Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 347 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.876 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als voorpret alvast zomervelgjes besteld. De Gemini’s worden wintervelgen.

The New Aero. Ik vind dat form follows function wel vet. En echt vette velgen passen niet bij de Y want dan moet je ook verlagen vanwege de mega grote wheel/fender gap. En verlagen is kak want de ophanging gaat dan uit ‘t lood staan waarvoor je dan weer eerst verstelbare draagarmen moet kopen. Aka. Goed genoeg dit :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akqGzIGbuSHjDdDJfXCDAnXO9nE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2EwnIXPhvEC1NrY7b0wwdad.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRN-MG3A0sTDSFUi6_kUR0lBobc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtAMb7r1HFaq7n5TOAbmqjJ3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y5xIGTlkEKB8BvmolxfzWLh0ec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wXC7m0XXqmC7wEyx2z7mko0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihW_uWjQVLKpUxDIgMjfPcR2p0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdpLRlPvUNq8DYiQTwH3sbxj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t25Zgh_3BvL9VQxHkEY-dk5BB70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFZ8tC32uluUXXwZYoQz8616.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaPKuzGznX0AJAJMuozfbBYWTUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTjQ61fe2yo8gJXuo3VXFu67.jpg?f=fotoalbum_tile

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:52
Stef87 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Waarschijnlijk krijg je dat nooit, ivm hw2.5

Net als de stoplichten op groen indicatie en de uitgebreidere visualisaties op je scherm.
Radar zal vermoed ik ook niet worden uitgeschakeld op hw2.5x

Lijstje loopt nu wel op. (Heb ook een 2.5hw model 3, waar hw3 op had moeten zitten)
Dat denk ik ook. In dit geval ben ik er niet rouwig om. Als tesla vision alleen werkt met een lagere snelheid en grotere volgafstand krijg ik niet de indruk dat het op dit moment beter is dan gewone radar…

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mensen, ik zit met een dilemma...

Ik rijd nu bijna 10 maanden in een Ioniq 5, LR RWD, Lounge met glazen dak (meest uitgebreide versie). Dit is een prima comfortabele reiswagen (ong. 40.000 km per jaar), vooral in de combinatie van supersnel laden en het Ionity netwerk gaat dat erg goed. Ik ben dus tevreden op een paar kleine puntjes na. De auto is soms echter net wat te krap voor ons. Met passen en meten gaat het wel, maar iets meer ruimte zou welkom zijn. Ook is de navigatie onzinnig en plant geen routes met laadstops wat soms tot irritante situaties leidt.

Om deze redenen was een Model Y eigenlijk mijn voorkeur, maar die was ten tijde van bestellen van de Ioniq 5 nog niet bestelbaar en stond nog steeds op een mooie prijs van EUR 65000 aangekondigd...

Maar nu dan dus de Model Y SR voor EUR 50000... WLTP is met 455 km gelijk aan die van mijn Ioniq 5 met 20" wielen. Veel meer bagageruimte, grotere frunk en een paar mooie plussen zoals de Superchargers, OTA updates, Sentry en scheetkussens... Zelfs met Enhanced AP (of FSD) en trekhaak is de prijs nog schappelijk.

Kortom... Ik overweeg nu het bestellen van deze Model Y en dan de Ioniq 5 te verkopen vlak voor aflevering van de Model Y. Ik zie verhalen van mensen die de Ioniq 5 met nauwelijks verlies van de hand doen na bijna een jaar rijden, als dat lukt zou ik de overstap met gesloten beurs kunnen doen.

Er zijn nog wel wat onduidelijkheden, zoals de omvang en leverancier van de batterij, herkomst, waar niemand hier het antwoord op heeft...

Maar om te vergelijken hoe langere reizen gaan heb ik in ABRP een paar routes ingevuld en vergeleken tussen de twee auto's. Shocker voor mij om te zien dat bijv. Haarlem - Solden (ongeveer 970 km, afhankelijk van de gekozen route) de Model Y 30-45 minuten langzamer zou zijn. Dat valt me enigszins tegen, omdat ik er eigenlijk vanuit ga dat het verbruik van de Model Y op de snelweg (130 km/h) een stuk lager ligt dan de Ioniq 5 (Cw 0,23 vs. 0,288 voor de Ioniq 5). Dat zou het langzamere laden toch wel goed moeten compenseren.

ABRP rekent met ongeveer 305 km bereik op de snelweg voor de Model Y (heb dan 2022 SR, 62 kWh, 19" ingevuld), tegen 340 km voor de Ioniq 5. Ondanks dat het referentieverbruik voor de Tesla lager is (173 vs 195 bij 110 km/h). Niet erg logisch, maar geeft toch te denken.

Ik ben dus op zoek naar wat Tesla rijders hiervan denken. Is jullie ervaring dat ABRP extreem conservatief is? Wat verwachten jullie van de mogelijkheid om met de SR een lange rit te maken (wellicht obv de Model 3 SR)? Zijn er nog andere overwegingen? FSD of Enhanced AP???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bilgy_no1 ABRP klopt aardig obv mijn ervaring. De Ioniq heeft 20kWh meer toch? Dan vind ik het verschil niet gek.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:10:
Maar om te vergelijken hoe langere reizen gaan heb ik in ABRP een paar routes ingevuld en vergeleken tussen de twee auto's. Shocker voor mij om te zien dat bijv. Haarlem - Solden (ongeveer 970 km, afhankelijk van de gekozen route) de Model Y 30-45 minuten langzamer zou zijn. Dat valt me enigszins tegen, omdat ik er eigenlijk vanuit ga dat het verbruik van de Model Y op de snelweg (130 km/h) een stuk lager ligt dan de Ioniq 5 (Cw 0,23 vs. 0,288 voor de Ioniq 5). Dat zou het langzamere laden toch wel goed moeten compenseren.
Voor de zomer had ik gekeken om met een Y LR naar Spanje te gaan. Uiteindelijk is het toch een brandstofauto geworden* maar de rit duurde langer dan via de Y gepland had via ABRP. Puur als routeplanner is ABRP behoorlijk optimistisch als je het mij vraagt en ik rijd meestal +10 op de teller. Leg de rijtijd maar eens naast Google Maps.

Belangrijker was echter dat ons gezin langer stopt dan de auto nodig heeft. Wil je echt zo snel mogelijk in Solden zijn en ben je van plan om direct weer in de auto te springen wanneer ABRP dat aangeeft? In de praktijk zou ik waarschijnlijk ver van binnen het optimale laden maar meer beïnvloed worden door de sfeer op de achterbank. Ik hanteer meestal ruim marges tot aankomsttijd en de reis is onderdeel van de vakantie.

*Nee de eGolf mocht niet mee naar Spanje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
@bilgy_no1 je vergelijkt nu de ultieme travel auto (een 800V's long range) met een Tesla SR. Het is uberhaupt vanwege de geweldige laadcurves van Tesla en hun SuC dat hij in de buurt komt van de roadtrip snelheid van je Ioniq 5.

Hyundai / Kia zijn qua WLTP waardes erg netjes en wijken vaak maar 4% af in de realiteit, waar Tesla makkelijk 10% afwijk (negatief) :+

De SR gaat dus langzamer zijn dan je Ioniq 5 LR RWD. Maar niet problematisch imho. 45 minuten op 10 uur is nog geen 10%. Ik denk dat je comfort in de Tesla hoger gaat zijn vanwege de geweldige integratie van Superchargers in de navigatie. Je start thuis, stelt "Solden" in, en je rijd weg, geen zorgen over welke paal en waar.

[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 27-08-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspired schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:15:
@bilgy_no1 ABRP klopt aardig obv mijn ervaring. De Ioniq heeft 20kWh meer toch? Dan vind ik het verschil niet gek.
Thanks. Mijn Ioniq 5 heeft officieel 72,6 kWh, dus zo'n 20% meer dan de Tesla (uitgaande van 60 kWh). Best indrukwekkend dat Tesla dan dezelfde WLTP weet te halen. Bij de Ioniq 5 gaat het wel hard achteruit op hogere snelheid. Ik ging er daarom vanuit dat de Tesla daar een voordeeltje zou hebben.

(Zelf heb ik uit de Ioniq 5 al eens 525 km weten te persen; ik heb een lichte rechtervoet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:25:
[...]

Voor de zomer had ik gekeken om met een Y LR naar Spanje te gaan. Uiteindelijk is het toch een brandstofauto geworden* maar de rit duurde langer dan via de Y gepland had via ABRP. Puur als routeplanner is ABRP behoorlijk optimistisch als je het mij vraagt en ik rijd meestal +10 op de teller. Leg de rijtijd maar eens naast Google Maps.

Belangrijker was echter dat ons gezin langer stopt dan de auto nodig heeft. Wil je echt zo snel mogelijk in Solden zijn en ben je van plan om direct weer in de auto te springen wanneer ABRP dat aangeeft? In de praktijk zou ik waarschijnlijk ver van binnen het optimale laden maar meer beïnvloed worden door de sfeer op de achterbank. Ik hanteer meestal ruim marges tot aankomsttijd en de reis is onderdeel van de vakantie.

*Nee de eGolf mocht niet mee naar Spanje ;)
Ik heb prima ritten gemaakt met de Ioniq 5, inclusief naar de Franse Alpen en naar de Acquitaine. Dat ging allemaal prima en precies wat je zegt: de auto is eerder klaar met laden dan dat wij allemaal onze dingetjes hebben gedaan...

Goed om te horen dat dit ook je beleving is met de iets langzamer ladende Model Y.

Het gaat mij niet om tot op de minuut zsm te reizen, maar bijv. voor een lang weekend skien scheelt het wel qua comfort als je 45 minuen langer onderweg bent (naast de onvermijdelijke files).

Waarom ben je overigens niet met de Model Y LR naar Spanje gegaan? Dat moet toch prima te doen zijn met die auto en het Supercharger netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:35:
@bilgy_no1 je vergelijkt nu de ultieme travel auto (een 800V's long range) met een Tesla SR. Het is uberhaupt vanwege de geweldige laadcurves van Tesla en hun SuC dat hij in de buurt komt van de roadtrip snelheid van je Ioniq 5.

Hyundai / Kia zijn qua WLTP waardes erg netjes en wijken vaak maar 4% af in de realiteit, waar Tesla makkelijk 10% afwijk (negatief) :+

De SR gaat dus langzamer zijn dan je Ioniq 5 LR RWD. Maar niet problematisch imho. 45 minuten op 10 uur is nog geen 10%. Ik denk dat je comfort in de Tesla hoger gaat zijn vanwege de geweldige integratie van Superchargers in de navigatie. Je start thuis, stelt "Solden" in, en je rijd weg, geen zorgen over welke paal en waar.
Ja, de Ioniq 5 is een laadmonster. Haal een kop koffie en voor je het weet is de auto weer op 90+%... Maar ik zie toch wel inefficientie op hogere snelheid. Dan keldert de range hard naar beneden.

Heb even bij Teslabjorn gekeken. Die haalt bij de Model Y op 120 km/h 195-200 Wh/km. De Ioniq 5 moet het doen met 244 Wh/km (weliswaar met de AWD). Dat is 22% hoger verbruik. En de batterij is ook zoveel groter. 72 kWh / 240 Wh/km is gelijk aan 60 kWh / 200 Wh/km.

Ze zouden dus net zo ver moeten kunnen komen bij 120 km/h (300 km). En dan laadt de Ioniq 5 wel sneller, maar hij moet er ook meer kWh in pompen om dezelfde afstand te kunnen reizen. Vandaar dat ik een kleiner verschil verwacht.

En inderdaad: het gemak van de routeplanner spreekt me erg aan. Ik vind het systeem van Hyundai erg ondermaats en zeker voor een EV. Gezien hun ervaring met de Soul EV, Kona en e-Niro dacht ik dat ze het beter voor elkaar zouden hebben.

Wat ze wel weer goed doen is de controle over het regenereren. Ook de bediening van de cruise control vind ik wel prettig. Dat was in een Model S waar ik wel eens in heb gereden iets minder intuitief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:42
_eLMo_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:00:
[...]

Sprit monitor.de. Echt verbruik dus.
Houd er wel rekening mee dat Tesla’s dorstig zijn bij korte ritten door de fanatieke batterij verwarming. Je kunt deze verbruiken naar mijn mening niet extrapoleren naar lange ritten.

Met mijn SR+ kon ik bijv afgelopen winter ook 240 km halen bij 100 km/u, 5 graden, droog wegdek, windstil, 90->9%. Tot dan toe had ik nog nooit lange ritten gereden wegens corona, dus ik dacht dat mijn verbruik veel hoger zou liggen gebaseerd op de kortere ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Deveon schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:47:
[...]

Een echte vakman. Enige verschil tussen ICE en elektrisch dat ik mij kan bedenken is eco-banden, echter Tesla’s staan niet op eco banden..
Ik zie wel meer verschillen. In de eerste plaats is elke EV honderden kilo’s zwaarder door de accu’s. Bovendien wijkt het remsysteem sterk af van traditionele systemen omdat bij het remmen energie wordt terug gewonnen.

Ook hebben relatief veel EV’s achterwielaandrijving. Juist bij slip omstandigheden zijn auto’s met achterwielaandrijving in het nadeel.

Dit zegt nog niets over een Tesla. Als je het echt wil weten zou je op een Noors forum moeten zoeken. In Noorwegen rijden veel Tesla’s in winterse omstandigheden. Ik durf te wedden dat deze andere banden hebben dan waarmee ze hier mee geleverd worden.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:43
bilgy_no1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:43:
[...]

Thanks. Mijn Ioniq 5 heeft officieel 72,6 kWh, dus zo'n 20% meer dan de Tesla (uitgaande van 60 kWh). Best indrukwekkend dat Tesla dan dezelfde WLTP weet te halen. Bij de Ioniq 5 gaat het wel hard achteruit op hogere snelheid. Ik ging er daarom vanuit dat de Tesla daar een voordeeltje zou hebben.

(Zelf heb ik uit de Ioniq 5 al eens 525 km weten te persen; ik heb een lichte rechtervoet...)
Vergeet niet dat de tesla 20% zuiniger is aangezien die net zover komt met 20% accu.
Dit scheelt je dan ook 20% laad kosten voor dezelfde range. Wat vandaag de dag toch 12.6kwh x 0,59 cent is per keer.

Qua laadtijden, de tesla accu warmt op, zeker in de winter zorgt dat voor uitstekende laad prestaties. Doet de ioniq dat ook?
Aangezien de accu kleiner is, zal die ook vol opgeladen zijn.

Tot zover de tesla positivo verhaal 😎

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:07
bert pit schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:36:
[...]
Ook hebben relatief veel EV’s achterwielaandrijving. Juist bij slip omstandigheden zijn auto’s met achterwielaandrijving in het nadeel.
Het nadelige effect van achterwielaandrijving ligt hem toch vooral in het feit dat bij de meeste ICE auto's het gewicht van de motor niet op de aangedreven wielen drukt? Dat is voor EVs niet het geval, de batterij is als zwaarste onderdeel verdeeld over de assen.

Wat betreft tractie gebeurt er wel het één en ander bij glad weer:
YouTube: Tesla Model 3 LR Snow Mode demo and explanation

Als je het mij vraagt is het vooral inertie door het grotere gewicht wat hier de bepalende factor is. Verder worden EVs gebouwd op "low friction" terwijl je in zulke gevallen juist wrijving nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:52:
[...]
Goed om te horen dat dit ook je beleving is met de iets langzamer ladende Model Y.

Waarom ben je overigens niet met de Model Y LR naar Spanje gegaan? Dat moet toch prima te doen zijn met die auto en het Supercharger netwerk?
Uiteindelijk toch met een 7 zitter gegaan en als ik zoveel voor een auto neerleg wil ik eigenlijk ook die twee extra zitplaatsen erbij. Mijn ervaring met de Y is dus beperkt gebleven tot de planning. Voor ervaringen met de Y SR zou je in China moeten zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bert pit schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Ik zie wel meer verschillen. In de eerste plaats is elke EV honderden kilo’s zwaarder door de accu’s. Bovendien wijkt het remsysteem sterk af van traditionele systemen omdat bij het remmen energie wordt terug gewonnen.

Er zijn ook zware brandstofauto’s hoor, sommige gaan met belading zelfs tot 3,5 ton.

Verder hoop ik dat zodra ABS in moet grijpen de auto daarop vertrouwd en niet alsnog gaat proberen energie terug te winnen. Achterwielaandrijving vind ik persoonlijk juist prettiger omdat een uitbrekende achterkant beter te controleren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
CoolHead621 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Waar haal jij die waardes vandaan?
Ik rij met mijn LR 14/15 kWh en in de winter 17/18kWh
Ik heb nu een gemiddelde erop staan van 17,2kWh over 30.000km
Die waardes kloppen prima.
Ik ging gisteren weer een keer lang stuk snelweg op. Dan merk je opeens weer dat het 20 graden buiten was.

Ik gooide AP op 120km/h en na 40 minuten rijden was het resultaat 192Wh.
In de winter zijn er dagen dat ik hem onmogelijk onder de 200Wh krijg. Om over korte ritjes nog maar te zwijgen.
Deveon schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Er zijn ook zware brandstofauto’s hoor, sommige gaan met belading zelfs tot 3,5 ton.

Verder hoop ik dat zodra ABS in moet grijpen de auto daarop vertrouwd en niet alsnog gaat proberen energie terug te winnen. Achterwielaandrijving vind ik persoonlijk juist prettiger omdat een uitbrekende achterkant beter te controleren is.
Bij vol remmen gaat hij echt geen energie terugwekken, als dat ten koste gaat van remkracht.

Dus vol je rempedaal indrukken resulteert in de remmen die gewoon vol gebruikt worden en ABS wat blokkeren tegengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
bilgy_no1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:10:
Mensen, ik zit met een dilemma...

Ik rijd nu bijna 10 maanden in een Ioniq 5, LR RWD, Lounge met glazen dak (meest uitgebreide versie). Dit is een prima comfortabele reiswagen (ong. 40.000 km per jaar), vooral in de combinatie van supersnel laden en het Ionity netwerk gaat dat erg goed. Ik ben dus tevreden op een paar kleine puntjes na. De auto is soms echter net wat te krap voor ons. Met passen en meten gaat het wel, maar iets meer ruimte zou welkom zijn. Ook is de navigatie onzinnig en plant geen routes met laadstops wat soms tot irritante situaties leidt.

Om deze redenen was een Model Y eigenlijk mijn voorkeur, maar die was ten tijde van bestellen van de Ioniq 5 nog niet bestelbaar en stond nog steeds op een mooie prijs van EUR 65000 aangekondigd...

Maar nu dan dus de Model Y SR voor EUR 50000... WLTP is met 455 km gelijk aan die van mijn Ioniq 5 met 20" wielen. Veel meer bagageruimte, grotere frunk en een paar mooie plussen zoals de Superchargers, OTA updates, Sentry en scheetkussens... Zelfs met Enhanced AP (of FSD) en trekhaak is de prijs nog schappelijk.

Kortom... Ik overweeg nu het bestellen van deze Model Y en dan de Ioniq 5 te verkopen vlak voor aflevering van de Model Y. Ik zie verhalen van mensen die de Ioniq 5 met nauwelijks verlies van de hand doen na bijna een jaar rijden, als dat lukt zou ik de overstap met gesloten beurs kunnen doen.

Er zijn nog wel wat onduidelijkheden, zoals de omvang en leverancier van de batterij, herkomst, waar niemand hier het antwoord op heeft...

ABRP rekent met ongeveer 305 km bereik op de snelweg voor de Model Y (heb dan 2022 SR, 62 kWh, 19" ingevuld), tegen 340 km voor de Ioniq 5. Ondanks dat het referentieverbruik voor de Tesla lager is (173 vs 195 bij 110 km/h). Niet erg logisch, maar geeft toch te denken.

Ik ben dus op zoek naar wat Tesla rijders hiervan denken. Is jullie ervaring dat ABRP extreem conservatief is? Wat verwachten jullie van de mogelijkheid om met de SR een lange rit te maken (wellicht obv de Model 3 SR)? Zijn er nog andere overwegingen? FSD of Enhanced AP???
Je zegt meer ruimte nodig te hebben en noemt als voordeel de scheetkussens ;) Ik neem dus maar aan kleine kinderen?
Dan is het (berekende) voordeel in ABRP waarschijnlijk teniet gedaan zoals zovelen al vermeld hebben in reisverslagen: Met kinderen happie doen, even naar de wc duurt vaak te "lang", de auto is eerder klaar met laden dan dat jullie zijn. Dus die theoretische 3 kwartier later is waarschijnlijk (!) niet van toepassing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Tweak_ers schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

In de winter zijn er dagen dat ik hem onmogelijk onder de 200Wh krijg. Om over korte ritjes nog maar te zwijgen.
Ik snap niet dat er nog niet een mogelijkheid is om aan te geven dat je een kort ritje gaat rijden en daarmee die verwarming blokkeert :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Pierz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 00:51:
[...]

Houd er wel rekening mee dat Tesla’s dorstig zijn bij korte ritten door de fanatieke batterij verwarming. Je kunt deze verbruiken naar mijn mening niet extrapoleren naar lange ritten.

Met mijn SR+ kon ik bijv afgelopen winter ook 240 km halen bij 100 km/u, 5 graden, droog wegdek, windstil, 90->9%. Tot dan toe had ik nog nooit lange ritten gereden wegens corona, dus ik dacht dat mijn verbruik veel hoger zou liggen gebaseerd op de kortere ritten.
En tijdens parkeren…
Zet hem even weg, loop de winkel in en je bent weer een % van je accu kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58
Tweak_ers schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Die waardes kloppen prima.
Ik ging gisteren weer een keer lang stuk snelweg op. Dan merk je opeens weer dat het 20 graden buiten was.

Ik gooide AP op 120km/h en na 40 minuten rijden was het resultaat 192Wh.

[...]

Bij vol remmen gaat hij echt geen energie terugwekken, als dat ten koste gaat van remkracht.

Dus vol je rempedaal indrukken resulteert in de remmen die gewoon vol gebruikt worden en ABS wat blokkeren tegengaat.
Dat verschilt nogal per persoon, omstandigheden en uitvoering. Net zoals het regeneratie verhaal, ik vind het nagenoeg perfect en jij vind het met name richting stilstand onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
CoolHead621 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Waar haal jij die waardes vandaan?
Ik rij met mijn LR 14/15 kWh en in de winter 17/18kWh
Ik heb nu een gemiddelde erop staan van 17,2kWh over 30.000km
Ik ik ik ik.

Ik praat over gemiddeldes, via mensen die hun verbruik bijhouden op sprit monitor. Veeeel betrouwbaarder dan ratings imho. Alternatief is Bjørn, maar in Noorwegen rijden ze wat langzamer dan hier, haha. De 130km/h test is wel aardig.

Wat juist interessant is aan spritmonitor is dat je ook dingen zoals de Cd waarde boven krijgt. Waar een auto met een hoge Cd nog steeds prima efficient kan zijn op lage snelheden gaat hij misschien meer gebruiken dat een auto met een lagere Cd (die op lage snelheid wellicht minder efficient is door de aandrijflijn).

Door daadwerkelijk je verbruik bij te houden middel je dat allemaal uit.

Als ik naar de LR kijk (door te filteren op vermogen >340PK), dan zie je dat het verbruik tussen de 11.3kWh/100km voor de allerzuinigsten ligt (ik filter op >5000km bijgehouden) tot 22.8kWh/100km.

https://www.spritmonitor....40&minkm=5000&powerunit=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Sjoop1985 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

Het nadelige effect van achterwielaandrijving ligt hem toch vooral in het feit dat bij de meeste ICE auto's het gewicht van de motor niet op de aangedreven wielen drukt? Dat is voor EVs niet het geval, de batterij is als zwaarste onderdeel verdeeld over de assen.

Als je het mij vraagt is het vooral inertie door het grotere gewicht wat hier de bepalende factor is. Verder worden EVs gebouwd op "low friction" terwijl je in zulke gevallen juist wrijving nodig hebt.
Je maakt een paar fouten tegen de basisfysica.

Het gewicht van een auto heeft in principe geen invloed op de remafstand. De wrijving tussen weg en band is de bepalende factor, en natuurlijk de capaciteit van de remmen. Een Porsche 911 van bij a 2 ton stopt korter dan een Polo van 1200 kg, op nat en droog wegdek. ( betere banden en hogere capaciteit van de remmen. )

De wrijivng waar jij het over hebt is de efficientie van de drivetrain, en de luchtweerstand. Die hebben amper invloed op remafstanden van 100-0.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
ybos schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Ik snap niet dat er nog niet een mogelijkheid is om aan te geven dat je een kort ritje gaat rijden en daarmee die verwarming blokkeert :?
Ja het lukt wel als ik de klimatisering helemaal uitzet in de winter.

Alleen je ramen beslaan dan heel erg snel en je airco gaat stinken als je dat te vaak doet.

Maar inderdaad, een beperking in het vermogen wat je naar je verwarming wil laten gaan is best welkom.

Ook met laden in de winter, ik sta aan een 1 fase paal, wat echt meer dan genoeg is. Maar in de winter met voorverwarmen heb ik liever dat de auto herkent dat hij aan een 3,7kW paal staat en tegen 3,7kW gaat klimatiseren.

In plaats daarvan pakt hij 7kW om te gaan verwarmen, wat resulteert in een accu die opeens nog maar 86% bij vertrek, in plaats van de 90% toen hij begon met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Dat verschilt nogal per persoon, omstandigheden en uitvoering. Net zoals het regeneratie verhaal, ik vind het nagenoeg perfect en jij vind het met name richting stilstand onvoldoende.
Nee, zo lang je de situatie in de hand hebt gaat het prima. Je moet iets defensiever rijden.

Maar in deze situaties is het onvoldoende:
- ik rijd op een 70km weg, 73km/h. Het stoplicht wat je nadert springt op oranje. Gas los op dat punt en je staat nooit op tijd stil.
- 30 km weg en je rijd 33km/h met zijstraten. Als je aankomt op een zijstraat, je ziet nog niemand staan bij de straat van rechts, maar je komt nagenoeg tegelijk aan en hij/zij komt van rechts. Je staat dan nooit op tijd stil om nog voorrang te kunnen verlenen aan rechts, zonder bij te remmen.

Die laatste meters rijdt hij best nog wel een stukje uit. Het is meer dat ik op dat soort momenten denk dat hij lang uitrijdt om het comfort te verhogen. Van mij persoonlijk mag hij die laatste meters best wat forser regenereren, zodat ik de remmen nooit meer hoef te gebruiken.

Het is een soort tic geworden. Remmen is weggooien van potentiële energie. Dat is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
_eLMo_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:09:
[...]

Ik ik ik ik.

Ik praat over gemiddeldes, via mensen die hun verbruik bijhouden op sprit monitor. Veeeel betrouwbaarder dan ratings imho. Alternatief is Bjørn, maar in Noorwegen rijden ze wat langzamer dan hier, haha. De 130km/h test is wel aardig.

Wat juist interessant is aan spritmonitor is dat je ook dingen zoals de Cd waarde boven krijgt. Waar een auto met een hoge Cd nog steeds prima efficient kan zijn op lage snelheden gaat hij misschien meer gebruiken dat een auto met een lagere Cd (die op lage snelheid wellicht minder efficient is door de aandrijflijn).

Door daadwerkelijk je verbruik bij te houden middel je dat allemaal uit.

Als ik naar de LR kijk (door te filteren op vermogen >340PK), dan zie je dat het verbruik tussen de 11.3kWh/100km voor de allerzuinigsten ligt (ik filter op >5000km bijgehouden) tot 22.8kWh/100km.

https://www.spritmonitor....40&minkm=5000&powerunit=2
Waar ik even aan toe wil voegen dat 11,3 over 5000km echt volstrekt belachelijk is. Dat moet een invoer fout zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Het is echt heel lastig om je werkelijk verbruik te bepalen. De Tesla gaat in het dashboard pas rekenen als je gaat rijden.

Verbruik bij stilstand, maar ook klimatisering zie je in het dashboard niet terug, om over paal verliezen nog maar te zwijgen.

Er zit bij mij een redelijk verschil tussen de kWh meter in de meterkast en wat Tesla in de auto gooit.

Maar ook tussen wat Tesla in de auto ooit en wat die uiteindelijk verbruikt.

Op sommige momenten zie ik bij “ritten” in het menu “sinds opladen” 50kWh staan als ik mijn 75kWh LR leeg rijd van 100 naar 0%.

Waar is die overige 25kWh gebleven? Vooral bij veel kleinere ritten is dit heel fors aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 28-08-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Tweak_ers schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

En tijdens parkeren…
Zet hem even weg, loop de winkel in en je bent weer een % van je accu kwijt.
Hangt bij mij van de soc af. Zet ik hem weg met 60%, dan ben ik na een paar uur zo’n 3% kwijt. Zet ik hem met 30% weg, dan komt er meestal zo’n 3% bij. Misschien weer eens goed leeg rijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik begrijp niet dat mensen zich hier zo blind staren op die percentages. Een accu is geen statisch ding dat altijd hard x% capaciteit heeft. Het is een inschatting waar onder andere temperatuur in meespeelt naast vele andere factoren. Dit speelt bij elke accu. Of het nou je mobiel is of een auto. Fluctuatie in die percentages is volkomen normaal.

En ja: natuurlijk verbruikt een auto energie voor accuverwarming en autoverwarming en blijven fans soms nakoelen ofzo. Korte ritten zijn daardoor absoluut onzuiniger, maar het continu naar percentages kijken is echt gewoon niet nuttig.

Ik ben allang blij dat Tesla dit er niet 'uitgepatched' heeft en je gewoon de actuele inschatting ziet in plaats van dat ze dat over tijd weer gaan middelen dus je nooit weet waar je aan toe bent.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybos schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Je zegt meer ruimte nodig te hebben en noemt als voordeel de scheetkussens ;) Ik neem dus maar aan kleine kinderen?
Dan is het (berekende) voordeel in ABRP waarschijnlijk teniet gedaan zoals zovelen al vermeld hebben in reisverslagen: Met kinderen happie doen, even naar de wc duurt vaak te "lang", de auto is eerder klaar met laden dan dat jullie zijn. Dus die theoretische 3 kwartier later is waarschijnlijk (!) niet van toepassing?
We hebben er 1, maar we zijn wel redelijk getraind inmiddels om binnen de 18-20 minuten ons ding te doen. Even slacken en de auto staat alweer op 90%...

Maar ik zou het vervelend vinden om na die 20 minuten nog eens een kwartier te moeten wachten, omdat de auto nog niet vol is. Voor sommige stops (lunch, diner) niet zo'n probleem inderdaad. We hebben het over First World Problems hier...

Ik heb eens zitten puzzelen met de laadcurve van Björn Nyland en dan zie ik dat de Model 3 SR 60 kWh na zo'n 21 minuten weer van 10% naar 70% is geladen. Daarna gaat het een stuk langzamer. Met zijn verbruik van de Model Y zou je dan obv die 60% etappes van 180 km kunnen rijden (met 120 km/h gemiddeld) en mogelijk iets minder in de winter.

Zijn dit waardes die mensen herkennen obv real life? Qua laden (SR+ met 170 kW max) en bereik (Model Y bij 120 km/h)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
refused81 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:39:
[...]

Vergeet niet dat de tesla 20% zuiniger is aangezien die net zover komt met 20% accu.
Dit scheelt je dan ook 20% laad kosten voor dezelfde range. Wat vandaag de dag toch 12.6kwh x 0,59 cent is per keer.

Qua laadtijden, de tesla accu warmt op, zeker in de winter zorgt dat voor uitstekende laad prestaties. Doet de ioniq dat ook?
Aangezien de accu kleiner is, zal die ook vol opgeladen zijn.

Tot zover de tesla positivo verhaal 😎
Ja, goed punt. Dat lagere verbruik spreekt me erg aan en bespaart ook aanzienlijk op de langere termijn. Ook het feit dat er minder batterijen in zitten (en er dus meer EVs geproduceerd kunnen worden) vind ik goed.

De Hyundai heeft nu nog geen preconditioning, maar het is wel min of meer beloofd dat het als update komt voor de winter. Dat zou eigenlijk al eerder zijn en daar heb je meteen weer een nadeel te pakken: ze hebben net pas OTA mogelijk gemaakt, maar dan alleen maar voor het infotainment. Veel andere zaken vereisen nog een bezoek aan de dealer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
michel.kamp schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

2x nee . De tesla gleed gewoon door tot na einde baan . De VW stopte gewoon meters voor einde baan. Zelfde baan zelfde natheid . Dus niets te maken met gevoel . Ik had wel t gevoel (in t stuur) dat de wielen nog gewoon draaiden . Misschien dat t ABS systeem hier iets te goed mee omgaat.

Maar goed , zal t eens voor leggen bij tesla zelf .
Welke banden heb je en welke profieldiepte? Welke banden met welke profieldiepte had de VW? Welke snelheden reed je, zijn beide tellers wel geijkt? De VW reed waarschijnlijk langzamer door de teller afwijking. Je blaast hoog van de toren, maar de echt interessante details ontbreken.

En tja, EV’s zijn natuurlijk een stuk zwaarder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoop1985
Tommie12 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Je maakt een paar fouten tegen de basisfysica.

Het gewicht van een auto heeft in principe geen invloed op de remafstand. De wrijving tussen weg en band is de bepalende factor, en natuurlijk de capaciteit van de remmen. Een Porsche 911 van bij a 2 ton stopt korter dan een Polo van 1200 kg, op nat en droog wegdek. ( betere banden en hogere capaciteit van de remmen. )

De wrijivng waar jij het over hebt is de efficientie van de drivetrain, en de luchtweerstand. Die hebben amper invloed op remafstanden van 100-0.
Euhm, basisfysica als inertie? F = m*a? Het kost meer kracht om een zwaardere auto te vertragen dan een lichte. Dat is precies de reden waarom die Porsche meer remcapaciteit heeft... Met dezelfde remmen en banden staat die Polo echt wel eerder stil. Bovendien, remgrip is direct gerelateerd aan gewicht aangezien rolwrijving direct gerelateerd is aan massa (Frictie = Fnormaal * wrijvingscoëfficient, waarbij Fnormaal = m*g). Valt de wrijvingscoëfficient richting 0 op een glad wegdek, dan heb je in een Tesla van 2000 kg veel meer massatraagheid waar je vanaf moet om te stoppen dan in een auto van 900 kg.

EVs zijn geoptimaliseerd tegen alle vormen van wrijving, niet alleen luchtweerstand.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoop1985 op 28-08-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Uiteindelijk toch met een 7 zitter gegaan en als ik zoveel voor een auto neerleg wil ik eigenlijk ook die twee extra zitplaatsen erbij. Mijn ervaring met de Y is dus beperkt gebleven tot de planning. Voor ervaringen met de Y SR zou je in China moeten zijn. ;)
Even Chinees leren dan maar...

Qua ruimte vond ik deze vergelijking: YouTube: WER IST DER STAURAUM - KÖNIG? - MODEL Y vs IONIQ 5 - Kofferraum/Frun...

Verrassend dat de Model Y bagageruimte zoveel smaller is. Hij is dan wel weer langer, maar bij de Ioniq 5 kan ik de bank nog 14 cm naar voren schuiven.

Als ik op de liters af moet gaan is de Model Y echter veel ruimer. De frunk, de ruimte onder de bodem, de zijvakken en de hoogte. Ook heb ik de sjieke uitvoering van de Ioniq 5 met Bose sound waardoor de ruimte onder de vloer grotendeels wordt ingenomen door de subwoofer.

Hmm wat een gepuzzel... Dit is echt een scherpe prijs die Tesla neerzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
bilgy_no1 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Even Chinees leren dan maar...

Qua ruimte vond ik deze vergelijking: YouTube: WER IST DER STAURAUM - KÖNIG? - MODEL Y vs IONIQ 5 - Kofferraum/Frun...

Verrassend dat de Model Y bagageruimte zoveel smaller is. Hij is dan wel weer langer, maar bij de Ioniq 5 kan ik de bank nog 14 cm naar voren schuiven.

Als ik op de liters af moet gaan is de Model Y echter veel ruimer. De frunk, de ruimte onder de bodem, de zijvakken en de hoogte. Ook heb ik de sjieke uitvoering van de Ioniq 5 met Bose sound waardoor de ruimte onder de vloer grotendeels wordt ingenomen door de subwoofer.

Hmm wat een gepuzzel... Dit is echt een scherpe prijs die Tesla neerzet...
Ik zou niet zoveel naar liters kijken.
Uiteindelijk zijn ze beide best ruim en vul je wat je hebt.

Ik heb zo vaak gehad dat zaken niet mee kunnen, omdat de vormgeving nét te lang of te breed is.

Koffers zijn sowieso een drama. 3 koffers van type A een Assen makkelijk, 3 koffers type B past voor geen meter.

Als je een set koffers voor een auto koopt, ik ast het. De volgende auto die ruimer is, maar nét anders ingedeeld past weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

iemand deze melding al eens gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uiAzHQ-juZ6oQlnuV9xkTrvoSY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/gVaMt2nEHzr5Uo4vvpwbnThB.gif?f=fotoalbum_large

De climate control werkt dan enkel nog maar manueel. Heb de melding niet elke dag maar in de afgelopen 2 weken heb ik het nu 3 keer gezien. Betreft een 2021 M3LR. Zal eerst eens een reboot doen en kijken of dat helpt, hopelijk geen hardware issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Sjoop1985 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

Zou je zonder veiligheidsvoorzieningen een achterwiel aangedreven auto op zijn staart trappen bij gladheid, dan sta je direct achterstevoren. Hoe meer torque hoe sneller dat gebeurt. Aangezien EV’s veel torque hebben en de Tesla buitengewoon veel, heb je veel voorzieningen nodig en die zitten er gelukkig op.

De huidige systemen doen dingen die je als chauffeur niet kunt: zoals uit de slip blijven door linksvoor met abs te remmen en rechtsachter te gassen en andersom. Allemaal tegelijkertijd.

Iedereen die denkt dit zelf te kunnen raad ik aan om tijdens sneeuw omstandigheden een verlaten parkeerplaats te zoeken, de veiligheidsvoorzieningen uit te doen dan dan eens te kijken wat er gebeurt. :)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
_eLMo_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:31:
[...]
Dat klopt wel ja, een Tesla Model 3 LR zit gemiddeld op 19kWh / 100km (~74kWh / 19 * 100 = 390km), en de Niro op 17kWh / 100km (64 kWh / 17 * 100 = 375km).
De Model Y op 21kWh / 100km (55kWh / 21 * 100 = 262km).
Mijn 2021 MY LR is zuiniger dan mijn 2019 M3 LR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
DaCoTa schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Mijn 2021 MY LR is zuiniger dan mijn 2019 M3 LR.
Het is moeilijk om daar al statistiek van te pakken. Als je bv deze link kijkt van spritmonitor met M3 LR 2021 en nieuwer is het verbruik significant lager.

Maar daar zit dus voor een groot deel maar 1 winter in en 2 zomers. Time will tell. Uiteindelijk denk ik niet dat een MY LR 2021 zuiniger zal zijn dan een M3 2021.

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 28-08-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Het is moeilijk om daar al statistiek van te pakken. Als je bv deze link kijkt van spritmonitor met M3 LR 2021 en nieuwer is het verbruik significant lager.

Maar daar zit dus voor een groot deel maar 1 winter in en 2 zomers. Time will tell. Uiteindelijk denk ik niet dat een MY LR 2021 zuiniger zal zijn dan een M3 2021.
Hij vergelijkt de Y ‘21 met de 3 uit ‘19, niet ‘21, de 3 is na de facelift efficiënter geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 20:04
Zeker zuinig!
Mijn lifetime gebruik zit op 129 wH/km

M3 SR+ MIC 2021.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEKX5GJ22qSP9unnGKtWxhFRo8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arVQWtDZ9ljNjweDDwJjOYhy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Nielsracing op 28-08-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Deveon schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Hij vergelijkt de Y ‘21 met de 3 uit ‘19, niet ‘21, de 3 is na de facelift efficiënter geworden.
Dat snap ik. Ze zullen allebei efficienter zijn geworden, maar hoeveel is nog niet echt te zien ivm te weinig winters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sjoop1985 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Euhm, basisfysica als inertie? F = m*a? Het kost meer kracht om een zwaardere auto te vertragen dan een lichte. Dat is precies de reden waarom die Porsche meer remcapaciteit heeft... Met dezelfde remmen en banden staat die Polo echt wel eerder stil. Bovendien, remgrip is direct gerelateerd aan gewicht aangezien rolwrijving direct gerelateerd is aan massa (Frictie = Fnormaal * wrijvingscoëfficient, waarbij Fnormaal = m*g). Valt de wrijvingscoëfficient richting 0 op een glad wegdek, dan heb je in een Tesla van 2000 kg veel meer massatraagheid waar je vanaf moet om te stoppen dan in een auto van 900 kg.

EVs zijn geoptimaliseerd tegen alle vormen van wrijving, niet alleen luchtweerstand.
We gaan uit van maximale vertraging’

a= F/m (en hier staat inderdaad de massa nog in)

F= m*g* mu (mu = wrijvingscoefficent)

Vullen we dat in, dan krijgen we
a= g*mu. ( en hier is de m dus weg….)

Als elke band goed genoeg is om de volledige mu van een droog wegdek over te brengen, en de remmen elke band tot tegen de blokkeergrens kunnen krijgen, dan is je maximale afremming enkel evenredig met de wrijving van de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Ik heb een aantal vragen:

- bestaat bij Tesla de mogelijkheid om resume cruise te gebruiken? Ik lees allerlei verschillende reacties op het internet.

- kun je zien op welke dag je auto is geproduceerd?

- hoe zit het op de dag van aflevering? Dit vraag ik i.v.m. de verzekering. Kan ik dit vooraf regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:58:

- bestaat bij Tesla de mogelijkheid om resume cruise te gebruiken? Ik lees allerlei verschillende reacties op het internet.
In mijn M3 LR 2019 heb ik het nog niet gevonden helaas :S

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:58:

[..]
Nee. Autopilot activeert standaard op de snelheidslimiet + een instelbare marge. Dus als je op een 80 weg autopilot inschakelt en je marge staat op +4 km/h accelereert hij zelf naar 84km/h, ongeacht hoe je hard op dat moment rijdt. Ik meen dat de TACC (adaptieve cruise control zonder autosteer) dat ook doet maar die gebruik ik eigenlijk te weinig om het zeker te weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 28-08-2022 21:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bigs schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Nee. Autopilot activeert standaard op de snelheidslimiet + een instelbare marge. Dus als je op een 80 weg autopilot inschakelt en je marge staat op +4 km/h accelereert hij zelf naar 84km/h, ongeacht hoe je hard op dat moment rijdt. Ik meen dat de TACC (adaptieve cruise control zonder autosteer) dat ook doet maar die gebruik ik eigenlijk te weinig om het zeker te weten.
Volgens mij kun je tegenwoordig kiezen of je hem wilt laten werken o.b.v. de door Tesla bedachte snelheid 8)7 of 'gewoon' de current snelheid _/-\o_ (mijn voorkeur).

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
eNaSnI schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Volgens mij kun je tegenwoordig kiezen of je hem wilt laten werken o.b.v. de door Tesla bedachte snelheid 8)7 of 'gewoon' de current snelheid _/-\o_ (mijn voorkeur).
Mijn instelling ook inderdaad. En recent hier gelezen: als je dan de rechterpook nogmaals "lang" naar beneden duwt gaat de instelling naar Vmax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Tommie12 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Als elke band goed genoeg is om de volledige mu van een droog wegdek over te brengen, en de remmen elke band tot tegen de blokkeergrens kunnen krijgen, dan is je maximale afremming enkel evenredig met de wrijving van de weg.
Ik zou geen carrière in de natuurkunde ambiëren als ik jou was ;)

En verder denk ik dat dit wel een heel erg off topic discussie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:46
Hoeveel vermogen heeft de Y standard range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Bigs schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Je kunt ook kiezen om aan te zetten op huidige marge. Overigens neemt hij niet de snelheidslimiet + marge. Maar de snelheid op het bordje op het scherm + marge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoop1985
[...]

Bel Isaac Newton dat hij ernaast zat, want jij hebt hierboven zijn eerste wet herschreven als onafhankelijk van de massa van een object, maar enkel afhankelijk van de valversnelling en een constante...

Mijn opmerking over de wrijving was conceptueel, je kunt die niet 1 op 1 gelijk stellen aan de nettokracht op de auto. Wat er verder mathematisch en natuurkundig misgaat als je de massa laat wegvallen zoals je hierboven doet, is wel erg ver offtopic.

De remvertraging kun je niet opleggen, dat is een resultante. De remkracht F is wat gegenereerd wordt door de remmen (dmv frictie) en dáár zit een maximum aan.

a=F/m laat zien dat bij eenzelfde remkracht, en een toename van de massa, de maximaal haalbare vertraging evenredig daalt. Wederom, de reden waarom zwaardere autos krachtigere remmen hebben.

Dus: ja, het feit dat de Tesla zwaarder is, is wel degelijk relevant voor de oorspronkelijke casus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sjoop1985 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:23:
[...]

Bel Isaac Newton dat hij ernaast zat, want jij hebt hierboven zijn eerste wet herschreven als onafhankelijk van de massa van een object, maar enkel afhankelijk van de valversnelling en een constante...
Hier staat dat a gelijk is aan de valversnelling als de constante 1 is. :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sjoop1985 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:23:
[...]

Mijn opmerking over de wrijving was conceptueel, je kunt die niet 1 op 1 gelijk stellen aan de nettokracht op de auto. Wat er verder mathematisch en natuurkundig misgaat als je de massa laat wegvallen zoals je hierboven doet, is wel erg ver offtopic.

De remvertraging kun je niet opleggen, dat is een resultante. De remkracht F is wat gegenereerd wordt door de remmen (dmv frictie) en dáár zit een maximum aan.

a=F/m laat zien dat bij eenzelfde remkracht, en een toename van de massa, de maximaal haalbare vertraging evenredig daalt. Wederom, de reden waarom zwaardere autos krachtigere remmen hebben.

Dus: ja, het feit dat de Tesla zwaarder is, is wel degelijk relevant voor de oorspronkelijke casus
Zeg dan maar waar ik fout zit…

Met jouw redenering zou een fiets vanaf 25 km/h zowat 10 keer (10 keer lichter) sneller kunnen stoppen dan een auto.

Nee, het gewicht van een auto verandert de stopafstand niet.
De stopafstand is recht evenredig met de wrijvingscoefficient.

Deze prof bewijst het ook nog eens met dezelfde formules.

https://www.researchgate....pend_on_weight_of_the_car

(De enige afwijking is er bij auto’s die door de aerodynamica zorgen voor een grote downforce, die kunnen sneller vertragen. ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Tommie12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:34:
[...]

Nee, het gewicht van een auto verandert de stopafstand niet.
De stopafstand is recht evenredig met de wrijvingscoefficient.
Dus jij wil zeggen dat een vrachtwagen met dezelfde remschijven en remblokken als die van een toyota aygo net zo snel tot 0 kan remmen in dezelfde afstand als de aygo?
Dat is grote onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Tommie12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:34:
[...]

Zeg dan maar waar ik fout zit…
Je fout zit in de aannames die je doet in dit theoretische verhaal (dat de banden de benodigde frictie kunnen opwekken).

Neem een extreem voorbeeld: Een fiets van 20 kilo en een vrachtauto van 20 ton, beide met dezelfde banden en remmen, die 20km/u rijden. In geen 20 jaar gaan die dezelfde remweg hebben.

Voor dat ene linkje van jou (waar trouwens diverse replies in worden gegeven die het verhaal ontkrachten) kan ik 20 linkjes vinden die het tegendeel beweren.

[ Voor 14% gewijzigd door Marc O. op 29-08-2022 07:51 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Marc O. schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:49:
[...]

Neem een extreem voorbeeld: Een fiets van 20 kilo en een vrachtauto van 20 ton, beide met dezelfde banden en remmen, die 20km/u rijden. In geen 20 jaar gaan die dezelfde remweg hebben.
Maar nu maak jij er een ander verhaal van. "dezelfde banden en remmen", terwijl @Tommie12 schrijft:
[...]

En dat klopt. Als je remmen en je banden zo gedimensioneerd zijn dat ze de volledige remkracht over kunnen brengen dan is de remweg gelijk. Vrachtwagen of personenwagen: de remweg is (nagenoeg) gelijk.
Niet als je een 60 ton vrachtwagen tegen een 1,5 ton personenwagen zet, want de remmen zijn niet gemaakt om 60 ton in dezelfde afstand tot stilstand te brengen. Maar 20 ton vrachtwagen, geen enkel probleem.

Het probleem is dus het formaat van de remmen. Die van het zwaardere voertuig moeten veel meer remvermogen hebben dan die van het lichtere voertuig.
Bijvoorbeeld: YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Special Remweg vrachtwagens
Twee vrachtwagens, een 20 ton zwaarder dan de ander, exact dezelfde remweg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
bones schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:48:
[...]

Dus jij wil zeggen dat een vrachtwagen met dezelfde remschijven en remblokken als die van een toyota aygo net zo snel tot 0 kan remmen in dezelfde afstand als de aygo?
Dat is grote onzin.
Je maakt hier weer een fout.
Natuurlijk moet je op een vrachtwagen grotere remmen zetten omdat je een veel grotere wrijvingskracht moet kunnen opwekken.
Dat de remafstand van de meeste vrachtwagens iets langer is dan van een personenwagen komt doordat de wrijving van hun banden minder hoog is omdat de banden niet evenredig breed zijn met het gewicht.
Maar een Aygo, een Mercedes S of Hummer hebben wel gelijkaardige remafstanden. En gezien de betere banden en remmen zou de S wel eens het snelst kunnen stil staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T54jSkAYE49ZK4VXUpa2Uj4MkbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2RUBSJLf4BKIKjA2dxPFjyO.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je zelfs dat de lichtste auto in de testen van Bjorn (Kia e-Soul) de langste remafstand heeft.

In de formule voor de remafstand d= v²/2µg zit de massa van het voertuig NIET in. De bepalende factoren zijn de beginsnelheid en de wrijving die je overgebracht krijgt.
Deze formule is niet geldig voor voertuigen die een hoge downforce kunnen ontwikkelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Tommie12 op 29-08-2022 08:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
Dus hoe beter de remmen en banden (voor het type auto), hoe sneller je stilstaat. Wisten we dat allemaal al niet 👀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:30:
Dus hoe beter de remmen en banden (voor het type auto), hoe sneller je stilstaat. Wisten we dat allemaal al niet 👀
Daar is geen speld tussen te krijgen, maar het ging over de rol van de massa van de auto.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Kunnen de natuurkundelessen in een eigen topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 07:51
Vraag die wss al wel meerdere keren gesteld is (excuses dus op voorhand)

Er zit weer maar eens een insect in de auto rond te vliegen, maar als je dan even gaat kijken zie je die dus niet. Ik heb ook niet echt de tijd om er blijven op te wachten.

Een mogelijkheid om de interieurdetectie uit te schakelen (ultrasoon), zonder ook de camerabewaking uit te schakelen is er niet? (ik ga er vanuit dat het antwoord nee is)

Is het mss een tijdelijke oplossing om gewoon een simpel stukje plakband te plakken op die ultrasoon-sensors in de cabine, of gaat dit zowiezo ook false positives geven?

Alles uitschakelen is natuurlijk ook een optie, maar als je weet hoe ze hier parkeren, wil je dat echt niet :(

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Tommie12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:43:
[...]

Daar is geen speld tussen te krijgen, maar het ging over de rol van de massa van de auto.
Klopt, dus als je het effect van massa wilt bekijken moet je dezelfde banden en remmen gebruiken op de zware als op de lichtere auto.

En misschien is het een idee om wat minder stellig te zijn over onderwerpen waar je nog wat kennis bij te spijkeren hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Weer tripje naar Z. Frankrijk gemaakt, op zondag dus Parijs file vrij doorkruist. Wel wat interessante ervaringen: het "lezen" van snelheidsborden in Nederland klopt redelijk. Zelfs matrixborden worden herkend. Wel is er een strijd gaande tussen de matrixborden en de normale snelheidsborden. De auto kent geen prioriteit . Dus 90km op matrixborden wordt aangegeven, dan volgt er een normaal bord 100 km dus 100 km in de auto, dan weer matrixbord 90km, in de auto 90 km etc. " Gelukkig" reageert de auto meestal niet op de bordjes en dus heeft het nog geen effect op de TACC en de Autopilot. Maar het lezen is wel verbeterd. In België en Frankrijk ziet hij de snelheid bordjes nog niet goed op de snelweg, ook matrixborden worden nog niet herkend.
Andere interessante ervaring was het uitvallen van TACC en Autopilot na de eerste laadstop. Weer "ouderwets " rijden is toch wel lastig, vooral je snelheid beheersen was een probleem. Resetten van de computer en calibratie van de cameras had geen effect. Op het scherm waren wel de lijnen te zien, maar geen andere auto's. De auto reageerde wel als ik een lijn over dreigde te gaan. Dus de auto had al een voorschot genomen op de volgende software update waarbij de radar wordt uitgeschakeld. Helaas wist de huidige software daar geen raad mee. Radar stuk? Vreemde was dat 2x in Parijs bij een forse remactie plotseling wel weer auto's in beeld kwamen met het bekende gepiep en de rode voorganger waar je bijna tegen aankomt, maar daarna was het scherm weer leeg en geen TACC en Autopilot . Erg vermoeiend rijden overigens.
Bij de 3e laadstop de Frunk bagage wat opnieuw ingedeeld en gerommeld aan het kapje dat om het slot zit, en zowaar alles werkte weer en bleef werken.
Dus kennelijk een slecht contact dat door de Frunk bak of het slotkapje is ontstaan .
Ik heb nu de Frunk leeg gemaakt en alles werkt nog.
Iemand idee of er stekker verbindingen zitten waar het aan kan liggen die vlak voor de Frunk zitten waar ik zelf iets aan kan doen door de Frunkbak uit te bouwen of zal ik een afspraak in plannen om er naar te laten kijken?
Of mensen die soort gelijke ervaring hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Mackeessie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:23:
Weer tripje naar Z. Frankrijk gemaakt, op zondag dus Parijs file vrij doorkruist. Wel wat interessante ervaringen: het "lezen" van snelheidsborden in Nederland klopt redelijk. Zelfs matrixborden worden herkend. Wel is er een strijd gaande tussen de matrixborden en de normale snelheidsborden. De auto kent geen prioriteit . Dus 90km op matrixborden wordt aangegeven, dan volgt er een normaal bord 100 km dus 100 km in de auto, dan weer matrixbord 90km, in de auto 90 km etc. " Gelukkig" reageert de auto meestal niet op de bordjes en dus heeft het nog geen effect op de TACC en de Autopilot. Maar het lezen is wel verbeterd. In België en Frankrijk ziet hij de snelheid bordjes nog niet goed op de snelweg, ook matrixborden worden nog niet herkend.
Andere interessante ervaring was het uitvallen van TACC en Autopilot na de eerste laadstop. Weer "ouderwets " rijden is toch wel lastig, vooral je snelheid beheersen was een probleem. Resetten van de computer en calibratie van de cameras had geen effect. Op het scherm waren wel de lijnen te zien, maar geen andere auto's. De auto reageerde wel als ik een lijn over dreigde te gaan. Dus de auto had al een voorschot genomen op de volgende software update waarbij de radar wordt uitgeschakeld. Helaas wist de huidige software daar geen raad mee. Radar stuk? Vreemde was dat 2x in Parijs bij een forse remactie plotseling wel weer auto's in beeld kwamen met het bekende gepiep en de rode voorganger waar je bijna tegen aankomt, maar daarna was het scherm weer leeg en geen TACC en Autopilot . Erg vermoeiend rijden overigens.
Bij de 3e laadstop de Frunk bagage wat opnieuw ingedeeld en gerommeld aan het kapje dat om het slot zit, en zowaar alles werkte weer en bleef werken.
Dus kennelijk een slecht contact dat door de Frunk bak of het slotkapje is ontstaan .
Ik heb nu de Frunk leeg gemaakt en alles werkt nog.
Iemand idee of er stekker verbindingen zitten waar het aan kan liggen die vlak voor de Frunk zitten waar ik zelf iets aan kan doen door de Frunkbak uit te bouwen of zal ik een afspraak in plannen om er naar te laten kijken?
Of mensen die soort gelijke ervaring hebben gehad?
Betreft een M3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Jordy019 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:43:
Nu Tesla adviseert de nieuwe LFP MY tot 100% te laten, zal dan het stuk 80%-100% ook sneller gaan?

Erg in twijfel voor de SR en LR. 15k verschil is een bak geld.

Wordt zwart + 20’’ velgen.
Niet sneller, iets langzamer in kW, maar wel snel tov de grootte van de accu. Maar een LR zal sneller van 1-60 kW laden dan een SR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AMFZm6kYCpS6NZaJSpi5kRRWZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jRe80D5wIxfXAnB9aEHqHzIb.png?f=fotoalbum_large

Model 3 SR doet:
10% -> 45% in 10 minuten (3,5% / minuut)
10% -> 65% in 20 minuten (3,25% / minuut)
10% -> 80% in 30 minuten (2,33% / minuut)
10% -> 90% in 40 minuten (2% / minuut)

Dus na de ~70% kun je beter weer gaan rijden, gezien je kW's / km/u laden gewoon terugloopt.

Het hangt er wel vanaf bij welke SoC te begint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGTtHzvjqnqqG80ZHsrprp-ecJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7gxZtCUtn8ZQNtIrN4x6req3.png?f=fotoalbum_large

Allemaal uit de data van Bjørn Nyland

Ik heb de SR besteld, de LR is nu overpriced (vooral omdat alleen de accu en mistlampen verschillen), in alle landen is het verschil tussen SR en LR 8k, hier 16k. Het is speculeren op pricedrop van 8k voor LR of prijs stijging van 8k op de SR.
Zolang de productie de vraag niet bij houd......

[ Voor 203% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik snap nog steeds niet dat Tesla niet een terugval naar (domme) CC aanbied als de vision/radar plat ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 29-08-2022 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:49
_eLMo_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:49:
Ik snap nog steeds niet dat Tesla niet een terugval naar (domme) CC aanbied als de vision/radar plat ligt.
Omdat de dag daarna de kranten vol zullen staan met mensen die dachten dat TACC aanstond, en daarom vol op hun voorganger zijn gereden toen deze remden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pierz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Klopt, dus als je het effect van massa wilt bekijken moet je dezelfde banden en remmen gebruiken op de zware als op de lichtere auto.

En misschien is het een idee om wat minder stellig te zijn over onderwerpen waar je nog wat kennis bij te spijkeren hebt?
Wil je dan ook met formules en data aantonen waar ik fout ben?
Wel makkelijk zo om even mijn kennis en ervaring in twijfel te trekken zonder onderbouwing. (en je bent niet alleen)
Als ik dikke fouten zie tegen de fysica, dan reageer ik, in welk topic ook. En op gebied van fysica heb ik geen kennnis bij te spijkeren.

Ik sluit hier af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21

Fab1Man

Live life to the fullest

_eLMo_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Niet sneller, iets langzamer in kW, maar wel snel tov de grootte van de accu. Maar een LR zal sneller van 1-60 kW laden dan een SR.

[Afbeelding]

Model 3 SR doet:

Dus na de ~70% kun je beter weer gaan rijden, gezien je kW's / km/u laden gewoon terugloopt.

[Afbeelding]

Ik heb de SR besteld, de LR is nu overpriced (vooral omdat alleen de accu en mistlampen verschillen), in alle landen is het verschil tussen SR en LR 8k, hier 16k. Het is speculeren op pricedrop van 8k voor LR of prijs stijging van 8k op de SR.
Komt wel overeen met mijn M3P, rond de 60% gaat ie onder de 140kW en zit ie al snel tegen de 90-100kW. Ik heb met onze lange trip naar Oostenrijk eerder dit jaar het steeds afgekapt tussen de 60-70%. Met een V3 begint ie bij +- 5-10% wel vol te laden met 250kW maar bij 30% kakt dat al snel in richting de 150kW.

[ Voor 196% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy019
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-09-2022
_eLMo_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]

Model 3 SR doet:

[Afbeelding]

Handige informatie! Bedankt.

Ik laad zelf alleen thuis en op het werk 11kw.
Snelladen komt voor mij zelden voor.

Thuis ligt de kabel wel over de stoep dus zal die er wat langer liggen. Eigen oprit wel voor de garage maar is helaas gemeente stoep.

[ Voor 196% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Jordy019 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:43:
Nu Tesla adviseert de nieuwe LFP MY tot 100% te laten, zal dan het stuk 80%-100% ook sneller gaan?

Erg in twijfel voor de SR en LR. 15k verschil is een bak geld.

Wordt zwart + 20’’ velgen.
Tja, die vraag is al vaker gesteld. Onthou:

* De SR MY heeft LFP -> Laden tot 100%, de LR MY heeft dat (nog) niet en laad je dus doorgaans tot 80%.
* Heb je de range echt nodig, m.a.w. kan je heen/weer op een lading (ook in de winter), of op bestemming laden?
* En als dat niet het geval is, kan je natuurlijk altijd even aan een SuC hangen voor 5-10 minuten.

[ Voor 192% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
Xenir schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Tja, die vraag is al vaker gesteld. Onthou:

* De SR MY heeft LFP -> Laden tot 100%, de LR MY heeft dat (nog) niet en laad je dus doorgaans tot 80%.
* Heb je de range echt nodig, m.a.w. kan je heen/weer op een lading (ook in de winter), of op bestemming laden?
* En als dat niet het geval is, kan je natuurlijk altijd even aan een SuC hangen voor 5-10 minuten.
Tis allemaal leuk en aardig de LPF tot 100%, super handig voor thuisladen, maar voor lange trips met supercharge, zal je de lpf ook niet verder als 80% doen omdat het laatste stuk te lang duurt qua laden.

Oftewel de lpf met thuisladen heb je altijd super range (100%)…. Voor verre trips… onderweg heb je nadeel van de iets mindere range tussen de superchargers in en op eindstation als er geen laad mogelijkheid is.

Als je geen range anxiety hebt en toch weinig onderweg hoef te laden is de lpf heel heeeeeel interessant…. En dat zegt dan een LR rijder 😎

[ Voor 194% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 20:27 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 20:04
E = mc2

En nu on-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
refused81 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Tis allemaal leuk en aardig de LPF tot 100%, super handig voor thuisladen, maar voor lange trips met supercharge, zal je de lpf ook niet verder als 80% doen omdat het laatste stuk te lang duurt qua laden.
En hoe vaak heb je nu echt dat soort lange trips? Iedereen moet het natuurlijk zelf afwegen, maar voor die 2 a 3 keer per jaar dat ik dat nodig zou hebben, maak ik wel een extra stop :). Een al wat ouder filmpje waar de LR en SR tegenover elkaar getest worden.

[ Voor 190% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Xenir schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

En hoe vaak heb je nu echt dat soort lange trips? Iedereen moet het natuurlijk zelf afwegen, maar voor die 2 a 3 keer per jaar dat ik dat nodig zou hebben, maak ik wel een extra stop :). Een al wat ouder filmpje waar de LR en SR tegenover elkaar getest worden.
Dat zeg ik toch ook in de rest van mijn reactie?

<quote>
Oftewel de lpf met thuisladen heb je altijd super range (100%)…. Voor verre trips… onderweg heb je nadeel van de iets mindere range tussen de superchargers in en op eindstation als er geen laad mogelijkheid is.

Als je geen range anxiety hebt en toch weinig onderweg hoef te laden is de lpf heel heeeeeel interessant…. En dat zegt dan een LR rijder 😎

</quote>

Ben het helemaal met je eens. Zeker met de prijs verschillen voor de Y, bespaar je 16k en wellicht heb je met jouw gebruik er nooit nadeel van…

[ Voor 193% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 20:28 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
Ik heb een tweedehands 2019 M3 LR op het oog met 82.000 km op de teller. Ik kwam een methode tegen om zogenaamd de batterij-degradatie op een simpele manier te berekenen, maar ik weet niet hoeveel hout dit snijdt?
Kreeg deze gegevens van de verkoper: batterij: 59%, voorspelde afstand: 298 km, gem. verbruik laatste 50km: 142 Wh/km. Daarmee zou ik dan uitkomen op 142 * 298 / 0.59 = 71 kwh capaciteit nog over van de 75 kwh.
Dus 5% degradatie..?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Menesis schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:00:
Ik heb een tweedehands 2019 M3 LR op het oog met 82.000 km op de teller. Ik kwam een methode tegen om zogenaamd de batterij-degradatie op een simpele manier te berekenen, maar ik weet niet hoeveel hout dit snijdt?
Kreeg deze gegevens van de verkoper: batterij: 59%, voorspelde afstand: 298 km, gem. verbruik laatste 50km: 142 Wh/km. Daarmee zou ik dan uitkomen op 142 * 298 / 0.59 = 71 kwh capaciteit nog over van de 75 kwh.
Dus 5% degradatie..?
Met een tolerantie van 5%….
Dit is nogal een grove methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Model 3 LR september 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 21:50
Heren (en dames),

Wat zou naar jullie idee een blauwe M3 SR+ met trekhaak uit april ‘21 op moeten brengen? Ik zit sterk te overwegen om de overstap naar de MY RWD te maken als dit zonder al te veel kosten kan.

Ik vraag me alleen af wat de markt gaat vinden van de rare prijsverhouding tussen de M3 en de MY nu…

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-09 04:08
Vraagje: hoeveel kostte de MY RWD ervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 21:50
Boy1308 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:21:
Waarvoor? Hij is pas vrijdag geïntroduceerd in NL…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pix3l8e schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:16:
Heren (en dames),

Wat zou naar jullie idee een blauwe M3 SR+ met trekhaak uit april ‘21 op moeten brengen? Ik zit sterk te overwegen om de overstap naar de MY RWD te maken als dit zonder al te veel kosten kan.

Ik vraag me alleen af wat de markt gaat vinden van de rare prijsverhouding tussen de M3 en de MY nu…

Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Ik zou de tweedehandsmarkt wat volgen op de gebruikelijke sites.
Persoonlijk zou ik nooit meer dan 35-40k voor die auto betalen. Maar kan best zijn dat de markt dat hoger ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Mackeessie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:23: " Gelukkig" reageert de auto meestal niet op de bordjes en dus heeft het nog geen effect op de TACC en de Autopilot.
Heeft iemand hier ooit een oplossing voor gevonden? Dat hij OF wel altijd op borden reageert OF nooit. Maar niet het soms wel soms niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Boy1308 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:21:
Tot afgelopen week was deze versie nog niet beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Met een tolerantie van 5%….
Dit is nogal een grove methode.
Het blijft lastig, maar dit is best een prima methode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
Ik hoor ook veel nu rondom mij (vrienden, collegas) die in twijfel worden gebracht door de introductie van MY RWD, vooral door de prijs. Ze waren al van plan om MY LR te bestellen, maar 16k is echt fors verschil. Ik zou ook niet weten of ik het zo snel kan kiezen, vooral als dit je eerste EV is.
Je bent dan nog aan het twijfelen over hoe het gaat met lange afstanden, met laadstops, etc etc. Dan is de extra range van een LR toch wel erg fijn. Alhoewel, ik heb zelf nu M3P met WLTP van 514km - mijn eerste EV. En ik heb 0 issues. De MY RWD is WLTP 455km, scheelt niet super veel. Ik heb met 514km wltp (inmiddels is ie volgens mij iets van 470 of zo door degradatie) nooit gedacht "had ik maar een LR". Of "had ik maar een EQS met gigazillion kwh aan batterij". Maar... De batterij in Y RWD is daadwerkelijk kleiner natuurlijk; 60kwh vs 75 is niet niks. Ik wens degene die nog aan het twijfelen veel succes :D Als je puur logisch gaat nadenken dan is de Y RWD de beste keuze. Je kan met de 16k bij elke extra tussenstop een aziatisch meneertje laten komen om je te maseren en ben je nog goedkoper uit. :+

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tesla zal een super deal gesloten hebben met BYD lijkt me. Of ze moeten in onderhandeling met LG en ze willen ze zo even onder druk zetten. Voor 16k zou ik 100% een RWD nemen. Verschil zal ook steeds kleiner worden aangezien LFP minder degradatie kent. En lekker elke dag tot 100% laden. Voorheen had je nog een verschil qua uitrusting. Dat is nu ook helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
SirLct schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:01:
Ik hoor ook veel nu rondom mij (vrienden, collegas) die in twijfel worden gebracht door de introductie van MY RWD, vooral door de prijs. Ze waren al van plan om MY LR te bestellen, maar 16k is echt fors verschil. Ik zou ook niet weten of ik het zo snel kan kiezen, vooral als dit je eerste EV is.
Je bent dan nog aan het twijfelen over hoe het gaat met lange afstanden, met laadstops, etc etc. Dan is de extra range van een LR toch wel erg fijn. Alhoewel, ik heb zelf nu M3P met WLTP van 514km - mijn eerste EV. En ik heb 0 issues. De MY RWD is WLTP 455km, scheelt niet super veel. Ik heb met 514km wltp (inmiddels is ie volgens mij iets van 470 of zo door degradatie) nooit gedacht "had ik maar een LR". Of "had ik maar een EQS met gigazillion kwh aan batterij". Maar... De batterij in Y RWD is daadwerkelijk kleiner natuurlijk; 60kwh vs 75 is niet niks. Ik wens degene die nog aan het twijfelen veel succes :D Als je puur logisch gaat nadenken dan is de Y RWD de beste keuze. Je kan met de 16k bij elke extra tussenstop een aziatisch meneertje laten komen om je te maseren en ben je nog goedkoper uit. :+
Is er eigenlijk al minder WLTP EPA inflatie bij de nieuwere Tesla modellen? Dan zou 455 km nog veel dichter in de buurt komen van die oude 514 km die je noemt.

Ik zou overigens zelf nooit naar WLTP EPA kijken, en zeker niet verschillende merken mee vergelijken, juist omdat je er zo veel mee mag spelen en daardoor niet echt meer bruikbaar is geworden (zie Taycan vs. Tesla & Polestar bijv.)

Maar voor LR vs, RWD moet je wel een hele specifieke use case hebben wil je dat nodig hebben, stel:
LR: 75 kWh / 172 Wh/km (ev database) = 436 km
RWD: 60 kWh / 165 (?) = 363 km (hier komt dan nog het voordeel van naar 100% laden bij op)

Verschil maar 70 km in voordeel van LR, langere afstanden moeten ze sowieso weer bij laden

Misschien in de winter voor woon werk dat dat het verschil gaat maken. Maar dan moet je alsnog vrij ver van je werk wonen, want 200 km moet je hier wel mee kunnen halen.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 30-08-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Noem mij maar gek @JohanB maar WLTP is juist geschikt om te vergelijken (omdat het gestandaardiseerd is) maar je kan weinig met het absolute getal. Heb je wat uitwerking waarom dat niet zo zou zijn? Ik ben benieuwd.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 30-08-2022 09:21 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
JohanB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
Misschien in de winter voor woon werk dat dat het verschil gaat maken. Maar dan moet je alsnog vrij ver van je werk wonen, want 200 km moet je hier wel mee kunnen halen.
Naar mijn ouders haal ik nu met mijn model 3 2019 SR+ dus gewoon net niet. Met een LR (RWD) had ik op en neer gekund zonder daar nog naar de enige laadpaal in de wijde omtrek te moeten rijden en dan 10 minuten lopen. Het is dat het net niet in de lease ging passen toen anders had ik de LR genomen. Had ik 3 maanden eerder de knoop doorgehakt had ik nog een LR RWD kunnen nemen en een hoop irritatie voorkomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Caelorum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Naar mijn ouders haal ik nu met mijn model 3 2019 SR+ dus gewoon net niet. Met een LR (RWD) had ik op en neer gekund zonder daar nog naar de enige laadpaal in de wijde omtrek te moeten rijden en dan 10 minuten lopen. Het is dat het net niet in de lease ging passen toen anders had ik de LR genomen. Had ik 3 maanden eerder de knoop doorgehakt had ik nog een LR RWD kunnen nemen en een hoop irritatie voorkomen :D
Je bedoelt dat je het net niet haal om op en neer te rijden - toch?
Want ik kan mee niet voorstellen dat de verschil is tussen LR = heen n terug haalbaar, en SR+ = heenweg net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Korvaag schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:20:
Noem mij maar gek @JohanB maar WLTP is juist geschikt om te vergelijken (omdat het gestandaardiseerd is) maar je kan weinig met het absolute getal. Heb je wat uitwerking waarom dat niet zo zou zijn? Ik ben benieuwd.
Ah excuus, ik zat met EPA in mijn hoofd, dat wordt hier uitgelegd:
Zal WLTP nog even nazoeken. zie onderaan
Caelorum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Exact: "moet je wel een hele specifieke use case hebben wil je dat nodig hebben" ;)

EDIT: je lijkt het op basis van EV database toch ook bij WLTP te zien:

Porsche Taycan Turbo S:
WLTP (TEL): 416 km
Real range: 400 km
4% verschil

Tesla Model 3 LR:
WLTP (TEL): 615 km
Real range: 485 km
22% verschil

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 30-08-2022 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
SirLct schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Je bedoelt dat je het net niet haal om op en neer te rijden - toch?
Want ik kan mee niet voorstellen dat de verschil is tussen LR = heen n terug haalbaar, en SR+ = heenweg net niet.
Op en neer inderdaad. Dat gaat soms net wel in de zomer, maar vaker niet. In de winter kan ik het sowieso vergeten. Een 2019 LR haalt het gewoon altijd op en neer zonder issues en kan je ook wat harder rijden als je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
JohanB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Exact: "moet je wel een hele specifieke use case hebben wil je dat nodig hebben" ;)
Naja, midden van het land naar een uithoek en dan heb je het al. Je kan tegenwoordig gelukkig wel vaker overal laden, maar de laadpalen in de dorpjes in Twente of Limburg kan je ver zoeken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
Wat is de waarde van FSD op een tweedehands M3? Zou dat in de toekomst meer waard worden?

[ Voor 7% gewijzigd door Menesis op 30-08-2022 09:45 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Caelorum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Op en neer inderdaad. Dat gaat soms net wel in de zomer, maar vaker niet. In de winter kan ik het sowieso vergeten. Een 2019 LR haalt het gewoon altijd op en neer zonder issues en kan je ook wat harder rijden als je wil.
Ok dacht ik idd al. Met mijn rechtervoet haal ik Rotterdam - Roermond op en neer ook niet (ja i know, erg he) maar dan kies ik idd bewust om 5 min te laden bij shell recharge onderweg (vaak gewoon langs snelweg dus erg handig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Menesis schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:45:
Wat is de waarde van FSD op een tweedehands M3? Zou dat in de toekomst meer waard worden?
De meeste mensen geloven niet in FSD in Europa binnen 5 jaar, dus de vraag is wat je er dan aan hebt. De meeste mensen raden aan gewoon AP te proberen, als dat bevalt, mooi.
Als je de bing/bong irritant vind bij lane-change -> probeer E(xtended) A(uto) P(ilot) na aflevering of koop het ervoor als je geld over hebt.
Heb je geld over? Koop FSD :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
SirLct schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:01:
Het verschil ga je vooral tussen Superchargers merken want de SR kan je dagelijks gewoon tot 100% laden (455 km) terwijl de LR dagelijks maar tot 90% laad (463 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-09 04:08
Divak schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:30:
[...]

Tot afgelopen week was deze versie nog niet beschikbaar.
Ok dank je. Ben nog maar een leek en nog maar enkele weken info aan het vergaren omtrent tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Deveon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Het verschil ga je vooral tussen Superchargers merken want de SR kan je dagelijks gewoon tot 100% laden (455 km) terwijl de LR dagelijks maar tot 90% laad (463 km).
Ja dat zeg ik, je kan bij elke extra tussen stop aan de supercharger een massage en alsnog ben je goedkoper uit :+

Pagina: 1 ... 347 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: