Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 360 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.151.690 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 15:54

PEPPI

Informatiemanager

Hertog_Martin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:21:
Maakt het uit welke laadkabel je koopt voor de Model 3? Die er bij kwam is gestolen. Zou die graag weer hebben maar Tesla shop verkoopt 'm niet, weet niet of andere zelfde kwaliteit zijn? Goede kabel lijkt me wel belangrijk.
Bedoel je met de laadkabel de tesla laadkabel met shuko stekker? (ookwel, granny charger) of de driefase kabel voor openbare laadpalen?

Ik zou niet zo snel een 'granny charger' van Aliexpress aan de auto durven hangen, maar een 'type 2, drie fase ,32 Ampere' (laadpaal-)kabel is altijd wel prima.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:21:
Maakt het uit welke laadkabel je koopt voor de Model 3? Die er bij kwam is gestolen. Zou die graag weer hebben maar Tesla shop verkoopt 'm niet, weet niet of andere zelfde kwaliteit zijn? Goede kabel lijkt me wel belangrijk.
Als je toch een nieuwe moet kopen zou je deze kunnen overwegen, dan heb je een supercharger-achtige ontgrendelknop op de stekker:

https://www.evchargeking.com/nl/tesla-laadkabels

Ik heb er zelf een van 7 meter. Ideaal, er is nooit een laadpaal waar ik niet bij kan. Om zeker te weten dat hij op alle laadpalen werkt zou ik wel de 3x32A versie nemen, ook al laadt de auto maat op 3x16A.

Eerlijk is eelijk: Bij mijn model 3 zat origineel zo'n blauwe kabel van Mennekes, die voelt wel iets gelikter en degelijker dan de EV Chargeking kabel maar ze doen het allebei even goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Bigs op 27-09-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
Altijd prima, maar ook in de kabels zit verschil van kwaliteit en functionaliteit. Sommige kabels zijn super stug en zwaar en anderen rollen weer uit zichzelf op enz. Hoe dan ook kosten ze ongeveer 125E+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:42

Lagune

Its time for warp

Bigs schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:38:
[...]

Als je toch een nieuwe moet kopen zou je deze kunnen overwegen, dan heb je een supercharger-achtige ontgrendelknop op de stekker:

Ik heb er zelf een van 7 meter. Ideaal, er is nooit een laadpaal waar ik niet bij kan. Om zeker te weten dat hij op alle laadpalen werkt zou ik wel de 3x32A versie nemen, ook al laadt de auto maat op 3x16A.

Eerlijk is eelijk: Bij mijn model 3 zat origineel zo'n blauwe kabel van Mennekes, die voelt wel iets gelikter en degelijker dan de EV Chargeking kabel maar ze doen het allebei even goed.
heb deze ook, lengte (met de neus inparkeren op drukke parkeergarages) en het knopje zijn top

[ Voor 3% gewijzigd door Lagune op 27-09-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 20:01
Bigs schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:38:
[...]

Nou, hij is nu dus gestolen van de laadpaal. Voortaan wil ik 'm na van de lader afhalen in kofferbak opbergen.

Maar met knopje zou iemand als laden klaar is min dan voor kunnen zijn en m uit de auto trekken? Of moet mijn telefoon als sleutel wel in de buurt zijn wil het knopje werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Hertog_Martin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:56:
[...]

Nou, hij is nu dus gestolen van de laadpaal. Voortaan wil ik 'm na van de lader afhalen in kofferbak opbergen.

Maar met knopje zou iemand als laden klaar is min dan voor kunnen zijn en m uit de auto trekken? Of moet mijn telefoon als sleutel wel in de buurt zijn wil het knopje werken?
alleen als je telefoon of keyfob in de buurt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:56:
[...]

Werkt bij mijn EVChargeKing kabel alleen als telefoon in de buurt is. Knopje deed het overigens na iets van 1,5 jaar niet meer, was bekende fout en is snel opgelost door de verkoper.

Hoe hebben ze je kabel kunnen stelen, deze zit toch geblokkeerd aan paal en auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Wolly Als je hard genoeg trekt komt die los. Dat is hoe ze begin 2020 ook een heleboel kabels op straat hebben gestolen..
[...]Een handige lockpicker heeft de borging binnen enkele seconden los. En een minder handige dief weet met grof geweld de stekker ook wel los krijgen.[...]
Let wel dat een deel van de informatie uit dat bericht inmiddels achterhaald is.

[ Voor 58% gewijzigd door Caelorum op 27-09-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:58:
[...]

Werkt bij mijn EVChargeKing kabel alleen als telefoon in de buurt is. Knopje deed het overigens na iets van 1,5 jaar niet meer, was bekende fout en is snel opgelost door de verkoper.

Hoe hebben ze je kabel kunnen stelen, deze zit toch geblokkeerd aan paal en auto?
Ik was niet aan het laden en hij zat alleen aan de laadpaal.

Mooi dat het alleen werkt met knopje, is wel goede optie dan.

Acht meter heb je denk ik alleen nodig als je kiest om niet achteruit in te parkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Hertog_Martin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:07:
[...]

Acht meter heb je denk ik alleen nodig als je kiest om niet achteruit in te parkeren?
'lucky' 7 :) is wel erg handig hoor soms

de standaard kabel is geloof ik 3 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-06 14:34
Hertog_Martin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:07:
[...]

Waarom zat de kabel dan wel aangesloten? Zodat je kon parkeren op een laadplek zonder dat je eigenlijk hoefde te laden?

Wanneer je gaat laden dan zal de laadpaal de stekker ook op slot doen. Tuurlijk zijn ze met wat bruut geweld los te trekken, maar dat is moeilijker dan een kabel die gewoon los hangt (en waarvan je dat ook ziet aan de hand van de LEDs op de paal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Hatsjoe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:14:
[...]

Waarom zat de kabel dan wel aangesloten? Zodat je kon parkeren op een laadplek zonder dat je eigenlijk hoefde te laden?

Wanneer je gaat laden dan zal de laadpaal de stekker ook op slot doen. Tuurlijk zijn ze met wat bruut geweld los te trekken, maar dat is moeilijker dan een kabel die gewoon los hangt (en waarvan je dat ook ziet aan de hand van de LEDs op de paal).
De auto locked de kabel in de laadpoort. Een laadpaal doet dit zeker niet zonder druppel/activatie

Edit: je zegt ook als je gaat laden, excuus.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-09-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-06 14:34
STIMPPYYY schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:16:
[...]

De auto locked de kabel in de laadpoort. Een laadpaal doet dit zeker niet zonder druppel/activatie
Dat is precies mijn punt. Als je de kabel enkel in de laadpaal hangt zonder je druppel erbij te houden (zodat de paal dus niet gaat laden), dan zal de paal de kabel ook niet locken. Dan is de kabel maar aan 1 kant vergrendeld, niet aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik vermoed dat hij op z'n eigen oprit stond, veel mensen laten de kabel daar in hangen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
_eLMo_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:18:
Ik vermoed dat hij op z'n eigen oprit stond, veel mensen laten de kabel daar in hangen.
Ja dat dus. En waarschijnlijk gebeurd toen ik met de auto weg was. Dacht eerst even dat ik de kabel in de auto had toen ik 'm niet aan m'n laadpaal zag maar nu ik wilde laden en de kabel uit de auto dacht te kunnen pakken bleek dat ik me vergist had en dat ie gestolen is. Heb nergens anders opgeladen oid.

[ Voor 40% gewijzigd door Hertog_Martin op 27-09-2022 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:18:
Weer een argument om te kiezen voor een vaste laadkabel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Vaste laadkabel sowieso het beste, ik zweer erbij. Thuis komen, inpluggen, klaar.
Geen gedoe met natte smerige laadkabels opbergen enzo. Gewoon terughangen.

Laadkabel blijft mooi in de frunk voor incidenteel gebruik :Y)

Kies wel een lange vaste kabel, je rolt 'm toch zo op de unit, en af en toe is het relaxed voor gasten of als je zelf even anders op de oprit wil staan.

Je kan nu ook zo'n laadpaal kopen waar je de kabel permanent kan vergrendelen (of ontgrendelen, met de app) zodat je een "vaste" kabel hebt. Beste van beide werelden. De Easee. Die heeft ook loadbalancing enzo, maar geen zonne / PV mogelijkheden helaas. Om die laatste reden ben ik zelf voor Zappi gegaan. Wel een foeilelijke unit helaas, maar samen met Ratio / [Open|Smart]EVSE de enige die goed is in zonneladen / PV.

[ Voor 36% gewijzigd door _eLMo_ op 27-09-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:16
Lagune schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:08:
[...]

'lucky' 7 :) is wel erg handig hoor soms

de standaard kabel is geloof ik 3 meter?
Yep en alhoewel ik het amper nodig heb, is het toch handig geweest als ie langer was.
Van de week op drukke winkelstraat zag ik een plekje vrij, was een laadplek.
Ik had 25% dus echt nodig was het niet, maar ipv nog een rondje parkeerplek zoeken, dacht ik dus die te nemen. Helaas pindakaas. Het was parkeerplek aan linkerkant van de weg, eenrichting verkeer, dus 2 laadplekken: voor en achter zeg maar. Voorin was mooi geweest, want dan is het 1m naar de laadpoort van tesla. Helaas de vrije plek was de ene achter. Dacht het nog te kunnen halen, maar nee, auto is natuurlijk bijna 5m lang, dus haal de kabel het niet.
Zat net eventjes te denken om langere kabel te kopen, maar nee, in de afgelopen half jaar heb ik het maar iets van 5x gebruikt :+

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
izzet3838 schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:40:
[...]

Thanks, had die er sowieso bijgezet maar nog niet echt onderzocht, denk sowieso dat ik ze in de originele kleur zal laten staan.

Spiegels zijn mogelijk wel een optie, alleen moet ik dan zien dat ze er na 4 jaar nog makkelijk af kunnen :)

Ben wel aan het kijken naar mat carbon fiber trim, dat hout/plastic is niet echt mijn ding.

https://a.aliexpress.com/_EJzH3Nz

https://a.aliexpress.com/_EzvMQi3

Ga evt ook eens bij een wrapper informeren wat het kost en hoe makkelijk het er later weer vanaf kan, denk dat het resultaat dan een stuk beter zou kunnen zijn.
Deed ik net alsof ik alles weet van carbon van ali, kwam gisteren de dashboard trim binnen. Meuk. |:(
Op foto leek het op de andere betere stuffs die ik had gehaald (echt carbon laagje), maar nee dit is plastic met carbon hydrodip lijkt het. Niet van de slechtste (neppe) print, maar mooi is anders. Mede omdat ik de center console cover wel van echt carbon heb, zie je de verschil gelijk. Heb geen zin om met ali te gaan vechten voor hooguit 5 euro compensatie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:20
@SirLct langer kan inderdaad wel handig zijn voor dat soort situaties. Ik heb zelf 3m in mn Polestar liggen en mn vriendin 5m in haar e-Golf maar ik heb er nooit aan gedacht te ruilen. Want 5m is ook weer stuk irritanter in situaties waar je het niet nodig hebt (om het vervolgens weer netjes op te bergen).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb daarom dus bewust m'n "lucky 7" meter kabel in 3x16A gekocht omdat die net wat dunner en hanteerbaarder is. Weegt minder en valt netjes in een rolletje op de stoep als je de overlengte niet nodig hebt.

Die kortere 3x32A kabel van Tesla is een stuk zwaarder en vervelender om te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:36:
Kies wel een lange vaste kabel, je rolt 'm toch zo op de unit, en af en toe is het relaxed voor gasten of als je zelf even anders op de oprit wil staan.
Eens. Ik heb nu een kabel van 5 meter genomen, maar heb toch een beetje spijt dat ik geen langere heb. Ik kan nu net niet de voorkant van de oprit bereiken. Tijdje een container op de oprit gehad en toen kon ik dus net niet de auto dwars ervoor zetten en alsnog laden. Ligt natuurlijk ook aan de lay-out van je oprit, maar wel goed om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:26
SirLct schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:00:
[...]

Deed ik net alsof ik alles weet van carbon van ali, kwam gisteren de dashboard trim binnen. Meuk. |:(
Op foto leek het op de andere betere stuffs die ik had gehaald (echt carbon laagje), maar nee dit is plastic met carbon hydrodip lijkt het. Niet van de slechtste (neppe) print, maar mooi is anders. Mede omdat ik de center console cover wel van echt carbon heb, zie je de verschil gelijk. Heb geen zin om met ali te gaan vechten voor hooguit 5 euro compensatie :+
Heb je de trim van in mijn link?
Had gehoopt dat dat toch van degelijke kwaliteit zou zijn.
Misschien dan maar zoeken naar een alternatief.
Heb je een linkje voor de middenconsole cover?
Slechtste geval ga ik langs bij een wrapper, het kost je wat maar dan is het direct goed gedaan.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

BigSmurf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:45:
[...]
Eens. Ik heb nu een kabel van 5 meter genomen, maar heb toch een beetje spijt dat ik geen langere heb. Ik kan nu net niet de voorkant van de oprit bereiken. Tijdje een container op de oprit gehad en toen kon ik dus net niet de auto dwars ervoor zetten en alsnog laden. Ligt natuurlijk ook aan de lay-out van je oprit, maar wel goed om over na te denken.
Wij hebben hier 3 laadkabels voor 2 elektrische auto's

4 Meter 3F/16A (De tesla kabel ivm 3 fase laden)
5 Meter 1F/32A (De MG kabel ivm alleen op 1 Fase kunnen laden maar wel 32A).
8 Meter 3F/32A (Kabel die mee gaat om reis in 1 van beide auto's als we weten dat we op bestemming willen/moeten laden). aangezien die andere kabels nog wel eens te kort willen zijn als je raar moet parkeren.

En ja die is 3F en 32A, zodat deze op beide auto's maximaal kan leveren indien nodig.
Wel een zwaar gedrocht, maar ben er zo blij mee, heeft mij al meerdere keren "gered"
Kan iedereen wel aanbevelen om een 8 meter kabel beschikbaar te hebben.
met 8 meter kan je ook mooi om de auto heen waardoor het niet meer uit maakt hoe je de auto parkeert als er aan de parkeerpaal een laadpaal grenst. vooral handig in 1 richtings straten. waarbij mijn laadpoort aan de straatkant eindigt aan de verkeerde kant van het laadvlak.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
@Smuggler Heb jij dan drie losse kabels? Want ik heb gewoon de "standaard" losse kabel van de Tesla die ik enkel gebruik bij laadpalen op straat, maar thuis heb ik dus een 5 meter vaste kabel aan de wallbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
izzet3838 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:49:
[...]

Heb je de trim van in mijn link?
Had gehoopt dat dat toch van degelijke kwaliteit zou zijn.
Misschien dan maar zoeken naar een alternatief.
Heb je een linkje voor de middenconsole cover?
Slechtste geval ga ik langs bij een wrapper, het kost je wat maar dan is het direct goed gedaan.
Nee had het al vorige maand besteld namelijk.
De middenconsole cover was echt een top ding, maar die staat dus niet meer op ali - waarschijnlijk omdat het too good was voor die prijs.
Heb nog wel de "momentopname" van bestelling, kan je deze link openen?
https://www.aliexpress.co...?orderId=3016913282961311

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb zo'n wall charger van Tesla aan de buitengevel gemonteerd. Weet precies waar de auto moet staan, 1 hand beweging kabel uit de houder en drukken en pluggen. Ideaal.

De menkens kabel wordt altijd vies op de grond, en bij het oprollen is het irritant. Daarom wallbox met kabel en houder - ideaal. Oh, en lader is alleen met mijn auto te koppelen; dus andere auto's kunnen niet laden op mijn oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

BigSmurf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:06:
@Smuggler Heb jij dan drie losse kabels? Want ik heb gewoon de "standaard" losse kabel van de Tesla die ik enkel gebruik bij laadpalen op straat, maar thuis heb ik dus een 5 meter vaste kabel aan de wallbox.
Ja ik heb alleen losse kabels, ik gebruik thuis ook losse kabels.
En ook daar gebruik ik soms die van 8 meter, bijvoorbeeld als ik de oprit wil vrij houden voor bezoek. en ik toch mijn auto wil laden, dan is die van 8 meter voldoende om naar de parkeerplek voor de deur te leggen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:26
SirLct schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:15:
[...]

Nee had het al vorige maand besteld namelijk.
De middenconsole cover was echt een top ding, maar die staat dus niet meer op ali - waarschijnlijk omdat het too good was voor die prijs.
Heb nog wel de "momentopname" van bestelling, kan je deze link openen?
https://www.aliexpress.co...?orderId=3016913282961311
Jammer, nu ik wil best wat extra betalen, hoe weet je of het echt carbon is?

https://a.aliexpress.com/_EzqNrXh
Er is hier 1 gebruiker die foto's heeft gedeeld en die zien er wel echt goed uit.

[ Voor 10% gewijzigd door izzet3838 op 27-09-2022 12:09 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
izzet3838 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:07:
[...]

Jammer, nu ik wil best wat extra betalen, hoe weet je of het echt carbon is?

https://a.aliexpress.com/_EzqNrXh
Er is hier 1 gebruiker die foto's heeft gedeeld en die zien er wel echt goed uit.
Vaak kan je pas zien op moment van aankomst helaas. Maar deze is ook geen echte, ook niet op de foto van de recensie. Je ziet dat het egaal pattern is, echte carbon zie je verschillen afhankelijk van de licht inval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10

ThaDude

Hang Loose

Krijg zojuist 2022.28.2 aangeboden.. Is dat nu met of zonder Tesla Vision? :?

Zoals ik het lees is het zonder toch? https://www.notateslaapp....e/2022.28.2/release-notes _/-\o_

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 15:36

CoolHead621

Enjoy every moment

ThaDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:26:

Zoals ik het lees is het zonder toch? https://www.notateslaapp....e/2022.28.2/release-notes _/-\o_
Yep Tesla Vision, Radar is uit

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 18:46
ThaDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:26:

Of je Tesla Vision hebt kan je zien onder de release notes van 2022.20 in de auto en pas na het installeren van 2022.24.

Zie notateslaap:
Editor's note: This feature applies only to select vehicles. It will also only show up under the 2022.20 release notes and not the 2022.24 release notes that are shown after installation of the update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10

ThaDude

Hang Loose

@raviculus @CoolHead621 hoopte even dat ik terug kon naar de goede oude tijd van de radar.. Helaas niet dus. Blijft Vision dan want heb hiervoor al Vision gekregen (helaas)

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

ThaDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:39:
@raviculus @CoolHead621 hoopte even dat ik terug kon naar de goede oude tijd van de radar.. Helaas niet dus. Blijft Vision dan want heb hiervoor al Vision gekregen (helaas)
2022.36 komt eraan, grote jump van 28, teslavision optimalisaties? wishful thinking I guess

https://www.notateslaapp....ion/2022.36/release-notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 18:46
Lagune schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:45:
[...]

2022.36 komt eraan, grote jump van 28, teslavision optimalisaties? wishful thinking I guess

Nieuwe energy app ziet er erg interessant uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 09:49
refused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:03:
Ik heb een normale aanhanger voor mijn model 3

Volgend weekend krijg ik een geremde aanhanger (lees: paardentrailer) van circa 800 kg leeg te leen. En ik zal er 200kg ongeveer in vervoeren.

Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Rwd geeft aan bij mijn tesla:

Aanhangwagen geremd 1000 kg

Dus met mijn logica kan en mag dit (net binnen de marges?)
Hangt geheel af van het max laadvermogen van de aanhanger.
Wat er op staat is hetgeen de auto aan moet kunnen volgens opgave fabrikant.
Dus als max laadvermogen (incl. de aanhangert zelf!) de 1000 kg overstijgen, mag-ie er NIET achter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26
Lagune schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:45:
[...]

Nee, 2022.28 was laat, ze slaan nu gewoon 1 releasenummer over zodat ze weer beter oplijnen met de weeknummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

pimk schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:14:
[...]

Hangt geheel af van het max laadvermogen van de aanhanger.
Wat er op staat is hetgeen de auto aan moet kunnen volgens opgave fabrikant.
Dus als max laadvermogen (incl. de aanhangert zelf!) de 1000 kg overstijgen, mag-ie er NIET achter...
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger
Dat mag wel, als je maar niet te zwaar laad.

Je hebt 2 dingen om rekening mee te houden.
Rijbewijs technisch:
Hier kijk je of je met de maximale gewichten mag rijden.

Rijbewijs B:
Aanhanger maximaal 750 kg
of
Auto + aanhanger op kenteken samen niet zwaarder dan 3500kg.

3000 + 750 mag.
3000 + 800 mag niet. (ook niet leeg)
2000 + 1400 mag.
2000 + 1600 mag niet (ook niet leeg)

Rijbewijs BE:
Aanhanger maximaal 3500 kg

3000 + 750 mag.
3000 + 800 mag
2000 + 1400 mag
2000 + 1600 mag

Daarna bouwtechnisch:
Hier kijk je of je auto de combinatie zoals deze is geladen mag trekken.

Je kijkt op je het kenteken bewijs hoeveel de auto mag trekken en hoeveel je maximale treingewicht mag zijn.
en daar ga je niet overheen.

Zijn beide antwoorden ja, dan mag je rijden.

[ Voor 25% gewijzigd door Smuggler op 27-09-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:27:
[...]

Weer een argument om te kiezen voor een vaste laadkabel :+
Vraag me al langer af waarom iemand ooit bedacht heeft om te kutten met losse kabels. Ik was zo belachelijk blij geweest met een stofzuiger achtige oplossing. Gewoon een kabel die netjes uitrolt uit de auto. Die gebruik je dan voor AC charging, en voor DC een apart stekkerpuntje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:58
Jeroenneman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:20:
[...]

Vraag me al langer af waarom iemand ooit bedacht heeft om te kutten met losse kabels. Ik was zo belachelijk blij geweest met een stofzuiger achtige oplossing. Gewoon een kabel die netjes uitrolt uit de auto. Die gebruik je dan voor AC charging, en voor DC een apart stekkerpuntje.
Misschien omdat die kabel nogal dik en zwaar is... en dan altijd gespannen hangt....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:09
[...]

Waarschijnlijk omdat een kabel vervangen dan veel meer impact heeft en een stuk meer kost dan werken met een losse kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:25:
[...]

Misschien omdat die kabel nogal dik en zwaar is... en dan altijd gespannen hangt....
Beter dan iedere keer dat gehannes met kabels uit de kofferbak bij een laadpaal. Daar moet iets beter te verzinnen voor zijn zou je zeggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:56
Jeroenneman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:43:
[...]

Beter dan iedere keer dat gehannes met kabels uit de kofferbak bij een laadpaal. Daar moet iets beter te verzinnen voor zijn zou je zeggen.
Wireless !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:56

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Jeroenneman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:43:
[...]

Kabel vast aan de laadpaal... Dat is wat ik thuis ga doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:22

Bever!

3

[...]

omdat niemand die kabel volledig gaat uitrollen en het een flinke spoel wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bever! schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:50:
[...]

omdat niemand die kabel volledig gaat uitrollen en het een flinke spoel wordt?
Spoeleffect is niet direct een probleem bij AC, wel de mogelijke warmteontwikkeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 11-06 19:29
Tommie12 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:50:
[...]

Kabel vast aan de laadpaal... Dat is wat ik thuis ga doen.
Dit dus, maar men/we gaat over het algemeen niet netjes met spullen om van de gemeenschap. Dus die kabels zullen dan binnen no-time gaar zijn en een extra reden voor storing vormen.

Ik ben in ieder geval blij met mijn laadpaal met vaste kabel op eigen terrein. Zonder die optie zou elektrisch rijden echt een stuk minder prettig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:12
Van de week ook de 2022.28 geinstalleerd en 2 zeer vervelende "updates" gevonden
- Autopilot kan nog maar tot 140km/h. Ik rijd veel in duitsland dus de 150km/h was erg prettig. De cruise control (TACC??) blijft nog wel werken tot 150km/h
- Bij gebruikt van cruise control of autopilot word automatisch ruiterwissen ingeschakeld. Je kan dan niet veranderen naar handmatig of uit. Rijd je zonder CC of AP dan kan je natuurlijk wel kiezen.

Daarbij lijkt het wel dat de auto ruitenwisser wel beter werkt. Met verschilllende weersomstandigheden gereden en hij deed het best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 18:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Michieas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:24:
Van de week ook de 2022.28 geinstalleerd en 2 zeer vervelende "updates" gevonden
- Autopilot kan nog maar tot 140km/h. Ik rijd veel in duitsland dus de 150km/h was erg prettig. De cruise control (TACC??) blijft nog wel werken tot 150km/h
- Bij gebruikt van cruise control of autopilot word automatisch ruiterwissen ingeschakeld. Je kan dan niet veranderen naar handmatig of uit. Rijd je zonder CC of AP dan kan je natuurlijk wel kiezen.

Daarbij lijkt het wel dat de auto ruitenwisser wel beter werkt. Met verschilllende weersomstandigheden gereden en hij deed het best goed.
Bovenstaande is al vrij uitgebreid besproken en consensus is dat het niet echt prettig is inderdaad. Er gebeuren nog twee dingen, die misschien nog niet opgevallen waren.
  • Automatisch groot licht wordt aangezet. Dit kan gelukkig wel uitgezet worden, maar moet elke keer bij autopilot activeren opnieuw uitgezet worden. Uitzetten is simpelst door linkerhendel 1x naar voren te bewegen.
  • Minimale volgafstand is altijd 2. Volgafstand 1 in combinatie met autopilot is niet meer mogelijk.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
MrScratch schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:33:
[...]

Bovenstaande is al vrij uitgebreid besproken en consensus is dat het niet echt prettig is inderdaad. Er gebeuren nog twee dingen, die misschien nog niet opgevallen waren.
  • Automatisch groot licht wordt aangezet. Dit kan gelukkig wel uitgezet worden, maar moet elke keer bij autopilot activeren opnieuw uitgezet worden. Uitzetten is simpelst door linkerhendel 1x naar voren te bewegen.
  • Minimale volgafstand is altijd 2. Volgafstand 1 in combinatie met autopilot is niet meer mogelijk.
Ik had nog gezocht op 2022.28 maar de reacties niet gezien.
Ik vond dat groot licht teken al vreemd maar het was me ngo neit opgevallen dat hij automatisch groot licht deed. Heb het zelf ooit gebruikt maar vond het helemaal niks.
Volgafstand heb ik altijd op 4 staan dus dat is voor mij geen probleem.
Vind het vooral jammer dat ik deze aanpassingen nergens terug heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Michieas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:52:
[...]

Ik had nog gezocht op 2022.28 maar de reacties niet gezien.
Ik vond dat groot licht teken al vreemd maar het was me ngo neit opgevallen dat hij automatisch groot licht deed. Heb het zelf ooit gebruikt maar vond het helemaal niks.
Volgafstand heb ik altijd op 4 staan dus dat is voor mij geen probleem.
Vind het vooral jammer dat ik deze aanpassingen nergens terug heb kunnen vinden.
het is een .20 update die niet bij alle auto's tegelijk is aangezet dus daar kan je hem ook vinden in de auto

"This feature applies only to select vehicles. It will also only show up under the 2022.20 release notes and not the 2022.24 release notes that are shown after installation of the update."

heeft iemand die alternate routes feature al, volgens mij ook zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Ik heb ook de alternatieve routes ja. Erg fijn want meestal weet ik het beter als de navigatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Smobbo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:15:
[...]

Dit dus, maar men/we gaat over het algemeen niet netjes met spullen om van de gemeenschap. Dus die kabels zullen dan binnen no-time gaar zijn en een extra reden voor storing vormen.
Is toch net hetzelfde als bij een tankpistool of bij een snellader?
Je kan bij een laadpaal ook de laadsessie pas echt stopzetten (blokkeergeld) als de stekker terug gehangen wordt.

Dat is wat makkelijker bij snelladers dan bij de trage paaltjes omdat de laadaansluitingen zowat overal kunnen zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Tommie12 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:17:
[...]

Is toch net hetzelfde als bij een tankpistool of bij een snellader?
Je kan bij een laadpaal ook de laadsessie pas echt stopzetten (blokkeergeld) als de stekker terug gehangen wordt.

Dat is wat makkelijker bij snelladers dan bij de trage paaltjes omdat de laadaansluitingen zowat overal kunnen zitten...
Het verschil zit hem er denk ik vooral in dat er bij tankstations camera’s hangen en bij de gewone laadpalen niet. Dus meer kans op vandalisme bij de laadpalen.
Ik hoop uiteraard dat ik te pessimistisch ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 11:15

Sjod

Ik ben goed luisterend

Nog meer mensen terugroepactie van de Carglass voor de door hun vervangen Panorama daken ?

Mijne is in juni vervangen. Kreeg vandaag een belletje dat ze hem voor de zekerheid willen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 22:55
Sjod schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:41:
Nog meer mensen terugroepactie van de Carglass voor de door hun vervangen Panorama daken ?

Mijne is in juni vervangen. Kreeg vandaag een belletje dat ze hem voor de zekerheid willen controleren.
De onze vorige week, ik ga er dan toch van uit dat het probleem van de terugroepactie ondertussen wel zal opgelost zijn?

Welk probleem was er eigenlijk?

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 11:15

Sjod

Ik ben goed luisterend

Houseofdreams schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:08:
[...]

De onze vorige week, ik ga er dan toch van uit dat het probleem van de terugroepactie ondertussen wel zal opgelost zijn?

Welk probleem was er eigenlijk?
Controle op lekkage en rijgeluiden. En ik vermoed dat ze ook bang zijn voor veiligheid.

Voor mijn gevoel zit die van mij er prima op. Geen klachten, maar ze willen de auto toch ophalen om hem te controleren.
Smobbo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:15:
[...]

Ik ben in ieder geval blij met mijn laadpaal met vaste kabel op eigen terrein. Zonder die optie zou elektrisch rijden echt een stuk minder prettig zijn!
Mwah... Ik heb zo'n laadpunt gebruikt toen ik een LEAF had die ik iedere dag moest opladen. Maar tegenwoordig met een bereik van 400+ km is het een wekelijkse aangelegenheid, dus dan valt het aankoppelen van de stekker wel mee.

• Smobbo
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:21:
[...]

Mwah... Ik heb zo'n laadpunt gebruikt toen ik een LEAF had die ik iedere dag moest opladen. Maar tegenwoordig met een bereik van 400+ km is het een wekelijkse aangelegenheid, dus dan valt het aankoppelen van de stekker wel mee.
Het is natuurlijk erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik heb nu een project waarbij m’n woonwerk ritje 170km per dag is. Met een SR+ betekent dat dus elke dag laden (of om de dag als ik ook op werk zou laden), dan merk ik wel dat de thuislaadpaal fijn is (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Smobbo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:15:
[...]

Het is natuurlijk erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik heb nu een project waarbij m’n woonwerk ritje 170km per dag is. Met een SR+ betekent dat dus elke dag laden (of om de dag als ik ook op werk zou laden), dan merk ik wel dat de thuislaadpaal fijn is (y)
Ik snap 'em. En ik besef me ook dat bij de LFP modellen wordt aangeraden de batterij zoveel mogelijk (regelmatig) tot 100% te laden. Dan is het zeker handig om alleen maar de stekker in te hoeven pluggen.

Voor mij alleen geen bezwaar om dan ook de stekker in het laadpunt te pluggen. 😉

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 13:35
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:22:
[...]

Ik snap 'em. En ik besef me ook dat bij de LFP modellen wordt aangeraden de batterij zoveel mogelijk (regelmatig) tot 100% te laden. Dan is het zeker handig om alleen maar de stekker in te hoeven pluggen.

Voor mij alleen geen bezwaar om dan ook de stekker in het laadpunt te pluggen. 😉
En als ie dan vol is, verplaats je dan je auto naar een parkeerplek? Ik heb begrepen dat je (als het betreffende bord er bij staat) je alleen mag laden op zo'n plek. Dus als ie vol is, moet je je auto verplaatsen. Hier in de buurt zie ik vaak dat als men thuis komt, de auto aan de paal zet en dan s avonds weer verplaatst als ie vol is (althans, ik gok dat ie vol is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

ignatius schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:15:
[...]

En als ie dan vol is, verplaats je dan je auto naar een parkeerplek? Ik heb begrepen dat je (als het betreffende bord er bij staat) je alleen mag laden op zo'n plek. Dus als ie vol is, moet je je auto verplaatsen. Hier in de buurt zie ik vaak dat als men thuis komt, de auto aan de paal zet en dan s avonds weer verplaatst als ie vol is (althans, ik gok dat ie vol is)
zeker, laadpaal etiquette
de meeste klevers die ik tegenkom zijn trouwens PHEV

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 09:52

Phntm

Tlingelingeling

Lagune schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:58:
[...]

zeker, laadpaal etiquette
de meeste klevers die ik tegenkom zijn trouwens PHEV
Zelfde hier, het zijn vooral de PHEVs. Maar in mijn buurt zijn er meer EVs bijgekomen en we hebben maar 2 laadpalen die we kunnen delen met elkaar. Valt op dat de PHEVs eigenaren toch enige menselijkheid hebben en na het opladen gelijk ruimte maken voor de volgende. Jammer dat PHEVs vaak maar met 3.7kw kunnen laden ipv 11 kW zoals de meeste EVs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vanochtend 2022.28.2 binnengekregen, helaas is de "Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen" niet aangepast tov de laatste update.
Verschrikkelijk deze nieuwe triggerhappy waardes die gebruikt worden. En vervolgens is die troep ook niet eens permanent uit te zetten.
Niet blij met deze troep :/

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Phntm schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:00:
[...]

Zelfde hier, het zijn vooral de PHEVs. Maar in mijn buurt zijn er meer EVs bijgekomen en we hebben maar 2 laadpalen die we kunnen delen met elkaar. Valt op dat de PHEVs eigenaren toch enige menselijkheid hebben en na het opladen gelijk ruimte maken voor de volgende. Jammer dat PHEVs vaak maar met 3.7kw kunnen laden ipv 11 kW zoals de meeste EVs.
Als de batterij maar 7-10 kWh groot is, dan is laden met 11kW nogal belastend voor een batterij (1C laden).
Dat is de belangrijkste reden...

• BigSmurf
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:01:
Vanochtend 2022.28.2 binnengekregen, helaas is de "Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen" niet aangepast tov de laatste update.
Verschrikkelijk deze nieuwe triggerhappy waardes die gebruikt worden. En vervolgens is die troep ook niet eens permanent uit te zetten.
Goed om te weten. Is de automatisch grootlicht bij gebruik van de AP in deze versie ook nog steeds aanwezig?

• Myrdhin
Koffie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:01:
Heb je al eens opnieuw een calibratie van de camera's gedaan? Mogelijk dat dat het verhelpt. Het probleem zit namelijk niet alleen daarin maar ook dat ie sneller afremt voor tegemoetkomend verkeer terwijl er ruimte genoeg is.

Edit: als nu Tesla Vision wordt gebruikt is er ook een grote kans dat de beelden nu eerst worden samengevoegd en daarna door het neural net heen gaan. Eerder werd elke camera los verwerkt. Mogelijk dat het samenvoegen zorgt voor een ander beeld waardoor de eerdere calibratie niet meer correct is.

Je zou dan overigens wel verwachten dat Tesla zelf na een update een calibratie forceert.

[ Voor 33% gewijzigd door Myrdhin op 28-09-2022 10:01 ]

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:03
Kan er iemand verklaren waarom zwart in China de standaard optie is en hier wit?
Ik dacht dat dit afhing van welke kleur verf op dat moment het goedkoopste was.
Maar onze auto's komen ook grotendeels uit China, dus dan klopt dat niet meer.

• Myrdhin
this schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:03:
Kan er iemand verklaren waarom zwart in China de standaard optie is en hier wit?
Ik dacht dat dit afhing van welke kleur verf op dat moment het goedkoopste was.
Maar onze auto's komen ook grotendeels uit China, dus dan klopt dat niet meer.
Zal wel met de markt te maken hebben. In het verleden was zwart hier ook een standaard kleur en hebben ze dat aangepast naar wit.

• Caelorum
Myrdhin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:58:
[...]
Mogelijk dat het samenvoegen zorgt voor een ander beeld waardoor de eerdere calibratie niet meer correct is[...]
De calibratie zal zijn voor de stand van de camera's en vervorming van de lens zijn (chip zou al bekend moeten zijn, en lens grofweg ook overigens). Die verandert natuurlijk niet door een software update, dus ik verwacht dan eerder dat de calibratie sowieso al niet goed was, maar pas nu door samenvoegen van de beelden, problemen oplevert.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 28-09-2022 10:08 ]

• Myrdhin
Caelorum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:08:
[...]

De calibratie zal zijn voor de stand van de camera's. Die verandert natuurlijk niet door een software update, dus ik verwacht dan eerder dat de calibratie sowieso al niet goed was, maar pas nu door samenvoegen van de beelden, problemen oplevert.
De beelden worden eerst genormaliseerd (i.e. groothoek effecten eruit gehaald) en daarna samengevoegd. Als dat proces iets is gewijzigd om ervoor te zorgen dat de beelden beter samengevoegd kunnen worden, zal je een ander beeld krijgen dan waar voorheen de calibratie op gedaan werd. Niet alleen de stand van de camera's maar ook hoe beelden samengevoegd worden zal van invloed zijn.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BigSmurf schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:47:
[...]
Goed om te weten. Is de automatisch grootlicht bij gebruik van de AP in deze versie ook nog steeds aanwezig?
Nog niet getest.
Myrdhin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:58:
[...]

Heb je al eens opnieuw een calibratie van de camera's gedaan? Mogelijk dat dat het verhelpt. Het probleem zit namelijk niet alleen daarin maar ook dat ie sneller afremt voor tegemoetkomend verkeer terwijl er ruimte genoeg is.

Edit: als nu Tesla Vision wordt gebruikt is er ook een grote kans dat de beelden nu eerst worden samengevoegd en daarna door het neural net heen gaan. Eerder werd elke camera los verwerkt. Mogelijk dat het samenvoegen zorgt voor een ander beeld waardoor de eerdere calibratie niet meer correct is.

Je zou dan overigens wel verwachten dat Tesla zelf na een update een calibratie forceert.
Vraag me af of het calibratie is. Het is gewoon duidelijk zichtbaar dat de auto nu veel eerder dan voorheen als een debiel tekeer gaat wanneer je in de buurt van een streep komt. Prima als men dit soort overprotected Amerikaanse zooi erin flikkert, maar geef dan de optie om zoiets uit te zetten.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

• Caelorum
Myrdhin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:10:
[...]

De beelden worden eerst genormaliseerd (i.e. groothoek effecten eruit gehaald) [...] Niet alleen de stand van de camera's maar ook hoe beelden samengevoegd worden zal van invloed zijn.
Zolang de format van de output na normalisatie niet is verandert zie ik niet hoe dat zo kan zijn. De ruwe beelden zitten vol met vervorming van de chip, lens en soms het glas waar het nog doorheen moet kijken. Dat zou (theoretisch) een eenmalige calibratie moeten zijn om een "genormaliseerd" beeld te krijgen. Ik ga er in ieder geval vanuit dat Tesla pas na normalisatie de beelden samenvoegt, want ik zie niet in hoe je dat fatsoenlijk andersom doet.
En als ze inderdaad die redelijk standaard aanpak gebruiken, dan zullen ze de inputformat voor het samenvoegen ofwel hetzelfde moeten hebben gelaten, waarbij het dus niet uitmaakt via welk proces die vervorming eruit is gehaald, ofwel de calibratie opnieuw moeten hebben gedaan, omdat anders het hele samenvoegen stuk niet meer werkt.

Ik heb het overigens ook wel eens moeten doen, toen ik beelden en andere data van 6 kinect sensoren moest samenvoegen om een 3d cloud te krijgen. Dat proces van samenvoegen is high-level redelijk standaard, maar niet triviaal :)

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 28-09-2022 10:21 ]

• Myrdhin
Caelorum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:19:
[...]

Zolang de format van de output na normalisatie niet is verandert zie ik niet hoe dat zo kan zijn.
Mooi dat je precies mijn zin die dat aangeeft ertussenuit laat in je quote en dat in je uitleg compleet achterwege laat:
"Als dat proces iets is gewijzigd om ervoor te zorgen dat de beelden beter samengevoegd kunnen worden, zal je een ander beeld krijgen dan waar voorheen de calibratie op gedaan werd."

• Myrdhin
Koffie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:13:
[...]

Vraag me af of het calibratie is. Het is gewoon duidelijk zichtbaar dat de auto nu veel eerder dan voorheen als een debiel tekeer gaat wanneer je in de buurt van een streep komt. Prima als men dit soort overprotected Amerikaanse zooi erin flikkert, maar geef dan de optie om zoiets uit te zetten.
De enige manier om daar achter te komen is een keer die calibratie doen en kijken of het daarna beter werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanZwo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 12:11
Gisteren heb ik mijn Model YLR in ontvangst mogen nemen 8) Heel content mee!

Ik heb een vraag betreft laden. Ik heb thuis een Wall Connector, dus ik kan thuis laden alleen wil ik dat niet perse. Ik kan namelijk op het werk gratis laden, dus dat ga ik zoveel mogelijk doen. Ik wil echter thuis wel de auto ingeplugd laten. Maar zodra ik dat doe heb ik volgens mij 2 opties:
- het wordt direct gestart
- of gepland laden

Ik wil eigenlijk geen van beide. Ik wil gewoon alleen inpluggen en dat er dan niets gebeurt. Bestaat die optie ook?

Overigens geen ramp, anders knutsel ik wel een automation in elkaar in Home Assistant om het laden automatisch te laten stoppen zodra ik inplug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
HanZwo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:36:

Ik heb een vraag betreft laden. Ik heb thuis een Wall Connector, dus ik kan thuis laden alleen wil ik dat niet perse. Ik kan namelijk op het werk gratis laden, dus dat ga ik zoveel mogelijk doen. Ik wil echter thuis wel de auto ingeplugd laten. Maar zodra ik dat doe heb ik volgens mij 2 opties:
- of gepland laden

Ik wil eigenlijk geen van beide. Ik wil gewoon alleen inpluggen en dat er dan niets gebeurt. Bestaat die optie ook?

Overigens geen ramp, anders knutsel ik wel een automation in elkaar in Home Assistant om het laden automatisch te laten stoppen zodra ik inplug.
Ik ken nog een makkelijkere oplossing om NIET te laden... gewoon NIET inpluggen. Je wil toch dat er niks gebeurt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

- of gepland laden

Gekke vraag misschien maar waarom wil je hem inpluggen als je niet wilt laden.. ? :? Je kunt anders het gewenste percentage heel laag zetten. Via de API kun je volgens mij lager gaan dan in de app.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Wolly
  • Niet online

- of gepland laden

Geen idee waarom je dan zou inpluggen maar goed, waarschijnlijk om je laadplek bezet te houden?

Je kan het laadpercentage lager zetten dan de actuele lading.

• Caelorum
Myrdhin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:26:
[...]

Mooi dat je precies mijn zin die dat aangeeft ertussenuit laat in je quote en dat in je uitleg compleet achterwege laat:
"Als dat proces iets is gewijzigd om ervoor te zorgen dat de beelden beter samengevoegd kunnen worden, zal je een ander beeld krijgen dan waar voorheen de calibratie op gedaan werd."
Ja, en als je leest wat ik zeg... Als het format gewijzigd is, moeten ze wel een herkalibratie triggeren voor iedereen anders krijg je nooit een fatsoenlijk resultaat, en als het niet gewijzigd is, dan heeft een herkalibratie geen zin, want wat ga je dan herkalibreren, immers veranderen de fysieke eigenschappen van de auto toch niet met een update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanZwo
Sowieso is het mijn eigen oprit. Betreft inpluggen...: aldus Tesla is het belangrijk dat je ondanks dat je niet laad de auto zoveel mogelijk ingeplugd laat.

• HanZwo
Inspired schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:45:
[...]

Gekke vraag misschien maar waarom wil je hem inpluggen als je niet wilt laden.. ? :? Je kunt anders het gewenste percentage heel laag zetten. Via de API kun je volgens mij lager gaan dan in de app.
Gewenste percentage laag is idd ook een oplossing. Dat onthoudt ie natuurlijk op deze locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HanZwo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:58:
Sowieso is het mijn eigen oprit. Betreft inpluggen...: aldus Tesla is het belangrijk dat je ondanks dat je niet laad de auto zoveel mogelijk ingeplugd laat.
Dat is redelijk nutteloos. Als je verder niet wil preheaten via de paal/laden dan heeft het nul zin. Dan zou ik hem niet aansluiten en lekker op de zaak laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Myrdhin
Caelorum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:51:
[...]

Ja, en als je leest wat ik zeg... Als het format gewijzigd is, moeten ze wel een herkalibratie triggeren voor iedereen anders krijg je nooit een fatsoenlijk resultaat, en als het niet gewijzigd is, dan heeft een herkalibratie geen zin, want wat ga je dan herkalibreren, immers veranderen de fysieke eigenschappen van de auto toch niet met een update?
Sorry maar je herhaalt precies wat ik al gezegd had. Als een hercalibratie nodig is had Tesla dat met de update moeten forceren. Echter gezien dat ze wel vaker dingen vergeten kan het geen kwaad om zelf die calibratie opnieuw te doen en te testen of het daarna verbeterd. Niemand weet exact wat ze in de nieuwe firmware allemaal doen, we kunnen helaas alleen maar gissen en proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 18:51
Dit inpluggen vanuit Tesla is bedoelt als constant 'geladen' hebben, tot X procent want dat is goed voor je accu/auto.. Niet voor de sier ;-)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens mij is de gedachte dat de auto altijd klaar is voor gebruik en niet te lang op laag voltage staat. Je kan namelijk prima een Tesla 3-4 weken op lang parkeren bij Schiphol kwijt zo lang je maar niet de app opent of met API er tegenaan praat en natuurlijk met een fatsoenlijke capaciteit weg zetten (70-80%).

Als ze echt zouden willen dat je zoveel mogelijk inplugt zonder te laden dan moeten ze heel snel de V2G software van de Powerwall poorten naar de auto’s en eigen laders.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 28-09-2022 11:32 ]

• Caelorum
Myrdhin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:29:
[...]

Sorry maar je herhaalt precies wat ik al gezegd had. [...]
Nee, dat zeg ik dus niet, maar het is duidelijk dat ik het niet goed kan overbrengen dus ik geef het op :)

• Darker
Sinds kort ervaar ik met onze MYLR 2022 een vibratie in het 'gas'pedaal, in het bijzonder op klinkerwegen, lage snelheid, waarbij het gevoel/geluid te vergelijken is met een ICE motor die bijna afslaat..

Je kunt het voelen én horen. Echter op gewone geasfalteerde wegen hoor of voel ik niets..

- 20" induction op Michelin banden, bandenspanning is in orde, 2,9 bar rondom
- het heeft niet te maken met safety features
- internet maakt mij niet wijzer..

Zijn er toevallig meer mensen die dit herkennen?

[ Voor 10% gewijzigd door Darker op 28-09-2022 12:44 ]

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Dus een vibratie alleen als je accelereert? Ook als je hard regeneratief remt?
Of voelt het het via het gaspedaal ook zonder dat je gas geeft?

• Darker
_eLMo_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:44:
Dus een vibratie alleen als je accelereert? Ook als je hard regeneratief remt?
Of voelt het het via het gaspedaal ook zonder dat je gas geeft?
Ook zonder gas te geven, maar wel via het pedaal idd..

Het betreft iig geen roest op de remmen die vrijkomt bij een keer hard remmen/regeneratief remmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Darker schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:41:
Sinds kort ervaar ik met onze MYLR 2022 een vibratie in het 'gas'pedaal, in het bijzonder op klinkerwegen, lage snelheid, waarbij het gevoel/geluid te vergelijken is met een ICE motor die bijna afslaat..

Je kunt het voelen én horen. Echter op gewone geasfalteerde wegen hoor of voel ik niets..

- 20" induction op Michelin banden, bandenspanning is in orde, 2,9 bar rondom
- het heeft niet te maken met safety features
- internet maakt mij niet wijzer..

Zijn er toevallig meer mensen die dit herkennen?
Banden met 'zaagtand' slijtage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darker
Tommie12 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:47:
[...]

Banden met 'zaagtand' slijtage?
Das een goeie.. dat moet ik eens bekijken! Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Darker schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:51:
[...]

Das een goeie.. dat moet ik eens bekijken! Thx!
Gewoon met je hand over de band gaan in rijrichting en tegen de rijrichting, dan voel je dat makkelijker ook als je niks kan zien.

Komt voor bij voertuigen die "nogal sportief" gebruikt worden, door harde acceleratie en lang en hard remmen van hoge snelheid.

Kijk ook speling van de wielen en ophanging na (eventueel eens een wiel opkrikken).

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 09:49
Smuggler schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:17:
[...]

https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger
Dat mag wel, als je maar niet te zwaar laad.

Je hebt 2 dingen om rekening mee te houden.
Rijbewijs technisch:
Hier kijk je of je met de maximale gewichten mag rijden.

Rijbewijs B:
Aanhanger maximaal 750 kg
of
Auto + aanhanger op kenteken samen niet zwaarder dan 3500kg.

3000 + 750 mag.
3000 + 800 mag niet. (ook niet leeg)
2000 + 1400 mag.
2000 + 1600 mag niet (ook niet leeg)

Rijbewijs BE:
Aanhanger maximaal 3500 kg

3000 + 750 mag.
3000 + 800 mag
2000 + 1400 mag
2000 + 1600 mag

Daarna bouwtechnisch:
Hier kijk je of je auto de combinatie zoals deze is geladen mag trekken.

Je kijkt op je het kenteken bewijs hoeveel de auto mag trekken en hoeveel je maximale treingewicht mag zijn.
en daar ga je niet overheen.

Zijn beide antwoorden ja, dan mag je rijden.
Nope. de popo gaat 'm niet wegen elke keer als ze iemand staande houden. Ze kijken op de paieren of 't mag of niet. Jouw ANWB-citaat gaat over het al dan niet overstijgen van 3500 kg van het samenstel IMHO.
Wegen doen ze als ze het vermoeden hebben dat het maximaal laadvermogen van de aanhanger wordt overschreden.
Praktijkvoorbeeld is bijvoorbeeld een paardentrailer; leeg zal het ongetwijfeld minder dan 1000 kg zijn, terwijl 2 paarden samen al meer dan 1000 kg wegen en dan mag het dus weer niet.
Kortom, als het op papier mag, dan mag het.

Vergelijkbaar geval is het verplichte net over een open aanhanger; als er iets in ligt MOET het er op.
En zo'n net houdt echt geen los zand tegen, toch moet het.

Men wil eenvoudig en snel kunnen controleren, niets meer en niets minder. En op zich lijkt me dat ook heel logisch

Op de BOVAG site vind je onderstaande tekst:
Hoe weet je wat je auto mag trekken?
In de kentekengegevens van je auto kun je het maximale trekgewicht vinden. Een aanhanger of caravan mag dat gewicht niet overschrijden. Het kan zijn dat het maximale gewicht van de aanhanger hoger is, maar ook in dat geval is het maximale trekgewicht van de auto bepalend. Je kunt deze gegevens ook vinden als je je kenteken voert op de website van de RDW.

Afbeeldingslocatie: https://www.viabovag.nl/blog/hoeveel-gewicht-mag-mijn-auto-trekken-7tcxiq4cSUXBUqov4UIfMG

[ Voor 15% gewijzigd door pimk op 28-09-2022 13:31 ]

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 15:49
Ook hier een inmiddels veelgehoorde klacht over AP: ik heb het idee dat er sinds .28 een update van een paar jaar terug is ofzo. Hij geeft hortend en stoten 'gas' bij filerijden, opeens veel meer phantom breaking, en als klap op de vuurpijl automatisch grootlicht, wat nóóit goed werkt. Ik verblindde er afgelopen weekend 4 tegenliggers mee. Levensgevaarlijk.

Ik kan dat niet goed uit de vorige reacties halen, maar ligt dit misschien aan het 'camera-only' softwaredingetje? Ik vond dat ie rond versie 16 of 24 wel echt goed ging met AP vooral. What happened?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Elke keer bij verkeerd gebruik van automatisch groot licht "report problem". Eens kijken hoe gek ze daar van worden.

Signatures zijn voor boomers.

• jaip
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:24
gustaveau schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:55:
[...]

Je zou ook zoals ikzelf geluk kunnen hebben met een model dat gratis op kan laden... Ik heb inmiddels een keer of 20 aan een tesla snellader gehangen middels mijn tesla account die aan mijn persoonlijk creditcard is gekoppeld, maar nog nooit een rekening gezien.
Vind het allemaal heel vreemd, want het is een M3 SR van dec '21. Maar goed, ben er wel blij mee natuurlijk!
Dat verhaal heb ik ook gehoord van collega. Weet niet exact zijn leverdatum maar vermoed ook een 2021 model, de rest exact hetzelfde scenario... Hmmm
Maar die geluk heb je zelden dus daar rekenen we niet op 😅
Pagina: 1 ... 360 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: