11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Je kunt functies op de knoppen zetten.izzet3838 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:10:
[...]
Heb ff gegoogled, waar dienen die juist voor?
Ikzelf zou regen up en regen down achter het stuur willen. En een extra "waarschuwingslichten knop".
Op youtube heeft FrugalTeslaGuy een aardige review met enkele opties.
[EDIT]
Ook heeft de app de mogelijkheid om snelheid en andere functies op je telefoon te laten zien, dus komt er achter het stuur een telefoonhouder.

[ Voor 14% gewijzigd door TNJ op 23-09-2022 18:25 ]
Had nog niet van de Eddi gehoord, ik weet niet of dit bij mij gaat werken. Momenteel verwarmen we met de airco en staat de vloerverwarming uit. Misschien als we eindelijk een installateur kunnen vinden voor een warmtepomp.TNJ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:06:
[...]
Met zonnepanelen kun je bij de Zappi ook de Eddi koppelen.
[...]
Niet nodig, maar wordt wel geadviseerd. Will je je eigen muziekarchief erop zetten, maak je naast een folder TeslaCam ook een folder TeslaMusic
[...]
Ik heb zelf de S3XY buttons al, maar moet nog op mijn MYP wachten.
Al sterk in de overweging is een vervanging van de achteruitkijkspiegel door een camera/scherm optie.
https://tweakers.net/g/fo...lling-EV-update-10-19.jpg
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Die klopt sowieso niet, want dit jaar is de drempel al €35.000.Oekol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:50:
Klopt deze tabel? Dan zou het niet uitmaken of de MY dit jaar of volgend jaar geleverd wordt.
https://tweakers.net/g/fo...lling-EV-update-10-19.jpg
https://www.belastingdien...er-wat-is-mijn-bijtelling
Volgend jaar 30k drempel is de voorspelling.
https://www.autovanmorgen...-is-de-bijtelling-in-2023
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Vond het al raar. Deze tabel staat in de TS van de leaseauto topic. 5000 euro verschil x 6% / 12 maanden = 25 euro per maand duurder of bereken je dat niet zo als je 'm dit jaar besteld of volgend jaar?_eLMo_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:03:
[...]
Die klopt sowieso niet, want dit jaar is de drempel al €35.000.
https://www.belastingdien...er-wat-is-mijn-bijtelling
Volgend jaar 30k drempel is de voorspelling.
https://www.autovanmorgen...-is-de-bijtelling-in-2023
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Bruto ja. Netto dus een 13 EUR oid.Oekol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:09:
[...]
Vond het al raar. Deze tabel staat in de TS van de leaseauto topic. 5000 euro verschil x 6% / 12 maanden = 25 euro per maand duurder of bereken je dat niet zo als je 'm dit jaar besteld of volgend jaar?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb nog altijd een zwarte LR in de configuratie staan voor € 64.605. Helaas eentje zonder trekhaak, maar als ik die configuratie nu maak kom ik op € 69.695 uit._eLMo_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:14:
[...]
Ohja? Tesla specificeert duidelijk dat de prijs van het voertuig de prijs is van de configuratie ten tijde van bestelling.
[Afbeelding]
Signatures zijn voor boomers.
De rwd standard range weegt 1909kg de awd long range weegt 1979kg dat is slechts 70kg minder. De tweede motor die de standard range niet heeft, weegt ook iets, dus voor mijn gevoel is de accucapaciteit niet heel veel minder dan van een awd long range.
Tesla geeft geen officiële cijfers, de verwachting is dat het rond de 60 kwh is.Ferdinand1968 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:42:
Weet iemand hoe groot de accu is van de Model Y standard range? De verkoper geeft aan 50kWh, maar dat lijkt mij wel heel weinig om een wltp van 455km te halen. Andere fabrikanten zijn daar glashelder in, weet iemand waarom Tesla dat geheim wil houden?
De rwd standard range weegt 1909kg de awd long range weegt 1979kg dat is slechts 70kg minder. De tweede motor die de standard range niet heeft, weegt ook iets, dus voor mijn gevoel is de accucapaciteit niet heel veel minder dan van een awd long range.
Dit laat nogmaals zien dat Tesla's extreem efficiënt zijn.
Het verbruik van een MY rwd is vergelijkbaar met dat van een cupra born die ook nog eens minder vermogen heeft.
https://ev-database.org/car/1516/CUPRA-Born-150-kW---58-kWh
https://ev-database.nl/auto/1743/Tesla-Model-Y
[ Voor 17% gewijzigd door izzet3838 op 24-09-2022 09:51 ]
Omdat het irrelevant is. Tesla’s doen het over het algemeen beter op de gestandaardiseerde testen en je geeft zelf al aan dat 50 kWh wel erg weinig is voor 455 km. Andere merken hebben daar inderdaad grotere accu’s voor nodig want “meer = beter”. Je ziet de meeste fabrikanten ook de bruto capaciteit van de accu noemen terwijl alleen Kia en Hyundai daadwerkelijk de netto capaciteit communiceren.Ferdinand1968 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:42:
Weet iemand hoe groot de accu is van de Model Y standard range? De verkoper geeft aan 50kWh, maar dat lijkt mij wel heel weinig om een wltp van 455km te halen. Andere fabrikanten zijn daar glashelder in, weet iemand waarom Tesla dat geheim wil houden?
Echter uiteindelijk is precies voor al deze verwarring in cijfers de gestandaardiseerde test bedacht. Zowel range als laden dien je uit te drukken in kilometers, niet kilowatt. Uiteindelijk koop je een auto om kilometers af te leggen.
Edit:
De SR Tesla’s maken gebruik van LFP batterij die minder kWh per kg kan opnemen. Hierdoor is de auto niet veel lichter. Voordeel van deze batterij is wel dat die extreem veilig is en niet uit zichzelf kan ontbranden. Ook kan je probleemloos dagelijks tot 100% laden waardoor je dagelijks range nauwelijks scheelt met de LR die je alleen bij lange ritten boven de 90% dient te laden.
[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 24-09-2022 09:54 ]
Ik vind het eerlijk gezegd niet altijd irrelevant. Als je de nominale capaciteit weet kun je zelf ook wat makkelijker rekenen als een soort sanity check op het bereik in de GOM.Deveon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:51:
[...]
Omdat het irrelevant is. Tesla’s doen het over het algemeen beter op de gestandaardiseerde testen en je geeft zelf al aan dat 50 kWh wel erg weinig is voor 455 km. Andere merken hebben daar inderdaad grotere accu’s voor nodig want “meer = beter”. Je ziet de meeste fabrikanten ook de bruto capaciteit van de accu noemen terwijl alleen Kia en Hyundai daadwerkelijk de netto capaciteit communiceren.
Echter uiteindelijk is precies voor al deze verwarring in cijfers de gestandaardiseerde test bedacht. Zowel range als laden dien je uit te drukken in kilometers, niet kilowatt. Uiteindelijk koop je een auto om kilometers af te leggen.
Edit:
De SR Tesla’s maken gebruik van LFP batterij die minder kWh per kg kan opnemen. Hierdoor is de auto niet veel lichter. Voordeel van deze batterij is wel dat die extreem veilig is en niet uit zichzelf kan ontbranden. Ook kan je probleemloos dagelijks tot 100% laden waardoor je dagelijks range nauwelijks scheelt met de LR die je alleen bij lange ritten boven de 90% dient te laden.
Het zou goed zijn als fabrikanten verplicht worden om in elk geval de verbruikscijfers uit de verplichte testen te publiceren. Dan heb je in elk geval een referentie om je actuele verbruik aan af te meten.
Daarnaast is het bereik, en dus ook de batterij capaciteit, een van de belangrijkste factoren bij de aanschaf van een EV.
Dat gezegd hebbende, de capaciteit van de RWD is zeer waarschijnlijk 60 kWh zoals het ook is getest bij de M3 SR+ met LFP batterijen. Dus daar ga ik wel vanuit.
Dat komt neer op een referentieverbruik van 132 Wh/km, wat erg ambitieus is. Bijv. met de Ioniq 5 kan ik 132 Wh/km halen door te hypermilen. Het referentieverbruik is volgens mij 161 Wh/km in mijn uitvoering, dus het kan 18% lager. Of dat bij de MY nog lukt zie ik als een uitdaging... Dat zou dan op 108 Wh/km uit moeten komen...
Het zou dus goed zijn om voor dit soort vergelijkingen in elk geval de fabriekscijfers te hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 24-09-2022 10:36 ]
Beschrijf je nu niet precies de WLTP test?bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:31:
[...]
Ik vind het eerlijk gezegd niet altijd irrelevant. Als je de nominale capaciteit weet kun je zelf ook wat makkelijker rekenen als een soort sanity check op het bereik in de GOM.
Het zou goed zijn als fabrikanten verplicht worden om in elk geval de verbruikscijfers uit de verplichte testen te publiceren. Dan heb je in elk geval een referentie om je actuele verbruik aan af te meten.
Daarnaast is het bereik, en dus ook de batterij capaciteit, een van de belangrijkste factoren bij de aanschaf van een EV.
Dat gezegd hebbende, de capaciteit van de RWD is zeer waarschijnlijk 60 kWh zoals het ook is getest bij de M3 SR+ met LFP batterijen. Dus daar ga ik wel vanuit.
Dat komt neer op een referentieverbruik van 132 Wh/km, wat erg ambitieus is. Bijv. met de Ioniq 5 kan ik 132 Wh/km halen door te hypermilen. Het referentieverbruik is volgens mij 161 Wh/km in mijn uitvoering, dus het kan 18% lager. Of dat bij de MY nog lukt zie ik als een uitdaging... Dat zou dan op 108 Wh/km uit moeten komen...
Het zou dus goed zijn om voor dit soort vergelijkingen in elk geval de fabriekscijfers te hebben.
Een Ioniq 5 is gewoon niet zo efficiënt. Jammer, want de Kona was een zuinigheidswonder voor een midi-SUV.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
60 kWh is ook wat je ziet in laadvideo's op youtube voor de LFP battery.izzet3838 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:47:
[...]
Tesla geeft geen officiële cijfers, de verwachting is dat het rond de 60 kwh is.
De 4680 battery zou rond de 67,8 kWh zitten, en dat wordt volgens mij ook nog standard range genoemd. Voor de 4680 battery wordt nu 828 cells van 82 Wh voorspeld.
LFP: YouTube: Supercharging a Model Y RWD
4680: YouTube: 2022 Tesla Y Standard Range Giga Texas(4680 Battery) 200 Mile Range...
Signatures zijn voor boomers.
132Wh met een MY lijkt me anders wel erg ambitieus. Je zult het vast ooit halen maar ik ken genoeg M3 rijders die dat al niet voor elkaar krijgen en een MY is minder zuinig.Jeroenneman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:53:
[...]
Beschrijf je nu niet precies de WLTP test?
Een Ioniq 5 is gewoon niet zo efficiënt. Jammer, want de Kona was een zuinigheidswonder voor een midi-SUV.
De 3 uit 2021 is ook efficiënter dan de 3 uit 2019. Het is best mogelijk dat het verschil daarvan gelijk is aan de ‘22 Y en ’22 3.JTHZZ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:19:
[...]
132Wh met een MY lijkt me anders wel erg ambitieus. Je zult het vast ooit halen maar ik ken genoeg M3 rijders die dat al niet voor elkaar krijgen en een MY is minder zuinig.
Prijs is de belangrijkste factor. Er zijn maar weinig mensen die een auto kiezen zonder budget in overweging te nemen. Daarom rijd ik ook geen Tesla meer maar wel een eGolf.bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:31:
[...]
De trekhaak is afneembaar, komt in een opbergtas. USB stick zit er tegenwoordig bij.whipcheck schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:01:
Net ingelogd bij tesla site en zie dat de aflever datum iets specifieker is geworden: Estimated Delivery: November 06 - December 1, dit was November-January,
Nou moet ik nog een aantal dingen regelen:Ik las dat de trekhaak niet wegklapbaar is, kan iemand dit bevestigen? Zou ik erg jammer vinden.
- Huidige auto verkopen.
- Betaling
- Laadpaal bestellen en installeren (twijfel tussen Zappi 2.1 en Wallbox Pulsar Plus).
- SSD kopen voor Sentry mode?
- Aftermarket velgen met winterbanden (optioneel)
Hoedenplank wordt waarschijnlijk wel mee geleverd?
Kan iemand nog leuke aftermarket gadgets aanranden?
Als gadget is een cubby hole organiser handig, anders is het een enorm diep gat.
Wellicht. Maar die bruto 67,8 kWh van de 4680 is NMC en zal dus een flinke buffer hebben van 5-10%, oftewel 3,4-6,8 kWh minder om de netto capaciteit te bepalen.Maasluip schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:07:
[...]
60 kWh is ook wat je ziet in laadvideo's op youtube voor de LFP battery.
De 4680 battery zou rond de 67,8 kWh zitten, en dat wordt volgens mij ook nog standard range genoemd. Voor de 4680 battery wordt nu 828 cells van 82 Wh voorspeld.
LFP: YouTube: Supercharging a Model Y RWD
4680: YouTube: 2022 Tesla Y Standard Range Giga Texas(4680 Battery) 200 Mile Range...
Bij de LFP variant komen testers uit op 57,5 - 59 kWh bruikbaar. Dat wijst inderdaad op zo'n 60 kWh netto. Hoeveel buffer er nog bij zit weet ik niet.
Is dat op basis van wat er netto bijgeladen wordt of op basis van wat de auto aangeeft? Daar zit bij Tesla helaas nogal wat verschil tussen.bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:47:
[...]
Wellicht. Maar die bruto 67,8 kWh van de 4680 is NMC en zal dus een flinke buffer hebben van 5-10%, oftewel 3,4-6,8 kWh minder om de netto capaciteit te bepalen.
Bij de LFP variant komen testers uit op 57,5 - 59 kWh bruikbaar. Dat wijst inderdaad op zo'n 60 kWh netto. Hoeveel buffer er nog bij zit weet ik niet.
Het enige wat ik me herinner van V2X is dat Elon Musk tijdens "Battery Day" gezegd heeft dat het in Europa theoretisch enkel een software update nodig zou hebben. Iedereen moet zelf uitmaken hoeveel zout hij eraan toe wil voegen.Inspired schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:18:
Heeft iemand hier al eens wat vernomen over V2X (voorbereiding) en 7 zits config van de Y in de EU?
Als je de 7-zits video's gezien hebt, ben je je dus bewust dat de achterste rij enkel voor kleine kinderen of kleine mensen geschikt is? Als ze in de achtbaan mogen, krijgen ze moeite om achterin te passen.
De waarde van een 2e hands Tesla is natuurlijk een overweging, als je een ander nieuw model wilt proberen. Bevalt het toch niet, is de inruil waarschijnlijk in de toekomst hoog genoeg om een jaar ermee te hebben kunnen rijden.
De capaciteit van de accu is zeker wel relevant. Het maakt noga een verschil of je 50 of 70 kWh nodig hebt om die 455 km (theoretisch) te overbruggen. Niet alleen is elektriciteit inmiddels flink duurder, maar de milieu effecten van zowel accu productie als het opladen van de accu wil je zo laag mogelijk houden.Deveon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:51:
[...]
Omdat het irrelevant is. Tesla’s doen het over het algemeen beter op de gestandaardiseerde testen en je geeft zelf al aan dat 50 kWh wel erg weinig is voor 455 km. Andere merken hebben daar inderdaad grotere accu’s voor nodig want “meer = beter”. Je ziet de meeste fabrikanten ook de bruto capaciteit van de accu noemen terwijl alleen Kia en Hyundai daadwerkelijk de netto capaciteit communiceren.
Edit:
Nederlanders zijn vrij lang maar tot +/- 170 past het achterin wel. Het is niet super comfortabel maar met 180 zou ik ook geen 10 minuten op de derde rij van een Peugeot 5008 willen zitten, mijn zoontjes van 6 en 9 vinden het echt geweldig. Uitgaande van 4-5 jaar gebruik komt die derde zitrij hier wel tot zijn recht. Uiteraard als je zelf wat langer bent zullen je kinderen dat ook zijn.TNJ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:20:
[...]
Als je de 7-zits video's gezien hebt, ben je je dus bewust dat de achterste rij enkel voor kleine kinderen of kleine mensen geschikt is? Als ze in de achtbaan mogen, krijgen ze moeite om achterin te passen.
Als je echt 7 volwassen kwijt wilt kunnen dan zou je echt naar een busjes moeten gaan kijken. Zelfs de X is dan klein.
Je vergeet de langere levensduurDeveon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:51:
[...]
Edit:
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ik zou andere carbon dingen gaan zoeken; ze hebben bij ali ook de zogenaamd real carbon layered abs.izzet3838 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:12:
[...]
Hoedeplank zit er standaard bij, maar je kunt hem niet kwijt id koffer.
Wordt er geen usb meegeleverd voor sentry mode?
Trekhaak is niet inklapbaar maar manueel afneembaar dacht ik(maar ze zullen het hier wel bevestigen, was recent nog besproken)
Heb zelf nog geen bestelling maar had wel al een lijst van gadgets samengesteld, zal die als ik tijd heb eens delen.
Kan blijbaar heel de lijst delen:
http://my.aliexpress.com/...?groupId=1000000017056669
Vooral die bekerhouders en organiser worden aangeraden door mensen.
Dat vuilbakje leek me persoonlijk ook handig.
Die haak past enkel op de model 3 dus kun je negeren voor de MY.
Edit:
De link werkt bij mij niet dus zal een ss uplouden:
[Afbeelding]
Normaal kun je ze vrij makkelijk vinden op ali.
Wat nu op je link staan zou je na 2 minuten gelijk willen verwijderen, vooral dat deurhandel.
Is namelijk de laagste niveau van alle "carbon" look opties. Echt plastic met een print erop.
Daarboven heb je plastic met 3D carbon print.
Nog een niveau hoger heb je plastic met echte carbon boven laagje.
Is nog steeds niet de real deal (een echte carbon is sterk, lichtgewicht, etc etc. deze is een cover dus puur voor de looks) maar van buiten zie je de verschil bijna niet.
Zo heb ik nu een carbon spiegel cover die bijna 1:1 is met de rear spoiler van mijn M3P. Ook in matte carbon uitvoering.
[ Voor 11% gewijzigd door SirLct op 25-09-2022 00:03 ]
Life is too short to drive boring cars
Thanks, had die er sowieso bijgezet maar nog niet echt onderzocht, denk sowieso dat ik ze in de originele kleur zal laten staan.SirLct schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:00:
[...]
Ik zou andere carbon dingen gaan zoeken; ze hebben bij ali ook de zogenaamd real carbon layered abs.
Wat nu op je link staan zou je na 2 minuten gelijk willen verwijderen, vooral dat deurhandel.
Is namelijk de laagste niveau van alle "carbon" look opties. Echt plastic met een print erop.
Daarboven heb je plastic met 3D carbon print.
Nog een niveau hoger heb je plastic met echte carbon boven laagje.
Is nog steeds niet de real deal (een echte carbon is sterk, lichtgewicht, etc etc. deze is een cover dus puur voor de looks) maar van buiten zie je de verschil bijna niet.
Zo heb ik nu een carbon spiegel cover die bijna 1:1 is met de rear spoiler van mijn M3P. Ook in matte carbon uitvoering.En dan ook zo'n cover voor de central console (wel volledig real carbon, is ook maar heel dun), en nog een dashboard strip in bestelling. De dashboard strip wil ik eerst niet doen maar ik heb last van spiegeling van de witte strip. Dus met achteruitrijden en parkeren had ik daar echt last van. Dus maar carbon dan.
Spiegels zijn mogelijk wel een optie, alleen moet ik dan zien dat ze er na 4 jaar nog makkelijk af kunnen
Ben wel aan het kijken naar mat carbon fiber trim, dat hout/plastic is niet echt mijn ding.
https://a.aliexpress.com/_EJzH3Nz
https://a.aliexpress.com/_EzvMQi3
Ga evt ook eens bij een wrapper informeren wat het kost en hoe makkelijk het er later weer vanaf kan, denk dat het resultaat dan een stuk beter zou kunnen zijn.
Mijn config is wit, trekhaak en standaard velgen
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Eigenlijk zit je in t verkeerde topic, er is er ook een voor levertijden.Stefanovic45 schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:50:
Mijn levering is aangepast. Stond eerst op november en nu op nov-jan 😮 hebben meer mensen dit?
Maar is het een Y? Mij overkwam dat twee weken geleden ook, het werd ineens Q1 2023. En vorige week verschoof t weer naar september en a.s. woensdag ga ik m ophalen. Afgelopen zaterdag kreeg ik het smsje.
Dus, geen paniek, even afwachten
Ja wij hebben dat ook helaas.Stefanovic45 schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:50:
Mijn levering is aangepast. Stond eerst op november en nu op nov-jan 😮 hebben meer mensen dit?
Zou het überhaupt kunnen? Ene kant verbaast het me niks. Spul is best dun.
Is in ieder geval vandaag gebeurd. Ook 36 opnames van sentry. Maar heb niet veel zin om dat allemaal terug te kijken.
Jazeker, vorig jaar. Gebeurde tijdens het rijden dus zat eerste rangSTIMPPYYY schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:43:
Iemand al eens een deuk in de frunk opgelopen door een eikel (die van een boom 😏)?
Zou het überhaupt kunnen? Ene kant verbaast het me niks. Spul is best dun.
Is in ieder geval vandaag gebeurd. Ook 36 opnames van sentry. Maar heb niet veel zin om dat allemaal terug te kijken.
Ja dat dus 😅. In mijn geval lease, dat gaat watNiek_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:01:
[...]
Jazeker, vorig jaar. Gebeurde tijdens het rijden dus zat eerste rangGoed van gebaald. Moet nog eens zo’n uitdeuken zonder spuiten actie doen. Volgens mij moet dat lukken. Het is een ‘mooie’ deuk zonder vouw voor zover ik kan zien.
makkelijker. Neem aan bij jou niet?
Bedankt in ieder geval. Dat scheelt een uurtje beelden bekijken.
Ja. Tesla Vision. Werkt beter dan een radar zegt Elon.pgemgoudswaard schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:12:
Ik probeerde laatst de afstand tot mijn voorganger aan te passen maar hij stond standaard op 2 en ik kreeg hem niet naar 1 (wel verder naar 7 max). Is dit met de laatste software update gewijzigd?
Afstand minimaal 2 en max 140 op de Autopilot. Ook moet je op AP verplicht ruintenwissers en grootlicht op auto hebben staan.
[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 25-09-2022 18:06 ]
Ja heel irritant. Stand 1 was al best een gat, stand 2 lijkt meer op 4 wagens. Als het druk is rijd iedereen dat gat in en ga je steeds langzamer naar achter.pgemgoudswaard schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:12:
Ik probeerde laatst de afstand tot mijn voorganger aan te passen maar hij stond standaard op 2 en ik kreeg hem niet naar 1 (wel verder naar 7 max). Is dit met de laatste software update gewijzigd?
Boeiend, als 100 auto’s dat gat in rijden en je naar achter drukken is dat 100 * 10 meter (ruim genomen). Dat is 1km en dat is dus 1 minuut vertraging bij een gemiddelde snelheid van 60km/u of 30 seconden bij 120km/u.bones schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:14:
[...]
Ja heel irritant. Stand 1 was al best een gat, stand 2 lijkt meer op 4 wagens. Als het druk is rijd iedereen dat gat in en ga je steeds langzamer naar achter.
Mij gebeurt het maar met 3-4 auto’s op een rit van 50km.
Anderen ook die ervaring?
Edit: ik zie toch wel filmpjes waar het automatisch aanstaan maar het gaat niet zomaar overal aan zoals bij ons nu
[ Voor 21% gewijzigd door ElonDusk op 25-09-2022 20:40 ]
Model 3
Ik heb t idee dat ze de snelste stand net iets langzamer gezet hebben en daardoor minder irritant.RF1000 schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:22:
Durf het bijna niet te zeggen maar ik heb het gevoel dat de automatische ruitenwisser is verbeterd sinds 24.6. Heb al een paar keer in de regen gereden met AP en de wissers reageerde prima zo leek het. Alleen de Utrechtsebaan in Den Haag ging niet lekker met al die stukken wel/geen viaduct.
Misschien verbeeld ik t me.
Maar, eerst als de wissers naar de snelste stand gingen, had ik meteen zoiets van, moet zsm handmatig naar standje 3, en nu heb ik zo iets van, kijk t wel even aan. Heb echt t idee dat ze langzamer gaan
Heel wat anders, weet iemand hoe je bij Tesla een aanvraag kan doen voor een inruilvoorstel
Ik ben best benieuwd wat ze terug willen geven voor mij auto, kan eens rekenen of ik het waard vind om nu in te ruilen (denk t niet, maar wie weet).
[ Voor 15% gewijzigd door ybos op 25-09-2022 21:36 ]
Moet je eens hier in BE komen rijden, heel andere ervaringenCaelorum schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:06:
Heb em zelf altijd op stand 4 staan. Het zou je verbazen hoe weinig mensen hem vlak voor of achter een model 3 rammen. Dat gat blijft vaak gewoon leeg. Deze auto is soms alsof ik weer in onze afgetrapte Fiat Punto rijd, daar wilde ook niemand in de buurt van komen.

EX30 Ultra Twin Performance
Ook op de snelweg? Bij mij is het grootlicht nog niet aan geweest. Zelfs niet tussen de weilanden (80 weg) ,et autopilotElonDusk schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:36:
Heb wat FSD Beta filmpjes gezien van in de avond/nacht. En voor zover ik het kon zien zag ik niet dat grootlicht automatisch aanstond. Dus ik verwacht dat het bij ons ook aangepast wordt (ergens in de toekomst)
Edit: ik zie toch wel filmpjes waar het automatisch aanstaan maar het gaat niet zomaar overal aan zoals bij ons nu
https://www.tesla.com/nl_NL/tradeinybos schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:35:
[...]
Ik heb t idee dat ze de snelste stand net iets langzamer gezet hebben en daardoor minder irritant.
Misschien verbeeld ik t me.
Maar, eerst als de wissers naar de snelste stand gingen, had ik meteen zoiets van, moet zsm handmatig naar standje 3, en nu heb ik zo iets van, kijk t wel even aan. Heb echt t idee dat ze langzamer gaan
Heel wat anders, weet iemand hoe je bij Tesla een aanvraag kan doen voor een inruilvoorstelTijdens bestellen zie ik nergens die optie.
Ik ben best benieuwd wat ze terug willen geven voor mij auto, kan eens rekenen of ik het waard vind om nu in te ruilen (denk t niet, maar wie weet).
Heb dit laatst met een verkoper gedaan in een service center en die vertelde dat ik beter ergens anders kon kijken, zo'n 8.000 euro waardevermindering in 5 maanden tijd
Er was 0 ruimte voor onderhandeling dus ik heb het er maar bij gelaten
Ja hij is meerdere keren aangegaan op plekken met gewoon lantaarnpalen (wel met heftig regen) maar ik heb nog te weinig kans gehad om op meerdere plekken en langer te testen. Ik denk ik in het totaal nog geen 10km in het donker heb geprobeerdFlexiilex schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:12:
[...]
Ook op de snelweg? Bij mij is het grootlicht nog niet aan geweest. Zelfs niet tussen de weilanden (80 weg) ,et autopilot
Model 3
Weet niet waar je woont/ rijdt, maar hier bij mij laat niemand een gat van 5 meter leeg. Levensgevaarlijk, maak ik dagelijks mee. Dus zelf op stand 1 gaat men gewoon de gat vullen. Vroeger kan ik me erg irriteren hiermee en ga ik nog gekker capriolen doen om te laten merken dat wat ze doen niet ok is. Maar nu probeer ik gewoon los te laten. Onder de mom van "die heeft vast een heel klein hersentje"Caelorum schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:06:
Heb em zelf altijd op stand 4 staan. Het zou je verbazen hoe weinig mensen hem vlak voor of achter een model 3 rammen. Dat gat blijft vaak gewoon leeg. Deze auto is soms alsof ik weer in onze afgetrapte Fiat Punto rijd, daar wilde ook niemand in de buurt van komen.
Ik denk dat je de afstand een beetje verkeerd inschat. 5 meter is letterlijk een parkeerplaats.SirLct schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:19:
[...]
Weet niet waar je woont/ rijdt, maar hier bij mij laat niemand een gat van 5 meter leeg. Levensgevaarlijk, maak ik dagelijks mee. Dus zelf op stand 1 gaat men gewoon de gat vullen. Vroeger kan ik me erg irriteren hiermee en ga ik nog gekker capriolen doen om te laten merken dat wat ze doen niet ok is. Maar nu probeer ik gewoon los te laten. Onder de mom van "die heeft vast een heel klein hersentje"
En hoe dicht wij als Belgen bij elkaar rijden, in een gat van 5 meter heb ik nog nooit iemand zien rijden. Tenzij het om verkeersagressie ging.
Een gat van amper 5 meter laten vind ik zelfs al redelijk hard bumperkleven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GLTd434xGjjDNjpG5RdheP4b.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/KsovT6AWrYmYcpSmKRyaKB39.png?f=user_large)
wow scary shit, afspraak gemaakt via de app, 2 weken
ff gebeld en kan gelukkig woensdag terecht in den haag, amsterdamned zit helemaal vol voor 3 weken, ook geen leenwagens
Haha ofcourse overdreef ik een beetje ja. Maar ik bedoel dus stand 1 bij AP (of iets korter dan dat) zeg maar. Daar gaan ze gewoon tussen duwen. Le vens ge vaar lijk.this schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:59:
[...]
Ik denk dat je de afstand een beetje verkeerd inschat. 5 meter is letterlijk een parkeerplaats.
En hoe dicht wij als Belgen bij elkaar rijden, in een gat van 5 meter heb ik nog nooit iemand zien rijden. Tenzij het om verkeersagressie ging.
Een gat van amper 5 meter laten vind ik zelfs al redelijk hard bumperkleven.
En als je daarna even seintje geeft, krijg je brake-check ook nog erbij.
Wat een wereld leven we in joh.
Laatst ook gehad. Trad niet elke keer op, maar zo af en toe. Is na een afspraak weer gerepareerd. Bleek een kabeltje te zijn die niet helemaal goed was en die hebben ze vervangen.Lagune schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ff gebeld en kan gelukkig woensdag terecht in den haag, amsterdamned zit helemaal vol voor 3 weken, ook geen leenwagens
thanks, ze hadden het over een kabelboom iddAshram schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:08:
[...]
Laatst ook gehad. Trad niet elke keer op, maar zo af en toe. Is na een afspraak weer gerepareerd. Bleek een kabeltje te zijn die niet helemaal goed was en die hebben ze vervangen.
Je kan dus niet laden tot je een afspraak hebt?Ashram schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:08:
[...]
Laatst ook gehad. Trad niet elke keer op, maar zo af en toe. Is na een afspraak weer gerepareerd. Bleek een kabeltje te zijn die niet helemaal goed was en die hebben ze vervangen.
En wat als de batterij leeg is?
mobile service over 3 weken was ook een optiethis schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:11:
[...]
Je kan dus niet laden tot je een afspraak hebt?
En wat als de batterij leeg is?
hij laad wel soms trouwens, soms ook disconnects na ~15 minuten (weer terug lopen naar de paal)
Levensgevaarlijk inderdaad zo weinig afstand houdenSirLct schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:04:
[...]
Haha ofcourse overdreef ik een beetje ja. Maar ik bedoel dus stand 1 bij AP (of iets korter dan dat) zeg maar. Daar gaan ze gewoon tussen duwen. Le vens ge vaar lijk.
Je kunt DC proberen.Lagune schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:12:
[...]
mobile service over 3 weken was ook een optie![]()
hij laad wel soms trouwens, soms ook disconnects na ~15 minuten (weer terug lopen naar de paal)
Wow! Zoiets wil je niet meemaken bij een elektrische wagen. Hoop dat het snel opgelost kan worden!Lagune schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals @Inspired zegt; je kunt altijd nog DC-laden proberen; dat gaat om de interne lader(s) heen.mustisen schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:21:
[...]
Wow! Zoiets wil je niet meemaken bij een elektrische wagen. Hoop dat het snel opgelost kan worden!
Als die leeg is voordat je naar het SeC kan rijden kunnen ze hem misschien laten ophalen. Of je belt de LM (als hij daar van is) om te vragen wat voor opties zij zien, misschien hebben ze wel een andere leen-auto beschikbaar.
Dit schijnt bij de franse EV's ook met regelmaat voor te komen. Een vriend van mij heeft een e-208 die er zelfs voor zorgde dat de palen die hij probeerde sluiting maakten. Kun je weer wachten op een monteur die de aardlek weer terug omhoog komt zetten.
Gelukkig woon ik dan in Nederland. Richting de randstad merk je hier wel dat mensen wat meer haast hebben en dus wat lomper rijden. Over het algemeen houden mensen netjes afstand en laten ze er voldoende ruimte tussen. Je hebt natuurlijk altijd van die idioten... hoewel ik dat dan maar laat gaan... wellicht is er dan iets aan de hand of heeft iemand zijn dag niet (heb ik ook niet altijd).SirLct schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:04:
[...]
Haha ofcourse overdreef ik een beetje ja. Maar ik bedoel dus stand 1 bij AP (of iets korter dan dat) zeg maar. Daar gaan ze gewoon tussen duwen. Le vens ge vaar lijk.
Wel merk ik een verschil tussen mijn Honda en de M3. Waar mensen sneller geneigd zijn te kleven heb ik daar bij de M3 vrijwel nooit last van.
goeie tip, thanksEddos schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:58:
[...]
Zoals @Inspired zegt; je kunt altijd nog DC-laden proberen; dat gaat om de interne lader(s) heen.
Als die leeg is voordat je naar het SeC kan rijden kunnen ze hem misschien laten ophalen. Of je belt de LM (als hij daar van is) om te vragen wat voor opties zij zien, misschien hebben ze wel een andere leen-auto beschikbaar.
Dit schijnt bij de franse EV's ook met regelmaat voor te komen. Een vriend van mij heeft een e-208 die er zelfs voor zorgde dat de palen die hij probeerde sluiting maakten. Kun je weer wachten op een monteur die de aardlek weer terug omhoog komt zetten.
net ff gekeken, 14% om het SeC te bereiken (zonder file) dus moet goedkomen
Volgend weekend krijg ik een geremde aanhanger (lees: paardentrailer) van circa 800 kg leeg te leen. En ik zal er 200kg ongeveer in vervoeren.
Moet ik nog ergens rekening mee houden?
Rwd geeft aan bij mijn tesla:
Aanhangwagen geremd 1000 kg
Dus met mijn logica kan en mag dit (net binnen de marges?)
Geen idee hoe de wetten in NL zijn, maar ik ga er vanuit dat die toch grotendeels hetzelfde zijn als in BErefused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:03:
Ik heb een normale aanhanger voor mijn model 3
Volgend weekend krijg ik een geremde aanhanger (lees: paardentrailer) van circa 800 kg leeg te leen. En ik zal er 200kg ongeveer in vervoeren.
Veel hangt ook af van je rijbewijs + de MTM van de combinatie. Voor een gewoon B rijbewijs mag de totale MTM niet hoger zijn dan 3.5ton. (= MTM van de auto + MTM van de aanhanger samen)
Dan rest ook nog het feit wat de M3 maximum mag trekken qua gewicht, je zegt zelf 1000kg, dus mag de MTM van de aanhanger ook niet meer zijn dan 1000kg..
Correct me if I'm wrong somewhere, maar ik denk dat dit toch de belangrijkste zaken zijn. Nu, veel paardentrailers (voor 1 paard dan wel) vallen meestal wel binnen de norm om met een B rijbewijs te mogen trekken.
[ Voor 5% gewijzigd door Houseofdreams op 26-09-2022 13:28 ]
Vervelend! Van wanneer is je Model Y?Lagune schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Model 3 SR+ 2021turkeyhakan schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:28:
[...]
Vervelend! Van wanneer is je Model Y?
Wat is dat voor stekker? Lijkt wel een Type 1 stekker in een USA adapter ofzo?Lagune schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
klopt, is van het internets_eLMo_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:45:
[...]
Wat is dat voor stekker? Lijkt wel een Type 1 stekker in een USA adapter ofzo?
Thanks, ik heb alleen normaal rijbewijs. 1900kg tesla + 1000 paardentrailer+inhoud= 2900 dus dat valt er nog allemaal net binnen. De tesla mag ook 1000 max trekken, dus qua auto + b-rijbewijs zit ik dan allemaal 'net goed'.Houseofdreams schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:26:
[...]
Geen idee hoe de wetten in NL zijn, maar ik ga er vanuit dat die toch grotendeels hetzelfde zijn als in BE
Veel hangt ook af van je rijbewijs + de MTM van de combinatie. Voor een gewoon B rijbewijs mag de totale MTM niet hoger zijn dan 3.5ton. (= MTM van de auto + MTM van de aanhanger samen)
Dan rest ook nog het feit wat de M3 maximum mag trekken qua gewicht, je zegt zelf 1000kg, dus mag de MTM van de aanhanger ook niet meer zijn dan 1000kg..
Correct me if I'm wrong somewhere, maar ik denk dat dit toch de belangrijkste zaken zijn. Nu, veel paardentrailers (voor 1 paard dan wel) vallen meestal wel binnen de norm om met een B rijbewijs te mogen trekken.
Goed kijken, want MTM is niet hetzelfde als het gewicht van de auto zelf, maar de Maximaal Toegelaten Massa. Die info zou je moeten vinden op de inschrijvingsbewijzen van zowel de Tesla als de aanhanger.refused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:23:
[...]
Thanks, ik heb alleen normaal rijbewijs. 1900kg tesla + 1000 paardentrailer+inhoud= 2900 dus dat valt er nog allemaal net binnen. De tesla mag ook 1000 max trekken, dus qua auto + b-rijbewijs zit ik dan allemaal 'net goed'.
Staan redelijk zware boetes op, dus 100% zeker zijn spaart veel geld uit
inderdaad. Simpel gezegd: Als F.1 (of F.2, volgens mij zijn die twee altijd hetzelfde?) van je auto en aanhanger bij elkaar opgeteld, boven de 3500kg komt, moet je BE hebben. Volgens mij mag F.1 van je aanhanger ook niet hoger zijn dan O.1 van je Tesla.Houseofdreams schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:39:
[...]
Goed kijken, want MTM is niet hetzelfde als het gewicht van de auto zelf, maar de Maximaal Toegelaten Massa. Die info zou je moeten vinden op de inschrijvingsbewijzen van zowel de Tesla als de aanhanger.
Staan redelijk zware boetes op, dus 100% zeker zijn spaart veel geld uit
https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturenrefused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:03:
Ik heb een normale aanhanger voor mijn model 3
Qua rijbewijs mag je niet uitgaan van die 200kg. Je moet uitgaan (voor zowel auto als aanhanger) van het leeggewicht + maximale laadvermogen. Voor de MY RWD SR zal het leeggewicht rond de 1900kg liggen, laadvermogen rond de 500kg.
Je trailer weegt 800kg, dan zit je op 3200kg.
Dan mag het maximale laadvermogen van de paardentrailer dus nog 3500 - 3200 = 300kg zijn.
Als dat zo is zit je veilig.
Voor de verzekering en rijveiligheid is het prima om uit te gaan van de werkelijke massa van je belading en dan niet boven die 1000kg uitkomen voor de trailer + werkelijke massa lading.
Met 3 extra personen van 80kg zou je er 20kg buiten vallen. Dus let erop dat je maar 2 volwassen passagiers met gemiddeld postuur meeneemt. Of 1 passagier onder de 220kg._eLMo_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:47:
[...]
Dan mag het maximale laadvermogen van de paardentrailer dus nog 3500 - 3200 = 300kg zijn.
Als dat zo is zit je veilig.
We hebben het al over maximaal laadvermogen toch, ik neem aan dat dat wel in de 500kg van de MY valt?TNJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:00:
[...]
Met 3 extra personen van 80kg zou je er 20kg buiten vallen. Dus let erop dat je maar 2 volwassen passagiers met gemiddeld postuur meeneemt. Of 1 passagier onder de 220kg.
En vergeet mevrouw haar handtas niet mee te rekenen 🤭TNJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:00:
[...]
Met 3 extra personen van 80kg zou je er 20kg buiten vallen. Dus let erop dat je maar 2 volwassen passagiers met gemiddeld postuur meeneemt. Of 1 passagier onder de 220kg.
Feit blijft MTM, niks meer niks minder. Voor je rijbewijs + verzekering maakt het niks uit dat je dan niet te zwaar beladen bent, maar die 2 MTM waardes opgeteld. Zelfs een lege trailer met een te hoge MTM combinatie mag je niet trekken met het foute rijbewijs.
Je bedoeld: F1<-->O1?ignatius schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:46:
[...]
inderdaad. Simpel gezegd: Als F.1 (of F.2, volgens mij zijn die twee altijd hetzelfde?) van je auto en aanhanger bij elkaar opgeteld, boven de 3500kg komt, moet je BE hebben. Volgens mij mag F.1 van je aanhanger ook niet hoger zijn dan O.1 van je Tesla.
"Volgens mij mag O.1 van je aanhanger ook niet hoger zijn dan F.1 van je Tesla"
?
G Massa rijklaar 1919 kg / Massa ledig voertuig 1819 kg
F.1 Technische max. massa voertuig 2232 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 2232 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3232 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1000 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 750kg
Ah, klopt._eLMo_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:04:
[...]
We hebben het al over maximaal laadvermogen toch, ik neem aan dat dat wel in de 500kg van de MY valt?
Die 500 moet je in de gaten houden als je passagiers en belading mee neemt. Daarbij ook rekening houdend met de 75kg disseldruk (of hoe dat heet). 500kg - (Bestuurder + 3 passagiers + Mdissel) = 500 - (ongeveer) 400kg = 100kg aan extra belading.
Ok, je hebt de MTM nu van de M3 = 2232kgrefused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:08:
[...]
Je bedoeld: F1<-->O1?
?
Nu alleen deze MTM waarde nog aflezen van de aanhanger. Als de MTM van de aanhager al meer is dan 1000kg, stopt het verhaal direct, want da's de max die je M3 mag trekken geremd.
Mocht de M3 meer mogen trekken, bvb 1500kg, dan nog moet je ook voor B rijbewijs onder de 1268kg blijven (3500-2232)
Ingewikkelde materie allemaal, I know, maar ik heb ze niet zelf bedacht
Voor de volledigheid de trailer gegevens.Houseofdreams schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:14:
[...]
Ok, je hebt de MTM nu van de M3 = 2232kg
Nu alleen deze MTM waarde nog aflezen van de aanhanger. Als de MTM van de aanhager al meer is dan 1000kg, stopt het verhaal direct, want da's de max die je M3 mag trekken geremd.
Mocht de M3 meer mogen trekken, bvb 1500kg, dan nog moet je ook voor B rijbewijs onder de 1268kg blijven (3500-2232)
Ingewikkelde materie allemaal, I know, maar ik heb ze niet zelf bedacht
Op basis hier van mag het dus niet vanuit rijbewijs gezien? Of ook niet vanuit auto trek max gezien?
Ook niet als ik 820+180kg achter mijn m3 doe, door de 2000 MTM van de trailer?
Massa rijklaar 820 kg/Massa ledig voertuig 820 kg
F.1Technische max. massa voertuig 2000 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 2000 kg
Nee, tenzij je achter je aanhanger, nog een aanhanger hangtrefused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:08:
[...]
Je bedoeld: F1<-->O1?
?
EDIT: sorry, je hebt gelijk

Dat weet ik niet zeker, ik zou van het ergste uitgaan. Mijn rij-instructeur (ik heb nu BE, vanwege onze as Model Y en onze caravan, max 1500) kun je ook een weegbrief meenemen. Dan moet je dus wel eerst je aanhanger beladen, wegen (met en zonder auto) en dan kun je op pad. Een weegbrief kun je bij een weegstation of bij een groothandel halen. Bij mij in de buurt zit een aardappal groothandel met een weegbrug. Voor een tientje heb ik een weegbrief (auto + caravan en alleen caravan)refused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:35:
[...]
Voor de volledigheid de trailer gegevens.
Op basis hier van mag het dus niet vanuit rijbewijs gezien? Of ook niet vanuit auto trek max gezien?
Volgens mij is het simpel:
Waar mag jij mee rijden? Max 3500 met een B rijbewijs. Daarvoor tel je F.1 (of F.2) van beide kentekenbewijzen bij elkaar op. Is dan boven de 3500? Dan mag jij er niet mee rijden (of een weegbrief regelen) (of hopen dat je niet gecontroleerd wordt)
Wat mag de auto trekken? Max O.1. Zolang die hoger is dan F.1 (of F.2) van je aanhanger, zit het wel goed. Ook hier geldt: Ik weet niet 100% zeker of je uit moet gaan van het max op je kentekenbewijs of van het werkelijk gewicht
Idd, totale MTM is dan 4232kg. Je mag deze combinatie niet trekken. Zowiezo niet met de M3 en ook niet met een B rijbewijs.refused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:35:
[...]
En volgens mij mag ik straks die aanhanger niet eens achter de Y hangen. Voor deze aanhanger heb je een Model X nodigHouseofdreams schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:48:
[...]
Idd, totale MTM is dan 4232kg. Je mag deze combinatie niet trekken. Zowiezo niet met de M3 en ook niet met een B rijbewijs.
Voor het aanhangergewicht/trekgewicht geldt het daadwerkelijke gewicht dus als je er maar 180kg mee vervoert mag het wel met de auto. Voor het rijbewijs geldt MTM en dan heb je dus E achter B nodig. Dus als je iemand met E vindt mag het wel degelijk met je M3 als de daadwerkelijke massa 1000kg maar niet overschrijdt.refused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:35:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 26-09-2022 15:56 ]
Even voor de grap de achtergrond....ik moet twee varkens vervoeren (don't ask me why)JTHZZ schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:55:
[...]
Voor het aanhangergewicht/trekgewicht geldt het daadwerkelijke gewicht dus als je er maar 180kg mee vervoert mag het wel met de auto. Voor het rijbewijs geldt MTM en dan heb je dus E achter B nodig. Dus als je iemand met E vindt mag het wel degelijk met je M3 als de daadwerkelijke massa 1000kg maar niet overschrijdt.
Vrij lastig om dat te doen op basis van bovenstaande berichten met mijn rijbewijs en de gewichten van en waardes van de aanhangers. Enige mogelijkheid is lichte aanhanger huren met luifel etc.
Aangezien een bestelbusje net zo duur is om te huren doe ik dat wel (zal de verhuurder vast blij mee zijn)

Waarom dan niet gewoon op de achterbank van de M3?refused81 schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:18:
[...]
Even voor de grap de achtergrond....ik moet twee varkens vervoeren (don't ask me why)
Waarom niet even naar een Tesla Service Center?KaiseRRuby schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:26:
Vraagje: iemand in Utrecht of omgeving Utrecht met een Model Y LR waar mijn vriendin en ik eens in mogen zitten? Wij kunnen er wellicht 1 gaan leasen op zeer korte termijn maar het is eigenlijk niet de auto die we wilden. De auto in kwestie staat in Deventer en we hebben wat weinig tijd, vandaar de vraag.
Overdag hebben we vrijwel geen tijd, dus hoopte in de avond ergens even een kwartiertje langs te gaan en te kijken/zitten.turkeyhakan schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:57:
[...]
Waarom niet even naar een Tesla Service Center?
Ja merkbaar beter, cq minder nadenken over die *** ruitenwisser. Tenminste nog een voordeel va die update! (tesla vision heeft me nog niet overtuigd)RF1000 schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:22:
Durf het bijna niet te zeggen maar ik heb het gevoel dat de automatische ruitenwisser is verbeterd sinds 24.6. Heb al een paar keer in de regen gereden met AP en de wissers reageerde prima zo leek het. Alleen de Utrechtsebaan in Den Haag ging niet lekker met al die stukken wel/geen viaduct.
Op dat punt, nog altijd evenveel phantom braking, of is het minder geworden?
Daar zit de hond altijd 🤪Houseofdreams schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:24:
[...]
Waarom dan niet gewoon op de achterbank van de M3?![]()
![]()
![]()
Sorry, maar tijd maken? Een half uurtje moet toch een keer kunnen, nu vraag je een ander dat voor jou te doen ;-)KaiseRRuby schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:59:
[...]
Overdag hebben we vrijwel geen tijd, dus hoopte in de avond ergens even een kwartiertje langs te gaan en te kijken/zitten.
Even serieus, ik ben prima in staat om alternatieven te verzinnen. Ik stel gewoon een simpele vraag, en ik ga inmiddels vanavond even kijken bij een Y. Ik vraag inderdaad een ander, ik verplicht niemand. Wil iemand dat niet, ook helemaal goed.Sander schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:15:
[...]
Sorry, maar tijd maken? Een half uurtje moet toch een keer kunnen, nu vraag je een ander dat voor jou te doen ;-)
Ik kan morgen een Model Y rijden, daarom probeer ik het op deze manier.
Ik had er bijna nooit last van, nu nog steeds niet maar heb de update pas een dag of drieTNJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:04:
[...]
Op dat punt, nog altijd evenveel phantom braking, of is het minder geworden?
Had er wel wat klachten over gehoord maar dacht dat het ondertussen wel opgelost zou zijn.
Hij is nu wel redelijk. Met name miezer blijft lastig. Maar heb de laatste update er bewust nog ff niet opgezet.izzet3838 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:16:
Is die ruitenwisser zo slecht dan?
Had er wel wat klachten over gehoord maar dacht dat het ondertussen wel opgelost zou zijn.
Zaterdag in donker gereden en het regende hard op de Duitse autobahn. Ruitenwisser bleef gewoon uit. Door de autopilot geforceerd op auto gezet . Op laatst maar met de hand op drie gezet. Het is wel beter dan in het begin maar het is echt zo slecht in verhouding tot autos met een regensensorizzet3838 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:16:
Is die ruitenwisser zo slecht dan?

Goed tesla vind spelletjes of scheten kussen blijkbaar belangrijker dan de standaard dingen helaas

* ThaDude vraagt zich sinds wel eens af waarom die zijn Mazda CX5 zo snel heeft ingeleverd toen die elektrisch mocht rijden

Het is niet allemaal zo slecht hoor alleen update 24.8 brengt het slechtste in me naar boven

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.