Dat de Model Y volgend jaar een van de best verkochte auto's gaat worden is in elk geval qua productiecapaciteit al bijna een fait accompli. Als je de capaciteit van Shanghai, Fremont en dan ook nog een stuk Austin en Berlijn meeteelt kom je al snel op 1,2 - 1,5 miljoen.
De wereldwijd meest verkochte auto is de Toyota Corolla met vorig jaar 1,1 miljoen verkochte units.
De vraag is dus hoofdzakelijk welk prijspunt Tesla moet kiezen om zoveel MY's te verkopen. En dat zal ook weer afhangen van de macro-economische ontwikkelingen. Maar de marges van Tesla zijn dusdanig dat ze redelijk makkelijk wat lager kunnen gaan zitten en nog steeds de hoogste winsten behalen van de industrie.
Ik denk dat vooralsnog in NL de MY RWD heel aantrekkelijk is geprijsd, ook in vergelijking met andere landen. Als je kijkt naar de elektrische concurrentie (EV6, Ioniq 5, ID.4, Enyaq etc) kom je voor €50.000 uit op een redelijk kale basisuitvoering met in veel gevallen een kleine batterij en minder bereik en ook aanzienlijk minder ruimte. De ID.4 en Ioniq 5 zijn wel voor €50k helemaal kaal te krijgen met een grotere batterij, maar dat levert relatief weinig extra bereik op. En in alle gevallen een lange levertijd.
De RWD en P zijn dan wel weer heel duur geprijsd. Dus die gaan denk ik als eerst naar beneden, hoewel ze in Europa ook zorgvuldig moeten sturen op de mix van Shanghai en Berlijn.
En de gekke situatie dat de lager uitgevoerde M3 RWD nu meer kost dan de MY RWD zal ook wel worden opgelost. Ik zie de M3 RWD dan eerder naar €45.000 gaan oid. Zeker omdat ook van dat model de productiecapaciteit in China is opgevoerd.
Uiteindelijk zullen EVs niet duurder zijn dan vergelijkbare fossiele auto's. Maar in de grotere categorie is dat volgens mij al bijna het geval. Ja, een Tiguan Allspace (vergelijkbare hoeveelheid ruimte en ook optionele 3e zitrij) kun je helemaal kaal vanaf €46.000 krijgen, maar met een paar opties is dat al gelijk of duurder. En dan rijd je ook veel duurder qua brandstof en onderhoud.