Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 358 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.148.637 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:57
izzet3838 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:25:
[...]

Heb wat videos gekeken, bij chill is de respons van het pedaal ook wat trager, wellicht dat dat vooral het verschil gaat zijn.

Heb een testrit met een performance maar ik ga waarschijnlijk een rwd bestellen, die gast van Tesla zij dat het in chill vergelijkbaar is met een rwd, heb even gekeken en die is dan rond de 7.5-8 seconden, dus dan kan ik er van uitgaan dat die iets sneller zal zijn in standard als de performance in chill.
Dus de Tesla in Chill mode is even snel als de eerste generaties van de Golf GTI...
Snel zat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

CoolHead621 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:56:
[...]

Chill of standaard is niet te vergelijken.
Op standaard wordt je echt vanuit 0 in je stoel gedrukt.
Dit doet Chill bijna niet.
0-15/20kmpu is qua gevoel gelijk met de LR alleen de LR trapt een stuk harder door na de 20 km/p/u
Hij heeft het over chill in P vs gewoon in RWD. Dat verschil is niet zo groot.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:43
Tommie12 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:57:
[...]

Dus de Tesla in Chill mode is even snel als de eerste generaties van de Golf GTI...
Snel zat.
Klopt inderdaad, voor de doorsnee belg/nederlander snel genoeg.
Zelf denk ik altijd sneller is beter >:)
Ga toch eens vragen of ik met bijbetaling geen LR kan krijgen maar weet al wat het antwoord zal zijn :'(

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-05 16:20
CoolHead621 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:56:
[...]

Chill of standaard is niet te vergelijken.
Op standaard wordt je echt vanuit 0 in je stoel gedrukt.
Dit doet Chill bijna niet.
0-15/20kmpu is qua gevoel gelijk met de LR alleen de LR trapt een stuk harder door na de 20 km/p/u
Hou je rekening met het feit dat de MY RWD er 6.9sec naar 100 over doet? Wat niet veel trager is dan de chill mode bij de MY LR bijvoorbeeld.
De chill maakt het wel een pak rustiger, je wordt niet meer in je zetel geknald vanaf 0km/u.
Dus in dat opzicht blijft een chill-functionaliteit wel nuttig bij de MY RWD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 11:20

Lagune

Its time for warp

this schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:07:
[...]

Hou je rekening met het feit dat de MY RWD er 6.9sec naar 100 over doet? Wat niet veel trager is dan de chill mode bij de MY LR bijvoorbeeld.
De chill maakt het wel een pak rustiger, je wordt niet meer in je zetel geknald vanaf 0km/u.
Dus in dat opzicht blijft een chill-functionaliteit wel nuttig bij de MY RWD.
ik rij altijd in chill tenzij er een GTI naast me bij het stoplicht staat :+

chill rijd gewoon super relaxed en laag verbruik (140wh/km M3 SR+) en voor gewoon gebruik genoeg acceleratie

[ Voor 3% gewijzigd door Lagune op 22-09-2022 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 15:36

CoolHead621

Enjoy every moment

Lagune schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:33:
[...]

ik rij altijd in chill tenzij er een GTI naast me bij het stoplicht staat :+

chill rijd gewoon super relaxed en laag verbruik (140wh/km M3 SR+) en voor gewoon gebruik genoeg acceleratie
Qua verbruik zou het niet moeten uitmaken is mij verteld door Tesla.
Het enige is dat jezelf rustiger aan het rijden bent.
Ik heb zelf nooit Chill aan op mijn LR met Acc Boost. En ik rij ook rustig 130/140 wh weg met dit zachte weer.

Ik wil niet hoeven nadenken dat ik moet schakelen van Chill naar sport. Gewoon je rechtervoet kunnen bedwingen ;)

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolHead621

CoolHead621

Enjoy every moment

Inspired schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:00:
[...]

Hij heeft het over chill in P vs gewoon in RWD. Dat verschil is niet zo groot.
Nou als ik een x Chill aan heb dan is de punch wel ver weg.
Als mijn collega met RWD hem op normal heeft voel je echt wel de punch.

• this
CoolHead621 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:40:
[...]Ik wil niet hoeven nadenken dat ik moet schakelen van Chill naar sport. Gewoon je rechtervoet kunnen bedwingen ;)
Schakelen? Dat is toch gewoon een functionaliteit die je kan aanpassen in het menu? Daar ga je toch niet de hele tijd op zitten drukken?

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 14:31

JaWa

zie hier een icon

Heeft iemand ervaring met het zelf monteren van een body kit / front lip / voor spoiler? Maar nog belangrijker met de stevigheid vd montage.

Het product is gewoon plastic en is voor mij alleen wat extra flair voor een redelijke prijs (105-150 Eur).

Ik heb wat gezien op amazon

en een adresje in Aalsmeer

Hier en daar lees ik op amazon dat de voor spoiler er af gevlogen is op de snelweg ondanks dat het met 14 zelf tappende schroeven vast zit. Installatie video

[ Voor 8% gewijzigd door JaWa op 22-09-2022 14:54 ]

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

• CoolHead621

CoolHead621

Enjoy every moment

this schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:43:
[...]

Schakelen? Dat is toch gewoon een functionaliteit die je kan aanpassen in het menu? Daar ga je toch niet de hele tijd op zitten drukken?
Dat zeg ik toch? Ik laat hem lekker staan op sport.
Waarom zou ik in mijn menu gaan staan graven als ik een keer snel wil optrekken.

( ik reageer op iemand, die dat wel doet blijkbaar)

[ Voor 6% gewijzigd door CoolHead621 op 22-09-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:41

Damian

Insane Obtrusion

this schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:43:
[...]

Ik snap wel wat ie bedoelt hoor. Ik heb in mijn Niro nu ook 3 standjes, eco, normal en Sport. Enige verschil in de laatste 2 is de curve van het gaspedaal. Gaspedaal volledig indrukken is voor normal en sport idem, dus je kan in normal prima een stoplichtsprintje doen zonder dat je overschakelen moet naar Sport.

Volgens mij is het bij Tesla echt zo dat de chill stand beperkt is in vermogen, hoe ver je het pedaal ook indrukt... Je moet dus altijd schakelen naar Sport wil je volledig vermogen tot je beschikking willen hebben bij het stoplicht ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

CoolHead621 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:41:
[...]

Nou als ik een x Chill aan heb dan is de punch wel ver weg.
Als mijn collega met RWD hem op normal heeft voel je echt wel de punch.
Hij heeft al een Y RWD?

• Lagune

Lagune

Its time for warp

CoolHead621 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:40:
[...]

Qua verbruik zou het niet moeten uitmaken is mij verteld door Tesla.
Het enige is dat jezelf rustiger aan het rijden bent.
owners manual

"tips to maximize range:
Slow down your driving and avoid frequent and rapid acceleration. Consider using Chill Mode"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Lagune schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:47:
[...]

owners manual

"tips to maximize range:
Slow down your driving and avoid frequent and rapid acceleration. Consider using Chill Mode"
Daar lees ik in: Chill Mode helpt als je zelf niet zo goed bent in het bedwingen van je rechtervoet. Wellicht is dat een verschil van inzicht?

Ik heb chill mode 1x gebruikt en ik begreep niet helemaal waarom het erop zit. Als ik langzaam op wil trekken trap ik het pedaal niet zo ver in. Het enige blijvende verschil is dat je in chill mode niet snel en langzaam op kan trekken, alleen langzaam. In de normale modus kan je wel beide doen (met behulp van je rechtervoet dus...).

Maarja, ik snap ook niet zo goed de uitleg van mensen die zeggen dat ze liever niet one pedal driving gebruiken omdat ze met uitrijden denken dat ze energie besparen. Ook dat is een kwestie van je rechtervoet gebruiken (niet helemaal los laten van het pedaal en je kan 'zeilen' zoveel je wilt).

[ Voor 16% gewijzigd door Smobbo op 22-09-2022 15:51 ]

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Smobbo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:50:
[...]

Daar lees ik in: Chill Mode helpt als je zelf niet zo goed bent in het bedwingen van je rechtervoet. Wellicht is dat een verschil van inzicht?

Ik heb chill mode 1x gebruikt en ik begreep niet helemaal waarom het erop zit. Als ik langzaam op wil trekken trap ik het pedaal niet zo ver in. Het enige blijvende verschil is dat je in chill mode niet snel en langzaam op kan trekken, alleen langzaam. In de normale modus kan je wel beide doen (met behulp van je rechtervoet dus...).
met je voet kan je niet chill mode simuleren ? :+ :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 22:03
Lagune schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:51:
[...]

Juist wel! :o
Daarom vind ik chill mode dus zo'n gekke functie, die functie zit ook in je rechtervoet (althans, als het goed is).

• CoolHead621

CoolHead621

Enjoy every moment

Lagune schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:47:
[...]

owners manual

"tips to maximize range:
Precies je rechtervoet dus...

Mijn vorige auto had een eco modus, die ging ook echt zuiniger worden.
minder snel pedaal response, climaat op lagere stand etc.
Dit doet tesla niet in de Chill modus.

• CoolHead621

CoolHead621

Enjoy every moment

Lagune schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:51:
[...]

Zeker wel, tenzij je een spastische voet hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CoolHead621 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:56:
[...]

Zeker wel, tenzij je een spastische voet hebt.
0 of 1 is goed genoeg toch?!? :+

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:14
Ik heb een performance en gebruik juist altijd de chill modus.

(Gas)pedaal is super gevoelig in andere stand. Klein tikje tegen het gaspedaal en je krijgt gelijk een mega boost die ik op dat moment meestal niet wil.

Met chillmodus trek je alsnog de meeste benzine auto’s eruit bij het stoplicht en ook meer dan voldoende om een inhaalactie te maken.

• izzet3838
nee hoor helaas (nog) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SquareOne schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:21:

(Gas)pedaal is super gevoelig in andere stand. Klein tikje tegen het gaspedaal en je krijgt gelijk een mega boost die ik op dat moment meestal niet wil.
Dat is waar ik chill voor wil. Chill gasresponse. Maar als ik dan het gas volledig indruk dan wel het volle vermogen.
Zo werkt het bijvoorbeeld ook bij een Prius.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

izzet3838 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:00:
[...]

Klopt inderdaad, voor de doorsnee belg/nederlander snel genoeg.
Zelf denk ik altijd sneller is beter >:)
Ga toch eens vragen of ik met bijbetaling geen LR kan krijgen maar weet al wat het antwoord zal zijn :'(
Misschien kan je tzt ook voor de RWD de Acceleration Boost kopen?

(ex-M3P nu MYLR rijder die het soms wel mist, maar niet genoeg om er 1800 euro aan uit te geven)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 10:40
noo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:55:
[...]

Misschien kan je tzt ook voor de RWD de Acceleration Boost kopen?

(ex-M3P nu MYLR rijder die het soms wel mist, maar niet genoeg om er 1800 euro aan uit te geven)
Dat bestaat niet op een RWD.

• STIMPPYYY
Maasluip schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:39:
[...]

Dat is waar ik chill voor wil. Chill gasresponse. Maar als ik dan het gas volledig indruk dan wel het volle vermogen.
Zo werkt het bijvoorbeeld ook bij een Prius.
Een prius… als een auto het niet nodig heeft 😂.

Anyway, chill of sport, je kunt met sport prima het gaspedaal doseren. Chill kan je met je voet op de bodem en dan gebeurt er weinig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

Met chillmodus trek je alsnog de meeste benzine auto’s eruit bij het stoplicht en ook meer dan voldoende om een inhaalactie te maken.
Ik begrijp niet waarom iemand niet gewoon hetzelfde kan bereiken door de rechtervoet te doseren. Hier met een P nog nooit overwogen om een andere stand dan Sport te kiezen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:44:
[...]

Ik begrijp niet waarom iemand niet gewoon hetzelfde kan bereiken door de rechtervoet te doseren. Hier met een P nog nooit overwogen om een andere stand dan Sport te kiezen.
Sommige mensen hebben blijkbaar minder controle over hun voet.

Ben het met je eens dat je in de normale stand ook als een omaatje kan rijden overigens :+

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:46

Maar waarom heb je dan een performance genomen?

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Wolly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:07:
[...]

Sommige mensen hebben blijkbaar minder controle over hun voet.
Ik vermoed dat mijn rechter enkel er het slechtste aan toe is van iedereen hier, dus als ik het kan dan kan iedereen dat :)
RF1000 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:12:
[...]

Vermoed de looks.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
[...]

Wellicht is het gewenning. Heb toen ik ‘m net had de Sport stand een aantal keer geprobeerd. Toen ervaren als ‘leuke feature’ maar niet noodzakelijk in normale omstandigheden. Daarna op Chill gezet en nooit de ervaring gehad dat ik voor mijn gevoel te weinig vermogen had. Daarnaast had ik de indruk dat ik minder zou verbruiken en daarmee dus meer range tot mijn beschikking zou hebben.
[...]

Die kwam toevallig beschikbaar in de pool. Bij ons bedrijf moet je sneller klikken met het selecteren van een auto in de pool dan voor kaartjes van een concept |:(. Als ik zelf zou mogen kiezen was ik waarschijnlijk voor een LR model gegaan.

• SquareOne
Taro schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:14:
[...]

Ik vermoed dat mijn rechter enkel er het slechtste aan toe is van iedereen hier, dus als ik het kan dan kan iedereen dat :)

[...]

Vermoed de looks.
Nee looks helemaal niet. Heb een witte performance met rode remblokken, mega grote zwarte velgen met zwarte accenten. Vraag me soms af of ik een petje moet kopen :D :+

Eigen keuze zou eerder een blauwe zijn geweest met standaard aero velgen waar je dan die wieldoppen vanaf haalt. Die vind ik wel fraai.

Klinkt nu wellicht net of ik niet blij ben met de auto. Dat ben ik zeker wel. Kom vanaf een Hyundai Ioniq.

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 22-09-2022 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 16:16
[...]

Ik heb ook altijd op sport staan. Ik wil niet gewend geraakt met chill en dan als ik per ongeluk die ding op sport zet dus te hard schiet daarmee. Nu is mn muscle memory afgestemd op sport. Je zou bijna zeggen: for safety :+

Life is too short to drive boring cars

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 23:07
[...]

Je kan prima hetzelfde rijden met de standaard stand. Zelf heb ik altijd chill aan omdat je dan weer even dat wow gevoel kan krijgen door te schakelen naar standaard. Bij mij went de snelheid zo snel dat de standaard stand na een paar dagen al aanvoelde als de chillstand. Dus toen was mijn redenatie om maar de banden te sparen met chill en af en toe mezelf te trakteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Wel mooi dat het chill heet en niet eco 😎. Denk overigens dat veel mensen er dan gebruik van zouden maken.. gelukkig doen ze niet aan die bullshit bij Tesla

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Pierz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:26:
[...]

Je kan prima hetzelfde rijden met de standaard stand. Zelf heb ik altijd chill aan omdat je dan weer even dat wow gevoel kan krijgen door te schakelen naar standaard. Bij mij went de snelheid zo snel dat de standaard stand na een paar dagen al aanvoelde als de chillstand. Dus toen was mijn redenatie om maar de banden te sparen met chill en af en toe mezelf te trakteren.
Ik heb geen Standaard stand, alleen Chill en Sport.

Na 3 jaar geniet ik er nog steeds meerdere keren per dag van om het pedaal vol in te trappen, zou ik niet willen missen :)

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:45
Laatst proefrit gemaakt in een Model Y Performance en wat trok dat ding slecht, maar hij bleek op chill te staan. Dat reed echt niet. Mijn M3 LR staat altijd op sport, en dat is prima te doseren, ik kan er rustig mee rijden en er vol voor gaan. Het enige waar ik wel eens mee speel is de stuurbekrachtiging stand.Meestal normaal, soms sport.
I

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:56
Ik wacht al bijna een jaar op een bestelde SEAT Leon. Nu las in online op nu of ad of misschien wel tweakers zelfs dat de levertijd voor een model Y 12 weken is en is er een RWD die rond de 50k geprijsd is online gekomen. Heeft iemand hier in de afgelopen weken de MY besteld en ook daadwerkelijk een productie datum / afleverdatum in de komende maanden gekregen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 23:07
Taro schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:38:
[...]

Ik heb geen Standaard stand, alleen Chill en Sport.

Na 3 jaar geniet ik er nog steeds meerdere keren per dag van om het pedaal vol in te trappen, zou ik niet willen missen :)
Ah omdat je een M3P hebt denk ik, hier alleen chill aan of uit.

Toen ik altijd in standard mode reed vond ik het niet spannend meer, maar op deze manier kan ik nog wat van de snelheid genieten. Maargoed ik heb ook een motor, dat speelt denk ik ook wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basta3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-07-2024
Oekol schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:19:
Ik wacht al bijna een jaar op een bestelde SEAT Leon. Nu las in online op nu of ad of misschien wel tweakers zelfs dat de levertijd voor een model Y 12 weken is en is er een RWD die rond de 50k geprijsd is online gekomen. Heeft iemand hier in de afgelopen weken de MY besteld en ook daadwerkelijk een productie datum / afleverdatum in de komende maanden gekregen?
Yes, eind augustus besteld en verwachte levering is 12 november.

• Oekol
Basta3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:26:
[...]

Yes, eind augustus besteld en verwachte levering is 12 november.
Heel de wereld heeft last van alles en nog wat en tesla lukt 't wel. Bizar. Ga dit topic wel even volgen, wellicht toch eens de leasemaatschappij vragen hoe 't zit met annuleren. Al heb ik geen sterke voorkeur voor elektrisch aangezien ik niet bij huis laden kan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Oekol schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:27:
[...]

Heel de wereld heeft last van alles en nog wat en tesla lukt 't wel. Bizar. Ga dit topic wel even volgen, wellicht toch eens de leasemaatschappij vragen hoe 't zit met annuleren. Al heb ik geen sterke voorkeur voor elektrisch aangezien ik niet bij huis laden kan.
Ik heb 6 september besteld en aflevering staat op 3-19 november. Maar ik heb nog niet zoals @Basta3 al een precieze afleverdatum.

Ik kom van een Ioniq 5 en ik wil nooit meer fossiel... Heb ook geen eigen oprit, wel een paal om de hoek en verder af en toe snelladen onderweg. Met Tesla al helemaal geen issue eigenlijk.

Dat het Tesla wel lukt is inderdaad erg knap. Ze hebben juist de capaciteit in de Chinese fabriek uitgebreid (kan nu >1 miljoen auto's per jaar maken) en ik denk dat we daarvan profiteren.

[ Voor 11% gewijzigd door bilgy_no1 op 22-09-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-05 19:10
[...]

Ik ken SquareOne z’n redenen niet, maar de P was toen ik hem koos de enige versie met enigszins normale velgen. Ik heb hem ook altijd op chill staan, van de andere stand wordt ie erg zenuwachtig als je hem niet met fluwelen handschoentjes behandeldt. Geen zin in dat gezeur, ding moet me van A naar B brengen met zo min mogelijk ongemakken

[ Voor 22% gewijzigd door JohanB op 23-09-2022 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyDj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-08-2024
Het gebeurd wel eens dat je de navigatiestem niet goed hebt begrepen door bvb lawaaierige kids.
Ik meen me te herinneren dat je dan een herhaling kan activeren.
Als dat zo is, laat het me weten aub. Kheb heel wat YouTube flimpjes bekeken, maar zonder succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-05 19:10
DannyDj schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 04:56:
Het gebeurd wel eens dat je de navigatiestem niet goed hebt begrepen door bvb lawaaierige kids.
Ik meen me te herinneren dat je dan een herhaling kan activeren.
Als dat zo is, laat het me weten aub. Kheb heel wat YouTube flimpjes bekeken, maar zonder succes...
Het staat dan toch ook in het scherm gewoon, is dat niet makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55
bilgy_no1 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:32:
[...]

Ik kom van een Ioniq 5 en ik wil nooit meer fossiel...
Mag ik vragen waarom je overstapt van een Ioniq 5 naar een Model Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
bilgy_no1 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:32:
[...]

Ik heb 6 september besteld en aflevering staat op 3-19 november. Maar ik heb nog niet zoals @Basta3 al een precieze afleverdatum.

Ik kom van een Ioniq 5 en ik wil nooit meer fossiel... Heb ook geen eigen oprit, wel een paal om de hoek en verder af en toe snelladen onderweg. Met Tesla al helemaal geen issue eigenlijk.

Dat het Tesla wel lukt is inderdaad erg knap. Ze hebben juist de capaciteit in de Chinese fabriek uitgebreid (kan nu >1 miljoen auto's per jaar maken) en ik denk dat we daarvan profiteren.
Issue bij anderen is niet zozeer capaciteit maar eerder tekort aan chips.
Een vriend heeft recent een x5 gekocht en kon bv geen soft close krijgen daardoor, zelfde met een collega die een v60 heeft gekocht die kreeg geen schuifdak want ze hadden geen chips voor de knop :9~ (echt serieus).

Ik denk dat Tesla gewoon meer chips had besteld(mogelijk voor goedkopere prijzen) en ook dat ze puur minder chips gebruiken door hun efficiënter productieproces.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Daan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:10:
[...]

Mag ik vragen waarom je overstapt van een Ioniq 5 naar een Model Y?
Hoofdzakelijk vanwege meer ruimte. Ik heb de Ioniq 5 destijds besteld nog voordat hij in de showroom stond. Er werd 527 liter beloofd, maar later is dat voor de hogere uitvoeringen verlaagd tot 499 liter ivm de plaatsing van de subwoofer. Dat betekent eigenlijk (zonder de ruimte onder de vloer) iets van 450 liter. Op zich niet gek, maar voor ons net wat krap.

Je kan wel de achterbank naar voren schuiven en zo meer ruimte creëren, maar dan gaat het ten koste van de passagiersruimte. De bagageruimte is wel lekker breed, dus voor sommige zaken weer heel erg handig.

Verder is het een topauto. Op het gebied van laden ongelooflijk snel, maar aan de andere kant weer minder efficiënt. 451 km WLTP voor de versie die ik heb tegen 455 km WLTP voor de MY. Ik zie nu erg goede 2e hands prijzen voor de Ioniq 5 en de MY RWD is erg aantrekkelijk geprijsd, dus ik doe die overstap, mits ik een mooie deal kan maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
izzet3838 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:28:
[...]

Een vriend heeft recent een x5 gekocht en kon bv geen soft close krijgen daardoor, zelfde met een collega die een v60 heeft gekocht die kreeg geen schuifdak want ze hadden geen chips voor de knop :9~ (echt serieus).

Ik denk dat Tesla gewoon meer chips had besteld(mogelijk voor goedkopere prijzen) en ook dat ze puur minder chips gebruiken door hun efficiënter productieproces.
De klassieke autobouwers zitten vooral met oude chips waar de chipsfabrikanten hun neus voor optrekken. Ze verkopen liever nieuwere chips aan hogere marges.
Tesla daarentegen is heel flexibel met chips, als de chips die ze eerst wilden niet meer beschikbaar zijn, kijken ze of ze iets kunnen met andere chips.
Iets dat je de klassieke autobouwers niet meteen zult zien doen. Ze hebben nog een lange weg te gaan om zo'n flexibiliteit te kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
izzet3838 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:28:
[...]

Dat speelt ook. Maar voor goede elektrische auto's is de capaciteit gewoon te laag ingeschat. Hyundai had de productie van de Ioniq 5 in 2021 ingeschat op 70.000 stuks voor het hele jaar... Als je dan World Car of the Year wint en de auto alom wordt geprezen, gaat dat niet genoeg zijn.

Ford heeft in 2021 nog geen 70.000 Mach-e's gemaakt. VW doet het wat beter, maar komt tot een paar honderd duizend per jaar. Allemaal hebben ze te maken met lange wachttijden wegens gebrek aan productiecapaciteit en toegang tot voldoende batterijen. En dan daar bovenop nog de chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adiabat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-03 06:12
besteld begin juni, afgehaald deze week (MYP uit Berlijn), ook geen lader thuis. Op een KIA of een Audi zou ik een jaar moeten wachten, dus de keuze was meteen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-05 13:42
Elon heeft vaak gezegd dat "Tesla’s Long-Term Competitive Advantage Will Be Manufacturing". Daar begint het toch steeds meer op te lijken + er gaan geruchten dat Tesla nog meer prijsverlagingen doorgaat voeren zodra de levertijden nog korter worden https://www.investors.com...cut-as-wait-times-plunge/. Gaat Model Y dan toch 1 van de best verkochten auto's worden? :9 We shall see

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
ElonDusk schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:11:
Elon heeft vaak gezegd dat "Tesla’s Long-Term Competitive Advantage Will Be Manufacturing". Daar begint het toch steeds meer op te lijken + er gaan geruchten dat Tesla nog meer prijsverlagingen doorgaat voeren zodra de levertijden nog korter worden https://www.investors.com...cut-as-wait-times-plunge/. Gaat Model Y dan toch 1 van de best verkochten auto's worden? :9 We shall see
Is het dan beter om nog wat te wachten op een volgende prijsverlaging voor de Model Y?
Want zoals het er nu naar uitziet zal ik nipt de Model Y RWD kunnen bestellen zonder enige optie.
Terwijl ik toch graag een kleurtje en trekhaak zou willen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
this schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:14:
[...]

Is het dan beter om nog wat te wachten op een volgende prijsverlaging voor de Model Y?
Want zoals het er nu naar uitziet zal ik nipt de Model Y RWD kunnen bestellen zonder enige optie.
nog goedkoper :P >:) hahah who knows. Straks is er ineens weer Corona, fabrieken weer dicht en is de Model Y RWD weer 5k duurder :9

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Tja, hij kan ook duurder worden. Dan kun je hem helemaal niet meer bestellen. :) Trekhaak is eventueel achteraf te doen. Kleurtje is dan jammer.

Zie zelf de RWD niet heel snel nog goedkoper worden, vind de prijsstelling nu al zeer schappelijk. Zou eerder verwachten dat de LR en P wat gaan zakken. Die zijn nu redelijk duur tov de RWD en ik kan me voorstellen dat de verkopen van die versies wat inzakken.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 23-09-2022 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Zou best logisch zijn dat de 3 onder de Y geprijsd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
[...]

Ik denk het niet. De RWD is misschien wel de scherpste geprijsde tesla ooit (als je de early S met gratis supercharger niet meerekent). Ik denk eerder dat ze model 3 rwd net onder model y rwd gaat zetten. Want het is nu echt onlogisch dat ie duurder is, met minder inhoud (geen premium interieur, geen premium sound etc)
En ik denk dat model y LR en P ook wellicht lager geprijsd wordt, want de jump van RWD naar LR is wel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SirLct schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:24:
[...]

Ik denk het niet. De RWD is misschien wel de scherpste geprijsde tesla ooit (als je de early S met gratis supercharger niet meerekent). Ik denk eerder dat ze model 3 rwd net onder model y rwd gaat zetten. Want het is nu echt onlogisch dat ie duurder is, met minder inhoud (geen premium interieur, geen premium sound etc)
En ik denk dat model y LR en P ook wellicht lager geprijsd wordt, want de jump van RWD naar LR is wel erg groot.
Ja, in Europa is de prijsstelling nu wel wat vreemd. Maar goed, gezien het Tesla is zit er vast een reden achter. In de US is de 3 nog steeds wel interessant. Daar is de Y nog steeds een stuk duurder, en er is nog geen RWD van de Y. In Europa zal het anders liggen door de productie van de Y in Berlijn denk ik dan.

Ik hoop dat Tesla eens officieel met V2X ondersteuning komt. Mijn volgende BEV wil ik toch eigenlijk daar wel voor klaar hebben. Al vraag ik me even af of de LMs dit toe staan bij leaseauto's. Bij Tesla's zouden ze dit best eens onder het hoofdaccount kunnen zetten. Dan kan het best interessant worden om zelft een BEV te kopen en voor de cash optie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Inspired schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:28:
[...]

Ja, in Europa is de prijsstelling nu wel wat vreemd. Maar goed, gezien het Tesla is zit er vast een reden achter. In de US is de 3 nog steeds wel interessant. Daar is de Y nog steeds een stuk duurder, en er is nog geen RWD van de Y. In Europa zal het anders liggen door de productie van de Y in Berlijn denk ik dan.

Ik hoop dat Tesla eens officieel met V2X ondersteuning komt. Mijn volgende BEV wil ik toch eigenlijk daar wel voor klaar hebben. Al vraag ik me even af of de LMs dit toe staan bij leaseauto's. Bij Tesla's zouden ze dit best eens onder het hoofdaccount kunnen zetten. Dan kan het best interessant worden om zelft een BEV te kopen en voor de cash optie te gaan.
Reden is volgens mij de kortere levertermijn van de my.
Bij een model 3 duurt het al enkele maanden langer, zeker als je ook nog de aero velgen neemt dan komt er plots nog eens 3 maanden bij(is dat eigenlijk effectief zo of doen ze dat om duurdere velgen te promoten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Komt ook weer een recall aan; https://www.reuters.com/b...sing-software-2022-09-22/

Moet voor de vorige nog steeds langs. :+

[ Voor 30% gewijzigd door Inspired op 23-09-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
izzet3838 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:33:
[...]

Reden is volgens mij de kortere levertermijn van de my.
Bij een model 3 duurt het al enkele maanden langer, zeker als je ook nog de aero velgen neemt dan komt er plots nog eens 3 maanden bij(is dat eigenlijk effectief zo of doen ze dat om duurdere velgen te promoten?)
In NL zie ik nu geen verschil wanneer je voor Aero gaat. Blijft op 01-03/2023 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
Inspired schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:37:
[...]

In NL zie ik nu geen verschil wanneer je voor Aero gaat. Blijft op 01-03/2023 staan.
Bij een Witte M3 RWD met Aero staat april 2023 - juni 2023

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 07:24
Inspired schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:34:
Komt ook weer een recall aan; https://www.reuters.com/b...sing-software-2022-09-22/

Moet voor de vorige nog steeds langs. :+
Zo te lezen is het geen recall maar een simpele OTA update....
The electric vehicle manufacturer told the National Highway Traffic SafetyAdministration (NHTSA) that it would perform an over-the-air software update of the automatic window reversal system. The recall covers some 2017-2022 Model 3, 2020-2021 Model Y, and 2021-2022 Model S and Model X vehicles.

[ Voor 28% gewijzigd door Sikkek op 23-09-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
ElonDusk schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:47:
[...]

Bij een Witte M3 RWD met Aero staat april 2023 - juni 2023
Inderdaad, een raar ding als je 3 maanden moet wachten omdat je niet wilt bijbetalen voor velgen...
In persoonlijk vind ik de aero velgen van de m3 mooier maar dan zonder die cap en met tesla wielbouten(kun je gewoon online kopen voor paar tientjes).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dat de Model Y volgend jaar een van de best verkochte auto's gaat worden is in elk geval qua productiecapaciteit al bijna een fait accompli. Als je de capaciteit van Shanghai, Fremont en dan ook nog een stuk Austin en Berlijn meeteelt kom je al snel op 1,2 - 1,5 miljoen.

De wereldwijd meest verkochte auto is de Toyota Corolla met vorig jaar 1,1 miljoen verkochte units.

De vraag is dus hoofdzakelijk welk prijspunt Tesla moet kiezen om zoveel MY's te verkopen. En dat zal ook weer afhangen van de macro-economische ontwikkelingen. Maar de marges van Tesla zijn dusdanig dat ze redelijk makkelijk wat lager kunnen gaan zitten en nog steeds de hoogste winsten behalen van de industrie.

Ik denk dat vooralsnog in NL de MY RWD heel aantrekkelijk is geprijsd, ook in vergelijking met andere landen. Als je kijkt naar de elektrische concurrentie (EV6, Ioniq 5, ID.4, Enyaq etc) kom je voor €50.000 uit op een redelijk kale basisuitvoering met in veel gevallen een kleine batterij en minder bereik en ook aanzienlijk minder ruimte. De ID.4 en Ioniq 5 zijn wel voor €50k helemaal kaal te krijgen met een grotere batterij, maar dat levert relatief weinig extra bereik op. En in alle gevallen een lange levertijd.

De RWD en P zijn dan wel weer heel duur geprijsd. Dus die gaan denk ik als eerst naar beneden, hoewel ze in Europa ook zorgvuldig moeten sturen op de mix van Shanghai en Berlijn.

En de gekke situatie dat de lager uitgevoerde M3 RWD nu meer kost dan de MY RWD zal ook wel worden opgelost. Ik zie de M3 RWD dan eerder naar €45.000 gaan oid. Zeker omdat ook van dat model de productiecapaciteit in China is opgevoerd.

Uiteindelijk zullen EVs niet duurder zijn dan vergelijkbare fossiele auto's. Maar in de grotere categorie is dat volgens mij al bijna het geval. Ja, een Tiguan Allspace (vergelijkbare hoeveelheid ruimte en ook optionele 3e zitrij) kun je helemaal kaal vanaf €46.000 krijgen, maar met een paar opties is dat al gelijk of duurder. En dan rijd je ook veel duurder qua brandstof en onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 10:13
bilgy_no1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:44:
[...]

Dat de Model Y volgend jaar een van de best verkochte auto's gaat worden is in elk geval qua productiecapaciteit al bijna een fait accompli. Als je de capaciteit van Shanghai, Fremont en dan ook nog een stuk Austin en Berlijn meeteelt kom je al snel op 1,2 - 1,5 miljoen.

De wereldwijd meest verkochte auto is de Toyota Corolla met vorig jaar 1,1 miljoen verkochte units.

De vraag is dus hoofdzakelijk welk prijspunt Tesla moet kiezen om zoveel MY's te verkopen. En dat zal ook weer afhangen van de macro-economische ontwikkelingen. Maar de marges van Tesla zijn dusdanig dat ze redelijk makkelijk wat lager kunnen gaan zitten en nog steeds de hoogste winsten behalen van de industrie.

Ik denk dat vooralsnog in NL de MY RWD heel aantrekkelijk is geprijsd, ook in vergelijking met andere landen. Als je kijkt naar de elektrische concurrentie (EV6, Ioniq 5, ID.4, Enyaq etc) kom je voor €50.000 uit op een redelijk kale basisuitvoering met in veel gevallen een kleine batterij en minder bereik en ook aanzienlijk minder ruimte. De ID.4 en Ioniq 5 zijn wel voor €50k helemaal kaal te krijgen met een grotere batterij, maar dat levert relatief weinig extra bereik op. En in alle gevallen een lange levertijd.

De RWD en P zijn dan wel weer heel duur geprijsd. Dus die gaan denk ik als eerst naar beneden, hoewel ze in Europa ook zorgvuldig moeten sturen op de mix van Shanghai en Berlijn.

En de gekke situatie dat de lager uitgevoerde M3 RWD nu meer kost dan de MY RWD zal ook wel worden opgelost. Ik zie de M3 RWD dan eerder naar €45.000 gaan oid. Zeker omdat ook van dat model de productiecapaciteit in China is opgevoerd.

Uiteindelijk zullen EVs niet duurder zijn dan vergelijkbare fossiele auto's. Maar in de grotere categorie is dat volgens mij al bijna het geval. Ja, een Tiguan Allspace (vergelijkbare hoeveelheid ruimte en ook optionele 3e zitrij) kun je helemaal kaal vanaf €46.000 krijgen, maar met een paar opties is dat al gelijk of duurder. En dan rijd je ook veel duurder qua brandstof en onderhoud.
Je slaat de spijker op zijn kop. Het prijspunt is strategisch goed gekozen.

Heb sinds woensdag een Y RWD in bestelling staan (lease). Ik zat voor de aankondiging van Y RWD redelijk in de maag met het bestellen van een nieuwe leasebak (luxeprobleem) die aan al mijn eisen voldoet. Dacht zelfs aan het verlengen van een jaar van mijn ICE.

Alle prijzen zijn afgelopen jaar dusdanig hard gestegen dat de door jou genoemde modellen allemaal mitsen en maren hebben (voornamelijk financieel, en dus kaal aangekleed + nadelige levertijd).

Ik had daar nog wel de Volvo (X)C40 op het lijstje staan. Erg mooie auto maar een beperkte kofferbak.

Ben erg benieuwd hoe de concurrenten hierop gaan reageren. Zo hebben al deze fabrikanten voor 2023 al nieuwe prijzen afgegeven. Durven ze te verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dix0r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:00:
[...]

Je slaat de spijker op zijn kop. Het prijspunt is strategisch goed gekozen.

Heb sinds woensdag een Y RWD in bestelling staan (lease). Ik zat voor de aankondiging van Y RWD redelijk in de maag met het bestellen van een nieuwe leasebak (luxeprobleem) die aan al mijn eisen voldoet. Dacht zelfs aan het verlengen van een jaar van mijn ICE.

Alle prijzen zijn afgelopen jaar dusdanig hard gestegen dat de door jou genoemde modellen allemaal mitsen en maren hebben (voornamelijk financieel, en dus kaal aangekleed + nadelige levertijd).

Ik had daar nog wel de Volvo (X)C40 op het lijstje staan. Erg mooie auto maar een beperkte kofferbak.

Ben erg benieuwd hoe de concurrenten hierop gaan reageren. Zo hebben al deze fabrikanten voor 2023 al nieuwe prijzen afgegeven. Durven ze te verlagen?
De signalen die ik zie wijzen eerder op prijsverhogingen. Ook worden er geen contracten afgesloten met vaste prijs. Dan kun je dus vlak voor aflevering te horen krijgen dat je nog een paar duizend extra moet betalen.

Ioniq 5 begon vorig jaar op EUR 43.500, nu op EUR 46.795 voor een basismodel (geen warmtepomp en batterijverwarming) met kleine batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 07:14
SirLct schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:24:
[...]

Heeft de Y dan premium interieur en sound? En de 3 niet? Dacht dat allemaal hetzelfde was :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Boy1308 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:14:
[...]

Heeft de Y dan premium interieur en sound? En de 3 niet? Dacht dat allemaal hetzelfde was :*)
Ja, bij de Y heeft elke versie dezelfde uitrusting. Bij de 3 heeft de RWD partial premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
[...]

Als je bestelt ga je bij Tesla mee met prijsverlagingen. Bij een verhoging staat de prijs na bestellen wel vast. Verwacht zelf overigens geen verlaging op de Y. De RWD is een geweldige deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-bulletje- schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:31:
[...]

Als je bestelt ga je bij Tesla mee met prijsverlagingen. Bij een verhoging staat de prijs na bestellen wel vast. Verwacht zelf overigens geen verlaging op de Y. De RWD is een geweldige deal.
Tot op heden hebben ze het wellicht zo gedaan maar dit is geen garantie volgens mij. In de voorwaarden staat dat ze het kunnen/mogen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Inspired schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:50:
[...]

Tot op heden hebben ze het wellicht zo gedaan maar dit is geen garantie volgens mij. In de voorwaarden staat dat ze het kunnen/mogen doen.
Ohja? Tesla specificeert duidelijk dat de prijs van het voertuig de prijs is van de configuratie ten tijde van bestelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTYcHZGEC4rV54XcWziv07V92FY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pQfxgUofysx5M66MOBiccTjk.png?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

_eLMo_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:54:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre dit legaal is met jouw eigendom.
Ik kan me wel voorstellen dat dit staat in de voorwaarden van Tesla’s service, en dat als je dit niet wil je dus naar een specialist moet.
Ik heb hier trouwens antwoord op, zie je aankoop voorwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aipyGnmgtN5tKTaperJLVx6gC2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EE0qKTxdfNPaImXodRcR6LAO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Inspired schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:17:
[...]

Ja, bij de Y heeft elke versie dezelfde uitrusting. Bij de 3 heeft de RWD partial premium.
Houdt het partial premium interior niet gewoon in dat deze standard sound heeft ipv premium(in Europa althans), zijn er ook andere verschillen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
-bulletje- schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:31:
[...]

Je mag sowieso altijd je bestelling annuleren dacht ik(herroepingsrecht of zoiets), dus dat is het voordeel wat je hebt bij een verlaging).

Denk sowieso niet de de MY rwd in prijs gaat dalen aangezien die al zo laag is.

Een verlaging voor de M3 lijkt wel logisch aangezien de rwd nu duurder is als de MY die duurder is in productie dus daar heeft Tesla wat speelmarge.

Maar verwacht pas dat die prijs zal dalen als ze daar helemaal geen productie achterstand meer hebben zoals bij de Y rwd(die wordt in China in 1-4 weken geleverd, bij de M3 is dat 1-8 weken).

Prijzen in china(chinese tesla website voor de basis rwd versies(zijn zwart daar ipv wit):

MY rwd: 317.900 yuan(€45700)
M3 rwd: 279.900 yuan(€40300)

De M3 gaat mogelijk dus op termijn nog in prijs dalen(dat lijkt me de logische volgende stap).
In dat geval gaat de M3 wel serieus een pak goedkoper zijn dan de competitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-05 11:51
Ik heb ook eind augustus besteld en mijn levertijd staat op 26 okt - 4 dec. Ergens in november dus hoop ik 😃

Hoe ver van te voren krijg je ongeveer je vin nummer toegewezen? Moet ik denken in weken of dagen?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Met de huidige winstmarges gaat Elon daar gelijk in krijgen. Zodra zij als enige de prijs flink kunnen verlagen is het exit voor de rest.

Nu al is de Model Y zeer scherp geprijsd met 50K voor het base model. Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld een ID.4 (48K) en kijk naar het verschil in basis aankleding. Zo'n ID4 til je moeiteloos naar de 65K met een beetje pakketten en een motor die ook maar in de buurt komt van een Y.

Zodra Tesla de Model Y naar 45K zet, dan verkoopt VW alleen nog aan de echte fanboys die jarenlang Tesla hebben afgezeikt en nu niet meer met een strak gezicht kunnen overstappen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Stefanovic45 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:03:
[...]

Ik heb ook eind augustus besteld en mijn levertijd staat op 26 okt - 4 dec. Ergens in november dus hoop ik 😃

Hoe ver van te voren krijg je ongeveer je vin nummer toegewezen? Moet ik denken in weken of dagen?
Ben benieuwd! Wij hebben volgende week 1 oktober een proefrit aangevraagd.
Gaan we met het gezinnetje even elektrisch rijden en kijken hoe de ruimte bevalt.

Ondertussen de accountmanager bij SEAT gemaild wat de laatste stand van zaken is. Als hij het weer niet weet wellicht toch een informeren naar annuleringskosten.

Trekhaak was niet wegklapbaar bij Tesla begreep ik. Is dit irritant voor mensen die een trekhaak hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
izzet3838 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:43:
[...]

Houdt het partial premium interior niet gewoon in dat deze standard sound heeft ipv premium(in Europa althans), zijn er ook andere verschillen dan?
Ja, Tesla maakt het nogal lastig om nu precies uit te vinden wat de uitrusting is. Partial lijkt idd nu alleen nog een iets minder audio systeem te zijn en geen mistlampen voor. Weet even niet of je dan ook meer kans hebt om gewone koplampen ipv Matrix LED. Er waren berichten van mensen die geen Matrix meer hadden. Ze houden het allemaal zo vaag mogelijk zodat ze gewoon wat kunnen sleutelen aan de opties. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:14:
[...]

Ohja? Tesla specificeert duidelijk dat de prijs van het voertuig de prijs is van de configuratie ten tijde van bestelling.

[Afbeelding]
Je hebt gelijk. Er staat wel iets over prijsaanpassing in de voorwaarden maar dat gaat specifiek over wijzigingen door de koper. Het is blijkbaar inderdaad zo dat de prijs vast staat. Dat is wel netjes van ze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Inspired schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:14:
[...]

Ja, Tesla maakt het nogal lastig om nu precies uit te vinden wat de uitrusting is. Partial lijkt idd nu alleen nog een iets minder audio systeem te zijn en geen mistlampen voor. Weet even niet of je dan ook meer kans hebt om gewone koplampen ipv Matrix LED. Er waren berichten van mensen die geen Matrix meer hadden. Ze houden het allemaal zo vaag mogelijk zodat ze gewoon wat kunnen sleutelen aan de opties. :)
Ja, dit vond ik ook zeer vervelend. Zo kwam ik er bv pas na aankoop achter dat de garantie op de aandrijflijn korter is op een RWD.

Ook staat er nergens iets over dubbel glas bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:17:
[...]

Ja, dit vond ik ook zeer vervelend. Zo kwam ik er bv pas na aankoop achter dat de garantie op de aandrijflijn korter is op een RWD.

Ook staat er nergens iets over dubbel glas bijvoorbeeld.
Ja, zelfs zaken als een warmtepomp en electrische gate moet je volgens mij echt voor zoeken. Als het al te vinden is. Je zou toch gewoon een PDFje verwachten met uitgebreide uitrusting. Maar goed, wellicht willen ze gewoon flexibel blijven. Als de WP op is gewoon uitleveren en dan moet de klant het maar accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:08
Oekol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:12:
[...]
Trekhaak was niet wegklapbaar bij Tesla begreep ik. Is dit irritant voor mensen die een trekhaak hebben?
Klopt, hij is ouderwets afneembaar. Dus hij kan er wel af :)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

De trekhaak is afneembaar. Zoals ik het in filmpjes heb gezien is dat erg goed toegankelijk en lijkt het mij prima. Mijn huidige auto heeft een afneembare trekhaak die je vanaf onder de auto moet insteken en instekkeren. Een stuk ongemakkelijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Jeroenneman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:12:
[...]

Met de huidige winstmarges gaat Elon daar gelijk in krijgen. Zodra zij als enige de prijs flink kunnen verlagen is het exit voor de rest.

Nu al is de Model Y zeer scherp geprijsd met 50K voor het base model. Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld een ID.4 (48K) en kijk naar het verschil in basis aankleding. Zo'n ID4 til je moeiteloos naar de 65K met een beetje pakketten en een motor die ook maar in de buurt komt van een Y.

Zodra Tesla de Model Y naar 45K zet, dan verkoopt VW alleen nog aan de echte fanboys die jarenlang Tesla hebben afgezeikt en nu niet meer met een strak gezicht kunnen overstappen.
Nu is het wel zo dat o.a. VW dikke kortingen geeft op die adviesprijzen dus je kunt die niet echt met de prijzen Van Tesla vergelijken.

Zo kan ik bv ook kiezen voor een enyaq 80 met 544km range en pack plus(incl wp) deze kost dan iets meer dan 60k(adviesprijs) maar id qua aflossing vergelijknaar met een M3 rwd.

Is eigenlijk ook een wagen die ik serieus overweeg maar wil dan wel met max pack(voor de betere speakers en hud).

Maar van de Tesla's gaat men hart toch net ietsje harder kloppen, en ze zijn ook 1.5 seconden sneller naar de 100.

[ Voor 10% gewijzigd door izzet3838 op 23-09-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
izzet3838 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:27:
[...]

Nu is het wel zo dat o.a. VW dikke kortingen geeft op die adviesprijzen dus je kunt die niet echt met de prijzen Van Tesla vergelijken.

Zo kan ik bv ook kiezen voor een enyaq 80 met 544km range en pack plus(incl wp) deze kost dan iets meer dan 60k(adviesprijs) maar id qua aflossing vergelijknaar met een M3 rwd.

Is eigenlijk ook een wagen die ik serieus overweeg maar wil dan wel met max pack(voor de betere speakers en hud).

Maar van de Tesla's gaat men hart toch net ietsje harder kloppen, en ze zijn ook 1.5 seconden sneller naar de 100.
Heb geen zin om wat pagina's te doorbladeren maar had je niet gezegd dat je alleenstaande van 24 was?
Gast wat zoek je in Enyaq? Of heb je zonder dat je weet toch 5 kinderen? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

SirLct schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:43:
[...]

Heb geen zin om wat pagina's te doorbladeren maar had je niet gezegd dat je alleenstaande van 24 was?
Lekker oordeel weer xD

Misschien houd hij van grote wagens, roadtrippen, sjouwt hij veel mee als vertegenwoordiger, surft hij elk weekend, had hij een auto met trekhaak nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-01 15:14
izzet3838 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:27:
[...]

Krijg jij kortingen?
Heb enkele offertes verkregen en overal hoor ik hetzelfde liedje.
max 2% korting, hebben ruim 150 wagens in de fleet.
Dit zo bij de hele VW groep.
Daarmee lukt het me niet om een leuke ID of Enyaq samen te stellen met het budget da we krijgen of ik moet hem vrij kaal nemen.
De Y RWD is een topdeal in vergelijking, kan er zelfs AP bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 22:18
[...]
De afdekplaat open krijgen is lastiger dan het monteren van de trekhaak zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Peter_J_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:53:
[...]

Krijg jij kortingen?
Daarmee lukt het me niet om een leuke ID of Enyaq samen te stellen met het budget da we krijgen of ik moet hem vrij kaal nemen.
Ik had een ID.4 met een catalogusprijs van 63.000€ besteld (30-05) met korting, voor 58.300€. 7.5% dus.
Daarnaast nog gratis: dakdragers, 230v lader en rubber matten.

En ik zou korting krijgen op een winterset, maar zo ver is het niet gekomen voor ik hem annuleerde voor een MY SR RWD :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

_eLMo_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:05:
[...]

Ik had een ID.4 met een catalogusprijs van 63.000€ besteld (30-05) met korting, voor 58.300€. 7.5% dus.
Daarnaast nog gratis: dakdragers, 230v lader en rubber matten.

En ik zou korting krijgen op een winterset, maar zo ver is het niet gekomen voor ik hem annuleerde voor een MY SR RWD :D
Nette korting, maar dus alsnog 8K te duur. Het gat wat de dealer moet vullen met een MY van bijvoorbeeld 45K wordt gewoon te groot.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
SirLct schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:43:
[...]

Nee hoor klopt, heb voor zover ik weet geen kinderen(en geen kinderwens de komende 5 jaar :> )
Maar behalve de M3 zijn het eigenlijk allemaal crossovers, dus dan had ik de enyaq ook eens bekeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
_eLMo_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:50:
[...]

Lekker oordeel weer xD

Misschien houd hij van grote wagens, roadtrippen, sjouwt hij veel mee als vertegenwoordiger, surft hij elk weekend, had hij een auto met trekhaak nodig.
Had toen gezegd dat ik liever een M3 wilde omdat die kleiner was dat is wat hij bedoel, maar kans is toch groot dat het de Y wordt.
Testrit over 2 weken en dan tegen hopelijk in december bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Peter_J_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:53:
[...]

Krijg jij kortingen?
Fleet onderhandelt voor ons bij dealers en stelt een lijst samen, wij kiezen daar dan een wagen uit die tot onze categorie behoort.

Nu is het zo dat wij +1000 wagens hebben waarvan 80% vag(en d'ieteren is een grote klant van ons) dus het is mogelijk dat ze daardoor wat extra korting hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Jeroenneman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:11:
[...]

Nette korting, maar dus alsnog 8K te duur. Het gat wat de dealer moet vullen met een MY van bijvoorbeeld 45K wordt gewoon te groot.
Klopt die y sr is gewoon een koopje ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
_eLMo_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:50:
[...]

Lekker oordeel weer xD

Haha, mijn reactie was luchtig bedoeld :D gelukkig begrijpt @izzet3838 zelf wat ik bedoelde..
Maar toegegeven, als je het niet continuu aan het volgen bent, lijkt alsof dat ik zomaar kom met oordelen. Was niet de bedoeling, sorry! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
Net ingelogd bij tesla site en zie dat de aflever datum iets specifieker is geworden: Estimated Delivery: November 06 - December 1, dit was November-January,

Nou moet ik nog een aantal dingen regelen:
  • Huidige auto verkopen.
  • Betaling
  • Laadpaal bestellen en installeren (twijfel tussen Zappi 2.1 en Wallbox Pulsar Plus).
  • SSD kopen voor Sentry mode?
  • Aftermarket velgen met winterbanden (optioneel)
Ik las dat de trekhaak niet wegklapbaar is, kan iemand dit bevestigen? Zou ik erg jammer vinden.
Hoedenplank wordt waarschijnlijk wel mee geleverd?

Kan iemand nog leuke aftermarket gadgets aanranden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

whipcheck schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:01:
Net ingelogd bij tesla site en zie dat de aflever datum iets specifieker is geworden: Estimated Delivery: November 06 - December 1, dit was November-January,

• Huidige auto verkopen.
  • Betaling
  • Laadpaal bestellen en installeren (twijfel tussen Zappi 2.1 en Wallbox Pulsar Plus).
Ik las dat de trekhaak niet wegklapbaar is, kan iemand dit bevestigen? Zou ik erg jammer vinden.

Ligt eraan hoeveel je geeft om het interieur, ik vond deze erg goed passen in een Model 3: https://hillsmade.com/en-...ew?variant=39805242245287

Wel pricy, maar voor mijn M3 2019 zeker het geld waard. Iedere keer als ik hem parkeer naast een "stock" M3, dan vind ik het toch treurig hoe cheap dat pianoplastic eruitziet op de middenconsole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838

• Huidige auto verkopen.
  • Betaling

Hoedeplank zit er standaard bij, maar je kunt hem niet kwijt id koffer.

Wordt er geen usb meegeleverd voor sentry mode?

Trekhaak is niet inklapbaar maar manueel afneembaar dacht ik(maar ze zullen het hier wel bevestigen, was recent nog besproken)

Heb zelf nog geen bestelling maar had wel al een lijst van gadgets samengesteld, zal die als ik tijd heb eens delen.

Kan blijbaar heel de lijst delen:

http://my.aliexpress.com/...?groupId=1000000017056669

Vooral die bekerhouders en organiser worden aangeraden door mensen.

Dat vuilbakje leek me persoonlijk ook handig.

Die haak past enkel op de model 3 dus kun je negeren voor de MY.

Edit:

De link werkt bij mij niet dus zal een ss uplouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUshhKSzzPBnwZAx6N_qlnkXj8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFmw3AxI15pY92ccvupQDnvT.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal kun je ze vrij makkelijk vinden op ali.

[ Voor 25% gewijzigd door izzet3838 op 23-09-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
Jeroenneman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:09:
[...]

Ligt eraan hoeveel je geeft om het interieur, ik vond deze erg goed passen in een Model 3: https://hillsmade.com/en-...ew?variant=39805242245287

Wel pricy, maar voor mijn M3 2019 zeker het geld waard. Iedere keer als ik hem parkeer naast een "stock" M3, dan vind ik het toch treurig hoe cheap dat pianoplastic eruitziet op de middenconsole.
Dat ziet er inderdaad net wat luxer uit, daar ga ik zeker naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55

TNJ

Frugalite

Met zonnepanelen kun je bij de Zappi ook de Eddi koppelen.
Niet nodig, maar wordt wel geadviseerd. Will je je eigen muziekarchief erop zetten, maak je naast een folder TeslaCam ook een folder TeslaMusic
Ik heb zelf de S3XY buttons al, maar moet nog op mijn MYP wachten. :P

Al sterk in de overweging is een vervanging van de achteruitkijkspiegel door een camera/scherm optie.

[ Voor 5% gewijzigd door TNJ op 23-09-2022 18:10 ]

Pagina: 1 ... 358 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: