Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 383 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.144.177 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:23
Maasluip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:40:
[...]

Wat ik zelf een beetje bizar vind is dat dit niet allemaal plug-and-play is. Als er hardwarematige aansturing van de matrix verlichting is dan zit dat allemaal wel in de koplamp, en met een plug in de canbus heb je alles in de auto geïntegreerd. Koplamp meldt zich aan op de canbus en je hebt matrixlampen.
Zo zou het bijvoorbeeld ook met een verwarmd stuurwiel moeten zijn. De knoppen op het stuurwiel zitten ook al op de canbus, het enige wat je misschien nodig hebt is een extra 12V voeding.

Of denk ik als computerman nu te simpel over hoe een moderne auto is opgebouwd? :+
Van wat ik begrepen heb kan Tesla sneller auto's leveren dan de concurrentie doordat ze soepeler zijn met chips. De klassieke merken willen per se hun antieke chips die al 20j meegaan ofzo.
Terwijl Tesla eerder kijkt naar wat er beschikbaar is en daarvan de mogelijkheid bekijkt om deze chips te gebruiken.t
Als dat het geval is, kan het zijn dat je af en toe met andere chips werkt. En dan is het niet meer zo plug and play als je iets van de nieuwere generatie op je oudere Tesla wilt inpluggen.

Althans, dit is mijn theorie. Ik ben geen chips expert. Dus voor hetzelfde geld slaat mijn theorie nergens op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
vezel schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:30:
zojuist aan de snellader voor de tweede keer en ik zie zo nu en dan complete " wolken" voorbijkomen vanaf de voorzijde van de auto, condens of iets anders, , was niet heel veel maar keek er een beetje van op
Is dat normaal ?
Heb ik vaker, vooral als het koud is buiten. Komt door de temp verschil denk ik. Wellicht helpt beetje ventilatie?
https://www.carcarenederl...rkom-ik-het-in-mijn-auto/

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 09:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

this schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
[...]

Als dat het geval is, kan het zijn dat je af en toe met andere chips werkt. En dan is het niet meer zo plug and play als je iets van de nieuwere generatie op je oudere Tesla wilt inpluggen.

Althans, dit is mijn theorie. Ik ben geen chips expert. Dus voor hetzelfde geld slaat mijn theorie nergens op :P
Dat is allemaal software. Bijvoorbeeld verwarmd stuur: je hebt een 12V aansluiting voor de verwarming en een canbus aansluiting om die verwarming aan en uit te zetten. De hardware is volstrekt onafhankelijk van de auto. Of die nu MMU1, 2 of 3 heeft, maakt niets uit, zolang de canbus maar met het stuur kan praten.
Op het scherm heb je een knopje om je stuurverwarming aan te zetten. Dat is software en kun je ook in alle softwareversies programmeren.

Het enige wat een probleem zou kunnen zijn is als het communicatieprotocol verandert. Dan heb je een stuur nodig voor versie 1 van het protocol en voor versie 2.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-04 14:24
zojuist aan de snellader voor de tweede keer en ik zie zo nu en dan complete " wolken" voorbijkomen vanaf de voorzijde van de auto, condens of iets anders, , was niet heel veel maar keek er een beetje van op
Is dat normaal ?
Op moment van schrijven zit ik ook aan een tesla super charger. Volgens mij is het condens door de warme accu. In het begin van de sessie was het meer, nu ik tegen het einde van de sessie aan zit zie ik geen condens meer. Maar ben ook even naar buiten gelopen hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:17
Is dat normaal ?
Dit heeft mogelijk te maken met de warmtepomp/airco combo, volgens mij is er een stukje leiding zonder isolatie waar condens op valt tijdens superladen.
Dit zorgt voor witte rookwolken uit de motorkap en wielkasten.

zie https://teslamotorsclub.c...ile-supercharging.242748/

In principe geen probleem, maar service center kan het fixen door daar dus wat isolatie te plaatsen waardoor de auto niet meer rookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
Ok ik dacht condens op voorruit maar dat had ie niet gezegd idd.
Rookwolken buiten is iets wat je beter kan melden ja.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
Maasluip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:40:
[...]

Wat ik zelf een beetje bizar vind is dat dit niet allemaal plug-and-play is. Als er hardwarematige aansturing van de matrix verlichting is dan zit dat allemaal wel in de koplamp, en met een plug in de canbus heb je alles in de auto geïntegreerd. Koplamp meldt zich aan op de canbus en je hebt matrixlampen.
Zo zou het bijvoorbeeld ook met een verwarmd stuurwiel moeten zijn. De knoppen op het stuurwiel zitten ook al op de canbus, het enige wat je misschien nodig hebt is een extra 12V voeding.

Of denk ik als computerman nu te simpel over hoe een moderne auto is opgebouwd? :+
Ja dus...

Die Matrix lampen zijn Tesla specifiek, en om echt als matrix lamp te werken hebben ze berekende informatie nodig die van de camera's komt. Als die matrix lamp die input en/of bevelen niet krijgt dan doet ze even veel als een bureau lamp.

Je onderschat het aantal lijnen software in een auto om alles met elkaar te doen samenwerken!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
this schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:45:
[...]

Natte onderkant die heel warm wordt door het snelladen?
Dit zinnetje kan zo snel uit de context getrokken worden... Het triggert in elk geval mijn fantasie.
>:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 16:43
Bigs schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:58:
Inmiddels hier ook 2022.40.4.1 klaarstaan en ik denk dat ik de overstap naar Tesla Vision maar ga maken. Als het groot licht werkt mis je alleen de volgafstand 1 nog (gebruik ik nooit) en gaat de Vmax van 150 naar 140 (kan ik mee leven). Verder is het in principe een vooruitgang t.o.v. radar toch?

Als iemand heel erg spijt heeft van een sprong van 2022.20 -> 2022.40 dan hoor ik het graag snel :D
kan je mijn reactie lezen op dit artikel?:
review: De risico's van Tesla Vision - Van hardware naar camera's plus software

zo niet copy-paste ik 'm ff voor je als je wil.

Bottom line, géén vooruitgang op radar. Wat heet: een enorme degradatie. Ik heb nu uit pure noodzaak de 40.4.1 gedownload vanochtend omdat alles beter is dan 36.

De berichten over grootlicht zijn fijn om te lezen. Nu nog AP. Zal wel een updateje geven hoe 40.4 bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-04 17:44
Mday schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:51:
[...]

Bottom line, géén vooruitgang op radar. Wat heet: een enorme degradatie. Ik heb nu uit pure noodzaak de 40.4.1 gedownload vanochtend omdat alles beter is dan 36.

De berichten over grootlicht zijn fijn om te lezen. Nu nog AP. Zal wel een updateje geven hoe 40.4 bevalt.
Kan de comment niet zien, ben benieuwd naar je bevindingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanZwo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 10:53
JohanB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:24:
[...]

Kan de comment niet zien, ben benieuwd naar je bevindingen
Goed artikel, een stukje (h)erkenning over de voor en nadelen van het rijden als Bèta tester.

Ik ben op zich tevreden over mijn M3. Het is een futuristische auto die mij als techneut erg weet te charmeren. in 2019 waren er nog bugs hier en daar, maar rond zegge en schrijven 2020-2021 hadden we (ik?) een sweet spot bereikt met een bugloze rij-ervaring.

Tot halverwege 2022. Ik merk een enorme degradatie in rij-ervaring. Hij is 'agressiever' of lomper geworden.
- Superintense en willekeurige rijstrookoverschreidingspreventie, waarbij hij hard piept als je ook maar één centimeter een doorgetrokken streep raakt. Leuk, maar doe dat óf altijd goed óf gewoon niet. Bovendien, ík ben aan het rijden, en ík merk wel én corrigeer als ik zie dat ik over de lijn rij. Uitzetten kan niet, tenzij je bij elke rit dit handmatig uitzet
- Tesla Vision is een aanfluiting. Mijn autopilot is weer pre-2019. Hij houdt te veel en onnodig afstand, hij trekt bij filerijden in een ruk op uit stilstand , en remt daaropvolgend hard als hij ziet dat zijn plotse accelaratie hem te dicht op zijn voorganger zet. Hij remt veel te laat bij het naderen van een file en 'uitrollen' is niet meer aan de orde. Waar ik tot voor kort heerlijk relaxed filereed is dit nu een bron van stress.
- Automatisch grootlicht bij autopilot kan écht niet. Ik heb meerdere mensen verblind, hij zet het willekeurig aan als hij meer dan genoeg omgevingslicht heeft, en je mag het blijkbaar wél uitzetten, maar alleen per activatie autopilot. Ik begrijp werkelijk niets van deze 'functionaliteit'. Het is niet alleen dom en traag, maar bovendien nog gevaarlijk ook.
- Phantom breaking, vaak en deze keren ook HARD.Veelal bij viaducten en bij bijzonder licht, wil hij willekeurig vol op de rem trappen. Tot dusver is dat zonder achterliggers voorgekomen, maar ik houd mijn hart vast.
Dit alles relateer ik direct aan de overgang op Tesla Vision. Hij was zo smooth en prettig in de rij-ervaring vóór de 2022.32 change dat dit een wereld van verschil is. Ik ben half geneigd om gewoon te eisen dat de hardware die ik heb 'gekocht' gewoon blijft functioneren tot ik klaar om de auto te verkopen, en dan mogen ze hem weer softwarematig naar vanilla zetten.

Ik ben nu een backlog aan het maken met dashcambeelden bij phantom breaking en grootlicht, en dat ik binnenkort eens een afspraak maak om dit met een Tesla Service te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:50
Mday schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:51:
[...]

Dat er een achteruitgang was vanaf 32 is helder! Ik (en ik denk nog wat mensen met mij) zijn vooral benieuwd of de vooruitgang van 40 dat weer aardig compenseert of dat we nog steeds beter kunnen blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vezel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-04 17:19
SirLct schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:58:
Ok ik dacht condens op voorruit maar dat had ie niet gezegd idd.
Rookwolken buiten is iets wat je beter kan melden ja.
is inderdaad buiten de auto en vooral bij het begin van het laden,
maar ik ben gerustgesteld hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vezel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-04 17:19
Tommie12 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:15:
[...]

Dit zinnetje kan zo snel uit de context getrokken worden... Het triggert in elk geval mijn fantasie.
>:)
daar had ik nu serieus geen moment over nagedacht _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:13:
[...]

Ja dus...

Die Matrix lampen zijn Tesla specifiek, en om echt als matrix lamp te werken hebben ze berekende informatie nodig die van de camera's komt. Als die matrix lamp die input en/of bevelen niet krijgt dan doet ze even veel als een bureau lamp.

Je onderschat het aantal lijnen software in een auto om alles met elkaar te doen samenwerken!
Maar die software zit toch in de auto? Ok, je hebt er ook de camera's voor nodig, maar die zitten er ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:10:
[...]

Maar die software zit toch in de auto? Ok, je hebt er ook de camera's voor nodig, maar die zitten er ook in.
Maar iemand (zoals jij) moet die software schrijven, daarna moet dat gevalideerd worden, getest en uitgerold.

Je hangt een camera (of een aantal camera's) aan de centrale eenheid. Daar moet software voor gemaakt worden die interpreteert of dat lampje in de verte een verkeersbord is of een koplamp van een vrachtwagen.
Dan moet een ander stuk software bepalen welke lampjes in die matrix opgelicht moeten worden, en waarschijnlijk is er nog een terugkoppeling.

Uiteraard is dit héél erg vereenvoudigd.

[ Voor 36% gewijzigd door Tommie12 op 18-11-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:29:
[...]

Maar iemand (zoals jij) moet die software schrijven, daarna moet dat gevalideerd worden, getest en uitgerold.
Die software zit al in de auto. Er is geen software 2022.40.1 met matrixlicht en 2022.40.1 zonder matrixlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:29:
[...]

Let me fix that for you in de Tesla omgeving ;)

Maar zoals @Maasluip zegt, het is er al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Ik kan mij overigens wel voorstellen dat er geen detectie van de lampen is, maar dat het een configuratie switch is ergens. Net zoals ze nu ook met de lampen bij de voeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:44:
[...]

Let me fix that for you in de Tesla omgeving ;)

Maar zoals @Maasluip zegt, het is er al
Dat is de vraag, heeft iemand het al ooit zien werken als matrix licht? En dus bv een voorligger mooi donker houden, maar links en rechts er van licht geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:58:
Ik kan mij overigens wel voorstellen dat er geen detectie van de lampen is, maar dat het een configuratie switch is ergens. Net zoals ze nu ook met de lampen bij de voeten doen.
Ik moest deze week naar Tesla voor een configuratie aanpassing aan de software van mijn auto omdat Autotaalglas een ander type achterruit had geplaatst dan oorspronkelijk op mijn auto zat en daardoor werkte de achterruit verwarming niet meer 8)7 . Dus niet alles is detectie, erstaat kennelijk een vrij uitgebreide voertuigconfiguratie opgeslagen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-04 12:16
Aeonis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:52:
[...]

Totdat Tesla over een jaartje(?) met een software update komt en de matrix lampen ineens wel hun meerwaarde laten zien (bijvoorbeeld leds uitschakelen die richting tegenliggers schijnen). In Amerika schijnt het nu ook te mogen, dus dan zal de update vast een keer komen?
Toch snap ik daar niets van, niet mogen in Europa.
Mijn 2015 C-klasse met matrix LED scheen toen al netjes om voorliggers heen, en schakelde delen van het lichtbeeld uit bij tegenliggers/wandelaars/fietsers. Dat zou, anno 2022 (en zeker bij een high tech bedrijf als Tesla), gewoon de standaard moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@pimk Het mocht wel, maar Tesla introduceert niet graag features die maar op 1 continent werken. Uitzondering is China en FSD lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:02:
[...]

Dat is de vraag, heeft iemand het al ooit zien werken als matrix licht? En dus bv een voorligger mooi donker houden, maar links en rechts er van licht geven?
De tesla light show van vorig jaar kerst?

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 18-11-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 09:31
pimk schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:29:
[...]

Toch snap ik daar niets van, niet mogen in Europa.
Mijn 2015 C-klasse met matrix LED scheen toen al netjes om voorliggers heen, en schakelde delen van het lichtbeeld uit bij tegenliggers/wandelaars/fietsers. Dat zou, anno 2022 (en zeker bij een high tech bedrijf als Tesla), gewoon de standaard moeten zijn
Tesla is een Amerikaans bedrijf en in Amerika mocht tot voor kort geen adaptieve verlichting gebruikt worden, dus voor hun blijkbaar totaal niet interessant om het te implementeren. Het verbaasd zelfs dat ze het er al in hadden zitten bij de nieuwere modellen echter deed het niets speciaals omdat de aansturing ontbrak. Sinds februari dit jaar is dit toegestaan en waarschijnlijk zijn ze er nu wel mee bezig en zal het uiteindelijk een keer uitgerold worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Myrdhin op 18-11-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Bigs schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:23:
[...]

Ik moest deze week naar Tesla voor een configuratie aanpassing aan de software van mijn auto omdat Autotaalglas een ander type achterruit had geplaatst dan oorspronkelijk op mijn auto zat en daardoor werkte de achterruit verwarming niet meer 8)7 . Dus niet alles is detectie, erstaat kennelijk een vrij uitgebreide voertuigconfiguratie opgeslagen ergens.
Voor welke auto was dat type achterruit dan bedoeld? Of is Tesla doorheen de verschillende versies ook veranderd van type achterruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@this ja, andere coatings en ook andere verwarmingsdraden die mogelijk een iets andere aansturing nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 27-04 12:59
this schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:22:
[...]
Voor welke auto was dat type achterruit dan bedoeld? Of is Tesla doorheen de verschillende versies ook veranderd van type achterruit?
Er zijn ook verschillende versies voorruit, met inderdaad andere aansluitingen voor de verwarming. Super ingewikkeld voor shops als CarGlass, want je kan eigenlijk pas bij demontage van de ruit zien welke auto welke ruit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik moest bij carglass een foto maken van tevoren van het type informatie op het glas. Deze is gewoon zichtbaar zonder te moeten demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04
Myrdhin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:10:
[...]

Tesla is een Amerikaans bedrijf en in Amerika mocht tot voor kort geen adaptieve verlichting gebruikt worden, dus voor hun blijkbaar totaal niet interessant om het te implementeren. Het verbaasd zelfs dat ze het er al in hadden zitten bij de nieuwere modellen echter deed het niets speciaals omdat de aansturing ontbrak. Sinds februari dit jaar is dit toegestaan en waarschijnlijk zijn ze er nu wel mee bezig en zal het uiteindelijk een keer uitgerold worden.
Toen ik in 2019 mijn auto ophaalde dacht ik dat LED super fancy was, helemaal blij :+. Zo fancy was het dus niet :X Heb die ontwikkelingen nooit echt meegekregen. Vond Xenon altijd fijn (en het ziet er i.m.o. nog steeds het gaafste uit. Die lens iig), over het algemeen altijd halogeen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:34:
[...]

De tesla light show van vorig jaar kerst?
Goed, dus ze kunnen de lampjes controleren, maar ze hebben waarschijnlijk nog geen software om op basis van camera beelden te bepalen welke lampjes moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Tommie12 er schijnt nu een test te lopen voor dat, dus de software is er waarschijnlijk al wel in ruwe vorm. Zal wel eerst in beta uitkomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34
ThaDude schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:14:
[...]

Overigens is het dus afhankelijk van welke dag je model y gemaakt wordt of je wel of geen matrix verlichting krijgt 8)7 Als je pech hebt krijg je de oude led verlichting. Tesla meld dit dus ook nergens op de site of het erop wel of niet op zit. Er zijn sites te vinden waar mensen dit bijhouden op VIN nummer. Amerikanen accepteren de auto dan niet en wachten op een volgende.. Europeanen tja.. geen idee.

Het idee alleen al dat je niet weet wat je krijgt voor je geld blijft ik bizar vinden :X
Moet het filmpje nog kijken, maar is dat wat hij zegt? De ene dag maakt tesla matrix en de andere dag normaal led? Of is het nu allemaal matrix en is het de vraag wat op de boot staat?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:59:
[...]

Goed, dus ze kunnen de lampjes controleren, maar ze hebben waarschijnlijk nog geen software om op basis van camera beelden te bepalen welke lampjes moeten werken.
Inderdaad ze kunnen de matrix lichten aansturen. Het lijkt me onzinnig als je nu weer de discussie uitlokt of ze daar ook iets zinnigs mee hadden kunnen doen ipv “Tesla” schrijven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:51:
@Tommie12 er schijnt nu een test te lopen voor dat, dus de software is er waarschijnlijk al wel in ruwe vorm. Zal wel eerst in beta uitkomen :D
FTFY :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 18:55

hmr

Op dit moment ben ik op vakantie en ik ben erg bang dat mijn Tesla leeg gaat lopen binnen de aankomende 10 dagen... Heb nu nog 25% range, maar er snoept toch wel veel af per dag.. Hoe schadelijk is dat? Of moet ik gaan vragen aan een kennis om hem aan de lader te hangen?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
hmr schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:40:
Op dit moment ben ik op vakantie en ik ben erg bang dat mijn Tesla leeg gaat lopen binnen de aankomende 10 dagen... Heb nu nog 25% range, maar er snoept toch wel veel af per dag.. Hoe schadelijk is dat? Of moet ik gaan vragen aan een kennis om hem aan de lader te hangen?
Vooral niet teveel kijken, want de auto wakker maken via de app kost ook iedere keer een percentage...

Onder de 20% gaan er sowieso wat zaken uit, zoals Sentry. Maar op 0-1% moet de auto niet komen, als het weinig moeite is kan je ze natuurlijk altijd vragen hem even aan de lader te hangen. Maar kan je niet passief het percentage monitoren? Via Teslamate kan ik bijv. het percentage zien, zonder de auto wakker te maken. Als je op die manier ziet dat de auto boven de 5% blijft, dan zou ik dat accepteren. Daaronder denk ik niet als ik nog niet bijna thuis was, maar dat is persoonlijk.

Hier de auto eergisteren op 95% weggezet, staat nu op 93%, gaat denk ik gemiddeld 1% per dag af, dus met 10 dagen zou dat geen probleem moeten zijn (mits je de auto niet iedere keer wakker maakt door de app te openen....).

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 18-11-2022 23:56 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
hmr schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:40:
Ligt er behoorlijk aan wat je aan hebt staan. Zelf mijn auto recent 4 weken stil laten staan, in totaal 11% er af. Eerste dag/dagen lijken vaak wat harder te gaan.

Vooral niet in je app kijken, dan moet het helemaal goedkomen.

En zolang je hem niet langdurig onder de 1% laat staan valt het qua schadelijkheid wel mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Telesto op 19-11-2022 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr

hmr

Taro schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:54:
[...]

Vooral niet teveel kijken, want de auto wakker maken via de app kost ook iedere keer een percentage...

Onder de 20% gaan er sowieso wat zaken uit, zoals Sentry. Maar op 0-1% moet de auto niet komen, als het weinig moeite is kan je ze natuurlijk altijd vragen hem even aan de lader te hangen. Maar kan je niet passief het percentage monitoren? Via Teslamate kan ik bijv. het percentage zien, zonder de auto wakker te maken. Als je op die manier ziet dat de auto boven de 5% blijft, dan zou ik dat accepteren. Daaronder denk ik niet als ik nog niet bijna thuis was, maar dat is persoonlijk.

Hier de auto eergisteren op 95% weggezet, staat nu op 93%, gaat denk ik gemiddeld 1% per dag af, dus met 10 dagen zou dat geen probleem moeten zijn (mits je de auto niet iedere keer wakker maakt door de app te openen....).
Ik denk dat de iPhone Widget hem elke keer aanroept.. misschien die even uitzetten! Goede tip!

Ben een maand weg en hij is van 70 tot 25 procent gegaan ofzo in 3 weken. Zou niet moeten kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door hmr op 19-11-2022 00:51 ]

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
hmr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:49:
[...]

Ik denk dat de iPhone Widget hem elke keer aanroept.. misschien die even uitzetten! Goede tip!

Ben een maand weg en hij is van 70 tot 25 procent gegaan ofzo in 3 weken. Zou niet moeten kunnen.
Dan staat waarschijnlijk sentry mode aan. Of dit is dus het effect van een widget die X keer per dag de auto wakker maakt om info op te halen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:27

Bever!

3

Vorig jaar veel gedoe gehad met traction control en vredestein winterbanden. M3 lust die dingen niet, constant ingrijpend systeem. Kom ik terug van de bandenwissel zitten die dingen er weer onder aan de vooras. Terwijl ik het nog nadrukkelijk verteld heb op voorhand. Affijn toch maar even testen misschien is het nu anders.. maar nee.. Snel gewisseld voor Goodyear ultragrip performance rondon en die zijn perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Er zijn sowieso betere banden. Alleen de all-weather quatrac zijn echt geweldig en met het huidige klimaat in Nederland best een goede keus. Helaas mag ik alleen zomer en winterbanden monteren van de LM, anders had ik ze gevraagd deze eronder te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hmr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:49:
[...]

De standaard Tesla widget maakt de auto niet wakker. Geen 3rd party apps in gebruik? Anders voor de zekerheid een password reset doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-05 10:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xP0bPzQo5Bay4JdFdOsq2kuw_B8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WU4dOez17E7zMel0iFpmg6j3.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk een navigatie update 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Ah dat is de uiteindelijke truc van Tesla om die vision only software te installeren. Navi update is wel hoog nodig inderdaad, dat ging toch beter in m’n oude A3’tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-04 19:04
Kan ook zeggen dat de grootlichtassistent een stuk beter werkt in 2022.40.1, geen 1x het gevoel gehad dat ik iemand aan het verblinden was, maar.... 1 van de redenen dat het beter werkt is ook omdat het gewoon veel minder inschakelt :+. Heb een Model 3 eind 2019.

Wel tevreden, veel liever zo dan andersom laten we maar zeggen! Kan de optie nu gewoon aan laten staan. Even zonder grootlicht rijden waar het wel kon is beter dan even mét grootlicht rijden waar het niet kon. Ook veel minder geknipper nu dus, minder aan/uit/aan/uit, en reageert minder zenuwachtig op oplichtende verkeersborden.

Vreemde was trouwens wel dat ik mijn auto moest 'rebooten', omdat na de update zowel cruise control als autopilot niet in wilde schakelen, na de reboot geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Mis eigenlijk nooit iets aan de navi. Alleen soms snelheden die niet helemaal lekker gaan. Waar gaat het nu dan mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:27

Bever!

3

STIMPPYYY schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:21:
Mis eigenlijk nooit iets aan de navi. Alleen soms snelheden die niet helemaal lekker gaan. Waar gaat het nu dan mis?
Hij gebruikt toch gewoon google maps? Wat is er inhoudelijk anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Inspired schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:07:
[...]

De standaard Tesla widget maakt de auto niet wakker. Geen 3rd party apps in gebruik? Anders voor de zekerheid een password reset doen.
Hij vraagt een paar keer per dag het batterij percentage op. Kan dat zonder wakker maken?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hmr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:42:
[...]

Hij vraagt een paar keer per dag het batterij percentage op. Kan dat zonder wakker maken?
De Tesla widget? Als ik er niet aan zit gaat hij de auto niet wakker maken. Maar goed, je kunt ook de widget er ff afhalen. Al zou deze niet het issue moeten zijn. Je weet zeker dat je geen 3rd party apps hebt (gebruikt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bever! schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:35:
[...]

Hij gebruikt toch gewoon google maps? Wat is er inhoudelijk anders?
De kaartdata is niet van Google afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Inspired schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:25:
[...]

De Tesla widget? Als ik er niet aan zit gaat hij de auto niet wakker maken. Maar goed, je kunt ook de widget er ff afhalen. Al zou deze niet het issue moeten zijn. Je weet zeker dat je geen 3rd party apps hebt (gebruikt)?
Ik weet zeker dat ik geen third-party apps gebruik en ook dat ik sentry niet aan heb staan. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de auto net ver van de wifi spot staat en dat het opnieuw zoeken van connectie wellicht zorgt voor een battery drain.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hmr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:33:
[...]

Ik weet zeker dat ik geen third-party apps gebruik en ook dat ik sentry niet aan heb staan. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de auto net ver van de wifi spot staat en dat het opnieuw zoeken van connectie wellicht zorgt voor een battery drain.
Dat kan ja. Als de auto wakker is zal je widget ook weer bijwerken. Dat is wat je dan ziet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Ook natuurlijk geen mogelijkheid om dat uit te zetten vanaf het buitenland. Over een paar dagen nog maar eens checken, lees ook dat een software-update ervoor kan zorgen dat je auto niet meer in sleep modus raakt. Ook weer wat nieuws om range anxiety te hebben vanaf vakantie.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
STIMPPYYY schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:21:
Dat ie veel wegen en richtingen niet kent en dus vaak niet de juiste route kiest en je gewoon weer met Waze of Google maps zit te klooien. Hij doet het het ook weleens goed natuurlijk, maar dat weet je dus nooit zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
JohanB schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:06:
[...]

Dat ie veel wegen en richtingen niet kent en dus vaak niet de juiste route kiest en je gewoon weer met Waze of Google maps zit te klooien. Hij doet het het ook weleens goed natuurlijk, maar dat weet je dus nooit zeker
Geen last van. Weet je zeker dat je het niet inbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
JohanB schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:06:
[...]

Nooit last van. Welke omgeving zit je? Zal wel verschil in zitten.

Vergelijk (zeker file gevoelige wegen) altijd met maps en beide routes zijn dan altijd gelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
Gigi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:16:
[...]

Ja. Hij leidt je bijvoorbeeld gewoon over de Kinkerstraat in Amsterdam. Die is al meer dan een jaar afgesloten

En zo kan ik er nog wel een dozijn opgeven waar ik tegen aan liep, maar dat lijkt me wat nutteloos

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 19-11-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raviculus
Gigi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:16:
[...]

De laatste update is meer dan een jaar oud, dus nieuwere wegen missen?

Voorbeeld ten noorden van Rotterdam wordt een nieuwe snelweg gebouwd en daar was de navigatie echt verwarrend. De navigatie route (blauwe lijn) en de kaart kloppen ook niet altijd met elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Navigatie is ook (deels) Google, waar de kaartdata vermoedelijk van OSM komt. Paar jaar geleden was alles Google, maar Google heeft toen de prijzen enorm verhoogd voor het tonen van satellietbeelden en daar wilde Tesla niet in mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gigi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
JohanB schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:36:
[...]

Ja. Hij leidt je bijvoorbeeld gewoon over de Kinkerstraat in Amsterdam. Die is al meer dan een jaar afgesloten

En zo kan ik er nog wel een dozijn opgeven waar ik tegen aan liep, maar dat lijkt me wat nutteloos
Vind ik niet echt spannend. Sowieso moet je niet met de auto naar Amsterdam. Heb daar vaak gefietst vroeger. Gewoon lekker P+R. Ik kan me niet voorstellen dat je Audi A3 ook ota navi updates had. Bij min Audi liep die ook erg achter. Beetje negativity bias volgens mij.

Overigens vroeg Audi 500 euro per update vroeger. 8)7

Sorry hoor, maar je kan ook klagen om het klagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gigi op 19-11-2022 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr

hmr

Gigi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:08:
[...]

Vind ik niet echt spannend. Sowieso moet je niet met de auto naar Amsterdam. Heb daar vaak gefietst vroeger. Gewoon lekker P+R. Ik kan me niet voorstellen dat je Audi A3 ook ota navi updates had. Bij min Audi liep die ook erg achter. Beetje negativity bias volgens mij.

Als je woont in Amsterdam dan is dat niet echt een optie hè ;)

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
Caelorum schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:49:
Navigatie is ook (deels) Google, waar de kaartdata vermoedelijk van OSM komt. Paar jaar geleden was alles Google, maar Google heeft toen de prijzen enorm verhoogd voor het tonen van satellietbeelden en daar wilde Tesla niet in mee gaan.
Volgens mij zit het navigatie netwerk waarop de routing werkt in het geheugen van de auto en is dit wat nu is bijgewerkt. De kaart/satelliet beelden worden onafhankelijk daarvan live gestreamed.

Ik was van de zomer in gebieden waar de auto geen data heeft. Dus geen kaart beelden, maar de routing werkte nog wel. Ik zag dus geen kaartbladen maar kon wel navigatie instructies krijgen.

Geloof dat de navigatie data van Mapbox komt wat inderdaad OSM is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@raviculus tot op zekere hoogte, ja. De routing via superchargers, rekening houdend met drukte, en verkeer gaat wel via Tesla servers. Of in ieder geval, dat deed het in 2019/2020 nog wel. Wat die servers precies doen is niet duidelijk, maar het lijkt op deels Google vragen om de weg.

Wat je bij verouderde kaarten overigens ook kan zien. De kaart had nog geen rotonde en afslag verlegd, maar de route die werd uitgestippeld wel en liep dus via een weiland ^_^ de auto kon dus ook niet weten dat die weg anders was, want verouderde data.

[ Voor 30% gewijzigd door Caelorum op 19-11-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Gigi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:08:
[...]

Excuus, ik wist niet dat ik geen Tesla/auto mag omdat ik in Amsterdam woon. Maar het bericht na mij gaf dus aan dat het in Rotterdam ook mis gaat, mogen die dan ook niet? Wel lastig zo.

Voor de A3 vergelijking die verder niet zo relevant is: daar kreeg ik elk jaar een verse kaart. Maakt me niet zoveel uit hoe die erop kwam/heb geen idee hoe die erop kwam

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 20-11-2022 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
JohanB schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:39:
[...]

Excuus, ik wist niet dat ik geen Tesla/auto mag omdat ik in Amsterdam woon. Maar het bericht na mij gaf dus aan dat het in Rotterdam ook mis gaat, mogen die dan ook niet? Wel lastig zo.

Voor de A3 vergelijking die verder niet zo relevant is: daar kreeg ik elk jaar een verse kaart. Maakt me niet zoveel uit hoe die erop kwam/heb geen idee hoe die erop kwam
Wist je dat niet nee? 😂.

Anyway, ik heb echt nul issues met de navi. Ook niet in Rotterdam. Maar zullen idd best wat plekken zijn die inmiddels wat anders zijn ingericht.

Zelf de ervaring dat kaarten bij auto’s tm 2018 altijd via de dealer moesten en daar je portemonnee voor moest trekken. Zelfs kaarten die ouder dan 5 jaar waren bij een gloednieuwe Focus.

Heb het idee dat dit wel behoorlijk is veranderd in positieve zin. Zeker nadat Tesla heeft laten zien hoe het wel moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
@STIMPPYYY ala je het "geluk" hebt in een statische omgeving te wonen zal je er geen last van hebben. Als je echter in een gebied woont die de afgelopen twee jaar onder handen is genomen en complete straten heringedeeld of verlegd zijn dan ga je er uiteraard wel wat van merken.

Dit is zo'n lokaal en persoonlijk iets dat je eigen ervaring niets uitmaakt hier. Sommigen zullen er dagelijks last van hebben en anderen nooit.

[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 20-11-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:46
STIMPPYYY schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:33:
[...]

Heb het idee dat dit wel behoorlijk is veranderd in positieve zin. Zeker nadat Tesla heeft laten zien hoe het wel moet.
Hoe het wel moet is dat je helemaal geen kaartupdates nodig hebt omdat de kaarten in de cloud staan. Zoals bij Google. Eigenlijk wel vreemd dat Tesla dat niet heeft of zelfs niet aanbiedt tegen een extra bijdrage. De verbinding is er en hij haalt nu blijkbaar ook al delen uit de cloud. Voor het geval dat de verbinding uitvalt heb je dan offline kaarten.
Overigens had mijn Volvo uit 2013 ook al gratis kaartupdates die je zelf kon downloaden en via USB kon upgraden. Gewoon strak ieder jaar, misschien zelfs wel 2x per jaar, weet ik niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 20-11-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@JTHZZ het grappige is dat ik dus in 2020 voor de vorige kaartupdate eens over een nieuwe rotonde + afslag werd gestuurd die helemaal niet op de kaart stond. De online routenavigatie van Tesla gebruikt dus andere kaarten dat de auto en de auto tekent de route die is gepland gewoon in.
Het hele gebeuren is gewoon wat complex gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Ik blijf het een jammere zaak vinden van die automatische grootlichten. De Tesla herkent duidelijk geen vrachtwagencabines die over de middenberm heen zichtbaar zijn.
Vannacht nog langs de E40 aan de kust gereden en daar heb je een verhoogde middenberm, gewone wagens kunnen elkaars lichten niet zien, maar vrachtwagens wel.
Dus dan is het wel asociaal om grootlicht aan te hebben.
STIMPPYYY schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:33:
[...]Heb het idee dat dit wel behoorlijk is veranderd in positieve zin. Zeker nadat Tesla heeft laten zien hoe het wel moet.
Een auto fabrikant moet toch helemaal niet alles gratis up to date houden?
We mogen blij zijn dat Tesla dat wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-04 00:38
Caelorum schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:14:
@JTHZZ het grappige is dat ik dus in 2020 voor de vorige kaartupdate eens over een nieuwe rotonde + afslag werd gestuurd die helemaal niet op de kaart stond. De online routenavigatie van Tesla gebruikt dus andere kaarten dat de auto en de auto tekent de route die is gepland gewoon in.
Het hele gebeuren is gewoon wat complex gemaakt.
Het systeem werkt met de interne navigatie om routes te plannen en gebruikt Google maps voor de details mijns inziens. Een nieuwe rotonde in Beverwijk, gereed juli 2022 staat keurig op beeld als je in de buurt aan komt rijden, maar stond nog niet in beeld toen de route gepland was.
Overigens moest ik bij Renault en Mini de kaartupdates elk jaar kopen en dan waren ze nog niet eens goed up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:51
Toen ik laatst sentry aan had is hij in 1 nacht van 90% naar 80 gegaan..
was direct na update 2022.40.4
Vond ik toch best extreem.
Met sentry uit is het minder erg, maar verlies ik nog steeds ~20km/dag.

Enige wat ik qua verbruik kan bedenken is hetzelfde als hierboven genoemd: WiFi signaal is zwak op plek waar auto staat.

Overigens is qua navigatie ook Google niet helemaal heilig. Bepaalde bergwegen in het zwarte woud waren in oktober al een paar maanden afgesloten, Google nav via telefoon in andere auto zei echter dat we er gewoon langs konden.

En zeker bij bergwegen is de omweg die je dan moet maken vaak gigantisch

Maar ik heb nu ook eindelijk wat langere ritten gemaakt met de Tesla.
Tot nu toe:
The good: ik vind hem behoorlijk comfortabel behalve op korte oneffenheden. Normale drempels pakt hij verbazingwekkend goed. Goede clima, redelijke stoelen. Duidelijkheid over range is goed.
File rijden is bijna heerlijk met deze acc. En geen koppeling natuurlijk.
Automatisch de juiste stoelinstelling enzo, is erg handig.

Wat mis ik, of vind ik minder:
Ik mis normale dodehoekdetectie in de spiegel zoals ik gewend ben bij mijn Peugeot 308. Gewoon een ledje dus..
Ik mis een cruise control die niet zeikt over belijning, en die ik binnen de bebouwde kom en op 60-wegen gewoon kan gebruiken.
Het dimlicht lijkt zeer dichtbij afgesteld. Ik vind het lichtbeeld van de 308 qua dimlicht (ook led) veel beter. Komt verder, is breder.
1000+km op een tank :+

Last but not least heb ik wat ik tot nu toe gezien heb geen enkel vertrouwen in autopilot.
De simpele dingen: compleet verkeerde snelheden zien/aanhouden .
Moeilijke dingen: de belijning in Nederland die het ding niet snapt
Foute dingen: een lantaarnpaal aanzien voor een fietser en keihard gaan remmen
Een wandelaar op de stoep naast de weg zien, en ook keihard remmen

En dan heb ik autopilot niet eens geprobeerd

[ Voor 82% gewijzigd door GAIAjohan op 20-11-2022 12:14 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-04 14:12
20km/dag verlies vind ik echt veel. De afgelopen dag had ik 3-4km/dag verlies. En dan heb ik nog vaker op de app gekeken omdat ik benieuwd was of het echt ging vriezen deze nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
jenshaak schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:01:
20km/dag verlies vind ik echt veel. De afgelopen dag had ik 3-4km/dag verlies. En dan heb ik nog vaker op de app gekeken omdat ik benieuwd was of het echt ging vriezen deze nacht.
Nog iets: gebruik jij ook Bluetooth met instappen?
Als ik bv in de woonkamer zit kan ik me eigenlijk voorstellen dat het Bluetooth signaal de auto bereikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-04 14:12
GAIAjohan schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:07:
[...]

Als ik bv in de woonkamer zit kan ik me eigenlijk voorstellen dat het Bluetooth signaal de auto bereikt
Ik gebruik Bluetooth instappen, maar mijn auto staat op meer dan 30 meter, dus die zal zeker geen verbinding maken met bluetooth of wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GAIAjohan schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:07:
[...]

Zolang je verder niks doet zal de auto daar niet wakker van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
GAIAjohan schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:51:
Toen ik laatst sentry aan had is hij in 1 nacht van 90% naar 80 gegaan..
was direct na update 2022.40.4
Vond ik toch best extreem.
Met sentry uit is het minder erg, maar verlies ik nog steeds ~20km/dag.

Enige wat ik qua verbruik kan bedenken is hetzelfde als hierboven genoemd: WiFi signaal is zwak op plek waar auto staat.

Overigens is qua navigatie ook Google niet helemaal heilig. Bepaalde bergwegen in het zwarte woud waren in oktober al een paar maanden afgesloten, Google nav via telefoon in andere auto zei echter dat we er gewoon langs konden.

En zeker bij bergwegen is de omweg die je dan moet maken vaak gigantisch

Maar ik heb nu ook eindelijk wat langere ritten gemaakt met de Tesla.
Tot nu toe:
The good: ik vind hem behoorlijk comfortabel behalve op korte oneffenheden. Normale drempels pakt hij verbazingwekkend goed. Goede clima, redelijke stoelen. Duidelijkheid over range is goed.
File rijden is bijna heerlijk met deze acc. En geen koppeling natuurlijk.
Automatisch de juiste stoelinstelling enzo, is erg handig.

Wat mis ik, of vind ik minder:
Ik mis normale dodehoekdetectie in de spiegel zoals ik gewend ben bij mijn Peugeot 308. Gewoon een ledje dus..
Ik mis een cruise control die niet zeikt over belijning, en die ik binnen de bebouwde kom en op 60-wegen gewoon kan gebruiken.
Het dimlicht lijkt zeer dichtbij afgesteld. Ik vind het lichtbeeld van de 308 qua dimlicht (ook led) veel beter. Komt verder, is breder.
1000+km op een tank :+

Last but not least heb ik wat ik tot nu toe gezien heb geen enkel vertrouwen in autopilot.

Opzich een goed verhaal. Alleen wel erg jammer dat je zegt geen vertrouwen te hebben in AP, maar het niet hebt geprobeerd. Zou effe een stuk snelweg pakken en dan aangooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
STIMPPYYY schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:23:
[...]

Opzich een goed verhaal. Alleen wel erg jammer dat je zegt geen vertrouwen te hebben in AP, maar het niet hebt geprobeerd. Zou effe een stuk snelweg pakken en dan aangooien.
Zoiets moet ook werken buiten de snelweg. En als het daar op lage snelheid met allemaal foute beweringen komt vind ik het op hoge snelheid helemaal tricky, maar dat is mijn gevoel. Dat plotseling keihard remmen om -helemaal niets- is mij niet bepaald in de koude kleren gaan zitten voor mijn vertrouwen in sowieso het basissysteem, laat staan voor het complexe systeem.
Al is de snelweg natuurlijk wel een voorspelbaardere omgeving.

Dat keihard remmen heeft er bij mij voor gezorgd dat ik CC buiten de snelweg niet meer gebruik. En op de snelweg eigenlijk Vooral in de file, want daar bleek het wel handig. Wat dat betreft is het zelfs bijna 10 jaar terug in de tijd voor mij. Zelfs op een 80-weg met deugdelijke belijning heb ik nu 1x gehad dat hij spoken zag. Geef mij op de snelweg buiten de file het liefst maar een domme cruise control zonder afremmen.
Ik had ACC in de Peugeot altijd uit staan op de snelweg, en domme CC aan. Nu is ACC bij de Peugeot zo dom dat hij alleen kan afremmen op de motor, wat gewoon te weinig is, en te vroeg uitgevoerd wordt. ACC van Peugeot was daarentegen wel handig op 80-wegen.

Het rijden zelf met de Tesla is wel de toekomst m.i. Hoe het optrekken verloopt, alleen wind en banden geruis in het interieur. De rust in het interieur, continu updates etc.
Ik als hoortoesteldrager (voor 85dB verlies) heb na een rit in principe veel minder last van de oren, en dan staat hij nog op winterbanden.
Maar wat dan de échte USP van de auto is, is nou net wat ik tot nu toe minder vind, of iig vooral wat eruit voortvloeit. Allemaal controlemechanismen die er naar mijn gevoel tot nu toe best vaak naast zitten, en die dan ook nog eens met piepjes komen waar ik als hoortoesteldrager niet blij van word, als je weet dat alle geluid al 40-85dB (afhankelijk toonhoogte) versterkt binnen komt dan bij normale oren, ik heb Joe mode iig aan, maar doet nog steeds soms pijn aan oren. En natuurlijk is rijstrook assistent vanuit de EU, maar ík geloof niet dat piepjes voor alles en nog wat de veiligheid per se vergroot. Zeker niet als het te vaak onzinnig voorkomt en mensen het uitzetten of negeren.

[ Voor 57% gewijzigd door GAIAjohan op 20-11-2022 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Het verbruik bij kou met voorverwarmde accu blijft me in positieve zin verbazen: vanmorgen vroeg 180km snelweg met voorverwarmde accu, overal 120 op de AP: 176 w/km gemiddeld bij -4 tot 0 graden. Daar zal bij 100 km/h nog zeker 15 w/km afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-04 19:04
BigSmurf schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:11:
Het verbruik bij kou met voorverwarmde accu blijft me in positieve zin verbazen: vanmorgen vroeg 180km snelweg met voorverwarmde accu, overal 120 op de AP: 176 w/km gemiddeld bij -4 tot 0 graden. Daar zal bij 100 km/h nog zeker 15 w/km afgaan.
Wat doe je om de accu voor te verwarmen? Gepland vertrek of climate control even aanzetten voordat je de auto instapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Mackeessie schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:01:
[...]

Het systeem werkt met de interne navigatie om routes te plannen en gebruikt Google maps voor de details mijns inziens. Een nieuwe rotonde in Beverwijk, gereed juli 2022 staat keurig op beeld als je in de buurt aan komt rijden, maar stond nog niet in beeld toen de route gepland was.
Overigens moest ik bij Renault en Mini de kaartupdates elk jaar kopen en dan waren ze nog niet eens goed up to date.
Hier werd de rotonde + afslag toen pas afgebeeld toen ik het op 100m genaderd was. Daarvoor liet de navigatie gewoon een route dwars door de weilanden zien. Puur alleen interne navigatie doet die dus echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Aeonis schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:48:
[...]

Wat doe je om de accu voor te verwarmen? Gepland vertrek of climate control even aanzetten voordat je de auto instapt?
Gepland. Ging exact op het geplande tijdstip weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Je kunt de verlichting in het Service menu opnieuw calibreren en dan desgewenst handmatig iets hoger instellen. Heb ik ook gedaan, vond het ook veel te laag staan (kwam ook uit een 308 met full led).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
GAIAjohan schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:38:
[...]

Zoiets moet ook werken buiten de snelweg. En als het daar op lage snelheid met allemaal foute beweringen komt vind ik het op hoge snelheid helemaal tricky, maar dat is mijn gevoel. Dat plotseling keihard remmen om -helemaal niets- is mij niet bepaald in de koude kleren gaan zitten voor mijn vertrouwen in sowieso het basissysteem, laat staan voor het complexe systeem.
Al is de snelweg natuurlijk wel een voorspelbaardere omgeving.

Dat keihard remmen heeft er bij mij voor gezorgd dat ik CC buiten de snelweg niet meer gebruik. En op de snelweg eigenlijk Vooral in de file, want daar bleek het wel handig. Wat dat betreft is het zelfs bijna 10 jaar terug in de tijd voor mij. Zelfs op een 80-weg met deugdelijke belijning heb ik nu 1x gehad dat hij spoken zag. Geef mij op de snelweg buiten de file het liefst maar een domme cruise control zonder afremmen.
Ik had ACC in de Peugeot altijd uit staan op de snelweg, en domme CC aan. Nu is ACC bij de Peugeot zo dom dat hij alleen kan afremmen op de motor, wat gewoon te weinig is, en te vroeg uitgevoerd wordt. ACC van Peugeot was daarentegen wel handig op 80-wegen.

Het rijden zelf met de Tesla is wel de toekomst m.i. Hoe het optrekken verloopt, alleen wind en banden geruis in het interieur. De rust in het interieur, continu updates etc.
Ik als hoortoesteldrager (voor 85dB verlies) heb na een rit in principe veel minder last van de oren, en dan staat hij nog op winterbanden.
Maar wat dan de échte USP van de auto is, is nou net wat ik tot nu toe minder vind, of iig vooral wat eruit voortvloeit. Allemaal controlemechanismen die er naar mijn gevoel tot nu toe best vaak naast zitten, en die dan ook nog eens met piepjes komen waar ik als hoortoesteldrager niet blij van word, als je weet dat alle geluid al 40-85dB (afhankelijk toonhoogte) versterkt binnen komt dan bij normale oren, ik heb Joe mode iig aan, maar doet nog steeds soms pijn aan oren. En natuurlijk is rijstrook assistent vanuit de EU, maar ík geloof niet dat piepjes voor alles en nog wat de veiligheid per se vergroot. Zeker niet als het te vaak onzinnig voorkomt en mensen het uitzetten of negeren.
Het valt me hier wel vaker op dat de verwachtingen van de autopilot nogal uiteen lopen.

Op dit moment functioneert de autopilot prima op snelwegen. Dat is ook hoe Tesla het zelf beschrijft in de autosteer functie:

Autosteer is intended for use on controlled-access highways with a fully attentive driver. 

En het is ook logisch, een snelweg is veel beter voorspelbaar. Alle auto's rijden dezelfde kant op, de rijbanen zijn vaak goed aangegeven en er zijn geen bijzondere obstakels.

Uit mijn ervaring werkt het op de snelweg dus ook prima. Zelfs met 150 stuurt hij rustig en gecontroleerd. Eventueel kun je het gebruiken op een N weg met afgescheiden rijbanen, maar verder gebruik ik het nergens.

Kortom, wellicht is de naam wat misleidend maar in Europa is het geen echte autopilot, meer een snelwegassistent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:26
BigSmurf schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:11:
Dan moet je de kWh's van het voorverwarmen ook wel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Himalaya schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:21:
[...]
Je kunt de verlichting in het Service menu opnieuw calibreren en dan desgewenst handmatig iets hoger instellen. Heb ik ook gedaan, vond het ook veel te laag staan (kwam ook uit een 308 met full led).
Gaat niemand dan de hele tijd flitsen? Hier opnieuw gebalanceerd en vervolgens juist een tikje naar beneden ander krijg ik op een ritje zo drie keer groot licht.

Overigens mijn pet peeve: Duitsers in nieuwe auto's met led lichten. Die staan recht naar voren afgesteld volgens mij, want ze verblinden echt iedereen. Leuk voor de Duitse snelwegen met die heggetjes tussen de rijbanen, maar in Nederland wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Telesto schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:48:
[...]

Het valt me hier wel vaker op dat de verwachtingen van de autopilot nogal uiteen lopen.

Op dit moment functioneert de autopilot prima op snelwegen. Dat is ook hoe Tesla het zelf beschrijft in de autosteer functie:

Autosteer is intended for use on controlled-access highways with a fully attentive driver. 

En het is ook logisch, een snelweg is veel beter voorspelbaar. Alle auto's rijden dezelfde kant op, de rijbanen zijn vaak goed aangegeven en er zijn geen bijzondere obstakels.

Uit mijn ervaring werkt het op de snelweg dus ook prima. Zelfs met 150 stuurt hij rustig en gecontroleerd. Eventueel kun je het gebruiken op een N weg met afgescheiden rijbanen, maar verder gebruik ik het nergens.

Kortom, wellicht is de naam wat misleidend maar in Europa is het geen echte autopilot, meer een snelwegassistent.
Op de autosnelweg vind ik de AP net zwaar onderdoen voor gelijkaardige systemen van andere merken.
Bij wisselen van rijvak valt het systeem uit, en terug aanzetten gebeurt met een vervelende piep.
En de TACC blijft ook vasthouden aan je voorligger zolang je niet 100% van rijvak veranderd bent.
Zeker dat laatste vind ik zeer vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Caelorum schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:16:
[...]

Gaat niemand dan de hele tijd flitsen? Hier opnieuw gebalanceerd en vervolgens juist een tikje naar beneden ander krijg ik op een ritje zo drie keer groot licht.

Overigens mijn pet peeve: Duitsers in nieuwe auto's met led lichten. Die staan recht naar voren afgesteld volgens mij, want ze verblinden echt iedereen. Leuk voor de Duitse snelwegen met die heggetjes tussen de rijbanen, maar in Nederland wat minder.
Nee, ze stonden bij mij echt heel laag, ook na auto calibratie. Durfde op een donkere weg niet eens 80 te rijden zo dichtbij raakte de lichtbundel de grond. Ben op een vlak terrein voor een muur gaan staan en toen zelf wat bijgesteld. Nu veel beter zicht en er heeft nog nooit iemand geknipperd. Zou ze ook beslist niet te hoog willen hebben staan, heb ik zelf bij anderen ook een hekel aan.

Maar dat geautomatiseerd uitbalanceren is natuurlijk ook maar net hoe hij uit de fabriek komt. Denk niet dat hij de camera’s gebruikt om het lichtbeeld te controleren.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
this schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:41:
[...]

Op de autosnelweg vind ik de AP net zwaar onderdoen voor gelijkaardige systemen van andere merken.
Bij wisselen van rijvak valt het systeem uit, en terug aanzetten gebeurt met een vervelende piep.
En de TACC blijft ook vasthouden aan je voorligger zolang je niet 100% van rijvak veranderd bent.
Zeker dat laatste vind ik zeer vervelend.
Die piep kun je sinds een paar updates geleden gelukkig uitzetten, vond ik ook een onnodig signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Himalaya schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:45:
[...]

Die piep kun je sinds een paar updates geleden gelukkig uitzetten, vond ik ook een onnodig signaal.
Ah dat wist ik niet, ik heb het niet gevonden op mezelf in de instellingen. Waar zit deze instelling ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Himalaya schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:43:
[...]
Maar dat geautomatiseerd uitbalanceren is natuurlijk ook maar net hoe hij uit de fabriek komt. Denk niet dat hij de camera’s gebruikt om het lichtbeeld te controleren.
Denk het ook niet nee. Ik ging er vanuit dat er een elektronisch waterpas in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
Himalaya schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:45:
[...]

De piep van de AP is niet uit te zetten toch :? Piep van de TACC idd wel :Y

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34

Is dit een grap of zo? Je zegt allemaal dingen wat AP slecht doet om af te sluiten dat je AP nog nooit geprobeerd hebt?

[ Voor 52% gewijzigd door Oekol op 20-11-2022 17:51 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Caelorum schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:16:
[...]
Zijn ook steeds meer (Duitse) auto’s met van die matrix ledverlichting waarbij je steeds met een soort van groot licht rijdt en alleen de leds die een ander zouden kunnen verblinden uit staan. En dat werkt niet altijd even goed voor tegenliggers. Zeker als je achter een vangrail of middenberm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
RF1000 schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:59:
[...]

Dan moet je de kWh's van het voorverwarmen ook wel meenemen.
Als het om de knaken gaat: tuurlijk. Het ging mij vooral om de range. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Himalaya schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:43:
[...]

Nee, ze stonden bij mij echt heel laag, ook na auto calibratie.
Wat, de koplampen automatisch laten afstellen? Ik heb gisteren geconstateerd dat dat een grap is.
Ik was er een beetje mee aan het spelen en ook met het handmatig installen. Eens tellen hoeveel klicks de lampen omhoog staan. Had me verteld, linker koplamp stond helemaal naar onder, rechter stond goed, dus maar weer de automatische afstelling gedaan, koplampen gaan omhoog, koplampen gaan omlaag, linker koplamp gaat helemaal omlaag, rechter komt op de goede positie. 8)7 Ze kwamen dus op exact dezelfde positie als voor de afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Smobbo schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:10:
[...]

Haha, dit had ik ook, exact dezelfde 'tips'.
Sinds 2022.40.4 staat er gewoon geen tip meer, alleen iets van 'optimaal blabla' ofzo
Nope. Ik zit nu op 2022.40.4.1 en weer diezelfde tip. Verwarming op 19,5 en ik kon range winnen door de verwarming op 22 te zetten of door hem een graad lager te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En misschien helemaal FWP, maar hoe zet je het groot licht aan als je met AP rijdt? Hendel naar voor drukken zet automatisch grootlicht aan of uit, hendel naar je toehalen is grootlicht signaal. Er is geen mogelijkheid om het grootlicht gewoon aan te zetten.
Want nu met 2022.40.4.1 is het automatisch grootlicht weer erg conservatief. Zo erg dat ik vandaag een aantal keer had dat het even een seconde aan ging en toen weer uit.
Denken de auto's achter je ook weer "wat een halve zool".

Ja, je rijdt op AP dus groot licht is niet nodig. Maar als je zo blijft knipperen dan hoeft het van mij ook niet. Automatisch groot licht zuigt apenballen door een rietje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Maasluip schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:06:
[...]

Wat, de koplampen automatisch laten afstellen? Ik heb gisteren geconstateerd dat dat een grap is.
Ik was er een beetje mee aan het spelen en ook met het handmatig installen. Eens tellen hoeveel klicks de lampen omhoog staan. Had me verteld, linker koplamp stond helemaal naar onder, rechter stond goed, dus maar weer de automatische afstelling gedaan, koplampen gaan omhoog, koplampen gaan omlaag, linker koplamp gaat helemaal omlaag, rechter komt op de goede positie. 8)7 Ze kwamen dus op exact dezelfde positie als voor de afstelling.
Zou ook wel eens willen weten hoe dat werkt. Maar ga er wel vanuit dat het daadwerkelijk calibratie is. Hier werkt het altijd goed. Dus zeker laten checken als het niet ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-04 23:38
Maasluip schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:06:
[...]

Het is ook weer veranderd. Eerder stonden de lampen bij mij na automatische calibratie weer exact goed (deed ik eigenlijk standaard na elke software update), maar nu ineens beide veel te laag.
Pagina: 1 ... 383 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: