Ik ben hier nog even in gedoken en in de laatste versie van de manual is het al een stuk beter dan vroeger. Er staat redelijk duidelijk beschreven hoe alles nou werkt. Uitgaande van
dit document. Wat mij nog wel opviel.
• Iets minder dan de helft van de tekst over Autopilot is een disclaimer, een waarschuwing of een opmerking. Na elke uitleg komt een stuk tekst dat grofweg net zo lang is met uitzonderingen en waarschuwingen. Ik heb de eerste vier pagina's getelt en daarna was ik wel klaar. 1757 woorden aan disclaimer, 2078 tekst.
• Consequent nadat de handleiding haar handen wast in onschuld (dit is een beta, let zelf op, bla bla bla) komt er een verhaal wat de functie doet, waarna de handleiding nogmaals alle disclaimers en waarschuwingen oplepelt. Geeft mi wel aan hoe onvolwassen het product is.
• Ik ben er inmiddels achter welk ongeluk voor deze disclaimer heeft gezorgd: " Daarom kan het, met name in situaties waarin u sneller rijdt dan 80 km/h, gebeuren dat het systeem niet remt/vertraagt wanneer voertuigen of objecten zich slechts voor een deel in de rijstrook bevinden of wanneer uw voorligger van rijbaan wisselt waarna er zich voor u plotseling een stilstaand of langzaam rijdend voertuig of object op de rijstrook bevindt.".
Die man keek in zijn achteruitkijkspiegel toen een vrachtwagen zijn baan op kwam en Autopilot ging er met behoorlijke vaart in. Disclaimer: de man reed 150kmh op de Autopilot.
Maar wat ik zei, ze zijn gelukkig een beetje terug gekomen van het "ja maar het is beta dus alle remmen los".