Maar ook Volkswagens ACC is niet perfect. Ik heb een Seat Leon uit 2018 met ACC (snelheid instellen, automatisch remmen obv voorligger tot stilstand en daarna weer rijden, apart hendeltje onder mijn richtingaanwijzer) en die heeft ook regelmatig last van phantom breaking. Alleen waar in Tesla vaak de snelheid er gewoon even uitgaat (afgaand op de YT filmpjes) gaat in mijn Seat het dashboard op rood en begint de auto hard te piepen en tikt de rem heftig aan (alsof ik een noodstop maak). EDIT: Motorrijders worden overigens vaak over het hoofd gezien door de radar in mijn Seat. Vooral als ze niet netjes links van het midden van de strook rijden. Dat is overigens ook zo voor invoegende autos van rechts, ik ga altijd zelf of de rem. Ik denk dat (op dit moment) zowel radar als camera of een combi van die twee gewoon niet alles kunnen. Daarom zegt Tesla ook dat je zelf moet opletten en niet alles aan de auto moet overlaten. Seat zegt dat ook._eLMo_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:15:
Nee, ACC bij een Volkswagen is puur radar based. Als er een schaduw op je afkomt gebeurd er niks.
Voorbeeldje:
[YouTube: Tesla Autopilot Crashes into Motorcycle Riders - Why?]
Dat overkomt radar based ACC niet.
FYI: Dit is niet bedoeld als Tesla bashing (ik heb er zelf een besteld), maar de radar based vs vision based ACC is een grooot verschil. De ene kijkt wel degelijk ook naar ander traffic op andere plekken, maar mag alleen aan de gas en rem zitten, waar ACC puur kijkt voor je op radar, weg vrij = gas, weg vol = rem.
(E)AP/FSD mag daarbij ook aan het stuur zitten. Waar de meeste travel assists alleen naar lijntjes kijken en daar binnen blijven, en (E)AP/FSD nog steeds naar _al_ het verkeer kijkt.
offtopic:
Ja, ik weet het, ACC fabrikanten doen "hard hun best" met verkeersbordherkenning, "niet-rechts-inhalen" herkenning, en dingen zoals "lane change" (op basis van streepjes). Maar er blijft geen integraal beeld van het wegverkeer, het zijn allemaal vlaggetjes die naar 1 ding kijken.
Dus om op basis van alleen het phantom breaking probleem meteen je Model Y bestelling te annuleren, is misschien wat kort door de bocht. Daarbij komt dat Tesla het vrijwel zeker met een software update voor alle autos oplost. Mijn Seat heeft het probleem al sinds 2018 en daar gaat VW niets meer aan doen.
Overigens gebruik ik mijn ACC nu altijd als ik in de auto zit. Op wegen waar ik 60 of harder mag en ik niet al snel een afslag verwacht, gaat ie meteen aan. Heerlijk, zeker op de snelweg. En mijn Seat stuurt ook binnen de strook. Niet dat 'stuiteren' of corrigeren als je vlakbij de lijn komt, maar echt net als Tesla tussen de strepen. Het is jammer dat je om de 30 sec aan het stuur moet zitten, maar het is alsnog erg fijn en ik zou niet meer zonder willen. Het voordeel van dat systeem: het gaat automatisch aan (vinkje in instellingen, dat wel) en als ik richting aangeeft, gaat het vanzelf even uit. Dat laatste zou Tesla ook moeten doen: Als AP aan staat en je geeft richting aan: dan even AP op 'pauze' tot ik in de andere baan zit. Een soort EAP auto lane-change light-mode zeg maar.
EDIT: mijn MYLR komt hopenlijk deze maand
[ Voor 7% gewijzigd door ignatius op 05-09-2022 14:39 ]