Signatures zijn voor boomers.
"Steering wheel holding detection has been tightened to reduce the effectiveness of cheat devices. It’s unclear if this is via the internal camera or an assessment of how uniform the steering wheel turn pressure is, but a welcome improvement to deter abuse"
Daar zit ik niet op te wachten. Ben benieuwd of iemand zo'n wheel weight met versie 40 al heeft kunnen gebruiken.
Eerlijk: geen idee. Misschien via Tesla te achterhalen? Waarschijnlijk hoef je het ook niet aan te tonen; vraag me namelijk af of er ooit een Tesla (3/Y) amateuristisch gestolen is waarbij pin-to-drive aanstond.. tenzij de code 0000, 1234, o.i.d. was, via vingervlekken op het scherm geraden kon worden (lastig want het inlogscherm verplaatst zich iedere keer), de gehele auto afgevoerd werd, of de eigenaar onder schot werd gehouden.Deveon schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:04:
[...]
@Aeonis En hoe ga jij aantonen dat Pin-to-Drive aan staat? Mijn werkgever wilde dit ook maar vond het echt omslachtig. Het invoeren van de code is ook eenvoudig af te kijken.
Uiteraard is het invoeren van de code af te kijken (pincode invoeren bij pinautomaat idem dito, eigen verantwoordelijkheid). Het is ook slechts een extra beveiligingsmaatregel, maar wel 1 die de kans op diefstal enorm verlaagd. Met name voor "signaalversterkers" of ondervangers.
Er zijn allerlei recente diefstal artikelen via Google te vinden:
- https://electrek.co/2022/...olen-relay-attack-caveat/
- https://driveteslacanada....del-3-theft-pin-to-drive/
- https://metro.co.uk/2022/...get-report-says-17367417/
Die paar seconden voordat ik wegrij zijn automatisme geworden (code invoeren), dit doe ik ook voor mezelf en niet alleen voor de verzekering. Ik werk in de IT waar ik veel met beveiligingszaken te maken heb, en dan schaar ik het niet inschakelen van zo'n functie toch onder een gevalletje verkeerde laksheid.
Als de auto je eigendom was, aankoop / financial lease, dacht je er dan anders over?
mijn auto is particulier maar ga het echt niet aanzettenAeonis schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:46:
[...]
Eerlijk: geen idee. Misschien via Tesla te achterhalen? Waarschijnlijk hoef je het ook niet aan te tonen; vraag me namelijk af of er ooit een Tesla (3/Y) amateuristisch gestolen is waarbij pin-to-drive aanstond.. tenzij de code 0000, 1234, o.i.d. was, via vingervlekken op het scherm geraden kon worden (lastig want het inlogscherm verplaatst zich iedere keer), de gehele auto afgevoerd werd, of de eigenaar onder schot werd gehouden.
Uiteraard is het invoeren van de code af te kijken (pincode invoeren bij pinautomaat idem dito, eigen verantwoordelijkheid). Het is ook slechts een extra beveiligingsmaatregel, maar wel 1 die de kans op diefstal enorm verlaagd. Met name voor "signaalversterkers" of ondervangers.
Er zijn allerlei recente diefstal artikelen via Google te vinden:Wat hebben ze gemeen? Pin-to-drive zorgt ervoor dat het trucje niet werkt.
- https://electrek.co/2022/...olen-relay-attack-caveat/
- https://driveteslacanada....del-3-theft-pin-to-drive/
- https://metro.co.uk/2022/...get-report-says-17367417/
Die paar seconden voordat ik wegrij zijn automatisme geworden (code invoeren), dit doe ik ook voor mezelf en niet alleen voor de verzekering. Ik werk in de IT waar ik veel met beveiligingszaken te maken heb, en dan schaar ik het niet inschakelen van zo'n functie toch onder een gevalletje verkeerde laksheid.
Als de auto je eigendom was, aankoop / financial lease, dacht je er dan anders over?
mocht iemand mn telefoon jatten en dan de tesla app vinden (heb de permanente notification bar uit) dan kan ik alsnog bijv via de tessie web app valet mode aanzetten, heb ook een peilzender (vorige verzekering vereiste dat)
diefstal is gewoon verzekerd en pinToDrive is geen vereiste bij mijn huidige verzekering
pasjes liggen in de kluis thuis met secrid
Die 8 meter is een beperking door EU wetgeving, geen technische limitatie. In de US mag het van veel verder.Blasterxp schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:13:
[...]
Voor Summon vind ik de NFC/bluetooth range veel te klein; de functie is nu zo enorm beperkt dat ik het helaas alleen gebruik om de auto 8 meter dichtbij/af de garagedeur te rijden zodat die deur veilig open kan.
Je Tesla roepen zodat hij de parkeerplaats over rijdt; is mij nog nooit gelukt. "Ga dichterbij staan"
[...]
Prima, ieder z'n eigen keus laten we maar zeggenLagune schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:51:
[...]
mijn auto is particulier maar ga het echt niet aanzetten![]()
mocht iemand mn telefoon jatten en dan de tesla app vinden (heb de permanente notification bar uit) dan kan ik alsnog bijv via de tessie web app valet mode aanzetten, heb ook een peilzender (vorige verzekering vereiste dat)
diefstal is gewoon verzekerd en pinToDrive is geen vereiste bij mijn huidige verzekering
pasjes liggen in de kluis thuis met secrid
Tsja, ik zit er eigenlijk heel dubbel in..Gigi schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:40:
[...]
Ik raad je toch aan om botspreventie aan te zetten, stel je ziet een keer een kind of fietser over het hoofd en dan heb je een dode op je geweten omdat je piepjes "strondvervelend" vindt. Het is er met een reden.
Eigenlijk zijn dergelijke zaken heel goed. In mijn vorige auto kreeg ik gewoon een melding als ik op ACC reed en iemand voor me remde hard, of als ik iets deed waardoor ik eigenlijk te dicht op iemand reed.
Dikke prima.
De Tesla gaat zitten fantoom remmen terwijl er -niks- aan de hand is. Of gaat zitten piepen omdat ik bij een wegversmalling over de middenlijn rijd.
Op dat moment wordt een systeem geen aanvulling maar een irritatie. Zeker gezien het totale gebrek aan begrip van onze 60kmh belijning, maak ik dat gewoon veel te gauw mee. En of iets nuttig is of irritant kan een dunne scheidslijn zijn, maar het is één waar Tesla m.i. aan de verkeerde kant zit.
Waarschijnlijk zou het ook al veel helpen als Nederland weer eens logische belijning gaat toepassen, want op deze manier wordt autonoom rijden niks.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Dit wilde ook nog weleens gebeuren met sommige dieselmotoren met gestegen oliepeil. Die gingen olie aanzuigen waarna de reactie niet te stoppen was. Alleen koppeling indrukken en de motor kapot laten razen was de oplossing. Uitschakelen was in dit geval niet mogelijk.Tommie12 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:40:
[...]
Ach... er is ooit een verhaal geweest van een vrachtwagen waarvan het gaspedaal bleef hangen. Toen is een zogenaamde held naast die vrachtwagen gaan rijden en die heeft met een bijl de brandstoftoevoer uit de tank kunnen raken...
De chauffeur was vergeten dat hij de volgende mogelijkheden had:
- gewoon remmen (10 wielen om te remmen tegenover 2 aandgedreven wielen)
- handrem gebruiken (dan remmen er 8 wielen)
- koppeling in duwen of N inschakelen (motor gaat dan mogelijk naar max toerental, maar so be it)
- gewoon uit versnelling trekken (niet altijd mogelijk)
Een Tesla kan je toch ook in N zetten vermoed ik...
Ik weet van het Volvo forum dat iemand het had gehad met de 1.6 of 2L van PSA.
Maar dit geval in China lijkt gewoon iemand die dacht dat hij remde maar eigenlijk volgas gaf.
In iOS kan je een Tesla widget instellen die zichtbaar wordt als je in het lock screen naar links veegt. Op dit widget wordt onder andere de straat + huisnummer getoond waar de auto geparkeerd staat. En ... deze informatie is zichtbaar zonder de telefoon te hoeven ontgrendelen.Aeonis schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:13:
[...]
Valt reuze mee toch? Ben zelf erg blij met een extra beveiligingsstap. Ook al is het even 'irritant' zou ik altijd adviseren het te activeren om je dure auto te beschermen. Je telefoon is je sleutel; stel je raakt je telefoon kwijt en iemand lukt het op wat voor manier dan ook je telefoon te ontgrendelen en ziet vervolgens de Tesla app waarin hij de locatie van de auto kan zien... diegene kan ernaartoe lopen en zo wegrijden.
Hiermee zou iemand die je telefoon steelt eigenlijk makkelijk ook je auto kunnen vinden en stelen als 1) pin-to-drive uit staat, 2) telefoon ook een sleutel is en 3) die widget ingesteld staat op het lock screen.
Voor mij reden om die widget niet vanuit het lock screen toegangelijk te maken. Maar ik vind dit wel een vrij pijnlijke fout van Tesla, en het is al maandenlang niet gefixed. Misschien moet ik ze toch maar een mailtje sturen... en is dit verder niemand opgevallen...
Wat betreft pin-to-drive. Dacht zelf eerst ook dat dit te veel gedoe zou zijn, maar je raakt er snel aan gewend. Kost hoog uit 2-5 seconden on de code in te tikken, ik vind het niet irritant en is mij het extra stukje veiligheid wel waard.
Bij mij blijft dat widget leeg als ik niet ontgrendel…raviculus schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:47:
[...]
In iOS kan je een Tesla widget instellen die zichtbaar wordt als je in het lock screen naar links veegt. Op dit widget wordt onder andere de straat + huisnummer getoond waar de auto geparkeerd staat. En ... deze informatie is zichtbaar zonder de telefoon te hoeven ontgrendelen.
Open even je Tesla app, wacht tot de auto wakker is en de data gesynced wordt en probeer nog een keer. en het moet wel de large widget zijn, want op de kleinere staat de locatie niet.GAIAjohan schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:11:
[...]
Bij mij blijft dat widget leeg als ik niet ontgrendel…
[ Voor 12% gewijzigd door raviculus op 14-11-2022 17:23 ]
Blijft hetzelfde hoor. Laatst gezien staat gewoon op 0 sec.raviculus schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:19:
[...]
Open even je Tesla app, wacht tot de auto wakker is en de data gesynced wordt en probeer nog een keer.
Als ik niet ontgrendel blijft de widget leeg.
Zodra ik ontgrendel is inderdaad te zien waar hij staat.
iPhone 11 ios16.
okay, interessant. Bij mij kan ik echt de locatie zien terwijl de telefoon gelocked is. iPhone XR met iOS 16.0 en Tesla app 4.14.3-1431.GAIAjohan schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:22:
[...]
Blijft hetzelfde hoor. Laatst gezien staat gewoon op 0 sec.
Als ik niet ontgrendel blijft de widget leeg.
Zodra ik ontgrendel is inderdaad te zien waar hij staat.
[ Voor 3% gewijzigd door raviculus op 14-11-2022 17:30 ]
Is er toevallig een 'gevoelige data tonen op lockscreen' optie bij iOS? Android heeft zoiets.raviculus schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:25:
[...]
okay, interessant. Bij mij kan ik echt de locatie zien terwijl de telefoon gelocked is. iPhone XR met iOS 16.0 en Tesla app 4.14.3-1431.
Dat is een goeie. Ik heb even gekeken en inderdaad zijn er een aantal instellingen waarmee de locatie niet zichtbaar wordt zonder unlock.Aeonis schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:42:
[...]
Is er toevallig een 'gevoelige data tonen op lockscreen' optie bij iOS? Android heeft zoiets.
Dus dan moet ik aan mijn lijstje van condities nog toevoegen dat in de iOS settings onder "FaceID & Passcode"
4) Allow access when locked: Today View and Search aan staat
5) Allow access when locked: Lock Screen Widgets aan staat
Ik weet zo 123 niet wat de standaard instellingen hiervoor zijn, en of ik ze zelf ooit heb aangezet.
Wat je omschrijft heeft alleen niet per se te maken met Tesla Autopilot. Dat van die middenlijn is simpelweg het Emergency Lane Keeping System, wat inmiddels verplicht is op alle nieuwe modellen auto's (en over twee jaar op alle nieuwe auto's).GAIAjohan schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:31:
[...]
Tsja, ik zit er eigenlijk heel dubbel in..
Eigenlijk zijn dergelijke zaken heel goed. In mijn vorige auto kreeg ik gewoon een melding als ik op ACC reed en iemand voor me remde hard, of als ik iets deed waardoor ik eigenlijk te dicht op iemand reed.
Dikke prima.
De Tesla gaat zitten fantoom remmen terwijl er -niks- aan de hand is. Of gaat zitten piepen omdat ik bij een wegversmalling over de middenlijn rijd.
Op dat moment wordt een systeem geen aanvulling maar een irritatie. Zeker gezien het totale gebrek aan begrip van onze 60kmh belijning, maak ik dat gewoon veel te gauw mee. En of iets nuttig is of irritant kan een dunne scheidslijn zijn, maar het is één waar Tesla m.i. aan de verkeerde kant zit.
Waarschijnlijk zou het ook al veel helpen als Nederland weer eens logische belijning gaat toepassen, want op deze manier wordt autonoom rijden niks.
Ik kan je verzekeren dat een Ioniq 5 ook loopt te mekkeren als je over de middenlijn gaat, of over de zijlijn van zo'n weg met alleen twee onderbroken strepen aan de zijkant.
Je kunt dit bij Hyundai ieg voor de duur van een rit uitschakelen, maar het staat opnieuw aan wanneer je opnieuw opstart. Zal bij Tesla ook vast kunnen.
Wel irritant als je iedere dag een half uur over zo'n typische Dijkweg rijdt waar je wel over die streep moet bij tegenliggers. Maar potentieel een lifesaver als je eens heel moe en in het donker over diezelfde weg rijdt. Maar staat dus compleet los van AP en het zou ook moeten werken wanneer je zelf rijdt.
Ja en soms een deuntje en soms een stuurcorrectie. En andere dagen maak je het te bont en schakelt het zichzelf uit voor de resterende tijd van de rit. Ik rijd nogal veel over dit soort wegen en dat is knap lastig, vooral omdat het niet erg voorspelbaar reageert.STIMPPYYY schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:17:
Snap alleen niet dat het soms gewoon niet werkt. Rijd bij ons op de dijk wel vaker over een lijntje en dan niks. De andere keer weer wel.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik had het dan ook niet over AP, maar vooral alle reacties die de auto geeft.bilgy_no1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:06:
[...]
Wat je omschrijft heeft alleen niet per se te maken met Tesla Autopilot. Dat van die middenlijn is simpelweg het Emergency Lane Keeping System, wat inmiddels verplicht is op alle nieuwe modellen auto's (en over twee jaar op alle nieuwe auto's).
Ik kan je verzekeren dat een Ioniq 5 ook loopt te mekkeren als je over de middenlijn gaat, of over de zijlijn van zo'n weg met alleen twee onderbroken strepen aan de zijkant.
Je kunt dit bij Hyundai ieg voor de duur van een rit uitschakelen, maar het staat opnieuw aan wanneer je opnieuw opstart. Zal bij Tesla ook vast kunnen.
Wel irritant als je iedere dag een half uur over zo'n typische Dijkweg rijdt waar je wel over die streep moet bij tegenliggers. Maar potentieel een lifesaver als je eens heel moe en in het donker over diezelfde weg rijdt. Maar staat dus compleet los van AP en het zou ook moeten werken wanneer je zelf rijdt.
Ik vind het totaal geen life saver als het vooral een gigantische nuisance is. Als je veel op 60 wegen rijdt kun je dit geneuzel wel schieten.. niet op CC kunnen rijden, gezeur bij elk lijntje etc.
Hier ligt vooral een taak voor rws/swov(?) om nieuwe belijning te gaan ontwikkelen en wegen te verbreden.
Nederland heeft al de meest kansloze belijning van Europa, maar ook de smalste rijstroken.
Of wellicht moet er vanuit Europa één richtlijn gaan komen hoe wegen ingericht moeten worden. Dan gaan er nog jaren overheen natuurlijk..
Als je liever zonder rijstrookassistent rijdt betekent het gewoon dat het systeem kudt is.
Bijna niemand rijdt zonder TC of ABS want niemand heeft er last van.
Auto’s waar rijstrookassistent uitgezet kan worden staat het vaak uit omdat het irritant is ipv ondersteunend.
[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 14-11-2022 20:49 ]
Wel interessant als degene voor die EV6 jouw kabel eruit had getrokken alSTIMPPYYY schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:48:
Vandaag trouwens in de betaalde P auto aan de lader gehangen. Na uurtje laadsessie onderbroken, dacht zal wel. Kom ik terug ligt mijn kabel op de grond en zit er een andere kabel in van een EV6 naast mij (zo’n paal met 2 aansluitingen). Denk dat de andere aansluiting kapot was. Heb even getest of ik die van hem er ook uit kom halen, en ja hoor. Paal maakte een hoop gepiep, maar geen lock. Heb z’n kabel ook maar op de grond gepleurd. Volgende keer neem ik zijn hele kabel mee inclusief laadpoort. Verder is Nijmegen best een leuke stad!
Ik denk dat dit de kern van het probleem is. Als het systeem zo slecht werkt dat mensen het negeren of uitzetten, dan verliest het volledig z’n functieGAIAjohan schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:43:
[...]
Ik had het dan ook niet over AP, maar vooral alle reacties die de auto geeft.
Ik vind het totaal geen life saver als het vooral een gigantische nuisance is.
Het hangt dus ook erg af van waar je regelmatig rijdt. Ik heb er zelf nauwelijks last van, maar kan me jouw irritatie goed voorstellen. En inderdaad ligt het ook aan de soms bizarre belijning in NL.GAIAjohan schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:43:
[...]
Ik had het dan ook niet over AP, maar vooral alle reacties die de auto geeft.
Ik vind het totaal geen life saver als het vooral een gigantische nuisance is. Als je veel op 60 wegen rijdt kun je dit geneuzel wel schieten.. niet op CC kunnen rijden, gezeur bij elk lijntje etc.
Hier ligt vooral een taak voor rws/swov(?) om nieuwe belijning te gaan ontwikkelen en wegen te verbreden.
Nederland heeft al de meest kansloze belijning van Europa, maar ook de smalste rijstroken.
Of wellicht moet er vanuit Europa één richtlijn gaan komen hoe wegen ingericht moeten worden. Dan gaan er nog jaren overheen natuurlijk..
Als je liever zonder rijstrookassistent rijdt betekent het gewoon dat het systeem kudt is.
Bijna niemand rijdt zonder TC of ABS want niemand heeft er last van.
Auto’s waar rijstrookassistent uitgezet kan worden staat het vaak uit omdat het irritant is ipv ondersteunend.
De belijning in Nederland zonder middenlijn en zijlijnen is ook compleet ongeschikt voor hedendaagse auto's met rijhulp systemen, hoog tijd dat ze dit aanpassen, ik rij op deze wegen nu bewust tegen het midden om gepiep te voorkomen, niet heel wenselijk.bilgy_no1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:25:
[...]
Het hangt dus ook erg af van waar je regelmatig rijdt. Ik heb er zelf nauwelijks last van, maar kan me jouw irritatie goed voorstellen. En inderdaad ligt het ook aan de soms bizarre belijning in NL.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik merk zeker vooruitgang tussen de eerste Tesla Vision update en zoals het nu is.
Model 3
Overigens gaan die wegen er ook langzaam uit. Ze mogen namelijk eigenlijk geen 60 meer zin, dus ze moeten of naar 80 en dan dus worden verbrees of naar 50 met af en toe 30 (in de dorpen) en dus andere belijning.
Provincie Gelderland is al even bezig met kijken of alle plattelandswegen naar 50 kunnen inclusief een deel van de nu 80 wegen.
2 seconden afstand houden en hij piept niet meerElonDusk schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:50:
Ik moet zeggen dat laatste tijden ik veel minder gepiep heb. Ik heb het voornamelijk als er een auto voor mij afslaat en ik te snel op af rij (volgens de auto). Ik heb het wel op “normaal” staan.
Ik merk zeker vooruitgang tussen de eerste Tesla Vision update en zoals het nu is..
Nu twijfel ik eigenlijk alleen nog over de range. Ik werk ver weg. 110-130km enkele reis. Op ev database zie ik snelweg winter 245. Dat is krap, ik ben ook nog wel een aardige doortrapper. Laden op kantoor kan, maar ik rijd plug-in en ik verbaas me over hoe vaak palen niet werken. Ik vind het verschil met de long range qua prijs echt bizar voor hetgeen dat je extra krijgt, dat gaat hem sowieso niet worden.
Vakanties interesseren me niet, vrouwlief wil toch niet met de auto.
Kunnen jullie wellicht de knoop doorhakken? :-). Is de SR verstandig met deze woon werk reisafstand?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Als je op kantoor kan laden, mooi meegenomen. Anders even een tussenstop bij een SuperCharger van 15 min en je kan weer door. Ook al ga je op vakantie. In Europa kun je overal terecht bij Superchargers.Yordi- schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:04:
Ik kwam, na heel veel ellende met het pogen te bestellen van andere auto’s (opties die opeens werden geschrapt in het bestel proces, levertijden van 2 jaar, enfin) opeens de Y SR tegen. Een auto met werkelijk alles erop en eraan voor 50k? Er zit al zoveel op een standaard Y, dat is bijna too good to be true? Zit er een addertje?
Nu twijfel ik eigenlijk alleen nog over de range. Ik werk ver weg. 110-130km enkele reis. Op ev database zie ik snelweg winter 245. Dat is krap, ik ben ook nog wel een aardige doortrapper. Laden op kantoor kan, maar ik rijd plug-in en ik verbaas me over hoe vaak palen niet werken. Ik vind het verschil met de long range qua prijs echt bizar voor hetgeen dat je extra krijgt, dat gaat hem sowieso niet worden.
Kunnen jullie wellicht de knoop doorhakken? :-). Is de SR verstandig met deze woon werk reisafstand?
Op die mogelijk paar dagen per jaar dat dit voorkomt kun je dus een paar minuten snelladen (zoals anderen voorstellen), maar je kunt ook gewoon een deel van de weg iets minder hard rijden. Dat scheelt enorm. Je kunt ook de verwarming lager zetten en gebruik maken van stoel- en stuurverwarming.Yordi- schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:04:
Ik kwam, na heel veel ellende met het pogen te bestellen van andere auto’s (opties die opeens werden geschrapt in het bestel proces, levertijden van 2 jaar, enfin) opeens de Y SR tegen. Een auto met werkelijk alles erop en eraan voor 50k? Er zit al zoveel op een standaard Y, dat is bijna too good to be true? Zit er een addertje?
De vraag is wel wat je verstaat onder doortrappen. Verbruik van de Model Y LR lijkt bij 120 km/h en gunstig weer rond 195 Wh/km te zitten. Met dat verbruik en een 60 kWh batterij zit je tegen 300 km bereik. In de winter zou dat inderdaad zo'n 250 km zijn. Meestal zul je dus goed uitkomen en heel soms in de winter/nat/wind/kou zou je een deel iets langzamer kunnen rijden, of een paar minuten moeten snelladen.
En mogelijk worden de laadpalen op je werk beter wanneer je het vaak genoeg meldt, of wordt dat sowieso uitgebreid.
Op zich doe je het dan toch goed? Alleen als er een tegenligger is moet je over die zijstrepen heen. Probleem is wel dat dan die alarmbellen krijgt en als het even tegenzit gaat de auto je terug sturen (doet de Hyundai althans).revolution-nl schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:31:
[...]
De belijning in Nederland zonder middenlijn en zijlijnen is ook compleet ongeschikt voor hedendaagse auto's met rijhulp systemen, hoog tijd dat ze dit aanpassen, ik rij op deze wegen nu bewust tegen het midden om gepiep te voorkomen, niet heel wenselijk.
Hier twijfel ik nogal over.bilgy_no1 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:35:
[...]
Op zich doe je het dan toch goed? Alleen als er een tegenligger is moet je over die zijstrepen heen. Probleem is wel dat dan die alarmbellen krijgt en als het even tegenzit gaat de auto je terug sturen (doet de Hyundai althans).
Ze noemen het middenstuk altijd de ‘loper’. Echter RVV artikel 3 noemt toch echt heel duidelijk:
1 Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Doordat ik quasi dagelijks op zo'n weggetje rij ben ik er vrij snel achter gekomen wanneer deze piept en wanneer niet.STIMPPYYY schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:17:
Snap alleen niet dat het soms gewoon niet werkt. Rijd bij ons op de dijk wel vaker over een lijntje en dan niks. De andere keer weer wel.
Als je vertraagt terwijl je de lijnen overschrijdt, gaat er niets gebeuren.
Dus op zich een regel waar ik mee kan leven. Ik vertraag dan van 70km/u naar 60km/u terwijl ik de tegenligger passeer via de berm.
Dank voor alle reacties. Rijd je jouw Tesla zakelijk? Via een werkgever? Kun je altijd superchargen op een laadpas? Als ik Google krijg ik wat oude forumposts over creditcard en SEPA betalingen voor superchargen, maar op de site van leaseplan (niet mijn leasemaatschappij) staat dat leaseplan gekoppeld kan worden aan Tesla. Is dat vanzelfsprekend?Hunkaroglu schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:27:
[...]
Als je op kantoor kan laden, mooi meegenomen. Anders even een tussenstop bij een SuperCharger van 15 min en je kan weer door. Ook al ga je op vakantie. In Europa kun je overal terecht bij Superchargers.
Nee, niet vanzelfsprekend. De meeste leasemaatschappijen laten je het gewoon declareren. Op een laadpas is sowieso niet mogelijk. Zelf laad ik gewoon en betaal met CC. Eén of twee keer per jaar download ik dan het csv-overzicht van Tesla en maak een printscreen en voeg dat bij een bulk declaratie. Heb nu twee LMs gehad met deze auto en ze vonden die werkwijze beide wel prima.
Normaal is de LM de eigenaar van de Tesla en hebben zij het eigenaars account.Yordi- schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:34:
[...]
Dank voor alle reacties. Rijd je jouw Tesla zakelijk? Via een werkgever? Kun je altijd superchargen op een laadpas? Als ik Google krijg ik wat oude forumposts over creditcard en SEPA betalingen voor superchargen, maar op de site van leaseplan (niet mijn leasemaatschappij) staat dat leaseplan gekoppeld kan worden aan Tesla. Is dat vanzelfsprekend?
Jij krijgt dan een bestuurders account voor de Tesla van hen.
Maar de betaling voor superchargen staat hier los van.
Bij mijn werkgever moet ik gewoon mijn betaling aan Tesla ingeven en zij betalen die dan terug.
Rechtstreeks gaat jammer genoeg niet.
Prima hoor, maar het is geen recht om te mogen "doortrappen". Hou je gewoon aan de snelheidslimiet zoals staat in de wet dat dit moet. Veiliger voor iedereen.Yordi- schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:04:
Waar staat dat hij zich niet aan de snelheidslimiet houdt? Misschien trekt hij snel op en noemt hij dat "doortrappen". Het is weer heerlijk vingertje wijzen zonder context.Gigi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:38:
[...]
Prima hoor, maar het is geen recht om te mogen "doortrappen". Hou je gewoon aan de snelheidslimiet zoals staat in de wet dat dit moet. Veiliger voor iedereen.
En nu weer terug naar Tesla M3/Y
En Android zijnDaCoTa schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:23:
[...]
Volgens mij wel. Soms werkt BT bij mij niet, en dan werkt bovenstaande. Moet je telefoon wel NFC hebben.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Idd, doortrappen lijkt veel op 'harder rijden dan de maximum', maar misschien is ie een trapauto gewendJohanB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:45:
[...]
Waar staat dat hij zich niet aan de snelheidslimiet houdt? Misschien trekt hij snel op en noemt hij dat "doortrappen". Het is weer heerlijk vingertje wijzen zonder context.
En nu weer terug naar Tesla M3/Y
Ik weet niet of het vingertje wijzen was maar het lijkt een gezonde aanmoediging om je aan de maximum snelheid te houden. Naast eigenbelang scheelt dit de rijder heel veel stroom en dus veel meer range, sluit wel weer aan bij zijn vraag.
Model 3 | 2024 Highland
Het doortrappen wordt vanzelf minder naarmate je SOC daaltpewill schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:01:
[...]
Idd, doortrappen lijkt veel op 'harder rijden dan de maximum', maar misschien is ie een trapauto gewendVVD'ers hebben het ook over 'doorrijden' en daar bedoelen ze ook wat anders mee...
Ik weet niet of het vingertje wijzen was maar het lijkt een gezonde aanmoediging om je aan de maximum snelheid te houden. Naast eigenbelang scheelt dit de rijder heel veel stroom en dus veel meer range, sluit wel weer aan bij zijn vraag.
De morele superioriteit in deze post alleen al. Gezellig op verjaardagen enzo.Gigi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:38:
[...]
Prima hoor, maar het is geen recht om te mogen "doortrappen". Hou je gewoon aan de snelheidslimiet zoals staat in de wet dat dit moet. Veiliger voor iedereen.
@Yordi- Als alleen die actieradius een ding is en je verder volledig overtuigd bent: zéker doen. Je zult misschien alleen bij echt slechte omstandigheden (koud herfstweer met veel wind en regen ofwel echt kou) die 260 km actieradius niet halen als je flink doorrijdt, bij >10 graden haal je dat met kruissnelheid 120-130 makkelijk.
Bedankt voor de tip wel, ik was inderdaad van plan met 217 km/u over de A2 te razen terwijl ik je afsnijd en zwaai naar jouw van woede kokend gezicht en het dashcam filmpje wat je nu al van plan bent te uploaden naar telegraaf.nl.Gigi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:38:
[...]
Maar OT: Ik denk dat ik er ook voor ga. Het voelt echt als auto 2.0 en dat is toch wel heel erg leuk. Bedankt voor alle nuttige reacties!
[ Voor 6% gewijzigd door Yordi- op 15-11-2022 11:45 ]
Ik zou het doen!Yordi- schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:04:
Sowieso sta je een deel van dat traject in de file, en dan is het verbruik ook al lager, zeker als je verkeer hebt dat 50-70 rijdt.
Hoe lang rij je over die afstand?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Heel bijzonder! Van mij krijg je een +1!!STIMPPYYY schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:48:
Vandaag trouwens in de betaalde P auto aan de lader gehangen. Na uurtje laadsessie onderbroken, dacht zal wel. Kom ik terug ligt mijn kabel op de grond en zit er een andere kabel in van een EV6 naast mij (zo’n paal met 2 aansluitingen). Denk dat de andere aansluiting kapot was. Heb even getest of ik die van hem er ook uit kom halen, en ja hoor. Paal maakte een hoop gepiep, maar geen lock. Heb z’n kabel ook maar op de grond gepleurd. Volgende keer neem ik zijn hele kabel mee inclusief laadpoort. Verder is Nijmegen best een leuke stad!
Ben je hier nog uitgekomen?Darker schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:36:
Nu heb ik al best wat pagina's teruggelezen en gezocht op verzekeringen.. Is er iemand die nog kort zou kunnen/willen herhalen wat voor mij de beste keuze zou zijn?;
Model Y LR 2022
0 schadevrije jaren (jaren lang lease gereden, leaseverklaring verjaard, daarna auto van m'n vrouw uit het buitenland)
All Risk verzekering gewenst
Geen lojack svp
Centraal Beheer kwam op 425 euro per maand
Univé zit ik op zo'n 160-170 euro
ANWB wil mij niet eens hebben vanwege het lage aantal schadevrije jaren..
Ik zat een MYP uit te rekenen en de verzekering was een tegenvaller. Zou gaan om een nieuwe auto en heb ook 0 echte schadevrije jaren.
Evt wel een verklaring van leasemij met 1 schade > 2 jaar oud, wellicht helpt dat nog iets, maar online lastiger qua vergelijken.
Ik heb er vrijdag eentje besteld, ongeveer zelfde afstand enkele reis. Ik verwacht dat het prima moet lukken om op 1 lading heen en weer te komen, en worst case is het even kort bijladen langs de snelweg toch? Daarnaast, als je structureel boven de 100 gaat zitten wordt het vanzelf wel krapper, maar dat is ook een stukje aanpassen van gedrag wat mij betreft.Yordi- schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:04:
Overigens zelfde reden als jou om voor een Model Y te gaan, veel gezeur bij andere merken qua levertijd, opties en prijs die omhoog schiet, dus ik vond de Tesla een prima keuze uiteindelijk.
Als ik supercharge met m’n niet Tesla doe ik dat bij Tesla locaties. Heb credit card van m’n wg gekoppeld en declareer dit zo rechtstreeks bij wg buiten de leasemij om.Yordi- schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:34:
[...]
Dank voor alle reacties. Rijd je jouw Tesla zakelijk? Via een werkgever? Kun je altijd superchargen op een laadpas? Als ik Google krijg ik wat oude forumposts over creditcard en SEPA betalingen voor superchargen, maar op de site van leaseplan (niet mijn leasemaatschappij) staat dat leaseplan gekoppeld kan worden aan Tesla. Is dat vanzelfsprekend?
Meestal krijg je laadpas en die werkt niet met Tesla supercharger maar in NL zijn er genoeg alternatieven: shell recharge, fastned, etc etc. Ik probeer dus juist zoveel mogelijk niet op een Tesla supercharger te gaan laden. Geen gezeik met declaratie etc (alhoewel het weinig moeite is, alsnog extra handeling). Op vakantie is Tesla supercharger dan weer onvermijdelijk en eigenlijk heel aangenaam.Yordi- schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:34:
[...]
Ik moet wel zeggen dat ik binnenlands heel zelden op supercharger gaan staan.
Life is too short to drive boring cars
Wat vraagjes over de uitvoeringen/prijzen van de Model 3
De tweedehands auto's uit 2019-2021 hebben een cataloguswaarde van ~48k voor de standaard variant
Als ik de 3 nu configureer op tesla.com kom ik op EUR 54.435 uit
Auto's van een jaar oud met 30k km op de teller hebben een vraagprijs wat zo goed als identiek is aan hun cataloguswaarde op kenteken. Is dit allemaal vanwege inflatie/chip problematiek?
En ik zie termen als "Plus", "SR+", "MiC", "LFP".
Welke uitvoeringen zijn er? Want ik kan alleen RWD, long range en performance vinden
p.s. jammer van de wiel opties. De LMV van sommige tweedehands model 3's vind ik een stuk mooier dan de huidige 2 opties die je nu op tesla.com hebt.
Dat komt omdat die modellen allemaal een lagere bijtelling hebben dan wanneer je nu een nieuwe koopt en ze zijn direct beschikbaar ipv een halfjaar levertijd.DaanHetEendje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:38:
Hallo mensen!
De tweedehands auto's uit 2019-2021 hebben een cataloguswaarde van ~48k voor de standaard variant
Als ik de 3 nu configureer op tesla.com kom ik op EUR 54.435 uit(Standaard + trekhaak)
Auto's van een jaar oud met 30k km op de teller hebben een vraagprijs wat zo goed als identiek is aan hun cataloguswaarde op kenteken. Is dit allemaal vanwege inflatie/chip problematiek?
Welke uitvoeringen zijn er? Want ik kan alleen RWD, long range en performance vinden
p.s. jammer van de wiel opties. De LMV van sommige tweedehands model 3's vind ik een stuk mooier dan de huidige 2 opties die je nu op tesla.com hebt.
SR+ is was nu de RWD is, staat voor standard range +.
Mi (C/A/G) Made In China etc.
LFP is een type batterij die tegenwoordig in de RWD wordt gebruikt
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ook weer zo ja. Ik rij er tussen de 1,5 en 2,5 uur over enkele reis, afhankelijk van het verkeer. Maar, maar 1 keer per 2 weken momenteel, soms 1 keer per week, maar mogelijk wel wat meer in de toekomst. Goed te doen, thuiswerken is de norm.Tommie12 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:34:
[...]
Ik zou het doen!
Sowieso sta je een deel van dat traject in de file, en dan is het verbruik ook al lager, zeker als je verkeer hebt dat 50-70 rijdt.
Hoe lang rij je over die afstand?
Precies dit ja. Leuk!kezzza schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:10:
[...]
Ik heb er vrijdag eentje besteld, ongeveer zelfde afstand enkele reis. Ik verwacht dat het prima moet lukken om op 1 lading heen en weer te komen, en worst case is het even kort bijladen langs de snelweg toch? Daarnaast, als je structureel boven de 100 gaat zitten wordt het vanzelf wel krapper, maar dat is ook een stukje aanpassen van gedrag wat mij betreft.
Overigens zelfde reden als jou om voor een Model Y te gaan, veel gezeur bij andere merken qua levertijd, opties en prijs die omhoog schiet, dus ik vond de Tesla een prima keuze uiteindelijk.
Prijzen zijn inderdaad gestegen door inflatie, en de optielijsten waren toen ook helemaal onduidelijk (vooral omtrent autopilot, standard cruise control, etc etc). Als die opties toen niet goed was geregistreerd (of achteraf via de app ipv af fabriek) zou je ook gekke fiscale waarde tegenkomen op rdw.DaanHetEendje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:38:
Hallo mensen!
Als ik de 3 nu configureer op tesla.com kom ik op EUR 54.435 uit(Standaard + trekhaak)
Sowieso zou ik eentje aanraden van na eind 2020 (zogenaamd facelift)
Hier paar voorbeelden
https://www.autoscout24.n...e=listpage_search-results
Basis (RWD/ SR+/ hoe je het ook wil noemen) is 49k.
Zit enhanced autopilot +3800eur, trekhaak +1350 eur, grijskleur +1600 eur
Lijkt dat ie alles dus af fabriek gedaan dus alles geregistreerd. Maar fiscaal zou eigenlijk rond 56k zijn, snap niet dat ie op 60k staat bij rdw.
Itt deze https://www.autoscout24.n...e=listpage_search-results
Echt basis basis, maar heeft zelf de enhanced autopilot aangeschaft waarschijnlijk, dus niet op rdw.
Fiscaal is dan ook 49k. Maar de auto is qua waarde eigenlijk 49+3.8k = 52.8k. 1 jaar oud 17dkm voor 46k. Prima prijs lijkt me.
Dus je gemiddelde snelheid is 50-70 km/h.Yordi- schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:48:
[...]
Ook weer zo ja. Ik rij er tussen de 1,5 en 2,5 uur over enkele reis, afhankelijk van het verkeer. Maar, maar 1 keer per 2 weken momenteel, soms 1 keer per week, maar mogelijk wel wat meer in de toekomst. Goed te doen, thuiswerken is de norm.
Als dat niet 1h rijden aan 100km/h is en dan nog een uur aan 10 km/h, dan zal dat doorgaans wel lukken.
En om 1 keer per week dan eens 10min te superchargen...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben benieuwd welke velgen jij bij tweedehands Tesla's voorbij ziet komen dan? De 18 inch velg is kwa uiterlijk een klein beetje veranderd maar niet heel erg veel. de 19 inch heeft een wat dikkere rand gekregen dichtbij waar de band zit.DaanHetEendje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:38:
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
https://www.autoscout24.n...?utm_source=android-shareadjego schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:32:
[...]
Ik ben benieuwd welke velgen jij bij tweedehands Tesla's voorbij ziet komen dan? De 18 inch velg is kwa uiterlijk een klein beetje veranderd maar niet heel erg veel. de 19 inch heeft een wat dikkere rand gekregen dichtbij waar de band zit.
En
https://www.autoscout24.n...?utm_source=android-share
Nr 1 is de 19" sportvelg die iemand heeft laten poedercoaten, standaard is ie zilver.
Nr 2 is de basis 18" velg die tevoorschijn komt als je de wieldoppen eraf haalt.
Dat is goed om te weten want ik vind die wieldoppen geen gezichtraviculus schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:50:
[...]
Nr 1 is een 19" sportvelg die iemand heeft laten poedercoaten, standaard was ie zilver.
Nr 2 is de basis 18" velg die tevoorschijn komt als je de wieldoppen eraf haalt.
Dankje!
Doortrapper en een Y (topsnelheid vs wltp range)Yordi- schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:04:
Zolang je niet van tevoren verwacht om jaarrond altijd heen en weer kan rijden zonder bij te laden, doen.
De meeste Model 3’s (non LFP batterij) hebben ook na 1-3jaar -10% capaciteit tov nieuw, ook rekening mee houden. (Garantie is 70% capaciteit)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ben nog steeds blij met mijn model Y. Al twijfel ik nog steeds om die acceleration boost te halen. Mag nog wel iets rapper van mij.
Daarnaar echt niet te spreken over de parkeerassistentie. Dat is echt gewoon ruk. Absoluut niet te moeite waard.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Weer die 10%. Laat dit nu eens zien in fleet data. Want alle grafieken die ik ken laten heel andere nummers zien: DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"Stef87 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:16:
[...]
De meeste Model 3’s (non LFP batterij) hebben ook na 1-3jaar -10% capaciteit tov nieuw, ook rekening mee houden. (Garantie is 70% capaciteit)
Dat is geen 3. Zijn S/X met betere cellen. In Teslafi kun je een mooi gemiddelde zien. Is 10% zeker niet gek.DaCoTa schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:24:
[...]
Weer die 10%. Laat dit nu eens zien in fleet data. Want alle grafieken die ik ken laten heel andere nummers zien: DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Ik dacht dat de model 3 een modernere 2170 batterij gebruikt, en de Model S/X de oudere 18650? Al heb ik ook 10+% degradatie in 3 jaar met mijn model 3.Inspired schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:30:
[...]
Dat is geen 3. Zijn S/X met betere cellen. In Teslafi kun je een mooi gemiddelde zien. Is 10% zeker niet gek.
Ik zit persoonlijk rond/op -14% bij 74k km (86.1% SoH, ook met moeite “buiten boekjes om” uiteindelijk door Tesla zelf gezegd, dit was iets onder gemiddeld)Crim schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:46:
[...]
Ik dacht dat de model 3 een modernere 2170 batterij gebruikt, en de Model S/X de oudere 18650? Al heb ik ook 10+% degradatie in 3 jaar met mijn model 3.
De TeslaFi fleet data laat het ook zien, die is hier al enkele keren eerder ook een screenshot van gedeeld.
De meeste hier op het forum (2019, maar vziw ook 2020) 3, zitten daar ook net boven (of onder) zodra je een redelijk (maar niet veel) aantal km hebt gereden.
De LFP cellen zou theoretisch het beter moeten doen, maar dat werd ook gezegd/aangenomen bij de 2170’s vs de oudere 18650 cellen.
@DaCoTa je links verwijzen naar de oude Model S/X data met geheel andere batterij structuren/opbouw.
Hier een edit, screenshot uit Teslafi fleet data. Reken maar uit. (In dit geval 386km is nieuw bij volledige rated capaciteit voor de 2019 sr+)
/f/image/8Voqh1IOUx8NkusHHLNsmoAO.png?f=fotoalbum_large)
Persoonlijk had ik op minder gehoopt. Wij superchargen maar 1x (verschillende sessies) per jaar , alleen tijdens autovakanties.
Als je na 2x opladen “maar” 95/91/88% capaciteit hebt: Tesla gaat je niet helpen, want binnen specs en garantie (eigen woorden Tesla)
Belangrijkste is voorkomen dat forumlid @Yordi- straks verwacht dat hij met “doortrappen” jaarrond 130km x2 kan rijden (aanname: veel snelwegen) met de Model Y RWD (hogere luchtweerstand en winter omstandigheden)
Naast de totale capaciteit van de batterij heb je dan (zonder laden) ook soms 2x te maken met een koude batterij en “locked” capaciteit tot de batterij weer warm is (met ook daar wat extra verlies van energie en bereik). Misschien wil je ook vanuit de batterij de auto ontwasemen of ontdooien, zonder dat je je “druk” hoeft te maken dat je anders niet thuis kan komen. Bij deze afstand is de Sr/RWD mogelijk niet afdoende.
Als je elke dag 260km (met doortrappen) moet rijden is de Model 3 RWD hier waarschijnlijk beter voor geschikt, of de Y LR/P
@bilgy_no1
Zo ook bij het voorbeeld van @Stef87 daar staat in de data starting range 341 km, maar dan vul je zelf 386 in. Mij is dan onduidelijk op basis waarvan.
Ik ben na x tijd pas gaan meten. Dus mijn beginpunt is fan al te laag. In mijn geval: vrijwel direct SR (non plus Range) na 2x thuis opladen.
Rated capaciteit is voor wen 2019 model 3 SR+ 240miles. Dat is een 386km, de rated range voor een 2019 model met 100% capaciteit.
Als er hier iemand is met een 2019 sr+ welke nog 386km haalt bij 100%, heeft die persoon nog een SoH van 100%
En ja; Die is 100% (bij warme batterij en juist test omstandigheden) bruikbaar om je geschatte capaciteit te controleren. (Bij dit type) Dit is naast Tesla ook met mijn eigen ScanMyTesla Dongle uit te lezen.
In dit topic zijn ook de officiële Tesla EPA documenten te vinden, het is niet een uit de duim gezogen nummer. Maar om dit elke keer te herhalen op het forum lijkt mij onnodig.
De auto gaf 37x km aan, alleen de eerste keer bij ophalen toen die niet vol zat (omgerekend).DaCoTa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:07:
[...]
Er zitten ook een aantal Model 3 datapunten in de tweede grafiek. Helaas is het moeilijk om een volledige fleet grafiek te vinden.
[...]
Wat gaf de auto zelf aan dat zijn maximale bereik was toen hij net nieuw was? Want volgens mij nemen de meeste mensen dat als uitgangspunt.
De rated range van 384km is op basis van EPA (vziw), de range in de display van de auto is op basis van een magische constante voor jouw auto en de staat van de batterij. Die twee zijn niet zomaar vergelijkbaar.
Die van de mensen om mijn heen zat wel op 386. Zie ook uitleg hierboven.
Die rated is niet meer dan je omgerekende km obv beschikbare capaciteit. (Koude batterij en soms kleine wisselingen is schatting is normaal, dus hier rekening mee houden)
Ik had daar richting tesla dus een “probleem” van gemaakt, want feitelijk had ik na 1-2 weken de SR non plus versie ontvangen praktisch gezien (maar dit is een losstaande discussie, die ik niet nogmaald wil herhalen. Heb er vrede mee nu, de degradatie is stabiel)
[ Voor 79% gewijzigd door Stef87 op 16-11-2022 17:34 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Nieuwer wil niet zeggen beter natuurlijk. Insteek was een voordeligere auto. Dus snap op zich wel dat de kwaliteit van het pack, wat een duur onderdeel is, minder is.Crim schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:46:
[...]
Ik dacht dat de model 3 een modernere 2170 batterij gebruikt, en de Model S/X de oudere 18650? Al heb ik ook 10+% degradatie in 3 jaar met mijn model 3.
Begin augustus zie je een dip in de grafiek en daarna blijft het gemiddeld zo'n beetje rond die waardes. Geen idee of dat met een firmware update te maken heeft gehad. Ik merk er zelf in ieder geval niet zoveel van.
Auto zit na ruim 1.5 jaar op 49.000km
[ Voor 4% gewijzigd door Myrdhin op 16-11-2022 10:34 ]
Ligt dat dan aan de degradatie, of aan de veranderende weersomstandigheden?Myrdhin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:30:
Met mijn 2021 SR+ zat ik toen ik met Teslamate ben gaan meten (juni 2021, auto is eind maart geleverd) op zo'n 413km gemiddeld projected range. Nu geeft ie gemiddeld 393 over de laatste 30 dagen. Dat is 5% minder.
Begin augustus zie je een dip in de grafiek en daarna blijft het gemiddeld zo'n beetje rond die waardes. Geen idee of dat met een firmware update te maken heeft gehad. Ik merk er zelf in ieder geval niet zoveel van.
Met deze temperaturen nog niet.gustaveau schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:40:
[...]
Ligt dat dan aan de degradatie, of aan de veranderende weersomstandigheden?
ik heb ook een SR+ 2021 (44K op de teller)Myrdhin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:30:
Met mijn 2021 SR+ zat ik toen ik met Teslamate ben gaan meten (juni 2021, auto is eind maart geleverd) op zo'n 413km gemiddeld projected range. Nu geeft ie gemiddeld 393 over de laatste 30 dagen. Dat is 5% minder.
mijn degradatie is juist omlaag gegaan?!? (via de tessie app)
van 10% naar 6.9%
[ Voor 8% gewijzigd door Lagune op 16-11-2022 10:50 ]
Maar dan vergelijk je zomer met herfst (weliswaar een warme). Projected range is volgens mij sowieso geen goede manier om de capaciteit vast te stellen.Myrdhin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:30:
Zo ook bij het voorbeeld van @Stef87 daar staat in de data starting range 341 km, maar dan vul je zelf 386 in. Mij is dan onduidelijk op basis waarvan.
De enige manier om verlies goed vast te stellen is om bij aflevering de auto helemaal vol te laden, dan rustig de batterij helemaal leeg te rijden en dan je bereik te vermenigvuldigen met het verbruik.
Dit dan weer een jaar later herhalen en kijken wat het verschil is.
Ik ben daarnaast ook tegengekomen dat het belangrijk is om de LFP batterij regelmatig te calibreren (opladen tot 100% en dan pas ontkoppelen wanneer de auto zegt dat ie klaar is). In de handleiding staat daar ook eea over. Misschien zijn die Teslafi data dus wel vervuild door gebruikers die dit niet goed doen.
Ja, het is belangrijk om rekening te houden met degradatie. Het benodigde bereik waar het over ging is 220-260. In de zomer, met 120 km/h zou het bereik 300km moeten zijn. In de winter ongeveer 250 (op hoge snelheid en met barre omstandigheden).
Dit is op te lossen door iets rustiger te rijden of heel even te supercharger. Of het gesprek aan te gaan met de werkgever om de betrouwbaarheid van de al aanwezige laders te verbeteren. In de zomer is er überhaupt geen probleem, ook niet met 10% verlies aan capaciteit.
Enige effect van range loss is dat er wat meer dagen zijn waarop het wel iets is om rekening mee te houden.
Om de potentiele nieuwe rijder niet te laten schrikken... Hier eentje van mij:
Hier Model 3 Performance, bj Nov 2021, 35,000km, degradatie van 9.8% volgens S3XYbutton app.
Actieradius 100% is iets van 455 km wat ongeveer klopt met ca 10% degradatie.
Word ik hiermee nerveus van: nee
Is dit een probleem voor dagelijkse ritten: nee*
Is dit een probleem voor lange afstanden: nee**
*Ik rij 4x per week 100 heen, 100 terug. Vertrok met 80%, thuiskomen 35%, en geloof mij, ik trap hard
**tenzij je echt elke keer tot 0% gaat rijden, of in 1x naar zuid frankrijk wil rijden, dan is dit echt geen "probleem"
Sowieso als je iemand bent die zuid fr in 1x wil rijden zijn EVs wellicht nog niet de meest geschikte.
Conclusie voor mij:
- Tesla kan dit soort dingen wel beter vermelden, want het kan bij sommige overkomen als kat in zak
- Is het voor de meeste mensen een groot issue? Denk het niet
Heb je een LFP? Of nog de NCA? Kan op basis van je leverdatum allebei zijn volgens mij.Myrdhin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:30:
Ik begon ooit op 422-424km bij 100%. Net even gecheckt: 411km op 100%. Ik meet niks met tooling, maar dat zou dus 3% degeneratie zijn in 40.000km en 14 maanden (SR+ 2021 LFP). Vind ik best prima, geen idee of het goed of slecht is en hoe het verloop in de komende jaren zal zijn.
Die range projectie in je auto heeft overigens niks met het weer te maken voor zo ver ik weet.
Rated range geeft 273 aan op 80% soc, en dat is dan 340 op 100%. Dat zou dan 340/386 = 88% accu staat zijn.
Verder gisteren een trip van 98.5 km op de navigatie gereden, en 144 Wh/km (rit tab) erop gereden wat 31,6% van de accu vroeg (energie tab). Dat zou dan 98.5 * 144 / 0.316 = 44.5 kWh accu zijn. De SR+ zou 49 kWh usable battery hebben, en dat zou rond de 90% accu staat zijn.
10-12% degradatie lijkt het dus op, hoewel ik geen BMS recalibration heb gedaan. Het is me niet helemaal duidelijk hoe, en het leek ook niet veel op te leveren.
Mis ik hier iets in? Wat betreft prijzen zie ik van 32k inruil bij Tesla, tot ongeveer 41k waarde bij ANWB, tot 49k verkoopwaarde volgens leasebijtellingvriendelijk. Dat laatste snap ik niets van, want de auto was nieuw 51k. De auto is de standaard SR+ met witte lak en ongeveer 50k km uit nov 2019. Hebben mensen hier al ervaring met het verkopen van een relatief jonge tesla?
Het ligt vooral aan je situatie en wat je anders gaat rijden. Dat zijn zoveel externe factoren. Koop je privé een oud barrel terug en heb je het geld van de verkoop nodig om te leven? Ga je dan privé elektrisch kopen en moet dat dan weer een equivalente auto zijn, of kan het ook een 500E zijn?
Ik zou een SR+ 2019 met dergelijke degeneratie altijd verkopen nu de prijzen zo ontiegelijk hoog liggen voor tweedehands Tesla's. Over 2-3 jaar komt de hele leasebulk de markt op en is een grote prijsdaling wel te verwachten, ook met oog op huidig economisch klimaat. Maar goed, dat is mijn n=1 mening.
Helemaal met je eens. Het zou goed zijn als dit wat duidelijker is, omdat het voor een groep mensen wel van essentieel belang kan zijn tussen een RWD of LR.SirLct schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:08:
Zo best veel getallen, degradatie, etc etc.
Om de potentiele nieuwe rijder niet te laten schrikken... Hier eentje van mij:
Hier Model 3 Performance, bj Nov 2021, 35,000km, degradatie van 9.8% volgens S3XYbutton app.
Actieradius 100% is iets van 455 km wat ongeveer klopt met ca 10% degradatie.
Word ik hiermee nerveus van: nee
Is dit een probleem voor dagelijkse ritten: nee*
Is dit een probleem voor lange afstanden: nee**
*Ik rij 4x per week 100 heen, 100 terug. Vertrok met 80%, thuiskomen 35%, en geloof mij, ik trap hard
**tenzij je echt elke keer tot 0% gaat rijden, of in 1x naar zuid frankrijk wil rijden, dan is dit echt geen "probleem"
Sowieso als je iemand bent die zuid fr in 1x wil rijden zijn EVs wellicht nog niet de meest geschikte.
Conclusie voor mij:
- Tesla kan dit soort dingen wel beter vermelden, want het kan bij sommige overkomen als kat in zak
- Is het voor de meeste mensen een groot issue? Denk het niet
Een MY RWD kan bij mij best eens kritisch worden met een 270km dag iedere week. Ik rij ook graag stevig door en met m’n P2 is dit ook kantje boord op sommige dagen. Zal tijdens de kou nog wel meer worden, dan ga ik me er dus wel aan ergeren dat ik óf rustig aan moet doen óf van een lader afhankelijk ben.
Heb al paar keer een reset gedaan maar helpt niks. Er staat wel een update klaar maar die wil zo lang mogelijk vermijden ( zit nog zonder die vision only )
Dank voor de uitgebreide reactie. Wat het nu gaat worden is juist even de vraag - het geld is in ieder geval niet nodig om te overleven ;-) Anders was het al een behoorlijk verkeerde keuze geweest om de auto in eerste plaats te rijden. De prijzen op gaspedaal zijn inderdaad behoorlijk hoog. 45-48k voor een SR+ met die kms lijkt wel realistisch gevraagd te worden. Dat is een bedrag dat ik voor prive te hoog vind om hem voor over te nemen (dan leg ik liever 5k bij een koop je weer een nieuwe met alle refreshers erin).BigSmurf schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:18:
@Bonsaiboom Inruilwaarde is zolang je nog lage bijtelling kan genieten ontzettend hoog, zijn altijd mensen die nog 2 jaar lekker goedkoop willen rijden in jouw Tesla. Degeneratie is daarin van veel minder belang. Hoe hoog is koffiedik, maar ik zou eens kijken op Gaspedaal wat een equivalente M3 oplevert. Positieve verrassing denk ik.
Het ligt vooral aan je situatie en wat je anders gaat rijden. Dat zijn zoveel externe factoren. Koop je privé een oud barrel terug en heb je het geld van de verkoop nodig om te leven? Ga je dan privé elektrisch kopen en moet dat dan weer een equivalente auto zijn, of kan het ook een 500E zijn?
Ik zou een SR+ 2019 met dergelijke degeneratie altijd verkopen nu de prijzen zo ontiegelijk hoog liggen voor tweedehands Tesla's. Over 2-3 jaar komt de hele leasebulk de markt op en is een grote prijsdaling wel te verwachten, ook met oog op huidig economisch klimaat. Maar goed, dat is mijn n=1 mening.
Met aftermarket wheelcovers kun je nog net iets winnen aan efficiency...VidaR-9 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:24:
[...]
Helemaal met je eens. Het zou goed zijn als dit wat duidelijker is, omdat het voor een groep mensen wel van essentieel belang kan zijn tussen een RWD of LR.
Een MY RWD kan bij mij best eens kritisch worden met een 270km dag iedere week. Ik rij ook graag stevig door en met m’n P2 is dit ook kantje boord op sommige dagen. Zal tijdens de kou nog wel meer worden, dan ga ik me er dus wel aan ergeren dat ik óf rustig aan moet doen óf van een lader afhankelijk ben.
YouTube: Model Y Aero Covers That Increased My Range (KAVANIC Hubcap)
De waarde bij verkoop is m.i. redelijk simpel: hij is waard wat hij oplevert wanneer je hem daadwerkelijk verkoopt. Houd er wel rekening mee dat hogere prijzen buiten de handel lastig te realiseren zijn. veel particulieren zullen niet zo snel 40k+ aftikken bij een andere particulier (ook al heb je een eigen zaak, je bent in hun ogen geen dealer).Bonsaiboom schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:29:
[...]
Dank voor de uitgebreide reactie. Wat het nu gaat worden is juist even de vraag - het geld is in ieder geval niet nodig om te overleven ;-) Anders was het al een behoorlijk verkeerde keuze geweest om de auto in eerste plaats te rijden. De prijzen op gaspedaal zijn inderdaad behoorlijk hoog. 45-48k voor een SR+ met die kms lijkt wel realistisch gevraagd te worden. Dat is een bedrag dat ik voor prive te hoog vind om hem voor over te nemen (dan leg ik liever 5k bij een koop je weer een nieuwe met alle refreshers erin).
Als je hem prive overneemt kun je gewoon binnen het redelijke uitkiezen wat het best uitkomt. Ik neem aan dat je dan de onderkant van de range aanhoudt. Ik zou dan wel het aanbod van Tesla opslaan voor het geval de Belastingdienst vragen gaat stellen. Je kunt dan aantonen dat je een marktconform bedrag hebt gehanteerd. Overleg het zeker ook even met je boekhouder/accountant.
[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 16-11-2022 11:44 ]
Er zitten ook een aantal Model 3 datapunten in de tweede grafiek. Helaas is het moeilijk om een volledige fleet grafiek te vinden.Stef87 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:27:
[...]
@DaCoTa je links verwijzen naar de oude Model S/X data met geheel andere batterij structuren/opbouw.
Wat gaf de auto zelf aan dat zijn maximale bereik was toen hij net nieuw was? Want volgens mij nemen de meeste mensen dat als uitgangspunt.Hier een edit, screenshot uit Teslafi fleet data. Reken maar uit. (In dit geval 386km is nieuw bij volledige rated capaciteit voor de 2019 sr+)
[Afbeelding]
[...]
De rated range van 384km is op basis van EPA (vziw), de range in de display van de auto is op basis van een magische constante voor jouw auto en de staat van de batterij. Die twee zijn niet zomaar vergelijkbaar.
Ik niet, maar mijn vorige LM heeft het aan de huidige LM verkocht vorig jaar november. (ook een witte SR+)Bonsaiboom schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:13:
[...] De auto is de standaard SR+ met witte lak en ongeveer 50k km uit nov 2019. Hebben mensen hier al ervaring met het verkopen van een relatief jonge tesla?
Caelorum schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:24:
[...]
39,500E voor een model 3 sr+ uit 2019 met 65.000 kilometers.
Het grappige is dat daarmee de leaseprijs hoger komt te liggen dan als ik een LR bij Arval neem. Ongetwijfeld speelt daar ook mee dat de LR uit 2021 netto 2x zo duur is als een SR+ uit 2019.
Geen idee wat exact de projected range is in Teslamate. Maar voor de volledigheid hier de grafiek met projected range en temperatuur:bilgy_no1 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:52:
[...]
Maar dan vergelijk je zomer met herfst (weliswaar een warme). Projected range is volgens mij sowieso geen goede manier om de capaciteit vast te stellen.
NCA, ik had het "geluk" dat ie nog uit Fremont kwam. Volgens mij is het tegenwoordig niet zo'n issue meer. Opladen die ik meestal tot 90%, heel soms bij een lange rit naar 100%.BigSmurf schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:11:
[...]
Heb je een LFP? Of nog de NCA? Kan op basis van je leverdatum allebei zijn volgens mij.
[ Voor 47% gewijzigd door Myrdhin op 16-11-2022 12:15 ]
Betekend dit dat ik per definitie een 'slechtere' batterypack heb gekregen?
Overigens heb ik dit getest onder meerdere temperaturen, meestal 20+
Die range op scherm is EPA toch?Darker schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:32:
Die enkele keer dat ik mijn MiC Model Y LR op 100% oplaad heb ik nog nooit de zgn WLTP range gezien (535 met 20" velgen). Meestal zit het dan op 515/520.
Betekend dit dat ik per definitie een 'slechtere' batterypack heb gekregen?
Overigens heb ik dit getest onder meerdere temperaturen, meestal 20+
Inderdaad. Ik geloof dat de range die je in de display ziet gebaseerd is op de amerikaanse EPA standaard, die wat conservatiever is dan de WLTP.
Mijn auto heeft een 614km WLTP range wat gelijk staat aan een 567km EPA range. Die tweede kom ik aardig in de buurt.
De rated range is zo'n beetje de enige manier om het te kunnen doen zonder dongle. Ook met dongle kom je uiteindelijk weer op de rated range uit. Mijn 2019 LR had 499 km en nu (na drie jaar en 65k) een ±445km. Heb er weinig last van, merk alleen op lange vakantieritten dat ik minder buffer heb dan eerste twee jaar. Dus iets langer laden.bilgy_no1 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:52:
[...]
Maar dan vergelijk je zomer met herfst (weliswaar een warme). Projected range is volgens mij sowieso geen goede manier om de capaciteit vast te stellen.
De enige manier om verlies goed vast te stellen is om bij aflevering de auto helemaal vol te laden, dan rustig de batterij helemaal leeg te rijden en dan je bereik te vermenigvuldigen met het verbruik.
Dit dan weer een jaar later herhalen en kijken wat het verschil is.
Ik ben daarnaast ook tegengekomen dat het belangrijk is om de LFP batterij regelmatig te calibreren (opladen tot 100% en dan pas ontkoppelen wanneer de auto zegt dat ie klaar is). In de handleiding staat daar ook eea over. Misschien zijn die Teslafi data dus wel vervuild door gebruikers die dit niet goed doen.
Ja, het is belangrijk om rekening te houden met degradatie. Het benodigde bereik waar het over ging is 220-260. In de zomer, met 120 km/h zou het bereik 300km moeten zijn. In de winter ongeveer 250 (op hoge snelheid en met barre omstandigheden).
Dit is op te lossen door iets rustiger te rijden of heel even te supercharger. Of het gesprek aan te gaan met de werkgever om de betrouwbaarheid van de al aanwezige laders te verbeteren. In de zomer is er überhaupt geen probleem, ook niet met 10% verlies aan capaciteit.
Enige effect van range loss is dat er wat meer dagen zijn waarop het wel iets is om rekening mee te houden.
Toch WLTP waarmee ze adverteren; overigens 533 en geen 535 zoals ik eerder schreef:
https://www.tesla.com/de_de/modely/design#overview
533km
Reichweite
(WLTP)
217km/h
Maximale Geschwindigkeit
5,0Sek.
0 - 100km/h
Ze adverteren met WLTP in Europa aangezien dat moet.Darker schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:46:
[...]
Toch WLTP waarmee ze adverteren; overigens 533 en geen 535 zoals ik eerder schreef:
https://www.tesla.com/de_de/modely/design#overview
533km
Reichweite
(WLTP)
217km/h
Maximale Geschwindigkeit
5,0Sek.
0 - 100km/h
In Amerika moeten ze EPA gebruiken.
In de auto wordt altijd alleen EPA gebruikt, WLTP is dus echt alleen voor op de website
Forse degradatie. Ik zit na 50K op 485. In de zomer nog netjes 490.Inspired schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:02:
[...]
De rated range is zo'n beetje de enige manier om het te kunnen doen zonder dongle. Ook met dongle kom je uiteindelijk weer op de rated range uit. Mijn 2019 LR had 499 km en nu (na drie jaar en 65k) een ±445km. Heb er weinig last van, merk alleen op lange vakantieritten dat ik minder buffer heb dan eerste twee jaar. Dus iets langer laden.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Valt mee toch? Als je 2019 LR nog op 490 zit ben je de uitzondering hierJeroenneman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:46:
[...]
Forse degradatie. Ik zit na 50K op 485. In de zomer nog netjes 490.
Mocht je bijna nooit 90-10% gaan, maar altijd 80-50% zitten oid, kan die 490 ook best een verkeerde inschatting zijn tov de realiteit.
Alles werkt verder bij onze 3 prima, maar die (ongeveer) ~10% lijkt ingecalculeerd/normaal obv wat de rest hier nu heeft.
Je kan je Model 3/Y via het menu ook omzetten van kilometers naar miles, mocht men dat interessant vinden (of makkelijker). Dit kan je dan afzetten tegen rated capaciteit. (Zorgt dat de batterij goed warm is en tot 90% of meer opgeladen)
Omrekenen vanaf dat punt, komt exact overeen met de ScanMyTesla tool, Tesla zelf én andere degradatie meet methodes. (Zelfs vol-leeg rijden aan 1 stuk: dan capaciteit die gebruikt is bekijken)
Vandaag mijn handtekening gezet en nu wachten tot de directie de krabbels zetten en dan afwachten tot die komt. Betreft een RWD met trekhaak. Witte kleur en zwart interieur.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Goede keus, wij rijden nu als huurauto in Tenerife met een Seat Leon mild hybride met DSG. Wat een drama auto, de automaat schakelt verre van netjes, het is erg moeilijk om een beetje soepel te rijden. En laat ik het over het bedieningspaneel met de “sliders” voor temperatuur en volume maar helemaal niet hebben, dit is werkelijk onaanvaardbaar, ik snap niet dat Volkswagen zoiets durft te leveren in zijn auto’s. Je drukt op het scherm en een paar seconden later gebeurt er iets (of niet). Voor wat betreft de auto zullen we blij zijn als we weer in de Tesla kunnen stappen op Schiphol, verder is het geweldig op Tenerife.Oekol schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:39:
Mag me hier nu 'officieel' melden. Had een SEAT Leon sportstourer FR business intense DSG in bestelling staan sinds november 2021 en die werd weer uitgesteld tot 2023 april/mei voor 4e keer. Totaal geen vertrouwen meer in, dus verder gaan kijken. Toen kwam ineens de de Tesla Y RWD op de markt. Proefgereden en we waren helemaal weg van de auto. Wat een ruimte!
Vandaag mijn handtekening gezet en nu wachten tot de directie de krabbels zetten en dan afwachten tot die komt. Betreft een RWD met trekhaak. Witte kleur en zwart interieur.
December volgend jaar lopen de eerste leasecontracten waarschijnlijk af van de "bootladingen" in 2019. Die van mij loopt lekker 5 jaarDaanHetEendje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:38:
Hallo mensen!
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.