Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 345 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.110 views

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-01 10:25
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

En waarom zou je een PHEV kiezen. Toekomst is sowieso BEV.
BEV’s zijn nog erg duur, vooral als je bijtelling betaalt wordt het of hoge bijtelling slikken, of toch naar een wat minder merk/model.

Ik zou nu ook voor een PHEV kiezen denk ik. Werkte bij mijn vorige ook prima. Woon werk deed ik elektrisch en de rest op diesel. Was een heerlijke reisauto. Model 3 ook wel, maar toch anders. Ik zou zó weer een roadtrip met een V60 doen. En afgelopen jaar tóch maar het vliegtuig gepakt ipv de Tesla. Hier ook 10% degradatie en je merkt toch net minder bereik, ook al is het een LR.
turkeyhakan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Zou je denken? De ID.4 koelt wel veel beter en aangenamer is mijn ervaring. Zal wellicht wennen zijn, maar 3 graden verschil is wel erg groot.

Voor wat betreft de screenprotector: ik wil geen krassen op het scherm :-)
Echt nog nooit krassen gehad op een autoscherm.
Zou me er niet te druk om maken.

Door een screenprotector kan de bediening alleen maar slechter worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Tweak_ers op 24-08-2022 15:23 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
turkeyhakan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:44:
Ik heb vandaag weer een proefrit gemaakt in de Y. Super!! Weet iemand waarom ik de climatecontrol in de Y op 20 graden moet zetten en in de ID.4 op 23 graden voor hetzelfde effect?

Verder vroeg ik mij af of iemand een screen protector gebruikt voor het 15” scherm?
Temperatuur: hangt af waar de sensor zit, en hoe warm de auto was toen je weg reed.
Op een korte proefrit kan je dat moeilijk beoordelen, en het is een groot verschil of je auto koud was bij vertrek of stond de bakken in de zon.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

CoolHead621 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Poah dan heb je wel minstens level 6 nagels nodig.
Is mij nog nooit gelukt.

Ik heb op mijn scherm geen screenprotector, Auto is nu anderhalf jaar oud.
Voor hoe ik mijn spullen gebruik totaal geen toegevoegde waarde.
Ik heb het er metname opzitten vanwege het vlekkenfestijn en de weerspiegeling. Ik werd binnen 2 minuten helemaal gek van de vingerafdrukken op dat scherm :P

Xbox Live ID:Notna8310

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
turkeyhakan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:44:
Verder vroeg ik mij af of iemand een screen protector gebruikt voor het 15” scherm?
Yep, gevalletje 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Die dingen zijn niet zo duur en voorkomen ook nog eens een keer flink wat vlekken (ik heb die van Spigen).

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
Bij mij gaat het alarm niet meer af tijdens het openen van de auto. Lijkt erop dat er toch iets veranderd is, maar wat :?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:32
Marc O. schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Yep, gevalletje 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Die dingen zijn niet zo duur en voorkomen ook nog eens een keer flink wat vlekken (ik heb die van Spigen).
Juist, die van Spigen gebruik ik ook op mijn telefoon. Prima protectors! Heb jij de matte versie?

• Marc O.
turkeyhakan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Juist, die van Spigen gebruik ik ook op mijn telefoon. Prima protectors! Heb jij de matte versie?
Ja, matte versie idd

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-01 20:12

TNJ

Frugalite

Marc O. schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

... en reflecties worden ook sterk verminderd, als je deze als storend ondervind.

• Marc O.
TNJ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

... en reflecties worden ook sterk verminderd, als je deze als storend ondervind.
Mwah, of ze echt stérk verminderd worden durf ik niet te zeggen (heb op dag 1 meteen die screenprotector aangebracht dus heb niet echt een vergelijk), maar ze zijn zeker niet volledig weg.

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Klein vraagje: is het mogelijk om de nieuwste Tesla Wall Connector middels UTP kabel te verbinden met de huiselijke router i.p.v. via WiFi? (gewapende betonnen kelder, kabel is geen probleem maar zou beetje lullig zijn om er een AP met PoE vlakbij te moeten hangen)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
Pap3rclip schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:33:
Klein vraagje: is het mogelijk om de nieuwste Tesla Wall Connector middels UTP kabel te verbinden met de huiselijke router i.p.v. via WiFi? (gewapende betonnen kelder, kabel is geen probleem maar zou beetje lullig zijn om er een AP met PoE vlakbij te moeten hangen)
Nee, ik heb geen UTP kunnen ontdekken in ieder geval.
WiFi is eigenlijk ook niet persé nodig hoor, alleen voor een update op te halen en om hem de eerste keer in te stellen maar dan host hij zelf een netwerk.

Zijn eigen WiFi netwerk is maar 2 minuten vindbaar na het inschakelen van de spanning. Daarna verdwijnt die als er niet mee verbonden wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 24-08-2022 19:37 ]

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Pap3rclip schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:33:
bij mijn gen3 niet…
Moet zeggen dat die WiFi en de interface via WiFi bij mij totaal niet functioneert. Een keer goed ingesteld en daarna niet meer naar omgekeken….

Laden doet die als de beste (niet onbelangrijk)

iRacing Profiel

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
refused81 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:36:
[...]

bij mijn gen3 niet…
Moet zeggen dat die WiFi en de interface via WiFi bij mij totaal niet functioneert. Een keer goed ingesteld en daarna niet meer naar omgekeken….

Laden doet die als de beste (niet onbelangrijk)
Helder, dank. Dus als ik het goed begrijp is permanente WiFi aan je laadpaal niet bijzonder nuttig?
De updates kan ik gemakkelijk elders binnen laten komen.
Weer een zorg minder, het is dan ook een heel gedoe wanneer je met mede-eigendom en laadpalen te maken krijgt (in Belgenland...).

Sta op het punt om een M3 LR grijs te bestellen, dan alleen nog nadenken over welke velgen. Zo jammer dat die zilveren 19" velgen niet in hetzelfde grijs te krijgen zijn :'(

• refused81
Pap3rclip schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:39:
[...]

Helder, dank. Dus als ik het goed begrijp is permanente WiFi aan je laadpaal niet bijzonder nuttig?
De updates kan ik gemakkelijk elders binnen laten komen.
Weer een zorg minder, het is dan ook een heel gedoe wanneer je met mede-eigendom en laadpalen te maken krijgt (in Belgenland...).

Sta op het punt om een M3 LR grijs te bestellen, dan alleen nog nadenken over welke velgen. Zo jammer dat die zilveren 19" velgen niet in hetzelfde grijs te krijgen zijn :'(
In mijn optiek niet. Je kan dan via je thuisnetwerk op je laadpaal interfaced inloggen voor configuratie. Maar dat is eigenlijk eenmalig, en kan je rechtstreeks met je telefoon doen. En het idee is een beetje dat je WiFi punt bij je Auto hebt voor updates.
Ik haal ze onder het rijden binnen met mijn telefoon via 5g, en als je maar lang genoeg wacht krijg je auto het zelfde gepushed.

Leuk? Zeker
Noodzakelijk: 0,0

Gewoon aanschaffen wat voor circa 500 heb je echt wel een leuke lader. Niet de slimste, maar voor gebruik op eigen terrein de beste keus.

iRacing Profiel

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Inspired schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Ligt er niet rommel in het kanaal onder het rooster in de frunk? Dat na regen nat word en gaat stinken? Mijne stinkt verder niet na regen. Lijkt me ook vrij snel na een jaar. Dit soort behandelingen zijn nooit garantie afaik. Filter kun je ook zelf vervangen. Denk overigens ook niet dat het door het filter komt. Dan zou het altijd stinken.
Morgen komt Tesla monteur langs om de filter te vervangen, voor net geen 52 euro is het niet waard om zelf te gaan vervangen.

Zal daarna die rooster zelf controleren of er rommel in zit.

• Tweak_ers
ybos schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:15:
Bij mij gaat het alarm niet meer af tijdens het openen van de auto. Lijkt erop dat er toch iets veranderd is, maar wat :?
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Overigens is het bij mij heel vaak maar één piepje en dat vind ik dan weer niet zo storend.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kardox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Morgen komt Tesla monteur langs om de filter te vervangen, voor net geen 52 euro is het niet waard om zelf te gaan vervangen.

Zal daarna die rooster zelf controleren of er rommel in zit.
Weet je zeker dat hij allebei de luchtfilters doet >:) ?

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:12

Phntm

Tlingelingeling

Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Tja, nu het nog kan. :) Verder paar redenen -

- Ik vind wat meer ruimte prettig en de Y vind ik dan te duur. Ander merk BEV mist nog steeds veel voordelen van een Tesla. (App/API/SuCs)
- Het laden en plannen begint me wat tegen te staan en ik voorzie de komende jaren drukte en laadfiles in de vakanties.
- Zou graag onze racefietsen meenemen op vakantie. Kan op een (nieuwe) Tesla op zich wel, maar kost je weer 20-25% bereik. Dus zou ik het niet doen. (Idem met dakkoffer.)
- Op vakantie zou ik best af en toe ff een stint willen doen van 300-400km met 130-150km/h. Met name eerste stuk.
- Binnen 3 jaar een degradatie van 10% waardoor ik nu eerder/langer moet laden.
- Woon/werk kan ik prima doen met een accu van 10-15kWh.
- Bij onze WG is er eigenlijk geen voordeel bij het leasen van een BEV. Eigenlijk is ICE aantrekkelijker omdat het brandstof buiten je budget zit.
- Bij een weekje vakantiepark altijd gedoe en de 2/3/4 laadpalen in de gaten houden.
- Bij een trip van 350/400km moeten laden. (Door Duitsland, of 's avonds door NL.)
- Op lange ritten minder flexibel qua stoppen omdat je naar een SuC moet, of andere snellader. Daardoor soms verplicht in de file staan omdat omrijden niet kan ivm range.
- Even een stuk het gas wat verder intrappen doe je minder snel omdat je eerder moet stoppen, of de SuC niet kunt halen.

Overigens, ik ben er nog niet over uit maar een PHEV heeft zo zijn voordelen voor me. Ik ben lui (qua dit dan) en wil gewoon zo min mogelijk gedoe. Dan is een ICE/PHEV (voor mij) nog net wat praktischer.
Vind ik een interessante overweging. Ik zou dan gewoon volledig ICE gaan. PHEV heeft als vervelende bijkomstigheid dat de brandstoftank in capaciteit minder wordt om ruimte te kunnen maken voor de accu. Dan zou je alsnog actief moeten stekkeren om genoeg range eruit te halen. En anders vaak naar een tankstation gaan... maar goed het gaat om een lease auto en benzine tanken gaat vrij snel.

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 22:08
Ik denk dat de meeste leaserijders het zo gaan zien, gezien bijtelling. Vanaf 2025 verplicht EV als het aan de overheid ligt.
Phntm schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Vind ik een interessante overweging. Ik zou dan gewoon volledig ICE gaan. PHEV heeft als vervelende bijkomstigheid dat de brandstoftank in capaciteit minder wordt om ruimte te kunnen maken voor de accu. Dan zou je alsnog actief moeten stekkeren om genoeg range eruit te halen. En anders vaak naar een tankstation gaan... maar goed het gaat om een lease auto en benzine tanken gaat vrij snel.
Ik wil remote climate niet missen. Dus vandaar de keuze voor PHEV. Plus, je hebt dan wat meer vermogen en als ik al het woon/werk electrisch kan rijden vind ik dat ook wel een plus. Ook moeten we bij ons qua uitstoot onder de 100 blijven. Dat is al lastig als het alleen ICE is.

Ps. Ik zou zeker actief stekkeren. Eigen oprit met laadpaal. Ook zijn er de nodige PHEVs met nog steeds een redelijke tank. 50+ liter tot wel 67 liter.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 25-08-2022 13:08 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Xenir schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:30:
Ik denk dat de meeste leaserijders het zo gaan zien, gezien bijtelling. Vanaf 2025 verplicht EV als het aan de overheid ligt.
Proefballonnetje.. Nog maar zien of dat er komt. (Denk ik eigenlijk niet.)

• Tommie12
Inspired schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Proefballonnetje.. Nog maar zien of dat er komt. (Denk ik eigenlijk niet.)
In België is dat al de regel, en dan heb je 2 instellingen bij mensen die nu een nieuwe auto krijgen:

- BEV komt, dus maar beter direct de keuze maken voor electrisch
- ik kan nog 1 keer een plofauto krijgen, dus het wordt een ICE/PHEV.

• Phntm
  • Laatst online: 23:12

Phntm

Tlingelingeling

Inspired schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Ik wil remote climate niet missen. Dus vandaar de keuze voor PHEV. Plus, je hebt dan wat meer vermogen en als ik al het woon/werk electrisch kan rijden vind ik dat ook wel een plus. Ook moeten we bij ons qua uitstoot onder de 100 blijven. Dat is al lastig als het alleen ICE is.

Ps. Ik zou zeker actief stekkeren. Eigen oprit met laadpaal. Ook zijn er de nodige PHEVs met nog steeds een redelijke tank. 50+ liter tot wel 67 liter.
Ik moet zeggen dat ik de Tiguan eHybrid overwoog als volgende auto, maar ben nu toch gaan shoppen voor de i4. Elektrisch rijden bevalt me wel en zelfs zonder eigen laadpaal gaat het mij best goed af.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Werkt dat net zo goed/snel als bij een Tesla? Ik overweeg een PHEV te nemen na de 3. Maar ik vraag me af of een PHEV net zo goed kan verwarmen/koelen als een Tesla. En met een app die ook altijd goed en snel werkt.. Is toch eigenlijk wel iets dat ik niet wil missen.
Zo lang je braaf elke dag, soms meerdere keren per dag gaat stekkeren is dat prima. Als de accu te leeg is het feest voorbij. Met de PHEV in Spanje was ik continu aan het laden op de brandstofmotor zodat ik kon conditioneren.

Persoonlijk ben ik van 10x per week stekkeren met een PHEV gegaan naar 3x per week onze eGolf. Destijds met de Model 3 zat ik ook op 3x per week maar met het thuiswerken zou dan nu met één keer per week voldoende moeten zijn. Het stekkeren van de PHEV viel mij best wel tegen maar was noodzakelijk kwaad om maar één keer per maand te hoeven tanken. Volledig elektrische reed de auto ook aanzienlijk prettiger.

Overigens hik ik zelf tegen hetzelfde probleem aan dat ik eigenlijk een Y wil maar het toch erg veel geld vind. Wie weet zakt die nog iets want voor de lagere bijtelling hoeft het inmiddels toch niet meer.

Om toch duurzaam bezig te zijn hebben wij nu de eGolf als basis en huur ik voor de vakanties een benzine auto waarmee we 2-3 maanden per jaar een tweede auto voor de deur hebben.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:30
Mensen moeten we niet ontopic blijven i.e. Model 3 en Model Y dingen?
Zijn genoeg aantal andere topic over keuze leaseauto, BEV vs PHEV vs ICE, etc etc.

Iets ontopic: wie heeft sinds een van de laatste updates (weet niet welke) gemerkt dat ACC de snelheid iets langzamer oppakken? Misschien puur tussen de oren hoor, maar ik vind echt langzamer.
Bijvoorbeeld, je rijdt op linker baan en kwam opeens iemand naar links om iemand in te halen.
ACC remt, prima, hou dan gezonde afstand, oke. Maar daarna schuift de auto voor je weer naar rechts.
Dan moet ie terug naar snelheid toch? Ik heb het gevoel dat het zo langzaam gebeurd, de weg is al vrij, en dan duurt het 10 sec voordat hij weer optrekt. En dan ook heel traag opbouwen ipv op redelijke tempo terug op snelheid.

Life is too short to drive boring cars

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

SirLct schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:35:
Zijn genoeg aantal andere topic over keuze leaseauto, BEV vs PHEV vs ICE, etc etc.

Iets ontopic: wie heeft sinds een van de laatste updates (weet niet welke) gemerkt dat ACC de snelheid iets langzamer oppakken? Misschien puur tussen de oren hoor, maar ik vind echt langzamer.
Bijvoorbeeld, je rijdt op linker baan en kwam opeens iemand naar links om iemand in te halen.
ACC remt, prima, hou dan gezonde afstand, oke. Maar daarna schuift de auto voor je weer naar rechts.
Dan moet ie terug naar snelheid toch? Ik heb het gevoel dat het zo langzaam gebeurd, de weg is al vrij, en dan duurt het 10 sec voordat hij weer optrekt. En dan ook heel traag opbouwen ipv op redelijke tempo terug op snelheid.
Idem, bloedirritant. Maar in de file gaat ie er wel als een idioot vandoor (zit momenteel op 2022.16.2.1).

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:48
noo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Idem, bloedirritant. Maar in de file gaat ie er wel als een idioot vandoor (zit momenteel op 2022.16.2.1).
Ik heb hetzelfde ja, moet dus toch zelf nog gas bijgeven om weer even snel op snelheid te komen.

• SirLct
Oke dan ben ik niet de enige. Want met de huidige temperament van de gemiddelde bestuurder in NL (mss door de hitte) heb ik gelijk een bumperklever achter me. Erg irritant.

• kardox
Wolly schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

Weet je zeker dat hij allebei de luchtfilters doet >:) ?
Op de factuur staat wel 2 filters! Ik ga vanuit dat die beste man zijn werk netjes doet. Ik was zelf niet thuis.
kardox schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:01:
[...]

Op de factuur staat wel 2 filters! Ik ga vanuit dat die beste man zijn werk netjes doet. Ik was zelf niet thuis.
Lijkt me wel twee ja. Aangezien er twee in zitten. :) Los zijn ze 18 per stuk dus best prima prijs. Kun je zelf niet voor sleutelen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:31:
[...]

Lijkt me wel twee ja. Aangezien er twee in zitten. :) Los zijn ze 18 per stuk dus best prima prijs. Kun je zelf niet voor sleutelen.
Vandaar mijn verbazing, voor 16 euro komt er dus een ranger naar je toe rijden om de filters te verwisselen _/-\o_

Dat is bijna ongelooflijk.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Vanmiddag de kabelboom ivm terugroepactie mbt achterklep op de oprit vervangen. Daarnaast had mijn zoontje een pen laten vallen tussen de deksel van de voorste bak in/en de middenconsole, dus die ging niet meer dicht ;) Is er netjes uitgehaald, schijnt vaker voor te komen dat daar wat tussen valt.

Ja, jammer dat het nodig is, maar ik vind het nog steeds netjes geregeld van Tesla. Dezelfde medewerker bood mij de vorige keer aan om de spoiler pro-actief te vervangen omdat deze aan de buitenkant wat los is geraakt. Tot nu toe, los van het niet uitlijnen na het wisselen van de draagarmen, positieve ervaringen met de mobiele service.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
Taro schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:07:
Vanmiddag de kabelboom ivm terugroepactie mbt achterklep op de oprit vervangen. Daarnaast had mijn zoontje een pen laten vallen tussen de deksel van de voorste bak in/en de middenconsole, dus die ging niet meer dicht ;) Is er netjes uitgehaald, schijnt vaker voor te komen dat daar wat tussen valt.

Ja, jammer dat het nodig is, maar ik vind het nog steeds netjes geregeld van Tesla. Dezelfde medewerker bood mij de vorige keer aan om de spoiler pro-actief te vervangen omdat deze aan de buitenkant wat los is geraakt. Tot nu toe, los van het niet uitlijnen na het wisselen van de draagarmen, positieve ervaringen met de mobiele service.
Hebben ze jouw zelf benaderd mbt vervangen kabelboom? Ik heb ze vaker al gebeld, maar ze geven aan dat ze contact zullen opnemen wanneer het op voorraad is.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Hunkaroglu schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Hebben ze jouw zelf benaderd mbt vervangen kabelboom? Ik heb ze vaker al gebeld, maar ze geven aan dat ze contact zullen opnemen wanneer het op voorraad is.
Ja, pro-actief toen ze hier de vorige keer op de oprit stonden om de draagarmen te wisselen :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• kardox
Wolly schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Vandaar mijn verbazing, voor 16 euro komt er dus een ranger naar je toe rijden om de filters te verwisselen _/-\o_

Dat is bijna ongelooflijk.
13 euro arbeid en hij was met een Model S gekomen _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0px4IfpV719BTl_fd8Ev1U8CB4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjsNzl536evAh3g7QbnDkKsM.jpg?f=fotoalbum_large

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
Taro schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Ja, pro-actief toen ze hier de vorige keer op de oprit stonden om de draagarmen te wisselen :)
Binnenkort moet ik naar SeC.. zal het als extra taak toevoegen dan. :)

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:06
Hunkaroglu schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Binnenkort moet ik naar SUC.. zal het als extra taak toevoegen dan. :)
Heb ik van de week geprobeerd, maar ik kreeg als antwoord dat de terugroepactie op hold stond.

SR+ sept 2019 wit

• Qast
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hier ook een Model 3 die gewoon geopend kan worden met de telefoon maar dan het alarm laat afgaan. Lijkt sinds de voorlaatste update begonnen te zijn. Hopelijk komt er snel een oplossing.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Qast schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:51:
Hier ook een Model 3 die gewoon geopend kan worden met de telefoon maar dan het alarm laat afgaan. Lijkt sinds de voorlaatste update begonnen te zijn. Hopelijk komt er snel een oplossing.
Bedoel je 1x een alarm piep bij openen? Of echt het alarm ?

Die 1x piepen bij openen heb ik sinds kort ook weer.

• turkeyhakan
Nou de Y RWD is tegen een schappelijke prijs van 50k beschikbaar! Zelfs met premium interieur. Netjes!!

• Tweak_ers
SirLct schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:35:

Heb ik ook, maar niet sinds de laatste update.
Dit merk ik al ruim een jaar, sinds zomervakantie 2021 viel het mij op.

• Tweak_ers
Weet iemand toevallig of je ergens het plastic gedeelte van de stoel bediening los kunt kopen voor een schappelijke prijs?

Ik heb hem laatst dus per ongeluk opgezogen, dat ding komt er heel snel vanaf bij mij.

Of moet ik echt naar Tesla toe hiervoor?
In principe is het maar een stukje plastic.
turkeyhakan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 06:49:
Nou de Y RWD is tegen een schappelijke prijs van 50k beschikbaar! Zelfs met premium interieur. Netjes!!
Dat is een koopje. Met LFP, dus meer range dan de LR als je die laatste standaard op 80% laad. Interessant.

• turkeyhakan
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:17:
[...]

Dat is een koopje. Met LFP, dus meer range dan de LR als je die laatste standaard op 80% laad. Interessant.
Zeker, gezien de prijs in NL zelfs lager is dan in DE denk ik niet dat die 50k lang zal blijven... het is dat de prestaties niet te vergelijken zijn met die van een P. Enige wat je mist zijn volgens mij de mistlampen.

PS: de Y RWD is zelfs goedkoper dan de 3 RWD (die ook nog eens een gedeeltelijk premium interieur heeft).

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 26-08-2022 07:20 ]

turkeyhakan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:18:
[...]

Zeker, gezien de prijs in NL zelfs lager is dan in DE denk ik niet dat die 50k lang zal blijven... het is dat de prestaties niet te vergelijken zijn met die van een P. Enige wat je mist zijn volgens mij de mistlampen.

PS: de Y RWD is zelfs goedkoper dan de 3 RWD (die ook nog eens een gedeeltelijk premium interieur heeft).
Voor 20k verschil wil ik dat wel missen. :) Vraag me af hoelang hij 50k blijft.

• refused81
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:23:
[...]

Voor 20k verschil wil ik dat wel missen. :) Vraag me af hoelang hij 50k blijft.
Je zou bijna denken dat ze een foutje hebben gemaakt voor 50k.

Als je het vergelijk met de model 3, dan zal deze Y toch 55-56 moeten gaan kosten?

iRacing Profiel

refused81 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Als je het vergelijk met de model 3, dan zal deze Y toch 55-56 moeten gaan kosten?
Ja, zou je wel zeggen. Of de prijs in Duitsland is een foutje, daar zit er maar 3k tussen de RWD en de LR. Terwijl het bij de 3, 10k is.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 26-08-2022 08:30 ]

• Tommie12
refused81 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

In België staat de Y RWD er nu ook op voor 49900€. Levering dec-Jan.

Dit gaat een hit worden op de leasemarkt.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Is dat niet omdat het spul uit Berlijn geleverd wordt?

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:43:
Kan, maar het verschil met de LR is nu 15k, en die komt ook uit Berlijn.

Voor 15 k krijg je een tweede motor en een grotere batterij…

• refused81
(ik heb al een M3LR)
maar als ik nu zoekende was voor een EV, had ik NU gelijk op de order knop gedrukt

iRacing Profiel

STIMPPYYY schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:43:
Komt de Y RWD met LFP wel uit Berlijn?

Ah, ja dus. Is nog even de vraag welk type pack het precies is.

https://insideevs.com/new...tesla-modely-eu-approval/

Dat is dan dus geen LFP?

Ah, wel LFP maar via andere supplier.

[ Voor 33% gewijzigd door Inspired op 26-08-2022 09:00 ]

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb een witte MY LR in bestelling staan, verwachte levering 10 - 30 september. Ik twijfel nu wel om m'n bestelling aan te passen.

Punt is, wij gaan er een caravan achter hangen. Met de LR zal dat al een uitdaging zijn, laat staan met 100km minder bereik (565 vs 455). En inderdaad kun je LFP wel tot 100% laden, maar onderweg zul je dat ook niet doen. Maar het is toch wel even 16k verschil.

Is de accu het enige verschil? Ik zie in de rest van de beschrijving geen verschil?
ignatius schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:59:
Ik heb een witte MY LR in bestelling staan, verwachte levering 10 - 30 september. Ik twijfel nu wel om m'n bestelling aan te passen.

Punt is, wij gaan er een caravan achter hangen. Met de LR zal dat al een uitdaging zijn, laat staan met 100km minder bereik (565 vs 455). En inderdaad kun je LFP wel tot 100% laden, maar onderweg zul je dat ook niet doen. Maar het is toch wel even 16k verschil.

Is de accu het enige verschil? Ik zie in de rest van de beschrijving geen verschil?
Accu en motor minder. Dat is het enige verschil afaik. Voor 16k kun je ook een paar jaar een ICE huren voor vakantie. Met een caravan een heel stuk relaxter..

• ignatius
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Accu en motor minder. Dat is het enige verschil afaik. Voor 16k kun je ook een paar jaar een ICE huren voor vakantie. Met een caravan een heel stuk relaxter..
Dat is waar... Ik ga er vandaag maar s goed over nadenken... Thanks :)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-01 11:18
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

En daardoor dus ook wat minder vermogen. Maar de RWD trekt de gemiddelde caravan ook prima.
@ignatius ; wat weegt jouw caravan? 750KG is weer anders wat dan 1500KG. En hoe ver wil je er mee reizen? Dat soort afwegingen zouden voor mij uitmaken. Voor de weekendjes weg in Nederland kom je met beide varianten een heel eind (denk ik).
En dan kun je in de vakantie altijd het huren van een ICE overwegen, maar dat zou ik alleen maar doen als het echt niet anders kan :r :P
Eddos schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

En daardoor dus ook wat minder vermogen. Maar de RWD trekt de gemiddelde caravan ook prima.
@ignatius ; wat weegt jouw caravan? 750KG is weer anders wat dan 1500KG. En hoe ver wil je er mee reizen? Dat soort afwegingen zouden voor mij uitmaken. Voor de weekendjes weg in Nederland kom je met beide varianten een heel eind (denk ik).
En dan kun je in de vakantie altijd het huren van een ICE overwegen, maar dat zou ik alleen maar doen als het echt niet anders kan :r :P
Je zit met een caravan snel op ±35kWh/100km. Binnen de Benelux is dat best doen maar als je wat verder wil zou ik zeker een ICE (huren) overwegen. Ook omdat het snelladen met afkoppelen en caravan ergens stallen best een gedoe is. Al ben ik sowieso al geen campeerder maar goed, dat is weer een andere discussie. :)

• ignatius
Eddos schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

De caravan is max 1500Kg. Maar op de snelweg is luchtweerstand een grotere factor dan gewicht, tenzij je de bergop gaat natuurlijk. Maar een verbruik dat ruim 2 keer hoger is dan normaal is waar ik rekening mee houd. Er zijn al wat andere EV rijders die hun ervaringen hebben gedeeld en daar baseer ik me op. En ik ga zelf wat testjes doen zodra ik de Y heb.

En inderdaad, een ICE huren zou ik alleen doen als het niet anders kan.
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Je zit met een caravan snel op ±35kWh/100km. Binnen de Benelux is dat best doen maar als je wat verder wil zou ik zeker een ICE (huren) overwegen. Ook omdat het snelladen met afkoppelen en caravan ergens stallen best een gedoe is. Al ben ik sowieso al geen campeerder maar goed, dat is weer een andere discussie. :)
Wij zijn dit jaar met onze Leon naar Italie geweest met de caravan er achter. Ook al zou de auto het gemakkelijk 600Km achter elkaar kunnen op een volle tank, wij houden dat zelf niet vol. Ik stop hoe dan ook elke 2 uur wel zeker een kwartier. We hebben er dan ook 4 dagen over gedaan naar Italie(vrijdag weg, maandag op de camping), en dat vond ik niet erg(dit was de eerste keer). Ik zit dan ook in het kamp dat de vakantie begint zodra de caravan op de trekhaak hangt :D Geen haast we hebben immers vakantie ;)

Laden is inderdaad een ding, maar caravan afkoppelen, wegzetten en weer aankoppelen is voor ons geen punt. Wij zij vrij behendig met de caravan wat dat betreft (BE rijbewijs heb vorige week gehaald, mijn vriendin gaat volgende week op). Maar het kost inderdaad wat extra tijd, so be it denk ik dan.

Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik toch neig om gewoon de LR te kopen. Dat extra bereik geeft je net wat meer flexibiliteit.

• Tommie12
Ja, als je de bedoeling hebt een caravan te trekken (zeker van 1500kg) zou ik zeker de dual motor LR kiezen.

Met 35kWh/100 km ga je met de single motor om de 100-120km moeten laden (10-80%), en dat zou ik ook net iets te veel vinden.

Auto huren... kan economisch zijn, maar is veel gedoe, en een forse auto huren is ook niet goedkoop.

Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:04:
Ja, als je de bedoeling hebt een caravan te trekken (zeker van 1500kg) zou ik zeker de dual motor LR kiezen.

Met 35kWh/100 km ga je met de single motor om de 100-120km moeten laden (10-80%), en dat zou ik ook net iets te veel vinden.

Auto huren... kan economisch zijn, maar is veel gedoe, en een forse auto huren is ook niet goedkoop.
Denk dat het in veel landen al lastig gaat worden. In Frankrijk/Italië heb je nog niet overal snelladers om de <150km. Denk dat je met een caravan sowieso al naar minimaal 90% moet laden. Ook met een LR.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Waarom zou je niet naar 100% laden, kan ook gewoon he :)
STIMPPYYY schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:20:
Waarom zou je niet naar 100% laden, kan ook gewoon he :)
Dat kan zeker. Ben je alleen bijna een uur bezig. Zeg 90 km/h om 35kWh/100km uur te halen. Rij je in 3 uur gemiddeld 180 km. Ja, het is vakantie. Maar ik zou er niet blij van worden om zo naar Italië te gaan. :)

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 18:17
Wat is jullie ervaring met betrekking tot stuurwielverwarming?
Ik heb het op de M3 2021 MIC. Werkt in de basis prima alleen lijkt het alsof het steeds kort aan en uit gaat. Het stuurwiel wordt warm en na een seconde op 20 wordt het minder (kouder) om daarna weer heet te worden. Is dat normaal?

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-01 11:07
Ik kreeg zojuist van onze accountmanager bij Tesla (dus geen idee of dat dit bij verschillende LM's gaat gelden!) de volgende informatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPq7Ggr4iX0jXJrut9cmyLOrIMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zH7AwpYZHx5gEEI3B7Q8OJew.png?f=fotoalbum_large

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
refused81 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:53:
(ik heb al een M3LR)
maar als ik nu zoekende was voor een EV, had ik NU gelijk op de order knop gedrukt
precies wat ik net gedaan heb :)

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-01 13:21

Damian

Insane Obtrusion

sarlo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:29:
Ik kreeg zojuist van onze accountmanager bij Tesla (dus geen idee of dat dit bij verschillende LM's gaat gelden!) de volgende informatie:
[Afbeelding]
Ik heb heel rap een mail gedaan naar de leasemaatschappij.

Doe mij die maar :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:52
sarlo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:29:
[Afbeelding]
De drop in WLTP is wel flink. Met een motor minder verlies je toch nog bijna 100km. Is die accu zoveel kleiner?

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 26-08-2022 11:50 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
JTHZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

De drop in WLTP is wel flink. Met een motor minder verlies je toch nog bijna 100km. Is die accu zoveel kleiner?
Ten opzichte van de M3 RWD is het verschil helemaal niet zo groot.
Lijkt me een no-brainer voor iedereen die in de markt is voor een EV in de categorie: ID4, Enyaq, Q4, Ioniq5, EV6...

Hoeveel dagen (uren?) zal het duren voordat de verwachte levering doorschuift naar Q2 volgend jaar?

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-01 19:08
Onder de €50k vind ik wel een mooie koop voor deze auto. Dat scheelt €16.000 (!!) met de AWD. Netto bijtelling zou dan rond €375/maand uitkomen? Prima deal als je het mij vraagt, direct pakken als je de kans hebt.
Smobbo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:58:
Hoeveel dagen (uren?) zal het duren voordat de verwachte levering doorschuift naar Q2 volgend jaar?
Haha ja, ik zou er wel alvast vanuit gaan dat het 2023 bijtelling-tarief betaald moet gaan worden, dat scheelt alvast een tegenvaller ;)

Trouwens, deze features werken toch nog niet in Nederland?
- Automatisch inparkeren
- Summon
- Smart Summon
Misschien het automatisch parkeren inmiddels wel, maar wat ik daarvan heb gezien werkt het nog belabberd.

[ Voor 68% gewijzigd door Divak op 26-08-2022 12:04 ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:52
Smobbo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Lijkt me een no-brainer voor iedereen die in de markt is voor een EV in de categorie: ID4, Enyaq, Q4, Ioniq5, EV6...
Dan stap je wel erg snel over het, eh, ‘smaakgevoelige’ design van de Y heen..
JTHZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Het is volgens mij 78km en de accu is inderdaad een stuk kleiner. Vandaar ook de prijs. Overigens, deze kun je elke dag tot 100% opladen. De LR eigenlijk maximaal tot 90%. Is het verschil alweer een stuk kleiner.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 26-08-2022 12:03 ]

JTHZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Tja, is hij mooi? Nee, niet echt. :+ ID.4 vind ik overigens nog minder mooi. Verder moet je het denk ik vooral voor andere zaken doen dan uiterlijk. Voor 50k is het ècht een goede deal. Dat wel.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
JTHZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Dat is waar, de verhoudingen zijn een stuk beter bij de Model 3.
Maarja, de overige EV's zijn ook allemaal nogal smaakgevoelig...
ID4: plompe bak
Enyaq: oogt netjes
Q4: Opgeblazen doorsnee audi
Ioniq: leuke hatchback die x1,5 is gedaan
EV6: Zeer smaakgevoelig :+
Divak schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:58:

..

Trouwens, deze features werken toch nog niet in Nederland?
- Automatisch inparkeren
- Summon
- Smart Summon
Misschien het automatisch parkeren inmiddels wel, maar wat ik daarvan heb gezien werkt het nog belabberd.
"Werkt" allemaal al wel afaik bij ons. Maar goed? Nee, dat volgens mij niet. :)

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 13:36

Lagune

Its time for warp

Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

"Werkt" allemaal al wel afaik bij ons. Maar goed? Nee, dat volgens mij niet. :)
met dank aan de EU nerfs :)

is dit applicable in the netherlands? (20.9 update)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cui6D1RYMRrbbzMZEbA0QyFRWDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvKZcyHROCL7kJy20ufxW8gf.jpg?f=fotoalbum_large
Lagune schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]
Bij auto's zonder radar denk ik? Niet bij die van mij. Ik kan gelukkig gewoon tot 150 op de AP.

• ignatius
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Denk dat het in veel landen al lastig gaat worden. In Frankrijk/Italië heb je nog niet overal snelladers om de <150km. Denk dat je met een caravan sowieso al naar minimaal 90% moet laden. Ook met een LR.
Ik heb even onze heen-reis van afgelopen zomer in ABRP gezet, verbruik op 325 gezet en dan kom ik op dezelfde tijd aan op de tussenstops(overnachtingen) als we met onze Seat waren. Ik reken dan bij elke laad-stop extra tijd voor af- en aankoppelen van de sleurhut. Valt wel mee dus. Alleen de eerste dag wel alleen laden bij Fastned en Ionity. Daar heb ik dan wat minder vertrouwen in. Even de route plannen lang Tesla SUCs dus.

Al met al is het dus nog steeds goed te doen. Ten opzichte van ons tempo lever ik dus niets in. En anders zou ik een extra stop plannen. Voordeel van een caravan: neerzetten en je bent klaar 8)
ignatius schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Ik heb even onze heen-reis van afgelopen zomer in ABRP gezet, verbruik op 325 gezet en dan kom ik op dezelfde tijd aan op de tussenstops als we met onze Seat waren. Ik reken dan bij elke stop extra tijd voor af- en aankoppelen van de sleurhut. Valt wel mee dus. Alleen de eerste dag wel alleen laden bij Fastned en Ionity. Daar heb ik dan wat minder vertrouwen in. Even de route plannen lang Tesla SUCs dus.

Al met al is het dus nog steeds goed te doen. Ten opzichte van ons tempo lever ik dus niets in. En anders zou ik een extra stop plannen. Voordeel van een caravan: neerzetten en je bent klaar 8)
Verbruik bij 110 op 325? Dat is al een stretch denk ik. Maar goed, kwestie van testen. Meeste hier op GoT die ik zie mogen blij zijn met 35-40 bij 90.

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 13:36

Lagune

Its time for warp

Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Bij auto's zonder radar denk ik? Niet bij die van mij. Ik kan gelukkig gewoon tot 150 op de AP.
ook met radar, wordt softwarematig disabled

https://www.notateslaapp....sitioning-to-tesla-vision

die following distance min 2 lijkt me wel irritant

[ Voor 5% gewijzigd door Lagune op 26-08-2022 12:16 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Het "nieuws" is dat ze dit dus óók gaan inschakelen voor auto's mét radar, en dat je dus mogelijk iets achteruit gaat in functionaliteit qua volgafstand en AP snelheid. Zelf de update nog niet ontvangen.
MrAcid schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Het "nieuws" is dat ze dit dus óók gaan inschakelen voor auto's mét radar, en dat je dus mogelijk iets achteruit gaat in functionaliteit qua volgafstand en AP snelheid. Zelf de update nog niet ontvangen.
Ah, lekker dan.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Net terug van een trip naar Normandië.

SR+ model 3 2019 samen met een vriend die een SR+ 2021 LFP had:

De LFP kon tot 100% (edit) met hoog vermogen opladen: ging veel sneller dan onze non-LFP

Meer capaciteit en toch veel sneller vol, zeker biven de 70% gigantisch verschil

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Qast
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
bones schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 06:45:
[...]

Bedoel je 1x een alarm piep bij openen? Of echt het alarm ?

Die 1x piepen bij openen heb ik sinds kort ook weer.
Verschilt, soms 1 keer maar meestal een keer of vijf. Lijkt net alsof je hem aan het jatten bent.

• ignatius
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Verbruik bij 110 op 325? Dat is al een stretch denk ik. Maar goed, kwestie van testen. Meeste hier op GoT die ik zie mogen blij zijn met 35-40 bij 90.
325 is idd wat laag. Als ik 400 doe kom ik overal 15min later aan. Inderdaad een kwestie van testen straks. Maar ik ga in elk geval mijn vakantie nog niet plannen naar Italie ;)
ignatius schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

325 is idd wat laag. Als ik 400 doe kom ik overal 15min later aan. Inderdaad een kwestie van testen straks. Maar ik ga in elk geval mijn vakantie nog niet plannen naar Italie ;)
Ja, heel afhankelijk van de combinatie ook. In het XC40 topic staan wel redelijk wat ervaringen. De 1 zit op 40 bij 85-90 en de andere op 32 bij 85-90. Maar goed, sommige zetten ook nog weer fietsen op het dak van de wagen. Helpt ook allemaal niet. :)

Stef87 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Net terug van een trip naar Normandië.

SR+ model 3 2019 samen met een vriend die een SR+ 2021 LFP had:

De LFP kon tot 100% (edit) met hoog vermogen opladen: ging veel sneller dan onze non-LFP

Meer capaciteit en toch veel sneller vol, zeker biven de 70% gigantisch verschil
Bij LFP is de piek inderdaad wat lager maar boven de 70/80% gaat hij veel sneller. Bij laden van 10-80 zal de oude het nog "winnen" maar als je langer blijft staan is de LFP eerder klaar.

Jij haalt gewoon nog 170kW? Mijne nog wel 250kW met 10+% degradatie. Viel me niet tegen.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:02
Qast schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Verschilt, soms 1 keer maar meestal een keer of vijf. Lijkt net alsof je hem aan het jatten bent.
Heb ik ook sinds laatste update. Meestal een keer of 5

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Oud nieuws

[ Voor 98% gewijzigd door Deveon op 26-08-2022 13:23 ]

• tomtom901
  • Laatst online: 19:29

tomtom901

Moderator General Chat
Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Kan, maar het verschil met de LR is nu 15k, en die komt ook uit Berlijn.
16k zelfs.

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 14:26
Kan iemand inschatten wat de MY RWD qua verzekering gaat kosten?

Ik moet eind volgende maand een nieuwe leaseauto bestellen. Nu ben ik voor mezelf een rekensom aan het maken om te kijken of het interessant is om geen zakelijke auto meer te bestellen maar de MY RWD te kopen via een huurkoop constructie bij Tesla. Als ik geen leaseauto meer rijd ga ik er netto ongeveer 600 euro per maand op vooruit. Gevoelsmatig kan ik voor dat bedrag prive nu een MY RWD rijden.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:33
Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:40:
[...]

In België staat de Y RWD er nu ook op voor 49900€. Levering dec-Jan.

Dit gaat een hit worden op de leasemarkt.
Inderdaad, ik ga misschien binnenkort opnieuw een wagen moeten(/mogen :P ) kiezen.
En de hoofdreden dat ik eerst voor de Enyaq ging was ruimte en in de tweede plaats het bereik.
Maar nu de MY RWD er komt, hoop ik vurig dat deze wagen een optie wordt.

Ideaal dat je met 100% batterij zit door de LFP.
Maar qua bereik heb ik dus nog niet echt een idee.
Zou ik Bjorn Nyland zijn data mogen gebruiken van Model 3 LR tov Model 3 RWD en deze verhouding dan toepassen op Model Y LR tov Model Y RWD?
Of zou ik hiermee een serieus vertekend beeld mee krijgen?

Ik heb jammer genoeg wel af en toe eens langere ritten waar (voorlopig) nog geen laadpalen zijn op de plaatsen waar ik moet zijn.
Dus niet te vaak naar snelladers moeten grijpen is voor mij ook wel een grote factor.

[ Voor 12% gewijzigd door this op 26-08-2022 13:32 ]

• Tommie12
this schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Inderdaad, ik ga misschien binnenkort opnieuw een wagen moeten(/mogen :P ) kiezen.
En de hoofdreden dat ik eerst voor de Enyaq ging was ruimte en in de tweede plaats het bereik.
Maar nu de MY RWD er komt, hoop ik vurig dat deze wagen een optie wordt.

Ideaal dat je met 100% batterij zit door de LFP.
Maar qua bereik heb ik dus nog niet echt een idee.
Zou ik Bjorn Nyland zijn data mogen gebruiken van Model 3 LR tov Model 3 RWD en deze verhouding dan toepassen op Model Y LR tov Model Y RWD?
Of zou ik hiermee een serieus vertekend beeld mee krijgen?
De M3 RWD is heel efficient, ten dele door aero, ten dele door het lagere gewicht.
Het zal vooral van het gebruik af hangen. Op de autoweg en bij hogere snelheden verwacht ik toch dat het verbruik van de YLR en de Y RWD niet veel verschillen.
In de stad en op gewone wegen zal de RWD wel wat voordeel bieden.

Laat ons hopen dat Bjorn er snel een 1000km mee doet.

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:07
Vanmorgen na het nieuws ook meteen de Model Y RWD besteld. Momenteel in bezit van een 3 SR+ 2021. redenen voor de switch zijn voor mij:

- Hogere instap
- Ruimer
- Laden tot 100%
- Premium interieur (audio)
- AMD processor
- Hopelijk betere afwerking dan mijn 3 uit Fremont.

Ik heb net ook even met Tesla Tilburg gebeld, om te vragen of deze uit Berlijn van de band rolt… maar helaas, Shanghai kreeg ik te horen (al verwacht ik geen flinke panelgaps of lak issues).

• Tommie12
joeyke87 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:54:

Ik heb net ook even met Tesla Tilburg gebeld, om te vragen of deze uit Berlijn van de band rolt… maar helaas, Shanghai kreeg ik te horen (al verwacht ik geen flinke panelgaps of lak issues).
Hier hoor je wel wat tegenstrijdige berichten over. Kan ook uit Berlijk komen, maar kwaliteit van de china modellen is doorgaans toch goed.

• SirLct
Hunkaroglu schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Binnenkort moet ik naar SUC.. zal het als extra taak toevoegen dan. :)
Ik wist niet dat je bij superchargers ook je auto kan laten fixen? :D
Nielsracing schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:26:
Wat is jullie ervaring met betrekking tot stuurwielverwarming?
Ik heb het op de M3 2021 MIC. Werkt in de basis prima alleen lijkt het alsof het steeds kort aan en uit gaat. Het stuurwiel wordt warm en na een seconde op 20 wordt het minder (kouder) om daarna weer heet te worden. Is dat normaal?
Bij mij werkt het gewoon door, niet aan uit. Hij wordt ook niet te heet, gewoon perfect eigenlijk.
Lagune schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]
M*****F***** #$@%!!!
Ik vond de 150 al laag en nu gaat ie naar 140, lekker dan! |:( |:(

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-01 12:19

pposthoorn

Constructeur

ignatius schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Model Y + caravan ervaring voor de liefhebbers:

M'n ouders zijn in mei/juni met hun Model Y LR mic met caravan naar zuid Spanje en terug gereden. 1600kg caravan met alles er op en er aan, aero inefficiënte TV schotel op het dak, vouwfietsen op de dissel. Verbruik lag met caravan meestal ongeveer 2x zo hoog als zonder, vaak iets van 380-400Wh/km en dan reden ze indien mogelijk 95-100km/h.
Ze konden maximaal 150-160km tussen superchargers doen, was maar bij 2 stukken op de 7000km route een uitdaging qua range (ze deden meestal maar 300-400km op een dag). Bijna altijd gratis de auto vol kunnen laden op de camping dus met 95-100% vertrekken en dan 1-2x Superchragen. Op de hele reis ongeveer 60% op de camping geladen en 40% aan de SuC.
Maar 2 of 3x de caravan niet los hoeven koppelen bij het opladen, verder overal wel. Kost je gemiddeld ~5min per stop.

Ze waren beide erg te spreken over de hele ervaring, en vooral over het rijden zelf met de Y. Hiervoor hadden ze een 2010 E-klasse 250 en dat was al prima, maar de Y was veel stabieler, veel rustiger, veel fijner om te rijden met caravan. Het extra gewicht en lage zwaartepunt in combinatie met instant koppel zonder poespas maakte het een veel stabielere combinatie dan met de vorige auto (ondank dat de caravan achter beide autos voorzien was van ATC).

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:32

Notna

Where are you?®

SirLct schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

M*****F***** #$@%!!!
Ik vond de 150 al laag en nu gaat ie naar 140, lekker dan! |:( |:(
Want jij rijdt met regelmaat dergelijke snelheden? Tenzij je met regelmaat in DE rijdt (met de AP/AutoSteer), lijkt het mij een non-issue hier in de EU

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 26-08-2022 15:02 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Bij LFP is de piek inderdaad wat lager maar boven de 70/80% gaat hij veel sneller. Bij laden van 10-80 zal de oude het nog "winnen" maar als je langer blijft staan is de LFP eerder klaar.

Jij haalt gewoon nog 170kW? Mijne nog wel 250kW met 10+% degradatie. Viel me niet tegen.
In Frankrijk eigenlijk alleen de 120-150kW superchargers op de route gehad. De piek van 170kW heb ik niet gezien, maar ook was het niet mogelijk door type SuC.

Ik heb minder capaciteit, laadsnelheid én alsnog haalde de LFP model 3 (model met 55kWh?) onze model 3 elke keer makkelijk in. (~44.x kWh bruikbaar)

De LFP piekt ook 170kW ondertussen, volgens mij zat hij nog op 40kW laden bij 90% vol.

Zat een aanzienlijk verschil tussen iig. Zou wel eens een up to date grafiek willen zien, helaas niet te vinden online.

Bij onze meet up plek bij 1e SuC, ik sluit aan met 28% en vriend van mij met 35% maar komt pas later. Hij zit al op 100% complete en ik op 74-78% :)

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 26-08-2022 15:22 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:12
Erg mooie prijs.
Het is dat ik al 2 EV's thuis heb.
Met deze prijzen kon ik net zo goed 2x een Y kopen ipv nu een duurdere en goedkopere auto.

Maar Tesla kennende gaat de prijs na enkele weken weer omhoog met 5-6k

• ignatius
pposthoorn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Model Y + caravan ervaring voor de liefhebbers:

M'n ouders zijn in mei/juni met hun Model Y LR mic met caravan naar zuid Spanje en terug gereden. 1600kg caravan met alles er op en er aan, aero inefficiënte TV schotel op het dak, vouwfietsen op de dissel. Verbruik lag met caravan meestal ongeveer 2x zo hoog als zonder, vaak iets van 380-400Wh/km en dan reden ze indien mogelijk 95-100km/h.
Ze konden maximaal 150-160km tussen superchargers doen, was maar bij 2 stukken op de 7000km route een uitdaging qua range (ze deden meestal maar 300-400km op een dag). Bijna altijd gratis de auto vol kunnen laden op de camping dus met 95-100% vertrekken en dan 1-2x Superchragen. Op de hele reis ongeveer 60% op de camping geladen en 40% aan de SuC.
Maar 2 of 3x de caravan niet los hoeven koppelen bij het opladen, verder overal wel. Kost je gemiddeld ~5min per stop.

Ze waren beide erg te spreken over de hele ervaring, en vooral over het rijden zelf met de Y. Hiervoor hadden ze een 2010 E-klasse 250 en dat was al prima, maar de Y was veel stabieler, veel rustiger, veel fijner om te rijden met caravan. Het extra gewicht en lage zwaartepunt in combinatie met instant koppel zonder poespas maakte het een veel stabielere combinatie dan met de vorige auto (ondank dat de caravan achter beide autos voorzien was van ATC).
Bedankt voor 't delen _/-\o_ Sluit zo ongeveer wel aan bij onze verwachtingen.
Pagina: 1 ... 345 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: