sabke69 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:13:
Advies,
Ik ga binnenkort voor een nieuwe werkgever aan de slag en die geeft mij de mogelijkheid een Tesla Y te leasen.
Vanwege de hoogdringendheid om snel iets beschikbaar te hebben , kwam ik deze tegen. Vanuit mijn functie zal ik 40K per jaar rijden, veel door B-NL-D-FR-CH, dus behoorlijk veel autosnelweg en langere afstanden. 1x per jaar vakantie in Zuid Spanje wat ongeveer 1800km enkele reis is. Voor mij als dieselrijder is EV totaal nieuw, vandaar jullie mening/ervaring met deze wagen.
2022 Model Y
Model Y Performance Dual Motor All-Wheel Drive
Kilometerstand 9.274 km
Lakkleur Solid Black
21" Überturbine-velgen
Volledig zwart premium interieur
Performance upgrade
5-zits configuratie
Enhanced Autopilot
30 dagen Premium Connectivity op proef
Eerste registratie op: 19 jul. 2022
€ 74.990
Ik rijd ook veel >40k km en in dezelfde landen. Alleen Spanje is geen vaste bestemming voor ons. Meestal in de zomervakantie naar de Franse Atlantische kust. Ik kan bevestigen dat het probleemloos kan met een goede EV zoals de Ioniq 5. Naast range is ook het laden van belang. Dat maakt de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 ook interessant: bij de juiste laders zijn die ontzettend snel weer vol genoeg (10-90% in ~25-30 minuten, 10-80% in ~18-20 minuten). Ik heb regelmatig dat de auto eerder klaar is met laden dan wij (gezin van 3) klaar zijn met plassen/koffie/benen strekken. Dan moet ik iedereen weer opjagen, want we kunnen verder... En bij een lunch of diner is het al helemaal geen issue. Dan moet ik halverwege het eten de auto verplaatsen om de lader weer vrij te maken.
Het komt ook aan op slim plannen. Ik heb vaak 250 km heen en de volgende dag terug. Dan boek ik een hotel met laders en ben ik helemaal geen tijd kwijt aan laden onderweg. Ook voor iets langere ritten valt het mee. Ik kom met een volle batterij 350 km ver (gewoon 120/130 waar het kan, geen ideale omstandigheden), dan kom ik met een korte laadpauze onderweg van 10 minuten alweer dan 150-200 km extra. Dus voor een rit tot 550 km is er al nauwelijks/geen vertraging, aangezien ik dan toch altijd wel even een korte pauze inlas.
Ik ga toch overstappen naar een Model Y RWD, omdat we meer ruimte nodig hebben. De Model Y laadt iets minder snel dan de Ioniq 5, maar is wel weer efficienter op hoge snelheid. Per saldo is de Ioniq 5 waarschijnlijk net iets sneller. Voordeel van Tesla is dat er veel meer laders beschikbaar zijn, zowel qua locaties als qua laders per locatie. Veel Ionity stations in Frankrijk hebben maar 4 laders en op drukke dagen loop je dan een groter risico op volle bezetting.
En tot slot: je kunt van die 3h30 laadtijd mogelijk nog wat afsnoepen door het wat strakker te plannen, bijvoorbeeld met A Better Route Planner (app). Hoe leger de batterij, hoe sneller hij laadt. Dus aankomen met 5-10% en dan laden tot 60% geeft wat kortere stukken rijden en vaker laden, maar is uiteindelijk wel sneller. Aan de andere kant: dat is je vakantierit, dus dan is ontspannen onderweg zijn belangrijker. Ik zou op die afstand sowieso een overnachting inplannen (hotel met lader uitzoeken), dus dan maakt een uurtje meer of minder ook niet zoveel uit.
Dus ja, zo'n Model Y Performance zal vast werken voor jouw reispatroon. Een Long Range zal het iets beter doen, maar dat is marginaal. Ik denk dat het met een RWD ook wel werkt (dat kan ik je over een half jaar echt vertellen...

). Of anders even kijken naar een jonggebruikte Ioniq 5 of EV6. Die laatste heeft een iets grotere batterij, maar iets minder laadruimte. Die zijn als LR, RWD en met volle uitrusting rond EUR 60k te vinden. Die van mij komt binnenkort op de markt.