In de winter calibreer ik ze wat vaker. Snap ook niet dat de lampen niet levelen zoals bij bijna elke andere auto als je instapt. Hoe moeilijk kan dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
In dit forum heb ik regelmatig gelezen dat de WIFI antenne rechts in de spiegel zit, maar als ik mijn Tesla met de rechterspiegel naar het huis gekeerd zet, waar de WIFI vandaan moet komen, ik niet of nauwelijks verbinding met het netwerk krijg. Als ik de linkerkant naar het huis keer dan heeft hij wel goede verbinding met het netwerk. Dus bij mijn auto zit volgens mij de WIFI antenne links. Iemand anders deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct

Ik heb het werkelijk een keer afgesteld, en blijft tot nu toe gewoon op zelfde plek. Ik heb de matrix lampen dus ik zie echt de box zeg maar en die blijft netjes op zelfde plek.
Krijg wel heel af en toe seinende tegenliggers maar die is vaker door dat het vies is (dus de licht wordt distorted) dan dat het verkeerd afgesteld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik heb de koplampen afgelopen week juist afgesteld om ze hoger te krijgen.
Vergeleken de led lampen in mijn 308 zijn ze nog steeds minder, maar het is wel goed nu. Volgens mij kalibreren die van de 308 ook niet elke start up, maar daarbij heeft nog nooit iemand geknipperd.

Volgens mij is bij de tesla de grootlichtassistent vaak de boosdoener

donderdag en vandaag ook voor het eerst echt autopilot geprobeerd. Ja het werkt op zich leuk, maar het gezeur dat je moet sturen soms begint me wel de keel uit te hangen. Als ik op de snelweg rijd rijd ik altijd heel relax. De auto volgt grotendeels toch wel recht, dus stevig sturen doe ik dan niet.
Vandaag bij Zwolle spontaan de mededeling dat automatisch sturen uitgezet was voor de rest van de rit omdat ik het stuur niet vast had volgens de auto. Complete BS, de hoeveelheid sturen wat ik moest doen, was blijkbaar meer dan een klein beetje tegendruk.

Maar goed, wel een rit van 293km gedaan in 1 haal Van 87->20% gereden. 155Wh/km. Prima score iig.
Geeft wel vertrouwen qua range.

Daarna nog een stukje gereden en uiteindelijk bij 6% aan de laadpaal willen hangen in m’n dorp, maar dat ding stond in storing. Dorp verder maar aangesloten en naar huis gelopen. Zojuist bij ophalen toch wel gevonden dat skeeleren en prima manier is als de laadpaal verder weg is. Neemt weinig ruimte in, en is toch relatief snel. Plus best lekkere beweging.

Gisteren ook een knop gevonden in de kofferruimte vooraan. Klonk alsof je hem daarmee van het slot kon halen. Handleiding er even bij: ja hoor..
In de voorbak bevindt zich een verlichte knop waarmee iemand die ingesloten is, zichzelf kan bevrijden.
Echter, behalve een pasgeboren baby weet ik niet wie er in de kofferbak vóór past.

[ Voor 30% gewijzigd door GAIAjohan op 26-11-2022 21:46 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Laatst online: 16-09 20:59
Mackeessie schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:56:
In dit forum heb ik regelmatig gelezen dat de WIFI antenne rechts in de spiegel zit, maar als ik mijn Tesla met de rechterspiegel naar het huis gekeerd zet, waar de WIFI vandaan moet komen, ik niet of nauwelijks verbinding met het netwerk krijg. Als ik de linkerkant naar het huis keer dan heeft hij wel goede verbinding met het netwerk. Dus bij mijn auto zit volgens mij de WIFI antenne links. Iemand anders deze ervaring?
Wifiantenne zit midden boven in het dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Teslalrp schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:10:
Wie herkent dit geluid? Het is soort ratelend geluid aan voorzijde binnenkant. Airco al voluit gezet en uit gezet, maar geluid blijft doorgaan. Moeilijk te omschrijven …..net of er een tandwiel draait
Ik heb twee versies gehad:
1. was onder de frunk waren de plastic transport “stutjes” niet weggehaald bij het scharnier
2. De wielkas zat niet goed vast, en door ranger vast gezet met een schroef. Dus: achterkant van je voorwiel, of die beschermlap alle schroeven heeft, of dat er lege gaatjes zijn

Hoop dat het helpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Mackeessie schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:56:
Ik heb altijd begrepen dat de Wifi antenne links in de spiegel zit, niet rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Ik meen het hier al eerder gelezen te hebben, zonder enige logische oorzaak vanavond geen AP en geen TACC. Reset mocht niet baten, hopen dat t fijne nachtrust hem goed doet :P
Ow, en met parkeren met de trekhaak een andere auto een tikkie verkocht, parkeersensoren deden niks :?
Geen afschuiving, gewoon mn eigen schuld.
Had ik net mn briefje afgeschreven, komt de eigenaar van de andere auto aan. Dus briefje in de handen gedrukt even kort gesproken en gezegd dat ze maar even met daglicht goed moeten kijken of er schade is, ging stapvoets. Denk t wel: "oooh nee, de auto is net terug van de spuiter" :X
Gaat €€€ kosten vrees ik :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Laatst online: 16-09 20:59
Taro schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:06:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat de Wifi antenne links in de spiegel zit, niet rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uuh2JINEM0ZapLnwIjEu8nLYfDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zQQGBwNGjQkpFtZpqusGEs5W.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 386 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: