Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 378 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.459 views
this schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:02:
[...]

Dat gebeurt ook als je zelf rijdt. Al is het in mindere mate.
Ik heb hier bijvoorbeeld in de buurt een boerenweg met verharde berm waar je op moet rijden als er een tegenligger is (baan is net te smal voor 2 auto's om comfortabel naast elkaar te rijden). En als je niet serieus vertraagt voor je de berm oprijdt, gaan echt alle alarmbellen af en stuurt de auto tegen om je op de baan te houden.

Deze instelling kan je wel afzetten, maar reset elke rit opnieuw.

Phantom brakes heb ik wel nog niet voorgehad bij zelf rijden. Enkel alarmen en tegensturen.
Maar wat jij beschrijft is een ander systeem. Emergency Lane Keeping Systems zijn sinds enkele jaren verplicht nieuwe auto's. Als je buiten de rijstrook dreigt te geraken stuurt de auto weer terug.

Zelfde geldt voor Automatic Emergency Braking systems. Als er een botsing dreigt, gaat de auto remmen en waarschuwen. Dit zijn dus situaties zoals fietsers die dicht op de weg staan, auto's die in een bocht geparkeerd staan, plotseling remmende auto's voor je. Als de alarmbellen afgaan is dit systeem aan het werk.

Dit staat allemaal los van (Enhanced) Autopilot, Adaptive Cruise Control en FSD. En phantom braking doet zich voor tijdens gebruik van die systemen, zonder alarmbellen.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:26
FreakGIB schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:32:
Krijg sinds vandaag in mijn model 3 de melding cruise control niet beschikbaar
heb hem gereset via knopjes stuur en nog een keer via menu scherm maar helpt niks.
iemand nog een idee?
Heb je al oplossing gevonden hiervoor?
Ik heb dus na 8 maanden en 30000km............... mijn eerste "major" issue.
Afgelopen 5 dagen kreeg ik 2x melding dat cruise control niet werkt.
Ook niet na reset, ook niet nadat ik het op P zet, uit de auto, op slot, etc.
De volgende ochtend doet ie het weer maar dit is wel een irritante probleem met geen duidelijke oorzaak.
(Ik zit nog op 20.8, is dit pesterij om mij een update te forceren?)
Ik heb altijd gezegd dat ik geluk heb met mijn model 3 die 0 issue heeft maar dit wordt wel een dingetje.
Als ik op vakantierit opeens geen cruise control heb, dan is het wel echt mega domper.

Life is too short to drive boring cars

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 16:26
bilgy_no1 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:54:
[...]

Maar wat jij beschrijft is een ander systeem. Emergency Lane Keeping Systems zijn sinds enkele jaren verplicht nieuwe auto's. Als je buiten de rijstrook dreigt te geraken stuurt de auto weer terug.

Zelfde geldt voor Automatic Emergency Braking systems. Als er een botsing dreigt, gaat de auto remmen en waarschuwen. Dit zijn dus situaties zoals fietsers die dicht op de weg staan, auto's die in een bocht geparkeerd staan, plotseling remmende auto's voor je. Als de alarmbellen afgaan is dit systeem aan het werk.

Dit staat allemaal los van (Enhanced) Autopilot, Adaptive Cruise Control en FSD. En phantom braking doet zich voor tijdens gebruik van die systemen, zonder alarmbellen.
Welk systeem het is maakt niet uit, de vraag was of dit soort ingrepen ook gebeuren als je zelf rijdt. En het antwoord daarop is ja.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:34
Aeonis schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:32:
[...]

Toevallig een hoesje om je telefoon? Dat wil wel eens problemen geven met dikke hoesjes, of een materiaal wat de boel verstoort.
Ja heb het officiele lederen hoesje van Samsung.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-01 14:57
Nou, na 130.000 km een degradatie van net geen 10%. Valt me niets tegen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8a57UJojZnsvh77pGPn6DV5DPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbo1bSTYGSFWRJcL7AfhAtdH.jpg?f=fotoalbum_large

• this
ybos schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:28:
Nou, na 130.000 km een degradatie van net geen 10%. Valt me niets tegen :)

[Afbeelding]
Waarom valt het je niets tegen? Omdat je erger verwacht had?
Want als ik zo wat grafieken opzoek over batterij degradaties, zit je met 10% toch al aan de slechte kant van de curve? De meeste lijken rond de 8% degradatie te zitten rond die kilometerstand.

Al weet ik niet wat je mag verwachten bij een LFP batterij, of is het geen LFP batterij van jou?

[ Voor 6% gewijzigd door this op 08-11-2022 10:38 ]

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:50
harmen76 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:13:
[...]
Na lang twijfelen hebben wij uiteindelijk toch gekozen voor een MY LR, omdat deze toch beter bij onze 'use-case' past.

Wat bij ons geholpen heeft bij het maken van de keuze is te kijken naar 'total cost of ownership' van beide uitvoeringen. De extra kosten voor een MY LR waren wel even slikken, maar als lange termijn aanschaf was deze uitvoering het voor ons toch waard. Met de MY RWD moesten we o.a. voor onze vakanties toch te veel consessies doen (die dan ook weer geld kosten en indirect meewegen in de TCO).
Dank je voor je antwoord hoewel je het er voor mij niet makkelijker op maakt :P Lastig om use cases met elkaar te vergelijken. Ik ben in ieder geval (de komende jaren) niet van plan om met de auto op vakantie te gaan. Belangrijkste motivatie voor mij is eigenlijk dat het me steeds meer tegen staat om benzine te verbruiken.

Meer in het algemeen wellicht als vraag hier aan ervaren elektrisch rijders: jullie gevoel van range anxiety is natuurlijk heel anders dan die van mij en ik weet dat het met de huidige efficiëntie en batterijcapaciteit van de meeste Tesla’s het echt een discussie uit het verleden is. Ook hangt dit weer van de use case af maar zouden jullie dat gevoel toch weer bekruipen bij een relatief zware MY RWD met ‘slechts’ een 57,5-60kW batterij?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• ybos
this schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:37:
[...]

Waarom valt het je niets tegen? Omdat je erger verwacht had?
Want als ik zo wat grafieken opzoek over batterij degradaties, zit je met 10% toch al aan de slechte kant van de curve? De meeste lijken rond de 8% degradatie te zitten rond die kilometerstand.

Al weet ik niet wat je mag verwachten bij een LFP batterij, of is het geen LFP batterij van jou?
Geen LFP. Voor mn idee was het slechter aan de inschatting van range die ik zo nu en dan maakte.
Verder is het voor mij geen issue, heb slechts enkele malen gehad dat ik even moest bijladen om thuis te komen, die 10 minuutjes (max) overleef ik wel.
Overigens pak ik dan vaak wel uit gemak een Fastned. Veel Suc liggen toch wat verder van de snelweg af dat het best tijd kost. zeker nu de prijzen van de Suc flink hoger liggen dan het eerdere kwartje, maakt even bijladen qua prijs weinig meer uit of je nou een Suc of een Fastned pakt. Ik heb de tijd/ het omrijden er in ieder geval niet voor over.
(en Fastned gaat met de zakelijke laadpas en Suc via afschrijving van de prive rekening. Die afschrijving van de Suc is dan zodanig laag dat ik het niet zakelijk boek, en dan is Fastned uiteindelijk goedkoper want BTW verrekenbaar en zakelijke kosten :X )
this schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:04:
[...]

Welk systeem het is maakt niet uit, de vraag was of dit soort ingrepen ook gebeuren als je zelf rijdt. En het antwoord daarop is ja.
Het doet er in die zin toe dat het dus geen phantom breaks zijn, maar doelbewuste ingrepen voor potentieel gevaarlijke situaties (van de weg raken, botsing).

Het is dus een ander soort ingreep. Geen bug, maar een feature.

Phantom Breaks zijn wel degelijk bugs in het functioneren van de Autopilot. De vraag begon er mee of die minder frequent voorkomen of niet. Dan zijn ingrepen van veiligheidssystemen mi niet relevant.

• ybos
bilgy_no1 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:46:
[...]

Het doet er in die zin toe dat het dus geen phantom breaks zijn, maar doelbewuste ingrepen voor potentieel gevaarlijke situaties (van de weg raken, botsing).

Phantom Breaks zijn wel degelijk bugs in het functioneren van de Autopilot. De vraag begon er mee of die minder frequent voorkomen of niet. Dan zijn ingrepen van veiligheidssystemen mi niet relevant.
break (breken) -> brake (remmen) ;)
Het zou dus Phantom Brake moeten zijn :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 08-11-2022 10:48 ]

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Radiodurans schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:38:
[...]

Ook hangt dit weer van de use case af maar zouden jullie dat gevoel toch weer bekruipen bij een relatief zware MY RWD met ‘slechts’ een 57,5-60kW batterij?
Als je de huidige MY RWD vergelijkt met mijn M3 SR+ LFP 2021, dan is de praktische actieradius niet zo heel afwijkend. Het verschil in verbruik vang je deels op met de +- 10% grotere accu: je zal dus ook net iets langer aan de snellader moeten staan op vakanties. Daar zou ik de auto echter niet op laten staan: verschil in prijs met de LR vind ik echt niet te rechtvaardigen.

Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen. :)

• this
Radiodurans schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:38:
[...]

Dank je voor je antwoord hoewel je het er voor mij niet makkelijker op maakt :P Lastig om use cases met elkaar te vergelijken. Ik ben in ieder geval (de komende jaren) niet van plan om met de auto op vakantie te gaan. Belangrijkste motivatie voor mij is eigenlijk dat het me steeds meer tegen staat om benzine te verbruiken.

Meer in het algemeen wellicht als vraag hier aan ervaren elektrisch rijders: jullie gevoel van range anxiety is natuurlijk heel anders dan die van mij en ik weet dat het met de huidige efficiëntie en batterijcapaciteit van de meeste Tesla’s het echt een discussie uit het verleden is. Ook hangt dit weer van de use case af maar zouden jullie dat gevoel toch weer bekruipen bij een relatief zware MY RWD met ‘slechts’ een 57,5-60kW batterij?
Je zit met zo'n 300km realistisch bereik, of het moet al heel slecht weer zijn en heel koud.
Als je dat als maatstaf aanhoudt, hoe vaak komt het voor dat je op dagelijkse basis dat aantal gaat overschrijden?
En voor de keren dat het toch gebeurt, zou het zo'n ramp zijn om even wat te moeten bijladen? Als je op zo'n dag net 100km te kort schiet, is dat vaak nog geen 10 minuten aan een snellader.

Er wel van uitgaande dat je elke dag kan laden.
Als je dat niet kan, is het een andere situatie waar ik geen ervaring mee heb. Ik heb geen last van range anxiety omdat ik elke dag kan vertrekken met 100% batterij indien nodig.

• this
[...]

Als je technisch wilt doen is het inderdaad belangrijk.
Maar of het nu een feature is of een bug, maakt niet uit als het een ongewenste actie is.
Ik weet dat die auto uit veiligheidsoverwegingen niet wil dat ik in de berm rij. Maar als ik dat nu wél wil, is die feature een probleem voor mij.

En er is inderdaad begonnen over phantom brakes, maar ik vermoed dat de vraagsteller eerder over alle ingrepen wou weten en niet enkel over phantom brakes.

• Radiodurans
this schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:58:
[...]

Je zit met zo'n 300km realistisch bereik, hoe vaak komt het voor dat je op dagelijkse basis dat aantal gaat overschrijden? Als je op zo'n dag net 100km te kort schiet, is dat vaak nog geen 10 minuten aan een snellader.
Ik woon sinds enkele jaren in Groningen (kom uit de randstad) en er ligt dus ‘anderhalf uur weiland’ tussen mij en de grote steden. Ik pak denk ik 2x per maand de auto naar de randstad, dus zeg ruim 400km retour. Het enige wat ik dus hoef te doen is vlak voor aankomst of ergens op de terugweg een kwartiertje aan de lader hangen? Voor de rest is alles waar ik naar toe ga in Groningen/Friesland/Overijssel wel op een volle lading te halen.

Hah, ik denk dat ik meer een ‘ik woon voor mijn gevoel nog steeds ver van de ‘bewoonde wereld’ af’ anxiety heb :$ . Dank dat ik jullie als klankbord mag gebruiken.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• this
Radiodurans schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:14:
[...]

Ik woon sinds enkele jaren in Groningen (kom uit de randstad) en er ligt dus ‘anderhalf uur weiland’ tussen mij en de grote steden. Ik pak denk ik 2x per maand de auto naar de randstad, dus zeg 400km retour. Het enige wat ik dus hoef te doen is vlak voor aankomst of ergens op de terugweg een kwartiertje aan de lader hangen? Voor de rest is alles waar ik naar toe ga in Groningen/Friesland/Overijssel wel op een volle lading te halen.

Hah, ik denk dat ik meer een ‘ik woon voor mijn gevoel nog steeds ver van de bewoonde wereld af’ anxiety heb. Dank dat ik jullie als klankbord mag gebruiken.
Inderdaad, om het plaatje helemaal compleet te maken voor jouw gevoel kan je misschien best nog eens de gemiddelde laadcurve opzoeken en zo uitrekenen hoeveel minuten je ongeveer gaat moeten bijladen.
Of de route eens invoeren op ABRP, met de settings zo correct mogelijk voor jouw specifiek model en omstandigheden.

En als er nu nog geen laadpaal is op je eindstation, is er wel grote kans dat die er komt in de komende jaren. Dan hoef je onderweg al helemaal niet meer bij te laden.

• BigSmurf
  • Niet online
[...]

Ik woon sinds enkele jaren in Groningen (kom uit de randstad) en er ligt dus ‘anderhalf uur weiland’ tussen mij en de grote steden. Ik pak denk ik 2x per maand de auto naar de randstad, dus zeg 400km retour. Het enige wat ik dus hoef te doen is vlak voor aankomst of ergens op de terugweg een kwartiertje aan de lader hangen? Voor de rest is alles waar ik naar toe ga in Groningen/Friesland/Overijssel wel op een volle lading te halen.

Hah, ik denk dat ik meer een ‘ik woon voor mijn gevoel nog steeds ver van de bewoonde wereld af’ anxiety heb. Dank dat ik jullie als klankbord mag gebruiken.
Voor wat het waard is: ik heb 1-2x per maand een route van 220km enkele reis. Thuis weg met 100% opgewarmd, aankomst met 15-35% afhankelijk van m'n rijstijl, weer, drukte et cetera. Soms ben ik er een paar uur, dan laad ik hem vol à 11kW. Soms ben ik er een uurtje, dan rij ik tot 5-10% leeg naar een snellader, kwartiertje eraan en terug naar huis. Nooit range anxiety. :)

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
SirLct schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:57:
[...]

Heb je al oplossing gevonden hiervoor?
Ik heb dus na 8 maanden en 30000km............... mijn eerste "major" issue.
Afgelopen 5 dagen kreeg ik 2x melding dat cruise control niet werkt.
Ook niet na reset, ook niet nadat ik het op P zet, uit de auto, op slot, etc.
De volgende ochtend doet ie het weer maar dit is wel een irritante probleem met geen duidelijke oorzaak.
(Ik zit nog op 20.8, is dit pesterij om mij een update te forceren?)
Ik heb altijd gezegd dat ik geluk heb met mijn model 3 die 0 issue heeft maar dit wordt wel een dingetje.
Als ik op vakantierit opeens geen cruise control heb, dan is het wel echt mega domper.
Nop was ineens over en is ook niet meer terug gekomen ik zit op versie 2022.36.6
heb wel een ander probleem
Onder het rijden wanneer ik de hendel 2 keer naar beneden doe voor auto pilot
dan zie ik ook even snel links onderin het menu opkomen van mijn verlichting
en hij zet dan het Groot light op auto dus als er savonds niemand voor je rijd of tegemoet komt schakeld hij het grootlicht in.
dit is wel savonds zou kunnen dat het door een update komt zodat de auto zelf beter zicht heeft in het donker wanneer je auto pilot aan hebt staan
net als dat ze de afstand tussen jou en de voorganger hebben aangepast naar minimaal 2 afstanden.
Of het is bug in de software.

PSN: FreakGIB

[...]

Ik woon sinds enkele jaren in Groningen (kom uit de randstad) en er ligt dus ‘anderhalf uur weiland’ tussen mij en de grote steden. Ik pak denk ik 2x per maand de auto naar de randstad, dus zeg ruim 400km retour. Het enige wat ik dus hoef te doen is vlak voor aankomst of ergens op de terugweg een kwartiertje aan de lader hangen? Voor de rest is alles waar ik naar toe ga in Groningen/Friesland/Overijssel wel op een volle lading te halen.

Hah, ik denk dat ik meer een ‘ik woon voor mijn gevoel nog steeds ver van de ‘bewoonde wereld’ af’ anxiety heb :$ . Dank dat ik jullie als klankbord mag gebruiken.
Nog handiger is gewoon een AC laadpaal gebruiken om de hoek van waar je toch moet zijn. Dan heb je met een paar uur laden terwijl je toch bezig bent alweer genoeg om thuis te komen.

Het is even de knop omzetten vanuit de fossiele gedachte, maar dan hoef je bijna nooit meer bij een tankstation of snellader in de buurt te komen
this schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:01:
[...]

Als je technisch wilt doen is het inderdaad belangrijk.
Maar of het nu een feature is of een bug, maakt niet uit als het een ongewenste actie is.
Ik weet dat die auto uit veiligheidsoverwegingen niet wil dat ik in de berm rij. Maar als ik dat nu wél wil, is die feature een probleem voor mij.

En er is inderdaad begonnen over phantom brakes, maar ik vermoed dat de vraagsteller eerder over alle ingrepen wou weten en niet enkel over phantom brakes.
Wat het uitmaakt is of en wat je eraan kunt doen. In jouw geval kun je het systeem tijdelijk uitzetten. Het systeem doet verder wat het moet doen: voorkomen dat de auto van de weg raakt. En als je het weet op dit soort wegen, dan kun je er rekening mee houden.

Bij phantom braking valt er niets aan te doen en moeten we wachten tot Tesla verbeteringen doorvoert.
ybos schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:47:
[...]

break (breken) -> brake (remmen) ;)
Het zou dus Phantom Brake moeten zijn :Y
Thanks. Let je even niet op, heeft de Auto Correct weer een geintje uitgehaald...

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:21

me1299

$ondertitel

Vanaf welke softwareversie zit ik met gebrek aan radarfunctionaliteit opgescheept.

Ik heb een SR+ uit 2019 en op dit moment softwareversie 2022.28.2. Ik hou nu de boot af qua updates. Mijn collega met een nieuwere MIC heeft dezelfde softwareversie en al geen radar meer.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:23
[...]

Volgens mij is de meer gangbare definitie grofweg:
Phantom braking is a term used to describe when an advanced driver assistance system (ADAS) – or a self-driving system – applies the brakes for no good reason. The system can be falsely detecting an object on the road or anticipating a collision that won’t actually happen and apply the brake to try to avoid it.”

Daar vallen fouten in de AEB of lane assist dus gewoon onder als een type ADAS

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
me1299 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:40:
Vanaf welke softwareversie zit ik met gebrek aan radarfunctionaliteit opgescheept.

Ik heb een SR+ uit 2019 en op dit moment softwareversie 2022.28.2. Ik hou nu de boot af qua updates. Mijn collega met een nieuwere MIC heeft dezelfde softwareversie en al geen radar meer.
Dat is eigenlijk heel simpel; als je nu naar een willekeurige nieuwe versie update die je auto aangeboden krijgt dan ben je radar kwijt. Upgraden naar een specifieke versie is voor zover ik weet zo goed als onmogelijk.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:25
me1299 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:40:

SR+ uit 2019 draait op HW versie 2.5 (ondanks dat 3 “beloofd” was door meneer Musk), vooralsnog is radar nog steeds actief in 2.5. Waarschijnlijk is de computing power niet voldoende om het zonder radar te doen.
Je kan dus gewoon updaten

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 13:09
[...]

Voor Corona reed ik 70.000 KM/J met een Model 3 (LR 2019) en dat is precies wat het is. In de meeste grote steden/klanten/parkeergarages waar ik kwam kon je gewoon laden. Zelden een DC-lader op de terugweg moeten pakken. Soms wel gepakt voor het gemak (net even wat extra) of omdat ik zin had in koffie of een sanitaire stop 😋

• ybos
-Jaap-io schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:11:
[...]

SR+ uit 2019 draait op HW versie 2.5 (ondanks dat 3 “beloofd” was door meneer Musk), vooralsnog is radar nog steeds actief in 2.5. Waarschijnlijk is de computing power niet voldoende om het zonder radar te doen.
Niet allemaal hoor. Mijne is ook uit 2019 maar ik heb wel HW3.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
IceOnFire schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:53:
[...]

Dat is eigenlijk heel simpel; als je nu naar een willekeurige nieuwe versie update die je auto aangeboden krijgt dan ben je radar kwijt. Upgraden naar een specifieke versie is voor zover ik weet zo goed als onmogelijk.
Hw2.5 heeft nog vziw radar.

Ik heb geen auto-groot licht bijvoorbeeld (misschien met update die nu aan het installeren is wel?)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Stef87 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:39:
[...]

Hw2.5 heeft nog vziw radar.

Ik heb geen auto-groot licht bijvoorbeeld (misschien met update die nu aan het installeren is wel?)
Ok, ik had nog niet begrepen dat het voor HW 2.5 auto's anders is. Als je inderdaad geen automatisch groot licht hebt en de volgafstand van TACC nog op 1 kan zetten in de nieuwste softwareversie dan gaat het voor HW 2.5 auto's inderdaad nog goed nu kennelijk.
JohanB schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:52:
[...]

Volgens mij is de meer gangbare definitie grofweg:
Phantom braking is a term used to describe when an advanced driver assistance system (ADAS) – or a self-driving system – applies the brakes for no good reason. The system can be falsely detecting an object on the road or anticipating a collision that won’t actually happen and apply the brake to try to avoid it.”

Daar vallen fouten in de AEB of lane assist dus gewoon onder als een type ADAS
Emergency Lane Keeping System (reageert alleen wanneer je buiten de lijnen dreigt te raken, dus geen Lane Assist wat meestal een rijstrook volgsysteem beschrijft), en AEB zijn (verplichte) veiligheidssystemen.

Het zijn geen "self-driving systems" zoals in jouw quote.

Bovendien zijn de phantom brakes dus precies niet die systemen, want dan zou er ook een waarschuwingssignaal hoorbaar zijn.

Typische phantom brake is dat je op AP rijdt op de snelweg oid en de auto plots zonder aanleiding begint af te remmen. "For no good reason" in jouw quote, wat dus iets anders is als een fietser die te snel de oversteekplaats nadert waardoor de AEB ingrijpt. Als wij dat te prudent vinden is dat een kwestie van parameters van het systeem.

Bij een phantom brake is er een niet/slecht verklaarbare false positive voor een object in de rijstrook.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:21

me1299

$ondertitel

[...]

Ik had al zo'n vermoeden dat het daarmee samenhing. Dan ga ik nu updaten :+

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
We willen wat betere velgbescherming op de Model Y dan standaard op de 19” gemini.

Ik zat eerst te denken over 255/50 (R19) voor comfort maar dat wijkt toch flink af in diameter en voegt weinig toe voor de velgrand bescherming.

265/45 doet een stuk meer voor velgrand bescherming (4% breder) en door de aspect ratio ook nog iets (1.4%) grotere diameter voor comfort.
Iemand hier toevallig al eens mee gereden? Ik lees dat het prima past, mogelijk wat range impact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sdp0dUEqkhHdOXygZw9RBgvT9qU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uExoxf6x6OUtIQcFuHQ1MWsz.jpg?f=user_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• ybos
Straks word de HW2.5 nog geld waard door geen automatisch grootlicht, en tijdens AP nog steeds afstand 1 ivm actieve radar :+

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
_eLMo_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:58:
We willen wat betere velgbescherming op de Model Y dan standaard op de 19” gemini.

Ik zat eerst te denken over 255/50 (R19) voor comfort maar dat wijkt toch flink af in diameter en voegt weinig toe voor de velgrand bescherming.

265/45 doet een stuk meer voor velgrand bescherming (4% breder) en door de aspect ratio ook nog iets (1.4%) grotere diameter voor comfort.
Iemand hier toevallig al eens mee gereden? Ik lees dat het prima past, mogelijk wat range impact.

[Afbeelding]
Om de gemini hubcaps te beschermen of de velgrand van de velg achter de gemini kappen?

Wat ook een optie kan zijn; andere hubcaps kopen. Er zijn veel opties online te vinden, waarbij de hubcap ook over de rand van de velg gaat. Hierdoor lijkt het als het ware alsof je 20" velgen hebt bij de 19" gemini wielen. Bij stoeprandschade hoef je dan alleen een nieuwe wielkap aan te schaffen.

• _eLMo_
  • Niet online
Aangezien ik regelmatig langs stoepranden af draai zonder schade in mijn huidige auto, zou ik dat ook graag willen in de Tesla.

Dus niet elke keer een nieuwe wieldop moeten kopen of m’n velgen moeten laten repareren.

Vandaar de 265/45R19.
275/40 past zonder problemen, maar hierbij ga je naar een kleinere wang wat het comfort niet ten goede zal komen. Dus liever die tussenoplossing.

Ah, ik zie dat zelfs 275/45R19 nog past.
Dan gaan we voor 265/45R19 voor zomer en 255/50R19 voor winter.

https://teslamotorsclub.c...19-xl-108w-square.240995/

[ Voor 23% gewijzigd door _eLMo_ op 08-11-2022 21:37 ]

• JohanB
bilgy_no1 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:44:
[...]

Emergency Lane Keeping System (reageert alleen wanneer je buiten de lijnen dreigt te raken, dus geen Lane Assist wat meestal een rijstrook volgsysteem beschrijft), en AEB zijn (verplichte) veiligheidssystemen.

Het zijn geen "self-driving systems" zoals in jouw quote.

Bovendien zijn de phantom brakes dus precies niet die systemen, want dan zou er ook een waarschuwingssignaal hoorbaar zijn.

Typische phantom brake is dat je op AP rijdt op de snelweg oid en de auto plots zonder aanleiding begint af te remmen. "For no good reason" in jouw quote, wat dus iets anders is als een fietser die te snel de oversteekplaats nadert waardoor de AEB ingrijpt. Als wij dat te prudent vinden is dat een kwestie van parameters van het systeem.

Bij een phantom brake is er een niet/slecht verklaarbare false positive voor een object in de rijstrook.
Je bent heel stellig in jouw versie van de definitie, wat het erg lastig maakt. Je maakt nu inmiddels een beredenering van “prudent met parameters”. Wat net zo goed dus een false positive is van de realiteit. De software heeft de situatie fout ingeschat.

Ben wel benieuwd hoe verder iedereen ook onderstaande voorbeelden ziet. Zodat we phantom brakes wat duidelijker hebben.

Voorbeeld 1:
Als ik zelf rij op een smalle weg een fietser tegen heb. Gaan alle alarm bellen af en remt hij for no good reason. Een false positive over wat er gaat gebeuren, de fietser kan er prima langs.
Phantom brake dus of “hoort zo”?
Want “hoort zo” begint dan wel gevaarlijk te worden

Voorbeeld 2:
Een vrachtwagen rijdt een beetje links op zijn rijstrook waar ik langs ga op AP. De radar/vision denkt dat die echter al meer op mijn rijstrook zit. Alle alarmbellen (ie vrachtwagen wordt rood op het scherm) gaan af door deze verkeerde interpretatie en auto gaat vol in de remmen. Phantom brake of hoort zo?

Voorbeeld 3:
Je rijdt zelf op een smalle (dijk)weg, er komt een tegenligger aan en je wijkt uit over de daarvoor bestemde verharding aan de zijkant. De auto gaat alarmen aan en remt je af (+evt. Stuur correctie)
Phantom brake of hoort zo?

Voorbeeld 4:
Je rijdt op de snelweg door een tunnel. De auto pakt de snelheid van de weg erboven op en gaat vol in de ankers naar die snelheid. (Kan deze ook lezen als de snelheid van een parallelweg oppakken)

Voorbeeld 5:
je rijdt met AP op de snelweg en de auto ziet een groot donker object op de weg en remt volledig af met alarm bellen. Het bleek een verkeerde interpretatie van een schaduw en daarop te prudent te reageren.

Voorbeeld 6:
Je rijdt met AP op een 80 weg, de auto remt compleet naar 0 (als je niks zou doen). Omdat het een “rechts van de vluchtheuvel blijven” bord interpreteert als een persoon

Voorbeeld 7:
Je rijdt op AP op de snelweg en komt een flauwe bocht tegemoet. De auto kan deze prima nemen binnen de maximale g-krachten regel. Maar remt naar 90 km/u (Waarschijnlijk voorzichtig met die g-kracht regel)

Let wel: ALLE bovenstaande voorbeelden zijn dus verklaarbaar op basis van techniek en inzicht (dat gebruiken mensen nog weleens als phantom brake uitleg). En allemaal zijn ze de voorbeelden die ik hoor als “je herkent de situaties waar hij het fout doet en houdt daar rekening mee”. MAAR voor een nieuwe bestuurder zijn deze dus wel allemaal onverklaarbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door JohanB op 09-11-2022 07:37 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:14
[...]

Dat is niet waar. De mijne is ook uit 2019 en met HW3.

• Caelorum
me1299 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:50:
[...]
Ik had al zo'n vermoeden dat het daarmee samenhing. Dan ga ik nu updaten :+
Je kan beter eerst in de auto kijken of je een FSD capable computer hebt. Zo ja, dan zit je op HW3 en raak je wel de radar kwijt ;-)

• Maasluip
  • Laatst online: 15-01 15:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JohanB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:15:
[...]

Je bent heel stellig in jouw versie van de definitie, wat het erg lastig maakt. Je maakt nu inmiddels een beredenering van “prudent met parameters”. Wat net zo goed dus een false positive is van de realiteit. De software heeft de situatie fout ingeschat.

Ben wel benieuwd hoe verder iedereen ook onderstaande voorbeelden ziet. Zodat we phantom brakes wat duidelijker hebben.

Voorbeeld 1:
Misschien niet helemaal een phantom brake maar wel consequent gedrag: als je rechts van een vrachtwagen rijdt (uitvoegstrook) dan remt AP af, alsof hij de vrachtwagen niet rechts voorbij wil rijden.
Nu kun je natuurlijk een discussie starten of dat sowieso een goed idee is, maar dan moet je het in je releasenotes zetten (will not overtake on the right side).

Signatures zijn voor boomers.

• Caelorum
@JohanB
3 heb ik ook

4 heb ik minder last van. Het gebeurt, maar de auto remt langzaam af, niet vol in de ankers.

7 hoort zo, want ze moeten wel aan de veilige kant zitten. Zouden ze het niet doen, dan zou je bij geheid bij bijv. de afrit Ugchelen op de A1 vanuit het oosten in de berm belanden of een ander voorbeeld de bocht in de A1 tussen Hengelo en Almelo (die waar de A35 in het verlengde van de A1 ligt). De auto kan niet weten hoe strak de bocht is totdat het te laat is.

De overige heb ik geen last van.

• Caelorum
Maasluip schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:56:
[...]

Misschien niet helemaal een phantom brake maar wel consequent gedrag: als je rechts van een vrachtwagen rijdt (uitvoegstrook) dan remt AP af, alsof hij de vrachtwagen niet rechts voorbij wil rijden.
Nu kun je natuurlijk een discussie starten of dat sowieso een goed idee is, maar dan moet je het in je releasenotes zetten (will not overtake on the right side).
Dat heeft er ook in gestaan een lange tijd geleden. Net zoals het in de handleiding staat.
Als met een cruisesnelheid van 80 km/h of hoger wordt gereden, moet de Model 3 zich op een inhaalstrook bevinden om te kunnen inhalen. Als u zich niet op een inhaalstrook bevindt (rechts van een voertuig bij rechtsrijdend verkeer of links van een voertuig bij linksrijdend verkeer), voorkomt Traffic-aware cruise control dat u andere voertuigen inhaalt. In plaats daarvan mindert de Model 3 vaart tot de snelheid van het andere voertuig, alsof beide voertuigen zich in dezelfde rijstrook bevinden.
De auto herkent overigens de dikke blokmarkering in Nederland

.. Oh ik zie dat je op de uitvoegstrook bedoelt.. Ja dat is niet de bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 09-11-2022 08:08 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Maasluip schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:56:
[...]

Is die vrachtwagen donker gekleurd op het scherm net als de auto recht voor je dan klopt het dat hij niet gaat inhalen
als je even je accelerator indrukt en weer los laat zal je zien dat de kleur van de vrachtwagen op je scherm minder donker word vanaf dat moment ga je gewoon alles rechts inhalen.

PSN: FreakGIB

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:46
Caelorum schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:03:

De auto herkent overigens de dikke blokmarkering in Nederland

.. Oh ik zie dat je op de uitvoegstrook bedoelt.. Ja dat is niet de bedoeling.
Die blokmarkering herkent de auto blijkbaar niet want bij een uitvoegstrook of invoegstrook weigert ie rechts in te halen terwijl de blokmareking aanwezig is. Zelfde bijvoorbeeld bij de A50/A73, er komen dan 2 banen voor richting A73. Hier zit blokmarkering tussen. Als de auto op de linkerbaan van die 2 rijdt en er rijdt een auto links van de blokmarkering dan wordt deze niet ingehaald. Op het scherm is de auto ook gemarkeerd dat de software 'm ziet en er wat mee doet. Druk je het gaspedaal in voor een override dan haalt ie wel netjes in. Misschien dat het met EAP of FSD wel goed gaat echter bij de standaard autosteer of TACC in ieder geval niet.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:25
[...]

Duidelijk te kort door de bocht.
Bij voertuig gegevens kan je zien welke HW versie je hebt, check dat dus even als je het zeker wil weten

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Voorbeeld 1:
Als ik zelf rij op een smalle weg een fietser tegen heb. Gaan alle alarm bellen af en remt hij for no good reason. Een false positive over wat er gaat gebeuren, de fietser kan er prima langs.

Voorbeeld 2:
Een vrachtwagen rijdt een beetje links op zijn rijstrook waar ik langs ga op AP. De radar/vision denkt dat die echter al meer op mijn rijstrook zit. Alle alarmbellen (ie vrachtwagen wordt rood op het scherm) gaan af door deze verkeerde interpretatie en auto gaat vol in de remmen. Phantom brake of hoort zo?

Voorbeeld 3:
Je rijdt zelf op een smalle (dijk)weg, er komt een tegenligger aan en je wijkt uit over de daarvoor bestemde verharding aan de zijkant. De auto gaat alarmen aan en remt je af (+evt. Stuur correctie)

Voorbeeld 4:
Je rijdt op de snelweg door een tunnel. De auto pakt de snelheid van de weg erboven op en gaat vol in de ankers naar die snelheid. (Kan deze ook lezen als de snelheid van een parallelweg oppakken)

Voorbeeld 5:
je rijdt met AP op de snelweg en de auto ziet een groot donker object op de weg en remt volledig af met alarm bellen. Het bleek een verkeerde interpretatie van een schaduw en daarop te prudent te reageren.

Voorbeeld 6:
Je rijdt met AP op een 80 weg, de auto remt compleet naar 0 (als je niks zou doen). Omdat het een “rechts van de vluchtheuvel blijven” bord interpreteert als een persoon

Voorbeeld 7:
Je rijdt op AP op de snelweg en komt een flauwe bocht tegemoet. De auto kan deze prima nemen binnen de maximale g-krachten regel. Maar remt naar 90 km/u (Waarschijnlijk voorzichtig met die g-kracht regel)

Let wel: ALLE bovenstaande voorbeelden zijn dus verklaarbaar op basis van techniek en inzicht (dat gebruiken mensen nog weleens als phantom brake uitleg). En allemaal zijn ze de voorbeelden die ik hoor als “je herkent de situaties waar hij het fout doet en houdt daar rekening mee”. MAAR voor een nieuwe bestuurder zijn deze dus wel allemaal onverklaarbaar.
Maar in hoeverre is dit uniek aan Tesla, veel van de situaties die je hier beschrijft doet mijn Peugeot (I know ook niet het beste voorbeeld van goed geïmplementeerde techniek!) exact zo. Ook dat is wennen en anders dan auto's die dergelijke systemen niet hadden.

Overigens daar kan ik er wel 1 toevoegen: Flauwe bocht van snelweg naar snelweg waarin de auto met heel lichtjes sturen gewoon prima doorheen gaat en dan ineens waarschuwt: Houdt het stuur vast en als ik dat niet snel genoeg doe stopt ie met corrigeren en moet je opletten dat je niet de baan/bocht uitvliegt...

Dit gebeurde overigens ook met een Mercedes EQB op vergelijkbaar punt tijdens proefrit, de TACC+Stuurhulp vonden dat de snelheid op de borden niet de snelheid was waarmee ie door die bocht kon en ipv in te grijpen schakelde het systeem acuut uit...

Dit is niet goedpraten wat Tesla fout doet, het is denk ik meer dat er nu een fase is waarin alle fabrikanten bepaalde systemen hebben en op verschillende manieren geïmplementeerd en in die verschillende manieren zit ook exact de crux: Het is nog niet voorspelbaar genoeg voor een random bestuurder die er niet aan gewend is. Zie dit ook bij de wat oudere minder tech-savvy generatie: Alle hulpsystemen standaard uit want "ik wil niet dat die auto van alles zelf doet"...

En dit kun je Tesla wel aanrekenen: Door hun ongeloofelijke technische push voorwaarts is de innovatie ineens sneller gegaan dan de veiligheid en het testen ervan...

• Myrdhin
[...]
Voorbeeld 1:
Je merkt duidelijk dat de auto nog niet zo heel veel weet van de wegen in Nederland en de software daar ook nog niet vodoende over geleerd heeft. De problemen treden vaak op als het smal is en er geen duidelijke rijbaanscheiding is door strepen op de weg. Op dat soort momenten snapt de auto het niet. Dat is ook een van de redenen dat een hoop situaties hier in NL zorgen voor "rare" reacties van de auto.

In jouw voorbeeld 1 zit je waarschijnlijk op een weg zonder belijning en denkt de auto dat er een fietser op jouw rijbaan zit omdat de auto in de huidige staat gewoon geen goede inschatting kan maken en voor veiligheid maar afremt. In deze situatie zou een normale cruisecontrol een betere optie zijn.
Voorbeeld 2:
Sinds de nieuwere updates waarbij Tesla Vision gebruikt wordt had ik hier ook last van, maar dan voornamelijk op 80km wegen waarbij een tegemoetkomende vrachtwagen of auto tegen de middelijn aan zit. Uiteindelijk de camera's opnieuw gecalibreert en sindsdien geen problemen meer gehad. Bij het inhalen op de snelweg gebeurt het heel soms nog wel eens als de vrachtwagen echt enorm dicht op de lijn gaat rijden. Maar de auto houd dan iets in en gaat zeker niet vol in de remmen.
Voorbeeld 3:
Zelfde issue als voorbeeld 1. De auto denkt dat je over een lijn heen gaat doordat ie probeert er enigszins wat van te maken als er geen lijnen staan of als de verharding aan de zijkant is voorzien van een doorgetrokken lijn i.p.v. een onderbroken lijn. Tevens kan het hier ook een issue zijn dat als je zonder knipperlicht de actie uitvoert de auto ook denkt dat er iets gebeurt wat niet klopt. De auto weet niet dat jij van baan wilt wisselen, ook al is het geen baan maar een uitstparing om elkaar te passeren.
[
Voorbeeld 4:
Dit is inderdaad soms nog een issue. Alhoewel ik het nauwelijks ben tegengekomen. Het navigatiesysteem lijkt ook niet de weg van de route te forceren. I.e. de navigatie pakt de weg waar je volgens de route op zou moeten rijden i.p.v. door een GPS afwijking de weg ernaast. TomTom doet dit bijvoorbeeld een stuk beter.

Een oplossing zou dus zijn dat als je op navigatie rijdt de voorkeur wordt gegeven aan de weg waarop je rijdt en als je daar echt van afwijkt de navigatie opnieuw gaat kijken waar je bent.
Voorbeeld 5:
Dit bent ik zelf nog niet tegengekomen. Ook remmen bij viaducten heb ik nog niet gehad. Misschien is dat nog een ding van de 2019 modellen want daar hoor ik die klachten veel meer. Ook van mijn collega die een 2019 model rijdt heeft er blijkbaar vaker last van (gehad). Het hoort in ieder geval niet te gebeuren.
Voorbeeld 6:
Dit is ook een aparte. Ben wel benieuwd naar de filmpjes van dit soort situaties. Het enige wat ik hierin herken is dat soms een bord van een afrit wordt gezien als de snelheid voor de hoofdweg. Voorbeeld dat bij afrit van een tanksstation een bord 30 staat aan de kant van de hoofdweg en de computer denkt dat dat de nieuwe snelheid is en flink gaat afremmem. Nu hoort dat bord naar mijn idee ook aan de rechterkant te staan maar dat terzijde.
Voorbeeld 7:
Heb je dit gemeten met een G krachten meter? Soms zie je adviessnelheden van 70 of 80km voor een bocht terwijl je daar prima met 100 doorheen kan echter is het wel zo dat dat blijkbaar veel te snel is volgens de regels die gelden voor automatische systemen. Zonder meting kan je niet met enige zekerheid zeggen dat de krachten niet te hoog zouden zijn.
Ik snap je punt en eigenlijk is het gewoon zo dat de software nog lang niet overweg kan met situaties specifiek voor bepaalde landen. Autosteer en TACC op de snellweg doen het prima met zo hier en daar wat kleine issues, Ga je dat gebruiken op de Nederlandse binnenwegen of zelfs in de stad dan loop je vaker tegen problemen aan. Persoonlijk denk ik ook niet dat je een systeem kan verwachten wat 100% feilloos is. Elk rijstsreem wat wat geavanceerder is heeft zijn issues en dien je mee om te leren gaan zodat je begrijpt wanneer je zelf beter even de controle kan overnemen of niet.

En hoop van de zaken zijn in ieder geval verklaarbaar. Is dat een reden om je er maar niet druk om te maken? Nee, zeker niet. Mag je een systeem verwachten wat 100% corect werkt? Dat ook weer niet. Mag je een systeem verwachten wat beter uiteindelijk de boel voor jou en je mede weggebruikers veiliger maakt? Ja, dat mag zeker.

Ik lees vaak klachten over het ontbreken/uitschakelen van de radar of dat de volgafstand ineens niet meer op 1 gezet kan worden etc. Echter ben ik veel meer benieuwd naar of de rij eigenschappen verbeterd zijn. Kortom: heb je sinds Tesla Vision consequent minder last van ghost-braking op plekken waar je dat eerst wel regelmatiger had? Volgt de auto prettiger op volgstand 2 i.p.v. 1? Heel eerlijk vind ik dat sommige mensen (met name hier in NL) enorm dicht op elkaar rijden. In files, prima. Op de snelweg met 100km heb je gewoon een bepaalde veilige afstand nodig. Dan is het niet nodig om op 5m van je voorganger te hangen.

Een collega van mij had een keer de Telsa mee en vondt de forward collision warning melding enorm irritant, zelfs op stand "laat". Maar als jij enorm aggressief op je voorganger in rijdt die bij het stoplicht staat en op het laatste moment flink de rem in trapt heeft de software jou al alarmbellen gegeven. Iets rustiger op iemand afrijden en je hebt nergens last van. Bij mij staat ie ook op "laat" en het doet nog steeds prima zijn werk.

Hopelijk zal het FSD beta programma er ook voor zorgen dat de AP functies voor de basis autopilot ook weer verbeterd gaan worden. Het systeem krijgt daar al zoveel dingen extra voor z'n kiezen dat dat haast beter zal gaan worden. Hopelijk sijpelt dat weer netjes door naar de nromale releases en kunnen we uiteindelijk genieten van een auto die wel goed reageert op situaties die t.o.v. Amerika hier wel vaker voorkomen.

• JohanB
Myrdhin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:16:
[...]

Je merkt duidelijk dat de auto nog niet zo heel veel weet van de wegen in Nederland en de software daar ook nog niet vodoende over geleerd heeft. De problemen treden vaak op als het smal is en er geen duidelijke rijbaanscheiding is door strepen op de weg. Op dat soort momenten snapt de auto het niet. Dat is ook een van de redenen dat een hoop situaties hier in NL zorgen voor "rare" reacties van de auto.

In jouw voorbeeld 1 zit je waarschijnlijk op een weg zonder belijning en denkt de auto dat er een fietser op jouw rijbaan zit omdat de auto in de huidige staat gewoon geen goede inschatting kan maken en voor veiligheid maar afremt. In deze situatie zou een normale cruisecontrol een betere optie zijn.

[...]

Sinds de nieuwere updates waarbij Tesla Vision gebruikt wordt had ik hier ook last van, maar dan voornamelijk op 80km wegen waarbij een tegemoetkomende vrachtwagen of auto tegen de middelijn aan zit. Uiteindelijk de camera's opnieuw gecalibreert en sindsdien geen problemen meer gehad. Bij het inhalen op de snelweg gebeurt het heel soms nog wel eens als de vrachtwagen echt enorm dicht op de lijn gaat rijden. Maar de auto houd dan iets in en gaat zeker niet vol in de remmen.

[...]

Zelfde issue als voorbeeld 1. De auto denkt dat je over een lijn heen gaat doordat ie probeert er enigszins wat van te maken als er geen lijnen staan of als de verharding aan de zijkant is voorzien van een doorgetrokken lijn i.p.v. een onderbroken lijn. Tevens kan het hier ook een issue zijn dat als je zonder knipperlicht de actie uitvoert de auto ook denkt dat er iets gebeurt wat niet klopt. De auto weet niet dat jij van baan wilt wisselen, ook al is het geen baan maar een uitstparing om elkaar te passeren.

[...]

Dit is inderdaad soms nog een issue. Alhoewel ik het nauwelijks ben tegengekomen. Het navigatiesysteem lijkt ook niet de weg van de route te forceren. I.e. de navigatie pakt de weg waar je volgens de route op zou moeten rijden i.p.v. door een GPS afwijking de weg ernaast. TomTom doet dit bijvoorbeeld een stuk beter.

Een oplossing zou dus zijn dat als je op navigatie rijdt de voorkeur wordt gegeven aan de weg waarop je rijdt en als je daar echt van afwijkt de navigatie opnieuw gaat kijken waar je bent.

[...]

Dit bent ik zelf nog niet tegengekomen. Ook remmen bij viaducten heb ik nog niet gehad. Misschien is dat nog een ding van de 2019 modellen want daar hoor ik die klachten veel meer. Ook van mijn collega die een 2019 model rijdt heeft er blijkbaar vaker last van (gehad). Het hoort in ieder geval niet te gebeuren.

[...]

Dit is ook een aparte. Ben wel benieuwd naar de filmpjes van dit soort situaties. Het enige wat ik hierin herken is dat soms een bord van een afrit wordt gezien als de snelheid voor de hoofdweg. Voorbeeld dat bij afrit van een tanksstation een bord 30 staat aan de kant van de hoofdweg en de computer denkt dat dat de nieuwe snelheid is en flink gaat afremmem. Nu hoort dat bord naar mijn idee ook aan de rechterkant te staan maar dat terzijde.

[...]

Heb je dit gemeten met een G krachten meter? Soms zie je adviessnelheden van 70 of 80km voor een bocht terwijl je daar prima met 100 doorheen kan echter is het wel zo dat dat blijkbaar veel te snel is volgens de regels die gelden voor automatische systemen. Zonder meting kan je niet met enige zekerheid zeggen dat de krachten niet te hoog zouden zijn.

[...]

Ik snap je punt en eigenlijk is het gewoon zo dat de software nog lang niet overweg kan met situaties specifiek voor bepaalde landen. Autosteer en TACC op de snellweg doen het prima met zo hier en daar wat kleine issues, Ga je dat gebruiken op de Nederlandse binnenwegen of zelfs in de stad dan loop je vaker tegen problemen aan. Persoonlijk denk ik ook niet dat je een systeem kan verwachten wat 100% feilloos is. Elk rijstsreem wat wat geavanceerder is heeft zijn issues en dien je mee om te leren gaan zodat je begrijpt wanneer je zelf beter even de controle kan overnemen of niet.

En hoop van de zaken zijn in ieder geval verklaarbaar. Is dat een reden om je er maar niet druk om te maken? Nee, zeker niet. Mag je een systeem verwachten wat 100% corect werkt? Dat ook weer niet. Mag je een systeem verwachten wat beter uiteindelijk de boel voor jou en je mede weggebruikers veiliger maakt? Ja, dat mag zeker.

Ik lees vaak klachten over het ontbreken/uitschakelen van de radar of dat de volgafstand ineens niet meer op 1 gezet kan worden etc. Echter ben ik veel meer benieuwd naar of de rij eigenschappen verbeterd zijn. Kortom: heb je sinds Tesla Vision consequent minder last van ghost-braking op plekken waar je dat eerst wel regelmatiger had? Volgt de auto prettiger op volgstand 2 i.p.v. 1? Heel eerlijk vind ik dat sommige mensen (met name hier in NL) enorm dicht op elkaar rijden. In files, prima. Op de snelweg met 100km heb je gewoon een bepaalde veilige afstand nodig. Dan is het niet nodig om op 5m van je voorganger te hangen.

Een collega van mij had een keer de Telsa mee en vondt de forward collision warning melding enorm irritant, zelfs op stand "laat". Maar als jij enorm aggressief op je voorganger in rijdt die bij het stoplicht staat en op het laatste moment flink de rem in trapt heeft de software jou al alarmbellen gegeven. Iets rustiger op iemand afrijden en je hebt nergens last van. Bij mij staat ie ook op "laat" en het doet nog steeds prima zijn werk.

Hopelijk zal het FSD beta programma er ook voor zorgen dat de AP functies voor de basis autopilot ook weer verbeterd gaan worden. Het systeem krijgt daar al zoveel dingen extra voor z'n kiezen dat dat haast beter zal gaan worden. Hopelijk sijpelt dat weer netjes door naar de nromale releases en kunnen we uiteindelijk genieten van een auto die wel goed reageert op situaties die t.o.v. Amerika hier wel vaker voorkomen.
Allemaal hele terechte afwegingen en comments, maar de vraag was meer: zijn het wel of geen phantom brakes omdat ze met veel technische kennis wel verklaard kunnen worden. Dat zou dus betekenen dat de eis voor een phantom brake "verklaarbaardheid" is. in lijn met @bilgy_no1 zijn: "de auto plots zonder aanleiding begint af te remmen". Wat is "zonder aanleiding"?

En dan is het dus compleet subjectief wbt de persoon die het interpreteert. Waarschijnlijk is voor een developer van Tesla elke phantom brake verklaarbaar en zouden phantom brakes dus niet bestaan...

Voor mij (en electrek ook) is het dan ook heel simpel: phantom braking, is remmen waar dat niet zou horen, dus "applies brakes for no good reason". Wat in alle bovenstaande gevallen zo is

Dat andere merken dit hebben zoals Sander ook aangeeft maakt niet veel uit op een Tesla forum.

Voor je vragen:
Voorbeeld 6 kwam uit een filmpje van Tesla Bjorn, waar hij phantom brakes ging testen, min: 3:25 hier: YouTube: Tesla phantom braking
Voorbeeld 7 kwam uit een filmpje van Peeters (die was idd met een g-kracht meter op pad): JohanB in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 09-11-2022 10:00 ]

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-01 15:53
Iemand ervaringen met aftermarket trekhaken waarbij het wél mogelijk is om aanhangermodus in te schakelen?

Heb zojuist info opgehaald bij trekhaakcentrum.nl, zij kunnen dit niet realiseren. Lijkt erop dat de enige mogelijkheid bij Tesla zelf is?

• Myrdhin
JohanB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:38:
[...]
Voor mij (en electrek ook) is het dan ook heel simpel: phantom braking, is remmen waar dat niet zou horen, dus "applies brakes for no good reason". Wat in alle bovenstaande gevallen zo is

Dat andere merken dit hebben zoals Sander ook aangeeft maakt niet veel uit op een Tesla forum.
Zijn je verwachtingen realistisch als je ervan uit wilt kunnen gaan dat het systeem nooit een phantom brake zal uitvoeren? Natuurlijk zal men geneigd te zijn om "JA" te zeggen echter is dat niet zoals het werkt. Dit soort systemen krijgen met ontelbare verschillende situaties te maken en zelfs al train je zo'n computer eerst 100 jaar met de meest uiteenlopende situaties, zelfs dan zal je het nooit 100% krijgen en zal er toch ergens een phantom brake optreden waar je 'm niet verwacht.

Het systeem reageert al beter en sneller dan menig weggebruiker en in gevallen dat het systeem denkt dat er iets is kiest het voor een veilige optie: afremmen. Het is naar mijn idee dus geen kwestie of we ooit een systeem krijgen wat nooit meer een phantom brake doet maar meer dat het systeem steeds beter gaat reageren en dat vooral beter en sneller doet dan een bestuurder dat kan.

Vasthouden aan "geen phantom brakes" is slechts een utopie. Vasthouden aan "elke phantom brake is er een te veel en zal opgelost moeten worden" is beter en dat is wat Tesla ook continue aan het doen is, al kunnen ze dat niet gelijk voor de hele wereld met alle verschillende situaties in 1x oplossen. Tot die tijd is het een kwestie van leren omgaan met de nukken van het systeem en anticiperen. Het is net zoals echt autorijden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Myrdhin op 09-11-2022 10:24 ]

• JohanB
Myrdhin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:18:
[...]

Zijn je verwachtingen realistisch als je ervan uit wilt kunnen gaan dat het systeem nooit een phantom brake zal uitvoeren? Natuurlijk zal men geneigd te zijn om "JA" te zeggen echter is dat niet zoals het werkt. Dit soort systemen krijgen met ontelbare verschillende situaties te maken en zelfs al train je zo'n computer eerst 100 jaar met de meest uiteenlopende situaties, zelfs dan zal je het nooit 100% krijgen en zal er toch ergens een phantom brake optreden waar je 'm niet verwacht.

Het systeem reageert al beter en sneller dan menig weggebruiker en in gevallen dat het systeem denkt dat er iets is kiest het voor een veilige optie: afremmen. Het is naar mijn idee dus geen kwestie of we ooit een systeem krijgen wat nooit meer een phantom brake doet maar meer dat het systeem steeds beter gaat reageren en dat vooral beter en sneller doet dan een bestuurder dat kan.

Vasthouden aan "geen phantom brakes" is slechts een utopie. Vasthouden aan "elke phantom brake is er een te veel en zal opgelost moeten worden" is beter en dat is wat Tesla ook continue aan het doen is, al kunnen ze dat niet gelijk voor de hele wereld met alle verschillende situaties in 1x oplossen.
Helemaal eens, ik denk dat we moeten erkennen dat er nog (veel) phantom brakes zijn. En dat het onrealistisch om te verwachten dat dat zal verdwijnen. Ze zijn in meer of mindere mate te verwachten en/of te voorkomen als je weet hoe het systeem werkt. En ik reageer dus ook vooral op mensen die dat ontkennen of zeggen "ja maar dat is iets anders, want dat kun je verklaren". Dat geeft geen eerlijk beeld voor toekomstige gebruikers en die worden alleen maar gefrustreerd als ze er dan wel zijn

Ze zijn er and we'll deal with it (en hopelijk worden het er steeds minder)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 09-11-2022 10:30 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
Myrdhin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:18:
[...]

Vasthouden aan "geen phantom brakes" is slechts een utopie. Vasthouden aan "elke phantom brake is er een te veel en zal opgelost moeten worden" is beter en dat is wat Tesla ook continue aan het doen is, al kunnen ze dat niet gelijk voor de hele wereld met alle verschillende situaties in 1x oplossen. Tot die tijd is het een kwestie van leren omgaan met de nukken van het systeem en anticiperen. Het is net zoals echt autorijden ;)
Ik denk gewoon dat de verwachting is dat een Tesla (zelfs zonder radar) het niet slechter doet dan een andere auto die de zaakjes wel goed geregeld heeft.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 15:22

Lagune

Its time for warp

nu het wat kouder is krijg ik steeds vaker "regenerative braking limited", vroeg me af hoe ik dan kan preconditionen zonder tijd in te stellen?

als ik bijv in de app climate aantap dan krijg ik op een gegeven moment "the cabin has reached the desired temperature", rij ik weg, nog steeds dots bij regen braking, hetzelfde eigenlijk met defrost

moet ik dan langer wachten of wat?

• Tommie12
Lagune schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:59:
nu het wat kouder is krijg ik steeds vaker "regenerative braking limited", vroeg me af hoe ik dan kan preconditionen zonder tijd in te stellen?

als ik bijv in de app climate aantap dan krijg ik op een gegeven moment "the cabin has reached the desired temperature", rij ik weg, nog steeds dots bij regen braking, hetzelfde eigenlijk met defrost

Er is gewoon een verschil tussen de cab opwarmen of de batterij.

• BigSmurf
  • Niet online
@Lagune Gepland voorverwarmen gebruiken aan de lader. Dan warmt hij niet alleen het interieur op, maar ook de batterij. Scheelt met name bij LFP accu's op >80% enorm in regeneratie. Alleen het interieur opwarmen door de klimaatcontrole vanuit de app aan te zetten gaat je batterij niet verwarmen.

• DaCoTa
Dix0r schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:53:
Iemand ervaringen met aftermarket trekhaken waarbij het wél mogelijk is om aanhangermodus in te schakelen?

Heb zojuist info opgehaald bij trekhaakcentrum.nl, zij kunnen dit niet realiseren. Lijkt erop dat de enige mogelijkheid bij Tesla zelf is?
Volgens mij kan alleen Tesla dit.
[...]

Voorbeeld 1:

Voorbeeld 2:

Voorbeeld 3:

Voorbeeld 4:

Voorbeeld 5:

Voorbeeld 6:

Voorbeeld 7:

Hier mijn inschatting:

1. Lastig precies te definieren zonder te weten hoe smal de weg daar is, maar er is een echte fietser en het kan zijn dat die een beetje slingert, waardoor er eventjes een traject is dat tot een botsing kan leiden. Dan zou ik het geen phantom brake vinden, ook al rijdt de fietser verder gewoon veilig langs de auo.

2. I.d. als de vrachtwagen richting jouw rijstrook slingert en de extrapolatie tot een botsing zou kunnen leiden vind ik dat geen phantom brake.

3. Hoort zo. Niet ideaal met zo'n stuurcorrectie, maar daarom kun je het (tijdelijk) uitzetten.

4. Dit vind ik een fout van de snelheids herkenning. Doet niet af aan het gevaar of dat het heel irritant is.

5. Phantom brake: er is een object gedetecteerd dat er in werkelijkheid niet is.

6. Phantom brake: auto 'ziet' een mens die er niet is.

7. Als de auto deze bocht werkelijk veilig met hogere snelheid kan nemen vind ik dit wel een Phantom Brake. Sommige auto's doen dit obv GPS gegevens; ik weet niet hoe Tesla dit doet. Als de kaarten daar ook een rol spelen zou hij toch niet af moeten remmen. Misschien speelt er dus wel iets anders dan dat.

• JohanB
bilgy_no1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:57:
[...]

Hier mijn inschatting:

1. Lastig precies te definieren zonder te weten hoe smal de weg daar is, maar er is een echte fietser en het kan zijn dat die een beetje slingert, waardoor er eventjes een traject is dat tot een botsing kan leiden. Dan zou ik het geen phantom brake vinden, ook al rijdt de fietser verder gewoon veilig langs de auo.

2. I.d. als de vrachtwagen richting jouw rijstrook slingert en de extrapolatie tot een botsing zou kunnen leiden vind ik dat geen phantom brake.

3. Hoort zo. Niet ideaal met zo'n stuurcorrectie, maar daarom kun je het (tijdelijk) uitzetten.

4. Dit vind ik een fout van de snelheids herkenning. Doet niet af aan het gevaar of dat het heel irritant is.

5. Phantom brake: er is een object gedetecteerd dat er in werkelijkheid niet is.

6. Phantom brake: auto 'ziet' een mens die er niet is.

7. Als de auto deze bocht werkelijk veilig met hogere snelheid kan nemen vind ik dit wel een Phantom Brake. Sommige auto's doen dit obv GPS gegevens; ik weet niet hoe Tesla dit doet. Als de kaarten daar ook een rol spelen zou hij toch niet af moeten remmen. Misschien speelt er dus wel iets anders dan dat.
Ja kijk, dan wordt het wel heel arbitrair (en exact waarom ik de cases zo beschreven heb)

Bijv. de vrachtwagen is een object wat niet op mijn rijstrook is, net als de schaduw. (ik heb dan ook niks over slingeren gezegd, puur een foute positionering)

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

1, 2 en 3 géén phantom break
4: twijfel geval maar ik neig ook naar geen phantom break (ze zouden wel kunnen maken dat zo'n rem actie iets vloeiender gaat....)
5: phantom break
6: phantom break maar better safe than sorry
7: geen phantom break. Dat je sneller door die bocht zou kunnen vind ik niet zo belangrijk, als je de auto wil laten sturen moet je ook accepteren dat ie soms wat voorzichtiger doet dan je zelf zou doen.
JohanB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:38:
[...]

Allemaal hele terechte afwegingen en comments, maar de vraag was meer: zijn het wel of geen phantom brakes omdat ze met veel technische kennis wel verklaard kunnen worden. Dat zou dus betekenen dat de eis voor een phantom brake "verklaarbaardheid" is. in lijn met @bilgy_no1 zijn: "de auto plots zonder aanleiding begint af te remmen". Wat is "zonder aanleiding"?

En dan is het dus compleet subjectief wbt de persoon die het interpreteert. Waarschijnlijk is voor een developer van Tesla elke phantom brake verklaarbaar en zouden phantom brakes dus niet bestaan...

Voor je vragen:
Voorbeeld 6 kwam uit een filmpje van Tesla Bjorn, waar hij phantom brakes ging testen, min: 3:25 hier: YouTube: Tesla phantom braking
Voorbeeld 7 kwam uit een filmpje van Peeters (die was idd met een g-kracht meter op pad): JohanB in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Maar "zonder aanleiding" en "for no good reason" betekenen hier voor mij hetzelfde.

Veiligheidssystemen zijn wat voorzichtiger afgesteld dan de gemiddelde menselijke bestuurder. Dat is ook het doel van die systemen: waarschuwen zodat de bestuurder tijdig kan ingrijpen. Wij denken dan dat er geen aanleiding is, maar de computer heeft kennelijk trajecten berekend die tot een botsing kunnen leiden. Het zit hem dus in de drempel van wat "good reason" of een geldige "aanleiding" is, maar er is wel degelijk een fysieke situatie die tot een aanrijding kan leiden. Dan is het in mijn optiek dus geen phantom brake maar een (wellicht te strak afgestelde) feature.

Zegt ook niets over dat het niet irritant en of potentieel gevaarlijk is, maar dan moeten we in mijn opgtiek niet zeggen dat de auto phantom brakes heeft, maar dat het ELKS of AEB niet goed werkt of is te strak is afgesteld.

Maar soit. ik houd er verder over op.

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39
BigSmurf schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:42:
@Lagune Gepland voorverwarmen gebruiken aan de lader. Dan warmt hij niet alleen het interieur op, maar ook de batterij. Scheelt met name bij LFP accu's op >80% enorm in regeneratie. Alleen het interieur opwarmen door de klimaatcontrole vanuit de app aan te zetten gaat je batterij niet verwarmen.
Weet je dit heel zeker? Ik zag namelijk deze test van een gebruiker:https://youtu.be/SRY1ehxVQzM
Volgens hem kan je de batterij van een Model 3 voorverwarmen door de Cimate Control aan te zetten.

Model 3 | 2024 Highland

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Lagune schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:59:

Bedenk dat de batterijen echt gigantisch veel warmte moeten opnemen om op temperatuur te komen.

Depending on the ambient temperature, and whether Preconditioning was used prior to departure, pre-heating the battery may take 45 minutes, or more.

Beter gewoon lekker wegrijden, even eraan denken dat je de eerste 15 min wat moet bijremmen, en lekker doorrijden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• BigSmurf
  • Niet online
Kunnen we de appels en peren discussie over wat wel of niet een phantom brake is alsjeblieft stoppen? Dit topic is de afgelopen pagina's compleet onleesbaar door alle enorme quotes en lappen tekst die nergens toe leiden in mijn optiek en ook weinig meer te maken hebben met Tesla.
pewill schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:07:
[...]

Weet je dit heel zeker? Ik zag namelijk deze test van een gebruiker:https://youtu.be/SRY1ehxVQzM
Volgens hem kan je de batterij van een Model 3 voorverwarmen door de Cimate Control aan te zetten.
Grappig. Die ervaring heb ik met mijn LFP accu in ieder geval totaal niet en de documentatie die ik kan vinden spreekt ook niet over de batterij voorverwarmen als je de klimaatcontrole aanzet. Voor zo ver ik weet doet hij dat alleen bij gepland voorverwarmen en mijn eigen ervaringen ondersteunen dat. Ik gebruik gepland voorverwarmen meerdere keren per week, maar vergeet het ook nog weleens en gebruik dan de klimaatcontrole handmatig. Bij handmatig - ook als ik dat langere tijd doe, zeg 20-30 minuten voor ik wegga - heb ik gevoelsmatig veel minder regeneratie dan bij gepland.

• Lagune

Lagune

Its time for warp

pewill schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:07:
[...]

staat ook zo in de winter tips
+ de manual (On the mobile app, navigate to Climate to customize the temperature at which you want to heat the cabin. This also warms the high voltage Battery as needed.)

zou leuk zijn als precondition battery gewoon een toggle in de app is ipv vast te zitten aan een bepaalde tijd met scheduled departure

zal eens kijken climate aan en dan 45 minuten wachten

[ Voor 17% gewijzigd door Lagune op 09-11-2022 12:47 ]

• JohanB
Lagune schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:39:
[...]

zou leuk zijn als precondition battery gewoon een toggle in de app is ipv vast te zitten aan een bepaalde tijd met scheduled departure

Ik denk dat je je moet afvragen wat je er mee wint. Ja, het is wat makkelijker/consistenter met remmen omdat er geen blended braking optie is.

Maar dat verwarmen van de accu gaat met 7-11 kW, naast de milieu kosten van wat makkelijker remmen kan dat ook financieel slecht uit.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
[...]

Voorbeeld 5:
Dit is wat mij betreft wel de moeder van de phantom brakes. Vaak het geval bij het inhalen van vrachtwagens en bij viaducten.

Toevallig had ik vanochtend de ideale situatie waarin deze in het verleden altijd optraden: laagstaande zon met slagschaduw van vrachtwagens over mijn rijstrook. Ik heb de volle 60 km snelweg geen enkele issue meer gehad, dus wat mij betreft werkt dit gewoon goed nu. (2022.40.4)

Verder helemaal eens dat de andere phantom brakes, hoewel verklaarbaar, voor de kersverse Tesla rijder best even schrikken zullen zijn.

• this
JohanB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:41:
[...]

Ik denk dat je je moet afvragen wat je er mee wint. Ja, het is wat makkelijker/consistenter met remmen omdat er geen blended braking optie is.

Maar dat verwarmen van de accu gaat met 7-11 kW, naast de milieu kosten van wat makkelijker remmen kan dat ook financieel slecht uit.
Staat dat eigenlijk op de planning om slechte regeneratie te compenseren met remmen via de remschijven?
Om zo het gevoel voor de chauffeur te behouden bij one pedal driving?

• _eLMo_
  • Niet online
this schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:56:
[...]

Staat dat eigenlijk op de planning om slechte regeneratie te compenseren met remmen via de remschijven?
Om zo het gevoel voor de chauffeur te behouden bij one pedal driving?
Dat is al available in Noord Amerika, dus op termijn ook hier vermoed ik.

https://www.teslarati.com...-supercharger-wait-times/

• BigSmurf
  • Niet online
[...]

+ de manual (On the mobile app, navigate to Climate to customize the temperature at which you want to heat the cabin. This also warms the high voltage Battery as needed.)

Dan ben ik kippig geweest of het is veranderd. Ik heb dit eerder nooit gelezen in de handleiding. Leuk om als het straks echt koud wordt nog eens goed te testen.

• Pierz
[...]

De batterijverwarming gaat alleen aan als het kouder is dan 10(?) graden, daarboven heeft voorverwarmen geen zin. Je ziet dan in de app ook een extra icoontje (Vorig jaar tenminste, de app is wel wat veranderd sindsdien).

Als je regeneratie belangrijk vindt, kan je wellicht ook tot een lager percentage laden. Scheelt weer energie en geld.

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Pierz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:15:
[...]

De batterijverwarming gaat alleen aan als het kouder is dan 10(?) graden, daarboven heeft voorverwarmen geen zin. Je ziet dan in de app ook een extra icoontje (Vorig jaar tenminste, de app is wel wat veranderd sindsdien).

Als je regeneratie belangrijk vindt, kan je wellicht ook tot een lager percentage laden. Scheelt weer energie en geld.
snowflake icon bedoel je?

wat zou het kosten voor precondition, max 2 kwh? 62 eurocent aan een publieke paal?

regen braking scheelt dure blokjes en remschijven?

[ Voor 5% gewijzigd door Lagune op 09-11-2022 13:30 ]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 13:09
Lagune schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:29:
[...]

wat zou het kosten voor precondition, max 2 kwh? 62 eurocent aan een publieke paal?

Volgens mij trekt preconditioning ~ 7kW (tenminste, als ik het aanzet terwijl hij aan het laden is flat-lined mijn laadsnelheid) dus als dat 45 minuten aanstaat eerder ~ 5 kWh. Denk dat je beter gewoon kan gaan rijden :+

• this
Lagune schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:29:
[...]

Remschijven en blokjes gaan sowieso al heel lang mee en bij een EV worden deze nog véél minder gebruikt.
Die paar keer dat regen niet goed werkt en je moet bij remmen, zullen daar amper invloed op hebben.

Die 62 cent per keer dat je preconditioneert, zal een veelvoud kosten aan wat je bespaart aan remmen.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-01 15:09
Pierz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:44:
[...]

...

Verder helemaal eens dat de andere phantom brakes, hoewel verklaarbaar, voor de kersverse Tesla rijder best even schrikken zullen zijn.
En voor de achterliggers. Zeker als daar een blauw-wit logo (of 4x0) op zit en de volgafstand dus minimaal is.
Zou bijna een sticker achterop plakken "De software van dit voertuig is ontwikkeld door Elon Musk en kan geheel onverwacht een anker uitwerpen"
8)

• Tommie12
this schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:14:
[...]

Remschijven en blokjes gaan sowieso al heel lang mee en bij een EV worden deze nog véél minder gebruikt.
Die paar keer dat regen niet goed werkt en je moet bij remmen, zullen daar amper invloed op hebben.

Die 62 cent per keer dat je preconditioneert, zal een veelvoud kosten aan wat je bespaart aan remmen.
Je moet gewoon af en toe de remmen gebruiken, anders moet je schijven vervangen onwille van roest...
Dus wat minder regen is dan eerder een feature dan een bug.

• this
Tommie12 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:49:
[...]

Je moet gewoon af en toe de remmen gebruiken, anders moet je schijven vervangen onwille van roest...
Dus wat minder regen is dan eerder een feature dan een bug.
Volgens mij spreek je dan al over maandenlang nat weer waarbij je geen enkele keer de remmen gebruikt.
Ik zou dat zeker geen feature benoemen hoor :D

• Lagune

Lagune

Its time for warp

this schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:07:
[...]

Volgens mij spreek je dan al over maandenlang nat weer waarbij je geen enkele keer de remmen gebruikt.
Ik zou dat zeker geen feature benoemen hoor :D
dan moet je wel echt een heer en meester zijn in regen braking, ik heb het vaak genoeg dat ie net op oranje springt of er iemand voor piept ofzo en je toch ff moet remmen
Heb afgelopen week de winterbanden erop gekregen en heb sinds die tijd een melding dat de profieldiepte niet gelijk is. (https://driveteslacanada....and-tread-depth-heres-how)

Ik dacht eerst dat het kwam door de ongelijke bandenspanning. Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen, maar de spanning ging van 2,8 tot 3,3. |:( Vanmorgen even alle banden op 3 gezet en TPMS reset gedaan maar melding blijft komen. Profiel nog niet gemeten maar is minimaal nog 5 mm als ik zo moet gokken.

Iemand dit ook gehad?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09-2025
Yep, door Controls > Service > Wheel & Tire Configuration > Tires aan te passen naar winterbanden verdwijnt de melding.
HoaHong schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:27:
Yep, door Controls > Service > Wheel & Tire Configuration > Tires aan te passen naar winterbanden verdwijnt de melding.
Ah ja. Ben bang dat ik die optie nog niet heb. :)

• Radiodurans
Vandaag een proefrit gedaan met de MYP: wat een ongelofelijk gave rij-ervaring zeg! Dat full one pedal driving was instant heerlijk intuïtief.

De performance was buitenaards, dat getalletje vliegt omhoog als je met je ogen knippert. Maakt ook dat je op de snelweg heel precies je auto kan neerzetten waar je wil, echt super fijn. Helaas zal dat wel anders zijn met de MYRWD maar toch. Ook heel mooi dat de RWD dus precies dezelfde features zoals dat mooie speakersysteem heeft.

Wel een erg stijve rit, de verkoper zei dat de nieuwe MY een iets zachtere afstelling heeft. Ook de kleinere velgen (en dus grotere banden) zal helpen. Verder is de draaicirkel erg matig en ook je zicht via het achterraam heel beperkt (in vergelijking met een vierkant raam van een station). Dat zijn eigenlijk wel de belangrijkste minpunten.

Wat belachelijk dat je een eventuele lening niet mag afbetalen wanneer je wil, bijv. bij een financiële meevaller. Raar dat wij Nederlanders dat accepteren van een financierder.

Had niet gedacht dat het rijden zó mooi zou zijn. Ik stapte daarna weer in mijn ICE en die gaat je meteen tegenstaan O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Radiodurans op 09-11-2022 16:08 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• this
Radiodurans schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:01:Wel een erg stijve rit, de verkoper zei dat de nieuwe MY een iets zachtere afstelling heeft. Ook de kleinere velgen (en dus grotere banden) zal helpen.
Kleinere velgen zullen zeker helpen. Maar de zachtere afstelling is enkel voor degenen die uit Duitsland komen dacht ik.
De RWD komt voorlopig nog altijd uit China.

• BigSmurf
  • Niet online
@Inspired Het selecteren van de winterbanden kan het recalibratieproces versnellen, maar ook zonder die optie zou de auto zichzelf continu moeten herkalibreren tot die melding verdwijnt. Als dat na een week niet zo is zou ik een service request inschieten.

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:30
Radiodurans schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:01:

Wat belachelijk dat je een eventuele lening niet mag afbetalen wanneer je wil, bijv. bij een financiële meevaller. Raar dat wij Nederlanders dat accepteren van een financierder.

Had niet gedacht dat het rijden zó mooi zou zijn. Ik stapte daarna weer in mijn ICE en die gaat je meteen tegenstaan O-)
Sinds wanneer is dat veranderd? Ze gebruikte altijd Findio en daar staat ook op de site dat je gewoon boete vrij kan aflossen...

• Radiodurans
Gekke henk schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:43:
[...]
Sinds wanneer is dat veranderd? Ze gebruikte altijd Findio en daar staat ook op de site dat je gewoon boete vrij kan aflossen...
Dat is interessant, er staat inderdaad dat extra aflossen boetevrij mogelijk is. Dit staat er dan weer niet over een eventuele slottermijn. Vreemd dat de verkoper dit niet weet maar omdat het een 3rd party financier is was hij er ook niet echt in geïnteresseerd.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Gekke henk schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:43:
[...]

2019 afgesloten bij Tesla/Findo: pas in jaar (3?)/4/5 mag je boetevrije extra aflossen, zonder extra kosten.

Zal af en toe veranderen dan die regels.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

BigSmurf schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:11:
@Inspired Het selecteren van de winterbanden kan het recalibratieproces versnellen, maar ook zonder die optie zou de auto zichzelf continu moeten herkalibreren tot die melding verdwijnt. Als dat na een week niet zo is zou ik een service request inschieten.
Ben inmiddels al een week verder. Neem aan dat support zal verwijzen naar de nieuwe optie. Gok ook ff dat ze hiervoor ook de optie ingebouwd hebben. Laat het wel ff zo.

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-01 11:52
Stef87 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:14:
[...]

2019 afgesloten bij Tesla/Findo: pas in jaar (3?)/4/5 mag je boetevrije extra aflossen, zonder extra kosten.

Zal af en toe veranderen dan die regels.
Bij mij is het na 3/5de. Staat in het contract én is ook direct door een medewerker teruggekoppeld bij mij.

• Pierz
De eerste rit in het donker met de 2022.40.4 is achter de rug en ik moet zeggen dat auto grootlicht enorm verbeterd is. Hij gaat niet meer aan als er ook maar ergens in de verte een auto te zien is, ook niet als hij enkel achterlichten ziet in de verte. Ik heb auto grootlicht helemaal niet meer uit hoeven zetten (en ik rijd eigenlijk constant op autopilot).

Dus die SEXY button orders kunnen jullie wel cancelen ;)

• Sander
  • Niet online
mustisen schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:35:
[...]

Bij mij is het na 3/5de. Staat in het contract én is ook direct door een medewerker teruggekoppeld bij mij.
In hun huidige aanbod staat dat het altijd mag, maar verder was het vrij onaantrekkelijk allemaal omdat ze onder de 50% hun diensten niet aanbieden en echt alleen de standaard situaties willen hebben. Vond het initieel een snelle en vriendelijke partij, maar zodra je niet in het hokje past is het snel klaar.
Radiodurans schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:27:
[...]

Dat is interessant, er staat inderdaad dat extra aflossen boetevrij mogelijk is. Dit staat er dan weer niet over een eventuele slottermijn. Vreemd dat de verkoper dit niet weet maar omdat het een 3rd party financier is was hij er ook niet echt in geïnteresseerd.
Maar je bent niet verplicht om financiering via Tesla te regelen. Je kunt gewoon allerlei aanbieders vergelijken en zelf daar een lening regelen.

Let ook wel op: 'Boetevrij vervroegd aflossen' betekent meestal niet dat je dan goedkoper uit bent dan de lening uitzitten. Je betaalt dan gewoon alle overeengekomen aflossingen en rentebetalingen voor de hele lening in één keer. Het totaalbedrag over de hele looptijd blijft hetzelfde.

Voordeel is wel dat de lening niet meer bij BKR staat, dus als je een hypotheek nodig hebt is dat handig.

• Sander
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:06:
[...]

Maar je bent niet verplicht om financiering via Tesla te regelen. Je kunt gewoon allerlei aanbieders vergelijken en zelf daar een lening regelen.

Let ook wel op: 'Boetevrij vervroegd aflossen' betekent meestal niet dat je dan goedkoper uit bent dan de lening uitzitten. Je betaalt dan gewoon alle overeengekomen aflossingen en rentebetalingen voor de hele lening in één keer. Het totaalbedrag over de hele looptijd blijft hetzelfde.

Voordeel is wel dat de lening niet meer bij BKR staat, dus als je een hypotheek nodig hebt is dat handig.
Nope, dat betekent het wel, want rente is iets dat uitstrijkt over de tijd en als de tijd korter wordt en de rente blijft gelijk is dat een boete.In dit geval en ook bij andere aanbieders blijft de rente niet gelijk, maar wordt de looptijd korter en haal je dus ook de slottermijn naar voren. Zo staat dit ook in de voorwaarden.

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:17
Inspired schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:20:
Heb afgelopen week de winterbanden erop gekregen en heb sinds die tijd een melding dat de profieldiepte niet gelijk is. (https://driveteslacanada....and-tread-depth-heres-how)

Ik dacht eerst dat het kwam door de ongelijke bandenspanning. Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen, maar de spanning ging van 2,8 tot 3,3. |:( Vanmorgen even alle banden op 3 gezet en TPMS reset gedaan maar melding blijft komen. Profiel nog niet gemeten maar is minimaal nog 5 mm als ik zo moet gokken.

Iemand dit ook gehad?
Had dit ook paar x nadat winterbanden erop waren gezet. Ondertussen is de melding verdwenen (na 5-7 dagen)

Model 3

Sander schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:12:
[...]

Nope, dat betekent het wel, want rente is iets dat uitstrijkt over de tijd en als de tijd korter wordt en de rente blijft gelijk is dat een boete.In dit geval en ook bij andere aanbieders blijft de rente niet gelijk, maar wordt de looptijd korter en haal je dus ook de slottermijn naar voren. Zo staat dit ook in de voorwaarden.
OK dat is dan wel schappelijk als ze echt de rente herberekenen. Maar ik weet er ook die dat niet doen en die noemen het ook Boetevrij. Altijd dus de kleine lettertjes lezen...

• Radiodurans
bilgy_no1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:06:
[...]

Andere aanbieders komen niet in de buurt van de 4,1%. Zolang de inflatie hoger is dan dan die 4,1% plus het gemiddelde rendement van m’n wereldbeleggen index is het aantrekkelijk om te lenen. Als dat weer omslaat wil ik ‘m gewoon kunnen aflossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 09-11-2022 23:06 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• _eLMo_
  • Niet online
4.1%? In Augustus was het nog 3.8% toen wij de RWD besteld hebben.

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:59
_eLMo_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:51:
Ja, zo gaat dat. 1,5 jaar geleden was het waarschijnlijk rond de 2% ;).

• this
3.8% vind ik ook wel heel hoog anders :p , in België kon je bij veel automerken aan 0% lenen vorig jaar.

• Radiodurans
this schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:10:
[...]
3.8% vind ik ook wel heel hoog anders :p , in België kon je bij veel automerken aan 0% lenen vorig jaar.
Ja, het is een groot ‘mysterie’ :z waarom in Nederland die auto financiering zo duur is. In de VS kocht ik een 2018 Subaru Outback voor 35000$ met 0% financiering en zonder aanbetaling. Ik liep gewoon de dealer binnen en reed weer naar buiten met een nieuwe auto.

Findio belooft aan de telefoon dat vervroegd aflossen echt ‘zonder boete’ is Extra aflossen zorgt voor een verkorte looptijd waar je dus minder rente over betaald.

[ Voor 14% gewijzigd door Radiodurans op 10-11-2022 09:40 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-01 14:45
Dit is rond 1 oktober naar 4,1% gegaan.
Ik zat net op het omkantelpunt. Waar Tesla al 4,1% op hun site had staan, had Findio nog 3,8% op het aanvraagformulier staan. Helaas werkte het aanvraagformulier niet goed. Toen dit gefixt was hadden ze het inmiddels al aangepast naar 4,1%. Zover ik kon zien nog steeds lager dan de rest van de markt en met gunstige voorwaarden (boetevrij aflossen, direct geregeld met Tesla).

• Smobbo
  • Laatst online: 15-01 12:44
Het zal vast al vaker geroepen zijn, maar met 2022.40.4 reed ik gisteravond een lekker stevige file in (feest…), maar de AP deed het echt bijzonder goed.

Ook bij stop en go file remde hij heel erg netjes af. Vanochtend viel me het ‘blended braking’ icoontje op, dus wellicht heeft dat er mee te maken.
Op afstand 2 trok hij nog net iets sneller op dan wat ik zelf wou doen, maar meer dan prima.

Hebben anderen ook deze ervaring? Ik heb een HW2.5 auto, er zal vast een verschil met de nieuwere auto’s zijn.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:45
Pierz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:54:
....
Dus die SEXY button orders kunnen jullie wel cancelen ;)
Maar toch is zo'n ook wel ideaal om met 1 druk (achter je stuur) de AP weer aan te zetten ipv 2x aan die hendel trekken.

En ik las ergens dat ze zelfs bezig zijn dat na wijziging van rijbaan na x aantal seconden AP automatisch weer aan gaat.
Pagina: 1 ... 378 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: