Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 350 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.812 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:08:
[...]

Je leaset niet zeg je verderop dus dan is bijtelling niet van toepassing.
Hoezo niet? Kan prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ja sorry, ik denk nog als loonslaaf maar ondernemers kunnen natuurlijk ook de auto kopen en zakelijk en prive gebruiken en dus bijtelling moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:20
Makkelijk schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:37:
Hoe zit het met enhanced self driving en bijtelling? Betaal ik meer bijtelling als ik het hij bestellen meeneem en kan ik het dan achteraf voor hetzelfde berag laten activeren? Of zit het sowieso niet in de fiscale waarde?

Zelfde met trekhaak, beter achteraf?
Als je en Y rwd wil heb je hem eerder wanneer je hem met trekhaak besteld.

Bij een model3 is achteraf een trekhaak niet mogelijk.
Ja ik weet dat het wel kan, maar dan mag je er niet mee trekken (aanhanger) alleen een fietsendrager

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
noo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:08:
[...]

Je leaset niet zeg je verderop dus dan is bijtelling niet van toepassing.
Vermoed zakelijk gekocht. Heb ik ook gedaan. Volgens mij als je achteraf opties selecteert hoef je er geem bijtelling over te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-09 09:28
Tommie12 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:18:
[...]

Ja, want die ingenieurs hebben 6 jaar met hun vingers zitten draaien. :+

Als FSD perfect werkt, dan is het een goudmijn.
Musk heeft al indicaties gegeven dat een Taxi dan ca 20-30ct per km zou kosten. Dan hoef ik ook geen auto meer.

Of... ik koop een auto, en laat die de hele dag mensen rond rijden, en kijk wat er binnenloopt aan taxi inkomsten.
Maar bedenk ook wat dat maatschappelijk betekent. Geen honderdduizenden auto's meer die 98% van de tijd stil staan en parkeerplaats in nemen. En elke auto rijdt dan makkelijk 100.000km per jaar.

Of dat nu 100.000$ of 50.000$ waard zal zijn, dat is het gebruikelijke Musk taal.
Je verward de termen FSD nu met level 5 full autonoom rijden.

Ik denk dat je FSD iets te hoog hebt zitten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:34:
[...]

Je verward de termen FSD nu met level 5 full autonoom rijden.

Ik denk dat je FSD iets te hoog hebt zitten 😉
Dat full autonoom rijden, en de waarde van 100k voor FSD (uitspraak Musk) betekent voor mij toch dat dat de ambitie is van FSD.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:05:
[...]

Dat full autonoom rijden, en de waarde van 100k voor FSD (uitspraak Musk) betekent voor mij toch dat dat de ambitie is van FSD.
En jij gelooft echt dat de huidige Model 3 en Y dat gaan krijgen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:14:
[...]

Als je leaset zou ik het inderdaad niet doen, maar als je koopt kan je erop gokken dat het binnen 4-5 jaar in ieder geval qua wetgeving in de buurt is. Tegen die tijd heb je dan de keuze om hem in de fleet aan te bieden en eventueel zelf iets anders te gaan rijden.

Als de huidige hardware niet voldoet dan koop je met FSD overigens ook het recht op alle benodigde upgrades. Dit hebben ze in het verleden ook met HW3 gedaan icm de FSD beta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Deveon schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:52:
[...]

Als je leaset zou ik het inderdaad niet doen, maar als je koopt kan je erop gokken dat het binnen 4-5 jaar in ieder geval qua wetgeving in de buurt is. Tegen die tijd heb je dan de keuze om hem in de fleet aan te bieden en eventueel zelf iets anders te gaan rijden.

Als de huidige hardware niet voldoet dan koop je met FSD overigens ook het recht op alle benodigde upgrades. Dit hebben ze in het verleden ook met HW3 gedaan icm de FSD beta.
Houdt toch op, Tesla FSD en toevoegen aan een fleet als zelfrijdende taxi?

Tesla neemt niet eens verantwoording over ongelukken die met AP of FSD gebeuren.

De komende 10 jaar kun je dat wel op je buik schrijven.

Ik weet nog goed dat ik in 2019 alle Musk presentaties over FSD zat te kijken en dacht “geweldig, dat kan dan binnenkort!”

Nou met nog een jaartje lease over vind ik het allemaal wishfull thinking. Bij Musk geldt inmiddels voor mij: eerst zien dan geloven.

En gezien alle issues zou ik nooit een Tesla privé kopen. En nee, ook geen VW of Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
bones schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:44:
[...]

Vermoed zakelijk gekocht. Heb ik ook gedaan. Volgens mij als je achteraf opties selecteert hoef je er geem bijtelling over te betalen.
Thanks allen, i.v.m fomo voor run op goedkopere model Y en annuleren ioniq 5 ivm nog eens verhogen prijs na tekenen tot 63K wil ik een knoop doorhakken. Ik ben inderdaad ondernemer, vandaar de vragen.

Twijfel alleen nog aan kleur, 2300 is een hoop maar ik vind grijs wel een stuk beter smoelen op deze auto…

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:02:
[...]
En gezien alle issues zou ik nooit een Tesla privé kopen. En nee, ook geen VW of Audi.
De komende jaren blijft het verkopen van een EV sowieso wel gunstig. Dat kan bijna niet anders. Het is dus een veilige gok lijkt me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:14:
[...]

Ik neem aan dat mensen die 7500€ (En in de VS nu 15000$) betalen voor FSD daar wel op hopen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Makkelijk schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:53:
[...]

Thanks allen, i.v.m fomo voor run op goedkopere model Y en annuleren ioniq 5 ivm nog eens verhogen prijs na tekenen tot 63K wil ik een knoop doorhakken. Ik ben inderdaad ondernemer, vandaar de vragen.

Twijfel alleen nog aan kleur, 2300 is een hoop maar ik vind grijs wel een stuk beter smoelen op deze auto…
Ik rijd ook mijn Model 3 zakelijk als ondernemer. Ik heb EAP later gekocht en dan heb je geen last van bijtelling. Je kunt het als kosten aftrekken. Kleur is natuurlijk persoonlijk, daar gaat de bijtelling wel over. Ik heb op aanraden van mijn vrouw voor de rode kleur gekozen, toen in 2019 de duurste kleur, maar geen spijt gehad.
Overigens heb ik tot nu toe, op de krakende draagarmen na en een tijdelijk ongemak van mijn haperende radar geen serieuze klachten gehad. Model 3 LR september 2019. Ook geen rare panel gaps of zo. Misschien dat die Amerikanen hem serieuzer in elkaar hebben gezet omdat het de duurste kleur was.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Makkelijk schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:53:
[...]

Voor €2300 kan je hem ook in elke kleur laten wrappen. De lak is beschermd, je rijdt dan toch iets anders dan de bulk en je betaald over de wrap geen bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:02:
[...]
Tesla neemt niet eens verantwoording over ongelukken die met AP of FSD gebeuren.

De komende 10 jaar kun je dat wel op je buik schrijven.
Daarom noemde ik het ook een gok en geen investering. Tegen de tijd dat het toegestaan is verwacht ik niet dat je het nog af kan kopen voor een vaste prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Deveon schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:12:
[...]

Voor €2300 kan je hem ook in elke kleur laten wrappen. De lak is beschermd, je rijdt dan toch iets anders dan de bulk en je betaald over de wrap geen bijtelling.
Dit inderdaad. Zeker sinds we een paar maanden geleden de optie kregen om de kleur van de auto in het infotainment aan te passen ;) , dat ziet er anders zo knullig uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 13:33

Sjod

Ik ben goed luisterend

Bij de SUC in Duiven gaan ze volgens mij nu ook WiFi aanbieden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hq1mQB0mBBgs3ZheLUAfmBgbEGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYIH3adYCqvUN6ZPYmyPIodn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG5EgHXpje7qqz0fTO4v52b7MIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pe3iS91AcBNMMWD4Vl6uPvxd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:57:
[...]

Ik neem aan dat mensen die 7500€ (En in de VS nu 15000$) betalen voor FSD daar wel op hopen…
Uiteindelijk wordt het toch verplicht en kost het niets extra’s meer.

Net als ABS, ESP, Xenon, LED, cruise controle, airco en navigatie ooit ook optioneel waren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p2SQaZxh-8mtPTd20Xc-CXwsc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tubnQLgiWkSbNzyTPJh5Oy6R.png?f=fotoalbum_large

Ben ik de enigste waar bij SuC Deventer altijd op niet beschikbaar staat? Als ik hem aan klik zie ik vervolgens wel dat er 18 stands vrij zijn 😳

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:07:
[...]

Uiteindelijk wordt het toch verplicht en kost het niets extra’s meer.

Net als ABS, ESP, Xenon, LED, cruise controle, airco en navigatie ooit ook optioneel waren…
Dat het standaard is maakt soms het ontwerp en productielijn makkelijker en zorgt voor schaalvoordeel in kosten maar dat het niet extra kost betekent niet dat je er niet voor betaald. Tesla, BMW, Mercedes en zelfs Peugeot verkoopt auto’s waarbij de hardware aanwezig is maar softwarematig beperkt totdat je de optie aanvinkt.

Recent nog een Peugeot gereden met radar voor de bots waarschuwingen (want verplicht) maar zonder adaptieve cruisecontrol. Dat terwijl deze verplichting bij de Aygo X (16k) standaard wel uitgerust is met ACC. Tesla doet met EAP exact hetzelfde. Begin 2019 was zelfs AP nog optioneel op de Model 3, al werd dat wel met terugwerkende kracht geactiveerd bij de meeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Erik1337 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:50:
[...]

Helaas niet. Heb ik ook gehad en had ik uiteindelijk laten maken door Tesla (onder garantie na wat geruzie).
Heb met een schroevendraaier het palletje kunnen bewegen en daarmee de stoel toch weer goed kunnen zetten. Ook een service afspraak gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:57:
[...]

Ja dat best, maar met hogere prijzen voor FSD kun je ook steeds dikkere andere wagens kopen.

Laten we eerlijk zijn. Als geld geen rol had gespeeld, kocht je geen Tesla.

Dus als Tesla straks €50.000 voor FSD vraagt en de auto nog steeds €60.000 kost, heb je een totaal budget van €110.000 nodig.

Weinig mensen die €110.000 uitgeven aan een Model 3 of Y. Leuk dat FSD, maar als je bijvoorbeeld ook pure luxe zoals een EQS kunt rijden voor dat geld.

Of een Model S/X zonder FSD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:13:
[...]

Ja dat best, maar met hogere prijzen voor FSD kun je ook steeds dikkere andere wagens kopen.

Laten we eerlijk zijn. Als geld geen rol had gespeeld, kocht je geen Tesla.

Dus als Tesla straks €50.000 voor FSD vraagt en de auto nog steeds €60.000 kost, heb je een totaal budget van €110.000 nodig.

Weinig mensen die €110.000 uitgeven aan een Model 3 of Y. Leuk dat FSD, maar als je bijvoorbeeld ook pure luxe zoals een EQS kunt rijden voor dat geld.

Of een Model S/X zonder FSD.
Je maakt een paar rare vergelijkingen…

Als Tesla 50k vraagt voor FSD, dan gaan ander fabrikanten hun FSD (als ze het hebben) ook rond die prijs verkopen.
Een Y met FSD vergelijken met een EQS zonder is een rare vergelijking. Ik zou de Y de hele dag kunnen laten rijden en geld verdienen als Taxi.

Als je 25ct per km kan doen, dan betaalt die auto zichzelf gewoon. In dat scenario zijn er natuurlijk heel veel mensen die zelf geen auto meer kopen.

En uiteraard bedoel ik hier echt level 5 rijden zonder chauffeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Tommie12 schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:58:
[...]

Je maakt een paar rare vergelijkingen…

Als Tesla 50k vraagt voor FSD, dan gaan ander fabrikanten hun FSD (als ze het hebben) ook rond die prijs verkopen.
Een Y met FSD vergelijken met een EQS zonder is een rare vergelijking. Ik zou de Y de hele dag kunnen laten rijden en geld verdienen als Taxi.

Als je 25ct per km kan doen, dan betaalt die auto zichzelf gewoon. In dat scenario zijn er natuurlijk heel veel mensen die zelf geen auto meer kopen.

En uiteraard bedoel ik hier echt level 5 rijden zonder chauffeur.
Ik verwacht niet dat dit binnen 5 jaar gaat gebeuren in NL, dat je je auto zonder chauffeur kan laten rijden als taxi.

Vergeet ook niet dat je er weer inkomsten belasting over moet betalen en met de huidige energieprijzen is 25ct per km niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
bones schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:08:
[...]

Ik verwacht niet dat dit binnen 5 jaar gaat gebeuren in NL, dat je je auto zonder chauffeur kan laten rijden als taxi.

Vergeet ook niet dat je er weer inkomsten belasting over moet betalen en met de huidige energieprijzen is 25ct per km niet veel.
En Tesla zal de passagier verantwoordelijk maken voor ingrijpen bij ongelukkige situaties 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bones schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:08:
[...]

Nee, de kans dat het binnen 5 jaar werkt is redelijk nihil. Forbes heeft het over minimaal 2030, en dat zal dan denk ik eerder in de US zijn dan in Europa. Je kunt beter een paar loten kopen dan nu FSD voor 7500,- als je wilt gokken. Ik geloof ook even niet dat een Tesla die je vandaag koopt de hardware heeft voor L5 in 2030. (Mocht Tesla dan zover zijn.)

HW4 zit er ook alweer aan te komen en de verwachting is dat FSD owners deze upgrade niet gratis krijgen. HW3 kan de huidige "FSD" features aan en HW7/8/9/10 zal uiteindelijk nodig zijn voor L5.

Waarbij dit dan weer de nodige rechtzaken zal gaan uitlokken. Elon heeft een grote mond en heeft meermaals geroepen dat FSD L5 zou worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 04-09-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04:08
-Jaap-io schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:23:
[...]

Als je en Y rwd wil heb je hem eerder wanneer je hem met trekhaak besteld.

Bij een model3 is achteraf een trekhaak niet mogelijk.
Ja ik weet dat het wel kan, maar dan mag je er niet mee trekken (aanhanger) alleen een fietsendrager
Ivm die trekhaak. Is dat zo een inklapbare? Of eentje die er de hele tijd uit steekt? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
Boy1308 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:20:
[...]

Ivm die trekhaak. Is dat zo een inklapbare? Of eentje die er de hele tijd uit steekt? ;)
Op de 3 een afneembare dus denk bij de Y ook. Ik haal m er nooit af, gebruik m redelijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Boy1308 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:20:
[...]

Niet alleen afneembaar maar heel Amerikaans ook verstopt achter een plastic schot. Wel vanaf achter bereikbaar ipv onder bij de 3.

Bij de Y was de trekhaak oorspronkelijk enkel achteraf leverbaar dus vermoed dat ze maar één typenummer hebben en niet twee zoals de 3. Eventueel is montage als accessoire geen gek idee zodat je er geen bijtelling over betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een Tesla Model Y SR besteld met wit interieur, maar ik vind het witte dashboard en deurpanelen niet zo mooi. Nu begrijp ik dat er veel eigenaren zijn met een zwart interieur, die juist de houten delen op het dashboard en deur niet zo mooi vinden.

Iemand geïntresseerd in een ruil? De wraps die ik zie zijn nogal plastic-y en best duur ook nog, en met een ruil ben je allebei blij plus het kost niks, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Net terug van vakantie, die met rimpels begon.
Vouwwagen aangehaakt, blek de verlichting niet goed te werken. Aangezien tesla Zwolle bij mij om de hoek zit, daar even heen gereden.

Kreeg meteen alle aandacht, gelijk een technicus onder mijn auto met diagnose stekker, en probleem bleek aan de auto te liggen. Lekker dan aan het begin van je vakantie naar Italie...

Men ging gelijk in de actiemodus, heeft de computer die de verlichting aanstuurt vervangen, kabelboom droog gemaakt en ingevet (die hadden ze helaas niet op voorraad), en toen werkte alles weer.

Tijdens mijn vakantie kwam de melding dat de kabelboom ook binnen was en dat ze een afspraak voorstelden voor komende week,

Kortom, waar er nogal eens geklaagd wordt over de service van Tesla Zwolle is een klasse tent, met fantastisch personeel.
Ook leuk om eens te kunnen vermelden!
Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
pimk schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:15:
Net terug van vakantie, die met rimpels begon.
Vouwwagen aangehaakt, blek de verlichting niet goed te werken. Aangezien tesla Zwolle bij mij om de hoek zit, daar even heen gereden.

Kreeg meteen alle aandacht, gelijk een technicus onder mijn auto met diagnose stekker, en probleem bleek aan de auto te liggen. Lekker dan aan het begin van je vakantie naar Italie...

Men ging gelijk in de actiemodus, heeft de computer die de verlichting aanstuurt vervangen, kabelboom droog gemaakt en ingevet (die hadden ze helaas niet op voorraad), en toen werkte alles weer.

Tijdens mijn vakantie kwam de melding dat de kabelboom ook binnen was en dat ze een afspraak voorstelden voor komende week,

Kortom, waar er nogal eens geklaagd wordt over de service van Tesla Zwolle is een klasse tent, met fantastisch personeel.
Ook leuk om eens te kunnen vermelden!
Hulde!
Ok leuk leuk! Maar hoe was je vakantie? En leuk gereden met je tesla? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
_eLMo_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:48:
Ik heb een Tesla Model Y SR besteld met wit interieur, maar ik vind het witte dashboard en deurpanelen niet zo mooi. Nu begrijp ik dat er veel eigenaren zijn met een zwart interieur, die juist de houten delen op het dashboard en deur niet zo mooi vinden.

Iemand geïntresseerd in een ruil? De wraps die ik zie zijn nogal plastic-y en best duur ook nog, en met een ruil ben je allebei blij plus het kost niks, haha.
Ruilen? Gewoon je bestelling aanpassen lijkt me 😇

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
refused81 schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:37:
[...]

Ruilen? Gewoon je bestelling aanpassen lijkt me 😇
Helaas is het geen optie bij Tesla om de houten trim te nemen bij de witte stoelen. Het is geen BMW zegmaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaip
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:24
DaMightyWackO schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:41:
[...]

Google alsjeblieft even op de volgende termen "dan o'dowd fsd green hill tesla". Click een half uurtje rond en vorm jezelf een completer/genuanceerder beeld. (Het bewijst overigens wel dat video's/campagnes als deze (helaas) effectief zijn (n=1))
I did en ik zal nog wat meer lezen en zien 👍🏻.
Daarom dat ik ook zei : dat ik er niet bij was en de info van het net "moest geloven".

Hoe je tegenwoordig nog enige waarheid kan halen van het net, wordt met de dag moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
_eLMo_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:49:
[...]

Helaas is het geen optie bij Tesla om de houten trim te nemen bij de witte stoelen. Het is geen BMW zegmaar ;)
My bad, ik dacht dat je de hele auto wou ruilen.. 🙃

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

Alles is “in principe” los te bestellen. (Achteraf) dan in/uitbouwen

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1337
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-08-2024
[...]

Je hebt genoeg kwalitatieve wraps ervoor hoor, het is niet alsof Tesla nou hoogwaardige kwaliteit heeft wat betreft interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:14

wootah

They see me trollin'

Stef87 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:05:
[...]

Alles is “in principe” los te bestellen. (Achteraf) dan in/uitbouwen
Ook de matrix koplampen als je die wilt upgraden in de long range MY?
Ik had gehoord dat ze in de VS nu een aantal long range modellen met matrix uitleveren vanwegen een tekort, dus intern zal er wel van alles compatible zijn.
Sowieso raar dat de M3 LR wel matrix koplampen heeft maar de MY LR niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
wootah schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:19:
[...]

Ik had gehoord dat ze in de VS nu een aantal long range modellen met matrix uitleveren vanwegen een tekort, dus intern zal er wel van alles compatible zijn.
Die moeten mogelijk een andere stekker hebben of een software-unlock. (Wat anders dan een sier-paneeltje in je interieur)

Daar zul je denk ik geen succes mee hebben. Al denk ik dat de kans groot is dat het plug-and-play is. (Moet je wel bereid zijn om ~1500€ Of meer per koplamp te betalen, zal het niet waard zijn denk ik)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 04-09-2022 15:29 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
wootah schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:19:
[...]

Wat is eigenlijk het grote verschil?
Tesla heeft toch niet zoals Audi en andere premium merken een soort van Projectie lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Erik1337 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:33:
[...]

Je hebt genoeg kwalitatieve wraps ervoor hoor, het is niet alsof Tesla nou hoogwaardige kwaliteit heeft wat betreft interieur.
Het houten interieur trim van Tesla is een houtfineer, geen wrap. De meeste wraps die ik zie halen geen gelijkenis, en degene die dat wel doen zijn waarschijnlijk duurder dan het origineel.

Ruilen nog steeds de beste optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Tweak_ers schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:12:
[...]

Wat is eigenlijk het grote verschil?
Tesla heeft toch niet zoals Audi en andere premium merken een soort van Projectie lampen?
Ja, ze hebben dus wel van de gekke lampen die ineens hip zijn. Volgens mij kunnen ze standaard het woord Tesla laten zien, maar je kan ook zelf van alles via de usb stick inladen.

Automerken weten duidelijk van gekkigheid niet meer hoe ze zich moeten onderscheiden. Volgens mij was er een Mercedes of bmw die zwart-wit films kon afspelen ofzo?! Zonde van de engineering capaciteit wat mij betreft.
Een beetje in lijn met een groot die van die toybox rommel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1337
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-08-2024
_eLMo_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:49:
[...]

Het houten interieur trim van Tesla is een houtfineer, geen wrap. De meeste wraps die ik zie halen geen gelijkenis, en degene die dat wel doen zijn waarschijnlijk duurder dan het origineel.

Ruilen nog steeds de beste optie ;)
Ik zeg ook niet dat het hout wrap, maar goed je kan dan inderdaad ruilen als je wrap geen optie vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 12:49

TNJ

Frugalite

Smobbo schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:53:
[...]
Automerken weten duidelijk van gekkigheid niet meer hoe ze zich moeten onderscheiden. Volgens mij was er een Mercedes of bmw die zwart-wit films kon afspelen ofzo?! Zonde van de engineering capaciteit wat mij betreft.
Behalve die gimmick, is er ook de techniek om sneeuwvlokken en regendruppels niet te verlichten.

YouTube: Smart Headlights That "See Through" Snow and Rain

Maar andere weggebruikers niet verblinden is al een hele verbetering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

MrScratch schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:33:
Ik scheur morgen weer even naar Praag om een een potje basketbal te kijken. Even de Superchargers aldaar testen. Komt vast goed. 😉
Zo, gisteren terug gekomen. Reis ging helemaal soepel, wat is het toch een heerlijke reisauto. Nog even gewacht met de update, dus autopilot ging nog tot 150km/u op de autobahn.

Supercharger in Tsjechie was top, kwam met 4% aan, dus beetje spannend of het allemaal een beetje oke was. Maar in Lovosice was helemaal top geregeld. 12x 250kW laders en nog 4 Ionity zuilen en nog wat andere aanbieders ook. Gezellig midden in een dorpskern daar, LOL!

NL helaas beide potten verloren op het EK basketbal, maar topweekend gehad.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MrScratch schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:10:
[...]

Zo, gisteren terug gekomen. Reis ging helemaal soepel, wat is het toch een heerlijke reisauto. Nog even gewacht met de update, dus autopilot ging nog tot 150km/u op de autobahn.
Is die beperking verhoogd met de laatste updates dan?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:46

Phntm

Tlingelingeling

MrScratch schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:10:
[...]

Supercharger in Tsjechie was top, kwam met 4% aan, dus beetje spannend of het allemaal een beetje oke was. Maar in Lovosice was helemaal top geregeld. 12x 250kW laders en nog 4 Ionity zuilen en nog wat andere aanbieders ook. Gezellig midden in een dorpskern daar, LOL!

NL helaas beide potten verloren op het EK basketbal, maar topweekend gehad.
Met welk model ben je op reis gegaan? Ik heb dat even gemist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

DennusB schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:29:
[...]

Is die beperking verhoogd met de laatste updates dan?
Ik heb het gerucht gehoord dat de nieuwe update iedereen op "Tesla Vision" zet (dus alles met camera en niet met radar), waarbij de max op 140km/u is gezet. Of dit echt zo is, weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Phntm schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:29:
[...]

Met welk model ben je op reis gegaan? Ik heb dat even gemist...
Ik heb een M3 LR 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:46

Phntm

Tlingelingeling

Hoe vond je de auto qua comfort op zo een lange rit? Ik stuiter al soms vrolijk over het Nederlands asfalt.
Een MY staat op mijn wenslijst inmiddels. Heb begrepen dat de MY MiG ook een aangepast onderstel heeft gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Phntm schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:34:
[...]

Hoe vond je de auto qua comfort op zo een lange rit? Ik stuiter al soms vrolijk over het Nederlands asfalt.
Een MY staat op mijn wenslijst inmiddels. Heb begrepen dat de MY MiG ook een aangepast onderstel heeft gekregen.
Ik vind het heerlijk rijden. Comfort is top, ook van de stoelen. Ik had voor het eerst mijn broer mee die 2.03m is en vaak gebroken uit een auto komt na erge lange ritten. Hij was dolenthousiast over de rust en soepele manier van reizen. Hij kwam er net zo fris uit als dat hij erin ging. Dat was een mooie meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 10:46
_eLMo_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:48:

Heb je al eens bij een service center geïnformeerd wat de onderdelen los kosten als je ze daar bestelt? Mogelijk dat dit meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Niek_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:01:
[...]

Heb je al eens bij een service center geïnformeerd wat de onderdelen los kosten als je ze daar bestelt? Mogelijk dat dit meevalt.
Ik werd toevallig net gebeld om me te feliciteren met mijn aankoop en administratief nog wat recht te trekken. De verkoper (geen service medewerker) gaf aan dat deze onderdelen normaliter niet los geleverd worden door Tesla (ik had hier al om gevraagd via mail).

Maar als de auto binnen was kon ik er eens een mail aan wagen richting het service email adres.

Ik vermoed dat ze de onderdelen supply chain nog niet helemaal strak hebben voor dit soort zaken en dat ze dit dus nog een beetje ontmoedigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
Mackeessie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:06:
[...]

Ik rijd ook mijn Model 3 zakelijk als ondernemer. Ik heb EAP later gekocht en dan heb je geen last van bijtelling. Je kunt het als kosten aftrekken. Kleur is natuurlijk persoonlijk, daar gaat de bijtelling wel over. Ik heb op aanraden van mijn vrouw voor de rode kleur gekozen, toen in 2019 de duurste kleur, maar geen spijt gehad.
Overigens heb ik tot nu toe, op de krakende draagarmen na en een tijdelijk ongemak van mijn haperende radar geen serieuze klachten gehad. Model 3 LR september 2019. Ook geen rare panel gaps of zo. Misschien dat die Amerikanen hem serieuzer in elkaar hebben gezet omdat het de duurste kleur was.......
Ik heb de knoop doorgehakt, de Ioniq 5 LR geannuleerd en de M.Y RWD besteld. Helemaal kaal en in het wit. Uiteindelijk heeft het soort lak daarvan me toch overgehaald.

Uit research heb ik een beetje begrepen dat je EAP kunt bijbestellen tussen het op kenteken zetten en uitleveren voor de prijs bij een nieuwe auto. Al de moeite om daarover nu contact te zoeken met Tesla of kan ik beter gewoon even afwachten?

Trekhaak kan niet achteraf besteld worden bij Tesla zelf als het vanuit de fabriek wordt gedaan neem ik aan? Trekhaakcentrum rekent 1200 euro voor een verwijderbare trekhaak dus wellicht is dat een prima optie.

Ik heb eerlijk gezegd altijd best wel een hekel aan Tesla gehad omdat ik moeite heb met te weinig fysieke knoppen in auto's en een hekel heb Amerikaanse dingen :P. Ook vind ik de Model Y "niet bepaald de mooiste" Tesla. Maar de ruimte trekt me absoluut aan en het kan nu alleen maar meevallen dus waarschijnlijk ben ik er straks hartstikke blij mee :+

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 05-09-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Makkelijk schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:46:
[...]

Ik heb de knoop doorgehakt, de Ioniq 5 LR geannuleerd en de M.Y RWD besteld. Helemaal kaal en in het wit. Uiteindelijk heeft het soort lak daarvan me toch overgehaald.

Uit research heb ik een beetje begrepen dat je EAP kunt bijbestellen tussen het op kenteken zetten en uitleveren voor de prijs bij een nieuwe auto. Al de moeite om daarover nu contact te zoeken met Tesla of kan ik beter gewoon even afwachten?

Trekhaak kan niet achteraf besteld worden bij Tesla zelf als het vanuit de fabriek wordt gedaan neem ik aan? Trekhaakcentrum rekent 1200 euro voor een verwijderbare trekhaak dus wellicht is dat een prima optie.

Ik heb eerlijk gezegd altijd best wel een hekel aan Tesla gehad omdat ik moeite heb met te weinig fysieke knoppen in auto's en een hekel heb Amerikaanse dingen :P. Ook vind ik de Model Y "niet bepaald de mooiste" Tesla. Maar de ruimte trekt me absoluut aan en het kan nu alleen maar meevallen dus waarschijnlijk ben ik er straks hartstikke blij mee :+
Ik zou EAP eerst wel even uitproberen, want ik ben er nooit vrienden mee geworden toen ik het gratis een maand mocht proberen. Standaard AP vind ik persoonlijk veel fijner rijden, met name vanwege wisselen van baan. Je moet met EAP namelijk eerst EAP uitschakelen als je zelf van baan wilt wisselen (wat in mijn geval bijna altijd was). Ik vond het bloedirritant rijden. Met AP is het gewoon knipperen en sturen maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
[...]

Je moet even opletten want als je de auto zonder trekhaak besteld krijg je ook 0 kg trekgewicht, en Tesla laat dit niet toe om achter aan te passen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
adjego schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:43:
[...]

Je moet even opletten want als je de auto zonder trekhaak besteld krijg je ook 0 kg trekgewicht, en Tesla laat dit niet toe om achter aan te passen.
Bij de model Y toch niet omdat deze maar 1 typegoedkeuring heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
Caelorum schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:44:
[...]

Bij de model Y toch niet omdat deze maar 1 typegoedkeuring heeft?
Dat is maar net de vraag, helemaal omdat ze het op de site erbij zetten dat het achteraf niet kan worden toegevoegd. Ik zou daar maar eens naar informeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
adjego schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:48:
[...]

Dat is maar net de vraag, helemaal omdat ze het op de site erbij zetten dat het achteraf niet kan worden toegevoegd. Ik zou daar maar eens naar informeren.
Bedankt, ik ga informeren. Wellicht dan maar voor de veiligheid meteen bijbestellen. Wel zonde van de bijtelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
adjego schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:48:
[...]

Waar staat dat dan? (Bij de 3 wel, bij de Y niet.)

Ook bieden ze dit aan; https://shop.tesla.com/nl...akpakket-model-y?web=true

Alle Ys hebben ook trekgewicht en neem even niet aan dat iedereen een trekhaak heeft.

https://opendata.rdw.nl/V...voertuigen/m9d7-ebf2/data

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 05-09-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Ik zie al dat ik me vergis. Dit is bij de Model 3 zo. Maar ik zou hem dan alsnog via Tesla laten monteren, want dan is het allemaal op de juiste manier geïntegreerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
adjego schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:51:
[...]

Ik zie al dat ik me vergis. Dit is bij de Model 3 zo. Maar ik zou hem dan alsnog via Tesla laten monteren, want dan is het allemaal op de juiste manier geïntegreerd.
Dat kan zeker, maar dus ook achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Pierz schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:36:
[...]

Ik zou EAP eerst wel even uitproberen, want ik ben er nooit vrienden mee geworden toen ik het gratis een maand mocht proberen. Standaard AP vind ik persoonlijk veel fijner rijden, met name vanwege wisselen van baan. Je moet met EAP namelijk eerst EAP uitschakelen als je zelf van baan wilt wisselen (wat in mijn geval bijna altijd was). Ik vond het bloedirritant rijden. Met AP is het gewoon knipperen en sturen maar.
Vergeet niet dat je met reguliere AP na knipperen en sturen, je het weer moet activeren. Zodra je stuurt schakel je AP namelijk uit. Mega irritant naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bones schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:08:
[...]

Vergeet niet dat je met reguliere AP na knipperen en sturen, je het weer moet activeren. Zodra je stuurt schakel je AP namelijk uit. Mega irritant naar mijn mening.
Mja, weet niet hoe het inmiddels is maar inhalen met EAP/FSD was in Europa ook redelijk ruk. Dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Inspired schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:19:
[...]

Mja, weet niet hoe het inmiddels is maar inhalen met EAP/FSD was in Europa ook redelijk ruk. Dus ja.
Ik ben anders zeer relaxed met EAP ( toen het wel werkte , zie mijn quote over een haperende radar) naar Z. Frankrijk gereden en het inhalen ging zeer soepel. Ik moet erbij zeggen dat het niet erg druk was onderweg. Maar ik vind het nog steeds de investering waard, al was het maar om mijn vrouw tevreden te stellen die zich zeer stoorde aan de geluidjes van het in- en uitschakelen van de AP bij inhalen toen in nog geen EAP had.
Maar je kunt het uitproberen als je het hebt besteld. Volgens mij 48 uur.En dan weer terugdraaien. Dat heb ik gedaan bij FSD voor dat EAP er was. Ik vond FSD te duur voor wat het leverde, vind ik nog steeds overigens.
Zeker omdat het aan de auto gekoppeld is en niet aan je account. Als je het mee kon nemen naar een nieuwe Tesla vind ik het wel interessant, maar zo als het nu is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-09 09:15
Mackeessie schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:40:
[...]de geluidjes van het in- en uitschakelen van de AP bij inhalen
Maakt dat geluid dan? :o
Valt dat uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:47:
[...]

Maakt dat geluid dan? :o
Valt dat uit te zetten?
Ja. Nee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
bones schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:08:
[...]

Klopt, maar beter dan uitschakelen, voet op het gas, inschakelen. AP behoudt namelijk wel TACC en die schakel je met EAP uit als je zelf van baan wisselt.

Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk, ik wilde alleen aangeven dat het uitgeven van een bak geld aan EAP niet voor iedereen per definitie een verbetering geeft. Als je altijd op de rechterbaan rijdt, of op rustige snelwegen is EAP wel fijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Amai, hier ga ik wel eens moeten op letten tijdens de testrit dan.
Ik gebruik de CC enorm vaak, dus als dat elke keer een geluidje maakt, kan dat wel irritant gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:58:
[...]

Amai, hier ga ik wel eens moeten op letten tijdens de testrit dan.
Ik gebruik de CC enorm vaak, dus als dat elke keer een geluidje maakt, kan dat wel irritant gaan worden.
Geluid van TACC kan wel uit. AP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
Ik moet me eens goed informeren en bestuderen wat AP, EAP, FSD enz kunnen en niet. Kan er op den duur niet meer aan uit 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Boy1308 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:01:
Ik moet me eens goed informeren en bestuderen wat AP, EAP, FSD enz kunnen en niet. Kan er op den duur niet meer aan uit 😅
Als je een mooi overzichtje vindt, laat maar weten :P
Ik dacht dat TACC en AP hetzelfde was.

[ Voor 6% gewijzigd door this op 05-09-2022 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
this schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:04:
[...]

Als je een mooi overzichtje vindt, laat maar weten :P
Ik dacht dat TACC en AP hetzelfde was.
TACC is eigenlijk gewoon ACC. AP is automatisch sturen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:09:
[...]

TACC is eigenlijk gewoon ACC. AP is automatisch sturen erbij.
ZEKER niet! TACC is Traffic Aware Cruise Control. TACC heeft nog steeds last van phantom brakes voor viaducten en vrachtwagen schaduwen bij lage zon. Veel onvoorspelbaarder dan een radar based ACC.

Dit was een van mijn grotere redenen om een VW ID.4 te bestellen ipv een MY LR.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 05-09-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:12:
[...]

ZEKER niet! TACC is Traffic Aware Cruise Control. TACC heeft nog steeds last van phantom brakes voor viaducten en vrachtwagen schaduwen bij lage zon. Veel onvoorspelbaarder dan een radar based ACC.

Traffic Aware is mi redelijk marketing. Elke ACC is traffic aware toch? Phantom brakes heb ik amper last van. Zou alleen daarom niet voor een ID.4 gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Nee, ACC bij een Volkswagen is puur radar based. Als er een schaduw op je afkomt gebeurd er niks.

Voorbeeldje:

Dat overkomt radar based ACC niet.

FYI: Dit is niet bedoeld als Tesla bashing (ik heb er zelf een besteld), maar de radar based vs vision based ACC is een grooot verschil. De ene kijkt wel degelijk ook naar ander traffic op andere plekken, maar mag alleen aan de gas en rem zitten, waar ACC puur kijkt voor je op radar, weg vrij = gas, weg vol = rem.

(E)AP/FSD mag daarbij ook aan het stuur zitten. Waar de meeste travel assists alleen naar lijntjes kijken en daar binnen blijven, en (E)AP/FSD nog steeds naar _al_ het verkeer kijkt.

offtopic:
Ja, ik weet het, ACC fabrikanten doen "hard hun best" met verkeersbordherkenning, "niet-rechts-inhalen" herkenning, en dingen zoals "lane change" (op basis van streepjes). Maar er blijft geen integraal beeld van het wegverkeer, het zijn allemaal vlaggetjes die naar 1 ding kijken.

[ Voor 66% gewijzigd door _eLMo_ op 05-09-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Hier beschrijf je toch gewoon ACC?
Hoe ACC werkt maakt niet uit, het blijft cruise control die de afstand behoudt tussen jou en je voorligger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
TACC doet meer dan ACC, dus het is niet "gewoon ACC".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 19:25
Zijn er mensen die ervaring hebben met hun remklauwen te verven/spuiten van hun Tesla?

Ik ben namelijk sterk aan het overwegen om de remklauwen rood te verven of spuiten.

maar ik heb hier geen ervaring mee.. dus als er mensen tips kunnen geven, altijd welkom!
alsook.. verven of spuiten? Ik zie beide opties vaak terugkeren op het internet..
maar ik merk dat een 'set' om ze te verven altijd om te schilderen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
_eLMo_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:17:
Zoals?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:17:
Hij doet het anders. Maar voor mij blijft het beide ACC. Een radar zal ook zeker verkeer in de baan naast je scannen zodat hij kan anticiperen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 20-09 10:46
[...]

Let even op met de trekhaak via een andere partij dan Tesla. De Y heeft blijkbaar niet de mogelijkheid om handmatig de 'aanhangermodus' in te schakelen, daar gaan de andere partijen wel van uit. Ik heb bij trekhaakcentrum er eentje laten installeren en kwam er vervolgens achter dat het dus niet goed werkt. Ze zijn op zoek naar een oplossing, maar ik denk niet dat ze dit kunnen oplossen omdat het de software betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Traffic-Aware Cruise Control also adjusts the cruising speed when entering and exiting curves.

Due to limitations inherent in the onboard GPS (Global Positioning System), you may experience situations in which Model Y slows down, especially near exits or off-ramps where a curve is detected and/or you are navigating to a destination and not following the route.

Wikipedia: Evidence of absence

TACC is gewoon AP, alleen mag hij alleen het gas en de rem bedienen in plaats van ook het stuur. Dat gaat dus vaak veel verder dan een de "simpele" radar based ACC die andere fabrikanten nu aanbieden.

Mijn VW haalt bijvoorbeeld niet rechts in (de radar is breed genoeg om die specifieke case te detecteren), maar mijn Kia nu raast er vrolijk rechts langs met 40km/h verschil. Voor vrij = gaan.

Veel van de mogelijkheden van Vision based TACC zijn ook te emuleren met radar based ACC, ik denk dat de precieze lijn tussen TACC en ACC vervaagt. Er is vast een Mercedes die (op Distronic "ACC") ook stopt voor stoplichten.

Maar dat is voor mij (en wikipedia en Europese standaarden) een verschil.
It (ACC) does not deal with stationary objects
ACC = dom, TACC = slim. Jouw definitie is misschien anders, maar voor mij is dat verschil erg belangrijk. ACC fouten zijn erg makkelijk te herkennen, TACC fouten zijn soms heel onverwachts en niet te relateren.

Ik zou €1500 meer betalen aan Tesla voor domme radar ACC, zodat ik een fallback heb wanneer het systeem zich niet gedraagt. Maar dat is niet van belang voor de visie van Tesla. Dat heb ik al geaccepteerd :')

[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 05-09-2022 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Smobbo schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:53:
[...]

Ja, ze hebben dus wel van de gekke lampen die ineens hip zijn. Volgens mij kunnen ze standaard het woord Tesla laten zien, maar je kan ook zelf van alles via de usb stick inladen.

Dat heb ik gezien, maar is totaal niet te vergelijken met die van Audi en Mercedes.

Ik vond het een beetje tegenvallen van die van Tesla. Zelfs het woord “tesla” is zwaar blurry.

Bij Tesla zou ik niet zo nodig matrix lampen hoeven, terwijl mij dat bij Audi of Mercedes heel gaaf lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 14:37
Vraagje: sinds enige tijd kraakt en rammelt mijn auto (M3 2020q1) enorm bij bochten, hobbels, of praktisch elk moment dat de vering van de voorbanden in actie komt. Het geluid is de afgelopen dagen steeds heftiger geworden, mijn auto maakt nu meer geluid dan een oude diesel en je hoort 'm van ver al aankomen... Hier een kort filmpje voor een ritje van 50m: https://imgur.com/a/4pNKfil

Ik heb al een service verzoek ingediend, maar ik heb nog geen reactie gehad op de vragen:
  • Wat is er aan de hand?
  • Kan ik zelf iets doen?
  • Is het veilig om te rijden?
(her)Kennen jullie dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
dutchminator schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:40:
Vraagje: sinds enige tijd kraakt en rammelt mijn auto (M3 2020q1) enorm bij bochten, hobbels, of praktisch elk moment dat de vering van de voorbanden in actie komt. Het geluid is de afgelopen dagen steeds heftiger geworden, mijn auto maakt nu meer geluid dan een oude diesel en je hoort 'm van ver al aankomen... Hier een kort filmpje voor een ritje van 50m: https://imgur.com/a/4pNKfil

Ik heb al een service verzoek ingediend, maar ik heb nog geen reactie gehad op de vragen:
  • Wat is er aan de hand?
  • Kan ik zelf iets doen?
Is dat niet gewoon het bekende draagarm probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Laatst online: 20-09 09:24
dutchminator schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:40:

• Wat is er aan de hand?
  • Kan ik zelf iets doen?
Ik heb op het moment hetzelfde probleem. Melding gemaakt via de app, afspraak ingepland en direct offerte ontvangen om in garantie de draagarmen aan te passen/vervangen/fixen.

majime-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
_eLMo_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:29:
[...]
Veel van de mogelijkheden van Vision based TACC zijn ook te emuleren met radar based ACC, ik denk dat de precieze lijn tussen TACC en ACC vervaagt. Er is vast een Mercedes die (op Distronic "ACC") ook stopt voor stoplichten.[...]
Ik snap wat je wil zeggen, maar je helpt jezelf niet door het verwarrend te maken met Vision vs radar. Mijn 2019 model heeft gewoon radar en gebruikt het (vooralsnog) ook. Ook AP met Tesla kan dus met de radar (deels dan) en ook hun TACC wat inderdaad nog iets meer doet dan standaard ACC kan met radar werken (mits aanwezig in de auto). Overigens zijn er steeds minder fabrikanten die puur ACC aanbieden, zoals je zelf ook al aangeeft, en steeds meer juist ook features waardoor je het TACC kan gaan noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:44:
[...]

Ik snap wat je wil zeggen, maar je helpt jezelf niet door het verwarrend te maken met Vision vs radar. Mijn 2019 model heeft gewoon radar en gebruikt het (vooralsnog) ook. Ook AP met Tesla kan dus met de radar (deels dan) en ook hun TACC wat inderdaad nog iets meer doet dan standaard ACC kan met radar werken (mits aanwezig in de auto). Overigens zijn er steeds minder fabrikanten die puur ACC aanbieden, zoals je zelf ook al aangeeft, en steeds meer juist ook features waardoor je het TACC kan gaan noemen.
Zeker waar. "Sensor fusion" enzo. Maar dat dus precies het hoofd statement TACC != ACC. TACC doet veel meer dan alleen de voorliggen volgen / afstand houden. Of je dat met vision, radar, lidar of map data doet is inderdaad om het even.

En ook precies at je zegt, ondanks dat de termen gedefinieerd zijn, zijn ze dus niet meer zo gedefinieerd in de volksmond, omdat andere merken ook allerlei TACC trucjes emuleren. Maar die kan je allemaal uitzetten (Volkswagen, Kia, Mercedes, zover mijn kennis rijkt). Omdat EU regulering ACC ziet als een los systeem. Maar bij Tesla niet (guess why ze het geen ACC noemen ;) ).

Voor veel mensen echt wel een ding. Dus TACC != ACC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 14:37
_eLMo_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:42:
[...]

Is dat niet gewoon het bekende draagarm probleem?
Geen idee, ik heb qua onderhoud tot nu toe veel geluk gehad (slechts 1 kapotte alarm-bewegingssensor), maar na wat inlezen klinkt dit inderdaad wel als mijn probleem. Ik zie echter nog nergens enig uitsluitsel over veiligheid tot het vervangen wordt... Een draagarm is niet zomaar een onderdeel om weken te negeren bij zo'n geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Niek_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:28:
[...]

Let even op met de trekhaak via een andere partij dan Tesla. De Y heeft blijkbaar niet de mogelijkheid om handmatig de 'aanhangermodus' in te schakelen, daar gaan de andere partijen wel van uit. Ik heb bij trekhaakcentrum er eentje laten installeren en kwam er vervolgens achter dat het dus niet goed werkt. Ze zijn op zoek naar een oplossing, maar ik denk niet dat ze dit kunnen oplossen omdat het de software betreft.
Wat mis je precies zonder de aanhangermodus? Het lijkt namelijk met name beperking op te leggen (als is deactiveren van uitwijk manoeuvres wel belangrijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Deveon Gaat die zonder aanhangermodus niet sowieso de hele tijd piepen en versnellen op de AP omdat er een object zo dicht op de auto zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Caelorum schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:58:
@Deveon Gaat die zonder aanhangermodus niet sowieso de hele tijd piepen en versnellen op de AP omdat er een object zo dicht op de auto zit?
Versnellen?
Als er een object dicht achter je auto zit, gaat de auto versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
Met een kleine aanhanger kan ik de AP wel activeren. Met de boottrailer krijg ik de AP niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
this schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:59:
[...]
Versnellen?
Als er een object dicht achter je auto zit, gaat de auto versnellen?
Er zijn al wel meerdere rapporten geweest over de afgelopen jaren van mensen die aangeven de auto te hebben zien/voelen accelereren vlak voor impact van achteren. Officieel zit die functionaliteit er niet op, althans wordt nergens genoemd, maar Tesla geeft ook niet aan dat het niet gebeurd. Ik kan mij voorstellen dat in sommige situaties AP "zichzelf" heeft aangeleerd te versnellen, al heb ik het nog nooit meegemaakt gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:51:
[...]

Zeker waar. "Sensor fusion" enzo. Maar dat dus precies het hoofd statement TACC != ACC. TACC doet veel meer dan alleen de voorliggen volgen / afstand houden. Of je dat met vision, radar, lidar of map data doet is inderdaad om het even.

En ook precies at je zegt, ondanks dat de termen gedefinieerd zijn, zijn ze dus niet meer zo gedefinieerd in de volksmond, omdat andere merken ook allerlei TACC trucjes emuleren. Maar die kan je allemaal uitzetten (Volkswagen, Kia, Mercedes, zover mijn kennis rijkt). Omdat EU regulering ACC ziet als een los systeem. Maar bij Tesla niet (guess why ze het geen ACC noemen ;) ).

Voor veel mensen echt wel een ding. Dus TACC != ACC.
VAG doet veel zaken ook en noemt het ook nog ACC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Caelorum schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:58:
Ik rij regelmatig met een fietsendrager en zet dan de aanhangermode uit. Dan geeft hij op het scherm aan dat er iets dicht achter me zit maar er gaat niks piepen of versnellen. Ik kan dan probleemloos AP of EAP rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
[...]

Mijn ervaring is toch anders. Phantom brakes komen nauwelijks meer voor. TACC heeft vooral nog moeite op smalle wegen als hij meent dat een tegenligger op jouw weghelft rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
dutchminator schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:52:
[...]

Geen idee, ik heb qua onderhoud tot nu toe veel geluk gehad (slechts 1 kapotte alarm-bewegingssensor), maar na wat inlezen klinkt dit inderdaad wel als mijn probleem. Ik zie echter nog nergens enig uitsluitsel over veiligheid tot het vervangen wordt... Een draagarm is niet zomaar een onderdeel om weken te negeren bij zo'n geluid.
Mijn dochter is op en neer naar Z.Frankrijk geweest met een krakende draagarm. 3 weken. Behalve schaamte gevoelens vanwege het geluid geen problemen gehad.Het geluid komt door het ontbreken van vet tussen de kogel en zijn draaivlak. Een paar weken zal de slijtage niet gevaarlijk maken, jaren wachten is een ander probleem. Als het een veiligheidsrisico zou geven dan zal Tesla dat aangeven en je zo snel mogelijk moeten helpen. Tesla kennende vooral om juridische redenen.Dus gewoon een afspraak maken en dan worden aan beide zijde de draagarmen vervangen.
Pagina: 1 ... 350 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: