Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 362 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.148.494 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Inspired schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:16:
[...]

Als je twee keer per week 350 moet rijden komt het vaker voor dan een paar keer per jaar. Ook ging het over iemand die geen eigen paal heeft.
Ja sommige mensen schrijven hier op Tweakers toch wel vaak hun subjectieve mening als wet... ;) en dan is het ook nog maar net hoe goed je dan gelezen hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door ergodyne1 op 30-09-2022 11:25 ]

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 13:35
ergodyne1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:24:
[...]

Ja sommige mensen schrijven hier op Tweakers toch wel vaak hun subjectieve mening als wet... ;) en dan is het ook nog maar net hoe goed je dan gelezen hebt.
Ik moest gisteren even naar mn zus en vertrok met 32% batterij van huis. Heen en terug zou ik denk ik net gered hebben met nog 1% over. Maar toch maar op de heenweg even langs de Suc. Het was bij een vd Valk. En ik had nog zin in koffie. Maar voordat ik m'n koffie überhaupt besteld had, had ik al een melding dat 't laden klaar was om de rit te vervolgen. Uiteindelijk heb ik 9 minuten stil gestaan. Dat gaf me 25% extra lading (van 24% naar 49%) en ik kwam thuis net 27% lading. Ik heb mijn MYLR net, en af en toe is m'n voet nogal zwaar :9 . Dus die voorspelling van de nav is niet echt toepasbaar.

Moraal van het verhaal: Als ik 350+ op een dag moet rijden, zou ik persoonlijk op de terugweg hoe dan ook even stoppen en wat halen. Als je dat dan slim plant(niet alo bij 60% gaan laden, maar bij <30%), haal je het dus makkelijk in de winter. In de zomer denk ik niet dat je hoeft te laden. Voorwaarde is dus wel dat je thuis of in de buurt een (openbare) laadpaal hebt en elke dag met 90% batterij vertrekt. Dan gaat wel je degradatie een stukje sneller denk ik.

Niet dat ik vindt dat je een EV moet (blijven) rijden, maar als je voor de Y gaat (en ik denk dat bovenstaande waar is voor elke EV die 300+ bereik heeft en beetje schappelijk kan snelladen), is het denk ik prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ergodyne1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:13:
[...]

Ja ik dacht als die model Y nou net die 100KM meer haalt dan ga ik kijken of ik die kan regelen... vandaar de vraag naar werkelijke range. Ik heb wat meer ruimte nodig dan een model 3.
Wat voor ruimte heb je nodig? Want de bagage inhoud van de 3 is 561L vs 419L in de C40. Uiteraard is de opening wat lastiger in de 3 doordat het geen hatchbak is, dus je mist hoogte. Echter met 2 kinderen met buggy en campingbedje op vakantie ging mij prima af in de 3 :)

Je zou dus kunnen kijken of je ergens een RWD LR M3 kan vinden, die is kort op de markt geweest. Heeft de accu van LR maar de aandrijving van RWD waardoor je meer range heb dan met de huidige LR (AWD).

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-Jaap-io schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:09:
[...]

Wat voor ruimte heb je nodig? Want de bagage inhoud van de 3 is 561L vs 419L in de C40. Uiteraard is de opening wat lastiger in de 3 doordat het geen hatchbak is, dus je mist hoogte. Echter met 2 kinderen met buggy en campingbedje op vakantie ging mij prima af in de 3 :)

Je zou dus kunnen kijken of je ergens een RWD LR M3 kan vinden, die is kort op de markt geweest. Heeft de accu van LR maar de aandrijving van RWD waardoor je meer range heb dan met de huidige LR (AWD).
Die kans is nagenoeg nul. Helemaal als leaserijder. Kun je beter voor een nieuwe Model 3 LR gaan. Heeft ook meer bereik dan een Model 3 LR RWD '19.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 30-09-2022 12:15 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
-Jaap-io schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:09:
[...]

Ruimte voor mijzelf, en ruimte in de kofferbak. Niet echt een discussieding :+ Ik vindt de M3 echt te laag en te klein. Ben SUV-achtige gewend, had hiervoor een X3 G01 en vind dit formaat lekkerder. Liever nog groter...

Met 2 kids, buggy en campingbedje had je zeker de weekendtassen op schoot? :+ Ik ben gelukkig die leeftijd met die buggy-ellende al voorbij, de mijne zijn iets ouder...

[ Voor 9% gewijzigd door ergodyne1 op 30-09-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ergodyne1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:48:
[...]

Ruimte voor mijzelf, en ruimte in de kofferbak. Niet echt een discussieding :+ Ik vindt de M3 echt te laag en te klein. Ben SUV-achtige gewend, had hiervoor een X3 G01 en vind dit formaat lekkerder. Liever nog groter...

Met 2 kids, buggy en campingbedje had je zeker de weekendtassen op schoot? :+ Ik ben gelukkig die leeftijd met die buggy-ellende al voorbij, de mijne zijn iets ouder...
Laag ben ik zeker met je eens! Maar ruimte dus niet ;)
Nee dat viel mee, buggy en campingbedje op de vloer achter de stoelen, die is vlak, en de kinderen hadden toen nog korte beentjes ;) Het is ook verbazingwekkend hoeveel er nog in de ruimte onder de kofferbak gaat (en de frunk)!

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 16:16
Ik denk ruimte is puur persoonlijk iets dus ik snap hem wel. Echter is Model 3 waarschijnlijk eentje wat je in het echt moet zien. Je C40 is gebaseerd op XC40 die dus ook als ICE leverbaar zijn. Heel toevallig kreeg ik XC40 voor een week als leenauto 2 maanden geleden. Ik kan je verzekeren dat we meer kwijt kunnen in de model 3 dan in de XC40 (tot en met de hoedenplank). De ruimte boven hoedenplank heeft een sedan niet natuurlijk, maar de model 3 heeft dan weer frunk. Maar goed, als je hoog suv achtig wil dan is het persoonlijke keuze, ga dan voor de Model Y idd. Nadeel is dat ie meer gaan verbruiken dan model 3.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:06
SirLct schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:28:
Ik denk ruimte is puur persoonlijk iets dus ik snap hem wel. Echter is Model 3 waarschijnlijk eentje wat je in het echt moet zien. Je C40 is gebaseerd op XC40 die dus ook als ICE leverbaar zijn. Heel toevallig kreeg ik XC40 voor een week als leenauto 2 maanden geleden. Ik kan je verzekeren dat we meer kwijt kunnen in de model 3 dan in de XC40 (tot en met de hoedenplank). De ruimte boven hoedenplank heeft een sedan niet natuurlijk, maar de model 3 heeft dan weer frunk. Maar goed, als je hoog suv achtig wil dan is het persoonlijke keuze, ga dan voor de Model Y idd. Nadeel is dat ie meer gaan verbruiken dan model 3.
Model 3 is idd zeer ruim, wel is me opgevallen dat je je voeten niet onder de voorstoel krijgt(als je laag id auto zit), en de bodem is zeer hoog, dus als je wat oudere kinderen hebt kan het zijn dat ze niet goed zullen zitten in de achterkant van de M3, ben 1,83 en ik zat bv niet comfortabel achter mezelf sterker nog ik zit beter achterin een golf bv.
Qua opslagruimte heb je dankzij de dubbele bodem en frunk meestal wel genoeg idd.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
izzet3838 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:33:
[...]

Model 3 is idd zeer ruim, wel is me opgevallen dat je je voeten niet onder de voorstoel krijgt(als je laag id auto zit), en de bodem is zeer hoog, dus als je wat oudere kinderen hebt kan het zijn dat ze niet goed zullen zitten in de achterkant van de M3, ben 1,83 en ik zat bv niet comfortabel achter mezelf sterker nog ik zit beter achterin een golf bv.
Qua opslagruimte heb je dankzij de dubbele bodem en frunk meestal wel genoeg idd.
Het is ook best een grote auto als je hem vergelijkt met de gemiddelde station. Daar verkijken veel mensen zich op. Zag het laatst toen ik achter eentje reed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
ergodyne1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:40:
[...]

Het is ook best een grote auto als je hem vergelijkt met de gemiddelde station. Daar verkijken veel mensen zich op. Zag het laatst toen ik achter eentje reed.
Hij is qua buitenmaten groter dan m'n Octavia toen ik het nazocht. Daar was ik verrast over. Ik wil hem namelijk van binnen zeker niet zeer ruim noemen zoals hierboven. Stoel moet voor mij in de achterste en laagste stand. Dan kan er achter je niemand meer zitten. Had ik met de Octavia geen last van. Die was zeer ruim. De model 3 is gewoon 'normaal' qua ruimte imho. Bedenk je dan dat de Model 3 D-segment is en de Octavia C-segment en ik wil hem zelfs daardoor aan de krappe kant noemen. Genoeg. Dat wel, maar de gemiddelde D-segment auto heeft meer ruimte.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 30-09-2022 14:27 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Laatst online: 23-05 14:54

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Korvaag schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:52:
[...]

Hij is groter dan m'n Octavia toen ik het nazocht. Daar was ik verrast over. Ik wil hem echter zeker niet zeer ruim noemen zoals hierboven. Stoel moet voor mij in de achterste en laagste stand. Dan kan er achter je niemand meer zitten. Had ik met de Octavia geen last van. Die was zeer ruim. De model 3 is gewoon 'normaal' qua ruimte imho. Bedenk je dan dat de Model 3 D-segment is en de Octavia C-segment en ik wil hem zelfs daardoor aan de krappe kant noemen. Genoeg. Dat wel, maar de gemiddelde D-segment auto heeft meer ruimte.
Is dat zo, dat het ruimer is dan de Octavia? Ik zocht afgelopen dagen hoeveel liter er in een Model Y kan. Ik kom van een 308SW waar 610l in kon... let wel! volgens de VDA norm gemeten! (wat Skoda ook doet meen ik). Dit zou volgens 1 bron 561l zijn bij een model 3, incl. de ruimte onder de laadvloer. Voor een model y heb ik dit nog nergens kunnen vinden. Ik kom vaak 854l tegen, maar hoe dit is gemeten vraag ik mij af. (iig met tot het dak/achterruit stapelen). Ofwel let op 'hoe' kofferruimte gemeten wordt :) )

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
DaMightyWackO schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:20:
[...]

Is dat zo, dat het ruimer is dan de Octavia? Ik zocht afgelopen dagen hoeveel liter er in een Model Y kan. Ik kom van een 308SW waar 610l in kon... let wel! volgens de VDA norm gemeten! (wat Skoda ook doet meen ik). Dit zou volgens 1 bron 561l zijn bij een model 3, incl. de ruimte onder de laadvloer. Voor een model y heb ik dit nog nergens kunnen vinden. Ik kom vaak 854l tegen, maar hoe dit is gemeten vraag ik mij af. (iig met tot het dak/achterruit stapelen). Ofwel let op 'hoe' kofferruimte gemeten wordt :) )
Nee, ik gaf aan dat ie groter was dan de Octavia (lengte/breedte) en juist niet ruimer. Zal het nog wat duidelijker neerzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 30-09-2022 14:27 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Korvaag schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:52:
[...]

Hij is groter dan m'n Octavia toen ik het nazocht. Daar was ik verrast over. Ik wil hem echter zeker niet zeer ruim noemen zoals hierboven. Stoel moet voor mij in de achterste en laagste stand. Dan kan er achter je niemand meer zitten. Had ik met de Octavia geen last van. Die was zeer ruim. De model 3 is gewoon 'normaal' qua ruimte imho. Bedenk je dan dat de Model 3 D-segment is en de Octavia C-segment en ik wil hem zelfs daardoor aan de krappe kant noemen. Genoeg. Dat wel, maar de gemiddelde D-segment auto heeft meer ruimte.
Ik ben toch niet mee eens. Want je pakt dan gelijk de grootste (Octavia). En ja het klopt, het is qua positionering een C-segment, maar qua ruimte ook al in de D-segment valt. Als je de Model 3 vergelijkt met andere D-segment: 3 serie, C-klasse, A4 (wat meer de premium/ sport d-segment en niet ruimte gericht c/d segment) dan is de ruimte gewoon 25% meer. Kofferbak van de duitser zijn om en nabij 450l, model 3 heeft 561l. Verder is de binnenruimte ook langer door de kortere neus. Ik heb 3 serie gehad, en daarna Alfa Giulia, allebei ca 450l kofferbak en vergelijkbaar binnenruimte. Nou bij de model 3 heb je echt meer ruimte. Mss heeft iemand zin om de binnen afmetingen te zoeken, maar het kan echt niet anders. Nogmaals, vergelijk het niet met octavia die echt gericht is voor ruimtezoeker, maar normale premium/ sport sedan wint ie makkelijk. De enige is inderdaad de hoge vloer door batterij. Dus als je 1.80+ zit dan kan het een issue zijn achterin. Maar ding heeft geen middentunnel dus dat helpt weer wel enigzins als je 3p achterin wil vervoeren. Voor en nadelen, maar hier met 2 kinderen en vakantie trip geen dakkoffer oid nodig. Zelfs ruimte over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Praten over segmenten is sowieso lastig, D van 1990 is een C nu. Plus met crossovers en SUV kom je 'officieel' in het J tot L segment (en ik hoor zeer zelden iemand die term gebruiken).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HanZwo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 11:29
Heb je potverdikke een grote auto, passen die pakketten van de Ikea er nog steeds niet in :/ :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNpn1olzceA_mSpTLnYc4XjRCWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53Hf9NMc9GkSHh8V9yuI18yj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
SirLct schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:29:
[...]

Ik ben toch niet mee eens. Want je pakt dan gelijk de grootste (Octavia). En ja het klopt, het is qua positionering een C-segment, maar qua ruimte ook al in de D-segment valt. Als je de Model 3 vergelijkt met andere D-segment: 3 serie, C-klasse, A4 (wat meer de premium/ sport d-segment en niet ruimte gericht c/d segment) dan is de ruimte gewoon 25% meer. Kofferbak van de duitser zijn om en nabij 450l, model 3 heeft 561l. Verder is de binnenruimte ook langer door de kortere neus. Ik heb 3 serie gehad, en daarna Alfa Giulia, allebei ca 450l kofferbak en vergelijkbaar binnenruimte. Nou bij de model 3 heb je echt meer ruimte. Mss heeft iemand zin om de binnen afmetingen te zoeken, maar het kan echt niet anders. Nogmaals, vergelijk het niet met octavia die echt gericht is voor ruimtezoeker, maar normale premium/ sport sedan wint ie makkelijk. De enige is inderdaad de hoge vloer door batterij. Dus als je 1.80+ zit dan kan het een issue zijn achterin. Maar ding heeft geen middentunnel dus dat helpt weer wel enigzins als je 3p achterin wil vervoeren. Voor en nadelen, maar hier met 2 kinderen en vakantie trip geen dakkoffer oid nodig. Zelfs ruimte over.
Het probleem is dat er een verschil is tussen bagageruimte, en ruimte van de achterbank.
Wat betreft bagageruimte zit de m3 bovenaan het segment.
Maar wat betreft ruimte op de achterbank is het echt een krappe auto, al zeker als de bestuurder laag zit.

Ik zat beter op de achterbank van bv een a4 of zelfs een golf, dus heb je regelmatig wat grotere mensen op de achterbank is de m3 niet ideaal.

Maar wil je gewoon veel koffers kwijt kunnen en heb je geen/kleine kinderen dan denk ik niet dat je het klein zult vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Hahaha, wel aardig dat er nog steeds wordt geprobeerd mij te overtuigen van een Model 3... die ga ik echt niet rijden... Om eerlijk te zijn zit ik nu naar een XC90 te kijken om je een idee van ruimte te geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

ergodyne1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:09:
Hahaha, wel aardig dat er nog steeds wordt geprobeerd mij te overtuigen van een Model 3... die ga ik echt niet rijden... Om eerlijk te zijn zit ik nu naar een XC90 te kijken om je een idee van ruimte te geven....
Je had je budget wellicht duidelijker naar voren moeten laten komen 8) (Nieuw vanaf 92k....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik zou naar de Y kijken. De 3 vond ik ook niks (achterbank, achterklep, hoofdruimte, lage instap), maar de Y is echt veruit de ruimste in z'n klasse. Of een Tesla verder bij je past is een subjectieve afweging. Mensen die houden van groot houden vaak ook van comfortabel, en Tesla Y/3 zijn wat sportiever afgeveerd, was een van mijn minpunten op de Y.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 30-09-2022 15:21 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ergodyne1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:48:
[...]

Weekendje Disneyland ging prima met drie kinderen (destijds 1,4,7) in de Model 3. Uiteindelijk was de ruimte op de achterbank voor mij wel doorslag om iets anders te gaan rijden. Onze huidige eGolf is volgens mij net zo ruim achterin. Nadeel van de 3 is dat de achterbank gekuipt is tot twee stoelen, hierdoor staan kinderzitjes enorm ver naar het midden toe.

Inmiddels zelf meer op zoek naar iets met 7 zitplaatsen zodat er ook nog eens iemand buiten het gezin mee kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
izzet3838 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:06:
[...]

Het probleem is dat er een verschil is tussen bagageruimte, en ruimte van de achterbank.
Wat betreft bagageruimte zit de m3 bovenaan het segment.
Maar wat betreft ruimte op de achterbank is het echt een krappe auto, al zeker als de bestuurder laag zit.

Ik zat beter op de achterbank van bv een a4 of zelfs een golf, dus heb je regelmatig wat grotere mensen op de achterbank is de m3 niet ideaal.

Maar wil je gewoon veel koffers kwijt kunnen en heb je geen/kleine kinderen dan denk ik niet dat je het klein zult vinden.
Is net wat je vergelijking materiaal is en hoe groot ieder is (ook niet onbelangrijk de ratio bovenlichaam vs benen). In deze rijtje van mijn eigen ervaring is model 3 iig de meest ruim, zowel bagageruimte en zitsruimte.
BMW 3 (2012), Audi A3 (2016), Alfa Giulia (2018), Model 3 (2022).
En de A3 was volgens mij even ruim als een Golf, dus in mijn ervaring absoluut niet ruimer dan Model 3 qua zitsruimte, maar dat is mijn ervaring, jouwe kan anders zijn.
Nee nee niemand wil je overtuigen, we hebben puur onze eigen ervaringen gedeeld. Want je wilt EV met hoge range maar niet 100k wil uitgeven. Maar ga lekker terug in je volvo topic joh - ondankbare mens! :+ :+
(voordat het weer een modbreak kom, ik bedoelde het luchtig mensen, het is weekend. :9B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
HanZwo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:54:
Heb je potverdikke een grote auto, passen die pakketten van de Ikea er nog steeds niet in :/ :+

[Afbeelding]
Daarom moet je eigenlijk model 3 halen, want het past toch niet in beide.
Meer range, lager prijs (op rwd y na dan), ziet er iets beter uit (allebei nog steeds lelijk), en voor de ikea rit huur je een bestelbus halve dag van snappcar. Netto goedkoper uit. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 13:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lMmdqM4fndsX_bLIX0PAFhvT-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTTBJPUDUxAhYyvx8smaSd75.jpg?f=fotoalbum_large

En, is de auto high beam finctie echt verbeterd in versie 2022.28?

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:14
HanZwo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:54:

[Afbeelding]
Gaat dit wel goed met een elektrische achterklep??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
pewill schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:39:
[Afbeelding]

En, is de auto high beam finctie echt verbeterd in versie 2022.28?
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
this schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat je beter in het detailing topic (ik neem aan dat er wel eentje is :P ) terecht kan hiermee. Heeft op zich weinig met Tesla te maken.
Het ging mij specifiek om de pre cut sets voor de Model Y. Vandaar dat ik het hier plaatste... Maar goed verder geen reactie, dus ik denk dat ik mijn antwoord heb...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Inspired schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:16:
[...]

Als je twee keer per week 350 moet rijden komt het vaker voor dan een paar keer per jaar. Ook ging het over iemand die geen eigen paal heeft.
Ik heb ook geen eigen paal en zit op een hoeveelheid km van 40.000 - 45.000 per jaar... Regelmatig lange ritten. Zo doe ik regelmatig 240 heen op de ene dag en de volgende dag 240 terug. Dan laad ik op de terugweg nog even lekker vol bij de laatste Ionity voor €0,29 per kWh en dat kost dan 10-20 minuten onder het genot van een kop koffie.

Ook rijden we regelmatig 400 heen op vrijdagavond en weer terug op zondag. Aangezien de medepassagiers toch even willen stoppen en plassen plug ik even in. De auto is eerder klaar dan de passagiers... In de zomer en rustig rijdend zou laden niet eens nodig zijn.

Ik kan wel dichtbij huis op straat laden en dat is volgens mij bijna overal wel zo tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:06
Deveon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:02:
[...]

Weekendje Disneyland ging prima met drie kinderen (destijds 1,4,7) in de Model 3. Uiteindelijk was de ruimte op de achterbank voor mij wel doorslag om iets anders te gaan rijden. Onze huidige eGolf is volgens mij net zo ruim achterin. Nadeel van de 3 is dat de achterbank gekuipt is tot twee stoelen, hierdoor staan kinderzitjes enorm ver naar het midden toe.

Inmiddels zelf meer op zoek naar iets met 7 zitplaatsen zodat er ook nog eens iemand buiten het gezin mee kan.
Amai, dan doe je wel iets heel goed. Met 1 kind(baby) pastte het bij ons net net aan, met frunk en bak onder de trunk volledig gebruikt.

Achterbank ruimte is ook wel lastig inderdaad, maar daar zit ik gelukkig niet zo vaak. Bij ons past de maxi cosi er maar net tussen, vaak passagiers stoel net even naar voren zetten

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 01-10-2022 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:02
JohanB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:17:
[...]
Amai, dan doe je wel iets heel goed. Met 1 kind(baby) pastte het bij ons net net aan, met frunk en bak onder de trunk volledig gebruikt.
[...]
Ik weet niet wat je allemaal meesleept, maar met baby + 4-jarig kind gaat het hier vooralsnog prima. De meer praktische ruimte van een Y was wel handig geweest, maar het is nog te doen met de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:40
Dan sleep je wel teveel mee ja. Hoewel een baby heb je ook echt veel troep die je vaak meeneemt. Vooral bij een eerste doe je dat ongemerkt.

Mijn ervaring is hetzelfde als die van. @Caelorum. Meer ruimte is praktisch/handig, maar niet nodig. Op vakantie en regelmatig op pad met 2 kids (1,4) en hond (mid-size) gaat prima. Vakantie wel dakkoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik heb ook lang getwijfeld over de 3 en Y. Ik moet zeggen dat ik de hogere instap en vooral het gevoel aan ruimte in de Y erg prettig vind. Bovendien is de bagageruimte in de Y veel praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Caelorum schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:51:
[...]

Ik weet niet wat je allemaal meesleept, maar met baby + 4-jarig kind gaat het hier vooralsnog prima. De meer praktische ruimte van een Y was wel handig geweest, maar het is nog te doen met de 3.
Ja, alleen al kinder wagen incl. wieg ben je bijna alle ruimte achter kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-05 16:20
Caelorum schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:51:
[...]

Uiteindelijk, hoe meer ruimte je hebt, hoe meer je meepakt.
Wij redden ons prima met een VW Golf. Zowat alles paste in de koffer met 1 baby.
Als ik dan die ruimte zo vergelijk met een M3, heb ik de indruk dat het met 2 baby's zeker moet lukken in die wagen.
Als het enkel voor de baby spullen zou zijn, zou ik gewoon voor de M3 gaan.
Maar ik pak ook wel nog eens wat ander en groter spul mee, wat veel praktischer gaat zijn in de MY.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
this schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Uiteindelijk, hoe meer ruimte je hebt, hoe meer je meepakt.
Wij redden ons prima met een VW Golf. Zowat alles paste in de koffer met 1 baby.
Als ik dan die ruimte zo vergelijk met een M3, heb ik de indruk dat het met 2 baby's zeker moet lukken in die wagen.
Als het enkel voor de baby spullen zou zijn, zou ik gewoon voor de M3 gaan.
Maar ik pak ook wel nog eens wat ander en groter spul mee, wat veel praktischer gaat zijn in de MY.
Dit dus, met 3 kleine kinderen een 5008 genomen en die zit standaard vol als we een weekend weg gaan of op vakantie, ook nu ze wat ouder zijn en er geen 2 campingbedjes, wandelwagen etc mee mee hoeft. Dat vul je gewoon op met speelgoed, boodschappen, 3 kinderfietsen en andere onzin en zit alles toch weer tot het dak vol. Minder mee (kunnen) nemen is ook gewoon een keuze waar je dan ook weer naar handelt.

Kan je vertellen dat andere auto's bekijken ook gelijk niet leuk is, er is bijna geen achterbak die je open doet waarbij je niet denkt: OK dat wordt ff aanpassen vanaf nu. Idem met brede achterbank met drie losse stoelen waardoor 3 kinderzitjes zonder problemen op een rij kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 01-10-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JohanB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Beetje afhankelijk van de kinderwagen. Onze Bugaboo had meerdere stages van inpakken zodat hij zelfs in het vliegtuig mee kon. Dat ging prima samen met twee kinderfietsjes (12” met zijwieltjes, 14” zonder) in de kofferbak van onze Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
JohanB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:34:
[...]
Je kan nog wat onder in de trunk wat doen. Dan kan je nog op de kinderwagen stapelen en in de wieg. En dan heb je nog ruimte rondom achter.

Dan heb je nog de frunk en je hebt met een baby ook nog de ruimte achter de stoel(en).

Het ging hier in ieder geval met 4 tassen + kinderwagen + wieg. Maxi-cosi en eten voor 4 dagen goed. Zou niet weten wat ik meer mee zou moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:08
De wet op inpakken schrijft voor dat je toch zo veel mee neemt als er in de koffer kan.
Dat verandert pas als je een te grote auto rijdt en slechts met 2 op vakantie gaat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 14:57
2 vragen over de model Y;

Als je vandaag een model Y standard range bestelt komt deze dan uit de fabriek in duitsland? En/of kun je dat zien aan je bestelnummer?

En de site van Tesla geeft aan te leveren tussen november en januari. Een aantal lease maatschappijen garanderen nog levering in 2022. Zelf heb ik interesse in rood + trekhaak. Bij deze zelfde leasemaatschappijen staat rood en/of een trekhaak er dikwijls niet bij. Is het daarmee logisch aan te nemen, dat rood dit jaar niet meer geleverd wordt, indien nu besteld, of zou Tesla ze zelf nog wel degelijk eind december (proberen te) leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
b_map schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:47:

Als je vandaag een model Y standard range bestelt komt deze dan uit de fabriek in duitsland? En/of kun je dat zien aan je bestelnummer?

En de site van Tesla geeft aan te leveren tussen november en januari. Een aantal lease maatschappijen garanderen nog levering in 2022. Zelf heb ik interesse in rood + trekhaak. Bij deze zelfde leasemaatschappijen staat rood en/of een trekhaak er dikwijls niet bij. Is het daarmee logisch aan te nemen, dat rood dit jaar niet meer geleverd wordt, indien nu besteld, of zou Tesla ze zelf nog wel degelijk eind december (proberen te) leveren?
Ik vrees dat niemand je dat met enige zekerheid kan zeggen. Er zijn mensen die al een maand geleden hebben besteld die met dezelfde geschatte levertijd zitten.

Als een leasemaatschappij wel 'voorraad' heeft, dan hebben ze vooruit besteld. Echter ook daar zijn ze afhankelijk van levering door Tesla.

Over de herkomst zegt Tesla niets, maar de meeste inschattingen gaan ervan uit dat de RWD vooralsnog vanuit China komt. Vziw kun je dat niet opmaken uit het bestelnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Vandaag proefgereden in de model Y performance in Amsterdam. Zelf zou ik een RWD bestellen en deze komen uit China volgens de medewerker aldaar. Performance Berlijn en long range kan beide (kan ook zijn dat performance en long range andersom was, dat boeide minder dus luisterde half).

Edit:

Ik legde mijn Samsung s22+ neer in draadloos te laden in de performance vanmiddag maar had niet het idee dat die wat deed. Kan alleen IOS of zo?

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 02-10-2022 01:11 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaip
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:24
Bastjean schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:33:
https://www.tesla.com/de_de/modely/design#overview
[Afbeelding]
Is de Duitse tesla met dubbele motor plots een stuk goedkoper geworden? In NL nog 65k, in Duitsland nog geen 57k inmiddels.
No brainer voor een long range dan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je pas als je een VIN hebt gekregen. Eerste lijken sowieso uit China te komen. Later wellicht Berlijn. Al doen ze in Berlijn alleen nog maar zwart en wit dacht ik.

Rood komt niet veel voor. Dus grotere kans dat de levertijd langer is idd. Trekhaak blijkt wel weer positief te zijn voor levertijd. (Op wit of zwart.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaip schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Voor 3k wel ja. Maar goed, is hier niet aan de orde helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
jaip schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Was daar al langer die prijs blijkbaar, wss iets met subsidies.
Idd een no-brainer, jammer dat die hier niet aan die prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-05 00:05
Weet iemand waar je een klacht kan indienen tegen Tesla nieuwste update? Kwam gisteren pas achter dat autopilot automatisch grootlicht inschakeld (afschuwelijk). Zag ook meerdere Tesla aan de andere kant vd weg steeds met grootlicht schijnen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
Zensu schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:46:
Weet iemand waar je een klacht kan indienen tegen Tesla nieuwste update? Kwam gisteren pas achter dat autopilot automatisch grootlicht inschakeld (afschuwelijk). Zag ook meerdere Tesla aan de andere kant vd weg steeds met grootlicht schijnen haha.
(1) via de app, service, service aanvragen, driver assistance functionaliteiten, prestaties autopilot en dan de klacht omschrijven (2) bellen met Tesla (3) naar Tesla service center (4) Veilig Verkeer Nederland tippen (5) Elon twitteren. Etc etc.

Hopen dat ze een keer luisteren bij Tesla, tot nu toe nog geen actie te bespeuren voor dit irritante en misschien gevaarlijke eufel.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
pewill schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

(1) via de app, service, service aanvragen, driver assistance functionaliteiten, prestaties autopilot en dan de klacht omschrijven (2) bellen met Tesla (3) naar Tesla service center (4) Veilig Verkeer Nederland tippen (5) Elon twitteren. Etc etc.

Hopen dat ze een keer luisteren bij Tesla, tot nu toe nog geen actie te bespeuren voor dit irritante en misschien gevaarlijke eufel.
Idd een optie om het manueel te toggelen zou fijn zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Gisteren 3 uur in de auto gezeten, waarvan het grootste gedeelte op de snelweg. In totaal maar liefst 7x een "stuurcorrectie" uitgevoerd, waarvan 3 op een N-weg omdat ik té dicht bij de rechterstreep kwam. En 4 op de snelweg bij het normaal wisselen van baan incl. knipperlicht. Geen FSD/AP/TACC aan staan, ik stuurde zelf. Raakte er echt geïrriteerd van, er was in geen enkel geval sprake van gevaar en ja, ik hang graag liever iets naar rechts, dat is bewust en dat mag ik naar mijn weten zelf bepalen. Tot nu toe was ik redelijk te spreken over dergelijke ingrepen, maar nu zit de auto er naar mijn idee teveel bovenop.

Versie: 2022.28.2.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
64 euro per maand, dat is wat enhanced mij per maand zou kosten. Komt namelijk door dat ik in de eigen bijdrage komt die je dubbel voelt.

Lang verhaal kort: is enhanced autopilot 64 euro per maand waard tov de standaard autopilot?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Oekol schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:55:
64 euro per maand, dat is wat enhanced mij per maand zou kosten. Komt namelijk door dat ik in de eigen bijdrage komt die je dubbel voelt.

Lang verhaal kort: is enhanced autopilot 64 euro per maand waard tov de standaard autopilot?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:57

:N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 23:07

Zeker niet, ik hoef het gratis zelfs niet te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Pierz op 02-10-2022 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 19:53

TNJ

Frugalite

Pierz schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Zeker niet, ik hoef het gratis zelfs niet te hebben.
Blijkbaar ben jij geen Nederlander. :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:28
TNJ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Blijkbaar ben jij geen Nederlander. :P :+
Als je het nu nog weer uit kan zetten wil ik het gratis wel hebben. Wie weet is het over een aantal jaar wel bruikbaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kun je uiteraard alleen zelf bepalen. Ik vind het zelf wel geinig om (wellicht ooit in NL) een vroege bèta tester te zijn van FSD. In de VS ziet dat er al steeds beter uit. Maar of en wanneer het naar Europa komt... Daarnaast waardeer ik de stoplichtherkenning ed wel.

De EAP functies moeten nu al meerwaarde bieden, bijvoorbeeld op de snelweg. Wellicht rijdt het wat relaxter op de snelweg als je het systeem leert kennen. Maar misschien vind je het alleen maar irritant als je niet graag de controle uit handen geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanZwo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 11:29
turkeyhakan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:44:
[...]

Gaat dit wel goed met een elektrische achterklep??
Ja prima. Of de klep stopt gewoon vanzelf, of je kan deze ook nog handmatig bedienen. Dus ik heb hm gewoon netjes met de hand naar beneden gedaan totdat ie op de doos rustte. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WevW
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2024
Taro schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:37:
Gisteren 3 uur in de auto gezeten, waarvan het grootste gedeelte op de snelweg. In totaal maar liefst 7x een "stuurcorrectie" uitgevoerd, waarvan 3 op een N-weg omdat ik té dicht bij de rechterstreep kwam. En 4 op de snelweg bij het normaal wisselen van baan incl. knipperlicht. Geen FSD/AP/TACC aan staan, ik stuurde zelf. Raakte er echt geïrriteerd van, er was in geen enkel geval sprake van gevaar en ja, ik hang graag liever iets naar rechts, dat is bewust en dat mag ik naar mijn weten zelf bepalen. Tot nu toe was ik redelijk te spreken over dergelijke ingrepen, maar nu zit de auto er naar mijn idee teveel bovenop.

Hier hetzelfde. Echt zwaar irritant want ik schrik me kapot bij die ingrepen en bij elke afslag/baanwissel ben ik nu bang dat ik weer zo’n stuurcorrectie krijg. Het gebeurt bij dezelfde situaties namelijk de ene keer wel en de andere keer niet. Heel frustrerend. “Harder” insturen dan normaal lijkt wat te helpen.

Week geleden bij een file ook een zwaar onterechte noodstop gehad waarbij mijn achterligger nét op tijd kon reageren. En dat terwijl ik ruim op tijd gas los had en geen gekke dingen deed. Dit moet echt zo snel mogelijk opgelost worden. Om over dat grootlicht verhaal nog maar te zwijgen trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 22:49
Taro schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:37:

Ik had dit ook, wel na vervangen voorruit. Na herkalibratie camera's in service menu, is dit bij mij nu zo goed als weg.

(Dit zal wel door anderen ook als possible fix aangegeven zijn misschien?)

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Houseofdreams Zal dat morgen even proberen, thx.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
WevW schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:36:
[...]
bij elke afslag/baanwissel ben ik nu bang dat ik weer zo’n stuurcorrectie krijg.
Dus zelfs als je je knipperlicht aanzet gaat de auto nog steeds tegensturen? :o :o :o
Dat is toch gewoonweg onacceptabel?!

[ Voor 26% gewijzigd door this op 03-10-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zou het toeval zijn omdat het kouder wordt en er veel condens is? Gisteren 2022.28.2 gekregen en vanmorgen op de een rit van een half uur naar het werk de cruisecontrol niet kunnen gebruiken. Eerste meldingen waren geblokkeerde camera, daarna was het alleen "cruisecontrol niet beschikbaar".
Dat is me nog nooit gebeurd.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 14:20
this schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

Dus zelfs als je je knipperlicht aanzet gaat de auto nog steeds tegensturen? :o :o :o
Jazeker, ik heb dit in de afgelopen week ook 2 keer meegemaakt. Knipperlicht naar rechts aan, van baan wisselen en vervolgens met grof geweld weer terug geduwd worden naar links.

Ik heb het idee dat de auto met elke update slechter wordt de afgelopen maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rotje333 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

Jazeker, ik heb dit in de afgelopen week ook 2 keer meegemaakt. Knipperlicht naar rechts aan, van baan wisselen en vervolgens met grof geweld weer terug geduwd worden naar links.

Ik heb het idee dat de auto met elke update slechter wordt de afgelopen maanden...
Wow... dat moet toch een hoop kritiek opleveren voor Tesla..
Zou het zelfs legaal zijn, is er nog niemand die een rechtszaak gestart is hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 22:18
izzet3838 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:30:
[...]
1x linker stick naar voren en het grootlicht gaat uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ignatius
izzet3838 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

EDIT: @DaCoTa was me net voor :)
Definitief uitzetten kan nu niet, maar je kunt het wel uitzetten elke keer nadat je AP activeert. Even je richtingaanwijzer een tikje naar voren geven. Dan staat automatisch groot licht uit, tot AP weer wordt ingeschakeld. Erg vervelend, maar het kan dus wel. Zeker als je lang op dezelfde baan blijft rijden (of op een N weg rijdt) werkt dit trucje prima.

Voor nu. Maar dit moet zeker opgelost worden, ik heb al een klacht opgestuurd via https://www.tesla.com/nl_NL/contactus. Ik zal de volgende via de app doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Maasluip schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:43:
Zou het toeval zijn omdat het kouder wordt en er veel condens is? Gisteren 2022.28.2 gekregen en vanmorgen op de een rit van een half uur naar het werk de cruisecontrol niet kunnen gebruiken. Eerste meldingen waren geblokkeerde camera, daarna was het alleen "cruisecontrol niet beschikbaar".
Is dat niet een bug in de software. Dat heb ik ook een poos geleden gehad met een iets oudere software versie. Dan had je eens in de zoveel tijd inderdaad die melding. Volgens mij heeft dat niets met het zicht van de camera's te maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 22:14
In maart dit jaar een Model Y besteld waarvan de verwachtte levertijd vele malen verzet werd. Afgelopen vrijdag is die eindelijk geleverd in Antwerpen.

Het was de laatste dag van het kwartaal, dus extreem druk. Het personeel was heel vriendelijk. Ze hadden ook gehoord dat Musk zou gezegd hebben dat ze af willen van het einde-kwartaal-rush, maar daar is nog niks van in huis. In tegendeel, deze end-of-quarter was absoluut de drukste volgens hen.

De parking zat helemaal vol. Ik heb mijn inlever wagen bij het bedrijf naast de Tesla garage moeten parkeren. Inleveren ging heel vlot. Het was een oude wagen (11 jaar, 200K km). Nummerplaat afgevezen. De "senior advisor" van Tesla die mijn levering deed heeft één van de twee nummerplaten opnieuw geprint omdat de oude best versleten was.

Elektrisch rijden is geweldig. De ruimte in de auto is top. Het is een Chinese VIN, en volgens mij is de vering net iets harder dan de Duitse MY waar ik een test-weekend mee mocht rijden (dat doen ze op aanvraag, van zaterdag namiddag tot maandag ochtend).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5CPUFXOfsBp4wFU3tqJOrblf3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SsSB7AKhIwpNCYoEtiIIrxx.jpg?f=fotoalbum_large

Je krijgt 24h om de wagen rustig na te kijken. Thuis de volledige checklist van github.com/mykeln/teslaprep afgelopen en geen enkel mankement geconstateerd. Panel gaps zijn ok, deuren sluiten vlot. Alles in orde. Mobile charger zat in de trunk, de trekhaak in de frunk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
AndrewF schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:53:
In maart dit jaar een Model Y besteld waarvan de verwachtte levertijd vele malen verzet werd. Afgelopen vrijdag is die eindelijk geleverd in Antwerpen.

Het was de laatste dag van het kwartaal, dus extreem druk. Het personeel was heel vriendelijk. Ze hadden ook gehoord dat Musk zou gezegd hebben dat ze af willen van het einde-kwartaal-rush, maar daar is nog niks van in huis. In tegendeel, deze end-of-quarter was absoluut de drukste volgens hen.

De parking zat helemaal vol. Ik heb mijn inlever wagen bij het bedrijf naast de Tesla garage moeten parkeren. Inleveren ging heel vlot. Het was een oude wagen (11 jaar, 200K km). Nummerplaat afgevezen. De "senior advisor" van Tesla die mijn levering deed heeft me 1 van de twee nummerplaten opnieuw geprint omdat de oude best versleten was.

Elektrisch rijden is geweldig. De ruimte in de auto is top. Het is een Chinese VIN, en volgens mij is de vering net iets harder dan de Duitse MY waar ik een test-weekend mee mocht rijden (dat doen ze op aanvraag, van zaterdag na-middag tot maandag ochtend).

[Afbeelding]

Je krijgt 24h om de wagen rustig na te kijken. Thuis de volledige checklist van github.com/mykeln/teslaprep afgelopen en geen enkel mankement geconstateerd. Panel gaps zijn ok, deuren sluiten vlot. Alles in orde. Mobile charger zat in de trunk, de trekhaak in de frunk.
Proficiat! Ziet er net zo uit als wat ik in Januari verwacht, misschien dat mijn model dan uit Berlijn komt.
Het je de EAP?

Ben benieuwd of je ook last krijgt van ghost braking en stuurcorrecties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 22:14
Tommie12 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Proficiat! Ziet er net zo uit als wat ik in Januari verwacht, misschien dat mijn model dan uit Berlijn komt.
Het je de EAP?

Ben benieuwd of je ook last krijgt van ghost braking en stuurcorrecties.
Ik heb nog geen EAP of andere upgrades gekocht. De bijgeleverde "standard" AP doet het voorlopig OK op kleine wegen. Ik heb er nog geen lange rit mee gedaan. Nog geen ghost braking of foute stuurcorrectie gemerkt. De standard AP kan niet omgaan met voorsorteer stroken aan een verkeerslicht, maar dat verwacht ik ook niet.

Chill acceleratie is ook meer dan snel genoeg voor me :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:58
Maasluip schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:43:
Bij mij deed helemaal niks het. Ook melding dat de noodoproep niet zo werken.
Heb de computer een herstart gegeven (beide scroll wieltjes ingedrukt houden) en daarna was alles weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WevW
[...]

Jep. Dat is het ook.

Maargoed, voor de Vision update dachten mijn ruitenwissers ook dat het regende als ik de ruitensproeiervloeistof gebruikte dus ik kijk nergens meer van op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:58
ignatius schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

EDIT: @DaCoTa was me net voor :)
Definitief uitzetten kan nu niet, maar je kunt het wel uitzetten elke keer nadat je AP activeert. Even je richtingaanwijzer een tikje naar voren geven. Dan staat automatisch groot licht uit, tot AP weer wordt ingeschakeld. Erg vervelend, maar het kan dus wel. Zeker als je lang op dezelfde baan blijft rijden (of op een N weg rijdt) werkt dit trucje prima.

Voor nu. Maar dit moet zeker opgelost worden, ik heb al een klacht opgestuurd via https://www.tesla.com/nl_NL/contactus. Ik zal de volgende via de app doen.
Ja een leuk trucje... echter dan gebeurt er iets anders... reed afgelopen week over een 80km weg en reed daar 90 ( jajaja het is inderdaad 10km te hard ) De AP werkte prima en het groot licht springt automatisch aan. Echter al snel wat knipperende tegenliggers...
Daarna het grootlicht uitgezet en auto gaat op de rem en AP springt van 90 naar 80 ( wat de snelheid was op die weg ) en vind dat je zonder automatisch groot licht niet harder mag rijden dan de aangegeven snelheid.
Heb dit daarna nog eens een paar keer geprobeerd op andere wegen en iedere keer hetzelfde verhaal. Dus uitzetten kan maar dan vind tesla dat je niet meer harder mag rijden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:28
[...]

Precies. Dus werkt het gewoon zoals het hoort; knipperen=geen stuurcorrectie (bij mij niet althans)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beadermaple
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-12-2024
pimk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

Precies. Dus werkt het gewoon zoals het hoort; knipperen=geen stuurcorrectie (bij mij niet althans)
Het knipperlicht lijkt alleen het wisselen van een enkele baan toe te staan.
Bij het wisselen van een dubbele baan in een enkele vloeiende beweging corrigeert mijn M3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
STIMPPYYY schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Is dat niet een bug in de software. Dat heb ik ook een poos geleden gehad met een iets oudere software versie. Dan had je eens in de zoveel tijd inderdaad die melding. Volgens mij heeft dat niets met het zicht van de camera's te maken.
Volgens de Tesla-meneer die ik aan de lijn had heeft het te maken met de RADAR die niet (op tijd?) wakker is geworden.
Is was hier al veel discussie of ie met de moderne SW helemaal of slechts deels vervangen is door dat Vision spul...

ik hou 'm nog even op de relatieve oude release (2022.20.8, waarvan ik ook niet zeker weet of het daar niet ook al het geval is. Geen zin om uit te pluizen, kan toch niet meer terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
beadermaple schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Het knipperlicht lijkt alleen het wisselen van een enkele baan toe te staan.
Bij het wisselen van een dubbele baan in een enkele vloeiende beweging corrigeert mijn M3.
En ook dat is niet onlogisch lijkt me.
Sowieso ben ik nooit zo'n fan van meer dan 1 baan tegelijk wisselen. je hebt ontegenzeglijk minder zicht op de tweede baan, dus ik zou er niet heel snel meer dan 1 tegelijk pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pimk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

En bij anderen dus niet, zoals ze aangeven. Dat is het lastige eraan ;)

Ik heb zeker ook wel eens dat je wel je knipper aan doet en ze toch nog corrigeert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat tegensturen bij baanwissel heeft mijn vriendin best vaak en ik vrijwel nooit, in dezelfde auto. Voor de duidelijkheid: ik wil geen discussie starten over wie de betere chauffeur is :+ maar het ligt dus kennelijk wel aan de manier van richting aangeven en baan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
Bigs schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:56:
Dat tegensturen bij baanwissel heeft mijn vriendin best vaak en ik vrijwel nooit, in dezelfde auto. Voor de duidelijkheid: ik wil geen discussie starten over wie de betere chauffeur is :+ maar het ligt dus kennelijk wel aan de manier van richting aangeven en baan wisselen.
Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien... Bij mijn huidige auto (toyota) ligt het aan dat ik eerste begin van sturen en daarna pas kijk en de knipperlicht aan doe. Dat was de auto hiervoor niet (golf). Ik doe het vrijwel tegelijk, maar de auto wil eerst dat je 'm aan doet en dan gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Bigs schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:56:
Hetzelfde hier. Of ze wacht te lang, of ze wacht te kort, maar toen ik zei dat je heel even een seconde of twee moest wachten ging het al een stuk beter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien... Bij mijn huidige auto (toyota) ligt het aan dat ik eerste begin van sturen en daarna pas kijk en de knipperlicht aan doe. Dat was de auto hiervoor niet (golf). Ik doe het vrijwel tegelijk, maar de auto wil eerst dat je 'm aan doet en dan gaat kijken.
Dus het ligt niet aan de voertuigen, maar hoe jij ze gebruikt. Eerst kijken, dan richting aangeven, weer kijken en dan sturen is de juiste volgorde d:)b

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezechiel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05 09:29
eNaSnI schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Dus het ligt niet aan de voertuigen, maar hoe jij ze gebruikt. Eerst kijken, dan richting aangeven, weer kijken en dan sturen is de juiste volgorde d:)b
Tegenwoordig is dat meer 'eerst sturen, dan kijken en als het je uitkomt nog even de richtingaanwijzer aan' geworden helaas. :+

| PoE | iPhone 13 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
[...]

Ik heb geleerd: eerst kijken, dan richting en dan gaan O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierz
[...]

Precies, waarom nog knipperen als je al in beweging bent? Dan heeft niemand er meer wat aan. Hooguit voorkom je een bekeuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ignatius
Gekke henk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Ja een leuk trucje... echter dan gebeurt er iets anders... reed afgelopen week over een 80km weg en reed daar 90 ( jajaja het is inderdaad 10km te hard ) De AP werkte prima en het groot licht springt automatisch aan. Echter al snel wat knipperende tegenliggers...
Daarna het grootlicht uitgezet en auto gaat op de rem en AP springt van 90 naar 80 ( wat de snelheid was op die weg ) en vind dat je zonder automatisch groot licht niet harder mag rijden dan de aangegeven snelheid.
Heb dit daarna nog eens een paar keer geprobeerd op andere wegen en iedere keer hetzelfde verhaal. Dus uitzetten kan maar dan vind tesla dat je niet meer harder mag rijden |:(
Aha, is dat het! Ik had al gemerkt dat ik de ene keer wel de snelheid boven de limiet kon zetten en de andere keer niet. Niet dat ik je niet geloof, maar ik ga het nog even testen vanavond ;) Dat neem ik dan meteen mee in mijn klacht naar Tesla: Verplicht auto-highbeam is prima, maar zorg dan dat het goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ezechiel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Tegenwoordig is dat meer 'eerst sturen, dan kijken en als het je uitkomt nog even de richtingaanwijzer aan' geworden helaas. :+
Behalve als je Mercedes rijdt, want daar is de richtingaanwijzer een optie, die niet iedereen heeft aangevinkt bij het bestellen.... 8)7

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

eNaSnI schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Behalve als je Mercedes rijdt, want daar is de richtingaanwijzer een optie, die niet iedereen heeft aangevinkt bij het bestellen.... 8)7
Je bedoelt BMW?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezechiel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05 09:29
eNaSnI schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Mercedes, maar ook BMW, Audi, tegenwoordig zelfs Volvo.. Helaas allemaal de richtingaanwijzer als optie inderdaad. :(

| PoE | iPhone 13 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
[...]

Exact, dus dat zal hier ook het geval zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Pierz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Precies, waarom nog knipperen als je al in beweging bent? Dan heeft niemand er meer wat aan. Hooguit voorkom je een bekeuring.
Het is wel nog steeds beter dan niets. Want soms zou je gaan denken dat iemand in slaap is gevallen ofzo en daarom van rijstrook verandert.

Eerst kijken en knipperen is iets wat veel mensen niet kunnen tegenwoordig. En dan bij voorkeur nog wachten tot het allerlaatste moment ook. Zodat jij vol in de remmen mag als je wat ruimte tussen jou en je voorligger wilt behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WevW
Yes, alleen hij doet het dus ook regelmatig als je eerst knippert.

Daarnaast in files etc. gaan die dingen wel eens bijna tegelijkertijd. Ik wil dan geen keiharde stuurcorrectie (onterecht). Dit was ook nooit zo.

Ik hoop dat data ervoor zorgt dat het verbetert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 19:30
Er is blijkbaar een update van de “onhandige” hoedenplank. Wie heeft deze nieuwe al geleverd en gezien en zo ja, op model MIC of MIG?
YouTube: TESLA MODEL Y HEIMLICHE ÄNDERUNG ENTDECKT! 🧐🤪👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-05 06:14
WevW schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:01:

Daarnaast in files etc. gaan die dingen wel eens bijna tegelijkertijd. Ik wil dan geen keiharde stuurcorrectie (onterecht). Dit was ook nooit zo.

En je doet dan de tijdelijke 3x knipper of druk je hem helemaal door zodat je hem uit moet zetten? Misschien is ie dan al klaar met knipperen voordat je de lijn over rijdt? Wel irritant natuurlijk, maar misschien helpt het om langer te knipperen?
Heb er zelf nooit last van, maar ik druk hem meestal door of hou de tijdelijke stand vast. Kan me overigens ook flink storen aan de inconsistente ervaring: ene keer wel ingrijpen, de andere keer niet.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WevW
bartlauwers schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

En je doet dan de tijdelijke 3x knipper of druk je hem helemaal door zodat je hem uit moet zetten? Misschien is ie dan al klaar met knipperen voordat je de lijn over rijdt? Wel irritant natuurlijk, maar misschien helpt het om langer te knipperen?
Heb er zelf nooit last van, maar ik druk hem meestal door of hou de tijdelijke stand vast. Kan me overigens ook flink storen aan de inconsistente ervaring: ene keer wel ingrijpen, de andere keer niet.
Nee ik knipper idd 3x. Ik zal eens testen met helemaal doordrukken, daar had ik nog niet aan gedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
WevW schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:14:
[...]

Nee ik knipper idd 3x. Ik zal eens testen met helemaal doordrukken, daar had ik nog niet aan gedacht!
Ik druk 'm ook altijd helemaal door, na de wissel schakel ik de autopilot weer in (via s3xy button); knipperlicht schakelt dan zelf uit.

Op deze manier gaat het altijd soepel. Knipperlicht blijft hierdoor iets langer aan, maar dat is dan naar zo.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WevW schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:01:

Ik heb het al zolang ik de auto heb. (3,5 jaar) Bij de comfort stand detecteert de auto dan gewoon niet goed dat ik knipper. Tenminste, zo lijkt het. Na knipperen begint de auto soms te janken dat ik dus van rijbaan wissel. No shit. Daarom knipper ik ook. De AP gaat er dan netjes zonder veel weerstand af maar auto begint dan wel te jengelen. Rete irritant. Langer inhouden van de knipper lijkt wel wat te helpen maar goed. Even snel de comfort knipper aanraken is gewoon automatisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Inspired schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Ik heb het al zolang ik de auto heb. (3,5 jaar) Bij de comfort stand detecteert de auto dan gewoon niet goed dat ik knipper. Tenminste, zo lijkt het. Na knipperen begint de auto soms te janken dat ik dus van rijbaan wissel. No shit. Daarom knipper ik ook. De AP gaat er dan netjes zonder veel weerstand af maar auto begint dan wel te jengelen. Rete irritant. Langer inhouden van de knipper lijkt wel wat te helpen maar goed. Even snel de comfort knipper aanraken is gewoon automatisme.
Bij mij piept de auto alleen maar als er een andere weggebruiker rare dingen doet, zoals over de streep slingeren richting de baan waar je naar toe wilt. Eigenlijk altijd erg overdreven, maar wel met een aanleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

En dat is ook hoe het zou moeten. Eerst insturen en dan knipper aan is een beetje mosterd na de maaltijd.

Kijken, knipperen, wisselen van baan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
Jeroenneman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

En dat is ook hoe het zou moeten. Eerst insturen en dan knipper aan is een beetje mosterd na de maaltijd.

Natuurlijk, maar soms gaat het stuur net een fractie eerder: binnenspiegel, buitenspiegel, tijdens het sturen naar links komt de hand langs de hendel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Jeroenneman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Het gaat er toch vooral om dat het geregeld/soms/vaak mis gaat terwijl je eerst knippert en dan instuurt. Ik dnek niet dat de mensen die aanhalen dat dit opeens anders werkt, ook compleet anders zijn gaan rijden.
Pagina: 1 ... 362 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: