Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 385 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.568 views

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:24
wfveennl schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:01:
[...]
Waarom blijft iedereen toch een Tesla kopen vraag ik me dan af...
Geen idee? Waarom zweert de een bij een iPhone en de ander bij een telefoon van Samsung? Ieder merk heeft zijn voor- en nadelen.

Zelf rij ik nu een model Y LR sinds eind september: geen phantom braking gehad (wel een brake omdat een vrachtwagen mijn rijstrook op maneuvreerde). Ik moet mijn auto in een heel krappe carport parkeren (10cm speling aan weerszijden bij ingang). Ook dat gaat prima, ondanks dat de parkeersensoren zijn uitgeschakeld en ik (ook 's nachts) moet vertrouwen op Tesla Vision. AP doet precies wat ik er van verwacht: mij ontzorgen op het gebied van rijden op de snelweg zodat ik uitgeruster op werk arriveer.

Enige probleem is mijn rechterachterportier, dat ik binnen garantie op laat lossen. Tot nu toe is er niet moeilijk gedaan door Tesla over bezoeken aan de service centrum.

Na bijna 4K kilometers gereden te hebben, nog geen greintje spijt van de aanschaf.

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:43

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

mustisen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:32:
[...]

Geen idee? Waarom zweert de een bij een iPhone en de ander bij een telefoon van Samsung? Ieder merk heeft zijn voor- en nadelen.

Zelf rij ik nu een model Y LR sinds eind september: geen phantom braking gehad (wel een brake omdat een vrachtwagen mijn rijstrook op maneuvreerde). Ik moet mijn auto in een heel krappe carport parkeren (10cm speling aan weerszijden bij ingang). Ook dat gaat prima, ondanks dat de parkeersensoren zijn uitgeschakeld en ik (ook 's nachts) moet vertrouwen op Tesla Vision. AP doet precies wat ik er van verwacht: mij ontzorgen op het gebied van rijden op de snelweg zodat ik uitgeruster op werk arriveer.

Enige probleem is mijn rechterachterportier, dat ik binnen garantie op laat lossen. Tot nu toe is er niet moeilijk gedaan door Tesla over bezoeken aan de service centrum.

Na bijna 4K kilometers gereden te hebben, nog geen greintje spijt van de aanschaf.
AP of EAP? Ik twijfel omdat je het specifiek over ontzorgen op de snelweg hebt (wat klinkt als EAP).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• mustisen
DaMightyWackO schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:37:
[...]

AP of EAP? Ik twijfel omdat je het specifiek over ontzorgen op de snelweg hebt (wat klinkt als EAP).
Nee, AP. Ik heb dus niets extra betaald. Ontzorgen is hier niet de juiste woordkeuze inderdaad. Ik wordt 'geholpen' in de zin ik veel minder actief hoef te autorijden. Ik let uiteraard nog wel op, maar mijn schouders, armen en benen krijgen rust. Dat zorgt er voor dat ik veel meer energie heb aan het begin van de werkdag en ook 's avonds uitgeruster aan kom thuis.

Ontzorgd worden zal ik natuurlijk niet zo lang de auto niet van adres tot adres helemaal zelf rijdt en ik rustig mijn laptop open kan klappen :)

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 16:26
[...] Ik moet mijn auto in een heel krappe carport parkeren (10cm speling aan weerszijden bij ingang). Ook dat gaat prima, ondanks dat de parkeersensoren zijn uitgeschakeld en ik (ook 's nachts) moet vertrouwen op Tesla Vision.
Hoe komt het dat je parkeersensoren zijn uitgeschakeld?

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50
[...]
Ik moet mijn auto in een heel krappe carport parkeren (10cm speling aan weerszijden bij ingang). Ook dat gaat prima, ondanks dat de parkeersensoren zijn uitgeschakeld
Weet je zeker dat je geen ultrasoonsensoren meer hebt? Pas vanaf oktober 2022 worden de ultrasoonsensoren niet meer ingebouwd (je kan dat zien aan het feit of je in je bumper nog rondjes ziet waar de sensoren zitten). Softwarematig zijn ze ook nog niet uitgechakeld (in ieder geval niet in 2022.40.4.1).

Ben je niet in de war met radar? Dat zit er al een tijdje niet meer in bij nieuwe de nieuwere auto's en bij de oudere met hardware 3.0 is het uitgeschakeld.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51
[...]
Omdat er ook tevreden mensen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb7F3RiaqEP_9ZhAf0e3kJlx16w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iX0sP24QiBiDJX97HVIGsi41.png?f=user_large
[...]

Ik was van plan om een tesla Model Y te gaan bestellen, Maar na al die verhalen over phantom braking, het uitfaseren van radar en met vision verder gaan heb ik toch ernstige bedenkingen of het wel een tesla moet worden.

Ik nu een Ioniq 38 kWh en nog nooit problemen gehad met de ACC. Hij houdt naar mijn smaak wel veel afstand dus soms moet ik zelf het gat wat verkleinen maar phantom braking heb ik nog niet mee gemaakt. ik vind het juist zeer ontspannen rijden en zou er een pest hekel aan hebben dat je op je hoede moet zijn omdat de auto zo maar in remmen gaat.
Mijn vrouw moet er ook in rijden en dat kan ik haar toch niet aandoen? Dan maar langer wachten en een Ioniq 5 aanschaffen wellicht?

Tja, ga je bij het Ioniq 5 forum kijken, dan zie je daar weer mensen die gek worden van het waggelen van de Highway Drive Assistant. Of van de trillingen in het frame. Of van de brakke navigatie (zonder laad planning op lange routes). Of van de loslatende decals op de ramen. Of van de inefficiëntie op hoge snelheid en/or in de winter. Of van de koppige dealers... Of...

Er zijn altijd wel mensen die klagen. Veel meer dan de tevreden mensen. En bij Tesla wordt er wel continu gewerkt aan verbeteringen. Als voorbeeld de overgang naar Vision only. Dat gaf issues met grootlicht (veel te agressief inschakelen, wat andere weggebruikers stoort), maar dat lijkt in de meest recente update ook opgelost.

Phantom brakes kunnen bij ieder systeem voorkomen. Wat ik ervan begrijp wordt dit ook steeds beter bij Tesla. Maar het komt er wel op neer dat je aan zo'n systeem moet wennen en dat je altijd als bestuurder alert moet blijven.

Ik heb zelf een jaar gereden in een Ioniq 5 en heb ook wat ervaring met een oudere Tesla Model S. Ik vind het Tesla systeem wat competenter en zelfverzekerder. Hyundai schakelt regelmatig het sturen uit zonder hoorbare waarschuwing. De rijstrookwissel gaat nogal aarzelend waardoor het gaatje vaak weer dicht is gereden (hij breekt dan bijv. halverwege de wissel af, terwijl je op de streep rijdt). En je moet het stuur een beetje in toom houden omdat ie anders gaat waggelen binnen de rijstrook. Verder prima mee gereden zodra ik het systeem voldoende leerde kennen. Ik vond de bediening ook wel prettig, nadat ik eenmaal gewend was.

Maar bij Hyundai weet je zeker dat dit systeem niet wezenlijk beter gaat worden, behoudens een update om het waggelen te fixen. Bij Tesla wordt Autopilot steeds verbeterd.

Maar kies vooral waar je je goed bij voelt. Ik heb dus de Ioniq 5 weer verkocht en wacht nu op de Model Y RWD. Vooral vanwege meer ruimte, maar ook vanwege de slechte navigatie in de Hyundai.

• HanZwo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-01 16:21
Myrdhin schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:24:
[...]

Weet je zeker dat je geen ultrasoonsensoren meer hebt? Pas vanaf oktober 2022 worden de ultrasoonsensoren niet meer ingebouwd (je kan dat zien aan het feit of je in je bumper nog rondjes ziet waar de sensoren zitten). Softwarematig zijn ze ook nog niet uitgechakeld (in ieder geval niet in 2022.40.4.1).

Ben je niet in de war met radar? Dat zit er al een tijdje niet meer in bij nieuwe de nieuwere auto's en bij de oudere met hardware 3.0 is het uitgeschakeld.
Ik verwacht eigenlijk wel dat @mustisen de parkeersensoren nog wel heeft. Ik heb ze ook nog, en volgens mij hebben wij onze auto's vlak na elkaar opgehaald.

Of ze nog daadwerkelijk werken? Ik heb werkelijk geen idee. Ik kan nog steeds afstanden aflezen op het scherm dus voor mijn idee werken ze nog steeds.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:05
[...]

Wat heb je met het rechterachterportier? Bij mij zit er iets los in het portier lijkt wel.

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:57
mustisen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:36:
[...]

Ik dacht even dat ik gek aan het worden was :D Hoop dat er snel verbetering komt, want ik vind het zeer irritant.
Is je Tesla vrij recent? Mijn MYP is hiervoor bij SeC Eindhoven geweest om het stuurhuis te laten vervangen. Blijkt een bekend probleem te zijn op recente 3's en Y's. Er lijken in elk geval erg veel MiG Y's getroffen te zijn uit augustus en september. In Eindhoven was ik schijnbaar de eerste maar inmiddels moeten ze dit probleem kennen.
Mijn Y heeft meer dan 2 weken bij het SeC gestaan maar de reparatie schijnt nu binnen 3 uur uitgevoerd te zijn.

Ik weet niet hoe je Duits is maar hier heb je een topic op een Duits forum waarin inmiddels tientallen gebruikers hetzelfde probleem gemeld hebben.

https://tff-forum.de/t/pr...w-lenkgetriebe/231760/189

[ Voor 6% gewijzigd door Timmetjuh op 23-11-2022 12:50 ]

• mustisen
Myrdhin schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:24:
[...]

Mijn Model Y heeft in ieder geval geen LIDAR. Dus alleen parkeersensoren rondom en 8 camera's.

Waar ik voorheen wel een rode lijn zag in de hoeken (dus geen halve cirkels) wanneer ik door de opening van mijn carport rij (en ook heel veel piepjes omdat ik dus zo dicht bij de zijkant kom), zie ik geen rode lijn in de hoeken en hoor ik geen harde piep meer als ik er heel dicht op zit, sinds ik op 2022.40.4.1 zit.

Het heeft mij aan het denken gezet toen ik de cameraman in dit filmpje zijn hand op de sensor ziet zetten vanaf 17:35. Deze Tesla gebruikt volgens de chauffeur louter Tesla Vision tijdens het inparkeren. Ik heb geen EAP, dus ik kan het niet testen zoals het in de Youtube video gebeurd, maar het heeft mij wel beter doen opletten tijdens het parkeren zelf en het viel mij op.

• mustisen
Timmetjuh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:48:
[...]

Is je Tesla vrij recent? Mijn MYP is hiervoor bij SeC Eindhoven geweest om het stuurhuis te laten vervangen. Blijkt een bekend probleem te zijn op recente 3's en Y's. Er lijken in elk geval erg veel MiG Y's getroffen te zijn uit augustus en september. In Eindhoven was ik schijnbaar de eerste maar inmiddels moeten ze dit probleem kennen.
Mijn Y heeft meer dan 2 weken bij het SeC gestaan maar de reparatie schijnt nu binnen 3 uur uitgevoerd te zijn.

Ik weet niet hoe je Duits is maar hier heb je een topic op een Duits forum waarin inmiddels tientallen gebruikers hetzelfde probleem gemeld hebben.

https://tff-forum.de/t/pr...w-lenkgetriebe/231760/189
Bedankt voor de tip! Mijn Model Y komt idd uit Berlijn en heb ik afgelopen september in ontvangst genomen. Het vreemde is dat het voor de update toch echt niet zo was, het sturen ging dus ontzettend vloeiend. Of het is iets dat stuk is gegaan? Ik zal er tijdens mijn volgende ritten extra op letten en indien nodig ook aan de bel trekken.

Mijn Duits is waardeloos, dus dat form gaat 'm niet worden :D

• mustisen
turkeyhakan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:35:
[...]

Wat heb je met het rechterachterportier? Bij mij zit er iets los in het portier lijkt wel.
Er lijkt niets lost te zitten bij, ik hoor in ieder geval geen rammelende dingen. De portier wordt van buitenaf geopend middels de hendel, iemand neemt plaats, trekt de portier dicht en de portier valt niet in het slot. Vervolgens moet er uitgestapt worden om de hendel opnieuw in te drukken. Dan valt de portier wel in het slot.

Het lastige is dat het heel moeilijk te reproduceren is. Iemand die voor het eerst met zo'n hendel het portier opent overkomt het, maar ook niet. Iemand die vaker het portier geopend heeft, overkomt het ook. Bij de TSC in Tilburg, maar ook thuis toen de mobile service langs kwam, kon ik het probleem niet reproduceren. Het probleem treedt sporadisch op en alleen bij die deur. Ik heb afgelopen zaterdag toevallig (na een aantal keren proberen) het probleem van begin tot eind op video op kunnen nemen.

De hendel is afgelopen vrijdag vervangen, maar dat heeft het probleem niet opgelost.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
mustisen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:04:
[...]

Bedankt voor de tip! Mijn Model Y komt idd uit Berlijn en heb ik afgelopen september in ontvangst genomen. Het vreemde is dat het voor de update toch echt niet zo was, het sturen ging dus ontzettend vloeiend. Of het is iets dat stuk is gegaan? Ik zal er tijdens mijn volgende ritten extra op letten en indien nodig ook aan de bel trekken.

Komt door het koude weer. Je kunt in Google Chrome “vertalen” aanzetten, doe ik ook altijd.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn stuur 09-22 MYP.

• EricIJs
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-06-2024
mustisen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:36:
[...]

Ik dacht even dat ik gek aan het worden was :D Hoop dat er snel verbetering komt, want ik vind het zeer irritant.
Ik ervaar hetzelfde sinds laatste update. Auto uit Berlijn in september in gebruik genomen.

Inderdaad niet prettig.

[ Voor 8% gewijzigd door EricIJs op 23-11-2022 22:23 ]

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:57
mustisen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:04:
[...]

Die update is denk ik toeval geweest. Bij mij begon het tussen twee ritjes in. Ik parkeerde de auto thuis zonder problemen, wilde 30 minuten later op pad voor een boodschap en had opeens problemen met mijn stuur. Het gevoel is vergelijkbaar met het scrolwiel van een muis. Bij mij was het zo dat het middelpunt niet meer bestond. Ik kon alleen nog licht naar links of licht naar rechts. Rechtdoor rijden was daardoor geen mogelijkheid meer.
Bij mij zijn de problemen opgelost nadat het stuurhuis vervangen is, zonder dat ik update gekregen heb.

• jevdr1990
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02-2025
Als ik 's ochtends mijn M3 wil voorverwarmen en ik klik op het ventilatorsymbool dan werkt dit, echter als ik dan op climate control klik om mijn bestuurderstoel/stuur te verwarmen staat altijd de bijrijdersstoel wel aan en de rest niet. (Deze staat verder altijd uit want ik zit 95% van de tijd alleen in de auto)

Weet iemand waarom die steeds automatisch aangaat? klein dingetje, maar ik erger me er mateloos aan...

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Mijn gok is dat die niet uit staat, maar op de stand auto en daarom dus voorverwarmd. Normaal zit er detectie in voor of er iemand zit, maar bij preheaten zet die hem sowieso aan als die stand op die stand staat.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15

Bever!

3

[...]

Ik was van plan om een tesla Model Y te gaan bestellen, Maar na al die verhalen over phantom braking, het uitfaseren van radar en met vision verder gaan heb ik toch ernstige bedenkingen of het wel een tesla moet worden.

Ik nu een Ioniq 38 kWh en nog nooit problemen gehad met de ACC. Hij houdt naar mijn smaak wel veel afstand dus soms moet ik zelf het gat wat verkleinen maar phantom braking heb ik nog niet mee gemaakt. ik vind het juist zeer ontspannen rijden en zou er een pest hekel aan hebben dat je op je hoede moet zijn omdat de auto zo maar in remmen gaat.
Mijn vrouw moet er ook in rijden en dat kan ik haar toch niet aandoen? Dan maar langer wachten en een Ioniq 5 aanschaffen wellicht?

Inmiddels ruim 10k km gereden met vision en het werkt prima. Geen phantom brake gehad, 1x gereduceerde snelheid (100) vanwege slecht zicht snachts. Mijn vrouw heb ik überhaupt nooit gehoord over phantom braking en heb hem al sinds 2019..

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:37
Vraagje

Heb een model 3 van paar maanden oud en het stuur staat bij rechtuit rijden iets scheef.
Begin me er steeds meer aan te ergeren.

Kan dit Tesla makkelijk fixen of moet ie dan op de uitlijnbank ?

• ksmink
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-01 17:12
jevdr1990 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:15:
Als ik 's ochtends mijn M3 wil voorverwarmen en ik klik op het ventilatorsymbool dan werkt dit, echter als ik dan op climate control klik om mijn bestuurderstoel/stuur te verwarmen staat altijd de bijrijdersstoel wel aan en de rest niet. (Deze staat verder altijd uit want ik zit 95% van de tijd alleen in de auto)

Weet iemand waarom die steeds automatisch aangaat? klein dingetje, maar ik erger me er mateloos aan...
Oh wat zou ik hier ook graag een oplossing voor willen. Ik zet tegenwoordig direct de stoelverwarming zelf aan en daarna weer uit.

Kan op deze manier geen gepland verwarmen gebruiken :(
ksmink schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:35:
[...]

Oh wat zou ik hier ook graag een oplossing voor willen. Ik zet tegenwoordig direct de stoelverwarming zelf aan en daarna weer uit.

Kan op deze manier geen gepland verwarmen gebruiken :(
Omdat de stoelverwarming dan aan gaat? Is dat zo’n ramp dan?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

mustisen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:02:
[...]

Mijn Model Y heeft in ieder geval geen LIDAR. Dus alleen parkeersensoren rondom en 8 camera's.

Waar ik voorheen wel een rode lijn zag in de hoeken (dus geen halve cirkels) wanneer ik door de opening van mijn carport rij (en ook heel veel piepjes omdat ik dus zo dicht bij de zijkant kom), zie ik geen rode lijn in de hoeken en hoor ik geen harde piep meer als ik er heel dicht op zit, sinds ik op 2022.40.4.1 zit.

Het heeft mij aan het denken gezet toen ik de cameraman in dit filmpje zijn hand op de sensor ziet zetten vanaf 17:35. Deze Tesla gebruikt volgens de chauffeur louter Tesla Vision tijdens het inparkeren. Ik heb geen EAP, dus ik kan het niet testen zoals het in de Youtube video gebeurd, maar het heeft mij wel beter doen opletten tijdens het parkeren zelf en het viel mij op.
LIDAR zul je idd niet hebben. :) Maar als je dicht op een auto/muur komt dan krijg je de afstand in centimeters te zien? Dan zal hij nog gewoon de sensoren gebruiken lijkt me.

pegasuspiet schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:08:
Vraagje

Heb een model 3 van paar maanden oud en het stuur staat bij rechtuit rijden iets scheef.

Kan meerdere oorzaken hebben. Zou gewoon een afspraak maken.

Caelorum schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:17:
Mijn gok is dat die niet uit staat, maar op de stand auto en daarom dus voorverwarmd. Normaal zit er detectie in voor of er iemand zit, maar bij preheaten zet die hem sowieso aan als die stand op die stand staat.
Bij mij gaat de stoelverwarming ook altijd naar auto bij preheaten/aanzetten van climate. Beide voorstoelen. Ik gebruik in de auto nooit de auto stand. Boeit verder niet mega veel maar snap idd niet dat hij niet gewoon je instelling gebruikt.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15

Bever!

3

pegasuspiet schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:08:
Vraagje

Kan iedereen wel uitlijnen

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
Vandaag tussen 16.00-17.00 in de regen gereden en de ruitenwissers maar 1x handmatig extra laten wissen. Kan me niet herinner dat het ooit zo goed was.

Model 3

• CJ143
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-10-2023
Ervaring tesla m3 dual motor lr dec. 2020.long range All wheel drive.
12-12-2020 de tesla privé via internet gekocht na proefrit in Groningen. Leverdatum 28-12-20.
Een rode met trekhaak. Via internet deze site gevonden en las dat type 2021 al geleverd werd, oa met warmtepomp en zwarte lijsten. De volgende dag tsg (tesla centrum Groningen) gebeld met verzoek om het nieuwe type. Reactie: we doen ons best, als er 1 op de boot staat die nog geen bestemming heeft lukt dit. Enige tijd later bericht dat er inderdaad eentje op de boot stond.
Eind december bericht dat ik mijn tesla 28-12 in Eindhoven kon halen. Best een vette treinreis van ui Noord Nederland. De 27e bericht van scg: een collega moet van Eindhoven richting Zwolle en wil best uw tesla even in Groningen brengen, wij leveren hem dan de 28e af bij van der Valk in Zuidbroek, dit ivm Corona.
Super service en ze waren er op de afgesproken tijd.
Nu dus bijna 2 jaar en ruim 60.000 km verder. 1 keer bij tsg geweest om een onderdeeltje van de warmtepomp te vervangen en verder nog geen garage gezien! Inmiddels trips gemaakt naar o.a. Oostenrijk, Frankrijk, Italië en Slovenië. Nooit geen problemen gehad, nooit hoeven wachten bij sneladers van tesla. Laad meestal thuis tot ca 83% en op de verre reizen bij de snellader vaak tot 100% omdat ik anders de koffie niet op krijg.
En ja, soms piept hij al ik de witte streep aan de zijkant te dicht nader, in al die km 3-4 keer fantombreak gehad maar niet echt hinderlijk hard. Ik heb EA en de 18 inch velgen. Verbruik varieert van 13,4 tot 22kwh met aanhanger en huif. Rij 2 x per jaar een stuk met boot en trailer, samen ongeveer 975kg. Verbruik gaat dan naar ca. 26kwh. Wel door slechte uitlijning af fabriek na 25000 km nieuwe voorbanden moeten halen en auto dus uit laten lijnen (niet bij tesla overigens)
Op snelwegen heerlijk de auto het zelf laten doen, gaat meestal prima, file rijden gaat prima. Heel veel klachten die ik hier lees herken ik niet, kom ze zelden tegen. Ik heb software 2022.40.4.1
Doe gewoon alle updates en ben nog steeds blij met de rode. De volgende wordt tzt waarschijnlijk de Y. Degradatie is inmiddels ruim 5%. En echt, ik rij er met heel veel plezier in, nog nooit zo’n soepel rijdende auto gehad en ik rij al meer dan 50 jaar. Van o.a. Renault 4 en 16, Mercury Sable, Mercedes’ 220cdi, Renault 25 6 cilinder tot oldtimer 500 sel verlengd. Krijg ook regelmatig updates, zie ineens bij richting aangeven de zijkant van de auto op de iPad en het naastliggende fietspad, opwaardering geluidsinstallatie en nog veel meer.
Kortom, een zeer tevreden T rijder. Bij Mercedes was ik zeker al 2 beste onderhoudsbeurten verder a ca 750 per stuk.

[ Voor 0% gewijzigd door CJ143 op 23-11-2022 22:03 . Reden: Taal fouten ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10
this schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:26:
[...]

En is het zelfs niet zo dat je bij 0% nog turtle mode hebt of iets dergelijks?
Ik had eigenlijk al na een paar dagen alle vertrouwen in dat percentage.
Ik probeer het gewoon boven de 10% te houden, meer dan comfortabel genoeg om in worst case ergens langs een laadpaal te moeten hangen.

@GAIAjohan Een Tesla batterij is wel niet te vergelijken met een gsm batterij. Dus voor opeens van 10% naar 0% te gaan hoef je je geen zorgen te maken.
Maar dat is het gevoel nou juist waar ik nog moeite mee heb. Overigens hierboven dus wel iemand die van 14->8 ging. Zoiets zul je met een vloeistof niet zomaar hebben.
De Tesla verliest ook lading terwijl hij op de oprit staat. Vind ik ook vrij lastig/irritant. Sinds ik WiFi uit heb gezet is het gelukkig een stuk minder extreem.
Bij een ICE kun je het ding 3 weken laten staan zonder dat je minder ver kunnen komen na die 3 weken.
Het is allemaal gewenning. En sommige dingen qua gewenning duren langer dan andere dingen.

Vanavond voor het eerst sinds bijna 3 weken weer in de Peugeot (2.0 diesel 150pk/370nm) gestapt die tegenwoordig tweede auto is, en voor echt langere afstanden/vakantie. Oh kak, ik moet stoel enz eerst goed zetten voor ik kan rijden.
wat een motorkabaal. Wat een trillingen bij het starten van de diesel en tijdens het warm worden . Oh ja koppeling gebruiken. Oh ja, ik moet zelf remmen ipv gas geven/remmen met eigenlijk alleen gaspedaal.
Aandrijfkrachten in het stuur
Sturen gaat zwaar
Oef wat doet deze auto drempels slecht

Maar ook:
Wat voelt het leer op de stoelen kwalitatief dik.
Een normale cruise control, heeeeeerlijk. Een resume knop.. ongeëvenaard :+
De koplampen van de Peugeot zijn qua dimlicht écht stukken beter, ook na herkalibratie in Tesla.
Een gewone klokkenwinkel voor je neus is prettiger dan een groot scherm in het midden.
Korte oneffenheden/hobbelweg zijn hier veel prettiger.

En ja eigenlijk zijn de handvatten om de deuren te openen ook makkelijker.

Ik heb niet gedacht: oef wat is deze auto langzaam, maar nu rijd ik de Tesla ook in chill mode. En snel optrekken win je meestal niks mee.

Maar als ik morgen in de Tesla zit zal ik heel blij zijn met het rijden op zich. Geen gekoppel, niet schakelen, eigenlijk alleen het rechter pedaal bedienen en verder zoemen over de weg.

Qua rijden is de Tesla of sowieso elektrisch rijden echt wel autorijden 2.0. 1 pedaal bediening, de rust in het interieur, het lineair kunnen opbouwen van snelheid. Maar ik ben gewoon nog niet overal even enthousiast over, en dan zijn het vooral de dingetjes waar andere fabrikanten lange ervaring in hebben, wat meer auto constructeur dan software bedrijf zijn.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Deze user gaat ook bij de Tesla familie. De kogel is eindelijk door de kerk: 3 November Model Y besteld (prive, blauw met trekhaak), eind december verwachte levering. :-) maar wat een bak geld zeg...

Nu meterkast aanpakken (van 1 fase naar 3) maar dat gaat nog erg lang duren door slimme meter tekorten. Nou kan ik wellicht de Tesla Wall Charger aansluiten op 1 fase maar misschien is laden met een granny ook een mogelijkheid. Die laatste is inmiddels uit de levering wegbezuinigd maar zijn er daadwerkelijk mensen die hem regelmatig gebruiken? Voor mijn ouders en hun Kona EV is het hun enige oplaad mogelijkheid.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

styno schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:57:
Deze user gaat ook bij de Tesla familie. De kogel is eindelijk door de kerk: 3 November Model Y besteld (prive, blauw met trekhaak), eind december verwachte levering. :-) maar wat een bak geld zeg...

Nu meterkast aanpakken (van 1 fase naar 3) maar dat gaat nog erg lang duren door slimme meter tekorten. Nou kan ik wellicht de Tesla Wall Charger aansluiten op 1 fase maar misschien is laden met een granny ook een mogelijkheid. Die laatste is inmiddels uit de levering wegbezuinigd maar zijn er daadwerkelijk mensen die hem regelmatig gebruiken? Voor mijn ouders en hun Kona EV is het hun enige oplaad mogelijkheid.
Er was hier laatst een link gepost dat de mobiele lader er gewoon nog bij zit. Alleen niet met een verloop naar een CEE stekker.

Dus als je wel een degelijk aangelegd buiten stopcontact hebt zou je inderdaad met de mobiele lader kunnen werken (3,6 kW max).

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05
Heb een paal met 11kw. Ondanks dat het super relaxed is (het is overkill i.m.o.), zou 3,6kw laden eigenlijk ook prima voldoen. Enige reden om een wall-charger te kopen is het knopje om de laadpoort te ontgrendelen en de vaste kabel.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48

Gewoon alvast de TWC aansluiten op 1 fase zou ik zeggen. Ik laad ook met 3.7 kW en dat gaat prima. In een nachtje heb ik de SR+ wel weer vol (tenzij je heel laat aankomt en weer vroeg weg moet). Het gebeurt mij eigenlijk nooit dat ik leeg thuis kom en dezelfde dag nog weer weg moet. Dan zou je wel wat voordeel kunnen hebben van 3 fasen. Best kans dat je die meterkast verbouwing uiteindelijk weggegooid geld vindt ;)

Houdt er ook rekening mee dat de granny een stuk langzamer laadt dan de TWC (uit mijn hoofd max 12A ipv 16A). Dat is toch precies te weinig voor dagelijks gebruik.

En dat knopje is wel heel erg fijn, maar zit ook op de granny.

Granny zit er in NL volgens de Tesla site nog gewoon bij. In de US niet meer. Al zou ik persoonlijk daar niet altijd mee laden. Zou lekker een TWC ophangen en dan kun je eigenlijk ook prima op 1F laden. Eventueel op 1x32 met Pi voor LB.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview

Waarom 995 euro duurder? Omdat het voorraad is? Jeetje...

Life is too short to drive boring cars

Afleverkosten. :)

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:57
Hier komt nu de nieuwe navigatie update binnen.

• SirLct

Ik begrijp weinig van karma gebeuren maar je gaat nu overstappen naar Tesla, maar je heb al een van de hoogste karma in Tesla als onderwerp...

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
Sunri5e schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:06:
Hier komt nu de nieuwe navigatie update binnen.
En mijn update naar 2022.40.X is weer verdwenen. Heb er nu nog gewoon 2022.20.8 op staan, maar de update melding is, zowel in de auto als in de app, verdwenen.
Raar.

Is die update terug getrokken?

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
Nou jungens... FSD Beta is nu officieel voor iedereen met FSD (in VS) beschikbaar. Ik vind dit toch wel een mijlpaal. Ze zijn nu comfortabel genoeg om het aan iedereen beschikbaar te stellen (al is het nog steeds BETA). Ik verwacht dat de verbeteringen nu nog sneller zullen gaan met zoveel data dat ineens beschikbaar komt. :+

Model 3

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:07
ElonDusk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:50:
Nou jungens... FSD Beta is nu officieel voor iedereen met FSD (in VS) beschikbaar. Ik vind dit toch wel een mijlpaal. Ze zijn nu comfortabel genoeg om het aan iedereen beschikbaar te stellen (al is het nog steeds BETA). Ik verwacht dat de verbeteringen nu nog sneller zullen gaan met zoveel data dat ineens beschikbaar komt. :+
Jeej, misschien dat het dan toch nog beschikbaar komt binnen mijn leasetermijn (LR2019 voor 5 jaar) :+

• DaCoTa
pimk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:31:
[...]
En mijn update naar 2022.40.X is weer verdwenen. Heb er nu nog gewoon 2022.20.8 op staan, maar de update melding is, zowel in de auto als in de app, verdwenen.
Raar.

Is die update terug getrokken?
Waarschijnlijk krijg je een nieuwere 40. Op een bepaald moment stoppen ze met roll-out van een versie, en dan wordt je weer op de grote hoop wachtenden gegooid.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:54
ElonDusk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:50:
Dit jaar zei Elon toch in Europa :+

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:19
carpebios schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:18:
[...]

Dit jaar zei Elon toch in Europa :+
Wel, het grootste nieuws is volgens mij dat de beta voor iedereen in heel Noord Amerika is. Er lijkt dus eindelijk wat expansie te komen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Telesto op 24-11-2022 09:29 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:54
Telesto schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:28:
[...]

Wel, het grootste nieuws is volgens mij de beta voor iedereen in heel Noord Amerika is. Er lijkt dus eindelijk wat expansie te komen _/-\o_
Ja en die beta was daar natuurlijk al heel lang. In Europa hebben we andere wegen, andere situaties etc. Ik zie niet niet positief in voor ons, dat gaat nog jaren duren. Niet te praten over de regelgeving hier natuurlijk.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• mustisen
turkeyhakan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:13:
[...]

Komt door het koude weer. Je kunt in Google Chrome “vertalen” aanzetten, doe ik ook altijd.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn stuur 09-22 MYP.
Volgens mij heb jij gelijk. Gisteren bij 10-12 graden gereden en toen was het sturen juist heel vloeiend. Geen enkel weerstand. Heel vreemd dat een dergelijke functionaliteit weersafhankelijk kan zijn :F

• STIMPPYYY
Ben wel benieuwd, mijn voorbumper moet worden vervangen. Zou ik dan ook zo’n bumper krijgen zonder sensoren erin 😱. Zullen zien.

• styno

styno

Pierz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 00:02:
[...]

Gewoon alvast de TWC aansluiten op 1 fase zou ik zeggen. Ik laad ook met 3.7 kW en dat gaat prima. In een nachtje heb ik de SR+ wel weer vol (tenzij je heel laat aankomt en weer vroeg weg moet). Het gebeurt mij eigenlijk nooit dat ik leeg thuis kom en dezelfde dag nog weer weg moet. Dan zou je wel wat voordeel kunnen hebben van 3 fasen. Best kans dat je die meterkast verbouwing uiteindelijk weggegooid geld vindt ;)

Houdt er ook rekening mee dat de granny een stuk langzamer laadt dan de TWC (uit mijn hoofd max 12A ipv 16A). Dat is toch precies te weinig voor dagelijks gebruik.

En dat knopje is wel heel erg fijn, maar zit ook op de granny.
Ik ben blij te horen dat 1 fase 16A in de meeste gevallen genoeg is. Misschien dat ik nog in mijn achterhoofd heb dat de duurdere Tesla's (en de alternatieven die ik bekeken heb) allemaal grotere accu's hebben maar de SR die ik besteld heb is kleiner en dus ook sneller weer vol.

De meterkast is van eind jaren '70 en niet volledig afgedekt met aardlek, deels smeltzekeringen en te weinig groepen voor uitbreiding met EV en zonnepanelen groepen. Een moderne kast ziet er ook een stuk beter uit dan het zootje aan uitbreidingen die er nu zit. Dus die 3-fase ombouw en modernisering blijft z'n nut wel houden.
SirLct schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:16:
[...]

Ik begrijp weinig van karma gebeuren maar je gaat nu overstappen naar Tesla, maar je heb al een van de hoogste karma in Tesla als onderwerp...
Ik ben betrokken binnen deze community -en daarbuiten- op gebied van klimaatverandering, duurzame energie en duurzamere manieren van leven waar ook mijn interesse voor EV's uit voort komt. Met name Tesla die de EV mainstream gemaakt heeft en daarvoor op de frontpage regelmatig een lans gebroken, vandaar de karma. Ik rij nu nog privé in een Prius, ook zo'n baanbrekende auto die mobiliteit schoner en milieuvriendelijker maakte. Maar over willen stappen en over kunnen stappen zijn twee dingen. En, je zou ook een punt kunnen maken dat een oude zuinige Prius ook een vorm van duurzaamerheid is dus die EV had geen haast.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• SirLct
styno schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:57:
[...]

Ik ben betrokken binnen deze community -en daarbuiten- op gebied van klimaatverandering en duurzamere manieren van leven waar ook mijn interesse voor EV's uit voort komt. Met name Tesla die de EV mainstream gemaakt heeft. Met name daarvoor op de frontpage een lans gebroken, vandaar de karma. Ik rij nu nog privé in een Prius, ook zo'n baanbrekende auto die mobiliteit schoner en milieuvriendelijker maakte. Maar over willen stappen en over kunnen stappen zijn twee dingen. En, je zou ook een punt kunnen maken dat een oude zuinige Prius ook een vorm van duurzaamerheid is dus die EV had geen haast.
Duidelijk. Ik begrijp nooit echt hoe de karma werken :+
Heb je de nieuwe prius gezien, wat een mooie bak geworden.

• styno

styno

SirLct schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:00:
[...]

Duidelijk. Ik begrijp nooit echt hoe de karma werken :+
Heb je de nieuwe prius gezien, wat een mooie bak geworden.
Hij is echt een stuk beter te pruimen dan de oude (ik heb de 3e generatie uit 2009) maar rij geen auto voor de looks, de Model Y wint ook geen design prijzen voor looks. Jammer dat Toyota de handschoen zo laat pas heeft opgepakt, dat heeft ze in mij een klant gekost want ik ben echt tevreden over de Prius. Geen poespas, geen geweldig weggedrag maar wel praktisch, zuinig (4.6l/100km over 280k km) en nooit een probleem gehad.
Alhoewel, praktisch, het blijft jammer dat Toyota de Prius nooit voor een trekgewicht heeft laten keuren want anders had ik er nog een aantal jaren in doorgereden.

• mustisen
Heeft er iemand ervaring met eventuele vampire drain door ABRP wanneer deze toestemming heeft gekregen om gegevens van de Tesla op te vragen? Of gedraagt ABRP zich netjes en maakt de auto nooit wakker?

• Caelorum
SirLct schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:16:
[...]

Elk topic waar die tag aan hangt krijg je punten voor als je er actief in bent. En kijk eens wat een lijst met niet-relevante of maar heel beperkt relevante topics eraan hangt: merk: Tesla
styno schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:06:
[...]

Hij is echt een stuk beter te pruimen dan de oude (ik heb de 3e generatie uit 2009) maar rij geen auto voor de looks, de Model Y wint ook geen design prijzen voor looks. Jammer dat Toyota de handschoen zo laat pas heeft opgepakt, dat heeft ze in mij een klant gekost want ik ben echt tevreden over de Prius. Geen poespas, geen geweldig weggedrag maar wel praktisch, zuinig (4.6l/100km over 280k km) en nooit een probleem gehad.
Alhoewel, praktisch, het blijft jammer dat Toyota de Prius nooit voor een trekgewicht heeft laten keuren want anders had ik er nog een aantal jaren in doorgereden.
Ik heb zelf de hybrides maar overgeslagen. Ik had 2014-2018 een LEAF en dat ging prima met mijn mobiliteitspatroon in die periode.

Daarna had ik echter regelmatig langere ritten (~400 km) en helaas was toen een Model S buiten bereik. EVs met voldoende bereik waren er toen niet. Heb toen overwogen of ik een hybride zou gaan rijden of een zuinige diesel. Na vergelijken met een Avensis toch voor dat laatste gekozen en met de Megane Station kwam ik ook gemiddeld uit op 4,5 l/100 km. En diesel levert iets minder CO2 op per km dan benzine. Mogelijk wel wat meer lokale uitstoot (zeker nu achteraf blijkt dat ook Renault heeft gesjoemeld).

Kortom, de winst van de hybride woog voor mij niet op tegen de veel hogere aanschafprijs + hogere brandstofprijs. Toyota had begin deze eeuw inderdaad een leidende rol bij het zuiniger maken van ICE auto's, maar ik vind het inmiddels een gepasseerd station en denk dat ze veel problemen gaan hebben door daar zo aan vast te houden.

Anyway, sinds vorig jaar weer happy 100% elektrisch. Eerst met een Ioniq 5 en over een paar weken met een Model Y RWD. Ik snap dat niet iedereen direct over kan stappen, maar kan je haast garanderen dat je daarna niet meer terug wilt.

• Kju
  • Laatst online: 16:24

Kju

Ik ga me ook maar melden. Na bijna 2 jaar en 60.000 km heb ik m’n Fat E-tron verkocht. Nu gekozen voor een Model Y LR. Niet heel sexy maar ik heb nu gekozen voor functie, verbruik en range. Geen idee of het zal bevallen dus deze keer maar voor lease gegaan. Besteld eind september, levering Q4 volgens de leasemaatschappij.

PSN: Kjujay

• mustisen
Prijzen bij de Tesla Superchargers (in ieder geval die bij Gouda) lijken nóg verder naar beneden te zijn bijgesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTcOi8uPx4mOEmkDQ3qV2CyYXMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCqyHuK1My6bTvGx2ZnXVZKc.jpg?f=fotoalbum_large

Ben op moment van schrijven voor €0,32/kWh aan het laden.

Bij de openbare laders in mijn woonplaats (voornamelijk Vattenfall) zit ik op €0,46/kWh + €0,29 opstartkosten per laadbeurt.
mustisen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:25:
Prijzen bij de Tesla Superchargers (in ieder geval die bij Gouda) lijken nóg verder naar beneden te zijn bijgesteld?

[Afbeelding]

Bij de openbare laders in mijn woonplaats (voornamelijk Vattenfall) zit ik op €0,46/kWh + €0,29 opstartkosten per laadbeurt.
Maar er staat per kWs, dat is is dus kilowatt-seconde, niet kilowattuur... Dan kost het dus €0,32 x 3600 = €1152 per kWh! 😱😱😱😱

Maar alle gekheid op een stokje: dit is wel heel erg goed deze ontwikkeling. De prijsverhoging werd breed uitgemeten in de media, vraag me af of ze dit überhaupt gaan noemen...

[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 24-11-2022 12:32 ]

• Caelorum
bilgy_no1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:30:
[...]

Maar er staat per kWs, dat is is dus kilowatt-seconde, niet kilowattuur... Dan kost het dus €0,32 x 3600 = €1152 per kWh! 😱😱😱😱

Maar alle gekheid op een stokje: dit is wel heel erg goed deze ontwikkeling. De prijsverhoging werd breed uitgemeten in de media, vraag me af of ze dit überhaupt gaan noemen...
Het is Turks, dus kWs is kWh (uur is saat in het Turks)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[Afbeelding]

In Nederland wel, in het buitenland zijn de prijzen ook lager, maar nog niet zo laag.

Gok dat ze hun infrastructuur qua tech hebben aangepast dat ze iets beter kunnen werken met spotprijzen. Wat in mijn optiek wel verstandig is, zo heb je grotendeels baat van de lagere prijzen, zonder dat ze hun prijzen articifieel hoog moeten houden omdat ze risico af moeten dekken.

Als ik dan een keer meer moet betalen, so be it.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• mustisen
bilgy_no1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:30:
[...]

Hahaha, ik wilde mijn Tesla niet ff naar het Nederlands zetten voor een foto ;) De s staat voor 'saat', wat uur betekent in het Turks ;)

Ja, ben ook zeer benieuwd of dit de media haalt!

• styno

styno

bilgy_no1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:32:
[...]

Ik heb zelf de hybrides maar overgeslagen. Ik had 2014-2018 een LEAF en dat ging prima met mijn mobiliteitspatroon in die periode.
Begin 2010 was er niet veel keus buiten een hybride als je zuinig (met toch wat ruimte) wilde rijden. De Nissan Leaf kwam pas 2 (?) jaar later op de markt en, hoewel het aanvankelijk een succes was, vond ik het maar een matig product voor de prijs. Tja, en toen kwam Tesla met de Model S in 2012, wow! Niet te betalen (voor mij) en niet te vergelijken maar mijn gedachte was: zo kan elektrisch rijden dus ook en nu, 10 jaar later, is dat ook voor mij haalbaar geworden.
Kortom, de winst van de hybride woog voor mij niet op tegen de veel hogere aanschafprijs + hogere brandstofprijs. Toyota had begin deze eeuw inderdaad een leidende rol bij het zuiniger maken van ICE auto's, maar ik vind het inmiddels een gepasseerd station en denk dat ze veel problemen gaan hebben door daar zo aan vast te houden.
We hebben onze Prius eerst 4 jaar geleased en daarna prive overgenomen. In de lease was het toen een uitstekende keus.
Anyway, sinds vorig jaar weer happy 100% elektrisch. Eerst met een Ioniq 5 en over een paar weken met een Model Y RWD. Ik snap dat niet iedereen direct over kan stappen, maar kan je haast garanderen dat je daarna niet meer terug wilt.
Dat snap ik helemaal! Zelfs vergeleken met de Prius zijn de Volvo V40 diesels van het werk al trillende, bokkerige (door sterk varierend koppel over rpm) en brommende hokken. Toegegeven, als je het gaspedaal in de Prius weet te vinden dan jankt de motor het voorruim uit maar op (niet al te hoge) kruissnelheid is die erg prettig. Ik verwacht qua rijcomfort er met de Model Y nog eens gigantisch op vooruit te gaan.

• this
styno schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:57:
[...]

Ik ben blij te horen dat 1 fase 16A in de meeste gevallen genoeg is. Misschien dat ik nog in mijn achterhoofd heb dat de duurdere Tesla's (en de alternatieven die ik bekeken heb) allemaal grotere accu's hebben maar de SR die ik besteld heb is kleiner en dus ook sneller weer vol.

De meterkast is van eind jaren '70 en niet volledig afgedekt met aardlek, deels smeltzekeringen en te weinig groepen voor uitbreiding met EV en zonnepanelen groepen. Een moderne kast ziet er ook een stuk beter uit dan het zootje aan uitbreidingen die er nu zit. Dus die 3-fase ombouw en modernisering blijft z'n nut wel houden.
Let er wel op dat er naar de toekomst toe op capaciteit gaat verrekend worden.
In België begint dat vanaf januari, Nederland zal vast de komende jaren ook wel volgen.
Dit heeft als gevolg dat hoe hoger jouw piek, hoe meer je zal betalen. En 7,6kWh (maximale dat je op 1FA kan halen) is al een vrij hoge piek.

Wij hebben gewoon een 1FA aansluiting, de bekabeling ligt wel allemaal klaar voor 3FA mocht het ooit nodig zijn. De extra kost hiervoor viel toch goed mee.
Maar vaak zitten we gewoon rond 3kWh te laden in plaats van de totale capaciteit te benutten.
En als het nu eens echt nodig is om heel snel bij te laden, pak ik wel een snellader mee onderweg.
Tot nu toe zie ik eigenlijk echt niet in waarom iemand thuis 11kWh capaciteit nodig zou hebben. Tenzij je echt heel regelmatig een halfuurtje thuis komt om dan weer weg te moeten en dat je in dat halfuurtje wel wat kilometertjes wilt kunnen bijladen.
Of als je van plan bent meerdere wagens tegelijk te laden kan het ook zijn nut hebben.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:57
Tesla stuurt mij zelfs al mails met dat de Model Y RW dit jaar nog beschikbaar is in sommige configuraties. Loopt de verkoop niet zo goed?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
this schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:09:
[...]

Tot nu toe zie ik eigenlijk echt niet in waarom iemand thuis 11kWh capaciteit nodig zou hebben. Tenzij je echt heel regelmatig een halfuurtje thuis komt om dan weer weg te moeten en dat je in dat halfuurtje wel wat kilometertjes wilt kunnen bijladen.
Of als je van plan bent meerdere wagens tegelijk te laden kan het ook zijn nut hebben.
Omdat je daarmee efficienter laadt. Als de auto aan het laden is is het verbruik om de systemen running te houden 400 watt (in die orde van grootte).

Laad je de auto dus in 2 uur vol dan verbruik je minder dan dat je er 8 uur over doet.

• Caelorum
@this Dat je het aansluit op 3 fase wil niet zeggen dat je ook op 11kW moet laden. Je kan prima de auto instellen op 5A laden bijv. Je krijgt er echter wel de optie voor.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:16

Damian

Insane Obtrusion

S3XY Buttons zijn binnen :)

Nu nog een Tesla Model Y ophalen :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01 00:50

[Afbeelding]

In Akersloot vandaag € 0,31 .
Grappige ervaring vandaag: ik reed achter een busje voor oa gehandicaptenvervoer en op de achterkant stond een levensgrote foto met allerlei mensen erop. De Tesla herkende de mensen op de foto als mensen die op straat liepen en telkens als ik dichterbij het busje kwam kreeg ik de rode waarschuwing dat ik een voetganger ging overrijden. Het camera systeem reageert dus duidelijk anders dan de sensoren. Het lijkt alerter te zien en ik verwacht eerder gewaarschuwd te worden bij overstekende voetgangers dan met het sensorensysteem.
Sunri5e schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:22:
Tesla stuurt mij zelfs al mails met dat de Model Y RW dit jaar nog beschikbaar is in sommige configuraties. Loopt de verkoop niet zo goed?
Er komt gewoon veel binnen. En niet alles is verkocht nee. Niet goed zal het niet zijn, kan altijd beter. Zullen ook best wat mensen/bedrijven de hand op de knip gaan houden.

• STIMPPYYY
Caelorum schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:32:
@this Dat je het aansluit op 3 fase wil niet zeggen dat je ook op 11kW moet laden. Je kan prima de auto instellen op 5A laden bijv. Je krijgt er echter wel de optie voor.
Eens, doe het goed of doe het niet (dus geen paal :)).

Nogmaals, die 11kw die ik thuis heb is niet nodig, maar wel future proof. Al zou ik niet snel een paal meer plaatsen. Via granny ging ook prima. Als ik een paal plaats zeker wel meteen goed doen dus.

• this
Wolly schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:32:
[...]

Omdat je daarmee efficienter laadt. Als de auto aan het laden is is het verbruik om de systemen running te houden 400 watt (in die orde van grootte).

Laad je de auto dus in 2 uur vol dan verbruik je minder dan dat je er 8 uur over doet.
Je hebt wel een hogere minimumlimiet waarmee je moet laden bij 3fa, iets om rekening mee te houden als je zonnepanelen hebt.

En weet je hoeveel het verlies is bij bijvoorbeeld 2kWh tov 6kWh? Want daar ben ik wel benieuwd naar als Belg.
Want als het verlies ons meer kost dan dat we extra moeten betalen aan capaciteitstarief, heeft het ook geen zin om traag te laden.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-01 17:52
Dat bevestigt wat ik ook vernam. Dit weekend heb ik een proefrit gemaakt in een Model Y en mij werd hetzelfde gemeld: snel leverbaar.

Niet gevraagd naar de reden, maar ik vermoed dat de autoverkopen teruglopen zoals in elke crisis.

Analoog komt weer helemaal terug

• Caelorum
Inspired schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:45:
[...]

Er komt gewoon veel binnen. En niet alles is verkocht nee. Niet goed zal het niet zijn, kan altijd beter. Zullen ook best wat mensen/bedrijven de hand op de knip gaan houden.
Ik hoop het :) Oktober volgend jaar loopt mijn leasecontract af en wilde vanaf het begin eigenlijk al een Y. Maar zo duur als ze nu zijn ga ik het niet doen en verleng ik deze wel met een jaar. Zou mooi zijn als ze iets minder gewild worden.
Caelorum schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:02:
[...]

Ik hoop het :) Oktober volgend jaar loopt mijn leasecontract af en wilde vanaf het begin eigenlijk al een Y. Maar zo duur als ze nu zijn ga ik het niet doen en verleng ik deze wel met een jaar. Zou mooi zijn als ze iets minder gewild worden.
50k is niet duur toch? Zie de Y RWD niet snel nog verder zakken. Mijn 3 is in juli 4 jaar. Weet nog ff niet wat ik doe. Verlengen (4%), een Y leasen of zelf wat kopen en stoppen met leasen.

bert pit schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:59:
[...]

Dat bevestigt wat ik ook vernam. Dit weekend heb ik een proefrit gemaakt in een Model Y en mij werd hetzelfde gemeld: snel leverbaar.

Niet gevraagd naar de reden, maar ik vermoed dat de autoverkopen teruglopen zoals in elke crisis.
Denk dat het terug lopen bij Tesla nog wel meevalt. Zo hoog zijn de cijfers in NL niet meer. Er is veel concurrentie. Als er dan ineens 5-10k? Model Ys op de kade staan dan ben je die niet meteen allemaal kwijt.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Eind oktober de MY RWD besteld, wordt geleverd eind december (als het goed is).

Dat gaat inderdaad best snel dus. Proces gaat tot nu toe ook vrij soepel.

XMCS Netherlands

this schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:52:
[...]

Je hebt wel een hogere minimumlimiet waarmee je moet laden bij 3fa, iets om rekening mee te houden als je zonnepanelen hebt.

En weet je hoeveel het verlies is bij bijvoorbeeld 2kWh tov 6kWh? Want daar ben ik wel benieuwd naar als Belg.
Want als het verlies ons meer kost dan dat we extra moeten betalen aan capaciteitstarief, heeft het ook geen zin om traag te laden.
Even zoeken in dit topic. Iemand heeft wel eens een link gepost naar een Duitser die het getest had. Verlies bij een Tesla valt nog mee.

• janpersoons
  • Laatst online: 02-12-2024
Maandag heb ik een testrit met de model Y, telefonisch liet Tesla me weten dat sommige modellen dit jaar nog geleverd konden worden. (België)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
bert pit schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:59:
[...]

Ik denk eerder dat lease maatschappijen en ook particulieren liever eind november t/m eind december geen auto's op kenteken zetten.

• Caelorum
Inspired schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:06:
[...]
50k is niet duur toch? Zie de Y RWD niet snel nog verder zakken. Mijn 3 is in juli 4 jaar. Weet nog ff niet wat ik doe. Verlengen (4%), een Y leasen of zelf wat kopen en stoppen met leasen.
Nee, maar ik heb nu 50k met 4% bijtelling. Dan is een nieuwe Y wel wat duurder, nog even de hogere leaseprijs vanwege de hoge vraag daargelaten.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:10:
[...]

Nee, maar ik heb nu 50k met 4% bijtelling. Dan is een nieuwe Y wel wat duurder, nog even de hogere leaseprijs vanwege de hoge vraag rente daargelaten.
Fixed that for you... De rentes zijn significant hoger en die betalen leasemaatschappijen ook gewoon

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:41
Caelorum schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:02:
[...]

Wat voor maandbedrag vraagt jouw leasemaatschappij dan?
Ik heb ze bij mij (athlon) voorbij zien komen voor rond de 900/maand obv 30k en 60 mnd.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:41
Caelorum schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:10:
[...]

Nee, maar ik heb nu 50k met 4% bijtelling. Dan is een nieuwe Y wel wat duurder, nog even de hogere leaseprijs vanwege de hoge vraag daargelaten.
Dan wordt het voor jou de financiele klap het laagste als je nog ergens een 8 of 12% model mee kan pikken.
Als je nu naar een nieuw model gaat is die stap qua bijtelling echt gigantisch.
gustaveau schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:17:
[...]

Dan wordt het voor jou de financiele klap het laagste als je nog ergens een 8 of 12% model mee kan pikken.
Als je nu naar een nieuw model gaat is die stap qua bijtelling echt gigantisch.
Jaar verlengen zal het beste zijn lijkt me.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:50

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Net even gereden in de Y RWD. We hebben hem al besteld, maar hadden alleen proef gereden in de LR en wilde toch even weten wat we nu gekocht hebben :P.

Vering is echt veel soepeler en de stoelen zijn ook zeker merkbaar zachter. Durf ik het te zeggen, eerder aan de zachte kant dan aan de sportieve kant qua vering en comfort? Komende van een weke Skoda Octavia (berucht dat hij te zacht geveerd is) vond ik dit best vergelijkbaar veercomfort :D. Voor mij dikke prima, maar de LR versie die ik in september proef gereden had was heel wat stugger. Als je dat zoekt en fijn vind, dan gaat je dit tegenvallen denk ik.
De auto was 100% geladen voor ons en de range die de auto opgaf vandaag was 410km bij wegrijden (graadje of 10 buiten, for future reference). Ik vind de auto als RWD nog steeds vlot genoeg, het is uiteraard 100% een "wat ben je gewend aan power", maar ik omschrijf de auto zeker als snel.
En hierover twijfel ik, maar mijn eerste indruk was ook dat hij net wat stiller was dan de LR die ik in september proef reed. Maar dat kan ook net een windstille dag zijn vandaag of droger wegdek.

De 19inch wieldoppen vind ik in het echt mooi genoeg, daar ga ik mij niet aan storen.
Granny charger en publieke charger kabel lagen allebei in de kofferbak en bij navraag worden beiden standaard geleverd. En het derde etuitje achterin zat de trekhaak netjes in.

In de software versie waar we in proefreden (geen idee welke, niet naar gekeken) heb je geen enkele vorm van parkeersensoren/piepjes/indicatie. Geen balkjes, geen piepjes, geen lijntjes getekend om de auto. Uiteraard wel een achteruitrijcamera die een hele goede indicatie geeft (duidelijk en scherp beeld). Maar aan de voorkant mag je gokken en ik vond dat heel moeilijk in te schatten.
Dus Tesla mag snel met een update komen dat Tesla Vision hier weer iets van indicaties gaat geven, zeker aan de voorkant.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• MinimeNL
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-02-2024
Is het normaal dat je rijbereik naar een jaar ongeveer 30 kilometer minder is.Van 440 kilometer naar 410 kilometer bij 90% opgeladen.

• Caelorum
gustaveau schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:16:
[...]
Wat voor maandbedrag vraagt jouw leasemaatschappij dan?
Ik heb ze bij mij (athlon) voorbij zien komen voor rond de 900/maand obv 30k en 60 mnd.
Nu helaas wat duur met 1050 excl. brandstof. Dat was 980 incl, maarja, verplichte LM wissel. Maar dan nog is het goedkoper, want "maar" 165E bijtelling per maand.

• Caelorum
Inspired schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:18:
[...]
Jaar verlengen zal het beste zijn lijkt me.
Vermoed dat het uiteindelijk ook op dit aankomt.

• Caelorum
MinimeNL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:52:
Is het normaal dat je rijbereik naar een jaar ongeveer 30 kilometer minder is.Van 440 kilometer naar 410 kilometer bij 90% opgeladen.
10% degradatie is redelijk normaal. Daarna vlakt de degradatiecurve af en zit je een beetje op het niveau die je de jaren erna ook zal hebben.

• styno

styno

Nomad schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:49:
Vering is echt veel soepeler en de stoelen zijn ook zeker merkbaar zachter. Durf ik het te zeggen, eerder aan de zachte kant dan aan de sportieve kant qua vering en comfort? Komende van een weke Skoda Octavia (berucht dat hij te zacht geveerd is) vond ik dit best vergelijkbaar veercomfort :D. Voor mij dikke prima, maar de LR versie die ik in september proef gereden had was heel wat stugger. Als je dat zoekt en fijn vind, dan gaat je dit tegenvallen denk ik.
Voor mij klinkt dit als goed nieuws, was een klein beetje bang dat vrouwlief de vering eigenlijk wat te hard zou vinden maar als het vergelijkbaar is met andere mainstream auto's is het goed.
De auto was 100% geladen voor ons en de range die de auto opgaf vandaag was 410km bij wegrijden (graadje of 10 buiten, for future reference). Ik vind de auto als RWD nog steeds vlot genoeg, het is uiteraard 100% een "wat ben je gewend aan power", maar ik omschrijf de auto zeker als snel.
Alles onder de 10 seconden 0-100 is vlot ten opzichte van wat we 5 jaar geleden rondreed en, voor dit bedrag, onder de 8 seconden is gewoon uitermate snel in dat opzicht. Ik denk dat we de afgelopen jaren rap verwend geraakt zijn door o.a. de Model S/X/3 AWD/Performance/Track/Plaid varianten. Mijn ervaring met Niro, Kona, Ioniq en EV6, komende vanaf een Prius, is dat elke EV snel genoeg™ is.
En hierover twijfel ik, maar mijn eerste indruk was ook dat hij net wat stiller was dan de LR die ik in september proef reed. Maar dat kan ook net een windstille dag zijn vandaag of droger wegdek.

De 19inch wieldoppen vind ik in het echt mooi genoeg, daar ga ik mij niet aan storen.
Granny charger en publieke charger kabel lagen allebei in de kofferbak en bij navraag worden beiden standaard geleverd. En het derde etuitje achterin zat de trekhaak netjes in.
Bedankt voor de vermelding!

• Bastjean
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

Bastjean

Lynk01 sinds 01okt '21

whipcheck schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:01:
Ik heb de MY on hold staan en ben bij de BMW dealer binnegelopen voor een offerte van een ix1 en een testrit in een X1. Door een korting en een goede inruilprijs is het prijsverschil minimaal. Wel een aantal opties moeten aanvinken om in de buurt van de standaard opties van tesla te komen. Interieur ligt echt op een hoger niveau, awd is standaard en de auto is een stuk sneller dan de rwd. Ik zit er echt sterk aan te denken om de tesla te annuleren. Zijn er anderen die deze vergelijking hebben gemaakt?
Ja ik, zei de gek. Mijn broer vroeg zich af waarom ik als veelvuldig ex-BMW-rijder niet naar de 'slechts' 6k duurdere BMW IX1 ging kijken..: Sneller, 4-wiel aangedreven en dezelfde range ongeveer. Maar, als ik deze wagen een beetje ging aankleden kwam de IX1 uit boven de 60k. De IX1 is was er ok nog niet om proef te rijden, dus bij bestelling moet het nog doen met de reviews en door te kijken naar benzine of hybride X1. De auto ziet er prachtig uit, wel behoorlijk kleiner dan de MY, en dat apps achtige OS8 scherm zonder uitontwikkelde i-drive bevalt mij totaal niet. Dat doet Tesla echt véél beter. Ze zeggen dat je bij BMW ook updates krijgt, maar ik geloof echt niet dat dit ooit het niveau van Tesla gaat bereiken. En dat vind ik de grootste bummer van de traditionele fabrikanten.

'Fout' van mij was dat ik ben gaan proefrijden in de BMW IX3, om toch het elektrische BMW gevoel te ervaren. Dat was voor mij 100 procent thuiskomen en beter! Wat een 'driving fun', om met de woorden van Thomas van het Youtube kanaal Autogefül te spreken! Wat een wegligging. De IX3 executive wordt vrijwel compleet geleverd voor 71k, dan heb je de gebruiksvriendelijke OS7 MET i-drive en knoppen. De LCI uitvoering is een wereld van verschil ten opzichte van de wagen waar de meeste reviews in zijn opgenomen. Die fout heeft geresulteerd in een bestelling.

Ik ben erg benieuwd naar de rijervaringen van de RWD model Y uit China. Ik kijk uit naar jullie ervaringen over de range, de stoelen, het rijplezier, het al dan niet missen van de parkeersensoren (was 'vroeger' een optie op de meeste auto's, dus je kunt echt zonder) en de ontwikkelingen in de autopilot en Tesla Vision. Ik blijf dit forum dus ondanks de BMW met aandacht volgen.

Bastjean

• styno

styno

MinimeNL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:52:
Is dit gebaseerd op werkelijk gemeten tests of op basis van de Guess-O-Meter? Volgens deze studie moeten LFP batterijen zelfs na zo'n 800 cycles nog steeds slechts 3% degradatie hebben en dan is die 10% van jou in één jaar wel erg veel.

• styno

styno

Bastjean schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:05:
Ik ben erg benieuwd naar de rijervaringen van de RWD model Y uit China. Ik kijk uit naar jullie ervaringen over de range, de stoelen, het rijplezier, het al dan niet missen van de parkeersensoren (was 'vroeger' een optie op de meeste auto's, dus je kunt echt zonder) en de ontwikkelingen in de autopilot en Tesla Vision. Ik blijf dit forum dus ondanks de BMW met aandacht volgen.
Om een goede vergelijking te kunnen maken zal die Model Y rijder ook in de iX3 moeten testrijden. In mijn geval heeft de Prius namelijk helemaal niks van alles wat je opsomt behalve stoelen en een domme CC. Alles wat Tesla kan bieden inclusief hun rare keuzes is voor mij al een enorme verbetering.

Een belangrijk punt wat mij deed kiezen voor een Tesla ten nadele van de Ioniq 5 is de EV-focus in de UI, met name de integratie van laadpalen, diens beschikbaarheid en de autokarakteristiek in de routeplanning. Doet BMW dat ook in de iX3?

• MinimeNL
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-02-2024
styno schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:11:
[...]

Is dit gebaseerd op werkelijk gemeten tests of op basis van de Guess-O-Meter? Volgens deze studie moeten LFP batterijen zelfs na zo'n 800 cycles nog steeds slechts 3% degradatie hebben en dan is die 10% van jou in één jaar wel erg veel.
Dit is wat de auto zelf aangeeft...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
Inspired schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:08:
[...]

Even zoeken in dit topic. Iemand heeft wel eens een link gepost naar een Duitser die het getest had. Verlies bij een Tesla valt nog mee.
Je kan er grosso modo van uitgaan dat de Tesla zelf ca 300W nodig heeft om de systemen wakker te houden tijdens het laden.
Bij laden met 2 kW is dat dus 15%.
Bij 4 kW is het 7%.

Er zijn al testers geweest die het geprobeerd hebben. De sweetspot zit tussen 4 en 11 kW, dus ik ga gewoon rustig met 4-5 kW laden, en sneller als ik het nodig heb.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• styno

styno

MinimeNL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:24:
[...]

Dit is wat de auto zelf aangeeft...
Op basis van de GOM dus, oftewel een inschatting. Ik lees her en der dat de laadsessie opnieuw starten er toe kan leiden dat er toch weer wat bijgeladen wordt, inclusief de bijbehorende bereik toename.
Dat komt, lijkt me, omdat de GOM het knap lastig heeft om de exacte range van een LFP pack te schatten, de laadcurve van de LFP chemie is zo vlak...vandaar ook mijn eerdere vraag en dat is ook de reden waarom Tesla aanraad om minstens eens per week een LFP accu tot 100% op te laden.

https://www.tesla.com/own...C4-B21B-54F641FFAEF4.html

Maar misschien dat een meer ervaren Tesla rijder daar ook wat van zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door styno op 24-11-2022 15:38 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:42
Beter.... Laat nog maar even aanmodderen. Sinds gisteravond staat er in mijn alphabet account dat de auto in optie is. Vermoed dat hij morgen definitief besteld is. Ben heel benieuwd naar de leverdatum.

Gaat om: RWD Wit/Zwart 19" + trekhaak

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

janpersoons schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:09:
Maandag heb ik een testrit met de model Y, telefonisch liet Tesla me weten dat sommige modellen dit jaar nog geleverd konden worden. (België)
Dan vermoed ik dat er een aantal geannuleerde bestellingen zijn. Mensen hier die recent hebben besteld kregen data door in Q1 volgend jaar. Het lijkt mij vooralsnog frictie in de markt, niet per se afkalving van de vraag.

Want ja, er is wel meer elektrische concurrentie, maar dat gaat meer ten koste van de fossiele auto's. Bovendien zijn veel EVs van andere merken heel slecht leverbaar. Als je dan toch dit jaar geleverd wilt krijgen om wat voor (fiscale) reden dan ook, zullen mensen toch uitkomen bij wat er beschikbaar is.

• Maasluip
  • Laatst online: 12:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[Afbeelding]

Ja, ik zie dat Weert zelfs € 0,31/€ 0,36 heeft. Eindhoven € 0,33/€ 0,37.

Je kunt prijzen ook zien in de app trouwens: naar je account gaan (rechtsboven), bij de icoontjes naar rechts gaan "Uw niet-Tesla opladen" en je krijgt een kaart met superchargers. Supercharger aanklikken en "Betaal minder per kWh met lidmaatschap" even aanklikken, dan krijg je de Teslaprijzen.
In de kaart kun je pannen en zoomen en dan "zoeken in deze regio".

België blijft wel nog duur met prijzen rond de 50 cent.

Signatures zijn voor boomers.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:43:
[...]

Ja, ik zie dat Weert zelfs € 0,31/€ 0,36 heeft. Eindhoven € 0,33/€ 0,37.

Je kunt prijzen ook zien in de app trouwens: naar je account gaan (rechtsboven), bij de icoontjes naar rechts gaan "Uw niet-Tesla opladen" en je krijgt een kaart met superchargers. Supercharger aanklikken en "Betaal minder per kWh met lidmaatschap" even aanklikken, dan krijg je de Teslaprijzen.
In de kaart kun je pannen en zoomen en dan "zoeken in deze regio".

België blijft wel nog duur met prijzen rond de 50 cent.
Op die manier krijg je alleen de superchargers die zijn opengesteld voor niet-tesla's toch?

• Telesto
  • Laatst online: 16:19
Wolly schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:50:
[...]

Op die manier krijg je alleen de superchargers die zijn opengesteld voor niet-tesla's toch?
In Nederland geldt dat voor alle superchargers ;)

• Maasluip
  • Laatst online: 12:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wolly schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:50:
[...]

Dat zou kunnen ja.
Ik vind het een wel erg slecht van Tesla dat ze voor hun rijders geen gemakkelijke manier geven om superchargerprijzen te laten zien. Ik geloof dat het zelfs in de auto niet kan.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 385 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: