Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 372 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.752 views

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:44
Tommie12 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:30:
Denken jullie nu allemaal echt dat de verkoopsprijs direct gelinkt is aan de fabricage kost? [...]
Caelorum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:31:
@Houseofdreams Dan nog. Ze maken enorm veel winst per model 3. Die hadden ze ook kunnen verlagen, maar ze positioneren hem liever boven de Y lijkt het.
..
Caelorum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Hij roept wat af over de verschillende levels inderdaad, maar hij heeft nooit beweerd dat je kan slapen. Nouja, in 2019 dus dat je dat in 2021 zou kunnen doen, maar daarna heeft die wijselijk zijn mond gehouden daarover.

Op zich is wat hij roept al kwalijk genoeg, dat hoef je niet verder aan te dikken ;)
Hij roept het zelf en ik dik iets aan. Sure.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:26
Ze verkopen liever de Mod Y dan de Mod3, en waarschijnlijk heeft dat meer met capaciteit dan met kostprijs te maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Caelorum
Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:37:
[...]
Hij roept het zelf en ik dik iets aan. Sure.
Laat de tweet, geplaatst in de afgelopen 3 jaar, zien waar die zegt dat je kan gaan slapen in de auto.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:07
Caelorum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Laat de tweet, geplaatst in de afgelopen 3 jaar, zien waar die zegt dat je kan gaan slapen in de auto.
Telt februari 2019 nog mee als afgelopen 3 jaar?
Geen idee of het op twitter staat, maar de specifieke quote (kan je op googlen) is dit:
“My guess as to when we would think it’s safe for somebody to essentially fall asleep and wake up at the destination? Probably towards the end of next year.”

• Caelorum
this schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Telt februari 2019 nog mee als afgelopen 3 jaar? [..]
Ja al had ik die al ge-exclude: Caelorum in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic" :+
Mijn punt is dat die over de jaren zeker wel voorzichtiger is geworden. Zijn gegeven timeframes zijn echt nog complete bullshit, maar hij roept al een tijdje niet meer dat het volledig hands off gaat zijn, en hij roept al helemaal niets meer over de EU wat dat betreft (zover ik zijn tweets heb gevolgd dan).

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-01 16:42
Tommie12 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Ze verkopen liever de Mod Y dan de Mod3, en waarschijnlijk heeft dat meer met capaciteit dan met kostprijs te maken.
Beide speelt een rol natuurlijk. Het is een combinatie van capaciteit en kostprijs. Ik denk dat model Y het nu op beide punten heel goed doet en dat daardoor de Y SR aangeboden wordt voor een lager bedrag dan 3 SR. Daarnaast drukt het opvoeren van de productie ook de kosten per unit en is er veel meer vraag naar SUV dan sedan.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:36
Caelorum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Ja al had ik die al ge-exclude: Caelorum in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic" :+
Mijn punt is dat die over de jaren zeker wel voorzichtiger is geworden. Zijn gegeven timeframes zijn echt nog complete bullshit, maar hij roept al een tijdje niet meer dat het volledig hands off gaat zijn, en hij roept al helemaal niets meer over de EU wat dat betreft (zover ik zijn tweets heb gevolgd dan).
2020: https://www.reuters.com/a...-autonomous-idUSKBN24A0HE
2021: https://www.cnet.com/goog...ving-tesla-earnings-call/
2022: https://www.reuters.com/b...needs-oil-gas-2022-08-29/
Mei 2022: https://electrek.co/2022/...man-driver-next-year/amp/

Mei 2022 artikel: “ Elon Musk told reporters in Brazil that Tesla will have self-driving cars without the need for human drivers behind the wheel for supervision (or at all really) around this time next year.”

[ Voor 22% gewijzigd door JohanB op 21-10-2022 13:39 ]

• Caelorum
En dan komen we weer bij hetzelfde uit. Ik heb nergens gezegd dat hij niet heeft lopen bazelen over L5 en onrealistische timeframes. Er werd hier alleen geïnsinueerd dat Elon nog steeds loopt te roepen dat je achter het stuur kan gaan slapen. Dat heeft die welgeteld 1 keer aan het begin van 2019 gedaan, maar daarna nooit meer over begonnen.
Vandaar dat ik ook zei dat zijn uitspraken niet hoeven te worden aangedikt. Ze zijn van zichzelf al idioot genoeg.

• JohanB
Sander schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

[...]

Ik probeer alleen aan te geven dat de techniek voor alle fabrikanten in de kinderschoenen staat.

De manier waarop je reageert nodigt niet uit tot een zinvolle discussie maar polariseert alleen maar met one-liners en botte comments (en ditto reacties van anderen daarop): .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
Kwamen de eerste polariserende berichten niet juist van jou? “Ja maar het uitgebreid geteste L3 systeem vertrouw ik niet”

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 21-10-2022 13:50 ]

• JohanB
Caelorum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

En dan komen we weer bij hetzelfde uit. Ik heb nergens gezegd dat hij niet heeft lopen bazelen over L5 en onrealistische timeframes. Er werd hier alleen geïnsinueerd dat Elon nog steeds loopt te roepen dat je achter het stuur kan gaan slapen. Dat heeft die welgeteld 1 keer aan het begin van 2019 gedaan, maar daarna nooit meer over begonnen.
Vandaar dat ik ook zei dat zijn uitspraken niet hoeven te worden aangedikt. Ze zijn van zichzelf al idioot genoeg.
“No driver behind the wheel” dan kun je toch gewoon slapen? Of gaat het je om het exacte woord “slapen”?

Potato potato

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 21-10-2022 13:52 ]

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Smuggler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Gokje, op Manual komt er 27 graden uit.
Op automatisch komt er eerst 40 graden uit, zodat de cabine kan verhitten, en vervolgens zal de auto terugschakelen naar minder hard blazen op 27 graden. om op temperatuur te blijven.

Moet het zelf nog even testen in mijn auto, maar dat zou best een logische verklaring kunnen zijn.
Laat maar weten als jij getest hebt! Ben benieuwd!

[ Voor 10% gewijzigd door kardox op 21-10-2022 14:57 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
Het lijkt me wat zinloos om hier in het topic de borrelpraat die Musk op twitter slingert op een goudschaaltje te wegen. Hij is goed in wat hij doet, maar niet in communiceren.

Het is wat het is.

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-01 22:19
izzet3838 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:18:
Wait, dus de SR M3 is nu €6000 duurder als een SR MY, Tesla wilt echt geen SR M3's meer verkopen denk ik?
Vanochtend stond de Model 3 SR inderdaad op 55k maar is inmiddels weer terug naar 51 nogwat, ik schrok er ook van maar ik vermoed een foutje op de site.... voor nu dan haha

• roelst1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-01 09:55
Bedankt voor al jullie hulp eerder deze week. Ik heb nog nooit zo snel zo veel geld uitgegeven, maar volgende week kan ik bij Tesla een Model 3 LR van 2021 ophalen met 14k km op de teller. Mijn vriendin weet nog van niks, dus ik heb nog een paar dagen om te bedenken hoe ik dit uit ga leggen :+ .

Overigens had ik eerst een aanbetaling gedaan op een Model 3 LR uit 2020, maar ik kreeg niet lang daarna een heel net belletje dat iemand anders me voor was. Gelukkig kon ze me wel direct een aanbieding doen voor het model dat ik nu dus heb gekocht. 600 euro meer voor een nieuwere auto met minder km op de teller en een mooiere kleur (blauw ipv rood {ja ik weet dat rood "beter" is}).

Edit: geloof het of niet, maar pas nadat ik de auto had gekocht kwam ik er achter dat er een heeeeel klein knopje is waarmee je door de foto's kunt scrollen van de betreffende auto. Dat had wel wat duidelijker gemogen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door roelst1 op 21-10-2022 22:22 ]

• JohanB
roelst1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:14:
Bedankt voor al jullie hulp eerder deze week. Ik heb nog nooit zo snel zo veel geld uitgegeven, maar volgende week kan ik bij Tesla een Model 3 LR van 2021 ophalen met 14k km op de teller. Mijn vriendin weet nog van niks, dus ik heb nog een paar dagen om te bedenken hoe ik dit uit ga leggen :+ .

Overigens had ik eerst een aanbetaling gedaan op een Model 3 LR uit 2020, maar ik kreeg niet lang daarna een heel net belletje dat iemand anders me voor was. Gelukkig kon ze me wel direct een aanbieding doen voor het model dat ik nu dus heb gekocht. 600 euro meer voor een nieuwere auto met minder km op de teller en een mooiere kleur (blauw ipv rood {ja ik weet dat rood "beter" is}).

Edit: geloof het of niet, maar pas nadat ik de auto had gekocht kwam ik er achter dat er een heeeeel klein knopje is waarmee je door de foto's kunt scrollen van de betreffende auto. Dat had wel wat duidelijker gemogen 8)7
Gefeliciteerd en welkom! Een van de beste EVs van het moment!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-01 00:17
Ik heb een MY rwd in bestelling staan. Nu zijn de kleuren goedkoper geworden, 1600€ ipv 2300€. Gaat Tesla zelf de prijs aanpassen, kan ik het wijzigen of is annuleren en opnieuw bestellen de enige optie om hem goedkoper te krijgen? Verschil is meer dan 250 euro. Iemand hier ervaring mee? Levertijd is voor mij niet zo belangrijk, zou niet onoverkomelijk zijn om weer achter in de rij te komen.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:34:
[...]
Ze hebben inmiddels 9 of 10 jaar vertraging opgelopen. Heb je dan wel de juiste visie denk ik dan?
Tony Chocolonely probeert ook al 10 slaafvrije chocolade te maken, dat is ze tot op heden ook nog niet gelukt, ook niet de juiste visie? Sommige processen duren imho nou eenmaal langer dan dat we zouden willen.

Flickr

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:43
Denk niet dat we hoeven te twijfelen over de visie van Tesla gezien het succes en wat ze in die korte tijd hebben bereikt.
DeFeCt schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:30:
[...]

Tony Chocolonely probeert ook al 10 slaafvrije chocolade te maken, dat is ze tot op heden ook nog niet gelukt, ook niet de juiste visie? Sommige processen duren imho nou eenmaal langer dan dat we zouden willen.
Zit niet zo in de chocolade maar roept de CEO daar ook al 10 jaar lang dat het binnen een jaar het geval is?

Tankcsapda schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:38:
Ik heb een MY rwd in bestelling staan. Nu zijn de kleuren goedkoper geworden, 1600€ ipv 2300€. Gaat Tesla zelf de prijs aanpassen, kan ik het wijzigen of is annuleren en opnieuw bestellen de enige optie om hem goedkoper te krijgen? Verschil is meer dan 250 euro. Iemand hier ervaring mee? Levertijd is voor mij niet zo belangrijk, zou niet onoverkomelijk zijn om weer achter in de rij te komen.
In het verleden werd de prijs aangepast. Maar ook weer niet altijd automatisch wellicht. Zou gewoon even Tesla contacten.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:16
Tankcsapda schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:38:
Ik had gisterochtend Tesla even gecontacteerd, weet niet of het nodig was maar gistermiddag had ik al een nieuwe order pdf update in mn mailbox met 700 euro er af :)

• Tankcsapda
  • Laatst online: 12-01 00:17
Luqq schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Ik had gisterochtend Tesla even gecontacteerd, weet niet of het nodig was maar gistermiddag had ik al een nieuwe order pdf update in mn mailbox met 700 euro er af :)
Hier inmiddels ook contact gehad en gaan ermee bezig, dus komt hier ook wel goed.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:26
Pierz schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:28:
Het lijkt me wat zinloos om hier in het topic de borrelpraat die Musk op twitter slingert op een goudschaaltje te wegen. Hij is goed in wat hij doet, maar niet in communiceren.

Het is wat het is.
Klopt, alleen is hij de CEO van een mega groot beursgenoteerd bedrijf. Als hij het zelf niet kan, dan moet hij dat aan iemand anders over laten.

Ik zou toch ook niet blij zijn als ik in 2019 goed geld had betaald voor FSD in de hoop 2 jaar later een tukje te kunnen doen tussen Antwerpen en Hasselt terwijl de auto me er rustig naar toe rijdt.
Ik begrijp niet dat er daar in de VS geen hordes advokatenkantoren op springen met class actions.
Dan pas zou Elon dat af leren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• this
Vandaag voor het eerst aan een Tesla SuC gehangen.
Op eigen kosten, want dit zit niet in het laadpas systeem van mijn werkgever.

Hoe werkt die betaling nu precies? Ik zie een openstaand bedrag staan, hoe lang mag dat bedrag daar blijven staan vooraleer er iemand moeilijk gaat doen?
En kan ik dit betalen zonder dat ik daarvoor een volmacht moet geven aan Tesla om geld van mijn rekening af te halen?
Ik zie in de app ergens een mogelijkheid tot apple pay, maar bij het afrekenen zie ik enkel SEPA en credit card.
Terwijl ik toch liever gewoon via een bank app werk om de rekening te betalen.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-01 14:32
Ik was gisteren langs bij iemand om een tweedehands M3 met 59.000 op de teller te bekijken. Die had overal steenslag. Op de bumper en bij de achterwielen maar ook het voorraam zaten allemaal hele kleine putjes in (en twee grote waarvan 1 behandeld).

Hoeveel steenslag kun je verwachten bij, zeg, 60k - 80k km?

Mixed Reality dev

Menesis schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:30:
Ik was gisteren langs bij iemand om een tweedehands M3 met 59.000 op de teller te bekijken. Die had overal steenslag. Op de bumper en bij de achterwielen maar ook het voorraam zaten allemaal hele kleine putjes in (en twee grote waarvan 1 behandeld).

Zwarte? Uit welk jaar? Ik heb ook veel steenslag en beschadegingen. De zwarte lak is zo zacht als boter en in die tijd ging we zo min mogelijk lak op. Ik ben een zwarte uit 2019.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025

Ik heb het idee dat de lak dunner is dan bij andere merken. Mijn m3 uit december 2021 heeft ook al wat steenslag en heb er slechts 15k km op.
this schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:21:

Hoe werkt die betaling nu precies? Ik zie een openstaand bedrag staan, hoe lang mag dat bedrag daar blijven staan vooraleer er iemand moeilijk gaat doen?
En kan ik dit betalen zonder dat ik daarvoor een volmacht moet geven aan Tesla om geld van mijn rekening af te halen?
Ik zie in de app ergens een mogelijkheid tot apple pay, maar bij het afrekenen zie ik enkel SEPA en credit card.
Tot iets van 100 of 150 blijft het werken. Waarom niet gewoon een cc koppelen? Zul je ook doen voor premium connectivity denk ik?

Dat hangt toch vooral af van wat waar je rijdt? Kan ook gewoon domme pech zijn: achter een vrachtwagen gereden die grof grond verloor oid.

Heb je er niet naar gevraagd?

• Maasluip
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vandaag weer (dinsdag ook een keer) dat mijn M3 uit zichzelf het knipperlicht aanzette. Ik dacht dat dat niet mocht/kon in Europa.
Situatie nu was werkzaamheden, oranje lijnen, ik rij op de vluchtstrook en de rechterrijbaan is ook voor ons, er komt een afrit. Natuurlijk krijg je dan wat gedoe met lijnen want je moet over het witte verdrijvingsvlak heen. Maar daar ging dus het knipperlicht naar links automatisch aan.

Signatures zijn voor boomers.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:10
Maasluip schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:13:
Vandaag weer (dinsdag ook een keer) dat mijn M3 uit zichzelf het knipperlicht aanzette. Ik dacht dat dat niet mocht/kon in Europa.
Situatie nu was werkzaamheden, oranje lijnen, ik rij op de vluchtstrook en de rechterrijbaan is ook voor ons, er komt een afrit. Natuurlijk krijg je dan wat gedoe met lijnen want je moet over het witte verdrijvingsvlak heen. Maar daar ging dus het knipperlicht naar links automatish aan.
Mag wel, o.a de Audi a5 en Kia proceed doen dat hier ook.
Verschil is dat het optioneel(dus uit te zetten) is en perfect werkt die gaan al af voordat ik een tegenlogger opmerk.

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:16
Situatie nu was werkzaamheden, oranje lijnen, ik rij op de vluchtstrook en de rechterrijbaan is ook voor ons, er komt een afrit. Natuurlijk krijg je dan wat gedoe met lijnen want je moet over het witte verdrijvingsvlak heen. Maar daar ging dus het knipperlicht naar links automatish aan.
Nog nooit meegemaakt. Heb je EAP of FSD :?

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-01 11:05
Heb je HW3 en 2022.36.x? TACC/Autopilot/EAP/FSD aan of uit? Misschien dat het komt door, of te maken heeft met die “Autopilot disengagement at highway merges”? Zie hier: https://www.notateslaapp....n/2022.36.5/release-notes

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FSD, HW3 en ik reed met navigate on autopilot, 2022.28.2 maar ik heb het ook met eerdere softwareversies gehad.

• Caelorum
this schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:21:

Als je over het eerder genoemde bedrag heen gaat kan je nog 1x laden. Dan krijg je echter wel meteen een mail met dat dit de laatste keer was totdat je betaald.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:42
Luqq schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Hier nog niet. Maandag even afwachten en anders ga ik ook maar contact opnemen.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
ybos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Nog nooit meegemaakt. Heb je EAP of FSD :?
Ik heb dat ook wel eens, maar dan laat die de camera zien waardoor het lijkt dat het knipperlicht aan gaat, maar je moet het dan nog wel bevestigen waarna hij echt aan gaat.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-01 14:32
Inspired schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Zwarte? Uit welk jaar? Ik heb ook veel steenslag en beschadegingen. De zwarte lak is zo zacht als boter en in die tijd ging we zo min mogelijk lak op. Ik ben een zwarte uit 2019.
Een midnightsilver uit 2019, in Noorwegen (ik woon daar). Misschien is het vrij normaal. Ik vond het alleen wel raar om het ook in het glas te zien. Daar zaten wel 15 kleine putjes in..

Mixed Reality dev

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Situatie nu was werkzaamheden, oranje lijnen, ik rij op de vluchtstrook en de rechterrijbaan is ook voor ons, er komt een afrit. Natuurlijk krijg je dan wat gedoe met lijnen want je moet over het witte verdrijvingsvlak heen. Maar daar ging dus het knipperlicht naar links automatisch aan.
Ik zit te denken: een paar software versies geleden, als je met NoA op een oprit reed, dan zette de AP het knipperlicht aan om de hoofdrijbaan op te rijden. Zou hij gedacht hebben dat ik op een rijstrook reed die eindigde en ik "moest" invoegen naar links? Als je rechtdoor rijdt moet je natuurlijk over het puntstuk heen.
Maar dat automatisch knipperen is er toch uit gehaald? Op- en afritten gaan niet meer automatisch, die moet je zelf initiëren.
Een bugje misschien?

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Weet er toevallig iemand de hoogte in cm's van de achterkant van de koffer (top van het spoilertje eigenlijk) tot de grond van een standard Model Y?

Ik vind dit niet terug op internet en wil mijn Tesla laadpaal ophangen zodat de witte paal net boven de koffer hangt, ik moet nl. vrij dicht met de kont tot de muur rijden, dan kan ik rijden tot net voor of tegen de laadkabel onder het laadpunt.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Menesis schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:16:
[...]
Een midnightsilver uit 2019, in Noorwegen (ik woon daar). Misschien is het vrij normaal. Ik vond het alleen wel raar om het ook in het glas te zien. Daar zaten wel 15 kleine putjes in..
Waarschijnlijk houd de betreffende persoon weinig afstand? Noorwegen strooit ook met zand / grit though, dus daar kan het aan liggen.

Ik herken dit beeld niet van de 3 model 3’s uit 2019 (rood en grijs) van collega’s met >60.000km erop.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Menesis schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:16:
[...]
Misschien woonde ex eigenaar aan een grindpad? Hier 65k km (3 uit 2019) en geen putjes in voorruit.

Zwarte lak was iig in het begin erg slecht.

Waar ik wel last van heb is dat mijn voorruit aan de binnenkant bijna niet schoon te krijgen is, en weer snel een “laag” er op heeft zitten. (Kan niet anders omschrijven)

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 22-10-2022 19:09 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Pap3rclip schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:40:
Weet er toevallig iemand de hoogte in cm's van de achterkant van de koffer (top van het spoilertje eigenlijk) tot de grond van een standard Model Y?

Ik vind dit niet terug op internet en wil mijn Tesla laadpaal ophangen zodat de witte paal net boven de koffer hangt, ik moet nl. vrij dicht met de kont tot de muur rijden, dan kan ik rijden tot net voor of tegen de laadkabel onder het laadpunt.
Misschien dat een eigenaar het voor je kan meten... (zit zelf nog te wachten)

Hier staan de afmetingen met een plaatje erbij:
https://www.tesla.com/own...9C-8C57-FD3864644C34.html

Daar zie je dat de spoiler best hoog zit. Zeker op 2/3 van de totale hoogte (als het niet 3/4 is) van 1,62 m.

Klinkt wel als een heel krappe bedoening als je de dikte van de lader (vermoedelijk niet meer dan 15-20 cm) nodig hebt om de auto erin te krijgen...

• jesse111
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-01 14:46
Ik had nog de Spotify van Tesla in m'n auto zitten terwijl premium connectivity afgelopen was.
Nu is dit helaas weg en wil ik premium connectivity afsluiten, alleen kan ik helemaal niks vinden in de Tesla app.

Ik zit bij Leaseplan, met wie moet ik contact opnemen zodat ik premium connectivity kan aanschaffen?

• Pap3rclip
bilgy_no1 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Misschien dat een eigenaar het voor je kan meten... (zit zelf nog te wachten)

Hier staan de afmetingen met een plaatje erbij:
https://www.tesla.com/own...9C-8C57-FD3864644C34.html

Daar zie je dat de spoiler best hoog zit. Zeker op 2/3 van de totale hoogte (als het niet 3/4 is) van 1,62 m.

Klinkt wel als een heel krappe bedoening als je de dikte van de lader (vermoedelijk niet meer dan 15-20 cm) nodig hebt om de auto erin te krijgen...
Thx... Op zich valt het nog wel mee, het zijn meerdere parkeervakken van meerdere eigenaars naast elkaar. Die 15-20 cm extra diepte onder de laadpaal speelt dan wel mee zodat ik er netjes in pas en mijn buur ook nog vlot in kan parkeren (en de voorkant van mijn auto niet raakt natuurlijk :P zijn oudere mensen).

De paal te hoog hangen is ook niet handig, daarmee... Koffer openen zit er in ieder geval wel niet in, dan worden er brokken gemaakt.

• jevdr1990
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02-2025
Ik heb gigantische velgschade rechtsachter. Model 3P 20” uberturbine. Weet iemand wat zo’n losse velg nieuw kost bij Tesla? Ik kan het nergens vinden

• Caelorum
jesse111 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:08:
Ik had nog de Spotify van Tesla in m'n auto zitten terwijl premium connectivity afgelopen was.
Nu is dit helaas weg en wil ik premium connectivity afsluiten, alleen kan ik helemaal niks vinden in de Tesla app.

Ik zit bij Leaseplan, met wie moet ik contact opnemen zodat ik premium connectivity kan aanschaffen?
Leaseplan?

Ik had hetzelfde een tijd terug. Leaseplan kon niks doen en moest naar Tesla Support. Maakte me al op voor een lang kastje naar de muur verhaal maar Tesla Support kon het heel snel oplossen. (AccountSupportEMEA@tesla.com)

jevdr1990 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:25:
Ik heb gigantische velgschade rechtsachter. Model 3P 20” uberturbine. Weet iemand wat zo’n losse velg nieuw kost bij Tesla? Ik kan het nergens vinden
Een 19" koste een tijdje terug 281 ex BTW per stuk. Geen idee hoeveel de 20 inch duurder is maar 350-400 ex wellicht? Zou gewoon even een SeC bellen maandag.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:48
Inspired schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

Ik had hetzelfde een tijd terug. Leaseplan kon niks doen en moest naar Tesla Support. Maakte me al op voor een lang kastje naar de muur verhaal maar Tesla Support kon het heel snel oplossen. (AccountSupportEMEA@tesla.com)
En dan heb je het gekoppeld aan je eigen credit card a 10 euro/mnd ? Ik kan er ook weinig over terug vinden. Volgens mij was het de eerste 2 jaar gratis/inbegrepen…
WillemP22 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:03:
[...]

En dan heb je het gekoppeld aan je eigen credit card a 10 euro/mnd ? Ik kan er ook weinig over terug vinden. Volgens mij was het de eerste 2 jaar gratis/inbegrepen…
Ja, ik heb het nu aan mijn eigen CC zitten ja. In het verleden was het bij premium interieur 1 jaar gratis. Sinds enige tijd (bestellingen vanaf 15-10-2021) is het nog maar 30 dagen voor alle configuraties. Ook was het bij leaseauto's tot 1-5-2022 gratis omdat Tesla geen optie had voor leaserijders om het af te rekenen.

• _eLMo_
  • Niet online
Pap3rclip schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

De paal te hoog hangen is ook niet handig, daarmee... Koffer openen zit er in ieder geval wel niet in, dan worden er brokken gemaakt.
Koffer open hoogte kun je instellen. Vraag maar bij aflevering, dan laten ze het even zien.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:02

Wat zie je in de app onder ‘Upgrades’ (en dan ‘Beheren’? ) Anders idd contact zoeken met Tesla, Leaseplan doet hetzelfde.

• Pap3rclip
_eLMo_ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Koffer open hoogte kun je instellen. Vraag maar bij aflevering, dan laten ze het even zien.
Klopt, maar het probleem is vooral dat de klep van de koffer veel plaats achter de auto nodig heeft bij het openen. En gezien ik de achterkant van de auto vrij kort tegen de betonnen wand van mijn parkeergarage dien te parkeren zou het openen van de koffer een mooie laktekening tegen het beton veroorzaken vrees ik :+

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:32

wootah

They see me trollin'

Heeft iemand al een midnight cherry red besteld, of aangepast?
Ik hoorde dat mensen in Duitsland hun MYP gratis upgrade kregen naar de cherry red omdat de normale rood kleur niet geproduceerd wordt in Berlijn.
Ik wil al heel lang een MY LR uit Berlijn, ik had hem voor-besteld in het rood, maar ja, dat gaat dus niet meer want dan krijg ik hem nu gegarandeerd uit Shanghai. Vandaag ook gevraagd aan de Tesla verkoper, en die wist me alleen te vertellen dat ik dan ook voor de nieuwe prijs de cherry red kon krijgen, scheelt wel 4-5K maar dan heb je ook wat.
Ik ben in ieder geval aan het bezinnen wat te doen

• Caelorum
Inspired schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:07:
[...]
Ook was het bij leaseauto's tot 1-5-2022 gratis omdat Tesla geen optie had voor leaserijders om het af te rekenen.
Heb het nog steeds ^_^
Pap3rclip schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Thx... Op zich valt het nog wel mee, het zijn meerdere parkeervakken van meerdere eigenaars naast elkaar. Die 15-20 cm extra diepte onder de laadpaal speelt dan wel mee zodat ik er netjes in pas en mijn buur ook nog vlot in kan parkeren (en de voorkant van mijn auto niet raakt natuurlijk :P zijn oudere mensen).

Ik weet niet of je je lader al hebt besteld. Er zijn bijv ook mobiele laders te verkrijgen die tot 22 kW kunnen laden via een CEE contactdoos. Dat is zo'n rode industriële krachtstroom contactdoos. Die nemen nauwelijks ruimte in. De lader zelf is ook heel compact. Je kunt hem netjes ophangen en evt meenemen als je op reis bent naar een land waar weinig laadpalen staan.

Ik heb zelf hier gekocht. Geeft een overzicht van verschillende mogelijkheden: https://www.evchargeking.com/en/mobile-chargers

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Pap3rclip schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:40:

Even opgemeten voor je (MYLR op 20"): bovenkant spoiler op circa 124 cm.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:43
wootah schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:52:
Heeft iemand al een midnight cherry red besteld, of aangepast?
Ik hoorde dat mensen in Duitsland hun MYP gratis upgrade kregen naar de cherry red omdat de normale rood kleur niet geproduceerd wordt in Berlijn.
Ik wil al heel lang een MY LR uit Berlijn, ik had hem voor-besteld in het rood, maar ja, dat gaat dus niet meer want dan krijg ik hem nu gegarandeerd uit Shanghai. Vandaag ook gevraagd aan de Tesla verkoper, en die wist me alleen te vertellen dat ik dan ook voor de nieuwe prijs de cherry red kon krijgen, scheelt wel 4-5K maar dan heb je ook wat.
Ik ben in ieder geval aan het bezinnen wat te doen
SeC in Duiven gaf aan dat spul uit China nog net even beter in elkaar zit tov Berlijn (voor wat het waard is ;) )

• _eLMo_
  • Niet online
Zei ik ook al eerder, eerste 10-100k auto’s uit nieuwe fabriek vermijden, tenzij je leased ofzo. Teveel gedoe in eigendom.

Alhoewel ik het wel jammer vind dat de RWD de nieuwe kleuren dus nog niet krijgt.

[ Voor 26% gewijzigd door _eLMo_ op 23-10-2022 10:33 ]

• this
Inspired schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

Tot iets van 100 of 150 blijft het werken. Waarom niet gewoon een cc koppelen? Zul je ook doen voor premium connectivity denk ik?
Betekent dit dat als ik onder die 100 of 150 blijf, dat ik het nooit ga moeten betalen? :P

Premium connectivity heb ik niet, de wagen is al een paar jaar oud en via leasing.
En tenzij we eens met deze auto op verre reis zullen gaan, denk ik niet dat ik de SuC ooit nog nodig zal hebben. Dus ik zou het gewoon eenmalig willen afrekenen zonder dat ik daarvoor volmacht ofzo moet geven met mijn CC of SEPA.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Momenteel heb ik een Y rwd in bestelling staan, met de standaard 19" velgen en trekhaak. Ik twijfel nog een beetje om toch de 20" velgen te bestellen, echter nu zie ik in de handleiding het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C9k4x-O41nUisibWZa05gNXs7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OC0cMLIfUfqMv6w3uieiR9tU.png?f=fotoalbum_large
dat is nogal een verschil... weet iemand waar dat verschil vandaan zou kunnen komen? het komt er op neer dat je met de 20" velgen geen fietsendrager (met fietsen) mee kan nemen als er 5/4 mensen in de auto zitten...

[ Voor 9% gewijzigd door -Jaap-io op 23-10-2022 12:20 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 16:05
(jarig!)
-Jaap-io schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:19:
Momenteel heb ik een Y rwd in bestelling staan, met de standaard 19" velgen en trekhaak. Ik twijfel nog een beetje om toch de 20" velgen te bestellen, echter nu zie ik in de handleiding het volgende:
[Afbeelding]
dat is nogal een verschil... weet iemand waar dat verschil vandaan zou kunnen komen? het komt er op neer dat je met de 20" velgen geen fietsendrager (met fietsen) mee kan nemen als er 5/4 mensen in de auto zitten...
Wat gek.
Met 4 in de auto (“2 of minder achterin” en 2 voorin) is dus prima, maar een 5e erbij en ineens gaat hij terug naar 20kg?!

• _eLMo_
  • Niet online
De 20” velgen zijn niet geschikt voor hoge lasten.

• Houseofdreams
  • Laatst online: 08-01 00:16
_eLMo_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:26:
De 20” velgen zijn niet geschikt voor hoge lasten.
Lijkt me raar dat dit de (enige) reden zou zijn. Als zo'n band niet tegen zware lasten kan, dan moeten ze deze niet onder een "zware" EV steken denk ik dan.

Bij optrekken / remmen / bochten, komen er imho meer "lasten" op de banden, dan wat die fietsendrager achteraan zou doen. Nu, hoe raarder hoe "logischer" bij Tesla meestal...

EX30 Ultra Twin Performance

• _eLMo_
  • Niet online
Houseofdreams schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Lijkt me raar dat dit de (enige) reden zou zijn. Als zo'n band niet tegen zware lasten kan, dan moeten ze deze niet onder een "zware" EV steken denk ik dan.

Bij optrekken / remmen / bochten, komen er imho meer "lasten" op de banden, dan wat die fietsendrager achteraan zou doen. Nu, hoe raarder hoe "logischer" bij Tesla meestal...
Zoek maar eens banden voor de 20 inch. Het probleem is dat er niks geschikts is met een goede lastindex (niet te hard -> stuiteren). 107 ofzo, volgens mij alleen 104 te krijgen op 20”.

Je moet het maar eens navragen bij het service center, maar ik meen dat dit de reden was.

• Houseofdreams
  • Laatst online: 08-01 00:16
_eLMo_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Zoek maar eens banden voor de 20 inch. Het probleem is dat er niks geschikts is met een goede lastindex (niet te hard -> stuiteren). 107 ofzo, volgens mij alleen 104 te krijgen op 20”.

Je moet het maar eens navragen bij het service center, maar ik meen dat dit de reden was.
Het kan uiteraard, maar ik blijf het raar vinden onder een auto van pakweg 2 ton :) (ja het is iets minder)

EX30 Ultra Twin Performance

• jesse111
Inspired schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

Top, bedankt! Ik ga even contact opnemen :)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Houseofdreams schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Wat dacht je van optrekken, remmen en bochten mét fietsendrager..? Op een gegeven moment wordt de zware last een te zware last.

• jesse111
jesse111 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Top, bedankt! Ik ga even contact opnemen :)
Nou, ik heb zojuist dus een mail verzonden naar dat mailadres, alleen wordt de mailbox niet meer gelezen.
Nu via te Tesla support site proberen contact op te nemen, maar dat lukt ook totaal niet. Als je hulp nodig hebt met iets specifieks wordt je alleen maar doorverwezen naar help pagina's waar MISSCHIEN jouw antwoord op staat.

Nu maar een optie geselecteerd (iets van financiering) waar je wel een formuliertje in kon vullen met een vraag, kijken of ik reactie krijg...
Eddos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Wat zie je in de app onder ‘Upgrades’ (en dan ‘Beheren’? ) Anders idd contact zoeken met Tesla, Leaseplan doet hetzelfde.
Hier zie ik alleen "Accessoires" staan.

[ Voor 18% gewijzigd door jesse111 op 23-10-2022 15:38 ]

• Pap3rclip
noo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Even opgemeten voor je (MYLR op 20"): bovenkant spoiler op circa 124 cm.
Top bedankt! Net de laadpaal gepositioneerd op 150cm hoogte (onderkant paal), dat gaat dan voldoende zijn.
_eLMo_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

104 is meer dan genoeg. Zelfs 101 moet genoeg zijn, dat zit je op 1650kg voor de achteras. Het lijkt erop dat Tesla om de 20 inch een tijd 98 banden gezet heeft. Of wellicht nog af en toe doet? Dan kom je qua load wel lager uit en vandaar wellicht het verschil met 19 en 21 inch.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:16
Inspired schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

104 is meer dan genoeg. Zelfs 101 moet genoeg zijn, dat zit je op 1650kg voor de achteras. Het lijkt erop dat Tesla om de 20 inch een tijd 98 banden gezet heeft. Of wellicht nog af en toe doet? Dan kom je qua load wel lager uit en vandaar wellicht het verschil met 19 en 21 inch.
Is het niet dat ze bang zijn met inveren dat de wielkasten misschien beschadigen / dat de banden binnenin de wielkast aanlopen vanwege de grotere bandenmaat :?
ybos schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:13:
[...]

Is het niet dat ze bang zijn met inveren dat de wielkasten misschien beschadigen / dat de banden binnenin de wielkast aanlopen vanwege de grotere bandenmaat :?
De 20" namen hebben een minder grote zijkant, juist om dat te voorkomen. Je mag geen wielen+banden installeren die in omtrek significant afwijken van de gehomologiseerde sets.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 16:05
(jarig!)
jesse111 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Nou, ik heb zojuist dus een mail verzonden naar dat mailadres, alleen wordt de mailbox niet meer gelezen.
Nu via te Tesla support site proberen contact op te nemen, maar dat lukt ook totaal niet. Als je hulp nodig hebt met iets specifieks wordt je alleen maar doorverwezen naar help pagina's waar MISSCHIEN jouw antwoord op staat.

Nu maar een optie geselecteerd (iets van financiering) waar je wel een formuliertje in kon vullen met een vraag, kijken of ik reactie krijg...

[...]

Hier zie ik alleen "Accessoires" staan.
Ik kon gewoon m’n LM bellen en die gaven aan dat ze het even aan gingen zetten voor me. Daarna zag ik premium connectivity als iets wat ik onder upgrades kon bestellen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Smobbo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

Ik kon gewoon m’n LM bellen en die gaven aan dat ze het even aan gingen zetten voor me. Daarna zag ik premium connectivity als iets wat ik onder upgrades kon bestellen.
Klopt, de LM moet dat activeren als het een leaseauto betreft.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inspired schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

In een statische situatie zal het zeker voldoende zijn, maar met optrekken en vooral met RWD heb je een grote lastverplaatsing naar achteren. Helemaal als je veeeeel vermogen hebt.
Ik ben best benieuwd hoeveel gewicht op de achterbanden komt te staan als je volgas optrekt.

Verwijderd

Sander schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

[...]

Ik probeer alleen aan te geven dat de techniek voor alle fabrikanten in de kinderschoenen staat.

De manier waarop je reageert nodigt niet uit tot een zinvolle discussie maar polariseert alleen maar met one-liners en botte comments (en ditto reacties van anderen daarop): .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
Tja, het is niet zo verrassend dat mensen wat geirriteerd uit de hoek komen, als je in dit topic alleen maar ruimte wil bieden voor positieve berichten. Dan is het mi belangrijker om ook eens anders uit de hoek te komen. Dat mag je lezen als polariserend. Overigens vind ik de techniek van andere fabrikanten zeker niet in de kinderschoenen staan. Om te beginnen hebben ze meer, en betere sensoren, en zijn ze Tesla keihard in aan het halen. Kinderschoenen prima, maar de babyschoentjes van Tesla beginnen nu wel te knellen zeg maar.
Oekol schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Dus als het in de bijtelling goed uit komt ben je niet principieel? Wat 'n klote auto he. Wel lekker goedkoop.
Kijk mooi voorbeeld. Eerst mag ik geen kritiek leveren, want ik zal wel geen Tesla hebben. Oh shit, hij heeft een Tesla en hij heeft toch kritiek. Nou dan zal het wel een ruggegraatloze bokkelul zijn.

De wagen is prachtig hoor, maar Tesla maakt gewoon fout na fout na fout. Dat kunnen we allemaal recht gaan proberen te kletsen, maar mijn volgende auto wordt het niet meer. Er is genoeg aan te merken op andere auto's (laat ik Voorspelbare Reactie #17 ook vast onderuit halen), maar het is voor mij heel simpel: ik heb nu een auto die minder kan dan toen ik hem kreeg in 2019. Dat wekt weinig vertrouwen natuurlijk.

• Caelorum
@Verwijderd het gaat niet om je boodschap, maar de manier waarop je het bracht. Nu leest het al een stuk minder vijandig ;)

Verwijderd

Het was tijd voor weekend ;)

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-01 10:50
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:28:
ik heb nu een auto die minder kan dan toen ik hem kreeg in 2019. Dat wekt weinig vertrouwen natuurlijk.
Troll reactie #18: bij andere merken heb je zat auto's die altijd (en nog steeds) minder kan dan tesla in 2019, of in 2022.

On a more serious note; ik was geen tesla fanboy, heb hekel aan de bijtellingterroristen met hun 0, 4, 8% bijtelling, en zou mezelf graag zien als een purist/ echte petrolhead zijn.
Maar.. Toen het einde lease was met de Giulia moet ik hard nadenken.. Het moet alsnog goed sturen maar budget is niet oneindig en ik ben vooral iemand die value for money toch belangrijk vind. Hele reeks aan auto (ICE en EV) doorgenomen, alle data en ervaringen doorgelezen, 18 (!) proefritten later.... Komt toch de Model 3P als beste. Ja geen geluid, maar de performance maakt heel veel dingen goed.

Nu half jaar later.
+ Rijdt echt goed, stuurt goed door de lage gewicht, bla die bla (insert here all your typical EV shizzles)
+ Echt bloed en bloedsnel
+ MiC dus goede bouwkwaliteit, was een demo auto dus alles werkt, echt 0.0 problemen
+ De hele ding als geheel klopt gewoon. De app, de infotainment, navi, SuC, etc etc.
Dat stuur, stoel, spiegel adjustment allemaal via het scherm lopen, klinkt raar, maar door werken met profielen klopt het gewoon. Met nog toevoegingen als S3XY button (bijv voor dingen die onlogisch is, lees: glovebox, frunk openen, etc) ben ik echt heel content mee.
+ Heel ruim, is zelfde D-segment als de Giulia/3-serie/C-klasse/A4 etc, maar je kan zoveel meer kwijt
+ EV rijden is appeltje eitje. Met (als ik rustig doe) 450km aan range + thuislader + SuC voor de vakantie, hoef je echt geen zorgen maken, nope, nada.

Geen minpunten?
- Hij is lelijk. En je ziet er te veel van. Ik heb zelf wat partial wrap gedaan aan de bumper etc om het wat leuker te maken.
- Ik heb nog de intel, dus hij is traag met laden van maps/youtube/etc op de schem. Het is nog geen dealbreaker maar de laatste device die ik heb waar ik maps nog zien laden is toch paar jaar terug.
- En dan de big thing.. De update.. Ik ben nog gebleven bij de 2022.20.8. Ik snap de redenering niet dat ze radar uit schakkelen, snelheid van AP verlagen, en ook nog volgafstand langer maken. Tot dat het echt niet kan, blijf ik bij 20.8

Maar.. als ik morgen mijn auto total loss rijd, met hetzelfde budget denk ik toch opnieuw voor de tesla gaan.
Al de positieve dingen wegen veel meer dan de minpunten. Hoe dan met AP snelheid en volgafstand. Ja idd jammer maar liever dat dan alle ellende (software, hardware, of allebei) bij andere merken, ondoordachte niet werkende dingen bij anderen. Achter sensoren mis ik niet, voorin wel en ik zie mezelf ook gewoon 4 gaten boren en aftermarket parkersensoren inbouwen. Ja maar het is een leaseauto mag je niet doen... Boeiend!

Zo.. het is alweer maandag.

Life is too short to drive boring cars

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SirLct schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

[knip waarom de M3 zo geweldig is]

De update.. Ik ben nog gebleven bij de 2022.20.8. Ik snap de redenering niet dat ze radar uit schakkelen, snelheid van AP verlagen, en ook nog volgafstand langer maken. Tot dat het echt niet kan, blijf ik bij 20.8
Daar heb je het al. Ik hoor je wel als je op 2022.28.2 zit. Ik heb vanmorgen de AP niet aangezet omdat ik te bang was dat het automatisch groot licht direkt het groot licht aan zou zetten. Misschien ben ik te mindful voor mijn medeweggebruikers en moet ik gewoon "fuck it" zeggen, maar het is voor mij gewoon een verschrikkelijke drempel.
Als ze dat er eens uit zouden halen. Die volgafstand boeit me nog niet zo veel (gezien het slechte remgedrag op AP vind ik dat nog niet eens zo erg).

Oh, en een beetje soepeler geveerd zou ook mooi zijn.

• this
Maasluip schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:27:
[...]
Ik heb vanmorgen de AP niet aangezet omdat ik te bang was dat het automatisch groot licht direkt het groot licht aan zou zetten. Misschien ben ik te mindful voor mijn medeweggebruikers en moet ik gewoon "fuck it" zeggen, maar het is voor mij gewoon een verschrikkelijke drempel.
Los van de medeweggebruikers die hier ongelofelijk door geïrriteerd worden, is het ook gewoon illegaal om onterecht je grootlicht aan te zetten.

Ik rij gewoon altijd op TACC, vind ik stukken relaxter :9 .
Enige grote ergernis is wel dat de auto blijft vertragen voor een voorligger nadat je al je pinker hebt aangezet om aan te geven dat je zal inhalen.

[ Voor 10% gewijzigd door this op 24-10-2022 11:34 ]

• raviculus
Ik kan automatisch grootlicht gewoon uitschakelen direct na het inschakelen van AP. Gewoon de linker hendel even naar voren duren (grootlicht schakelaar). Het is een extra handeling, maar valt mee te leven IMO.

Ik zit op software 2022.36.2.

• this
raviculus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:47:
Ik kan automatisch grootlicht gewoon uitschakelen direct na het inschakelen van AP. Gewoon de linker hendel even naar voren duren (grootlicht schakelaar). Het is een extra handeling, maar valt mee te leven IMO.

Kan je die ook overdag uitzetten op die manier? Of moet je daarvoor eerst grootlicht effectief aan hebben?
Want in dat laatste geval ga je dus potentieel een tegenligger verblinden in het moment dat je de AP aanzet en de linker hendel naar voor drukt dan?

• SirLct
Maasluip schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Daar heb je het al. Ik hoor je wel als je op 2022.28.2 zit. Ik heb vanmorgen de AP niet aangezet omdat ik te bang was dat het automatisch groot licht direkt het groot licht aan zou zetten. Misschien ben ik te mindful voor mijn medeweggebruikers en moet ik gewoon "fuck it" zeggen, maar het is voor mij gewoon een verschrikkelijke drempel.
Als ze dat er eens uit zouden halen. Die volgafstand boeit me nog niet zo veel (gezien het slechte remgedrag op AP vind ik dat nog niet eens zo erg).

Oh, en een beetje soepeler geveerd zou ook mooi zijn.
Grappige is, ik heb de auto grootlicht altijd aan hebben, ook is het niet verplicht. Werkt bij mij redelijk goed. En ik ga het niet hardop zeggen, als het niet goed werkt, denk ik wrs ook "f it"

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-01 16:50

Probleem is dat grootlicht in sommige gevallen direct aangezet wordt als je AP activeert en je in die gevallen even "knippert". Dat kan nog steeds als vervelend ervaren worden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, kan ik ook. Maar als het automatisch grootlicht vindt dat het grootlicht aan moet, dan gaat dat aan op het moment dat je de AP activeert. En het automatisch grootlicht vindt dat het grootlicht aan moet, ook als je in de bebouwde kom rijdt, ook als het tegemoetkomend verkeer 500 meter van je af is, ook als je 100 meter achter een voorligger rijdt.
Ja, je kunt het automatisch grootlicht direkt uitzetten, maar dan heb je dus met je grootlicht geknipperd.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

this schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Kan je die ook overdag uitzetten op die manier? Of moet je daarvoor eerst grootlicht effectief aan hebben?
Want in dat laatste geval ga je dus potentieel een tegenligger verblinden in het moment dat je de AP aanzet en de linker hendel naar voor drukt dan?
Je kunt automatisch grootlicht altijd uitzetten, ook overdag en ook bij duisternis als het grootlicht niet aanstaat.
Als de verlichting niet aanstaat krijg je een grijs icon van het grootlicht met een A erin op het scherm, linker hendel naar voren duwen en het is weg.

Het probleem is dat het automatisch grootlicht te snel het grootlicht aan zet.

• raviculus
Ja het blijft zo dat grootlicht meteen aan kan springen als je AP activeert voordat je de kans hebt om zelf automatisch grootlicht uit te schakelen. Je moet namelijk elke keer dat je AP activeert direct daarna handmatig automatisch grootlicht uitschakelen.

Maar het moment waarop je AP inschakelt kan je kiezen. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat grootlicht niet automatisch ingeschakeld wordt als je een auto voor je hebt rijden, of je moet even wachten tot je 1s lang geen tegenliggers hebt.

Het blijft een beetje onhandig en ik had ook liever een toggle in het menu gezien hiervoor, maar het is wel te doen zo IMHO.

• raviculus
En nog wat anders. Ik heb gisteren even met een aanhanger van de bouwmarkt gereden. Het viel me op dat de frequentie van het knipperlicht veel hoger lag met die aanhanger aangekoppeld. En het was alleen in Drive. In P was het de normale frequentie en ook na het loskoppelen is het weer normaal.

Met een andere aanhanger had ik hier geen last van afgelopen zomer. Kan een defect in de electronica van de aanhanger dit veroorzaken? Ik zag achteraf ook dat het linker dimlicht op de aanhanger het niet deed.

Verbruik lag overigens ongeveer 2x zo hoog als normaal: richting de 300Wh/km met 90 km/h.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eys3VJ5oV7ub6l--LMEl4mWyss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6b9K7FiQFCJYA0iflDVQltzA.jpg?f=fotoalbum_large

• this
raviculus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:23:
Verbruik lag overigens ongeveer 2x zo hoog als normaal: richting de 300Wh/km met 90 km/h.
Hoe zwaar is de aanhanger?

• raviculus
this schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Hoe zwaar is de aanhanger?
het was een enkelasser met huif zoals je op de foto kan zien en er lag 1 grote OSB plaat in dus ik schat niet meer dan 400kg totaal. Denk overigens dat vooral de niet aerodynamische blokvorm van de aanhanger funest is voor het verbruik.

• SirLct
raviculus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:23:
En nog wat anders. Ik heb gisteren even met een aanhanger van de bouwmarkt gereden. Het viel me op dat de frequentie van het knipperlicht veel hoger lag met die aanhanger aangekoppeld. En het was alleen in Drive. In P was het de normale frequentie en ook na het loskoppelen is het weer normaal.

Met een andere aanhanger had ik hier geen last van afgelopen zomer. Kan een defect in de electronica van de aanhanger dit veroorzaken? Ik zag achteraf ook dat het linker dimlicht op de aanhanger het niet deed.

[Afbeelding]
sneller knipperen knipperlicht is altijd doordat eentje (of meer) het niet doet.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:37
[...]

Bij mij gaat overdag, of als er veel omgevingslicht is( lantarenpalen) het grootlicht niet aan als ik autopilot aanzet.
Heeft iemand recent 2022.36.2 gedownload? Bij mij is hij verdwenen als download voor ik hem wilde\kon downloaden.
Ik heb een M3 uit september 2019 en de auto is echt beter geworden wat betreft een aantal zaken: ruitenwissers, mediamanagement , verwarming, efficiëntie, auto is minder gaan gebruiken, informatie over de auto, beveiliging, stroomgebruik als auto geparkeerd staat, minder phantombrakes en ook minder heftige ingrepen, accu houdt zich goed en ook de Tesla app is nog beter en uitgebreider geworden.
Nee, de auto is niet perfect, en een aantal zaken kunnen zeker beter en we willen altijd meer.
Maar soms vergeten wij een aantal zaken die vanzelf zijn in een Tesla, al van af het begin en dat nu pas doordruppelt bij ander merken. Zo is er veel ophef dat de KIA EV6 nu de accu voor kan verwarmen voor het snelladen. Wereld nieuws. Dat heeft mijn Tesla vanaf het begin, 3 jaar geleden.....

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-01 11:05
Mackeessie schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Heeft iemand recent 2022.36.2 gedownload? Bij mij is hij verdwenen als download voor ik hem wilde\kon downloaden.
Ik had het ook, en meer mensen hier op het forum. Is waarschijnlijk n.a.v. issues terug getrokken door Tesla. Ik heb inmiddels 2022.36.5 binnen.

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
SirLct schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

sneller knipperen knipperlicht is altijd doordat eentje (of meer) het niet doet.
Nee hoor, het is een indicator dat er iets mis is maar dit hoeft lang niet altijd te uiten in problemen. Veel oudere aanhangers zijn niet via de huidige standaarden aangesloten. Zelfs mijn BE lesauto (Ram 1500) had ik hier ook last omdat het een geïmporteerde auto was.

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:55
Model Y en 3 in prijs verlaagd in China, zou er in NL ook iets veranderen?

https://www.rtlnieuws.nl/...en-verlagen-nio-byd-xpeng
Mensen, ik vermoed dat het Auto High Beam probleem (gaat te snel aan of te langzaam uit) hier volledig is uitgemolken. Ik stel het volgende voor:

Als iedereen die er last van heeft nu eens een tweetje stuurt aan @Elonmusk (als hashtag misschien #HighBeamGate gebruiken?) en een klacht indient bij de Tesla service, dan hebben we meer kans dat het snel wordt opgelost dan dat we alleen elkaar hier lopen te vervelen met een eindeloze discussie...
Pagina: 1 ... 372 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: