Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 344 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.103 views

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
turkeyhakan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:22:
Heeft iemand ervaring met een ID.4 tov een Model Y en zou diegene wellicht z’n ervaringen willen delen? ;-)
Geen directe ervaring met de id4 maar ik heb wel lang proefgereden in de Enyaq iV80 Sportline en de Y performance (giga Berlin) op dezelfde dag. Wou eigenlijk de Enyaq Coupe RS proefrijden maar dat kwam helaas niet uit. Die stond namelijk bij mij bovenaan de lijst ivm het uiterlijk.

Mijn bevindingen in een notendop:
- interieur Enyaq sportline oogt luxueuzer, meer legacy tov Tesla minimalistisch. Alcantara op het dashboard en deuren is gewoon top!
- Sportstoelen in de Enyaq zien er super stoer uit maar zitten een stuk minder goed vergeleken met de stoelen in de Y. De stoelen in de Y bieden veel meer steun terwijl ik het gevoel had uit de stoel van de Enyaq te vliegen in een bocht.
- Enyaq voel je echt het gewicht, wat een lomp logge boot, zelfs met adaptief sport onderstel. Mega veel ‘body roll’. De Y rijdt en voelt net als mijn huidige 3 serie met adaptief M-sport onderstel. Niet te strak dat het oncomfortabel wordt maar nog wel een heel stuk sportiever dan de Enyaq.
- infotainment van de Enyaq is laggyyyy, lijkt wel 20 jaar terug in de tijd te gaan.
- Enyaq heeft wel veel handigheden zoals een paraplu in de deur en sneeuwkrabber in de achterklep.
- Y heeft voor mijn gevoel veeeeeeeel meer ruimte en veel meer vermogen.

Enyaq iV80 Sportline = schaap in wolfskleren. Mooier.
Y Performance = wolf in schaapskleren. De betere (elektrische) auto.

De Y performance wordt dus hier de volgende wagen ;).

[ Voor 7% gewijzigd door cyntax op 22-08-2022 09:42 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
me1299 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:23:
[Afbeelding]

Tot zover mijn linkervoorband. Straks heel voorzichtig bandenspanning in de gaten houdend naar de bandenboer. Ze hadden geen Pilot Sport 4, ik krijg nu Pilot Sport 5.
Ben je zeker dat dit niet herstelbaar is?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:32
cyntax schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Geen directe ervaring met de id4 maar ik heb wel lang proefgereden in de Enyaq iV80 Sportline en de Y performance (giga Berlin) op dezelfde dag. Wou eigenlijk de Enyaq Coupe RS proefrijden maar dat kwam helaas niet uit. Die stond namelijk bij mij bovenaan de lijst ivm het uiterlijk.

Mijn bevindingen in een notendop:
- interieur Enyaq sportline oogt luxueuzer, meer legacy tov Tesla minimalistisch. Alcantara op het dashboard en deuren is gewoon top!
- Sportstoelen in de Enyaq zien er super stoer uit maar zitten een stuk minder goed vergeleken met de stoelen in de Y. De stoelen in de Y bieden veel meer steun terwijl ik het gevoel had uit de stoel van de Enyaq te vliegen in een bocht.
- Enyaq voel je echt het gewicht, wat een lomp logge boot, zelfs met adaptief sport onderstel. Mega veel ‘body roll’. De Y rijdt en voelt net als mijn huidige 3 serie met adaptief M-sport onderstel. Niet te strak dat het oncomfortabel wordt maar nog wel een heel stuk sportiever dan de Enyaq.
- infotainment van de Enyaq is laggyyyy, lijkt wel 20 jaar terug in de tijd te gaan.
- Enyaq heeft wel veel handigheden zoals een paraplu in de deur en sneeuwkrabber in de achterklep.
- Y heeft voor mijn gevoel veeeeeeeel meer ruimte en veel meer vermogen.

Enyaq iV80 Sportline = schaap in wolfskleren. Mooier.
Y Performance = wolf in schaapskleren. De betere (elektrische) auto.

De Y performance wordt dus hier de volgende wagen ;).
De Y meer ruimte? Dat is positief! De ID.4 is namelijk erg ruim/lomp. Qua Performance doet de ID.4 het best goed. Vooral 0-80. Maar is niet te vergelijken met een Y Performance (die ik in bestelling heb staan).

PS: mijn ID.4 met 500 km op de teller geeft nu al aan dat ik een storing heb en naar de garage moet. Kwaliteit van de audio is slecht. Idem stoelen ed. Maar voor de rest prima!

Kijk erg uit naar de YP!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een Y is bijna 20 cm langer dan een ID4 en ook 10 cm langer dan een Enyaq. In de Bananabox test scoren ze vrijwel gelijk, maar de Y toch net iets hoger.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
En dan zijn er nog dingen als:
Het vermogen van de Y LR is >400pk met 4 wielaandrijving, de ID4 GTX heeft ook 4 wielaandrijving, maar minder vermogen. (maar eerlijk, beide zijn meer dan snel genoeg)
Combinatie laadsnelheid en laag verbruik zijn zeker een voordeel voor de Y die daardoor meer geschikt is voor lange trajecten.

Het verschil zit natuulijk ook in het feit dat de VW het meest lijkt op een 'klassieke' auto, de Tesla is iets compleet anders. Als je de knopjes niet kan missen, dan weet je wat te kiezen.

Ik heb niet met de ID4 gereden, wel met de Y, en kon niks negatiefs vinden. Zetels waren perfect voor mij (en ik rij nu Volvo). Kofferruimte is enorm (met de zetels rechtop), enorm veel plaats in het interieur (ik kan met mijn 1,95m probleemloos achter mezelf zitten.
Wat me enorm meeviel was het one-pedal driving.

Maar nog eens, je moet echt voorjezelf eens op een rijtje zetten wat je juist verwacht. Beide zijn goede auto's.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:41

me1299

$ondertitel

Tommie12 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Ben je zeker dat dit niet herstelbaar is?
Normaal zou ik zeggen stop er een prop in, het is weliswaar het loopvlak, maar behoorlijk dicht tegen de rand.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:30
IceTeaGX schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:02:
[...]

In FR zijn waarschuwingssystemen voor flitspalen dan ook illegaal.
Waze bypast dit een beetje door enerzijds gebieden met fitsrisico te gebruiken,m ipv de effectieve paal.
En door user reports met politiecontrole, ipv de paal.

Gemakkelijkste blijft natuurlijk: niet te snel rijden... 8)7
Ik ben jaloers dat je denk "niet te snel rijden" de gemakkelijkste oplossing is. Ik heb een syndroom dat mn rechtervoet niet te controleren is soms. :+
Je heb gelijk, in FR is het verboden, en daarom werkte FM dacht ik met "gevarenzone"
Maaaar.... Afgelopen paar dagen was het gewoon "let op, flitser" Hoe kan dat nou?
Iemand recent naar FR gereden met FM? Geeft ie bij jullie "gevarenzone" aan of gewoon "flitser"?

Mijn probleem is meer dat FM bij lange na niet up-to-date is, en dus rem je als er niets is, en te hard rijden als er wel een flitspaal staat. Waze is het vrijwel altijd up-to-date.

Life is too short to drive boring cars

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36

Lagune

Its time for warp

SirLct schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Ik ben jaloers dat je denk "niet te snel rijden" de gemakkelijkste oplossing is. Ik heb een syndroom dat mn rechtervoet niet te controleren is soms. :+
Je heb gelijk, in FR is het verboden, en daarom werkte FM dacht ik met "gevarenzone"
Maaaar.... Afgelopen paar dagen was het gewoon "let op, flitser" Hoe kan dat nou?
Iemand recent naar FR gereden met FM? Geeft ie bij jullie "gevarenzone" aan of gewoon "flitser"?

Mijn probleem is meer dat FM bij lange na niet up-to-date is, en dus rem je als er niets is, en te hard rijden als er wel een flitspaal staat. Waze is het vrijwel altijd up-to-date.
flitsmeister doet (nog) geen gevarenzones in frankrijk, soort van illegaal dus maar wat is de pakkans?

https://www.flitsmeister.nl/dekking

• Tommie12
SirLct schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Gebruik toch gewoon je "adaptieve" cruise control...
Minder hard rijden is een gewoonte die je jezelf moet aanleren.

In elk geval, ik gebruik Waze, maar mijn melding zijn sowieso 'op mute'. Ik wil echt niet elke keer die waarschuwing voor een rode licht camera etc. België staat zo vol met die dingen.
Gewoon een goed muziekje, beetje trager en genieten van de tijd alleen.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-01 10:25
turkeyhakan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

De Y meer ruimte? Dat is positief! De ID.4 is namelijk erg ruim/lomp. Qua Performance doet de ID.4 het best goed. Vooral 0-80. Maar is niet te vergelijken met een Y Performance (die ik in bestelling heb staan).

PS: mijn ID.4 met 500 km op de teller geeft nu al aan dat ik een storing heb en naar de garage moet. Kwaliteit van de audio is slecht. Idem stoelen ed. Maar voor de rest prima!

Kijk erg uit naar de YP!
Lol, waarom vraag je dan naar ervaringen?! Als je blijkbaar je keuze al hebt gemaakt?

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:56
Tesla gebeld, en 2 staps is er af gehaald, snel en netjes geholpen.

• turkeyhakan
Tweak_ers schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Lol, waarom vraag je dan naar ervaringen?! Als je blijkbaar je keuze al hebt gemaakt?
Omdat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen. De id4 gebruik ik zakelijk en de y is een prive aanschaf. Vandaar… iets van enthousiasme en interesse in auto’s

• Mackeessie
Lagune schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

flitsmeister doet (nog) geen gevarenzones in frankrijk, soort van illegaal dus maar wat is de pakkans?

Flitsmeister meldt wel flitspalen en niet in zones zoals TomTom in Frankrijk, maar reageert een paar honderd meter ervoor.
Nog geen ervaringen met melden van mobiele flitsers, maar dat hangt natuurlijk af van het aantal Flitsmeister gebruikers die dat door moeten geven, en dat aantal zal in Frankrijk klein zijn. Wat verdwaalde Nederlanders...
Maar het werkt op zich prima, Ik heb de Flitsmeister One en daardoor vergeet ik hem niet aan te zetten.

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Mackeessie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Flitsmeister meldt wel flitspalen en niet in zones zoals TomTom in Frankrijk, maar reageert een paar honderd meter ervoor.
Nog geen ervaringen met melden van mobiele flitsers, maar dat hangt natuurlijk af van het aantal Flitsmeister gebruikers die dat door moeten geven, en dat aantal zal in Frankrijk klein zijn. Wat verdwaalde Nederlanders...
Maar het werkt op zich prima, Ik heb de Flitsmeister One en daardoor vergeet ik hem niet aan te zetten.
"Frankrijk
In de app geven wij exacte locaties van de flitsers. De wetgeving in Frankrijk zegt echter dat we alleen gevarenzones mogen tonen. Daar gaan we binnenkort aan werken. Voor nu ligt de verantwoordelijkheid bij jou om deze signalering aan of uit te hebben. "

• SirLct
Lagune schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Ik zie het in je link:
Frankrijk
In de app geven wij exacte locaties van de flitsers. De wetgeving in Frankrijk zegt echter dat we alleen gevarenzones mogen tonen. Daar gaan we binnenkort aan werken. Voor nu ligt de verantwoordelijkheid bij jou om deze signalering aan of uit te hebben.
Tommie12 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:21:
[...]
Gebruik toch gewoon je "adaptieve" cruise control...

In elk geval, ik gebruik Waze, maar mijn melding zijn sowieso 'op mute'. Ik wil echt niet elke keer die waarschuwing voor een rode licht camera etc. België staat zo vol met die dingen.
Gewoon een goed muziekje, beetje trager en genieten van de tijd alleen.
Ik snap dat je goed bedoelde, en ik ga ook netjes proberen te beantwoorden om een modbreak te voorkomen.
Niets moet ;)

Ik zie steeds meer op GoT:
- Vraag: Waarom werkt mijn achteruit defrost niet. Antwoord hier: Gebruik je toch je achteruit camera
- Vraag: Hoe werkt de active cabin overheating protection? Antwoord hier: Waarom maak je druk? Ik had het in mijn vorige auto ook niet.
- Vraag: Werkt FM bij anderen in FR. Antwoord: Gebruik je toch je acc en langzamer rijden

Nogmaals, ik snap dat je het goed bedoelde maar wil even aangeven dat het bij de anderen in het verkeerde keelgaat kan schieten. Maar ik ben net terug van vakantie dus nog in goeie mood, laten we hierop houden.

• turkeyhakan
Na toewijzing VIN, hoe lang duurt een levering? Weet iemand dat toevallig? Betreft een MiG

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 22:08
turkeyhakan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:38:
Na toewijzing VIN, hoe lang duurt een levering? Weet iemand dat toevallig? Betreft een MiG
Kijk even in de topicstart van het leveringen topic. Wellicht is daar ook een meer recentere ervaring te vinden: Het grote Tesla Levering topic

• Tommie12
turkeyhakan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Omdat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen. De id4 gebruik ik zakelijk en de y is een prive aanschaf. Vandaar… iets van enthousiasme en interesse in auto’s
pfffff...

Je weet dus perfect hoe de ID4 rijdt, en je hebt dan maar ineens privé een Mod Y gekocht zonder testrit, en zonder enig zelfonderzoek....

Voel me een beetje te kakken gezet.

• Tommie12
SirLct schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Niets moet ;)

Ik zie steeds meer op GoT:
- Vraag: Waarom werkt mijn achteruit defrost niet. Antwoord hier: Gebruik je toch je achteruit camera
- Vraag: Hoe werkt de active cabin overheating protection? Antwoord hier: Waarom maak je druk? Ik had het in mijn vorige auto ook niet.
- Vraag: Werkt FM bij anderen in FR. Antwoord: Gebruik je toch je acc en langzamer rijden

Nogmaals, ik snap dat je het goed bedoelde maar wil even aangeven dat het bij de anderen in het verkeerde keelgaat kan schieten. Maar ik ben net terug van vakantie dus nog in goeie mood, laten we hierop houden.
Ik probeer mijn antwoorden legaal te houden.
En ja, je moet je aan de snelheidsbeperkingen houden. Geloof me, ik heb het ook geprobeerd.
Iedere keer te snel rijden, en dan vertragen als je de waarschuwingen krijgt.
In België werkt dat alvast niet meer, omdat je zowat overal snelheidscamera's tegen komt. Ik vind het niet meer leuk, en bijzonder stressvol... en het levert echt geen significante tijdswinst op. (en Frankrijk staat ondertussen ook vol)

Maar ja, ik zal me bij jou wat stricter aan de vraag houden... (en dus meestal niet meer antwoorden omdat ik het antwoord dan niet weet). Mijn antwoorden waren meer gericht op... hoe kom ik van A naar B zonder boete.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
me1299 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:23:
[Afbeelding]

Tot zover mijn linkervoorband. Straks heel voorzichtig bandenspanning in de gaten houdend naar de bandenboer. Ze hadden geen Pilot Sport 4, ik krijg nu Pilot Sport 5.
Pilot 5 schijnt meer geluid te maken onder een Tesla dan Pilot 4 heb ik ergens gelezen.
Ben benieuwd naar je ervaringen.. maar kan zijn dat je niks merkt omdat het maar 1 band is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Pilot 5 schijnt meer geluid te maken onder een Tesla dan Pilot 4 heb ik ergens gelezen.
Ben benieuwd naar je ervaringen.. maar kan zijn dat je niks merkt omdat het maar 1 band is.
Gezien de slijtage zullen ze beide banden vervangen.

• Mackeessie
[...]

Heeft iemand ervaring met de Michelin E Primacy banden onder een Model 3? Volgens het etiket zouden ze stiller en zuiniger moeten zijn.

• SirLct
Mackeessie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Heeft iemand ervaring met de Michelin E Primacy banden onder een Model 3? Volgens het etiket zouden ze stiller en zuiniger moeten zijn.
Niet onder Model 3, maar ik had zowel de Primacy, de ContiSportContact, en de Pilot gehad in mijn vorige auto. De Primacy is wel de mindere van de 3. Je levert zoveel op handling zonder zoveel terug te krijgen op zuinigheid of stilheid. Niet waard voor mij dus.

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

pfffff...

Je weet dus perfect hoe de ID4 rijdt, en je hebt dan maar ineens privé een Mod Y gekocht zonder testrit, en zonder enig zelfonderzoek....

Ik heb al met al een uur gereden in de Y, een paar maanden terug. Een eerste indruk is niet te vergelijken met de ervaringen van jullie deskundigen!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
Tommie12 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

pfffff...

Beetje overdreven reactie, niet? Volgens mij stelt hij gewoon een legitieme vraag. Dat hij de auto al besteld heeft doet daar wat mij bertreft niks aan af.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:41

me1299

$ondertitel

[...]

Ja ze zijn wel aanwezig qua geluid merkte ik het stukje dat ik ermee gereden heb.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Tweak_ers
Marc O. schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Beetje overdreven reactie, niet? Volgens mij stelt hij gewoon een legitieme vraag. Dat hij de auto al besteld heeft doet daar wat mij bertreft niks aan af.
Tuurlijk wel, wat heeft hij aan reacties dat de Y oerlelijk is naast een ID4 of Etron, als hij hem al besteld heeft.

Nogal essentiële informatie.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 10:32
Tweak_ers schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Tuurlijk wel, wat heeft hij aan reacties dat de Y oerlelijk is naast een ID4 of Etron, als hij hem al besteld heeft.

Nogal essentiële informatie.
Je hebt sowieso nooit iets aan een reactie dat een auto oerlelijk is. Smaak is persoonlijk en de kans dat je over een auto vragen stelt die je nooit gezien hebt is nihil.

• Tweak_ers
__fred__ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Je hebt sowieso nooit iets aan een reactie dat een auto oerlelijk is. Smaak is persoonlijk en de kans dat je over een auto vragen stelt die je nooit gezien hebt is nihil.
Over smaak valt inderdaad niet te twisten. Er zijn blijkbaar ook genoeg Multiplas verkocht. Maar goed, ik denkbaar die mensen weinig met auto’s hebben.
Hetzelfde geldt voor Model Y rijders. Een Y kies je om de functionaliteit, niet omdat je een mooie auto zoekt.

Nu al naast verschillende Model Y’s beland naast het stoplicht, maar ze willlen nooit racen 🤣

Blijkbaar alleen als ze vooraf weten dat ze winnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 22-08-2022 21:31 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
Tweak_ers schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Over smaak valt inderdaad niet te twisten. Er zijn blijkbaar ook genoeg Multiplas verkocht. Maar goed, ik denkbaar die mensen weinig met auto’s hebben.
Hetzelfde geldt voor Model Y rijders. Een Y kies je om de functionaliteit, niet omdat je een mooie auto zoekt.

Nu al naast verschillende Model Y’s beland naast het stoplicht, maar ze willlen nooit racen 🤣

Een stoplicht op een racecircuit?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]
Dat is beleefdheid. Een gentleman laat een ander niet afgaan en plein public.

• __fred__
[...]

Dat is omdat de bestuurder bezig is om de vlekken van zijn kinderen uit het interieur te vegen en “kinderen voor kinderen” stil te krijgen uit de stereo voor het stoplicht. Ik wil je best racen bij het stoplicht hoor (M3P)

• Erik1337
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-08-2024
Iemand tips/aanrader voor een lakstiftje voor de standaard zwarte kleur auto? :-)

• Tweak_ers
__fred__ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Dat is omdat de bestuurder bezig is om de vlekken van zijn kinderen uit het interieur te vegen en “kinderen voor kinderen” stil te krijgen uit de stereo voor het stoplicht. Ik wil je best racen bij het stoplicht hoor (M3P)
Ik vind het altijd leuk, ook als er een 3P of een veel te snelle Audi naast mij staat 😬
noo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Dat is beleefdheid. Een gentleman laat een ander niet afgaan en plein public.
Huh, dus dan doet niemand meer stoplichtsprintjes, want er is altijd maar één winnaar.

De Y is juist trager dan de 3, dus ik denk dat ze het niet doen, omdat ze weten dat ze verliezen 😉

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-01 21:15
__fred__ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Maar naast het specifiek herhalen van de exacte specifieke technische details is het toch altijd subjectief / persoonlijk?
- ik vind de stoelen wel/niet lekker zitten
- ik vind hem wel/niet lekker rijden
- ik vind hem wel/niet lelijk

Sterker nog er wordt om “persoonlijke ervaringen” gevraagd. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het grootste deel van dit forum draait op meningen, met wat ondersteunende feiten hier en daar.

Maar goed, zoals eerder ook al is aangeven dat de vraag werd gesteld door iemand die zelf al (veel) ervaring had met de id4 & MY. Iemands anders ervaring heeft dan weinig toegevoegde waarde.

[ Voor 21% gewijzigd door JohanB op 23-08-2022 07:57 ]

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik zag in de release notes dat regeneratief remmen bij een volledige lading vervangen zou kunnen worden door "normaal" remmen voor dezelfde ervaring, maar dat dit niet van toepassing was voor Nederland. Iemand een idee waarom dit is ?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
mcetweaker schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:39:
ik zag in de release notes dat regeneratief remmen bij een volledige lading vervangen zou kunnen worden door "normaal" remmen voor dezelfde ervaring, maar dat dit niet van toepassing was voor Nederland. Iemand een idee waarom dit is ?
Waarom wat is. Waarom het wordt doorgevoerd of waarom het niet van toepassing is in Nederland?

UNOX: The worst operating system

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Waarom wat is. Waarom het wordt doorgevoerd of waarom het niet van toepassing is in Nederland?
eerste begrijp ik wel. Dus waarom niet in NL ? :)

• Korvaag
mcetweaker schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

eerste begrijp ik wel. Dus waarom niet in NL ? :)
Ik weet het niet zeker. Mogelijk iets met goedkeuring ? De auto gaat zich wezenlijk anders gedragen hierdoor?

Release notes zegt ook dit:
According to @greentheonly, this feature is only available on limited Model 3s and Model Ys with specfic hardware. It's possible that Tesla is testing out the feature on very limited hardware or specific vehicles before making it available more broadly in a future update.
Misschien testen ze dit alleen in de VS momenteel. De quote komt uit een stukje over 2022.16, maar het zou kunnen dat dit gefaseerd wordt uitgerold nu.

[ Voor 45% gewijzigd door Korvaag op 23-08-2022 10:00 ]

• SirLct
SirLct schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:10:
[...]

Ik had die universele, precies die op je video, wel in mijn vorige auto. Maar meh, ik vond het niet geweldig.
De ipad gaat vrij moeilijk in en uit en met mn dikke foam casing past het niet. Hele constructie voelt ook niet echt degelijk, oke, het was idd goedkoop.
2 jaar geleden zag ik onderweg vanuit oostenrijk een model 3 met NL kenteken met een grappige oplossing.
Ik geloof 2 tieners achterin die hun telefoon met een telefoonhouder op de dak heb vastgezet en ieder eigen filmpje afspelen met oortjes. Misschien ga ik voor zo'n oplossing, zuignap op de glazen dak.
Update hierover

Heeft verschillende gekeken op ali etc maar te lang gewacht en dus niet meer op tijd te krijgen voor onze vakantie. Uit eindelijk maar via amazon gekocht wat nog op tijd binnen zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDlunVoB5M1KJT0V8eRGpAP6nY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLiEGaQRHzaH3jpDLEgwDSk4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6exFYsdtnNPsihtkJMN2IbMQrRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxbJI3evAEDRVCckTZJOKv39.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt goed tot uitstekend.
Als iemand interesse heb, zal ik even opzoeken welke link ik ook weer gebruikt bij amazon.
Maar het is een combi van zuignap met balljoint en tripod schroef + ipad houder voor op tripod.
Eigenlijk is de zuignap dus bedoeld voor action camera oid.
Hij is net wat te hoog eigenlijk, voor het goede zou een 10cm verlenging beter zijn.

Ik had overwogen om gelijk goed te doen en de seasucker te halen, maar 100+ euro, nee dank je.
Die van ali was eigenlijk een goeie, want die heeft al een 15cm verlengstuk zodat de ipad iets naar beneden zit. Die kost als goed is iets van 40 euro. Deze kost me in totaal iets van 35 euro, dus a la.

Al in al 4000km gereden en geen histerie vanuit de achterbank dus geslaagd.
De 3 zuignapen is mss overkill maar vind beter zo dan dat ie elke keer gaan vallen.
Heb wel om de 2 dagen of zo gecontroleerd of ie nog goed zit, maar eigl gedurende 8 dagen roadtrip blijft ie goed staan. Ook na al de bergpassen.

En nee we zetten die niet altijd, we snappen ook dat het niet heel goed is voor het kindje.
We doen die max 1 uur per dagdeel. In het algemeen is ie heel makkelijk met autoritten dus zonder had ook gekund maar alleen zielig dat ie niets te doen heeft.

Edit, hier is ie
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s01?ie=UTF8&psc=1
Degelijkheid is voor deze keer prima, maar denk wel dat ie met meer abuse minder goed mee om gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door SirLct op 23-08-2022 12:25 ]

• Hunkaroglu
SirLct schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Update hierover

Heeft verschillende gekeken op ali etc maar te lang gewacht en dus niet meer op tijd te krijgen voor onze vakantie. Uit eindelijk maar via amazon gekocht wat nog op tijd binnen zou zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Werkt goed tot uitstekend.
Als iemand interesse heb, zal ik even opzoeken welke link ik ook weer gebruikt bij amazon.
Maar het is een combi van zuignap met balljoint en tripod schroef + ipad houder voor op tripod.
Eigenlijk is de zuignap dus bedoeld voor action camera oid.
Hij is net wat te hoog eigenlijk, voor het goede zou een 10cm verlenging beter zijn.

Ik had overwogen om gelijk goed te doen en de seasucker te halen, maar 100+ euro, nee dank je.
Die van ali was eigenlijk een goeie, want die heeft al een 15cm verlengstuk zodat de ipad iets naar beneden zit. Die kost als goed is iets van 40 euro. Deze kost me in totaal iets van 35 euro, dus a la.

Al in al 4000km gereden en geen histerie vanuit de achterbank dus geslaagd.

En nee we zetten die niet altijd, we snappen ook dat het niet heel goed is voor het kindje.
We doen die max 1 uur per dagdeel. In het algemeen is ie heel makkelijk met autoritten dus zonder had ook gekund maar alleen zielig dat ie niets te doen heeft.
Zo'n zuignap vind ik geen gezicht eerlijk gezegd.

Wellicht is deze optie beter voor het oog? Zag deze filmpje van iemand daarover.
YouTube: Tablethouder in de Tesla Model 3 - Achterbank vermaak
Het gaat om dit product bij Bol.com. En het kost 15 euro.

• SirLct
Hunkaroglu schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Wellicht is deze optie beter voor het oog? Zag deze filmpje van iemand daarover.
Dit is misschien minder opvallen, maar werkt niet lekker. Heb het zelf gehad in mijn vorige auto (zonder de geprutst met het haakje want die had nog normale hoofdsteun) en het werkt echt niet lekker. Na 1x gebruikt weer weggehaald.
1. De ipad moet je dus diagonaal inzetten, het is niet erg makkelijk door de harde veer. En ook niet super stabiel.
2. Stel dat je een ongeluk heb, wil ik niet aan denken dat er 2 haakjes zitten precies op de trajectory van de hoofd van mijn kind.
De zuignap doen we ook alleen tijdens roadtrip, dus stoor mij niet in de normale dagen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Ik heb zo'n dikke kinderhoes om de iPad. Ding kan je gewoon tussen de 2 voorstoelen klemmen. Dat was in ieder geval onze tijdelijke oplossing :).

• Peter_J_
  • Laatst online: 08-01 19:14
Korvaag schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Ik weet het niet zeker. Mogelijk iets met goedkeuring ? De auto gaat zich wezenlijk anders gedragen hierdoor?

Release notes zegt ook dit:

[...]

Misschien testen ze dit alleen in de VS momenteel. De quote komt uit een stukje over 2022.16, maar het zou kunnen dat dit gefaseerd wordt uitgerold nu.
volvo doet dit al zo

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
Hunkaroglu schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Ha - die heb ik ook gemaakt op basis van dat filmpje. Hangt al 2 jaar in de auto gedurende 5 vakanties en werkt uitstekend. Haal hem er nooit af - gaat prima met een IPad Mini :)

• Korvaag
Wat is je punt daarmee? Als Volvo dat vanaf het begin heeft gedaan is dat toch een hele andere situatie dan een fabrikant die de eigenschappen van z'n product aanpast na typegoedkeuring ? Als dit gezien wordt als veiligheidspunt (het is tenslotte remsysteem) dan moet er mogelijk een nieuwe typegoedkeuring komen. Je mag niet zomaar alles aan een auto veranderen binnen een bestaande typegoedkeuring. Wellicht zijn ze daar nu wel mee bezig en wordt dit uitgerold als die goedkeuring binnen is.

Zelfs als Volvo dit halverwege heeft toegevoegd aan de auto zegt het nog niets. Wellicht moesten zij ook eerst een nieuwe goedkeuring aanvragen.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sinds de laatste versie heb ik een heel hardnekkig probleem met de Sentry-mode, deze gaat steeds weer aan als ik de auto afsluit. Ik gebruik dit echt zelden, maar iedere keer zie ik dat deze toch weer aan staat. Via de app uitgezet, via de auto, maar beide helpen niet. Zodra ik een stukje gereden heb gaat de sentry mode weer aan en moet ik deze handmatig uitzetten

Ik zit nu op 2022.20.8, herkent iemand dit?

• __fred__
mrwolf schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:34:
Sinds de laatste versie heb ik een heel hardnekkig probleem met de Sentry-mode, deze gaat steeds weer aan als ik de auto afsluit. Ik gebruik dit echt zelden, maar iedere keer zie ik dat deze toch weer aan staat. Via de app uitgezet, via de auto, maar beide helpen niet. Zodra ik een stukje gereden heb gaat de sentry mode weer aan en moet ik deze handmatig uitzetten

Hoe zet je hem aan / uit?

Hij zit op het dashboard en begraven in de instellingen onder veiligheid. De eerste is eenmaling, die tweede de "default". Via de app is sowieso altijd eenmalig.

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

CoolHead621

Enjoy every moment

mrwolf schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:34:

Herken ik ook, zelfde software versie. Vast een bugje.

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:52
Korvaag schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Wat is je punt daarmee? Als Volvo dat vanaf het begin heeft gedaan is dat toch een hele andere situatie dan een fabrikant die de eigenschappen van z'n product aanpast na typegoedkeuring ? Als dit gezien wordt als veiligheidspunt (het is tenslotte remsysteem) dan moet er mogelijk een nieuwe typegoedkeuring komen. Je mag niet zomaar alles aan een auto veranderen binnen een bestaande typegoedkeuring. Wellicht zijn ze daar nu wel mee bezig en wordt dit uitgerold als die goedkeuring binnen is.

Zelfs als Volvo dit halverwege heeft toegevoegd aan de auto zegt het nog niets. Wellicht moesten zij ook eerst een nieuwe goedkeuring aanvragen.
Een typegoedkeuring is Europees. Ze worden meestal maar in 1 land aangevraagd en vervolgens is deze in de hele EU geldig. Volgens mij is die van de Model 3 toevallig in Nederland afgegeven door de RDW. Als die het er niet mee eens zouden zijn, zou het dus in heel Europa niet kunnen worden ingevoerd. Dus lijkt me dat er iets anders achter zit. Of was Nederland niet de enige uitzondering?
En het is ook niet bepaald nieuwe technologie, dat blended braking, veel moderne EVs doen dit al een paar jaar. Maar kan me voorstellen dat het eisen aan de hardware stelt, ook al voert tesla het maar beperkt (volle accu) in.

[ Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 23-08-2022 19:19 ]

• Hunkaroglu
Ik heb al weken een LTE probleem en een serviceverzoek ingeschoten.
Service center denkt dat de volgende zaken de oorzaak kunnen zijn:

1. Connectivity Board - Car Computer
(HW2.5) (Remove & Replace)
2. Of de simkaart is gewoon stuk die in de connectivity board zit.

Nu is mijn garantie al ruim verlopen. 93K. Maar behoort zulke hardware niet langer mee te gaan? Ook al is je garantie verlopen?

Al denk ik zelf dat de simkaart stuk is. Maar ze gaan voor het zekere uit en willen het onderdeel gewoon bestellen en binnen hebben, mochten ze na diagnose het toch moeten vervangen.

Daarnaast denk ik dat ik HW3 heb. Ik dacht als je pionnen e.d ziet je HW3 hardware hebt. Of is dat niet zo?

[ Voor 8% gewijzigd door Hunkaroglu op 23-08-2022 19:31 ]

• Korvaag
@JTHZZ
Ah op die manier. Maar wie zegt dat het in andere landen wel werkt ? De vraag is wat 'werkt niet in NL' betekent. Werkt niet in NL want typegoedkeuring is in NL afgegeven? Of betekent het echt: werkt alleen niet in NL en zouden ze meerdere Europese landen echt allemaal afzonderlijk vermelden als dat het geval was (dus: werkt niet in NL, DE, BE, FR etc. etc.).

* Korvaag heeft no clue...

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:45
Hunkaroglu schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:26:
Ik heb al weken een LTE probleem en een serviceverzoek ingeschoten.
Service center denkt dat de volgende zaken de oorzaak kunnen zijn:

1. Connectivity Board - Car Computer
(HW2.5) (Remove & Replace)
2. Of de simkaart is gewoon stuk die in de connectivity board zit.

Nu is mijn garantie al ruim verlopen. 93K. Maar behoort zulke hardware niet langer mee te gaan? Ook al is je garantie verlopen?

Al denk ik zelf dat de simkaart stuk is. Maar ze gaan voor het zekere uit en willen het onderdeel gewoon bestellen en binnen hebben, mochten ze na diagnose het toch moeten vervangen.

Daarnaast denk ik dat ik HW3 heb. Ik dacht als je pionnen e.d ziet je HW3 hardware hebt. Of is dat niet zo?
HW2.5: je ziet het overige verkeer inclusief fietsers en voetgangers, en daarnaast pionnen
HW3: je ziet bovenstaande plus verkeerslichten, snelheidsborden waarvan ie de snelheid kan overnemen, tekens/pijlen op de weg, en tegenwoordig zelfs honden, paarden, herten, etc.
Je kunt het checken bij de informatie in je menu, ik geloof onder software? Er staat dan HW2.5 computer of Full Self Driving computer(=HW3).

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Hunkaroglu
bartlauwers schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

HW2.5: je ziet het overige verkeer inclusief fietsers en voetgangers, en daarnaast pionnen
HW3: je ziet bovenstaande plus verkeerslichten, snelheidsborden waarvan ie de snelheid kan overnemen, tekens/pijlen op de weg, en tegenwoordig zelfs honden, paarden, herten, etc.
Je kunt het checken bij de informatie in je menu, ik geloof onder software? Er staat dan HW2.5 computer of Full Self Driving computer(=HW3).
Dan heb ik idd HW3. Neem aan dat ze HW2.5 niet meer leveren en dat ik gewoon HW3 krijg.
Gisteren en vandaag een 2k gereden om terug te komen van regio Benidorm naar NL. Alleen maar SuCs deze keer. Gisteren redelijk druk op de weg. Veel Fransen en ook de nodige (Franse) Tesla’s bij de SuCs. Overal voldoende plek overigens. Wel te maken gehad met wat minder laadvermorgen bij 8x V3 stalls die even allemaal vol stonden. Maar als er dan twee weg zijn schiet hij weer omhoog. Vandaag stuk rustiger en verlaten SuCs. Zo tref ik ze toch graag aan eigenlijk. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JKqCMc-iy8qRVaxUyVCKPrOy5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdLRVxIUbrm7WRTcVLp3a61P.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft verder een heerlijke wagen om kilometers mee te maken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Na 3 maanden en ruim 38000kilometers op de teller begint de ventilatie soms stinken. Vooral wanneer net geregend heeft.
Ik heb zelf 19000km gereden en ik denk dat vorige eigenaar de filters nooit heeft laten vervangen. Ik heb dat ook nog niet gedaan.
Met Tesla via chat contact opgenomen en ze geven aan dat ze een geurbehandeling + interieurfilter gaan vervangen voor 133,76€ ex btw. Ik heb gevraagd wat zijn de kosten voor alleen filters vervangen en dat zou 42,76€ ex btw zijn. Ze geven aan dat geurbehandeling nooit onder garantie valt! Mijn Tesla is van bj 2021 juni.
Ik vind raar dat ze extra kosten berekenen voor een geurbehandeling maar ik heb ook niet veel verstand van dit soort zakken, wat zijn jullie ervaringen met het stank uit ventilatie wanneer geregend heeft?
kardox schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:55:
Na 3 maanden en ruim 38000kilometers op de teller begint de ventilatie soms stinken. Vooral wanneer net geregend heeft.
Ik heb zelf 19000km gereden en ik denk dat vorige eigenaar de filters nooit heeft laten vervangen. Ik heb dat ook nog niet gedaan.
Met Tesla via chat contact opgenomen en ze geven aan dat ze een geurbehandeling + interieurfilter gaan vervangen voor 133,76€ ex btw. Ik heb gevraagd wat zijn de kosten voor alleen filters vervangen en dat zou 42,76€ ex btw zijn. Ze geven aan dat geurbehandeling nooit onder garantie valt! Mijn Tesla is van bj 2021 juni.
Ik vind raar dat ze extra kosten berekenen voor een geurbehandeling maar ik heb ook niet veel verstand van dit soort zakken, wat zijn jullie ervaringen met het stank uit ventilatie wanneer geregend heeft?
Ligt er niet rommel in het kanaal onder het rooster in de frunk? Dat na regen nat word en gaat stinken? Mijne stinkt verder niet na regen. Lijkt me ook vrij snel na een jaar. Dit soort behandelingen zijn nooit garantie afaik. Filter kun je ook zelf vervangen. Denk overigens ook niet dat het door het filter komt. Dan zou het altijd stinken.

• Wolly
  • Niet online
Deze stappen volgen als je het zelf wilt doen: https://tm3enl.home.blog/...t-de-ventilatie-roosters/

• henkowz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-01 12:54

henkowz

Pew pew

henkowz schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Bedankt voor de reacties. De auto is van september 2019..
We gaan in gesprek.. ik laat weten hoe het afloopt :)
Het stuur is door Tesla service in 10 min vervangen. Dat is nu ook netjes vegan leather. De lease mij gaat nog bepalen wie het gaat betalen. To be continued :)

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39
Mijn M3 is van mei 2021, 40K gereden. Geen stank. Wel bij een vorige auto (Mondeo) gehad, kwam voort uit lekkage waardoor het interieur filter nat werd.
Sommige eigenaars plaatsen een extra (langwerpig) filter in de luchtinlaat van de M3, net onder de motorkap. Ik schat echter in dat dat filter meer kans heeft op nat worden. (Door regen of carwash) Zo'n filter geeft ook extra weerstand in het systeem. Misschien bij jou geplaatst?

Verder zag ik dit filmpje over airco problemen, zie ook de comments van andere eigenaren bij het filmpje: https://youtu.be/KOYyYzPl5e4

[ Voor 5% gewijzigd door pewill op 24-08-2022 07:31 ]

Model 3 | 2024 Highland

• Tweak_ers
Ik ben normaal wel heel er weg van Volvo, ze doe heel veel, heel goed.

Maar het regeneratief remmen vond ik lastig in de PHEV van Volvo.

Hij deed een stukje met gas los en het meeste door te remmen. Maar zij hebben heel goed voor elkaar om die overgang van regeneratief remmen naar écht remmen niet te voelen. Waardoor het onmogelijk wordt om om enkel regeneratief te remmen.

Dat vind ik bij de Tesla soms ook jammer. Als je bijna stilstaat, blijft hij nog best lang doorrollen, waardoor je nog regelmatig de rem moet gebruiken. Terwijl ik dat eigenlijk niet wil 🤪

Hoe moeilijk zou het voor Tesla zijn om er écht one pedal driving van te maken? Dus gewoon hoge generatie of je nu 100 of 30 rijdt en je doseert met je gaspedaal.

• JTHZZ
Tweak_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:20:
[...]

Hij deed een stukje met gas los en het meeste door te remmen. Maar zij hebben heel goed voor elkaar om die overgang van regeneratief remmen naar écht remmen niet te voelen. Waardoor het onmogelijk wordt om om enkel regeneratief te remmen.
Daar heb je in Full electric Volvo’s de vermogensmeter voor. Die geeft dat aan en dan kun je je rechtervoet doseren.
Met OPD uit rij je eigenlijk het zuinigst of is het nog makkelijker zuinig te rijden Je rolt dan super zuinig door en als je remt wordt er eerst geregenereerd en pas als je harder remt komen de remmen in. Je merkt dat niet maar het is wel optimaal. Bij Volvo is OPD een comfort-functie, niet voor zuinigheid: regenereren doet hij altijd. Ben benieuwd of tesla dat ook gaat implementeren

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 24-08-2022 07:36 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat vind ik bij de Tesla soms ook jammer. Als je bijna stilstaat, blijft hij nog best lang doorrollen, waardoor je nog regelmatig de rem moet gebruiken. Terwijl ik dat eigenlijk niet wil 🤪
Dat heb ik helemaal niet. Hoe heb je het gedrag bij stoppen ingesteld? Kruip, Hold of Rol? Ik heb Hold en daarmee komt hij helemaal tot stilstand. Bij verkeerslichten vaak zelfs even de voet op het gaspedaal om tot de streep te komen.
Alleen bij hoge uitzondering (als ik het gedrag van iemand op een rotonde verkeerd inschat of zo) moet ik de rem gebruiken.

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
[...]

Hoe moeilijk zou het voor Tesla zijn om er écht one pedal driving van te maken? Dus gewoon hoge generatie of je nu 100 of 30 rijdt en je doseert met je gaspedaal.
In de MYP waarin ik heb proefgereden, was generatief remmen prima op orde. De hele rit alleen het gaspedaal gebruikt. Bij de nieuwere autos zal dit al verbeterd zijn denk ik

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
[...]

Ik heb een andere ervaring, in mijn optiek doet tesla dit al 😎 verbaas me altijd hoe perfect het tot stilstand komt als ik bijv met 100 gas loslaat en voor de stoplicht precies tot stil stand kom….

In mijn optiek is het al one pedal. Lukt alleen niet als je enorm hard gaat scheuren 😇

iRacing Profiel

• Wolly
  • Niet online
henkowz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 04:28:
[...]

Het stuur is door Tesla service in 10 min vervangen. Dat is nu ook netjes vegan leather. De lease mij gaat nog bepalen wie het gaat betalen. To be continued :)
Dus Tesla heeft het niet onder garantie vervangen?

• Tweak_ers
Ik heb het idee dat mijn Tesla 3 uit 2019 lekt tijdens het regenen en dat het daarom na een regenbui muf ruikt in de auto.

Als je echt heel hard heeft geregend komt het water aan de zijkant van het dashboard eruit lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N20EuDUmOejjoOwVVfZnEDA7gGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6qTZZPXvd6PlWAADqSSVkCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5RbSyW_jWpJXn9pdwQNHKHjI50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lW78zES2PB60OkyCKZxi4zMt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb steeds minder het idee dat mijn exemplaar een maandagmorgen model is, maar dat steeds meer mensen dezelfde klachten als ik hebben.

Maar door de Apple achtige gebruikersgroep die alles van Tesla toch wel geweldig vinden, hoor je het niet zo vaak.

Mijn interieurfilter is in het voorjaar nog door Tesla vervangen, dus dat kan het niet zijn.

Ach een lekkende auto kan er ook nog wel bij 🤣
Volledig in lijn met het kwaliteitsbeleving wat ik inmiddels van Tesla heb 😉

Ik denk dat mijn auto na 4 jaar gewoon “op” is en ik heb nu al medelijden met de gene die hem tweedehands koopt na het leasecontract.

Gewoon kinderziektes 🤣

• Tweak_ers
refused81 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:38:
[...]

Ik heb een andere ervaring, in mijn optiek doet tesla dit al 😎 verbaas me altijd hoe perfect het tot stilstand komt als ik bijv met 100 gas loslaat en voor de stoplicht precies tot stil stand kom….

In mijn optiek is het al one pedal. Lukt alleen niet als je enorm hard gaat scheuren 😇
Je bent denk ik vergeten hoe je vroeger met een ICE remde.

• Tweak_ers
Maasluip schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:36:
[...]

Dat heb ik helemaal niet. Hoe heb je het gedrag bij stoppen ingesteld? Kruip, Hold of Rol? Ik heb Hold en daarmee komt hij helemaal tot stilstand. Bij verkeerslichten vaak zelfs even de voet op het gaspedaal om tot de streep te komen.
Alleen bij hoge uitzondering (als ik het gedrag van iemand op een rotonde verkeerd inschat of zo) moet ik de rem gebruiken.
Hold ook hier, hij komt ook wel tot stilstand. Maar ik heb nog zoooo vaak situaties dat het niet nodig zou zijn geweest om bij te remmen als het laatste stuk forser regenereerde. Hij rijdt best lang uit op lagere snelheden.

• Tweak_ers
JTHZZ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:34:
[...]

Daar heb je in Full electric Volvo’s de vermogensmeter voor. Die geeft dat aan en dan kun je je rechtervoet doseren.
Met OPD uit rij je eigenlijk het zuinigst of is het nog makkelijker zuinig te rijden Je rolt dan super zuinig door en als je remt wordt er eerst geregenereerd en pas als je harder remt komen de remmen in. Je merkt dat niet maar het is wel optimaal. Bij Volvo is OPD een comfort-functie, niet voor zuinigheid: regenereren doet hij altijd. Ben benieuwd of tesla dat ook gaat implementeren
Uitrollen is inderdaad zuiniger dan regenereren. In dat opzicht een goed systeem. Maar in de stad is dat niet te gebruiken met alle stoplichten.

Het doseren met rempedaal vond ik in de bergen knap lastig, moest iedere keer naar die meter kijken. Dan is Tesla’s implementatie toch handiger.

Maar eigenlijk zou ik de mogelijkheid willen hebben om ook op lagere snelheden de volledige regeneratie te kunnen gebruiken.

• Tweak_ers
ignatius schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:38:
[...]

In de MYP waarin ik heb proefgereden, was generatief remmen prima op orde. De hele rit alleen het gaspedaal gebruikt. Bij de nieuwere autos zal dit al verbeterd zijn denk ik
Dus bij de nieuwe neemt de kracht van regeneratie niet af op lagere snelheden?

Het is 9 van de 10 keer meer dan genoeg, mits je anticipeert op stoplichten. Vroeger met een ICE remde ik veeel later.

Maar zodra een auto hem ertussen gooit moet je alweer bijremmen.

Je ziet bij mij in het scherm de remsterkte (groene balkje) ook afnemen naar gelang je snelheid daalt. Hebben jullie dat niet?

Van mij mag die kracht onderin best wat forser worden.

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
Tweak_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:07:
[...]

Dus bij de nieuwe neemt de kracht van regeneratie niet af op lagere snelheden?

Het is 9 van de 10 keer meer dan genoeg, mits je anticipeert op stoplichten. Vroeger met een ICE remde ik veeel later.

Maar zodra een auto hem ertussen gooit moet je alweer bijremmen.

Je ziet bij mij in het scherm de remsterkte (groene balkje) ook afnemen naar gelang je snelheid daalt. Hebben jullie dat niet?

Ik heb niet heel lang gereden, maar ik merkte geen verschil in remkracht. Van de snelweg af tot stilstaan was de remkracht gelijk. Ook in de stad was het ruim voldoende. Pedaal los remde harder dan ik in mijn huidige auto doe.

Als een andere auto er ineens tussenkomt, dan zul in inderdaad even moeten bij remmen

• henkowz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-01 12:54

henkowz

Pew pew

Wolly schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:40:
[...]

Dus Tesla heeft het niet onder garantie vervangen?
Nee de auto is uit garantie, maar is als ik de lease mij goed begreep 1 van de partijen die (mee) kan gaan betalen. Vandaag gaat de M3P eruit (operational lease) en begint het wachten op de MYP (eigendom, oktober verwacht), maar ik meld mij bij updates van de afwikkeling voor toekomstige gevallen.

• JTHZZ
Tweak_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:04:
[...]

Uitrollen is inderdaad zuiniger dan regenereren. In dat opzicht een goed systeem. Maar in de stad is dat niet te gebruiken met alle stoplichten.
Het gaat erom dat als je dan toch moet remmen dat niet alle energie verloren gaat in warmte maar dat hij ook met het rempedaal regenereert.
Het doseren met rempedaal vond ik in de bergen knap lastig, moest iedere keer naar die meter kijken. Dan is Tesla’s implementatie toch handiger.
Die snap ik niet. Waarom ga je met OPD uit je rempedaal doseren? De remkracht is hetzelfde, alleen regenereer je in het ene geval (Volvo, Audi) en in het andere geval (Tesla) dus niet. Ik zou trouwens bergaf gewoon lekker OPD aanzetten.

[ Voor 44% gewijzigd door JTHZZ op 24-08-2022 08:34 ]

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Tweak_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:43:
[...]

Je bent denk ik vergeten hoe je vroeger met een ICE remde.
Ehm nee?
Lijkt dat jij een andere ervaring hebt...prima, dat wil niet zeggen dat mijn ervaring niet 'geldig' is.

Denk dat het puur aan rijstijl ligt. Met ICE is heel laat remmen zorgt ervoor dat je wellicht qua regeneratie niet goed uitkomt idd.

[ Voor 18% gewijzigd door refused81 op 24-08-2022 09:15 ]

iRacing Profiel

• Tweak_ers
JTHZZ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

Het gaat erom dat als je dan toch moet remmen dat niet alle energie verloren gaat in warmte maar dat hij ook met het rempedaal regenereert.

[...]

Die snap ik niet. Waarom ga je met OPD uit je rempedaal doseren? De remkracht is hetzelfde, alleen regenereer je in het ene geval (Volvo, Audi) en in het andere geval (Tesla) dus niet. Ik zou trouwens bergaf gewoon lekker OPD aanzetten.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar dat ik het slecht uitleg.

Bij de Volvo (PHEV) werd met gas los +/- 10% geregenereerd in de accu. Door het rempedaal in de drukken regenereer de de overige 90% van de totale regeneratiecapaciteit.
Echter je rempedaal remt ook als je harder gaat drukken. In de bergen vond ik het erg lastig om met de Volvo enkel te regenereren zonder bij te remmen. Je hebt één rempedaal, waarbij je hem tot een bepaald stuk indrukken regenereert en druk je verder, ga je remmen. Dat samenspel gaat zó soepel, dat je de overgang van regenereren naar remmen niet voelt en daardoor soms sneller bijremt dan je zou willen.

Dat gaat met het Tesla/Nissan/etc systeem veel makkelijker. Gas los is volledige regeneratie en remmen is remmen.

Uitrijden is altijd voordeliger dan regenereren, dus voor een PHEV met beperkte accu snap ik de keuze. Toch heb ik met een EV liever het huidige OPD systeem.

Het werkt verder prima. Ik hoef bijna nooit meer te remmen. Maar wanneer ik moet remmen, heb ik het idee dat het ook makkelijk met regeneratie had gekund.

Of is er een technische oorzaak waarom je met 30km/h niet 30kW zou willen regenereren? Model 3 kan volgens de specs maximaal met 70kW regenereren. Eigenlijk zou ik een keer scan my tesla moeten installeren om te zien hoeveel hij nou precies op lagere snelheden regenereert.

De Apple Watch app laat het overigens ook zien als je rijdt.

• Tweak_ers
Inspired schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:34:
Gisteren en vandaag een 2k gereden om terug te komen van regio Benidorm naar NL. Alleen maar SuCs deze keer. Gisteren redelijk druk op de weg. Veel Fransen en ook de nodige (Franse) Tesla’s bij de SuCs. Overal voldoende plek overigens. Wel te maken gehad met wat minder laadvermorgen bij 8x V3 stalls die even allemaal vol stonden. Maar als er dan twee weg zijn schiet hij weer omhoog. Vandaag stuk rustiger en verlaten SuCs. Zo tref ik ze toch graag aan eigenlijk. :)

[Afbeelding]

Blijft verder een heerlijke wagen om kilometers mee te maken.
Vooral door AP.
Laatst met een loaner miste ik dat toch meer dan ik verwacht had 😅

• JTHZZ
Tweak_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar dat ik het slecht uitleg.

Bij de Volvo (PHEV) werd met gas los +/- 10% geregenereerd in de accu. Door het rempedaal in de drukken regenereer de de overige 90% van de totale regeneratiecapaciteit.
Echter je rempedaal remt ook als je harder gaat drukken. In de bergen vond ik het erg lastig om met de Volvo enkel te regenereren zonder bij te remmen. Je hebt één rempedaal, waarbij je hem tot een bepaald stuk indrukken regenereert en druk je verder, ga je remmen. Dat samenspel gaat zó soepel, dat je de overgang van regenereren naar remmen niet voelt en daardoor soms sneller bijremt dan je zou willen.

Dat gaat met het Tesla/Nissan/etc systeem veel makkelijker. Gas los is volledige regeneratie en remmen is remmen.

Uitrijden is altijd voordeliger dan regenereren, dus voor een PHEV met beperkte accu snap ik de keuze. Toch heb ik met een EV liever het huidige OPD systeem.

Het werkt verder prima. Ik hoef bijna nooit meer te remmen. Maar wanneer ik moet remmen, heb ik het idee dat het ook makkelijk met regeneratie had gekund
Dat is niet het systeem wat Volvo in BEVs heeft geïmplementeerd. Met OPD is gas los volle regeneratie en remmen is remmen. Alleen heeft Volvo dus met blended braking, dus ook bij kou of volle accu heb je hetzelfde remgevoel. Ik begrijp dat dat nu ook voor Tesla’s komt.
Daarnaast heb je OPD uit en dan wordt er ook geregenereerd als je het rempedaal gebruikt. Je kunt dan uitrollen maar toch regenereren als je moet remmen. Ultiem zuinig want je gebruikt maximaal uitrollen. Maar we gaan een beetje OT hier, dus ik sluit hem van mijn kant af :)

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
__fred__ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Hoe zet je hem aan / uit?

Hij zit op het dashboard en begraven in de instellingen onder veiligheid. De eerste is eenmaling, die tweede de "default". Via de app is sowieso altijd eenmalig.
Normaal gesproken gebruik ik daar het dashboard voor, die verborgen instelling had ik niet eens meer naar gezocht. Vanochtend die maar uitgezet, en komende dagen kijken of dat werkt. Thanks!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:57
Ik snap wel wat @Tweak_ers bedoelt, soms als je richting het einde van de rij van een stoplicht rolt, blijft hij onder de 15-20 km/u nog nét wat verder doorrollen dan je eigenlijk zou verwachten/willen. De blended braking update zou daar heel welkom voor zijn.
Tweak_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:07:
[...]

Het groene balkje representeert niet de intensiteit waarmee geremd wordt, maar de teruggewonnen energie. Die neemt af naarmate je snelheid daalt (E = 1/2*m*v^2 enzo).
Tweak_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Of is er een technische oorzaak waarom je met 30km/h niet 30kW zou willen regenereren? Model 3 kan volgens de specs maximaal met 70kW regenereren. Eigenlijk zou ik een keer scan my tesla moeten installeren om te zien hoeveel hij nou precies op lagere snelheden regenereert.
Er is een fysieke limiet aan hoeveel je kunt regenereren. Je kunt niet vrij "kiezen" hoeveel je op ieder moment regenereert. De auto rolt, de assen in de motoren blijven draaien en genereren op die manier stroom, zoals turbines in een energiecentrale dat ook doen. De elektrische energie die daarbij vrijkomt wordt naar de batterij geleid. Het is een resultante van het verliezen van kinetische energie en is daardoor dus ook gemaximeerd. Op een fiets met een dynamo kun je ook niet "kiezen" om bij lage snelheid ineens meer licht te hebben, dan moet je eerst harder trappen :)

Je kunt wel doseren door te reguleren of de motoren helemaal "stil" blijven staan (maximale elektromagnetische "wrijving"), of "meebewegen". In dat laatste geval zou re-gen minder worden (ik neem aan dat dat is wat ze doen als re-gen beperkt is bij volle batterij). Méér regenereren dan er kinetische energie voorhanden is, is een natuurkundige onmogelijkheid. Een Model 3 van 1800 kg die ongeveer 20 km/u rijdt, heeft 27 kJ aan kinetische energie die omgezet zou kunnen worden in elektrische energie (initieel 27 kW voor een seconde re-gen), maar naarmate de snelheid afneemt, neemt ook die hoeveelheid voorhanden zijnde energie toe. Het is een zelf remmend (no pun intended) proces.

Overigens geen idee hoe de hoeveelheid re-gen correleert met de daadwerkelijke vertraging in m/s^2. Dat zou je moeten meten (en is nog van veel meer variabelen afhankelijk).

Het zou kunnen dat het natuurkundig niet helemáál klopt, maar wat ik wil zeggen dat ik het intuïtief wel "logisch" vind dat je bij hogere snelheden meer/sterker kunt regenereren dan bij lagere snelheden.

Vanuit het oogpunt van energiehuishouding kan ik me ook zomaar voorstellen dat er in bovenstaande situatie een punt komt waardoor de inertie van de auto niet meer voldoende is om nog effectief energie terug te winnen (je hebt ook nog te maken met elektrische verliezen in je systeem), en het dan stopt.

[ Voor 0% gewijzigd door Sjoop1985 op 24-08-2022 12:17 . Reden: dt ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ondanks alle negatieve punten die hier soms worden benoemd en herhaald, wil ik toch wel even aanstippen dat ik de naadloze OTA updates echt enorm waardeer!

Laatst nog met twee collega's besproken hoe onze EV's bevielen (208-e, Enyaq, Model 3).

M'n mond viel echt open bij sommige dingen die ik hoorde over hun manier van updates en de stroom aan foutmeldingen.

En ondertussen rij ik sinds vorige week weer blij rond met yet another nieuwe feature die de auto 2 jaar geleden niet had: de green light chime. Super handig!

Plaats binnenkort nog wel een langer stuk met de ervaring om ruim 3000km af te leggen in de vakantie voor een roadtrip naar Kroatië.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Tweak_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Vooral door AP.
Laatst met een loaner miste ik dat toch meer dan ik verwacht had 😅
AP helpt idd heel veel. Gebruik het verder in NL niet veel maar op de tolwegen is het echt super. Verder is het aanhouden van het climate bij een stop gewoon ook top. Stap je lekker in een koele wagen ipv 60/70 graden. SuC netwerk is ook nog steeds een groot pluspunt. Zeker ook wanneer je wat verder gaat dan Duitsland/Frankrijk.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sjoop1985 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:44:
Ik snap wel wat @Tweak_ers bedoelt, soms als je richting het einde van de rij van een stoplicht rolt, blijft hij onder de 15-20 km/u nog nét wat verder doorrollen dan je eigenlijk zou verwachten/willen. De blended braking update zou daar heel welkom voor zijn.
Nee, dat heb ik dus echt nooit. Misschien als de accu op 100% staat of als het straks in de winter kouder wordt, maar op dit moment dus echt niet.
En ik hoop dus ook dat blended braking een optie wordt die ik uit kan zetten.

Zal eens kijken of ik een Teslacamfilmpje kan maken van een remactie.

• STIMPPYYY
Maasluip schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Nee, dat heb ik dus echt nooit. Misschien als de accu op 100% staat of als het straks in de winter kouder wordt, maar op dit moment dus echt niet.

Herkent dit ook totaal niet. OPD regenereert juist sterk (zet ‘m weleens op laag om de remmen wat meer te gebruiken een dag of 2).

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:57
[...]

Misschien is het eigenlijk ook gewoon een kwestie van eerder je voet van het pedaal halen. Ik vind het vooral in de laatste 1-2 meter soms een beetje gokken, zeg maar het verschil tussen vóór of óp de streep stoppen, of in geval van een voorligger een meter afstand of oncomfortabel dichtbij.

Dus ik herken wel wat @Tweak_ers zegt, maar ik heb niet vaak duidelijk te weinig re-gen, eerder zelfs dat ik een beetje bij doseer. Alleen bij bijna stilstand, komend van hogere snelheid, heb ik wel eens moeite, maar ik heb er dan ook pas 3500 km op zitten.
[...]

Die optie is er toch al? Of doel je op andere blended braking?

• Tweak_ers
Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

AP helpt idd heel veel. Gebruik het verder in NL niet veel maar op de tolwegen is het echt super. Verder is het aanhouden van het climate bij een stop gewoon ook top. Stap je lekker in een koele wagen ipv 60/70 graden. SuC netwerk is ook nog steeds een groot pluspunt. Zeker ook wanneer je wat verder gaat dan Duitsland/Frankrijk.
Ja dat gaat voor mij veeeeel langer terug. De vorige PHEV deed ik ook al klimatisering mee. Op zomervakanties in warme landen kan ik daar echt niet zonder meer mee.
Sjoop1985 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Misschien is het eigenlijk ook gewoon een kwestie van eerder je voet van het pedaal halen. Ik vind het vooral in de laatste 1-2 meter soms een beetje gokken, zeg maar het verschil tussen vóór of óp de streep stoppen, of in geval van een voorligger een meter afstand of oncomfortabel dichtbij.

Dus ik herken wel wat @Tweak_ers zegt, maar ik heb niet vaak duidelijk te weinig re-gen, eerder zelfs dat ik een beetje bij doseer. Alleen bij bijna stilstand, komend van hogere snelheid, heb ik wel eens moeite, maar ik heb er dan ook pas 3500 km op zitten.
Ik denk dat ik het verkeerd verwoord.
Op dat soort momenten vind ik het jammer dat ik bij moet remmen en had ik liever een sterkere regen gehad. Mits technisch mogelijk.
Tweak_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Ja dat gaat voor mij veeeeel langer terug. De vorige PHEV deed ik ook al klimatisering mee. Op zomervakanties in warme landen kan ik daar echt niet zonder meer mee.
Werkt dat net zo goed/snel als bij een Tesla? Ik overweeg een PHEV te nemen na de 3. Maar ik vraag me af of een PHEV net zo goed kan verwarmen/koelen als een Tesla. En met een app die ook altijd goed en snel werkt.. Is toch eigenlijk wel iets dat ik niet wil missen.

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Recent Rollout Detected

Over 2% (93) of vehicles on Teslascope have received the software update 2022.24.5 within the last five days.

O+

• Tommie12
Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Werkt dat net zo goed/snel als bij een Tesla? Ik overweeg een PHEV te nemen na de 3. Maar ik vraag me af of een PHEV net zo goed kan verwarmen/koelen als een Tesla. En met een app die ook altijd goed en snel werkt.. Is toch eigenlijk wel iets dat ik niet wil missen.
En waarom zou je een PHEV kiezen. Toekomst is sowieso BEV.

• turkeyhakan
Ik heb vandaag weer een proefrit gemaakt in de Y. Super!! Weet iemand waarom ik de climatecontrol in de Y op 20 graden moet zetten en in de ID.4 op 23 graden voor hetzelfde effect?

Verder vroeg ik mij af of iemand een screen protector gebruikt voor het 15” scherm?
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

En waarom zou je een PHEV kiezen. Toekomst is sowieso BEV.
Tja, nu het nog kan. :) Verder paar redenen -

- Ik vind wat meer ruimte prettig en de Y vind ik dan te duur. Ander merk BEV mist nog steeds veel voordelen van een Tesla. (App/API/SuCs)
- Het laden en plannen begint me wat tegen te staan en ik voorzie de komende jaren drukte en laadfiles in de vakanties.
- Zou graag onze racefietsen meenemen op vakantie. Kan op een (nieuwe) Tesla op zich wel, maar kost je weer 20-25% bereik. Dus zou ik het niet doen. (Idem met dakkoffer.)
- Op vakantie zou ik best af en toe ff een stint willen doen van 300-400km met 130-150km/h. Met name eerste stuk.
- Binnen 3 jaar een degradatie van 10% waardoor ik nu eerder/langer moet laden.
- Woon/werk kan ik prima doen met een accu van 10-15kWh.
- Bij onze WG is er eigenlijk geen voordeel bij het leasen van een BEV. Eigenlijk is ICE aantrekkelijker omdat het brandstof buiten je budget zit.
- Bij een weekje vakantiepark altijd gedoe en de 2/3/4 laadpalen in de gaten houden.
- Bij een trip van 350/400km moeten laden. (Door Duitsland, of 's avonds door NL.)
- Op lange ritten minder flexibel qua stoppen omdat je naar een SuC moet, of andere snellader. Daardoor soms verplicht in de file staan omdat omrijden niet kan ivm range.
- Even een stuk het gas wat verder intrappen doe je minder snel omdat je eerder moet stoppen, of de SuC niet kunt halen.

Overigens, ik ben er nog niet over uit maar een PHEV heeft zo zijn voordelen voor me. Ik ben lui (qua dit dan) en wil gewoon zo min mogelijk gedoe. Dan is een ICE/PHEV (voor mij) nog net wat praktischer.

turkeyhakan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:44:
Ik heb vandaag weer een proefrit gemaakt in de Y. Super!! Weet iemand waarom ik de climatecontrol in de Y op 20 graden moet zetten en in de ID.4 op 23 graden voor hetzelfde effect?

Verder vroeg ik mij af of iemand een screen protector gebruikt voor het 15” scherm?
Tja, zal door de temp sensor komen? Als je dit uit wilt zoeken zul je moeten gaan meten en kijken welke gelijk heeft.

Screenprotector heb ik er niet op. Zou niet weten waarom. Het is geen telefoon toch? Al heb ik er daar ook geen op. :) Af en toe een doekje voor de vette vingers en klaar.

• turkeyhakan
Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Tja, zal door de temp sensor komen? Als je dit uit wilt zoeken zul je moeten gaan meten en kijken welke gelijk heeft.

Screenprotector heb ik er niet op. Zou niet weten waarom. Het is geen telefoon toch? Al heb ik er daar ook geen op. :) Af en toe een doekje voor de vette vingers en klaar.
Zou je denken? De ID.4 koelt wel veel beter en aangenamer is mijn ervaring. Zal wellicht wennen zijn, maar 3 graden verschil is wel erg groot.

Voor wat betreft de screenprotector: ik wil geen krassen op het scherm :-)
turkeyhakan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Zou je denken? De ID.4 koelt wel veel beter en aangenamer is mijn ervaring. Zal wellicht wennen zijn, maar 3 graden verschil is wel erg groot.

Voor wat betreft de screenprotector: ik wil geen krassen op het scherm :-)
Nou ja, wie zegt dan 20 graden in de Tesla ook echt 20 is? En 23 in de ID.4, 23? Kan best zijn dat het in beide wagens dan 21 is toch? Ik vind de AC in de Model 3 in ieder geval beter werken dan voorgaande auto's van me. Maar moet wel bekennen dat ik nog niet echt in een VAG MEB gereden heb.

Qua scherm. Ik zou even niet weten hoe er een kras op moet komen. Geen sleutel nodig om te starten die er wellicht per ongeluk tegen aan kan komen. Maar goed, je kunt het natuurlijk altijd doen.

• turkeyhakan
Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Nou ja, wie zegt dan 20 graden in de Tesla ook echt 20 is? En 23 in de ID.4, 23? Kan best zijn dat het in beide wagens dan 21 is toch? Ik vind de AC in de Model 3 in ieder geval beter werken dan voorgaande auto's van me. Maar moet wel bekennen dat ik nog niet echt in een VAG MEB gereden heb.

Qua scherm. Ik zou even niet weten hoe er een kras op moet komen. Geen sleutel nodig om te starten die er wellicht per ongeluk tegen aan kan komen. Maar goed, je kunt het natuurlijk altijd doen.
Een iets te lange nagel kan op een saffierglas telefoonscherm al een kras veroorzaken.

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

CoolHead621

Enjoy every moment

turkeyhakan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Een iets te lange nagel kan op een saffierglas telefoonscherm al een kras veroorzaken.
Poah dan heb je wel minstens level 6 nagels nodig.
Is mij nog nooit gelukt.

Ik heb op mijn scherm geen screenprotector, Auto is nu anderhalf jaar oud.
Voor hoe ik mijn spullen gebruik totaal geen toegevoegde waarde.

[ Voor 19% gewijzigd door CoolHead621 op 24-08-2022 14:05 ]

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

• STIMPPYYY
Heb ik ook nooit erop gehad, komen echt geen krassen op!

Airco is goed, maar auto stand was in Italie niet genoeg (te warm in de auto). Handmatig was het prima. Dat komt door de zon die door de ruiten en dak op je schijnt.

• jevdr1990
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02-2025
Ik heb sinds korte tijd last van een onwijs trage spotify. Mijn M3 is nu 8 maanden oud en ik doe nu vrijwel wekelijks een soft reboot omdat het kiezen van een volgend nummer soms ca. 15 seconden duurt. Dan is het weer een paar dagen verholpen. Hebben meer mensen hier last van en is er een betere oplossing?

• Tweak_ers
Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Ik heb enkel ervaring met Volvo en dus de Volvo on call app.

Met laden kon ik heel makkelijk laadschemas in de app maken.
Verder bedienen op afstand kon ook gewoon.
En voor preconditioning had ik ook verschillende schema’s die ik aan of uit kon zetten.
Ik had twee verschillende vertrekmomenten:
- dag dat ik kinderen niet naar school hoefde te brengen en om 7:00 uur wegreed.
- dag dat ik de kinderen naar school bracht en om 8:20 wegreed.

Ik had dan twee schema’s die je met schuifjes kunt activeren/deactiveren.

Koelen deed hij met de airco, dat was supersnel. Maar dat komt omdat de PHEV’s bij Volvo een elektrische aircopomp hebben. Dus werkt net zo goed als dat je met de auto rijdt.

Verwarmen was met een standkachel. Tja, dan ben je (in mijn geval) pure diesel aan het verbranden. Dat vond ik heel erg stinken. Werkte overigens prima. Bij benzine zal het minder stinken denk ik.

Je kon ook instellen dat hij tijdens het rijden op de standkachel verwarmde in de winter tijdens het rijden. Hierdoor merkte ik eigenlijk geen verschil in rijbereik tussen zomer en winter. Kou had nagenoeg geen invloed op mijn actieradius.

Ik ben vooral wel benieuwd naar PHEV’s van Mercedes. Die hebben best een hoop actieradius door het grotere accupakket. Dat zou zomaar een opvolger voor mij kunnen worden. Als de 4% bijtelling toch weg is. Voordeel van heel het jaar elektrisch rijden, maar het gedoe tijdens vakanties niet meer en lange ritten.

Ik heb nog nooit proefgereden. Wie weet. Zien we tegen die tijd wel 😅
Pagina: 1 ... 344 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: