Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 377 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.568 views

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Roekeloos schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:37:
Aaah ik twijfel!

Ik wil enorm graag overstappen van mijn plug-in hybride naar volledig elektrisch. Ik wil z.s.m. geen druppel benzine meer tanken, het voelt gewoon niet goed.

Proefrit gemaakt in MY. Geweldige auto natuurlijk, waarmee ik weer jaren vooruit kan. Ik heb wel wat twijfels over wat zaken hoor: ik heb een auto uit 2014 gereden met een perfecte grootlicht assistent obv een camera. En rond die tijd ook een met een perfecte ACC obv een radar. En hoewel ik ACC op mijn huidige auto ook wel mis, is het heerlijk om de voetjes soms even op de vloer te zetten. Allemaal zaken die Tesla echt moet fixen, maar ik vertrouw er ook wel op dat dat een keer gaat gebeuren. Liever 4 stappen vooruit en 1 terug, dan helemaal geen voortgang.

Ik heb altijd gekeken naar een EV occasion, maar met de MY RWD komt een nieuwe EV ineens binnen bereik voor mij als particulier. En ik heb het gevoel dat de huidige goede deal niet van lange duur is. En ik heb echt vertrouwen in de LFP technologie (hoewel dit nog niet voor Tesla geldt, getuige de beperkte garantie).

Maar 55k is heel erg veel geld. Ik rijd hiervoor veel goedkoper, maar inclusief (verwachte) afschrijving kost het toch al snel een paar 1000 per jaar extra.

Meer mensen met dit bijltje gehakt?
Ik zit precies met hetzelfde dilemma. Privé zijn er eigenlijk weinig echte alternatieven rond dit prijspunt. Als je denkt aan een BMW dan betaal je al snel >15k meer met een vergelijkbare uitrusting. Wel denk ik dan dat je ‘meer’ auto hebt (gevoelsmatig), maar dat verschil is, zeker privé, lastig goed te praten als je elektrisch wil rijden. Qua ruimte en rijgedrag vind ik de MY beter dan bijv. een EV6 of ID4. Maar tegelijkertijd zie ik ook wel problemen: het ontbreken van parkeersensoren, problemen met de AP en TACC en grootlicht. Die zaken hebben mij er tot op heden wel van weerhouden om te bestellen. Het blijft lastig.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-01 15:38
Aaah ik twijfel!

Maar 55k is heel erg veel geld. Ik rijd hiervoor veel goedkoper, maar inclusief (verwachte) afschrijving kost het toch al snel een paar 1000 per jaar extra.

Staar je niet blind op de aanschafprijs. Je rijd nog twee jaar mrb vrij en in combinatie met beperkte afschrijving die ik verwacht bij de Model y RWD kan het best gunstig uitpakken als het mee zit.

Heb nu ook een model Y RWD besteld en mijn Ioniq 28kWh verkocht. Daar heb ik 4 jaar in gereden, nieuw gekocht. Uiteindelijk incl. Al het onderhoud, verzekering en electra verbruik voor slechts 375 euro per maand gereden. Als je dat wilt halen met een ICE moet je wel goed je best doen (wel goed mogelijk hoor). Afschrijving zijn praktisch de enige kosten die je hebt, zeker in combinatie met zonnepanelen.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@Roekeloos Als je het kan betalen en het voelt goed, dan moet je het doen.

Kom je krap, dan zeker niet doen. Het kan waarschijnlijk nog niet uit om een nieuwe auto te rijden.

Zo simpel is het eigenlijk. En je moet wel met eigen elektra kunnen laden, anders kan je de terugverdientijd wel helemaal vergeten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08-2025
Hooglander1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:48:
@Roekeloos Als je het kan betalen en het voelt goed, dan moet je het doen.

Kom je krap, dan zeker niet doen. Het kan waarschijnlijk nog niet uit om een nieuwe auto te rijden.

Zo simpel is het eigenlijk. En je moet wel met eigen elektra kunnen laden, anders kan je de terugverdientijd wel helemaal vergeten.
Mijn eigen elektra is duurder dan de paal verderop in de straat, scheelt de helft 😢

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

Ja, maar het hangt heel erg van je eigen inschatting van de afschrijving af. Dat is met dit soort EV's zo'n belangrijke factor geworden dat het een gok wordt. Ik geloof heel erg in het waardebehoud an deze Model Y's, omdat ik het betwijfel dat er de komende 5 jaar veel voordeligere EV's met deze afmetingen op de markt komen. En omdat ik verwacht dat die push naar EV nog wel wat sterker gaat worden.

Dus in mijn berekening gaat dit goedkoper worden dan weer een VAG DSG-7 station van minimaal 35K.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:34
Makkelijk schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:28:
[...]
Ja, maar het hangt heel erg van je eigen inschatting van de afschrijving af. Dat is met dit soort EV's zo'n belangrijke factor geworden dat het een gok wordt. Ik geloof heel erg in het waardebehoud an deze Model Y's, omdat ik het betwijfel dat er de komende 5 jaar veel voordeligere EV's met deze afmetingen op de markt komen. En omdat ik verwacht dat die push naar EV nog wel wat sterker gaat worden.

Dus in mijn berekening gaat dit goedkoper worden dan weer een VAG DSG-7 station van minimaal 35K.
Het is toch een beetje koffiedik kijken.

Ik vraag voor mezelf af hoe een MYP van 70K zich kostentechnisch zal verhouden tot een E-klasse/V90 van 50K voor een periode van 3 jaar met ~150.000km. Ik heb het gevoel dat ik kan rekenen wat ik wil, maar het objectief lastig blijft.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:49
VeeGee schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:41:
[...]

Ik zit precies met hetzelfde dilemma. Privé zijn er eigenlijk weinig echte alternatieven rond dit prijspunt. Als je denkt aan een BMW dan betaal je al snel >15k meer met een vergelijkbare uitrusting. Wel denk ik dan dat je ‘meer’ auto hebt (gevoelsmatig), maar dat verschil is, zeker privé, lastig goed te praten als je elektrisch wil rijden. Qua ruimte en rijgedrag vind ik de MY beter dan bijv. een EV6 of ID4. Maar tegelijkertijd zie ik ook wel problemen: het ontbreken van parkeersensoren, problemen met de AP en TACC en grootlicht. Die zaken hebben mij er tot op heden wel van weerhouden om te bestellen. Het blijft lastig.
Ik zou die id4 uit je lijstje halen, kwalitiet is ver te zoeken in het interieur het werkt ook allemaal zoor onprettig.

Dan liever de enyaq(al heeft die dezelfde nadelen als het platform van de id4).

De ev6 is een ander verhaal maar de basisversie komt voor mij range en vermogen te kort, die long range is dan weer te duur.

Ook is er het gevalletje levertermijnen, bij vag zeggen ze 12 maanden bij Kia 18...

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:45:
[...]

Ik vraag voor mezelf af hoe een MYP van 70K zich kostentechnisch zal verhouden tot een E-klasse/V90 van 50K voor een periode van 3 jaar met ~150.000km. Ik heb het gevoel dat ik kan rekenen wat ik wil, maar het objectief lastig blijft.
Denk zelf dat de MYLR en MYP het lastiger gaan krijgen door de komst van de RWD die gewoon 15k goedkoper is voor (in dagelijks gebruik) alleen de range. Dat wordt lastig concurreren op de tweedehands markt. Maar goed het is koffiedik kijken, als het goed is komen de grote bakken Model 3s die uit de lease komen de komende jaren op de markt dan is er een mooie benchmark.

Overigens kon ik rekenen wat ik wilde aan een ruime gezinswagen benzine of EV en gebruikt kosten zijn significant lager komende jaren, in ons geval door langlopend stroom contract, maar ook dat een occasion jonger dan 5j in dit segment ook vrij snel 30-35k kost en dan ooo zeker niet zuinig rijdt.

Wij gaan straks van 200€ per maand benzine naar
40€ per maand aan stroom. En dan reken ik niet mee dat die stroom grotendeels gratis is door (reeds terugverdiende) zonnepanelen.

PHEV vind ik persoonlijk totaal oninteressant, altijd aan het stekkeren en drie keer gas geven en je bent weer Shell aan het sponsoren.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:34
@Sander de RWD is rationeel eigenlijk een soort van no-brainer. Persoonlijk vind ik een MYP wel echt meerwaarde hebben door de prestaties en looks. Een RWD zou echt puur een vervoersmiddel zijn, zoals bijv onze huidige e-Golf. Een MYP vind ik wel echt gaaf, en emotionele deel speelt bij mij altijd wel erg mee als het om auto's en motoren gaat.

Een PHEV biedt voor mij ook geen uitkomst aangezien mijn ritten 120km enkele reis zijn.

@VeeGee wat bij mij ook nog meespeelt in het dilemma voor prive aanschaf is Tesla zelf. En dan heb ik het over service en bijv coulance na afloop van de garantieperiode. Als ik lees wat onderdelen dan kosten en dat ze van coulance nooit gehoord hebben.
Aan de andere kant verwacht ik niet langer dan 3 jaar met de auto te rijden.

[ Voor 27% gewijzigd door VidaR-9 op 06-11-2022 13:17 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
Aaah ik twijfel!

Ik wil enorm graag overstappen van mijn plug-in hybride naar volledig elektrisch. Ik wil z.s.m. geen druppel benzine meer tanken, het voelt gewoon niet goed.

Proefrit gemaakt in MY. Geweldige auto natuurlijk, waarmee ik weer jaren vooruit kan. Ik heb wel wat twijfels over wat zaken hoor: ik heb een auto uit 2014 gereden met een perfecte grootlicht assistent obv een camera. En rond die tijd ook een met een perfecte ACC obv een radar. En hoewel ik ACC op mijn huidige auto ook wel mis, is het heerlijk om de voetjes soms even op de vloer te zetten. Allemaal zaken die Tesla echt moet fixen, maar ik vertrouw er ook wel op dat dat een keer gaat gebeuren. Liever 4 stappen vooruit en 1 terug, dan helemaal geen voortgang.

Ik heb altijd gekeken naar een EV occasion, maar met de MY RWD komt een nieuwe EV ineens binnen bereik voor mij als particulier. En ik heb het gevoel dat de huidige goede deal niet van lange duur is. En ik heb echt vertrouwen in de LFP technologie (hoewel dit nog niet voor Tesla geldt, getuige de beperkte garantie).

Het is allemaal puur persoonlijk natuurlijk, maar komende van een ‘perfecte ACC’ in de outlander die nooit rare dingen deed, vind ik autopilot toch echt wel een enorme vooruitgang. Om even in je eigen bewoordingen te blijven: Staar je niet teveel blind op dat kleine stapje terug ;)

Auto grootlicht is nog wel een dingetje. Wordt vast opgelost, maar je weet nooit of het een kwestie van weken of maanden is…
VidaR-9 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:13:
@Sander de RWD is rationeel eigenlijk een soort van no-brainer. Persoonlijk vind ik een MYP wel echt meerwaarde hebben door de prestaties en looks. Een RWD zou echt puur een vervoersmiddel zijn, zoals bijv onze huidige e-Golf. Een MYP vind ik wel echt gaaf, en emotionele deel speelt bij mij altijd wel erg mee als het om auto's en motoren gaat.

Een PHEV biedt voor mij ook geen uitkomst aangezien mijn ritten 120km enkele reis zijn.

@VeeGee wat bij mij ook nog meespeelt in het dilemma voor prive aanschaf is Tesla zelf. En dan heb ik het over service en bijv coulance na afloop van de garantieperiode. Als ik lees wat onderdelen dan kosten en dat ze van coulance nooit gehoord hebben.
Aan de andere kant verwacht ik niet langer dan 3 jaar met de auto te rijden.
Het prijsverschil is nu wel erg groot vind ik. Met de RWD op 20 inch is het gat nog 17,5k naar de P. Dat is toch wel veel geld voor wat je krijgt. Auto is natuurlijk ook emotie maar het verschil is me nu te groot. Ik hoop op een prijsverlanging op de LR en P, of snel naar de 4680 met +/- 90kWh. Dan maak je qua range ook weer een flinke stap.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:15
-MD- schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:28:
Ja ik vind dat best wel een gok @_eLMo_. Mijn voet staat nu altijd relaxed op de vloer, phantombreaks zijn mij onbekend. Ik kan weinig voorspellen hoe krampachtig dat zou moeten voelen, hoe ingrijpend een phantom break is en het bijbehorende risico m.b.t. achteropkomend verkeer. Nog los van mijzelf durf ik dat ook mijn wederhelft niet aan te doen.

Techniek vind ik wel mooi en een beetje pionieren is niet erg, als er maar zaken opgelost worden en daar lijkt niet echt voortgang op. Maar goed, hier moet ik zelf een keuze in maken en @Fab1Man bedankt voor het antwoord.
Sowieso gewoon proefrit doen natuurlijk!

Het ligt er heel erg aan hoe je erin staat. Ik vind de constante “extra” alertheid op phantombrakes etc. vervelender dan dan maar gewoon zelf rijden. Ik heb nog grofweg 1 phantombrake* per 50 km ofzo als ik wel op TACC/AP zit, maar is al een stuk beter geworden dan vroeger. Over het algemeen moet je er rekening mee houden dat je grofweg 1x per <5km moet ingrijpen om de TACC/AP te corrigeren voor iets raars. Als je vaak dezelfde route rijdt, dan weet je die plekjes en kun je er rekening mee houden. De vraag die je jezelf moet stellen is of je dag prima vindt. Een CC zou echt een uitkomst zijn.

Electrek zegt juist een toename van phantom brakes te zien, maar dat herken ik persoonlijk niet: https://electrek.co/2022/...m-braking-complaints/amp/

*remmen zonder aanleiding, en dan neem ik het willekeurige remmen en versnellen bij wisselen van snelweg / bocht niet mee

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 06-11-2022 14:15 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
VidaR-9 schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:45:
[...]

Als je een 2de hands V90/E wil van 50 k, dan staat daar waarschijnlijk al 50-80k op de teller en is die auto ca 3 jaar oud.
Doe daar 3 jaar bij en 150k, en je zit aan 200k-230k bij 6 jaar oud. Dat geeft een grote deuk in de waarde. 200k is zo’n magische drempel. Ik ben er behoorlijk sterk van overtuigd dat een Mod Y met 150k een pak meer gaat opleveren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:43
ik heb een auto uit 2014 gereden met een perfecte grootlicht assistent obv een camera. En rond die tijd ook een met een perfecte ACC obv een radar. En hoewel ik ACC op mijn huidige auto ook wel mis, is het heerlijk om de voetjes soms even op de vloer te zetten. Allemaal zaken die Tesla echt moet fixen
Ik ben me ervan bewust dat er veel klachten zijn, zeker over de grootlicht assistent. Je leest over het algemeen meer negatieve reacties dan positieve, daarom het volgende:

Persoonlijk heb ik helemaal geen klachten over mijn model Y. Ik rijd 25K km per jaar, meestal met auto pilot, inclusief files en nachtritten: geen klachten over ACC en grootlicht assistent. Ik heb hiervoor verschillende Audi A5 modellen gereden, op het eerste model na, ook goede ervaringen mee. Maar de Tesla is net zo goed wat dat betreft en op andere aspecten beter.

Ik was eigenlijk niet echt een Tesla fan toen ik vorig jaar de keuze maakte voor de Model Y, maar hij bevalt beter dan verwacht.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51
NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:33:
@DaCoTa in ieder geval 'goed' om te zien dat het normaal is. Vind het wel een nadeel dat je met autopilot aan met je voet boven de gaspedaal moet blijven voor het geval je een phantombreak ingrijp krijgt ipv boven de rem voor het geval je moet remmen. Maargoed, op normale wegen met normaal verkeer en bewolkt weer werkt die van ons ook en is het zeker relaxt dat je niet zoveel hoeft te doen. Hoopte alleen toen we hem kochten en we dachten 'oh er komen nog updates' dat dit beter zou worden, maar dat is niet het geval helaas. Wellicht ook geen software matig probleem.
Ik zit vaak genoeg met mijn voet op de grond, zeker op lange ritten met mooie overzichtelijke snelwegen richting Zuid Europa, dan gebeurd er weinig bijzonders. Op de A10 ofzo is het wat anders, maar daar rijd ik geen uren achter elkaar.

En hij is zeker wel beter geworden sinds 2019, maar nu zit de FSB beta in de weg. Sinds ze daar druk mee bezig zijn wordt er weinig aan de oude autopilot veranderd, helaas.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:33
Pierz schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:30:
[...]

Auto grootlicht is nog wel een dingetje. Wordt vast opgelost, maar je weet nooit of het een kwestie van weken of maanden is…
Met 200 euro kapot slaan aan s3xy buttons is vanwege de Smart action die daarbij zit het grootlicht probleem opgelost. Schakelt direct uit bij inschakelen AP

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
RF1000 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:55:
[...]

Met 200 euro kapot slaan aan s3xy buttons is vanwege de Smart action die daarbij zit het grootlicht probleem opgelost. Schakelt direct uit bij inschakelen AP
Je kunt dus meerdere acties eraan koppelen? Dus 1 druk op de knop wordt AP geactiveerd en grootlicht uitgeschakeld?

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:33
Ja, de actie AP aan / uit koppel je aan de button. En de mogelijkheid om direct automatisch grootlicht uit te schakelen loopt via een zgn smart action.

Je kan via de demo modus in de app even kijken hoe eea werkt

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
Hier ook amper nog phantom brakes.

Model 3

@VeeGee en @Roekeloos

Ik heb vorig jaar privé een Ioniq 5 LR Lounge (duurste uitrusting) gekocht. Ik kwam van een Megane Station uit 2013. Als ik de totale kosten per maand berekende inclusief afschrijving, onderhoud, elektra/diesel, etc. zou ik per maand €100-150 duurder uit zijn. Maar dat was dan voor een luxe nieuwe auto van €58000 met alle snufjes erop, vergeleken voor een oude ex-lease auto die de helft als nieuwprijs had en nauwelijks gemak/comfort. Voor mij was het acceptabel als meerprijs voor zoveel extra luxe, comfort en gemak. En voor het voortaan fossielvrij rijden.

Een vergelijkbaar grote nieuwe fossiele auto is bijna net zo duur in aanschaf, maar nog een stuk duurder in gebruik. En met de afnemende populariteit van fossiele auto's in de komende 10 jaar vermoed ik dat de afschrijving ook sneller zal gaan.

Ik rekende met een complete lineaire afschrijving over 10 jaar, oftewel bijna €500 per maand. Nu stap ik over op de Model Y RWD (iets meer ruimte nodig) en verkoop ik de Ioniq 5 met veel minder afschrijving dan waar ik mee rekende (minder dan de helft per maand, inclusief winter set). Uitzonderlijke omstandigheden uiteraard door tekorten en inflatie. Maar toch.

Mijn ervaring is dus positief. Je kunt evt ook een private lease overwegen. Ik zag begin dit jaar mooie prijzen voor een Citroën ëC4. Die was goedkoper per maand dan een C3 kopen (ik keek even mee voor een ander).

Staar je niet blind op de aanschafprijs. Een oudere fossiele auto kost stiekum vaak veel meer in onderhoud dan je denkt.

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Is het mogelijk om online prijzen van alle superchargers in Europa zien? Zonder dat je in tesla gaat zitten en op scherm zoeken.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-01 15:53
kardox schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:41:
Is het mogelijk om online prijzen van alle superchargers in Europa zien? Zonder dat je in tesla gaat zitten en op scherm zoeken.
https://niek.github.io/tesla-superchargers/

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Laad je met een Tesla auto standaard aan het membership tarief of moet hier ook een abonnement voor afgesloten worden? Hoeveel is dit dan per maand?

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Pap3rclip schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:18:
[...]

Laad je met een Tesla auto standaard aan het membership tarief of moet hier ook een abonnement voor afgesloten worden? Hoeveel is dit dan per maand?
Het eerste.

• Maasluip
  • Laatst online: 12:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ElonDusk schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:50:
Hier ook amper nog phantom brakes.
"Amper nog" klinkt voor mij nog altijd als veel te veel.

Lage drempels in de weg ziet de auto als iets waar hij (vrij abrupt) voor moet afremmen of door de belijning (witte streep met haakse witte streepjes) als stopstreep waar hij echt voor moet remmen. Maar goed, serves me right om met TACC in de bebouwde kom te rijden.

Vandaag ook weer een onverklaarbare verlaging in de snelheid. Ik reed met TACC en zo'n beetje op dit punt ging de ingestelde snelheid van 100 naar 80. De maximum snelheid bleef wel op 100 staan.
Waarom?

Signatures zijn voor boomers.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:55
Iemand al eens een omvormer in de auto gebouwd van 12V naar 230V.
Ik ben dit toch wel serieus aan het overwegen. Gewoon van de 12V accu afpakken. DC DC converter heeft aardig vermogen meen ik mij te herinneren. Ik zou dan zo nu en dan voor een kwartier tot max een half uur 1000W pakken via de omvormer.
Is toch een redelijk vermogen (1000 : 12 = rond de 85A).
Heeft iemand toevallig paraat wat het vermogen van de DC (HV) DC (LV) converter in een model 3 is :? Ander moet ik ff zoeken.

Edit: lees net dat de converter maarliefst 193A kan leveren richting de 12V

Edit 2: dit topic maar eens doorakkeren:
https://teslamotorsclub.c...ings-with-model-3.140567/

[ Voor 18% gewijzigd door ybos op 07-11-2022 08:30 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, vorig jaar tweedehands M3 LR gekocht. Een leuke auto mag geld kosten, mijn Prius doorrijden was ongetwijfeld goedkoper geweest, no way dat ik daar de komende jaren 50k aan reparaties had moeten spenderen.
Als je het geld kunt missen, gewoon doen.

ybos schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:21:
Iemand al eens een omvormer in de auto gebouwd van 12V naar 230V.
Ik ben dit toch wel serieus aan het overwegen. Gewoon van de 12V accu afpakken. DC DC converter heeft aardig vermogen meen ik mij te herinneren. Ik zou dan zo nu en dan voor een kwartier tot max een half uur 1000W pakken via de omvormer.
Is toch een redelijk vermogen (1000 : 12 = rond de 85A).
Heeft iemand toevallig paraat wat het vermogen van de DC (HV) DC (LV) converter in een model 3 is :? Ander moet ik ff zoeken.

Edit: lees net dat de converter maarliefst 193A kan leveren richting de 12V

Edit 2: dit topic maar eens doorakkeren:
https://teslamotorsclub.c...ings-with-model-3.140567/
Wel eens naar gekeken maar ik ga het niet doen. Leaseauto en het is nog wel een aardige "ingreep". Ook wel jammer dat Tesla dit nog steeds niet heeft op nieuwe auto's. Nespresso mee op lange ritten is toch echt wel chill.

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
Maasluip schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:00:
[...]

"Amper nog" klinkt voor mij nog altijd als veel te veel.

Lage drempels in de weg ziet de auto als iets waar hij (vrij abrupt) voor moet afremmen of door de belijning (witte streep met haakse witte streepjes) als stopstreep waar hij echt voor moet remmen. Maar goed, serves me right om met TACC in de bebouwde kom te rijden.

Vandaag ook weer een onverklaarbare verlaging in de snelheid. Ik reed met TACC en zo'n beetje op dit punt ging de ingestelde snelheid van 100 naar 80. De maximum snelheid bleef wel op 100 staan.
Waarom?
Nou ja afgelopen half jaar is het maar 1x gebeurd. Met mijn oude Model 3 in 2020 had ik het sowieso 1 of meerdere keren per week. (Ik heb het wel zo ingesteld dat ie mijn snelheid aanhoudt en niet die van de borden :) )

Model 3

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 16:26
-MD- schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:54:
We twijfelen over een eventuele proefrit met de MY/M3. Ik vind adaptief cc echt prettig om te gebruiken en gebruik het dan ook vaak. Ik zie mijzelf dus al gefrustreerd zijn vanwege dit soort problemen met autopilot. Mijn stuur vasthouden is één, die lane assist in mn huidige auto is ook maar zozo als je diagonale strepen tegen komt op de weg. Maar daar is mee te leven. Je voet krampachtig boven het gaspedaal houden niet echt, voor mij een echte deal breaker... Kun je ergens in de instellingen nog kiezen voor 'gewone' cc of een 'afgeslankte' vorm van autopilot?
1) Niet twijfelen over proefrit, gewoon doen.

2) Ik rij al sinds 2009 regelmatig in wagens met ACC en ik vind de Tesla tot nu toe eigenlijk het minste van allemaal.
Zelf ben ik enorm grote fan van gewoon domme CC aangezien ik het meeste op de autosnelwegen rijd en daar de ACC (van elk merk) het slechtst presteert. Jammer genoeg zijn er maar weinig automerken die zowel ACC als CC tegelijk aanbieden.

En ik durf ook niet mijn voet van het wattpedaal af te halen, daarvoor vertrouw ik die TACC niet. Gelukkig mag je wat je voet er op laten steunen zonder dat je gaat versnellen. Dus daar kan ik perfect mee leven.
Tot nu toe (ik rij er al een goede maand mee) al een paar 'phantom' brakes gehad. Al had ik achteraf wel elke keer door wat de trigger was.
De Tesla houdt veel grotere veiligheidsmarges aan dan je gewend bent van andere merken, waardoor die vaker gaat ingrijpen. Of het is gewoon omdat de andere merken iets minder slim zijn en de situaties gewoon niet zien.

AP gebruik ik niet. In bebouwde kom en op gewestwegen rij ik wel gewoon zelf. En op de autostrade moet je elke keer dat je van rijvak verandert, deze terug aanzetten. Wat gewoon veel te irritant is voor mij.
Ook een groot nadeel is dat de auto blijft kijken naar je voorganger nadat je de richtingaanwijzers aanzet. Waardoor je serieus vertraagt tot dat je 100% op het andere rijvak bent.
Bij andere merken werd de voorligger genegeerd vanaf je gaat wisselen van baan, waardoor je geen snelheid verliest. Veel comfortabeler zo.
(disclaimer: ik rij vooral in België en hier is het asociaal om een halve kilometer op voorhand al van rijvak te veranderen)

De Tesla is een topwagen, maar op vlak van TACC/AP is het wel serieus anders dan ik gewend ben van de klassieke merken (mijn ervaring is vooral met Audi/BMW/Volvo).
Gelukkig niet genoeg om er gefrustreerd door te zijn O-)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05
Het blijft een rijhulp assistent. Je kunt AP niet aanzetten en dan YOLO gaan. Werkt over het algemeen gewoon prima (snelweg, 80). Je leert ermee rijden.

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
De phantom brakes hangen ook enorm af van je vaste route woon-werkverkeer, bijvoorbeeld of je veel viaducten op de route hebt? Ik heb misschien 3-4x per jaar een phantombrake (30.000km per jaar), en naar mijn idee zijn ze minder geworden dankzij software updates. Mijn voet staat gewoon naast het pedaal, en als ik ook maar iets van een phantombrake voel, reageer ik direct door weer stroom te geven. Benoemenswaardig hierbij is dat mijn phantombrakes vrijwel altijd op dezelfde plekken gebeuren (viaduct met schaduw). Je leert je auto kennen laten we maar zeggen. De vele voordelen van de auto maken dat ik ermee kan leven, al blijft het irritant. Passagiers in de auto schrikken er meer van dan ikzelf.

Het is bij mij overigens ook niet het geval dat de auto een noodstop probeert te maken op de snelweg. Je gaat van 100 terug naar 80-90~ en geeft dan zelf al weer stroom bij. Toch kan het natuurlijk een gevaarlijke situatie opleveren als er iemand in een Golf besluit om op 3 meter afstand van je achterbumper te gaan rijden.

Edit: ik vind AP heerlijk, met name omdat ik veel snelweg kilometers maak. De auto blijft zeer netjes binnen de lijnen, zwalkt niet van lijn naar lijn zoals ik met andere auto's heb meegemaakt, houdt goed afstand en ook enorm prettig is dat het werkt tot stilstand. Filerijden is gewoon ontspannen in een Tesla (als je niet te laat op je afspraak komt). Lange ritten zijn ook veel minder vermoeiend. Als voorbeeld vorig jaar wintersport naar Les Trois Vallees gereden, hele rit op autopilot, af en toe een laadstop bij snelle Superchargers met laadplekken in overvloed; ik kan daar echt van genieten en kom ontspannen aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Aeonis op 07-11-2022 09:34 ]

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:06

Releases

Ja maar!

Aeonis schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:28:
De phantom brakes hangen ook enorm af van je vaste route woon-werkverkeer, bijvoorbeeld of je veel viaducten op de route hebt? Ik heb misschien 3-4x per jaar een phantombrake (30.000km per jaar), en naar mijn idee zijn ze minder geworden dankzij software updates. Mijn voet staat gewoon naast het pedaal, en als ik ook maar iets van een phantombrake voel, reageer ik direct door weer stroom te geven. Benoemenswaardig hierbij is dat mijn phantombrakes vrijwel altijd op dezelfde plekken gebeuren (viaduct met schaduw). Je leert je auto kennen laten we maar zeggen. De vele voordelen van de auto maken dat ik ermee kan leven, al blijft het irritant. Passagiers in de auto schrikken er meer van dan ikzelf.

Het is bij mij overigens ook niet het geval dat de auto een noodstop probeert te maken op de snelweg. Je gaat van 100 terug naar 80-90~ en geeft dan zelf al weer stroom bij. Toch kan het natuurlijk een gevaarlijke situatie opleveren als er iemand in een Golf besluit om op 3 meter afstand van je achterbumper te gaan rijden.

Edit: ik vind AP heerlijk, met name omdat ik veel snelweg kilometers maak. De auto blijft zeer netjes binnen de lijnen, zwalkt niet van lijn naar lijn zoals ik met andere auto's heb meegemaakt, houdt goed afstand en ook enorm prettig is dat het werkt tot stilstand. Filerijden is gewoon ontspannen in een Tesla (als je niet te laat op je afspraak komt). Lange ritten zijn ook veel minder vermoeiend. Als voorbeeld vorig jaar wintersport naar Les Trois Vallees gereden, hele rit op autopilot, af en toe een laadstop bij snelle Superchargers met laadplekken in overvloed; ik kan daar echt van genieten en kom ontspannen aan.
Gebeuren dit soort ingrepen ook wanneer je normaal zelf rijd of enkel met ACC etc?
Word voor mij binnenkort de eerste Tesla en dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05
Releases schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:36:
[...]

Gebeuren dit soort ingrepen ook wanneer je normaal zelf rijd of enkel met ACC etc?
Word voor mij binnenkort de eerste Tesla en dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Als je zelf rijdt gebeurt dat niet.
Inspired schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:38:
[...]

Wel eens naar gekeken maar ik ga het niet doen. Leaseauto en het is nog wel een aardige "ingreep". Ook wel jammer dat Tesla dit nog steeds niet heeft op nieuwe auto's. Nespresso mee op lange ritten is toch echt wel chill.
Ik heb al een jaar lang een Nespresso in de Ioniq 5 staan, maar eerlijk gezegd heb ik hem nog maar weinig gebruikt. Het is niet mogelijk om de V2L te gebruiken tijdens het laden. Je kunt hem dus gebruiken voordat je inplugt (mits SOC >20%), of nadat het laden klaar is. Op die manier scheelt het dus niet echt tijd; ik wil eigenlijk meteen weer wegrijden wanneer de auto opgeladen is.

Wel handig: laptop inpluggen als ik ergens zit te wachten (tijdens een zwemles bijv.). Maar eigenlijk alleen een noodgeval als de laptop batterij bijna leeg is en dat kan ook opgelost worden met een 12V adapter.

Neemt niet weg dat er allerlei handige toepassingen zijn (bij kamperen bijvoorbeeld). Maar in mijn gebruik nog niet echt de gamechanger... Ik hoop wel dat Tesla via een update alsnog V2X kan unlocken. Maar ik ga het niet echt missen in de MY.

• Aeonis
[...]

Heb zelf nooit "phantombrakes" meegemaakt als ACC of AP uit staat, rij nu 3 jaar Model 3. Naar mijn idee is het stroompedaal leidend, bij stroom geven tijdens een phantombrake gaat de auto direct weer door. Als je ACC of AP aan hebt op de snelweg en zelf stroom geeft dan komt er ook een melding in beeld, iets in de zin van "let op, cruise control zal niet automatisch remmen".

Op lagere snelheden geldt dit geloof ik niet, als de auto voor je ineens flink op de rem gaat zal de auto gaan piepen en eventueel bijremmen als het een botsing zou gaan worden. Hier heb ik ervaring mee, het rempedaal werd onder mijn voeten weggehaald omdat ik niet hard genoeg remde bij een auto die voor mij een noodstop maakte. Geldt (hopelijk) ook zo bij het rijden door woonwijken als er plotseling iemand voor de auto de straat over steekt.

Het enige wat de auto uit zichzelf kan gaan doen is stuurcorrecties voor je veiligheid (bij slingeren over de lijnen bijvoorbeeld) of als een auto/vrachtwagen naast je teveel uit z'n lijn gaat. Stuurcorrecties bij lijnen kun je uitschakelen, maar werkt wat mij betreft top en ook de vrachtwagen heb ik in de praktijk meegemaakt. Ook hierbij geldt, je auto gaat licht bijsturen, maar als je je stuur in de handen hebt en het er niet mee eens bent, dan kun je het 'overrulen'.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:06

Releases

Ja maar!

Super, dan kan ik dat duidelijk uitleggen aan mijn wederhelft hoe dit in zijn werk gaat.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
Aeonis schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:48:
[...]

Heb zelf nooit "phantombrakes" meegemaakt als ACC of AP uit staat, rij nu 3 jaar Model 3. Naar mijn idee is het stroompedaal leidend, bij stroom geven tijdens een phantombrake gaat de auto direct weer door. Als je ACC of AP aan hebt op de snelweg en zelf stroom geeft dan komt er ook een melding in beeld, iets in de zin van "let op, cruise control zal niet automatisch remmen".

Op lagere snelheden geldt dit geloof ik niet, als de auto voor je ineens flink op de rem gaat zal de auto gaan piepen en eventueel bijremmen als het een botsing zou gaan worden. Hier heb ik ervaring mee, het rempedaal werd onder mijn voeten weggehaald omdat ik niet hard genoeg remde bij een auto die voor mij een noodstop maakte. Geldt (hopelijk) ook zo bij het rijden door woonwijken als er plotseling iemand voor de auto de straat over steekt.

Het enige wat de auto uit zichzelf kan gaan doen is stuurcorrecties voor je veiligheid (bij slingeren over de lijnen bijvoorbeeld) of als een auto/vrachtwagen naast je teveel uit z'n lijn gaat. Stuurcorrecties bij lijnen kun je uitschakelen, maar werkt wat mij betreft top en ook de vrachtwagen heb ik in de praktijk meegemaakt. Ook hierbij geldt, je auto gaat licht bijsturen, maar als je je stuur in de handen hebt en het er niet mee eens bent, dan kun je het 'overrulen'.
Wat ik ook wel merk is dat hij op fietsers reageert die met het voorwiel aan de weg staan of fietsers die wat laat remmen. Autopilot remt af en als je zelf rijdt wil hij wel eens piepen.

En stuurcorrecties kan je uitschakelen, maar de alarmen voor zo ver ik weet niet. Ik vond vroeger dat lijnen op een afrit vooral ter indicatie dienden, maar dankzij Tesla rijd ik er nu keurig tussen O-)

• Aeonis
Pierz schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:57:
[...]

En stuurcorrecties kan je uitschakelen, maar de alarmen voor zo ver ik weet niet. Ik vond vroeger dat lijnen op een afrit vooral ter indicatie dienden, maar dankzij Tesla rijd ik er nu keurig tussen O-)
Haha herkenbaar, ging ook vaak iets over de lijn bij een afrit bij mij in de buurt, om de bocht iets ruimer te kunnen nemen, maar om dat gepiep te voorkomen doe je het niet meer O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Aeonis op 07-11-2022 10:14 ]

• Aeonis
Releases schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:55:
[...]

Super, dan kan ik dat duidelijk uitleggen aan mijn wederhelft hoe dit in zijn werk gaat.
Hier trouwens nog wat informatie uit de handleiding wat de veiligheidsfuncties betreft:
https://www.tesla.com/own...AC-A31A-96BCE5BC0A85.html (Model 3)
https://www.tesla.com/own...AC-A31A-96BCE5BC0A85.html (Model Y)

Zie "Forward Collision Warning" en "Automatic Emergency Braking".

Bij Forward Collision Warning staat ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKVmsAoSanT8gvA_NouBZHqKS84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZqfBKF1ceY2qZ7OGc7M7ebm.png?f=fotoalbum_large

En bij Automatic Emergency Braking wordt dit vermeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOOUWtbaLkWaMEtpcFL2L1-01VU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PS4K3ushHPFkQZnfOKQuycKL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Aeonis op 07-11-2022 10:13 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:15
[...]

Hier zit dus wel een nadeel wmb. misschien remde hij WEL voor iets belangrijks en zet jij hem misschien achterin je voorgangen omdat het weer een phantombrake leek

Dat hangt er een beetje van af wat je ziet als phantombrakes versus "correcties" natuurlijk. Ik zou ze niet als phantombrakes beschrijven, maar de auto is nogal gortig met "corrigeren" als je bijvoorbeeld door Amsterdam rijdt zonder TACC/AP. Fietser die net over een lijntje gaat, fietser in tegenover gestelde richting op een smalle gracht etc. Altijd een alarm feest in de negenstraatjes bijvoorbeeld

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:56
[...]
Als ik het goed begrepen heb gaat Tesla volledig over op Tesla Vision, dus alle verwerking gaat via camera's. Dit soort detectie gaat naar mijn weten (vooralsnog) altijd met een radar. In m'n huidige auto ook al een aantal maal gehad dat ik stevig op de rem moest en de auto het pedaal zo goed als onder mijn voet vandaan trok. Ergens wel een fijne gedachte.

Het is mij nog niet duidelijk geworden of deze systemen in de nieuwe wagens ook uitsluitend gaan werken op basis van Tesla Vision. Zonder radar deze systemen implementeren lijkt mij nog wat voorbarig. Hoe zou dat met de nieuwe wagens zijn, zit daar nog wel een radar in die gebruikt worden voor deze systemen?

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 15:22

Lagune

Its time for warp

this schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:51:
[...]

1) Niet twijfelen over proefrit, gewoon doen.

2) Ik rij al sinds 2009 regelmatig in wagens met ACC en ik vind de Tesla tot nu toe eigenlijk het minste van allemaal.
Zelf ben ik enorm grote fan van gewoon domme CC aangezien ik het meeste op de autosnelwegen rijd en daar de ACC (van elk merk) het slechtst presteert. Jammer genoeg zijn er maar weinig automerken die zowel ACC als CC tegelijk aanbieden.

En ik durf ook niet mijn voet van het wattpedaal af te halen, daarvoor vertrouw ik die TACC niet. Gelukkig mag je wat je voet er op laten steunen zonder dat je gaat versnellen. Dus daar kan ik perfect mee leven.
Tot nu toe (ik rij er al een goede maand mee) al een paar 'phantom' brakes gehad. Al had ik achteraf wel elke keer door wat de trigger was.
De Tesla houdt veel grotere veiligheidsmarges aan dan je gewend bent van andere merken, waardoor die vaker gaat ingrijpen. Of het is gewoon omdat de andere merken iets minder slim zijn en de situaties gewoon niet zien.

AP gebruik ik niet. In bebouwde kom en op gewestwegen rij ik wel gewoon zelf. En op de autostrade moet je elke keer dat je van rijvak verandert, deze terug aanzetten. Wat gewoon veel te irritant is voor mij.
Ook een groot nadeel is dat de auto blijft kijken naar je voorganger nadat je de richtingaanwijzers aanzet. Waardoor je serieus vertraagt tot dat je 100% op het andere rijvak bent.
Bij andere merken werd de voorligger genegeerd vanaf je gaat wisselen van baan, waardoor je geen snelheid verliest. Veel comfortabeler zo.
(disclaimer: ik rij vooral in België en hier is het asociaal om een halve kilometer op voorhand al van rijvak te veranderen)

De Tesla is een topwagen, maar op vlak van TACC/AP is het wel serieus anders dan ik gewend ben van de klassieke merken (mijn ervaring is vooral met Audi/BMW/Volvo).
Gelukkig niet genoeg om er gefrustreerd door te zijn O-)
phantom break kan je ook overriden door het rechterstokje 1x naar beneden te doen, hoef je je voet niet bij het pedaal te hebben :)

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:56
JohanB schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:19:
Dat hangt er een beetje van af wat je ziet als phantombrakes versus "correcties" natuurlijk. Ik zou ze niet als phantombrakes beschrijven, maar de auto is nogal gortig met "corrigeren" als je bijvoorbeeld door Amsterdam rijdt zonder TACC/AP. Fietser die net over een lijntje gaat, fietser in tegenover gestelde richting op een smalle gracht etc. Altijd een alarm feest in de negenstraatjes bijvoorbeeld
In principe is dat niet anders dan dat ik zelf door Amsterdam aan het rijden ben. Alleen gaan dan al die alarmen voortdurend in mijn hoofd af. Stel dat je er naast zou zitten en je zou de bestuurder op al die gevaren willen wijzen, dan zal diegene al snel de auto uitgezet worden ;).

Alleen hier oefent Tesla direct invloed uit op je stuur/remmen. Vergelijkbaar zoals je zelf misschien (onbewust) voortdurend tussen rem en gas/watt/stroom-pedaal wisselt en met je stuur rekening zult houden met een eventuele uitwijkmanoeuvre. Ik snap de uitdagingen wel om dat goed te implementeren. Vervelend is het wel. Maar dat vind ik een andere categorie dan een phantom break op de snelweg.

@this hieronder. Dat dacht ik dus eigenlijk ook (nog steeds).

[ Voor 6% gewijzigd door -MD- op 07-11-2022 10:52 ]

-MD- schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:27:
[...]

Als ik het goed begrepen heb gaat Tesla volledig over op Tesla Vision, dus alle verwerking gaat via camera's. Dit soort detectie gaat naar mijn weten (vooralsnog) altijd met een radar. In m'n huidige auto ook al een aantal maal gehad dat ik stevig op de rem moest en de auto het pedaal zo goed als onder mijn voet vandaan trok. Ergens wel een fijne gedachte.

Het is mij nog niet duidelijk geworden of deze systemen in de nieuwe wagens ook uitsluitend gaan werken op basis van Tesla Vision. Zonder radar deze systemen implementeren lijkt mij nog wat voorbarig. Hoe zou dat met de nieuwe wagens zijn, zit daar nog wel een radar in die gebruikt worden voor deze systemen?
Nieuwe auto's hebben al sinds enige tijd geen radar meer. Ook zou de rader bij 2022.24.6 uitgezet zijn. Volgens mij overigens alleen bij HW3+ auto's.

• this
Lagune schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:32:
[...]

phantom break kan je ook overriden door het rechterstokje 1x naar beneden te doen, hoef je je voet niet bij het pedaal te hebben :)
En dan gaat de wagen weer naar de snelheid die daarvoor aangehouden werd?
Goeie tip dan! Ga ik vanavond eens proberen.

Overigens wil ik nog eens aan iedereen die twijfelt duidelijk maken, zoals een paar posts hoger vermeld is, die phantom brakes zijn geen noodstops, maar eerder gewoon het pedaal lossen in combinatie met regen.
Want dat wordt niet vaak genoeg gemeld, ik dacht vroeger ook dat dit echt een noodstop betekende :P

[ Voor 5% gewijzigd door this op 07-11-2022 10:47 ]

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:42

Fab1Man

Live life to the fullest

this schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:44:
[...]

En dan gaat de wagen weer naar de snelheid die daarvoor aangehouden werd?
Goeie tip dan! Ga ik vanavond eens proberen.

Overigens wil ik nog eens aan iedereen die twijfelt duidelijk maken, zoals een paar posts hoger vermeld is, die phantom brakes zijn geen noodstops, maar eerder gewoon het pedaal lossen in combinatie met regen.
Want dat wordt niet vaak genoeg gemeld, ik dacht vroeger ook dat dit echt een noodstop betekende :P
Eens, het is geen absolute noodstop.

Ik denk daarnaast ook dat wanneer je nu een auto hebt met ACC van merk x, dat wil niet per se zeggen dat het opvolgende model het nog steeds zo goed doet.

• ybos
Dit is wel een mooie om te lezen.
Die ga ik eens goed doorlezen om een omvormer in de auto te maken.

http://marc.merlins.org/p...Case-of-Grid-Failure.html

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01 00:50
bilgy_no1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:47:
[...]

Ik heb al een jaar lang een Nespresso in de Ioniq 5 staan, maar eerlijk gezegd heb ik hem nog maar weinig gebruikt. Het is niet mogelijk om de V2L te gebruiken tijdens het laden. Je kunt hem dus gebruiken voordat je inplugt (mits SOC >20%), of nadat het laden klaar is. Op die manier scheelt het dus niet echt tijd; ik wil eigenlijk meteen weer wegrijden wanneer de auto opgeladen is.

Wel handig: laptop inpluggen als ik ergens zit te wachten (tijdens een zwemles bijv.). Maar eigenlijk alleen een noodgeval als de laptop batterij bijna leeg is en dat kan ook opgelost worden met een 12V adapter.

Neemt niet weg dat er allerlei handige toepassingen zijn (bij kamperen bijvoorbeeld). Maar in mijn gebruik nog niet echt de gamechanger... Ik hoop wel dat Tesla via een update alsnog V2X kan unlocken. Maar ik ga het niet echt missen in de MY.
Ik heb in mijn vorig auto een losse 12v naar 230vAC converter gebruikt waardoor de kinderen hun laptop konden gebruiken op reis, ging prima. Gewoon in de sigaren aansteker . Ik heb alleen geen idee hoeveel ampère de 12v aansluiting in de Tesla aankan, omdat er geen zekeringenkast inzit.
Wat betreft de phantombrakes is er in de 3 jaar dat ik mijn Tesla M3 heb veel veranderd. Veel minder ingrepen en minder heftige ingrepen. Nog niet perfect, maar veel prettiger rijden dan in 'oudere 'auto's zonder.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
Mackeessie schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:33:
[...]

Ik heb in mijn vorig auto een losse 12v naar 230vAC converter gebruikt waardoor de kinderen hun laptop konden gebruiken op reis, ging prima. Gewoon in de sigaren aansteker . Ik heb alleen geen idee hoeveel ampère de 12v aansluiting in de Tesla aankan, omdat er geen zekeringenkast inzit.
Wat betreft de phantombrakes is er in de 3 jaar dat ik mijn Tesla M3 heb veel veranderd. Veel minder ingrepen en minder heftige ingrepen. Nog niet perfect, maar veel prettiger rijden dan in 'oudere 'auto's zonder.
Zie de link hierboven.
Daar staat oa de volgende tekst:

Plugging into the cigarette lighter adapter
For some uses, it would work to use some DC-DC charging system to recharge a big 12V battery external to the car and try to keep the car awake as much as possible so that the 12V CLA port stays on. The only issue with that plan is that you can only get about 12A sustained from it, so if you are planning on using over 100W average, this will not work in the end. In my case, my fridge was more in the 200W range.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:16

Damian

Insane Obtrusion

Dat ghost braken is echt niet iets wat alleen Tesla niet voor elkaar heeft. Ik heb het in mijn E-niro af en toe ook, maar vooral in de voorlopende VAG hokken die ik heb gehad (2019 Seat Leon ST, 2014 Volkswagen T-Roc en als laatste een 2020 Skoda Octavia) was het echt angstaanjagend slecht. Midden op een weg met niks om me heen vol in de ankers, auto achter mij kon er nog net omheen knallen. Niet leuk met een dochtertje van 2 achterin :(

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 10:21
ybos schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:31:
Dit is wel een mooie om te lezen.
Die ga ik eens goed doorlezen om een omvormer in de auto te maken.

http://marc.merlins.org/p...Case-of-Grid-Failure.html
Voordat je gaat hobby-en, houd er rekening mee dat de garantie voorwaarden van Tesla dit expliciet uitsluit en je dus je garantie om zeep helpt. Dit staat onder het hoofdstuk Garantiebeperkingen en de tekst is:
[/quote]
  • Gebruik van de auto als stilstaande energiebron;
[quote]

• this
Mackeessie schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:33:
[...]

Krijg je eigenlijk niet genoeg voeding uit de USB-C aansluiting achterin? Ik dacht dat je er een Nintendo Switch op kon laten draaien, dus een laptop lukt misschien ook wel nog?

• izzet3838
this schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:10:
[...]

Krijg je eigenlijk niet genoeg voeding uit de USB-C aansluiting achterin? Ik dacht dat je er een Nintendo Switch op kon laten draaien, dus een laptop lukt misschien ook wel nog?
geen idee hoe sterk de poort is, voor een switch zul je genoeg hebben het 15 watt, bij een laptop zul je al snel minstens 40 watt nodig hebben, denk niet dat die usb poort dat zal leveren, een goede 12V adapter evt wel.

• ybos
ignatius schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:49:
[...]

Voordat je gaat hobby-en, houd er rekening mee dat de garantie voorwaarden van Tesla dit expliciet uitsluit en je dus je garantie om zeep helpt. Dit staat onder het hoofdstuk Garantiebeperkingen en de tekst is:
[/quote]
  • Gebruik van de auto als stilstaande energiebron;
[quote]
Garantie is bijna voorbij (nog 30.000km / half jaar)

• this
izzet3838 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:30:
[...]

geen idee hoe sterk de poort is, voor een switch zul je genoeg hebben het 15 watt, bij een laptop zul je al snel minstens 40 watt nodig hebben, denk niet dat die usb poort dat zal leveren, een goede 12V adapter evt wel.
Ik vind geen technische cijfers, maar her en der wel melding dat de 2022 versie 27 watt output zou hebben uit de USB-C poorten achterin.
Dus als je die laptop volgeladen meepakt in de auto en de laptop niet op volle kracht gebruikt. Gaat het toch wel heel erg lang duren eer deze leeg is met een continue input van 27 watt.

• Solexje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-01 08:23
Ik heb particulier een MYRWD w/z trekhaak besteld en gevraagd om aflevering januari 2023. De bestelling is op hold gezet tot 2 januari 2023. Betekent dit nu, dat de auto na die datum daadwerkelijk besteld wordt en hij in de batch van jan-mrt geleverd wordt? Of zou ik de auto in januari mogen verwachten, zoals mij bij bestelling gemeld is.
Solexje schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:38:
Ik heb particulier een MYRWD w/z trekhaak besteld en gevraagd om aflevering januari 2023. De bestelling is op hold gezet tot 2 januari 2023. Betekent dit nu, dat de auto na die datum daadwerkelijk besteld wordt en hij in de batch van jan-mrt geleverd wordt? Of zou ik de auto in januari mogen verwachten, zoals mij bij bestelling gemeld is.
Dit lijkt me iets om bij Tesla na te vragen wanneer je bestelt?

• Solexje
Zoals vermeld, is mij dit bij bestelling al verteld. On hold tot 2 januari en levering in januari. Ik vraag mij alleen af, wanneer de auto dan op de boot gaat naar Nederland. Na 2 januari of al eerder?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat alle exemplaren voorlopig naar Duitsland gaan aangezien ze daar na 31-12 minder subsidie gaan geven.

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:56
Toen ik M3 kreeg was het zo dat als je hem onhold liet staan dat ze vanaf dat moment echt pas gingen kijken naar een auto in de productie die ze aan jou toekennen.

Dit is iets anders dan de andere automerken, waar de auto soms al x periode bij de dealer staat om op het afgesproken moment opgehaald te worden.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb dit vorige week ook gedaan en de uitleg was als volgt: Bij het toekennen van VIN's aan orders gaat het op volgorde van orders. Als je on hold staat blijf je dus even in de rij tot de volgende batch van jouw configuratie geproduceerd wordt en als die dan komt dan sta je daar weer in de rij maar redelijk hoog omdat jouw order al ouder is.

Waarschuwing die ik kreeg was wel: Zet het niet te kort voordat je de auto echt moet hebben want er waren voorbeelden van klanten die een config hadden die in dat kwartaal gewoon even niet naar NL geleverd werd en daar hebben ze dan vanuit NL geen controle over.

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:15
Solexje schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:39:
Zoals vermeld, is mij dit bij bestelling al verteld. On hold tot 2 januari en levering in januari. Ik vraag mij alleen af, wanneer de auto dan op de boot gaat naar Nederland. Na 2 januari of al eerder?
Ik heb dit ook gedaan, volgens Tesla rep. kan dit wel betekenen dat de levering dan pas aan het eind van Q1 plaats vindt. Was van plan om de on hold er eind december af te halen.

• Solexje
Heel veel dankjewels voor de uitleg en adviezen. Ik ga eind december de hold er dan afhalen. Het ging mij meer om de auto op 2023 op kenteken te krijgen. Heb nog wel geduld tot maart.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
STIMPPYYY schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:45:
[...]

Als je zelf rijdt gebeurt dat niet.
Af en toe, bij mij wel.

(Zeer smalle weg, Duitsland net wegwerkzaamheden, of bij een afrit, of bij wisselen 2 rijstroken met gewoon richting aan)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Radiodurans
  • Nu online
Poeh poeh, ben in de markt voor een AWD EV (heb tot nu toe voornamelijk Subaru’s gehad) maar die Model Y RWD voor 50k€ lonkt wel heel erg :*)

Kan voor 16k€ méér eigenlijk nauwelijks mijn AWD voorliefde verantwoorden -O- Hopelijk ga ik daar geen spijt van krijgen.

Moet ik nog wel even all seasons regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Radiodurans op 07-11-2022 20:20 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Radiodurans
  • Nu online
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Radiodurans op 07-11-2022 20:20 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:53
Betreffende Phantom braking: ik rijdt woon/werk altijd op Chill, is ook één streep snelweg dus lekker relaxed, soms lange stukken op de AP (heb geen FSD of EAP) en heb een paar keer gemerkt dat de auto remt wanneer ik links naast een vrachtwagen rijdt/inhaal. Echter nooit hele heftige rem reacties.

Zijn de phantom brake reacties dan ook meer 'Chill' in 'Chill' modus?

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04-2025
Nilis76 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:19:
Sinds gisteren krijg ik telkens de volgende melding[Afbeelding]

Maar serviceafspraak ingeschoten. Meer mensen ervaringen met deze melding?
Er schijnt iets mis te zijn met het batterijpakket. Dit dient vervangen te worden. Krijg alleen een remanufactured (refurbished) batterijpakket….

• Nilis76
Gaat trouwens om een model 3 performance van 9 maanden oud.

• ybos
Nilis76 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:06:
[...]

Er schijnt iets mis te zijn met het batterijpakket. Dit dient vervangen te worden. Krijg alleen een remanufactured (refurbished) batterijpakket….
Hmmm zou mij geen fijn gevoel geven, een refurbished pakket bij n auto van 9 maanden oud. Mijn gevoel zou zijn dat je een gemiddeld slechtere batterij terug zou krijgen dan een "goeie" accu van 9 maanden oud.
Gevoel is alleen nergens mee te vergelijken :X

Wat is je km stand :?

• Nilis76
29.000 km. Was mijn reactie ook. Kreeg te horen dat ik twee opties had. Of refurbished accepteren of ze maken hem gewoon niet.
Nilis76 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:25:
29.000 km. Was mijn reactie ook. Kreeg te horen dat ik twee opties had. Of refurbished accepteren of ze maken hem gewoon niet.
Tja. Welkom bij Tesla “Support”. Volgens mij heb je recht op een nieuw pack. Maar goed, dan zul je richring rechtbijstand moeten. Anders alleen het pack accepteren als je EPA rating weer zo goed als nieuw is.

• ybos
Nilis76 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:25:
Poe, dat is nogal wat. Snap niet dat ze daar niet wat klantvriendelijker in worden.
Zou eigenlijk eens voor de grap de jaarcijfers van 2021 moeten opvragen. Ben benieuwd of een Tesla NL grof geld verdiend of dat het vooral naar Tesla hoofdkantoor gaat (de winst dan).
Als het het laatste geval is, snap ik het standpunt wel een beetje, maar klantvriendelijk is het niet.

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:56
Ik heb mijn Model 3 LR (2019, met restyled interieur en warmtepomp) afgelopen maand ingeleverd i.v.m. switch naar een andere werkgever. Ik heb deze week bij mijn nieuwe werkgever een Model 3 Performance (2021) in ontvangst genomen. Ten opzichte van mijn vorige leaseauto zijn er twee dingen die me opvallen waarbij ik me afvraag of dit een defect is of een feature.
  1. Het klepje op het middenconsole in mijn oude M3 LR sloot d.m.v. soft close. In mijn huidige M3 Performance is het een soort horizontale guillotine die dicht vliegt. Is dit aangepast in versies na 2019 of zou er een veertje kapot zijn?
  2. De auto maakt tijdens laden en rijden veelal een beetje een brommend geluid. Als ik het zo moeten duiden zou ik denken dat dit van de warmtepomp afkomt. Mijn vorige M3 LR had ook een warmtepomp, maar maakte dit geluid niet. Zijn de warmtepompen luidruchtiger geworden of is een bezoekje aan een servicepunt aan te bevelen?

• Aeonis
hutch schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:59:
Ik heb mijn Model 3 LR (2019, met restyled interieur en warmtepomp) afgelopen maand ingeleverd i.v.m. switch naar een andere werkgever. Ik heb deze week bij mijn nieuwe werkgever een Model 3 Performance (2021) in ontvangst genomen. Ten opzichte van mijn vorige leaseauto zijn er twee dingen die me opvallen waarbij ik me afvraag of dit een defect is of een feature.
  1. Het klepje op het middenconsole in mijn oude M3 LR sloot d.m.v. soft close. In mijn huidige M3 Performance is het een soort horizontale guillotine die dicht vliegt. Is dit aangepast in versies na 2019 of zou er een veertje kapot zijn?
  2. De auto maakt tijdens laden en rijden veelal een beetje een brommend geluid. Als ik het zo moeten duiden zou ik denken dat dit van de warmtepomp afkomt. Mijn vorige M3 LR had ook een warmtepomp, maar maakte dit geluid niet. Zijn de warmtepompen luidruchtiger geworden of is een bezoekje aan een servicepunt aan te bevelen?
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Een Model 3 LR van 2019 kan niet met "restyled interieur" en warmtepomp geleverd zijn. De warmtepomp kwam pas eind 2020 in de Model 3. Je 2019 M3 had dus de ouderwetse 'kachel', en nu bij je 2021 versie heb je wél een warmtepomp. Of een warmtepomp een brommend geluid geeft weet ik niet? Kan iemand dat bevestigen?

Qua design is ook het interieur pas eind 2020 gewijzigd naar de nieuwe middenconsole, met standaard draadloze laders aanwezig, USB C en geen vingerprint-glossy-zwarte klepjes meer. De 'soft touch' klep is vervangen door een grijs schuifje. Als het goed is zou die langzaam moeten sluiten als je het schuifje een klein duwtje naar voren geeft?

• harmen76
  • Laatst online: 10:46
Radiodurans schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:17:
Poeh poeh, ben in de markt voor een AWD EV (heb tot nu toe voornamelijk Subaru’s gehad) maar die Model Y RWD voor 50k€ lonkt wel heel erg :*)

Kan voor 16k€ méér eigenlijk nauwelijks mijn AWD voorliefde verantwoorden -O- Hopelijk ga ik daar geen spijt van krijgen.

Moet ik nog wel even all seasons regelen.
Herkenbaar hier ook een voorliefde voor AWD. Ook wij waren in de markt voor een EV, waarbij de MY RWD een zeer aantrekkelijk aanbod is. Na lang twijfelen hebben wij uiteindelijk toch gekozen voor een MY LR, omdat deze toch beter bij onze 'use-case' past.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar all seasons kosten ook geld ;)

Wat bij ons geholpen heeft bij het maken van de keuze is te kijken naar 'total cost of ownership' van beide uitvoeringen. De extra kosten voor een MY LR waren wel even slikken, maar als lange termijn aanschaf was deze uitvoering het voor ons toch waard. Met de MY RWD moesten we o.a. voor onze vakanties toch te veel consessies doen (die dan ook weer geld kosten en indirect meewegen in de TCO).

Succes met je keuze en hopelijk krijg je geen spijt d:)b

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Nilis76 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:06:
[...]

Ouch…

Enig idee wat er mis mee Is? Cellen kapot?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• hutch
  • Laatst online: 06:56
Aeonis schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:35:
[...]

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Een Model 3 LR van 2019 kan niet met "restyled interieur" en warmtepomp geleverd zijn. De warmtepomp kwam pas eind 2020 in de Model 3. Je 2019 M3 had dus de ouderwetse 'kachel', en nu bij je 2021 versie heb je wél een warmtepomp. Of een warmtepomp een brommend geluid geeft weet ik niet? Kan iemand dat bevestigen?

Qua design is ook het interieur pas eind 2020 gewijzigd naar de nieuwe middenconsole, met standaard draadloze laders aanwezig, USB C en geen vingerprint-glossy-zwarte klepjes meer. De 'soft touch' klep is vervangen door een grijs schuifje. Als het goed is zou die langzaam moeten sluiten als je het schuifje een klein duwtje naar voren geeft?
My bad, ik zat er een jaar naast |:( . Mijn vorige LR was een 2020 versie. Dus wel met nieuw interieur en warmtepomp. Dat klepje zal ik in elk geval laten nakijken de eerstvolgende keer bij een bezoek aan Tesla.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:42
Ik heb een proefrit gereden weken terug in een model Y performance. Toen ik mijn mobiel neerlegde op het draadloze pad ging die niet opladen heb een Samsung galaxy s22. Ondersteund tesla alleen apple of zo?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• izzet3838
Oekol schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:51:
Ik heb een proefrit gereden weken terug in een model Y performance. Toen ik mijn mobiel neerlegde op het draadloze pad ging die niet opladen heb een Samsung galaxy s22. Ondersteund tesla alleen apple of zo?
Proefrit gedaan met een y performance 3 weken terug, ik en een vriend die mee was hebben beide een s22 ultra, en hebben beide tegelijkertijd onze telefoons kunnen opladen tijdens de rit.

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:16
izzet3838 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:20:
[...]

Proefrit gedaan met een y performance 3 weken terug, ik en een vriend die mee was hebben beide een s22 ultra, en hebben beide tegelijkertijd onze telefoons kunnen opladen tijdens de rit.
Mijn ervaring is dat vooral het formaat toestel bepaald of hij goed oplaad op de lader in de Model Y.
Zelf heb ik een iPhone 12 mini en die laad niet altijd goed op. Een grotere toestel wel.
Als ik iets onder mijn toestel leg is het probleem opgelost.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:42
bartzzz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:24:
[...]

Mijn ervaring is dat vooral het formaat toestel bepaald of hij goed oplaad op de lader in de Model Y.
Zelf heb ik een iPhone 12 mini en die laad niet altijd goed op. Een grotere toestel wel.
Als ik iets onder mijn toestel leg is het probleem opgelost.
Hm dat wordt testen dan. Binnenkort wordt mijn model Y besteld *O*

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Ikzelf heb een Iphone 12 pro max dat heel traag oplaad omdat die te groot is voor de charging pad. Is daar een oplossing voor ? Gezien ik savonds zonder batterij val, zou het wel aangenaam zijn moest ik deftig kunnen opladen in de wagen.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

MitchVL schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:19:
Ikzelf heb een Iphone 12 pro max dat heel traag oplaad omdat die te groot is voor de charging pad. Is daar een oplossing voor ? Gezien ik savonds zonder batterij val, zou het wel aangenaam zijn moest ik deftig kunnen opladen in de wagen.
USB kabel aansluiten?

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Het zou spijtig zijn om toch nog via een usb Kabel aan te gaan sluiten, terwijl er een charging pad is voorzien.
Natuurlijk als dat de enige oplossing is, dan moet het maar zo.

Ik dacht meer aan een oplossing waarbij je toch nog de charging pad zou kunnen gebruiken door middel van een apparaat tussenin, of een DIY oplossing. Mijn eigen research geeft hier geen resultaten.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

MitchVL schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:27:
[...]

Het zou spijtig zijn om toch nog via een usb Kabel aan te gaan sluiten, terwijl er een charging pad is voorzien.

Ik dacht meer aan een oplossing waarbij je toch nog de charging pad zou kunnen gebruiken door middel van een apparaat tussenin, of een DIY oplossing. Mijn eigen research geeft hier geen resultaten.
Als het zo is dat hij wellicht in het midden van de pad beter laad, zou je een soort van frame kunnen maken dat hij altijd netjes in het midden van de pad ligt.

Ik kan met mijn 3D printer zelf zoiets in elkaar draaien, maargoed, die moet je dan wel net hebben ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 08-11-2022 08:59 ]

Damian schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:28:
[...]

Als het zo is dat hij wellicht in het midden van de pad beter laad, zou je een soort van frame kunnen maken dat hij altijd netjes in het midden van de pad ligt.

Ik kan met mijn 3D printer zelf zoiets in elkaar draaien, maargoed, die moet je dan wel net hebben ;)

-edit-

Kijk, er was al iemand zo slim ;)

https://www.thingiverse.com/thing:4700558
Maar dat is voor een Jeda wireless charger, niet voor de ingebouwde.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

bilgy_no1 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:47:
[...]

Maar dat is voor een Jeda wireless charger, niet voor de ingebouwde.
Ah ok, maargoed. Idee is gewoon iets van een verhoging maken zodat hij wat meer in het midden komt te liggen van de ingebouwde pad.

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:16
Damian schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:28:
[...]

-edit-

Kijk, er was al iemand zo slim ;)

https://www.thingiverse.com/thing:4700558
Het voorbeeld is alleen niet van de huidige model Y ;)
Damian schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:48:
[...]

Ah ok, maargoed. Idee is gewoon iets van een verhoging maken zodat hij wat meer in het midden komt te liggen van de ingebouwde pad.
Snap ik. Wilde alleen voorkomen dat mensen onnodig aan het printen gaan... 😁

Zelf overigens geen probleem met de Xperia 1 II. Een vrij lange, maar wat smallere Android telefoon. Ging direct laden.

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 10:21
Ik heb een S22 Plus en in mijn Y (van eind september dit jaar) gaat het laden prima. Mijn vriendin heeft een S22, in een hoesje, en die laadt ook prima.

Bij onze proefritten in juni had ik soms ook dat de telefoon niet wilde laden, misschien dat ze nu betere chargepads gebruiken?

• this
[...]

Dat gebeurt ook als je zelf rijdt. Al is het in mindere mate.
Ik heb hier bijvoorbeeld in de buurt een boerenweg met verharde berm waar je op moet rijden als er een tegenligger is (baan is net te smal voor 2 auto's om comfortabel naast elkaar te rijden). En als je niet serieus vertraagt voor je de berm oprijdt, gaan echt alle alarmbellen af en stuurt de auto tegen om je op de baan te houden.

Deze instelling kan je wel afzetten, maar reset elke rit opnieuw.

Phantom brakes heb ik wel nog niet voorgehad bij zelf rijden. Enkel alarmen en tegensturen.

• this
Wat is eigenlijk de procedure voor het stoppen met laden?
Is er een gebruiksvriendelijke manier om de lader uit de wagen te krijgen?
Want in de auto stappen om de laadpoort te ontgrendelen
of de gsm app openen om de laadpoort te ontgrendelen
of de koffer openen om manueel de laadpoort te ontgrendelen
vind ik niet meteen gebruiksvriendelijk.
Ik hoop dat ik iets mis?

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:24
Ik heb de model Y LR én een iPhone 12 Pro Max. Komende donderdag moet ik weer 125km heen en 125km terug rijden voor mijn werk, waarbij ik een werkdag van 9 uur heb. Ik zal den telefoon overdag niet opladen en eens voor jou gaan meten hoeveel % ik er tijdens de rit bij krijg. Ik heb namelijk niet het gevoel dat mijn telefoon traag laadt. Ik gebruik overigens géén hoesje.

Echt snel laadt het ook niet op: bekabeld via mijn MacBook gaat het veel sneller. Maar ik verwacht ook geen dergelijke snelheden in de auto via wireless.

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 15:22

Lagune

Its time for warp

this schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:06:
Ik hoop dat ik iets mis?
laadkabel met een knopje kopen
(koop er gelijk een van 7 meter en je kan op smalle parkeergarages ook vooruit inparkeren 8))

[ Voor 7% gewijzigd door Lagune op 08-11-2022 09:19 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

MitchVL schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:27:
[...]

Alternatief is gewoon geen iPhone nemen (hoe dan ook een slecht idee) en een fatsoenlijk formaat en kwaliteit telefoon nemen (iets met Android het liefst)

:+

* Notna rent

Een wat serieuzere reactie: je zou kunnen kijken naar een losse QI pad met lightning connector en het op die manier proberen. Maar mooi zal het niet zijn

Xbox Live ID:Notna8310

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

this schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:06:
Ik hoop dat ik iets mis?
Als de auto nog aan het laden is zul je toch echt het laden moeten onderbreken, in de auto, in de app of misschien aan de laadpaal.
Als ik thuis met de grannycharger heb geladen en de auto is klaar, dan is de auto ontgrendelen voldoende om ook de laadpoort te ontgrendelen. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het ook zo werkt als ik met type2 aan het laden ben.

• Aeonis
Toevallig een hoesje om je telefoon? Dat wil wel eens problemen geven met dikke hoesjes, of een materiaal wat de boel verstoort.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
Ik heb 11 pro max, en nog nooit problemen mee. Volgens mij bijna exact zelfde formaat met 12 pro max toch?

Life is too short to drive boring cars

Pagina: 1 ... 377 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: