Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Same here ongeveer. Ik doe ook niet echt moeite en rij gewoon met verwarming/airco lokale maximumsnelheid +5. Gemiddeld ongeveer 189Wh/km meen ik (zeg ik even uit mijn hoofd).Vorige berijder zat toevallig ook op 192Wh/km. Ik zit daar net ietsje onder. 2019 LR AWD.Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:30:
[...]
Heb zo het gevoel dat je ook geen moeite doet.Ik overigens ook niet, maar mijn verbruik zit nu op 192Wh/km. Best netjes vind ik eigenlijk.
Mijn lange vakantieritten drukken het gemiddelde nog wat. De woon/werk ritjes van ±10km enkele rit in de winter zijn dan weer flink nadelig. 300/400Wh/km is geen uitzondering.
Vorige berijder en ik hebben de triptellers nooit gereset. Ene tripteller is vanaf 0km, mijn tripteller is vanaf 90.000km. Tellerstand nu 110.000km. Tripteller vanaf de 0 is nu ook iets teruggelopen van 192 naar de 190 geloof ik.
[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 20-09-2022 10:35 ]
UNOX: The worst operating system
Exact. Voordat ik de knop heb doorgehakt inderdaad 20,000 verschillende testen doorgebladerd, welke zuinigste, verbruik, etc etc. Maar na 2e-3e week... Not even thinking about it.Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:30:
[...]
Heb zo het gevoel dat je ook geen moeite doet.Ik overigens ook niet, maar mijn verbruik zit nu op 192Wh/km. Best netjes vind ik eigenlijk.
Mijn lange vakantieritten drukken het gemiddelde nog wat. De woon/werk ritjes van ±10km enkele rit in de winter zijn dan weer flink nadelig. 300/400Wh/km is geen uitzondering.
De korte ritjes, of de dagelijkse woon/werk is echt appeltje eitje.
De langer vakantie rit, voordat het eten komt is ie al op 80% zeg maar.
En dan 200wh/km met een beest van 500pk+, jah living the good life zeg maar
Overigens is mijn vakantieritten zorgen juist voor hogere verbruik. Iets met duitsland en autobahn
[ Voor 10% gewijzigd door SirLct op 20-09-2022 10:43 ]
Life is too short to drive boring cars
In de zomer overigens gemiddeld 145 en in de winter gemiddeld 185
Iemand een idee hoe ik er weer bij kom?
Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding
Rij je ook weinig? Ik rij doorgaans <20km enkele rit. Dat is redelijk killing voor het verbruik, met name in de winter. Verder zit een LR AWD/P sowieso wat hoger en ik rij zeer sportief.Caelorum schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:51:
Wat een hoge gemiddelde verbruiken. Ik zit voor dit jaar op 165 Wh/km, maar voorgaande jaren op 164 Wh/km.
In de zomer overigens gemiddeld 145 en in de winter gemiddeld 185

Richting de 20km vind ik nu toch geen kleinere rit meer. Wat is dan een goede afstand voor een laag verbruik te halen?Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:03:
[...]
Rij je ook weinig? Ik rij doorgaans <20km enkele rit. Dat is redelijk killing voor het verbruik, met name in de winter. Verder zit een LR AWD/P sowieso wat hoger en ik rij zeer sportief.
Zijn we overigens allemaal over de MY bezig? Want dan vind ik het wel best positief qua verbruik.
Mijn richtlijn van 300km bereik met veel autosnelweg lijkt me dan redelijk correct te zijn voor de MY RWD.
Overwegend meer dan 20km per rit, maar ook wel ritjes van 2km inderdaad. Overigens zegt dat niet veel hoor. Zo heb ik eergisteren een ritje van 81.5 km gemaakt in Nederland met een gemiddelde van 234 Wh/km.Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:03:
[...]
Rij je ook weinig? Ik rij doorgaans <20km enkele rit. Dat is redelijk killing voor het verbruik, met name in de winter. Verder zit een LR AWD/P sowieso wat hoger en ik rij zeer sportief.
Van mij ging over een 3 SR+.this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:15:
[...]
Zijn we overigens allemaal over de MY bezig? Want dan vind ik het wel best positief qua verbruik.[...]
<20km is wel redelijk kort. Tenminste, qua verbruik niet mega zuinig. Met name bij koudere temps gaat de auto de accu warm stoken. Tegen de tijd dat die op temperatuur is dan ben je er. En aan het eind van de dag opnieuw. Als je twee keer een rit van 150km pakt dan zul je best aan die range komen. Als je over twee weken een 300km rijdt dan is het verbruik (obv mijn ervaring) veel hoger. Sluimer verbruik, accu verwarmen en je doet een keer climate aan voordat je vertrekt. Maar goed, nu moet ik zeggen dat ik dus eigenlijk nul moeite doe om zuinig te rijgen. Eigenlijk alleen als ik op vakantie ±1000 per dag rij. En dan nog rij ik gewoon redelijk door. Dit gaat overigens over een Model 3 LR AWD maar zal bij een Y niet veel anders zijn.this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:15:
[...]
Richting de 20km vind ik nu toch geen kleinere rit meer. Wat is dan een goede afstand voor een laag verbruik te halen?
Zijn we overigens allemaal over de MY bezig? Want dan vind ik het wel best positief qua verbruik.
Mijn richtlijn van 300km bereik met veel autosnelweg lijkt me dan redelijk correct te zijn voor de MY RWD.
En hoe lang duurt zo'n proces? Is dat op 5 minuten gefixt, of mag je richting een kwartier kijken?
De cabine is vrij snel warm. (Doorgaans binnen 5 miniuten wel, tenzij de ruiten bevroren zijn.) Als je de accu op temp wilt krijgen kan het wel richting 30m gaan. Een RWD doet daar ook wat langer over. Maar goed, ook afhankelijk van temperatuur. En je moet dan eigenlijk ook minimaal aan een 7,4kW paal hangen. Anders komt het alsnog uit de accu.this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:33:
Is het makkelijk om de auto te voorverwarmen? Om zo je verbruik tijdens het rijden te optimaliseren?
En hoe lang duurt zo'n proces? Is dat op 5 minuten gefixt, of mag je richting een kwartier kijken?
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 20-09-2022 11:37 ]
Inloggen met je account op de tesla.com website, dan bij je auto op "Manage" drukken en vervolgens de "Glovebox" openen. Zie ook:JaWa schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:56:
Nu ik mijn MY heb geleverd kan ik in de app de facturen (aanbetaling, en laatste oplever factuur) niet meer zien. Zowel op de webpage en in de app heb ik me suf lopen zoeken maar ik kan de facturen niet meer vinden. In dit topic heb ik iets van glovebox gezien maar dat kan ik ook niet in mijn app zien.
Iemand een idee hoe ik er weer bij kom?
/f/image/9w6VTCYE1mZypN3Jw0PywRZp.png?f=fotoalbum_large)
Tja, die richtlijn hangt natuurlijk sterk af van de snelheid en de omstandigheden.this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:15:
[...]
Richting de 20km vind ik nu toch geen kleinere rit meer. Wat is dan een goede afstand voor een laag verbruik te halen?
Op basis van wat ik in tests heb gezien verwacht ik ongeveer (ervan uitgaande dat de bruikbare capaciteit 57,5 is zoals door Teslabjorn gemeten):
100 km/h gunstig weer: 375-400 km
100 km/h ongunstig weer: 325 - 350 km
120 km/h gunstig weer: 290-315 km
120 km/h ongunstig weer: 240-265 km
Vooral die laatste is een wat bredere range. Niet alleen met lage temperatuur, maar dan ook nog veel regen en wind tegen kan het verbruik hard oplopen. Maar... als het echt zo bar en boos is zakt meestal ook de gemiddelde snelheid iets. En dat is dan weer heel gunstig voor je bereik.
Tot slot is ook de rijstijl heel bepalend. In mijn ervaring (met Ioniq 5) maakt het bijvoorbeeld veel uit als je anticiperend rijdt (zoveel mogelijk uitrollen ipv 1PD), niet te abrupt versnelt en zoveel mogelijk op cruise control rijdt.
De grap is dat ik met bovenstaande cijfers redelijk in de buurt zit van wat de Ioniq 5 haalt. Alleen heeft die een batterij 20% groter is... Wel weet ik dat ik onder optimale omstandigheden met de Ioniq 5 richting de 450 km en zelfs hoger ga als ik de snelheid op 90 km/h zet en op de rechterbaan blijf rijden. Heb zo wel eens een bereik gehaald van 525 km. Of dat gaat lukken met de RWD betwijfel ik, want dan zou het verbruik richting 110 Wh/km moeten gaan en dat lijkt me wel heel laag (Ioniq zat dan op 132 Wh/km).
Maarja, ik rij verder vooral in het westen met een aantal trajectcontroles (A2, A12, A20), dus het is ook veel 104km/u rijden.
Oh en ik rij vrijwel volledig met 1 pedaal, dus een beetje vooruit kijken en laten rollen (half gas) tot de stopstreep enzo. Ik race dus niet op een stopstreep af om dan op de rem te moeten gaan staan
[ Voor 30% gewijzigd door Smobbo op 20-09-2022 11:58 ]
M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD
Hatsjoe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:38:
[...]
Inloggen met je account op de tesla.com website, dan bij je auto op "Manage" drukken en vervolgens de "Glovebox" openen. Zie ook:
[Afbeelding]
Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding
/f/image/81kSmS8PyQbBiTh04kA15vwW.png?f=fotoalbum_large)
Is de Duitse tesla met dubbele motor plots een stuk goedkoper geworden? In NL nog 65k, in Duitsland nog geen 57k inmiddels.
Bastjean
Erg aantrekkelijk voor slechts 3k meer!Bastjean schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:33:
https://www.tesla.com/de_de/modely/design#overview
[Afbeelding]
Is de Duitse tesla met dubbele motor plots een stuk goedkoper geworden? In NL nog 65k, in Duitsland nog geen 57k inmiddels.
In de winter is alles onder de 30 minuten een korte rit. Pas daarna komt je op cruise-verbruik uit. In de zomer is het denk ik een minuut of 5 a 10 (dit is een gokje, niet wetenschappelijk).this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:15:
[...]
[...]
Zeer interessant, de standard range is daar dan wel weer duurder, die is in Belgie €49.900(ex afleverkosten).Bastjean schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:33:
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe dat daar vroeger was?
Benieuwd of ze de prijzen hier ook gaan aanpassen.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
In Duitsland hebben ze flinke subsidie. Dus niet te vegelijken met ons.izzet3838 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:09:
[...]
Zeer interessant, de standard range is daar dan wel weer duurder, die is in Belgie €49.900(ex afleverkosten).
De prijzen zijn niet aangepast. Dit is al zo zeker sinds de aankondiging van de RWD, zieizzet3838 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:09:
[...]
Zeer interessant, de standard range is daar dan wel weer duurder, die is in Belgie €49.900(ex afleverkosten).
https://teslamag.de/news/...er-fast-ganz-europa-52161
Er is daar slechts 3.000 verschil met de RWD. Heeft de RWD geen subsidie dan?Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:18:
[...]
In Duitsland hebben ze flinke subsidie. Dus niet te vegelijken met ons.
Bastjean
FinanzierungsoptionenBastjean schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:33:
[Afbeelding]
Privat/Kleingewerbe
Business
Überweisung
Privatleasing
Ballonkredit
Bezahlen Sie den Fahrzeugpreis per Überweisung, um nach Auslieferung Eigentümer Ihres Fahrzeugs zu werden.
Barzahlungspreis 61.520 €
Einschl. MwSt. von ca. 9.823 €
Ziel- und Behördengebühren in Höhe von 980 €
Einschl. 2.500 € Umweltbonus (netto)
Misschien een extra subsidie voor lokaal geproduceerde ev's?Bastjean schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:40:
[...]
Er is daar slechts 3.000 verschil met de RWD. Heeft de RWD geen subsidie dan?
Blijft vreemt idd.
Iemand die het standaard en premium sound system eigenlijk al heeft kunnen vergelijken?
Ik zit tussen een MY en M3(beide rwd) en ik luister echt heel veel muziek.
Volgens de vriendelijke meneer van Tesla hoor je het verschil helemaal niet maar dat lijkt me sterk, er was geen M3 rwd dus ik kon het niet testen?
Beetje ook afhankelijk van de muziek keuze. Denk dat je de subwoofer wel merkt bij muziek met een beetje bass. De speakers achter zul je nou niet meteen missen voorin denk ik. Maar goed, met de huidige prijsstelling snap ik eigenlijk niet waarom je nog een 3 zou kiezen.izzet3838 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:43:
[...]
Misschien een extra subsidie voor lokaal geproduceerde ev's?
Blijft vreemt idd.
Iemand die het standaard en premium sound system eigenlijk al heeft kunnen vergelijken?
Ik zit tussen een MY en M3(beide rwd) en ik luister echt heel veel muziek.
Volgens de vriendelijke meneer van Tesla hoor je het verschil helemaal niet maar dat lijkt me sterk, er was geen M3 rwd dus ik kon het niet testen?
iddInspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:09:
[...]
Beetje ook afhankelijk van de muziek keuze. Denk dat je de subwoofer wel merkt bij muziek met een beetje bass. De speakers achter zul je nou niet meteen missen voorin denk ik. Maar goed, met de huidige prijsstelling snap ik eigenlijk niet waarom je nog een 3 zou kiezen.
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Het zit zo:Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:09:
[...]
Beetje ook afhankelijk van de muziek keuze. Denk dat je de subwoofer wel merkt bij muziek met een beetje bass. De speakers achter zul je nou niet meteen missen voorin denk ik. Maar goed, met de huidige prijsstelling snap ik eigenlijk niet waarom je nog een 3 zou kiezen.
Ik krijg de wagen als bedrijfswagenwagen. Mijn werkgever werkt met categorieën dus ik krijg een lijst en dan mag ik kiezen uit categorie x.
De MY rwd staat nog niet op de lijst maar ik vermoed dat die in dezelfde categorie zal komen als de M3(want de LR versies van de 3 en y zitten ook in dezelfde categorie ondanks het prijsverschil)
Ik moet een eigen inbreng leveren aangezien het een wagen is die net boven mijn klasse valt(ca. €40 netto/maand).
Kans is dus groot dat de MY ej M3 me evenveel zullen kosten.
De redenen dat ik de 3 toch overweeg zijn:
-ik ben een alleenstaande van 24 en zie mezelf niet snel in een familiewagen rijden
-compacter
-fijner
-sneller
-meer range
Maar de Y heeft dan ook weer allerlei voordelen, ben zaterdag gaan kijken en vond het wat prettiger in de Y, pano dak is mooier, koffer is praktischer(niet dat ik al die ruimte nodig heb, maar een liftback is toch fijner).
Dus ik zit eigenlijk met een dilemma en zit serieus op details te kijken

Nu mag ik pas rond nieuwejaar bestellen dus heb nog wel eventjes tijd...
Gefeliciteerd met dit luxeprobleem ;-)izzet3838 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:25:
[...]
Het zit zo:
Ik krijg de wagen als bedrijfswagenwagen. Mijn werkgever werkt met categorieën dus ik krijg een lijst en dan mag ik kiezen uit categorie x.
De MY rwd staat nog niet op de lijst maar ik vermoed dat die in dezelfde categorie zal komen als de M3(want de LR versies van de 3 en y zitten ook in dezelfde categorie ondanks het prijsverschil)
Ik moet een eigen inbreng leveren aangezien het een wagen is die net boven mijn klasse valt(ca. €40 netto/maand).
Kans is dus groot dat de MY ej M3 me evenveel zullen kosten.
De redenen dat ik de 3 toch overweeg zijn:
-ik ben een alleenstaande van 24 en zie mezelf niet snel in een familiewagen rijden![]()
-compacter
-fijner
-sneller
-meer range
Maar de Y heeft dan ook weer allerlei voordelen, ben zaterdag gaan kijken en vond het wat prettiger in de Y, pano dak is mooier, koffer is praktischer(niet dat ik al die ruimte nodig heb, maar een liftback is toch fijner).
Dus ik zit eigenlijk met een dilemma en zit serieus op details te kijken![]()
Nu mag ik pas rond nieuwejaar bestellen dus heb nog wel eventjes tijd...
Als je dan toch uit de RWD en LR versies kunt kiezen zou ik vooral het bereik prioriteren.
Dit is wel een smalle range voor gunstig en ongunstig weer hoor. Als je naar EV database kijkt zie je een verschil van ongeveer 30% in verbruik op 100 km/h voor temperatuur alleen op de MYLRbilgy_no1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:41:
[...]
Tja, die richtlijn hangt natuurlijk sterk af van de snelheid en de omstandigheden.
Op basis van wat ik in tests heb gezien verwacht ik ongeveer (ervan uitgaande dat de bruikbare capaciteit 57,5 is zoals door Teslabjorn gemeten):
100 km/h gunstig weer: 375-400 km
100 km/h ongunstig weer: 325 - 350 km
120 km/h gunstig weer: 290-315 km
120 km/h ongunstig weer: 240-265 km
Als je dan in Nederland een beetje wind en regen hebt, zit je zo op een +50% verschil. vs. de 18% range verlies die je aangeeft bij ongunstig weer.
Meer exact (maar ik heb geen warmte pomp in mijn M3):
- Bij gunstig weer haal ik 155 Wh/km @100km/u of zelfs iets minder
- Bij ongunstig weer gaat dat niet al te moeilijk richting 250 Wh/km
Hier ook geen warmtepomp. Met 100 km/uur en gunstig weer haal ik makkelijk 140 en soms 135 Wh/km. Slecht weer kan extreem zijn. Skivakantie met volle tegenwind en regen naar Frankrijk gereden. Dat was idd ook zoiets als 250 Wh/km, soms zelfs nog meer. Vrij bizarJohanB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:05:
[...]
Meer exact (maar ik heb geen warmte pomp in mijn M3):
- Bij gunstig weer haal ik 155 Wh/km @100km/u of zelfs iets minder
- Bij ongunstig weer gaat dat niet al te moeilijk richting 250 Wh/km
Dit keer gewoon met de kont erin en tot mijn verbazing vol bereik en uiteraard heeft hij direct die schijt update naar binnen geharkt...
Ik krijg wellicht een M3 LR late 2020 als tijdelijke wagen. En ik ben benieuwd wat er toen weer allemaal standaard was.
Ik heb al kunnen terugvinden dat de warmtepomp er normaal gezien op gaat zitten.
Maar van andere zaken vind ik het niet meteen.
Hier niet goed nagedacht. Ik zat nog op 2022.20.8 omdat mijn auto nooit WIFI-bereik heeft. Omdat hier in de garage GSM-ontvangst ook matig is wist de auto uberhaupt nog van niets over een nieuwe update.
Ik reed dus gisteren totaal 2 uur oid naar Zoetermeer. Even hotspot opgezet omdat ik Tidal Hifi-kwaliteit nummers wilde hebben. Software update 2022.24.8 klaar om te installeren.
Meh.
Dus ik mag nu ook zien hoe deze update mij bevalt
Dankjebilgy_no1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:48:
[...]
Gefeliciteerd met dit luxeprobleem ;-)
Als je dan toch uit de RWD en LR versies kunt kiezen zou ik vooral het bereik prioriteren.
Kan helaas geen lr nemen dan wist ik het ook wel(4 seconden
Die zitten helaas buiten mijn categorie, zal helaas niet voor de komende 5 jaar zijn, maar goed ben ook blij met een rwd uiteraard
Echt een lijst ken ik niet. Eind 2020 is de chrome delete gekomen en de WP. Zal afhangen van de productiedatum.this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:13:
Kan je ergens een lijst zien van alle iteraties die de Tesla's meegemaakt hebben?
Ik krijg wellicht een M3 LR late 2020 als tijdelijke wagen. En ik ben benieuwd wat er toen weer allemaal standaard was.
Ik heb al kunnen terugvinden dat de warmtepomp er normaal gezien op gaat zitten.
Maar van andere zaken vind ik het niet meteen.
Ik weet enkel dat de bestelling rond juli 2020 is gebeurd en de inschrijving in België rond november 2020.Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:45:
[...]
Echt een lijst ken ik niet. Eind 2020 is de chrome delete gekomen en de WP. Zal afhangen van de productiedatum.
Ik hoop dat dit dan nog bij Q4 hoort met de warmtepomp.
Op de bestellingsbon zie ik nog een afbeelding met de chrome omranding, maar dat wil misschien niet veel zeggen?
En aan de fleet een foto gaan vragen van de wagen vind ik net wat te ver gaan
Waarom zou je het verbruik tijdens het rijden willen optimaliseren, haal je anders je bestemming niet of gaat het je om de statistieken? Als je een kwartier gaat voorverwarmen, ga je zonder bijkomend voordeel extra energie verbruiken tbv de cijfers. Als je het doet om het comfort te verhogen dan begrijp ik dat uiteraard, maar dan is een paar minuten doorgaans voldoende.this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:33:
Is het makkelijk om de auto te voorverwarmen? Om zo je verbruik tijdens het rijden te optimaliseren?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Voor als je eens verder rijdt dan je batterij aankan, dan win je blijkbaar redelijk wat bereik door de batterij al op optimale temperatuur te brengen.Taro schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:12:
[...]
Waarom zou je het verbruik tijdens het rijden willen optimaliseren, haal je anders je bestemming niet of gaat het je om de statistieken? Als je een kwartier gaat voorverwarmen, ga je zonder bijkomend voordeel extra energie verbruiken tbv de cijfers. Als je het doet om het comfort te verhogen dan begrijp ik dat uiteraard, maar dan is een paar minuten doorgaans voldoende.
Klopt, als je voorverwarmt als de auto nog aan de laadpaal staat dan komt die energie uit het stroomnet en niet uit je accu, dus heb je extra accucapaciteit voor het bereik. Daarnaast werkt het regenereren door de warmere accu beter. Het verbruik tijdens de rit is dan beter, maar, geeft natuurlijk wel een vertekend beeld voor het gemiddelde omdat je wel extra energie hebt verbruikt die simpelweg niet wordt meegeteld.this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:15:
[...]
Voor als je eens verder rijdt dan je batterij aankan, dan win je blijkbaar redelijk wat bereik door de batterij al op optimale temperatuur te brengen.
Als je het voorverwarmen precies goed timed dan heb je zowel een voordeel qua comfort als qua regeneratie. Maar als je de auto te lang laat voorverwarmen kan het zelfs zo zijn dat je in zijn totaliteit extra energie gaat verbruiken, zonder voordeel.
De nieuwe auto's met warmtepomp hebben hier een voordeel, maar, mijn M3 uit 2019 zonder warmtepomp met 7 kW laadpaal verliest range tijdens het voorverwarmen. Dus er wordt +-7 kW verbruikt bij het voorverwarmen, doe dat te lang en dan tikt dat toch wel aan als je dat regelmatig doet.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Echter vanmiddag had de auto een paar uur in het zonnetje gestaan, graadje of 18 en zelfs toen moest ik een half uurtje snelweg doen voordat de complete re-gen weer beschikbaar was. (50% SoC).
Ik heb ooit gelezen dat Tesla in sommige modellen via een OTA aan het testen was met blended braking (waarbij de schijfremmen automatisch meewerken) maar dit is in mijn M3 niet beschikbaar, iemand meer info?
Het is toch iedere keer even aanvoelen vanaf waar ik zelf moet beginnen met remmen en het is wel vervelend als dit per dag kan verschillen.
[ Voor 3% gewijzigd door PixelPusher op 20-09-2022 19:41 ]
Die feature zou komen maar tot op heden heeft niemand de optie.PixelPusher schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:39:
Met het gure weer van afgelopen weekend kreeg ik voor het eerst sinds het voorjaar de melding dat het regeneratief remmen beperkt was, moest toch even goed zoeken waar het rempedaal ook al weer zat
Echter vanmiddag had de auto een paar uur in het zonnetje gestaan, graadje of 18 en zelfs toen moest ik een half uurtje snelweg doen voordat de complete re-gen weer beschikbaar was. (50% SoC).
Ik heb ooit gelezen dat Tesla in sommige modellen via een OTA aan het testen was met blended braking (waarbij de schijfremmen automatisch meewerken) maar dit is in mijn M3 niet beschikbaar, iemand meer info?
Het is toch iedere keer even aanvoelen vanaf waar ik zelf moet beginnen met remmen en het is wel vervelend als dit per dag kan verschillen.
Welk model heb je? Of heb je hem pas net? Bij mijn/de M3 19 heeft ie standaard 4-7 stipjes onder de 20CPixelPusher schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:39:
De model Y LR kost er 'slechts' 56.990 euro, dus daar valt volgens mij behoorlijk wat winst te halen.
[ Voor 32% gewijzigd door Bastjean op 20-09-2022 21:53 ]
Bastjean
zodra je gaat invoeren moet je nog even btw betalen omdat hij nieuw is.Bastjean schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:50:
Heeft iemand ervaring met het als particulier bestellen van een Tesla in Duitsland en deze dan naar Nederland importeren? Mag dat/kan dat? Hoe gaat dat met die Umweldbonus? Heb ik ook voordeel van die 2 procent minder BTW of pikken ze dat bij de import weer in omdat het een nieuw product betreft? Zijn hier specialisten voor die dat voor je uit handen nemen?
De model Y LR kost er 'slechts' 56.990 euro, dus daar valt volgens mij behoorlijk wat winst te halen.
Sinds mei, dus kan me niet herinneren of ik het eerder heb gehad. Het is een LFP batterij dus kan me voorstellen dat die uit veiligheid een iets hogere temp nodig heeft om de stroom terug het accupakket in te laten vloeien dan de LR/P accu.JohanB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:35:
[...]
Welk model heb je? Of heb je hem pas net? Bij mijn/de M3 19 heeft ie standaard 4-7 stipjes onder de 20C
Meestal een vlieg/ander insect of gewoon spullen in de auto. Interieurdetectie gaat elke rit weer aan dus je moet het blijven uitzetten als je er last van hebt.Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:29:
Ik heb sinds gisteren weer ruzie met het alarm. Nu heb ik de interieurdetectie uitgezet maar vandaag weer alarm. Iemand enig idee wat het kan zijn?
Thanks. Zag gisteren inderdaad dat de optie weer aan stond. Handig zo’n toggle.. Heb nu maar het alarm weer helemaal uitgezet.Crim schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:34:
[...]
Meestal een vlieg/ander insect of gewoon spullen in de auto. Interieurdetectie gaat elke rit weer aan dus je moet het blijven uitzetten als je er last van hebt.
Als je overheat protection aanzet blijft die wel uit. Die zijn namelijk niet gelijktijdig te gebruiken.Crim schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:34:
[...]
Meestal een vlieg/ander insect of gewoon spullen in de auto. Interieurdetectie gaat elke rit weer aan dus je moet het blijven uitzetten als je er last van hebt.
En ik weet niet of het nog steeds zo is, maar het was een poosje per profiel instelbaar , dus als je easy entry gebruikt moet het in dat profiel goed gezet worden.
Overheat gaat ook steeds weer uit toch?Caelorum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:50:
[...]
Als je overheat protection aanzet blijft die wel uit. Die zijn namelijk niet gelijktijdig te gebruiken.
En ik weet niet of het nog steeds zo is, maar het was een poosje per profiel instelbaar , dus als je easy entry gebruikt moet het in dat profiel goed gezet worden.
Wel een vraagje, is het normaal dat de deuren slecht sluiten als je niet genoeg kracht achter zet? Althans, meer dan dat ik gewoon ben bij duitse automerken
Ik heb sinds de aanschaf nog niet zo'n hoog geprojecteerd bereik gezien bij 100%. Staat nu ineens op 473 (-5,3%) waar ik over het algemeen altijd ergens tussen -8% en -10,5% hooverde.
Ik heb me daar nooit druk over gemaakt en het altijd voor kennisgeving aangenomen omdat de onzuiverheden van de batterijkalibratie mij genoegzaam bekend zijn. Maar nu ben ik toch wel een beetje verrast.
Ben ik de enige met deze ervaring?
Heb zelf nog geen tesla, maar heb nog nooit gehad dat een deur ervan niet goed sluitte dus denk het niet(misschien gaan vergelijken in een tesla store?)adiabat schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:38:
Gisteren mijn MYP afgehaald, prachtige auto!
Wel een vraagje, is het normaal dat de deuren slecht sluiten als je niet genoeg kracht achter zet? Althans, meer dan dat ik gewoon ben bij duitse automerken
VAG staat trouwens sowieso bekend voor moeilijk sluitende deuren
Bij mijn MYP sluiten de deuren perfect bij normaal dichtdoen, moest alleen wel de klep achter afstellen, die sloot niet goed.adiabat schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:38:
Ik kreeg/krijg tijdens rijden op een hobbelige werk enorm veel luchtdruk op m'n oren, echt een bonkend gevoel, ben niet de enige.... Is al beduidend minder, maar nog wel last van. Binnenkort eens meer tijd aan besteden.
Ja, je moet ze wel goed dicht "gooien". Deuren van menig ander merk zijn toch wat zwaarder. Dus die sluiten net wat makkelijker. Mijn kinderen hebben er ook wel eens wat moeite mee. Deur van de A4 konden ze bijna met de pink sluiten. Bij de Tesla moeten ze wat meer moeite doen. Maar even kwestie van wennen.adiabat schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:38:
Ja terug 21% btw bijbetalen in be. Zelfs met een jonge occasie of auto met weinig km moet je btw betalen op factuurprijs. Had dat ooit aan de hand met een geïmporteerde Audi TTRSBastjean schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:50:
Heeft iemand ervaring met het als particulier bestellen van een Tesla in Duitsland en deze dan naar Nederland importeren? Mag dat/kan dat? Hoe gaat dat met die Umweldbonus? Heb ik ook voordeel van die 2 procent minder BTW of pikken ze dat bij de import weer in omdat het een nieuw product betreft? Zijn hier specialisten voor die dat voor je uit handen nemen?
Bij mij niet, maar wel in het juiste profiel aanzetten (dus je eigen en zeker de easy entry profiel).Inspired schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:58:
[...]
Overheat gaat ook steeds weer uit toch?
Gek. Zou die wel moeten doen. Ook volgens de handleiding. Max 12 uur. Ik heb maar één profiel en daar gaat hij ook echt steeds weer uit. Maar goed, hele alarm nu uitgezet. Geloof het wel.Caelorum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:33:
[...]
Bij mij niet, maar wel in het juiste profiel aanzetten (dus je eigen en zeker de easy entry profiel).
Zoals @Inspired al aangeeft; je moet de deuren bovengemiddeld wat meer een zetje geven om ze te doen sluiten. Mijn vrouw en kinderen hebben er significant meer 'moeite' mee dan bij mijn vorige auto (een C4 Grand Picasso). Kwestie van gewenningadiabat schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:38:
Bij mijn Model 3 LR sept 2019 beetje zelfde patroon, Na 20.000 km behoorlijk dip van 465 km naar 450 km en daarna tijdje stabiel rond de 450km en sinds 35.000 km weer aan het stijgen en zit nu bij 50.000 km op 473 km.mattijssch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
Ik zit sinds vorige week ook op 2022.8.2 met mijn M3 LR uit september 2019.
Ik heb sinds de aanschaf nog niet zo'n hoog geprojecteerd bereik gezien bij 100%. Staat nu ineens op 473 (-5,3%) waar ik over het algemeen altijd ergens tussen -8% en -10,5% hooverde.
Ik heb me daar nooit druk over gemaakt en het altijd voor kennisgeving aangenomen omdat de onzuiverheden van de batterijkalibratie mij genoegzaam bekend zijn. Maar nu ben ik toch wel een beetje verrast.
Ben ik de enige met deze ervaring?
Deze zomer een paar lange reizen gemaakt met SC laden. Dat heeft dus geen invloed gehad.
Daar is al wat over verschenen.Mackeessie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:05:
[...]
Bij mijn Model 3 LR sept 2019 beetje zelfde patroon, Na 20.000 km behoorlijk dip van 465 km naar 450 km en daarna tijdje stabiel rond de 450km en sinds 35.000 km weer aan het stijgen en zit nu bij 50.000 km op 473 km.
Deze zomer een paar lange reizen gemaakt met SC laden. Dat heeft dus geen invloed gehad.
Het schijnt belangrijk te zijn om het BMS de kans te geven om de calibratie te doen, en dat gebeurt pas als de auto nog minstens 3 uur in slaapmodus kan vallen na het laden en verbonden blijft met de lader.
Tesla rijders die direct na het laden uitpluggen, zeer traag laden of bv uitgesteld laden zodat de auto vol is net voor ze vertrekken zien ook die vermindering. Een paar weken lang ingeplugd laten aan een huislader is dan dikwijls een oplossing.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Blijft allemaal wat gokwerk volgens mij. Mijn LR AWD zit nu op ±440 at 100%. 61k en hij is van juli 2019. Een nieuwe LR AWD had meer dan 500 range (al was het gecapped op 499 op het scherm) dus al wel een flinke degradatie. Op zich nooit een issue, merk op vakantie wel dat ik wat langer moet laden en minder heb tov ABRP planning.Mackeessie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:05:
[...]
Bij mijn Model 3 LR sept 2019 beetje zelfde patroon, Na 20.000 km behoorlijk dip van 465 km naar 450 km en daarna tijdje stabiel rond de 450km en sinds 35.000 km weer aan het stijgen en zit nu bij 50.000 km op 473 km.
Ik kom op regelmatige basis op een manege, waar dus momenteel nog veel vliegen zitten. Ik heb gewoon 2 stukjes plakband geplakt op de sensoren binnen in de auto, sinds dien geen enkele melding meer gehad...Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:29:
Ik heb sinds gisteren weer ruzie met het alarm. Nu heb ik de interieurdetectie uitgezet maar vandaag weer alarm. Iemand enig idee wat het kan zijn?
EX30 Ultra Twin Performance
Gekke vraag misschien, maar waar zitten die?Houseofdreams schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:32:
[...]
Ik kom op regelmatige basis op een manege, waar dus momenteel nog veel vliegen zitten. Ik heb gewoon 2 stukjes plakband geplakt op de sensoren binnen in de auto, sinds dien geen enkele melding meer gehad...
Snap ook niet dat ze zo gevoelig zijn. Heb meerdere auto's met een alarm gehad maar nooit issues gehad met vliegjes. Zelfs een fruitvliegje laat het alarm al af gaan volgens mij in de Tesla.
[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 21-09-2022 11:49 ]
om mijn 2 vorige wagens als voorbeeld te geven:izzet3838 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:47:
[...]
Heb zelf nog geen tesla, maar heb nog nooit gehad dat een deur ervan niet goed sluitte dus denk het niet(misschien gaan vergelijken in een tesla store?)
VAG staat trouwens sowieso bekend voor moeilijk sluitende deuren
- mercedes A (2017): nooit problemen.
- audi A3 (2021): eerste eigenaar, vaak problemen met de deuren, incl. de kofferbak.
Deze MYP is het probleem minder prominent dan bij die A3, maar ik zal straks nog enkele tests doen...
Er is ook een software update geweest die de BMS heeft aangepast.Mackeessie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:05:
[...]
Twee microfoontjes in het dak bij de lamp.Inspired schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
[...]
Gekke vraag misschien, maar waar zitten die? [...]
Voorin? Die zijn ook nodig om te bellen toch? Dacht dat Tesla gewoon ultrasone sensoren had. Blijkbaar weer wat bespaard.Caelorum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:13:
[...]
Twee microfoontjes in het dak bij de lamp.
Nee, tussen de 2 zetelrijen in (voor /achter)Inspired schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:20:
[...]
Voorin? Die zijn ook nodig om te bellen toch? Dacht dat Tesla gewoon ultrasone sensoren had. Blijkbaar weer wat bespaard.
Geen idee wat ze precies gebruiken. Het neemt geluid op, maar op welke toonhoogte is mij in ieder geval niet duidelijk.Inspired schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:20:
[...]
Voorin? Die zijn ook nodig om te bellen toch? Dacht dat Tesla gewoon ultrasone sensoren had. Blijkbaar weer wat bespaard.
Heb zelf ook "problemen" gehad bij mijn golf(2010), a1(2020) en a3(2020).adiabat schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
[...]
om mijn 2 vorige wagens als voorbeeld te geven:
- mercedes A (2017): nooit problemen.
- audi A3 (2021): eerste eigenaar, vaak problemen met de deuren, incl. de kofferbak.
Deze MYP is het probleem minder prominent dan bij die A3, maar ik zal straks nog enkele tests doen...
Had dat gevoel niet bij de Tesla's, nu was het bij vag ook niet echt een probleem voor mij(was nooit anders gewend) maar passagiers kregen/krijgen de deur vaak niet in 1x dicht.
Zou dat niet gewoon het verschil zijn tussen premium en niet-premium merken?izzet3838 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:20:
[...]
Heb zelf ook "problemen" gehad bij mijn golf(2010), a1(2020) en a3(2020).
Had dat gevoel niet bij de Tesla's, nu was het bij vag ook niet echt een probleem voor mij(was nooit anders gewend) maar passagiers kregen/krijgen de deur vaak niet in 1x dicht.
De deuren van Audi, BMW, Mercedes zijn wat statiger dan die van Peugeot en dergelijke.
Waardoor die ook wat anders dichtslaan. En bij Tesla merk ik ook hetzelfde gevoel (als dat van de 3 Duiters).
Model 3
De auto klaagt nu wel meer over de witte belijning op de weg en wil stuurcorrecties uitvoeren, ook al zit je nog "ruim" ertussen. Dit laatste kan nu ook wel toeval zijn, aangezien we net pas omgezet zijn naar Tesla Vision.
Hij deed het gisteren ook al, maar niet zoveel (ook al is 1 dag niet echt representatief)
Wat denken jullie? Toch maar langs Tesla zelf gaan om dit te laten nakijken?
[ Voor 13% gewijzigd door Houseofdreams op 21-09-2022 13:55 ]
Je bedoelt deze procedure: https://www.carglass.nl/a...breren-adas-bij-carglass/ ?Houseofdreams schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:54:
Vandaag nieuwe voorruit moeten laten plaatsen (Carglass BE), maar er werd geen camera calibratie gedaan, is dit normaal?
De auto klaagt nu wel meer over de witte belijning op de weg en wil stuurcorrecties uitvoeren, ook al zit je nog "ruim" ertussen. Dit laatste kan nu ook wel toeval zijn, aangezien we net pas omgezet zijn naar Tesla Vision.
Hij deed het gisteren ook al, maar niet zoveel (ook al is 1 dag niet echt representatief)
Als je vreemd gedrag merkt na de vervanging, lijkt mij het handigste om dit eerst bij CarGlass aan te kaarten.
Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com
Lijkt me idd wel een soortgelijke procedure die ook bij Tesla's moet gebeuren, maar ik kan mis zijn, geen ervaring mee.eNaSnI schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:27:
[...]
Je bedoelt deze procedure: https://www.carglass.nl/a...breren-adas-bij-carglass/ ?
Als je vreemd gedrag merkt na de vervanging, lijkt mij het handigste om dit eerst bij CarGlass aan te kaarten.
Ik heb de wagen ook niet zelf gebracht/gehaald en de persoon die het deed, heeft het niet kunnen opvolgen. Maar je krijgt blijkbaar toch een soort certificaat en dat hebben we niet (mss vanwege LM wagen?)
Ik ga binnekort naar berlijn en wil de batterij niet te lang op 100% hebben
voor het slapen gaan eraan hangen, pas scannen en scheduled charge op 2uur voor vertrek en laden maar?
Heb er zelf geen last van overigens en de kids ook niet.
Let op, ik heb een keer (in Oostenrijk) betaald per minuut ipv per kWh. Wilde niet te lang idle staan, dus amperage in de app naar beneden gezet. Dat werd een heel duur grapjeLagune schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:48:
werkt scheduled charging aan een openbare laadpaal hetzelfde als een privé paal ?
Ik ga binnekort naar berlijn en wil de batterij niet te lang op 100% hebben
voor het slapen gaan eraan hangen, pas scannen en scheduled charge op 2uur voor vertrek en laden maar?

Yup hier ook. Paar weken terug in Duitsland bij een Hotel 2 overnachtingen gedaan. Ene x maar 2,5 uur gestaan en 17 euro betaald voor 28 kWh en 2e nacht heel de nacht (14 uur) laten staan en dat kostte 40 euro voor 16 kWhDJGizbo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:10:
[...]
Let op, ik heb een keer (in Oostenrijk) betaald per minuut ipv per kWh. Wilde niet te lang idle staan, dus amperage in de app naar beneden gezet. Dat werd een heel duur grapje

Model 3
heb je hem dan voor 20:00 aan de paal gehangen? blokkeertarief zou snachts niet gelden volgens de anwb pas siteElonDusk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:25:
[...]
Yup hier ook. Paar weken terug in Duitsland bij een Hotel 2 overnachtingen gedaan. Ene x maar 2,5 uur gestaan en 17 euro betaald voor 28 kWh en 2e nacht heel de nacht (14 uur) laten staan en dat kosten 40 euro voor 16 kWh
https://www.anwb.nl/auto/...adpas-abonnement/tarieven
Hmm ik had hem van 20:26 tot 10:27 aan de lader (en ik heb een Shell Recharge pas van werk). Nog wel geluk dat het van mijn bruto loon afgaatLagune schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:37:
[...]
heb je hem dan voor 20:00 aan de paal gehangen? blokkeertarief zou snachts niet gelden volgens de anwb pas site
https://www.anwb.nl/auto/...adpas-abonnement/tarieven
Model 3
Een paar maanden geleden een nieuwe ruit geplaats via Tesla. (Carglass had de ruit niet op voorraad) Volgens de Tesla-medewerker aan de telefoon moest de ruit inderdaad nog gekalibreerd worden door TsC, die vertelde mij dat de auto na een bezoek aan Carglass dus alsnog daar heen moest. Toen ik daar trouwens wegreed, gaf de auto aan dat het kalibratieprogramma nog een tijdje actief was (nog 15 km of zo)Houseofdreams schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:54:
Vandaag nieuwe voorruit moeten laten plaatsen (Carglass BE), maar er werd geen camera calibratie gedaan, is dit normaal?
Model 3 | 2024 Highland
Maar ik heb dus niet naar een SeC hoeven te gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 21-09-2022 16:58 ]
Wellicht zijn er meer mensen die de M3 bestelling omzetten naar MY?motregen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:18:
Gister toch maar besloten de y te bestellen, dit keer maar met mooie velgen aangezien ik al zo lang wacht op de m3. Vrijwel direct na bestellen komt de m3 ineens weer naar voren, beetje vreemd.
Net nog even hierop verder gezocht, in het menu, onder service, staat blijkbaar simpelweg een knop "camera's calibreren". Hierop klikken verwijderd de vorige calibratie en start een nieuwe op.Caelorum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:58:
Vreemd. Vorig jaar bij mij een nieuwe voorruit geplaatst. Carglass (of de auto zelf) heeft toen netjes een modus geactiveerd waarbij de auto inderdaad de hele AP opnieuw ging kalibreren. Overigens deed de auto exact hetzelfde als toen ik em net ophaalde bij de terminal. Een kleine ~15km aan kalibratie en toen deed die het weer. Afstand die nodig is voor de kalibratie ligt ook aan de wegen waar je op rijdt (of in ieder geval zegt de melding dat).
Maar ik heb dus niet naar een SeC hoeven te gaan.
Dan een aantal km's gaan rijden tot de melding op het scherm komt dat de calibratie klaar is. Is wss wel een eenvoudigere soort calibratie, dan al die toestanden met die speciale schermen met vierkante vlakken enz.
Wel dezelfde als bij de aflevering van een nieuwe M3. Toch morgen maar eens proberen, veel kwaad zal het niet kunnen doen denk ik dan?
Je doelt op Chill en normal? Ja tenzij je acceleration boost hebt dan heb je chill en sport.izzet3838 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:15:
Zijn de drive modes op de long range hetzelfde als op de rwd?
Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)
De RWD heeft ook chill? Is die dan trager dan de LR/P chill versie?CoolHead621 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:23:
[...]
Je doelt op Chill en normal? Ja tenzij je acceleration boost hebt dan heb je chill en sport.
Ja dat zal het dan wel zijn idd.bilgy_no1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:04:
[...]
Wellicht zijn er meer mensen die de M3 bestelling omzetten naar MY?
Bij de 3 was de chill mode rond de 8s naar de 100 dacht ik. Dat zou dan bij de RWD niet mega veel verschil maken tov standaard acceleratie. Maar gok dat hij er wel gewoon op zit ja.this schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:54:
[...]
De RWD heeft ook chill? Is die dan trager dan de LR/P chill versie?
Heb wat videos gekeken, bij chill is de respons van het pedaal ook wat trager, wellicht dat dat vooral het verschil gaat zijn.Inspired schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:18:
[...]
Bij de 3 was de chill mode rond de 8s naar de 100 dacht ik. Dat zou dan bij de RWD niet mega veel verschil maken tov standaard acceleratie. Maar gok dat hij er wel gewoon op zit ja.
Heb een testrit met een performance maar ik ga waarschijnlijk een rwd bestellen, die gast van Tesla zij dat het in chill vergelijkbaar is met een rwd, heb even gekeken en die is dan rond de 7.5-8 seconden, dus dan kan ik er van uitgaan dat die iets sneller zal zijn in standard als de performance in chill.
Ik heb eens een dragrace gedaan tegen mijn collega met een RWD M3 en beide in chill mode.this schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:54:
[...]
De RWD heeft ook chill? Is die dan trager dan de LR/P chill versie?
De LR is iets sneller
Chill of standaard is niet te vergelijken.izzet3838 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:25:
[...]
Heb wat videos gekeken, bij chill is de respons van het pedaal ook wat trager, wellicht dat dat vooral het verschil gaat zijn.
Heb een testrit met een performance maar ik ga waarschijnlijk een rwd bestellen, die gast van Tesla zij dat het in chill vergelijkbaar is met een rwd, heb even gekeken en die is dan rond de 7.5-8 seconden, dus dan kan ik er van uitgaan dat die iets sneller zal zijn in standard als de performance in chill.
Op standaard wordt je echt vanuit 0 in je stoel gedrukt.
Dit doet Chill bijna niet.
0-15/20kmpu is qua gevoel gelijk met de LR alleen de LR trapt een stuk harder door na de 20 km/p/u
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.