Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 367 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.532 views

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:54
eNaSnI schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

En hoe laat je hem, indien nodig, dan afslepen zonder kaart? :?
Een ev kan je niet slepen toch? Die moet op zo’n auto ambulance.
Je kan hem dan toch gewoon op afstand ontgrendelen en/of starten?

Ik heb overigens de keycard omgesmolten tot sleutelhanger, veel prettiger aangezien ik normaal geen portemonnee bij me heb

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 10:21
Smobbo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:04:
[...]

Een ev kan je niet slepen toch? Die moet op zo’n auto ambulance.
Je kan hem dan toch gewoon op afstand ontgrendelen en/of starten?

Ik heb overigens de keycard omgesmolten tot sleutelhanger, veel prettiger aangezien ik normaal geen portemonnee bij me heb
Het is toch best handig als je je kaart bij je hebt. Het SC wil 'm ook als je je auto daar brengt. Of je moet je telefoon afstaan....

• Smobbo
  • Laatst online: 07:54
ignatius schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:11:
[...]

Het is toch best handig als je je kaart bij je hebt. Het SC wil 'm ook als je je auto daar brengt. Of je moet je telefoon afstaan....
Vandaar dat ik die druppel aan m’n sleutelbos heb hangen…

Overigens is dat ook iets waarvoor je dan gewoon voor die ene keer je kaart mee kan nemen ;) .
pewill schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:42:
[...]

Afspelen via Bluetooth…?
Ja, maar dat vereist gedoe op de telefoon ipv in het scherm of met voice commando's.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mailtje van Tesla. Ze gaan iets doen met variabele prijzen. Ben benieuwd.
Tesla's laadnetwerk in Europa bestaat inmiddels uit meer dan 10.000 Superchargers. En er komen er nog meer bij.

Terwijl we ons netwerk uitbreiden, werken we ook aan een aanbod van goedkopere laadmogelijkheden. Vanaf 11 oktober bieden we bij een aantal laadlocaties een korting voor 's nachts opladen aan. De komende weken zullen daar nieuwe locaties aan worden toegevoegd.

Als u tijdens de daluren laadt, is het tarief lager en beperkt u de belasting van uw lokale elektriciteitsnet.
In Duitsland blijkbaar al live:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcP_Mlr9gau-s_1RpAxW9xSVvJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yr6iS7hMy1tRQdABnvilnZNG.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 13-10-2022 07:01 ]

Signatures zijn voor boomers.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-01 17:52
Inspired schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Vraag me af of een LM de auto eerder voor niks in neemt. Ik zie LP dat niet doen. Ook vraag ik me af of er nog zoveel mensen zijn die een oude Model 3 willen rijden voor iets meer dan 1 jaar met 4%.
Bel je lease maatschappij maar, vroeger kreeg je een boete bedrag, nu hangen ze de vlag uit. Ik ken twee personen die nu in een 'oude' Tesla rijden. Gewoon om het eens te proberen.

Analoog komt weer helemaal terug

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 15:22

Lagune

Its time for warp

[...]

SC heeft kaart niet nodig, ze vragen wel altijd of je hem bij je hebt maar dat is alleen omdat het makkelijker is

mobile service vroeg er zelfs helemaal niet om

• Majo03
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-07-2025
Lagune schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:20:
[...]

SC heeft kaart niet nodig, ze vragen wel altijd of je hem bij je hebt maar dat is alleen omdat het makkelijker is
Bij SC Amsterdam toch echt wel, mocht m’n M3 niet achterlaten zonder kaart, ze zeggen daar dat telefoon geen officiële sleutel (??) is en accepteerde daarom alleen reparatie met kaart. Aangezien ik die niet bij had was de oplossing ter plekke een nieuwe kaart kopen á €25 of omdraaien.

Huidige auto: Tesla Model 3 LR AWD Solid Black - zwart interieur met trekhaak. In bestelling: Tesla Model Y RWD Solid Black - zwart interieur met trekhaak

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Majo03 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Bij SC Amsterdam toch echt wel, mocht m’n M3 niet achterlaten zonder kaart, ze zeggen daar dat telefoon geen officiële sleutel (??) is en accepteerde daarom alleen reparatie met kaart. Aangezien ik die niet bij had was de oplossing ter plekke een nieuwe kaart kopen á €25 of omdraaien.
SC Purmerend hetzelfde, en ook de reparaties aan huis moest ik echt de kaart afgeven.

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 15:22

Lagune

Its time for warp

mrwolf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

SC Purmerend hetzelfde, en ook de reparaties aan huis moest ik echt de kaart afgeven.
vaag, was bij SC den haag en daar vroegen ze of ik de kaart bij me had, kon ook zonder zeiden ze maar lastiger

mobile service vroeg er helemaal niet om

[ Voor 6% gewijzigd door Lagune op 13-10-2022 08:57 ]

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Wie heeft hier nog ANWB naast de standaard Tesla pechhulp? Of bied Tesla dat niet? Is het nodig om ANWB erbij te houden?
bones schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:02:
Wie heeft hier nog ANWB naast de standaard Tesla pechhulp? Of bied Tesla dat niet? Is het nodig om ANWB erbij te houden?
Zolang je garantie hebt zou het op zich niet nodig moeten zijn; https://www.tesla.com/nl_NL/support/roadside-assistance

ANWB zal best wat beter zijn qua voorwaarden. Bijvoorbeeld qua vervangend vervoer en kosten bij eventuele repatriëring maar dat is een persoonlijke keuze denk ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Maasluip schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:57:
Mailtje van Tesla. Ze gaan iets doen met variabele prijzen. Ben benieuwd.

[...]

In Duitsland blijkbaar al live:
[Twitter]

[Afbeelding]
Eigenlijk best een vreemd fenomeen. Tenminste, als ik een SuC gebruik dan is het op een lange rit die ik dan niet even op een ander tijdstip ga doen. Maar goed, wellicht dat anderen hier wel naar kijken.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 16:26
Inspired schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

Eigenlijk best een vreemd fenomeen. Tenminste, als ik een SuC gebruik dan is het op een lange rit die ik dan niet even op een ander tijdstip ga doen. Maar goed, wellicht dat anderen hier wel naar kijken.
Op deze manier promoot je reizen buiten de spitsuren.
Voor mij ideaal, als ik met de auto ver weg ga, probeer ik dat ook buiten de spitsuren te doen.
this schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Op deze manier promoot je reizen buiten de spitsuren.
Voor mij ideaal, als ik met de auto ver weg ga, probeer ik dat ook buiten de spitsuren te doen.
Maar moet jij dagelijks naar de SuC dan? Als ik SuC is het 9 van de 10 keer op flink lange ritten. Ik ga dan niet tussen 22 en 6 rijden om 18c per kWh uit te sparen.

• Maasluip
  • Laatst online: 12:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ben ik het mee eens. Als ze het nu eens extra goedkoop maken (gratis laden als de prijzen negatief zijn?) dan zou je nog wel eens even naar de SuC kunnen rijden. Hier kun je niet echt op plannen.
Maar het kan best een aanzet naar meer zijn. Kijken hoe de rijders hier op reageren en van daaruit verder gaan.

En de vraag is ook wat voor nut het heeft. Goedkoper laden betekent minder inkomsten en dat moeten ze dan weer op de duurdere momenten bijverdienen?

Signatures zijn voor boomers.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:22
Aeonis schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Lease? Ben wel benieuwd om hoeveel extra kosten het ongeveer gaat als je een 2019 M3 in wil ruilen voor een nieuwe MY. Zit er vanwege gezinsuitbreiding zelf ook over na te denken.

Heb momenteel een 4% 11-2019 M3 AWD (financial lease). De restwaarde is nog top als ik het mag geloven, maar je gaat wel naar een 16% bijtelling auto, en de MIA regelingen e.d. zijn er niet meer. Eerder inruilen, of 5 jaar termijn afwachten, of na de leaseperiode mee doorrijden... moet maar eens gaan rekenen.

Iemand dezelfde stap gemaakt die ervaringen kan/wil delen?
Even schaamteloze kopie uit het gewone Tesla topic, daar laatst dit gepost:
(en vergeet niet dat je een deel van de MIA terug moet betalen als je de auto binnen 5 jaar verkoopt meen ik, dat is in onderstaande niet meegenomen)
----------------
Aan andere kant, 2 jaar bijtelling 50K voor 4% (2000 euro -> 2 jaar -> 4000 bijtelling totaal)
30K voor 16% en dan 20K voor 22% (4800 + 4400 -> 9200) -> 2 jaar -> 18400 bijtelling totaal)
18400 - 4000 = 14400. en daar grofweg de helft van want van in hoogste schaal is netto voordeel ongeveer 7200 euro.
Het bedrag van 12K is een accu voor een S neem ik aan. Accu voor een 3 zal iets goedkoper zijn ivm lagere capaciteit (ik heb een SR).
Dan zal accu vervangen ex btw ongeveer gelijk staat aan het verschil in bijtelling. Ik kan de BTW verrekenen. Mocht het zover komen zal de "nieuwe" accu bijdragen aan de waarde van de auto, ik rij nog even door :)
----------------

Ik ga dus sowieso 5 jaar rijden. De auto zal dan ongeveer 200.000km op de klok hebben staan. Dan ga ik afwegen:
- 3 eruit en een Y
- 3 doorrijden
- 3 doorrijden en een Y erbij (en dan de oude auto van mijn vrouw eruit)

Is vooral afhankelijk van hoe de wereld er over een paar jaar uit ziet :)

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
[...]

Nee hoor. ze kunnen hem ook via hun tools in Servicemode krijgen en dan kan er weer alles...
Hoe? Vraag het me niet...

• ybos
eNaSnI schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

En hoe laat je hem, indien nodig, dan afslepen zonder kaart? :?
Kaart ligt in dashboardkastje die op slot zit met code.
Worst case bel ik mn vrouw die ff de auto open doet, en dan kan ik me verder redden.
Is in 3 jaar nog niet voorgekomen dus moet goed gaan.
(ja ik ken het nummer van mn vrouw uit mn hoofd, dus ook als telefoon kaduuk is komt t goed)
Maasluip schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:42:
Ben ik het mee eens. Als ze het nu eens extra goedkoop maken (gratis laden als de prijzen negatief zijn?) dan zou je nog wel eens even naar de SuC kunnen rijden. Hier kun je niet echt op plannen.
Maar het kan best een aanzet naar meer zijn. Kijken hoe de rijders hier op reageren en van daaruit verder gaan.

En de vraag is ook wat voor nut het heeft. Goedkoper laden betekent minder inkomsten en dat moeten ze dan weer op de duurdere momenten bijverdienen?
Ja, ik kan me niet voorstellen dat je hier heel veel mee kunt sturen. Helemaal ook niet omdat het alleen maar voordelig is van 22 - 6. Wellicht is het (fors) duurder maken van drukke dagen nuttig. Maar ook dat vraag ik me af. Veel NLers rijden lease en die zal het niks uitmaken.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:30:
[...]
Maar moet jij dagelijks naar de SuC dan? Als ik SuC is het 9 van de 10 keer op flink lange ritten. Ik ga dan niet tussen 22 en 6 rijden om 18c per kWh uit te sparen.
Ik rijd zelf een 2019 SR+ en die heeft gewoon net niet genoeg range om in de zomer op en neer naar mijn familie te rijden, laat staan de winter. De laadpalen zijn daar ook niet echt handig geplaatst, dus ik wil nog wel eens op de terugreis aan een snellader hangen. Meestal tussen 7 en 9, maar ik kan best wat langer blijven om 7E uit te sparen.
Caelorum schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Ik rijd zelf een 2019 SR+ en die heeft gewoon net niet genoeg range om in de zomer op en neer naar mijn familie te rijden, laat staan de winter. De laadpalen zijn daar ook niet echt handig geplaatst, dus ik wil nog wel eens op de terugreis aan een snellader hangen. Meestal tussen 7 en 9, maar ik kan best wat langer blijven om 7E uit te sparen.
Als je de terugrit "net niet haalt", dan kan je toch ook gewoon 10 minuutjes snelladen, je hoeft toch niet te laden tot 80%.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Caelorum
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:34:
[...]
Als je de terugrit "net niet haalt", dan kan je toch ook gewoon 10 minuutjes snelladen, je hoeft toch niet te laden tot 80%.
Dat kan inderdaad, maar als ik daar sta met mijn kinderen (zoals gewoonlijk vanuit familie) dan willen ze netflix aan en kan ik net zo goed blijven staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 13-10-2022 11:01 ]

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Smobbo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

Vandaar dat ik die druppel aan m’n sleutelbos heb hangen…

Overigens is dat ook iets waarvoor je dan gewoon voor die ene keer je kaart mee kan nemen ;) .
Als je er gepland terechtkomt wel, ja. Die kaart (staat ook in de manual) is juist voor de onvoorziene omstandigheden.

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

eNaSnI schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Als je er gepland terechtkomt wel, ja. Die kaart (staat ook in de manual) is juist voor de onvoorziene omstandigheden.
Idd, het wordt toch sterk aangeraden om altijd een kaart mee te nemen.
Je kan altijd een probleem krijgen met je GSM, of idd een sleutel moeten achter laten in geval van bv afslepen of parkeren op een speciale plaats.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:51
Laatst resette mij telefoon (android) zich vanzelf. Geen idee wat de oorzaak was. Was gelukkig thuis maar alles moest opnieuw geïnstalleerd worden. De tesla app vroeg uiteraard om de authenticator code maar ja, die app stond ook op m'n telefoon en werkt dus niet. Via de helpdesk hebben ze eea kunnen resetten dmv een mail naar m'n werkadres.

3 dagen later ging ik op vakantie en heb toen toch maar even snel het pasje bij me gestoken voor als dit nog eens zou gebeuren....
Inspired schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Ja, ik kan me niet voorstellen dat je hier heel veel mee kunt sturen. Helemaal ook niet omdat het alleen maar voordelig is van 22 - 6. Wellicht is het (fors) duurder maken van drukke dagen nuttig. Maar ook dat vraag ik me af. Veel NLers rijden lease en die zal het niks uitmaken.
Het zal ongetwijfeld heel persoonlijk zijn.

Zelf heb ik regelmatig een rit met overnachting voor werk. Die overnachting kan ik in verschillende hotels plannen. Een ervan vind ik wel prettig en heeft een Supercharger. Dan is het voor mij wel een oplossing om hem na 22:00 uur in te pluggen en helemaal vol te laden. Scheelt toch weer in de prijs per km...

Verder rijden we regelmatig naar Frankrijk in de avonduren. Als ik de laadbeurt dan na 22 uur plan scheelt dat ook weer.

Als je normaal alleen thuis laadt op 1-2 x per jaar vakantie na, dan snap ik ook dat je er niet voor gaat omrijden...

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
bilgy_no1 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Het zal ongetwijfeld heel persoonlijk zijn.

Zelf heb ik regelmatig een rit met overnachting voor werk. Die overnachting kan ik in verschillende hotels plannen. Een ervan vind ik wel prettig en heeft een Supercharger. Dan is het voor mij wel een oplossing om hem na 22:00 uur in te pluggen en helemaal vol te laden. Scheelt toch weer in de prijs per km...
Moet je wel ff je wekker zetten om 'm weer weg te halen voordat de idle charges beginnen :+

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

DappereDodo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 05:35:
[...]

Moet je wel ff je wekker zetten om 'm weer weg te halen voordat de idle charges beginnen :+
Aan een SuC is ie na een uurtje wel vol dus nog voor de luiken dichtgaan kan je hem al weer weghalen :)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17
DappereDodo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 05:35:
[...]

De eerste keer krijg je een waarschuwing is mijn ervaring :)

• this
Warmt de Tesla de batterij ook op als je navigatie instelt naar een niet-SuC snellader?
Tot nu toe nog nooit boven de 60kWh laadsnelheid gekomen. En ik vond niet meteen terug of dat ergens softwarematig ingesteld is.
Ik heb nog geen toegang tot de Tesla via de gsm app.

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:34
this schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:05:
Warmt de Tesla de batterij ook op als je navigatie instelt naar een niet-SuC snellader?
Tot nu toe nog nooit boven de 60kWh laadsnelheid gekomen. En ik vond niet meteen terug of dat ergens softwarematig ingesteld is.
Yup afgelopen zomervakantie meerdere keren meegemaakt :*)

Model 3

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:31
Je moet de niet-suc snellader wel via het "opladen" menu selecteren, en niet gewoon via de kaart. Doe je dit gewoon via de kaart, dan zal hij niet pre-conditioneren.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• this
adjego schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

Je moet de niet-suc snellader wel via het "opladen" menu selecteren, en niet gewoon via de kaart. Doe je dit gewoon via de kaart, dan zal hij niet pre-conditioneren.
Aha dat zal het zijn. Is dat dan in het menu (auto linksonder aanklikken) en dan naar de opladen tab? Ik herinner me wel niet meteen dat ik daar een mogelijkheid had om te navigeren naar een laadpaal.
Ik zal er straks eens op letten als ik terug in de auto zit.

• adjego
  • Laatst online: 13:31
this schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Aha dat zal het zijn. Is dat dan in het menu (auto linksonder aanklikken) en dan naar de opladen tab? Ik herinner me wel niet meteen dat ik daar een mogelijkheid had om te navigeren naar een laadpaal.
Een keer de kaart aanraken en dan kun je rechtboven de sucs laten weergeven, maar dan zie je ook meteen de niet-tesla snelladers er tussen staan. Je kunt dan ook nog filteren tussen de echt snelle laders, en de minder snelle.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:02
Dat is ook het grootste probleem met ABRP. Als je dingen verstuurt naar de auto verstuurt ie het adres van de snellader. De Tesla snapt dat niet en gaat gewoon navigeren. Je moet per verstuurde SUC dus even inzoomen op de kaart naar je 'destination' en dan echt de SUC aanklikken en die als tussenstop invoeren. Anders kan je het voorverwarmen vergeten.

Ik kom zelf net bij de garage vandaan. Nieuwe bovenste draagarmen voor. Heeft nog geen uur en een kwartier geduurd. Netjes. Ik kan weer zonder kraken en kreunen door de wijk rijden :)

UNOX: The worst operating system

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
Met hoeveel % kom je aan?
Als je snel wil moet je soweiso onder 20% aankomen.
Met voorverwarmen moet je tussen 20 en 50% ook boven 60kW kunnen laden, ik denk rond 100-150kW. Maar verwacht niet dat ie continuu 250kW laad.

Life is too short to drive boring cars

• ignatius
ignatius schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:10:
Ik ben vandaag naar het SC geweest voor mn voorklep. De uitlijning was niet goed bij aflevering en nu blijkt dat de hele klep vervangen moet worden. Dat moet bij het Tesla Paint Plus center in Tilburg (ik woon net onder Rotterdam) maar ze wisten me niet te zeggen of ik er op kon wachten. Ze moeten de klep daar eerst spuiten voordat ze m plaatsen.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring? En kon je toen wachten of was je je auto een dag (of meer) kwijt?
Vandaag ben ik gebeld door Tesla Paint Plus en ik kan m'n auto gewoon bij het SC in de buurt achterlaten. Ik krijg dat een leen-auto mee en zij transporteren mijn auto naar Tilburg. Ik kreeg wel het idee dat dit hele proces nieuw is (spuiten in Tilburg en klant-autos transporteren), maar de dame aan de telefoon begon zelf over het transport van mijn auto.

Dus, niets aan de hand. Gewoon zoals bij andere merken je auto bij de garage afgeven en zij regelen de rest 8)

• raviculus
  • Laatst online: 10-01 10:57
ignatius schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Vandaag ben ik gebeld door Tesla Paint Plus en ik kan m'n auto gewoon bij het SC in de buurt achterlaten. Ik krijg dat een leen-auto mee en zij transporteren mijn auto naar Tilburg. Ik kreeg wel het idee dat dit hele proces nieuw is (spuiten in Tilburg en klant-autos transporteren), maar de dame aan de telefoon begon zelf over het transport van mijn auto.

Dus, niets aan de hand. Gewoon zoals bij andere merken je auto bij de garage afgeven en zij regelen de rest 8)
Netjes. Ik hoop wel voor je dat ze die klep snel gaan spuiten. Ik had een vergelijkbaar verhaal vorig jaar ook bij SeC Rotterdam en zou een nieuwe voorbumper krijgen. Die moest ook in Tilburg gespoten worden.
Heb weken moeten wachten voor die bumper er eindelijk was. In de tussentijd in verschillende loaners en daartussen ook weer een tijdje in mijn eigen auto gereden (op mijn eigen verzoek, rijd toch fijner. En SeC heeft dan weer een extra loaner beschikbaar).
Montage bumper was in Rotterdam, helaas in eerste instantie met wat beschadigingen, kostte weer een week op op te lossen.

Uiteindelijk is alles wel netjes ogelost, maar het hele proces kon absoluut beter. Veel tijd en arbeid verspilt door slechte planning en slordig werken. Hoop dat dit nieuwe process waar je het over hebt beter loopt!

Succes, en laat weten hoe het wordt opgelost ;)

• STIMPPYYY
Kom net bij SeC Duiven vandaan om de draagarmen te laten vervangen. Moet zeggen dat het goed is geregeld allemaal. Je merkt dat we echt wel een paar jaar verder zijn. Vind ze ook vriendelijk daar.

Heb ondertussen naar de MYP (Berliner) gekeken en gereden. Dat was wel tof. Rijd erg goed. Zachter afgeveerd, stuk stiller maar tegelijkertijd lekker strak op de weg en snel. Hoewel de M3P nog net even sneller is (ding blijft echt lomp snel pff). Vond het ook opvallend dat de MY voor mijn gevoel veel meer auto is. Je zit goed achter, lekker ruim voorin, mooie zware deuren, maar ook de afwerking is stukken beter dan mijn m3 uit 2019.
Wel grappig dat ze nu 3 jaar later bij de SeC dit ook gewoon toegeven dat het spul uit 2019 niet echt heel goed in elkaar is gezet.

Er werd hier eerder iets gezegd over de druk in de kabine en ik moet zeggen dat ik wel goed snap waar dat over gaat. Er vormt zich een onaangename druk en resonantie op je oren. Net genoeg aanwezig om het op te merken en kan mij voorstellen dat het behoorlijk irritant kan worden. Merkte het goed bij een 80 weg.

Anyway, ik zou zo voor de MY kiezen zonder enige twijfel.

• ignatius
raviculus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Netjes. Ik hoop wel voor je dat ze die klep snel gaan spuiten. Ik had een vergelijkbaar verhaal vorig jaar ook bij SeC Rotterdam en zou een nieuwe voorbumper krijgen. Die moest ook in Tilburg gespoten worden.
Heb weken moeten wachten voor die bumper er eindelijk was. In de tussentijd in verschillende loaners en daartussen ook weer een tijdje in mijn eigen auto gereden (op mijn eigen verzoek, rijd toch fijner. En SeC heeft dan weer een extra loaner beschikbaar).
Montage bumper was in Rotterdam, helaas in eerste instantie met wat beschadigingen, kostte weer een week op op te lossen.

Uiteindelijk is alles wel netjes ogelost, maar het hele proces kon absoluut beter. Veel tijd en arbeid verspilt door slechte planning en slordig werken. Hoop dat dit nieuwe process waar je het over hebt beter loopt!

Succes, en laat weten hoe het wordt opgelost ;)
Oh, dat klinkt niet best allemaal :/ . De dame aan de telefoon zei dat ze nu meteen de klep ging bestellen. Ik ga er vanuit dat die in Tilburg ligt als mijn auto daar aankomt, dat is op 8 november (ik breng de dag ervoor mijn auto bij het SC). Ik heb ook gezegd geen haast te hebben me het terug krijgen van mijn auto, ik heb liever dat ze de tijd nemen voor het spuiten en laten drogen.

Maar ik zal tzt nog wel even een update posten :)

• ignatius
STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:29:
Kom net bij SeC Duiven vandaan om de draagarmen te laten vervangen. Moet zeggen dat het goed is geregeld allemaal. Je merkt dat we echt wel een paar jaar verder zijn. Vind ze ook vriendelijk daar.

Heb ondertussen naar de MYP (Berliner) gekeken en gereden. Dat was wel tof. Rijd erg goed. Zachter afgeveerd, stuk stiller maar tegelijkertijd lekker strak op de weg en snel. Hoewel de M3P nog net even sneller is (ding blijft echt lomp snel pff). Vond het ook opvallend dat de MY voor mijn gevoel veel meer auto is. Je zit goed achter, lekker ruim voorin, mooie zware deuren, maar ook de afwerking is stukken beter dan mijn m3 uit 2019.
Wel grappig dat ze nu 3 jaar later bij de SeC dit ook gewoon toegeven dat het spul uit 2019 niet echt heel goed in elkaar is gezet.

Er werd hier eerder iets gezegd over de druk in de kabine en ik moet zeggen dat ik wel goed snap waar dat over gaat. Er vormt zich een onaangename druk en resonantie op je oren. Net genoeg aanwezig om het op te merken en kan mij voorstellen dat het behoorlijk irritant kan worden. Merkte het goed bij een 80 weg.

Anyway, ik zou zo voor de MY kiezen zonder enige twijfel.
Die druk in de kabine, is dat bij de Y? Ik rij 'm nu een goeie twee weken, heb intussen 1400km geklokt en ik merk daar niets van. Ik heb niets gemerkt van rammels, kraakjes, piepjes of resonantie. Op mijn voorklep na is de auto echt in perfecte staat. Alleen het sluiten van de deuren; je moet ze iets harder dichtgooien dan je zou denken.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:46
ignatius schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Die druk in de kabine, is dat bij de Y? Ik rij 'm nu een goeie twee weken, heb intussen 1400km geklokt en ik merk daar niets van.
Het wisselt per auto, per persoon. Sommigen hebben er meer last van dan anderen. Op TMC is er een thread over.

• STIMPPYYY
ignatius schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Die druk in de kabine, is dat bij de Y? Ik rij 'm nu een goeie twee weken, heb intussen 1400km geklokt en ik merk daar niets van. Ik heb niets gemerkt van rammels, kraakjes, piepjes of resonantie. Op mijn voorklep na is de auto echt in perfecte staat. Alleen het sluiten van de deuren; je moet ze iets harder dichtgooien dan je zou denken.
Ja bij de Y. Deze wagen ook geen rammeltje of kraakje hoor. Ik vermoed dat het komt doordat de auto vrij stil is. Met name door de dubbele beglazing. De frequentie van het geluid (is erg laag) die wel binnenkomt vond ik niet direct fijn aan mijn oren.

• jelmuur
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:16
Anderen ook dat na update (2022.28.2) ineens de USB bestandenstructuur niet meer herkend wordt? Suggereert om opnieuw in en uit te halen, maar geen effect. Zal maar eens opnieuw formatten dan

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-01 21:34
Ik weet niet of ik een uitzondering ben, maar ik baal ontzettend van de laatste updates. Ik heb momenteel 28.1 (op een MY 2022) en ben zeer ontevreden over het gedrag van AutoPilot in het donker. Het grootlicht gaat continu aan en je kunt het niet meer handmatig uitzetten, in tegenstelling tot de vorige updates (wat toen ook al niet erg praktisch was, omdat dit na iedere inhaalmanouvre - waarbij AP wordt uitgeschakeld - opnieuw moest). Het gevolg is dat ik AP in het donker bijna niet meer gebruik. Ik rij al vijf jaar Tesla en in het verleden kwamen brakke updates ook wel eens voor, maar dat werd dan vrij snel gefixt. Dit speelt nu al een tijd en lijkt wel nieuw beleid. Maar eens formeel een klacht indienen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yero op 14-10-2022 14:52 ]

• Caelorum
  • Nu online
Yero schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:52:
[...] Dit speelt nu al een tijd en lijkt wel nieuw beleid. Maar eens formeel een klacht indienen.
Het is ook geen bug, maar bewust zo geïmplementeerd. Onderdeel van Tesla Vision is dat ze het nodig achten dat groot licht aanstaat voor de correcte werking van het systeem. Dat je het vervolgens ook kan uitzetten maakt ze niet uit. Precies waarom ik deze update niet installeer zo lang als het kan. Er gaat hier echt geen oplossing voor komen behalve over een jaar een "verbeterd" algoritme zoals ook met de regensensor is gebeurd.

Zie ook de handleiding:
[...]An informational icon, calling your attention
Note
Auto High Beam is automatically enabled when Autosteer is engaged. To switch to low beam headlights, push the turn signal stalk forward and release. Auto High Beam is re-enabled every time Autosteer is activated. [...]
Als ze al de moeite nemen het daarin op te nemen...

[ Voor 26% gewijzigd door Caelorum op 14-10-2022 14:58 ]

• ignatius
Caelorum schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Het is ook geen bug, maar bewust zo geïmplementeerd. Onderdeel van Tesla Vision is dat ze het nodig achten dat groot licht aanstaat voor de correcte werking van het systeem. Dat je het vervolgens ook kan uitzetten maakt ze niet uit. Precies waarom ik deze update niet installeer zo lang als het kan. Er gaat hier echt geen oplossing voor komen behalve over een jaar een "verbeterd" algoritme zoals ook met de regensensor is gebeurd.

Zie ook de handleiding:

[...]

Als ze al de moeite nemen het daarin op te nemen...
Maar het probleem is ook niet dat Auto-highbeam wordt aangezet. Het probleem is dat auto-highbeam niet goed werkt. En dat moeten ze toch echt fixen. Alleen dat doen ze pas als er genoeg mensen klagen (en ook nog 's met dezelfde soort klacht).

Ik heb al een klacht ingediend en in een reactie zegt Tesla:
Goedemiddag xxx,

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Tesla.

Dank voor u feedback. Ik stuur dit door naar de Tesla Support Specialisten. We onderzoeken het probleem en nemen contact met u op zodra we meer weten.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Afra
Tesla Support Advisor, Tesla Support EMEA

The content of this message is the proprietary and confidential property of Tesla Inc, and should be treated as such. If you are not the intended recipient and have received this message in error, please delete this message from your computer system and notify me immediately by reply e-mail. Any unauthorized use or distribution of the content of this message is prohibited.
Ik heb in mijn klacht gezet dat:
  • grootlicht aangaat terwijl er genoeg verlichting langs de weg is(lantaarpalen)
  • grootlicht aangaat terwijl er tegenliggers zijn, of als ik vlak achter iemand rijdt
  • grootlicht niet snel genoeg uit gaat als er een tegnligger aankomt of als ik vlak achter iemand kom te rijden
Ik vind de functie van auto-highbeam prima en van mij mag dat ook best verplicht aan. Maar dan moet de implementatie ervan wel goed zijn. Nu issie net te overmoedig met grootlicht aanzetten.

• BigSmurf
  • Niet online
Ik rij 's nachts gewoon niet meer op de AP, alleen nog maar op de TACC. Bijkomend voordeel is dat je dan ook nog 150 i.p.v. 140 km/h kan. Dan maar zelf sturen. Karige oplossing, maar beter dan iedereen verblinden. Overigens wel telefonisch een klacht ingediend hierover. "We herkennen de klachten inderdaad, u bent niet de enige". Fijn.

Ik heb gisteren trouwens de binnencamera afgeplakt (boven de binnenspiegel) en sindsdien veel minder last van de stuurcorrecties bij verlaten rijstrook. N=2 ritten, even aankijken. Had gisteravond wel ineens voor het eerst in lange tijd dat de TACC niet beschikbaar was. Tankstation eraf, auto in P, auto weer in D en hij deed het wel weer. Het blijft soms een vreemde auto.

[ Voor 9% gewijzigd door BigSmurf op 14-10-2022 15:11 ]

• Caelorum
  • Nu online
Ik kan je nu al zeggen wat er gaat gebeuren: Iedereen moet wachten totdat ze de matrix-koplampsoftware afhebben. Vervolgens pleuren ze dat als oplossing neer, en de mensen die er gelukkig 1 hebben klagen niet meer. De rest mag "upgraden" tegen een "verlaagd" tarief om het probleem op te lossen :D

• STIMPPYYY
Caelorum schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:11:
Ik kan je nu al zeggen wat er gaat gebeuren: Iedereen moet wachten totdat ze de matrix-koplampsoftware afhebben. Vervolgens pleuren ze dat als oplossing neer, en de mensen die er gelukkig 1 hebben klagen niet meer. De rest mag "upgraden" tegen een "verlaagd" tarief om het probleem op te lossen :D
Misschien kan je ook downgraden naar HW 2.5 en het prijsverschil in je zak steken. Misschien moet iemand dat eens voorstellen :).

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

BigSmurf schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:11:
Ik rij 's nachts gewoon niet meer op de AP, alleen nog maar op de TACC. Bijkomend voordeel is dat je dan ook nog 150 i.p.v. 140 km/h kan. Dan maar zelf sturen. Karige oplossing, maar beter dan iedereen verblinden. Overigens wel telefonisch een klacht ingediend hierover. "We herkennen de klachten inderdaad, u bent niet de enige". Fijn.

Ik heb gisteren trouwens de binnencamera afgeplakt (boven de binnenspiegel) en sindsdien veel minder last van de stuurcorrecties bij verlaten rijstrook. N=2 ritten, even aankijken. Had gisteravond wel ineens voor het eerst in lange tijd dat de TACC niet beschikbaar was. Tankstation eraf, auto in P, auto weer in D en hij deed het wel weer. Het blijft soms een vreemde auto.
Vervelende is dat TACC nu ook de ruitenwisser overruled. Kon gisteren de ruitenwisser niet eens meer uitzetten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• BigSmurf
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Vervelende is dat TACC nu ook de ruitenwisser overruled. Kon gisteren de ruitenwisser niet eens meer uitzetten.
Grappig, nog niet gemerkt. Hij staat bij mij wel altijd op automatisch eigenlijk, behalve als het echt flink regent, dan zet ik hem op stand 3, omdat hij anders automatisch op de ADHD on steroids stand 4 gaat.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
this schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Dat is direct ook het probleem. Alles via dat menu is niet praktisch (omdat de SuC normaal ook optie is, dat gaat allemaal automagisch)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Korvaag schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:43:
Dat is ook het grootste probleem met ABRP. Als je dingen verstuurt naar de auto verstuurt ie het adres van de snellader. De Tesla snapt dat niet en gaat gewoon navigeren. Je moet per verstuurde SUC dus even inzoomen op de kaart naar je 'destination' en dan echt de SUC aanklikken en die als tussenstop invoeren. Anders kan je het voorverwarmen vergeten.

Ik kom zelf net bij de garage vandaan. Nieuwe bovenste draagarmen voor. Heeft nog geen uur en een kwartier geduurd. Netjes. Ik kan weer zonder kraken en kreunen door de wijk rijden :)
Niet uitgelijnd dan helaas

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• STIMPPYYY
Stef87 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Denk hier ook niet. Heb er niet eens de moeite voor gedaan om die discussie te starten.

Merk eerlijk gezegd ook geen verschil. Stuur staat recht, auto rijdt recht, stuurt net zo strak.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Hier hebben we het al vaker over gehad, dat is niet vreemd. TACC == AutoPilot zonder autosteer (overversimplicering). Je hebt dus last van exact dezelfde bugs (phantom breaks et cetera). Logisch dus ook dat TACC de lampen / ruiterwissers aan wil hebben om zeker te weten dat hij niet gaat botsen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• DaCoTa
  • Laatst online: 10:13
[...]
Ja hier heb ik ook last van. Heb recent een nieuwe voorruit gekregen, misschien dat dat ook nog invloed hierop heeft. Super irritant zo'n ruitewisser die met kurkdroog weer over je raam loopt te piepen/krassen.

• BigSmurf
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Hier hebben we het al vaker over gehad, dat is niet vreemd. TACC == AutoPilot zonder autosteer (overversimplicering). Je hebt dus last van exact dezelfde bugs (phantom breaks et cetera). Logisch dus ook dat TACC de lampen / ruiterwissers aan wil hebben om zeker te weten dat hij niet gaat botsen.
Dat klopt dus niet. Automatisch groot licht gaat alleen aan op de AP (2x hendel), niet op de TACC (1x hendel). Ruitenwissers heb ik nog niet gemerkt, maar als die wel met de TACC aangaan, dan wijkt dat dus af van automatisch groot licht.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Denk hier ook niet. Heb er niet eens de moeite voor gedaan om die discussie te starten.

Merk eerlijk gezegd ook geen verschil. Stuur staat recht, auto rijdt recht, stuurt net zo strak.
Dat deed mijn auto ook maar ondertussen sleten de banden aan de binnenkant vele malen sneller dan aan de buitenrand :X

• STIMPPYYY
Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Dat deed mijn auto ook maar ondertussen sleten de banden aan de binnenkant vele malen sneller dan aan de buitenrand :X
Geloof ik best :). Zijn toch bijna op voor, dus volgende wissel zeg ik wel dat ze moeten uitlijnen.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

_eLMo_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Logisch inderdaad, alleen jammer dat de sensor voor water absoluut niet werkt soms. Autoruit was droog, schoon, niets aan de hand. TACC eraf, 5 minuten weer met de rechtervoet gereden, en daarna weer TACC erop en toen hoefde de wisser niets meer te doen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Daxter
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Daxter schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:14:
Vraagje voor de Model Y eigenaren, weet iemand of er isofix punten op de passagiersstoel aanwezig zijn? Volgens Nederlandse handleiding zijn ze er maar zie op vooral Engelstalige sites van niet.

Ik overweeg de Model Y na het annuleren van m’n ID4 vanwege geen zicht op levering na een jaar en meer dan 5k prijsstijging. Vrijdag ga ik een proefrit maken maar ben al erg nieuwsgierig :).
Vandaag was de proefrit. Voor wat betreft isofix op de voorstoel: dat is er niet. Ze waren verbaasd toen ik de handleiding liet zien, en zouden het doorgeven. Geen van de aanwezige Model Ys had Isofix op de voorstoel...

Even goed, mooie wagen gelijk besteld :).

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:50

Releases

Ja maar!

Daxter schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

Vandaag was de proefrit. Voor wat betreft isofix op de voorstoel: dat is er niet. Ze waren verbaasd toen ik de handleiding liet zien, en zouden het doorgeven. Geen van de aanwezige Model Ys had Isofix op de voorstoel...

Even goed, mooie wagen gelijk besteld :).
Dat is mooi balen, ik was er ook vanuit gegaan dat isofix er gewoon op zit voor.

• ignatius
Releases schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Dat is mooi balen, ik was er ook vanuit gegaan dat isofix er gewoon op zit voor.
Ik zit net nog even te kijken, maar waar in de handleiding staat dan dat er isofix op de voorstoel zou zitten? Ik kan het niet vinden

Ok, gevonden. Op de pagina waar 'Passagiersstoel voorin' wordt besproken, staat het ergens als opmerking. Op deze pagina: https://www.tesla.com/own...58-9A7C-66C226BEBDBA.html

[ Voor 25% gewijzigd door ignatius op 14-10-2022 16:22 ]

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:50

Releases

Ja maar!

ignatius schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

Ik zit net nog even te kijken, maar waar in de handleiding staat dan dat er isofix op de voorstoel zou zitten? Ik kan het niet vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_jdiqEjKpsqVBrIZqGNQhlufCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqaymGO7iropkajVmqKfOKmU.png?f=fotoalbum_large

• RF1000
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

Logisch inderdaad, alleen jammer dat de sensor voor water absoluut niet werkt soms. Autoruit was droog, schoon, niets aan de hand. TACC eraf, 5 minuten weer met de rechtervoet gereden, en daarna weer TACC erop en toen hoefde de wisser niets meer te doen.
Was het maar een sensor (net als de rest van de autowereld). Elon heeft bedacht dat hij het ook wel met AI obv de camera beelden kan bepalen of en hoe hard het regent....

(overigens lijkt deze functie wel verbeterd sinds 2022.28)

• Korvaag
Stef87 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Maakt me niets uit. De leasemaatschappij zoekt het maar uit als het ding banden gaat vreten.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
Wut wut ik zie in handleiding van model 3 ook. Nooit geweten dat het zo staat op de handleiding want volgens mij klopt het niet, er is toch geen isofix voorin??

Life is too short to drive boring cars

SirLct schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Wut wut ik zie in handleiding van model 3 ook. Nooit geweten dat het zo staat op de handleiding want volgens mij klopt het niet, er is toch geen isofix voorin??
In mijn 3 sowieso niet. (MY19)

• ybos
Yero schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:52:
Ik weet niet of ik een uitzondering ben, maar ik baal ontzettend van de laatste updates. Ik heb momenteel 28.1 (op een MY 2022) en ben zeer ontevreden over het gedrag van AutoPilot in het donker. Het grootlicht gaat continu aan en je kunt het niet meer handmatig uitzetten, in tegenstelling tot de vorige updates (wat toen ook al niet erg praktisch was, omdat dit na iedere inhaalmanouvre - waarbij AP wordt uitgeschakeld - opnieuw moest). Het gevolg is dat ik AP in het donker bijna niet meer gebruik. Ik rij al vijf jaar Tesla en in het verleden kwamen brakke updates ook wel eens voor, maar dat werd dan vrij snel gefixt. Dit speelt nu al een tijd en lijkt wel nieuw beleid. Maar eens formeel een klacht indienen.
Ik heb bewust de update nog niet geinstalleerd, maar als die er doorgedrukt word ga ik de tesla sexy buttons bestellen. Heb hier gelezen dat je met 1 druk op de knop AP activeert EN auto high beam uitzet. Dat alleen is mij het geld voor die knoppen al waard.

Evengoed waardeloze "update" van de software...

• ybos
[...]

en je banden slijten eens zo snel als t tegenzit :X

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:29:

Heb jij wel eens een verkoper meegemaakt die zegt dat je oude auto net zo degelijk was als de auto die hij je probeert te verkopen?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Weet er iemand iets over het beschikbaar komen van de 7-Zits optie op de Y in NL?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
[...]

Dat dacht ik ook, maar... Ik heb vanmiddag de winterbanden eronder laten zetten omdat ik volgende week naar Duitsland ga. Heb direct gevraagd of ze ze willen uitlijnen ivm vervangen draagarmen een aantal maanden geleden. Euromaster heeft even gekeken en direct bij de LM toestemming voor uitlijnen gevraagd en over anderhalve week gaan ze dat uitvoeren. Ze konden niet geloven dat Tesla dit op de oprit en dus zonder opnieuw uitlijnen heeft gedaan, ze lachten erom en vonden het belachelijk. Dat is ook in lijn met wat hier eerder werd gezegd :)

Afijn, over 2 weken is alles weer in orde.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
BigSmurf schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:11:

Hoe heb je dat afgeplakt? Ik wil dat ook doen maar niet met tape, dat ziet er niet uit.

Ik merk dat sinds een laatste update de camera gebruikt word om te kijken of je wel recht naar voren kijkt. Ik heb nu al 2x meegemaakt dat AP opeens rood ging knipperen als je naar rechts kijkt of op je horloge (dus niet eerst blauw zoals je krijgt als je handen niet op het stuur hebt).
Ik had mijn handen op het stuur gewoon en geen waarschuwing maar direct een alarm met de melding dat AP niet meer beschikbaar is voor de rest van de rit.

• Caelorum
  • Nu online
@bones ze down dat al een behoorlijke tijd hoor. Mogelijk dat het nu strakker is gezet, masr de camera werd er al voor gebruikt.
Je kan overigens op internet van die mooie schuifjes kopen in dezelfde kleur als de auto. Zoek maar op model 3 y cabin camera cover.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 15-10-2022 08:34 ]

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:34
Kwam dit op Twitter tegen:

You will now be able to open the door on Model 3 & Y from the mobile app — helpful in freezing weather

(En natuurlijk niet volledig open maar dat tikje wat je vooral merkt als je vanaf de binnenkant opent)

Geen idee bij welke update dat zit maar misschien handig voor sommige situatie.

[ Voor 19% gewijzigd door ElonDusk op 15-10-2022 08:51 ]

Model 3

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-01 18:26
Ik las op Reddit inmiddels een post van iemand die zijn nieuwe Model 3 zonder ultrasone sensoren in ontvangst heeft genomen. Op dit moment is er dus, behalve de achteruitrijcamera, geen enkele parkeerondersteuning totdat Tesla een en ander weer beschikbaar maakt via een software update. Ik moet zeggen dat dit mij wel doet twijfelen over het (particulier) bestellen van een Tesla. Overigens lijkt het er wel op dat de camera's een stille update hebben gekregen. Het diafragma lijkt groter.

edit: link toegevoegd

[ Voor 14% gewijzigd door VeeGee op 15-10-2022 09:09 ]

ElonDusk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:50:

You will now be able to open the door on Model 3 & Y from the mobile app — helpful in freezing weather

(En natuurlijk niet volledig open maar dat tikje wat je vooral merkt als je vanaf de binnenkant opent)

Ik heb wel eens dat de handgreep vastgevroren zit. Nu moet ik dan ff rammen om hem los te krijgen. Dit kan wel een uitkomst zijn. Wil alleen niet updaten. :)

VeeGee schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:55:
Ik las op Reddit inmiddels een post van iemand die zijn nieuwe Model 3 zonder ultrasone sensoren in ontvangst heeft genomen. Op dit moment is er dus, behalve de achteruitrijcamera, geen enkele parkeerondersteuning totdat Tesla een en ander weer beschikbaar maakt via een software update. Ik moet zeggen dat dit mij wel doet twijfelen over het (particulier) bestellen van een Tesla. Overigens lijkt het er wel op dat de camera's een stille update hebben gekregen. Het diafragma lijkt groter.
Raar verhaal weer van Tesla. Zorg dat het eerst werkt en haal ze er dan af. Maar goed, zal de strategie van Musk zijn. Nu moeten de coders aan het werk.

• RF1000
ElonDusk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:50:

Vanaf app versie 4.14
En 2022.36+ in de auto.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:56:
[...]

Raar verhaal weer van Tesla. Zorg dat het eerst werkt en haal ze er dan af. Maar goed, zal de strategie van Musk zijn. Nu moeten de coders aan het werk.
Deze harde deadlines zorgen wel voor resultaat. In de zakelijke wereld zie je dit soort deadlines meestal eindeloos uitgesteld worden tot ze vergeten zijn. Voor de consument is het geen fijne ervaring maar daar lijkt Tesla weinig rekening mee te houden.
Deveon schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Deze harde deadlines zorgen wel voor resultaat. In de zakelijke wereld zie je dit soort deadlines meestal eindeloos uitgesteld worden tot ze vergeten zijn. Voor de consument is het geen fijne ervaring maar daar lijkt Tesla weinig rekening mee te houden.
Nou ja, een deadline is het niet echt. Tesla boeit het blijkbaar niet dat mensen nu rond moeten rijden zonder werkende sensoren of alternatief. Ze plakken er een beta label op dus als iemand straks met een half werkend product tegen een paal zit moet je niet bij Tesla zijn. Dit komt in het rijtje regensensor. Maanden coden om een onderdeel van een paar cent uit te sparen.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:51
Tesla heeft dit natuurlijk alle langere tijd gepland. Het is niet dat Elon dat even half september besluit. Ze hebben dan geen ultrasone sensoren meer besteld bij leverancier a, geen kabels bij leverancier b, andere camera’s bij leverancier c en andere voor/achter bumper (die ze waarschijnlijk zelf maken). Dat moet allemaal samen vallen met de software, waarvan blijkbaar de oorspronkelijke deadline gelijk was aan de hardware aanpassingen (eind Q3).

Waarschijnlijk waren er tegenslagen bij het ontwikkelen van de software om met de camera’s de ultrasone sensoren te vervangen en daarom loopt het nu uiteen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Hoedje
Inspired schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Nou ja, een deadline is het niet echt. Tesla boeit het blijkbaar niet dat mensen nu rond moeten rijden zonder werkende sensoren of alternatief. Ze plakken er een beta label op dus als iemand straks met een half werkend product tegen een paal zit moet je niet bij Tesla zijn. Dit komt in het rijtje regensensor. Maanden coden om een onderdeel van een paar cent uit te sparen.
De enige keuze die Tesla hier heeft is om dan de auto’s niet uit te leveren. Weet niet of klanten daar blij van worden. Je brengt het hier alsof dit het plan was van Tesla, wat natuurlijk niet zo is.

Doet er niet aan af dat het natuurlijk slecht is voor de klant die tijdelijk geen park assist heeft.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Hoedje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:38:
[...]

De enige keuze die Tesla hier heeft is om dan de auto’s niet uit te leveren. Weet niet of klanten daar blij van worden. Je brengt het hier alsof dit het plan was van Tesla, wat natuurlijk niet zo is.

Doet er niet aan af dat het natuurlijk slecht is voor de klant die tijdelijk geen park assist heeft.
Als je de auto aan gaat passen zonder dat er uberhaupt werkende code is die getest is dan ja, dan was dit min of meer onderdeel van het plan. Of in ieder geval een groot risico dat aanwezig was. Dit is niet ff een paar regels code.

• Hoedje
Inspired schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Als je de auto aan gaat passen zonder dat er uberhaupt werkende code is die getest is dan ja, dan was dit min of meer onderdeel van het plan. Of in ieder geval een groot risico dat aanwezig was. Dit is niet ff een paar regels code.
Een groot risico ben ik helemaal met je eens (uiteindelijk te groot). Dit soort zaken natuurlijk al lang van te voren gepland, gezien alle hardware aanpassingen en afspraken met leveranciers.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Inspired schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:31:
[...]
Maanden coden om een onderdeel van een paar cent uit te sparen.
Ik denk dat je dit breder moet zien: Dat onderdeel moet ingekocht worden en dat kan soms een probleem zijn (tegenwoordig natuurlijk breed zichtbaar), er zit een supply chain achter, het moet worden opgeslagen in een magazijn en het kan kapot gaan. Hetzelfde geldt voor heel veel andere onderdelen.

Tesla heeft een filosofie om zaken zo simpel mogelijk te bouwen en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen. Ik heb weleens begrepen dat ze zo'n 33% marge maken op een gemiddelde auto, dat is fors. Ze zijn op dit moment ook een van de weinigen die relatief veel en snel kunnen leveren. Dat komt natuurlijk niet door die ene regensensor of parkeersensor minder, maar wel door keuzes die ze hierin over de hele linie hebben gemaakt.

Vanuit het grotere perspectief begrijp ik dit helemaal, maar op individueel onderdeelniveau kan je erover twisten of het de juiste keuzes zijn. Ze komen er in veel gevallen mee weg. En laten we eerlijk zijn, veel bedrijven verzuipen in het traag afhandelen van besluiten, krijgen daardoor veel bureaucratie en overhead en dat is wat je als bedrijf nou juist niet nodig hebt. Door zo lomp te redeneren en ondernemen hou je wel een lean bedrijf dat snel kan veranderen, cruciaal in deze tijden.

Begrijp mij goed: Vanuit de consument praat ik dit niet goed, maar ik vind het vanuit bedrijfs- & ondernemersoogpunt wel verhelderend om dit gewoon lekker doortastend aan te pakken en schijt te hebben aan wat iedereen er van denkt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29
Parkeersensoren hebben mij vaak genoeg geholpen schade te voorkomen dat als ik over 2/3 maanden een Tesla zonder uitgeleverd krijg ik er vrij zeker van ben dat hij snel weer de verkoop in gaat.

Een verstandige verzekeraar weigert toch ook gewoon all-risk op nieuwe Tesla's wanneer je geen parkeersensoren hebt.

Als ik de laatste pagina's van dit topic lees neig ik er steeds meer naar nog voor de levering van een MY RWD iets anders te bestellen voor de langere termijn :X

[ Voor 22% gewijzigd door Makkelijk op 15-10-2022 09:54 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-01 20:12

TNJ

Frugalite

Hopelijk komt er snel een "park module" in de software, waarbij met lagere snelheid een "occupancy network" met kleinere kubussen gegenereerd wordt. De Tesla "ego" moet weten hoe groot hij zelf is en hoeveel millimeter zijn wielen bewegen, dus zou op lage snelheid zoals bij parkeren nauwkeurig moeten kunnen manoeuvreren.

Plaatje
Afbeeldingslocatie: https://blink-drive.com/wp-content/uploads/2022/10/Screenshot_4.jpg

Alleen werkt het met volumes uit het "verleden" (secondes), dus als er een dier in een blinde hoek gaat bewegen en in het pad terecht komt, zal de "ego" dit niet weten.
Taro schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Ik denk dat je dit breder moet zien: Dat onderdeel moet ingekocht worden en dat kan soms een probleem zijn (tegenwoordig natuurlijk breed zichtbaar), er zit een supply chain achter, het moet worden opgeslagen in een magazijn en het kan kapot gaan. Hetzelfde geldt voor heel veel andere onderdelen.

Tesla heeft een filosofie om zaken zo simpel mogelijk te bouwen en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen. Ik heb weleens begrepen dat ze zo'n 33% marge maken op een gemiddelde auto, dat is fors. Ze zijn op dit moment ook een van de weinigen die relatief veel en snel kunnen leveren. Dat komt natuurlijk niet door die ene regensensor of parkeersensor minder, maar wel door keuzes die ze hierin over de hele linie hebben gemaakt.

Vanuit het grotere perspectief begrijp ik dit helemaal, maar op individueel onderdeelniveau kan je erover twisten of het de juiste keuzes zijn. Ze komen er in veel gevallen mee weg. En laten we eerlijk zijn, veel bedrijven verzuipen in het traag afhandelen van besluiten, krijgen daardoor veel bureaucratie en overhead en dat is wat je als bedrijf nou juist niet nodig hebt. Door zo lomp te redeneren en ondernemen hou je wel een lean bedrijf dat snel kan veranderen, cruciaal in deze tijden.

Begrijp mij goed: Vanuit de consument praat ik dit niet goed, maar ik vind het vanuit bedrijfs- & ondernemersoogpunt wel verhelderend om dit gewoon lekker doortastend aan te pakken en schijt te hebben aan wat iedereen er van denkt.
Dit soort basic uitontwikkelde onderdelen zijn er voldoende. Geen enkel merk zet auto's de weg op omdat er geen parkeersensoren zouden zijn. Prima dat je iets wil testen met camera's maar de sensoren eraf halen voordat je werkende software hebt gaat mij toch wat te ver. Ik vraag me sowieso af of dit ooit zo goed gaat werken als sensoren. Ik heb nog wel eens last van beslagen camer's, of een vieze camera achter in de winter. Ik geloof even niet dat de camera dan in kan schatten hoeveel ik van een paaltje zit.

Dit legt overigens wel een ander issue bloot. Tesla geeft bewust geen uitgebreide specificatie van de auto. De koper is overgeleverd aan wat Tesla besluit te leveren.

Maar goed, dit is een beetje wat je moet accepteren bij een Tesla. Er zijn nog steeds voldoende pluspunten hoor, maar dit staat me wel tegen. Het is jammer dat de EU een camera eist of sensoren. Anders had het hier niet gemogen.

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
Makkelijk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:52:

Een verstandige verzekeraar weigert toch ook gewoon all-risk op nieuwe Tesla's wanneer je geen parkeersensoren hebt.
Ik weet niet of je wel eens schade hebt geclaimed bij de verzekering, maar in de meeste gevallen is het goedkoper om zelf de schade te betalen omdat je anders op langere termijn meer geld kwijt bent aan premie-verhoging. Een verzekeraar zal het niet veel uitmaken.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Makkelijk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:52:
Dat lijkt mij wel erg kort door de bocht. Er zijn toch echt veel besturders die kunnen parkeren zonder sensoren. Best fijn dat er een hulpje is, maar om dit verplicht te maken voor een verzekeraar??

[ Voor 64% gewijzigd door purge op 15-10-2022 10:32 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat een gedoe ook weer. Ik snap de twijfels hoor, maar voor mijn gevoel het komt echt wel goed. Als je Tesla koopt hoort dit erbij, anders kan je beter een ander merk kopen, haha. Betekent dat dat ik het fijn vind dat er tijdelijk geen parkeerhulp is? Nee. Is het slim van het merk marketing technisch gezien? Nee. Denk ik dat de vision manier beter werkt over ~6 maanden zo, ja.

Ik verwacht dat Tesla deze zetten doet om hun vision systeem snel op orde te krijgen. Ik verwacht dat men nu juist deze kakke testperiode gebruikt om alle data rondom grootlicht / matrix functionaliteit te debuggen. Enorme stroom aan informatie natuurlijk die ze nu krijgen van de auto’s rondom automatisch grootlicht.

Hopelijk doen ze ook iets met de regensensor :')

Ik verwacht dat parking assist met vision + object permanence (opslaan omgeving ook tussen ritten) veel beter gaat werken dan ultrasonisch.
Alle manschappen kunnen worden ingezet op 1 sensor flow, dat gaat enorm helpen.

In de tussentijd: beta rijden op de openbare weg en voorzichtig doen :D :+ En lekker blijven klagen :D

En straks blij zijn met de matrix functionaliteit die je achteraf gratis krijgt ;P

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 15-10-2022 10:41 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Tesla is inderdaad full focus gegaan op betaalbaar een elektrische auto maken. Productie stroomlijnen en “the best part is no part” helpen daar enorm bij. Ze zijn niet voor niets de enige die EVs op grote schaal maken, ze zijn de enige die er geld mee verdienen. Zonder verdienmodel geen transitie en de fabrikanten die geen winst maken worden geforceerd verlies te maken om mee te komen.

Consumentvriendelijke is het zeker niet, maar tot heden verkopen ze elke auto die ze maken en kunnen daarom daar prima steken laten vallen.

• Korvaag
Ik begrijp dat helemaal. Als ik ook kijk wat ik op een auto gebruik aan luxe functies dan zijn het eigenlijk maar een paar dingen:
- Airco
- Adaptive Cruise Control
- Navigatie (mits live traffic aanwezig. Abonnement geen probleem)

Daarnaast qua basiseisen:
- Niet teveel ballonband. Meestal neem ik 1 velgmaat groter dan standaard. Bij Tesla niet nodig.
- Automaat

De rest kan me werkelijk gestolen worden. Ik rij ook al jaren in auto's die zo'n 5000-10000 euro goedkoper zijn dan die van collega's. Ik weiger bijtelling te betalen voor nutteloze spullen die ik toch nooit gebruik. Het is dat ik deze nu heb kunnen overnemen van een collega maar hiervoor heb ik eigenlijk alleen maar auto's gehad zonder poespas met soms wat extra luxe doordat de ACC in een pakket zat bijvoorbeeld of omdat er een aantrekkelijk actiemodel is.

Over een jaar moet deze er weer uit en overweeg ik zelf iets te gaan kopen. Ik zou zo een Tesla kopen die zo kaal is als het maar zijn kan. Als het rijdt en de functies van hierboven heeft heb ik genoeg. Nou hoeft dat natuurlijk niet voor iedereen te gelden, maar ik denk dat een boel mensen er ook zo over denken.

Edit:
Het is dat ik het hier lees, het was me nog niet eens opgevallen dat er blijkbaar geen parkeerhulp meer is. Ik parkeer op zicht omdat ik... kan parkeren.... Ook alle bliepjes, beelden en assistents kunnen me gestolen worden :P Again: hoeft zeker niet voor iedereen te gelden en het is natuurlijk wel raar als je en auto gekocht hebt die dat heeft (omdat je bv niet kan parkeren) en het dan ineens niet meer beschikbaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 15-10-2022 11:33 ]

• Caelorum
  • Nu online
De camera heb ik hier wel nodig, maar dat is omdat ik regelmatig met parkeren op krappe plekken waar er zooi staat dat verplaatst. Daar rij ik liever niet tegenaan en het is niet altijd zichtbaar in de zijspiegels.

• Korvaag
Caelorum schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:46:
De camera heb ik hier wel nodig, maar dat is omdat ik regelmatig met parkeren op krappe plekken waar er zooi staat dat verplaatst. Daar rij ik liever niet tegenaan en het is niet altijd zichtbaar in de zijspiegels.
Oja, er zijn zeker situaties waarin het handig is, absoluut :)

Overigens is mijn enige parkeerschade trouwens geweest in een auto met sensoren :P omdat ik uit onachtzaamheid een keer zelf niet zo goed gekeken had. Je doet het 1 keer op gemak en bingo :P

Pagina: 1 ... 367 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: