Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 375 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.630 views

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dindr schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:09:
Vandaag weer wat gaafs meegemaakt in de Tesla m3

Twee weken niet gebruikt en vandaag een ritje. Op de terug weg even de stofzuiger aangezet. Het was weer eens tijd om de kofferbak beet te pakken en ik deed de plank voor het lager gelegen deel open en de complete wanden of wangen waren beschimmeld. Er zat niets in dus ik vind het zeer vreemd.

Enige ervaringen? Ik weet dat de wagen bijna niet geïsoleerd is en wellicht met warme dagen en vochtige nachtjes toch een eigen ecosysteem gemaakt. Smerig, nu maar een firma vinden die hier wat aan kan doen.
Ik heb de eerste weken dat ik mijn M3 (2019) had twee keer (véél) water in die diepe bak in de kofferbak gehad. De achterklep sloot niet goed en het regende in - mogelijk is dat bij jou ook (in mindere mate) aan de hand?

Of er heeft wat in gelekt wat bederfelijk is, iets van vloeistof uit boodschappen ofzo?

Twee weken niet gebruikt en vandaag een ritje. Op de terug weg even de stofzuiger aangezet. Het was weer eens tijd om de kofferbak beet te pakken en ik deed de plank voor het lager gelegen deel open en de complete wanden of wangen waren beschimmeld. Er zat niets in dus ik vind het zeer vreemd.

Enige ervaringen? Ik weet dat de wagen bijna niet geïsoleerd is en wellicht met warme dagen en vochtige nachtjes toch een eigen ecosysteem gemaakt. Smerig, nu maar een firma vinden die hier wat aan kan doen.
Klinkt smerig. Nog nooit meegemaakt in enige auto. Toch iets van vocht in die bak gehad?

Schoonmaken: oplossing maken van lauw water met schoonmaakazijn. Nog even nasoppen met iets dat minder stinkt. En goed afdrogen voor je het weer afsluit...

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter

Hier ook weleens schimmel in die bak gehad. Paar keer een natte laadkabel erin gelegd met de deksel erop. Daarna even een tijdje met de deksel eraf rondgereden en toen is het verdwenen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48

Hoe vochtig was de auto verder? Waren de ramen ook overdreven beslagen?

De bak is het laagste deel van de auto en ten op zichte van de rest van de auto vermoedelijk relatief koud. Dus bij een hoge luchtvochtigheid zal daar denk ik snel condens vormen. En wat @Taro omschrijft is natuurlijk ook een mogelijkheid. Omdat de schimmel op de wanden en niet de vloer zit zou ik zelf aan condens denken en niet aan lekkage, maar je kan na een stevige bui altijd even op zoek gaan naar nattigheid natuurlijk.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vandaag weer hele rit zonder cruisecontrol gereden. Eerst dacht ik dat hij niet wilde omdat ik in de woonwijk reed (maar daar heeft hij normaal geen probleem mee), maar het bleef maar niet werken. Twee keer een reset gedaan (vrijwel direkt en nog een keer na 10 minuten), geen sjoege.
En natuurlijk ook nergens een duidelijke melding waarom het niet werkte.

En ook (en dat heb ik nog wel eens) dat ik zeg "Play USB", hij wel de afspeelknoppen laat zien maar daarbij "select mediasource". Ja, USB, dat zeg ik toch! Nee, dan mag ik weer met de hand de USB stick selekteren.
Terwijl dat meestal wel goed gaat.

Dat vind ik toch slecht.

Signatures zijn voor boomers.

• sabke69
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-05-2025
Advies,
Ik ga binnenkort voor een nieuwe werkgever aan de slag en die geeft mij de mogelijkheid een Tesla Y te leasen.
Vanwege de hoogdringendheid om snel iets beschikbaar te hebben , kwam ik deze tegen. Vanuit mijn functie zal ik 40K per jaar rijden, veel door B-NL-D-FR-CH, dus behoorlijk veel autosnelweg en langere afstanden. 1x per jaar vakantie in Zuid Spanje wat ongeveer 1800km enkele reis is. Voor mij als dieselrijder is EV totaal nieuw, vandaar jullie mening/ervaring met deze wagen.

2022 Model Y
Model Y Performance Dual Motor All-Wheel Drive
Kilometerstand 9.274 km
Lakkleur Solid Black
21" Überturbine-velgen
Volledig zwart premium interieur
Performance upgrade
5-zits configuratie
Enhanced Autopilot
30 dagen Premium Connectivity op proef
Eerste registratie op: 19 jul. 2022

€ 74.990

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:58
Ik zou het topic eens lezen. Wat wil je horen? Er staan al genoeg ervaringen hier dus ik weet niet waar je naar opzoek bent?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:22
sabke69 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:13:
Advies,
Ik ga binnenkort voor een nieuwe werkgever aan de slag en die geeft mij de mogelijkheid een Tesla Y te leasen.
Vanwege de hoogdringendheid om snel iets beschikbaar te hebben , kwam ik deze tegen. Vanuit mijn functie zal ik 40K per jaar rijden, veel door B-NL-D-FR-CH, dus behoorlijk veel autosnelweg en langere afstanden. 1x per jaar vakantie in Zuid Spanje wat ongeveer 1800km enkele reis is. Voor mij als dieselrijder is EV totaal nieuw, vandaar jullie mening/ervaring met deze wagen.

2022 Model Y
Kilometerstand 9.274 km
Lakkleur Solid Black
21" Überturbine-velgen
Performance upgrade
5-zits configuratie
Enhanced Autopilot

€ 74.990
Misschien een long range doen ipv performance? Als je toch zoveel rijdt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Advies,

2022 Model Y
Kilometerstand 9.274 km
Lakkleur Solid Black
21" Überturbine-velgen
Performance upgrade
5-zits configuratie
Enhanced Autopilot

€ 74.990
Kan prima. Ik reed 65K per jaar met een M3 LR. Er is wel een grote "maar":
Je moet niet gewend zijn om 400+ kilometers aan één stuk te rijden. Voor mij was dat met benzine ook al geen gewenning, omdat ik na 2 uur echt wel even de benen wil strekken. Bij een EV laad je dan gewoon even op.

Maar als je helemaal vastzit in het "ik moet in één ruk van Nederland naar Spanje rijden", dan is een EV een stap terug.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• sabke69
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:22:
[...]

Kan prima. Ik reed 65K per jaar met een M3 LR. Er is wel een grote "maar":
Je moet niet gewend zijn om 400+ kilometers aan één stuk te rijden. Voor mij was dat met benzine ook al geen gewenning, omdat ik na 2 uur echt wel even de benen wil strekken. Bij een EV laad je dan gewoon even op.

Maar als je helemaal vastzit in het "ik moet in één ruk van Nederland naar Spanje rijden", dan is een EV een stap terug.
Dat snap ik helemaal, rijden en plannen zal anders zijn. Heb gisteren bijvoorbeeld gekeken hoeveel stops/laadbeurten ik zou nodig hebben om tot aan mijn vakantieadres in Spanje te rijden: 7 x laden met een totaal laadtijd van bijna 3h30, zal dus aanpassen zijn tov de huidige XC60 D4 waar ik met een volle tank 1080 km doe :)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:11
Oekol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:21:
[...]

Misschien een long range doen ipv performance? Als je toch zoveel rijdt.
Dat zou ik ook doen. Probeer i.i.g. een proefrit te maken, comfort met de 21" velgen + performance onderstel lijkt met niet zo lekker met zulke afstanden. Plus extra range van Long Range / velgen lijkt me ook belangrijker dan iets meer acceleratie.

Al schijnt het wel dat er verbeteringen in comfort van het onderstel zijn doorgevoerd in juli in de MIC en al eerder in de MIG. Daar heb ik geen ervaring mee.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Jeroenneman

Jeroenneman

Hoedje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:33:
[...]

Dat zou ik ook doen. Probeer i.i.g. een proefrit te maken, comfort met de 21" velgen + performance onderstel lijkt met niet zo lekker met zulke afstanden. Plus extra range van Long Range / velgen lijkt me ook belangrijker dan iets meer acceleratie.

Al schijnt het wel dat er verbeteringen in comfort van het onderstel zijn doorgevoerd in juli in de MIC en al eerder in de MIG. Daar heb ik geen ervaring mee.
Volgens mij is een P uit Duitsland met het nieuwe onderstel zelfs met 21" velgen te prefereren boven een LR met kleine velgen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
Het ondestel is redelijk sportief van de MYP, maar zeker niet vervelend als je sportief gewend bent (de M3P is een stuk stugger)

M3P is prima te doen voor lange afstanden. Ook het buitenland geen issue. Snelwegen zijn over het algemeen al helemaal een non-issue.
Advies,

2022 Model Y
Kilometerstand 9.274 km
Lakkleur Solid Black
21" Überturbine-velgen
Performance upgrade
5-zits configuratie
Enhanced Autopilot

€ 74.990
Ik rijd ook veel >40k km en in dezelfde landen. Alleen Spanje is geen vaste bestemming voor ons. Meestal in de zomervakantie naar de Franse Atlantische kust. Ik kan bevestigen dat het probleemloos kan met een goede EV zoals de Ioniq 5. Naast range is ook het laden van belang. Dat maakt de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 ook interessant: bij de juiste laders zijn die ontzettend snel weer vol genoeg (10-90% in ~25-30 minuten, 10-80% in ~18-20 minuten). Ik heb regelmatig dat de auto eerder klaar is met laden dan wij (gezin van 3) klaar zijn met plassen/koffie/benen strekken. Dan moet ik iedereen weer opjagen, want we kunnen verder... En bij een lunch of diner is het al helemaal geen issue. Dan moet ik halverwege het eten de auto verplaatsen om de lader weer vrij te maken.

Het komt ook aan op slim plannen. Ik heb vaak 250 km heen en de volgende dag terug. Dan boek ik een hotel met laders en ben ik helemaal geen tijd kwijt aan laden onderweg. Ook voor iets langere ritten valt het mee. Ik kom met een volle batterij 350 km ver (gewoon 120/130 waar het kan, geen ideale omstandigheden), dan kom ik met een korte laadpauze onderweg van 10 minuten alweer dan 150-200 km extra. Dus voor een rit tot 550 km is er al nauwelijks/geen vertraging, aangezien ik dan toch altijd wel even een korte pauze inlas.

Ik ga toch overstappen naar een Model Y RWD, omdat we meer ruimte nodig hebben. De Model Y laadt iets minder snel dan de Ioniq 5, maar is wel weer efficienter op hoge snelheid. Per saldo is de Ioniq 5 waarschijnlijk net iets sneller. Voordeel van Tesla is dat er veel meer laders beschikbaar zijn, zowel qua locaties als qua laders per locatie. Veel Ionity stations in Frankrijk hebben maar 4 laders en op drukke dagen loop je dan een groter risico op volle bezetting.

En tot slot: je kunt van die 3h30 laadtijd mogelijk nog wat afsnoepen door het wat strakker te plannen, bijvoorbeeld met A Better Route Planner (app). Hoe leger de batterij, hoe sneller hij laadt. Dus aankomen met 5-10% en dan laden tot 60% geeft wat kortere stukken rijden en vaker laden, maar is uiteindelijk wel sneller. Aan de andere kant: dat is je vakantierit, dus dan is ontspannen onderweg zijn belangrijker. Ik zou op die afstand sowieso een overnachting inplannen (hotel met lader uitzoeken), dus dan maakt een uurtje meer of minder ook niet zoveel uit.

Dus ja, zo'n Model Y Performance zal vast werken voor jouw reispatroon. Een Long Range zal het iets beter doen, maar dat is marginaal. Ik denk dat het met een RWD ook wel werkt (dat kan ik je over een half jaar echt vertellen... ;)). Of anders even kijken naar een jonggebruikte Ioniq 5 of EV6. Die laatste heeft een iets grotere batterij, maar iets minder laadruimte. Die zijn als LR, RWD en met volle uitrusting rond EUR 60k te vinden. Die van mij komt binnenkort op de markt.
sabke69 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:26:
[...]

Dat snap ik helemaal, rijden en plannen zal anders zijn. Heb gisteren bijvoorbeeld gekeken hoeveel stops/laadbeurten ik zou nodig hebben om tot aan mijn vakantieadres in Spanje te rijden: 7 x laden met een totaal laadtijd van bijna 3h30, zal dus aanpassen zijn tov de huidige XC60 D4 waar ik met een volle tank 1080 km doe :)
Wij hebben de laatste jaren een 2k gereden naar vakantie rond Benidorm vanuit NL. Het is in twee dagen te doen maar wel buiten de drukke dagen. Wij rijden nu op di-wo of wo-do bijvoorbeeld. Wel zitten we vast aan de schoolvakanties ivm de kids. Op vr-ma vonden we het te druk. Met laders maar ook op de weg. Zorg dat je ergens overnacht waar je ook kunt laden. Verder is het in Spanje best goed te doen qua laden. Tenminste, in de regio Benidorm was het dikke prima.

Verder is het anders rijden dan met ICE, tenminste voor ons. Nu moet je gewoon om de 1,5/2 uur laden. Je komt relaxter aan maar je moet dit "ongemak" wel accepteren. Even een langere stint van drie uur door Duitsland met de ACC op 160 ziti er niet meer in.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 01-11-2022 10:17 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• STIMPPYYY
Inspired schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:16:
[...]

Wij hebben de laatste jaren een 2k gereden naar vakantie rond Benidorm vanuit NL. Het is in twee dagen te doen maar wel buiten de drukke dagen. Wij rijden nu op di-wo of wo-do bijvoorbeeld. Wel zitten we vast aan de schoolvakanties ivm de kids. Op vr-ma vonden we het te druk. Met laders maar ook op de weg. Zorg dat je ergens overnacht waar je ook kunt laden. Verder is het in Spanje best goed te doen qua laden. Tenminste, in de regio Benidorm was het dikke prima.

Verder is het anders rijden dan met ICE, tenminste voor ons. Nu moet je gewoon om de 1,5/2 uur laden. Je komt relaxter aan maar je moet dit "ongemak" wel accepteren. Even een langere stint van drie uur door Duitsland met de ACC op 160 ziti er niet meer in.
Prettige aan het laden vond ik de voorspelbaarheid. Je weet dat er plek is en dat je kunt laden. Je hoeft er niet over na te denken, dat de navi voor je. Plus je vermijd die gore en overvolle tankstations (er stond letterlijk op onze reis naar Italie en terug files voor mensen die wilde tanken). En inderdaad laden gaat vaak te snel als je met het gezin uitstapt. Ik weet niet hoe slim Tesla is, maar ik ontgrendelde altijd op afstand de laadpoort bij 100% ivm idle-fees (weet eigenlijk niet het of werkt, rekening gaat toch naar werkgever)

• sabke69
bilgy_no1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:05:
[...]

Thanks voor deze duidelijke uitleg. Zelfs met de auto van vandaag, een xc60 diesel deden we telkens een overnachting, we zijn met 3 gezinnen en al een beetje op leeftijd zoat het scheuren in 1 ruk naar Allicante niet meer voor ons is. De twee andere auto's zijn wel nog diesel, dus hebben al afgesproken dat we niet samen gaan rijden maar elkaar wel treffen in ons stop-over hotel net over de spaanse grens. De long range blijft een optie maar die kan ik pas in april krijgen en heb de wagen uiterlijk eind november nodig, vandaar dat mijn oog viel op deze recente Tesla.

Ik rijd ook veel >40k km en in dezelfde landen. Alleen Spanje is geen vaste bestemming voor ons. Meestal in de zomervakantie naar de Franse Atlantische kust. Ik kan bevestigen dat het probleemloos kan met een goede EV zoals de Ioniq 5. Naast range is ook het laden van belang. Dat maakt de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 ook interessant: bij de juiste laders zijn die ontzettend snel weer vol genoeg (10-90% in ~25-30 minuten, 10-80% in ~18-20 minuten). Ik heb regelmatig dat de auto eerder klaar is met laden dan wij (gezin van 3) klaar zijn met plassen/koffie/benen strekken. Dan moet ik iedereen weer opjagen, want we kunnen verder... En bij een lunch of diner is het al helemaal geen issue. Dan moet ik halverwege het eten de auto verplaatsen om de lader weer vrij te maken.

Het komt ook aan op slim plannen. Ik heb vaak 250 km heen en de volgende dag terug. Dan boek ik een hotel met laders en ben ik helemaal geen tijd kwijt aan laden onderweg. Ook voor iets langere ritten valt het mee. Ik kom met een volle batterij 350 km ver (gewoon 120/130 waar het kan, geen ideale omstandigheden), dan kom ik met een korte laadpauze onderweg van 10 minuten alweer dan 150-200 km extra. Dus voor een rit tot 550 km is er al nauwelijks/geen vertraging, aangezien ik dan toch altijd wel even een korte pauze inlas.

Ik ga toch overstappen naar een Model Y RWD, omdat we meer ruimte nodig hebben. De Model Y laadt iets minder snel dan de Ioniq 5, maar is wel weer efficienter op hoge snelheid. Per saldo is de Ioniq 5 waarschijnlijk net iets sneller. Voordeel van Tesla is dat er veel meer laders beschikbaar zijn, zowel qua locaties als qua laders per locatie. Veel Ionity stations in Frankrijk hebben maar 4 laders en op drukke dagen loop je dan een groter risico op volle bezetting.

En tot slot: je kunt van die 3h30 laadtijd mogelijk nog wat afsnoepen door het wat strakker te plannen, bijvoorbeeld met A Better Route Planner (app). Hoe leger de batterij, hoe sneller hij laadt. Dus aankomen met 5-10% en dan laden tot 60% geeft wat kortere stukken rijden en vaker laden, maar is uiteindelijk wel sneller. Aan de andere kant: dat is je vakantierit, dus dan is ontspannen onderweg zijn belangrijker. Ik zou op die afstand sowieso een overnachting inplannen (hotel met lader uitzoeken), dus dan maakt een uurtje meer of minder ook niet zoveel uit.

Dus ja, zo'n Model Y Performance zal vast werken voor jouw reispatroon. Een Long Range zal het iets beter doen, maar dat is marginaal. Ik denk dat het met een RWD ook wel werkt (dat kan ik je over een half jaar echt vertellen... ;)). Of anders even kijken naar een jonggebruikte Ioniq 5 of EV6. Die laatste heeft een iets grotere batterij, maar iets minder laadruimte. Die zijn als LR, RWD en met volle uitrusting rond EUR 60k te vinden. Die van mij komt binnenkort op de markt.

• MrScratch
  • Laatst online: 16-01 15:39

MrScratch

I am rubber, you are glue

STIMPPYYY schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:48:
[...]
. Ik weet niet hoe slim Tesla is, maar ik ontgrendelde altijd op afstand de laadpoort bij 100% ivm idle-fees (weet eigenlijk niet het of werkt, rekening gaat toch naar werkgever)
;(

Look behind you! A three headed monkey!

Ja, dan zal het laden waarschijnlijk erg meevallen. Fijne aan Tesla is dat deze het ook voor je plant. Hyundai en Kia doen dat nog niet. Daar zit wel een update voor in de pijplijn.

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 10:21
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:43:
[...]

Volgens mij is een P uit Duitsland met het nieuwe onderstel zelfs met 21" velgen te prefereren boven een LR met kleine velgen.
De LR uit Duitsland heeft ook het betere onderstel, zo is mijn ervaring althans. Eerst een MiC Y LR gereden bij Tesla, daarna een MiG Y Performance. Die laatste reed al stukken beter dan de LR uit China. Nu heb ik een Y LR uit Duitsland en die rijdt nog beter dan de Performance uit Duitsland.

• Jeroenneman

Jeroenneman

ignatius schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:50:
[...]

De LR uit Duitsland heeft ook het betere onderstel, zo is mijn ervaring althans. Eerst een MiC Y LR gereden bij Tesla, daarna een MiG Y Performance. Die laatste reed al stukken beter dan de LR uit China. Nu heb ik een Y LR uit Duitsland en die rijdt nog beter dan de Performance uit Duitsland.
Interessant, misschien gebruiken ze nu het verbeterde onderstel ook voor de LR.

• ignatius
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:58:
[...]

Interessant, misschien gebruiken ze nu het verbeterde onderstel ook voor de LR.
Is ook bevestigd door Papa Elon:
https://www.notateslaapp....r-doors-emergency-release

Helaas heb ik niet de achterbank met langere zitting.

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39
Tip: de S3XY buttons zijn in de aanbieding : https://enhauto.com/bundle/birthday-bundle

Model 3 | 2024 Highland

Goeie! Ik zat eigenlijk te wachten op een Black Friday aanbieding. Auto is er toch nog niet.

Wel jammer dat de 6-bundel niet is afgeprijsd. Ik denk namelijk aan:
- Regeneratie +
- Regeneratie -
- Frunk
- Glovebox

En mogelijk nog wat andere knoppen. Bijvoorbeeld stoelverwarming Aan of Child Unlock.

Maar ik zag dat de Frunk ook met een Smart Action kan, net als Auto High Beam. Dan zou ik wel uitkomen met de 4 knoppen.

Dank voor de tip!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-01 10:50
Die regeneratie... denk eerlijk gezegd niet dat je die zou gebruiken..

Life is too short to drive boring cars

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04
ignatius schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:50:
[...]

Goed om te horen, afgelopen week even een proefrit gedaan in een MYP die recent op kenteken stond en ik vond 'm eigenlijk vrij zacht, een stuk comfortabeler en (veel) stiller dan m'n M3LR uit '19.

Ik vraag me dan in het algemeen ook af hoe/of je kunt weten welke MY nu waar geproduceerd wordt; iets comfortabeler dan een M3 klinkt best oké maar het is jammer om 'mis te grijpen' qua onderstel en parkeersensoren met een (zo nu en dan beschikbaar) voorraadmodel Y LR. Wellicht is het ook gewoon gokken op mazzel...

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39
bilgy_no1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:59:
[...]

Goeie! Ik zat eigenlijk te wachten op een Black Friday aanbieding. Auto is er toch nog niet.

Wel jammer dat de 6-bundel niet is afgeprijsd. Ik denk namelijk aan:
- Regeneratie +
- Regeneratie -
- Frunk
- Glovebox

En mogelijk nog wat andere knoppen. Bijvoorbeeld stoelverwarming Aan of Child Unlock.

Maar ik zag dat de Frunk ook met een Smart Action kan, net als Auto High Beam. Dan zou ik wel uitkomen met de 4 knoppen.

Dank voor de tip!
En je kan elke knop voor twee commando's gebruiken, bijvoorbeeld 1x klik extra genereren, en lange klik meer genereren.

Ikzelf pas dat genereren trouwens nooit aan, altijd gewoon maximaal, anders beetje stroom erbij

Model 3 | 2024 Highland

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Hoe zit dat eigenlijk, lees veel berichten over het aanpassen van de regeneratie in combinatie met die sexy buttons, maar waarom zou je dat überhaupt willen? Waarom niet maximale regeneratie om zo ver mogelijk met de accu te kunnen komen? Enige wat ik kan bedenken is dat je niet van 1-pedal driving (het afrem effect) houdt of zo?
Aeonis schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:33:
Hoe zit dat eigenlijk, lees veel berichten over het aanpassen van de regeneratie in combinatie met die sexy buttons, maar waarom zou je dat überhaupt willen? Waarom niet maximale regeneratie om zo ver mogelijk met de accu te kunnen komen? Enige wat ik kan bedenken is dat je niet van 1-pedal driving (het afrem effect) houdt of zo?
Het is in sommige situaties juist efficiënter om zo lang mogelijk uit te rollen. Bijv: je ziet dat over een paar 100m een stoplicht op rood gaat. Als je dan de stroompedaal loslaat met 0 regeneratie, rol je die hele afstand 'gratis' naar het stoplicht. In z'n vrij verlies je verrassend weinig snelheid (= kinetische energie). Dan wanneer je echt moet remmen schakel je de regeneratie weer omhoog en rem je af met terugwinnen.

Als je regeneratie op vol hebt staan moet je veel langer stroom blijven geven. Je wint daarna iets meer terug want je rijdt dan bijv nog 70 ipv 65 met uitrollen, maar regeneratie is niet 100% efficient en je hebt die paar 100m toch meer stroom moeten gebruiken.

In de Ioniq 5 zit een Auto regeneratie stand die zoveel mogelijk uitrolt, maar krachtiger remt wanneer een voorligger afremt. Alternatief zijn de regeneratieflippers bij het stuur. Ik zou dat willen benaderen met de twee knoppen en kijken of dat nog scheelt.

Bij de Ioniq 5 merk ik echt verschil in verbruik op deze manier.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
Maasluip schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:56:
Vandaag weer hele rit zonder cruisecontrol gereden. Eerst dacht ik dat hij niet wilde omdat ik in de woonwijk reed (maar daar heeft hij normaal geen probleem mee), maar het bleef maar niet werken. Twee keer een reset gedaan (vrijwel direkt en nog een keer na 10 minuten), geen sjoege.
En natuurlijk ook nergens een duidelijke melding waarom het niet werkte.
Same here, maar dan vandaag op de terugweg. 50km saaie snelweg zonder cc :(

Bestaat dit probleem nou ook bij mensen die TeslaVision hebben? Zit zelf nog op v28.

Edit: is het iemand al opgevallen dat de maximumsnelheid weer eens fout is op de snelweg? Al vanaf 18:00 geeft ie 130 aan :|

[ Voor 9% gewijzigd door DappereDodo op 01-11-2022 20:57 ]

• Aeonis
bilgy_no1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:44:
[...]

Het is in sommige situaties juist efficiënter om zo lang mogelijk uit te rollen. Bijv: je ziet dat over een paar 100m een stoplicht op rood gaat. Als je dan de stroompedaal loslaat met 0 regeneratie, rol je die hele afstand 'gratis' naar het stoplicht. In z'n vrij verlies je verrassend weinig snelheid (= kinetische energie). Dan wanneer je echt moet remmen schakel je de regeneratie weer omhoog en rem je af met terugwinnen.

Als je regeneratie op vol hebt staan moet je veel langer stroom blijven geven. Je wint daarna iets meer terug want je rijdt dan bijv nog 70 ipv 65 met uitrollen, maar regeneratie is niet 100% efficient en je hebt die paar 100m toch meer stroom moeten gebruiken.

In de Ioniq 5 zit een Auto regeneratie stand die zoveel mogelijk uitrolt, maar krachtiger remt wanneer een voorligger afremt. Alternatief zijn de regeneratieflippers bij het stuur. Ik zou dat willen benaderen met de twee knoppen en kijken of dat nog scheelt.

Bij de Ioniq 5 merk ik echt verschil in verbruik op deze manier.
Ah dat is duidelijk, thanks! Je geeft nu veel langer stroom inderdaad (door het pedaal langzaam op te laten komen), bijvoorbeeld bij een snelweg afrit, waar je met een brandstof-auto al lang 't pedaal volledig had losgelaten.

Bergafwaarts zou 't misschien ook een verschil kunnen maken als je er zelf meer controle over hebt. Zelf ben ik er te lui voor om met de regeneratie te gaan knoeien :P

De sexy buttons lijken me wel handig voor AP aanzetten zonder grootlicht (al zie ik liever dat Tesla automatisch grootlicht verbetert), en voor het gemakkelijk kunnen wisselen tussen "chill" en "sport", dat lijkt me wel echt een meerwaarde.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Nou bij de laatste update komt het nu weer voor dat je op een 100 weg (a6 en a27) opeens maar 90 mag rijden overdag, dus hij remt dan opeens af naar 90 en limiet verhogen werkt dan niet. Geen wegwerkzaamheden ofzo. Als je AP uit zet en weer aan mag je wel weer 100.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:22
DappereDodo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:55:
[...]

Same here, maar dan vandaag op de terugweg. 50km saaie snelweg zonder cc :(

Bestaat dit probleem nou ook bij mensen die TeslaVision hebben? Zit zelf nog op v28.

Edit: is het iemand al opgevallen dat de maximumsnelheid weer eens fout is op de snelweg? Al vanaf 18:00 geeft ie 130 aan :|
Die Amerikanen snappen wintertijd niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Aeonis
Oekol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:12:
[...]

Die Amerikanen snappen wintertijd niet.
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/otBqQicL6qUAAAAC/doh-homer.gif

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
SirLct schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:07:
Die regeneratie... denk eerlijk gezegd niet dat je die zou gebruiken..
Eens, andere merken hebben daar vaak opties en knoppen voor, maar dat heb ik nooit begrepen. Gewoon max regenereren aan en ipv gas los minder gas geven.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Aeonis schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:56:
[...]

Ah dat is duidelijk, thanks! Je geeft nu veel langer stroom inderdaad (door het pedaal langzaam op te laten komen), bijvoorbeeld bij een snelweg afrit, waar je met een brandstof-auto al lang 't pedaal volledig had losgelaten.

Bergafwaarts zou 't misschien ook een verschil kunnen maken als je er zelf meer controle over hebt. Zelf ben ik er te lui voor om met de regeneratie te gaan knoeien :P

De sexy buttons lijken me wel handig voor AP aanzetten zonder grootlicht (al zie ik liever dat Tesla automatisch grootlicht verbetert), en voor het gemakkelijk kunnen wisselen tussen "chill" en "sport", dat lijkt me wel echt een meerwaarde.
Ik vind het wel prettig werken bij de Ioniq 5: het zit echt bij je vingertoppen. Ik rijd meestal wel op cruise control, dus in de beschreven situatie zet ik die uit en pas ik met de flippers de mate van vertraging aan. Dus dat zou ik willen nabootsen met die knoppen.

Geniaal overigens dat dit kan bij Tesla. Ik zag ook al instrumentenclusters, power frunk kits, gemotoriseerde deurgrepen... Echt cool dat dit soort kits voor deze auto's gemaakt kunnen worden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:44:
[...]

[..]
In sommige situaties wel, in andere weer niet. Ga je echt voor dergelijke gevallen iedere keer live de instelling aanpassen? Want wat als je niet 300 meter uit moet rollen, maar maar 50 meter te gaan hebt, dan kan je zonder regeneratie de rem gaan gebruiken en weg is je voordeel.

Gemiddeld gezien lijkt het mij het beste om deze instelling op maximaal te houden en tijdig minder elektriciteit te gaan geven.

Taro schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:35:
[...]

In sommige situaties wel, in andere weer niet. Ga je echt voor dergelijke gevallen iedere keer live de instelling aanpassen? Want wat als je niet 300 meter uit moet rollen, maar maar 50 meter te gaan hebt, dan kan je zonder regeneratie de rem gaan gebruiken en weg is je voordeel.

Gemiddeld gezien lijkt het mij het beste om deze instelling op maximaal te houden en tijdig minder elektriciteit te gaan geven.
Daarom zijn die flippers op mijn Ioniq 5 zo fijn. Toch meer moeten remmen? Dan even de linker flipper wat bijklikken. Bovendien: zelfs als je met de voet remt gaat hij eerst zoveel mogelijk regenereren en pas als dat onvoldoende is worden de schijven gebruikt.

Ik wil dus met die knoppen dat effect nabootsen: 1 knop om de regeneratie te verlagen (vrijer uitrollen) en 1 knop om de regenratie te verhogen. Ik hoop dat het net zo goed en direct werkt...

Als je echt anticiperend gaat rijden zal het je opvallen hoe vaak je dit kunt toepassen. Op mijn ritje door de stad naar de snelweg van zo'n 6 kilometer kan ik bij de diverse stoplichten al snel 1-1,5 kilometer 'gratis' rijden. Als ik op de snelweg zie dat er file aankomt (borden 70 boven de weg) tikt het helemaal hard aan. Telt al met al op tot 20-30 km uitrollen op een volle lading. Dat effect zie ik zeker terug in het gemiddelde verbruik.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-01 09:27
Als je gewoon een beetje controle hebt over je rechtervoet kun je altijd toch gewoon uitrollen/afremmen zoals je zelf wilt? Ongeacht de setting kun je altijd zo hard of zo langzaam uitrollen/afremmen als dat je je rechtervoet kan bewegen. En dan kan hartstikke makkelijk en fijn worden gedaan, tenzij je misschien 85 bent. Ik zie het nut er ook totaal niet van in en al helemaal niet om dit te veranderen tijdens het rijden. Onnodig gevaarlijk.

Als je zo nodig wilt uitrollen kun je tijdens het rijden kun je makkelijker de auto in N zetten dan dat je via het afleidende touchscreen een schuifje moet omgooien voor het regeneratief remmen.
Divak schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:55:
Als je gewoon een beetje controle hebt over je rechtervoet kun je altijd toch gewoon uitrollen/afremmen zoals je zelf wilt? Ongeacht de setting kun je altijd zo hard of zo langzaam uitrollen/afremmen als dat je je rechtervoet kan bewegen. En dan kan hartstikke makkelijk en fijn worden gedaan, tenzij je misschien 85 bent. Ik zie het nut er ook totaal niet van in en al helemaal niet om dit te veranderen tijdens het rijden. Onnodig gevaarlijk.

Als je zo nodig wilt uitrollen kun je tijdens het rijden kun je makkelijker de auto in N zetten dan dat je via het afleidende touchscreen een schuifje moet omgooien voor het regeneratief remmen.
Ik ben te lui met mijn rechtervoet geworden om dat te controleren en vind daat ook niet relaxt rijden. Ik gebruik bijna altijd de cruise control, zodat ik met de knop op het stuur de snelheid kan aanpassen.

En ik wil het niet via het touchscreen doen. We hebben het over die S3XY buttons om dat te regelen. Twee van die dingen op het stuur om het met de hand te kunnen bedienen zonder afgeleid te worden.

N is een interessante optie. Die gebruikte ik vroeger in de LEAF icm D en B.

• ignatius
Leftblank schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:11:
[...]

Goed om te horen, afgelopen week even een proefrit gedaan in een MYP die recent op kenteken stond en ik vond 'm eigenlijk vrij zacht, een stuk comfortabeler en (veel) stiller dan m'n M3LR uit '19.

Ik vraag me dan in het algemeen ook af hoe/of je kunt weten welke MY nu waar geproduceerd wordt; iets comfortabeler dan een M3 klinkt best oké maar het is jammer om 'mis te grijpen' qua onderstel en parkeersensoren met een (zo nu en dan beschikbaar) voorraadmodel Y LR. Wellicht is het ook gewoon gokken op mazzel...
Je kunt aan het VIN zien waar de auto gebouwd is. Als het met XP7 begint dan komt de auto uit Duitsland, LRW komt uit China. Check ook https://tesla-info.com/vin-decoder.php.

Het VIN vind je op de vooruit, aan de bestuurderskant onderin de hoek, of op de stikker onder op de B-pilaar, als je de bestuurdersdeur open doet.

Oh, je vind 'm ook in je Tesla app, als je de auto hebt :P

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:40
BigSmurf schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Normaliter kies ik graag voor kleur, maar ik vind voor de Y zwart op zwart ook de enige juiste trim. Dikke machine.
Ik vind zwart eigenlijk net de kleur die de Model Y het minst kan hebben.
Van de zijkant en van achter valt het wel nog mee. Maar frontaal is dat gewoon 1 grote zwarte vlek.
Het gebrek aan grille speelt de wagen hier echt parten.
En de Model Y is al niet moeders mooiste (het praktische aspect doet dit nadeel gelukkig teniet).

Ik vind wit met zwarte accenten (de goedkoopste oplossing dus :D ) nog het mooist staan.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
this schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:27:
[...]

Van de zijkant en van achter valt het wel nog mee. Maar frontaal is dat gewoon 1 grote zwarte vlek.
En de Model Y is al niet moeders mooiste (het praktische aspect doet dit nadeel gelukkig teniet).

Ik vind wit met zwarte accenten (de goedkoopste oplossing dus :D ) nog het mooist staan.
Grappig dat je dit zegt, ik vind de Y namelijk wel een supermooie auto, alle lijnen kloppen gewoon.
this schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:27:
[...]

Ik vind wit met zwarte accenten ook wel erg mooi. Voordeel van Pearl White is ook dat kleine krasjes in de PU coating minder opvallen dan op een zwarte auto.

Ik vind de Y ook zeker niet lelijk. De proporties zijn beter dan bij de Model 3, vooral van voren. Ik houd wel van functie over vorm en dan toch in een mooi ontwerp gieten. Er zijn heel veel auto's tegenwoordig met allerlei onnodige details en tierelantijnen zowel interieur als exterieur en daar ben ik geen fan van.

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
maharens schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:51:
[...]

Grappig dat je dit zegt, ik vind de Y namelijk wel een supermooie auto, alle lijnen kloppen gewoon.
Gelukkig maar dat iedereen zijn eigen smaak heeft, anders leefden we in Noord Korea :) Ik persoonlijk vind de achterkant wat minder, frontaal en zijaanzicht zijn beter

EX30 Ultra Twin Performance

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:53
Ik las op TMC dat een recente update (2022.40?) de volgende functie bevat:
Vision parking sensors for cars without USS/parking sensors is now available.[/b][/b] This uses the camera suite to understand where surrounding items are and report their distance from the car. We are yet to see how reliable this is when the objects disappear from camera view, or when the camera is obscured, a frequent issue with the rear camera in wet conditions.
Zie ook: Tesla Info. Ik ben benieuwd wanneer de eerste ervaringen op YouTube komen. Dit kan mij mogelijk alsnog over de streep trekken om een Y RWD privé te bestellen.

• this
maharens schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:51:
[...]

De eerste keer dat ik dit iemand hoor/lees zeggen eigenlijk :p . Zelfs eigenaren van Model Y die ik ken, geven allemaal toe dat het geen mooie wagen is :9 . Maar ze kunnen daar doorheen kijken omdat die wagen gewoon zo veel te bieden heeft.
Het zelfde geldt voor mij, ik sta ook op het punt om een Model Y te kiezen ondanks dat ik het design best raar vind.
De Model 3 kan ik stukken beter smaken.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:53:
[...]

Daarom zijn die flippers op mijn Ioniq 5 zo fijn. Toch meer moeten remmen? Dan even de linker flipper wat bijklikken. Bovendien: zelfs als je met de voet remt gaat hij eerst zoveel mogelijk regenereren en pas als dat onvoldoende is worden de schijven gebruikt.

Ik wil dus met die knoppen dat effect nabootsen: 1 knop om de regeneratie te verlagen (vrijer uitrollen) en 1 knop om de regenratie te verhogen. Ik hoop dat het net zo goed en direct werkt...

Als je echt anticiperend gaat rijden zal het je opvallen hoe vaak je dit kunt toepassen. Op mijn ritje door de stad naar de snelweg van zo'n 6 kilometer kan ik bij de diverse stoplichten al snel 1-1,5 kilometer 'gratis' rijden. Als ik op de snelweg zie dat er file aankomt (borden 70 boven de weg) tikt het helemaal hard aan. Telt al met al op tot 20-30 km uitrollen op een volle lading. Dat effect zie ik zeker terug in het gemiddelde verbruik.
Mercedes heeft op de EQS een soort intelligente regen die zich aanpast aan de omstandigheden (dus in de stad wel regen, op de snelweg niet tenzij er een trager voertuig voor je zit). Schijnt wel even wennen te zijn, maar dat lijkt mij eigenlijk wenselijker dan de hele tijd met flippers spelen. Ik ben benieuwd of Tesla dit ooit gaat implementeren.

• this
Bigs schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:33:
[...]

Mercedes heeft op de EQS een soort intelligente regen die zich aanpast aan de omstandigheden (dus in de stad wel regen, op de snelweg niet tenzij er een trager voertuig voor je zit). Schijnt wel even wennen te zijn, maar dat lijkt mij eigenlijk wenselijker dan de hele tijd met flippers spelen. Ik ben benieuwd of Tesla dit ooit gaat implementeren.
Dat is toch al zo bij Tesla? Of anders is het echt wel héél grote toeval dat de regen er altijd voor zorgt dat ik net stop waar ik wil stoppen en net genoeg vertraagt zoals ik het zou willen.
De regen is ook niet altijd even hard, als ik bij een kruispunt kom gaat die harder afremmen dan wanneer ik ergens gewoon wil uitbollen voor een bocht.
Bigs schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:33:
[...]

Dat heeft de Ioniq 5 ook. Maar met de flippers kun je die instellen tussen bijna volledig uitrollen en hard afremmen. Je kunt hem ook handmatig nog aanpassen; ik vind soms dat de auto pas dicht op voorgangers begint te remmen. Dan flipper ik hem iets bij...

Maar ik vind het wel iets voor Tesla om dit helemaal automatisch via software te regelen. Zou ik een grote fan van zijn. Tot die tijd zou ik iets meer controle wel fijn vinden.
this schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:35:
[...]

Dat is toch al zo bij Tesla? Of anders is het echt wel héél grote toeval dat de regen er altijd voor zorgt dat ik net stop waar ik wil stoppen en net genoeg vertraagt zoals ik het zou willen.
De regen is ook niet altijd even hard, als ik bij een kruispunt kom gaat die harder afremmen dan wanneer ik ergens gewoon wil uitbollen voor een bocht.
Ik merkte zoiets in de proefrit wel bij gebruik van Autopilot. Maar doet ie dat ook wanneer je niet op AP rijdt?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05
Ik snap die behoefte aan de flippers om de regen te bepalen niet.

Die regen bepaal je met je rechtervoet.... Had laatst een Kona mee. Kom ik op een bocht af, voet van het gaspedaal omdat ik regen verwachtte, gebeurt er bijna niets; blijkt dat de regen ge-reset was als je de auto start (?). Soms vergat ik ook in welke setting ik nu zat, waardoor m'n verwachting over wel/niet remmen elke keer niet klopte.

Met de Tesla bepaal je zelf hoeveel regen je hebt: voet volledig van het gas: volle regen. Voet half van het gas: halve regen. Dit went na 2-3 uurtjes rijden prima en je bent als bestuurder altijd in control van een voorspelbare auto.

XMCS Netherlands

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:42:

Die regen bepaal je met je rechtervoet.... Had laatst een Kona mee. Kom ik op een bocht af, voet van het gaspedaal omdat ik regen verwachtte, gebeurt er bijna niets; blijkt dat de regen ge-reset was als je de auto start (?). Soms vergat ik ook in welke setting ik nu zat, waardoor m'n verwachting over wel/niet remmen elke keer niet klopte.

Met de Tesla bepaal je zelf hoeveel regen je hebt: voet volledig van het gas: volle regen. Voet half van het gas: halve regen. Dit went na 2-3 uurtjes rijden prima en je bent als bestuurder altijd in control van een voorspelbare auto.
Ik heb een Niro, en de reden dat ik het fijn vind de instelling is omdat de aandrijflijn van de Kia/Hyundai gewoon niet subtiel en consistent is. Schakelen van gas naar regen duurt soms 1,5 seconde, en die timing is niet consistent 1,5 seconde, soms instant en soms lang. Dat is mega irritant, dus doe je het met de flippers.

Ik verwacht dat de wens om in te stellen verdwijnt met de soepele aandrijflijn van Tesla.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• this
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:42:
[...]

Ik merkte zoiets in de proefrit wel bij gebruik van Autopilot. Maar doet ie dat ook wanneer je niet op AP rijdt?
Dat het met AP of TACC gebeurt is heel logisch natuurlijk :P .
Maar ik heb dit voor zonder dat ik op TACC of AP rij.

Overigens vertrouw ik TACC (AP gebruik ik eigenlijk niet) ook niet helemaal, waardoor mijn voet toch altijd op het wattpedaal aanwezig is. En dan kan ik evengoed zelf coasten indien nodig door het pedaal wat in te duwen.

Voor ik elektrisch reed, dacht ik dat het ook een heel goede toevoeging zou zijn om met flippers te werken.
Maar in de praktijk zie ik de noodzaak niet echt meer.

• STIMPPYYY
Begrijp het ook niet. Wat scheelt het nou daadwerkelijk in de praktijk. Kan ook zijn dat het bij andere merken ronduit slecht werkt en daardoor je meer die noodzaak voelt? Enige reden dat ik regen soms op laag zet is om de remmen een week wat meer te gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-11-2022 11:56 ]

• this
STIMPPYYY schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:55:
Begrijp het ook niet. Wat scheelt het nou daadwerkelijk in de praktijk. Kan ook zijn dat het bij andere merken ronduit slecht werkt en daardoor je meer die noodzaak voelt? Enige reden dat ik regen soms op laag zet is om de remmen een week wat meer te gebruiken.
Waarom een week? Als je 1x per week 1x een paar seconden lang remt, is het toch al meer dan genoeg?

• STIMPPYYY
Week is misschien wat lang ja, maar toch. 1x paar seconde is zeker niet voldoende is mijn ervaring.

• this
STIMPPYYY schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:07:
Week is misschien wat lang ja, maar toch. 1x paar seconde is zeker niet voldoende is mijn ervaring.
Waarvoor is het dan nodig? Ik ging er van uit dat het enkel om die roestplekjes zou gaan en dat heb je er na 1x kort remmen er al meteen af.

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:16

Hier is het gewoon luiheid :D. Op de snelweg zet ik hem vaak op low zodat ik soms mijn gas los kan laten zonder dat meteen de remlichten gaan branden, ja ik weet dat het ook kan door je 'minder' gas te geven.

Zodra ik nu de snelweg oprij heb ik met 1 druk op de knop 50% en als ik eraf ga weer met 1 druk op de knop 100%. Nodig niet, maar ik vind het prettig :D

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Het lijkt mij ook een achteruitgang om met flippers of knopjes te klooien. Ben je eindelijk van die schakelpook af krijg je er flippers voor terug 8)7

Begrijp de behoefte ook niet, met je voet kan je prima timen in een Tesla.

• ignatius
Wolly schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:40:
[...]

Het lijkt mij ook een achteruitgang om met flippers of knopjes te klooien. Ben je eindelijk van die schakelpook af krijg je er flippers voor terug 8)7

Begrijp de behoefte ook niet, met je voet kan je prima timen in een Tesla.
Mee eens. En als je echt wil uitrollen zonder 200,- uit te moeten geven voor knopjes: Gewoon even je shifter helemaal omhoog houden. Dan gaat de auto in neutraal en heb je exact hetzelfde effect. Als je daarna je shifter helemaal naar benden doet, gaat'ie weer in drive. Let wel op, hij gaat dan ook meteen remmen/regenereren.

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-01 07:42
TheFoxMan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 06:03:
[...]

Dank, dat ga ik proberen! Gisteren geprobeerd door te skippen via tesla app of voice command maar dan spoelt hij ook seconden door ipv naar het volgende nummer te gaan
Even een update. Werkte inderdaad goed door in het zoekscherm de podcast op te zoeken.
Gisteren 2022.36.6 geinstalleerd en het lijkt erop dat het probleem nu is opgelost en de podcasts weer doorlopend bijgewerkt worden _/-\o_

• Pierz
STIMPPYYY schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:55:
Ik rijd al 2 jaar zonder noemenswaardig te remmen, eigenlijk alles regenererend. En mijn schijven zijn spiegeltjes waarin je je zou kunnen scheren. Ik vraag me dus af of ‘handmatig poetsen van de schijven’ wel nodig is. Ik heb ooit ergens gelezen dat een Tesla daar zelf voor zorgt.

Bij mijn ICE moest ik inderdaad af en toe op de afrit even goed in de ankers om ze netjes te houden (vooral achter).

[ Voor 8% gewijzigd door Pierz op 02-11-2022 15:31 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Sowieso als je regelmatig tot stilstand komt bij bijv. een stoplicht dan zal de auto het laatste stukje ook gewoon remmen. Dus het is ook echt niet zo dat de remmen helemaal niet worden gebruikt. Alleen een stuk minder.

• STIMPPYYY
Pierz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:30:
[...]

Ik rijd al 2 jaar zonder noemenswaardig te remmen, eigenlijk alles regenererend. En mijn schijven zijn spiegeltjes waarin je je zou kunnen scheren. Ik vraag me dus af of ‘handmatig poetsen van de schijven’ wel nodig is. Ik heb ooit ergens gelezen dat een Tesla daar zelf voor zorgt.

Bij mijn ICE moest ik inderdaad af en toe op de afrit even goed in de ankers om ze netjes te houden (vooral achter).
Apart, ik deed dat ook het eerste jaar (schijven waren nog mooi) Totdat ik een keer dacht, laat ik eens regeneratief op laag zetten. Paar keer goed remmen… daarna nooit meer mooi geworden. Eerste keren remmen ging ook moeizaam. Schijven zitten vol met ringen en krassen. Zijn ook niet helemaal recht meer (trillen bij hevig remmen) Heb ooit begrepen van Bjorn dat de remblokken slecht worden als je ze minimaal gebruikt.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-01 14:06
this schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:35:
[...]

Ik twijfel ook al heel lang. Of ik kan inmiddels na anderhalf jaar perfect timen waar de auto tot stilstand moet komen... óf... de auto denkt intelligent met me mee en bepaalt dat ik bijvoorbeeld achter die stilstaande auto of bij de stopstreep van een stoplicht stil wil staan.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-01 14:45
Houseofdreams schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:53:
[...]

Gelukkig maar dat iedereen zijn eigen smaak heeft, anders leefden we in Noord Korea :) Ik persoonlijk vind de achterkant wat minder, frontaal en zijaanzicht zijn beter
Hehe, ik vind het front lelijk, en de kont heel mooi in proportie. En ik ga er van uit dat je die meer ziet….

Sony A7 iv en wat recycled glas

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 15:51
jmderonde schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:53:
[...]
Ik twijfel ook al heel lang. Of ik kan inmiddels na anderhalf jaar perfect timen waar de auto tot stilstand moet komen... óf... de auto denkt intelligent met me mee en bepaalt dat ik bijvoorbeeld achter die stilstaande auto of bij de stopstreep van een stoplicht stil wil staan.
Herkenbaar. Bestuur jij de auto, of bestuurt de auto jou. Soms lastig te bepalen.

• Pierz
STIMPPYYY schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:40:
[...]

Apart, ik deed dat ook het eerste jaar (schijven waren nog mooi) Totdat ik een keer dacht, laat ik eens regeneratief op laag zetten. Paar keer goed remmen… daarna nooit meer mooi geworden. Eerste keren remmen ging ook moeizaam. Schijven zitten vol met ringen en krassen. Zijn ook niet helemaal recht meer (trillen bij hevig remmen) Heb ooit begrepen van Bjorn dat de remblokken slecht worden als je ze minimaal gebruikt.
Hmm, die opmerking van Bjorn heb ik gemist. Een snelle google search leert me dat zeer licht remmen de remblokken gepolijst kunnen worden, waardoor ze minder frictie kunnen genereren. Toch maar eens testen door flink in de ankers te gaan dan.

Overigens denk ik dat die kringen en krassen komen van steentjes etc die zich in de loop der tijd in de blokken nestelen en zo continue een baantje over de schijf trekken. Hoe ouder de blokken hoe erger het wordt.

• Smobbo
  • Laatst online: 16:05
(jarig!)
Dat nieuwe energie menu in 2022.36.6 is wel geinig, maar nog erg buggy.
Ik heb al een keer 300% meer impact van hoogte verschil gehad, terwijl ik echt niet de Mount Everest af reed.
Ook krijg ik steeds de tip om de temperatuur op 22 graden te zetten om 0.1% te besparen. Dit gebeurd als ik de temperatuur op 20 graden heb staan, op 19 graden geeft hij de melding niet :+

Achja, geinig. Je kijkt er in de 1e week naar en dan is de nieuwigheid er weer van af ;)

• ggvanleeuwen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-01 07:58
Pierz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:52:
[...]

Hmm, die opmerking van Bjorn heb ik gemist. Een snelle google search leert me dat zeer licht remmen de remblokken gepolijst kunnen worden, waardoor ze minder frictie kunnen genereren. Toch maar eens testen door flink in de ankers te gaan dan.
Ik had juist begrepen dat de auto zo slim was dat hij zelf soms even bij remt tijdens het rijden. Maar zelf in ieder geval geen last van de remschijven. Hoor ze wel eens even als ik wegrijd, maar is daarna altijd snel over. Ik doe er niks extra aan.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-01 09:42

Fab1Man

Live life to the fullest

Pierz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:30:
[...]

Nou ik kan je wel anders vertellen hoor. Bij mij begonnen vanaf begin af aan de schijven in te slijten met groeven. Dan worden ze door het regeneratief remmen weinig gebruikt. Afgelopen augustus zijn alle 4 de schijven vervangen omdat ze krom getrokken waren. Daarna nog een keer Mobility Service omdat het weer onregelmatig leek te slijten. Die hebben toen met een “burnish” programma de schijven zelfs extra ingesleten.

• hjtuinenburg
  • Laatst online: 17:01
De Skoda Enyaq (en vast ook de VW tegenhanger) anticipeert ook met regen. Heel duidelijk merkbaar bij het naderen van rotondes.

De Tesla model 3 komt overigens vrij snel tot stilstand als je je "gas" loslaat. De model X remt af tot een snelheid van +- 5 km/h, en rolt dan verder. Bij de model X moet je het laatste stukje echt remmen.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 08:48

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

hjtuinenburg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:59:
De Skoda Enyaq (en vast ook de VW tegenhanger) anticipeert ook met regen. Heel duidelijk merkbaar bij het naderen van rotondes.

De Tesla model 3 komt overigens vrij snel tot stilstand als je je "gas" loslaat. De model X remt af tot een snelheid van +- 5 km/h, en rolt dan verder. Bij de model X moet je het laatste stukje echt remmen.
Is een instelling in het menu.
De 3 kan je ook laten uitrollen, en de X kan je laten stoppen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• STIMPPYYY
Fab1Man schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:53:
[...]

Nou ik kan je wel anders vertellen hoor. Bij mij begonnen vanaf begin af aan de schijven in te slijten met groeven. Dan worden ze door het regeneratief remmen weinig gebruikt. Afgelopen augustus zijn alle 4 de schijven vervangen omdat ze krom getrokken waren. Daarna nog een keer Mobility Service omdat het weer onregelmatig leek te slijten. Die hebben toen met een “burnish” programma de schijven zelfs extra ingesleten.
Precies dit dus. Wist even niet hoe ik het beter moest omschrijven. Was vrij snel bij mij al. Die van mij zijn ook krom, maar heb er tot op heden niets aan laten doen.

Zal ook nog eens zoeken naar dat filmpje van Bjorn. Is al een jaar of 2 geleden.

• hjtuinenburg
  • Laatst online: 17:01
Smuggler schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:10:
[...]

Is een instelling in het menu.
De 3 kan je ook laten uitrollen, en de X kan je laten stoppen.
Mijn model X kan in ieder geval niet tot een complete stop komen, tenzij de autopilot aan staat uiteraard.
Ik heb nog even opgezocht, het blijkt dat enkel de nieuwere modellen vanaf halverwege 2019 tot een volledige stop komen. Onduidelijk of dat samenhangt met de nieuwe Raven aandrijving, of de HW3 upgrade.

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 13:02
TheFoxMan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:28:
[...]

Even een update. Werkte inderdaad goed door in het zoekscherm de podcast op te zoeken.
Gisteren 2022.36.6 geinstalleerd en het lijkt erop dat het probleem nu is opgelost en de podcasts weer doorlopend bijgewerkt worden _/-\o_
Weet je het zeker? Of worden alle podcasts gewoon weer opnieuw ingeladen na de update? Ik heb ook wel eens gedacht dat het goed werkte na een update.

Het zou toch mooi zijn als dit na 3 jaar eindelijk gefixt is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Crim op 02-11-2022 21:37 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:43
STIMPPYYY schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:10:
[...]

Precies dit dus. Wist even niet hoe ik het beter moest omschrijven. Was vrij snel bij mij al. Die van mij zijn ook krom, maar heb er tot op heden niets aan laten doen.

Zal ook nog eens zoeken naar dat filmpje van Bjorn. Is al een jaar of 2 geleden.
Same here, kromme roestende schijven met geulen erin die klinken alsof je op paard en wagen zit omdat ze zo erg aanlopen.

SeC herkende het, maar had als oplossing “even gepoetst” een week later was het hele gezeur weer terug. Nu 4x voor naar SeC geweest, ik laat het er maar bij. Zal wel een feature zijn

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 02-11-2022 22:05 ]

• this
jmderonde schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:53:
[...]

Van mij was dit al vanaf dag 1 zo, beetje te kort om de auto al zo goed te leren kennen denk ik.
Vandaar dat ik er gewoon van uitga dat de auto dit doet en niet door mijn superskills :9

• STIMPPYYY
JohanB schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:03:
[...]

Same here, kromme roestende schijven met geulen erin die klinken alsof je op paard en wagen zit omdat ze zo erg aanlopen.

SeC herkende het, maar had als oplossing “even gepoetst” een week later was het hele gezeur weer terug. Nu 4x voor naar SeC geweest, ik laat het er maar bij. Zal wel een feature zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5xyqalMTUDvCNH7PHMRMZIEnnc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NaajVuWQmcjBAgZVx1JQnRV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKyf1MM_4MudkRgURn4kkdQsmW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mJRXMORy6yCadFIOfhPllZ0r.jpg?f=user_large

Dit dus. Voor en achter. Is ook zo bij de andere kant.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:55
ybos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:07:
Lijkt erop dat Tesla een update gedaan heeft op het laden.
Ik zit op een locatie met een lage spanning en lijkt erop dat niet de maximale laadstroom gebruikt word om de spanning niet nog meer naar beneden te krijgen. Vorige week ook op deze locatie met vergelijkbare spanning volgens mij gewoon op 16A geladen.

Ik had de laadstroom op 16A staan (3 fase). Echter laadt de auto maar op 8A :?
Hmmm misschien is de app niet in sync met de auto? Dus even laadstroom via de app op 6A gezet, dan ging direct en de laadtijd werd ook langer. Toen stroom via de app op 10A gezet maar gaat mooi niet hoger dan 8A.
Wel lastig als je haast hebt :P Ik heb de tijd, zit hier de hele dag.

[Afbeelding]
Nou, gisteren een lagere spanning dan eerder en wel gewoon op 16A kunnen laden (ff geprobeerd, daarna op 8A gezet. spanning stijgt dan n volt of 4).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L386fmAKDuhbnraUKbdCG0EecVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzFFO0D58ZDv6K6yJ7sKdDco.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 03-11-2022 12:15 ]

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-01 07:42
Crim schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:37:
[...]

Weet je het zeker? Of worden alle podcasts gewoon weer opnieuw ingeladen na de update? Ik heb ook wel eens gedacht dat het goed werkte na een update.

Het zou toch mooi zijn als dit na 3 jaar eindelijk gefixt is :)
:/ Je hebt gelijk, gisteren werkte het perfect maar vanochtend liep het alweer achter

Verwijderd

ybos schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:53:
[...]

Nou, gisteren een lagere spanning dan eerder en wel gewoon op 16A kunnen laden (ff geprobeerd, daarna op 8A gezet. spanning stijgt dan n volt of 4).

[Afbeelding]
Ik wilde nog zeggen, dit kan ook vanuit de laadpaal zijn beperkt om reden X.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:43
STIMPPYYY schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit dus. Voor en achter. Is ook zo bij de andere kant.
Oh dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Laatste keer naar SeC had ik echt maar 2-3 van die smalle glimmende lijnen, de rest roest. Voor erger dan achter trouwens. Zal dit weekend eens even kijken hoe het er nu voor staat

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
JohanB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:56:
[...]

Oh dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Laatste keer naar SeC had ik echt maar 2-3 van die smalle glimmende lijnen, de rest roest. Voor erger dan achter trouwens. Zal dit weekend eens even kijken hoe het er nu voor staat
Je kan die roestvorming-strepen alleen voorkomen door vaker de remmen te onderhouden (schoonmaken en remmenvet in de remklauwen etc)

Als je het eenmaal hebt is het bijna onmogelijk dit permanent op te lossen zonder nieuwe blokken+schijven.

(Afdraaien remschijven en afslijpen blokjes zou kunnen, maar zolang alles goed werkt een beetje zonde)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• bbc
  • Laatst online: 09-09-2025

bbc

Ik heb gisteren winterbanden laten monteren en heb ook wat foto's genomen. Mijn MYP dateert van juni en heeft dus nog geen winter meegemaakt. Ik heb hem ook laten uitlijnen, omdat ik al wat verhalen gehoord had. Het was geen drama, maar stond toch niet ideaal afgesteld.

De prentjes staan hier.
https://teslamotorsclub.c...61061/page-2#post-7158148

• this
Waar kan ik eigenlijk het totale gemiddelde verbruik zien van de M3? Ik kan enkel maar tot de laatste 50km gaan in die verbruiksmenu.
Maar zou er niet ergens terug te vinden wat het totale verbruik is sinds het begin?

Verwijderd

this schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:59:
Waar kan ik eigenlijk het totale gemiddelde verbruik zien van de M3? Ik kan enkel maar tot de laatste 50km gaan in die verbruiksmenu.
Maar zou er niet ergens terug te vinden wat het totale verbruik is sinds het begin?
Onder "trips", toch?

• Caelorum
En de pro-tip die altijd wordt gegeven: hernoem er 1 naar lifetime en zit er verder niet meer aan. Dan heb je altijd een gemiddelde van alle ritten.

En Teslamate/teslafi zijn ook leuk :)

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 03-11-2022 14:13 ]

• ignatius
Caelorum schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:13:
En de pro-tip die altijd wordt gegeven: hernoem er 1 naar lifetime en zit er verder niet meer aan. Dan heb je altijd een gemiddelde van alle ritten.

En Teslamate/teslafi zijn ook leuk :)
Teslafi gebruik ik ook. Maar: Als ik ga rijden net als Teslafi de auto wil gaan laten slapen, wordt m'n rit niet geregistreerd :O Heb jij (of iemand anders) dat ook (gehad) en misschien een tip om dat te voorkomen?

• Caelorum
Ik gebruik zelf al sinds het begin Teslamate. Heb liever niet dat die data in de cloud staat (anders dan bij Tesla dan).

• STIMPPYYY
Stef87 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:40:
[...]

Je kan die roestvorming-strepen alleen voorkomen door vaker de remmen te onderhouden (schoonmaken en remmenvet in de remklauwen etc)

Als je het eenmaal hebt is het bijna onmogelijk dit permanent op te lossen zonder nieuwe blokken+schijven.

(Afdraaien remschijven en afslijpen blokjes zou kunnen, maar zolang alles goed werkt een beetje zonde)
Volgens mij is dat ook wel een beetje de reden dat er nu vaker achter voor trommelremmen gekozen wordt toch? Daar heb je dit gezeik namelijk niet mee. Plus dat in andere landen met extremere weeromstandigheden (zoals Noorwegen) je geen onnodige slijtage hebt.

Anyway, het nooit vervangen van blokken remmen klinkt dus leuk, maar als je ze niet gebruikt en onderhoud kan je ze alsnog vervangen.

• Fasttesla
  • Laatst online: 25-08-2025
Vraagje,

Heb sinds September de MYP uit Berlijn, ben bezig om wintervelgen aan te kopen alleen zit ik met een garantie kwestie. Tesla zegt dat de originelen 21” velgen alleen geschikt zijn ivm de krachten die hier op staan.
Die bandenboeren verkopen alles aan je als het maar past en het past, genoeg voorbeelden op internet te vinden van 18 “ tot 21”. Ben ook nog langs Euromaster geweest en zeer goed geholpen, diegene heeft op enkele sites met hun code ingelogd om velgen te kunnen kopen. En inderdaad geen geschikte velgen behalve voor de Long range.
Dus om een lang verhaal kort te maken, weet eigenlijk niet wat verstandig is, de meeste doen het gewoon.

• this
STIMPPYYY schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:03:
[...]

Volgens mij is dat ook wel een beetje de reden dat er nu vaker achter voor trommelremmen gekozen wordt toch? Daar heb je dit gezeik namelijk niet mee. Plus dat in andere landen met extremere weeromstandigheden (zoals Noorwegen) je geen onnodige slijtage hebt.

Anyway, het nooit vervangen van blokken remmen klinkt dus leuk, maar als je ze niet gebruikt en onderhoud kan je ze alsnog vervangen.
Volgens mij vooral omdat trommelremmen goedkoper zijn dan schijfremmen :p

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-01 09:12
Fasttesla schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:11:
Vraagje,

Heb sinds September de MYP uit Berlijn, ben bezig om wintervelgen aan te kopen alleen zit ik met een garantie kwestie. Tesla zegt dat de originelen 21” velgen alleen geschikt zijn ivm de krachten die hier op staan.
Die bandenboeren verkopen alles aan je als het maar past en het past, genoeg voorbeelden op internet te vinden van 18 “ tot 21”. Ben ook nog langs Euromaster geweest en zeer goed geholpen, diegene heeft op enkele sites met hun code ingelogd om velgen te kunnen kopen. En inderdaad geen geschikte velgen behalve voor de Long range.
Dus om een lang verhaal kort te maken, weet eigenlijk niet wat verstandig is, de meeste doen het gewoon.
Ik ben van plan (2de hands) 19 inch Gemini velgen aan te schaffen en van winterbanden te voorzien en die onder de MYP te monteren. Moet je formeel wel een snelheidssticker plakken in het interieur omdat de snelheidsindex van de winterbanden < topsnelheid MYP is ;-)

Je ziet dat MYP eigenaren in Amerika dit ook gewoon doen, sommigen zelfs op 18 inch...

MY LR QuickSilver 2023 :-)

• Vortexmerc
  • Laatst online: 15-01 11:32
[...]

Een tip die ik kan geven is voor je thuis komt, laatste afrit of stoplicht. zet daarvoor de auto in neutraal (rechter hendel paar seconden naar boven) en rem zo af met het volle gewicht van de auto.

Als je dit 1 of 2 keer per week doet blijf je pico bello remschijven hebben.

• Stef87
[...]

Trommelremmen zijn ook wat goedkoper om te produceren (maar ook niet geheel onderhoudsvrij). Heeft zijn voordelen idd.

Maximale remkracht is bij schijven weer beter, maar soms niet nodig. (Sportievere auto’s hebben veelal daarom remschijven)

Bij hard remmen komt 60-70% van je remkracht van de voorkant. Soms heeft een schijf geen meerwaarde voor een “normale “ auto :)

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 03-11-2022 18:15 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Stef87
Chonn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:50:
[...]

Ik ben van plan (2de hands) 19 inch Gemini velgen aan te schaffen en van winterbanden te voorzien en die onder de MYP te monteren. Moet je formeel wel een snelheidssticker plakken in het interieur omdat de snelheidsindex van de winterbanden < topsnelheid MYP is ;-)

Je ziet dat MYP eigenaren in Amerika dit ook gewoon doen, sommigen zelfs op 18 inch...
Snelheidslimiet instellen via de app ? (Dat kan ook, maar misschien niet tot hoge snelheid)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:55
Verwijderd schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:51:
[...]

Ik wilde nog zeggen, dit kan ook vanuit de laadpaal zijn beperkt om reden X.
Zelfde plek, zelfde mobiele laadpaal zonder enige intelligentie. Dus de Tesla is wispelturig :Y

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-01 10:50
Chonn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:50:
[...]
Moet je formeel wel een snelheidssticker plakken in het interieur omdat de snelheidsindex van de winterbanden < topsnelheid MYP is ;-)
Onder mn M3P kon ik gewoon W index krijgen op 20 inch. Ook geprobeerd op autobahn, 262 op de teller en de banden zijn niet ontploft. Wel 92 load dus voor MYP niet interessant. Ach ja, ik kan niet eens een trekhaak monteren op M3P :+

Life is too short to drive boring cars

Pagina: 1 ... 375 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: