the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Dit in een notendop. Vanafprijzen moet je bij de Duitsers altijd minstens 10K bovenop tellen om een beetje te hebben wat je zou mogen verwachten (ACC, drie-zone airco, verwarmde zetels, zetels met geheugen).Tommie12 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:30:
[...]
Dit dus....
Tesla Mod Y configuratie kan je in één zin samen vatten. LR, Blauw buiten, wit binnen, trekhaak en EAP: klaar.
Q4 en i4: ik bel de verkopers om een modelofferte gewoon om te kijken of ik die dingen in het budget krijg.
Mijn vraag aan die verkoper: neem een business versie die niet te kaal is, en zet er minstens een trekhaak, navi en leren zetels in.
"Dat gaat zo niet meneer, kan je eens langs komen, dan gaan we samen door de optielijsten zodat de configuratie perfect bij je persoonlijkheid pas".
"Dude, ik wil het budget checken, stuur me een copie van je laatste config, want ik heb geen tijd hiervoor en geraak op je configurator niet wijs uit die onzin. Al die dingen die je aanklikt en die dan leiden tot: als U deze optie neemt, dan worden die en die dingen uitgeschakeld".
"tja, zo werken wij niet, dat is nogal persoonlijk".
Ze wachten daar nog altijd op mijn bezoek...
Superergerlijk, vooral omdat je bijvoorbeeld bij de "niet-premium" merken vaak dezelfde opties voor een paar honderd euro kunt aanvinken. (Of zoals bij Tesla, gewoon in de prijs zitten).
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Wellicht het verschil of je de ruimte onder de laad vloer meetelt?DaMightyWackO schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
ADAC geeft aan dat het met banken rechtop, maar tot het dak 540l is.
[...]
En dan die gekke politiek dat je om een bepaalde zetel te kiezen verplicht ben om een S-line te nemen, waarbij dan weer andere dingen wel of niet kunnen... Of kleuren die alleen kunnen bij bepaalde versies...Jeroenneman schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:07:
[...]
Dit in een notendop. Vanafprijzen moet je bij de Duitsers altijd minstens 10K bovenop tellen om een beetje te hebben wat je zou mogen verwachten (ACC, drie-zone airco, verwarmde zetels, zetels met geheugen).
Superergerlijk, vooral omdat je bijvoorbeeld bij de "niet-premium" merken vaak dezelfde opties voor een paar honderd euro kunt aanvinken. (Of zoals bij Tesla, gewoon in de prijs zitten).
Maar idd, sommige dingen verwacht je gewoon, daarom hebben ze die business packs uitgevonden.
Maar dat er bv 3 verschillende audio systemen zijn tussen gratis, +2000€ en +7000€.... dat is gewoon een dikke WTF.
Misschien ben ik een uitzondering, maar ooit gaan ze dit wel snappen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit vond ik:DaMightyWackO schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
[...]
Officially, and measuring the whole space including the underfloor storage, the 2022 Tesla Model Y's boot space is a claimed 854L. Although far greater than other brands on paper, those other brands only measure to the parcel shelf and with proper foam blocks (VDA), so factor that into your comparison.
Either way, it's large and wide, with a precisely one-metre-wide load aperture enabling an easy fitment of a mid-sized Redsbaby stroller alongside groceries and a handbag. Alternatively, you could easily leave a compact stroller inside the boot permanently, as you'll never fill the thing alongside it on the day-to-day.
Or you can put it in the underfloor storage, as the most foldable of foldable strollers would fit down there I reckon. If I were to take a guess, I'd say there's about 550L of storage above the boot floor, and around 300L in the storage tubs underneath the boot floor.
https://www.drive.com.au/...w-australian-first-drive/
Vind de Enyaq nog enigszins makkelijk, maar inderdaad als je Bij Audi/Bnw/Mercedes gaat wordt het al snel heel ingewikkeld.Tommie12 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:09:
[...]
En dan die gekke politiek dat je om een bepaalde zetel te kiezen verplicht ben om een S-line te nemen, waarbij dan weer andere dingen wel of niet kunnen... Of kleuren die alleen kunnen bij bepaalde versies...
Maar idd, sommige dingen verwacht je gewoon, daarom hebben ze die business packs uitgevonden.
Maar dat er bv 3 verschillende audio systemen zijn tussen gratis, +2000€ en +7000€.... dat is gewoon een dikke WTF.
Misschien ben ik een uitzondering, maar ooit gaan ze dit wel snappen.
Voordeel is wel dat de opties vaak beter uitgewerkt zijn en er veel meer mogelijk is, maar het kost je ook wat.
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Maakt ook dat je sowieso naar de dealer moet, waar ze je gaan adviseren, en er ineens dingen mogelijk zijn. Als het allemaal zo simpel was dan was er ook weinig 'verkoopruimte' geweestizzet3838 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:22:
[...]
Vind de Enyaq nog enigszins makkelijk, maar inderdaad als je Bij Audi/Bnw/Mercedes gaat wordt het al snel heel ingewikkeld.
Voordeel is wel dat de opties vaak beter uitgewerkt zijn en er veel meer mogelijk is, maar het kost je ook wat.
Inderdaad, nu kun je sommige wagens al online bestellen maar vaak is het zo dat(in België toch) je meer korting krijgt bij de dealer, nog zo'n dingetje, en dan scheelt het soms ook per dealer...jelmuur schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:23:
[...]
Maakt ook dat je sowieso naar de dealer moet, waar ze je gaan adviseren, en er ineens dingen mogelijk zijn. Als het allemaal zo simpel was dan was er ook weinig 'verkoopruimte' geweest
Dat is dan weer een wassen neus. Hoe kan je nu verwachten dat mensen online gaan bestellen als de verkoper er toch een paar percent af kan doen, of dat setje vloermatten er tegen aan gooit... Die koehandel is zo hardnekkig, en bij de klassieke dealers niet weg te krijgen.izzet3838 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:26:
[...]
Inderdaad, nu kun je sommige wagens al online bestellen maar vaak is het zo dat(in België toch) je meer korting krijgt bij de dealer, nog zo'n dingetje, en dan scheelt het soms ook per dealer...
En dat vind ik dan weer een voordeel van Tesla.
Bij mijn vorige auto (Volvo) die ik als bedrijfswagen mocht leasen zag ik op de finale offerte een korting staan van bijna 30%. Uiteraard krijg je als particulier (als je zo'n auto uberhaupt privé zou kopen) maar 5-10%.
Vind ik helemaal unfair.
Tesla: korting voor de leasemaatschappij: 0%. De prijs is de prijs, geen tapijthandel of opgeblazen "catalogusprijzen".
En Tesla is ook niet te beroerd om de prijzen aan te passen als de vraag stijgt of daalt.
Nu, ondertussen hebben jullie al begrepen dat ik het haat om bij een dealer langs te gaan om een auto te bestellen. Meestal zijn die verkopers waardeloos ("een hybride laadt zichzelf op", "deze velg past echt bij deze auto en jouw persoonlijkheid"). Ik zou ruzie krijgen met die mannen.
[ Voor 25% gewijzigd door Tommie12 op 05-10-2022 16:22 ]
Ik bedacht me ineens: Heb je op jullie beide profielen wel Easy Entry aan staan? Als je dat niet doet, laadt de auto denk ik het laatste profiel wat gereden heeft, als je instapt tot je op het rempedaal stapt. En natuurlijk niet op het Easy Entry profiel een Spotify account koppelenpimk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:16:
[...]
En op het topic van Spotify; fijn dat mijn Spotify thuis mee verhuist naar de Tesla, maar wel heel jammer dat ie dat OOK doet als ik in de auto geen Spotify luister.
iedere keer als mijn vrouw in de Tesla wegrijdt, is mijn spotify thuis weg...
(yep, 1st world problem, I know)
Ik wilde juist geen kleine worsten velgen idd. Maar 20" en moest daar 10k oid voor betalenSTIMPPYYY schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:13:
[...]
Wat bedoel je precies? De LR kwam met 19” sport velgen voor een meerprijs of areo doppen.
Juist vanaf de P had je geen optie voor kleinere velgen (die begrijp ik wel). Alleen zijn de schijven en klauwen te groot voor 19”
Stukje van de AI day van vorig jaar:Maasluip schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:40:
[...]
Hoe gaat occupancy network werken als je niets ziet zoals bij zware regen of mist?
Ik denk dat Tesla Vision op zich heel goed kan werken, maar pas tot zijn recht komt met de rest van de FSD erbij.
Model Y LR 2022
0 schadevrije jaren (jaren lang lease gereden, leaseverklaring verjaard, daarna auto van m'n vrouw uit het buitenland)
All Risk verzekering gewenst
Geen lojack svp
Centraal Beheer kwam op 425 euro per maand
Univé zit ik op zo'n 160-170 euro
ANWB wil mij niet eens hebben vanwege het lage aantal schadevrije jaren..
En pas had ik dat ik na bedienen playlist in Spotify App in de auto de keer erna wel muziek had maar dan via Spotify account in de Tesla en dus niet via Bluetooth. Hierdoor miste ik Flitsmeister meldingen (ik dacht muziek via BT te hebben)
En ik heb nogsteeds te vaak dat de auto niet opengaat en ik de kaart moet gebruiken om te openen. Frustrerend.
Wellicht kun je Unive nog proberen. Laat maar.. niet goed gelezen.Darker schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:36:
Nu heb ik al best wat pagina's teruggelezen en gezocht op verzekeringen.. Is er iemand die nog kort zou kunnen/willen herhalen wat voor mij de beste keuze zou zijn?;
Model Y LR 2022
0 schadevrije jaren (jaren lang lease gereden, leaseverklaring verjaard, daarna auto van m'n vrouw uit het buitenland)
Geen lojack svp
Nationale Nederlanden?Darker schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:36:
Nu heb ik al best wat pagina's teruggelezen en gezocht op verzekeringen.. Is er iemand die nog kort zou kunnen/willen herhalen wat voor mij de beste keuze zou zijn?;
Model Y LR 2022
Geen lojack svp
[ Voor 3% gewijzigd door Basta3 op 05-10-2022 20:05 ]
Ik mis nogal wat info zoals:Darker schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:36:
Model Y LR 2022
Geen lojack svp
Welke versie Model Y
Wat is je leeftijd
Welk deel van het land woon je
Aantal Km per jaar.
Maar als ik even zo uit mijn hoofd denk: a.s.r, FBTO of Allianz Direct.
Maar je bent hoe dan ook het bokje met 0 schadevrijejaren en een auto van tegen de 70k (bij een LR). Is een dure hobby All-Risk op die manier
Dan zou je denken dat er iets mis is met de verbinding met je telefoon. Het openen gaat volgens mij deels via Bluetooth, maar niet gelijk aan Bluetooth muziek.Hertog_Martin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:52:
Bij mij speelt muziek eigenlijk nooit automatisch af als ik instap. En dan bedoel ik Spotify op m'n telefoon via Bluetooth. Alle andere auto's waar ik in heb gereden doen dat wel. Ik moet dan op m'n telefoon het aanzetten in Spotify.
En pas had ik dat ik na bedienen playlist in Spotify App in de auto de keer erna wel muziek had maar dan via Spotify account in de Tesla en dus niet via Bluetooth. Hierdoor miste ik Flitsmeister meldingen (ik dacht muziek via BT te hebben)
En ik heb nogsteeds te vaak dat de auto niet opengaat en ik de kaart moet gebruiken om te openen. Frustrerend.
Ik heb mijn auto nog nooit met de pas open hoeven maken, dus daar gaat volgens mij aan jouw kant iets niet goed.
De instellingen al eens nagelopen om zeker te zijn dat de tesla app open blijft op de achtergrond en dat de Bluetooth verbinding prioriteit ofzo heeft?
Welke telefoon heb je, misschien ligt het daaraan.Smobbo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:53:
[...]
Dan zou je denken dat er iets mis is met de verbinding met je telefoon. Het openen gaat volgens mij deels via Bluetooth, maar niet gelijk aan Bluetooth muziek.
Ik heb mijn auto nog nooit met de pas open hoeven maken, dus daar gaat volgens mij aan jouw kant iets niet goed.
De instellingen al eens nagelopen om zeker te zijn dat de tesla app open blijft op de achtergrond en dat de Bluetooth verbinding prioriteit ofzo heeft?
Galaxy S21.izzet3838 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:54:
[...]
Welke telefoon heb je, misschien ligt het daaraan.
Maar meestal doet ie het wel, ik denk 5 op de 6 keer. Maar die 1 op 6 keer is alsnog veel. Ik rijd wel weinig dus misschien valt de auto in slaap ofzo? Vreemde is dat als ik ingestapt ben met kaart, hij ook niet afsluit als ik wegloop. Maar keer erna werkt mobile entry wel weer.
Ook zou je denken dat als mobile entry niet werkt je je pas ook op middenconsole moet leggen om te rijden, maar de Bluetooth connectie werkt verder wel gewoon.
Tesla app is altijd actief eigenijk, staat meestal wel als 'Niet verbonden' als melding, want auto staat in een garage.
Dat afsluiten bij weglopen niet werkt als je de pas gebruikt klopt volgens mij. Dat is een instelling.Hertog_Martin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:18:
[...]
Galaxy S21.
Maar meestal doet ie het wel, ik denk 5 op de 6 keer. Maar die 1 op 6 keer is alsnog veel. Ik rijd wel weinig dus misschien valt de auto in slaap ofzo? Vreemde is dat als ik ingestapt ben met kaart, hij ook niet afsluit als ik wegloop. Maar keer erna werkt mobile entry wel weer.
Ook zou je denken dat als mobile entry niet werkt je je pas ook op middenconsole moet leggen om te rijden, maar de Bluetooth connectie werkt verder wel gewoon.
Tesla app is altijd actief eigenijk, staat meestal wel als 'Niet verbonden' als melding, want auto staat in een garage.
Is het bereik in de garage misschien gewoon slecht?
beste tip van het jaarTNJ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:27:
[...]
Iemand had ooit een pro-tip op de RTL podcast: met voice command zeggen "play USB". Daarbij werd ook gezegd niet "play from USB-stick" te gebruiken, want dan werd geen resume gebruikt.
Hopelijk heb ik het goed in herinnering.
Klopt, met de pas openen betekent ook met de pas vergrendelen. Of in de app natuurlijk.Smobbo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:23:
[...]
Dat afsluiten bij weglopen niet werkt als je de pas gebruikt klopt volgens mij. Dat is een instelling.
Is het bereik in de garage misschien gewoon slecht?
Als je hem in de app opent vergrendelt hij volgens mij ook niet automatisch.
Ik weet niet hoor. De laadvloer is volgens ADAC tussen de wielkasten 0,95 breed en 1,11 lang. Tot de rand van de rugleuning is misschien net 0,50. Dus alleen al het volume boven de plank is al snel 525L. OK wellicht is hoogte niet overal 50 cm,. Stel dat je dat tot 30cm van de rand haalt en daarna diagonaal naar 0cm hoogte gaat. Dat is dan (0,95 x 0,3 x 0,50) x 0,5 ≈ 70 liter minder. Totaal boven de bodemplank is dus ongeveer 455L.DaMightyWackO schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
[...]
Maar dan zijn er nog de zijpockets (2x 0,25 x 0,35 x 0,6 ≈ 100L) en de enorme wastobbe onder de laadvloer (nog eens ≈100L?). Plus nog het stukje dubbele bodem onder het voorste deel van de laadvloer (0,98 x 0,5 x 0,1 ≈ 49L). Dus die extra ruimte is bij elkaar al zo'n 200-250L.
Dan is er dus tot aan de stoelrand in totaal ongeveer 650-700L. Neem even de onderste grens, omdat ik me vast ergens iets te rijk reken... Dan is er dus nog ongeveer 200L boven de stoelrand uit tot aan het dak/glas. Dat lijkt me geen verkeerde inschatting. Wellicht is het niet 650/200, maar 600/250. Dan nog kom ik met geen mogelijkheid in de buurt van die meting van de ADAC. Ik denk dat ze de zijpockets en de ruimte onder de laadvloer simpelweg niet meerekenen.
Hoe de VDA 'norm' werkt weet ik niet precies. Maar in elk geval is duidelijk dat Hyundai wel de ruimte onder de laadvloer meetelt bij de Ioniq 5. Dan lijkt me dat dit voor de MY ook moeten gelden.
Anyway, wij konden bij de proefrit al heel snel vaststellen dat onze normale bagage veel makkelijker in de MY (420L volgens ADAC) past dan in de Ioniq 5 (499L in onze uitvoering, en als ik de ruimte onder de laadvloer niet meetelt 425-450L).
Die M3 versie heeft 491 km WLTP. Maar het zou wel dezelfde batterij en aandrijving moeten zijn. Omdat de Y iets groter is komt deze dan minder ver.Oekol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 06:36:
[...]
Heeft deze model 3 ook de 455 km WLTP? 300km bij 100% klinkt als zeer weinig ook als dit de 'echte' km zijn in de zomer. Bij de testrit zei hij trek er 70 a 80 km af in de zomer en 110 in de winter.
Zo'n algemene opmerking (-70 à 80 km in zomer,-110 km in winter) heb je niet zoveel aan, omdat zo ontzettend afhangt van de rit. De cijfers die ik noemde zijn voor snelwegritten op 120 km/h en gebaseerd op AWD Model Y range tests van verschillende youtubers.
Uur rijden tot wel 50x geseind
Afstelling van je lampen?Zensu schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 01:41:
Ik begin echt gek te worden! Afgelopen paar dagen geen autopilot aan vanwege grootlicht probleem. Maar tegenliggers (ook niet tesla's) knipperen steeds met grootlicht! Snap er niks van
heb geen grootlicht aan en lampen zijn niet kapot.
Achteraf natuurlijk, maar je had prima de velgen bij het servicecenter van Tesla kunnen bestellen. Zelf ook gedaan. Was voor de originele 19” velgen, sensoren, bouten, ventieldopje en naadkappen €416,10 in btw excl band en montage kwijt. Daar kwam nog €160,89 bij voor Vredestein all weaterbanden en montage. Maakt €2307,96 totaal. Kan me niet voorstellen dat de 20” dan 3x zo duur zouden zijn.JohanB schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:31:
[...]
Ik wilde juist geen kleine worsten velgen idd. Maar 20" en moest daar 10k oid voor betalen
Ik heb hetzelfde, sinds de laatste update. Op autopilot is het sindsdien onmogelijk om automatisch groot licht uit te schakelen. Erg storend.Zensu schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 01:41:
Ik begin echt gek te worden! Afgelopen paar dagen geen autopilot aan vanwege grootlicht probleem. Maar tegenliggers (ook niet tesla's) knipperen steeds met grootlicht! Snap er niks van
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
P.S. ik heb softwareversie 2022.28.2lbreman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:36:
[...]
Ik heb hetzelfde, sinds de laatste update. Op autopilot is het sindsdien onmogelijk om automatisch groot licht uit te schakelen. Erg storend.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Als je geparkeerd staat op een zo vlak mogelijke ondergrond, ga dan even in je menu maar service en kies voor koplampen of lampen verstellen ofzo, weet niet exact hoe het heet. Dan doet ie eerst zelf een calibratie en staan ze over het algemeen weer goed(of in elk geval beter dan daarvoor). Je kunt ze daarna ook nog verstellen maar dat zou ik aan een SeC overlaten, of aan een bedrijf dat apparatuur heeft om je lichtbeeld te controleren. Dit lijkt overigens een vaker terugkerend issue te zijn na updates.Zensu schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 01:41:
Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit
Automatisch groolicht kun je uitzetten door de linkerhendel naar voren te drukken. Werkt bij mij iig wel.lbreman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:36:
[...]
Ik heb hetzelfde, sinds de laatste update. Op autopilot is het sindsdien onmogelijk om automatisch groot licht uit te schakelen. Erg storend.
Moet je dus elke keer doen nadat je AP hebt aangezet.
Signatures zijn voor boomers.
Ja inderdaad maar bij het inhalen valt AP uit, en als je dan AP weer aanzet staat dat grootlicht ook weer aan.Maasluip schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:42:
[...]
Automatisch groolicht kun je uitzetten door de linkerhendel naar voren te drukken. Werkt bij mij iig wel.
Moet je dus elke keer doen nadat je AP hebt aangezet.
Gisteren ook hele tijd tegenliggers seinen. Ik snap echt niet wie die beslissingen maakt bij Tesla om dit soort rare fratsen in te voeren maar van mij mogen ze hem ontslaan.
Sinds laatste update accelereert de auto wel sneller als je de snelheids instelling aanpast van 100 naar 130 bijvoorbeeld. Dat ging voorheen echt heel traag. Dus dat is dan wel positief.
Dat is waar, maar toch ligt het eea in de praktijk iets genuanceerder. Bij Tesla (en andere "online-only" merken als Polestar en Cupra) is de prijs de prijs, 0 euro korting, terwijl je bij de Duitsers prima korting kan krijgen. Ook inruilen kan niet rechtstreeks zodat je je oude auto moet "dumpen".Jeroenneman schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:07:
[...]
Dit in een notendop. Vanafprijzen moet je bij de Duitsers altijd minstens 10K bovenop tellen om een beetje te hebben wat je zou mogen verwachten (ACC, drie-zone airco, verwarmde zetels, zetels met geheugen).
Ik heb net mn Model 3 Performance ingeruild op een i4 M50. Initieel was de BMW ruim 10k duurder (vraagprijs) dan de Tesla, Met betere inruil en korting op de auto is het bij te betalen bedrag uiteindelijk zo goed als vergelijkbaar.
En dat soort onzin is dus precies waar ik geen trek meer in heb. Handjeklap korting en inruildealtjes.IceOnFire schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:23:
[...]
Dat is waar, maar toch ligt het eea in de praktijk iets genuanceerder. Bij Tesla (en andere "online-only" merken als Polestar en Cupra) is de prijs de prijs, 0 euro korting, terwijl je bij de Duitsers prima korting kan krijgen. Ook inruilen kan niet rechtstreeks zodat je je oude auto moet "dumpen".
Ik heb net mn Model 3 Performance ingeruild op een i4 M50. Initieel was de BMW ruim 10k duurder (vraagprijs) dan de Tesla, Met betere inruil en korting op de auto is het bij te betalen bedrag uiteindelijk zo goed als vergelijkbaar.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Dus liever een slechte inruil dan een goede inruil deal? Deze snap ik echt even nietJeroenneman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:27:
[...]
En dat soort onzin is dus precies waar ik geen trek meer in heb. Handjeklap korting en inruildealtjes.
After market mag niet van de leaseNiek_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 06:06:
[...]
Achteraf natuurlijk, maar je had prima de velgen bij het servicecenter van Tesla kunnen bestellen. Zelf ook gedaan. Was voor de originele 19” velgen, sensoren, bouten, ventieldopje en naadkappen €416,10 in btw excl band en montage kwijt. Daar kwam nog €160,89 bij voor Vredestein all weaterbanden en montage. Maakt €2307,96 totaal. Kan me niet voorstellen dat de 20” dan 3x zo duur zouden zijn.
[ Voor 49% gewijzigd door JohanB op 06-10-2022 09:31 ]
Melden bij Tesla (service center) AUB anders gebeurd er voorlopig niks mee..bones schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:20:
[...]
Ja inderdaad maar bij het inhalen valt AP uit, en als je dan AP weer aanzet staat dat grootlicht ook weer aan.
Gisteren ook hele tijd tegenliggers seinen. Ik snap echt niet wie die beslissingen maakt bij Tesla om dit soort rare fratsen in te voeren maar van mij mogen ze hem ontslaan.
Sinds laatste update accelereert de auto wel sneller als je de snelheids instelling aanpast van 100 naar 130 bijvoorbeeld. Dat ging voorheen echt heel traag. Dus dat is dan wel positief.
Hier ook al 2 keer gehad dat naar een software update de lampen verkeerd waren! Opnieuw laten afstellen!Zensu schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 01:41:
Nadeel is wel dat door een software fout van Tesla de lampen verkeerd gaan en we vervolgens bij een Service Center moeten betalen om de lampen goed te krijgen.
Meldt dan direct het (idiote) automatisch grootlicht van Autopilot aub
[ Voor 35% gewijzigd door ThaDude op 06-10-2022 08:33 ]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp
:strip_exif()/f/image/Z5vzDCjWNDkvWBV8BKhaAyMY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom ook steevast met een hoger batterijpercentage aan op bestemming dan wat Tesla initieel aangeeft:
:strip_exif()/f/image/uRoPQbDjyh3vEuAUPuzYBIzX.jpg?f=fotoalbum_large)
Of ik heb een heel lichte rechtervoet, of de auto is serieus zuinig.
Dat is trouwens op 19" velgen. Pak je de standaard 18", dan geeft Tesla als schatting 510km WLTP aan.
Dit doen ze door te meten hoeveel blokken ter grote van ongeveer een pak melk er in een auto passen tot aan max de rugleuning (uit veiligheid). Vrij eerlijke methode. Impressie: https://www.autobild.de/a...aum-vergleich-449375.htmlbilgy_no1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:41:
[...]
Ik weet niet hoor. De laadvloer is volgens ADAC tussen de wielkasten 0,95 breed en 1,11 lang. Tot de rand van de rugleuning is misschien net 0,50. Dus alleen al het volume boven de plank is al snel 525L. OK wellicht is hoogte niet overal 50 cm,. Stel dat je dat tot 30cm van de rand haalt en daarna diagonaal naar 0cm hoogte gaat. Dat is dan (0,95 x 0,3 x 0,50) x 0,5 ≈ 70 liter minder. Totaal boven de bodemplank is dus ongeveer 455L.
Maar dan zijn er nog de zijpockets (2x 0,25 x 0,35 x 0,6 ≈ 100L) en de enorme wastobbe onder de laadvloer (nog eens ≈100L?). Plus nog het stukje dubbele bodem onder het voorste deel van de laadvloer (0,98 x 0,5 x 0,1 ≈ 49L). Dus die extra ruimte is bij elkaar al zo'n 200-250L.
Dan is er dus tot aan de stoelrand in totaal ongeveer 650-700L. Neem even de onderste grens, omdat ik me vast ergens iets te rijk reken... Dan is er dus nog ongeveer 200L boven de stoelrand uit tot aan het dak/glas. Dat lijkt me geen verkeerde inschatting. Wellicht is het niet 650/200, maar 600/250. Dan nog kom ik met geen mogelijkheid in de buurt van die meting van de ADAC. Ik denk dat ze de zijpockets en de ruimte onder de laadvloer simpelweg niet meerekenen.
Hoe de VDA 'norm' werkt weet ik niet precies. Maar in elk geval is duidelijk dat Hyundai wel de ruimte onder de laadvloer meetelt bij de Ioniq 5. Dan lijkt me dat dit voor de MY ook moeten gelden.
Anyway, wij konden bij de proefrit al heel snel vaststellen dat onze normale bagage veel makkelijker in de MY (420L volgens ADAC) past dan in de Ioniq 5 (499L in onze uitvoering, en als ik de ruimte onder de laadvloer niet meetelt 425-450L).
Maar stel er past net geen blok in de zijpocket... valt de meeting uit in je nadeel.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Tsja, dat is persoonlijk natuurlijk. Ik heb liever een goeie prijs. Mij stoort het vooral dat ik mn Tesla niet voor een fatsoenlijke prijs kan inleveren bij Tesla bij de aankoop van, jawel, een nieuwe Tesla.Jeroenneman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:27:
[...]
En dat soort onzin is dus precies waar ik geen trek meer in heb. Handjeklap korting en inruildealtjes.
Mijn punt is vooral dat je de vaste prijzen bij de internet-only merken als Tesla dus in ieder geval niet zomaar 1:1 kan vergelijken met die bij de traditionele fabrikanten.
Daarbij vind ik de flexibiliteit in configuratie ook zo gek nog niet, dan betaal je iig niet voor opties die je zelf niet zinvol vindt. Wat meer keus in velgen, kleuren en andere uiterlijkheden zorgt ook dat je niet in exact dezelfde auto rijd als half NL
[ Voor 17% gewijzigd door IceOnFire op 06-10-2022 08:52 ]
USB op je telefoon uit en weer aanzetten. Dan pakt hij hem weer. Sneller dan die kaart pakkenHertog_Martin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:52:
Bedoel je Bluetooth?bove027 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
USB op je telefoon uit en weer aanzetten. Dan pakt hij hem weer. Sneller dan die kaart pakken
Stoor me de laatste tijd ook steeds meer aan dat ie te pas en te onpas niet meteen open gaat
Sorry, Bluetooth ja (Het is/was vroeg). Ik heb het ook wel eens, gaat die auto weer niet open. Inmiddels ontdekt dat het snelste gewoon even Bluetooth uitzetten is (aangezien alle telefoons daar ook wel een sneltoets achtig dingetje voor hebben).jelmuur schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:08:
[...]
Bedoel je Bluetooth?
Stoor me de laatste tijd ook steeds meer aan dat ie te pas en te onpas niet meteen open gaat
Of app dicht en opnieuw open. Doet bij mij ook wonderen.bove027 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:29:
[...]
Sorry, Bluetooth ja (Het is/was vroeg). Ik heb het ook wel eens, gaat die auto weer niet open. Inmiddels ontdekt dat het snelste gewoon even Bluetooth uitzetten is (aangezien alle telefoons daar ook wel een sneltoets achtig dingetje voor hebben).
Life is too short to drive boring cars
Het is nog relatief warm. Meet de maand januari/februari maar eensmustisen schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:36:
[...] Of ik heb een heel lichte rechtervoet, of de auto is serieus zuinig.
Heeft die het dan ooit fatsoenlijk gedaan? Dat inparkeren is zo verschrikkelijk traag met z'n beslissingen en heeft vaak ook meerdere keren nodig, of komt niet tot het inparkeren toe uiteindelijk. Zelf inparkeren is bij mijn Tesla echt een fractie 5x sneller.VeeGee schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:11:
Ik moet zeggen dat het verwijderen van de ultrasone sensoren op dit moment voor mij wel een mogelijke dealbreaker is om privé een MY RWD aan te schaffen. Als ik het goed begrijp, is 'park assist' (lees: de oude parkeersensoren met bijbehorende functionaliteit) nu 'tijdelijk' uitgeschakeld. Dit zou betekenen dat je nu voor onbepaalde tijd geen gebruik kunt maken van parkeerhulp, anders dan de achteruitrijcamera, bij het parkeren? Dat vind ik wel een (groot) gemis. Wat zijn jullie inzichten daarover?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Het is niet anders, als het eraf gaat op mijn bestelde Tesla, dan merk ik het wel.VeeGee schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:11:
Ik moet zeggen dat het verwijderen van de ultrasone sensoren op dit moment voor mij wel een mogelijke dealbreaker is om privé een MY RWD aan te schaffen. Als ik het goed begrijp, is 'park assist' (lees: de oude parkeersensoren met bijbehorende functionaliteit) nu 'tijdelijk' uitgeschakeld. Dit zou betekenen dat je nu voor onbepaalde tijd geen gebruik kunt maken van parkeerhulp, anders dan de achteruitrijcamera, bij het parkeren? Dat vind ik wel een (groot) gemis. Wat zijn jullie inzichten daarover?
Ze gaan toch die camera's opnieuw inzetten voor de park assist op een zeker moment begreep ik. Tot die tijd gebruik ik wel mijn eigen rij kunsten om de auto fatsoenlijk in te parkeren.
Ik heb sinds dag 2 die irritante piepjes bij parkeren uitgezet, je hebt het eigenlijk niet nodig.VeeGee schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:11:
Zeker niet met het camerabeeld op je scherm.
Dat is een van de functies van EAP.carpebios schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:13:
[...]
Heeft die het dan ooit fatsoenlijk gedaan? Dat inparkeren is zo verschrikkelijk traag met z'n beslissingen en heeft vaak ook meerdere keren nodig, of komt niet tot het inparkeren toe uiteindelijk. Zelf inparkeren is bij mijn Tesla echt een fractie 5x sneller.
Vind het bizar dat 'automatisch inparkeren' trouwens niet standaard is. Dat heeft zelfs onze Renault Megane Estate van 5 jaar oud. Qua functionaliteit precies hetzelfde issue wat ik lees bij die van Tesla. Leuke gimmick, maar in de praktijk is het veel sneller om zelf in te parkeren. Ik gebruik het dus ook nooit.
Dit werd me trouwens ook bevestigd door de Tesla sales rep toen ik kwam voor een proefrit. Ik stelde haar de vraag of EAP het geld waard was voor mij (voornamelijk ritjes in NL). Het (eerlijke) antwoord was 'Nee'.
De enige interessante feature bij EAP is m.i. de lane drive assist / autopilot op de snelweg. Al las ik daar wisselde ervaringen over. Met name door de nogal drukke snelwegen in NL.
[ Voor 10% gewijzigd door Dix0r op 06-10-2022 10:27 ]
Dat lijkt handig, maar nieuwe autofabrikanten zoals Sono en Tesla geven aan dat die flexibiliteit vooral de prijs opdrijft. Te daarbij op dat het vanuit de fabrikant vooral gedaan wordt om je meer te laten betalen dan je initieel voor ogen had. En dan komt er dus ook de investering in tijd bij om al die opties na te lopen, vriendjes te worden met de dealer e.d., voor mij hoeft die schijnvertoning niet.IceOnFire schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:48:
[...]
Tsja, dat is persoonlijk natuurlijk. Ik heb liever een goeie prijs. Mij stoort het vooral dat ik mn Tesla niet voor een fatsoenlijke prijs kan inleveren bij Tesla bij de aankoop van, jawel, een nieuwe Tesla.
Mijn punt is vooral dat je de vaste prijzen bij de internet-only merken als Tesla dus in ieder geval niet zomaar 1:1 kan vergelijken met die bij de traditionele fabrikanten.
Daarbij vind ik de flexibiliteit in configuratie ook zo gek nog niet, dan betaal je iig niet voor opties die je zelf niet zinvol vindt. Wat meer keus in velgen, kleuren en andere uiterlijkheden zorgt ook dat je niet in exact dezelfde auto rijd als half NL
ik vind het erg fijn dat er nu een fabrikant is die gewoon een complete auto levert, zonder dat circus.
Hij bedoelt gewoon parkeerhulp als in het hele gepiep als je bijna tegen de paal gaat rijden.carpebios schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:13:
[...]
Heeft die het dan ooit fatsoenlijk gedaan? Dat inparkeren is zo verschrikkelijk traag met z'n beslissingen en heeft vaak ook meerdere keren nodig, of komt niet tot het inparkeren toe uiteindelijk. Zelf inparkeren is bij mijn Tesla echt een fractie 5x sneller.
Achteruit vind ik niet echt een gemis, ik kijk echt alleen naar de cameras en spiegel.
Voorin vind ik het weer een gemis.
Maar waar staat dat ze die functionaliteit gaan weghalen? Voor auto's van voor oktober 2022 met sensoren blijft het gewoon bij het oude en bij auto's daarna zonder sensoren gaan ze dezelfde functionaliteit leveren, maar dan met camera's als input. Of snap ik het dan verkeerd?SirLct schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:29:
[...]
Hij bedoelt gewoon parkeerhulp als in het hele gepiep als je bijna tegen de paal gaat rijden.
Achteruit vind ik niet echt een gemis, ik kijk echt alleen naar de cameras en spiegel.
Voorin vind ik het weer een gemis.
Overigens net bij Leasemaatschappij nagevraagd en ik mag het contract een jaar verlengen voor mijn M3 LR 2019, dus ik kan lekker tot 2024 in de Tesla blijven rijden. Blij mee.
Misschien dat ik de implementatie van echte FSD toch nog ga meemaken.
Look behind you! A three headed monkey!
Nou ja, dat is nog maar de vraag natuurlijk. De radar is ook al uitgezet inmiddels. Dus misschien gaan ze dit op termijn ook wel met de sensoren doen.MrScratch schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
Maar waar staat dat ze die functionaliteit gaan weghalen? Voor auto's van voor oktober 2022 met sensoren blijft het gewoon bij het oude en bij auto's daarna zonder sensoren gaan ze dezelfde functionaliteit leveren, maar dan met camera's als input. Of snap ik het dan verkeerd?
Overigens net bij Leasemaatschappij nagevraagd en ik mag het contract een jaar verlengen voor mijn M3 LR 2019, dus ik kan lekker tot 2024 in de Tesla blijven rijden. Blij mee.
Heb heel wat wagens gereden de enige waar autopark goed werkte was de BMW i4.Dix0r schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Dat is een van de functies van EAP.
Vind het bizar dat 'automatisch inparkeren' trouwens niet standaard is. Dat heeft zelfs onze Renault Megane Estate van 5 jaar oud. Qua functionaliteit precies hetzelfde issue wat ik lees bij die van Tesla. Leuke gimmick, maar in de praktijk is het veel sneller om zelf in te parkeren. Ik gebruik het dus ook nooit.
Dit werd me trouwens ook bevestigd door de Tesla sales rep toen ik kwam voor een proefrit. Ik stelde haar de vraag of EAP het geld waard was voor mij (voornamelijk ritjes in NL). Het (eerlijke) antwoord was 'Nee'.
De enige interessante feature bij EAP is m.i. de lane drive assist / autopilot op de snelweg. Al las ik daar wisselde ervaringen over. Met name door de nogal drukke snelwegen in NL.
Ik wilde zelf in een smalle parking achteruit parkeren, ik pinkte en reed er dus rustig voorbij, kreeg ik plots een popup op het scherm dat die het zelf ook wel kon
Op ok geklikt en echt 10 seconden later was die geparkeerd, als ik het zelf had gedaan had het mogelijk wat langer geduurd aangezien het echt een smalle parking was.
Vergeleken met de concurrentie is de auto serieus zuinig. Vergeleken met andere Tesla gebruikers heb je denk ik een heel lichte rechtervoetmustisen schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:36:
Ik kreeg maar liefsts 7000 EUR meer terug bij de ANWB inkoopservice dan bij Tesla voor mn 2019 Model 3.IceOnFire schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:48:
[...]
Tsja, dat is persoonlijk natuurlijk. Ik heb liever een goeie prijs. Mij stoort het vooral dat ik mn Tesla niet voor een fatsoenlijke prijs kan inleveren bij Tesla bij de aankoop van, jawel, een nieuwe Tesla.
Ik was best bereid om voor 1000 EUR verschil het gemak van inleveren bij Tesla te hebben en met een nieuwe weg te rijden, maar dit verschil was wel te gortig.
Ik denk dat het wel heel erg verschilt van het moment dat je je oude auto wil inleveren. Bij kwartaal-pushes krijgen ze er al zoveel aangeboden, dat ze gewoon geen inruils willen innemen volgens mij.
Zou goed kunnen idd, bij mij scheelde het 5500 euro (en dat dus los van korting oid, verkoper was erg open over hoe en wat)JPDeckers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:03:
[...]
Ik kreeg maar liefsts 7000 EUR meer terug bij de ANWB inkoopservice dan bij Tesla voor mn 2019 Model 3.
Ik was best bereid om voor 1000 EUR verschil het gemak van inleveren bij Tesla te hebben en met een nieuwe weg te rijden, maar dit verschil was wel te gortig.
Ik denk dat het wel heel erg verschilt van het moment dat je je oude auto wil inleveren. Bij kwartaal-pushes krijgen ze er al zoveel aangeboden, dat ze gewoon geen inruils willen innemen volgens mij.
Ik heb hetzelfde, nu ruim 800km gereden (28-9 opgehaald). De auto is echt zuinig. Tot je harder dan 100 gaat rijden. Gisteravond een stuk 130 en dan keldert je verbruik ineens snel. Op het stuk snelweg met max 100km/u was het verbruik 158 Wh/km, maar het stuk met 130 was het verbruik 196 Wh/km.mustisen schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:36:
Ruim 1200km gereden nu sinds ik de Model Y LR heb. Zo'n 75% snelwegkilometers, rest stad. Ik had gehoopt op een verbruik van 160Wh/km, maar volgens Tesla zit ik daar onder:
[Afbeelding]
Ik kom ook steevast met een hoger batterijpercentage aan op bestemming dan wat Tesla initieel aangeeft:
[Afbeelding]
Best leuk, dat Teslafi:
100: https://www.teslafi.com/shared.php?drive=DGYGQhgDWMaf0yW
130: https://www.teslafi.com/shared.php?drive=Y4h9KvegFYMDtwi
Heb jij toevallig al een update gehad? Ik zit nog op 2022.23.101.2
Is 196Wh/km bij 130km/u niet gewoon netjes? Je rijdt ook een stukje harder hèignatius schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Ik heb hetzelfde, nu ruim 800km gereden (28-9 opgehaald). De auto is echt zuinig. Tot je harder dan 100 gaat rijden. Gisteravond een stuk 130 en dan keldert je verbruik ineens snel. Op het stuk snelweg met max 100km/u was het verbruik 158 Wh/km, maar het stuk met 130 was het verbruik 196 Wh/km.
Best leuk, dat Teslafi:
Als je bij 100km/u 158Wh/km heb dan zou je bij 130 (158*1,3=) 205Wh/km verwachten, toch?
Ik weet niet of het verbruik linear omhoog gaat, maar ik vond het absolute getal gewoon hoog. Maar inderdaad, het valt nog mee.Smobbo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Is 196Wh/km bij 130km/u niet gewoon netjes? Je rijdt ook een stukje harder hè.
Als je bij 100km/u 158Wh/km heb dan zou je bij 130 (158*1,3=) 205Wh/km verwachten, toch?
De formule is iets complexer.Smobbo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Is 196Wh/km bij 130km/u niet gewoon netjes? Je rijdt ook een stukje harder hè.
De windweerstand zal verhogen met 1.3^2 zelfs.
Ja, dat herken ik ook wel hoor. Maar ik hou me altijd netjes aan Vmax +3. Ik ben nog niet 's avonds laat op de snelweg geweest waarbij ik lange periode 130km/h heb gereden. Wel ff 120/130 rijden bij het inhalen natuurlijk. Gaat soepel, heerlijk!ignatius schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Ik heb hetzelfde, nu ruim 800km gereden (28-9 opgehaald). De auto is echt zuinig. Tot je harder dan 100 gaat rijden. Gisteravond een stuk 130 en dan keldert je verbruik ineens snel. Op het stuk snelweg met max 100km/u was het verbruik 158 Wh/km, maar het stuk met 130 was het verbruik 196 Wh/km.
Best leuk, dat Teslafi:
Yep, update gedaan. Zit nu op 2022.8.2.Heb jij toevallig al een update gehad? Ik zit nog op 2022.23.101.2
Dat klinkt logischTommie12 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:06:
[...]
De formule is iets complexer.
De windweerstand zal verhogen met 1.3^2 zelfs.
Dat lijkt me een redelijk normaal verbruik in de warme dagen, ik rijd gemiddeld 15kWh / 100km nu in de Kia. In de winter word dat 19kWh / 100km en kom ik uit op een gemiddelde over de afgelopen ~40.000km van 17.3kWh.mustisen schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:36:
Ruim 1200km gereden nu sinds ik de Model Y LR heb. Zo'n 75% snelwegkilometers, rest stad. Ik had gehoopt op een verbruik van 160Wh/km, maar volgens Tesla zit ik daar onder:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus wacht even de winter af. Winter = koudere lucht = dikkere lucht = hogere luchtweerstand. Eigenlijk hetzelfde effect als dat je harder rijd. Met mijn Kia rijd ik in de zomer eigenlijk zo hard ik wil, maar in de winter merk ik toch vaak dat ik 107km/u op de cruise prefereer
Ik heb laatst nog een sheet gemaakt over luchtweerstand:
100km/u bij 20 graden
/f/image/ehgyrqSeQi6arl9WCVULDUg9.png?f=fotoalbum_large)
100km/u bij 5 graden
/f/image/AUmOkPWxnOg4D2C6OHKVJfAZ.png?f=fotoalbum_large)
Er is natuurlijk meer in het spel dan alleen pure luchtweerstand (efficienty aandrijflijn / rolweerstand). Maar het geeft je een idee van de verhoudingen.
[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 06-10-2022 12:15 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Mijn Ioniq 5 gaat bij 130 km/h richting 250 Wh/km...ignatius schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Best leuk, dat Teslafi:
Met 196 Wh/km haal je obv 58000 bruikbaar alsnog bijna 300 km met de RWD, of bijna >375 km met de LR. In dit segment echt heel goede waarden.
[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 06-10-2022 12:19 ]
Op de website: https://www.tesla.com/support/transitioning-tesla-visionMrScratch schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
Maar waar staat dat ze die functionaliteit gaan weghalen? Voor auto's van voor oktober 2022 met sensoren blijft het gewoon bij het oude en bij auto's daarna zonder sensoren gaan ze dezelfde functionaliteit leveren, maar dan met camera's als input. Of snap ik het dan verkeerd?
Ze geven dus heel duidelijk aan dat ze bij nieuwe auto's voor onbepaalde tijd NIET dezelfde functionaliteit gaan leveren. dat is wat @VeeGee geloof ik bedoelde. En "onbepaalde tijd" kan wmb vrij tricky zijn bij Tesla
"Starting in early October 2022, all Model 3 and Model Y built for North America, Europe, Middle East and Taiwan are no longer built with ultrasonic sensors"
en
"For a short period of time during this transition, Tesla Vision vehicles that are not equipped with USS will be delivered with some features temporarily limited or inactive". Waaronder dus park assist en autopark
[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 06-10-2022 13:05 ]
Worstenvelgen 😂😂😂JohanB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:30:
[...]
Dus liever een slechte inruil dan een goede inruil deal? Deze snap ik echt even niet
[...]
After market mag niet van de leaseen geloof dat 20" van Tesla niet onder de LR mocht
Dat betekent dus dan de LR toen dus 10k goedkoper was. Toen ik mijn bestelling deed in juni 2019 was dat 5k. 59k voor de LR en 64k voor de P.
For a short period of time during this transition, Tesla Vision vehicles that are not equipped with USS will be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:MrScratch schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
Park Assist: alerts you of surrounding objects when the vehicle is traveling <5 mph.
Je kan online een tool invullen via de Tesla site, km stand en je chassisnummer. (Linkje evt later toe te voegen)JPDeckers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:03:
[...]
Ik kreeg maar liefsts 7000 EUR meer terug bij de ANWB inkoopservice dan bij Tesla voor mn 2019 Model 3.
60k km 2019 sr+ kreeg je 24k (incl btw) meen ik voor.
In veel gevallen krijg je 10-18k minder dan de marktwaarde.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik kreeg (voor een niet-tesla) €12.000 minder aangeboden dan wat ik uiteindelijk ergens anders ben overeengekomen. Bij de autobedrijven staan ze voor €3000-7000 meer aangeboden dan wat ik nu krijg. wat overeenkomt met 5-10% marge. Dat vind ik acceptabel, aangezien een dure en nog erg nieuwe auto verkopen als particulier niet makkelijk is (weinig mensen betalen >€60.000 aan een particulier om een auto te kopen).Stef87 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:01:
[...]
Je kan online een tool invullen via de Tesla site, km stand en je chassisnummer. (Linkje evt later toe te voegen)
60k km 2019 sr+ kreeg je 24k (incl btw) meen ik voor.
In veel gevallen krijg je 10-18k minder dan de marktwaarde.
Ik heb het ook via een ander verkoopplatform geprobeerd en daar kwam ook een bedroevend bedrag uit. Uiteindelijk heb ik de auto zelf aangeboden bij merkdealers en daar kreeg ik zonder uitzondering veel betere prijzen aangeboden.
Tesla gebruikt blijkbaar nogal verouderde tabellen en wil geen risico nemen...
En voor een "luie" verkoper is dat dan blijkbaar goed genoeg, en anderen slagen er in de auto veel duurder te verkopen.
Een merkdealer kan die auto op de vloer zetten en weer verkopen.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Het zijn niet alleen ICE wagens. Ook voor eigen auto's komen ze met een schandalig laag bod. Ze hebben er gewoon geen belang bij._eLMo_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:01:
Sowieso, wat moet Tesla met brandstof auto’s? Daar hebben ze helemaal geen verkoop netwerk voor, dus de enige optie die ze hebben is de handel in verkopen. Dus die prijs krijg jij ook aangeboden.
Merkdealers verkopen vrijwel altijd vreemde merken direct door via handelaren, dan wel de platforms. Al snap ik zeker dat Tesla er niet aan begint_eLMo_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:01:
Sowieso, wat moet Tesla met brandstof auto’s? Daar hebben ze helemaal geen verkoop netwerk voor, dus de enige optie die ze hebben is de handel in verkopen. Dus die prijs krijg jij ook aangeboden.
Net teruggebeld door tesla na een klacht van mij via de website. Hun advies is een normale reset en een hard reset uit te voeren. Desnoods naar service centrum om naar de lampen te kijken. Lijkt mij sterk dat een reset het probleem oplost.bartlauwers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:41:
[...]
Als je geparkeerd staat op een zo vlak mogelijke ondergrond, ga dan even in je menu maar service en kies voor koplampen of lampen verstellen ofzo, weet niet exact hoe het heet. Dan doet ie eerst zelf een calibratie en staan ze over het algemeen weer goed(of in elk geval beter dan daarvoor). Je kunt ze daarna ook nog verstellen maar dat zou ik aan een SeC overlaten, of aan een bedrijf dat apparatuur heeft om je lichtbeeld te controleren. Dit lijkt overigens een vaker terugkerend issue te zijn na updates.
Wat is een hard reset volgens Tesla?Zensu schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
Net teruggebeld door tesla na een klacht van mij via de website. Hun advies is een normale reset en een hard reset uit te voeren. Desnoods naar service centrum om naar de lampen te kijken. Lijkt mij sterk dat een reset het probleem oplost.
Ow sorry ik verwar het met soft en normale reset.
Alle usb devices loskoppelen en dan via besturing, veiligheid en dan uitschakelen voor paar minuten.
Maar ik betwijfel of het helpt.
Nogal een 'have you tried turning it off and on again' advies...Zensu schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
Net teruggebeld door tesla na een klacht van mij via de website. Hun advies is een normale reset en een hard reset uit te voeren. Desnoods naar service centrum om naar de lampen te kijken. Lijkt mij sterk dat een reset het probleem oplost.
Het gemakkelijkst is gewoon even ergens vlak en vlakbij een muur gaan staan. Servicemenu en klikken op kalibreren (oid). Dan zie je gewoon dat de lampen bijgesteld worden (flink naar beneden).
Ik doe dit ca. 2x per jaar en geen enkel probleem verder. Voor die tijd ook geregeld dat de lampen te hoog stonden. Of dit nu komt door updates of gewoon verloop van tijd geen idee, maar de workaround/oplossing werkt dus ik denk er verder niet meer over na
Maar mijn punt ging meer over dat mensen met sensoren niet ook met verandering te maken gaan krijgen. Zoals bij Tesla Vision wel is gebeurd. Mensen met een radar zijn over naar Tesla Vision die die radar niet gebruikt. Ik kreeg de indruk dat mensen bang zijn dat ook hier de sensoren worden uitgeschakeld voor hen.JohanB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
Op de website: https://www.tesla.com/support/transitioning-tesla-vision
Ze geven dus heel duidelijk aan dat ze bij nieuwe auto's voor onbepaalde tijd NIET dezelfde functionaliteit gaan leveren. dat is wat @VeeGee geloof ik bedoelde. En "onbepaalde tijd" kan wmb vrij tricky zijn bij Tesla
"Starting in early October 2022, all Model 3 and Model Y built for North America, Europe, Middle East and Taiwan are no longer built with ultrasonic sensors"
en
"For a short period of time during this transition, Tesla Vision vehicles that are not equipped with USS will be delivered with some features temporarily limited or inactive". Waaronder dus park assist en autopark
En voor wat betreft dat dingen bij Tesla lang kunnen duren, daar weet ik alles van. Ik heb in Sept 2019 FSD gekregen, maar tot op de dag van vandaag is dat zijn geld natuurlijk totaal niet waard. 6400 EUR om van baan te kunnen wisselen zonder AP eraf te halen, is duur geld. Hoe lang wordt nu al gezegd dat FSD bijna klaar is?
Look behind you! A three headed monkey!
Get grappige over dat fsd gedoe is dat de competitie heel fel in de buurt is gekomen, bijkomend nadeel is dat de wetgeving in de eu veel dingen ook niet toelaat.MrScratch schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Maar mijn punt ging meer over dat mensen met sensoren niet ook met verandering te maken gaan krijgen. Zoals bij Tesla Vision wel is gebeurd. Mensen met een radar zijn over naar Tesla Vision die die radar niet gebruikt. Ik kreeg de indruk dat mensen bang zijn dat ook hier de sensoren worden uitgeschakeld voor hen.
En voor wat betreft dat dingen bij Tesla lang kunnen duren, daar weet ik alles van. Ik heb in Sept 2019 FSD gekregen, maar tot op de dag van vandaag is dat zijn geld natuurlijk totaal niet waard. 6400 EUR om van baan te kunnen wisselen zonder AP eraf te halen, is duur geld. Hoe lang wordt nu al gezegd dat FSD bijna klaar is?
Ben wel benieuwd, wat laat de wetgeving in de EU niet toe? (Of heb je het over de richtlijnen van de Verenigde Naties, dat iets eerst als veilig bewezen moet worden voordat je het mag implementeren?)izzet3838 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
Get grappige over dat fsd gedoe is dat de competitie heel fel in de buurt is gekomen, bijkomend nadeel is dat de wetgeving in de eu veel dingen ook niet toelaat.
Mercedes en Toyota zijn overigens al voorbij Tesla, die hebben al level 3 ADS. Wat nog niet in de VS is, wel in Europa en Japan
[ Voor 19% gewijzigd door JohanB op 06-10-2022 18:14 ]
https://www.bloomberg.com...e-s-approval-for-fsd-tslaJohanB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:11:
[...]
Ben wel benieuwd, wat laat de wetgeving in de EU niet toe? (Of heb je het over de richtlijnen van de Verenigde Naties, dat iets eerst als veilig bewezen moet worden voordat je het mag implementeren?)
Mercedes en Toyota zijn overigens al voorbij Tesla, die hebben al level 3 ADS. Wat nog niet in de VS is, wel in Europa en Japan
https://cleantechnica.com...rt-summon-nearly-useless/
Dit sorrt dingen bv, geen idee hoe actueel het nog is.
Ah beetje zinloze koppen snellen van slecht geinformeerde sites. Super.izzet3838 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:15:
[...]
https://www.bloomberg.com...e-s-approval-for-fsd-tsla
https://cleantechnica.com...rt-summon-nearly-useless/
Dit sorrt dingen bv, geen idee hoe actueel het nog is.
Maar zoals het Bloomberg artikel al aangeeft zijn de eisen echt bizar die toen evt. werden verwacht:
“Regulators are going to expect that developers of these systems have engineered them to be able to handle drivers taking trips, for example, from Denmark, down through Germany and the Czech Republic, and on to Hungary. That’s a lot of complexity.”
Je moet een trip kunnen rijden met je auto, dat is misschien wat veel gevraagd inderdaad.
Tegen een “muur” zetten, ivm zicht camera’s, als kan waterpas of in de buurt van, dan lampen handmatig aan, vervolgens koplampen afstellen drukken.Zensu schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
(Met scrollwiel verder op stuur “fijn” afstellen kan je als goed gaat overslaan.)
Dit is mij ook al 6/7x overkomen, na updaten waarschijnlijk.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Mwah... Die zogenaamde Level 3 systemen zijn wel heel erg beperkt in waar en onder welke omstandigheden. Het gaat dan om bepaalde stukken snelweg en alleen tot een beperkte snelheid. Oftewel: alleen in de files op die bepaalde wegen.JohanB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:11:
[...]
Ben wel benieuwd, wat laat de wetgeving in de EU niet toe? (Of heb je het over de richtlijnen van de Verenigde Naties, dat iets eerst als veilig bewezen moet worden voordat je het mag implementeren?)
Ander topic (net ging het over EU regels, maar praktijk wijst uit dat EU wel al L3 heeft en US niet)bilgy_no1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:46:
[...]
Mwah... Die zogenaamde Level 3 systemen zijn wel heel erg beperkt in waar en onder welke omstandigheden. Het gaat dan om bepaalde stukken snelweg en alleen tot een beperkte snelheid. Oftewel: alleen in de files op die bepaalde wegen.
Maar goed, als het allemaal heel beperkt is, kan Tesla toch even zogenaamde L3 aanvragen als ze beter zijn? zijn ze gelijk van het grootste deel van dat VN richtlijnen gezeur af? (Goeie read die dat uitlegt: https://www.thedrive.com/...e-a-level-2-system-emails)
Na Duitsland krijgen ze recent trouwens ook de US achter zich aan om de valse fsd naam, de langverwachte beloftes gaan steeds zwaarder wegen: https://www.teslarati.com...-to-label-fsd-as-fsd/amp/
Maar even samengevat. “Ja fsd komt” , “ja maar anderen”, “ja maar de eu”, “park assist gaat snel werken”. Het is gewoon leugen op leugen, mijn auto uit 2019 doet het nog steeds niet op de meeste basis functies. Voor het gemak haal ik deze er even bij
Releasing private beta in 2 to 4 weeks, public beta (early access owners who opt in) 4 to 6 weeks after that, then all US Tesla owners mid December. Above schedule is contingent upon not encountering major unexpected setbacks.
— Elon Musk (@elonmusk) 12 september 2020
~10 weken was het plan voor fsd beta naar alle US users. We zitten nu op 100 weken* sinds toen nog geeneens in de buurt
*ergens deze week had ik geloof ik 2019 gezegd, maar is dus 2020
[ Voor 27% gewijzigd door JohanB op 06-10-2022 20:10 ]
Waarom zou ik uit kunnen leggen welke keuze Tesla daarin maakt? Ik constateer wel dat Tesla met FSD Beta moeilijker situaties aangaat dan Mercedes met dit systeem. Het verschil is wel dat je bij MB het stuur mag loslatenJohanB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:30:
[...]
Ander topic (net ging het over EU regels, maar praktijk wijst uit dat EU wel al L3 heeft en US niet)
Maar goed, als het allemaal heel beperkt is, kan Tesla toch even L3 aanvragen als ze beter zijn? zijn ze gelijk van het grootste deel van dat VN richtlijnen gezeur af? (Goeie read die dat uitlegt: https://www.thedrive.com/...e-a-level-2-system-emails)
Na Duitsland krijgen ze recent ook de US achter zich aan om de valse fsd naam: https://www.teslarati.com...-to-label-fsd-as-fsd/amp/
En dat een instantie in een staat iets vindt van de marketingnaam van een functie zegt verder niet zoveel. Immers, zowel bij het aanvinken van die functie, als bij het gebruik ervan, wordt toch duidelijk gemaakt wat het wel en niet kan.
Ik mag hopen inderdaad dat een systeem wat nog getest moet worden iets beter kan dan wat al getest is. Anders is er helemaal geen innovatiebilgy_no1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
Waarom zou ik uit kunnen leggen welke keuze Tesla daarin maakt? Ik constateer wel dat Tesla met FSD Beta moeilijker situaties aangaat dan Mercedes met dit systeem. Het verschil is wel dat je bij MB het stuur mag loslaten
Het artikel geeft dus exact aan dat dat niet voldoende duidelijk wordt gemaakt (net als de rechtzaak in Duitsland)En dat een instantie in een staat iets vindt van de marketingnaam van een functie zegt verder niet zoveel. Immers, zowel bij het aanvinken van die functie, als bij het gebruik ervan, wordt toch duidelijk gemaakt wat het wel en niet kan.
Wat bij mij heeft gewerkt is de Tesla app instellen dat ie nooit 'gesnoozed' wordt of gekilled wordt door batterij optimalisatie door de Android telefoon. Is even zoeken in de instellingen per merk, zit ergens bij batterij optimalisatie.SirLct schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Of app dicht en opnieuw open. Doet bij mij ook wonderen.
Of een 'long press' op de app - "App Info" - "Advanced" - "Battery" - "Don't optimise"Just Me Or Tha One schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:31:
[...]
Is even zoeken in de instellingen per merk, zit ergens bij batterij optimalisatie.
Ik ga er even vanuit dat je dit sarcastisch bedoelt. Ja een trip door meerdere landen is vrij lastig. Kijk alleen al naar de belijning van de weg, manier hoe dingen aangegeven worden, verkeersregels die op kleine dingen verschillen.JohanB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:24:
[...]
“Regulators are going to expect that developers of these systems have engineered them to be able to handle drivers taking trips, for example, from Denmark, down through Germany and the Czech Republic, and on to Hungary. That’s a lot of complexity.”
Je moet een trip kunnen rijden met je auto, dat is misschien wat veel gevraagd inderdaad.
In Nederland worden na al die jaren nog steeds de witte blokken markering bij af- en opritten nog steeds niet goed herkent waardoor de auto niet snapt dat je daar wel rechts mag inhalen. Dit is wel met de standaard AP, misschien dat EAP of FSD daar wel beter mee om gaat. Dit soort kleine details maken het een stuk lastiger om het goed uit te rollen in EU in tegenstelling tot USA waar die verkeersregels en belijning zo'n beetje overal gelijk zijn.
Kortom: het dient eerst prima te werken voor elk EU land apart, met alle verschillen in regels, willen ze het voor heel EU kunnen aanvragen.
Antwoord gekregen van de ADACPierz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
Wellicht het verschil of je de ruimte onder de laad vloer meetelt?
Ofwel met de VDA / ISO3823 Norm (waarbij ze gebruik maken van 200 x 100 x 50 mm blokken) gaat er 605 liter in een Tesla model Y Trunk + Frunk + underfrunk (en dan ga ik ervanuit dat ze het correct uitgevoerd hebben bij ADAC)....de inhoud van 420 liter is exclusief het compartiment onder de koffervloer. De frunk telt ook niet.
Naast de 420 liter kofferruimte is er ook nog eens 105 liter onder de kofferbak en 80 liter in de frunk. In totaal ruim 605 liter.
420 zal dan wel zijn tot aan de laadcover denk ik...DaMightyWackO schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:50:
[...]
Antwoord gekregen van de ADAC
[...]
Ofwel met de VDA / ISO3823 Norm (waarbij ze gebruik maken van 200 x 100 x 50 mm blokken) gaat er 605 liter in een Tesla model Y Trunk + Frunk + underfrunk (en dan ga ik ervanuit dat ze het correct uitgevoerd hebben bij ADAC).
Kort gezegd: je meet tot de 'afdekking', is er geen afdekking dan tot maximaal de hoogte van de rugleuning (dus exclusief de hoofdsteunen).izzet3838 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:43:
[...]
420 zal dan wel zijn tot aan de laadcover denk ik...
TeslaFi linkje: https://www.teslafi.com/firmware.php (versie 2022.36.1)
Release notes: https://www.notateslaapp....n/2022.36.1/release-notes
De dynamic break lights vind ik ook een uitstekende toevoeging voor de plakkers in onze samenleving (ik ben er soms zelf ook een). Tot mijn kennis zat de "window left open" message al in de app maar nu blijkbaar ook "car left open". Leuke toevoegingen!
:strip_exif()/f/image/Cyh3CvLB1qihRdltaZzCskza.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens wel geschrokken wat sentry mode met je verbruik doet. De 3,2% is na het opladen naar 90%. Even een vluchtige kladje berekening gemaakt:
Ter bevestiging:75 x .9 = 67,5 kWh lading
67,5 x 0.032 = 2.16 (die 3,2% is denk ik niet 24 uur, maar goed)
2.16 x 365 = 788,4 kWh
Tarief september 788 x 0.25 = 197 euro per jaar
Tarief november 788 x 0.88 = 693 euro per jaar
[ Voor 11% gewijzigd door ReSpawN op 07-10-2022 11:41 ]
Age of the Geek, baby!
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.