Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 348 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.865 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 23:44

Damian

Insane Obtrusion

Zijn er plannen om de abonnementsvorm van de Advanced Autopilot en FSD in EU/NL te introduceren?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
Heeft iemand ervaring met de Tesla Paint Plus service te Tilburg? Een handige Harry heeft op vakantie parkeerschade bij mij veroorzaakt en wil dat graag laten herstellen.. Tesla zelf aan te raden of beter naar een third party?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Caelorum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Op en neer inderdaad. Dat gaat soms net wel in de zomer, maar vaker niet. In de winter kan ik het sowieso vergeten. Een 2019 LR haalt het gewoon altijd op en neer zonder issues en kan je ook wat harder rijden als je wil.
Als je het "net niet haalt", dan volstaat op de terugweg toch inpluggen voor 5-10 min en dan kom je weer thuis aan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:13:
[...]

Is er eigenlijk al minder WLTP EPA inflatie bij de nieuwere Tesla modellen? Dan zou 455 km nog veel dichter in de buurt komen van die oude 514 km die je noemt.

Ik zou overigens zelf nooit naar WLTP EPA kijken, en zeker niet verschillende merken mee vergelijken, juist omdat je er zo veel mee mag spelen en daardoor niet echt meer bruikbaar is geworden (zie Taycan vs. Tesla & Polestar bijv.)

Maar voor LR vs, RWD moet je wel een hele specifieke use case hebben wil je dat nodig hebben, stel:
LR: 75 kWh / 172 Wh/km (ev database) = 436 km
RWD: 60 kWh / 165 (?) = 363 km (hier komt dan nog het voordeel van naar 100% laden bij op)

Verschil maar 70 km in voordeel van LR, langere afstanden moeten ze sowieso weer bij laden

Misschien in de winter voor woon werk dat dat het verschil gaat maken. Maar dan moet je alsnog vrij ver van je werk wonen, want 200 km moet je hier wel mee kunnen halen.
De laadsnelheid kan nog een verschil maken op langere trajecten. Je wil met de RWD wel echt terug vertrekken met 80%+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Darker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:11:
Heeft iemand ervaring met de Tesla Paint Plus service te Tilburg? Een handige Harry heeft op vakantie parkeerschade bij mij veroorzaakt en wil dat graag laten herstellen.. Tesla zelf aan te raden of beter naar een third party?
Tesla vervangt alleen complete voorgespoten carrosseriedelen voor zover ik weet. Voor schadereparatie ga je het best naar een door Tesla aanbevolen schadehersteller: https://www.tesla.com/nl_nl/support/body-shop-support. Als het een kwestie van uitdeuken/opvullen/spuiten is ben je daar waarschijnlijk sneller gehoplen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bigs op 30-08-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Darker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:11:
Ik heb hetzelfde, maar ik kan niks vinden over tesla paint plus. Is dat van Tesla zelf?

Lokale spuiterijen vertrouw ik niet echt, heb echt al zoveel ellende meegemaakt bij verschillende schadeherstellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Als je het "net niet haalt", dan volstaat op de terugweg toch inpluggen voor 5-10 min en dan kom je weer thuis aan.
Natuurlijk, maar dat is toch een extra handeling. Het is verder ook niet super erg. Ik wist waar ik aan begon, maar ik merk dat het na al die jaren wel een beetje een irritatiepunt is soms. Ik vermoed overigens dat ik met een nieuwe SR+ wel op en neer zou kunnen. Die uit 2019 met de standkachel en liever niet tot 100% laden is toch een ander beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

Natuurlijk, maar dat is toch een extra handeling. Het is verder ook niet super erg. Ik wist waar ik aan begon, maar ik merk dat het na al die jaren wel een beetje een irritatiepunt is soms. Ik vermoed overigens dat ik met een nieuwe SR+ wel op en neer zou kunnen. Die uit 2019 met de standkachel en liever niet tot 100% laden is toch een ander beestje.
Ja, maar binnenkort staat er ook een laadpaal bij je 'tussenbestemming'. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Inspired schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:08:
Tesla zal een super deal gesloten hebben met BYD lijkt me. Of ze moeten in onderhandeling met LG en ze willen ze zo even onder druk zetten. Voor 16k zou ik 100% een RWD nemen. Verschil zal ook steeds kleiner worden aangezien LFP minder degradatie kent. En lekker elke dag tot 100% laden. Voorheen had je nog een verschil qua uitrusting. Dat is nu ook helemaal weg.
Zou kunnen.

Maar ik denk eerder dat die slimme Tesla marketeers eerst de prijzen van bestaande modellen omhoog gejaagd hebben om de concurrentie te laten volgen, wetende dat ze nu met een goedkopere versie op de markt zouden komen. De concurrentie heeft niet de flexibiliteit en wendbaarheid om daar snel wat tegenover te zetten en tel uit je winst.

Bovendien heeft de Model Y RWD een WLTP waar de gemiddelde EV nog steeds niet aan kan tippen. Gemiddeld hè, er zijn uitzonderingen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bert pit schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Zou kunnen.

Maar ik denk eerder dat die slimme Tesla marketeers eerst de prijzen van bestaande modellen omhoog gejaagd hebben om de concurrentie te laten volgen, wetende dat ze nu met een goedkopere versie op de markt zouden komen. De concurrentie heeft niet de flexibiliteit en wendbaarheid om daar snel wat tegenover te zetten en tel uit je winst.

Bovendien heeft de Model Y RWD een WLTP waar de gemiddelde EV nog steeds niet aan kan tippen. Gemiddeld hè, er zijn uitzonderingen.
Tja, maar in andere landen liggen de verschillen veel korter bij elkaar. In D is het verschil tussen de RWD en de LR slechts 5k.
Of dat met subsidies te maken heeft weet ik niet, maar het is opvallend dat we in B en NL zo veel meer betalen voor de LR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58
Mocht ieamand er nog interesse in hebben, zelf rijd ik de M3P. Enige redenen voor mij om deze in (eind 2019) te bestellen

-0-100 snelheid
-Scheelde met de LR nagenoeg niets met dezelfde velgen
-Premium Audio

Scheelde ook 15k met de SR+.

Heb er redelijk wat KM's op zitten inclusief vakanties naar het buitenland. Mijn conclusie is dat je een LR/P niet nodig voor de afstanden (effectief 70km meer zit er binnen enkele minuten weer in bij een fast charger. NL/BE ruim voldoende met de RWD/SR+ om 'm thuis weer vol te gooien). Die paar KM meer wegen niet op tegen de extra kosten, zeker niet 16k/20k. Argument voor premium interieur vallen ook al weg.

Voor mij niet geheel onbelangrijk fun-factor. Na 2,5 jaar nog steeds elke rit fun. Die moet je dan laten vallen. Persoonlijk zou ik nooit de LR nemen gezien het geringe prijsverschil met de P, dus even die vergelijking hier.

Al met al, 20k voor een P... nah niet doen tenzij je geld genoeg hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 30-08-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Precies dat. EV newbies denken dat ie bij laden altijd 'vol' moet, terwijl je er slechts genoeg bij hoeft te doen om je thuislader te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:30:
Mocht ieamand er nog interesse in hebben, zelf rijd ik de M3P. Enige redenen voor mij om deze in (eind 2019) te bestellen

-0-100 snelheid
-Scheelde met de LR nagenoeg niets met dezelfde velgen
-Premium Audio

Scheelde ook 15k met de SR+.

Heb er redelijk wat KM's op zitten inclusief vakanties naar het buitenland. Mijn conclusie is dat je een LR/P niet nodig voor de afstanden (effectief 70km meer zit er binnen enkele minuten weer in bij een fast charger. NL/BE ruim voldoende met de RWD/SR+ om 'm thuis weer vol te gooien). Die paar KM meer wegen niet op tegen de extra kosten, zeker niet 16k/20k. Argument voor premium interieur vallen ook al weg.

Voor mij niet geheel onbelangrijk fun-factor. Na 2,5 jaar nog steeds elke rit fun. Die moet je dan laten vallen. Persoonlijk zou ik nooit de LR nemen gezien het geringe prijsverschil met de P, dus even die vergelijking hier.

Al met al, 20k voor een P... nah niet doen tenzij je geld genoeg hebt :)
Ik vind de LR al te snel.... waarom dan een P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Ik vind de LR al te snel.... waarom dan een P?
Rijd je de LR zelf of heb je die gereden?

Mocht dat niet zo zijn, de LR is absoluut snel, maar qua agressiviteit en intensiteit niet vergelijkbaar met een P. Plus wat ik al aangaf is dat ik de meerwaarde van de P wel zie t.o.v. de LR en het geringe prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
noo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Precies dat. EV newbies denken dat ie bij laden altijd 'vol' moet, terwijl je er slechts genoeg bij hoeft te doen om je thuislader te bereiken.
Klopt, maar dat speelt ook bij een heleboel mensen op vakantie. Ik ben zo vaak eerder weg bij een Supercharger dan de rest. Dus je komt aan met 5%, rijdt weg met zeg 65% en er staat er dan eentje te laden van voordat je aankomt tot nadat je weggaat. Nou kan je natuurlijk niet in de planning van anderen kijken, maar wat opvalt is:
- dat dit niet bij 1 auto gebeurt maar echt opvallend veel auto's
- je bij de volgende supercharger klaar bent om weg te rijden waarna de volgende auto die stopt zo'n persoon is die er bij de vorige lader zo lang stond

Ik bedoel: niemand houdt je tegen hoor, om continu van 20% tot 100% te laden (en het kan ook rustig een keuze zijn als je even uitgebreid wilt eten ofzo), maar het kan zoveel efficienter als je ook nog eens dezelfde laders blijkt aan te doen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Er is nog wel een ander verschil tussen de LR en de SR+. De LR heeft inderdaad in dagelijks gebruik niet zoveel meer range, want je zou dan eigenlijk maar 80% van de capaciteit moeten gebruiken, maar de laadcurve is wat hoger bij lage capaciteit. Precies op de lange ritten zal je daar dan dus wat sneller weer weg kunnen of minder stops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Mocht dat niet zo zijn, de LR is absoluut snel, maar qua agressiviteit en intensiteit niet vergelijkbaar met een P. Plus wat ik al aangaf is dat ik de meerwaarde van de P wel zie t.o.v. de LR en het geringe prijsverschil.
Ik heb de Y LR gereden, en na een paar km de "chill mode" aan gezet, dat was nog meer dan genoeg.
Ik zoek die agressiviteit en intensiteit niet.
Zelfs in chill vond ik het een fantastische ervaring hoe je direct uit stilstand weg rijdt zonder eerst de motor te horen optoeren, en de automaat het koppel te laten opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb de Y LR gereden, en na een paar km de "chill mode" aan gezet, dat was nog meer dan genoeg.
Ik zoek die agressiviteit en intensiteit niet.
Zelfs in chill vond ik het een fantastische ervaring hoe je direct uit stilstand weg rijdt zonder eerst de motor te horen optoeren, en de automaat het koppel te laten opbouwen.
Dan zou ik absoluut de Y RWD bestellen (mocht je een Tesla zoeken) en niet de LR. Dat prijs verschil is het absoluut niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Dan zou ik absoluut de Y RWD bestellen (mocht je een Tesla zoeken) en niet de LR. Dat prijs verschil is het absoluut niet waard.
Y LR werd goedgekeurd, zit in het budget en is besteld sinds Maart voor levering in Januari.
Dat ga ik niet meer veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
pix3l8e schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:16:
Heren (en dames),

Wat zou naar jullie idee een blauwe M3 SR+ met trekhaak uit april ‘21 op moeten brengen? Ik zit sterk te overwegen om de overstap naar de MY RWD te maken als dit zonder al te veel kosten kan.

Ik vraag me alleen af wat de markt gaat vinden van de rare prijsverhouding tussen de M3 en de MY nu…

Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Inruilen overwegen, volgens mij geeft Tesla aardig geld terug voor gebruikte auto's :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Damn, iemand een Passat GTE kopen? :-)

Een MY voor 50k; dat is vergeleken met de rest van de markt in die prijscategorie een koopje, punt...

Ik ben waarschijnlijk wel compleet brainwashed door TeslaBjorn :-)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
bones schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Ik heb hetzelfde, maar ik kan niks vinden over tesla paint plus. Is dat van Tesla zelf?

Lokale spuiterijen vertrouw ik niet echt, heb echt al zoveel ellende meegemaakt bij verschillende schadeherstellers.
Ja het valt onder Tesla zelf.. zit hier in Tilburg vlakbij het delivery center.. Ik twijfel ook een beetje wat te doen maar ga eerst maar eens een quote opvragen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:22
ybos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Inruilen overwegen, volgens mij geeft Tesla aardig geld terug voor gebruikte auto's :?
Is niet mijn ervaring. M3 SR+ met trekhaak uit november '19 met (destijds) 30K KM kreeg ik 34.000 voor aangeboden als inruil op een Model Y LR AWD :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 11:26

CoolHead621

Enjoy every moment

Deveon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Het verschil ga je vooral tussen Superchargers merken want de SR kan je dagelijks gewoon tot 100% laden (455 km) terwijl de LR dagelijks maar tot 90% laad (463 km).
Wat eerder al is aangehaald, ook een LFP ga je niet 100 procent laden tenzij je het echt nodig hebt om de volgende stop te halen.

Als ik met mijn LR beriekeningen maak hoef ik vaak maar tot 60 procent te laden om de volgende stop te halen.
Ook bij de LFP is de laatste 20 procent langzamer.
Dus zal je ook weer eerder gaan dan door te laden tot 100 procent.

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
CoolHead621 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:36:
[...]

Wat eerder al is aangehaald, ook een LFP ga je niet 100 procent laden tenzij je het echt nodig hebt om de volgende stop te halen.

Als ik met mijn LR beriekeningen maak hoef ik vaak maar tot 60 procent te laden om de volgende stop te halen.
Ook bij de LFP is de laatste 20 procent langzamer.
Dus zal je ook weer eerder gaan dan door te laden tot 100 procent.
Thuis laad je SR tot 100% en LR tot 90%, dat verschil is 12 km WLTP. Dagelijks zou je dus niet merken dat je een kleinere batterij hebt, tenzij je dagelijks bij de Supercharger staat maar dan zou ik mijn twijfels hebben of een EV geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 11:26

CoolHead621

Enjoy every moment

Deveon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Thuis laad je SR tot 100% en LR tot 90%, dat verschil is 12 km WLTP. Dagelijks zou je dus niet merken dat je een kleinere batterij hebt, tenzij je dagelijks bij de Supercharger staat maar dan zou ik mijn twijfels hebben of een EV geschikt is.
Nee dagelijks superchargen lijkt mij niet goed :+

Ik rijdt zelf een LR Model 3 en een vriend van mij een Model 3 met LFP 60kWh accu.
We gaan eind deze week samen naar zuid Frankrijk.
Maar hij heeft aanzienlijk meer stops nodig dan als ik hem plan in mijn auto.

Dus ik denk dat als je veel op vakantie's gaat het een verschil kan maken.
Maar laten we eerlijk zijn, met het laad infrastructuur van Tesla komt iedereen perfect op zijn locatie.
En het kan voor de LR ietsjes korter zijn.
Maar hoe dan ook maakt het geen bal uit welke auto je neemt.

Mijn keuzes waren :
- sneller dan 4 sec naar de 100 (Heb de boost erbij)
- Goede audio installatie met sub (Had de SR niet toen der tijd)
- Dual motor.

Dus mijn keuze was makkelijk ;)

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:16
Op het Duitse tff-forum.de staat enorm veel data samengevat op de volgende pagina's:
https://tff-forum.de/t/wi...-y-batteriewiki-akkuwiki/
https://tff-forum.de/t/wi...e-veraenderungen-details/

Bijvoorbeeld dat de LFP en NMC accu's vrijwel evensnel laden boven de 20% SoC, LFP zelf iets sneller boven de 50% SoC. (LG5L = 82kWh NMC; CATL6L = 60kWh LFP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iu3_RjSNs4DyKJ70eyPHrA6DndU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NUKJRXMCPsEf6vnbLmJgzfAv.png?f=user_large

Dat geeft deze laadtijden tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFBfscgjAw48AtR-YcQ_pInu7c4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HnNBIwhd2XcfsaXmsGQExvhu.png?f=user_large

Wat betreft de eerste serie Y SR uit China, bestaat er nog onduidelijkheid of het de 220 kW of 255 kW motor zal zijn. Het MIC model heeft wel een groter laadvermogen dan het MIG model. link
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCdhw1xNamhMMRTeMlkKqawXubA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qP7u1tI4YBZgHitP1dCYH5Zc.png?f=user_large

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
Wacht, zie ik daar structural batterij? Was half jaar geleden een hele happening dat men zelf zit te wachten met bestellen van Model 3 daardoor.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
Chris_82 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:34:
Op het Duitse tff-forum.de staat enorm veel data samengevat op de volgende pagina's:
https://tff-forum.de/t/wi...-y-batteriewiki-akkuwiki/
https://tff-forum.de/t/wi...e-veraenderungen-details/

Bijvoorbeeld dat de LFP en NMC accu's vrijwel evensnel laden boven de 20% SoC, LFP zelf iets sneller boven de 50% SoC. (LG5L = 82kWh NMC; CATL6L = 60kWh LFP)
[Afbeelding]

Dat geeft deze laadtijden tabel:
[Afbeelding]

Wat betreft de eerste serie Y SR uit China, bestaat er nog onduidelijkheid of het de 220 kW of 255 kW motor zal zijn. Het MIC model heeft wel een groter laadvermogen dan het MIG model. link
[Afbeelding]
Er staat in dat onderste tabelletje Model Y (SR/RWD) en vervolgens bij MIC (Made In China?) bij 'Variant' de aanduiding 'Y6LR'. Staat die 'LR' dan niet voor Long Range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Frosty__ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Er staat in dat onderste tabelletje Model Y (SR/RWD) en vervolgens bij MIC (Made In China?) bij 'Variant' de aanduiding 'Y6LR'. Staat die 'LR' dan niet voor Long Range?
In dit geval niet, zie de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
Ah.. Dus de 6L van LFP60(kWh) en de R van RWD.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 09:50
Bij mij zijn de bovenste draagarmen aan de voorkant zojuist vervangen. Moest inderdaad160€ ex btw betalen. Gepiep is over.
revolution-nl schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Ik kreeg een bericht dat de onderdelen niet voorradig zijn en dat ik een afspraak kan inplannen wanneer al het materiaal binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Structural battery pack heeft wel een stuk minder load capacity? 489kg?

Uit die load capacity moeten de passagiers, bagage, eventuele dakkoffer, eventuele trekhaak + kogeldruk komen?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

True, alleen kun je een LR al misschien 2% van de tijd in Nederland gebruiken. Voor de rest heb ik 'm altijd in chill staan, omdat je in de stad, file, landweg toch niet bizar snel kunt wegtrekken.

Een P is leuk op de Autobahn lijkt me, maar daar zit ik vaak met vriendin in de auto, en die vind alles boven de 160 al te hard ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Deveon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Het verschil ga je vooral tussen Superchargers merken want de SR kan je dagelijks gewoon tot 100% laden (455 km) terwijl de LR dagelijks maar tot 90% laad (463 km).
Iedereen neemt aan dat het een LFP model Y is, maar dit staat nergens officieel op de Tesla site als je hem zou bestellen..

Zou het met een korrel zout nemen. Staat er op je order nergens LFP: kans is aanwezig dat het geen LFP batterij is.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Stef87 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Iedereen neemt aan dat het een LFP model Y is, maar dit staat nergens officieel op de Tesla site als je hem zou bestellen..

Zou het met een korrel zout nemen. Staat er op je order nergens LFP: kans is aanwezig dat het geen LFP batterij is.

Dat zou wel een hele bijzondere wending zijn. In Shanghai wordt namelijk al een Model Y SR gemaakt met LFP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Deveon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

[Twitter]
Dat zou wel een hele bijzondere wending zijn. In Shanghai wordt namelijk al een Model Y SR gemaakt met LFP.
Ja het is aannemelijk, maar het is een nieuw model én er staat nergens specifiek dat het een LFP versie is.

Het ook zo’n verhaal meegemaakt met Hw3.0 die vanaf maart 2019 volgens Elon Musk in alle model 3’s zou moeten zitten. Half jaar later: geen hw3.0 in mijn Model 3, stond nergens op de order: pech

Edit: net als mijn missende mistlampen: niet op order, dus geen mistlampen, al zouden die er ook bij zitten!

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 30-08-2022 16:32 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Stef87 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Ja het is aannemelijk, maar het is een nieuw model én er staat nergens specifiek dat het een LFP versie is.

Het ook zo’n verhaal meegemaakt met Hw3.0 die vanaf maart 2019 volgens Elon Musk in alle model 3’s zou moeten zitten. Half jaar later: geen hw3.0 in mijn Model 3, stond nergens op de order: pech
True that, maar hij staat ook gespecced als 455km WLTP op de Tesla site, gelijk aan de huidige LFP. Maar wie weet krijgen we een 62kWh 4680? :9

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

SirLct schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:38:
Wacht, zie ik daar structural batterij? Was half jaar geleden een hele happening dat men zelf zit te wachten met bestellen van Model 3 daardoor.
Ik gok dat het de BYD Blade batteries zijn waarmee ook een structural pack te maken is (structural pack betekent niet automatisch 4680 cellen)
https://insideevs.com/new...-blade-batteries-germany/

[ Voor 9% gewijzigd door noo op 30-08-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CoolHead621 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:36:
[...]

Ik zie het ook niet zo. Alleen als je elke dag vrijwel de 100% accu nodig zou hebben dan zou LFP nuttig zijn, maar als ik (niet-LFP) een lange rit ga doen, dan laad ik hem voor vertrek even tot 99% op. Dat leidt ook niet tot exorbitante slijtage.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 14:45
_eLMo_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:43:

Uit die load capacity moeten de passagiers, bagage, eventuele dakkoffer, eventuele trekhaak + kogeldruk komen?
Is m.i. ook weinig maar ongeveer hetzelfde als de SR+ uit 2019.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SirLct schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:01:
Ik hoor ook veel nu rondom mij (vrienden, collegas) die in twijfel worden gebracht door de introductie van MY RWD, vooral door de prijs. Ze waren al van plan om MY LR te bestellen, maar 16k is echt fors verschil. Ik zou ook niet weten of ik het zo snel kan kiezen, vooral als dit je eerste EV is.
Je bent dan nog aan het twijfelen over hoe het gaat met lange afstanden, met laadstops, etc etc. Dan is de extra range van een LR toch wel erg fijn. Alhoewel, ik heb zelf nu M3P met WLTP van 514km - mijn eerste EV. En ik heb 0 issues. De MY RWD is WLTP 455km, scheelt niet super veel. Ik heb met 514km wltp (inmiddels is ie volgens mij iets van 470 of zo door degradatie) nooit gedacht "had ik maar een LR". Of "had ik maar een EQS met gigazillion kwh aan batterij". Maar... De batterij in Y RWD is daadwerkelijk kleiner natuurlijk; 60kwh vs 75 is niet niks. Ik wens degene die nog aan het twijfelen veel succes :D Als je puur logisch gaat nadenken dan is de Y RWD de beste keuze. Je kan met de 16k bij elke extra tussenstop een aziatisch meneertje laten komen om je te maseren en ben je nog goedkoper uit. :+
Na 3 jaar SR+ met 47kWh net cap zou ik de LR nooit overwegen, de range heb ik in de praktijk niet vaak nodig, in de winter misschien wat vaker maar een snellaad bezoekje kan heel goed productief ingevuld worden. Ook de +1000km zijn geen enkel probleem

Het range probleem zit vooral tussen de oren van mensen die nog ICE rijden.

Ik heb nog overwogen om mijn SR+ in de pool aan te bieden en de Y te bestellen (what a bang for bucks!!) financieel met de 4% bijtelling die ik nog geniet alleen niet te verantwoorden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
revolution-nl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:05:
[...]
Ik heb nog overwogen om mijn SR+ in de pool aan te bieden en de Y te bestellen (what a bang for bucks!!) financieel met de 4% bijtelling die ik nog geniet alleen en de onzekere tijden niet te verantwoorden.
Same here (alleen dan verkopen ipv in een pool aanbieden). de 4% bijtelling en deels inlevering mia en deels desinvesteringsaftrek houden mij tegen.

Nog 2,5 jaar, dan "mag" ik pas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
[...]

Na 3 jaar SR+ met 47kWh net cap zou ik de LR nooit overwegen, de range heb ik in de praktijk niet vaak nodig, in de winter misschien wat vaker maar een snellaad bezoekje kan heel goed productief ingevuld worden. Ook de +1000km zijn geen enkel probleem

Ik heb nog overwogen om mijn SR+ in de pool aan te bieden en de Y te bestellen (what a bang for bucks!!) financieel met de 4% bijtelling die ik nog geniet alleen niet te verantwoorden.
Ik heb in de winter anders met mijn long range al issues met een ritje van 150km heen en 150km terug. Moet dan echt 100km/u gaan rijden want bij 130 a 140 rijd ik hem gewoon leeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bones schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:11:
[...]

Ik heb in de winter anders met mijn long range al issues met een ritje van 150km heen en 150km terug. Moet dan echt 100km/u gaan rijden want bij 130 a 140 rijd ik hem gewoon leeg.
Precies dus met de SR en de LR heb je dan een laadstop en als je dan toch staat dan maakt die 10 min langer laden met de SR ook niet uit.

Vaak blijf ik toch te lang plakken bij de lader door belletjes /teams meetings 8)7

Eigenlijk alleen bij aanhanger gebruik of langere stukken autobahn zou een LR wel prettig zijn, maar voor die paar keer jaar, het is niet zo dat dit met een SR niet lukt.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 30-08-2022 20:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
Een overzicht van mijn accuverbruik: van 90% naar 20%.

Afgelopen zondag tot 90% opgeladen.

Model: Tesla M3 Long Range 2021
Airco = uit
Sentry mode = altijd aan
Snelheid = Normale snelheden, soms zelfs nog langzamer. Gecombineerd Snelweg en binnendoor.
Ventilatie = aan
Ramen = open ( bestuurder en passagier voor ).
Temperatuur buiten = tussen 22 en 26 graden.
Chill mode: soms aan

Vandaag 20% accu bereikt op 292 km.

7,48KM per 1KW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2DS7B1RFJ0ps3TyM80v8XwqcYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38aLFOkQLmRJpTyUfk4DEwVe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21

Fab1Man

Live life to the fullest

[...]

Ik dacht dat het aan mijn rijstijl lag icm met de P, ik heb in de winter om en nabij de 260km met 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:16
_eLMo_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:43:

Dit is best wel een serieus probleem bij veel EV's...
Bij sommige ben je hier zo overheen met volle bezetting en bagage.
Zouden ze hier ooit op gaan controleren net als bij caravans? :+

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:27
[...]

Ik heb het wel gedaan 😉 de SR+ gaat in de verkoop, nu nog zeer gunstig kwa restwaarde want 4% en nieuwe niet te krijgen op dit moment, en eind van het jaar staat de Y op de oprit 8)
ben benieuwd of het weer net zo'n gekkenhuis wordt als eind 2019 :+

Al was het alleen maar vanwege dat knopje op de achterbak >:)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
kardox schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:35:

Airco = uit
Sentry mode = altijd aan
Snelheid = Normale snelheden, soms zelfs nog langzamer. Gecombineerd Snelweg en binnendoor.
Ventilatie = aan

7,48KM per 1KW

[Afbeelding]
je weet dat je beter met je ramen dicht en airco aan kan rijden voor je verbruik he? :X
https://www.argos.nl/nieu...rij-je-met-je-ramen-open/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 20:04
Bij mij vreet de airco ontzettend veel energie terwijl ik ‘m echt niet op stand koelkast heb staan. Zo’n 10 á 15%. M3 2021 SR+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
-Jaap-io schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:10:
[...]

je weet dat je beter met je ramen dicht en airco aan kan rijden voor je verbruik he? :X
https://www.argos.nl/nieu...rij-je-met-je-ramen-open/
Ga ik morgen opnieuw beginnen maar deze keer dan met ramen dicht en Airco aan! ;)
Overigens staat op die website onder 80km ramen open en daarboven airco aan.
Naar mijn gevoel heeft accu juist minder verbruikt doordat Airco uit stond!
De komende dagen hebben we ongeveer dezelfde temperatuur en dat komt goed uit voor de meting.

[ Voor 15% gewijzigd door kardox op 30-08-2022 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsracing
Mijn ervaring met deze temperaturen. Rit van ca. 40km (woon- werk, combi van N-wegen, snelweg en stad). Zonder airco met raam op een kiertje 110 wH/km, met airco 125 wH/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinelli
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:45
Na heel lang dubben de YP besteld, en niet de iX3 die mijn 3e BMW zou worden. Puur vanwege de techniek ondanks de minder luxe beleving. Met die extreem lage prijs voor de nieuwe RWD toch weer aan het twijfelen. Wordt de markt over een jaar of 4-5 als ik hem weer kwijt wil, overspoeld door MY's? En zie dan de P nog maar eens te slijten, het is wel mijn eigen geld... Of ben ik te somber?

[ Voor 6% gewijzigd door martinelli op 30-08-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1337
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-08-2024
martinelli schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:50:. Wordt de markt over een jaar of 4-5 als ik hem weer kwijt wil, overspoeld door MY's?
Kan bijna niet anders, het is de meest populaire EV (lease)auto en nadat die contracten aflopen na 4 jaar zal de markt vast overspoeld worden, ook als veel auto's naar het buitenland gaan om verkocht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ventilatie = aan
Dit is een vreemde combinatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:09
Nielsracing schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:45:
Mijn ervaring met deze temperaturen. Rit van ca. 40km (woon- werk, combi van N-wegen, snelweg en stad). Zonder airco met raam op een kiertje 110 wH/km, met airco 125 wH/km.
Dat is erg weinig, dan heb je volgens mij sowieso geen velgen, maar de wieldoppen.

En je moet het niet over meerdere dagen doen.

Doe dat voor de grap eens vanaf een volle accu tot bijna leeg en kijk hoeveel kWh je hebt verbruikt over die periode.

Bij mij ligt dat aantal kWh veel lager dan de accu capaciteit van de auto. Oftewel, dat verbruik ligt in werkelijkheid veel hoger.

Ben wel benieuwd of dat alleen bij mij is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-09 04:08
Vind wel vreemd en “jammer” dat velen hier hun verbruik willen reduceren door airco af te zetten, lagere snelheid, raam open, etc. Dat beperkt toch ook het plezier van het autorijden?

Of is dit een soort van “sport” om laagste verbruik te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Boy1308 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:15:
Vind wel vreemd en “jammer” dat velen hier hun verbruik willen reduceren door airco af te zetten, lagere snelheid, raam open, etc. Dat beperkt toch ook het plezier van het autorijden?

Helemaal mee eens.. waar maken we ons eigenlijk druk om.

Dat verschil is zo minimaal dat het niet waard is om je daar zorgen over te maken.
Daarnaast is elektra nog steeds goedkoper dan brandstof. :P

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik begrijp het ook niet helemaal. Ik rij m'n auto als elke andere auto. In de winter staat de verwarming aan, in de zomer staat de airco aan. Als ie leeg is stop ik er een kabel in. Als ie onderweg leeg is stop ik er een dikkere kortere kabel in van een grappig wit/rood hekje wat ze per 20 neerplempen. Werkt inmiddels 20.000 km helemaal prima.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:29:
Ik begrijp het ook niet helemaal. Ik rij m'n auto als elke andere auto. In de winter staat de verwarming aan, in de zomer staat de airco aan. Als ie leeg is stop ik er een kabel in. Als ie onderweg leeg is stop ik er een dikkere kortere kabel in van een grappig wit/rood hekje wat ze per 20 neerplempen. Werkt inmiddels 20.000 km helemaal prima.
Ja echt he, ik lijk wel gek om m'n comfort optie's uit te zetten om 20km verder te komen 8)7 Ik geniet enorm van de auto en maak me nooit druk om range of zo, ideaal!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:40
martinelli schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:50:
Na heel lang dubben de YP besteld, en niet de iX3 die mijn 3e BMW zou worden. Puur vanwege de techniek ondanks de minder luxe beleving. Met die extreem lage prijs voor de nieuwe RWD toch weer aan het twijfelen. Wordt de markt over een jaar of 4-5 als ik hem weer kwijt wil, overspoeld door MY's? En zie dan de P nog maar eens te slijten, het is wel mijn eigen geld... Of ben ik te somber?
Hier precies dezelfde situatie met eigen centen alleen heb ik de keus gemaakt om toch een RWD te nemen ipv de P. De 20k extra kosten voor een wat snellere Y is wat mij betreft echt niet goed te praten (voor mijzelf). Daarnaast bestaat de kans dat de RWD duurder wordt, of de P goedkoper. In elke situatie is het financieel gezien verstandiger om de RWD te nemen. Met die 20k ‘besparing’ kan ik dan weer een nieuwe motor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
kardox schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Ga ik morgen opnieuw beginnen maar deze keer dan met ramen dicht en Airco aan! ;)
Overigens staat op die website onder 80km ramen open en daarboven airco aan.
Naar mijn gevoel heeft accu juist minder verbruikt doordat Airco uit stond!
De komende dagen hebben we ongeveer dezelfde temperatuur en dat komt goed uit voor de meting.
ik ben benieuwd naar je resultaten :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
martinelli schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:50:
het slimst is dan om hem niet 4-5 jaar te rijden. Mijn model3 verkoop ik bewust na 3 jaar omdat, inderdaad, over 2 jaar er +/- 30.000 ex lease op de markt komen.
Was altijd al het plan om hem nu ongeveer te verkopen en ik was al bezig met een 1jaar oude model3 2e hands aan te schaffen, tot de Y RWD ineens om de hoek kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1337
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-08-2024

En als een oma rijden. Totaal niet realistisch inderdaad, maar goed volgens mij is het gewoon een sport geworden om te kijken hoe weinig je kan verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
Hunkaroglu schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:45:
[...]

Eigenlijk is de elektra zelf helemaal niet goedkoop als je het vergelijkt met benzine en aardgas:

Benzine: €2/liter = €0,22 / Kwh
Aardgas: €2 / m3 = €0,19 / Kwh

Het is goedkoop rijden omdat de EV's zo efficient omgaan met de energie. _/-\o_

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 10:26

Zoals ik het lees zou jou dat het plezier van autorijden ontnemen, maar dat hoeft voor de anderen toch niet zo te zijn? Rijd lekker zoals jij het wil, dan doet de rest dat ook :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:41
Ik rijd nu een maand of 4 in mijn M3 wat zeer goed bevalt behalve de auto pilot.
Voordat ik Tesla reed had ik dat heel hoog zitten maar het is of echt gevaarlijk of ronduit slecht.

- Het is hier vaker besproken maar het feit dat er op willekeurige momenten wordt besloten om de snelheid op 90 te zetten terwijl je op de linkerbaan 120 rijdt is echt levensgevaarlijk. Je gaat gewoon vol in de ankers.
- In de file lijk je wel een zenuwachtige gek die of vol gas geeft of met horten en stoten de auto laat stoppen.

Vergelijk dit met de ID.4 die we prive rijden en die gaat echt soepel door de files. Veel relaxter rijden, die snelheid aanpassingen kan je biu uitzetten. Uiteraard heeft die ook weer zo zijn eigen problemen maar ik had auto pilot (misschien onterecht) echt hoog zitten.

Of doe ik wat verkeerd, kan ook natuurlijk? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Electromonkey schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:40:
Ik rijd nu een maand of 4 in mijn M3 wat zeer goed bevalt behalve de auto pilot.
Voordat ik Tesla reed had ik dat heel hoog zitten maar het is of echt gevaarlijk of ronduit slecht.

- Het is hier vaker besproken maar het feit dat er op willekeurige momenten wordt besloten om de snelheid op 90 te zetten terwijl je op de linkerbaan 120 rijdt is echt levensgevaarlijk. Je gaat gewoon vol in de ankers.
- In de file lijk je wel een zenuwachtige gek die of vol gas geeft of met horten en stoten de auto laat stoppen.

Vergelijk dit met de ID.4 die we prive rijden en die gaat echt soepel door de files. Veel relaxter rijden, die snelheid aanpassingen kan je biu uitzetten. Uiteraard heeft die ook weer zo zijn eigen problemen maar ik had auto pilot (misschien onterecht) echt hoog zitten.

Nee hoor, je doet niets fout; heb exact hetzelfde (of ik doe hetzelfde fout :+ ) . Ik kan als ik hier van de A10 bij Amsterdam Noord naar de A8/A7 ga bijv de TACC niet aanlaten omdat de auto gewoon steevast naar de 90 wil in de bocht, ongeacht waar ik de auto op zet. En dan hebben we het nog niet over phantom breaking.
Het zenuwachtige optrekken is erg update afhankelijk lijkt het, en ook heeft het weer er mee te maken (ik geloof dat het in de regen en koud weer beter gaat dan met droog warm weer, maar zeker weten doe ik dat niet meer) Maar erg prettig werkt het nu niet idd.

Ik heb mijn vrouw maar niet eens uitgelegd hoe je TACC / AP aanzet, want dan weet ik precies wat voor reactie ik bij thuiskomst krijg :X :+

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 31-08-2022 09:48 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
[...]

Mijn ervaring is dat ik beter sneller rijdt (savonds waar het mag 130-140) en dan even 5 min laden (in combi met wc/ koffie) en dan ben je er sneller dan dat je de hele 150km op 100 gaat rijden.
Volgens Ome Bjorn is de optimum cruise snelheid is ook iets van 150km/u op duitse autobahn, ja je gaat vaker laden, maar netto ben je sneller op bestemming.

Airco = uit
Sentry mode = altijd aan
Ventilatie = aan

7,48KM per 1KW

[Afbeelding]
Hahaha ik heb nooit onder 185wh/km gezeten :D Mijn gemiddeld is iets id 200wh/km (M3P)
Maar het boeit mij persoonlijk niet.
Hunkaroglu schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:45:
[...]

Helemaal mee eens.. waar maken we ons eigenlijk druk om.

Dat verschil is zo minimaal dat het niet waard is om je daar zorgen over te maken.
Echt net net vanochtend op de radio bij BNR. Elektriciteit is nu duurder dan benzine, en dat zelfs tov benzine tanken langs snelweg. Ze hebben het wel over mensen die niet vorig jaar of zo energie contract hebben aangesloten. Die betaalt waarschijnlijk 55ct of hoger per kwh.
Ik snap alleen niet hoe ze dat hebben berekend. (Vast geen tesla, want het kan haast niet)
Voor mij persoonlijk bijvoorbeeld:
Gemiddeld 200wh/km (wat al hoog is voor een tesla), dus om 100km te rijden heb ik 20kwh nodig = 11 euro
Als je dat zet tegenover gemiddelde benzine auto die 1:15 verbruiken, heb je 6.6l benzine nodig. Als je met 2 euro per liter rekent, kom je toch hoger uit op 13.3 euro? En als ik het ga vergelijken like-for-like met mijn vorige benzine auto (verbruik 1:10 door 2.0l turbo en mn rijstijl), kom ik nog slechter uit. Ik kan dus de berekening van BNR niet volgen. Of ze neemt als voorbeeld een te onzuinige elektrisch auto, of een toyota aygo als vergelijking.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:03
Notna schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Nee hoor, je doet niets fout; heb exact hetzelfde (of ik doe hetzelfde fout :+ ) . Ik kan als ik hier van de A10 bij Amsterdam Noord naar de A8/A7 ga bijv de TACC niet aanlaten omdat de auto gewoon steevast naar de 90 wil in de bocht, ongeacht waar ik de auto op zet. En dan hebben we het nog niet over phantom breaking.
Het zenuwachtige optrekken is erg update afhankelijk lijkt het, en ook heeft het weer er mee te maken (ik geloof dat het in de regen en koud weer beter gaat dan met droog warm weer, maar zeker weten doe ik dat niet meer) Maar erg prettig werkt het nu niet idd.

Ik heb mijn vrouw maar niet eens uitgelegd hoe je TACC / AP aanzet, want dan weet ik precies wat voor reactie ik bij thuiskomst krijg :X :+
Kun je in de instellingen van Autopilot de Snelheidsinstelling niet gewoon op Huidige snelheid zetten? Dan zal ie denk ik niet de snelheid van de borden overnemen.

Mijn MYLR moet nog geleverd worden, dus ik baseer me op alleen de handleiding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ignatius schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Kun je in de instellingen van Autopilot de Snelheidsinstelling niet gewoon op Huidige snelheid zetten? Dan zal ie denk ik niet de snelheid van de borden overnemen.

Mijn MYLR moet nog geleverd worden, dus ik baseer me op alleen de handleiding ;)
Ow daar staat het al op; overruled het nog steeds als TACC aanstaat. Tenzij dat een bug is en andere daar geen last van hebben? Dan zou ik even het al oude mantra moeten proberen van 'have you tried turning it off and on again'

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 31-08-2022 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ignatius schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Nee, dat is alleen bij activeren. De max snelheid zal hij nog steeds afdwingen op AP. Nu is dat prima, maar het is alleen vervelend dat deze vaak niet klopt. :) Ineens 30 waar je 80 mag bijvoorbeeld. Best vervelend voor de mensen achter je kan ik je vertellen. Die zitten je aan te kijken of je niet goed wijs bent. Maar FSD is ècht bijna klaar nu. :+

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 19:46

Lagune

Its time for warp

Notna schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Ow daar staat het al op; overruled het nog steeds als TACC aanstaat. Tenzij dat een bug is en andere daar geen last van hebben? Dan zou ik even het al oude mantra moeten proberen van 'have you tried turning it off and on again'
EU wetgeving (iets met G krachten bij bochten?) gewoon ff omheen werken met AP/TACC uit en aan toggelen

blijft een drama die wetgeving, die AP lane change is als het druk is ook useless (timeouts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Lagune schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

EU wetgeving (iets met G krachten bij bochten?) gewoon ff omheen werken met AP/TACC uit en aan toggelen

blijft een drama die wetgeving, die AP lane change is als het druk is ook useless (timeouts)
Ow dat doe ik nu ook en wat ik al zeg: deze route doe ik vaak en dus ben ik mij ervan bewust dat het daar gebeurt en dus niet handig is. Maar het is vooral op de routes waar ik niet mee bekend ben dat het een dingetje is. Ik trap hem nu gewoon er meteen doorheen, maar er zijn momenten dat je er niet zo bewust van bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Nee, dat is alleen bij activeren. De max snelheid zal hij nog steeds afdwingen op AP. Nu is dat prima, maar het is alleen vervelend dat deze vaak niet klopt. :) Ineens 30 waar je 80 mag bijvoorbeeld. Best vervelend voor de mensen achter je kan ik je vertellen. Die zitten je aan te kijken of je niet goed wijs bent. Maar FSD is ècht bijna klaar nu. :+
Komt er nu al een mogelijkheid om een simpele adaptive CC in te stellen? Zoals ieder ander merk dat doet, en wat gewoon prima en betrouwbaar werkt: snelheid instellen en de volgafstand en dan op basis van radar locken op je voorligger. Is zoiets te verwachten in een toekomstige update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Komt er nu al een mogelijkheid om een simpele adaptive CC in te stellen? Zoals ieder ander merk dat doet, en wat gewoon prima en betrouwbaar werkt: snelheid instellen en de volgafstand en dan op basis van radar locken op je voorligger. Is zoiets te verwachten in een toekomstige update?
Dat kan nu al soort van ('Automatic Emergency Braking' en 'Obstacle-Aware Acceleration' uitzetten) , maar moet per rit uitgezet worden; het is niet een persistent setting die je kan aan- of uitzetten. En het is niet echt dezelfde ervaring als gewon (A)CC bij andere merken.

Denk ook niet dat het er gaat komen, hoewel het imo wél toegevoegd zou kunnen worden middels een update.

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 31-08-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:03
Notna schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Dat kan nu al, maar moet per rit uitgezet worden; het is niet een persistent setting die je kan aan- of uitzetten
welke setting is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing

Erik1337 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

En als een oma rijden. Totaal niet realistisch inderdaad, maar goed volgens mij is het gewoon een sport geworden om te kijken hoe weinig je kan verbruiken.
Dat is wel erg overdreven. Ik rijd niet als een oma maar houd me aan de toegestane snelheid + 3 á 4%.
Als het te warm wordt gaat de airco aan. Maar het is toch leuk om bij een bepaalde temperatuur de airco uit te zetten, niet in te leveren op comfort en daarmee nog zuiniger van A naar B te kunnen komen? Noem het een sport, ik vind ik het meer logisch nadenken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Nou wacht; het is niet dat je echt specifiek een zo genoemde optie hebt. Maar het komt neer op 'Automatic Emergency Braking' en 'Obstacle-Aware Acceleration' uitzetten. Dat is het beste wat je kan doen op het moment. Maar echt een domme CC er van maken is niet mogelijk. Zal de bewoording aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:06
Notna schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Dit is toch wel een dingetje. Ik ben met mijn huidige auto gewent om acc te gebruiken. Ik stel gewoon een snelheid in en borden met de snelheid worden genegeerd. Ik rij veel snelweg en dacht dat ap vergelijkbaar is met acc ( met lane centering en steer assist), maar het lijkt dus een slechtere oplossing te zijn. De Model Y RWD staat op de shortlist als volgende auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bones
Gaat niet door schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Dit is toch wel een dingetje. Ik ben met mijn huidige auto gewent om acc te gebruiken. Ik stel gewoon een snelheid in en borden met de snelheid worden genegeerd. Ik rij veel snelweg en dacht dat ap vergelijkbaar is met acc ( met lane centering en steer assist), maar het lijkt dus een slechtere oplossing te zijn. De Model Y RWD staat op de shortlist als volgende auto.
Klopt, zelfs een reguliere cruise control uit de jaren 90 vind ik fijner dan de autopilot/cruise control van tesla. Je ingestelde snelheid resumen kan niet, dus je moet zelf elke keer weer cruisecontrol inschakelen na een remactie of wat dan ook.
Maar goed daar valt mee te leven. Echter niet met het feit dat de auto zelf bepaald hoe hard je mag rijden. Als ik hem op 130 instel, gaat hij soms ineens 100 rijden en hoger krijg je hem niet. Ook bij flauwe bochten soms zelfs 90 (of lager). Rijd nu dus vaak zelf weer zonder autopilot aan.

Ps, de afstandsetting van autopilot werkt ook traag. Als ik hem op 1 wagenlengte zet, en de auto voor mij sprint weg, dan duurt het heel lang voordat de tesla weer accelereert. Het lijkt dan alsof ik opzettelijk langzaam rijd of niet aan het opletten ben.

Ondanks bovenstaande ergernissen blijft voor mij Tesla wel de nummer 1 EV fabrikant op dit moment en zou ik zo de M3 LR nogmaals kopen. Echter neig ik nu wel meer naar een model S ivm het betere/comfortabelere onderstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bones schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Klopt, zelfs een reguliere cruise control uit de jaren 90 vind ik fijner dan de autopilot/cruise control van tesla. Je ingestelde snelheid resumen kan niet, dus je moet zelf elke keer weer cruisecontrol inschakelen na een remactie of wat dan ook.
Dit is voor mij toch wel een grote reden om voorlopig zeker geen Tesla meer te willen hebben :X

Ik verlang o.a. op dat vlak zeker nog regelmatig terug naar de Volvo V40 D4 met 190 pk (en een range van 1.200 km bij 130 km/h op een tank was ook niet onaardig)! O+

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Electromonkey schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:40:

Hoe werkt dat dan? Wat zorgt ervoor dat je CC naar de 90 gaat?

Ik heb nog nooit Tesla gereden op CC maar ben wel geinteresseerd en een echte ACC chauffeur. Ik ben gewend aan KIA, zet de ACC op 110 en laat mij automatisch 'voortslepen' door mijn voorganger. :P

Een niet prettig werkende ACC zou voor mij een showstopper zijn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
SirLct schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:01:
[...] Ik kan dus de berekening van BNR niet volgen. Of ze neemt als voorbeeld een te onzuinige elektrisch auto, of een toyota aygo als vergelijking.
ik denk zowel een onzuinige elektrische auto als een zeer zuinige benzine. Maar zelfs dan is het niet eerlijk, want als jij 60c/kWh moet betalen thuis kan je em gewoon in de straat zetten voor 38-42c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
bert pit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:36:
[...]
Hoe werkt dat dan? Wat zorgt ervoor dat je CC naar de 90 gaat? [...]
Autopilot. Een bord met 90 of dat hij denkt dat je op de afrit zit en dus gaat afremmen voor de bocht daar die niet gaat komen.

Overigens is het echt enorm locatiegebonden of je er problemen mee hebt. Ik rij hoofdzakelijk niet in het westen, of eigenlijk gezegd: niet in de Hollanden en Zeeland en heb echt amper problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bert pit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Hoe werkt dat dan? Wat zorgt ervoor dat je CC naar de 90 gaat?
Is voor mij niet altijd duidelijk. Ik heb de autopilot op maximum snelheid +5 staan, dus standaard staat die op 105. Maar dan opeens remt de auto af en staat hij op 100 of 90, zonder dat er een bord is gepasseerd. Ik weet niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
[...]

Echt net net vanochtend op de radio bij BNR. Elektriciteit is nu duurder dan benzine, en dat zelfs tov benzine tanken langs snelweg. Ze hebben het wel over mensen die niet vorig jaar of zo energie contract hebben aangesloten. Die betaalt waarschijnlijk 55ct of hoger per kwh.
Ik snap alleen niet hoe ze dat hebben berekend. (Vast geen tesla, want het kan haast niet)
Gemiddeld 200wh/km (wat al hoog is voor een tesla), dus om 100km te rijden heb ik 20kwh nodig = 11 euro
Als je dat zet tegenover gemiddelde benzine auto die 1:15 verbruiken, heb je 6.6l benzine nodig. Als je met 2 euro per liter rekent, kom je toch hoger uit op 13.3 euro? En als ik het ga vergelijken like-for-like met mijn vorige benzine auto (verbruik 1:10 door 2.0l turbo en mn rijstijl), kom ik nog slechter uit. Ik kan dus de berekening van BNR niet volgen. Of ze neemt als voorbeeld een te onzuinige elektrisch auto, of een toyota aygo als vergelijking.
Met laadverlies moet je 22kWh uit de electriciteitsmeter trekken. Vervolgens staat er dat de stroomprijs nu bij overstappen.NL op gemiddeld 77 cent staat en Vattenfall al 1,10€. Dan kom je dus hoger uit dan 13,30€
Op zich is daar niet echt een gat in te schieten. Veel mensen hebben zonnepanelen, maar ook heel veel niet. Dan wordt de berekening anders. En je kunt evt op straat (vooralsnog) goedkoper laden. Verder klopt het op zich wel wat er wordt gezegd.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 31-08-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Maasluip schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Is voor mij niet altijd duidelijk. Ik heb de autopilot op maximum snelheid +5 staan, dus standaard staat die op 105. Maar dan opeens remt de auto af en staat hij op 100 of 90, zonder dat er een bord is gepasseerd. Ik weet niet waarom.
Exact dit. En met geen mogelijk krijg je de auto op de jouw gewenste snelheid, want een paar meter verder gaat hij weer naar beneden. Een kilometer of 2 verder en het gaat wel weer. Heb jij ook de ervaring dat het op specifieke punten is? Random heb ik alleen last van phantom breaking.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 31-08-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Erik1337 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Is een elektrische bak fiets niet wat, zit geen airco op, altijd de raampjes open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Notna schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Exact dit. En met geen mogelijk krijg je de auto op de jouw gewenste snelheid, want een paar meter verder gaat hij weer naar beneden. Een kilometer of 2 verder en het gaat wel weer. Heb jij ook de ervaring dat het op specifieke punten is? Random heb ik alleen last van phantom breaking.
Op mijn woon-werktraject heb ik er eigenlijk geen last van. En op andere punten kom ik niet vaak genoeg om een patroon te zien.
Buiten de autosnelweg zie ik wel eens dat het overduidelijk een foute snelheid in de navigatiedata is, maar doe daar maar eens een melding van. "Report problem... incorrect speedlimit" zorgt bij mij meestal dat de agenda geopend wordt 8)7
Ik zal wel een schotse uitspraak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
[...]

Mijn ervaring is dat ik beter sneller rijdt (savonds waar het mag 130-140) en dan even 5 min laden (in combi met wc/ koffie) en dan ben je er sneller dan dat je de hele 150km op 100 gaat rijden.
Volgens Ome Bjorn is de optimum cruise snelheid is ook iets van 150km/u op duitse autobahn, ja je gaat vaker laden, maar netto ben je sneller op bestemming.

[...]

Hahaha ik heb nooit onder 185wh/km gezeten :D Mijn gemiddeld is iets id 200wh/km (M3P)
Maar het boeit mij persoonlijk niet.

[...]

Ik las daar ook een stuk over in de Telegraaf. Zij gaan uit van een Kw prijs van meer dan 1 euro, ja dan kom je in de buurt van de kosten als je op benzine rijdt. De openbare laadpalen, en zelfs de SC zijn dan veel goedkoper. Maar het is een vervelende ontwikkeling dat thuisladen minder aantrekkelijk is met de nieuwe tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Maasluip schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Op mijn woon-werktraject heb ik er eigenlijk geen last van. En op andere punten kom ik niet vaak genoeg om een patroon te zien.
Buiten de autosnelweg zie ik wel eens dat het overduidelijk een foute snelheid in de navigatiedata is, maar doe daar maar eens een melding van. "Report problem... incorrect speedlimit" zorgt bij mij meestal dat de agenda geopend wordt 8)7
Ik zal wel een schotse uitspraak hebben.
heb je geen last van als je hem instelt op "current speed" ipv "speed limit" bij autopilot settings
dan krijg je het alleen in bochten of een afslag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Lagune schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Kun je daar een bron voor geven? En uitleggen waarom bijv. Een BMW dit niet doet?
Lagune schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

heb je geen last van als je hem instelt op "current speed" ipv "speed limit" bij autopilot settings
dan krijg je het alleen in bochten of een afslag
Dan neemt hij nog steeds de snelheid over bij bochten en afslagen (vrij wel altijd) en nieuwe borden (soms)

[ Voor 37% gewijzigd door JohanB op 31-08-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

JohanB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Kun je daar een bron voor geven? En uitleggen waarom bijv. Een BMW dit niet doet?
steven peeters heeft er wat filmpjes van
YouTube: YouTube

[ Voor 6% gewijzigd door Lagune op 31-08-2022 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielsracing
Mackeessie schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Ik las daar ook een stuk over in de Telegraaf. Zij gaan uit van een Kw prijs van meer dan 1 euro, ja dan kom je in de buurt van de kosten als je op benzine rijdt. De openbare laadpalen, en zelfs de SC zijn dan veel goedkoper. Maar het is een vervelende ontwikkeling dat thuisladen minder aantrekkelijk is met de nieuwe tarieven.
Gelukkig zijn de variabele tarieven op de zondagmiddagen vooralsnog erg aantrekkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUJTaR3qElFF3xCMbrPK1zPT_wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mj04ok2px4bhpJPai1WQPWa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Je zou dan vergelijkbare auto's moeten nemen. Bijvoorbeeld de KIA Niro Hybrid rijd 1/20 en de Kia E-Niro. Daar kom je qua verbruik ongeveer op hetzelfde uit. Er zijn natuurlijk wel wat verschillen, maar als het een financiële afweging wordt, dan is een EV gewoon veel minder interessant dan een jaar geleden.

Ik rij met mijn Niro dus 1 op 20 is 10 Euro brandstof per 100KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Lagune schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

steven peeters heeft er wat filmpjes van
YouTube: YouTube
Ik ken (helaas) vrijwel alle Steven Peeters filmpjes, maar ben hier nog nooit een goed onderbouwde reden voor tegen gekomen. Ook niet in de UNECE richtlijnen zelf, dus een bron voor de UNECE richtlijn (geen EU regel!) of iets anders voor die vertraging zou nog steeds super zijn.

En de bewering is dan dus ook dat BMW e.d. de regels overtreden, omdat ze wel gewoon snelheid houden in de bochten?

[ Voor 21% gewijzigd door JohanB op 31-08-2022 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben echt zo klaar met het steeds slechter functioneren van de software. Toen ik de M3 kreeg vorig jaar werkte alles best wel prima: weinig phantom brakes, prima fileassistent, nooit last van onnodige toeters en bellen. Maar echt, ik kan geen ritje maken of ik heb wel weer de uitwijkassistent die vindt dat ik een lijn overschrijdt met de complete hel aan toeters en bellen, ik had vandaag 4 phantom brakes voor de schaduw van een vrachtwagen of een viaduct in één rit, de fileassistent bokte vanmorgen weer vrolijk erop los (zelfs op standje 4-5 afstand is het alsof je een kleuter het koppelingspedaal in een brakke leswagen laat bedienen).

Ik wil graag een klacht indienen, al is het maar voor de vorm, maar ik weet niet zo goed waar ik dat moet doen. Serviceverzoek via de app lijkt me gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

JohanB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Ik ken (helaas) vrijwel alle Steven Peeters filmpjes, maar ben hier nog nooit een goed onderbouwde reden voor tegen gekomen. Ook niet in de UNECE richtlijnen zelf, dus een bron voor de UNECE richtlijn (geen EU regel!) of iets anders voor die vertraging zou nog steeds super zijn.

En de bewering is dan dus ook dat BMW e.d. de regels overtreden, omdat ze wel gewoon snelheid houden in de bochten?
ik beweer niks hè ;) , ik zeg alleen wat ik heb gezien in een van zn filmpjes, volgens mij was het deze : lateral g-force limit https://www.youtube.com/watch?v=krNKmm3in88
Pagina: 1 ... 348 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: