Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 356 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.486 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
izzet3838 schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:59:
Mijn Audi heeft een automatische noodrem die al een aantal keer mijn auto(en 1x mogelijk mijn leven) heeft gered.
Heeft de tesla dit ook en hoe goed werkt deze(dus zonder dat autopilot aan staat)?
Ja, een Tesla grijpt zelf in en daar hoeft AP niet voor aan te staan. Je kunt instellen wanneer je wordt gewaarschuwd (vroeg, normaal, laat), dan kan je zelf nog iets doen en indien nodig grijpt de auto in. Heb hier ook al een keer gebruik van gemaakt om een ongeluk te voorkomen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:02
Taro schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:04:
[...]

Ja, een Tesla grijpt zelf in en daar hoeft AP niet voor aan te staan. Je kunt instellen wanneer je wordt gewaarschuwd (vroeg, normaal, laat), dan kan je zelf nog iets doen en indien nodig grijpt de auto in. Heb hier ook al een keer gebruik van gemaakt om een ongeluk te voorkomen.
Ah ok super.
Heb nu nog 2 issue's eigenlijk:
-waze
-Onze laadkaart(van het bedrijf) ondersteund geen Tesla superchargers, is er een makkelijke manier om een route te plannen via andere laders(ionity, fastned,...) en deze naar de tesla te sturen?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
izzet3838 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:09:
[...]

Ah ok super.
Heb nu nog 2 issue's eigenlijk:
-waze
-Onze laadkaart(van het bedrijf) ondersteund geen Tesla superchargers, is er een makkelijke manier om een route te plannen via andere laders(ionity, fastned,...) en deze naar de tesla te sturen?
Tesla ondersteunt ook andere snellaadaanbieders via de eigen ingebouwde navigatie. Maar je kunt ook via bijv. Google Maps een bestemming delen met de auto. Om te laden bij een Tesla Supercharger heb je geen laadpas nodig, er moet een creditcard aan je Tesla account gekoppeld zijn. Ze zien automatisch welke auto er aan de lader wordt gezet. Die kosten kan je dan bijv. declareren, al dan niet via de leasemaatschappij.

Waze zal je gewoon op je telefoon moeten gebruiken en bijv. audio delen via Bluetooth.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Taro schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:13:
[...]

Tesla ondersteunt ook andere snellaadaanbieders via de eigen ingebouwde navigatie. Maar je kunt ook via bijv. Google Maps een bestemming delen met de auto. Om te laden bij een Tesla Supercharger heb je geen laadpas nodig, er moet een creditcard aan je Tesla account gekoppeld zijn. Ze zien automatisch welke auto er aan de lader wordt gezet. Die kosten kan je dan bijv. declareren, al dan niet via de leasemaatschappij.

Waze zal je gewoon op je telefoon moeten gebruiken en bijv. audio delen via Bluetooth.
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg, mijn werknemer staat helaas niet toe dat wij kosten binnenbrenegn van andere aanbieders en zegt dat we gewoon de laadpas maar moeten gebruiken(wordt voorlopig nog over gediscussieerd, ik woon in België en we lopen dus nog wat achter :) )
Die gast in de tesla store zij tegen mij dat de tesla altijd superchargers zou kiezen, maar dan kan ik dus instellen dat die bv ionity of fastned gebruikt?
Of bedoel je dat ik dan meteen de naam van die lader moet ingeven en dus eigenlijk moet navigeren van lader naar lader?
(Ik kan mijn laadpas in heel de eu gebruiken, daarom is het dus slim om de andere laders te gebruiken).

Nogmaals zeer fel bedankt trouwens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@izzet3838 In een Tesla kan je op de landkaart klikken, dan verschijnt een menu met 3 icoontjes, waaronder een bliksemschicht. Als je daar op drukt krijg je een overzicht met laders op basis van lage, gemiddelde of hoge snelheid. Kies je voor de snelste laders (Superchargers, etc.) dan zal je in datzelfde lijstje ook bijv. Ionity langs zien komen. Je kunt dan op de Ionity lader klikken en je zult erheen navigeren. De accu wordt voor het snelladen ook automatisch op de juiste temperatuur gebracht.

Standaard zal de auto, als je de bestemming niet dreigt te gaan halen, een aangepaste route via een SuC (Supercharger) voorstellen, je moet dus indien dat het geval is wel actief de andere netwerken kiezen, dat kan je niet als standaard instellen. Maar ik heb dat vooralsnog alleen op vakantie naar Italië nodig gehad, in NL en BE red je het vaak wel en anders is het even een handmatige handeling.

[ Voor 28% gewijzigd door Taro op 18-09-2022 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Beste mede-tweakers
Ik ben van plan een model y te bestellen en had nog een laatste vraagje.
Mijn Audi heeft een automatische noodrem die al een aantal keer mijn auto(en 1x mogelijk mijn leven) heeft gered.
Heeft de tesla dit ook en hoe goed werkt deze(dus zonder dat autopilot aan staat)?
Ja, heeft Tesla ook. Is verplicht tegenwoordig volgens mij. De Tesla heeft bij ook wel eens gered. Toch even een seconde minder opletten en ineens een file op de snelweg/autobahn. Piep piep en ram vol in de ankers. Hij piept wel eens te snel maar op zich werkt deze feature best prima. Is ook zelf qua gevoeligheid wel aan te passen.

/edit blijkbaar niet ge-F5-ed. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Beste mede-tweakers
Al een paar keer? Wat zit je te doen in de auto dan?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 07:34

TNJ

Frugalite

VidaR-9 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:28:
[...]

Je weet niet hoe lang hij de auto al heeft. En misschien rijd hij vaak in (de buurt van) Parijs of Brussel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
Iemand enig idee waarom bij het telefoneren de tegenpartij zichzelf hoort? Geluid staat op 25%.

- iPhone verwijderd in de Y
- Y verwijderd in de iPhone
- nieuwe telefoon geprobeerd

Allen hebben dezelfde issues. Ligt dus aan de auto. Het geluid knettert ook in de auto tijdens het telefoneren.

Muziek luisteren is geen probleem.

Iemand een oplossing? Zowel op de iPhone als Y de nieuwste FW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
TNJ schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:46:
[...]Je weet niet hoe lang hij de auto al heeft. En misschien rijd hij vaak in (de buurt van) Parijs of Brussel?
Dat is zo, maar dan nog toch? Als je gewoon oplet zou je zulke hulpsystemen toch niet nodig hebben. Wellicht een keer in uitzonderlijke situatie, maar meerdere keren? Ik heb het zelf nooit nodig gehad in kleine 20 jaar en richting 1M kms.

Maar kan wel begrijpen dat mensen die hulp systemen fijn vinden. Ik heb vaak veel dingen juist uitstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beste mede-tweakers
Volgens de recente tests van NCAP zit dit erop en werkt dit ongelooflijk goed.

Verder is dit denk ik wat je bedoelt (?): https://www.tesla.com/own...AC-A31A-96BCE5BC0A85.html

De meeste moderne auto's hebben wel zo'n systeem tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:14
VidaR-9 schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:21:
[...]

Dat is zo, maar dan nog toch? Als je gewoon oplet zou je zulke hulpsystemen toch niet nodig hebben. Wellicht een keer in uitzonderlijke situatie, maar meerdere keren? Ik heb het zelf nooit nodig gehad in kleine 20 jaar en richting 1M kms.

Maar kan wel begrijpen dat mensen die hulp systemen fijn vinden. Ik heb vaak veel dingen juist uitstaan.
Waarom zet je het uit als het werkt 🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

Zo werkt het helaas niet, jij kunt zelf heel goed opletten, maar een ander kan je niet altijd inschatten. Ik reed achter een andere auto, een fietser wilde oversteken en die stond netjes stil te wachten. De auto had voorrang en er zat voldoende afstand tussen ons, maar ik hield er geen rekening mee dat de auto voor mij hard zou remmen om de fietser alsnog voor te laten, dat was ook totaal onnodig. Ik verwachtte dat niet, de Tesla ging gelukkig vol in de ankers en heeft het netjes opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Als je gewoon oplet... Heb je ook geen gordels, airbags, kooiconstructie, kreukelzones, spiegels, dodehoek waarschuwing, ABS en al die onzin nodig...

Echter, je zit in het verkeer tussen andere weggebruikers en een ongeluk kan gebeuren, zelfs als je zelf goed oplet.

Zo'n AEB systeem zit niet in de weg, toch? Ik zou dat altijd aan laten staan (als je het überhaupt al uit kunt schakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Taro schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:43:
[...]

Zo werkt het helaas niet, jij kunt zelf heel goed opletten, maar een ander kan je niet altijd inschatten. Ik reed achter een andere auto, een fietser wilde oversteken en die stond netjes stil te wachten. De auto had voorrang en er zat voldoende afstand tussen ons, maar ik hield er geen rekening mee dat de auto voor mij hard zou remmen om de fietser alsnog voor te laten, dat was ook totaal onnodig. Ik verwachtte dat niet, de Tesla ging gelukkig vol in de ankers en heeft het netjes opgelost.
Precies hetzelfde hier ook meegemaakt. Was ff schrikken maar toch fijn dat het werkt zoals het moet op zo een moment 8)

Model 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
VidaR-9 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:28:
[...]

Heeft me een aantal keer gewaarschuwd voor een file, had het zelf waarschijnlijk ook wel op tijd gezien, maar is gewoon een extra peace of mind.
Die ene keer dat het men leven heeft gered, kwam er een zot van voor een vrachtwagen naar de linkerrijstrook waar ik 130(cc) aan het rojden was aan 80/uur zonder te kijken.
Ik had hem gezien maar had niet meer genoeg tijd om in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
TNJ schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:46:
[...]

Je weet niet hoe lang hij de auto al heeft. En misschien rijd hij vaak in (de buurt van) Parijs of Brussel?
Werk in Brussel inderdaad, en moet vaak tijdens de spits rijden, waar idd regelmatig het een en ander gebeurd.
Los daarvan doe ik dus ook 30-40k km per jaar, wat het risico ook verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:34
Nieuw first world problem: m’n zoontjes vinden het leuk om Beach Buggy 2 te doen, maar elke keer als we de app opstarten zijn we de voortgang (nieuwe levels en karakters) kwijt.
Iemand die dit ook heeft en enig idee hoe dit op te lossen is?

Google leverde mij geen goede hits op…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:51:
[...]
Als je gewoon oplet... Heb je ook geen gordels, airbags, kooiconstructie, kreukelzones, spiegels, dodehoek waarschuwing, ABS en al die onzin nodig...

Echter, je zit in het verkeer tussen andere weggebruikers en een ongeluk kan gebeuren, zelfs als je zelf goed oplet.

Zo'n AEB systeem zit niet in de weg, toch? Ik zou dat altijd aan laten staan (als je het überhaupt al uit kunt schakelen).
Mijn punt was niet dat veiligheidssystemen overbodig zijn. Tuurlijk dragen die bij aan de veiligheid. Ik was alleen verbaasd dat iemand dat al meerdere malen nodig heeft gehad. Ik zou ook verbaasd zijn als iemand al meerdere malen zijn airbags nodig heeft gehad.

Automatisch remmen zit, net als de andere systemen die je noemt, zeker niet in de weg - zet ik ook niet uit en kan denk ook niet. Maar ik heb al meerdere malen gehad dat een auto tegenstuurt vanwege dodehoek sensor terwijl ik heel bewust een zijdelingse manoeuvre maakte. Levensgevaarlijk.

Met een stevige rem actie in de file vind ik ook dat de ACC vaak laat reageert tov hoe je zelf kan anticiperen als je verder vooruit kijkt dan die ene auto voor je die de ACC in de gaten houdt. Met dat soort autonome hulp systemen rijden vind ik enkel fijn als ik rustig op de rechterbaan tuf. Ik denk dat veel mensen er ook minder alert van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38
izzet3838 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:23:
[...]
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg, mijn werknemer staat helaas niet toe dat wij kosten binnenbrenegn van andere aanbieders en zegt dat we gewoon de laadpas maar moeten gebruiken(wordt voorlopig nog over gediscussieerd, ik woon in België en we lopen dus nog wat achter :) )
[...]
De rekening zou via Tesla naar de leasemaatschappij moeten gaan. Heeft je werkgever volgens mij weinig mee van doen.

Een Tesla rijden zonder Superchargers is stom, zeker als je langere afstanden gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VidaR-9 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:49:
[...]

Mijn punt was niet dat veiligheidssystemen overbodig zijn. Tuurlijk dragen die bij aan de veiligheid. Ik was alleen verbaasd dat iemand dat al meerdere malen nodig heeft gehad. Ik zou ook verbaasd zijn als iemand al meerdere malen zijn airbags nodig heeft gehad.

Automatisch remmen zit, net als de andere systemen die je noemt, zeker niet in de weg - zet ik ook niet uit en kan denk ook niet. Maar ik heb al meerdere malen gehad dat een auto tegenstuurt vanwege dodehoek sensor terwijl ik heel bewust een zijdelingse manoeuvre maakte. Levensgevaarlijk.

Met een stevige rem actie in de file vind ik ook dat de ACC vaak laat reageert tov hoe je zelf kan anticiperen als je verder vooruit kijkt dan die ene auto voor je die de ACC in de gaten houdt. Met dat soort autonome hulp systemen rijden vind ik enkel fijn als ik rustig op de rechterbaan tuf. Ik denk dat veel mensen er ook minder alert van worden.
Ja, dat ben ik wel met je eens. Gevaar van onoplettende bestuurders ligt op de loer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik denk dat Tesla Vision nog niet zover is als ze hoopten, ik word er in ieder geval niet blij van.

Als ik door het bos rijd en er vallen zonnenstralen door de bladeren, dan denkt Vision door het geschitter dat het regent en gooit de ruitenwissers aan met AP aan.
Ook al een keer gehad dat de auto dacht dat ie slecht zicht had trapte op de rem(waarschuwing stond zelfs in het scherm).

Met de ouderwetse radar had ik deze issues niet.

Dus ik kan nu echt niet meer relaxt met de AP rijden.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaCoTa schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:07:
[...]

De rekening zou via Tesla naar de leasemaatschappij moeten gaan. Heeft je werkgever volgens mij weinig mee van doen.

Een Tesla rijden zonder Superchargers is stom, zeker als je langere afstanden gaat rijden.
Geen idee, we hebben een vloot van 1500 auto's dus ik denk dat het bedrijf ze zelf leased en niet dat het via een extern bedrijf gaat.

Ze zijn ook nog maar net begonnen met het aanbieden van Tesla's voorheen waren het enkel auto's van vag, dus mogelijk komt het nog maar voorlopig niet.

Nu In België kan ik me best redden, buitenland zal misschien 2 keer per jaar ofzo zijn(neem meestal gewoon het vliegtuig), dus het is geen drama als ik andere laders kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
Smobbo schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:43:
Nieuw first world problem: m’n zoontjes vinden het leuk om Beach Buggy 2 te doen, maar elke keer als we de app opstarten zijn we de voortgang (nieuwe levels en karakters) kwijt.
Iemand die dit ook heeft en enig idee hoe dit op te lossen is?

Google leverde mij geen goede hits op…
Voortgang :? Nieuwe levels :?
Ook maar weer eens aanslingeren dan :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Afgelopen weken naar noord Wales gereden via de eurotunnel, 1000+ km met de m3lr21 vanuit mijn woonplaats. Weer uitstekende ervaring met de supercharger netwerk, 2x laden.

In Wales zaten we midden of nowhere, en snelladers zijn hier moeilijk te vinden, hier en daar wat 7kwh laders.
Gelukkig had onze Airbnb huisje een zappi, toch wel een enorme luxe 😎 anders was het niet te doen (in deze regio)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56

ThaDude

Hang Loose

djmuggs schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:24:
Ik denk dat Tesla Vision nog niet zover is als ze hoopten, ik word er in ieder geval niet blij van.

Als ik door het bos rijd en er vallen zonnenstralen door de bladeren, dan denkt Vision door het geschitter dat het regent en gooit de ruitenwissers aan met AP aan.
Ook al een keer gehad dat de auto dacht dat ie slecht zicht had trapte op de rem(waarschuwing stond zelfs in het scherm).

Met de ouderwetse radar had ik deze issues niet.

Dus ik kan nu echt niet meer relaxt met de AP rijden.
Wel melden he! Anders gebeurd er niks..

Gisteren avond terug gereden en grap is normaal wordt ik helemaal gek van die ruitenwissers. Direct al turbo. Nu in het donker moest ik met het knopje extra drukken terwijl het super hard regende. Je kan geen stand meer kiezen op autopilot.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:26
[...]

In België regelen de grote bedrijven die tankkaarten (of laadpassen in dit geval dus) zelf.
En als je een laadpas krijgt van het werk voor bv Ionity, ga je echt niet op eigen kosten aan de superchargers gaan laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
this schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:01:
[...]

In België regelen de grote bedrijven die tankkaarten (of laadpassen in dit geval dus) zelf.
En als je een laadpas krijgt van het werk voor bv Ionity, ga je echt niet op eigen kosten aan de superchargers gaan laden :P
Nee, maar normaal is er dan toch een mogelijkheid om kosten voor tanken en laden bij andere aanbieders via een onkostennota terug te krijgen.

Sinds Total niet meer in onze tankpas zat heb ik in Frankrijk toch een paar keer moeten tanken buiten het normale net. Ik verwacht dat dat ook kan voor een laadpas.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
[...]

Dat is niet per se hoe het werkt hoor. Ik vermoed zelfs dat het meestal niet zo werkt. Bij mijn laatste werkgever werd via diverse leasemaatschappijen gewerkt zodat er geconcurreerd werd, en de brandstof ging gewoon via een tankpas-abonnement die los stond van de lease. Ook wel handig als je regelmatig van auto wist maar gewoon 1 tankpas houdt.

Ik heb nu een eigen bedrijf en operational lease en heb de tankpas ook gewoon zelf geregeld. Als ik m'n Model Y heb maak ik er een laadpas van, dan kan ik er in elk geval nog mee door de carwash, wat met Shell pasje niet echt gaat lukken :P.

[ Voor 17% gewijzigd door Makkelijk op 19-09-2022 08:15 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

VidaR-9 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:49:

Ik heb bijsturen om die reden uitgezet idd. Richting aangeven, iets te lang wachten en dan rijden. Auto in paniek, wat een gelul.

Langzaamrijdend verkeer? Er op afrijden met 75 en dan in de ankers. Niet heel soepel

En als het dan stop-and-go verkeer is: wachten.... wachten.... optrekken naar 40, in de ankers. Wachten... wachten... iemand rijdt het gat dicht. Optrekken naar 40, direct in de ankers want auto.

Ontspannen is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:29
[...]

Hier idem (BE) Bijna alle merken laadpalen zijn terugbetaald, maar geen SUC. Dus pakken we de 2de beste optie hier in de buurt, snelladers van Fastned.

Geen idee waarom ze hier in BE zo raar doen over het terugbetalen van SUC's, op welke manier dan ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Houseofdreams op 19-09-2022 08:32 ]

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:06:
[...]

Nee, maar normaal is er dan toch een mogelijkheid om kosten voor tanken en laden bij andere aanbieders via een onkostennota terug te krijgen.

Sinds Total niet meer in onze tankpas zat heb ik in Frankrijk toch een paar keer moeten tanken buiten het normale net. Ik verwacht dat dat ook kan voor een laadpas.
Maar waarom zou je werkgever dat willen? Je hebt er alleen maar extra werk aan en dan nog eens minder korting (op die laadpassen die je onderhandelt als bedrijf, komt soms serieus wat korting bij te kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Houseofdreams schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:32:
[...]

Hier idem (BE) Bijna alle merken laadpalen zijn terugbetaald, maar geen SUC. Dus pakken we de 2de beste optie hier in de buurt, snelladers van Fastned.

Geen idee waarom ze hier in BE zo raar doen over het terugbetalen van SUC's, op welke manier dan ook.
Omdat het makkelijker is om 1 laadpas te voorzien voor je volledig vloot ipv dat je voor elk merk apart gaat kijken welke laadpassen het voordeligst zijn.
En wellicht zijn SUC's nog niet interessant genoeg voor niet-Tesla's om die ook op te nemen in die algemene laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
this schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:34:
[...]

Maar waarom zou je werkgever dat willen? Je hebt er alleen maar extra werk aan en dan nog eens minder korting (op die laadpassen die je onderhandelt als bedrijf, komt soms serieus wat korting bij te kijken).
Omdat je je personeel wilt ontzorgen. Ik kon zulke declareren als dat nodig was, ook al vonden ze het niet superleuk.
this schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:36:
[...]

En wellicht zijn SUC's nog niet interessant genoeg voor niet-Tesla's om die ook op te nemen in die algemene laadpas.
Volgens mij is dat überhaupt niet mogelijk? Tesla werkt gewoon via de Tesla app en het Tesla systeem en daarmee klaar. Op zich denk ik dat Tesla wel aardige administratie aanlevert aan werkgevers dus als er genoeg mensen in het bedrijf een Tesla rijden zal het niet zo'n groot probleem meer zijn. Ik denk dat je deze case in een groot bedrijf doorgaans snel rond hebt hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 19-09-2022 08:56 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Makkelijk schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:56:
[...]

Omdat je je personeel wilt ontzorgen. Ik kon zulke declareren als dat nodig was, ook al vonden ze het niet superleuk.

[...]

Volgens mij is dat überhaupt niet mogelijk? Tesla werkt gewoon via de Tesla app en het Tesla systeem en daarmee klaar. Op zich denk ik dat Tesla wel aardige administratie aanlevert aan werkgevers dus als er genoeg mensen in het bedrijf een Tesla rijden zal het niet zo'n groot probleem meer zijn. Ik denk dat je deze case in een groot bedrijf doorgaans snel rond hebt hoor.
Declareren is voor mij meer werk (en ik moet geld voorschieten) dan dat ik gewoon de laadpas van mijn werkgever kan gebruiken. Dus voor mij zou het zeker geen ontzorgen zijn.
En hoe vaak gebruiken we ook snelladers. Ik in België bijna nooit, ik zou maar SUC's nodig hebben in het buitenland.
Dus het lijkt mij ook de moeite niet waard voor de werkgever om hier echt naar te kijken.
En wegens de hoge prijzen in lease van Tesla (bij sommige bedrijven zit de kostprijs van een BMW iX3 op gelijke hoogte met een Tesla Model 3 SR), denk ik niet dat er heel veel bedrijven zijn met een zeer groot aandeel Tesla's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:29
this schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:23:
[...]
Declareren is voor mij meer werk (en ik moet geld voorschieten) dan dat ik gewoon de laadpas van mijn werkgever kan gebruiken. [...]0
Daarom dat je dus laadpasaanbieders hebt zoals MTC in Nederland. Ik kan daar via de website of app gewoon een declaratie doen en de werkgever ziet het gewoon in 1 gebundeld overzicht + rekening. Ontzorgen van werkgever en meer flexibiliteit voor de werknemer. Zelf laad ik met mijn laadpas (drupper eigenlijk) van MTC overal waar ik wil en als die eens een keer niet wordt aangenomen kan ik alsnog laden en de factuur indienen (eigenlijk alleen een enkele paal in het oosten van België en de superchargers).

Zo heb ik vorige week maar weer eens voor 5 maanden aan facturen van Tesla ingediend bij MTC. 85E aan supercharger kosten, 1 declaratie + foto van csv texport van Tesla. Kostte me een paar minuten werk, maar heeft me in die 5 maanden wel geld bespaard (supercharger was de goedkoopste voor een lange tijd, zelfs goedkoper dan in de straat staan) en tijd bespaard (de superchargers liggen veelal op de route die ik toch al neem).

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 19-09-2022 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:05

hmr

Afgelopen weekend heeft een onverlaat de spiegel van mijn Y dubbelgeschopt.. Met een beetje duwen kon ik hem wel weer normaal krijgen.. Alles lijkt nog te werken, maar schrok me dood..

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
izzet3838 schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:09:
[...]

Geen idee, we hebben een vloot van 1500 auto's dus ik denk dat het bedrijf ze zelf leased en niet dat het via een extern bedrijf gaat.

Ze zijn ook nog maar net begonnen met het aanbieden van Tesla's voorheen waren het enkel auto's van vag, dus mogelijk komt het nog maar voorlopig niet.

Nu In België kan ik me best redden, buitenland zal misschien 2 keer per jaar ofzo zijn(neem meestal gewoon het vliegtuig), dus het is geen drama als ik andere laders kan kiezen.
Je zou ook zoals ikzelf geluk kunnen hebben met een model dat gratis op kan laden... Ik heb inmiddels een keer of 20 aan een tesla snellader gehangen middels mijn tesla account die aan mijn persoonlijk creditcard is gekoppeld, maar nog nooit een rekening gezien.
Vind het allemaal heel vreemd, want het is een M3 SR van dec '21. Maar goed, ben er wel blij mee natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gustaveau schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:55:
[...]

Je zou ook zoals ikzelf geluk kunnen hebben met een model dat gratis op kan laden... Ik heb inmiddels een keer of 20 aan een tesla snellader gehangen middels mijn tesla account die aan mijn persoonlijk creditcard is gekoppeld, maar nog nooit een rekening gezien.
Vind het allemaal heel vreemd, want het is een M3 SR van dec '21. Maar goed, ben er wel blij mee natuurlijk!
Er gingen twee jaar geleden veel roddels en speculatie rond over "eerste maand gratis laden" en meer van die ongein. Uiteindelijk is er nooit iets formeel bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
hmr schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:41:
Afgelopen weekend heeft een onverlaat de spiegel van mijn Y dubbelgeschopt.. Met een beetje duwen kon ik hem wel weer normaal krijgen.. Alles lijkt nog te werken, maar schrok me dood..
Klap je ze niet in dan bij het parkeren?

Gelukkig niet gestolen, hier in de buurt zijn al paar keer spiegels gestolen. Vorig jaar ook al:
https://www.ad.nl/auto/ni...-buitenspiegels~a88e3512/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:01:
[...]

Er gingen twee jaar geleden veel roddels en speculatie rond over "eerste maand gratis laden" en meer van die ongein. Uiteindelijk is er nooit iets formeel bevestigd.
Ik heb hem ondertussen een ruime 2 maanden, dus dat past ook niet echt?

https://www.findmyelectri...-to-check-if-you-have-it/
Ik heb de instructies van deze link geprobeerd, maar omdat de auto via de lease is zie ik daar ook niks. (ik zie de auto helemaal niet staan namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
hmr schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:41:
Normaal zijn die daarop voorzien, en kunnen in beide richtingen klappen. Het voelt niet echt natuurlijk maar normaal zou die zo niet stuk mogen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

gustaveau schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:08:
[...]

Ik heb hem ondertussen een ruime 2 maanden, dus dat past ook niet echt?

https://www.findmyelectri...-to-check-if-you-have-it/
Ik heb de instructies van deze link geprobeerd, maar omdat de auto via de lease is zie ik daar ook niks. (ik zie de auto helemaal niet staan namelijk)
Heb je de Tesla app geïnstalleerd? Op het hoofdscherm helemaal onderin "Specificaties en garantie". Daar krijg je te zien wat je auto allemaal heeft. Bij mij staat er "Toegang tot Supercharger-netwerk en betalen naar gebruik" (dat zal wel optie SC04 zijn).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:05

hmr

bones schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:02:
[...]

Klap je ze niet in dan bij het parkeren?

Gelukkig niet gestolen, hier in de buurt zijn al paar keer spiegels gestolen. Vorig jaar ook al:
https://www.ad.nl/auto/ni...-buitenspiegels~a88e3512/
Nu je het zegt... Ze klappen automatisch in... dan is iemand er gewoon aan gaan hangen...

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL4W3GaMDZ0zwYISJAyhwfuh1RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSUN1w4om4vQofuTwHZg8JRa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zie ik in mijn app, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 14:38
ThaDude schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:37:
[...]
Wel melden he! Anders gebeurd er niks..

Gisteren avond terug gereden en grap is normaal wordt ik helemaal gek van die ruitenwissers. Direct al turbo. Nu in het donker moest ik met het knopje extra drukken terwijl het super hard regende. Je kan geen stand meer kiezen op autopilot.
Je kan wel zelf een stand kiezen. Je kan ze alleen niet uit zetten volgens mij. Dacht ook dat het niet kon, tot mijn vrouw hem op standje 3 zette omdat ze de wissers te langzaam vond, met FSD aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
gustaveau schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:08:
[...]
Sommige leasemaatschappijen laten de factuur naar hun sturen en dan zetten ze het op de factuur naar de klant (veelal werkgever) toe. Misschien ook bij jou het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
gustaveau schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:19:
[Afbeelding]

Je hebt geen eigenaarsaccount, maar een bestuurdersaccount. Dan zie je dat soort dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Caelorum schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:24:
[...]

Je hebt geen eigenaarsaccount, maar een bestuurdersaccount. Dan zie je dat soort dingen niet.
Zoiets dacht ik al, dus ik kan er zelf niet achterkomen hoe het zit. Moet via de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]

Waarschijnlijk gaan de kosten gewoon via de LM naar je laadpas. Als je een laadpas via de LM hebt als onderdeel van de lease is die kans wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Inspired schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:30:
[...]

Waarschijnlijk gaan de kosten gewoon via de LM naar je laadpas. Als je een laadpas via de LM hebt als onderdeel van de lease is die kans wel groot.
De account manager bij de LM had aangegeven dat ze niet binnen het huidige model vallen, daar was hij vrij stellig over.
Maar misschien is er iets veranderd in de tussentijd, kan natuurlijk best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[Afbeelding]

Ik heb onderstaand. Blijkbaar wordt dit dus heel effectief geblokkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjz96yhUKNH8u2W1KKuWVo0Z5jw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mT2k4fYRJyNEWKgTpL0ileLu.jpg?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
gustaveau schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:55:
[...]

Tesla en LM's blijft gewoon een gekke samenwerking. In mijn geval heb ik in principe alleen een laadpas voor Nederland, daarnaast mag ik bij SuC's laden en dat gaat (na een eerste half jaar in 2019 waarin het via declaraties op mijn eigen creditcard moest) direct naar de LM. Dit gaat dus niet via de laadpas leverancier (MTC).

Afgelopen zomer ging ik naar het buitenland en ik vroeg me af hoe dit dan met SuC's zou gaan, zou ik hier een losse rekening voor krijgen of moest ik misschien eerst mijn CC weer koppelen om uberhaupt te kunnen laden? Maar niets van dit alles, ik heb even gebeld met de LM en die gaven aan dat dit 'als service' gewoon door Tesla betaald zou worden. Ik had verwacht dat de LM dit zou moeten betalen (en ik dus een rekening ging krijgen), maar ze gaven heel expliciet aan dat dit een service van Tesla was en dus niet van hun :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smobbo schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:38:
[...]

Tesla en LM's blijft gewoon een gekke samenwerking. In mijn geval heb ik in principe alleen een laadpas voor Nederland, daarnaast mag ik bij SuC's laden en dat gaat (na een eerste half jaar in 2019 waarin het via declaraties op mijn eigen creditcard moest) direct naar de LM. Dit gaat dus niet via de laadpas leverancier (MTC).

Afgelopen zomer ging ik naar het buitenland en ik vroeg me af hoe dit dan met SuC's zou gaan, zou ik hier een losse rekening voor krijgen of moest ik misschien eerst mijn CC weer koppelen om uberhaupt te kunnen laden? Maar niets van dit alles, ik heb even gebeld met de LM en die gaven aan dat dit 'als service' gewoon door Tesla betaald zou worden. Ik had verwacht dat de LM dit zou moeten betalen (en ik dus een rekening ging krijgen), maar ze gaven heel expliciet aan dat dit een service van Tesla was en dus niet van hun :+ .
Ja, nou ja service. Het is te lastig om dit te fixen voor ze blijkbaar. Net als dat we premium kregen. Dat is nu opgelost, in de toekomst wellicht ook wel het laden buiten NL als je daar geen recht op hebt. Overigens kan ik met mijn tag ook gewoon in het buitenland laden. Dus het is niet alleen Tesla die het niet kan blocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Inspired schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:44:
[...]

Ja, nou ja service. Het is te lastig om dit te fixen voor ze blijkbaar. Net als dat we premium kregen. Dat is nu opgelost, in de toekomst wellicht ook wel het laden buiten NL als je daar geen recht op hebt. Overigens kan ik met mijn tag ook gewoon in het buitenland laden. Dus het is niet alleen Tesla die het niet kan blocken.
Haha, idd het is volgens mij service uit nood geboren ;) .
Smobbo schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:22:
Hebben ondertussen mensen met HW2.5 ook de update geïnstalleerd? Ik houd het nog even af, maar ik verwacht eigenlijk dat Tesla Vision niet naar deze oude modellen gaat komen. Wie heeft de gok gewaagd en kan uitsluitsel geven ;) ?
Het gaat hard met dit topic, heeft iemand misschien bovenstaande situatie (Update 2022.28 met HW2.5) al getest en is dus bekend of het onhandige Tesla Vision ook op oudere modellen aangezet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
this schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:34:
[...]

Als ik in Frankrijk onderweg ben voor het werk, dan wil ik daar geen kosten maken die ik niet terug krijg, ik wil ook niet stil vallen, en soms vind je geen tankstations die werken.

Ik heb nu een tankkaart die bij Shell, Esso, Q8 en Lukoil werkt. In Duitsland en Frankrijk vind je die niet overal.
Ik probeer zeker te vermijden buiten het net te tanken.

In Januari krijg ik een EV met Numobi laadpas, en ik hoop dat ze ook de SUC van Tesla toevoegen vermits het een Tesla wordt. Als dat niet gebeurt, dan ga ik daar wel eens een boompje over opzetten.

Numobi is zeker nog niet goed georganiseerd, ze kunnen me geen lijst doorgeven, en verwijzen naar hun app. De app laat geen navigatie toe, is niet echt gebruiksvriendelijk, en kan enkel laders tonen in een bepaalde plaats...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 14:45
Smobbo schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:59:
Het gaat hard met dit topic, heeft iemand misschien bovenstaande situatie (Update 2022.28 met HW2.5) al getest en is dus bekend of het onhandige Tesla Vision ook op oudere modellen aangezet wordt?
Heb ik op mijn Model 3 SR+ 2019 met HW2.5 geïnstalleerd en heeft geen Tesla Vision. Voorlopig even blij met HW2.5 *O* maar meestal niet.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motregen
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
M3 jan 22 besteld en nog verder verschoven naar: apr. 2023 - jun. 2023

In de hoop dat het sneller gaat overweeg ik nu om een y te bestellen.

Ziet iemand naast de range nog echt serieuze nadelen ten opzichte van de m3?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
motregen schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:26:

Ik zou 100% wisselen. Zelfs als de Y later zou komen. Is luxer en mega veel ruimer. Ja, kost je wat range. Maar hoe vaak heb je dat nodig? Kan me ook voorstellen dat de Y een hogere waarde heeft over een paar jaar tov de 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
bartlauwers schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:09:
[...]

Heb ik op mijn Model 3 SR+ 2019 met HW2.5 geïnstalleerd en heeft geen Tesla Vision. Voorlopig even blij met HW2.5 *O* maar meestal niet.
Dank voor je reactie! Ik waag de gok en laat hem nu de update installeren :D !
In dit geval dus ook fijn om een 'oudje' te hebben ;) .
Ik heb mijn leasert net verlengd tot midden 2024, dus de maximale 5 jaar 4% bijtellen en daarna waarschijnlijk door naar een instap Y. Tegen die tijd zal het allemaal wel goed werken denk ik zo.
motregen schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:26:

Inderdaad sowieso wisselen! De Y is op dit moment (in de instap versie dan dus) gewoon heel veel auto voor weinig! (y)

[ Voor 27% gewijzigd door Smobbo op 19-09-2022 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Net gaan test rijden met de MY P (alle mijn vrouw). Echt een leuke wagen, ruim, zalig gevoel maar na paar keer op sport de “gas”pedaal in te duwen, toch tijdje misselijk geweest na de rit. Wat een trekkracht! En ik rij nu met een Audi RS3 dus ben wel wat gewend ;)

Nu twijfelen we gewoon nog over welke versie (de RWD of de P) range is niet zo belangrijk aangezien we weinig kms vreten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Boy1308 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:41:
Net gaan test rijden met de MY P (alle mijn vrouw). Echt een leuke wagen, ruim, zalig gevoel maar na paar keer op sport de “gas”pedaal in te duwen, toch tijdje misselijk geweest na de rit. Wat een trekkracht! En ik rij nu met een Audi RS3 dus ben wel wat gewend ;)

Nu twijfelen we gewoon nog over welke versie (de RWD of de P) range is niet zo belangrijk aangezien we weinig kms vreten
Ik was ook eventjes misselijk geweest in de MYP, terwijl in M3P niet. Denk te maken met de hogere zit en iets meer bodyroll. Dat terwijl de M3P veel sneller is en theoretisch ook meer g-kracht door plater te zitten in de bochten.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this

Ik ben ook wel wat sportwagens gewend, maar elektrisch rijden is gewoon van een totaal andere orde.
Je koppelcurve is gewoon 1 rechte lijn. Terwijl dit bij ICE gradueel gaat.
Vandaar zie ik eigenlijk ook niet echt het nut van de P, de LR is zat snel genoeg.

De M3P zal nog wat erger zijn omdat die nog sneller naar de 100 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:43

Dat misselijke hebben mijn vriendin en ik ook gehad bij het testrijden. Ook omdat we hem behandelden als een benzine auto (gas abrupt loslaten en dus vol in de regeneratie knallen). Na wat kilometers leer je het stroompedaal wat beter te doseren en verdwijnt de misselijkheid.

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Sluuz schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:28:
[...]

Dat misselijke hebben mijn vriendin en ik ook gehad bij het testrijden. Ook omdat we hem behandelden als een benzine auto (gas abrupt loslaten en dus vol in de regeneratie knallen). Na wat kilometers leer je het stroompedaal wat beter te doseren en verdwijnt de misselijkheid.
En je hebt nog altijd de chill modus.
Alleen jammer dat het een aan/uit knop is. Het zou leuk zijn mocht je zo 50% chill kunnen doen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
this schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:38:
[...]

En je hebt nog altijd de chill modus.
Alleen jammer dat het een aan/uit knop is. Het zou leuk zijn mocht je zo 50% chill kunnen doen bijvoorbeeld.
Tweet het aan Elon, wie weet :D

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Ik kreeg zojuist een mail dat de Supercharging prijzen zijn aangepast door de stijgende energieprijzen.
Ik heb zojuist een aantal Supercharger locaties bekeken in de navigatie. En ik zag bedragen staan die varieren per locatie. Hij geeft bij een aantal 55 cent en bij anderen 58 cent aan. Geen hogere bedragen gezien tot zover. Dan valt het nog mee.

Of de bedragen zijn nog niet aangepast.
Ik laad bijna nooit bij SuC's, dus durf niet te zeggen dat het overal is verhoogd. Wel had ik bedragen van 55 cent wel gezien af en toe voor de verhoging. Dus dan lijkt het dat het niet overal is toegepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:15
Hunkaroglu schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:57:
Ik kreeg zojuist een mail dat de Supercharging prijzen zijn aangepast door de stijgende energieprijzen.
Ik heb zojuist een aantal Supercharger locaties bekeken in de navigatie. En ik zag bedragen staan die varieren per locatie. Hij geeft bij een aantal 55 cent en bij anderen 58 cent aan. Geen hogere bedragen gezien tot zover. Dan valt het nog mee.

Ik laad bijna nooit bij SuC's, dus durf niet te zeggen dat het overal is verhoogd. Wel had ik bedragen van 55 cent wel gezien af en toe voor de verhoging. Dus dan lijkt het dat het niet overal is toegepast?
Net even in de auto gesprongen om te checken en hier is het in de randstad 72 ct. geworden.
Ik gebruik de SC gelukkig zelden maar een vakantierit is nu zowat even duur als met een benzine auto :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Hunkaroglu schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:57:

Dat lijken nog oude prijzen. Ik had toevallig vorige week wegens een trip naar Belgie hier https://niek.github.io/tesla-superchargers/ de prijzen in NL en B gecheckt en die lagen toen rond de 0,57 a 0,58. Inmiddels in de 0.7x range...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

(jarig!)
Dit zijn de prijzen van een aantal weken terug zo tussen NL en de UK:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaJDgj0qOfQSrQ3ovkhJseAysX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g68rZDI962ck2iER7mLICQs5.png?f=fotoalbum_large

Ik ga er even van uit dat de prijzen in NL zo rond de prijs liggen van die in Antwerpen.
Nu dus al 74 ct per kWh. Ben blij dat mijn contract thuis nog tot 07-2024 loopt met 0,23 ct de kWh :X

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 19-09-2022 14:15 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:06

Lagune

Its time for warp

noo schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:09:
[...]

Dat lijken nog oude prijzen. Ik had toevallig vorige week wegens een trip naar Belgie hier https://niek.github.io/tesla-superchargers/ de prijzen in NL en B gecheckt en die lagen toen rond de 0,57 a 0,58. Inmiddels in de 0.7x range...
tjemig, ik was gister nog aan het vloeken bij supercharger urmond omdat het zo duur was, 55 ct, nu 72 ct 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Ze leveren de MY rwd in china blijkbaar in 1-4 weken, is er een reden dat er bij ons 3-6 maanden staat?
Aangezien die auto's ook gewoon van ginder komen(duurt die boottocht zo lang?)
https://www.autoreview.nl...nnenkort-goedkoper-worden

[ Voor 23% gewijzigd door izzet3838 op 19-09-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
Lagune schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:13:
[...]

tjemig, ik was gister nog aan het vloeken bij supercharger urmond omdat het zo duur was, 55 ct, nu 72 ct 8)7
Stond gisteren even bij fastned, daar al 86 cent. Ben benieuwd of die partijen (ook Tesla) nu ook woekerwinsten draaien omdat zij langlopende contracten hebben, of dat de prijsverhoging "nodig" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Op 6 na zijn ze in Nederland dus allemaal 0.72E. Die andere 6 zijn 0.71E

Acties:
  • +1 Henk 'm!
izzet3838 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:16:
Ze leveren de MY rwd in china blijkbaar in 1-4 weken, is er een reden dat er bij ons 3-6 maanden staat?
Aangezien die auto's ook gewoon van ginder komen(duurt die boottocht zo lang?)
https://www.autoreview.nl...nnenkort-goedkoper-worden
Tesla Shanghai levert meestal in de eerste helft van het kwartaal in China en dan tegen het einde van het kwartaal in de exportmarkten. De auto's voor Europa gaan wel eerste helft van het kwartaal weg, maar worden dan pas na aankomst en aflevering aan de klant geteld als een geleverde auto.

Volgens mij is de lading voor het vierde kwartaal al onderweg en die is waarschijnlijk wel zo'n beetje uitverkocht als je nu een schatting krijgt tot ergens in maart. Bij bestelling begin september is de verwachte aflevering nu medio november.

Maar goed, de productie in China is enorm opgevoerd na augustus (vooral voor MY) en in China schijnt het economisch een beetje te haperen, dus misschien speelt dat ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
this schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:04:
[...]

Ik ben ook wel wat sportwagens gewend, maar elektrisch rijden is gewoon van een totaal andere orde.
Je koppelcurve is gewoon 1 rechte lijn. Terwijl dit bij ICE gradueel gaat.
Vandaar zie ik eigenlijk ook niet echt het nut van de P, de LR is zat snel genoeg.

De M3P zal nog wat erger zijn omdat die nog sneller naar de 100 gaat.
Het gaat niet direct om die vlakke lijn, wel dat je in een paar tienden van een seconde gaat van koppel 0 naar 100%. Dat kan geen enkele benzineauto. De duw komt gewoon nog voor je die verwacht, en al zeker voor de passagier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybos schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:22:
[...]

Stond gisteren even bij fastned, daar al 86 cent. Ben benieuwd of die partijen (ook Tesla) nu ook woekerwinsten draaien omdat zij langlopende contracten hebben, of dat de prijsverhoging "nodig" is.
Het zou zomaar kunnen dat de kosten echt de pan uitrijzen. Ik neem aan dat de meeste partijen wel een vorm van bescherming hebben tegen hogere stroomtarieven, maar het gaat nu wel bizar hard.

Met een niet-Tesla kun je een abonnement nemen (12,99 per maand, maandelijks opzegbaar) en dan zou je een lager tarief betalen. Staat alleen niet heel erg duidelijk wat dan precies het tarief wordt. Was geloof ik halve prijs ongeveer.

Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit bij een Tesla. Ik ging ervan uit dat die altijd het lagere tarief betalen. Heb nergens de optie gezien om zo'n abonnement erbij te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

(jarig!)
bilgy_no1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:42:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat de kosten echt de pan uitrijzen. Ik neem aan dat de meeste partijen wel een vorm van bescherming hebben tegen hogere stroomtarieven, maar het gaat nu wel bizar hard.

Met een niet-Tesla kun je een abonnement nemen (12,99 per maand, maandelijks opzegbaar) en dan zou je een lager tarief betalen. Staat alleen niet heel erg duidelijk wat dan precies het tarief wordt. Was geloof ik halve prijs ongeveer.

Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit bij een Tesla. Ik ging ervan uit dat die altijd het lagere tarief betalen. Heb nergens de optie gezien om zo'n abonnement erbij te nemen?
Als Tesla eigenaar betaal je het laagste tarief, wat gelijk staat aan non-Tesla rijders met abonnement. Hoef je niets voor te doen, gaat automatisch :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:42:
[...]

Staat toch heel duidelijk in de app. 84c zonder abonnement en 72c met. Dacht dat het verschil voorheen groter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:37:
[...]

Het gaat niet direct om die vlakke lijn, wel dat je in een paar tienden van een seconde gaat van koppel 0 naar 100%. Dat kan geen enkele benzineauto. De duw komt gewoon nog voor je die verwacht, en al zeker voor de passagier.
Dat is net het effect van die vlakke lijn. Er is geen opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspired schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:45:
[...]

Staat toch heel duidelijk in de app. 84c zonder abonnement en 72c met. Dacht dat het verschil voorheen groter was.
Ah ja, nu zie ik het. Ik zocht het bij de info over het abonnement. Ik zit nu in Belgie: 0,89 zonder abo, 0,74 met abo... Maar goed, met 2x volle batterij speel je kiet. Zal voor veel mensen niet meer zo aantrekkelijk zijn.

Bij lancering was het vershcil inderdaad groter: 0,58 zonder of 0,29 met abo.

Ik ben wel blij dat de laatste sessie werd afgebroken en ik er nooit een rekening voor heb gekregen...

Vanavond maar 'goedkoop' aan de AC-lader bij het hotel voor 0,45... :'( :'( :'( En dan denk ik vanovond nog even terug aan de tijd dat ik met mijn LEAF kon laden voor 0,13 per kWh en ik inclusief laadverlies nog geen 2 cent per kilometer betaalde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:45:
[...]

https://github.com/Niek/t...f68c752202e4af99068448%5E
Voor het verschil :) Member is dus met abbo en user is zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
this schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:54:
[...]

Dat is net het effect van die vlakke lijn. Er is geen opbouw.
Je wisselt responstijd met een koppelcurve.

Als je bv 50 rijdt, dan heb je bv 30Nm koppel nodig. Als je met een benzineauto dan gas intrapt duurt het 1s voor je 300Nm krijgt, en dan blijft die ook bij 300Nm.
De Tesla gaat van 30nM naar 300Nm in 0,2s, en blijft daar ook tot je gas lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:11:
[...]

Je wisselt responstijd met een koppelcurve.

Als je bv 50 rijdt, dan heb je bv 30Nm koppel nodig. Als je met een benzineauto dan gas intrapt duurt het 1s voor je 300Nm krijgt, en dan blijft die ook bij 300Nm.
De Tesla gaat van 30nM naar 300Nm in 0,2s, en blijft daar ook tot je gas lost.
Responstijd heeft hier weinig mee te zien. En misschien heb ik te veel nadruk gelegd op het woordje 'koppel'.
Als je kijkt naar een vermogensgrafiek van een Model 3 en naar eentje van een performante ICE, dan zie je veel horizontale lijnen bij de EV en veel stijgende lijnen bij de ICE.
Het koppel gaat heel snel omhoog bij ICE, maar is er niet quasi instant. Terwijl dit bij een EV wel zo is.
En dan heb je ook nog het vermogen, dat bij een EV gelijk blijft en bij de ICE omhoog gaat.

En het is net dat effect dat voor die misselijkheid zorgt, al dat vermogen heb je direct bij de EV en het verandert niet voor de hele versnelling.
Bij de ICE bouwt dit op, waardoor je lichaam beter kan anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Caelorum schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:28:
Op 6 na zijn ze in Nederland dus allemaal 0.72E. Die andere 6 zijn 0.71E
Gelijk met mijn nacht tarief na 1 oktober. Dagtarief is dan 1.04! :o :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TNJ schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:39:
[...]

Gelijk met mijn nacht tarief na 1 oktober. Dagtarief is dan 1.04! :o :X
Dan kan je mooi 5km rijden voor dat bedrag ;)

*in de winter is het verbruik stukken hoger per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Wolly schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:50:
[...]
Dan kan je mooi 5km rijden voor dat bedrag ;)
Het punt is natuurlijk dat de prijs bij de SuC vrijwel gelijk is aan het bedrag dat we (binnenkort) zelf betalen. Als we ervan uitgaan dat er meer betaald moet worden bij een SuC, ivm kosten van onderhoud en huur van de locatie, dan zal de prijs nog verder stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@TNJ de grote laadpaalaanbieders betalen grootverbruiktarieven. Die liggen een stuk lager dan wat wij de consument betalen, dus het hoeft echt niet zo'n vaart te lopen. Daarom ook dat de laadpaal hier in de straat nog 0.37E/kWh kan kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 19-09-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Om de hoeveel tijd moet de auto eigenlijk binnen voor onderhoud(ik weet dat het vaak niet nodig is, maar zal neem ik aan wel moeten van de leasemaatschappij)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majo03
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-07 17:11
izzet3838 schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:13:
Om de hoeveel tijd moet de auto eigenlijk binnen voor onderhoud(ik weet dat het vaak niet nodig is, maar zal neem ik aan wel moeten van de leasemaatschappij)?
De auto zou dat zelf moeten aangeven volgens Tesla. Heb met mijn 2019 M3LR nu vanaf dec. 2019 150.000 km op de teller staan en ben (los van bandenwissels) nog nooit voor onderhoud bij de garage geweest.

Huidige auto: Tesla Model 3 LR AWD Solid Black - zwart interieur met trekhaak. In bestelling: Tesla Model Y RWD Solid Black - zwart interieur met trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!
izzet3838 schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:13:
De RTFM zegt dat er eigenlijk alleen onderhoud nodig is wanneer het noodzakelijk is.

Eigenlijk alleen remvloeistofcontrole en om de twee jaar. Banden rouleren iedere 10.000 km (lijkt me wat vaak), Hepa filter vervangen na 3 jaar, airco droogmiddel vervangen na 4 jaar. Niet veel spannends.

Zie p. 190 van de Owners Manual.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Range test voor Model Y RWD uit Australie:

YouTube: RWD 2022 MODEL Y RANGE TEST HIGHWAY at 100kph Australia by Tesla Tom

TLDR
Verbruik heen en terug 138 Wh/km bij 100 km/h
Maar hij komt op een bereik van 374 km en maar 51,6 kWh bruikbaar.
Dat laatste lijkt in elk geval niet juist.

Bij 138 Wh/km en 57,5 kWh zou het bereik 417 km moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Caelorum schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:17:
@TNJ de grote laadpaalaanbieders betalen grootverbruiktarieven. Die liggen een stuk lager dan wat wij de consument betalen, dus het hoeft echt niet zo'n vaart te lopen. Daarom ook dat de laadpaal hier in de straat nog 0.37E/kWh kan kosten.
In de meeste gevallen zijn de palen op straat onderdeel van afspraken tussen gemeente en aanbieders waar in een langjarigcontract tarieven zijn afgesproken. Ik verwacht bij het vrijvallen van deze contracten dat de prijzen op straat ook omhoog knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
bilgy_no1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:49:

TLDR

Zie je 138Wh/km als realistisch bij 100km/u?
En wat zou je dan ongeveer mogen verwachten voor 110km/u? 10% extra verbruik?

Dat zouden nog mooie waarden zijn.
Ik kijk er al naar uit om de MY RWD te mogen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Niek_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 06:26:
[...]

In de meeste gevallen zijn de palen op straat onderdeel van afspraken tussen gemeente en aanbieders waar in een langjarigcontract tarieven zijn afgesproken. Ik verwacht bij het vrijvallen van deze contracten dat de prijzen op straat ook omhoog knallen.
On zeker, maar zelfs dan betalen ze minder per kWh dan wij doen. Met het verschil zouden ze het onderhoud kunnen betalen of misschien lukt dat niet. Het is in ieder geval geen zekerheid dat ze duurder zouden moeten zijn dan een nieuw consumentencontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
bilgy_no1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:40:
[...]

De RTFM zegt dat er eigenlijk alleen onderhoud nodig is wanneer het noodzakelijk is.

Eigenlijk alleen remvloeistofcontrole en om de twee jaar. Banden rouleren iedere 10.000 km (lijkt me wat vaak), Hepa filter vervangen na 3 jaar, airco droogmiddel vervangen na 4 jaar. Niet veel spannends.

Zie p. 190 van de Owners Manual.
Banden staat volgena mij altijd ongeveer 10k km voor bij Amerikaanse auto's. Is echt een ding daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:17:
[...]

Dat zouden nog mooie waarden zijn.
Ik kijk er al naar uit om de MY RWD te mogen bestellen.
Ik heb de auto nog niet. Maar bij Teslabjorn zie ik ongeveer 145 Wh/km in de zomer met een Model Y LR AWD en 90 km/h. Wellicht is de RWD iets zuiniger doordat hij maar 1 motor heeft en dan gaat het wel richting die 138 denk ik.

Ook lijkt Noorwegen iets minder zuinige wegen te hebben. Teslabjorn zat op 196 Wh/km bij 120 km/h. Maar een Duitse vlogger (Battery Life) kwam uit op 182 Wh/km bij 130 km/h ingesteld op de snelweg en gemiddeld over de hele rit 121,5 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:49:

TLDR

Blijft wat raar die accu size bij de RWD. Ook is er een verschil tussen de CATL en BYD versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

this schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:17:
[...]
Luchtweerstand is kwadratisch. Als het verbruik bij 100km/h grotendeels uit luchtweerstand komt, zou je met ongeveer het getal 1.08 kunnen werken in plaats van 1.10. 1.08^2 = 1.17, dus zo'n 17% meer verbruik bij 10% hogere snelheid. Bij 20% hogere snelheid (120km/h) heb je ongeveer 35% hoger verbruik.
110 km/h -> ~160 Wh/km
120 km/h -> ~190 Wh/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
En ik zit hier met gemiddeld verbruik over de laatste 20,000 km van 200 wh/km :+ :+

Life is too short to drive boring cars

Pagina: 1 ... 356 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: