Teslarati schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:41:
Hi allemaal, graag jullie "brainpower" op volgende casus. Welke keuze zouden jullie maken?
Situatie: in het bezit van M3LR2019 (6,5% bijtelling) lease via Alphabet. Looptijd nog 2jr. Eén kind en 2e op komst. Eén keer per jaar ga ik met de auto naar Z-Frankrijk. Via lease kan ik kosteloos mijn auto ruilen voor een ander waarbij ik twijfel om een MY te nemen.
Scenario's:
1. Blijven rijden wat ik nu rijd, met inachtneming van minder ruimte door extra kind achterin, maar wel 6,5% bijtelling! Na 2 jaar switchen voor een model Y, die duurder (qua bijtelling) zal uitvallen dan die nu is.
2. Gaan voor meer ruimte en omruilen voor een model Y en gaan voor de RWD variant (met een mindere range dan ik nu heb). In de wetenschap dat ik jaarlijks één keer naar z-Frankrijk ga. Kosten t.o.v. van huidig gaan ong. 300 euro omhoog pm.
3. Omruilen voor een model Y LR/P en daarmee een veelvoud betalen dan ik nu doe. Kosten zullen stijgen met ong 500 pm, maar wel een betere range en sneller 0-100.
Enorm dilemma zoals je hoort (grapje). Maar wellicht iemand in de groep met dezelfde keuze (stress)
Gr.
Er zijn aantal mensen die aardiger gaan reageren maar ik ga straight to the point, dutch directness hoor ik vaak... Ik zie soortgelijke vragen op andere forums/ fb, en de reacties daar zijn ook niet mals
Je ziet de Model Y, en je kijk naar je auto die al 3 jaar oud is en je begin toch te twijfelen.
En je probeer nu zoveel mogelijk reden te "verzinnen" om de overstap te maken. Of beter verwoord: om je overstap minder onlogisch maakt. En voor wie doe je dit, vaak om tegen je vrouw te zeggen "kijk schat, het is echt beter om nu te doen" of sterker nog, voor je zelf.
Terwijl al de antwoorden heb je eigenlijk al..
Het is niet verstandig, kost veels te veel, id long run kost je ook meer.
Maar ding heeft meer ruimte. Da's ongeveer de enige pluspunt.
Probeer maar een excel sheet te maken van 2022 +2 jaar huidige M3 + daarna 5 jaar model Y.
Versus als je nu al de overstap gaat maken naar Model Y, en tegen de eindelease weer gelijkwaardig auto.
Dan zul je zien dat je netto beter uit ben om gewoon de huidige M3 te houden.
Het is niet voor niets dat LM "zonder boete" de auto willen omruilen. Want er zijn genoeg mensen die jouw auto met lage bijtelling met grote glimlach wil overnemen.
Uit eindelijk moet je zelf de keuze maken. Auto kiezen moet je niet altijd alleen maar verstandig doen, als je genoeg verdient, maak de overstap gewoon. Who cares. Het is jouw auto, je rijdt er in, je moet ook gewoon blij zijn ermee. Je kan zelf beter schatten hoe financieel gevoelig je bent. Overtuig je jezelf door elke keer te zoveel mogelijk babyspul mee te nemen "zie je schat, met onze vorige model 3 gaat het nooit passen, nu wel!"
En om dit te beantwoorden
Een M3P