Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 376 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.592 views

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:29
Welke vinden jullie mooier? De Model Y Performance black of white?

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 10:21
Sunri5e schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:25:
Ik vind persoonlijk wit mooier. Ik heb de Y LR in die kleur. Bij de performance vindt ik wit wel mooi omdat het spoilertje en de velgen dan mooi afsteken

Maar de nieuwe rood uit Duitsland is helemaal :9~

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08-2025
De zwarte natuurlijk want die heb ik zelf :)

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-01 08:13
Maar de vraag is, welke vind je zelf mooier?

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:12
SirLct schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:01:
[...]

Onder mn M3P kon ik gewoon W index krijgen op 20 inch. Ook geprobeerd op autobahn, 262 op de teller en de banden zijn niet ontploft. Wel 92 load dus voor MYP niet interessant. Ach ja, ik kan niet eens een trekhaak monteren op M3P :+
W=tot 270km/u dus dat lijkt me logisch
Zwart. Maar weet niet of ik zou betalen voor een mindere lak. Zou denk ik wit nemen daarom. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TNJ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:23:
Schijnbaar een mogelijk probleem bij de punten voor de garagelift: Nextmove bericht dat modellen van tussen 2019 en half 2021(?) met beschadigde/ingescheurde "lift-ogen" niet door de TÜV (APK) gaan komen.

[YouTube: nextnews: 30ct Ionity, Tesla Serienfehler, Ioniq-Aus, Verbrenner-Verbot, neuer VW ID, Polestar 3]
Is dit inmiddels geen probleem meer?

De enige terugroepactie die ik heb staan is die van de kabelboom van de kofferklep waar ik ook nooit meer wat van heb gehoord. Of moet je Tesla zelf bellen voor een afspraak?

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Ondanks dat ik zwarte auto's best mooi vind (al moet je ze vaak poetsen), is zwart net de ene kleur die ik nooit op een Model Y zou nemen. De rest van de line up van Tesla kan wel zwart goed verdragen.
Maar imo de Y heeft er de voorkant niet voor. Kijk je van zijkant of achterkant, dan is het wel weer mooi.
Alleen als je van voor kijkt, dus wanneer je eentje ziet als tegenligger, vind ik het gewoonweg lelijk.
Dank je voor de tip.
Ik zie daar trip A en trip B, gelukkig zijn die nog nooit gereset.
Als je die zou resetten, kan je dan nog achterhalen wat het verbruik is sinds het begin?

Verwijderd

this schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:23:
[...]

Dank je voor de tip.
Ik zie daar trip A en trip B, gelukkig zijn die nog nooit gereset.
Als je die zou resetten, kan je dan nog achterhalen wat het verbruik is sinds het begin?
Ik dacht dat daar ook stond sinds de eeuwigheid, maar dat weet ik net zeker. Ik heb Trip A iig nog nooit gereset om dezelfde reden.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
JTHZZ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:13:
[...]

W=tot 270km/u dus dat lijkt me logisch
Haha was niet een serieuse post van mij :+
Ik wou @Chonn plagen, heb je een performance model, mag je pak beet 4 maanden niet harder dan 190 :D

Life is too short to drive boring cars

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:12
SirLct schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:01:
[...]

Onder mn M3P kon ik gewoon W index krijgen op 20 inch. Ook geprobeerd op autobahn, 262 op de teller en de banden zijn niet ontploft. Wel 92 load dus voor MYP niet interessant. Ach ja, ik kan niet eens een trekhaak monteren op M3P :+
Uiteraard kan je W snelheidsindex nemen, maar voor winterbanden vind ik H (210 km/u) of V (240 km/u) snelheidsindex genoeg (en is ook goedkoper), daarnaast heb ik niet de behoefte om richting wintersport de MYP topsnelheid te gaan testen ;)

MY LR QuickSilver 2023 :-)

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50
De nieuwe Midnight Cherry Red kleur ;)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Even een succes story?
Vorige software upgrade (waarbij schouderblik camera hoger op je dashboard kwam te staan) zorgde ervoor dat grootlicht+remsensor aangaat bij AutoPilot.
Grootlicht werkt niet super, maar je kon de funtie niet meer uitzetten. Logisch ook: autopilot heeft het beste zicht nodig voor succesvolle werking - echter: veel auto's knipperen omdat je hun oogbollen eruit brandt.
Ik heb Tesla gebeld; en ze hadden meer meldingen gehad, en doorgegeven aan de ontwikkelaars.
'ja ja'- zou je zeggen.
Gisteren een nieuwe software update; en op autopilot kun je auto-grootlicht weer uitzetten.
Dat is toch tof?!!
Legacy automakers - go home!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:32
Ik ga morgen weer een tweedehandsje bekijken 2019 LR, 70k km op de teller en 64x gesupercharged. Is 64 veel of weinig?
I guess dat je eigenlijk vrij weinig aan dat nummer hebt, want het gaat natuurlijk uiteindelijk om de degradatie..

Mixed Reality dev

• this
  • Nu online
Menesis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:39:
Ik ga morgen weer een tweedehandsje bekijken 2019 LR, 70k km op de teller en 64x gesupercharged. Is 64 veel of weinig?
I guess dat je eigenlijk vrij weinig aan dat nummer hebt, want het gaat natuurlijk uiteindelijk om de degradatie..
Waar kan je dat nummer achterhalen?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Blasterxp schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:34:
[...]
Gisteren een nieuwe software update; en op autopilot kun je auto-grootlicht weer uitzetten.
Dat is toch tof?!!
Je kon het vanaf het begin al uitzetten nadat je AP had geactiveerd. Of bedoel je dat je deze nu in de instellingen kan instellen dat auto-grootlicht überhaupt niet aan gaat bij het activeren van AP?
Zo ja: welke versie is dit? Dan wacht ik nog even totdat die is aangeboden met upgraden.

• Menesis
this schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ik weet niet waar de verkoper dat vandaag haalde, leek op een CSV bestandje.

Mixed Reality dev

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:10
Even een succes story?
Vorige software upgrade (waarbij schouderblik camera hoger op je dashboard kwam te staan) zorgde ervoor dat grootlicht+remsensor aangaat bij AutoPilot.
Grootlicht werkt niet super, maar je kon de funtie niet meer uitzetten. Logisch ook: autopilot heeft het beste zicht nodig voor succesvolle werking - echter: veel auto's knipperen omdat je hun oogbollen eruit brandt.
Ik heb Tesla gebeld; en ze hadden meer meldingen gehad, en doorgegeven aan de ontwikkelaars.
'ja ja'- zou je zeggen.
Dat is toch tof?!!
Je kon het toch al uitzetten door hendel naar achter? of bedoel je uberhaupt dat hij nooit meer aangaat?

Ik heb overigens liever dat software werkt voordat het geimplementeerd wordt, zeker als het om veiligheids opties gaat, niet "snel repareren". Dan kunnen ze veel van hun eigen fouten vieren. In een grote maintenance organisatie hadden ze het motto "we don't celebrate fast repairs, we celebrate no breakdowns". En dat zou het motto moeten zijn

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 04-11-2022 10:48 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
Menesis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:39:
64 keer suspercharging betekent ca 64 x 300km aan range of zo'n 18000 km.
Dat is voor die auto zo'n 25% wat meer is dan het gemiddelde denk ik.

De vraag is: is supercharging nu echt slecht voor de batterij als die in normale omstandigheden (juiste temperatuur, en laden tot ca 80%) wordt uitgevoerd.
Ik denk dat regelmatig thuis laden tot 100% slechter is...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 15:22

Lagune

Its time for warp

this schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:40:
[...]

heb het bjorn al een paar keen zien uitlezen maar via tessie en de api staat het er niet tussen

heb je dongle voor nodig perhaps?

• Menesis
Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:52:
[...]

De vraag is: is supercharging nu echt slecht voor de batterij als die in normale omstandigheden (juiste temperatuur, en laden tot ca 80%) wordt uitgevoerd.
TeslaBjørn had daar een interessant stukje over: hij vergeleek zijn Model3 (MC Hammer) met een Model3 die continue wordt verhuurd. Die huurwagen werd voor elke klant tot 100% geladen en rond de 50-50 supercharging vs slowcharging, maar toch had hij minder degradatie dan zijn eigen auto, MC hammer.
ergens hier rond de 8 minuten: YouTube: No issues on Tesla Model 3 LR after 2 years 70k km

[ Voor 2% gewijzigd door Menesis op 04-11-2022 11:02 . Reden: updaate van youtube tijdstip ]

Mixed Reality dev

• this
  • Nu online
[...]

Ik heb nog maar 1x gesupercharged en dat was maar voor een kleine 100km aan range.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Even een succes story?
'ja ja'- zou je zeggen.
Dat is toch tof?!!
Tja, succes story? Ik vind de updates ook wel fijn, maar jammer dat ze vaak twee stappen vooruit, één achteruit zetten.
Ze hadden dat automatische grootlicht gewoon moeten fixen, zodat dat fatsoenlijk werkt. Of eindelijk eens werk maken van matrix-LED lampen.

Voor alles wat Tesla met software kan vind ik sommige zaken echt onder de maat. Dit is geen succes story, dit is een domme fout fixen

Nog steeds zou ik voor de volgende auto waarschijnlijk weer bij Tesla willen shoppen, maar ik vind het echt droevig dat ze in 2022 nog steeds geen adaptieve verlichting aanbieden, een fatsoenlijke implementatie van Android Auto/Carplay óf de mogelijkheid om apps te draaien binnen de Tesla software en dat zaken zoals TACC zelfs verslechteren (kan niet meer op volgafstand 1 worden gezet).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50
Jeroenneman schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:04:
[...]
maar ik vind het echt droevig dat ze in 2022 nog steeds geen adaptieve verlichting aanbieden
Dat mag in Amerika pas sinds februari dit jaar. Gezien Telsa een Amerikaans bedrijf is snap ik wel dat ze daar nog niet veel moeite in hebben gestoken.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Myrdhin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:07:
[...]

Dat mag in Amerika pas sinds februari dit jaar. Gezien Telsa een Amerikaans bedrijf is snap ik wel dat ze daar nog niet veel moeite in hebben gestoken.
Dan lopen ze dus al meer dan een half jaar achter op mogelijkheden. En zelfs daarvoor monteerden ze al hardware die adaptieve functies prima had kunnen ondersteunen.

In December al konden de lampen "Tesla" projecteren voor de lightshows gimmicks. Was best leuk, maar ik zou toch meer hebben aan fatsoenlijke lampen, dan aan lampjes die alleen iets doen tijdens een lightshow.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:22

Damian

Insane Obtrusion

Jeroenneman schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:15:
[...]

Dan lopen ze dus al meer dan een half jaar achter op mogelijkheden. En zelfs daarvoor monteerden ze al hardware die adaptieve functies prima had kunnen ondersteunen.

In December al konden de lampen "Tesla" projecteren voor de lightshows gimmicks. Was best leuk, maar ik zou toch meer hebben aan fatsoenlijke lampen, dan aan lampjes die alleen iets doen tijdens een lightshow.
Oja tuurlijk, ze gaan dure hardware stoppen in een auto, die door de klant niet gebruikt mag/kan worden, maar wel betaald moet worden... Erg logisch ;)

Alsof Tesla die techniek niet snapt en niet zo inbouwt wanneer het wel toegestaan zou zijn.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• this
  • Nu online
Jeroenneman schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:15:
[...]

Dan lopen ze dus al meer dan een half jaar achter op mogelijkheden.
Je laat dit overkomen alsof dit veel is. Ik vind een half jaar echt niets in deze industrie.

• Blasterxp
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:04:
[...]

Ze hadden dat automatische grootlicht gewoon moeten fixen, zodat dat fatsoenlijk werkt. Of eindelijk eens werk maken van matrix-LED lampen.

Voor alles wat Tesla met software kan vind ik sommige zaken echt onder de maat. Dit is geen succes story, dit is een domme fout fixen
Ik vind je insteek te negatief. Mijn aankoop is met de ontwikkelingen beter geworden, en daar ben ik blij mee.
Met software kun je de huidige (reeds mijn bezit) geen matrix-led lampen maken. Ik vind dat je zo iets niet kunt verwachten.
Als jij vindt dat dat onderdeel moet zijn, kun je een auto uitzoeken die daaraan voldoet.

Het is geen onwil dat de grootlichtassisent nu werkt zoals hij doet. Wie weet kunnen ze daar nog iets aan sleutelen; ik wacht het rustig af.

De implementatie die ik had zette grootlicht telkens weer aan, als je hem nu onderbreekt tijdens autopilot blijft hij uitgeschakeld. Dat werkt prettig; extra if-lusje maakt mijn beleving prettiger - en voor de andere automobilisten ook.
Wellicht dat Applecarpay, of Andriod auto ooit als een soort flighing popup in het huidige dashboard getoond kan worden. Ik mis het niet en vind het huidige scherm geweldig. Oh, en jij niet - ook prima.

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Kan iemand bevestigen dat automatisch grootlicht weer volledig uitgeschakeld kan worden? En zo ja, in welke software versie? En dan bedoel ik niet de hendel naar achter drukken, daarmee kon je het wel uitschakelen, maar de eerstvolgende lane-change waarbij je AP weer activeert stond het weer aan.

• Aeonis
Daarnaast: weet iemand wanneer de eerste Quicksilver of Midnight Cherry Red auto's geleverd gaan worden? Ben benieuwd naar foto's van gebruikers :) er staan nu alleen promotie-foto's online van Tesla zelf.
Blasterxp schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:32:
[...]

Ik vind je insteek te negatief. Mijn aankoop is met de ontwikkelingen beter geworden, en daar ben ik blij mee.
Met software kun je de huidige (reeds mijn bezit) geen matrix-led lampen maken. Ik vind dat je zo iets niet kunt verwachten.
Als jij vindt dat dat onderdeel moet zijn, kun je een auto uitzoeken die daaraan voldoet.

Het is geen onwil dat de grootlichtassisent nu werkt zoals hij doet. Wie weet kunnen ze daar nog iets aan sleutelen; ik wacht het rustig af.

De implementatie die ik had zette grootlicht telkens weer aan, als je hem nu onderbreekt tijdens autopilot blijft hij uitgeschakeld. Dat werkt prettig; extra if-lusje maakt mijn beleving prettiger - en voor de andere automobilisten ook.
Wellicht dat Applecarpay, of Andriod auto ooit als een soort flighing popup in het huidige dashboard getoond kan worden. Ik mis het niet en vind het huidige scherm geweldig. Oh, en jij niet - ook prima.
Tja, beetje persoonlijk denk ik. Ik heb de Model 3 nu 3,5 jaar. In het eerste jaar is hij echt "beter" geworden. De laatste 2,5 jaar is dat niet meer het geval vind ik. (Dan heb ik het over OTA, de nieuwe MYs zijn natuurlijk qua hardware wel degelijk beter geworden.) Paar nutteloze (imho) features en slopen van technology zoals radar dat voor mij prima werkte. Ik hoef geen FSD en dus geen Tesla Vision. Helaas heb ik die keuze als rijder niet. Nou ja, de update heb ik nu nog niet geinstalleerd maar zal wel een keer gepushed worden. Ik ben nog steeds blij met de auto en zou waarschijnlijk zo weer een Tesla nemen maar niet omdat de auto nou zoveel beter wordt.

[...]

Ik heb nu 65k gereden en zit ook wel aan dat aantal SuCs. Zoveel vind ik dat niet. Als je een rit van 1000km maakt SuC je al snel met die auto 4 keer. De eerste ±300km leg je met de AC geladen kilometers af dus het is dan 700/4 eerder 175/200km per Suc sessie.

Denk ook wel dat SuCen slechter is dan 60 keer tot 100% laden en dan vrij snel wegrijden. De stress op de cellen bij SuCen is vrij groot omdat Tesla redelijk de limiet op zoekt.

• Aeonis
Aeonis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:38:
Daarnaast: weet iemand wanneer de eerste Quicksilver of Midnight Cherry Red auto's geleverd gaan worden? Ben benieuwd naar foto's van gebruikers :) er staan nu alleen promotie-foto's online van Tesla zelf.
Na lang zoeken heb ik trouwens wel deze foto weten te vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpsVGtq4Ag3fQ1SfFA-S5ZaSTLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JxQv91NOzdrxR1ciFNjxaXo.jpg?f=fotoalbum_large

Stond op Instagram bij een vaag account (21 okt '22). Geen idee of het een "echte" quicksilver is, of dat de foto bewerkt is of de auto gespoten/gewrapped is. Herkent iemand het kenteken / land? Het lijkt een MYP door de spoiler, maar de rode streep onder 'dual motor' ontbreekt.

Op een forum stond nog dit artikel: https://www.tesmanian.com...-been-spotted-in-the-wild maar daar heb ik mijn twijfels bij. Het is een ouder artikel van februari, en een Amerikaanse auto, terwijl de kleur in Amerika (nog) niet uitgebracht wordt. De auto op de foto's lijkt gewrapped i.p.v. gespoten (doffere kleur).

[ Voor 5% gewijzigd door Aeonis op 04-11-2022 11:52 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:55
Even een succes story?
'ja ja'- zou je zeggen.
Dat is toch tof?!!
Heb ik de Sexy buttons voor niks gekocht :+
(nog zat andere leuke features :Y )

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
Even een succes story?
'ja ja'- zou je zeggen.
Dat is toch tof?!!
En welke SW draait er nu?
Ik zit voor precies het grootlicht-issue alle updates even te blokkeren...
(nu staat 2022.36.6 klaar)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51
Blasterxp schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:32:
[...]
[...]
Ik hoop dat ze hetzelfde met de ruitenwissers doen, dat in het geval dat ze raar gaan doen dat ik ze dan kan overrulen. Heb al een paar keer gehad dat hij zomaar gaat roepen dat het slecht weer is en de ruitenwissers in stormstand zet, zelfs bij kraakhelder en droog weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXAsRoJ4xPN21g53Pxe3DAqYIMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QqSOE84Wzyi5c0P6uzxoL7VO.png?f=fotoalbum_large

• Frituurpanda
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-01 22:14
Ik kreeg deze week interessant genoeg voor de tweede keer deze melding terwijl ik absoluut zeker weet geen enkele waarschuwing te hebben gehad tijdens de rit. Niet één keer de bekende blauwe waarschuwing gezien. Dit ontstond na ~20min in dezelfde baan te rijden.. Ben benieuwd of het de recente update (2022.36.6) is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URspS7QVbDyPWaN9Kf73PTaTb4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuznkB8ORtlxIsgORrUZI4Sy.jpg?f=fotoalbum_large

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:59

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Aeonis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:38:
Ik heb een Quicksilver MYP in bestelling, mijn levering is pas verwacht in Q2 2023 helaas. Ik verwacht niet dat dit jaar al de nieuwe kleuren geleverd gaan worden, denk dat de nieuwe lakstraat hiervoor nog niet in productie is.

• Lagune

Lagune

Its time for warp

pimk schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:01:
[...]

En welke SW draait er nu?
Ik zit voor precies het grootlicht-issue alle updates even te blokkeren...
(nu staat 2022.36.6 klaar)
dit is alleen het handmatig uitzetten van auto high beam? en volgens mij kon dat al vanaf de update dat ie automatisch aangaat (v24.6) ?

• Jeroenneman

Jeroenneman

Damian schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:26:
[...]

Oja tuurlijk, ze gaan dure hardware stoppen in een auto, die door de klant niet gebruikt mag/kan worden, maar wel betaald moet worden... Erg logisch ;)

Alsof Tesla die techniek niet snapt en niet zo inbouwt wanneer het wel toegestaan zou zijn.
Ik kan weinig maken van je reactie.

De hardware zit sinds enkele model jaren in de auto's. We wachten al behoorlijk lang op de software die de hardware ook gaat moeten aansturen.

Dit zijn gewoon feiten, niet dingen die logisch of onlogisch zijn.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
Lagune schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:42:
[...]

dit is alleen het handmatig uitzetten van auto high beam? en volgens mij kon dat al vanaf de update dat ie automatisch aangaat (v24.6) ?
IDK. Ik sta nu nog op 2022.20.8

• Caelorum
  • Nu online
Aeonis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:35:
Kan iemand bevestigen dat automatisch grootlicht weer volledig uitgeschakeld kan worden? En zo ja, in welke software versie? En dan bedoel ik niet de hendel naar achter drukken, daarmee kon je het wel uitschakelen, maar de eerstvolgende lane-change waarbij je AP weer activeert stond het weer aan.
Deze vraag stelde ik ook al, maar niemand die antwoord lijkt te willen geven.

Dus nogmaals: Kan je automatisch grootlicht nu permanent uitzetten bij AP in de nieuwe software? En vanaf welke versie is dat? Ik zit namelijk nog op een pre-debakel software en wil graag updaten voor andere features, maar dit is gewoon een blocker voor mij.

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:45

ThaDude

Hang Loose

Caelorum schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:05:
[...]

Dus nogmaals: Kan je automatisch grootlicht nu permanent uitzetten bij AP in de nieuwe software? En vanaf welke versie is dat? Ik zit namelijk nog op een pre-debakel software en wil graag updaten voor andere features, maar dit is gewoon een blocker voor mij.
NEE dit kan niet.. Je moet elke keer handmatig highbeam uitzetten. Regensensor kan alleen op stand 1,2,3 en auto.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Caelorum schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:05:
[...]

ik zit op 36.6 en daar kan het niet, alleen handmatig met het stokkie

in v40 ook niet trouwens of het moet een undocumented change zijn :)

heeft iemand trouwens al blended braking ? volgens notateslaapp zou het ook in NL released zijn, is nu zelfs al een lampie voor (Regen Blend Indicator Light) maar heb nog niks

[ Voor 23% gewijzigd door Lagune op 04-11-2022 13:17 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:10
Even een succes story?
'ja ja'- zou je zeggen.
Dat is toch tof?!!
Welke SW versie is dit nou? want niemand anders lijkt dit te kunnen

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

JohanB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:16:
[...]

Welke SW versie is dit nou? want niemand anders lijkt dit te kunnen
Het is in ieder geval niet 2022.40.4. Die heb ik sinds vanochtend en daar is het nog steeds, ondanks dat Automatisch grootlicht in de Verlichting settings uit staat, dat het lichtgrijze A icoontje verschijnt als je AP aanzet. Net als vroeger. Uitzetten op AP kan door de linkerstalk naar voren te duwen. Elke keer weer, net als eerder.

[ Voor 9% gewijzigd door noo op 04-11-2022 13:44 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
De white versie is goedkoper én de betere lak. (Zwart heel snel steenslag)

Persoonlijk vind ik het ook net wat mooier (maar zwart zie je niet zoveel rijden en is ook mooi)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Tommie12
noo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:41:
[...]

Het is in ieder geval niet 2022.40.4. Die heb ik sinds vanochtend en daar is het nog steeds, ondanks dat Automatisch grootlicht in de Verlichting settings uit staat, dat het lichtgrijze A icoontje verschijnt als je AP aanzet. Net als vroeger. Uitzetten op AP kan door de linkerstalk naar voren te duwen. Elke keer weer, net als eerder.
Ik zou eigenlijk liever hebben dat het grootlicht gewoon goed werkt en geen tegenliggers verblindt, dan mag dat van mij altijd uit staan.
Op mijn Volvo staat grootlicht altijd op automatisch, en dat stoort niemand.
Misschien moet Elon een paar lijnen software kopen van Volvo (of Merc, BMW....)

• Aeonis
Tommie12 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:39:
[...]

Ik zou eigenlijk liever hebben dat het grootlicht gewoon goed werkt en geen tegenliggers verblindt, dan mag dat van mij altijd uit staan.
Op mijn Volvo staat grootlicht altijd op automatisch, en dat stoort niemand.
Misschien moet Elon een paar lijnen software kopen van Volvo (of Merc, BMW....)
Zou het niet een hardware issue zijn die misschien niet met software te fixen is? Als Model 3 eigenaar hoop ik van niet, maargoed nu 3 jaar verder en het werkt nog steeds niet lekker....

Mijn ervaring bij andere auto's is ook dat automatisch grootlicht bijna perfect werkt en aan kan blijven staan, zelfs bij de Honda Jazz van m'n ouders. Wellicht hebben dat soort auto's een 'dedicated' sensor/camera voor het grootlicht systeem en werkt dat gewoon vele malen beter dan de front-facing camera van Tesla? De kwaliteit van mijn voorwaartse camera in de Model 3 (2019) is niet echt super (als ik de dashcam beelden beoordeel). Ik vraag me dus sterk af of automatisch grootlicht ooit goed zal gaan werken met zo'n camera a.d.h.v. een paar software updates. Misschien bij nieuwere modellen wel, met hogere resolutie camera's.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn ervaring is echt anders met een Kia Niro 2019 en een Volvo V60 2020. Bij beide gaat het grootlicht echt te laat uit. Het ergst is dat bij vrachtwagen en hoogteverschillen. Dat komt de cabine boven de vangrail uit voordat je de lichten ziet en schijn je ze vol in hun gezicht.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Tommie12
_eLMo_ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:09:
Mijn ervaring is echt anders met een Kia Niro 2019 en een Volvo V60 2020. Bij beide gaat het grootlicht echt te laat uit. Het ergst is dat bij vrachtwagen en hoogteverschillen. Dat komt de cabine boven de vangrail uit voordat je de lichten ziet en schijn je ze vol in hun gezicht.
Als die cabine onverlicht is, of er geen lampjes bovenop de truck staan, dan kan dat idd gebeuren.

Aeonis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:45:
[...]

Zou het niet een hardware issue zijn die misschien niet met software te fixen is? Als Model 3 eigenaar hoop ik van niet, maargoed nu 3 jaar verder en het werkt nog steeds niet lekker....

Mijn ervaring bij andere auto's is ook dat automatisch grootlicht bijna perfect werkt en aan kan blijven staan, zelfs bij de Honda Jazz van m'n ouders. Wellicht hebben dat soort auto's een 'dedicated' sensor/camera voor het grootlicht systeem en werkt dat gewoon vele malen beter dan de front-facing camera van Tesla? De kwaliteit van mijn voorwaartse camera in de Model 3 (2019) is niet echt super (als ik de dashcam beelden beoordeel). Ik vraag me dus sterk af of automatisch grootlicht ooit goed zal gaan werken met zo'n camera a.d.h.v. een paar software updates. Misschien bij nieuwere modellen wel, met hogere resolutie camera's.
Die kans is zeker heel groot ja. Net als de regen"sensor". Tesla wil alles via de camera doen dus zit er geen sensor op. Vraag me ook af of matrix ooit zo goed gaat werken als op een "premium" merk. Denk het helaas niet.

• this
  • Nu online
_eLMo_ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:09:
Dat is eigenlijk bij alle wagens zo. Ik word nog af en toe verblind door iemand die met automatische grootlichten op rijdt (en dat is niet merken specifiek).
Ook als fietser of voetganger word je vaak niet opgemerkt en blijven ze maar schijnen met grootlichten.

[ Voor 8% gewijzigd door this op 04-11-2022 15:31 ]

• Blasterxp
  • Niet online
noo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:41:
[...]
Uitzetten op AP kan door de linkerstalk naar voren te duwen. Elke keer weer, net als eerder.
Ik heb versie 2022.36.6; Grootlicht functie gaat uit, en blijft uit als je 1 keer aan het stokje zit. Dat lukte eerder niet.

• Maasluip
  • Laatst online: 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blasterxp schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:37:
[...]

Ik heb versie 2022.36.6; Grootlicht functie gaat uit, en blijft uit als je 1 keer aan het stokje zit. Dat lukte eerder niet.
Jawel, het werkt precies zo in 2022.28.2. En dat betekent dus nog altijd dat je in het donker de kans loopt dat het grootlicht onnodig aan gaat als je AP aan zet.

Signatures zijn voor boomers.

Inspired schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:28:
[...]

Die kans is zeker heel groot ja. Net als de regen"sensor". Tesla wil alles via de camera doen dus zit er geen sensor op. Vraag me ook af of matrix ooit zo goed gaat werken als op een "premium" merk. Denk het helaas niet.
De regensensor in andere auto's werkt ook optisch door verandering van lichtinval te detecteren. Bij Hyundai Ioniq 5 zit die er ook soms naast.

De High Beam Assistant werkt in de meeste auto's ook met een camera. Dit doet de Ioniq 5 wel redelijk goed en snel. Desondanks krijg ik regelmatig te maken met flitsende tegenliggers.

Ik denk dat het langzame schakelen bij Tesla en de ruitenwissers beide te maken hebben met software parameters.
bilgy_no1 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:25:
[...]

De regensensor in andere auto's werkt ook optisch door verandering van lichtinval te detecteren. Bij Hyundai Ioniq 5 zit die er ook soms naast.

De High Beam Assistant werkt in de meeste auto's ook met een camera. Dit doet de Ioniq 5 wel redelijk goed en snel. Desondanks krijg ik regelmatig te maken met flitsende tegenliggers.

Ik denk dat het langzame schakelen bij Tesla en de ruitenwissers beide te maken hebben met software parameters.
Die zijn wel specifiek ontwikkeld voor dat doel. Niet een camera waarvoor apart code geschreven moet worden.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10

killercow

eth0

Lagune schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:14:
[...]

heeft iemand trouwens al blended braking ? volgens notateslaapp zou het ook in NL released zijn, is nu zelfs al een lampie voor (Regen Blend Indicator Light) maar heb nog niks
Geen idee, maar filerijden werkt nu weer best relaxed in plaats van het horten en stoten gedrag van een half jaar geleden. Zowel tussen de 0 en de 10km'h als met verschillende snelheden daarboven en volgafstanden.

openkat.nl al gezien?

• Smobbo
  • Laatst online: 16:05
Frituurpanda schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:23:
Ik kreeg deze week interessant genoeg voor de tweede keer deze melding terwijl ik absoluut zeker weet geen enkele waarschuwing te hebben gehad tijdens de rit. Niet één keer de bekende blauwe waarschuwing gezien. Dit ontstond na ~20min in dezelfde baan te rijden.. Ben benieuwd of het de recente update (2022.36.6) is..

[Afbeelding]
Ik heb deze week (sinds 2022.36.6) al 2x die melding gehad. Als ik op dat moment aan het stuur draai lijkt hij dat ook niet te begrijpen (hij blijft piepen), alleen hem er echt afhalen snapt hij. Daarna mag ik de rest van de rit zelf sturen…

Super irritant en de afgelopen 2,5 jaar (90k km) is me dat op 1x testen na nog nooit gebeurd. Dus zover ik het zie ligt dit echt aan de laatste update :(

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-01 06:17
Menesis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:42:
[...]
Ik weet niet waar de verkoper dat vandaag haalde, leek op een CSV bestandje.
Dat kun je ergens in je tesla account downloaden, weet niet meer precies waar, maar ik heb het eens een keer gevonden en gedownload.
Inspired schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:09:
[...]

Die zijn wel specifiek ontwikkeld voor dat doel. Niet een camera waarvoor apart code geschreven moet worden.
Dat betwijfel ik. Bij de Ioniq 5 wordt die namelijk ook gebruikt worden ook gebruikt voor de Lane Follow Assist.

En dan nog: het maakt voor het interpreteren niet uit dat er maar 1 sensor wordt gebruikt. Het komt dan nog steeds aan op de software.

• Aeonis
Waren wat verwarrende berichten hier dat je met de nieuwe update de automatische grootlichtstand weer permanent kunt uitschakelen. Heb zelf 2022.36.6 en kan zeggen dat het daarbij zeker nog niet het geval is. Net getest op de weg.

Ja, je kunt het grootlicht uitschakelen met de linker hendel, maar de volgende keer dat je Autopilot activeert staat het doodleuk weer aan.

Wachten dus, misschien dat 40.4 anders is, die heb ik nog niet.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Aeonis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:58:
Waren wat verwarrende berichten hier dat je met de nieuwe update de automatische grootlichtstand weer permanent kunt uitschakelen. Heb zelf 2022.36.6 en kan zeggen dat het daarbij zeker nog niet het geval is. Net getest op de weg.

Ja, je kunt het grootlicht uitschakelen met de linker hendel, maar de volgende keer dat je Autopilot activeert staat het doodleuk weer aan.

Helaas: noo in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic" In 2022.40.4 nog hetzelfde als voorheen.

• Aeonis
Helaas! Al deze klachten bij Tesla trekken in ieder geval wel goed de aandacht dat ze eraan moeten werken.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd meermaals gehad dat de navigatie niet meer helemaal ‘bij’ was. De satellietbeelden laten dan wél duidelijk de nieuwe wegen en afslagen zien maar de Tesla onderliggende kaarten kent ze blijkbaar nog niet. Laatste maps update in de EU is ook van 2021 - iemand iets gelezen over het een aanstaande update daarvan?

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-01 20:12

TNJ

Frugalite

Wolly schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:23:
[...]

Is dit inmiddels geen probleem meer?

De enige terugroepactie die ik heb staan is die van de kabelboom van de kofferklep waar ik ook nooit meer wat van heb gehoord. Of moet je Tesla zelf bellen voor een afspraak?
Ik heb niks nieuws meegekregen. Het is een punt dat werd aangehaald door 'experts' en in een artikel terecht kwam.

Wanneer moet een nieuwe auto voor z'n eerste APK? Na 5 jaar? Als ik het zelf zou hebben, zou ik mooie pluggen halen. :P

• ybos
Aeonis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:58:

Vanmiddag dus 1 van de sexy buttons gemaakt: auto high beam uit :Y Want, geupdate inderdaad. Nieuwe navigatie ziet er overigens wel netjes uit. Kaarten net wat "slicker" en een iets ander lijntje. Aan de andere kant kunnen ze die tijd beter investeren in echte ontwikkeling :Y

Daarnaast een knop AP aan. Richtingaanwijzer, op de baan knopje indrukken en klaar. (ik weet het een oplossing voor een first world problem maar toch handig).

En de degradatie van de accu volgens de app :? 100% 8)7
Beschikbaar nieuw 54,5kwh (oid) nu beschikbaar: 0kwh. Daar zit nog iets niet lekker.
Evengoed wel knap dat ze het aan de gang hebben gekregen om de auto live uit te lezen (en mooie visualisatie). Knipperlicht aan, in de app gaat halve scherm groen knipperen bijvoorbeeld, wel geinig.

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 04-11-2022 21:06 ]

bilgy_no1 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:52:
[...]

Dat betwijfel ik. Bij de Ioniq 5 wordt die namelijk ook gebruikt worden ook gebruikt voor de Lane Follow Assist.

En dan nog: het maakt voor het interpreteren niet uit dat er maar 1 sensor wordt gebruikt. Het komt dan nog steeds aan op de software.
Hoe een grootlicht sensor werkt weet ik niet. Volgens mij is dat echter niet een gewone camera. Een echte regensensor werkt sowieso anders. Dat het uiteindelijk op iets van software neer komt wil nog niet zeggen dat je het dan met een standaard camera allemaal op kan lossen.

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05-2025
ybos schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:04:
[...]

Vanmiddag dus 1 van de sexy buttons gemaakt: auto high beam uit :Y Want, geupdate inderdaad. Nieuwe navigatie ziet er overigens wel netjes uit. Kaarten net wat "slicker" en een iets ander lijntje. Aan de andere kant kunnen ze die tijd beter investeren in echte ontwikkeling :Y
Voor zover ik al gezien heb zou je de auto high beam uit ook zonder button kunnen bekomen en via een smart function op te zetten. Zie printscreen van de demo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeg7efBBNFK4wCADbsi5HwVXBEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oLvsgbjO6qltfDXrPL1b79vw.png?f=fotoalbum_large

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39
LucLey schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:32:
[...]

Voor zover ik al gezien heb zou je de auto high beam uit ook zonder button kunnen bekomen en via een smart function op te zetten. Zie printscreen van de demo

[Afbeelding]
Klopt, met 1 druk op knop Auto pilot aan, automatisch gaat auto high beam uit.

Model 3 | 2024 Highland

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:23:
[...]
De kabelboom is hier recent vervangen, maar alleen omdat ze al eerder voor een andere reden langskwamen en op dat moment hebben ze die in bestelling gezet. Dus zelf even achteraan gaan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 23:12

Phntm

Tlingelingeling

Taro schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:27:
[...]

De kabelboom is hier recent vervangen, maar alleen omdat ze al eerder voor een andere reden langskwamen en op dat moment hebben ze die in bestelling gezet. Dus zelf even achteraan gaan.
Idem. Kwam voor deurrubbers maanden geleden en controleerde ook kabelboom. Is recent vervangen, had er geen last van. Preventieve vervanging hier in ieder geval.

• ybos
LucLey schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:32:
[...]

[Afbeelding]
Thanks voor de tip, ga ik straks ff naar kijken!

Ook zitten er nog wel wat bugjes in (of de functieomschrijving is niet goed :P ):
Toggle AP on/off -> AP on werkt goed, maar als je dan nog een keer drukt gaat AP uit maar TACC ook meteen en dat is lastig. Ga ze dus ff mailen. Volgens mij vinden ze feedback alleen maar prettig.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
Een losse hubcap voor een Gemini wheel kost 35 euro bij Tesla.

Maar als je een compleet zwarte variant wil en je gaat zoeken, dan is er heel veel keus op Ali, maar dan is de verzending bijna 100 euro.

Heeft iemand een adres voor compleet zwarte hubcaps 19 inch en dan voor een 'normale' all-in prijs?

• vdvaxel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-02-2024
maharens schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:01:
Een losse hubcap voor een Gemini wheel kost 35 euro bij Tesla.

Maar als je een compleet zwarte variant wil en je gaat zoeken, dan is er heel veel keus op Ali, maar dan is de verzending bijna 100 euro.

Heeft iemand een adres voor compleet zwarte hubcaps 19 inch en dan voor een 'normale' all-in prijs?
Ik zag iemand op een ander forum die deze kon aanraden: https://a.aliexpress.com/_mMjTcbw

Inclusief verzending zou het op zo’n €130 komen :)

• maharens
vdvaxel schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:24:
[...]

Ik zag iemand op een ander forum die deze kon aanraden: https://a.aliexpress.com/_mMjTcbw

He wat goed, verzending maar 11,56 idd. Die had ik nog niet gevonden _/-\o_

• _eLMo_
  • Niet online
Even duur als Tesla origineel? Kun je dan niet beter tesla origineel kopen en een busje zwarte lak?

• this
  • Nu online
Inspired schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:11:
[...]

Hoe een grootlicht sensor werkt weet ik niet. Volgens mij is dat echter niet een gewone camera. Een echte regensensor werkt sowieso anders. Dat het uiteindelijk op iets van software neer komt wil nog niet zeggen dat je het dan met een standaard camera allemaal op kan lossen.
Maar is het wel een standaard camera? Wie weet is die camera net perfect voor automatisch grootlicht.
We kunnen hier allemaal wel assumpties over maken, maar zonder dat iemand met echte technische details komt, gaan we het niet weten.

• maharens
_eLMo_ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:29:
Even duur als Tesla origineel? Kun je dan niet beter tesla origineel kopen en een busje zwarte lak?
Nee, want dan blijf je nog steeds de lichte rand van de velg zien en ik heb helemaal geen zin om te gaan spuiten.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:43
vdvaxel schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:24:
[...]

Behalve de looks nog andere voordelen qua range bijv of blijft dat hetzelfde?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:37

R2L

Oekol schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:48:
[...]

Behalve de looks nog andere voordelen qua range bijv of blijft dat hetzelfde?
Is erg afhankelijk van de build (model). Zolang ze dezelfde layout hebben als de originele zul je niet veel verschil merken. Zie ook: YouTube: Model Y Aero Covers That Increased My Range (KAVANIC Hubcap)

Overigens deden andere het een stuk slechter dan de originele:
YouTube: Model Y Aero Wheel Covers That Don't Look Bad!

[ Voor 16% gewijzigd door R2L op 05-11-2022 12:59 . Reden: Extra link ]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13

Bever!

3

Moet zeggen dat ik over Tesla vision niet ontevreden ben, op de hogere volgafstand na geen last van ghost braking of ander raar gedrag. (rijd ongeveer 1000km per week)
Ik kijk uit naar de volgende ontwikkeling: volumetric occupancy

• TNJ

TNJ

Frugalite

ybos schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:47:
[...]
Ga ze dus ff mailen. Volgens mij vinden ze feedback alleen maar prettig.
Zijn ze zeker. Het is een klein team en reageren snel. In het begin van dit jaar heeft zelfs de CEO nog een mail gestuurd, om te vragen hoe het beviel. Toen moest ik natuurlijk zeggen dat ik nog even wachten moet om het te gebruiken, voordat mijn Y met wit interieur uit Berlijn geleverd gaat worden. :P

• TNJ

TNJ

Frugalite

Bever! schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:23:
Hopelijk een grote sprong voorwaarts voor het inparkeren, want de blokjes worden binnenkort (?) snelheidsafhankelijk geschaald; 30cm op snelheid (30mph/50kmh en erboven) en kleiner op lagere snelheid. Bij lagere snelheid hebben ze tijd over (dus CPU cycles) om nauwkeurigere berekeningen te maken van de volumes.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:16
Bever! schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:23:
Moet zeggen dat ik over Tesla vision niet ontevreden ben, op de hogere volgafstand na geen last van ghost braking of ander raar gedrag. (rijd ongeveer 1000km per week)
Is dat alleen op nieuwe modellen of ook op bestaande en/of alleen met FSD?

Ik ben nog steeds bijzonder ontevreden over de autopilot functie, we gebruiken het beide vrijwel nooit om die reden. Of hij rijdt je de spitsstrook af de sloot in, of remt midden op de snelweg in ene voor een viaduct of schaduw of raakt op een 60 weg in paniek omdat je over zo'n zij-lijntje moet rijden bij tegenliggers. Tesla monteur kon er niet zoveel mee helaas, maar lees ook van mensen die wel tevreden zijn - dus weet nog steeds niet of die van ons gewoon kapot is of dat het een kwestie van 'acceptatie' is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• DaCoTa
  • Laatst online: 15:51
NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:09:
[...]

Ik ben nog steeds bijzonder ontevreden over de autopilot functie, we gebruiken het beide vrijwel nooit om die reden. Of hij rijdt je de spitsstrook af de sloot in, of remt midden op de snelweg in ene voor een viaduct of schaduw of raakt op een 60 weg in paniek omdat je over zo'n zij-lijntje moet rijden bij tegenliggers. Tesla monteur kon er niet zoveel mee helaas, maar lees ook van mensen die wel tevreden zijn - dus weet nog steeds niet of die van ons gewoon kapot is of dat het een kwestie van 'acceptatie' is.
Wat helpt is als je weet waar de zwakke plekken zitten, en daar rekening mee houdt. Maar snap ook dat niet iedereen zo met dit soort functionaliteiten om wil gaan.

Zelf ben ik heel erg tevreden, zeker voor lange afstanden. Maar om maar een paar dingen te noemen, bij diagonale lijnen, snelheidsborden op ventwegen, op sommige vaste plaatsen, smalle N wegen, dan weet ik dat ik soms moet bijspringen. Of dan weet ik dat ik beter bij voorbaat de FSD even uit moet schakelen.

Oh, en nu de automatische ruitenwissers, dat is wel irritant want daar kan je niet omheen werken.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:16
@DaCoTa in ieder geval 'goed' om te zien dat het normaal is. Vind het wel een nadeel dat je met autopilot aan met je voet boven de gaspedaal moet blijven voor het geval je een phantombreak ingrijp krijgt ipv boven de rem voor het geval je moet remmen. Maargoed, op normale wegen met normaal verkeer en bewolkt weer werkt die van ons ook en is het zeker relaxt dat je niet zoveel hoeft te doen. Hoopte alleen toen we hem kochten en we dachten 'oh er komen nog updates' dat dit beter zou worden, maar dat is niet het geval helaas. Wellicht ook geen software matig probleem.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
DaCoTa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:16:
[...]

Oh, en nu de automatische ruitenwissers, dat is wel irritant want daar kan je niet omheen werken.
Die werkt bij mij op dit moment naar volle tevredenheid (2022.36.6).

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:56
We twijfelen over een eventuele proefrit met de MY/M3. Ik vind adaptief cc echt prettig om te gebruiken en gebruik het dan ook vaak. Ik zie mijzelf dus al gefrustreerd zijn vanwege dit soort problemen met autopilot. Mijn stuur vasthouden is één, die lane assist in mn huidige auto is ook maar zozo als je diagonale strepen tegen komt op de weg. Maar daar is mee te leven. Je voet krampachtig boven het gaspedaal houden niet echt, voor mij een echte deal breaker... Kun je ergens in de instellingen nog kiezen voor 'gewone' cc of een 'afgeslankte' vorm van autopilot?

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:42

Fab1Man

Live life to the fullest

-MD- schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:54:
We twijfelen over een eventuele proefrit met de MY/M3. Ik vind adaptief cc echt prettig om te gebruiken en gebruik het dan ook vaak. Ik zie mijzelf dus al gefrustreerd zijn vanwege dit soort problemen met autopilot. Mijn stuur vasthouden is één, die lane assist in mn huidige auto is ook maar zozo als je diagonale strepen tegen komt op de weg. Maar daar is mee te leven. Je voet krampachtig boven het gaspedaal houden niet echt, voor mij een echte deal breaker... Kun je ergens in de instellingen nog kiezen voor 'gewone' cc of een 'afgeslankte' vorm van autopilot?
Normale CC bestaat helaas niet. Over het algemeen ben ik best onder de indruk hoe goed AP werkt in de meeste situaties. Ja er zijn voorvallen dat het niet goed gaat, maar die zijn inmiddels wel echt minder geworden. Phantombreaking gebeurt bij mij ook niet vaak, echt op 1 hand te tellen dit jaar. Prettig is het natuurlijk niet, maar het gebeurt niet wekelijks. Ik herken wel het stuk met je voet boven het gaspedaal, maar ook dat voelt niet krampachtig of oncomfortabel aan. Denk trouwens dat dat zowel bij de rem en het gaspedaal beide zo zou aanvoelen. Ik zou m’n voet sowieso niet op de grond plat zetten, maar je leunt ook weer niet op het pedaal zelf.

• _eLMo_
  • Niet online
Bij onze Kia staat mijn voet gewoon op de grond al 3 jaar ;)

Bij mij ook de grootste vrees bij de bestelde model Y.

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:56
Ja ik vind dat best wel een gok @_eLMo_. Mijn voet staat nu altijd relaxed op de vloer, phantombrakes zijn mij onbekend. Ik kan weinig voorspellen hoe krampachtig dat zou moeten voelen, hoe ingrijpend een phantom brake is en het bijbehorende risico m.b.t. achteropkomend verkeer. Nog los van mijzelf durf ik dat ook mijn wederhelft niet aan te doen.

Techniek vind ik wel mooi en een beetje pionieren is niet erg, als er maar zaken opgelost worden en daar lijkt niet echt voortgang op. Maar goed, hier moet ik zelf een keuze in maken en @Fab1Man bedankt voor het antwoord.

• Caelorum
  • Nu online
Voet kan overigens gewoon tegen het pedaal aanleunen hoor. Als je AP aanstaat negeert die lichte druk op het pedaal. Zelfs mijn redelijk grote voet met bergschoen kan tegen het stroompedaal aanleunen zonder issues.

• Bever!

Bever!

3

NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:09:
[...]

Dat is jammer inderdaad, heb je hw3 of zit je nog op 2.5?

• Bever!

Bever!

3

Twijfelen over een proefrit? Ik snap dat je twijfelt over de aankoop maar ga toch gewoon rijden... afgelopen paar dagen een skoda enyaq gehad vanwege schadeherstel en wat een stap terug in vergelijking met de 3..

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je hebt autopilot en TACC zoals andere merken dat ook kennen (inclusief ook daar phantom breaks ;-))

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:49
Is er eigenlijk een verschil tussen autopilot en eap in files?

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
Gewoon doen die proefrit.

Ik rijd gewoon met mijn voet op de grond. Phantom brakes gebeuren eigenlijk nooit meer bij mij. Het kan wel zijn dat hij in de ankers gaat als er een vrachtwagen je rijstrook in slingert, maar daar kan je op anticiperen. Issues zoals vroeger met viaducten en andere schaduwen kom ik persoonlijk niet meer tegen.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-01 00:11
izzet3838 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:14:
Is er eigenlijk een verschil tussen autopilot en eap in files?
Nee.

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:08
Aaah ik twijfel!

Ik wil enorm graag overstappen van mijn plug-in hybride naar volledig elektrisch. Ik wil z.s.m. geen druppel benzine meer tanken, het voelt gewoon niet goed.

Proefrit gemaakt in MY. Geweldige auto natuurlijk, waarmee ik weer jaren vooruit kan. Ik heb wel wat twijfels over wat zaken hoor: ik heb een auto uit 2014 gereden met een perfecte grootlicht assistent obv een camera. En rond die tijd ook een met een perfecte ACC obv een radar. En hoewel ik ACC op mijn huidige auto ook wel mis, is het heerlijk om de voetjes soms even op de vloer te zetten. Allemaal zaken die Tesla echt moet fixen, maar ik vertrouw er ook wel op dat dat een keer gaat gebeuren. Liever 4 stappen vooruit en 1 terug, dan helemaal geen voortgang.

Ik heb altijd gekeken naar een EV occasion, maar met de MY RWD komt een nieuwe EV ineens binnen bereik voor mij als particulier. En ik heb het gevoel dat de huidige goede deal niet van lange duur is. En ik heb echt vertrouwen in de LFP technologie (hoewel dit nog niet voor Tesla geldt, getuige de beperkte garantie).

Maar 55k is heel erg veel geld. Ik rijd hiervoor veel goedkoper, maar inclusief (verwachte) afschrijving kost het toch al snel een paar 1000 per jaar extra.

Meer mensen met dit bijltje gehakt?
Pagina: 1 ... 376 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: