bilgy_no1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:10:
Mensen, ik zit met een dilemma...
Ik rijd nu bijna 10 maanden in een Ioniq 5, LR RWD, Lounge met glazen dak (meest uitgebreide versie). Dit is een prima comfortabele reiswagen (ong. 40.000 km per jaar), vooral in de combinatie van supersnel laden en het Ionity netwerk gaat dat erg goed. Ik ben dus tevreden op een paar kleine puntjes na. De auto is soms echter net wat te krap voor ons. Met passen en meten gaat het wel, maar iets meer ruimte zou welkom zijn. Ook is de navigatie onzinnig en plant geen routes met laadstops wat soms tot irritante situaties leidt.
Om deze redenen was een Model Y eigenlijk mijn voorkeur, maar die was ten tijde van bestellen van de Ioniq 5 nog niet bestelbaar en stond nog steeds op een mooie prijs van EUR 65000 aangekondigd...
Maar nu dan dus de Model Y SR voor EUR 50000... WLTP is met 455 km gelijk aan die van mijn Ioniq 5 met 20" wielen. Veel meer bagageruimte, grotere frunk en een paar mooie plussen zoals de Superchargers, OTA updates, Sentry en scheetkussens... Zelfs met Enhanced AP (of FSD) en trekhaak is de prijs nog schappelijk.
Kortom... Ik overweeg nu het bestellen van deze Model Y en dan de Ioniq 5 te verkopen vlak voor aflevering van de Model Y. Ik zie verhalen van mensen die de Ioniq 5 met nauwelijks verlies van de hand doen na bijna een jaar rijden, als dat lukt zou ik de overstap met gesloten beurs kunnen doen.
Er zijn nog wel wat onduidelijkheden, zoals de omvang en leverancier van de batterij, herkomst, waar niemand hier het antwoord op heeft...
Maar om te vergelijken hoe langere reizen gaan heb ik in ABRP een paar routes ingevuld en vergeleken tussen de twee auto's. Shocker voor mij om te zien dat bijv. Haarlem - Solden (ongeveer 970 km, afhankelijk van de gekozen route) de Model Y 30-45 minuten langzamer zou zijn. Dat valt me enigszins tegen, omdat ik er eigenlijk vanuit ga dat het verbruik van de Model Y op de snelweg (130 km/h) een stuk lager ligt dan de Ioniq 5 (Cw 0,23 vs. 0,288 voor de Ioniq 5). Dat zou het langzamere laden toch wel goed moeten compenseren.
ABRP rekent met ongeveer 305 km bereik op de snelweg voor de Model Y (heb dan 2022 SR, 62 kWh, 19" ingevuld), tegen 340 km voor de Ioniq 5. Ondanks dat het referentieverbruik voor de Tesla lager is (173 vs 195 bij 110 km/h). Niet erg logisch, maar geeft toch te denken.
Ik ben dus op zoek naar wat Tesla rijders hiervan denken. Is jullie ervaring dat ABRP extreem conservatief is? Wat verwachten jullie van de mogelijkheid om met de SR een lange rit te maken (wellicht obv de Model 3 SR)? Zijn er nog andere overwegingen? FSD of Enhanced AP???