JohanB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:15:
[...]
Voorbeeld 1:
Als ik zelf rij op een smalle weg een fietser tegen heb. Gaan alle alarm bellen af en remt hij
for no good reason. Een false positive over wat er gaat gebeuren, de fietser kan er prima langs.
Phantom brake dus of “hoort zo”?
Want “hoort zo” begint dan wel gevaarlijk te worden
Je merkt duidelijk dat de auto nog niet zo heel veel weet van de wegen in Nederland en de software daar ook nog niet vodoende over geleerd heeft. De problemen treden vaak op als het smal is en er geen duidelijke rijbaanscheiding is door strepen op de weg. Op dat soort momenten snapt de auto het niet. Dat is ook een van de redenen dat een hoop situaties hier in NL zorgen voor "rare" reacties van de auto.
In jouw voorbeeld 1 zit je waarschijnlijk op een weg zonder belijning en denkt de auto dat er een fietser op jouw rijbaan zit omdat de auto in de huidige staat gewoon geen goede inschatting kan maken en voor veiligheid maar afremt. In deze situatie zou een normale cruisecontrol een betere optie zijn.
Voorbeeld 2:
Een vrachtwagen rijdt een beetje links op zijn rijstrook waar ik langs ga op AP. De radar/vision denkt dat die echter al meer op mijn rijstrook zit. Alle alarmbellen (ie vrachtwagen wordt rood op het scherm) gaan af door deze verkeerde interpretatie en auto gaat vol in de remmen. Phantom brake of hoort zo?
Sinds de nieuwere updates waarbij Tesla Vision gebruikt wordt had ik hier ook last van, maar dan voornamelijk op 80km wegen waarbij een tegemoetkomende vrachtwagen of auto tegen de middelijn aan zit. Uiteindelijk de camera's opnieuw gecalibreert en sindsdien geen problemen meer gehad. Bij het inhalen op de snelweg gebeurt het heel soms nog wel eens als de vrachtwagen echt enorm dicht op de lijn gaat rijden. Maar de auto houd dan iets in en gaat zeker niet vol in de remmen.
Voorbeeld 3:
Je rijdt zelf op een smalle (dijk)weg, er komt een tegenligger aan en je wijkt uit over de daarvoor bestemde verharding aan de zijkant. De auto gaat alarmen aan en remt je af (+evt. Stuur correctie)
Phantom brake of hoort zo?
Zelfde issue als voorbeeld 1. De auto denkt dat je over een lijn heen gaat doordat ie probeert er enigszins wat van te maken als er geen lijnen staan of als de verharding aan de zijkant is voorzien van een doorgetrokken lijn i.p.v. een onderbroken lijn. Tevens kan het hier ook een issue zijn dat als je zonder knipperlicht de actie uitvoert de auto ook denkt dat er iets gebeurt wat niet klopt. De auto weet niet dat jij van baan wilt wisselen, ook al is het geen baan maar een uitstparing om elkaar te passeren.
[
Voorbeeld 4:
Je rijdt op de snelweg door een tunnel. De auto pakt de snelheid van de weg erboven op en gaat vol in de ankers naar die snelheid. (Kan deze ook lezen als de snelheid van een parallelweg oppakken)
Dit is inderdaad soms nog een issue. Alhoewel ik het nauwelijks ben tegengekomen. Het navigatiesysteem lijkt ook niet de weg van de route te forceren. I.e. de navigatie pakt de weg waar je volgens de route op zou moeten rijden i.p.v. door een GPS afwijking de weg ernaast. TomTom doet dit bijvoorbeeld een stuk beter.
Een oplossing zou dus zijn dat als je op navigatie rijdt de voorkeur wordt gegeven aan de weg waarop je rijdt en als je daar echt van afwijkt de navigatie opnieuw gaat kijken waar je bent.
Voorbeeld 5:
je rijdt met AP op de snelweg en de auto ziet een groot donker object op de weg en remt volledig af met alarm bellen. Het bleek een verkeerde interpretatie van een schaduw en daarop te prudent te reageren.
Dit bent ik zelf nog niet tegengekomen. Ook remmen bij viaducten heb ik nog niet gehad. Misschien is dat nog een ding van de 2019 modellen want daar hoor ik die klachten veel meer. Ook van mijn collega die een 2019 model rijdt heeft er blijkbaar vaker last van (gehad). Het hoort in ieder geval niet te gebeuren.
Voorbeeld 6:
Je rijdt met AP op een 80 weg, de auto remt compleet naar 0 (als je niks zou doen). Omdat het een “rechts van de vluchtheuvel blijven” bord interpreteert als een persoon
Dit is ook een aparte. Ben wel benieuwd naar de filmpjes van dit soort situaties. Het enige wat ik hierin herken is dat soms een bord van een afrit wordt gezien als de snelheid voor de hoofdweg. Voorbeeld dat bij afrit van een tanksstation een bord 30 staat aan de kant van de hoofdweg en de computer denkt dat dat de nieuwe snelheid is en flink gaat afremmem. Nu hoort dat bord naar mijn idee ook aan de rechterkant te staan maar dat terzijde.
Voorbeeld 7:
Je rijdt op AP op de snelweg en komt een flauwe bocht tegemoet. De auto kan deze prima nemen binnen de maximale g-krachten regel. Maar remt naar 90 km/u (Waarschijnlijk voorzichtig met die g-kracht regel)
Heb je dit gemeten met een G krachten meter? Soms zie je adviessnelheden van 70 of 80km voor een bocht terwijl je daar prima met 100 doorheen kan echter is het wel zo dat dat blijkbaar veel te snel is volgens de regels die gelden voor automatische systemen. Zonder meting kan je niet met enige zekerheid zeggen dat de krachten niet te hoog zouden zijn.
Let wel: ALLE bovenstaande voorbeelden zijn dus verklaarbaar op basis van techniek en inzicht (dat gebruiken mensen nog weleens als phantom brake uitleg). En allemaal zijn ze de voorbeelden die ik hoor als “je herkent de situaties waar hij het fout doet en houdt daar rekening mee”. MAAR voor een nieuwe bestuurder zijn deze dus wel allemaal onverklaarbaar.
Ik snap je punt en eigenlijk is het gewoon zo dat de software nog lang niet overweg kan met situaties specifiek voor bepaalde landen. Autosteer en TACC op de snellweg doen het prima met zo hier en daar wat kleine issues, Ga je dat gebruiken op de Nederlandse binnenwegen of zelfs in de stad dan loop je vaker tegen problemen aan. Persoonlijk denk ik ook niet dat je een systeem kan verwachten wat 100% feilloos is. Elk rijstsreem wat wat geavanceerder is heeft zijn issues en dien je mee om te leren gaan zodat je begrijpt wanneer je zelf beter even de controle kan overnemen of niet.
En hoop van de zaken zijn in ieder geval verklaarbaar. Is dat een reden om je er maar niet druk om te maken? Nee, zeker niet. Mag je een systeem verwachten wat 100% corect werkt? Dat ook weer niet. Mag je een systeem verwachten wat beter uiteindelijk de boel voor jou en je mede weggebruikers veiliger maakt? Ja, dat mag zeker.
Ik lees vaak klachten over het ontbreken/uitschakelen van de radar of dat de volgafstand ineens niet meer op 1 gezet kan worden etc. Echter ben ik veel meer benieuwd naar of de rij eigenschappen verbeterd zijn. Kortom: heb je sinds Tesla Vision consequent minder last van ghost-braking op plekken waar je dat eerst wel regelmatiger had? Volgt de auto prettiger op volgstand 2 i.p.v. 1? Heel eerlijk vind ik dat sommige mensen (met name hier in NL) enorm dicht op elkaar rijden. In files, prima. Op de snelweg met 100km heb je gewoon een bepaalde veilige afstand nodig. Dan is het niet nodig om op 5m van je voorganger te hangen.
Een collega van mij had een keer de Telsa mee en vondt de forward collision warning melding enorm irritant, zelfs op stand "laat". Maar als jij enorm aggressief op je voorganger in rijdt die bij het stoplicht staat en op het laatste moment flink de rem in trapt heeft de software jou al alarmbellen gegeven. Iets rustiger op iemand afrijden en je hebt nergens last van. Bij mij staat ie ook op "laat" en het doet nog steeds prima zijn werk.
Hopelijk zal het FSD beta programma er ook voor zorgen dat de AP functies voor de basis autopilot ook weer verbeterd gaan worden. Het systeem krijgt daar al zoveel dingen extra voor z'n kiezen dat dat haast beter zal gaan worden. Hopelijk sijpelt dat weer netjes door naar de nromale releases en kunnen we uiteindelijk genieten van een auto die wel goed reageert op situaties die t.o.v. Amerika hier wel vaker voorkomen.