Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 354 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.716 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damian schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:23:
Aantal vraagjes nu de auto (MY RWD) in bestelling staat.

Ten eerste begreep ik dat de Model Y geen hoedenplank heeft. Nu zag ik een filmpje (YouTube: Tesla Model Y Performance 2022 MIG 🇩🇪 - FIRST look in 4K | Double gl...) waarin er wel 1 te zien is en dat deze per 2022 op zowel MIG als MIC modellen zou moeten zitten. Ik heb hem echter niet eerder gezien... Iemand meer duidelijkheid.

Ten tweede vraag ik me af of er iets van een order nr./bestelcode oid komt vanuit Tesla waarin je kan zien wat de bouw/leverstatus is van de auto en waar deze zich bevindt. Met mijn KIA kon ik dat allemaal precies zien.
Vorige week bij proefrit gevraagd: alle MY in NL worden nu uitgeleverd met de hoedenplank.

Als je bestelt krijg je in je account (je maakt voor het bestellen een account aan) updates over de leverdatum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Aries.Mu schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:44:
[...]

Verder ben ik geen voorstander van all season banden, al zijn ze echt wel beter geworden op enkele jaren tijd. Een tweede winterset is altijd een goede investering.
Er is ook een stroming die zegt dat in landen met milde winters (en zo mogen we NL wel noemen) de All-Season band juist een goede keuze is ipv een winterband. Dus in de zomer op zomerbanden en in de winter op All-Season.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Zijn hier veel mensen die al de 2022 map hebben? Hij lijkt wel al deels uitgerold in Europa

Met de updates die alles weer kapot maken, wordt dat wel erg outdated

Is er een truc overigens om wel een map update te installeren, maar niet nieuwe software update

[ Voor 23% gewijzigd door JohanB op 12-09-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38

Damian

Insane Obtrusion

bilgy_no1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:30:
[...]

Vorige week bij proefrit gevraagd: alle MY in NL worden nu uitgeleverd met de hoedenplank.

Als je bestelt krijg je in je account (je maakt voor het bestellen een account aan) updates over de leverdatum.
Het is een zakelijke lease, dus dan ga ik wel ff vissen bij de LM.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
bilgy_no1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:34:
[...]

Er is ook een stroming die zegt dat in landen met milde winters (en zo mogen we NL wel noemen) de All-Season band juist een goede keuze is ipv een winterband. Dus in de zomer op zomerbanden en in de winter op All-Season.
Klopt. Ik geloof ook dat dat de beste oplossing is gezien de zachte winters tegenwoordig.
Tenzij je elke winter gaat skien en door sneeuw moet, dan is een echte winterband aan te raden.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damian schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:43:
[...]

Het is een zakelijke lease, dus dan ga ik wel ff vissen bij de LM.
Doorgaans geeft de wagenparkbeheerder je mail adres door bij de bestelling. Met wat geluk krijg je daar dan een welkom e-mail op na een tijdje. Anders kun je ook een password reset proberen op tesla.com.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohanB schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:39:
Zijn hier veel mensen die al de 2022 map hebben? Hij lijkt wel al deels uitgerold in Europa

Met de updates die alles weer kapot maken, wordt dat wel erg outdated

Is er een truc overigens om wel een map update te installeren, maar niet nieuwe software update
Het lijkt erop dat de uitrol gestaakt is, of heel traag gaat idd. Ik heb hem ook nog niet. Map wel en update niet is volgens mij niet echt mogelijk. Als je wifi aan zet zal eerst de update komen gok ik zo. Dan maar geen map update eerst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:04
Ik moet er ook aan geloven denk ik. Bij een klinkerweg heb ik geratel/gebonk/gekraak uit de wielophanging rechtsvoor (denk ik). Is nog niet altijd hoorbaar maar gezien de levertijden die ik hier gehoord heb over draagarmen direct maar een service request ingeschoten. Geen idee of ze ervoor langskomen of dat ik langs moet rijden. Er zit blijkbaar nu een service center in Utrecht. Daar een request ingeschoten. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:34:
[...]

Ik zou ook graag naar all season willen. We zijn geen wintersporters en bij hevig winterweer blijf ik toch thuis. Volgende leaseauto maar eens vragen of het mogelijk is. Heb het idee dat LP dit nog niet echt doet? Misschien alleen als de fabrikant er meteen all weather onder kan zetten? Dat wisselen ben ik wel klaar mee. Ook wel eens voor gekomen dat ik in de sneeuw stond met de zomerbanden omdat ik te laks was met wisselen.. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 13-09-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Inspired schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:46:
[...]

Ik zou ook graag naar all season willen. We zijn geen wintersporters en bij hevig winterweer blijf ik toch thuis. Volgende leaseauto maar eens vragen of het mogelijk is. Heb het idee dat LP dit nog niet echt doet? Misschien alleen als de fabrikant er meteen all weather onder kan zetten?
Bestaan er uberhaupt al all-seasons met deze specs? Dus extra load en hoge speed index? Ik heb geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Korvaag schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:47:
[...]

Bestaan er uberhaupt al all-seasons met deze specs? Dus extra load en hoge speed index? Ik heb geen idee.
Ja. De Michelin CrossClimate 2 oa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Is de WLTP range van Tesla M3 RWD verhoogd?
Standaard staan de 19" velgen geselecteerd (met bijbehorende meerprijs), verlaag je die naar 18" dan wordt de WLTP 510km ipv 491km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
Inspired schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:50:
[...]

Ja. De Michelin CrossClimate 2 oa.
Mag je met deze banden in Duitsland rijden in de winter? Niet alle all-seasons zijn daarvoor geschikt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Magnat schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:47:
[...]

Mag je met deze banden in Duitsland rijden in de winter? Niet alle all-seasons zijn daarvoor geschikt?
Moeite doen mag hè ;P

https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-crossclimate-2

Staat M+S en besneeuwde bergen icoon bij, dus geen probleem.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Sinds twee dagen hoor ik bijna om de tien minuten / kwartier dat mijn Model 3 de bekende tik maakt als hij "wakker" wordt. Hetzelfde geluid wat je hoort als je de app opent na lange inactiviteit, dan geeft de auto ook een hard geluid en wordt de boel geactiveerd. Iemand ook last van dit? Heb de app al helemaal afgesloten, bluetooth uit, auto gereset. Niets helpt.

Model 3 2019 SR+ 2022.24.5

Edit: terwijl ik dit type krijg ik 2022.24.6 aangeboden. Die maar eens proberen en kijken of het weg is.

[ Voor 15% gewijzigd door flo_ op 13-09-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Damian schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:23:
Aantal vraagjes nu de auto (MY RWD) in bestelling staat.

Ten eerste begreep ik dat de Model Y geen hoedenplank heeft. Nu zag ik een filmpje (YouTube: Tesla Model Y Performance 2022 MIG 🇩🇪 - FIRST look in 4K | Double gl...) waarin er wel 1 te zien is en dat deze per 2022 op zowel MIG als MIC modellen zou moeten zitten. Ik heb hem echter niet eerder gezien... Iemand meer duidelijkheid.

Ten tweede vraag ik me af of er iets van een order nr./bestelcode oid komt vanuit Tesla waarin je kan zien wat de bouw/leverstatus is van de auto en waar deze zich bevindt. Met mijn KIA kon ik dat allemaal precies zien.
Tijdens mijn proefrit mogen concluderen dat de MY hoedenplank die naam niet zou mogen dragen. Wat een drama constructie (maar da's mijn mening, ga vooral zelf (nog eens?) kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
flo_ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:12:
Sinds twee dagen hoor ik bijna om de tien minuten / kwartier dat mijn Model 3 de bekende tik maakt als hij "wakker" wordt. Hetzelfde geluid wat je hoort als je de app opent na lange inactiviteit, dan geeft de auto ook een hard geluid en wordt de boel geactiveerd. Iemand ook last van dit? Heb de app al helemaal afgesloten, bluetooth uit, auto gereset. Niets helpt.

Edit: terwijl ik dit type krijg ik 2022.24.6 aangeboden. Die maar eens proberen en kijken of het weg is.
Ik heb, gebaseerd op eerdere meningen hier (automatisch grootlicht, ruitenwissers, etc.), de update functie weer op basic gezet. Ik wacht de updates wel even af. Mijn huidige 2022.20.8 bevalt (met uitzondering van de phantom brakes) prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
pimk schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:06:
[...]

Ik heb, gebaseerd op eerdere meningen hier (automatisch grootlicht, ruitenwissers, etc.), de update functie weer op basic gezet. Ik wacht de updates wel even af. Mijn huidige 2022.20.8 bevalt (met uitzondering van de phantom brakes) prima
Shoot.
Terwijl ik dit tik, komt de update naar 2022.24.6 ook bij mij binnen. Dat wordt dus de nodige tijd irritante meldingen weg tikken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001

Damian

Insane Obtrusion

pimk schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:04:
[...]

Tijdens mijn proefrit mogen concluderen dat de MY hoedenplank die naam niet zou mogen dragen. Wat een drama constructie (maar da's mijn mening, ga vooral zelf (nog eens?) kijken)
Beter dan geen hoedenplank, het zal altijd wat geluid dempen neem ik aan. Die ik in het filmpje zag, zag er verder prima uit wat mij betreft.

En de MY P die ze hier hebben in Duiven had hem nog niet, anders was dat me wel opgevallen.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik vond de constructie wel handig eigenlijk. De voorste rand kun je omklappen voor als je de rugleuningen van de achterbank naar achteren zet. Het voorste stuk schuif je gemakkelijk opzij als je iets op moet tillen. En door deze constructie wordt de cabine waarschijnlijk ook wat stillen dan wanneer je alleen zo'n rolscherm hebt.

Wat ik miste (maar misschien over het hoofd gezien of niet goed geprobeerd) is een manier om de plan netjes weg te kunnen stoppen wanneer je iets groots meeneemt. Hoedenplanken en schermen blijven altijd onhandig ding, maar ik vind deze van Tesla wel OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Haha inderdaad. Ik heb er niet te veel tijd aan willen verspillen (testrit tijd is ook maar gelimiteerd), maar ik slaagde er niet echt in om die hoedenplank deftig weg te klappen.
Enkel een soort van half opgeplooid, maar ik vermoed/hoop dat deze nog wat praktischer opgeplooid kon worden.

Beetje jammer dat er geen verbinding is met de kofferklep om zo die hoedenplank uit de weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:33:
[...]

Wat ik miste (maar misschien over het hoofd gezien of niet goed geprobeerd) is een manier om de plan netjes weg te kunnen stoppen wanneer je iets groots meeneemt. Hoedenplanken en schermen blijven altijd onhandig ding, maar ik vind deze van Tesla wel OK.
Kijk eens of er een gekke uitsparing zit in de bak onder de kofferbak. Bij de Prius was daar links en rechts een uitsparing waar de houder van de bagagecover in paste.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:15
Aries.Mu schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:44:
[...]

Michelin slaagt er wel in om heel de levensduur van hun banden goede prestaties te garanderen.
De Hankook zal goed zijn tot pakweg de helft van het profiel en zal dan snel degraderen (luider, harder, slechte remafstand,…)
Er zijn wat reviews te vinden op tyrereviews daarrond.
Een Michelin kan je wel veilig gebruiken tot het wettelijke minimum.
Daar betaal je dan ook voor.

Verder ben ik geen voorstander van all season banden, al zijn ze echt wel beter geworden op enkele jaren tijd. Een tweede winterset is altijd een goede investering.
Ik wist dat niet over Hankook. Heb je daar een linkje van? Ik kan het zelf niet vinden.
Juist bij Tyrereviews kwam die eigenlijk beter uit hun test dan de Michelin, in ieder geval voor ons klimaat.
Stef87 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:47:
[...]

Crossclimate 2, prima banden. Tevreden mee en voelt nog steeds sportief aan.

Op elk testvlak goede resultaten. )ook vergeleken met zomer en winterbanden)

Merk na inrijden geen verschil in verbruik.
Van jou wist ik dat je CrossClimate's hebt en er tevreden over bent. Had je hiervoor de Pilot Sport 4? Hoe verhouden de CC2 zich met de Pilot Sports?
Hooglander1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:47:
[...]

De CrossClimate's sowieso.

Heb ze onder meerder autos gehad. En betere grip dan mijn reguliere zomerbanden en zeker bij stortregens erg betrouwbaar.

Gewoon een hele goede allround band. Ik zit serieus te overwegen om ze nog voor de winter te laten plaatsen op mijn m3. Alleen nog ff uitzoeken waar ik dat het handigste kan laten doen. Via Tesla zelf is vast erg prijzig? Als het überhaupt kan?
Sowieso de CrossClimate? Klinkt als omdat het een Michelin is en de ander 'de Hankook'. Ja de Michelin is steevast in elke test een top band, maar juist bij TireReviews scoort de Hankook minstens net zo goed.

Online zijn er bedrijven (bijv. bandenconcurrent) die partners hebben die kunnen monteren.
Bigs schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:14:
[...]

Ik had CrossClimates onder mijn vorige auto en zou ze zo weer kopen. Heb me op nat wegdek nooit onveilig gevoeld, eigenlijk doen ze het onder alle omstandigheden goed (van lekker bochtenwerk in de zomer, tot uit de sneeuw wegkomen in winterberg). Ik had wel het idee dat ze snel sleten in de zomer, maar ik kan daar als ik nu Google geen bevestiging van vinden dus geen idee of het klopt.

Zelf heb ik nu overigens wel twee sets banden (winter/zomer dus) omdat ik me daar i.c.m. het vermogen en het gewicht van de model 3 beter bij voelde.
Dat de Crossclimates erg zijn geloof ik direct. Het snel slijten hoor ik meer over, wat volgens tests juist bij de CrossClimate meevalt t.o.v. andere all seasons. De Hankook scoort dat wat minder in, hmm...

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44

Ben je er met de telefoon dichtbij? Want de laatste update van de app veroorzaakt dit helaas.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
PASware schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:34:
[...]

Ik wist dat niet over Hankook. Heb je daar een linkje van? Ik kan het zelf niet vinden.
Juist bij Tyrereviews kwam die eigenlijk beter uit hun test dan de Michelin, in ieder geval voor ons klimaat.

[...]

Van jou wist ik dat je CrossClimate's hebt en er tevreden over bent. Had je hiervoor de Pilot Sport 4? Hoe verhouden de CC2 zich met de Pilot Sports?

[...]

Sowieso de CrossClimate? Klinkt als omdat het een Michelin is en de ander 'de Hankook'. Ja de Michelin is steevast in elke test een top band, maar juist bij TireReviews scoort de Hankook minstens net zo goed.

Online zijn er bedrijven (bijv. bandenconcurrent) die partners hebben die kunnen monteren.

[...]

Dat de Crossclimates erg zijn geloof ik direct. Het snel slijten hoor ik meer over, wat volgens tests juist bij de CrossClimate meevalt t.o.v. andere all seasons. De Hankook scoort dat wat minder in, hmm...
Kijk hier eens; leuk stukje over slijtage + prestaties wanneer versleten. Je kan ervan uitgaan dat een Hankook dezelfde eigenschappen heeft dan de andere "premium"-merken.
De Michelin is duurder, maar gaat (veel) langer mee en garandeert over de gehele levensduur optimale prestaties.
In dit topic is iedereen ook enthousiast over de CC/(+)/2, dus ik zou voor die gaan.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
PASware schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:34:
[...]

[...]

[...]

[...]

Na het inrijden komen ze best in de buurt van de pilot sport.

Heb alleen nog niet “op het randje” scherpe bochten in de bergen gereden :-) (met Crossclimate 2)

65-90km/h iets meer “zang” van de banden (geluid) maar de orignele hebben zo’n foam aan de binnenkant.

Voelt iig niet als een winterband(!) Veel winterbanden rijden op een milde winterdag als een natte krant..

Jaarrond zal een Crossclimate band veelal fijner/veiliger zijn dan alleen pure zomer/winterband. (Dat was 10j geleden anders, een goede 4season werkt nu erg goed!)

Autoweek heeft de Michelins ook (allround) als een van de beste getest. Heb ergens de pdf hiervan bewaard.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 14:45

Ik heb dit dus ook sinds een tijdje(iOS). Had de widget van de Tesla-app al weggehaald maar leek niet uit te maken. Ook de link met ABRP er vanaf gehaald. Lijkt nu wel minder maar weet niet welke van de twee het lijkt te verbeteren.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25

ThaDude

Hang Loose

Kan je vertellen dat de auto hier ook continu wakker word op versie 24.6..
Ook dat er nog bij 8)7 |:(

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
adjego schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:52:
[...]

Ben je er met de telefoon dichtbij? Want de laatste update van de app veroorzaakt dit helaas.
Ja, op 7-8 meter ongeveer met een raam ertussen... Maar de app is afgesloten en bluetooth uit, speelt het dan ook nog?
ThaDude schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:30:
[...]

Kan je vertellen dat de auto hier ook continu wakker word op versie 24.6..
Ook dat er nog bij 8)7 |:(
Lekker dan... 2022.24.6 heeft er geen verandering ingebracht inderdaad...

[ Voor 31% gewijzigd door flo_ op 13-09-2022 20:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 16:07
Hier ook kersverse (toekomstige) eigenaar van een Model Y standard range met de huidige promotie, deze prijs was te goed om te laten liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln-ebpjBZbE7pBq6AgL6by1H5Mg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YWegXPM2GoaRVPweFQfh4NQY.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2VgH5swQKNkawmUeo8rRSgolro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7odKyZ7Hcznwn0pwiGW2nlnk.jpg?f=user_large

Zijn er nog dingen waar ik al dan niet op kan letten of deze inbegrepen zijn? Ik lees hier o.a. over de hoedeplank, matrix lichten etc.

Best spannend om voor de eerste elektrische wagen te gaan, zeker met deze prijzen tegenwoordig! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 14:59
Pap3rclip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:30:
Hier ook kersverse (toekomstige) eigenaar van een Model Y standard range met de huidige promotie, deze prijs was te goed om te laten liggen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zijn er nog dingen waar ik al dan niet op kan letten of deze inbegrepen zijn? Ik lees hier o.a. over de hoedeplank, matrix lichten etc.

Best spannend om voor de eerste elektrische wagen te gaan, zeker met deze prijzen tegenwoordig! *O*
Gefeliciteerd! Je krijgt zomerbanden misschien goed om te weten.

• Frituurpanda
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 06:34

Zelfde hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uMNSrFMpTC6JvTluPInIsPiFm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6LIzpbhoewEQUMJSQ3Dia2c8.png?f=fotoalbum_large

Wel interessant dat hij in de nacht wel lijkt te slapen. Vooral overdag blijft hij vaak wakker worden. Ik ben dan ook zeker niet in de buurt met mijn mobiel en observeer dit pas vanaf 2022.24.6..

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
@flo_ en @Frituurpanda mijn Y doet hetzelfde. Om de uur gaat die heel even bijladen. Heeft iemand enig idee waarom? Een lamp met een dimmer erachter is daar heel gevoelig voor en gaat dus ook aan..

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

turkeyhakan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:02:
@flo_ en @Frituurpanda mijn Y doet hetzelfde. Om de uur gaat die heel even bijladen. Heeft iemand enig idee waarom? Een lamp met een dimmer erachter is daar heel gevoelig voor en gaat dus ook aan..
Dat doet hij als je sentry mode aan hebt staan! Deze uitzetten en hij gaat slapen

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• carebear17
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-09 12:29
osbourne1903 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:47:
[...]

Gefeliciteerd! Je krijgt zomerbanden misschien goed om te weten.
Ik kan me twee winters geleden herinneren toen het in Nederland echt veel sneeuwde, dat ik in de ochtend bij het droppen van onze dochter op de opvang, ik heel voorzichtig bleef rijden en niet de besneeuwde parkeervakken op durfde omdat ik zeker vast zou zitten met mijn zomerbanden. Ik verbaasde me toen over een Model X op zomerbanden toen die moeiteloos het (diep) besneeuwde parkeervak op ging en even later ook wegreed.. Dat is dus het voordeel van de zware EV's, op zomerbanden zal je echt niet zomaar problemen ondervinden zoals met een ICE op zomerbanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Totdat die zware EVs gaan glijden. Niets gaat ze tegenhouden.

Zelf overigens die winter ook rustig aan gedaan en toch nog weten te presteren de model 3 op sneeuw te parkeren in een parkeervak. Het is dat ik toevallig planken en handschoenen in de achterbak had liggen.. De model 3 is net een slee aan de onderkant en met het gewicht schuift die dus zo een hoop sneeuw op met je bandjes in de lucht.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
flo_ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:36:
[...]

Ja, op 7-8 meter ongeveer met een raam ertussen... Maar de app is afgesloten en bluetooth uit, speelt het dan ook nog?

[...]

Lekker dan... 2022.24.6 heeft er geen verandering ingebracht inderdaad...
Met bluetooth uit zou ik het niet verwachten idd, maar kun je ook eens met data uit proberen? Als testje de telefoon in vliegtuigmodus, dan kun je het mss uitsluiten. Ik las op het Tesla forum dat er daar ook iemand last van had, zie https://teslamotorsclub.c...kker.278847/#post-7020123

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
carebear17 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:03:
[...]

Ik kan me twee winters geleden herinneren toen het in Nederland echt veel sneeuwde, dat ik in de ochtend bij het droppen van onze dochter op de opvang, ik heel voorzichtig bleef rijden en niet de besneeuwde parkeervakken op durfde omdat ik zeker vast zou zitten met mijn zomerbanden. Ik verbaasde me toen over een Model X op zomerbanden toen die moeiteloos het (diep) besneeuwde parkeervak op ging en even later ook wegreed.. Dat is dus het voordeel van de zware EV's, op zomerbanden zal je echt niet zomaar problemen ondervinden zoals met een ICE op zomerbanden.
Dat heeft niks met ICE vs EV te maken, maar alles met de 4 wiel aandrijving.
In vergelijking met een RWD of FWD zal je 2 keer zo veel tractie hebben (ongeveer), maar aan het remmen verandert er niks.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Nick1979
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-07-2023
Sinds kort rijdt mijn model 3 erg schokkerig als ik met autopilot in een file kom, hebben meer mensen hier last van? En weet iemand een oplossing?
carebear17 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:03:
[...]

Een Model X is toch altijd AWD? Dat scheelt enorm op sneeuw.

En het gaat niet alleen om sneeuw, maar ook om nattigheid bij lagere temperatuur.

Nu zijn in NL de omstandigheden zelden zo dat je echt onveilig bent op zomerbanden. Maar als je bijv door Duitsland rijdt in de winter, dan is het bij winterse omstandigheden verplicht.

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 14:59
Waarom zijn de velgen van een Model Y / 3 zo verschrikkelijk duur... kent iemand een goede alternatief?

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vraag: zijn er meer mensen die issues hebben met het draadloos laden? iPhone 11 Pro gaat al een jaar prima, maar ik heb al meerdere vrienden gehad wiens telefoons niet willen laden, waaronder ook iPhones (12 en 13). Het zal wel pech zijn, maar zou toch fijn zijn als daar een oplossing voor is.

Edit: M3 SR+ LFP 2021 voor wat het waard is.

[ Voor 7% gewijzigd door BigSmurf op 14-09-2022 09:21 ]

• Tommie12
osbourne1903 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:18:
Waarom zijn de velgen van een Model Y / 3 zo verschrikkelijk duur... kent iemand een goede alternatief?
Bij elke bandenboer vind je velgen van lelijk en goedkoop over mooi en betaalbaar tot belachelijk duur en verschrikkelijk mooi of lelijk.

https://www.banden-pneus-...-01%20-%20....html#js-pag

Hier 19' velgen voor de Mod 3 tussen 110€ en 600€ per velg.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55
Nick1979 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:59:
Sinds kort rijdt mijn model 3 erg schokkerig als ik met autopilot in een file kom, hebben meer mensen hier last van? En weet iemand een oplossing?
Probeer de volgafstand te vergroten naar >3

Coïtus ergo sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 07:51
Caelorum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:06:
Totdat die zware EVs gaan glijden. Niets gaat ze tegenhouden.
Zo zwaar zijn die Tesla (model 3) EV's toch niet in vergelijking met andere ICE auto's?

SR+ 1835kg
LR 1919kg
(data: Ev-database)

Een BMW 3 Touring (die je alvast bij ons in BE enorm veel ziet rijden als lease) weegt 1900kg.
(data: BMW.be)

Ik zie in veel "anti-EV" berichten in de kranten dit ook nog steeds als minpunt staan, maar dit is (voor de M3) dan toch alvast een non-issue...

EX30 Ultra Twin Performance

• this
Houseofdreams schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:51:
[...]

Zo zwaar zijn die Tesla (model 3) EV's toch niet in vergelijking met andere ICE auto's?

SR+ 1835kg
LR 1919kg
(data: Ev-database)

Een BMW 3 Touring (die je alvast bij ons in BE enorm veel ziet rijden als lease) weegt 1900kg.
(data: BMW.be)

Ik zie in veel "anti-EV" berichten in de kranten dit ook nog steeds als minpunt staan, maar dit is (voor de M3) dan toch alvast een non-issue...
En met een EV heb je dan nog het voordeel dat het vermogen per wiel perfect te regelen valt. Wat ideaal is om zo snel mogelijk weer grip te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
this schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:55:
[...]

En met een EV heb je dan nog het voordeel dat het vermogen per wiel perfect te regelen valt. Wat ideaal is om zo snel mogelijk weer grip te krijgen.
Nee, dat is enkel het geval als je 4 individuele motoren hebt.

Een dual motor Mod 3 of Y heeft 2 motoren en ook 2 differentieels.
Ik weet niet of Tesla sperdifferentieels gebruikt, maar anders wordt het koppel simpelweg aangepast door de doorslippende wielen af te remmen met de schijfremmen.

• Caelorum
Houseofdreams schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:51:
[...]
Zo zwaar zijn die Tesla (model 3) EV's toch niet in vergelijking met andere ICE auto's?[...]
De meeste auto's zijn wel iets lichter al zijn er zeker ook te vinden die zwaarder zijn inderdaad. Maar de auto waar ze het in eerste instantie over hadden was een Model X die makkelijk door de sneeuw rijdt vanwege het gewicht. Die is 2350kg. Dat is toch wel wat zwaarder dan de meeste auto's.

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 10:24
Pap3rclip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

55k? Ik ben in de markt geweest voor een Skoda Enyaq en die kwam al op 65k. Valt me niet tegen dit!

• Caelorum
Tommie12 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:14:
[...]
Ik weet niet of Tesla sperdifferentieels gebruikt, maar anders wordt het koppel simpelweg aangepast door de doorslippende wielen af te remmen met de schijfremmen.
Er zitten gewoon "normale" differentieels in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 07:51
Caelorum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:16:
[...]

De meeste auto's zijn wel iets lichter al zijn er zeker ook te vinden die zwaarder zijn inderdaad. Maar de auto waar ze het in eerste instantie over hadden was een Model X die makkelijk door de sneeuw rijdt vanwege het gewicht. Die is 2350kg. Dat is toch wel wat zwaarder dan de meeste auto's.
True, maar je moet dan wel een correcte vergelijking maken in wagentypes. (In BE zeggen we dan appelen met peren vergelijken :) )

Een vergelijkbaar model BMW X5 weegt dan al 2500kg, opnieuw meer dan die Model X...

EX30 Ultra Twin Performance

• this
Houseofdreams schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:27:
[...]

True, maar je moet dan wel een correcte vergelijking maken in wagentypes. (In BE zeggen we dan appelen met peren vergelijken :) )

Een vergelijkbaar model BMW X5 weegt dan al 2500kg, opnieuw meer dan die Model X...
Dan spreek je wel al weer over de PHEV, die 2400kg weegt. De gewone X5 zit op 2100kg.
Wat de bewering dat (PH)EV's zwaar zijn, wel bevestigt.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Tommie12 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:14:
[...]

Nee, dat is enkel het geval als je 4 individuele motoren hebt.

Een dual motor Mod 3 of Y heeft 2 motoren en ook 2 differentieels.
Dat komt defacto toch op hetzelfde neer? Het doorslippende wiel wordt afgeremd waardoor het (normale) diff meer koppel naar het andere wiel stuurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Marc O. op 14-09-2022 11:30 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• turkeyhakan
turkeyhakan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:02:
Dat dacht ik al. Maar dan heb je geen camerabeveiliging meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
BigSmurf schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:20:
Vraag: zijn er meer mensen die issues hebben met het draadloos laden? iPhone 11 Pro gaat al een jaar prima, maar ik heb al meerdere vrienden gehad wiens telefoons niet willen laden, waaronder ook iPhones (12 en 13). Het zal wel pech zijn, maar zou toch fijn zijn als daar een oplossing voor is.

Edit: M3 SR+ LFP 2021 voor wat het waard is.
Ik heb het ook met een iphone mini 12 en se. Tesla heeft oplaad unit vervangen en 1x usb hub ofzo, maar nog steeds werkt draadloos laden 3 van de 4x niet. Vooral de bestuurderskant werkt nauwelijks. Zonder hoesje gaat het wel wat beter overigens.

Op USA fora zijn er ook tientallen met dit issue, maar geen oplossing vanuit Tesla. Die zegt dat het aan de telefoon ligt.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:37:
[...]

Ja, WIFI uit en hopen dat ze hem niet snel gaan pushen via LTE. Voorkomen kun je niet. Maar dat pushen via LTE gaat wel even duren volgens mij. Doen ze ook meer als er een urgent veligheids issue is. Of security lek.
Wat doe ik verkeerd? Ik heb alle wifi profile uitgezet en vanochtend zag ik de scherm wel "schedule update" en moet dus elke keer nu op de x drukken...

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
bones schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:39:
[...]

Ik heb het ook met een iphone mini 12 en se. Tesla heeft oplaad unit vervangen en 1x usb hub ofzo, maar nog steeds werkt draadloos laden 3 van de 4x niet. Vooral de bestuurderskant werkt nauwelijks. Zonder hoesje gaat het wel wat beter overigens.

Op USA fora zijn er ook tientallen met dit issue, maar geen oplossing vanuit Tesla. Die zegt dat het aan de telefoon ligt.
Ligt het niet door de plek waar de coil achter zit? De mini en se zijn te klein om dan precies op dat punt te komen. Ik en mn vrouw hebben beide 11promax en nooit last van. Mss iets onderin zetten dat ie hoger komt?

Life is too short to drive boring cars

SirLct schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:41:
[...]

Wat doe ik verkeerd? Ik heb alle wifi profile uitgezet en vanochtend zag ik de scherm wel "schedule update" en moet dus elke keer nu op de x drukken...
Dan heeft hij hem toch binnen gehaald. Weet ff niet of die WIFI profielen ook afhankelijk zijn van bestuurder? Dat ze misschien bij je partner en nog in staan? Of al via LTE gepushed? Al lijkt me dat laatste wel snel. Mijne staat nog op klaar voor download.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
SirLct schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:41:
[...]

Ik weet niet wat je verkeerd doet.
Ik ben wel benieuwd of men remote ziet dat er veel updates bewust niet opgehaald worden en/of weggedrukt en daarmee het aantal updates tov gemiddeld achterblijft.
Aan andere kant, een groot deel zal nooit op een forum lezen, en de update gewoon uitvoeren om er vervolgens achter te komen dat er lastige wijzigingen zijn.

• blaCkduSt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:09
bones schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:39:
[...]

Same here met een iPhone 13 mini. Om die reden deze charging pad met MagSafe besteld. Kost wat, maar sindsdien geen gedoe meer - werkt fantastisch.

• _eLMo_
  • Niet online
Wel veel slechte ervaringen met Jeda:
https://teslamotorsclub.c...-wireless-charger.222251/

Jij tevreden dus? Ik kijk de kat nog even uit de boom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

LOL zojuist gebeld door Tesla i.v.m. met mijn melding over 2022.24.6. Ze namen het best serieus en willen data van de auto afhalen! Ik zei succes!

Versie 2022.24.8 is ook uit. We willen u vragen om deze te installeren. Vanavond afgesproken te gaan rijden zodat Tesla deze data krijgt. Voelt bijna alsof ze het serieus nemen :+

• Tommie12
ThaDude schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:12:
LOL zojuist gebeld door Tesla i.v.m. met mijn melding over 2022.24.6. Ze namen het best serieus en willen data van de auto afhalen! Ik zei succes!

Versie 2022.24.8 is ook uit. We willen u vragen om deze te installeren. Vanavond afgesproken te gaan rijden zodat Tesla deze data krijgt. Voelt bijna alsof ze het serieus nemen :+
Heb je ook gesproken over de auto headbeam?

• Tommie12
Marc O. schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
[...]

Dat komt defacto toch op hetzelfde neer? Het doorslippende wiel wordt afgeremd waardoor het (normale) diff meer koppel naar het andere wiel stuurt.
Ja en nee.

Met individuele motoren zou je het veel beter en nauwkeuriger kunnen regelen.
En dit vervangt niet een sperdifferentieel, of een difflock.
Vraag dat maar eens aan echte offroaders. Waarmee willen ze de modderwegen door, met een auto met locks, of eentje met een pak electronica en een uitgebreid ABD/ASR?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Tommie12 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:38:
[...]

Heb je ook gesproken over de auto headbeam?
Ja! Ik zei tegen de persoon aan de andere kant heb je zelf al eens in een model 3 met auto high beam gereden? Ik zeg altijd te laat en je verblind iedereen. Het was toen een paar tellen stil en toen ging die in overleg met zijn collega's :P

Daarna graag data van rijden en aangeven dat ik vanavond dus ga rijden

• Tommie12
ThaDude schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:44:
[...]

Ja! Ik zei tegen de persoon aan de andere kant heb je zelf al eens in een model 3 met auto high beam gereden? Ik zeg altijd te laat en je verblind iedereen. Het was toen een paar tellen stil en toen ging die in overleg met zijn collega's :P

Daarna graag data van rijden en aangeven dat ik vanavond dus ga rijden
Hou ons op de hoogte! Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
turkeyhakan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:31:
[...]

Dat dacht ik al. Maar dan heb je geen camerabeveiliging meer?
300W voor die dashcams is toch gewoon helemaal gek.
Reken dat per jaar, en 22h per dag, dan spreek je over 2409kWh per jaar….
Dat is een kleine 2000€. Of wel kan ik daar zelf behoorlijk wat schade mee betalen, ofwel neem ik daar een volcasco mee, en met rest ga ik nog op vakantie.

• Lagune
  • Laatst online: 19-09 11:22

Lagune

Its time for warp

Tommie12 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:54:
[...]

Dat is een kleine 2000€. Of wel kan ik daar zelf behoorlijk wat schade mee betalen, ofwel neem ik daar een volcasco mee, en met rest ga ik nog op vakantie.
bedoel je hiermee sentry mode uitzetten? wat is het verschil eigenlijk in het gedrag van het alarm als je dit doet? sentry heeft toch bepaalde levels waar ie push notificatie doet en gaat toeteren ofzo?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Sentry mode is later geactiveerd, de hardware is er destijds helemaal niet voor ontworpen.

En ja, het is niet meer dan een gevoel van veiligheid.

• turkeyhakan
[...]

Sentrymodus staat dan wel aan, maar ik krijg geen meldingen. Er loopt ook niemand langs mijn auto. Verbruikt Sentry dan in "standbymodus" ook energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
[...]

Wut! Eerste keer dat ik dit lees, maar inderdaad, online rept met over 200-300 watt, omdat de auto "idle" blijft, ipv sleep.

250 watt * 24 uur = 6kWh
6kWh * €0,42 = €2,50 / 24h gebruik.

Stel je hebt sentry alleen 's nachts aan (10h), en 30 dagen per jaar de hele dag (24h).

(326 dagen * 10 uur) + (30 dagen * 24 uur) = 3260 uur + 720 uur = 3980 uur
3980 uur * 250W = 995kWh

995kWh * €0,42 = €418 / jaar.

8)7

Tijd voor een mooie blackvue setup ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 14-09-2022 14:21 ]

• Caelorum
@_eLMo_ Dan moet je eens zoeken op sluipverbruik in dit topic. Ik quote bijv. eens een random post:
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:15:
@NiGeLaToR irritante twitteraar, maar krijg wel de indruk dat ie weet waar ie over praat.
Feit is dat een Tesla een enorm hoog sluipverbruik kan hebben, zeker met Sentry aan en af en toe op je app kijken wat z’n status is. Dan kan ie wel heel efficiënt lijken als het om de weergegeven Wh/km gaat, maar wat telt is natuurlijk wat je er instopt aan stroom en hoever je er mee komt.
Ben idd wel benieuwd of er mensen zijn die het bijhouden. Denk dat de overgrote meerderheid hier een don’t care mentaliteit heeft omdat de baas de stroom betaalt.. (bijvoorbeeld dat de Sentry mode je honderden euro’s per jaar aan stroom kan kosten).
Ter vergelijking, een Kia e-Niro (zonder dashcam) kan minimaal een volle week zonder laadpaal geparkeerd staan met 0% verlies aan range.

Geen idee hoe handig je bent met Docker, maar je zou https://github.com/adriankumpf/teslamate kunnen draaien, die houdt bruto en netto verbruik bij.
en dit was dan nog toen energie goedkoop was :D

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Caelorum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:26:
@_eLMo_ Dan moet je eens zoeken op sluipverbruik in dit topic. Ik quote bijv. eens een random post:

[...]

en dit was dan nog toen energie goedkoop was :D
kan je met de tessie app ook zien trouwens, bij mij ongeveer 1% per uur, heb hem zelf zo ingesteld dat ie thuis geen sentry doet, dan valt het wel mee I guess

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
turkeyhakan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:10:
[...]

Sentrymodus staat dan wel aan, maar ik krijg geen meldingen. Er loopt ook niemand langs mijn auto. Verbruikt Sentry dan in "standbymodus" ook energie?
Sentry moet continu filmen, want je kan niet in het verleden gaan filmen.
En continu de beelden analyseren om te zien of het waard is om de beelden op te slaan.
Of er nu iets gebeurt of niets gebeurt, volgens mij maakt dat niet uit in de load van sentry modus.

Maar het blijft wel buitensporig veel energie.

• turkeyhakan
this schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:39:
[...]

En continu de beelden analyseren om te zien of het waard is om de beelden op te slaan.
Of er nu iets gebeurt of niets gebeurt, volgens mij maakt dat niet uit in de load van sentry modus.

Ik heb het uitgezet. Ben benieuwd of het energieverbruik dan inderdaad nog zo hoog is. Bedankt voor de tip @Tommie12 en @this !

300 watt komt heel goed overeen trouwens. Mijn sluipverbruik was normaliter 130 watt. En gisterennacht was dat rond de 430 watt. Om het uur even de 11 kW aantikken is best fors!

Nu bestaat ook de mogelijkheid om thuis sentry uit te zetten natuurlijk. Maar dan nog..

• Korvaag
this schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:39:
[...]

Buitensporig vind ik overdreven. Je hebt het over een volledige PC die aan blijft staan inclusief verwerking van beelden. Ding moet actief gaan koelen. Meerdere camera's en sensoren actief. Opslag van streams. Benaderbaarheid via internet (dus ook een actieve verbinding). Flitsen van lampen bij 'aanvallen'. Er komt nogal wat bij kijken. Komt ergens tegen dat het 160 watt per uur kost (wat een aparte uitspraak is want watt is joule/seconde dus ik ga er van uit dat ze gewoon 160 watt bedoelen). Vind ik niet heel raar (maar het kan zeker zuiniger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Het is buitensporig voor de functie. Een Blackvue setup gebruikt zo'n 3 tot 5 watt. Dat is een factor 32x verschil minstens. Ik snap dat het in hun implementatie logisch is, maar als "nieuwe" / "aanstaande" Tesla eigenaar had ik dit echt niet verwacht.

€400 / jaar bij de stroomrekening op hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 14-09-2022 15:01 ]

• Korvaag
_eLMo_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:01:
Het is buitensporig voor de functie. Een Blackvue setup gebruikt zo'n 3 tot 5 watt. Dat is een factor 32x verschil minstens. Ik snap dat het in hun implementatie logisch is, maar als "nieuwe" / "aanstaande" Tesla eigenaar had ik dit echt niet verwacht.

€400 / jaar bij de stroomrekening op hiervoor.
Je hebt het hier al over 8 camera's: achterkant, 2 in de deurstijlen, 2 in de wielkast, drie achter het raam. Je kan ze volgens mij niet allemaal bekijken, maar je kan er zeker van uit gaan dat alle camera's wel meedoen met de *detectie* van events (evenals de andere autosensoren) en alle streams worden opgeslagen.

Vergeet ook niet dat de cameramodule achter de voorruit en de camera achter in de winter actief worden verwarmd om te voorkomen dat ze dichtvriezen. Het is een stuk complexer dan ff een default webcammetje met een SD-card.

Je kan niet tegen Sentry zeggen: doe mij alleen maar de camera aan de voorkant. Nogmaals: het is veel, maar ik vind het niet buitensporig. Het zou wel een optie kunnen zijn: geef meer configuratiemogelijkheden voor Sentry om zo niet alles aan te hebben staan. Ik weet alleen niet of dit hardwarematig kan of dat gewoon de hele auto 'aan' staat by default.

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 14-09-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Korvaag schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:05:
[...]
Vergeet ook niet dat de cameramodule achter de voorruit in de winter actief wordt verwarmd om te voorkomen dat ie dichtvriest. [...]
Camera achter ook.

• Korvaag
Even toegevoegd. Thanks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Zoals ik al zei, niet buitensporig voor de implementatie van Tesla, maar zeker wel buitensporig voor de functionaliteit die men verwacht. Ik vind ontdooide camera's (want 8 blackvue's is nog steeds maar 16 watt), geen 200 watt extra waard.

Zou mooi zijn als Tesla hier een low-power oplossing voor bouwt, en er een milieuvriendelijke feature van maakt.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Tommie12 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:41:
[...]

Ja en nee.

Met individuele motoren zou je het veel beter en nauwkeuriger kunnen regelen.
En dit vervangt niet een sperdifferentieel, of een difflock.
Vraag dat maar eens aan echte offroaders. Waarmee willen ze de modderwegen door, met een auto met locks, of eentje met een pak electronica en een uitgebreid ABD/ASR?
Ik reageerde op deze stelling: "Ik weet niet of Tesla sperdifferentieels gebruikt, maar anders wordt het koppel simpelweg aangepast door de doorslippende wielen af te remmen met de schijfremmen.". Dat off roaders liever een sper diff, diff locks of nog beter: rupsbanden willen hebben geloof ik best, maar was geen doel van mijn reactie. Overigens denk ik dat off roaders met moderne electronische regelingen verder door de blubber komen dan met een traditioneel diff lock of sperdiff. Maar goed, laten we niet verder offtopic gaan.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
_eLMo_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:25:
Zoals ik al zei, niet buitensporig voor de implementatie van Tesla, maar zeker wel buitensporig voor de functionaliteit die men verwacht. Ik vind ontdooide camera's (want 8 blackvue's is nog steeds maar 16 watt), geen 200 watt extra waard.

Zou mooi zijn als Tesla hier een low-power oplossing voor bouwt, en er een milieuvriendelijke feature van maakt.
24-40 watt volgens je vorige reactie ;)

Zelf zou ik voor sentry wel een optie willen dat hij enkel begint met filmen als het alarm af gaat. Dan heb je iig iets en hoef je niet elke persoon die langsloopt te flitsen.

• _eLMo_
  • Niet online
Pierz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:34:
[...]

24-40 watt volgens je vorige reactie ;)
Die quote betreft het standaard front/rear dual camera systeem. Dus dat x4, maar geneuzel in de marge. Telt de interieur camera ook ;P

Het punt is meer dat je dit niet verwacht. Vriend van me zette Sentry voor het eerst aan op het vliegveld parkeerplaats, en kwam er een paar dagen later achter dat z’n accu op 30% stond. Toen moest hij op de terugweg laden om thuis te komen. Zonde.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Zojuist ook versie 2022.24.8 geïnstalleerd. Maar helaas is er nog geen optie om het automatisch grootlicht feature definitief uit te schakelen. Ik zie de icoon nog steeds terugkomen als autopilot aan staat.
Ik heb nog niet in het donker gereden, dus ik kan niet beoordelen of het nu wel goed werkt.

Daarnaast weet ik niet of het hier is langsgekomen, maar je kan nu ook een aantal games verwijderen als je ruimte wilt vrijmaken.

Vermoedelijk kon dit ook al met versie 2022.24.6.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ben ik eindelijk een keer blij met mijn classic hw2.5 moet zeggen dat AP de afgelopen maanden in zijn geheel een stukvloeiender is geworden, zeker bij file.

De draagarmen zijn inmiddels ook weer gefixxed en een rammel opgelost, dat was het tweede dealer bezoek in drie jaar, doe dat maar na met een premiejum ICE.

Weer helemaal blij met de 3.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 14-09-2022 20:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

_eLMo_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:11:
[...]

Wut! Eerste keer dat ik dit lees, maar inderdaad, online rept met over 200-300 watt, omdat de auto "idle" blijft, ipv sleep.

250 watt * 24 uur = 6kWh
6kWh * €0,42 = €2,50 / 24h gebruik.

Stel je hebt sentry alleen 's nachts aan (10h), en 30 dagen per jaar de hele dag (24h).

(326 dagen * 10 uur) + (30 dagen * 24 uur) = 3260 uur + 720 uur = 3980 uur
3980 uur * 250W = 995kWh

995kWh * €0,42 = €418 / jaar.

8)7

Tijd voor een mooie blackvue setup ofzo.
Maar als dit klopt zou je in een etmaal 10% verliezen wanneer de auto niet is ingeplugd. Dat is toch wel heel erg gortig? Of is dit ook echt het geobserveerd verbruik als je de auto een etmaal niet gebruikt en niet hebt ingeplugd?

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Ik rijd nu bijna een jaar een Audi Q4-40 E-tron en overweeg om deze in te ruilen voor een Model-Y.
De belofte dat Audi de (ernstige) software bugs oplost geloof ik niet meer en na meerdere foutmeldingen en errors is de liefde voor de Q4 langzaam aan het verdwijnen. Het premium gevoel is totaal verdwenen en ik erger me dagelijks dat ik 70k heb uitgegeven aan een auto die het voor mijn gevoel niet waard is.

Nu geloof ik niet dat een model-Y dit veel beter doet, maar ik ben toch erg benieuwd wat nu de absolute +punten zijn van de Tesla ten opzichte van de Audi.

Wat ik nu heb genoteerd:
-Tesla op gebied van techniek en software veel verder is dan Audi
-Tesla heeft meer vermogen en klaarblijkelijk een beter bereik dan de Audi
-Tesla's interieur is ten opzichte van de Audi heel minimalistisch (futuristisch?)
-Tesla is volgens sommige reviews ruimte en praktischer dan de Audi

Als ik de model-Y rijders mag vragen: waarom wel/niet switchen?

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Gisteren weer tripje uit Z. Frankrijk gemaakt. Afstand 1300 km, 4 laadstops. Weer zeer comfortabele reis. Doordat er meer Superchargers bij zijn gekomen is het makkelijker geworden je laadstops te plannen. 3 jaar geleden had ik 5 stops nodig. Stroomprijs in die 3 jaar verdubbeld, waarbij Nederland nu het duurste is .Opmerkelijk gisteren was dat ik zeker 10 vrachtwagens met Model 3's en Model Y's tegen kwam die richting het noorden reden. De eerste in de buurt van Nimes en de laatste in Zuid België. Vreemd , ik dacht dat die schepen met Tesla's in Zeebrugge aankwamen.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

ApOE schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:37:
Ik rijd nu bijna een jaar een Audi Q4-40 E-tron en overweeg om deze in te ruilen voor een Model-Y.
De belofte dat Audi de (ernstige) software bugs oplost geloof ik niet meer en na meerdere foutmeldingen en errors is de liefde voor de Q4 langzaam aan het verdwijnen. Het premium gevoel is totaal verdwenen en ik erger me dagelijks dat ik 70k heb uitgegeven aan een auto die het voor mijn gevoel niet waard is.

Nu geloof ik niet dat een model-Y dit veel beter doet, maar ik ben toch erg benieuwd wat nu de absolute +punten zijn van de Tesla ten opzichte van de Audi.

Wat ik nu heb genoteerd:
-Tesla's interieur is ten opzichte van de Audi heel minimalistisch (futuristisch?)

Ik ben nog geen Model-Y rijder, Maar wel een model 3 rijder die nu dus een Model-Y (koop) in bestelling heeft staan als vervanger van de 3(lease).

Mijn keuze voor de Y heeft meerdere redenen.
De hoofdreden is:
Prijs + Bereik + trekgewicht van 1600kg.
Andere redenen die de keuze ondersteunen:
de Batterij keuze van LFP is erg fijn voor een prive aangeschafte auto. (minder slijtage).
De software van de auto is vertrouwd en het werkt, het helpt ook om de energie rekening laag te houden.
Updates Updates Updates, ja er zitten af en toe echt fouten in, maar het wordt daarna ook wel weer opgelost.
Vertrouwd merk, Geen zin om te gokken met 50.000 euro.

Andere merken op een uitgeklede Ionic-5 na waren allemaal minstens 10k duurder.
Ik was echt voornemens om bij andere auto's te kijken, maar ze halen het op vrijwel alle fronten niet.
We hebben hier ook een MG ZS '20 staan. dan krijg je een beetje door wat er allemaal mis kan zijn met een elektrische auto (ondanks dat die auto prima presteert voor wat hij moet doen). maakt je me dat ook huiverig om zoiets met een nieuwe auto te ervaren. De model 3 heeft zich bewezen, en daarom ook daar een + punt voor de op de rest.

Of je moet switchen moet je echt zelf weten, waarom maak je geen proefritje?

Net even gekeken naar de etron 40.
grote voordelen zijn toch wel het snelladen, zuinigheid actieradius..
Eigenlijk alle punten die je objectief lijkt te kunnen meter lijkt de Y beter.
Behalve het parkeren in kleine parkeervakken, dan is de etron net wat praktischer.

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 14-09-2022 21:03 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11

Wat ik nu heb genoteerd:

Het interieur is even wennen misschien, maar ik vind het heerlijk rustig. Als ik in een traditionele auto stap voelt het erg druk en ook wel ouderwets. Ook heb je erg veel opbergruimte in de middenconsole (ik rijd zelf met de ‘oude’ versie, maar de nieuwe is denk ik even ruim). Klepje dicht en je auto is weer helemaal opgeruimd.

In het donker had er van mij wel een klein beetje extra interieurverlichting mogen zijn, dan heb je alleen het scherm en de knoppen op je stuur. Een paar accentjes op de deur oid had het wat knusser gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Zojuist met 2022.24.8 weg op gegaan. Ja het lijkt iets beter maar nog steeds meer 50km in bebouwde kom grootlicht aan :X Dit is in Nederland helemaal niet toegestaan. Ook meer dan voldoende licht mijn inziens.

Kan me herinneren dat mijn vorige auto met matrix blokken pas grootlicht bij 80+ ofzo deed :z

Daarnaast durf ik gewoon niet op drukke wegen autopilot meer aan te zetten. Ja werkt iets beter dan versie .6 maar nog steeds verblind ik mensen. Grootlicht aan terwijl ik achter iemand rijd toe dan ff |:(
Bij aanzetten gewoon seconde grootlicht etc

Kortom onbruikbaar wat mij betreft. :F

Aangezien ik met normaal licht ook signalen kreeg de auto maar ff tegen een muur aangezet en de lichten gecalibreerd. Serieus ook gewoon meer dan een baksteen naar beneden gegaan. Ze gaan dus blijkbaar stiekem vanzelf omhoog

[ Voor 0% gewijzigd door ThaDude op 15-09-2022 09:17 . Reden: klopt niet ]

• wootahH
ThaDude schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:52:
Zojuist met 2022.24.8 weg op gegaan. Ja het lijkt iets beter maar nog steeds meer 50km in bebouwde kom grootlicht aan :X Dit is in Nederland helemaal niet toegestaan. Ook meer dan voldoende licht mijn inziens.

Kan me herinneren dat mijn vorige auto met matrix blokken pas grootlicht bij 80+ ofzo deed :z

Daarnaast durf ik gewoon niet op drukke wegen autopilot meer aan te zetten. Ja werkt iets beter dan versie .6 maar nog steeds verblind ik mensen. Grootlicht aan terwijl ik achter iemand rijd toe dan ff |:(

Aangezien ik met normaal licht ook signalen kreeg de auto maar ff tegen een muur aangezet en de lichten gecalibreerd. Serieus ook gewoon meer dan een baksteen naar beneden gegaan. Ze gaan dus blijkbaar stiekem vanzelf omhoog

Bij mij gaan ze altijd naar beneden, blijft toch irritant dat je niet zelf hem iets kan afstellen tijdens het rijden. Heb het vermoeden dat die soms opnieuw kalibreert na updates ofzo

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26

Wat ik nu heb genoteerd:

Begrijp ik het goed dat je een Q4 koopt van 70k, deze niet voldoet om vervolgens mogelijk te switchen naar een MY waarbij je zeer in twijfel trekt of deze ook voldoet?

Wat zou niet voldoen precies? Als het gaat om software dan denk ik eerlijk gezegd dat een MY zeer goed zou voldoen. Dat zeg ik niet omdat ik zo fan ben van Tesla, maar omdat ik al 3 jaar zowat elk EV topic meelees. De dingen die ik daar ben tegengekomen, met name omtrent software bugs, zul je in ieder geval niet snel meemaken bij een Tesla.

Ga gewoon eens een proefrit maken zou ik zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

Wat ik nu heb genoteerd:

Ik heb een ID.4 afbesteld van 63.000€ catalogus (58,5 na onderhandeling) voor de MY RWD rood/wit/trekhaak (55k). Mijn (persoonlijke!) afwegingen:

Voordelen MY
- MY veeeel meer ruimte in de kofferbak
- MY heeft een frunk voor de vervelende laadkabel + granny die dan niet meer achterin slingert
- VW niet echt veel betere materialen in de ID series
- MY wit interieur beschikbaar (niet op de VW)
- MY mag net ff 350kg meer trekken
- MY efficiënter in verbruikt
- MY goedkoper in aanschaf (55 vs 58,5)
- MY lagere catalogusprijs en dus veel lagere bijtelling (63 vs 55)
- Meer vermogen / snelheid (217kmh top en 6.9s vs 160kmh top en 10.5s)
- Verticale integratie software en laadnetwerk
- Best-in-class app
- Looks (Tesla rood mooier dan wat VW kan bieden)

Voordelen VAG drieling
- Goedwerkende matrix lampen
- Fijnere / zachtere vering
- Hele korte daarcirkel (2/3e van een MY bijna)
- Stiller van binnen
- Elektrische trekhaak (vs manueel bij MY)
- Langere garantie (4j 160.000km vs 4j 80.000km)
- Toch meer premium gevoel
- Een “standaard” ACC waar ik weet wat ik krijg (vs TACC/AP en hun problemen)

Het was mij om het even, maar ik vond de MY LR geen 10.000€ (inmiddels 12.000€) meer waard dan de VW ID.4 bijna vol aangekleed. Omdat de MY LR ook nog wel wat “meh” dingen had. Voor 70k had ik dan liever een vol aangekleedde BMW iX3, veeeeel betere deal dan de MY LR / VAG producten voor mij persoonlijk op dat prijspunt.

Tot de MY SR uit kwam. Ik heb nu 455km WLTP. De Tesla heeft in de praktijk net ff 50-60km minder dan de Niro die ik nu heb, maar laad veel sneller. En de 430km zomer range die ik nu had mag best wat minder.
En tja, 55k = 3k minder in aanschaf, €1800 minder bruto bijtelling, goedkopere verzekering.

• bones
Sinds vandaag staat er een getal in mijn tesla app boven het percentage van de batterij. Iemand een idee wat dat getal is? Het is niet de kmstand.

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:59
bones schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:51:
Sinds vandaag staat er een getal in mijn tesla app boven het percentage van de batterij. Iemand een idee wat dat getal is? Het is niet de kmstand.
De laatste 6 cijfers van je VIN, als je de auto geen naam hebt gegeven is dat de standaard "naam"

• bones
TheFoxMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:02:
[...]

De laatste 6 cijfers van je VIN, als je de auto geen naam hebt gegeven is dat de standaard "naam"
Huh dat getal stond er nooit. Heb de auto ook nooit een naam gegeven. Volgens mij stond er standaard gewoon iets van: Model 3

Edit: had toevallig nog een screenshot van een maand geleden, en daar staat inderdaad de tekst Model 3
Vreemd dat het nu opeens mijn VIN nummer is

[ Voor 17% gewijzigd door bones op 15-09-2022 08:19 ]

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:59
bones schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:14:
[...]

Huh dat getal stond er nooit. Heb de auto ook nooit een naam gegeven. Volgens mij stond er standaard gewoon iets van: Model 3

Edit: had toevallig nog een screenshot van een maand geleden, en daar staat inderdaad de tekst Model 3
Vreemd dat het nu opeens mijn VIN nummer is
Staat er sinds de laatste app update

• Lagune

Lagune

Its time for warp

ThaDude schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:52:

AP onbruikbaar is wel erg overdreven, AP aan, linker stokkie 1x naar voren en auto high beam staat uit
Pagina: 1 ... 354 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: