JTHZZ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Je kunt nou eenmaal niet thuis voltanken, terwijl de meeste mensen juist uit comfortoverwegingen wel thuis laden. En ze hebben overstappen.NL gevraagd wat de gemiddelde stroomprijs nu is voor mensen van wie een vast contract afloopt, die een nieuw variabel contract moeten afsluiten. Dat zit op gemiddeld 70+ cent. Allemaal niets wat heel onrealistisch is dus ik zie nog geen complot.
Natuurlijk kun je nog steeds goedkoper publiek laden maar 1. daarvan zeggen de experts in het artikel dat het ook omhoog gaat komende tijd en 2. voor veel mensen is dat te oncomfortabel of niet mogelijk.
Haha, wat een heerlijke drogredenen. “Maar in de toekomst misschien omhoog”, “ja maar op locatie laden is oncomfortabel” dus ga ik appels met peren vergelijken over energie locaties
Gaat het om NU met heel veel mitsen en maren of misschien later?
Het is feitelijk op dit moment zo dat het voor veel mensen duurder is om elektrisch te rijden. Dat is redelijk objectief vast te stellen. En dat is nieuw en misschien niet voor altijd. Maar het is nu wel zo.
Dit is misschien nog wel extremer. “Feitelijk zo dat voor VEEL mensen duurder is”. De groep waar dit op slaat, moet aan de volgende voorwaarden in parallel voldoen:
1. Vast contract loopt net toevallig af
2. Heeft thuis een laadpaal (ter referentie; van de ~200 EVs die wij in onze vloot hebben, hebben er 7 een laadpaal thuis)
3. Heeft geen zonnepanelen
4. Weigert onderweg of bij publieke paal te tanken/laden, want oncomfortabel (die hadden dan ook altijd een lege tank, want oncomfortabel?!)
5. Heeft een vrij onzuinige EV (slechts enkele M3s of MYs in dit topic hebben dat )
6. Heeft een dure energie leverancier
En nu komen daar bovenop de interessante relaties nog natuurlijk. ALS een EV rijder geen zonne panelen heeft (3), maar wel een laadpaal (2), is de kans groot dat ze hun energie contract geoptimaliseerd hebben (dus geen 6).
De case bestaat dus zo goed als niet.
Ik denk dat je op minder dan 5% van de EV-rijders uitkomt. Maar ik ben benieuwd op basis van welke beweeg redenen je dit “redelijk objectief kunt vaststellen”
[
Voor 5% gewijzigd door
JohanB op 31-08-2022 22:07
]