ApOE schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:37:
Ik rijd nu bijna een jaar een Audi Q4-40 E-tron en overweeg om deze in te ruilen voor een Model-Y.
De belofte dat Audi de (ernstige) software bugs oplost geloof ik niet meer en na meerdere foutmeldingen en errors is de liefde voor de Q4 langzaam aan het verdwijnen. Het premium gevoel is totaal verdwenen en ik erger me dagelijks dat ik 70k heb uitgegeven aan een auto die het voor mijn gevoel niet waard is.
Nu geloof ik niet dat een model-Y dit veel beter doet, maar ik ben toch erg benieuwd wat nu de absolute +punten zijn van de Tesla ten opzichte van de Audi.
Wat ik nu heb genoteerd:
-Tesla op gebied van techniek en software veel verder is dan Audi
-Tesla heeft meer vermogen en klaarblijkelijk een beter bereik dan de Audi
-Tesla's interieur is ten opzichte van de Audi heel minimalistisch (futuristisch?)
-Tesla is volgens sommige reviews ruimte en praktischer dan de Audi
Als ik de model-Y rijders mag vragen: waarom wel/niet switchen?
Ik heb een ID.4 afbesteld van 63.000€ catalogus (58,5 na onderhandeling) voor de MY RWD rood/wit/trekhaak (55k). Mijn (
persoonlijke!) afwegingen:
Voordelen MY
- MY veeeel meer ruimte in de kofferbak
- MY heeft een frunk voor de vervelende laadkabel + granny die dan niet meer achterin slingert
- VW niet echt veel betere materialen in de ID series
- MY wit interieur beschikbaar (niet op de VW)
- MY mag net ff 350kg meer trekken
- MY efficiënter in verbruikt
- MY goedkoper in aanschaf (55 vs 58,5)
- MY lagere catalogusprijs en dus veel lagere bijtelling (63 vs 55)
- Meer vermogen / snelheid (217kmh top en 6.9s vs 160kmh top en 10.5s)
- Verticale integratie software en laadnetwerk
- Best-in-class app
- Looks (Tesla rood mooier dan wat VW kan bieden)
Voordelen VAG drieling
- Goedwerkende matrix lampen
- Fijnere / zachtere vering
- Hele korte daarcirkel (2/3e van een MY bijna)
- Stiller van binnen
- Elektrische trekhaak (vs manueel bij MY)
- Langere garantie (4j 160.000km vs 4j 80.000km)
- Toch meer premium gevoel
- Een “standaard” ACC waar ik weet wat ik krijg (vs TACC/AP en hun problemen)
Het was mij om het even, maar ik vond de MY LR geen 10.000€ (inmiddels 12.000€) meer waard dan de VW ID.4 bijna vol aangekleed. Omdat de MY LR ook nog wel wat “meh” dingen had. Voor 70k had ik dan liever een vol aangekleedde BMW iX3, veeeeel betere deal dan de MY LR / VAG producten voor mij persoonlijk op dat prijspunt.
Tot de MY SR uit kwam. Ik heb nu 455km WLTP. De Tesla heeft in de praktijk net ff 50-60km minder dan de Niro die ik nu heb, maar laad veel sneller. En de 430km zomer range die ik nu had mag best wat minder.
En tja, 55k = 3k minder in aanschaf, €1800 minder bruto bijtelling, goedkopere verzekering.