Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 371 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.640 views

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:05
Het hele gedoe met plotseling een auto/kind/fietser achter de auto is sowieso een non-issue. Die zijn groot genoeg om door de camera opgepikt te worden. Sterker nog, de camera kan verder zien dan de sensoren achterop kunnen. Alleen echt dichtbij is een issue. (wat overigens met sommige kleine kinderen wel eens voorkomt...)

Ik ben het overigens niet mee eens dat ze de overige sensoren achter eruit doen. Die zijn zeker wel handig voor dichtbij, precies waarvoor je ze "nodig" hebt bij achteruit inparkeren, maar zonder zou ook best wel kunnen werken. Als ze dus de occupancy network activeren. Tot die tijd is Vision-only sowieso kansloos en ik wacht zelf nog even af totdat jullie de eerste versie met dat netwerk geactiveerd voor mij hebben getest :D

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 20-10-2022 14:45 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Zie ik je dan straks in het Mercedes of Volkswagen topic? Die weten tenminste hoe ze auto's kunnen maken. Terwijl Tesla terug in de tijd reist met hun vision only gepruts heeft Mercedes Level 3 al in de vingers. Duur en voor topmodellen, maar het is er wel. Tesla is de enige bij wie je inmiddels minder functies krijgt dan meer.

Mijn 2019 model gaat alleen maar achteruit.
Volkswagen weet wel hoe ze auto's moeten bouwen (hoewel, daar is ook genoeg over te doen met de EV tak). Hoe ze software moeten maken, onderhouden en implementeren is een tweede.... 8)7

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:40
Korvaag schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Het is hier altijd de achterbak :) die zit optisch dan dicht, maar net niet blijkbaar. Al een paar keer terug moeten lopen van huis naar de laadpaal omdat ik dan thuis pas zie dat ie niet op slot is. Tegenwoordig controleer ik dus altijd idd even of de spiegels inklappen als ik wegloop :)
Ik vind het wel vervelend dat ik precies heel slecht kan zien of de spiegels ingeklapt zijn.
Als ik recht voor de auto sta zie ik het duidelijk, maar vanuit andere hoeken precies niet.
Of misschien moet ik er nog wat aan wennen, ik heb de wagen nog niet lang.

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-01 16:19
Sinds een aantal maanden heb ik daarom het toetertje aanstaan bij vergrendeling. Voordeel is dat je zeker weet dat hij op slot gaat, nadeel is dat de toeter met name 's avonds in een rustige wijk wel erg hard is.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

STIMPPYYY schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Volkswagen weet wel hoe ze auto's moeten bouwen (hoewel, daar is ook genoeg over te doen met de EV tak). Hoe ze software moeten maken, onderhouden en implementeren is een tweede.... 8)7
Mwah, als ik een ID.3 of een Q4 E-tron zie, dan zijn ze dat ook aardig verleerd. Plastic fantastic van binnen, en nog velen malen erger dan een Tesla.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-01 08:49
ThaDude schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Aangezien ik nu ook een M3 LR heb vergeleek ik de huidige model 3 en Y LR prijzen tov ID.4. Die laatste lijkt dus nu heel goedkoop.
Scheelt 100,- per maand. Bijna alles geselecteerd.
Dure opties die je individueel moet nemen en het interior is kwalitatief van zeer lage kwaliteit.

Ik zou dan eerder de enyaq aanraden, vind die persoonlijk mooier en het interieur is een stuk beter.

Hou ook rekening met het volgende:
- De model y standard range is goedkoper en heeft een lfp batterij die altijd tot 100% kan opgeladen worden.
-de id4 heeft veel range maar kan maar met 125kw opladen dat is behoorlijk traag.
-motor heeft beperkt vermogen voor zo'n grote wagen.

Dan is er idd ook de slechte software maar daar heeft Tesla ook de nodige issues al zijn die anders, bij vw is het eerder dat het allemaal heel traag werkt, bij Tesla is het de vraag voor lang het werk :)

Tenzij je regelmatig lange afstanden rijdt ben je beter af met een standard range tesla, in de praktijk zal je even vaak moeten opladen aangezien een id4 of lr tesla tot 80 of 90% wordt opgeladen, het is dus enkel als je lange afstanden gaat doen, maar dan laadt de id4 weer zeer traag op.

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ElonDusk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Nou ja misschien naar de AI day van 2021 en 2022 kijken (al snap ik dat je geen tijd of zin hebt om dat te doen)

Hier is wel een samenvatting van 2021 YouTube: Tesla AI Day in 19 Minutes (SUPERCUT).

Er wordt heel veel uitlegd over slecht weer / zon die laag staat etc.
Ja, dan wordt er geraden dat alles doorgaat zoals het ging, en dat is gokken. De meeste clips daar zijn bij daglicht en perfect weer. Eén voorbeeld van rijden in sneeuw. Wat nu als in die sneeuwdrift de auto voor je spint. Dat zie je niet want er is sneeuw tussen jou en die auto. Dus de autopilot denkt dat de auto voor je gewoon doorrijdt maar dat doet hij niet.
En dat zie je wel als je andere sensoren gebruikt.
Het is gewoon een limitatie als je alleen zicht gebruikt, hoe goed je de wereld ook modelleert als je perfect zicht hebt.

Signatures zijn voor boomers.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-01 16:55
Vanuit duurzaamheidsperspectief is ook een LFP-batterij opladen tot 80% beter. Een LFP-batterij gaat in de basis veel langer mee door het lagere voltage, maar door deze telkens naar 100% te laden ipv 80% is de levensduur vergelijkbaar met een NMC-batterij. Ik zoek nog even het onderzoeksrapport erbij wat dit staaft. Zie https://www.researchgate....LiFePO4Graphite_Batteries en hier een artikel wat dit onderzoek aanhaalt: https://pushevs.com/2022/...havior-for-lfp-batteries/

De reden om tot 100% te laden is om accuratere meting te hebben van laadtoestand, dus betrouwbaardere schatting van range en lading. Maar uiteindelijk gaat het wel degelijk ten koste van duurzaamheid. De afweging is waarschijnlijk echter zo gemaakt dat het t.o.v. reguliere modellen niet uitmaakt en de batterijen al zo goed als levensduur van de auto meegaan, is de gedachte.

[ Voor 17% gewijzigd door The__Virus op 20-10-2022 16:34 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Telesto schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:56:
Sinds een aantal maanden heb ik daarom het toetertje aanstaan bij vergrendeling. Voordeel is dat je zeker weet dat hij op slot gaat, nadeel is dat de toeter met name 's avonds in een rustige wijk wel erg hard is.
Persoonlijk (in mijn situatie dus) vind ik dat asociaal, ik ben dan ook blij dat de app na een tijdje waarschuwt als deur of raam open staat.

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-01 09:12
Maasluip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:30:
[...]

Ja, dan wordt er geraden dat alles doorgaat zoals het ging, en dat is gokken. De meeste clips daar zijn bij daglicht en perfect weer. Eén voorbeeld van rijden in sneeuw. Wat nu als in die sneeuwdrift de auto voor je spint. Dat zie je niet want er is sneeuw tussen jou en die auto. Dus de autopilot denkt dat de auto voor je gewoon doorrijdt maar dat doet hij niet.
Het is gewoon een limitatie als je alleen zicht gebruikt, hoe goed je de wereld ook modelleert als je perfect zicht hebt.
Echter met zulke slechte weercondities zou ik niet vertrouwen op AP maar echt zelf wel oplettender rijden en vertrouwen op mijn eigen zicht. En uiteraard een aangepaste snelheid aanhouden omdat jezelf als bestuurder ook last hebt van slecht zicht en te maken hebt met mogelijk gladdere wegcondities met minder grip (ook al rij je dan waarschijnlijk met winterbanden).

Of je met andere sensoren beter 'zicht' zal hebben, vast wel maar ook dan zou ik zeggen neem je eigen verantwoordelijkheid en pas je snelheid aan aan de omstandigheden. Ik kan mij herinneren dat ik in mijn huidige auto (uit de VAG-stal) met een adaptieve cruise control in hevige sneeuw het niet kon gebruiken omdat de radar volgeplakt was door de sneeuw....

Hopelijk kan ik vanaf februari 2023 ervaren hoe het rijdt in een Y met vision only.

[ Voor 3% gewijzigd door Chonn op 20-10-2022 16:57 ]

MY LR QuickSilver 2023 :-)

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
[...]

Mee eens. Wellicht komen ze vanuit Tesla met wonderlijke AI en verbazen ze ons allemaal en werkt het super, maar het weghalen van de ultrasone sensors zie ik als het weghalen van een 'failsafe'. Ze konden die gebruiken als back-up om afstanden te meten op momenten dat de camera's een steekje laten vallen door regen/mist/vieze lens etc.

Reden van wantrouwen zijn de phantom brakes die ik af en toe heb, of het automatisch grootlicht, wat niet bepaald goed is in het herkennen van voorliggers etc. Na 3 jaar heb ik daar weinig verbetering gezien. Nou heb ik het 2019 model, waarbij de camera's een stuk minder goed zijn (als ik de dashcam beelden beoordeel). Misschien werken dit soort zaken bij 2021/2022 modellen al beter.

• Maasluip
  • Laatst online: 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chonn schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Echter met zulke slechte weer condities zou ik niet vertrouwen op AP maar echt zelf wel oplettender rijden en vertrouwen op mijn eigen zicht. En uiteraard een aangepaste snelheid aanhouden omdat jezelf als bestuurder ook last hebt van slechte zicht en te maken hebt met mogelijk gladdere wegcondities met minder grip (ook al rij je dan waarschijnlijk met winterbanden).

Of je met andere sensoren beter 'zicht' zal hebben, vast wel maar ook dan zou ik zeggen neem je eigen verantwoordelijkheid en pas je snelheid aan aan de omstandigheden. Ik kan mij herinneren dat ik in mijn huidige auto (uit de VAG-stal) met een adaptieve cruise control in hevige sneeuw het niet kon gebruiken omdat de radar volgeplakt was door de sneeuw....
Mijn hele punt is juist dat andere sensoren meer zicht hebben en je dus kunnen helpen om veilig te rijden. Maar blijkbaar accepteert men nu opeens dat we dat niet gaan doen en dat hetzelfde zien als een mens voldoende is. Ik snap dat echt niet. Dat je bij slecht weer je rijstijl moet aanpassen lijkt me evident, ik hoop ook niet dat je probeert te suggereren dat ik vind dat je bij mist, sneeuw of gladheid gewoon door moet rijden alsof er niets aan de hand is. Maar het slaat nergens op om te zeggen "we kunnen beter maar we doen het niet want een mens kan het ook niet".

Als het rijhulpsystemen zijn dan helpen ze je met veilig rijden. En dan moeten ze meer kunnen zien dan jezelf. En als ze geen rijhulpsystemen zijn maar als het autonomie moet worden (FSD), dan is het dat dus niet.

Signatures zijn voor boomers.

Chonn schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Echter met zulke slechte weercondities zou ik niet vertrouwen op AP maar echt zelf wel oplettender rijden en vertrouwen op mijn eigen zicht. En uiteraard een aangepaste snelheid aanhouden omdat jezelf als bestuurder ook last hebt van slecht zicht en te maken hebt met mogelijk gladdere wegcondities met minder grip (ook al rij je dan waarschijnlijk met winterbanden).

Hopelijk kan ik vanaf februari 2023 ervaren hoe het rijdt in een Y met vision only.
Bij slechte condities kun je juist goede hulpmiddelen gebruiken. Zoals de radar die verder kan zien in mist dan een mens/camera. Vind het eigenlijk ook wel gek dat de EU hier gaan eisen aan stelt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Inspired schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Wat geeft de app aan als temp in de auto? Heater kan stuk zijn of de sensor in de auto. Door een update zal het niet komen lijkt me.
Op Auto werkt gewoon goed maar op manual niet!
Verder heeft reset geen effect gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q8fWH4QyUwShKrvlnDwSLsvDDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoLWDu9WcpwCnVXkO6wBT1BH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCQxAizYb8z37SZbb37JkR-Uy94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og5cPIgJGovBk7lAHYlEFWY3.jpg?f=fotoalbum_large

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 08:48

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

kardox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Op Auto werkt gewoon goed maar op manual niet!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gokje, op Manual komt er 27 graden uit.
Op automatisch komt er eerst 40 graden uit, zodat de cabine kan verhitten, en vervolgens zal de auto terugschakelen naar minder hard blazen op 27 graden. om op temperatuur te blijven.

Moet het zelf nog even testen in mijn auto, maar dat zou best een logische verklaring kunnen zijn.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:43
lighting_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

jij doet een aanname van een aanname. Hierover discussiëren heeft geen zin.
Is USS zo belangrijk dan zet je dat op je prioriteiten lijst.
Ik wacht op de ervaringen.
Welke ervaringen wil je op wachten?

Met de vision only AP hebben ze bewezen dat ze dat niet kunnen, te lezen in alle ervaringen de afgelopen 10+ pagina's

Bij de parkeerfuncties geven ze zelf aan op hun website dit niet zonder USS te kunnen en dus die functies uit te schakelen

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Smuggler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Gokje, op Manual komt er 27 graden uit.
Op automatisch komt er eerst 40 graden uit, zodat de cabine kan verhitten, en vervolgens zal de auto terugschakelen naar minder hard blazen op 27 graden. om op temperatuur te blijven.

Moet het zelf nog even testen in mijn auto, maar dat zou best een logische verklaring kunnen zijn.
Op manual of die op 21 is of op 27 merk ik geen verschil en er blijft maar lauwe lucht blazen. Alleen op HI wordt warme lucht geblazen.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
[...]

Ik ben het met je eens dat vision only beperkingen heeft, maar 3 sneeuwvlokjes en mijn autopilot zegt :w

Dit is juist een van de (heel weinige) dingen die hopelijk verbetert met vision.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-01 11:17
JohanB schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Welke ervaringen wil je op wachten?

Met de vision only AP hebben ze bewezen dat ze dat niet kunnen, te lezen in alle ervaringen de afgelopen 10+ pagina's

Bij de parkeerfuncties geven ze zelf aan op hun website dit niet zonder USS te kunnen en dus die functies uit te schakelen
Weet niet wat je bedoelt met AP/ vision/only en problemen. Enige bekende probleem bij mij is het automatische grootlicht en ruitenwisser. Ik zie het als verschillende onderdelen software.

Lijkt mij sterk dat Tesla zichzelf ontkracht.
We gebruiken voor parkeerfuncrie vision only. En btw we kunnen eigenlijk niet zonder USS.

Nogmaals. Als jij het als een probleem en storend ervaart prima.

[ Voor 14% gewijzigd door lighting_ op 20-10-2022 17:50 ]

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-01 10:16
Ik was op zoek naar de reden dat mijn leasingsimulatie (bij werkgever, in België) geen korting simuleert op mijn Tesla Model 3 / Y simulaties. Toen kwam ik op onderstaand bericht uit - klopt het dat Tesla geen enkele korting geeft voor leasewagens/bedrijven, ook niet bij dealers? Ik krijg vanuit mijn werkgever bv 15% korting bij Mercedes wat wel best veel scheelt, zo is een M3LR plots duurder voor mij dan een Mercedes EQE...
Tommie12 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:14:
[...]
Tesla: korting voor de leasemaatschappij: 0%. De prijs is de prijs, geen tapijthandel of opgeblazen "catalogusprijzen".
En Tesla is ook niet te beroerd om de prijzen aan te passen als de vraag stijgt of daalt.

• Jeroenneman

Jeroenneman

AdFundum14 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:43:
Ik was op zoek naar de reden dat mijn leasingsimulatie (bij werkgever, in België) geen korting simuleert op mijn Tesla Model 3 / Y simulaties. Toen kwam ik op onderstaand bericht uit - klopt het dat Tesla geen enkele korting geeft voor leasewagens/bedrijven, ook niet bij dealers? Ik krijg vanuit mijn werkgever bv 15% korting bij Mercedes wat wel best veel scheelt, zo is een M3LR plots duurder voor mij dan een Mercedes EQE...

[...]
Dat klopt, Tesla heeft geen enkele reden korting te geven: elke auto die ze maken is al verkocht voor het de fabriek verlaat.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• AdFundum14
Jeroenneman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Dat klopt, Tesla heeft geen enkele reden korting te geven: elke auto die ze maken is al verkocht voor het de fabriek verlaat.
Gho, ik denk dat je die lijn ondertussen ook wel kan doortrekken naar Mercedes, BMW, Audi... waar de wachttijden tot 1,5j oplopen.

Maar in ieder geval bedankt voor de bevestiging!

Kan je bij een dealer wel gewoon een offerte laten opstellen, of verloopt dat ook allemaal online? Mijn 'offerte' / PDF die ik online kan genereren is telkens slechts 1 dag geldig (vandaag), ik betwijfel of dat voldoende is voor de leasemaatschappij.

• Jeroenneman

Jeroenneman

AdFundum14 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Gho, ik denk dat je die lijn ondertussen ook wel kan doortrekken naar Mercedes, BMW, Audi... waar de wachttijden tot 1,5j oplopen.

Maar in ieder geval bedankt voor de bevestiging!

Kan je bij een dealer wel gewoon een offerte laten opstellen, of verloopt dat ook allemaal online? Mijn 'offerte' / PDF die ik online kan genereren is telkens slechts 1 dag geldig (vandaag), ik betwijfel of dat voldoende is voor de leasemaatschappij.
Waarom ben je dat allemaal zelf aan het regelen? Geef gewoon aan de leasemaatschappij door wat je wil, en laat hen lekker met een voorstel komen. Ze krijgen genoeg betaald om dat soort geneuzel uit handen te nemen.

• AdFundum14
Jeroenneman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:54:
[...]

Waarom ben je dat allemaal zelf aan het regelen? Geef gewoon aan de leasemaatschappij door wat je wil, en laat hen lekker met een voorstel komen. Ze krijgen genoeg betaald om dat soort geneuzel uit handen te nemen.
Wij moeten helaas eerst zelf een offerte verkrijgen bij een dealer (of in dit geval misschien online?) en die als bijlage toevoegen aan onze simulatie alvorens hij verstuurd kan worden en de leasemaatschappij het verder opneemt. Maar goed, dat is voor in een ander topic.

• JohanB
lighting_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Weet niet wat je bedoelt met AP/ vision/only en problemen. Enige bekende probleem bij mij is het automatische grootlicht en ruitenwisser. Ik zie het als verschillende onderdelen software.

We gebruiken voor parkeerfuncrie vision only. En btw we kunnen eigenlijk niet zonder USS.

De AP vision only, zoals vele hierboven zetten:
- verschillende afstand instelling
- lagere max snelheid
- algemeen slecht werken 's avonds (zonder aanzetten van andere deelnemers verblindend/verboden grootlicht). het gaat er al ellenlang over dat het voor geen meter werkt

Parkeerfunctie: "Voertuigen met Tesla Vision die niet zijn uitgerust met USS, worden gedurende deze korte overgangsperiode geleverd met enkele functies die tijdelijk beperkt werken of inactief zijn...Vanaf begin oktober 2022 worden alle uitvoeringen van Model 3 en Model Y die worden gebouwd voor Noord-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Taiwan niet langer voorzien van ultrasoonsensoren"

Daar staat dus letterlijk dat het niet werkt en dat ze niet zonder USS kunnen. Dus alle auto's die begin deze maand gemaakt zijn krijgen voorlopig geen parkeer functies (LINK)

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 20-10-2022 18:38 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Maasluip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:11:
Nogmaals: als je iets ziet en daarna niet meer moet je een aanname doen wat dat object doet.
Die aanname zal een keer fout zijn.

En met vision-only zul je vaker dingen even niet zien als met radar of infrasoon.
Sensoren en radar weg op oude modellen, maar ondertussen een “HD-radar” wel gaan voeren:

https://www.torquenews.co...-suggests-new-finding/amp

Eigenlijk is de conclusie: “huidige radar is niet goed genoeg”

Over (een jaar?) oid is er weer radar, maar dan “HD”
Exact mijn punt. Huidige radar is niet goed (genoeg)

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 20-10-2022 18:51 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-01 15:51
AdFundum14 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

Wij moeten helaas eerst zelf een offerte verkrijgen bij een dealer (of in dit geval misschien online?) en die als bijlage toevoegen aan onze simulatie alvorens hij verstuurd kan worden en de leasemaatschappij het verder opneemt. Maar goed, dat is voor in een ander topic.
Bij Athlon was dat PDFje voldoende.

Btw over kortingen gesproken. Zelfs Hertz met hun bestelling van 100.000 model 3s hebben geen korting gehad
:9

Model 3

• ElonDusk
lighting_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Hier gaat het ook prima met autopilot. Niet veel anders dan eerst gelukkig!

Ik heb 1x echt issues gehad en dat was met extreem hard regen. Voor de rest nog geen phantom brakes of andere gekke dingen.
Wat ik fijner vindt is dat de auto nu veel beter anticipeert op auto’s die richting aangeven en je baan opkomen.

Model 3

• lighting_
Stef87 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

Sensoren en radar weg op oude modellen, maar ondertussen een “HD-radar” wel gaan voeren:

Daar heeft Musk al iets over getweet.
https://twitter.com/elonmusk/status/1489841690601041924.
Zo raar is het allemaal niet. Hardware is in 10 jaar tijd ook weer verbeterd.
Musk is natuurlijk ook een verkoper. Zelf zou ik nooit iets bestellen op basis van een belofte.

[ Voor 13% gewijzigd door lighting_ op 20-10-2022 18:51 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-01 14:45
AdFundum14 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

Net hetzelfde hier.

Ik had een offerte van Tesla (0% korting) en een iX3, en daar zat een kleine korting op.
Mijn huidige auto, een Volvo…. 25% kortingop de catalogusprijs.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• lighting_
[...]

[...]

Het punt is met radar dat je niet een object kan identificeren. Is het een plastic zak of een kind? Het idee van vision only kan ik begrijpen. Als radar en vision elkaar tegenspreken wie heeft gelijk? Soms radar soms vision. Hoe programmeer je dat dan? Er zijn ook op YT voorbeelden van Tesla die aantonen dat ze met huidige camera in zware sneeuwval nog steeds objecten als vrachtwagens kunnen identificeren. Als high res radar daarbij kan helpen en is dat alleen maar mooi. Het punt is dat mensen nog steeds denken dat FSD al 100% werkt. Ook belooft Musk telkens het komt eraan. Koop niks op belofte. Gezien de ontwikkelingen van fsd zie ik zeker verbeteringen maar het is nog niet zover. En de concurrentie? Nergens te bekennen.

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04-2025
Iemand hier binnen de Domoticz setup last van de korte geldigheid van de API key (access token?)

Is meestal niet lager dan een halve dag geldig.

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

• Caelorum
@Blackeagle een halve dag is zelfs lang voor een access token. Je integratie moet een refresh token accepteren en deze gebruiken om nieuwe acces tokens op te vragen. Zie bijv. de implementatie in Teslamate.

• JohanB
[...]

[...]

Lijkt me sterk dat dit waar is, ze hebben zo hard lopen hameren dat vision beter is dan radar en dat je absoluut geen radar nodig hebt dat het heel gek zou zijn als ze terug gaan. Dan verlies je veel geloofwaardigheid en eigenlijk daarmee openlijk toegeven dat vision niet voldoende is

Ik snap trouwens na dat artikel wel beter waarom er steeds functionaliteiten verdwijnen en de software steeds slechter wordt: “ Musk then added that he gives one point for an engineer who adds a line of code but two points for someone who removes a line of code”

:+

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 20-10-2022 23:33 ]

• JohanB
lighting_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:59:
[...]
Koop niks op belofte. Gezien de ontwikkelingen van fsd zie ik zeker verbeteringen maar het is nog niet zover. En de concurrentie? Nergens te bekennen.
Maar het probleem is dat je bij Tesla geen garanties krijgt, dus op belofte moet kopen. Mensen die een maand geleden een auto met parkeerfunctie bestelden, krijgen die dus niet meer. Maar interessant dat je zo vocal bent als je geen Tesla rijdt

Concurrentie is al verder in legaal SAE ADS (bijv. Mercedes en Toyota met L3). Dus weet even niet waarop je het “nergens te bekennen” baseert
[...]

Maar radar based systemen werken ook niet altijd. Heb zojuist een rit door een flinke onweersbui gemaakt en mijn Ioniq 5 Highway Drive Assist 2.0 weigerde toch echt dienst. Op diverse momenten allerlei meldingen over functies die niet werken. Bij sneeuwval komt er al snel een plak op de radar waardoor hij ook stopt met werken.

Radar kan misschien wel verder door must kijken, maar je moet bij heel dichte mist toch echt je snelheid verminderen. Bovendien is dat uiterst zeldzaam.

Ultrasoon sensoren missen ook wel eens bepaalde objecten, dus je moet alsnog goed opletten. En bovendien heb je dus zicht via de camera achter.

Of volledig autonoom kan werken met alleen Vision weet ik niet. Maar ik geloof wel dat een vision based systeem prima kan werken voor >95% van de tijd op Level 2 incl FSD (als rijhulp waarbij de bestuurder nog altijd alert moet zijn).
lighting_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Wat is level 3?
Level 3 is much closer to “self-driving” than other levels, with less reliance on a person to pilot the vehicle. Level 3 is called “conditional automation” and pairs assorted driver-assistance systems with AI to handle more complex situations.

In Level 3 cars, it’s possible to do other things while the car is in control, but you won’t want to doze off or read a book with this level of automation. If the systems fail, the driver still needs to be ready to take over. Rather, Level 3 automation is designed for tasks that don’t require a lot of complex maneuvering, like long highway drives.

Dus alleen voor snelwegen. Zo bijzonder is het niet. Ik vermoed dat Tesla AP level 2 heeft omdat je je stuur moet vasthouden.
Het is bij dat Mercedes system nog erger. Het werkt alleen op bepaalde stukken in kaart gebrachte snelweg tot maximaal 50 km/h. Oftewel, alleen in de file.

• GeeMoney
  • Laatst online: 02:14
bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:04:
[...]

Het is bij dat Mercedes system nog erger. Het werkt alleen op bepaalde stukken in kaart gebrachte snelweg tot maximaal 50 km/h. Oftewel, alleen in de file.
Dat klopt maar Tesla heeft zelfs die licentiering dus niet binnen.
Nu aangekondigd dat ook FSD wederom niet gaat lukken dit jaar en het ook nog maar de vraag is of het volgend jaar gaat lukken.
Ik begin het een beetje een grap te vinden en dat is niet omdat ik het niet aanmoedig maar voornamelijk omdat die Musk zoveel beloftes maakt die hij toch niet nakomt. Geef dan geen datum af.

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-YzbJngui9orY0BiS1Z5bYE6tM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hdbrj84fAc7WvVS53nveJp3u.jpg?f=user_large

Hmm Tesla bezig met een prijsverhoging? Als ik op de volgende pagina ben en het besteloverzicht bekijk wordt nog wel de oude prijs getoond, vreemd.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-01 17:05
Tesla heeft 2 nieuwe kleuren voor de Model Y uitgebracht! Sla je slag!

• ElonDusk
GeeMoney schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 04:07:
[...]

Nu aangekondigd dat ook FSD wederom niet gaat lukken dit jaar en het ook nog maar de vraag is of het volgend jaar gaat lukken.
Ik begin het een beetje een grap te vinden en dat is niet omdat ik het niet aanmoedig maar voornamelijk omdat die Musk zoveel beloftes maakt die hij toch niet nakomt. Geef dan geen datum af.
FSD beta wordt in VS en Canada in november uitgerold. Dat zijn in een klap weer honderdduizenden gebruikers erbij. Er is in ieder geval vertrouwen genoeg om de beta uit te rollen.

Van een kleine groep gebruikers naar 150k+ gebruikers afgelopen maanden naar nu volle uitrol in VS en Canada.

Model 3

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-01 17:05
joeyke87 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:15:
[Afbeelding]

Hmm Tesla bezig met een prijsverhoging? Als ik op de volgende pagina ben en het besteloverzicht bekijk wordt nog wel de oude prijs getoond, vreemd.
Goed opgemerkt!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
turkeyhakan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:42:
Die Quicksilver is wel mooi.

• ElonDusk
Die QuickSilver op m3 zou dik zijn!

Model 3

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-01 18:47
Helaas alleen op de LR & P uit Berlijn. Dus m’n rode rwd is de “gewone” rode… jammer 😉

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• -Jaap-io
joeyke87 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:15:
[Afbeelding]

Waar volgens mij de LR model Y juist iets goedkoper is geworden

Verwijderd

lighting_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Wat is level 3?
Level 3 is much closer to “self-driving” than other levels, with less reliance on a person to pilot the vehicle. Level 3 is called “conditional automation” and pairs assorted driver-assistance systems with AI to handle more complex situations.

In Level 3 cars, it’s possible to do other things while the car is in control, but you won’t want to doze off or read a book with this level of automation. If the systems fail, the driver still needs to be ready to take over. Rather, Level 3 automation is designed for tasks that don’t require a lot of complex maneuvering, like long highway drives.

Dus alleen voor snelwegen. Zo bijzonder is het niet. Ik vermoed dat Tesla AP level 2 heeft omdat je je stuur moet vasthouden.
"Zo bijzonder is het niet", nou waar blijf Tesla dan, jezus zeg. Wat kost FSD tegenwoordig? :')

En wat betreft het stuur moeten vast houden, dat is omgekeerd redeneren. Bij Mercedes is het zo goed dat je je stuur mag loslaten.

Verwijderd

ElonDusk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:43:
[...]

FSD beta wordt in VS en Canada in november uitgerold. Dat zijn in een klap weer honderdduizenden gebruikers erbij. Er is in ieder geval vertrouwen genoeg om de beta uit te rollen.

Van een kleine groep gebruikers naar 150k+ gebruikers afgelopen maanden naar nu volle uitrol in VS en Canada.
Volgens mij kan ik vergelijkbare hosana ook nog wel vinden in dit topic in 2021.
[...]

Van 2 naar 3 is een flinke stap. Ook qua aansprakelijkheid. Mercedes doet het wel, waar Tesla een grote mond heeft en maar blijft uitstellen. Ook al is het dan nog maar beperkt L3.

Verwijderd

[...]

Nog altijd meer dan Tesla, die doen maximaal 0 kmh.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

"Zo bijzonder is het niet", nou waar blijf Tesla dan, jezus zeg. Wat kost FSD tegenwoordig? :')

En wat betreft het stuur moeten vast houden, dat is omgekeerd redeneren. Bij Mercedes is het zo goed dat je je stuur mag loslaten.
Ik heb met het mercedes systeem gereden, stuur loslaten mag maar is echt niet aan te raden, ik vloog bijna een bocht uit toen het systeem het abrupt opgaf omdat hij zich aan de snelheid hield (80) en toch besloot dat de bocht te scherp was en abrupt alle systemen zonder waarschuwingen uitzet.

TLDR: Het gras lijkt altijd groener aan de overkant!

Verwijderd

ElonDusk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Gelukkig snappen ze het bij Mercedes wel.

https://twitter.com/sawyermerritt/status/1582053132149829636

Perfect uitgelegd |:( :+
+ heb je wel eens gezien hoeveel lag hun infotainment systeem heeft.

Zo perfect is het allemaal niet

Als ze zo ver voorlopen op Tesla, waarom deden ze dit dan? :+

https://www.motor1.com/ne...cedes-benz-eqs-spy-shots/
Oh dus de entertainment is traag en ze hebben geen frunk. Lekkere deflectie :')

Verwijderd

Sander schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Ik heb met het mercedes systeem gereden, stuur loslaten mag maar is echt niet aan te raden, ik vloog bijna een bocht uit toen het systeem het abrupt opgaf omdat hij zich aan de snelheid hield (80) en toch besloot dat de bocht te scherp was en abrupt alle systemen zonder waarschuwingen uitzet.

TLDR: Het gras lijkt altijd groener aan de overkant!
Dat is dus niet het L3 systeem.

• Sander
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Dat is dus niet het L3 systeem.
Maar geeft dus 0 vertrouwen in de betrouwbaarheid daarvan voor mij.

Verwijderd

Sander schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Maar geeft dus 0 vertrouwen in de betrouwbaarheid daarvan voor mij.
Snap ik. Ik ben een keer van de fiets gevallen, voor mij nooit meer een Gazelle.

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Maar wat heb je aan die functies van Mercedes? Helemaal niks toch.

Dan heb ik liever een Tesla die continu stappen maakt, en ontwikkeling deelt op bijvoorbeeld AI dagen, dan een Mercedes die aankomt met een veredelde file-assist, met een beetje hulp van de Duitse keuringsdienst...

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:49
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SKP21qw.png

Deze waren er al toch? Of mis ik een grap?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Oekol schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

[Afbeelding]

Deze waren er al toch? Of mis ik een grap?
Je moet even op de bolletjes klikken. :)

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 08:48

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:59:
[...]

Je moet even op de bolletjes klikken. :)
Wel bij de lr of performance. De sr model y heeft nog de oude kleuren

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Jeroenneman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Maar wat heb je aan die functies van Mercedes? Helemaal niks toch.

Dan heb ik liever een Tesla die continu stappen maakt, en ontwikkeling deelt op bijvoorbeeld AI dagen, dan een Mercedes die aankomt met een veredelde file-assist, met een beetje hulp van de Duitse keuringsdienst...
Tesla maakt nu eindelijk wat stappen ja. De afgelopen 4/5 jaar was het steeds, FSD is bijna klaar. Volgende maand komt het. MB heeft nu gewoon L3 met de bijbehorende aansprakelijkheid. Je hebt daar onder bepaalde condities meer aan dan FSD waar je 100% zelf aansprakelijk bent. L2>L3 is een grote stap. Als ik zie welke hardware MB op de auto zet hiervoor zie ik die eerder naar L4/L5 gaan dan Tesla met alleen camera's. Ik vraag me ook af of Tesla wel zo snel naar L3/4/5 wil.

• -Jaap-io
Smuggler schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:00:
[...]

Vind de nieuwe rood wel erg mooi… maar ja 20k extra voor de kleur is wat vee. oké oké oké de kleur komt wel een extra motor en groter bereik, maar dan nog :+

• Oekol
Smuggler schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:00:
[...]

Dit dus inderdaad. Twee kleuren ontwikkeld in Berlijn. SPANNNOND!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• ElonDusk
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Oh dus de entertainment is traag en ze hebben geen frunk. Lekkere deflectie :')
Yup Stoer L3. 60km/u, niet in tunnels, niet in de nacht, niet bij regen, niet bij sneeuw etc. Ja cool :+

Model 3

[...]

Ik zou voor zo'n zeer beperkte functie die alleen heel lokaal te gebruiken is ook een scherpe kosten/baten analyse maken.

Tesla focust op de FSD benadering en dit systeem in de MB vereist heel veel aanpassing.
Dit sentiment snap ik. Maar er is dit jaar zeker voortgang geboekt. Wat Musk overigens van de week heeft gezegd is dat ze verwachten volgend jaar voldoende data te hebben voor een aanvraag tot toelating (voor een Level 2 systeem dat dan wel in de bebouwde kom werkt, vermoed ik). Nuance verschil met dat alles vertraagd is. In Noord-Amerika wordt Bêta alvast verder uitgerold.
ElonDusk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Yup Stoer L3. 60km/u, niet in tunnels, niet in de nacht, niet bij regen, niet bij sneeuw etc. Ja cool :+
Vind ik stoerder dan 5 jaar roepen dat L5 bijna af is. :)

bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Ik zou voor zo'n zeer beperkte functie die alleen heel lokaal te gebruiken is ook een scherpe kosten/baten analyse maken.

Tesla focust op de FSD benadering en dit systeem in de MB vereist heel veel aanpassing.

[...]

Dit sentiment snap ik. Maar er is dit jaar zeker voortgang geboekt. Wat Musk overigens van de week heeft gezegd is dat ze verwachten volgend jaar voldoende data te hebben voor een aanvraag tot toelating (voor een Level 2 systeem dat dan wel in de bebouwde kom werkt, vermoed ik). Nuance verschil met dat alles vertraagd is. In Noord-Amerika wordt Bêta alvast verder uitgerold.
Haha, level 2 aanvraag in 2023. *O* Terwijl dit eigenlijk L5 zou zijn in 2019 aldus meneer Musk in 2017. Nee, dan maak je alles wel waar. Ik zit zelf helemaal niet te wachten op L5. Maar Tesla blijft denk ik nog lang hangen op L2. En dan wel bashen op een ander merk dat verder is.

Verwijderd

ElonDusk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Tel even met me mee wat Tesla wel heeft op L3 dan?

....

Cool zeg :')
Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:46:
[...]

Van 2 naar 3 is een flinke stap. Ook qua aansprakelijkheid. Mercedes doet het wel, waar Tesla een grote mond heeft en maar blijft uitstellen. Ook al is het dan nog maar beperkt L3.
Dat van die aansprakelijkheid vraag ik me af. Ben wel benieuwd naar de kleine lettertjes...

Ik vermoed overigens ook dat dit een functie is van MobilEye, net als vele andere fabrikanten gebruiken. Dus of MB hier nou zoveel aan doet is dan de vraag. Dit zal waarschijnlijk uitrollen naar meerdere luxe merken/modellen als een dure upgrade.

Ik vind de aanpak van MobilEye overigens niet per se verkeerd. Het is een andere ontwikkelfilosofie dan die van Tesla.

• this
AdFundum14 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat Tesla geen onafhankelijke importeurs heeft per land en wellicht ook niet echt focust op lange termijns klantenrelaties.

Mercedes kan die korting wel weigeren, maar dan heb je kans dat de bedrijven gewoon overstappen naar Audi of BMW waar die korting wel nog steeds aanwezig is.
En over een paar jaar zullen de fabrikanten hopelijk weer meer kunnen produceren dan de vraag, waardoor ze weer competitiever gaan worden.
Want de kortingen die je nu krijgt, zijn een pak minder dan enkele jaren terug.

Maar ik vind die gigantische kortingen die ze quasi standaard geven eigenlijk helemaal niet leuk. Want als Belg word je belast op basis van catalogusprijs. En niet op basis van alle kortingen.
En bij kortingen van +20% scheelt dat echt wel veel.

• Oekol
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

....

Anders ga je toch even in je eigen perfecte auto topic neuzen? Wat kom je hier eigenlijk doen als je alleen maar negatief bent?

bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Dat van die aansprakelijkheid vraag ik me af. Ben wel benieuwd naar de kleine lettertjes...

Ik vermoed overigens ook dat dit een functie is van MobilEye, net als vele andere fabrikanten gebruiken. Dus of MB hier nou zoveel aan doet is dan de vraag. Dit zal waarschijnlijk uitrollen naar meerdere luxe merken/modellen als een dure upgrade.

Ik vind de aanpak van MobilEye overigens niet per se verkeerd. Het is een andere ontwikkelfilosofie dan die van Tesla.
Als de MB op Drive Pilot rijdt dan is MB aansprakelijk. Bestuurder mag niet slapen maar wel op de telefoon zitten als hij wil. Dacht dat MB het niet via MobilEye deed. Qua dure optie, FSD is ook niet goedkoop toch? En elke keer als Tesla wat verder is komt er wat bij. Nu betaal je relatief veel voor een belofte die Tesla steeds niet waar kan maken.

Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Haha, level 2 aanvraag in 2023. *O* Terwijl dit eigenlijk L5 zou zijn in 2019 aldus meneer Musk in 2017. Nee, dan maak je alles wel waar. Ik zit zelf helemaal niet te wachten op L5. Maar Tesla blijft denk ik nog lang hangen op L2. En dan wel bashen op een ander merk dat verder is.
Je moet twee dingen uit elkaar houden:
- wat een systeem kan
- of je als bestuurder nog op moet letten

Het eerste betreft de competentie van het systeem.

Alleen dat laatste bepaalt het autonomie niveau. En voor Level 3-5 bestaat nog niet eens goede regelgeving, wat de toelating dan erg complex maakt.

Maar een Level 2 FSD Beta van Tesla kan dus veel competenter zijn dan een Level 3 functie onder beperkte omstandigheden.

De Visie bij Tesla is om een systeem te ontwikkelen dat zo goed is dat het naar Level 4/5 kan, maar dan meteen voor alle omstandigheden. De toelating van een Level 2 systeem is veel simpeler, omdat de bestuurder nog te allen tijde in control moet zijn. Op basis van veiligheidsdata wil Tesla dan op hogere niveaus toelating verkrijgen.

Maar FSD Beta lijkt nu al dingen te kunnen die nog geen andere publiek verkrijgbare auto kan (vooralsnog alleen VS en Canada). En ja, Tesla kan ook gewoon filerijden, alleen moet je nog wel opletten.

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Goed opgemerkt! Wel jammer dat het 2 vervangende kleuren zijn i.p.v. nieuwe kleuren :/. Midnight silver metallic is niet meer verkrijgbaar, alleen een lichtere zilver waarbij de prijs is verhoogd.

Een quicksilver AWD Model Y met trekhaak en standaard 'gemini' velgen komt nu op 71.3k

[ Voor 10% gewijzigd door Aeonis op 21-10-2022 09:33 ]

bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Je moet twee dingen uit elkaar houden:
- wat een systeem kan
- of je als bestuurder nog op moet letten

Het eerste betreft de competentie van het systeem.

Alleen dat laatste bepaalt het autonomie niveau. En voor Level 3-5 bestaat nog niet eens goede regelgeving, wat de toelating dan erg complex maakt.

Maar een Level 2 FSD Beta van Tesla kan dus veel competenter zijn dan een Level 3 functie onder beperkte omstandigheden.

De Visie bij Tesla is om een systeem te ontwikkelen dat zo goed is dat het naar Level 4/5 kan, maar dan meteen voor alle omstandigheden. De toelating van een Level 2 systeem is veel simpeler, omdat de bestuurder nog te allen tijde in control moet zijn. Op basis van veiligheidsdata wil Tesla dan op hogere niveaus toelating verkrijgen.

Maar FSD Beta lijkt nu al dingen te kunnen die nog geen andere publiek verkrijgbare auto kan (vooralsnog alleen VS en Canada). En ja, Tesla kan ook gewoon filerijden, alleen moet je nog wel opletten.
Uiteindelijk is aansprakelijkheid een heel groot issue. Iets dat Tesla nog lekker voor zich uit blijft schuiven. Dit is nu jaar 9 oid dat Elon roept, volgend jaar is het er! Terwijl ze dus officieel nog niet eens L2 zijn? Leuk dat ze onder bepaalde omstandigheden, zonder aansprakelijkheid, verder zijn. Ik vraag me echt af of ze met de huidige hardware naar L3+ kunnen. Ze hebben inmiddels 9 of 10 jaar vertraging opgelopen. Heb je dan wel de juiste visie denk ik dan?

• Caelorum
Ik denk dat ze wel de juiste visie hebben alleen een compleet onrealistisch tijdspad hebben afgegeven en ze nog steeds niet een realistisch tijdspad willen afgeven. Tesla is de komende 15 jaar nog wel bezig dit systeem naar L5 te brengen. Net als elke andere fabrikant overigens.

Verder is wat de FSD Beta doet behoorlijk indrukwekkend en gaan ze daar echt nog wel de L3 mee halen, maar niet in Europa binnen nu en 5 jaar. Daarvoor hebben we teveel afwijkende verkeerssituaties in Europa. Ik zie die beta in ieder geval nog niet en in Milaan rijden, de bekende rotondes in Nijmegen, de verschillende passen in de Alpen, door een fietsstraat in Amsterdam/Utrecht rijden en weet ik veel welke andere situaties nog nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Caelorum op 21-10-2022 09:41 ]

• ElonDusk
Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

Uiteindelijk is aansprakelijkheid een heel groot issue. Iets dat Tesla nog lekker voor zich uit blijft schuiven. Dit is nu jaar 9 oid dat Elon roept, volgend jaar is het er! Terwijl ze dus officieel nog niet eens L2 zijn? Leuk dat ze onder bepaalde omstandigheden, zonder aansprakelijkheid, verder zijn. Ik vraag me echt af of ze met de huidige hardware naar L3+ kunnen. Ze hebben inmiddels 9 of 10 jaar vertraging opgelopen. Heb je dan wel de juiste visie denk ik dan?
Ze zijn meerdere keren opnieuw begonnen, omdat ze het verkeerd hadden aangepakt. Vision Only zou HET moeten zijn haha >:)

Mocht je tijd hebben dit is ook interessant: https://youtu.be/DxREm3s1scA?t=3759 hij legt het een en ander hier uit over de problemen en hun aanpak.

[ Voor 10% gewijzigd door ElonDusk op 21-10-2022 09:41 ]

Model 3

Verwijderd

Oekol schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Anders ga je toch even in je eigen perfecte auto topic neuzen? Wat kom je hier eigenlijk doen als je alleen maar negatief bent?
Mijn Model 3 staat al 3 jaar voor de deur hoor.

• this
Caelorum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:40:
Ik denk dat ze wel de juiste visie hebben alleen een compleet onrealistisch tijdspad hebben afgegeven en ze nog steeds niet een realistisch tijdspad willen afgeven. Tesla is de komende 15 jaar nog wel bezig dit systeem naar L5 te brengen. Net als elke andere fabrikant overigens.

Verder is wat de FSD Beta doet behoorlijk indrukwekkend en gaan ze daar echt nog wel de L3 mee halen, maar niet in Europa binnen nu en 5 jaar. Daarvoor hebben we teveel afwijkende verkeerssituaties in Europa. Ik zie die beta in ieder geval nog niet en in Milaan rijden, de bekende rotondes in Nijmegen, de verschillende passen in de Alpen, door een fietsstraat in Amsterdam/Utrecht rijden en weet ik veel welke andere situaties nog nemen.
Maar dan zou je met afgebakende zones kunnen werken. Bijvoorbeeld beginnen met alle grote autosnelwegen.
Ik denk dat je meteen een zeer populair product hebt als je kan beloven dat de auto jou volledig zelfstandig van Amsterdam tot aan de Coté d'Azur kan brengen, waar jij enkel nog zelf naar en van de autosnelweg moet rijden.

Lekker dutje doen 's nachts, af en toe gewekt worden om aan de SuC te laden aan goedkope tarieven. En "uitgerust" toekomen op je bestemming de dag er op :P

• Jeroenneman

Jeroenneman

Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

Als de MB op Drive Pilot rijdt dan is MB aansprakelijk. Bestuurder mag niet slapen maar wel op de telefoon zitten als hij wil. Dacht dat MB het niet via MobilEye deed. Qua dure optie, FSD is ook niet goedkoop toch? En elke keer als Tesla wat verder is komt er wat bij. Nu betaal je relatief veel voor een belofte die Tesla steeds niet waar kan maken.
Het is wachten op het eerst ongeluk met Drive Pilot. Waarschijnlijk klapt het systeem dan snel op rood, en had de bestuurder nog net 50 milliseconden voor het ongeluk moeten ingrijpen...

Jeroenneman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Het is wachten op het eerst ongeluk met Drive Pilot. Waarschijnlijk klapt het systeem dan snel op rood, en had de bestuurder nog net 50 milliseconden voor het ongeluk moeten ingrijpen...
Een ongeluk zal vast een keer gebeuren. Net zoals de dodelijke ongelukken met FSD die er al zijn. Verschil is dat MB dus aansprakelijk is en Tesla in principe niet. Tesla roept dan, ja jammer. Je moet ook opletten. Onze CEO roept al wel tien jaar dat je kunt gaan slapen en dat de auto het werk doet maar zover zijn we pas volgend jaar. Door die aansprakelijkheid zal MB ook net wat zekerder van zijn zaak zijn dan dat Tesla hoeft te zijn.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:04
Er zullen altijd ongelukken gebeuren met autopilot systemen aan. Het belangrijkste is dat het er minder zijn dan als we zelf rijden, en dat lijkt nu al het geval te zijn.

https://wren.co/join/Devian

• lighting_
Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Een ongeluk zal vast een keer gebeuren. Net zoals de dodelijke ongelukken met FSD die er al zijn. Verschil is dat MB dus aansprakelijk is en Tesla in principe niet. Tesla roept dan, ja jammer. Je moet ook opletten. Onze CEO roept al wel tien jaar dat je kunt gaan slapen en dat de auto het werk doet maar zover zijn we pas volgend jaar. Door die aansprakelijkheid zal MB ook net wat zekerder van zijn zaak zijn dan dat Tesla hoeft te zijn.
Er zijn met FSD (beta) geen dodelijke ongelukken gebeurd. Dat was met AP.
MB heeft level 3 en dat vereist ook manuele ingreep indien nodig.
Er zijn maar weinigen die de ontwikkeling van fsd volgen.. Er is genoeg info. AI day 2021/2022. YT beta testers. Musk twitter update over fsd.
99,99% denkt nog steeds dat het luchtfietserij is. Waar is het dan? zeggen ze. Doe een beetje moeite om te zoeken. Als het (ooit) goedgekeurd wordt heeft het 10 jaar ontwikkeltijd gehad. Bijna niemand die dat beseft en denkt dat het uit de lucht is komen vallen.

Musk deed grote uitspraken. Wat hij naar mijn mening niet had moeten doen.
Hij gaf zelf toe dat dat fsd moeilijk zou zijn maar niet verwacht zo moeilijk
Het is nieuw en dus met veel vallen en opstaan.
Radar erin, Radar eruit, (her)coderen AI. ontwikkelen eigen AI chips, ontwikkelen DOJO(auto labelling) ontwikkelen software voor simulatie (gaat nu in 10 minuten ipv 1 week) etc.Het kwam er allemaal bij kijken.
Praat ik Musk tijdlijn goed? zeker niet.

[ Voor 39% gewijzigd door lighting_ op 21-10-2022 10:57 ]

• Caelorum
Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:20:
[...]
Onze CEO roept al wel tien jaar dat je kunt gaan slapen en dat de auto het werk doet maar zover zijn we pas volgend jaar.[...]
AFAIK heeft die dat al jaren niet meer gedaan en toen die het deed was het ergens in de toekomst kan je. Elon blaat een hoop op een hele boel vlakken waar die zich niet mee moet bemoeien, maar zo dom is die ook niet..
Caelorum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

AFAIK heeft die dat al jaren niet meer gedaan en toen die het deed was het ergens in de toekomst kan je. Elon blaat een hoop op een hele boel vlakken waar die zich niet mee moet bemoeien, maar zo dom is die ook niet..
In 2020 was het full autonomy in 2021. In 2021 riep hij dat L4 er "likely" zou zijn in 2022. Dit jaar in mei heeft hij geroepen dat L5 er in 2023 is. Dus ja, hij blijft het roepen imho. Maar goed, als je het elk jaar roept gaat het een keer kloppen natuurlijk. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 21-10-2022 10:59 ]

• Caelorum
Inspired schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:55:
[...]
In 2020 was het full autonomy in 2021. In 2021 riep hij dat L4 er "likely" zou zijn in 2022. Dit jaar in mei heeft hij geroepen dat L5 er in 2023 is. Dus ja, hij blijft het roepen imho. Maar goed, als je het elk jaar roept gaat het een keer kloppen natuurlijk. :)
Hij roept wat af over de verschillende levels inderdaad, maar hij heeft nooit beweerd dat je kan slapen. Nouja, in 2019 dus dat je dat in 2021 zou kunnen doen, maar daarna heeft die wijselijk zijn mond gehouden daarover.

Op zich is wat hij roept al kwalijk genoeg, dat hoef je niet verder aan te dikken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 21-10-2022 11:10 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:16
Tesla is nog langs geweest voor onze koplamp en deze is inderdaad defect. Kalibreren werkt niet goed meer en het mechanisme om de hoogte te verstellen blijft geregeld hangen. De lamp wordt besteld en vervangen als die binnen is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• izzet3838
Wait, dus de SR M3 is nu €6000 duurder als een SR MY, Tesla wilt echt geen SR M3's meer verkopen denk ik?

• this
izzet3838 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:18:
Wait, dus de SR M3 is nu €6000 duurder als een SR MY, Tesla wilt echt geen SR M3's meer verkopen denk ik?
Er staan wel default grotere velgen (€1700) en duurdere lak (€1600) aangevinkt.
Die kan je er nog weer afhalen en scheelt het weer 3300 euro minder.

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
Ik volg het "welk-model-komt-uit-welke-fabriek" niet echt, maar mss komt de Y uit Berlijn en de M3 van China / US?

Import belastingen dan mss?

EX30 Ultra Twin Performance

• Sander
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

....

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Snap ik. Ik ben een keer van de fiets gevallen, voor mij nooit meer een Gazelle.
Ik probeer alleen aan te geven dat de techniek voor alle fabrikanten in de kinderschoenen staat.

De manier waarop je reageert nodigt niet uit tot een zinvolle discussie maar polariseert alleen maar met one-liners en botte comments (en ditto reacties van anderen daarop): .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

[ Voor 17% gewijzigd door Sander op 21-10-2022 11:36 ]

• Caelorum
@Houseofdreams Dan nog. Ze maken enorm veel winst per model 3. Die hadden ze ook kunnen verlagen, maar ze positioneren hem liever boven de Y lijkt het.

• Oekol
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Mijn Model 3 staat al 3 jaar voor de deur hoor.
Dus als het in de bijtelling goed uit komt ben je niet principieel? Wat 'n klote auto he. Wel lekker goedkoop.

• ElonDusk
https://www.bloomberg.com...ing-vehicles-in-the-world

Denk dat op deze manier de Model Y volgend jaar de best verkochte auto wordt.

Dit was een voorspelling die ik niet had verwacht dat uit zou komen, maar misschien kan Elon toch soms dingen oke voorspellen :P

Model 3

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
Caelorum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:31:
@Houseofdreams Dan nog. Ze maken enorm veel winst per model 3. Die hadden ze ook kunnen verlagen, maar ze positioneren hem liever boven de Y lijkt het.
De exacte prijzen weet ik niet meer (ooit is gehoord in een docu) maar de passage door het panamakanaal + het voltanken van zo'n autotransport-schip, is waanzinnig. Dat moet ergens terugverdiend worden. Een auto vanuit Berlijn dan op een trein zetten, is pakken goedkoper.

Mochtten ze beide uit dezelfde fabriek komen, dan is dit idd een schandalige prijszetting.

EX30 Ultra Twin Performance

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Houseofdreams schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Ik volg het "welk-model-komt-uit-welke-fabriek" niet echt, maar mss komt de Y uit Berlijn en de M3 van China / US?

Import belastingen dan mss?
Beide SR komen uit Shanghai en alleen de Y LR en P komen uit Berlijn (zie ook nieuwe kleuren). De US exporteert alleen nog de S en X over het water. Vergeet niet dat Shanghai veruit de efficiëntste fabriek (van Tesla) is. Berlijn en Austin kunnen daar waarschijnlijk pas in 2024 aan tippen.

Dat de 3 SR op dezelfde boot als de Y SR 5k extra kost is niet logisch. Overigens is de verwachting dat er over +/- 2 jaar een hatchback onder de 3 op de markt komt en verwacht daarom dat ze in Berlijn geen 3’s gaan maken. Enkel de Y, toekomstige hatchback en heel misschien de Semi (of EU Cybertruck).

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-01 16:42
De Y is goedkoper om te maken omdat het een verder doorontwikkeld platform is dan de 3, o.a. door het gigacasting verhaal en ook de structural battery pack (laatste nu alleen in US geleverd).
Als die verbeteringen naar de 3 komen zou die ook goedkoper moeten kunnen worden, maar ik heb het idee dat dit momenteel niet echt prioriteit heeft voor Tesla.

[ Voor 14% gewijzigd door raviculus op 21-10-2022 13:37 ]

• izzet3838
Lijkt er op dat de M3 niet duurder is, in die nieuwe prijs zitten gewoon de duurdere velgen, kleur en afleverkosten verwerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJPL96C8WVu8PkyPzUbnDaanoGY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4QeMuU8KHi6ugfHjHkxTsuae.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzS5UioIeABOe6n7Js09rXnA8l0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GwKgaUULhguLP7XNv9cIWjIT.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe en oude offerte naast elkaar.

Trouwens gigacasting is bij mijn weten ook al gebeurd op de M3 ze delen ook zo'n 70% van de onderdelen volgens sommige mensen.

Daarnaast is de M3 SR goedkoper in China dan de MY SR en beide auto's worden daar gemaakt.

• lighting_
voor de geïnteresseerden
Quicksilver & Midnight Cherry Red — made at Giga Berlin
Both are made from highly-pigmented metallic paint, designed to change depending on viewing angle & light
https://twitter.com/Tesla/status/1583341261485838336

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-01 14:45
Denken jullie nu allemaal echt dat de verkoopsprijs direct gelinkt is aan de fabricage kost?
Tesla bewijst hier ineens dat dit helemaal niet het geval is.

Eerste les marketing: je vraagt de prijs die je denkt te kunnen krijgen, en je positioneert producten afhankelijk van hoe veel je wil verkopen.

Nadien ga je kijken of je daarmee winst maakt, en eventueel stuur je bij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-01 16:42
izzet3838 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:14:
Trouwens gigacasting is bij mijn weten ook al gebeurd op de M3 ze delen ook zo'n 70% van de onderdelen volgens sommige mensen.
Heb je daar een bron voor? Bij mijn weten is dit echt nog niet zo. Zie: YouTube: Elon Musk Interview: 1-on-1 with Sandy Munro. Dus pas nadat Berlijn en Texas zijn opgeschaald, gaan ze er evt. naar kijken.
Sandy Munro: I’ll tell you; I’m very disappointed. I thought I was going to see a single piece casting in a Model 3 as well. I thought you were going to shoot the two and then glue it together. But that’s all right. I’m getting over it.

Elon Musk: At some point, we’ll probably switch to a single piece casting. I think we need to get the Texas factory and the Berlin factory going. We do have an issue. It’s hard to change the wheels on a bus when it’s going 80 miles an hour down the highway. Model 3 was most of our volume. Model Y will exceed Model 3. We just need basically an opportunity to kind of redo the factory without blowing up the cash flow of the company.
Van die 70% dat klopt wel maar dat gaat niet over de body (die gewoon een andere vorm heeft), dat is meer interieur en electronica.
Pagina: 1 ... 371 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: