Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 384 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.460 views

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Blasterxp schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:26:
In de nieuwe update lees ik:
"Steering wheel holding detection has been tightened to reduce the effectiveness of cheat devices. It’s unclear if this is via the internal camera or an assessment of how uniform the steering wheel turn pressure is, but a welcome improvement to deter abuse"

Daar zit ik niet op te wachten. Ben benieuwd of iemand zo'n wheel weight met versie 40 al heeft kunnen gebruiken.
Hij is bij mij geupdate, en het werkt nog steeds.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 15:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sowieso was steering wheel detection gebaseerd op rotatiekracht. Als je volkomen netjes je stuur vast houdt maar er niet aan draait, dan krijg je waarschuwingen. Bij mijn weten zitten er geen druksensors in het stuur.
Ben ook benieuwd hoe je dit met een camera moet detecteren.

Signatures zijn voor boomers.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:14
Mensen gebruikten cheat devices ook om op de passagiersstoel te gaan zitten. Dus gewicht aan stuur en gewicht op stoel. Dat gaat met een camera minder goed.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 16:26
Maasluip schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:23:
Sowieso was steering wheel detection gebaseerd op rotatiekracht. Als je volkomen netjes je stuur vast houdt maar er niet aan draait, dan krijg je waarschuwingen. Bij mijn weten zitten er geen druksensors in het stuur.
De camera detecteert toch niet of je je handen aan het stuur houdt? Wel of je jouw ogen wel op de weg gericht houdt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
In een vorige auto heb ik ooit 20km autostrade kunnen doen met een flesje water geklemd tussen de spaken van het stuur. Mijn handen waren wel heel kort bij.
Dat flesje geeft wisselende krachten als het niet helemaal vol is.

Dit is geen hint of aanbeveling. :+

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

20 km maar? Ik kan ook niet bevestigen dat je ongeveer een halve liter nodig hebt.

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 16:15
Onlangs .40 geinstalleerd.

...iemand last van het feit dat de rem opeens véél harder moet intrappen bij een koude auto? Leek wel alsof er niets gebeurde.

Ik ga vanmiddag naar Duiven. Ik ben er helemaal klaar mee. Kan nérgens meer op vertrouwen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mday schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:31:

...iemand last van het feit dat de rem opeens véél harder moet intrappen bij een koude auto? Leek wel alsof er niets gebeurde.

Ik ga vanmiddag naar Duiven. Ik ben er helemaal klaar mee. Kan nérgens meer op vertrouwen.
Bij lage temperaturen moet je altijd meer zelf remmen omdat de regeneratie niet optimaal werkt met koude accu. Heb je het gevoel dat dit is gewijzigd?

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 16:15
Wolly schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:32:
[...]

Bij lage temperaturen moet je altijd meer zelf remmen omdat de regeneratie niet optimaal werkt met koude accu. Heb je het gevoel dat dit is gewijzigd?
Ja, 100%. Ik rij dit ding al sinds 2019 en weet van de verminderde regen brake bij kou, maar dan gaf de rem ook 'meer remspeling'. Nu alsof er steen tussen zit ofzo.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
Ik reed zaterdag van Rotterdam naar Amsterdam en bij een bocht op de snelweg besloot hij zonder waarschuwing of wat dan ook naar de linkerbaan te gaan.... Kon het nog corrigeren maar de auto achter mij dacht waarschijnlijk, wat is dat voor koekenbakker voor mij.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:46
carpebios schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:39:
Ik reed zaterdag van Rotterdam naar Amsterdam en bij een bocht op de snelweg besloot hij zonder waarschuwing of wat dan ook naar de linkerbaan te gaan.... Kon het nog corrigeren maar de auto achter mij dacht waarschijnlijk, wat is dat voor koekenbakker voor mij.
De bocht ging naar rechts en de auto naar links? Zeker weten dat je autosteer aan had of stond ie alleen op TACC?

• carpebios
Myrdhin schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:50:
[...]

De bocht ging naar rechts en de auto naar links? Zeker weten dat je autosteer aan had of stond ie alleen op TACC?
Nee de bocht ging naar links toe en de auto ging ook naar links, maar tevens een rijbaan (die dan verderop weer teruggaat naar 1 baan om in te voegen). Autosteer stond aan inderdaad.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

carpebios schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:39:
Hoe dan? Had je je handen niet aan het stuur? Dat voel je toch meteen als het stuur een richting op beweegt die je niet verwacht?

• jevdr1990
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02-2025
Inspired schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Dit is inclusief BTW? Wat rekenen ze voor montage?
beetje late reactie, maar nee is ex BTW incl. montage

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:26
carpebios schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:56:
[...]

Nee de bocht ging naar links toe en de auto ging ook naar links, maar tevens een rijbaan (die dan verderop weer teruggaat naar 1 baan om in te voegen). Autosteer stond aan inderdaad.
Begrijp het nog steeds niet, waar is het (wellicht google maps linkje?)
Maar je hebt AP, en geen FSD. Je moet het eigenlijk meer zien als lane keep assist, dus vooral voor lange afstanden op snelweg. Ik zou die sowieso niet gebruiken bij invoegen, (scherpe) bocht, etc.

Life is too short to drive boring cars

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-01 11:52
Mday schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:31:

Afgelopen zaterdagnacht mijn Model Y voor het eerst bij -4 graden gereden: zonder eerst het interieur voor te verwarmen of de auto iets anders te laten verwarmen (geen bereik... :+) weggereden en kon gewoon one pedal rijden zonder problemen. De rem gebruik ik eigenlijk alleen wanneer het echt moet. Beperkte regeneratie heb ik alleen ervaren toen ik de accu voor 1 keer op 100% heb gezet.

Wat ik wel merk sinds ik 2022.40.4.1 heb geïnstalleerd is het stuurgedrag bij het uitvoeren heel kleine stuurcorrecties: het stuur lijkt een soort van weerstand te hebben naar rechts en naar links vanuit het midden. Dus als ik het stuur zo houd dat de auto rechtuit rijdt en ik een heel kleine stuurcorrectie moet uitvoeren, voel ik een weerstand tot een bepaald punt, en voorbij dat punt voel ik geen weerstand meer. Herkennen anderen dat ook? De snelheid lijkt geen invloed te hebben.

Daarnaast heb ik nog steeds problemen met de rechterachterportier: in sommige gevallen sluit de portier niet na openen. Pas na nog een keer de hendel indrukken sluit de portier wel. Smeren met kruipolie heeft niet geholpen. 7 november is de mobile service langs geweest en gaf aan dat er intern een probleem is (niet de hendel dus) en dat ik daarom naar een TSC moest gaan. Vrijdag 18 november langs geweest en het probleem uitgelegd: hebben ze de hendel vervangen |:( Ditmaal heb ik op video het probleem van begin tot eind kunnen vastleggen. Heb op 28 november nogmaals een afspraak. Eens kijken of het probleem nu wel opgelost kan worden.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Nou ik weet niet of dit altijd was, maar ik reed afgelopen weekend op de snelweg met frontale zonlicht, en toen kreeg ik de melding dat autopilot beperkt was o.i.d. Ik had de reguliere CC aan, en geen autopilot, maar die werkte dus ook niet meer door de zon.

• this
bones schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:18:
Nou ik weet niet of dit altijd was, maar ik reed afgelopen weekend op de snelweg met frontale zonlicht, en toen kreeg ik de melding dat autopilot beperkt was o.i.d. Ik had de reguliere CC aan, en geen autopilot, maar die werkte dus ook niet meer door de zon.
Reguliere CC heb je toch niet op Tesla? Enkel TACC?
En verblinding door de zon zal iets zijn dat ze niet snel gaan kunnen oplossen volgens mij.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:17
this schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:35:
[...]
En verblinding door de zon zal iets zijn dat ze niet snel gaan kunnen oplossen volgens mij.
Zonnebrilletje voor de camera?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-01 14:57
[...]

Misschien radar toevoegen net als andere merken doen :?

:*)

• bones
[...]

Reguliere CC heb je toch niet op Tesla? Enkel TACC?
Ja dat bedoel ik.. maar een volkswagen polo heeft het ook, en daar kun je wel in de volle zon rijden. En een oude Honda uit de jaren 90 met reguliere cruisecontrol kan dat ook. ;)

Dus Tesla mag best wel met een oplossing komen, ik snap niet dat ze alles met de camera gaan beheren/bedienen. Zonlicht of flinke sneeuw is dan al voldoende om de camera te blokkeren.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01 15:24

Fab1Man

Live life to the fullest

bones schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:05:
[...]

Ja dat bedoel ik.. maar een volkswagen polo heeft het ook, en daar kun je wel in de volle zon rijden. En een oude Honda uit de jaren 90 met reguliere cruisecontrol kan dat ook. ;)

Dus Tesla mag best wel met een oplossing komen, ik snap niet dat ze alles met de camera gaan beheren/bedienen. Zonlicht of flinke sneeuw is dan al voldoende om de camera te blokkeren.
Ik kan dat ook niet begrijpen. Ze hebben gewoon (bewezen) sensoren die voor zoiets als zonlicht niet gevoelig zijn, maar laten we lekker een sensor gebruiken die bij een dergelijke situatie wel breekt… Dat ga je met de huidige hardware toch nooit goed krijgen? Het verhaal dat de huidige Tesla’s volledig autonoom kunnen rijden in de toekomst kan dus ook volledig het raam uit, want beeld alleen is echt onvoldoende en de camera’s kunnen niet opeens een update krijgen dat ze door sneeuw heen kunnen kijken.

• Caelorum
Een gewone radar zoals die nu op auto's zit kan ook niet door sneeuw heen kijken, dus dat is niet uniek aan camera's zie ook https://www.popularmechan...r-self-driving-cars-snow/

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:17
Mensen kunnen ook niet door sneeuw heen kijken en worden ook verblind door de (laagstaande) zon. Er kijken drie camera's vooruit in de Tesla dus daar zou iets mee te doen moeten zijn, ik weet niet wat voor filtering er op die camera's zit.

En inderdaad radar werkt met een laag sneeuw er op ook niet, de TACC van mijn vorige EV (Hyundai) raakte ook in de stress van sneeuw op de neus.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
Vorig jaar wel structureel last van gehad. Toen werkte de cameraverwarming niet of slecht, te zien aan condens in de unit. Voor vertrek even sentry mode aan deed wonderen.

Maar nu heb ik nergens meer last van, toevallig vanmorgen vol de zon er op en geen centje pijn gehad. 2022.40.4.1

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik had op de zonnige zaterdag voor het eerst (sinds 2020) last van spookruitenwissers tijdens rijden op AP. Geen centje pijn tot ik een stukje recht tegen de zon in moest, daarna beleven de ruitenwisers maar zinloos wissen (schone en droge voorruit). Sproeien hielp niet, uiteindelijk maar weer nostalgisch helemaal zelf gestuurd. Automatisch grootlicht werkt overigens een stuk beter dan voorheen.
2020.40.4.1 sinds een paar dagen

[ Voor 5% gewijzigd door noo op 22-11-2022 08:20 ]

Caelorum schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:18:
Een gewone radar zoals die nu op auto's zit kan ook niet door sneeuw heen kijken, dus dat is niet uniek aan camera's zie ook https://www.popularmechan...r-self-driving-cars-snow/
Als je sensor vol sneeuw zit stopt hij ja. Maar hij kan prima door sneeuw/regen en mist “kijken”. Beter dan een camera denk ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• carpebios
SirLct schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:13:
[...]

Begrijp het nog steeds niet, waar is het (wellicht google maps linkje?)
Maar je hebt AP, en geen FSD. Je moet het eigenlijk meer zien als lane keep assist, dus vooral voor lange afstanden op snelweg. Ik zou die sowieso niet gebruiken bij invoegen, (scherpe) bocht, etc.
Ik heb FSD, maar dat is niet geactiveerd natuurlijk nog in Europa, dus ik heb een veredelde autopilot. Normaal volgt hij de weg gewoon, maar nu schoot hij naar links toe naar de linker rijbaan. Ik was dus op tijd omdat mijn handen bij het stuur waren, maar moest wel corrigeren, dus erdoorheen sturen wat een beetje een hik beweging naar links gaf. Scherp was hij nog niet.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:45
Nu ook 'turn off wipers on auto pilot' als Smart action in de nieuwste firmware van S3XY buttons :-)

• Myrdhin
Autopilot is het overkoepelende systeem en dat bestaat (in de basis) uit Traffic Aware Cruise Control en Autosteer. Wat jij met autopilot bedoelt is eigenlijk autosteer. Daarnaast heb je dan nog TACC. Beide systemen vallen onder Autopilot en beide systemen zijn afhankelijk van de camera (tenzij je nog hardware 2.5 hebt, dan werkt ook radar nog).
RF1000 schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:10:
Nu ook 'turn off wipers on auto pilot' als Smart action in de nieuwste firmware van S3XY buttons :-)
Over deze buttons gesproken: ze hebben nu een mooie Black Friday deal lopen. Pakket met 6 buttons heeft de grootste korting. Als je die in je winkelmand stopt en je wilt naar afrekenen gaan, dan krijg je ook nog het aanbod om 2 knoppen toe te voegen voor de halve prijs. (dus niet apart die twee knoppen toevoegen aan je winkelmand, want dan krijg je maar 20% korting erop).

Ik heb dus het 6 knoppen pakket + 2 knoppen aangeklikt voor €249. Heb mijn BTW nummer ingevuld en toen hoefde ik maar €206 af te rekenen. Lang leve de intracommunautaire leveringen...

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41

ThaDude

Hang Loose

noo schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:01:
Ik had op de zonnige zaterdag voor het eerst (sinds 2020) last van spookruitenwissers tijdens rijden op AP. Geen centje pijn tot ik een stukje recht tegen de zon in moest, daarna beleven de ruitenwisers maar zinloos wissen (schone en droge voorruit). Sproeien hielp niet, uiteindelijk maar weer nostalgisch helemaal zelf gestuurd. Automatisch grootlicht werkt overigens een stuk beter dan voorheen.
2020.40.4.1 sinds een paar dagen
Dit zelfde heb ik dus ook gehad met dezelfde firmware. Fimpjes gemaakt en opgestuurd naar Tesla. Uiteraard niks van vernomen..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• this
gertk schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:24:
Mensen kunnen ook niet door sneeuw heen kijken en worden ook verblind door de (laagstaande) zon.
Inderdaad, waarom zou je je dan beperken tot hetzelfde als wat mensen kunnen zien.
Terwijl er net radars bestaan die onze zintuigen overstijgen.
Je wilt toch net een product dat beter is dan mensen?

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-01 13:40
Zijn er hier Tweakers die last hebben van het hobbelen van de M3?
Op bepaalde plekken op de snelweg schaam ik me gewoon als ik passagiers heb. Ik voel me dan net zo'n wobble-head. Passagiers geven hetzelfde aan.

Voorbeelden:
A2 Eindhoven - Maastricht bij restaurant Goudreinet de Wildenberg in Weert
A7 Hoorn - Amsterdam voor afslag Zaandstad - 't Kalf

Met name bij Weert is het erg. Het is net of de auto van voor naar achter begint te schommelen. Heb altijd al gehad dat ik m'n hoofd vaak niet tegen de hoofdsteun kan houden omdat de auto zo hard is afgeveerd. Of de weg moet echt een biljartlaken zijn. Maar ik begin bijna te twijfelen of er niet iets mis is met de schokdempers. Als ik naar andere elektrische auto's kijk zie ik dat ze ook anders zijn afgeveerd dan een ICE, in hoe klappen opvangen, maar ik zie ze van de buitenkant iig niet zo hobbelen. Ik rij een M3 LR met 19" velgen. Banden netjes volgens spec 2.8 bar.

• bones
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:02:
Op bepaalde plekken op de snelweg schaam ik me gewoon als ik passagiers heb. Ik voel me dan net zo'n wobble-head. Passagiers geven hetzelfde aan.

Voorbeelden:

Met name bij Weert is het erg. Het is net of de auto van voor naar achter begint te schommelen. Heb altijd al gehad dat ik m'n hoofd vaak niet tegen de hoofdsteun kan houden omdat de auto zo hard is afgeveerd. Of de weg moet echt een biljartlaken zijn. Maar ik begin bijna te twijfelen of er niet iets mis is met de schokdempers. Als ik naar andere elektrische auto's kijk zie ik dat ze ook anders zijn afgeveerd dan een ICE, in hoe klappen opvangen, maar ik zie ze van de buitenkant iig niet zo hobbelen. Ik rij een M3 LR met 19" velgen. Banden netjes volgens spec 2.8 bar.
Ja ik heb dit vanaf dag 1 al gehad, vind de vering te stug en totaal niet comfortabel. Ga maar op de a27 rijden van Utrecht richting Almere, dat stuk voorbij huizen is echt een drama. Passagiers klagen ook en vragen of de auto wel goed is haha.

Heb BMW Msport en Audi S line onderstellen gehad, en die waren ook wel wat stugger, maar verder wel comfortabel ook. Bij de Tesla is het hobbelen op de snelweg. In de stad geen last van als je op een gladde (biljartlaken) weg rijd.
Je merkt het pas echt goed als je op de snelweg rijd met je hoofd op de hoofdsteun, dan kom je erachter dat je die niet relaxed op dezelfde plek kan houden.

• this

Voorbeelden:

De wagen is inderdaad wel hard afgeveerd, maar de zetels dempen enorm veel bij mij.
Ik heb hier in de buurt een paar boerenweggetjes die er slecht bij liggen en ik herken jouw verhaal niet.
Dus volgens mij is er wel iets mis met je onderstel.
Passagiers hebben ook nog nooit geklaagd.

[ Voor 6% gewijzigd door this op 22-11-2022 09:13 ]

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-01 15:16
Van het weekend naar Brugge gereden en het laatste stuk tussen Antwerpen en Brugge is ook zo'n ontzettende hobbelweg. Herken het gehobbel wel. Maar ik heb het liever dan zo'n zompig Franse afstelling.
Kan het beter: vast. Heb ik er last van: niet echt.

Dit is met een M3 2021 van net geen jaar oud. Dus denk niet dat de ophanging kapot is.

Verder ben ik wel blij met de geruchten over Apple Music integratie. Nu nog hopen dat het streamen dan ook lossless gebeurt en niet zoals met Spotify door een rietje.

[ Voor 20% gewijzigd door Sluuz op 22-11-2022 09:30 ]

PSN: Sluuz

• TeslaRS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-08-2024
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:28:
[...]

Over deze buttons gesproken: ze hebben nu een mooie Black Friday deal lopen. Pakket met 6 buttons heeft de grootste korting. Als je die in je winkelmand stopt en je wilt naar afrekenen gaan, dan krijg je ook nog het aanbod om 2 knoppen toe te voegen voor de halve prijs. (dus niet apart die twee knoppen toevoegen aan je winkelmand, want dan krijg je maar 20% korting erop).
Net 4 buttons besteld voor €174, je kan nog een extra code toevoegen voor 10% extra korting. Binnen 2 sec gevonden via Google

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:26
carpebios schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:06:
[...]

Ik heb FSD, maar dat is niet geactiveerd natuurlijk nog in Europa, dus ik heb een veredelde autopilot. Normaal volgt hij de weg gewoon, maar nu schoot hij naar links toe naar de linker rijbaan. Ik was dus op tijd omdat mijn handen bij het stuur waren, maar moest wel corrigeren, dus erdoorheen sturen wat een beetje een hik beweging naar links gaf. Scherp was hij nog niet.
Excuus ik dacht dat je normale AP had. Met FSD zou dit soort dingen niet moeten gebeuren inderdaad. Dus maar de eeuwig lang "beta" :+ Ik was zelf op het punt om EAP of FSD extra te gaan halen (buiten bijtelling) maar na lang onderzoek vind ik het toch (nog) niet het geld waard.

Voorbeelden:

Nope, geen last van. En ik heb de P model dus het zou nog sportiever afgesteld zijn.
Totaal niet oncomfortabel, rijdt erg lekker zelfs. En niet alleen n=1, maar mijn vrouw (erg sensitive meestal), mijn pa, en ca 10 personen die ooit mee hebben gereden.
Sterker nog, door de hogere gewicht is zo'n hobbel zelfs minder stuiterend dan in mn vorige auto's.
(Test locatie A20 tussen Gouda en Rotterdam, is er een stukje die ECHT bizaar hobbelig)

Life is too short to drive boring cars

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
https://shop.tesla.com/nl_be/product/wieldop-model-s-tempest
Iemand eigenlijk een idee of deze ook op de Y passen?

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

this schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:41:
[...]

Inderdaad, waarom zou je je dan beperken tot hetzelfde als wat mensen kunnen zien.
Terwijl er net radars bestaan die onze zintuigen overstijgen.
Je wilt toch net een product dat beter is dan mensen?
Tesla claimt dat het gebruik van meerdere typen sensoren in de weg zit aan een algemene 'intelligente' oplossing. Of dat klopt, geen idee. Maar er zit wel degelijk een idee achter.

En als je de ontwikkeling volgt van de FSD Beta, dan zie je ook wel degelijk veel voortgang.

Ook met alleen camera's kan het beter worden dan een mens. Om te beginnen doordat er rondom kan worden gekeken, terwijl een mens een beperkt zichtveld heeft en dus altijd een groot deel van de omgeving mist. De camera's zitten ook verder uit elkaar, dus kunnen ook beter diepte meten en de camera's aan de buitenzijde kunnen als het ware om voorliggers heen kijken.

Of ze dit ook daadwerkelijk gaan redden is onduidelijk, maar ik vind de FSD progressie wel erg hoopgevend.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 13:41

Damian

Insane Obtrusion

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 10:21
TeslaRS schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:38:
[...]

Net 4 buttons besteld voor €174, je kan nog een extra code toevoegen voor 10% extra korting. Binnen 2 sec gevonden via Google
Ik vond er zelfs een met 12% korting:) 170,- voor 4 buttons :9

• this
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:46:
[...]

Tesla claimt dat het gebruik van meerdere typen sensoren in de weg zit aan een algemene 'intelligente' oplossing. Of dat klopt, geen idee. Maar er zit wel degelijk een idee achter.

En als je de ontwikkeling volgt van de FSD Beta, dan zie je ook wel degelijk veel voortgang.

Ook met alleen camera's kan het beter worden dan een mens. Om te beginnen doordat er rondom kan worden gekeken, terwijl een mens een beperkt zichtveld heeft en dus altijd een groot deel van de omgeving mist. De camera's zitten ook verder uit elkaar, dus kunnen ook beter diepte meten en de camera's aan de buitenzijde kunnen als het ware om voorliggers heen kijken.

Of ze dit ook daadwerkelijk gaan redden is onduidelijk, maar ik vind de FSD progressie wel erg hoopgevend.
Als software ontwikkelaar die met ongelofelijk veel verschillende situaties moet rekening houden snap ik zeker de problemen waar Tesla tegenaan loopt door zowel met camera's als radars te willen werken.
Maar het blijft een feit dat camera's zijn beperkingen heeft, misschien minder beperkingen dan wij met onze ogen, maar op bepaalde vlakken blijft een radar superieur.
En ik geloof persoonlijk dat een paar van die vlakken noodzakelijk zijn om een volwaardig zelfrijdende auto te kunnen opleveren.
Dus de beslissing van Tesla om van radars af te stappen vind ik een jammere evolutie.

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
this schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:16:
[...]
Dus de beslissing van Tesla om van radars af te stappen vind ik een jammere evolutie.
Begrijpelijk, maar als je 2 systemen hebt (camera & radar) en die spreken mekaar tegen, welke ga jij dan als ontwikkelaar de bovenhand geven in een (al dan niet) belangrijke beslissing?

Mochten er 3 systemen zijn, dan is het makkelijker, de meerderheid wint, maar met 2 systemen is het dan steeds 50/50.

EX30 Ultra Twin Performance

• this
Houseofdreams schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:18:
[...]

Begrijpelijk, maar als je 2 systemen hebt (camera & radar) en die spreken mekaar tegen, welke ga jij dan als ontwikkelaar de bovenhand geven in een (al dan niet) belangrijke beslissing?

Mochten er 3 systemen zijn, dan is het makkelijker, de meerderheid wint, maar met 2 systemen is het dan steeds 50/50.
Daar moet je dan regels voor voorzien. En dat is niet aan de ontwikkelaar om te beslissen. Zeker in zo'n situaties gaan er onderzoeken overheen vooraleer zo'n beslissing gemaakt worden.

Hoeveel systemen dat er zijn maakt trouwens niet uit (tenzij er maar 1 systeem is), het belangrijkste is dat je naar het juiste systeem luistert in de juiste situatie.
Want als 2 van de 3 systemen fout zijn, wil je niet naar de foute meerderheid luisteren.

Ik zeg niet dat het een makkelijke beslissing is. Maar het is wel jammer om door zo'n moeilijkheden tot het besluit komt dat je een zeer goed systeem, namelijk radar, links laat liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door this op 22-11-2022 11:44 ]

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ignatius schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:57:
[...]

Ik vond er zelfs een met 12% korting:) 170,- voor 4 buttons :9
Deel die dan eens als je wil 👍

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
this schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:42:
[...]
het belangrijkste is dat je naar het juiste systeem luistert in de juiste situatie.
Dat is het punt ja... Alleen, hoe programmeer je die beslissing? Je gaat er nogal licht over, maar da's niet zo eenvoudig. Alleen door heel veel situtaties met mekaar te gaan vergelijken, "leert" een systeem bij.

Perfect zal het nooit worden, 100% bestaat niet.

EX30 Ultra Twin Performance

this schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:16:
[...]

En ik geloof persoonlijk dat een paar van die vlakken noodzakelijk zijn om een volwaardig zelfrijdende auto te kunnen opleveren.
Tesla zou hierop antwoorden dat we het al 100 jaar doen met een vision only systeem. Ik weet het antwoord ook niet...

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:56
Houseofdreams schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:18:
[...]

Dat hoeft niet 50/50 te zijn, dat is totaal afhankelijk van de situatie. Zoals eerder iemand zei 'maar een mens kan ook niet door sneeuw heen kijken'. Nee, dat klopt, dat kunnen wij niet. Dus rijden we langzamer of we rijden eigenwijs te hard om nog op tijd te kunnen stoppen t.o.v. wat we kunnen overzien met alle risico's van dien. Maar de verantwoordelijkheid ligt dan vooral bij de bestuurder en niet aan de software waarbij we de beschuldigende vinger kunnen wijzen naar de fabrikant.

Wij mensen hebben ook niet 1 sensor (de ogen) om onze beslissingen op te baseren. Als ik hier de bebouwde kom in rijd langs de scholen met alle bijbehorende parkeerhavens en onoverzichtelijke hoekjes en ik hoor m'n vriendin hard 'stop' roepen, dan sta ik hard op de rem. Rijd ik op de snelweg en roept ze, dan denk ik (nog niet voorgekomen) dat mijn voet richting rempedaal gaat maar ik toch echt niet vol in de ankers ga. Ik vertrouw dan meer op mijn eigen zicht omdat een dergelijke situatie overzichtelijker is. Situatie afhankelijk kun je meer waarde geven aan een signaal. Als ik achteruit parkeer en mijn sensor geeft ineens een continu geluid maar ik zie niks in mijn spiegels, dan ga ik toch echt even uitstappen om te kijken of er niet iets/iemand achter mijn wagen zit.

Het hele idee van alleen camera's gebruiken is mooi en ik hoop dat daar ook mooie voortgang op komt, maar dat andere soorten sensoren niet van meerwaarde kunnen zijn, nee dat gaat er bij mij niet in. Vooralsnog zie ik het op dit moment nog als een verkeerde keuze/kostenbesparing.

• DaCoTa
  • Laatst online: 22:50
-MD- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:59:
[...]
Wij mensen hebben ook niet 1 sensor (de ogen) om onze beslissingen op te baseren. Als ik hier de bebouwde kom in rijd langs de scholen met alle bijbehorende parkeerhavens en onoverzichtelijke hoekjes en ik hoor m'n vriendin hard 'stop' roepen, dan sta ik hard op de rem. Rijd ik op de snelweg en roept ze, dan denk ik (nog niet voorgekomen) dat mijn voet richting rempedaal gaat maar ik toch echt niet vol in de ankers ga. Ik vertrouw dan meer op mijn eigen zicht omdat een dergelijke situatie overzichtelijker is.
[...]
Totdat het moment komt dat je WEL vol in de ankers had gemoeten op de snelweg.

Het is nogal een naïeve discussie hier: ja, de software moet weten wanneer welke sensor de juiste is. Dat is nu precies het hele probleem, daar is geen sluitend antwoord voor. Een sensor geeft informatie door, zonder een waardeoordeel, en de rest van de logica moet daar maar wat van maken. Aangezien radar en beeld zulke verschillende wereldbeelden zijn, zullen er heel vaak discrepanties zijn, en daar moet de bovenliggende software continu een beslissing over maken.

Nou zal het gebruik van alleen camera's zeker in een aantal gevallen minder informatie geven, en ook soms lastig te interpreteren informatie geven, maar het zal geen conflicterende informatie geven, aangezien het één informatiebron is.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De charging fees zijn weer aan het zakken bij de Superchargers viel mij gisteren op. In Uden zit hij nu op EUR 0.47/kWh. Vorige maand zat deze nog op 0.72.

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:56
DaCoTa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:05:
[...]

Totdat het moment komt dat je WEL vol in de ankers had gemoeten op de snelweg.
En dat is nou net niet het punt dat ik maak. Zowel mensen als software zijn niet foutloos. Het gaat er om dat je het beste van verschillende zaken moet kunnen combineren om te streven naar perfectie om ongevallen te voorkomen.
DaCoTa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:05:
[...]
Nou zal het gebruik van alleen camera's zeker in een aantal gevallen minder informatie geven, en ook soms lastig te interpreteren informatie geven, maar het zal geen conflicterende informatie geven, aangezien het één informatiebron is.
Totdat het moment komt dat je WEL vol in de ankers had gemoeten op de snelweg, maar dit niet wist omdat er geen radar aan boord was. :O

[ Voor 37% gewijzigd door -MD- op 22-11-2022 12:12 ]

• this
Houseofdreams schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:46:
[...]

Dat is het punt ja... Alleen, hoe programmeer je die beslissing? Je gaat er nogal licht over, maar da's niet zo eenvoudig. Alleen door heel veel situtaties met mekaar te gaan vergelijken, "leert" een systeem bij.

Perfect zal het nooit worden, 100% bestaat niet.
Je kan regels implementeren die deze beslissing maken.
Het is een simpele zin, maar dat hoeft niet te betekenen dat de uitvoering hiervan simpel is. Ik heb al eerder gezegd dat dit ongelofelijk complex is om te doen.

• this
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:58:
[...]

Tesla zou hierop antwoorden dat we het al 100 jaar doen met een vision only systeem. Ik weet het antwoord ook niet...
Beetje onzin argument, het wiel is ook ooit uitgevonden en heeft onze levens verbeterd.
Nochtans hadden ze het daarvoor ook al decennia zonder wielen gedaan.

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:56
-MD- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:10:
[...]

Totdat het moment komt dat je WEL vol in de ankers had gemoeten op de snelweg, maar dit niet wist omdat er geen radar aan boord was. :O
Maar er zit geen radar in je achterbumper, dus die ziet niet dat er een vrachtwagen jou over het hoofd heeft gezien en vol achterop je knalt :P. De algoritme met alleen 1 bron namelijk de camera kan nog besluiten om in dat geval uit te wijken (als er ruimte is) ipv alleen maar naar de radar te luisteren en vol in de ankers te gaan.

Kern van het verhaal is dus gewoon dat er enorm veel variabelen zijn en sensor fusion geen eenvoudige klus is om te perfectioneren.

[ Voor 3% gewijzigd door cyntax op 22-11-2022 13:22 ]

• Myrdhin
this schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:49:
[...]

Je kan regels implementeren die deze beslissing maken.
Het is een simpele zin, maar dat hoeft niet te betekenen dat de uitvoering hiervan simpel is. Ik heb al eerder gezegd dat dit ongelofelijk complex is om te doen.
Bij Tesla hebben ze al ervaren dat het een ontzettend moeilijke opgave is en daarom besloten om alleen zicht te gebruiken om zo het een en ander uit te sluiten. Die beslissing zullen ze niet voor niets nemen. Wie weet komt er ooit nog een andere fabrikant die het wel voldoende werkend kan krijgen en tot die tijd hebben we het er maar mee te doen.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-01 17:52

Analoog komt weer helemaal terug

• mustisen
kazuka schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:05:
De charging fees zijn weer aan het zakken bij de Superchargers viel mij gisteren op. In Uden zit hij nu op EUR 0.47/kWh. Vorige maand zat deze nog op 0.72.
Mooie ontwikkeling! Ik heb laatst overdag nog voor 0.50/kWh geladen.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8KWxQyZgqaPjBSGPwiRx0lTSGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeHPk8V0cck2LCQnlpYUJvgE.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd :9 Mijn MYP komt komend voorjaar, uit Berlijn, dus mooi op tijd om dit te hebben...

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-01 17:17
En toch zijn er mensen hier die het 10000% beter weten 8)7, maar goed only time will tell.
:+

Model 3

• this
ElonDusk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:42:
[...]

En toch zijn er mensen hier die het 10000% beter weten 8)7, maar goed only time will tell.
:+
Hier? Kijk naar de rest van de fabrikanten. :+

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 10:21
Damian schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:43:
[...]

Deel die dan eens als je wil 👍
Dat mag niet op het forum, sorry. Maar zijn Model S heet Millenium Falcon (of mag dit ook niet?)

Of mag ik de code wel delen via DM?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
op rotatiekracht. Als je volkomen netjes je stuur vast houdt maar er niet aan draait, dan krijg je waarschuwingen.
Bij BMW werken ze op 'geleiding' met de stoel. Een beter systeem. Als ik rustig op de snelweg rij, hou ik het stuur tussen 2 vingers vast, zonder spierkracht. Voor de Tesla sensor moet ik telkens rukjes geven; daar hou ik niet van. Dus ik ben blij met deze tussenoplossing.
Het is wel grappig om te zien dat er direct weer een opmerking vanuit het totale andere kamp komt; op de bijrijdersstoel zitten enzo .. Veel verschillende ogen in dit topic.

Ook mijn M3 lr 2022 hobbelt, of eigenlijk: de vering is bij lichte obstakels te hard. Hij zou wel wat soepeler mogen zijn, ik knal niet met 30 een drempel over; dat gaat vreemd genoeg wel weer okay. De auto tilt zichzelf direct op, ipv inveren. Dat maakt het rijden een stuk minder comfortabel.
Heb 3x contact met Tesla hierover; schijnt echt zo te horen. Er is een twitterpost te vinden waarbij aangegeven wordt dat er modellen dit jaar soepeler zullen zijn, zonder minder sportief te zijn. Hoe krijg ik die veren/dempers onder die van mij?
Vroeger was er een verhaal dat BMW M3 vanuit de fabriek rubber blokken tussen de veren had; welke vaak door de dealer vergeten werden. Lekker sportief, maar knetterhard. Laat dat verhaal helaas niet opgaan voor de huidige auto.
Ik heb contact gehad met een garage die een mooie kw-set kan monteren, en dat beloofd wonderen.
Echter: Tesla trekt dan de volledige aandrijflijn uit de garantie, vanwege een mogelijke andere wielstand.
Dat is dus geen optie.
Rijden om 2.7/2.8 met nét op de grens het TPMS lampje soms aan is de enige optie.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ignatius schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:10:
[...]

Dat mag niet op het forum, sorry. Maar zijn Model S heet Millenium Falcon (of mag dit ook niet?)

Ik weet genoeg, thanks ;)

• Caelorum
Blasterxp schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:14:
[...]
Het is wel grappig om te zien dat er direct weer een opmerking vanuit het totale andere kamp komt; op de bijrijdersstoel zitten enzo .. Veel verschillende ogen in dit topic.[...]
Ik gok dat je daarmee doelt op mijn comment en die plaatste ik alleen omdat het dus helaas echt gebeurd en Tesla daar op aangesproken wordt. Dus dat ze dan maatregelen nemen die dat tegen gaan en daarmee mensen zoals jou ook verder benadelen is "jammer". Persoonlijk vind ik dat je gewoon je handen aan het stuur moet houden en niet iets ertussen moet stoppen dat een projectiel wordt tijdens een ongeluk, maar ieder zijn ding. Alles beter dan mensen die niet eens meer achter het stuur zitten op de snelweg al dan niet fysiek of mentaal.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01 00:50
Caelorum schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:44:
[...]

Ik gok dat je daarmee doelt op mijn comment en die plaatste ik alleen omdat het dus helaas echt gebeurd en Tesla daar op aangesproken wordt. Dus dat ze dan maatregelen nemen die dat tegen gaan en daarmee mensen zoals jou ook verder benadelen is "jammer". Persoonlijk vind ik dat je gewoon je handen aan het stuur moet houden en niet iets ertussen moet stoppen dat een projectiel wordt tijdens een ongeluk, maar ieder zijn ding. Alles beter dan mensen die niet eens meer achter het stuur zitten op de snelweg al dan niet fysiek of mentaal.
Om de discussie een beetje te sussen, je kunt met je linkerhand beetje hangend aan het stuur rustig op autopilot blijven rijden zonder dat de auto gaat protesteren en toch ingrijpen als het nodig is. Werkt bij mij erg goed.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:34
ignatius schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:10:
[...]

Bjorn Nyland?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:23
Myrdhin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:19:
[...]

Bij Tesla hebben ze al ervaren dat het een ontzettend moeilijke opgave is en daarom besloten om alleen zicht te gebruiken om zo het een en ander uit te sluiten. Die beslissing zullen ze niet voor niets nemen. Wie weet komt er ooit nog een andere fabrikant die het wel voldoende werkend kan krijgen en tot die tijd hebben we het er maar mee te doen.
Wacht even, er zijn toch heel veel fabrikanten die een (TA)CC voldoende werkend krijgen?
Bones gaf aan dat die bij hem niet meer werkte met een beetje zon op de Tesla, waaruit weer een lange sensor discussie kwam, die eindigt met: "anderen kunnen het ook niet". Waar andere merken al jaren werkende (TA)CC hebben, ook als de zon schijnt

[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 22-11-2022 18:23 ]

• Myrdhin
JohanB schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:18:
[...]

Wacht even, er zijn toch heel veel fabrikanten die een (TA)CC voldoende werkend krijgen?
Bones gaf aan dat die bij hem niet meer werkte met een beetje zon op de Tesla, waaruit weer een lange sensor discussie kwam, die eindigt met: "anderen kunnen het ook niet". Waar andere merken al jaren werkende (TA)CC hebben, ook als de zon schijnt
De discussie waar ik op reageerde ging over de combinatie van sensoren (camera en radar) en hoe de software kan bepalen welke de waarheid is. Bij Tesla hebben ze besloten dat dat een lastige opgave is en vanuit dat oogpunt besloten om radar niet meer te gebruiken.

Hoe andere fabrikanten dat oplossen weet ik niet. Al heb ik het idee dat andere fabrikanten voornamelijk vertrouwen op radar voor het TACC systeem en daarmee 1 waarheid hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Myrdhin op 22-11-2022 18:31 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
Weet niet hoe dat met EV’s zit, maar in de meeste andere topics lees ik niet veel beters op acc. Ja soms zit er nog domme cc op, dat is dan een voordeeltje.

• this
STIMPPYYY schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:09:
Weet niet hoe dat met EV’s zit, maar in de meeste andere topics lees ik niet veel beters op acc. Ja soms zit er nog domme cc op, dat is dan een voordeeltje.
Recent nog met een Volvo en een Mercedes gereden, beiden een heel stuk op de autosnelweg.
Ik vond de ACC's van beide wagens toch een hele verademing.
Dat afremmen omdat je niet snel genoeg van rijvak verandert en je voorligger in de buurt begint te komen (ondanks dat die afstand nog steeds gigantisch is) stoort me echt bij Tesla.

[ Voor 17% gewijzigd door this op 22-11-2022 19:15 ]

• lDDQD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-11-2025
Sinds kort kan ik via de (iOS) app niet meer de laadkabel ontkoppelen. Ik zie een grijs icoon die niks doet als ik erop druk.

Nu moet ik dus de auto in en via het scherm de laadkabel ontkoppelen (I know, luxeprobleem :')). Iemand met dezelfde issue?

Ik zit op de nieuwste software van de app en auto (Model 3).
Myrdhin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:29:
[...]

De discussie waar ik op reageerde ging over de combinatie van sensoren (camera en radar) en hoe de software kan bepalen welke de waarheid is. Bij Tesla hebben ze besloten dat dat een lastige opgave is en vanuit dat oogpunt besloten om radar niet meer te gebruiken.

Hoe andere fabrikanten dat oplossen weet ik niet. Al heb ik het idee dat andere fabrikanten voornamelijk vertrouwen op radar voor het TACC systeem en daarmee 1 waarheid hebben.
Er zijn ook weinig (geen?) merken die auto’s van eigenaren inzetten als beta objecten. Om bijvoorbeeld een switch te maken van radar naar camera voor iets als TACC. De Golf van mijn vrouw kan een stuk minder, wat hij echter kan (ACC) werkt prima. Met minder errors. Tesla wil naar FSD en iedereen moet maar helpen om dat te bereiken. Met radar gaan ze er niet komen dus vandaar Vision.

Op een stuk tolweg is autosteer heerlijk. Op een stuk 80 weg richting mijn werk is TACC een ramp. Er steken daar fietsers over en bijna elke keer denkt de Tesla dat de fietser daadwerkelijk oversteekt terwijl ze gewoon stoppen. Elke dag bijna wel een “ingreep”.

Zou ik autosteer willen missen als ik dan een “domme” ACC zou krijgen? Denk het niet. Maar zou wel graag een radar based “domme” ACC hebben en autosteer met Vision. Maar goed, dat gaat er niet komen. :)

lDDQD schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:58:
Sinds kort kan ik via de (iOS) app niet meer de laadkabel ontkoppelen. Ik zie een grijs icoon die niks doet als ik erop druk.

Nu moet ik dus de auto in en via het scherm de laadkabel ontkoppelen (I know, luxeprobleem :')). Iemand met dezelfde issue?

Ik zit op de nieuwste software van de app en auto (Model 3).
Je bedoelt icoontje onder controls? Wat als je de optie gebruikt op het eerste scherm? Unlock chargeport oid.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
Inspired schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:03:
[...]

Er zijn ook weinig (geen?) merken die auto’s van eigenaren inzetten als beta objecten. Om bijvoorbeeld een switch te maken van radar naar camera voor iets als TACC. De Golf van mijn vrouw kan een stuk minder, wat hij echter kan (ACC) werkt prima. Met minder errors. Tesla wil naar FSD en iedereen moet maar helpen om dat te bereiken. Met radar gaan ze er niet komen dus vandaar Vision.

Op een stuk tolweg is autosteer heerlijk. Op een stuk 80 weg richting mijn werk is TACC een ramp. Er steken daar fietsers over en bijna elke keer denkt de Tesla dat de fietser daadwerkelijk oversteekt terwijl ze gewoon stoppen. Elke dag bijna wel een “ingreep”.

Zou ik autosteer willen missen als ik dan een “domme” ACC zou krijgen? Denk het niet. Maar zou wel graag een radar based “domme” ACC hebben en autosteer met Vision. Maar goed, dat gaat er niet komen. :)
Dude, dan moet je serieus even een MS met AP1 kopen. Super nice, die is echt goud.
STIMPPYYY schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:06:
[...]

Dude, dan moet je serieus even een MS met AP1 kopen. Super nice, die is echt goud.
Volgens mij hebben die de nodige andere issues. :)

• Martijn941
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08-2025
Hi allemaal,

Wij hebben particulier een Model Y (AWD) gekocht en zijn aan het kijken naar de verzekering hiervan.
Ik kan in dit topic nog niet echt vinden wat nu de beste opties zijn. We hebben wat verhalen gehoord over het moeten hebben van een Tesla verzekering van InsuremyTesla voor de Tesla garantie, maar krijg niet echt een warm gevoel van het antwoord van InsuremyTesla welke overduidelijk een google translate Nederlandse e-mail is.

Voor de particuliere rijders: bij welke verzekeringen zitten jullie en welke afwegingen hebben julllie hierin gemaakt?

Eventueel mensen met ervaringen met Insuremytesla (Helvetia / Qover) en Tesla Insurance (EAS), of ervaring met een 'reguliere verzekering' bij Nederlandse bedrijven in combinatie met Tesla Garantie?

• HanZwo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-01 16:21
Martijn941 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:12:
Hi allemaal,

Wij hebben particulier een Model Y (AWD) gekocht en zijn aan het kijken naar de verzekering hiervan.
Ik kan in dit topic nog niet echt vinden wat nu de beste opties zijn. We hebben wat verhalen gehoord over het moeten hebben van een Tesla verzekering van InsuremyTesla voor de Tesla garantie, maar krijg niet echt een warm gevoel van het antwoord van InsuremyTesla welke overduidelijk een google translate Nederlandse e-mail is.

Voor de particuliere rijders: bij welke verzekeringen zitten jullie en welke afwegingen hebben julllie hierin gemaakt?

Eventueel mensen met ervaringen met Insuremytesla (Helvetia / Qover) en Tesla Insurance (EAS), of ervaring met een 'reguliere verzekering' bij Nederlandse bedrijven in combinatie met Tesla Garantie?
Ik heb zelf gekozen voor Unive.

Geen verdere systemen nodig in je auto zoals bijv. lojack oid. Naast dat ik al mijn verzekeringen al had bij Unive (wat dus zorgt voor pakketkorting) dus gekozen voor Unive. Uit mijn hoofd zo ben ik voor 66 euro klaar, all risk + inzittenden verzekering + 3 jaar nieuwwaarde bij diefstal/brand/etc.

Hoe kom ik aan 66 euro?
- meerdere verzekeringen -> 6 of 7%
- collectiviteitskorting -> 5% bij Coop
- 15 jaar schadevrije jaren

[ Voor 7% gewijzigd door HanZwo op 22-11-2022 22:32 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hi allemaal,

HanZwo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:27:
[...]

Geen verdere systemen nodig in je auto zoals bijv. lojack oid. Naast dat ik al mijn verzekeringen al had bij Unive (wat dus zorgt voor pakketkorting) dus gekozen voor Unive. Uit mijn hoofd zo ben ik voor 66 euro klaar, all risk + inzittenden verzekering + 3 jaar nieuwwaarde bij diefstal/brand/etc.

Hoe kom ik aan 66 euro?
+1 voor Unive

Ik zat het eerste jaar nu bij Centraal Beheer, maar die gingen de premie met 48 euro per maand verhogen zonder daartoe een reden te geven (ik ging van 88.95 voor All Risk met inzittende verzekering, pechhulp binnen-en buitenland en max eigen risico + 9 jaar no claim + 10% collectiviteitskorting naar 136.95 :') ).

Een korte zoektocht gaf Unive als winnaar. Nu zit ik weer goed voor 80 euro per maand. Geen extra eisen mbt beveiliging vond ik vooral een pré en 3 jaar nieuwwaarde garantie.

Xbox Live ID:Notna8310

• cellkuh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01 08:04

cellkuh

Tesla referral: marcel333963

Ik heb naast mijn My rwd die komende maand geleverd word nog een bestelling van een blauwe m3 SR+ met levering eind december. (Standaard velgen, zwart interieur)

Zijn bestellingen overdraagbaar? En zo ja, wil iemand deze hebben?
Hi allemaal,

Ik moet voor mijn (nog te leveren) MY RWD nog even van zoeken. Tot nu toe kwam de ANWB voor mij eigenlijk altijd erg voordelig uit. Ik betaalde €63 per maand voor een Ioniq 5 in een rijke uitrusting (catalogusprijs ong 58000). En dat was nog zonder rijstijl monitoring. Maar let op, de prijs hangt altijd af van waar je woont, demografische kenmerken en schadevrije jaren.

Gewoon even vergelijken op een van de diverse sites en je krijgt de opties op een rij. Check de reviews en ga na welke voorwaarden je belangrijk vindt.

Dat garantie afhankelijk is van een bepaalde verzekeringsmaatschappij is onzin. Die dingen staan in principe los van elkaar. Waar je wel op kunt letten is of je bij schade zelf het herstelbedrijf kunt kiezen (bijv. Tesla). Ik kan me voorstellen dat er voor de garantie wel originele onderdelen gebruikt moeten worden bij herstel

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10
Bij mijn m3 krijg ik wat betreft zicht van de camera’s, meldingen over de camera’s in de b-stijl, terwijl die helemaal schoon zijn. Vooral in de avond krijgen die het moeilijk.

Verder wat betreft de vering vind een m3 vrij bijzonder. Korte oneffenheden of hobbels in de weg-> slecht. Een (hoge) drempel vind ik m daartegenin zeer netjes opvangen.

Dan de verlichting vóór, deze heb ik opnieuw gekalibreerd en is nu een heel stuk beter, maar heb niet het gevoel dat ze op niveau Peugeot 308 met led zitten.

Ik had vandaag in de file het gevoel dat met de laatste update de TACC een stuk wilder is geworden. Reed vorige week naar mijn idee beter.

Utrecht heen en weer op 1 lading vind ik nog best spannend. Gestart bij 92% en bij thuiskomst zou er nog 20 in zitten. Maar range anxiety kickt toch best in. Ben gewoon een 1000+km op 1 tank gewend en die reed ik op vertrouwen leeg tot 60km op BC, maar met een accu voelt dat toch wat minder. Wie heeft er nou nooit een telefoon gehad die weleens spontaan van 10% naar 0% is gegaan in één minuut?
Hoe warm zetten jullie de Climate control bv? Airco aan?
In mijn laatste 3 auto’s stond gewoon de temperatuur prettig ingesteld (Volvo en Ford 20,5 graad, Peugeot 21,5) en deed ik er verder niks meer mee.. maar ik kan me voorstellen dat het range scheelt bij de Tesla. Stond vandaag op 21 en vond dat wel prettig. Maar 18 graden zal vast range schelen?

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 23-11-2022 01:01 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Tankcsapda
  • Laatst online: 12-01 00:17
HanZwo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:27:
[...]

Hoe kom ik aan 66 euro?
Tanks voor de tip,

Ik kom op 62,46 pm
All risk + inzittende + 3 jaar nieuwwaarde
- 1e verzekering bij Unive tbv auto of motor
- collectiviteitskorting -> AB Fryslan 13%
- 16 schadevrije jaren
- Verhoogd eigen risico naar 500 euro

ik was van plan via insuremytesla (€ 84,27)maar ben dankzij jou tip van gedachten veranderd. }:O
Daarnaast zijn de voorwaardes van vervangen minder goed, aanschafwaarde ipv showroomwaarde. Met de inflatie in het achterhoofd verwacht ik niet dat de basisprijs op € 49.990 blijft

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:41

Bever!

3

GAIAjohan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:48:
Bij mijn m3 krijg ik wat betreft zicht van de camera’s, meldingen over de camera’s in de b-stijl, terwijl die helemaal schoon zijn. Vooral in de avond krijgen die het moeilijk.

Verder wat betreft de vering vind een m3 vrij bijzonder. Korte oneffenheden of hobbels in de weg-> slecht. Een (hoge) drempel vind ik m daartegenin zeer netjes opvangen.

Dan de verlichting vóór, deze heb ik opnieuw gekalibreerd en is nu een heel stuk beter, maar heb niet het gevoel dat ze op niveau Peugeot 308 met led zitten.

Ik had vandaag in de file het gevoel dat met de laatste update de TACC een stuk wilder is geworden. Reed vorige week naar mijn idee beter.

Utrecht heen en weer op 1 lading vind ik nog best spannend. Gestart bij 92% en bij thuiskomst zou er nog 20 in zitten. Maar range anxiety kickt toch best in. Ben gewoon een 1000+km op 1 tank gewend en die reed ik op vertrouwen leeg tot 60km op BC, maar met een accu voelt dat toch wat minder. Wie heeft er nou nooit een telefoon gehad die weleens spontaan van 10% naar 0% is gegaan in één minuut?
In mijn laatste 3 auto’s stond gewoon de temperatuur prettig ingesteld (Volvo en Ford 20,5 graad, Peugeot 21,5) en deed ik er verder niks meer mee.. maar ik kan me voorstellen dat het range scheelt bij de Tesla. Stond vandaag op 21 en vond dat wel prettig. Maar 18 graden zal vast range schelen?
Je moet leren vertrouwen op de aangegeven range in de navigatie inderdaad, die is erg nauwkeurig tegenwoordig en neemt ook weersomstandigheden mee in de calculatie. Snelheid en verwarmen van de auto zijn de grootste energieslurpers, je kan die analyse ook zien in het energiemenu hoeveel je temperatuur aan energie extra verbruikt. Stoelverwarming maakt het al snel comfortabel en kost weinig energie.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Notna schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:47:
[...]

+1 voor Unive

Ik zat het eerste jaar nu bij Centraal Beheer, maar die gingen de premie met 48 euro per maand verhogen zonder daartoe een reden te geven (ik ging van 88.95 voor All Risk met inzittende verzekering, pechhulp binnen-en buitenland en max eigen risico + 9 jaar no claim + 10% collectiviteitskorting naar 136.95 :') ).

Een korte zoektocht gaf Unive als winnaar. Nu zit ik weer goed voor 80 euro per maand. Geen extra eisen mbt beveiliging vond ik vooral een pré en 3 jaar nieuwwaarde garantie.
Ik had exact hetzelfde. Centraal Beheer stuurde mij een mailtje dat de premie 55% omhoog ging. Ik heb ze gisteren gebeld, maar veel verder dan een heel algemeen "alles wordt duurder" kwamen ze niet.
Gezocht op Independer en Univé kwam als laagste uit de bus, zonder dat ik daar echt zie dat er minder geboden wordt. Het grootste punt wat voor mij niet zo'n ding is dat nieuwwaarderegeling alleen voor de 1e eigenaar geldt. Mijn auto wordt in december 3.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-01 14:57
GAIAjohan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:48:

Ik rij mijn accu gerust tot een procent of 3% leeg. Ik rij gemiddeld 3-4km op een % dus dat is mijn maatstaf. En als je ziet dat je het niet haalt tot thuis even 10-15 minuten achter een vrachtwagen en je red het wel (en kost je uiteindelijk misschien 2 minuten later thuis)

• this
ybos schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:11:
[...]

Ik rij mijn accu gerust tot een procent of 3% leeg. Ik rij gemiddeld 3-4km op een % dus dat is mijn maatstaf. En als je ziet dat je het niet haalt tot thuis even 10-15 minuten achter een vrachtwagen en je red het wel (en kost je uiteindelijk misschien 2 minuten later thuis)
En is het zelfs niet zo dat je bij 0% nog turtle mode hebt of iets dergelijks?
Ik had eigenlijk al na een paar dagen alle vertrouwen in dat percentage.
Ik probeer het gewoon boven de 10% te houden, meer dan comfortabel genoeg om in worst case ergens langs een laadpaal te moeten hangen.

@GAIAjohan Een Tesla batterij is wel niet te vergelijken met een gsm batterij. Dus voor opeens van 10% naar 0% te gaan hoef je je geen zorgen te maken.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-01 20:34
mustisen schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:13:
[...]
Wat ik wel merk sinds ik 2022.40.4.1 heb geïnstalleerd is het stuurgedrag bij het uitvoeren heel kleine stuurcorrecties: het stuur lijkt een soort van weerstand te hebben naar rechts en naar links vanuit het midden. Dus als ik het stuur zo houd dat de auto rechtuit rijdt en ik een heel kleine stuurcorrectie moet uitvoeren, voel ik een weerstand tot een bepaald punt, en voorbij dat punt voel ik geen weerstand meer. Herkennen anderen dat ook? De snelheid lijkt geen invloed te hebben.
Dit ervaart ik ook, kleine, trage stuurbewegingen gaan niet meer traploos, maar met kleine stapjes weerstand. Ik denk dat het door de 'verbeterde' detectie van cheat methoden komt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

this schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:26:
[...]

En is het zelfs niet zo dat je bij 0% nog turtle mode hebt of iets dergelijks?
Kijk deze test van TeslaBjorn om te zien wat de auto doet bij een lege accu:

@GAIAjohan Een Tesla batterij is wel niet te vergelijken met een gsm batterij. Dus voor opeens van 10% naar 0% te gaan hoef je je geen zorgen te maken.
Opeens van 10% naar 0% zal normaal niet gebeuren. Het kan wel gebeuren als je de auto vaak oplaadt en ontlaadt zonder hem te laten slapen (waardoor het BMS de accu niet kan calibreren). Dat gebeurde iemand die een roadtrip van een week had gemaakt en elke keer in de auto had overnacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 23-11-2022 08:38 ]

• carpebios
Ik heb wel dat als het koud is (afgelopen vrijdag), rond de 9 grade, dat hij van 14% naar 8% ging, waardoor ik toch ff moest laden van de tennis naar huis.

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-01 06:17
Tankcsapda schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:49:
[...]

Tanks voor de tip,

Ik kom op 62,46 pm
All risk + inzittende + 3 jaar nieuwwaarde
- 1e verzekering bij Unive tbv auto of motor
- collectiviteitskorting -> AB Fryslan 13%
- 16 schadevrije jaren
- Verhoogd eigen risico naar 500 euro

ik was van plan via insuremytesla (€ 84,27)maar ben dankzij jou tip van gedachten veranderd. }:O
Daarnaast zijn de voorwaardes van vervangen minder goed, aanschafwaarde ipv showroomwaarde. Met de inflatie in het achterhoofd verwacht ik niet dat de basisprijs op € 49.990 blijft
Hmm interessant, ik zit ook bij Unive , maar AB Fryslan zie ik niet staan in het lijstje van collectiviteiten? Aha, gevonden 8)7 , dat is wel hoog kwa korting (y)

[ Voor 3% gewijzigd door vahazabe op 23-11-2022 08:49 ]

• this
carpebios schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:40:
Ik heb wel dat als het koud is (afgelopen vrijdag), rond de 9 grade, dat hij van 14% naar 8% ging, waardoor ik toch ff moest laden van de tennis naar huis.
Gewoon van het ene moment op het andere zie je dat percentage in 1x van 14% naar 8% gaan? :N

• carpebios
this schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:56:
[...]

Gewoon van het ene moment op het andere zie je dat percentage in 1x van 14% naar 8% gaan? :N
Ja, en dan daarbij het blauwe icoontje van sneeuw/ijzel.... dat het koud is zeg maar. Het was toen net zo'n 9 of 10 graden. En als hij naar de 9 graden wisselde, veranderde de percentage ook opeens. Mijn schoonmoeder zat naast mij en dacht euhhhh wat is dit.

• mustisen
Sikkek schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:36:
[...]

Dit ervaart ik ook, kleine, trage stuurbewegingen gaan niet meer traploos, maar met kleine stapjes weerstand. Ik denk dat het door de 'verbeterde' detectie van cheat methoden komt.
Ik dacht even dat ik gek aan het worden was :D Hoop dat er snel verbetering komt, want ik vind het zeer irritant.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
this schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:56:
[...]

Ja, maar daar krijg je ook een melding van als je de auto weg zet met laag percentage (ik dacht <20%).

Dat gebeurt alleen als de batterij afkoelt, dus niet aan het eind van een lange rit. Maar wel als je met 14% naar de tennis gaat en dan in de vrieskou parkeert.

• Caelorum
this schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:26:
[...]

En is het zelfs niet zo dat je bij 0% nog turtle mode hebt of iets dergelijks?[...]
Ik kwam ooit in Delft aan met 0%: laadpaal vol. Dichtstbijzijnde laadpaal opgezocht ~3minuten rijden: vol (met ICE :(), daarna doorgereden naar de volgende, toen moest ik een bruggetje over een gracht over en nog eens een goede 3-4 minuten moeten rijden. Daar had de auto toch wel wat meer moeite mee, snelheid erbij ging echt niet meer en de brug over ging ook steeds langzamer. Uiteindelijk toch nog wel redelijk ver kunnen rijden, maar nog nooit zo strak erop aan laten komen.

Sindsdien ben ik wel wat minder spastisch...

• Caelorum
Pierz schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:45:
[...]
Dat gebeurt alleen als de batterij afkoelt, dus niet aan het eind van een lange rit. Maar wel als je met 14% naar de tennis gaat en dan in de vrieskou parkeert.
Als het koud genoeg is koelt de batterij ook af tijdens het laden. Twee jaar geleden nog gehad in de winter. Batterij was warm van het superchargen, na 20 minuten rijden was batterij koud en mooi ijsvlokje in beeld en capaciteit was iets gedaald.

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-01 17:15
Inspired schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:03:
[...]

Ik was van plan om een tesla Model Y te gaan bestellen, Maar na al die verhalen over phantom braking, het uitfaseren van radar en met vision verder gaan heb ik toch ernstige bedenkingen of het wel een tesla moet worden.

Ik nu een Ioniq 38 kWh en nog nooit problemen gehad met de ACC. Hij houdt naar mijn smaak wel veel afstand dus soms moet ik zelf het gat wat verkleinen maar phantom braking heb ik nog niet mee gemaakt. ik vind het juist zeer ontspannen rijden en zou er een pest hekel aan hebben dat je op je hoede moet zijn omdat de auto zo maar in remmen gaat.
Mijn vrouw moet er ook in rijden en dat kan ik haar toch niet aandoen? Dan maar langer wachten en een Ioniq 5 aanschaffen wellicht?

Waarom blijft iedereen toch een Tesla kopen vraag ik me dan af...

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 23:12

Phntm

Tlingelingeling

wfveennl schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:01:
[...]

Ik was van plan om een tesla Model Y te gaan bestellen, Maar na al die verhalen over phantom braking, het uitfaseren van radar en met vision verder gaan heb ik toch ernstige bedenkingen of het wel een tesla moet worden.

Ik nu een Ioniq 38 kWh en nog nooit problemen gehad met de ACC. Hij houdt naar mijn smaak wel veel afstand dus soms moet ik zelf het gat wat verkleinen maar phantom braking heb ik nog niet mee gemaakt. ik vind het juist zeer ontspannen rijden en zou er een pest hekel aan hebben dat je op je hoede moet zijn omdat de auto zo maar in remmen gaat.
Mijn vrouw moet er ook in rijden en dat kan ik haar toch niet aandoen? Dan maar langer wachten en een Ioniq 5 aanschaffen wellicht?

Waarom blijft iedereen toch een Tesla kopen vraag ik me dan af...
Elk merk heeft een vorm van Phantom braking. Wees blij dat je het niet hebt meegemaakt. Phantom braking is gewoon niet uniek aan een Tesla.

Wat betreft waarom men nog steeds Tesla's koopt/in de lease neemt: Ze blijven toch in bijna alle klasse de meest efficiënte elektrische auto's. Zou mooi zijn als ze worden ingehaald. Voor mij is mijn M3 de laatste lease auto. Ik ga wat kopen hierna, veel goedkoper in mijn huidige constructie. (Ik heb geen lease budget of iets vergelijkbaars, alles is uit eigen zak)
Pagina: 1 ... 384 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: