Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 352 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.795 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Pbogma schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:53:
Sta op het punt een tesla Model Y te bestellen.
Wat ik me nog afvroeg, in hoeverre heeft het aantal passagiers en bagage nog invloed op de motor en daarmee het verbruik van de accu. We zullen namelijk als gezin vaak met zijn 5-en vd auto gebruik maken.

Dus oftewel moet in een Model Y RWD met 5 personen en bagage, de rwd motor harder werken dan bij een AWD? In te denken is dat de AWD "eenvoudiger" met zo'n last kan omgaan en daarom relatief ook minder verbruikt ten opzichte van de RWD.

Kan hier niets over vinden noch enige statistieken. Iemand een idee?
De RWD heeft ook iets van 250pk. Het is niet dat die motor tot het uiterste moet gedreven worden om 120 te rijden (daar heb je amper 30pk voor nodig bij constante snelheid).

Ik verwacht eerder dat de RWD zuiniger gaat zijn omdat er een motor minder in zit, een differentieel minder, en dus ook minder gewicht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vraag: Gisteren is bij mijn Model 3 de achterruit vervangen door Autotaalglas. Nu valt me op dat ik in de achteruitkijkspiegel mijn derde remlicht kan zien branden (reflectie op de ruit of licht dat net lang het raam lekt). Je ziet als je van buiten kijkt ook echt ruimte tussen het remlicht en de ruit.

Is er mogelijk iets verkeerd gemonteerd of is me dit gewoon nooit eerder opgevallen?

Ik zag wel dat ik nu een iets ander soort ruit heb (met de bekende verwarmingslijnen in boogjes ipv rechte lijnen die ik eerst had).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:47

Phntm

Tlingelingeling

Bigs schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:31:
Vraag: Gisteren is bij mijn Model 3 de achterruit vervangen door Autotaalglas. Nu valt me op dat ik in de achteruitkijkspiegel mijn derde remlicht kan zien branden (reflectie op de ruit of licht dat net lang het raam lekt). Je ziet als je van buiten kijkt ook echt ruimte tussen het remlicht en de ruit.

Is er mogelijk iets verkeerd gemonteerd of is me dit gewoon nooit eerder opgevallen?

Ik zag wel dat ik nu een iets ander soort ruit heb (met de bekende verwarmingslijnen in boogjes ipv rechte lijnen die ik eerst had).
Derde remlicht reflectie zie ik nu ook al in mijn 2019 m3 sr+ met de ruit af fabriek... Heb je ook gewoon een originele tesla ruit gekregen of?

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:15
Wat ik me nog afvroeg, in hoeverre heeft het aantal passagiers en bagage nog invloed op de motor en daarmee het verbruik van de accu. We zullen namelijk als gezin vaak met zijn 5-en vd auto gebruik maken.

Dus oftewel moet in een Model Y RWD met 5 personen en bagage, de rwd motor harder werken dan bij een AWD? In te denken is dat de AWD "eenvoudiger" met zo'n last kan omgaan en daarom relatief ook minder verbruikt ten opzichte van de RWD.

Aangezien we met elektrische wagens over zeer hoge efficiëntie bezig zijn, kan je er gemakshalve van uitgaan dat 4 wielen aandrijven meer energie vergt dan 2 wielen.

En daarnaast zit je ook nog met minder gewicht doordat er een lichtere batterij en een motor minder in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door this op 08-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Phntm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:40:
[...]

Derde remlicht reflectie zie ik nu ook al in mijn 2019 m3 sr+ met de ruit af fabriek... Heb je ook gewoon een originele tesla ruit gekregen of?
Ik verwacht een 'OEM kwaliteit' ruit.. leasemaatschappij bepaalt/betaalt dus ik maak me daar maar niet druk om. Een nieuwe 2022 M3P bij mij in de straat heeft wel dezelfde ruit.

Fijn om te horen dat de remlicht reflectie waarschijnlijk vaker voorkomt, dan hoef ik die glasboer er niet mee lastig te vallen.

• Harjan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-01-2024

Wij hebben nu een half jaar een model 3 RWD en er is geen merkbaar verschil in verbruik. Het gemiddelde verbruik na 14.000 km staat op 14,2 KWh. De vakantie naar Zwitserland met 4 personen + bagage gaf een verbruik van 15 kWh, op de autobahn zonder snelheidsbeperking 130-150 gereden.

Het gewicht in de auto is ongeveer 2000 kg, inclusief 1 persoon. Met vier (1 volwassene en 3 kinderen?) erbij is het waarschijnlijk nog geen 2200 kg. Oftewel 10% meer massa.

Dat heeft in het verbruik alleen invloed bij het versnellen. Maar als je afremt kan er weer meer kinetische energie worden terug gewonnen. Niet alles natuurlijk, maar netto kost het volgens mij in de praktijk niet veel extra.

Als je met constante snelheid rijdt op de snelweg is de snelheid de meest bepalende factor voor je verbruik (die je kunt beïnvloeden). Massa maakt op kruissnelheid weinig uit. Kleine invloed op rolweerstand, maar boven 80 km/h is luchtweerstand dominant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tesla zegt dat de keten van accelereren (chemische energie -> electrisch -> kinetisch) ongeveer 80% efficient is, en de keten van regeneratie (kinetisch -> electrisch -> chemisch) ook 80%.

Dus bij optrekken en daarna met regeneratie afremmen heb je ~64% van de energie weer terug in de batterij.

Oud artikel (dus mogelijk efficiënter nu): https://www.tesla.com/nl_...ster-regenerative-braking

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
_eLMo_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:53:
Dus bij optrekken en daarna met regeneratie afremmen heb je ~64% van de energie weer terug in de batterij
Véél hoger dan ik gegokt zou hebben. Echt efficiënte wagens die EV's.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Niek_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:28:
[...]

Let even op met de trekhaak via een andere partij dan Tesla. De Y heeft blijkbaar niet de mogelijkheid om handmatig de 'aanhangermodus' in te schakelen, daar gaan de andere partijen wel van uit. Ik heb bij trekhaakcentrum er eentje laten installeren en kwam er vervolgens achter dat het dus niet goed werkt. Ze zijn op zoek naar een oplossing, maar ik denk niet dat ze dit kunnen oplossen omdat het de software betreft.
Zijn er Model 3 en vooral Model Y eigenaren mét een trekhaak die niet door Tesla geplaatst is die wel de aanhangermodus kunnen inschakelen en/of waar deze automatisch inschakelt na aankoppelen?

Deze modus is vanuit Tesla verplicht om met een aanhanger te mogen rijden. Bij mijn Model Y met een trekhaak die niet door Tesla geïnstalleerd is wordt deze modus niet automatisch geactiveerd en is het ook niet mogelijk om hem handmatig in het menu in te schakelen. Bij de partij die de trekhaak geïnstalleerd heeft zijn ze aan het zoeken naar een oplossing maar gaven ze terloops ook aan dat ze er verder nog niemand over gehoord hadden. Dit kan natuurlijk goed zijn omdat niet iedereen bekend is met de aanhangermodus.

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 08-09-2022 16:34 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Waarschijnlijk een stretch, maar ik wil het toch proberen.

Zijn er hier mensen met een S22 (Ultra) die sinds de laatste telefoonupdate geen gps bereik meer hebben als de telefoon op de charge pad ligt?

In de hand prima, maar op de charge pad niks meer sinds kort, daarvoor nooit problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hooglander1 op 08-09-2022 20:35 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niek_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:32:
[...]

Zijn er Model 3 en vooral Model Y eigenaren mét een trekhaak die niet door Tesla geplaatst is die wel de aanhangermodus kunnen inschakelen en/of waar deze automatisch inschakelt na aankoppelen?

Deze modus is vanuit Tesla verplicht om met een aanhanger te mogen rijden. Bij mijn Model Y met een trekhaak die niet door Tesla geïnstalleerd is wordt deze modus niet automatisch geactiveerd en is het ook niet mogelijk om hem handmatig in het menu in te schakelen. Bij de partij die de trekhaak geïnstalleerd heeft zijn ze aan het zoeken naar een oplossing maar gaven ze terloops ook aan dat ze er verder nog niemand over gehoord hadden. Dit kan natuurlijk goed zijn omdat niet iedereen bekend is met de aanhangermodus.
Waarom zou je een trekhaak door een ander laten monteren? Voor die paar honderd (als dat het al is.) zou ik het altijd bij Tesla laten doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Één motor is al sterker dan de meeste auto's die je in Nederland ziet rijden. En gaat met gemak naar de 130.

Een extra motor meeslepen continu, gaat veel meer effect hebben op verbruik dan extra mensen in de auto. Bij de model 3 maakt het in ieder geval echt minimaal uit of je met 1 persoon of met 4 in de auto zit. Doortrappen tot 120 ivp 100 maakt al veel meer uit qua verbruik.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

_eLMo_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:53:
Tesla zegt dat de keten van accelereren (chemische energie -> electrisch -> kinetisch) ongeveer 80% efficient is, en de keten van regeneratie (kinetisch -> electrisch -> chemisch) ook 80%.

Dus bij optrekken en daarna met regeneratie afremmen heb je ~64% van de energie weer terug in de batterij.

Oud artikel (dus mogelijk efficiënter nu): https://www.tesla.com/nl_...ster-regenerative-braking
Dat is wat te kort door de bocht.

Het gaat er om dat hetgeen wat terug te winnen is ongeveer 64% zou opleveren. Er staat alleen niet wat er niet terug gewonnen kan worden en verloren gaat aan rolweerstand, luchtweerstand, frictie, kinetische energie etc. Stel dat dat de andere helft is dan zou er 32% overblijven, wat op zichzelf een heel mooi resultaat is.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Ik heb eerder deze week een order voor een MY RWD ingeschoten. Schatting levertijd op de website is Nov-Jan. In het account staat dit nu op: Nov 6 - Dec 13. FWIW.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
bilgy_no1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:15:
Ik heb eerder deze week een order voor een MY RWD ingeschoten. Schatting levertijd op de website is Nov-Jan. In het account staat dit nu op: Nov 6 - Dec 13. FWIW.
Met trekhaak? Ik heb ingeschoten znder, dan kwam ik op een levering ergens tussen januari en april.
Beetje spijt omdat achteraf trekhaak net zo veel bijtelling bespaard als dat het zou besparen om in 2022 te krijgen. Ik kan online niet wijzigen. Zou het nog lukken als ik morgen even bel?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Makkelijk schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:33:
[...]

Met trekhaak? Ik heb ingeschoten znder, dan kwam ik op een levering ergens tussen januari en april.
Beetje spijt omdat achteraf trekhaak net zo veel bijtelling bespaard als dat het zou besparen om in 2022 te krijgen. Ik kan online niet wijzigen. Zou het nog lukken als ik morgen even bel?
De datum kan door meer zaken anders worden. Kleur/velgen.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Is er een manier om een update te blokkeren zonder dat ie elke keer met die melding komt?

Life is too short to drive boring cars

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
MrScratch schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:15:
[...]

Inmiddels update geinstalleeerd en getest en inderdaad is voor AutoPilot nu de max op 140km/u gezet. Jammer. Ook viel me opeens op dat mijn lichten aan en dan weer uit gingen, blijkt dat automatisch grootlicht verplicht aan wordt gezet bij AP. Weet niet of dat voorheen ook zo was, maar dacht het niet. Nu loop ik telkens mensen te verblinden op de snelweg. Fijn Tesla!
Wat een faal. Dank voor het delen. Deze update komt er niet op bij mij. Auto high-beam werkt gewoon niet goed (te laat). Snelheidsverlaging op AP is ook niet handig en ook niet nodig overigens.

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Ben deze thread nu enkele weken boeiend aan het volgen, waarvoor mijn dank. Dit mede ik interesse heb in aankoop tesla. Maar hoe meer ik hier lees, hoe minder neiging heb effectief eentje aan te kopen.

Of overdrijf ik een beetje?

Testrit op 19/9 MY P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 20:18
Boy1308 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:19:
Ben deze thread nu enkele weken boeiend aan het volgen, waarvoor mijn dank. Dit mede ik interesse heb in aankoop tesla. Maar hoe meer ik hier lees, hoe minder neiging heb effectief eentje aan te kopen.

Testrit op 19/9 MY P
Mooi toch, dan valt het alleen maar mee. Want die ga je echt wel kopen als je een proefrit hebt gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:26:
[...]

Mooi toch, dan valt het alleen maar mee. Want die ga je echt wel kopen als je een proefrit hebt gehad.
Laten we hopen ;) ik twijfel nog tussen de m3 P ofwel toch een MY RWD (much cheaper)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk

Testrit op 19/9 MY P
Joh, ik heb een ID.4 GTX, Ioniq 5 en MY overwogen. De I5 besteld en weer geannuleerd, nu de MY besteld. Als je al die topics leest zijn het allemaal s*** auto's. Volgens mij heeft elke auto van de laatste paar jaar bugs en rare fratsen, dus wat dat betreft is het een pot nat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
Ai sinds vandaag op 2022.24.6
Fijn dat ze de dode hoekscamera naar boven hebben verplaatst.

Als je nu autopilot aandoet gaat automatisch grootlicht en automatische ruitenwissers aan.
auto grootlicht kan uit maar reset na nieuwe activatie AP (auto ruitenwissers kan NIET uit)

Snap dat dit vanuit veiligheidsoogpunt is maar continue andere verblinden en ruitenwissers die zo snel gaan met een beetje miezer dat je niks meer kunt zien mwehh.

Hopelijk halen ze deze settings snel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 22:06
[...]

Ik heb ook in eerste instantie zonder trekhaak besteld, en 12 dagen na het bestellen kreeg ik een SMS waarmee ik alsnog een trekhaak er bij kon doen. Achteraf een trekhaak er bij bestellen is dus zeker mogelijk! Ik zou als ik jou was gewoon bellen.

Let wel: ik bestel niet via een leasemaatschappij, maar gewoon voor mijzelf via mijn eigen Tesla account. Kan zijn dat het via een leasemaatschappij anders gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xeoMe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 02:32:

Als je nu autopilot aandoet gaat automatisch grootlicht en automatische ruitenwissers aan.
auto grootlicht kan uit maar reset na nieuwe activatie AP (auto ruitenwissers kan NIET uit)

Snap dat dit vanuit veiligheidsoogpunt is maar continue andere verblinden en ruitenwissers die zo snel gaan met een beetje miezer dat je niks meer kunt zien mwehh.

Brr. Dat is wel minder. Die auto grootlicht is waardeloos bij mij. Deze update ga ik zolang mogelijk uitstellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Inspired schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:49:
[...]

Waarom zou je een trekhaak door een ander laten monteren? Voor die paar honderd (als dat het al is.) zou ik het altijd bij Tesla laten doen.
Terecht punt. Achteraf kijk ik er nu wel anders tegenaan, maar goed…achteraf.
Scheelde in mijn geval enkele honderden euro’s en ik deed de aanname dat het risico vrij laag was. Maar nu zit er inderdaad iets onder waarmee ik conform Tesla niks kan/mag. Ondertussen al weer een paar weken de reservering voor een trekhaak van Tesla staan, zodra ik daar wat hoor moet de oude er zsm onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ja, met trekhaak.

Je zou even kunnen proberen te bellen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Volgens mij kun je dit soort buggy zaken het best doorgeven aan hun klantenservice. Contactgegevens: @elonmusk op Twitter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Testrit op 19/9 MY P
Gewoon gaan proefrijden, je komt er snel genoeg achter.

Bouwkwaliteit is gewoon goed tegenwoordig, althans, ik heb zelf nergens last van. De software is prima, hij piept soms wat en in sommige omstandigheden heb je af en toe een phantom break.

Maar als je gewoon rijd, is het alsnog een superfijne auto. Ik zou na 2,5 maand eigendom en 10k km niet meer terug willen ruilen naar mijn vorige auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
mustisen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 06:43:
[...]

Ik heb ook in eerste instantie zonder trekhaak besteld, en 12 dagen na het bestellen kreeg ik een SMS waarmee ik alsnog een trekhaak er bij kon doen. Achteraf een trekhaak er bij bestellen is dus zeker mogelijk! Ik zou als ik jou was gewoon bellen.

Let wel: ik bestel niet via een leasemaatschappij, maar gewoon voor mijzelf via mijn eigen Tesla account. Kan zijn dat het via een leasemaatschappij anders gaat.
Hier hetzelfde, via tesla site besteld. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30

Thanks deze gaat er niet op dan inderdaad.

3 van de slechtste functies combineren om tot een soort monster te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online

Testrit op 19/9 MY P
Zoals altijd geldt dat je op Internet vooral negatieve ervaringen leest. De doelgroep van Tesla is bovendien eentje die de online communities wel weet te vinden, waardoor je misschien nog wel meer negatieve ervaringen ziet dan bij andere merken. Er rijden echter meer dan 50.000 Tesla's in Nederland en me dunkt dat het merendeel van de berijders tevreden is.

Toch had ik ook m'n twijfels, en daarom heb ik mijn Model 3 niet van m'n eigen centjes gekocht maar in operational lease aangeschaft. Dat gaf mij wel een stukje ontzorging (tegen een flinke prijs, dat wel). Auto is overigens gewoon probleemloos.. zul je altijd zien :+ (1 jaar en 18.000km in bezit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 10:45
Ik ben het even kwijt: er is absoluut geen mogelijkheid om een update terug te draaien toch?

Ik heb echt spijt van die 24.6 update met automatisch grootlicht en ruitenwissers :X :'(

Hiervoor nooit spijt gehad met updates trouwens (M3 SR+ van 12-'19). Sure er veranderde wel eens wat wat discutabel was of even oncomfortabel of gewoon wennen maar dit is gewoon echt RUK en onbruikbaar. Ik kan nu geen AP meer gebruiken (in het donker), een zeer geliefde feature voor mij. Zelfs met de nukken die hierbij komen.

[ Voor 46% gewijzigd door vulcan op 09-09-2022 09:11 ]

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ja, TACC gaat nog steeds tot 150km/u

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

vulcan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:06:
Ik ben het even kwijt: er is absoluut geen mogelijkheid om een update terug te draaien toch?
Ik heb er in ieder geval niet van gehoord dat het kan, dus ik ben bang dat je de pineut bent. (net als ik overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:11

Damian

Insane Obtrusion

Tommie12 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:28:
[...]

De RWD heeft ook iets van 250pk. Het is niet dat die motor tot het uiterste moet gedreven worden om 120 te rijden (daar heb je amper 30pk voor nodig bij constante snelheid).

Ik verwacht eerder dat de RWD zuiniger gaat zijn omdat er een motor minder in zit, een differentieel minder, en dus ook minder gewicht.
Iets van 205pk? Doe maar 375 :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:17
347 pk toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D4Xekp5_iU9tVAdeY4OYK468QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPreLGA0aXcQgaBupdQKTtP7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Wat denken jullie dat de Tesla Model Y 60kWh zou halen qua bereik als je van begin tot einde autostrade aan 110km/u zou doen. Met 20 graden weer en weinig wind.

Zou je daarmee +350km kunnen halen? Of gaat 300km al nipt worden?

De waarden op ev-database.nl lijken niet altijd te kloppen. Van de iX3 heb ik al véél betere waarden gehoord dan wat er daarop staat bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door this op 09-09-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
this schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:28:
Wat denken jullie dat de Tesla Model Y 60kWh zou halen qua bereik als je van begin tot einde autostrade aan 110km/u zou doen. Met 20 graden weer en weinig wind.

het is maar hoe je het berekend, ideale (theoretische) omstandigheden? Misschien wel ja maar dat is niet de praktijk. Je wilt niet bij 0% pas gaan laden, maar liever niet ver onder de 10% komen, laad je ook tot 100% of 90%?, wind en temperatuur heb je weinig invloed op... 110 rijden is al weer +/-10% minder efficient dan 100 rijden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:28:

De waarden op ev-database.nl lijken niet altijd te kloppen. Van de iX3 heb ik al véél betere waarden gehoord dan wat er daarop staat bijvoorbeeld.
Obv https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh (& ook ABRP) zou je op een 17kWh/100 zitten. Als je echt van 100 naar 0 rijdt dus 57,5/17 == 338km. Dus 350+ is wel een stretch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:08:
[...]

Brr. Dat is wel minder. Die auto grootlicht is waardeloos bij mij. Deze update ga ik zolang mogelijk uitstellen. :)
Wat is nou de beste manier om dit zo lang mogelijk uit te stellen? Wifi punt uitzetten? Maar dan gaat ie alsnog met de LTE de melding krijgen? Heb geen zin om het elke keer te moeten wegklikken.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is er officieel nog niks bekend. De 3 RWD zou een 320PK hebben. Lijkt me dat de Y dat dan ook ongeveer heeft.

De MiC zou een 220kW ("3D7") of 255kW ("3D6") motor kunnen krijgen. De MiG zou wel standaard 255kW krijgen. Al kan het natuurlijk best zo zijn dat ze de RWD versies op 220kW limiteren. (Of nog lager.)

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 09-09-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SirLct schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:36:
[...]

Wat is nou de beste manier om dit zo lang mogelijk uit te stellen? Wifi punt uitzetten? Maar dan gaat ie alsnog met de LTE de melding krijgen? Heb geen zin om het elke keer te moeten wegklikken.
Ja, WIFI uit en hopen dat ze hem niet snel gaan pushen via LTE. Voorkomen kun je niet. Maar dat pushen via LTE gaat wel even duren volgens mij. Doen ze ook meer als er een urgent veligheids issue is. Of security lek.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 09-09-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Notna schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:33:
[...]

Paar paginas terug was dit ook vermeld door meerdere users. Afaik: wordt aan gewerkt in een update maar is een bekend probleem
klopt.
Ik ben gebeld door Tesla support (engels) en die gaven inderdad aan dat het een known issue is, dat veroorzaakt wordt door de radar die niet beschikbaar is. Ze gaan het fixen in een future update.

Sinds ik 2022.20.8 heb ik de melding niet meer gekregen, maar heb ook het gevoel dat er veel maar phantom brakes zijn, en heb dus het gevoel dat men de radar heeft uitgeschakeld of negeert...

Hopelijk komt de finale fix snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
willyfreak schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:32:
[...]

het is maar hoe je het berekend, ideale (theoretische) omstandigheden? Misschien wel ja maar dat is niet de praktijk. Je wilt niet bij 0% pas gaan laden, maar liever niet ver onder de 10% komen, laad je ook tot 100% of 90%?, wind en temperatuur heb je weinig invloed op... 110 rijden is al weer +/-10% minder efficient dan 100 rijden, etc.
Als het goed is gaat de auto altijd tot 100% geladen worden als ik van thuis vertrek. Aangezien Tesla dit ook zelf aanraadt.

Ik rij af en toe ook in NL, dus die 100km/u snelheden gaan er ook wel vaak zijn.
Dat is dan wel positief dat dat al 10% scheelt.

Hoe doet Tesla het trouwens in de winter? Wordt het verschil goed binnen de perken gehouden met die warmtepomp? Of moet ik daar geen wonderen van verwachten?
En vanaf welke temperaturen gaat het bereik echt drastisch omlaag? Als dat bijvoorbeeld 0 graden is, valt dat wel mee, aangezien we hier niet zo veel dagen onder de 0 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik geloof die cijfers niet...

De LR heeft zeker geen 500+ pk, eerder iets rond de 450 pk (meer dan genoeg).

Anders is het verschil tussen de LR en de P veel te klein. 20pk is niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
this schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:15:
[...]

Als het goed is gaat de auto altijd tot 100% geladen worden als ik van thuis vertrek. Aangezien Tesla dit ook zelf aanraadt.

Ik rij af en toe ook in NL, dus die 100km/u snelheden gaan er ook wel vaak zijn.

Hoe doet Tesla het trouwens in de winter? Wordt het verschil goed binnen de perken gehouden met die warmtepomp? Of moet ik daar geen wonderen van verwachten?
En vanaf welke temperaturen gaat het bereik echt drastisch omlaag? Als dat bijvoorbeeld 0 graden is, valt dat wel mee, aangezien we hier niet zo veel dagen onder de 0 hebben.
ik heb een M3 LR met warmtepomp, het is niet dat dat op eens wonderen betekend in je range als het koud is.

Verschil tussen <10 graden of >20 blijft aanzienlijk, mocht je thuis een laadpaal hebben dan kun je de auto wel voorverwarmen, indien het onder een bepaalde temperatuur is dan zal de auto de accu ook mee voorverwarmen voor een betere range. Neemt niet weg dat zomer en winter een groot verschil in range blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
this schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:15:
[...]

WP bij Tesla is dikke prima, maar kan ook geen wonderen verrichten. Het is allemaal heel lastig. Wat zijn de omstandigheden, zet je climate op 21 of 17 met stoelverwarming aan? Verwarm je de auto aan de paal voor of niet? Etc etc. Mijn Model 3 LR AWD verbruik is 20kWh/100km als gemiddelde. In de zomer misschien 15kWh/100km bij optimale condities en 25kWh/100km in de winter bij slechte condities.

Als de accu 10 graden is gaat de auto die al verwarmen. Dat kost je al range.

Dus zeg van 17kWh/100km optimaal naar 25kWh/100km bij slechte condities. Dit dan alles bij rond de 100/110 km/h gemiddeld en met 19 inch. Bij 10 graden zou het dan een 20kWh/100km zijn. Dus zeg 285km. Maar nogmaals, dit is afhankelijk van veel factoren. De één perst er dan nog 300km uit en de ander 250km.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 09-09-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:27:
[...]

WP bij Tesla is dikke prima, maar kan ook geen wonderen verrichten. Het is allemaal heel lastig. Wat zijn de omstandigheden, zet je climate op 21 of 17 met stoelverwarming aan? Verwarm je de auto aan de paal voor of niet? Etc etc. Mijn Model 3 LR AWD verbruik is 20kWh/100km als gemiddelde. In de zomer misschien 15kWh/100km bij optimale condities en 25kWh/100km in de winter bij slechte condities.

Als de accu 10 graden is gaat de auto die al verwarmen. Dat kost je al range.

Dus zeg van 17kWh/100km optimaal naar 25kWh/100km bij slechte condities. Dit dan alles bij rond de 100/110 km/h gemiddeld en met 19 inch. Bij 10 graden zou het dan een 20kWh/100km zijn.
Owh, en laten we de degradatie van de accu dan ook niet vergeten. O-)

Als je nu al tot de kilometer nauwkeurig probeert uit te rekenen of je genoeg range hebt "onder ideale omstandigheden", dan ben je mijn inziens verkeerd bezig. Of je spaart even door, of je kiest voor een andere auto met meer range...

Heb ooit eens een artikel gelezen van iemand die dit zo met een Nissan ZOE gedaan had, die mocht iedere keer op de ANWB wachten omdat hij stil stond, "want Nissan adverteerde met de range dus moest hij het ook halen ook".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:17:
[...]

Het is afwachten tot een dyno test. De motor kan 255kW leveren. De vraag is even of hij dat op een RWD ook gaat doen. Dan denk ik ook niet gezien de "trage" 0-100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:30:
[...]

Het is afwachten tot een dyno test. De motor kan 255kW leveren. De vraag is even of hij dat op een RWD ook gaat doen. Dan denk ik ook niet gezien de "trage" 0-100.
Inderdaad.
0-100 is iets van 7s en de auto weegt waarschijnlijk iets onder de 2ton.

Vergelijk dat met een ICE, en je komt bij auto's die circa 150-180 kW hebben.
Dus 255 kW lijkt me veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:37:
[...]

Inderdaad.
0-100 is iets van 7s en de auto weegt waarschijnlijk iets onder de 2ton.

Vergelijk dat met een ICE, en je komt bij auto's die circa 150-180 kW hebben.
Dus 255 kW lijkt me veel.
Ja, de P doet op de testbank een 500pk met 420Nm. In theorie zou die 630PK kunnen hebben op basis van de specs van de motoren. Als ze de Y RWD met 220kW en 255kW gaan leveren zal de 6,9s neem ik aan obv de 220kW versie zijn. Als ze daar (net zoals de P) ook op 80% van zitten zou je op een 176kW uit komen en een 235pk. Gezien de 0-100 kan dat best in de richting komen.

Dit is natuurlijk allemaal het betere gokwerk maar de 347pk die gaat het zeker niet zijn. :)

Het is afwachten tot een testbank sessie met de Y RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik denk dat die hogere specificatie vooral is zodat ze de auto eventueel kunnen updaten met meer vermogen (wanneer duurzaam mogelijk), zonder dat jij in de problemen komt met de verzekering / typegoedkeuring omdat die auto opeens teveel vermogen heeft.

Officieel mag het vermogen van de auto niet meer dan 20% afwijken van de typegoedkeuring, dan moet je dit laten aanpassen bij de RDW. Tesla voldoet daar niet aan, maar ik vermoed dat de RDW minder hard is op minder vermogen, dan op meer vermogen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Testrit op 19/9 MY P
Proefrit goed gebruiken en niet overdonderd zijn door de eerste indruk. Mocht je namelijk geen ervaring hebben met electrisch rijden of auto's met zo'n vermogen zal je eerste indruk zeer waarschijnlijk erg positief zijn.

Voor dagelijks gebruik worden andere zaken ineens belangrijk en probeer die uit op een manier zoals je dat ook doet als je het ding een tijdje hebt. TACC, AP, ruitenwissers, bediening via een scherm, stoelen en het keurslijf waar Tesla je in dwingt moeten je liggen. Ik heb het echt geprobeerd en opgegeven, bij mij staan alle hulpmiddelen zo ongeveer uit omdat ze onvoldoende werken en meer irritatie opwekken dan positief bijdragen aan de rit. Maar andere zijn er dan weer tevreden over en kunnen omgaan met de onhebbelijkheden. Welke groep jij valt kan niemand je hier zeggen. Probeer dat dus tijdens die proefrit te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:17
Ik ben bang dat dit niet meer weggaat. Mijn indruk is dat dit met de switch naar vision-only te maken heeft.

Mijn M3LR is van 2022 en hardwarematig vision only (überhaupt geen radar aanwezig) en dit gedrag van auto headlights en auto ruitenwissers is bij mij al zo sinds aflevering.

Nu moet ik wel zeggen dat ik met beide functies nog weinig ervaring heb (geleverd in juni, alleen nog zomerkilometers met weinig regen en lang licht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
willyfreak schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:30:
[...]

Owh, en laten we de degradatie van de accu dan ook niet vergeten. O-)

Als je nu al tot de kilometer nauwkeurig probeert uit te rekenen of je genoeg range hebt "onder ideale omstandigheden", dan ben je mijn inziens verkeerd bezig. Of je spaart even door, of je kiest voor een andere auto met meer range...
Doorsparen is geen optie en ik ben dit net allemaal aan het onderzoeken om te kijken of ik voor de Tesla MY ga of voor de Enyaq IV80.
Mijn voorkeur gaat uit naar Tesla, maar ik rij nogal veel kilometers per jaar. Dus het bereik is ook wel een dingetje voor mij.
Ik heb zelfs een route waarbij ik een kleine 400km retour moet doen zonder laadpaal op mijn bestemming, dus daar zit ik sowieso al vast aan een snellader voor onderweg.
De Tesla heeft hier wel het voordeel dat de laadsnelheid en laadcurve beter is dan van Skoda.

De M3 SR zou hier wel wat beter zijn, maar deze heeft wat minder ruimte en kost me meer dan de Skoda.

[ Voor 5% gewijzigd door this op 09-09-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:26:
[...]

Doorsparen is geen optie en ik ben dit net allemaal aan het onderzoeken om te kijken of ik voor de Tesla MY ga of voor de Enyaq IV80.
Mijn voorkeur gaat uit naar Tesla, maar ik rij nogal veel kilometers per jaar. Dus het bereik is ook wel een dingetje voor mij.
Ik heb zelfs een route waarbij ik een kleine 400km retour moet doen zonder laadpaal op mijn bestemming, dus daar zit ik sowieso al vast aan een snellader voor onderweg.
De Tesla heeft hier wel het voordeel dat de laadsnelheid en laadcurve beter is dan van Skoda.

De M3 SR zou hier wel wat beter zijn, maar deze heeft wat minder ruimte en kost me meer dan de Skoda.
Dat zal dan een IV80 zonder WP denk ik dan? Denk dat je in de praktijk qua range niet veel verschil zult zien. Model Y is wat zuiniger en heeft een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:31:
[...]

Dat zal dan een IV80 zonder WP denk ik dan? Denk dat je in de praktijk qua range niet veel verschil zult zien. Model Y is wat zuiniger en heeft een WP.
Ja de WP van VAG stelt blijkbaar amper iets voor, de dealers raden het niet meer aan om te kopen en het is ook in prijs gehalveerd nadat er veel klachten kwamen.

Zoals ik het nu zie, denk ik dat het verschil een kleine 50km zal zijn voor het grootste deel van het jaar.
De Tesla MY zal dan denk ik gemiddeld rond de 300km bereik zitten en Skoda Enyaq rond de 350km, voor mijn situatie dan toch.
In de winter zal het verschil wat kleiner zijn door de WP vermoed ik. Maar ik neem aan dat ik in de winter ook nog steeds met beide wagens zonder veel moeite aan 250km bereik zal halen.
Ook ben ik van plan als het nodig is, de auto altijd te voorverwarmen zodat de batterij mooi op temperatuur is. Waardoor ik geen bereik verlies daardoor.
En daarmee zou ik al het grootste deel van al mijn ritten moeten kunnen afdekken.
Die paar keer dat ik dan wat verder moet, neem ik het snelladen er dan wel bij. Of wie weet komt er binnenkort een laadpaal op de bestemming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Ik zat dus te zoeken hoe het grootlicht uit kan tijdens AP.

Wat niet werkt is om het setting menu in te gaan en daar naar Verlichting te gaan en dan de schuif voor Automatisch Grootlicht uit te zetten. Dat is grijs gemaakt.
Wat wel werkt is:
- klikken op het grootlicht icoontje links en dan komt er een verlichting menu. Daar grootlicht eerst aan en dan weer uit klikken. Dan is grootlicht weg. Dat is dus best omslachtig en 3 keer drukken in totaal
- linkerhendel 1x naar voren bewegen is direct grootlicht uit.

Dus voor mij wordt het nu na activeren van AP meteen 1x de hendel links naar voren om grootlicht uit te zetten. Onhandig, maar is mee te leven.

Minimumafstand is ook naar standje 2 gegaan, ik had deze altijd op 1 staan. Dus dat is ook nog een wijziging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
this schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:53:
[...]

Ja de WP van VAG stelt blijkbaar amper iets voor, de dealers raden het niet meer aan om te kopen en het is ook in prijs gehalveerd nadat er veel klachten kwamen.

Zoals ik het nu zie, denk ik dat het verschil een kleine 50km zal zijn voor het grootste deel van het jaar.
De Tesla MY zal dan denk ik gemiddeld rond de 300km bereik zitten en Skoda Enyaq rond de 350km, voor mijn situatie dan toch.
In de winter zal het verschil wat kleiner zijn door de WP vermoed ik. Maar ik neem aan dat ik in de winter ook nog steeds met beide wagens zonder veel moeite aan 250km bereik zal halen.
Ook ben ik van plan als het nodig is, de auto altijd te voorverwarmen zodat de batterij mooi op temperatuur is. Waardoor ik geen bereik verlies daardoor.
En daarmee zou ik al het grootste deel van al mijn ritten moeten kunnen afdekken.
Die paar keer dat ik dan wat verder moet, neem ik het snelladen er dan wel bij. Of wie weet komt er binnenkort een laadpaal op de bestemming.
Tesla verliest relatief weinig range in de winter met de WP. Helemaal mits je met een warme auto/accu vertrekt.

Winter - 0 graden tot -10 graden.

Tesla Model Y LR Dual motor 507 km/16,9 kWh 451 km -11,05 %
Skoda Enyaq iV80 509 km/17,7 kWh 347 km -31,83 %

Trek bij de Y RWD 11% van de WLTP af en je komt nog dik boven de Enyaq uit. (404 vs 347)

https://www.motor.no/aktu...kevidde-pa-elbiler/217132

"Zomer" - 7 - 15 graden

Model Y LR 507km / 315mi 545km / 338mi +7.5%
Skoda Enyaq iV 80X 477km / 296mi 446km / 277mi -6.5%

https://www.arenaev.com/s..._test_naf_no-news-350.php

Helaas geen gewone Enyaq maar zal redelijk hetzelfde zijn lijkt me. Ook zo weer 10% verschil in het voordeel van de Y. Enyaq -5% = 484 en Y RWD zal dan een 477 zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 09-09-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik heb hier ook nog naar zitten kijken. Ik kom van een Ioniq 5 met 73 kWh batterij. Die heeft in mijn uitvoering 451 km WLTP, tegenover 455 voor de RWD met 60(?) kWh.

Ik heb de testresultaten van Björn Nyland er eens bijgepakt. Hij heeft diverse Tesla's getest inclusief MY (LR en P) en M3 (MIC 60 kWh LFP) zowel in zomer als winter. Die laatste heeft volgens mij dezelfde drive train als de MY RWD. Daar zie ik een 17-18% hoger verbruik in de winter dan in de zomer. Maar volgens mij zitten daar ook nog vroege modellen bij zonder WP/octovalve. Ook zitten hier tests bij met nat wegdek, veel wind en lage temperaturen. Beetje worst case voor NL.

Gemiddeld voor de MY in de zomer zie ik 191 Wh/km (inclusief ook een test van Battery Life die 120,7 gemiddeld reed met 182 Wh/km). Op basis van 58000 Wh bruikbaar is dat ongeveer 303 km bij 120 km/h. Bij 90 km/h is het gemiddeld 144 Wh/km oftewel goed voor 404 km. Als je hier 17% extra verbruik meerekent kom je in de winter tot 333 km op 90 km/h en 250 km bij 120 km/h. Maar dit is volgens mij een behoorlijk conservatieve inschatting.

Pin me er niet op vast... De grootste invloed op het bereik heb je zelf met je rechtervoet.

Overigens is 90 km/h hier al snel hetzelfde als zoveel mogelijk op 100 km/h rijden. Door verkeer, langzamere zones valt je gemiddelde dan al snel wat lager uit. Battery Life kwam gemiddeld op 120,7 km/h uit, maar hij reed zoveel mogelijk 131 km/h.

Succes met de keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Juist omdat de Tesla's zo'n lage CD waarde hebben zijn die verschillen in temperatuur ook kleiner. De lucht word dikker bij koude temperaturen, en dat heeft meer effect op een Enyaq met een Cd van 0.257 dan op de Model Y met 0.23

In dit lijstje van "luchtweerstand" staat de Skoda niet, maar die zou uitkomen op plek 8. (0,78) (1,879 x 1,616 x 0.257).

(<uitkomst>) (breed x hoog x Cd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB2Jm0EaCbwNwDU8vxPSA87_DBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5uPLNVANowkUexo3sdBFzHfA.png?f=fotoalbum_large
https://www.linkedin.com/...l-unveiled-hans-noordsij/
Hyundai Ioniq is dus de Ioniq classic

0,78 tov 0,68 = 14,7% meer last van weerstand.

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 09-09-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Op lange reizen is het verschil tussen rijden tegen wind en regen, zelfs natte sneeuw begin april en in juli ( 1300 km) bij mijn M3 LR 2019 ongeveer 20 %. Ik heb geen warmte pomp. Het voordeel van de warmte pomp is er vooral als de accu warm is, door laden of lang rijden. Dan wordt de warmte verdeeld door de warmte pomp en octovalve. Op korte stukjes met koude auto en koude accu zullen de auto's met of zonder warmtepomp veel gebruiken. Voorverwarmen van auto en accu aan de laadpaal helpt dan zeker en bij de auto's met warmte pomp nog veel meer dan de modellen zonder. En dan de luxe van een voorverwarmde auto bij vertrek is heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Mackeessie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:00:
Op lange reizen is het verschil tussen rijden tegen wind en regen, zelfs natte sneeuw begin april en in juli ( 1300 km) bij mijn M3 LR 2019 ongeveer 20 %. Ik heb geen warmte pomp. Het voordeel van de warmte pomp is er vooral als de accu warm is, door laden of lang rijden. Dan wordt de warmte verdeeld door de warmte pomp en octovalve. Op korte stukjes met koude auto en koude accu zullen de auto's met of zonder warmtepomp veel gebruiken. Voorverwarmen van auto en accu aan de laadpaal helpt dan zeker en bij de auto's met warmte pomp nog veel meer dan de modellen zonder. En dan de luxe van een voorverwarmde auto bij vertrek is heerlijk.
Bij mijn Niro verschilt het tussen zomer 24 graden wind mee 14kWh / 100km, tot winter 0 graden wind tegen met regen 21kWh / 100km. Zo'n 50% dus. wel de extremen.

"Normaal" weer zomer vs winter is denk ik 15kWh/100km tot 19kWh/100km, dus zo'n 26% ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Deze had ik nog niet gezien trouwens. Voor de mensen die dit nog niet wisten, kortere garantie op de RWD Model Y / 3 aandrijflijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWQd3ID52qsCycGYTVBGhRxVpBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxpBqxMi4Si5qsexVbY1S5Bo.png?f=fotoalbum_large
https://www.tesla.com/nl_NL/support/vehicle-warranty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De trekhaak is weer te bestellen via het menu op de website. En hij is fors goedkoper geworden, scheelt zon 500 euro als ik mij niet vergis.

Ik vergis mij wel, ff nagekeken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Hooglander1 op 09-09-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hooglander1 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:34:
De trekhaak is weer te bestellen via het menu op de website. En hij is fors goedkoper geworden, scheelt zon 500 euro als ik mij niet vergis.
Is deze dan weggeweest. Zolang als ik weet was deze al 1350 euro.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 19:16
Smuggler schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:45:
[...]

Is deze dan weggeweest. Zolang als ik weet was deze al 1350 euro.
Inderdaad dat heb ik er ook voor betaald.. dus is altijd zo geweest ( in april geplaatst )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

* Hooglander1 had zich inderdaad vergist. Zelfde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:12:
Deze had ik nog niet gezien trouwens. Voor de mensen die dit nog niet wisten, kortere garantie op de RWD Model Y / 3 aandrijflijn.

[Afbeelding]
https://www.tesla.com/nl_NL/support/vehicle-warranty
Ergens wel gek, want LFP zou juist meer laadcycli moeten kunnen doorstaan. NMC typisch zo'n 1000 cycli met behoud van 80% (uitgaande van goed gebruik en conditionering van de batterij). Dat is dus 400.000 km.

Bij LFP is makkelijk 2000-3000 cycli. Met 350 km dus 700.000 - 1 miljoen km met behoud van 80%.

Kortom, die garanties zijn weinig ambitieus... Dekt eigenlijk maar een heel klein deel van de gevallen af waar er echt iets mis gaat. Ik denk dat het verschil vooral marketing is om de kopers van de duurdere voertuigen iets meer comfort te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-08 21:35
Tommie12 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:17:
[...]

Heb dit zojuist gevonden via independer, neem aan dat verzekeraars weten waar ze het over hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMrLTS6qzzP1QXlOq4ttSD0B3XY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LvnXz9SDwaVVPSQBwjfMZ6Wr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19
Hooglander1 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:30:
[...]
Gewoon gaan proefrijden, je komt er snel genoeg achter.

Bouwkwaliteit is gewoon goed tegenwoordig, althans, ik heb zelf nergens last van. De software is prima, hij piept soms wat en in sommige omstandigheden heb je af en toe een phantom break.

Maar als je gewoon rijd, is het alsnog een superfijne auto. Ik zou na 2,5 maand eigendom en 10k km niet meer terug willen ruilen naar mijn vorige auto.
+1 hier, na 3 jaar en 5 maanden, 50k km in een Model 3 en 30k km in een Model Y, beide LR. Zou het zo weer doen.

Ik zeg zeker niet dat de auto foutloos is, maar het is een heerlijke langeafstandsauto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:37:
[...]

Ja, WIFI uit en hopen dat ze hem niet snel gaan pushen via LTE. Voorkomen kun je niet. Maar dat pushen via LTE gaat wel even duren volgens mij. Doen ze ook meer als er een urgent veligheids issue is. Of security lek.
Mijn 3 heeft altijd grote moeite om WiFi signaal te vinden maar ironisch genoeg ging net ineens vanzelf de WiFi weer aan en nu heeft hij de enige update die ik niet wil gedownload :( kan het installeren nog tegenhouden en vriendin is ook geïnstrueerd maar dit gaat natuurlijk een keer mis.

Dag radar ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
[...]

Wat wel erg fijn is bij Tesla is het grote scherm waar je even lekker op kan netflixen tijdens het laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:47

Phntm

Tlingelingeling

Pierz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:52:
[...]

Wat wel erg fijn is bij Tesla is het grote scherm waar je even lekker op kan netflixen tijdens het laden.
Persoonlijk iets wat ik haast nooit doe…. Ik kan op 1 hand tellen hoe vaak ik dat entertainment schermpje echt heb geopend. Meestal haal ik even koffie en klets ik via de telefoon even bij. Dan is 20 minuten, al dan niet korter, zo voorbij. Mijn dochtertje is ook nog te jong om iets van interesse te tonen in Netflix en tegen die tijd rijd ik wellicht geen tesla meer :P

Zal verschillen per gebruiker natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

Ik heb echt spijt van die 24.6 update met automatisch grootlicht en ruitenwissers :X :'(

Hiervoor nooit spijt gehad met updates trouwens (M3 SR+ van 12-'19). Sure er veranderde wel eens wat wat discutabel was of even oncomfortabel of gewoon wennen maar dit is gewoon echt RUK en onbruikbaar. Ik kan nu geen AP meer gebruiken (in het donker), een zeer geliefde feature voor mij. Zelfs met de nukken die hierbij komen.
Je kan via service request dit aanvragen. Net als een over the air update.

Of ze het dan doen is nog maar de vraag natuurlijk..

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Dan nog, kwestie van tijd tot het moet. Als je dit niet wil is er maar een optie: internet verbinding onklaar maken. Maar dan heb je gelijk 0 services meer in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:30:
[...]

Inderdaad.

De 2019 model 3 met (rear) performance motor doet maximaal zo’n 230kW x1.36 = 306pk (en een 0-100 in 5.08s)

Model Y is niet veel zwaarder en belooft 0-100 in 6.7sec.

Koppel zal uiteraard gewoon genoeg zijn.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01

We klagen nu vooral op dit soort forums, maar Elon leest denk ik niet mee, misschien goed om hierover met z'n allen bij Tesla zelf te klagen via mail of TsC. Ik ga dit in ieder geval doen.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
this schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:53:
[...]

Ik zou deze verwachtingen iets bijstellen (als gemiddelde). Zeker als je boven de 100km/h wilt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Stef87 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:15:
[...]

Ik zou deze verwachtingen iets bijstellen (als gemiddelde). Zeker als je boven de 100km/h wilt rijden.
Hoe bedoel je dat precies? Met een WLTP van 455km ga je boven de 10 graden echt wel 300km redden lijkt me.

Mijn huidige auto met 450km WLTP haalt
420km met 107kmh boven de 15 graden
370km met 130kmh boven de 15 graden
250km met -2 graden en 130kmh
230km met 10 graden en 160kmh
En alles er tussen in natuurlijk.

Met de Y SR ga ik uit van
360km boven 10 graden en 107kmh
250km onder 10 graden en 107kmh

Dan is gemiddeld 300 best reëel lijkt me voor de SR.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 09-09-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:45
https://teslaupdates.org/article?news=53cb4de0-3063-11ed-8887-c5d1c66ccbb5

Gaan ze na het strippen van automatisch afslag nemen nu nog verder ingrijpen in AP?

🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
FreakerTweaker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:44:
[...]

Heb dit zojuist gevonden via independer, neem aan dat verzekeraars weten waar ze het over hebben:

[Afbeelding]
Hebben jullie de autoverzekering van de Rabobank (Interpolis) wel eens overwogen? Of raden jullie aan om voor Univé te kiezen i.v.m. de nieuwwaarde regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
Phntm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:56:
[...]
Zal verschillen per gebruiker natuurlijk.
Hier echt elke supercharger laadbeurt waar mijn dochter bij is. Ze is 4, maar er staat eigenlijk al best wel wat leuke content op voor der.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
pewill schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:14:
[...]

We klagen nu vooral op dit soort forums, maar Elon leest denk ik niet mee, misschien goed om hierover met z'n allen bij Tesla zelf te klagen via mail of TsC. Ik ga dit in ieder geval doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSZXniLonmqUm-Y1JlAbhU4BWt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LADSLBHKHTLMBtotxNYENVhF.png?f=fotoalbum_large

Gisteren had ie dit gezegd. (Voor wat het waard is.) Misschien dat er nu sneller verbeteringen in service shizzle komen

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Stef87 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:15:
[...]

Dat zou wel erg zielig zijn als je geen gemiddeld 300km kan halen met een WLTP van 455km. Dan mogen ze die test meteen herbekijken, want dan is het even scheef als NEDC indertijd.
120km/u hoeft voor mij niet, met 110 is het ook al goed. 100km/u is dan weer wat te traag.
Niet omwille van de snelheid, maar omwille van het tijdverlies tov 120km/u. Ik doe vaak lange ritten, dus dat tijdsverschil loopt op.

[ Voor 7% gewijzigd door this op 09-09-2022 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
this schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:39:
[...]

Dat zou wel erg zielig zijn als je geen gemiddeld 300km kan halen met een WLTP van 455km. Dan mogen ze die test meteen herbekijken, want dan is het even scheef als NEDC indertijd.
120km/u hoeft voor mij niet, met 110 is het ook al goed. 100km/u is dan weer wat te traag.
Niet omwille van de snelheid, maar omwille van het tijdverlies tov 120km/u. Ik doe vaak lange ritten, dus dat tijdsverschil loopt op.
De definitie van WLTP is een mixed workload, omdat dat een beter vergelijk geeft tussen verschillende auto's. Je kunt er maar beperkt het maximale bereik mee voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
[...]

De WLTP test is een gestandaardiseerde test met stads/snelweg-verkeer, een mix onder ideale omstandigheden voor een zo’n gunstig mogelijke advertentie waarde..

Als je lange stukken wilt rijden, is dat vrijwel altijd op hogere snelheid dan waar de WLTP gemiddeld op is gebaseerd.

Onze Model 3; de WLTP is 409km, niet ver van de Model Y met 455km WLTP (en de Y is zwaarder en vangt meer wind, belangrijk bij snelheden op de snelweg)
De eerste Model 3 LR had (meen ik) 530km WLTP, maar daar was de 300km ook een realistischer gemiddelde (indien snelweg rijden).

Je moet rekenen op een (gemiddelde) van 140-180km tussen Superchargers, de range is natuurlijk wel beter als je van 100-0% zou rijden, maar dat komt vrijwel nooit voor.

Voorbeeld van langste trips tussen Superchargers, dus de top 10 van afgelopen 70.000km bij 409km WLTP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxUcwQ6Ojd8wL5vMiAf3trNmL3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8591z4kGlkoyL6Pd9Vpv00G4.png?f=fotoalbum_large

Verder moet je rekening houden met extra energieverbruik tijdens stops: Dit is voor het koelen en verwarmen van de batterij (o.a. Ivm levensduur verlengen batterij)
Bij Tesla zul je als je veel korte ritjes maakt soms wel een 30-50% hoger verbruik hebben de eerste paar kilometers.

Kan/wil je altijd preconditioneren en je gaat een range test doen (zoals Bjorn Nyland) onder speciale omstandigheden zul je uiteraard wel verder komen. (FYI: Batterij superchargen tot 100% met maximale warmte gepropt in je hvac systeem als extra energiebuffer)

Die range is van de Y is wmb overigens prima, maar tikkeltje te optimistisch als gemiddelde.

Afhankelijk van je gekozen model is advies ook nog soms opladen tot 90% (mis je al 10% van de WLTP) en je hebt (bij Tesla) bij de meeste modellen te maken met een -10%* capaciteitsverlies na 1-2jaar.

*edit* bron TeslaFi fleet data gemiddeld is -10.xx procent bij 50k km. Voor de model 3 SR+.
Ofwel: Van de 386km (EPA waarde van 409 km WLTP) is er gemiddeld 344km over bij 70k km, bij 30k km is het gemiddelde 349km. @DaCoTa screenshots kan ik evt delen, maar heb ik al eerder hier gepost.
Fwiw: ik zit daar nog een flink stuk onder, en er zijn ee nog een xx aantal die daar onder zitten.

Ter informatie: Al heb je na 1 jaar -29.9%, tesla doet er iig niets aan. Garantie beloofd pas actie bij -30%

(De 3 longrange die origineel 499km EPA bij 100% had en nu op ~445km zit bij 100% komt ook hier gewoon vaak voor op het forum o.a. )

Stel je telt beide mee, dan mis je al -20% met een “daily charge”

De model Y SR komt waarschijnlijk met LFP batterijen, waardoor je vaker tot 100% kan opladen (maar: dit staat niet bevestigd in je eventuele bestelling/gegarandeerd, de LFP batterijen) en deze zou als het goed is ook minder snel capaciteit verliezen (ook dit is speculatie).

Model Y SR: ik ben er ook voor aan het kijken, fantastische deal, maar ik zou 250km a 280km als een meer realistisch gemiddelde zien. (Ik ben een rustige rijder, maar waar het mag rijden wij wel 130km/h)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 10-09-2022 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
[...]

Mijne is 614 wltp en in de winter haal ik ook maar net de 300 als ik 130 a 140 rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
Stef87 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:56:
[...]
Afhankelijk van je gekozen model is advies ook nog soms opladen tot 90% (mis je al 10% van de WLTP) en je hebt (bij Tesla) bij de meeste modellen te maken met een -10% capaciteitsverlies na 1-2jaar.
[...]
10% capaciteitsverlies in 1-2 jaar is een outlier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVJ-0K9ki-GPBc2Pg6acO_0H7fQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1j22TECt93FKwk44M3lbEOnw.png?f=fotoalbum_large

Zie dat dit S/X is, zal eens kijken of ik een nieuwere kan vinden voor 3/Y.

Een nieuwere in potato-resolutie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbBw5vboRTawj3BxJbuVfx0HUKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uYTAsWYZSgpIMTMIRAUFHEAD.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door DaCoTa op 09-09-2022 23:30 ]

[...]

De WLTP test is een gestandaardiseerde test met stads/snelweg-verkeer, een mix onder ideale omstandigheden voor een zo’n gunstig mogelijke advertentie waarde..

Als je lange stukken wilt rijden, is dat vrijwel altijd op hogere snelheid dan waar de WLTP gemiddeld op is gebaseerd.

Onze Model 3; de WLTP is 409km, niet ver van de Model Y met 455km WLTP (en de Y is zwaarder en vangt meer wind, belangrijk bij snelheden op de snelweg)
De eerste Model 3 LR had (meen ik) 530km WLTP, maar daar was de 300km ook een realistischer gemiddelde (indien snelweg rijden).

Je moet rekenen op een (gemiddelde) van 140-180km tussen Superchargers, de range is natuurlijk wel beter als je van 100-0% zou rijden, maar dat komt vrijwel nooit voor.

Voorbeeld van langste trips tussen Superchargers, dus de top 10 van afgelopen 70.000km bij 409km WLTP:

[Afbeelding]

Verder moet je rekening houden met extra energieverbruik tijdens stops: Dit is voor het koelen en verwarmen van de batterij (o.a. Ivm levensduur verlengen batterij)
Bij Tesla zul je als je veel korte ritjes maakt soms wel een 30-50% hoger verbruik hebben de eerste paar kilometers.

Kan/wil je altijd preconditioneren en je gaat een range test doen (zoals Bjorn Nyland) onder speciale omstandigheden zul je uiteraard wel verder komen. (FYI: Batterij superchargen tot 100% met maximale warmte gepropt in je hvac systeem als extra energiebuffer)

Die range is van de Y is wmb overigens prima, maar tikkeltje te optimistisch als gemiddelde.

Afhankelijk van je gekozen model is advies ook nog soms opladen tot 90% (mis je al 10% van de WLTP) en je hebt (bij Tesla) bij de meeste modellen te maken met een -10%* capaciteitsverlies na 1-2jaar.

*edit* bron TeslaFi fleet data gemiddeld is -10.xx procent bij 50k km. Voor de model 3 SR+.
Ofwel: Van de 386km (EPA waarde van 409 km WLTP) is er gemiddeld 344km over bij 70k km, bij 30k km is het gemiddelde 349km. @DaCoTa screenshots kan ik evt delen, maar heb ik al eerder hier gepost.
Fwiw: ik zit daar nog een flink stuk onder, en er zijn ee nog een xx aantal die daar onder zitten.

Ter informatie: Al heb je na 1 jaar -29.9%, tesla doet er iig niets aan. Garantie beloofd pas actie bij -30%

(De 3 longrange die origineel 499km EPA bij 100% had en nu op ~445km zit bij 100% komt ook hier gewoon vaak voor op het forum o.a. )

Stel je telt beide mee, dan mis je al -20% met een “daily charge”

De model Y SR komt waarschijnlijk met LFP batterijen, waardoor je vaker tot 100% kan opladen (maar: dit staat niet bevestigd in je eventuele bestelling/gegarandeerd, de LFP batterijen) en deze zou als het goed is ook minder snel capaciteit verliezen (ook dit is speculatie).

Model Y SR: ik ben er ook voor aan het kijken, fantastische deal, maar ik zou 250km a 280km als een meer realistisch gemiddelde zien. (Ik ben een rustige rijder, maar waar het mag rijden wij wel 130km/h)
Ik heb nu nog een Ioniq 5 73 kWh met WLTP van 451 km. Zeker met het mooie rustige weer van de afgelopen tijd is 400+ km goed te doen. Met echt zuinig rijden heb ik zelfs een bereik van 530 km gehaald.

Klopt dat de WLTP een mix is, maar mijn ervaring is dat je dat kunt behalen bij een snelheid tussen 80-90 km/h op de snelweg (= rechterbaan blijven rijden). In een mix van stad/B-weg en snelweg is de WLTP echt wel haalbaar.

De luchtweerstand de speelt op hogere snelheid een grotere rol. De Model Y is erg aerodynamisch, dus verliest minder bereik bij hogere snelheid. Dit blijkt ook uit diverse tests. Zie mijn eerdere post: Bij 58 kWh bruikbaar is het bereik ongeveer 333-404 km (winter-zomer) bij 90 km/h. En 250-303 km (winter-zomer) bij 120 km/h. Die 250-280 km die je noemt is dan wat conservatief voor de zomer, maar wel op gemiddeld 120 km/h. In NL met 100 km/h zou je een stuk verder moeten komen.

Verder is belangrijk hoe je rijdt: anticiperen, uitrollen (ik rijd meestal met regeneratie in de lichtste stand om zover mogelijk uit te rollen naar een stoplicht of file), rustig optrekken, Eco-stand gebruiken, niet vol heuvelop accelereren maar pas als je weer naar beneden gaat, heel veel gebruik van cruise control. Je hebt heel veel zelf in de hand (of voet...).

Dat maakt het doen van algemene uitspraken zo lastig. Want niet iedereen heeft dezelfde rijstijl.

Zodra de Y er is ga ik eerst uitvogelen hoe ik hem zuinig kan rijden. En ik ben heel benieuwd of ik die WLTP ook kan overschrijden...

Qua degradatie ben ik met de LFP batterij juist wat minder bezorgd. Zou interessant zijn om te zien wat die in de praktijk doen.

• JohanB
Pierz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:52:
[...]

Wat natuurlijk nooit iemand doet, tenzij je vast staat bij een te drukke lader

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaCoTa schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:22:
[...]

10% capaciteitsverlies in 1-2 jaar is een outlier.

[Afbeelding]

Zie dat dit S/X is, zal eens kijken of ik een nieuwere kan vinden voor 3/Y.

Een nieuwere in potato-resolutie:

[Afbeelding]
Puur voor de drie is dit totaal niet in overeenstemming met bv Teslafi en ervaringen hier. 10% na 2/3 jaar is redelijk standaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bones
bilgy_no1 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 00:46:
[...]

Klopt dat de WLTP een mix is, maar mijn ervaring is dat je dat kunt behalen bij een snelheid tussen 80-90 km/h op de snelweg (= rechterbaan blijven rijden). In een mix van stad/B-weg en snelweg is de WLTP echt wel haalbaar.
Je gaat toch geen 80 a 90 rijden op de snelweg vanwege zuinigheid? Dan ben je verkeerd bezig naar mijn idee.
bones schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:38:
[...]

Je gaat toch geen 80 a 90 rijden op de snelweg vanwege zuinigheid? Dan ben je verkeerd bezig naar mijn idee.
Normaal niet, nee. Maar het is goed om te weten wat je kunt doen in het geval je onverwacht weinig batterij over hebt.

Overigens is het soms op drukke 100 km/h snelwegen helemaal niet zo veel langzamer. Dan zit de besparing vooral in het minder hoeven afremmen en optrekken.

En ik rijd zelf veel in Frankrijk waar meerbaans N-wegen vaak 90 of 110 als limiet hebben.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
JohanB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 01:05:
[...]
Vrijwel elke keer, aangezien ik vrijwel alleen een Supercharger gebruik als mijn dochter ook in de auto zit.

En als ze met mijn vrouw wacht terwijl ik snel nog even boodschappen doe, want ook een paar keer per jaar voorkomt.

Of als we even snel wat fast-food eten in de auto op de terugweg van een langer tripje.

Eigenlijk gebruik ik Netflix toch wel minstens 1x per week in de auto.

• bones
JohanB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 01:05:
[...]

Ik heb hele series en films gekeken op netflix tijdens het chargen. In december/januari was laden bij de supercharger goedkoper dan thuis laden, en op de route naar mijn werk.

Ook nu nog regelmatig, en de kids vinden youtube ook geweldig als we moeten laden.
Maakt het laden erg aangenaam.

Ps, de audio in de tesla is beter dan mijn soundbar thuis dus ook films kijken in de tesla is een hele beleving.

[ Voor 10% gewijzigd door bones op 10-09-2022 08:34 ]

• JohanB
Caelorum schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:24:
[...]

Vrijwel elke keer, aangezien ik vrijwel alleen een Supercharger gebruik als mijn dochter ook in de auto zit.

En als ze met mijn vrouw wacht terwijl ik snel nog even boodschappen doe, want ook een paar keer per jaar voorkomt.

Of als we even snel wat fast-food eten in de auto op de terugweg van een langer tripje.

Eigenlijk gebruik ik Netflix toch wel minstens 1x per week in de auto.
Ik sta sowieso niet 1x per week bij de SuC (als het al in NL is dan maar 5 min om thuis te komen), dus misschien is dat het verschil. En op lange trips ga ik dan juist even de auto uit met de kleine om niet zo opgekropt te zitten

• this
[...]

Hier ben je aan de NEDC testen aan het denken.
De WLTP is er gekomen om een meer realistische test te bekomen. Alleen is die gemaakt met ICE in het achterhoofd en niet EV's.
Waarbij ICE net meer verbruikt bij lagere snelheden en EV omgekeerd.

En er zijn ook effectief situaties waarbij je de WLTP waarden makkelijk haalt. Ik heb genoeg collega's die deze zomer zonder veel moeite de WLTP waardes gehaald hebben. Geen enkele Tesla wel, maar ik vermoed dat het daar ook gewoon hetzelfde is.
Pagina: 1 ... 352 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: