risp schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:42:
Ik ben een Model 3 aan het overwegen als nieuwe leaseauto, het enige waar ik over twijfel is de bagageruimte en ruimte op de achterbank. Als ik naar de cijfers kijk lijkt het me geen probleem, echter als ik de achterbak zie in het echt dan begin ik wel te twijfelen of alles gaat passen. Heeft iemand daar hier ervaring mee als jong gezin? Onze situatie is een dochter van 3 en wellicht over 2 jaar nog een kind. Aangezien ik de auto voor 60 maanden moet leasen twijfel ik of het wel zo verstandig is om voor een Model 3 te gaan.
Sorry voor de longread
Als de kinderen wat ouder zijn is het een topauto voor de voor- en achterpassagiers (niet té oud, want zo ruim is hij achter nu ook weer niet) zonder überhaupt het over de rijbeleving -en gedrag te hebben. Ik had hiervoor een sjoemeldieselende VW Golf Variant met een lekker smoelende R-look én een baby van feb-19 (en wie weet ergens in de komende 44 maanden #2). Ik moet eerlijk toegeven, ondanks dat ik de M3 een heerlijke auto vind (en >90% van de tijd alleen rijd) mis ik af-en-toe het gebruiksgemak van een ruimere station. Te meer omdat mijn schoonfamilie in Frankrijk woont en we toch regelmatig die kant op gaan (incl. volle auto).
Puntjes ter overweging t.o.v. het meenemen van een/meerdere baby('s) in een M3 vs station (en dan heb ik het niet over fijne rij-eigenschappen, die spreken voor zich en zijn reeds uitvoerig in dit forum besproken):
- Grootste 'ergernis': de daklijn loopt al bij het achterportier af, als je dus wat langer bent (zoals ik) moet je jezelf in wat meer bochten wringen om het kind in het stoeltje te krijgen. Mocht je een slechte rug hebben zou ik hier zeker rekening mee houden.
- Ik heb het idee dat mijn kind minder slaapt in de auto (raar maar waar), het windgeruis i.c.m. dieselgebrom leek effectiever voor de bevordering van de slaap dan uitsluitend het windgeruis;
- Een kinderwagen is een groot log ding, maar je vrouw wilt hem nu eenmaal meenemen. Deze past zeker in de trunk maar neemt veel ruimte in, ook opgevouwen/gedemonteerd. Past verder prima, maar het vergt wat creativiteit m.b.t je andere spullen (met 1 kind kun je het frame zo mogelijk ook op de achterbank kwijt). Het vak onder de vloer in de trunk helpt ook een hoop bij het vakkundig kwijtkunnen van allerhande bagage.
- In de praktijk ligt de kabel altijd onder de kinderwagen (geen idee hoe die daar onder komt) dus vaak eerst de kinderwagen eruit om soepel de kabel eruit te kunnen halen als je bij een publieke laadpaal wilt staan;
- In de frunk passen verrassend veel spullen, stop hier voor langere trips ook je kabel in om te voorkomen dat deze onder de eerder genoemde kinderwagen ligt. Echter, ondanks dat je in de combi frunk/trunk best veel spullen kwijtkunt is het toch de beleving die doet denken dat je minder spullen kwijt kunt. In ieder geval minder zorgeloos. (tip voor je vrouw: koop minder spullen)
Ondanks dat het geen mega-issues zijn denk ik wel dat ik bij een vergelijkbare prijs (lees: bijtelling) zonder meer voor een station had gekozen, of zelfs SUV

. Echter, dat is niet de realiteit. Ik lach dus elke maand weer als ik mijn bijtellingsbedrag zie en dat is prima zo. Daarbij heb ik er een superfijnrijdende bolide voor.
Of ik er nog zo over denk als er een tweede komt, tja... dat zien we dan wel. Maar ik kan me niet anders voorstellen dat bijv. over 2 jaar iemand anders heel erg blij is met 3 jaar extra 4% bijtelling. Dan kan ik er altijd voor kiezen op de koop toe te nemen dat mijn maandelijkse bedragen verdubbelen (mocht de M3 niet voldoen), maar wel 2 jaar optimaal geprofiteerd heb!
Succes met de keuze!