ignatius schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:59:
Ik heb een witte MY LR in bestelling staan, verwachte levering 10 - 30 september. Ik twijfel nu wel om m'n bestelling aan te passen.
Punt is, wij gaan er een caravan achter hangen. Met de LR zal dat al een uitdaging zijn, laat staan met 100km minder bereik (565 vs 455). En inderdaad kun je LFP wel tot 100% laden, maar onderweg zul je dat ook niet doen. Maar het is toch wel even 16k verschil.
Is de accu het enige verschil? Ik zie in de rest van de beschrijving geen verschil?
Ik zou sowieso geen EV nemen met caravan erachter. Kun je tijdens vakantie niet met een collega ruilen?
Ik vind het met de LR 3 op vakantie al irritant, laat staan met Y EN caravan.
Je hebt niet echt 100% ter beschikking op vakantie. 60-80% van je accucapaciteit is realistischer ivm snelladen tot 80% en niet leeg rijden naar 0%/buffer voor alternatieven.
Eddos schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:10:
[...]
En daardoor dus ook wat minder vermogen. Maar de RWD trekt de gemiddelde caravan ook prima.
@
ignatius ; wat weegt jouw caravan? 750KG is weer anders wat dan 1500KG. En hoe ver wil je er mee reizen? Dat soort afwegingen zouden voor mij uitmaken. Voor de weekendjes weg in Nederland kom je met beide varianten een heel eind (denk ik).
En dan kun je in de vakantie altijd het huren van een ICE overwegen, maar dat zou ik alleen maar doen als het echt niet anders kan

Helemaal eens, NL met caravan zou ik prima doen. Midden Italië nooit van mijn leven 😅
ignatius schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:00:
[...]
De caravan is max 1500Kg. Maar op de snelweg is luchtweerstand een grotere factor dan gewicht, tenzij je de bergop gaat natuurlijk. Maar een verbruik dat ruim 2 keer hoger is dan normaal is waar ik rekening mee houd. Er zijn al wat andere EV rijders die hun ervaringen hebben gedeeld en daar baseer ik me op. En ik ga zelf wat testjes doen zodra ik de Y heb.
En inderdaad, een ICE huren zou ik alleen doen als het niet anders kan.
[...]
Wij zijn dit jaar met onze Leon naar Italie geweest met de caravan er achter. Ook al zou de auto het gemakkelijk 600Km achter elkaar kunnen op een volle tank, wij houden dat zelf niet vol. Ik stop hoe dan ook elke 2 uur wel zeker een kwartier. We hebben er dan ook 4 dagen over gedaan naar Italie(vrijdag weg, maandag op de camping), en dat vond ik niet erg(dit was de eerste keer). Ik zit dan ook in het kamp dat de vakantie begint zodra de caravan op de trekhaak hangt

Geen haast we hebben immers vakantie
Laden is inderdaad een ding, maar caravan afkoppelen, wegzetten en weer aankoppelen is voor ons geen punt. Wij zij vrij behendig met de caravan wat dat betreft (BE rijbewijs heb vorige week gehaald, mijn vriendin gaat volgende week op). Maar het kost inderdaad wat extra tijd, so be it denk ik dan.
Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik toch neig om gewoon de LR te kopen. Dat extra bereik geeft je net wat meer flexibiliteit.
Het ding is gewoon dat je 200km range overhoud met caravan erachter bij een LR.
Dan rijd je hem ook nog eens nooit leeg, mijn doel is vaak 10% om nog een buffer te hebben bij onvoorziene omstandigheden. Ooit een SuC onder Milaan tegengekomen waar het hek gewoon dicht zat. En een ander met een wachtrij van minimaal 15 auto’s, ook bij Milaan.
Vervolgens is het snelladen van 0-80% even snel als 80 naar 100%.
Dus als je de gulden middenweg neemt en laad tot 90%, ben je iedere stop 40 minuten bezig en kun je 80% van de 200km range gebruiken. Zit je op 160km range tussen laadsessies. 40 minuten exclusief wachten en afkoppelen. Ik weet dat het vakantie is, maar er zijn grenzen 😉
10 uur laden op een rit van 1600km, hmmm. Ik heb denk ik een ander idee bij een relaxte vakantie 😅
Valt toch juist heel erg mee? Nu moet je die km met een flinke korrel zout nemen, maar dan nog. Ik vind het eigenlijk best netjes hoor.
Ik had dit niet verwacht van Tesla.
Nou wacht even, de ID4 is van achteren in sommige trimms en kleuren écht prachtig. Het is vooral de voorkant die ik bij de ID4 niet trek.
Maar goed, 50k voor de Y blijft een goede deal.
Ik ging met lege aanhanger, zonder huid al richting de 250Wh, op 80km/h…
MrAcid schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:16:
[...]
Het "nieuws" is dat ze dit dus óók gaan inschakelen voor auto's mét radar, en dat je dus mogelijk iets achteruit gaat in functionaliteit qua volgafstand en AP snelheid. Zelf de update nog niet ontvangen.
Ik gebruik dat in Duitsland echt heel vaak. Dat zou wel heel jammer zijn.
Hoe lang kun je updates negeren?
bones schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
Ik ken behoorlijk wat tesla rijders die nu een model 3 rijden, en bijna geen een zou een Y willen ivm de vreemde/lelijke looks.
Misschien dat ze de rwd daarom goedkoper hebben gemaakt? Tegenvallende verkopen bij de LR en performance?
Datzelfde gold ook al voor de 3. Ik heb hem even geprobeerd te slijten aan een collega, maar niemand wilde hem. Ondanks de 4% bijtelling.
Bij ons kiest men liever zelf een nieuwe auto, dan er één over te nemen van een collega.