Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 355 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.460 views

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
Lagune schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:47:
[...]

AP onbruikbaar is wel erg overdreven, AP aan, linker stokkie 1x naar voren en auto high beam staat uit
Maar als je in druk verkeer met veel rijbaanwissels steeds een seconde lang je voorligger verblindt en dat stokkie een keer naar voren moet drukken, dan wordt het al snel vervelend. Moet eerlijk zeggen dat ik daardoor AP ook niet meer ben gaan gebruiken 's avonds sinds die laatste update.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41

ThaDude

Hang Loose

@Lagune vind je?
Ik moet dat elke keer doen bij activeren. Als je pech hebt dan is grootlicht al aangegaan en lijkt het er dus op dat je aan het seinen bent. Zo kan je alles wel recht praten. Product is gewoon niet af (voor nederland) en slaat nu nergens op. Op een 50 km weg in een woonwijk grootlicht activeren.. Sorry hoor maar dat kan echt niet

Kortom ik ga autopilot niet meer gebruiken in de avond wat @Marc O. ook zegt.

Geef mij de oude variant maar weer..

[ Voor 9% gewijzigd door ThaDude op 15-09-2022 08:55 ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:41

Bever!

3

ApOE schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:37:
Ik rijd nu bijna een jaar een Audi Q4-40 E-tron en overweeg om deze in te ruilen voor een Model-Y.
De belofte dat Audi de (ernstige) software bugs oplost geloof ik niet meer en na meerdere foutmeldingen en errors is de liefde voor de Q4 langzaam aan het verdwijnen. Het premium gevoel is totaal verdwenen en ik erger me dagelijks dat ik 70k heb uitgegeven aan een auto die het voor mijn gevoel niet waard is.

Nu geloof ik niet dat een model-Y dit veel beter doet, maar ik ben toch erg benieuwd wat nu de absolute +punten zijn van de Tesla ten opzichte van de Audi.

Wat ik nu heb genoteerd:
-Tesla op gebied van techniek en software veel verder is dan Audi
-Tesla heeft meer vermogen en klaarblijkelijk een beter bereik dan de Audi
-Tesla's interieur is ten opzichte van de Audi heel minimalistisch (futuristisch?)
-Tesla is volgens sommige reviews ruimte en praktischer dan de Audi

Als ik de model-Y rijders mag vragen: waarom wel/niet switchen?
Gewoon gaan proefrijden! :)

Verwijderd

Ik kan de afstand tot mijn voorganger niet meer verkorten naar 1 seconde sinds de laatste update. Is iemand dat ook opgevallen?

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:26
ThaDude schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:54:
@Lagune vind je?
Ik moet dat elke keer doen bij activeren. Als je pech hebt dan is grootlicht al aangegaan en lijkt het er dus op dat je aan het seinen bent. Zo kan je alles wel recht praten. Product is gewoon niet af (voor nederland) en slaat nu nergens op. Op een 50 km weg in een woonwijk grootlicht activeren.. Sorry hoor maar dat kan echt niet

Kortom ik ga autopilot niet meer gebruiken in de avond wat @Marc O. ook zegt.

Geef mij de oude variant maar weer..
Licht off topic misschien maar groot licht mag in Nederland zowel binnen als buiten de bebouwde kom. De regel is wel dat dit niet mag achter een ander voertuig of wanneer er een tegenligger is. Los daarvan zijn je ergernissen natuurlijk wel te begrijpen. :)

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:06:
Ik kan de afstand tot mijn voorganger niet meer verkorten naar 1 seconde sinds de laatste update. Is iemand dat ook opgevallen?
Ja, dat is sinds de recente 'vision' update. Je kan op AP daarmee ook niet harder dan 140 ipv de vroegere 150 km/h. By design, ik verwacht dat dat ooit wel weer versoepeld gaat worden als er meer ervaring/verbeteringen in vision zijn toegeveogd.

[ Voor 15% gewijzigd door noo op 15-09-2022 09:10 ]

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 16:26
Seconde? Is dat niet de afstand gemeten in auto's ipv secondes?
Want in mijn ervaring (testrit) waren dat toch zeker geen seconden.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Klopt van minimaal 1 naar minimaal 2 gegaan.. auto houd dus meer afstand

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
this schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:10:
[...]

Each setting corresponds to a time-based distance that represents how long it takes for Model 3, from its current location, to reach the location of the rear bumper of the vehicle ahead of you.
https://www.tesla.com/own...0D-B93D-556EAD66FD0B.html

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-01 17:18

MrScratch

I am rubber, you are glue

ThaDude schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:52:
Zojuist met 2022.24.8 weg op gegaan. Ja het lijkt iets beter maar nog steeds meer 50km in bebouwde kom grootlicht aan :X Dit is in Nederland helemaal niet toegestaan. Ook meer dan voldoende licht mijn inziens.

Kan me herinneren dat mijn vorige auto met matrix blokken pas grootlicht bij 80+ ofzo deed :z

Daarnaast durf ik gewoon niet op drukke wegen autopilot meer aan te zetten. Ja werkt iets beter dan versie .6 maar nog steeds verblind ik mensen. Grootlicht aan terwijl ik achter iemand rijd toe dan ff |:(
Bij aanzetten gewoon seconde grootlicht etc

Kortom onbruikbaar wat mij betreft. :F

Aangezien ik met normaal licht ook signalen kreeg de auto maar ff tegen een muur aangezet en de lichten gecalibreerd. Serieus ook gewoon meer dan een baksteen naar beneden gegaan. Ze gaan dus blijkbaar stiekem vanzelf omhoog
Heb net een serviceafspraak ingeschoten voor reparatie van AP omdat het automatisch grootlicht wordt geactiveerd. Eens kijken wat daar mee gebeurt.

[ Voor 10% gewijzigd door MrScratch op 15-09-2022 09:38 . Reden: dubbelpost ]

Look behind you! A three headed monkey!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat nummer is dus niet 1 op 1 te vergelijken met secondes.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:14
this schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:10:
[...]

Het is hoeveel auto's ertussen zouden kunnen passen volgens Tesla. Dus ook deels afhankelijk van de snelheid. Stand 4 is ongeveer 2s afstand op de snelweg bij 100km/h.

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 15-09-2022 09:59 ]

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 23:12

Phntm

Tlingelingeling

MrScratch schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:31:
[...]

Heb net een serviceafspraak ingeschoten voor reparatie van AP omdat het automatisch grootlicht wordt geactiveerd. Eens kijken wat daar mee gebeurt.
Volgens mij hebben Tesla’s met tesla vision dat bij gebruik van AP auto high beam automatisch aan gaat…. Model Y performance filmpje van Björn had hij dit ook aangekaart. Kan gewoon niet zonder. Ik weet niet welke modeljaar je hebt, niet opgezocht. Maar leek me handig om te vermelden.

• MrScratch

MrScratch

Phntm schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:42:
[...]

Volgens mij hebben Tesla’s met tesla vision dat bij gebruik van AP auto high beam automatisch aan gaat…. Model Y performance filmpje van Björn had hij dit ook aangekaart. Kan gewoon niet zonder. Ik weet niet welke modelmatige je hebt, niet opgezocht. Maar leek me handig om te vermelden.
Ja, dat het automatisch aangaat, dat weet ik. Dat is juist het probleem. Sinds die beruchte update versie heeft iedereen auto high beam en dat werkt helemaal ruk. Op twitter en overal wordt Tesla gebombardeerd met berichten waarin mensen klagen dat het eraf moet. En dat doe ik dus nu ook via een serviceafspraak. Ik snap natuurlijk wel dat een monteur hier helemaal niets aan kan doen/verhelpen, maar zo wordt bij Tesla geregistreerd dat gebruikers ontevreden zijn over deze waardeloze aanpassing.

Ik heb een Model3 LR FSD 2019

• sanderdi
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-01 10:41
ApOE schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:37:
Ik rijd nu bijna een jaar een Audi Q4-40 E-tron en overweeg om deze in te ruilen voor een Model-Y.
De belofte dat Audi de (ernstige) software bugs oplost geloof ik niet meer en na meerdere foutmeldingen en errors is de liefde voor de Q4 langzaam aan het verdwijnen. Het premium gevoel is totaal verdwenen en ik erger me dagelijks dat ik 70k heb uitgegeven aan een auto die het voor mijn gevoel niet waard is.

Nu geloof ik niet dat een model-Y dit veel beter doet, maar ik ben toch erg benieuwd wat nu de absolute +punten zijn van de Tesla ten opzichte van de Audi.

Wat ik nu heb genoteerd:
-Tesla heeft meer vermogen en klaarblijkelijk een beter bereik dan de Audi
-Tesla's interieur is ten opzichte van de Audi heel minimalistisch (futuristisch?)
-Tesla is volgens sommige reviews ruimte en praktischer dan de Audi

Als ik de model-Y rijders mag vragen: waarom wel/niet switchen?
Wij hebben zelf een M3 en een Audi etron 55, dus kan wel een goeie vergelijking maken.

-Tesla heeft meer vermogen en klaarblijkelijk een beter bereik dan de Audi.

Klopt! maar op lange afstanden bijvoorbeeld trips van 1000km ontgaat het elkaar allemaal niet zoveel. Blijft altijd om de 2 uur laden.
De tesla is wel een stuk zuiniger.

Dit is het punt wat mij eerst enorm beviel van tesla maar vindt het de laatste tijd enorm tegen vallen, leuk al die spelletjes die nooit speelt.

Ze stappen nu over op tesla vision hoop dat ze dit snel verbeteren. ( zie: YouTube: Tesla Vision test (no radar) Model Y Performance from Giga Berlin )
* Volgens geruchten zijn ze bezig met een eigen radar systeem te ontwikkelen maar daar heb je nu nog niks aan als het er niet inzit en Tesla kennende gaan ze deze niet zomaar retrofitten..

Ik vind de "autopilot" in de etron nu vele male beter ( mag ik dat hier zeggen? :S )

Ik heb de luxe versie van het interieur van Audi met ambiance verlichting etc is misschien ook niet helemaal te vergelijken.

De Navigatie van de tesla is super die stelt in de Audi altijd teleur, maar gebruik altijd Android Auto met google maps.

• sanderdi
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-01 10:41
MrScratch schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:46:
[...]

Ja, dat het automatisch aangaat, dat weet ik. Dat is juist het probleem. Sinds die beruchte update versie heeft iedereen auto high beam en dat werkt helemaal ruk. Op twitter en overal wordt Tesla gebombardeerd met berichten waarin mensen klagen dat het eraf moet. En dat doe ik dus nu ook via een serviceafspraak. Ik snap natuurlijk wel dat een monteur hier helemaal niets aan kan doen/verhelpen, maar zo wordt bij Tesla geregistreerd dat gebruikers ontevreden zijn over deze waardeloze aanpassing.

Ik heb uit voorzorg wifi uitgezet om geen updates meer te ontvangen in de tesla.
Sterkte !

Verwijderd

noo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:09:
[...]

Ja, dat is sinds de recente 'vision' update. Je kan op AP daarmee ook niet harder dan 140 ipv de vroegere 150 km/h. By design, ik verwacht dat dat ooit wel weer versoepeld gaat worden als er meer ervaring/verbeteringen in vision zijn toegeveogd.
Kansloos. Kan jij niks aan doen hoor. Maar kansloos.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@MrScratch Goed bezig! Hier hetzelfde gevoel!

Ik heb zojuist maar eens even gebeld met Tesla support. N.a.v. dat ze mij gisteren belden. Het is blijkbaar gisteren geëscaleerd naar advanced support. Het is in onderzoek, ik moet nu geduld hebben. Wat ik overigens erg lastig vind :P

Hier een Model 3 LR 2020 (geen FSD)

[ Voor 6% gewijzigd door ThaDude op 15-09-2022 11:06 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-01 14:57
Gisteren gezien dat mijn hoofdsteun (weer) is voorzien van "bubbels".
De eerste keer is de hoofdsteun vervangen onder coulance en kreeg ik de melding dat ik geen agressief schoonmaakmiddel meer moest gebruiken (hoofdsteun nooit schoongemaakt met schoonmaakmiddel, maar ok...).
Nu is inmiddels de auto qua km ruim uit de garantie, melden of niet? Aan de ene kant heb ik zoiets van, kan me niet voorstellen dat ik nogmaals coulance krijg, aan de andere kant, deze hoofdsteun is max 2 jaar oud, en met melden ligt er in ieder geval iets vast.

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 23:12

Phntm

Tlingelingeling

ybos schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:13:
De eerste keer is de hoofdsteun vervangen onder coulance en kreeg ik de melding dat ik geen agressief schoonmaakmiddel meer moest gebruiken (hoofdsteun nooit schoongemaakt met schoonmaakmiddel, maar ok...).
Nu is inmiddels de auto qua km ruim uit de garantie, melden of niet? Aan de ene kant heb ik zoiets van, kan me niet voorstellen dat ik nogmaals coulance krijg, aan de andere kant, deze hoofdsteun is max 2 jaar oud, en met melden ligt er in ieder geval iets vast.
Je kan het melden, maar ze gaan je laten betalen. Ik vraag me toch af wat voor middeltje gebruikt voor je haar... Klinkt toch echt als een chemische reactie.

• Wolly
  • Niet online
Gebruik jij (of je mede berijder(s)) iets in hun haar?

• MrScratch

MrScratch

MrScratch schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:46:
[...]

Helaas wordt ik afgescheept met een nietszeggend bericht. Het wordt door Autopilot gebruikt om goed te kunnen zien in de duisternis, dus daarom moet het verplicht aan. En je kunt het trouwens uitzetten, dus wat is nou helemaal het probleem? Bah!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-01 14:57
Wolly schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:29:
[...]

Gebruik jij (of je mede berijder(s)) iets in hun haar?
Gewoon gel, altijd hetzelfde. Kan me niet voorstellen dat het dan na een jaar of anderhalf ineens een probleem geeft.

• Caelorum
ybos schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:39:
[...]

Gewoon gel, altijd hetzelfde. Kan me niet voorstellen dat het dan na een jaar of anderhalf ineens een probleem geeft.
Je ziet ineens de bubbels, maar dat wil niet zeggen dat het niet gevolg is van een lang proces.

n=1, maar ik gebruik niets, behalve heel af en toe pomade*, en de originele hoofdsteun uit eind 2019 zit er nog in en ziet er nog zo goed als nieuw uit. Hetzelfde overigens ook met de overige hoofdsteunen.

Ik verwacht overigens niet dat dat het probleem is, en al zou het wel het probleem zijn dan nog zou het nepleer er tegen bestand moeten zijn.

Wat je overigens wel kan doen is bij de volgende hoofdsteun even wekelijks een sensitive billendoekje langs halen. Dan haal je eventuele resten eraf.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01 00:50
ybos schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:39:
[...]

Haargel heeft een effect op kunstleder. Ik ben tandarts geweest en de hoofdsteun van mijn tandartsstoel zag er voordat wij hoofdzakken gebruikten ook niet meer uit door de haargel. Het kunstleer van de hoofdsteun ging ook snel bubbelen , barsten en werd hard. Dus ik denk dat het probleem in de haargel zit.

• Marc O.
Je zou kunnen proberen om de bekleding te behandelen met een leer sealant. Denk dat dat wel preventief werkt, ook in dit geval. Heb geen aandelen, maar ben persoonlijk erg tevreden met die van Gyeon.

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-01 15:34
Ik heb vorige week een Tesla MY RWD inc. trekhaak besteld na een testrit in de performance versie.
Redenen waren eigen oprit/overcapaciteit PV panelen/korting op wegenbelasting/lage TCO/techniek.
De auto zal prive worden gereden zonder subsidie/bijtellings voordeel.

Ik ben nu toch aan het twijfelen, een 1-2 jaar oude Volvo XC60/Audi Q5/ BMW X3 plug in hybride kost ongeveer hetzelfde en vind ik (persoonlijk) mooiere auto's met een luxere afwerking.

Zijn er mensen die dezelfde afweging hebben gemaakt en waarom is er voor de Tesla gekozen?
Ik weet dat het niet 1:1 te vergelijken is, nieuw vs 2e hands maar die 1-2 jaar maken het verschil niet voor mij.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
whipcheck schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:52:
Ik heb vorige week een Tesla MY RWD inc. trekhaak besteld na een testrit in de performance versie.
Redenen waren eigen oprit/overcapaciteit PV panelen/korting op wegenbelasting/lage TCO/techniek.

Ik ben nu toch aan het twijfelen, een 1-2 jaar oude Volvo XC60/Audi Q5/ BMW X3 plug in hybride kost ongeveer hetzelfde en vind ik (persoonlijk) mooiere auto's met een luxere afwerking.

Zijn er mensen die dezelfde afweging hebben gemaakt en waarom is er voor de Tesla gekozen?
Ik weet dat het niet 1:1 te vergelijken is, nieuw vs 2e hands maar die 1-2 jaar maken het verschil niet voor mij.
Heb je die ook proef gereden?

Alles is persoonlijke voorkeur, maar ik heb in elk geval gekozen om 100% BEV te gaan.
PHEV is een tussenoplossing. En ik vind dat Tesla interieur eigenlijk superieur...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• this

Waarom wil je een hybride? Voor het elektrisch rijden?
De restwaarde van een EV zal vermoedelijk veel hoger liggen.
Je hebt bij een EV een deftig bereik. Je hoeft ook niet elke 50km (als je dat al haalt) aan de lader te hangen om verder elektrisch te kunnen rijden.
Dat laatste is iets waar ik af en toe hybride rijders over hoor klagen, dat ze echt vaak moeten laden.
Maar als je weinig kilometers doet, zal dat wel meevallen. Al kan je dan weer de vraag stellen, waarom dan nog een brandstofmotor als je 99% van de tijd elektrisch wilt rijden.

Koop een wagen op basis van 99% van je ritten, niet op basis van die 1% uitzonderingen.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:50

Geen andere auto's overwogen, want die waren er in 2017 (besteldatum) eigenlijk niet. Als ik nu andere interieurs zie, krijg ik lichte paniek van alle knopjes, voelt ouderwets.

Verder: Supercharger netwerk is voor mijn ritten (Midden/Zuid Europa, Engeland) subliem. Niks plannen (behalve 's avonds auto aan de stekker), bestemming indrukken en gaan.

BEV/Tesla rijden heerlijk. Af en toe wat rare software zaken (kennen jullie de fietspaden paniek nog) en nu auto high beam, maar die lossen zich vanzelf wel weer op. Op dit soort dingen na werkt de software (en de app) heel erg goed.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 17:25

Ja ik heb op het punt gestaan een S60 plug-in hybride te kopen. Iets goedkoper dan XC60.
Ik heb nu een model3 maar die moet er uit vanwege de huidige hoge rest waarde die over 2 weg is.

Maar ik was al bezig met een 2e hands M3 omdat ik niet zo lang wou wachten. Toen kwam echter de MY RWD om de hoek en was de keuze gemaakt. Ondanks de de S60 by far een veel mooiere auto vind.

Voornaamste reden: Ik wil gewoon niet meer op brandstof rijden, ook niet voor de helft. Ik kan het betalen, dus laat ik dan doen wat ik kan.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• whipcheck
Bedankt voor de reacties,

Met een plug-in hybride zou ik 90% van de ritten elektrisch kunnen coveren. Laden op het werk & thuis, 40 km enkele reis.

Ik heb in de BMW X3 en Audi Q5 gereden, beide vind ik fijn rijden maar elektrisch is toch een klasse apart.
De XC 60 zal ik volgende week proberen.

Ik weet niet of ik het touchscreen een vooruitgang vind, het I drive systeem van BMW is erg fijn en kan ik blind bedienen tijdens het rijden. HUD vs een groot scherm buiten mijn zichtveld is ook een minpunt voor mij.

Als ik in mijn huidige auto stap voel ik toch een bepaald gevoel van luxe, dit mis ik bij de Tesla.

Misschien moet ik wennen of een 2e testrit maken, dat half uurtje rijden was misschien toch niet voldoende.

De meeste van die PHEVs rijden maximaal 30 km (in het echt) op de batterij en vaak schakelt de auto vanzelf over op benzine. Tenzij je alleen maar korte ritjes doet rijd je dan nog steeds bijna altijd op benzine.

Dat betekent: continu inpluggen (hoop gedoe) en alsnog om de haverklap naar de pomp. Worst of both worlds...

Met een EV bereik van 400-500 km en een laadpaal thuis/op straat kom je overal wel. Als de auto een beetje vlot laadt (10-80% <25 minuten) zijn lange reizen geen enkel probleem.

Voor lange reizen zijn Tesla's erg goed: goede routeplanning, Superchargers door heel Europa (=betrouwbaar), en relatief zuinig op hoge snelheid.

Eenmaal gewend veruit superieur aan fossiele auto's en als kers op de taart ook nauwelijks kosten aan onderhoud, goedkoper in gebruik.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
whipcheck schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:59:

Met een plug-in hybride zou ik 90% van de ritten elektrisch kunnen coveren. Laden op het werk & thuis, 40 km enkele reis.

Ik heb in de BMW X3 en Audi Q5 gereden, beide vind ik fijn rijden maar elektrisch is toch een klasse apart.

Ik weet niet of ik het touchscreen een vooruitgang vind, het I drive systeem van BMW is erg fijn en kan ik blind bedienen tijdens het rijden. HUD vs een groot scherm buiten mijn zichtveld is ook een minpunt voor mij.

Als ik in mijn huidige auto stap voel ik toch een bepaald gevoel van luxe, dit mis ik bij de Tesla.

Misschien moet ik wennen of een 2e testrit maken, dat half uurtje rijden was misschien toch niet voldoende.
De luxe van Tesla zit niet in het interieur, maar wel in de beleving van: een fantastische aandrijflijn, grote range, subliem infotainment met super spraakbesturing (m.i. geen CarPlay of Android Auto nodig) en een autopilot die je op de snelweg en 80 wegen veel werk uit handen neemt. Plus dat zaken als adaptieve cruise control, phone key, elektrisch verstelbare stoelen, standkachel via de app etc. gewoon standaard zijn terwijl je daar bij andere merken extra voor betaalt.

Maar ik snap je twijfel. Laatst reed ik ook weer een recente BMW en ja, de aankleding van het interieur is dan wel een lekker welkom. En zelfs de hendel van de richtingaanwijzer voelt toch net iets beter aan dan in de Model 3. Maar als ik dan weer in m'n eigen auto stap en wegrijdt verdwijnt dat interieur naar de achtergrond en houd je een heerlijk rijdende auto over. Ik zou voor m'n volgende auto best een ander merk overwegen, maar wel een EV. PHEV's voor mij* achterhaald en verleden tijd.

* voor mensen met een caravan of zonder riant leasebudget ligt dat misschien anders

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Gewoon proberen. Non conform…

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
whipcheck schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:59:

Zelf heb ik een jaar in een Passat GTE gereden, 3 maanden in een BMW 330e, één maand in een V90 T8 en een half jaar in een Model 3 LR. Met deze ervaring durf ik wel te stellen dat met een woon-werkverkeer van 45 km enkele reis de Model 3 veruit het fijnste was.

Ze redden het allemaal eigenlijk net niet elektrisch en dan rij je 10 km op benzine en daarnaast sta je na elke rit te laden. Naar de supermarkt en weer aan de laadpaal, zwemles en terug aan de paal want anders red je kantoor niet elektrisch. Op kantoor vervolgens weer die paal op zoeken om weer elektrisch terug te kunnen. Uiteindelijk rijden ze elektrisch ook gewoon comfortabeler.

Voordeel van volledig elektrisch is dat je niet voor 5 of 10 km bereik hoeft te laden. Zelfs met mijn eGolf rijd ik twee dagen heen en weer naar kantoor, in de zomer drie. Waarschijnlijk zal ik met een Tesla richting de één keer per week laden gaan en dan is het zoveel fijner dan tanken, en nog fijner dan 10x laden per week en 1x per maand tanken (in mijn geval) met de PHEVs.

Zonder teveel offtopic te gaan vond ik iDrive maar omslachtig. Navigeren naar huis of werk in een Tesla in één swipe maar in iDrive 5-6 stappen door het menu. Een Tesla blijft voor mij toch één van de fijnste auto’s.. alleen nog even wachten op een betaalbare 7 zitter.. dan toch maar een X..? :+

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-01 02:08
Hi allemaal,

Mag je hier ook vragen om een waarde bepaling? Heb een 3 sr+ uit 2019. Nu 52k op de teller met fsd en sportvelgen en trekhaak, kleur grijs met zwart interieur. Achterbank verwarming.

Zit te twijfelen om over te stappen naar een y rwd, heeft die nu ook de nieuwe accu lfp die tot 100% dagelijks geladen mag (moet) worden?

[ Voor 5% gewijzigd door Daros op 15-09-2022 18:40 ]

Daros schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:37:
Hi allemaal,

Mag je hier ook vragen om een waarde bepaling? Heb een 3 sr+ uit 2019. Nu 52k op de teller met fsd en sportvelgen en trekhaak, kleur grijs met zwart interieur. Achterbank verwarming.

Zit te twijfelen om over te stappen naar een y rwd, heeft die nu ook de nieuwe accu lfp die tot 100% dagelijks geladen mag (moet) worden?
Ik weet niet hoe het met een Tesla als inruil gaat, maar mijn ervaring met inruil van een niet-Tesla bij Tesla is alvast teleurstellend. Voor mijn auto, vergelijkbaar staan ze voor €60k-65k te koop op bijv Autoscout, kwamen ze met een bod van €45k. Ik heb ze hard uitgelachen. Ik probeer het nog even langs andere weg.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-01 02:08
bilgy_no1 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:52:
[...]

Ik weet niet hoe het met een Tesla als inruil gaat, maar mijn ervaring met inruil van een niet-Tesla bij Tesla is alvast teleurstellend. Voor mijn auto, vergelijkbaar staan ze voor €60k-65k te koop op bijv Autoscout, kwamen ze met een bod van €45k. Ik heb ze hard uitgelachen. Ik probeer het nog even langs andere weg.
Heb nog een nieuwe Kona die ik een paar maanden kan gebruiken. Dus zou via een andere weg kunnen verkopen. Ben alleen benieuwd wat die ongeveer oplevert. Is een btw auto.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
Deveon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:34:
[...]

Zelf heb ik een jaar in een Passat GTE gereden, 3 maanden in een BMW 330e, één maand in een V90 T8 en een half jaar in een Model 3 LR. Met deze ervaring durf ik wel te stellen dat met een woon-werkverkeer van 45 km enkele reis de Model 3 veruit het fijnste was.

Ze redden het allemaal eigenlijk net niet elektrisch en dan rij je 10 km op benzine en daarnaast sta je na elke rit te laden. Naar de supermarkt en weer aan de laadpaal, zwemles en terug aan de paal want anders red je kantoor niet elektrisch. Op kantoor vervolgens weer die paal op zoeken om weer elektrisch terug te kunnen. Uiteindelijk rijden ze elektrisch ook gewoon comfortabeler.

Voordeel van volledig elektrisch is dat je niet voor 5 of 10 km bereik hoeft te laden. Zelfs met mijn eGolf rijd ik twee dagen heen en weer naar kantoor, in de zomer drie. Waarschijnlijk zal ik met een Tesla richting de één keer per week laden gaan en dan is het zoveel fijner dan tanken, en nog fijner dan 10x laden per week en 1x per maand tanken (in mijn geval) met de PHEVs.

Zonder teveel offtopic te gaan vond ik iDrive maar omslachtig. Navigeren naar huis of werk in een Tesla in één swipe maar in iDrive 5-6 stappen door het menu. Een Tesla blijft voor mij toch één van de fijnste auto’s.. alleen nog even wachten op een betaalbare 7 zitter.. dan toch maar een X..? :+
Vergeet niet dat je elke locatie vanaf je telefoon met de tesla app kunt delen. Google maps, apple maps, elke willekeurige geselecteerde text. En gewoon tegen de tesla praten werkt eigenlijk altijd wel, adressen, poi. Het werkt zelfs als de kinderen het adres van de achterbank roepen. Daar kan geen knoppensysteen tegenop.

• whipcheck
Pierz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:14:
[...]

Vergeet niet dat je elke locatie vanaf je telefoon met de tesla app kunt delen. Google maps, apple maps, elke willekeurige geselecteerde text. En gewoon tegen de tesla praten werkt eigenlijk altijd wel, adressen, poi. Het werkt zelfs als de kinderen het adres van de achterbank roepen. Daar kan geen knoppensysteen tegenop.
Dit kan ik ook met de BMW app, dit heb ik 1x gebruikt om te proberen. Ik zie de meerwaarde er niet zo van in, dit doe ik liever in de auto. Ik denk wel dat de tesla app wel een stuk beter is dan die van BMW.
whipcheck schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:52:
[...]

Dit kan ik ook met de BMW app, dit heb ik 1x gebruikt om te proberen. Ik zie de meerwaarde er niet zo van in, dit doe ik liever in de auto. Ik denk wel dat de tesla app wel een stuk beter is dan die van BMW.
Ik weet niet hoe de BMW app nu is, maar met mijn oude 330e duurde claxoneren via de app soms letterlijk 30+ seconden. Dan geloof ik wel dat je het niet veel gebruikt. Het adres vanuit apps delen vanaf de telefoon naar de auto is echt iets dat ik juist veel gebruik. Intypen doe ik bijna niet. Even in Maps opzoeken, share location naar Tesla en hoppa. Maar goed, is wellicht ook wat persoonlijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• DaCoTa
Inspired schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:05:
[...]
Ik weet niet hoe de BMW app nu is, maar met mijn oude 330e duurde claxoneren via de app soms letterlijk 30+ seconden. Dan geloof ik wel dat je het niet veel gebruikt. Het adres vanuit apps delen vanaf de telefoon naar de auto is echt iets dat ik juist veel gebruik. Intypen doe ik bijna niet. Even in Maps opzoeken, share location naar Tesla en hoppa. Maar goed, is wellicht ook wat persoonlijk.
Underrated feature inderdaad. Idem met adressen in kalenderafspraken. Thuis zorgen dat je het adres erbij in de agenda zet, op de dag zelf gewoon calendar -> item aanklikken en gaan.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DaCoTa schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:00:
[...]

Underrated feature inderdaad. Idem met adressen in kalenderafspraken. Thuis zorgen dat je het adres erbij in de agenda zet, op de dag zelf gewoon calendar -> item aanklikken en gaan.
Dit doe ik nu elke dag op Apple Maps op CarPlay, dus blij dat Tesla dit ook ondersteund _/-\o_

nu nog flitsers :+

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 15-09-2022 22:10 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-01 11:05
DaCoTa schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:00:
[...]

Dat pikt ie toch vaak al automatisch uit de agenda op? Ik stap in en meestal staat de bestemming er obv agenda al goed in. Moet je wel aan zetten, automatische navigatie.

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• DaCoTa
bartlauwers schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:39:
[...]
Dat pikt ie toch vaak al automatisch uit de agenda op? Ik stap in en meestal staat de bestemming er obv agenda al goed in. Moet je wel aan zetten, automatische navigatie.
Dat heb ik uitgezet, mijn eerste rit van de dag is heel vaak niet wat er in de agenda staat.

• Teslarati
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-10-2024
Hi allemaal, graag jullie "brainpower" op volgende casus. Welke keuze zouden jullie maken?

Situatie: in het bezit van M3LR2019 (6,5% bijtelling) lease via Alphabet. Looptijd nog 2jr. Eén kind en 2e op komst. Eén keer per jaar ga ik met de auto naar Z-Frankrijk. Via lease kan ik kosteloos mijn auto ruilen voor een ander waarbij ik twijfel om een MY te nemen.

Scenario's:

1. Blijven rijden wat ik nu rijd, met inachtneming van minder ruimte door extra kind achterin, maar wel 6,5% bijtelling! Na 2 jaar switchen voor een model Y, die duurder (qua bijtelling) zal uitvallen dan die nu is.

2. Gaan voor meer ruimte en omruilen voor een model Y en gaan voor de RWD variant (met een mindere range dan ik nu heb). In de wetenschap dat ik jaarlijks één keer naar z-Frankrijk ga. Kosten t.o.v. van huidig gaan ong. 300 euro omhoog pm.

3. Omruilen voor een model Y LR/P en daarmee een veelvoud betalen dan ik nu doe. Kosten zullen stijgen met ong 500 pm, maar wel een betere range en sneller 0-100.

Enorm dilemma zoals je hoort (grapje). Maar wellicht iemand in de groep met dezelfde keuze (stress) ;)

Gr.

• Tommie12
Teslarati schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:41:
Hi allemaal, graag jullie "brainpower" op volgende casus. Welke keuze zouden jullie maken?

Situatie: in het bezit van M3LR2019 (6,5% bijtelling) lease via Alphabet. Looptijd nog 2jr. Eén kind en 2e op komst. Eén keer per jaar ga ik met de auto naar Z-Frankrijk. Via lease kan ik kosteloos mijn auto ruilen voor een ander waarbij ik twijfel om een MY te nemen.

Scenario's:

1. Blijven rijden wat ik nu rijd, met inachtneming van minder ruimte door extra kind achterin, maar wel 6,5% bijtelling! Na 2 jaar switchen voor een model Y, die duurder (qua bijtelling) zal uitvallen dan die nu is.

2. Gaan voor meer ruimte en omruilen voor een model Y en gaan voor de RWD variant (met een mindere range dan ik nu heb). In de wetenschap dat ik jaarlijks één keer naar z-Frankrijk ga. Kosten t.o.v. van huidig gaan ong. 300 euro omhoog pm.

3. Omruilen voor een model Y LR/P en daarmee een veelvoud betalen dan ik nu doe. Kosten zullen stijgen met ong 500 pm, maar wel een betere range en sneller 0-100.

Enorm dilemma zoals je hoort (grapje). Maar wellicht iemand in de groep met dezelfde keuze (stress) ;)

Gr.
Tja, je zal toch zelf moeten uitmaken of je 300€-500€ pm wil betalen voor een beetje meer plaats...

2 kinderen krijg je ook een VW Golf...

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik zou lekker je huidige auto blijven rijden voor het financiele voordeel. Kosten gaan hoe dan ook omhoog in de toekomst, dus waarom zou je die nu al pakken?

Naar zuid frankrijk zijn er inmiddels behoorlijk wat snelladers. Met een LR ten opzichte van je huidige auto scheelt het misschien 1 stop onderweg, is dat op jaarbasis een dikke 3000 euro waard?

• Wolly
  • Niet online
Koop zo’n bagagebox voor een paar honderd euro?

Die verkoop je over een paar jaar voor een nette prijs.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 13:41

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb een Model Y in bestelling staan, maar ik maak me wel een beetje zorgen over de autopilot zoals deze aanwezig is in de Tesla, na wat filmpjes gekeken te hebben.

Ik rijd nu een E-Niro, die heeft ook autopilot, alleen doet KIA dat wat mij betreft echt een stuk beter. Je zet het daar aan, krijg je een wit stuurtje in beeld. Zodra je netjes binnen de lijntjes rijd word het stuurtje groen en kan je "je handen loslaten van het stuur". Kleine bewegingen die je doet op het stuur doet hij niet moeilijk over, stuurtje blijft groen en je merkt dat hij je netjes blijft bijsturen. Trek je de auto echter over de lijnen heen gaat het groene stuurtje uit en moet je het weer ff zelf doen, maar zodra je weer netjes binnen de lijnen bent, hup groen stuurtje en hij neemt het weer over. Idem voor remmen, LFA blijft gewoon werken.

Bij Tesla begrijp ik dat je bij elke inmenging, dus strook wisselen, remmen e.d. elke keer weer dat pookje twee keer naar beneden moet doen? Daar ga ik me serieus aan irriteren :(

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• this

Scenario's:

Gr.
Denk je dat je plaatstekort zal hebben? De M3 is toch nog ruim genoeg?
Tommie12 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:44:
[...]

Tja, je zal toch zelf moeten uitmaken of je 300€-500€ pm wil betalen voor een beetje meer plaats...

2 kinderen krijg je ook een VW Golf...
Als het nog baby's of kleine peuters zijn die in zo'n grote maxi-cosi moet zitten, is dat zeer moeilijk haalbaar.
Ik rij nu een wagen van dat formaat met 1 baby, de passagiersstoel voorraan moet helemaal naar voor of de maxi-cosi past er niet in. En dan al dat baby spul dat je meepakt + buggy, zorgt er voor dat de koffer amper dicht kan.
Dus een tweede zou er al helemaal niet meer bij passen bij mij.
Maar de M3 is dacht ik een pak ruimer, ook in de koffer.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:26

Scenario's:

Gr.
Er zijn aantal mensen die aardiger gaan reageren maar ik ga straight to the point, dutch directness hoor ik vaak... Ik zie soortgelijke vragen op andere forums/ fb, en de reacties daar zijn ook niet mals :D

Je ziet de Model Y, en je kijk naar je auto die al 3 jaar oud is en je begin toch te twijfelen.
En je probeer nu zoveel mogelijk reden te "verzinnen" om de overstap te maken. Of beter verwoord: om je overstap minder onlogisch maakt. En voor wie doe je dit, vaak om tegen je vrouw te zeggen "kijk schat, het is echt beter om nu te doen" of sterker nog, voor je zelf.
Terwijl al de antwoorden heb je eigenlijk al..
Het is niet verstandig, kost veels te veel, id long run kost je ook meer.
Maar ding heeft meer ruimte. Da's ongeveer de enige pluspunt.

Probeer maar een excel sheet te maken van 2022 +2 jaar huidige M3 + daarna 5 jaar model Y.
Versus als je nu al de overstap gaat maken naar Model Y, en tegen de eindelease weer gelijkwaardig auto.
Dan zul je zien dat je netto beter uit ben om gewoon de huidige M3 te houden.
Het is niet voor niets dat LM "zonder boete" de auto willen omruilen. Want er zijn genoeg mensen die jouw auto met lage bijtelling met grote glimlach wil overnemen.

Uit eindelijk moet je zelf de keuze maken. Auto kiezen moet je niet altijd alleen maar verstandig doen, als je genoeg verdient, maak de overstap gewoon. Who cares. Het is jouw auto, je rijdt er in, je moet ook gewoon blij zijn ermee. Je kan zelf beter schatten hoe financieel gevoelig je bent. Overtuig je jezelf door elke keer te zoveel mogelijk babyspul mee te nemen "zie je schat, met onze vorige model 3 gaat het nooit passen, nu wel!"

En om dit te beantwoorden
Een M3P :9

Life is too short to drive boring cars

• Caelorum
SirLct schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:06:
[...]
Overtuig je jezelf door elke keer te zoveel mogelijk babyspul mee te nemen "zie je schat, met onze vorige model 3 gaat het nooit passen, nu wel!" [...]
Om daar even op in te gaan. Ik heb een dochter van 4.5 jaar en een zoon van iets meer dan een maand oud. Wij zitten dus alles mee te slepen nu en hoewel het soms even puzzelen is (vakantie) gaat het prima. Een breed autostoeltje + een maxi-cosi gaat prima op de achterbank en een kinderwagen + bak gaat ook makkelijk achterin samen met twee tassen voor de kinderen.

Voor de ruimte hoef je het dus niet te doen @Teslarati

@Damian Dat klikken ga je niet aan ergeren hoor. Die pool is bijzonder makkelijk en je hoeft er alleen even twee keer op te tikken zonder door een weerstand heen te gaan of iets dergelijks. Het is wel minder, maar zou me daar niet druk over maken. Dat geluidje telkens echter... Daar zal je of aan moeten wennen of de auto voor moeten wegdoen. Laat staan die kut easter egg die je een paar keer per ongeluk gaat activeren...

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:25
Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door Makkelijk op 16-09-2022 10:30 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Scenario's:

Gr.
Lekker nog twee jaar doorrijden. Tegen die tijd is de concurrentie nog heftiger, heeft Tesla alweer wat productieverbeteringen kunnen doorvoeren, en koop je een Model Y voor 45K.

Zelfs ondanks de nieuwe bijtellingregels is de Model Y voor 50K overigens wel een extreem goede deal. Kijk voor de grap eens wat een beetje uitgeruste Mégane of Golf station kost... ook gewoon 45-50K. En dan heb je een tragere, minder goed rijdende auto met infotainment techniek uit 2000.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 17:25

Scenario's:

Gr.
met 2 kinderen, nu uit de luiers, meerdere keren met de M3 SR+ op vakantie geweest. Frankrijk en zelfs Italie geen probleem.
Ik heb hem in de zaak aangeschaft en vond toen de tijd de 10k voor 1 uur minder reistijd op vakantie best veel geld! Ben 3x op vakantie geweest met de auto, dus had mij op vakantie 6 uur gescheeld, dat is best veel geld daar 10k voor betalen, in my opinion....

zodoende heb ik nu de MYRWD zonder twijfel besteld, juist nu de kinderen groter worden, is meer ruimte handig ;)

zie mijn Italie reisverslag hier -Jaap-io in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

[ Voor 3% gewijzigd door -Jaap-io op 16-09-2022 10:52 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Damian schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:54:
Ik heb een Model Y in bestelling staan, maar ik maak me wel een beetje zorgen over de autopilot zoals deze aanwezig is in de Tesla, na wat filmpjes gekeken te hebben.

Ik rijd nu een E-Niro, die heeft ook autopilot, alleen doet KIA dat wat mij betreft echt een stuk beter. Je zet het daar aan, krijg je een wit stuurtje in beeld. Zodra je netjes binnen de lijntjes rijd word het stuurtje groen en kan je "je handen loslaten van het stuur". Kleine bewegingen die je doet op het stuur doet hij niet moeilijk over, stuurtje blijft groen en je merkt dat hij je netjes blijft bijsturen. Trek je de auto echter over de lijnen heen gaat het groene stuurtje uit en moet je het weer ff zelf doen, maar zodra je weer netjes binnen de lijnen bent, hup groen stuurtje en hij neemt het weer over. Idem voor remmen, LFA blijft gewoon werken.

Bij Tesla begrijp ik dat je bij elke inmenging, dus strook wisselen, remmen e.d. elke keer weer dat pookje twee keer naar beneden moet doen? Daar ga ik me serieus aan irriteren :(
Mja, snap het wel. Maar op zich is er denk ik wel redelijk mee te rijden. Kijk, als je heel veel moet wisselen omdat het druk is zou ik persoonlijk niet met autosteer rijden maar op TACC. De AP is bij Tesla wellicht wat minder maar aan de andere kant krijg je zoveel meer. Ik gebruik autosteer met name op lange enkelbaans wegen waar je 80/100 mag en op lange vakantieritten. Op de tolweg is het echt super relaxed. Verder in NL niet mega veel. Dan pak ik eerder TACC en kun je zelf lekker door het verkeer. Moet wel zeggen dat ik maar 20k rij, en daarvan een 5k op vakantie. Als je veel kilometers maakt is het verhaal wellicht wat anders.

Scenario's:

Gr.
Als je van je 3 af kunt zou ik het doen. Ik kom er helaas niet vanaf dus moet nog tot juni 2023. Ik laat het 5de jaar 4% dan schieten en ga toch naar een Y. Het kan prima met een 3 en twee kids maar een Y is echt net wat lekkerder. Plus, dan heb ik net weer wat meer auto. (WP/Electrische Trunk/heated stuur etc.) Ook ga ik naar de ±15% degradatie en dat begint ook op lange ritten wat vervelend te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 16-09-2022 11:08 ]

• FirstEV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-01 20:09
Prima resultaten voor de model Y bij de veiligheidstests door Euro NCAP: https://www.euroncap.com/nl/results/tesla/model+y/46618

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 13:41

Damian

Insane Obtrusion

FirstEV schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:35:
Prima resultaten voor de model Y bij de veiligheidstests door Euro NCAP: https://www.euroncap.com/nl/results/tesla/model+y/46618
Kan je best bij zeggen dat hij de hoogste score ooit heeft gekregen...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:52
Inspired schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:07:
[...]

Als je van je 3 af kunt zou ik het doen. Ik kom er helaas niet vanaf dus moet nog tot juni 2023. Ik laat het 5de jaar 4% dan schieten en ga toch naar een Y. Het kan prima met een 3 en twee kids maar een Y is echt net wat lekkerder. Plus, dan heb ik net weer wat meer auto. (WP/Electrische Trunk/heated stuur etc.) Ook ga ik naar de ±15% degradatie en dat begint ook op lange ritten wat vervelend te worden.
Maar je krijgt er wel een lelijk traag hok voor terug >:). Beetje sarcastisch natuurlijk. Snap de overweging deze meneer. Hoge instap en meer ruimte is zeker een plus met 2 kids, maar in mijn ogen geen 300 euro meer waard. De M3 is ruim genoeg. Met een dakdoos heb je helemaal voldoende ruimte.
STIMPPYYY schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:48:
[...]

Maar je krijgt er wel een lelijk traag hok voor terug >:). Beetje sarcastisch natuurlijk. Snap de overweging deze meneer. Hoge instap en meer ruimte is zeker een plus met 2 kids, maar in mijn ogen geen 300 euro meer waard. De M3 is ruim genoeg. Met een dakdoos heb je helemaal voldoende ruimte.
Dakdoos is killing voor de range. Dat zou ik niet snel doen. Bijkomend voordeel voor mij zou zijn dat ik een trekhaak kan bestellen. Heb ik op mijn 3 niet. Verder zit ik toch ook wel aan de P te denken volgend jaar. Ik heb nu 4 jaar voor ± EUR 125,- netto gereden in LR AWD dus dan mag ik wel weer 4 jaar wat hoger zitten vind ik. :+

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-01 14:38
Pierz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:14:
[...]

Kijk, en dan in de app al een navigatie plannen, dat mis ik dus.
Wie kan me vertellen hoe dat werkt? Ik heb hier al vaak naar gezocht, maar nog steeds niet gevonden :|

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
Obelixxx schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:59:
[...]

Wie kan me vertellen hoe dat werkt? Ik heb hier al vaak naar gezocht, maar nog steeds niet gevonden :|
Je hoeft de app helemaal niet in. Gewoon delen met de app zoals je ook een locatie met je vrienden deelt. De tesla app stuurt hem dan meteen door naar de auto.

• blackspeedy
  • Laatst online: 23:48

Scenario's:
........
Je 2 jaar doorrijden en nog 2 jaar extra profiteren van een deel 16% bijtelling ipv de 22% + je lagere bijtelling nu.

[ Voor 5% gewijzigd door blackspeedy op 16-09-2022 14:13 . Reden: Cijfers klopte niet ]

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-01 11:05
[...]

@Obelixxx Zo: YouTube: Quickly share map locations to the touchscreen! | Tesla Tip Tuesday ...

Dus niet echt vanuit de app, maar via een andere app een locatie delen met je Tesla-app die hem doorstuurt naar je auto als bestemming.

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Let wel op dat een route delen niet werkt; een locatie waar je naartoe wilt wél (en dan doet de navigatie van de auto de rest)

Xbox Live ID:Notna8310

Inspired schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:00:
[...]

Dakdoos is killing voor de range. Dat zou ik niet snel doen. Bijkomend voordeel voor mij zou zijn dat ik een trekhaak kan bestellen. Heb ik op mijn 3 niet. Verder zit ik toch ook wel aan de P te denken volgend jaar. Ik heb nu 4 jaar voor ± EUR 125,- netto gereden in LR AWD dus dan mag ik wel weer 4 jaar wat hoger zitten vind ik. :+
Heb afgelopen zomer met dakkoffer en Surfplank op de Ioniq 5 een flink stuk in Frankrijk gereden. Kwam qua verbruik behoorlijk hoog uit op 280+ Wh/km. Maar nog altijd voldoende om behoorlijke etappes te maken tussen het laden door. Ik denk dat je met alleen een dakkoffer op een Model 3 SR ook nog prima grote stukken kunt rijden tussen de Superchargers.

Alternatief was een nieuwe trekhaak koffer, maar die vond ik wel erg gortig en bovendien zit ik dan nog met de surfplank(en).

In de winter is dat overigens wel wat beperkter...

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:10
Inspired schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:00:
[...]

Ten opzichte van nu wordt het zowieso een groote verschil, dus wat hoger wordt toch echt wel 3-4 keer zo veel voor je.
Ik zie nu M3 in de lease staan bij mijn werk en tegen het huidige bijtellingspercentage zit je snel rond de 450/maand aan netto bijtelling. Wil je een LR dan kun je er zo 125/maand bij op tellen, omdat die fiscaal nog rond de 60k zit.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30

Scenario's:

Gr.
Model Y is toch niet sneller naar 0-100 dan de Model 3? Of bedoel je iets anders. Ik heb laatst een Model Y LR proefgereden. Dacht ook eerst om wellicht mijn M3 LR om te ruilen voor een Y RWD. Niet voor de ruimte, maar meer omdat je dan een nieuwe auto rijdt en ik die van mij voor ongeveer dezelfde prijs kon verkopen. Moet nog uitrekenen wat het mij extra gaat kosten ivm de bijtelling.

Na wat ritjes gedaan te hebben, heeft het mij eerlijk gezegd niet echt overtuigd om over te stappen. M3 rijdt voor mijn gevoel toch fijner. En tevens ook sneller. Ook al scheelt het een aantal sec. Je merkt het verschil echt wel.

• this
Hunkaroglu schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:25:
[...]

Model Y is toch niet sneller naar 0-100 dan de Model 3? Of bedoel je iets anders. Ik heb laatst een Model Y LR proefgereden. Dacht ook eerst om wellicht mijn M3 LR om te ruilen voor een Y RWD. Niet voor de ruimte, maar meer omdat je dan een nieuwe auto rijdt en ik die van mij voor ongeveer dezelfde prijs kon verkopen. Moet nog uitrekenen wat het mij extra gaat kosten ivm de bijtelling.
Ik vermoed dat hij bedoelt dat hij voor de MY LR zou gaan omdat de MY RWD te traag zou zijn.

Wat bedoel je trouwens met MY AWD? Zowel de P als de LR zijn AWD.

• Hunkaroglu
this schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:32:
[...]

Ik vermoed dat hij bedoelt dat hij voor de MY LR zou gaan omdat de MY RWD te traag zou zijn.

Wat bedoel je trouwens met MY AWD? Zowel de P als de LR zijn AWD.
Verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde Achterwielaandrijving (RWD). :)
Soms teveel afkortingen in deze topic die je verkeerd gebruikt.
Maar ik dacht dus mijn M3 LR te willen omruilen met de Y RWD. Maar is idd te traag als je al jaren M3 snelheid gewend bent. Dan wil je niet meer terug. :)

• Tommie12
Hunkaroglu schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:41:
[...]

Maar ik dacht dus mijn M3 LR te willen omruilen met de Y RWD. Maar is idd te traag als je al jaren M3 snelheid gewend bent. Dan wil je niet meer terug. :)
Komaan man....

Dat went echt wel snel hoor.
OT: ik heb ooit een week een BMW 335 gereden toen mijn auto een Ford Galaxy 1.8d was. Ja, in het begin vind je die snelheid enorm leuk, maar ook dat went snel, en na een paar dagen denk je, die 335 mocht eigenlijk nog 100pk meer hebben.
En dan kom je in je eigen auto terug, en na 2 dagen is die ook Ok en vlot genoeg.

• this
Hunkaroglu schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:41:
[...]

Het went. Van een 280pk diesel naar een 90pk diesel gegaan voor een dikke maand. Na 2 dagen waren die frustraties over de traagheid van die wagen voorbij :)

• Marc O.
Ik rijd nu een E-Niro, die heeft ook autopilot, alleen doet KIA dat wat mij betreft echt een stuk beter.
Oef, dat vind ik nogal een stevige bewering. Ja OK, het is prettiger om niet iedere keer die stuurstengel twee keer naar beneden te moeten tikken, maar de feitelijke AutoPilot functie wordt door Tesla toch echt wel véél beter uitgevoerd dan Kia. Heb zelf een Ioniq (Classic 28kWh) gehad voor mijn huidige Tesla. De 'AutoSteer' functie daarvan is volgens mij redelijk vergelijkbaar met dei van een E-niro, maar er waren toch echt voldoende bochten die de Ioniq beslist niet vanzelf deed, terwijl dat in de Tesla eigenlijk totaal geen issue is.

bilgy_no1 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:45:
[...]

Heb afgelopen zomer met dakkoffer en Surfplank op de Ioniq 5 een flink stuk in Frankrijk gereden. Kwam qua verbruik behoorlijk hoog uit op 280+ Wh/km. Maar nog altijd voldoende om behoorlijke etappes te maken tussen het laden door. Ik denk dat je met alleen een dakkoffer op een Model 3 SR ook nog prima grote stukken kunt rijden tussen de Superchargers.

Alternatief was een nieuwe trekhaak koffer, maar die vond ik wel erg gortig en bovendien zit ik dan nog met de surfplank(en).

In de winter is dat overigens wel wat beperkter...
Ik stop nu al om de 200km met mijn LR. Dan zou ik richting 150km gaan. Nee, dat is me echt teveel.

Marc O. schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:24:
[...]

Oef, dat vind ik nogal een stevige bewering. Ja OK, het is prettiger om niet iedere keer die stuurstengel twee keer naar beneden te moeten tikken, maar de feitelijke AutoPilot functie wordt door Tesla toch echt wel véél beter uitgevoerd dan Kia. Heb zelf een Ioniq (Classic 28kWh) gehad voor mijn huidige Tesla. De 'AutoSteer' functie daarvan is volgens mij redelijk vergelijkbaar met dei van een E-niro, maar er waren toch echt voldoende bochten die de Ioniq beslist niet vanzelf deed, terwijl dat in de Tesla eigenlijk totaal geen issue is.
Mijn ervaring in een Ioniq 5 (HDA2 ipv HDA1 in Niro etc) is inderdaad dat de Tesla competenter is, maar de bediening in de I5 wat makkelijker. Deels door het automatisch inschakelen wanneer de lijnen weer worden herkend, deels doordat sturen en snelheid apart kunnen van elkaar kunnen worden ingeschakeld.

Het Hyundai systeem werkt aardig op de snelweg, maar heeft daarbuiten erg veel beperkingen. Wat ik ronduit gevaarlijk vind is dat het middenin een bocht stopt met sturen (wanneer de G-kracht te groot wordt) en dat zonder een pingel te geven. De auto pingt en pongt om alles, maar niet om te laten weten dat hij stopt met sturen.

De proefrit auto, met FSD vermoed ik, was wel een niveau beter: afremmen voor bochten en rotondes, stoplichten herkennen, fietsers die juist worden geïnterpreteerd, etc.
Inspired schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:45:
[...]

Ik stop nu al om de 200km met mijn LR. Dan zou ik richting 150km gaan. Nee, dat is me echt teveel.
Met de M3 LR die 600+ WLTP heeft? Wow, hoe hard rijd je dan? Of laad je alleen maar op tussen ongeveer 5-65% om zo kort mogelijk te laden?

Met de Ioniq 5 moet ik dan wel tot 80-90% laden, maar dat is in 18-25 minuten gepiept...

• Marc O.
En dan is het systeem in de wat oudere Ioniq classic en E-niro waarschijnlijk nog een flink stuk slechter. Als in: Zelfs bij een flauwe bocht in de snelweg geeft ie het op en stuurt je de vangrail in.

• FirstEV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-01 20:09
Damian schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:47:
[...]

Kan je best bij zeggen dat hij de hoogste score ooit heeft gekregen...
Ik ben geen Tesla-fanboy.
Maar ik vond de testresultaten indrukwekkend genoeg om even hier te melden.
En nog gefeliciteerd met het record!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-01 15:38

Ik heb nu een classic Ioniq. Van de week proef gereden in de model y. Ik moet zeggen dat ik mij niet heb gestoord aan de AP in te tesla. Ja je moet hem bij elke lane change weer activeren als je geen EAP hebt, maar als je vaak moet wisselen is het toch te druk voor AP is mijn gedachte... De Tesla AP snijd bochten wel en stuk beter aan dan de LKA op de Ioniq!

Ik heb een Model y RWD besteld 😊 de levering staat al op november 😮 Sneller dan verwacht

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Veridis_quo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-05-2023
Stefanovic45 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:48:
[...]

Ik heb nu een classic Ioniq. Van de week proef gereden in de model y. Ik moet zeggen dat ik mij niet heb gestoord aan de AP in te tesla. Ja je moet hem bij elke lane change weer activeren als je geen EAP hebt, maar als je vaak moet wisselen is het toch te druk voor AP is mijn gedachte... De Tesla AP snijd bochten wel en stuk beter aan dan de LKA op de Ioniq!

Ik heb een Model y RWD besteld 😊 de levering staat al op november 😮 Sneller dan verwacht
Jaloers! Hier op vrijdag 9 september de y rwd besteld maar bij mij staat vrolijk jan-april als leverdatum... Ik hoop dat het stiekem december wordt...

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Met de visualisatie van verkeer op de route, batterijpercentage bij aankomst én nu in 2022.28 de alternatieve routes is het gewoon wéér een betere auto geworden (M3 2019). Kleine maar fijne verbeteringen!

• Caelorum
Alleen nu wel verplicht automatisch grootlicht aan voor alle auto's, ook als het totaal niet nodig is..

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Caelorum schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:50:
Alleen nu wel verplicht automatisch grootlicht aan voor alle auto's, ook als het totaal niet nodig is..
Als we de volgafstand en AP snelheidswijziging meenemen is het netto 0-0. :+ Maar ik zie het graag positief!

• noo
  • Niet online

noo

Caelorum schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:50:
Even een tikje tegen de linker stalk om dat uit te zetten. Ik dacht ook eerst dat dat een zware belasting zou zijn maar ik rijdt op AP met m'n linkerhand op 9 uur dus een kleine strekking van de middelvinger en automatisch grootlicht is uit. Dat gezegd hebbend zou het reuze fijn zijn als de instelling 'auto headlight' gewoon gerespecteerd zou worden...

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-01 15:38
Veridis_quo schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:59:
[...]

Jaloers! Hier op vrijdag 9 september de y rwd besteld maar bij mij staat vrolijk jan-april als leverdatum... Ik hoop dat het stiekem december wordt...
Ik heb direct op 28 augustus de bestelling al geplaatst. En met trekhaak, die zijn blijkbaar sneller leverbaar

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Hunkaroglu
noo schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:29:
[...]

Even een tikje tegen de linker stalk om dat uit te zetten. Ik dacht ook eerst dat dat een zware belasting zou zijn maar ik rijdt op AP met m'n linkerhand op 9 uur dus een kleine strekking van de middelvinger en automatisch grootlicht is uit. Dat gezegd hebbend zou het reuze fijn zijn als de instelling 'auto headlight' gewoon gerespecteerd zou worden...
Nee, waarom zouden we het moeten respecteren? En een extra handeling moeten verrichten voor iets wat je 99% niet gebruikt.

Het is gewoon een feature die niet gewenst is.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01 15:24

Fab1Man

Live life to the fullest

Wat me nog goed lijkt om te vermelden: ik heb ook de Tesla Vision update gehad en daarbij geldt inderdaad 140km/u voor AP, maar ik kon ACC wel gewoon op 150km/u zetten.

• noo
  • Niet online

noo

Hunkaroglu schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:33:
[...]

Nee, waarom zouden we het moeten respecteren? En een extra handeling moeten verrichten voor iets wat je 99% niet gebruikt.

Het is gewoon een feature die niet gewenst is.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Tesla zou de tot voor kort nog zelf te kiezen instelling voor auto-headlights moeten respecteren. Dwz: ik had het altijd uit staan want ik wil niet ronrijden als een aso die iedereen verblindt, en ook nu zou ik dat nog steeds standaard uit willen kunnen zetten.

• STIMPPYYY
Kan mij haast niet voorstellen dat auto grootlicht bij AP een weloverwogen keuze is. Klinkt meer ‘om het doel te maar te behalen’ implementatie.

Misschien een one man show beslissing? 😏

• STIMPPYYY
Heeft trouwens iemand een idee of ervaring met een hoge toon die binnen 0.2-0.4sec komt en gaat boven een bepaalde snelheid (net als een slag je wiel bv). Bij mij op hogere snelheid vanaf 130km/u. Alleen als je het stroompedaal indrukt. Een soort gejank/gepiep van de voorste motor lijkt het. Het is absoluut niet zoals het bekende geluid van de motoren bij optrekken. Is ook pas afgelopen maanden ontstaan.

Zo’n dingetje wat ik hoor, niet irritant genoeg is om er heel veel moeite voor te doen (want SEC komt dan met het smoesje, we mogen niet harder dan 100 km/u), maar toch…

Gaat om m3p uit 2019 (my2020)

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
STIMPPYYY schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:12:
Heeft trouwens iemand een idee of ervaring met een hoge toon die binnen 0.2-0.4sec komt en gaat boven een bepaalde snelheid (net als een slag je wiel bv). Bij mij op hogere snelheid vanaf 130km/u. Alleen als je het stroompedaal indrukt. Een soort gejank/gepiep van de voorste motor lijkt het. Het is absoluut niet zoals het bekende geluid van de motoren bij optrekken. Is ook pas afgelopen maanden ontstaan.

Zo’n dingetje wat ik hoor, niet irritant genoeg is om er heel veel moeite voor te doen (want SEC komt dan met het smoesje, we mogen niet harder dan 100 km/u), maar toch…

Gaat om m3p uit 2019 (my2020)
Klap je achterbank eens, en let dan op of je het beter hoort. Ik heb dat ook, en erg irritant. Heb het ook bij 100 rijden.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-01 12:44
Hebben ondertussen mensen met HW2.5 ook de update geïnstalleerd? Ik houd het nog even af, maar ik verwacht eigenlijk dat Tesla Vision niet naar deze oude modellen gaat komen. Wie heeft de gok gewaagd en kan uitsluitsel geven ;) ?

• STIMPPYYY
bones schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:16:
[...]

Klap je achterbank eens, en let dan op of je het beter hoort. Ik heb dat ook, en erg irritant. Heb het ook bij 100 rijden.
Ga ik volgende rit zeker even doen.
STIMPPYYY schreef op zondag 18 september 2022 @ 07:58:
Kan mij haast niet voorstellen dat auto grootlicht bij AP een weloverwogen keuze is. Klinkt meer ‘om het doel te maar te behalen’ implementatie.

Misschien een one man show beslissing? 😏
Kat in het nauw.. Ze moeten wat doen aan phantom braking van de NHTSA. Dus rammen ze Tesla Vision er maar door. We zijn echt verwend bij Tesla met updates en nieuwe features maar met dit soort dingen ben ik toch wel klaar. Rol dit uit naar de beta testers of alleen naar mensen die de updates op "advanced" hebben staan. Leuk zo'n toggle maar die doet geen kont op dit moment. Juist met die soort zaken zou je dat kunnen gebruiken. Of geef me een toggle dat ik Tesla Vision lekker uit kan laten staan. Net zoals het overnemen van borden langs de weg. Ik wil dat niet aangezien het vaak niet klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 18-09-2022 08:40 ]

@Stef87 Deze al gezien? https://www.autoevolution...one-until-now-195163.html

Al is misschien een auto met HW2.5 nu niet ineens zo slecht met Vision.. :)

• Frituurpanda
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-01 22:14
Frituurpanda schreef op woensdag 14 september 2022 @ 00:19:
[...]

Zelfde hier:
[Afbeelding]

Wel interessant dat hij in de nacht wel lijkt te slapen. Vooral overdag blijft hij vaak wakker worden. Ik ben dan ook zeker niet in de buurt met mijn mobiel en observeer dit pas vanaf 2022.24.6..
FYI: Slaap issues die ik eerder had gepost zijn volledig opgelost in 2022.28.1!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvq1ogGSmRePsA6z4OXx_Lr6ysE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQ4WOgNvDUXcOmFMKOdA3YIr.png?f=fotoalbum_large

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
Beste mede-tweakers
Ik ben van plan een model y te bestellen en had nog een laatste vraagje.
Mijn Audi heeft een automatische noodrem die al een aantal keer mijn auto(en 1x mogelijk mijn leven) heeft gered.
Heeft de tesla dit ook en hoe goed werkt deze(dus zonder dat autopilot aan staat)?

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

Pagina: 1 ... 355 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: