Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 340 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.749 views

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:06
@SeatRider https://www.teslaoracle.c...ft-unplugged-for-32-days/

"YouTuber Tesla Joy left her 2018 Tesla Model 3 unplugged when she was leaving for her home country Taiwan from the United States on Nov 14, 2021. She returned to open her car back on 16th December 2021." ". Joy only opened the Tesla mobile app only 2 times during these 32 days of the battery drainage test."
"When the owner of this Tesla Model 3 left the car in the parking lot on 14th Nov 2021, the battery was at 73% state-of-charge (SoC).

On her return after 32 days, that is, on 16th Dec 2021, the car was still at 58% SoC.

The car lost only 15% of battery when parked for straight 32 days without getting charged. This translates to an average daily battery drain of only 0.47%."

Daarmee zou je het dus tot 6 maanden kunnen rekken.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Meest recente ervaring (SR+ LFP): ruim 3 weken buitenland, auto met 100% weggezet, los van de laadpaal, 88% bij terugkomst. Zonder Sentry logischerwijs, vergeet die natuurlijk niet uit te zetten.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-01 13:40
SeatRider schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:39:
Ik ga mogelijk voor een langere tijd naar het buitenland. De auto staat in een parkeergarage zonder laadmogelijkheid, maar een publieke laadpaal staat vlak buiten de garage, dus echt ver hoef ik niet te rijden als de auto uit winterslaap komt.

Ik las in een reactie uit 2020 dat je rekening moet houden met 1% drain per dag, dat betekent als ik hem helemaal vol parkeer, ik na iets meer dan 3 maanden een probleem heb. We zitten inmiddels in 2022, dus kan de software inmiddels al beter omgaan met lang parkeren?
Is het een leaseauto? Zo ja dan kan je het ook op werk parkeren en laat ie een keer id zoveel tijd door een collega gereden worden. Je betaalt dus geen bijtelling gedurende deze periode wat ook lekker is voor de portemonee. Maar goed, moet je ook willen dat anderen je auto gaat rijden.... :D Je kan bijv afspreken dat diegene die de auto gaat gebruiken jou gaat wegbrengen en ophalen van schiphol.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLct op 04-08-2022 14:17 ]

Life is too short to drive boring cars

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
SirLct schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Is het een leaseauto? Zo ja dan kan je het ook op werk parkeren en laat ie een keer id zoveel tijd door een collega gereden worden. Je betaalt dus geen bijtelling gedurende deze periode wat ook lekker is voor de portemonee. Maar goed, moet je ook willen dat anderen je auto gaat rijden.... :D Je kan bijv afspreken dat diegene die de auto gaat gebruiken jou gaat wegbrengen en ophalen van schiphol.
Mits verzekeringstechnisch toegestaan.... ;)

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:14

SeatRider

Hips don't lie

SirLct schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Ik ben zelfstandig ondernemer, auto is wel van de zaak, maar wordt alleen door mij gereden. Partner vind het "eng" om erin te rijden (en de parkeergarage is nogal krap, dus ik eigenlijk ook :+ )

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-01 11:05
Caelorum schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:44:
@SeatRider https://www.teslaoracle.c...ft-unplugged-for-32-days/

The car lost only 15% of battery when parked for straight 32 days without getting charged. This translates to an average daily battery drain of only 0.47%."

Daarmee zou je het dus tot 6 maanden kunnen rekken.
1% bij een Long Range/Performance is wat anders dan 1% bij een SR+ ;)
Maar als dit een Long Range of Performance was die een halve procent per dag doet dan zal het bij de SR+ iets hoger liggen gezien de batterij minder groot is, maar zeker geen 1%.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon neerzetten en een maandje voor je terugkomt kijken hoe het ermee staat.

Is het te weinig dan bij de ANWB een wegenwacht pakket afsluiten, dan komen ze met een mobiele lader als je ze belt.

[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 04-08-2022 15:17 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
Wolly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:16:
Gewoon neerzetten en een maandje voor je terugkomt kijken hoe het ermee staat.

Is het te weinig dan bij de ANWB een wegenwacht pakket afsluiten, dan komen ze met een mobiele lader als je ze belt.
Of een paar uurtjes aan de Granny met een verlengsnoer (dat dik genoeg is).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wolly
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Of een paar uurtjes aan de Granny met een verlengsnoer (dat dik genoeg is).
Moet je wel een werkend stopcontact in de nabijheid hebben in die parkeergarage.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:14

SeatRider

Hips don't lie

Wolly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Moet je wel een werkend stopcontact in de nabijheid hebben in die parkeergarage.
Ja, die zitten allemaal op slot (genoeg EV's die daar op azen natuurlijk ;-). Maar misschien kan ik een dealtje maken met de beheerder, om hem een paar uur te gebruiken. Of anders een verlengsnoer van 50 meter maken en dan gewoon in het appartement inpluggen :-D

Nederlands is makkelijker als je denkt

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-01 17:25
SeatRider schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Ja, die zitten allemaal op slot (genoeg EV's die daar op azen natuurlijk ;-). Maar misschien kan ik een dealtje maken met de beheerder, om hem een paar uur te gebruiken. Of anders een verlengsnoer van 50 meter maken en dan gewoon in het appartement inpluggen :-D
Geen vrienden met een ioniq5 of EV6? Anders laat je die even langskomen, kan je daar wat aftappen met de vehicle to device adapter.

• Tommie12
SeatRider schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Ach, tenzij je meer dan 2 maand weg gaat zie ik geen probleem, en de eigenaar een tientje geven om een uurtje de sleutel van de "schuco's" te krijgen zal wel lukken zeker.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Ben bang dat ik ook "slachtoffer" ben van het fuseekogel issue, als ik rechts een bocht doorstuur kraakt en piept het aan alle kanten bij de achterophanging... neem aan dat mobile service dit niet kan oplossen?

Daarnaast hoor ik nu ook een lichte kraak in mijn stuur, bij het maximaal uitdraaien, ook naar rechts trouwens. Meer mensen die dit hebben ervaren?

Flickr

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-01 01:08
DeFeCt schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:28:
Ben bang dat ik ook "slachtoffer" ben van het fuseekogel issue, als ik rechts een bocht doorstuur kraakt en piept het aan alle kanten bij de achterophanging... neem aan dat mobile service dit niet kan oplossen?

Daarnaast hoor ik nu ook een lichte kraak in mijn stuur, bij het maximaal uitdraaien, ook naar rechts trouwens. Meer mensen die dit hebben ervaren?
Mijn Model 3 heeft er ook last van, maar ik hoor het gekraak voor niet achter. Ik heb al een afspraak voor 2 nieuwe draagarmen.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
DeFeCt schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:28:
Ben bang dat ik ook "slachtoffer" ben van het fuseekogel issue, als ik rechts een bocht doorstuur kraakt en piept het aan alle kanten bij de achterophanging...
Zal dan iets anders zijn, de achterwielophanging heeft geen fuseestuk/kogels.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:38
@SeatRider
Ik vind de 1% per dag echt (te) ruim. Snap dat ze dat voor de zekerheid zeggen, maar hier is het meer 1% in twee a drie dagen. Moet je wel alles a la Sentry uitzetten natuurlijk. Als ik nu m'n TeslaMate bekijk dan staat ie sinds 01-08 23:47 tot nu op 55%. Dat is dus al ruim 2,5 dag op hetzelfde percentage. Als het ding eenmaal slaapt en er staat niets raar te pollen (en je bent zelf ook niet elk uur aan het kijken of het echt niet zo snel gaat) dan valt het wat mij betreft wel mee.

Garantie tot de deur natuurlijk. Dit is puur mijn ervaring :)

Edit: 2019 model 3 LR AWD hier trouwens...

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 04-08-2022 16:58 ]

UNOX: The worst operating system

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Marc O. schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:42:
[...]
Zal dan iets anders zijn, de achterwielophanging heeft geen fuseestuk/kogels.
Zou het dan toch de te hoge drempel geweest zijn bij de totaal onlogisch SC layout in België :?

Flickr

• Zamunda-01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-11-2025
Iemand advies/ervaring voor een goede rubberen matten set voor de MYP? Ik lees dat de set van Tesmanian.com erg goed reviews krijgt. Echter vindt ik 90 euro verzendkosten wel erg veel in verhouding tot de aankoop prijs.

• hessel_a
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-01 13:36
Zamunda-01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:28:
Iemand advies/ervaring voor een goede rubberen matten set voor de MYP? Ik lees dat de set van Tesmanian.com erg goed reviews krijgt. Echter vindt ik 90 euro verzendkosten wel erg veel in verhouding tot de aankoop prijs.
Ik heb de 3D Maxpider set gekocht via https://s3xymodels.com/pr...os=1&_sid=63211b2b4&_ss=r
Zeker niet goedkoop, maar erg tevreden mee. Schoonmaken is makkelijk en zand spoel je zo weg.

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:47
Mackeessie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Mijn Model 3 heeft er ook last van, maar ik hoor het gekraak voor niet achter. Ik heb al een afspraak voor 2 nieuwe draagarmen.
Hier ook laatst vervangen,moest volgens mij 1.5 tot 2 maanden wachten. Ook nog laten smeren waardoor t vrijwel weg was, tijdelijk.. want nog wel 2 weken mee door Frankrijk moeten rijden:/ die dingen zijn natuurlijk nergens op voorraad omdat iedereen tegen dit issue aan lijkt te lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door wootahH op 04-08-2022 23:51 ]

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:47
DeFeCt schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Zou het dan toch de te hoge drempel geweest zijn bij de totaal onlogisch SC layout in België :?
Weet je zeker dat t achter is, ik dacht eerst ook dat het achter was, kon t lastig plaatsen tijdens t rijden. Maar als je stil staat en je stuurt links/rechts en je hoort t piepen en kraken dan is het de voorkant.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

wootahH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:54:
[...]

Weet je zeker dat t achter is, ik dacht eerst ook dat het achter was, kon t lastig plaatsen tijdens t rijden. Maar als je stil staat en je stuurt links/rechts en je hoort t piepen en kraken dan is het de voorkant.
Ik zal nog eens testen, thanks!

Flickr

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-01 13:40
SeatRider schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Ik ben zelfstandig ondernemer, auto is wel van de zaak, maar wordt alleen door mij gereden. Partner vind het "eng" om erin te rijden (en de parkeergarage is nogal krap, dus ik eigenlijk ook :+ )
Oke dan moet je voor het laden alsnog ander oplossing zoeken, maar ik zou serieus nakijken en navragen betr bijtelling stop door lange tijd in buitenland. Zeker als je partner toch niet erin gaat rijden.

Life is too short to drive boring cars

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Woei, ik kan toetreden tot de "5km club" (met minder dan 5km bereik over op de bestemming aankomen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9MwLiD6BNDiYB4dvlgKW4-Dqik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/73mPDfaMNLcS471gOLrbckx6.png?f=fotoalbum_large

Gisterenavond kwam ik met 26% SoC thuis en beide laadplekken waren bezet. Mwoah, met deze temperaturen kost het ritje naar kantoor me 20-22% SoC dus die 26% zou morgen ook wel voldoende moeten zijn, dacht ik.

Stap ik vanmorgen in, staatie op 22% SoC. Hmmmm... Nou ja, als het echt nijpend wordt dan kom ik op zo'n 20km en 5km voor mijn bestemming langs snelladers. En ik heb het dus gewoon gehaald, met nog "1km" bereik resterend. Tegen de tijd dat ik de auto aan de laadpaal had gekoppeld stond er "0km". :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Wolly
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:54:
Woei, ik kan toetreden tot de "5km club" (met minder dan 5km bereik over op de bestemming aankomen).

[Afbeelding]

Gisterenavond kwam ik met 26% SoC thuis en beide laadplekken waren bezet. Mwoah, met deze temperaturen kost het ritje naar kantoor me 20-22% SoC dus die 26% zou morgen ook wel voldoende moeten zijn, dacht ik.

Stap ik vanmorgen in, staatie op 22% SoC. Hmmmm... Nou ja, als het echt nijpend wordt dan kom ik op zo'n 20km en 5km voor mijn bestemming langs snelladers. En ik heb het dus gewoon gehaald, met nog "1km" bereik resterend. Tegen de tijd dat ik de auto aan de laadpaal had gekoppeld stond er "0km". :D
Wat is dat voor nerderige Tweaker wijk waar je bent geëindigd (8>

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-01 13:55
Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Dat is "De Hoef" in Amersfoort, bij mij om de hoek

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:10:
De Hoef in Amersfoort, zoals @Bla65 ook al zei. Inputplein, Outputweg, Plotterweg, Printerweg, Computerweg, Terminalweg, Displayweg, Beeldschermweg, Monitorweg, Lichtpenweg, Modemweg, Hardwareweg, Softwareweg, Databankweg, Cobolweg, Basicweg, Algolweg, Fortranweg... B)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-01 21:49

mattijssch

Model 3 LR

Mx. Alba schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

De Hoef in Amersfoort, zoals @Bla65 ook al zei. Inputplein, Outputweg, Plotterweg, Printerweg, Computerweg, Terminalweg, Displayweg, Beeldschermweg, Monitorweg, Lichtpenweg, Modemweg, Hardwareweg, Softwareweg, Databankweg, Cobolweg, Basicweg, Algolweg, Fortranweg... B)
Geen codepad? :o

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-01 15:49
Het verlies is geen 1% per dag, ik schat eerder 2-3% per week. Sentry Mode moet je wel uit hebben staan (verbruikt meer dan een huishouden). 3 maanden moet geen probleem zijn, zolang je lekker met je handen van de app af blijft :)

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 10:13
JohanB schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Het blijft interessant. Bij mij blijft “parkeerhulp mogelijk niet beschikbaar” en soms “AP niet beschikbaar” ook nog steeds na 2022.20, dus op basis van jouw post ook maar even gebeld voor oplossing. Maar werd een “nee meneer, bekent probleem, staat hoog op de backlog, wordt komende software update echt aangepast..”

Nog maar weer even wachten dan. Mis nu alweer 4-5 maanden de parkeerhulp functie door dit soort bugs in hun software
Ik ben, voor het AP-issue, gebeld door de Tesla helpdesk. Blijkt een SW-issue te zijn, waardoor radar niet inschakelt. Gaan ze (ooit) SW-matig oplossen.

Nu is de enige workaround stoppen, uitstappen, locken, unlocken, instappen en wegrijden, en hopen dat 't weer werkt.

Enfin, goed dat ze 't weten, nu maar hopen op een spoedige fix

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:06
_PM schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:52:
Is iemand deze wel eens tegen gekomen?
Duits kenteken, staat bij Val-de-meuse in Frankrijk
[Afbeelding]
Ik denk dat het hiervoor is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZowgogvCmvQZvR_ES0HaVDrLJik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6MyzDyU9ABl0FmWXnAJU6YO.jpg?f=fotoalbum_large

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 15:35

Lagune

Its time for warp

SeatRider schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:39:
Ik ga mogelijk voor een langere tijd naar het buitenland. De auto staat in een parkeergarage zonder laadmogelijkheid, maar een publieke laadpaal staat vlak buiten de garage, dus echt ver hoef ik niet te rijden als de auto uit winterslaap komt.

Ik las in een reactie uit 2020 dat je rekening moet houden met 1% drain per dag, dat betekent als ik hem helemaal vol parkeer, ik na iets meer dan 3 maanden een probleem heb. We zitten inmiddels in 2022, dus kan de software inmiddels al beter omgaan met lang parkeren?
kan je trouwens meten met bijv tessie app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHnzp19kTXxvaqhpv2EyeIH_P80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPxqvYnKU74fVEu4WHqXFsCa.jpg?f=fotoalbum_large

• Erik1337
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-08-2024
Het knopje voor het verstellen van de stoel is losgekomen. Iemand ervaring hiermee, valt dit nog binnen garantie? Auto is een jaar oud.

• Uberprutser
  • Laatst online: 09-01 19:27
Onze vakantiereis ging even anders dan verwacht. Bij het laden vlak voor de grens al een rare plof en toen kakte de laadsnelheid in en bleven de fans heel lang draaien. Later in Hilden bleef de auto weer met volle fans aan laden en telkens van 50 naar 180 laden en dan weer 50kW.

Daarna opeens de melding dat er wat met de aandrijflijn is en er onderhoud nodig is met een gelimiteerde snelheid van 110km/u en die ging telkens met 1km/u omlaag tot ie op 99 stond; maar even de SC opgezocht in Keulen.

Oorzaak: pomp/compressor motor/accu koeling defect en we konden niet meer door rijden. Gelijk een vervangende gloednieuwe Model Y Performance als vervanger, alleen papierwerk zou een uurtje duren (want Nederlander) dus hier heb je de sleutelkaart en ga maar even bij de Dom kijken tussendoor en een curryworst halen met je gezin (super aardige lui).

Eenmaal terug bleek het wat lastiger om de boel op mijn naam te krijgen en hebben ze de pomp/compressor die ze hadden liggen voor een andere reparatie bij mij erin geschroefd. Ofwel, na 2,5 uur weer op pad met onze eigen M3P. _/-\o_

Ik heb 2 SCs in Nederland bezocht en beide heb ik geen goede ervaring mee gehad, meermaals. In Keulen echt super geholpen en vriendelijk, allemaal. Nog wat freebies gekregen (o.a. keycord). Kudos!

Uiteindelijk heel erg blij dat ze 'm alsnog hebben kunnen repareren want zat niet zo te wachten op alles weer overgooien in de Y, en al helemaal die dakkoffer niet. :X

Anyway, weer leuk avontuur maar wel 3 uur langer onderweg daardoor. Nog even een foto van de 3 en Y te illustratie. Overigens wel een geweldige bak die Y, reed super (en een stuk stiller).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfSIfYm_7mBV-o6LV75io3-cF3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xj26Ce22KiJ45PCx4yI5g1mG.jpg?f=fotoalbum_large

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 20:51
pimk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Ik ben, voor het AP-issue, gebeld door de Tesla helpdesk. Blijkt een SW-issue te zijn, waardoor radar niet inschakelt. Gaan ze (ooit) SW-matig oplossen.

Nu is de enige workaround stoppen, uitstappen, locken, unlocken, instappen en wegrijden, en hopen dat 't weer werkt.

Enfin, goed dat ze 't weten, nu maar hopen op een spoedige fix
Een spoedige fix zal het niet worden, aangezien het er al bijna een half jaar is. Maar het aparte is dus dat ze bij bijv. @refused81 wel de radar hebben vervangen en het daar nu weer doet.

Ik zou ook verwachten dat nog meer mensen er last van hebben als het software matig is. Of het is software matig voor een paar hele specifieke componenten, wat me apart lijkt. Van wanneer is die van jou?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:18

Bever!

3

_PM schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:52:
Is iemand deze wel eens tegen gekomen?
Duits kenteken, staat bij Val-de-meuse in Frankrijk
[Afbeelding]
Ja, op dezelfde plek als jij ;) Matige SC locatie trouwens, amper wat te eten te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bever! op 06-08-2022 09:23 ]

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
JohanB schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Een spoedige fix zal het niet worden, aangezien het er al bijna een half jaar is. Maar het aparte is dus dat ze bij bijv. @refused81 wel de radar hebben vervangen en het daar nu weer doet.

Ik zou ook verwachten dat nog meer mensen er last van hebben als het software matig is. Of het is software matig voor een paar hele specifieke componenten, wat me apart lijkt. Van wanneer is die van jou?
ik had volgens mij wel een iets ander melding, niets met parkeer etc? maar "veiligheids/comfortfuncties autopilot niet beschikbaar (functies worden mogelijk hersteld tijdens volgende rit)"

je kon het al op de scherm zien dat de radar aan het stotteren was bij weg rijden en 1 minuut later uitschakelde en deze fout genereerde.

iRacing Profiel

• refused81
Voor mijn Mobiele Connector lader wil ik graag de UK adapter hebben. In de Tesla shop kost die 50 euro....vind ik wel weer vrij duur. Iemand een idee waar deze (3rd party) goedkoper aangeboden worden?
een gerichte google poging heeft mij niet kunnen helpen.

iRacing Profiel

refused81 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:44:
Voor mijn Mobiele Connector lader wil ik graag de UK adapter hebben. In de Tesla shop kost die 50 euro....vind ik wel weer vrij duur. Iemand een idee waar deze (3rd party) goedkoper aangeboden worden?
een gerichte google poging heeft mij niet kunnen helpen.
Je kunt ook een goedkopere Schuko naar UK plug kopen van een paar EUR. Al heeft de Tesla plug zo zijn voordelen. Als je echter met een verlengsnoer moet laden zijn die voordelen wel een beetje weg. Wellicht dat hier iemand je kan helpen? Ben zelf niet in de UK geweest dus heb er nog geen. Anders had je hem mogen lenen. De Tesla plug zal je niet snel ergens anders goedkoper vinden denk ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:53
Sinds de laatste update gaat bij mij vaak het alarm af bij het openen van de auto. Meer hier ervaringen daarmee? Ik denk dat het zeker 1 van de 10 keer is, en vooral in de ochtend is dat erg vervelend.

• Wolly
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:07:
Sinds de laatste update gaat bij mij vaak het alarm af bij het openen van de auto. Meer hier ervaringen daarmee? Ik denk dat het zeker 1 van de 10 keer is, en vooral in de ochtend is dat erg vervelend.
Alarm als in dat kleine hoge piepje van 1 seconde of gaat hij flink staan te toeteren?

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39
DaCoTa schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:45:
[...]

Voor de UK heb ik een Skross adapter gehaald, die kan tot 3250W. Een enkelvoudige adapter, niet een multi-adapter. https://www.amazon.nl/SKR...-Van-Europa/dp/B00LTVF41E

Zelfde als met de Tesla kabeltjes, de Italie en Zwitserland adapters gaan tot 2500 W.
Ik ben in de UK, en had ook de Skross adapter gekocht vlak voor vertrek. Maar bij de eerste laadpoging ging de Skross interne zekering al kapot: bleek dat deze maar 7A was. En dat terwijl voorop en op de site staat dat ie 16A kan hebben. Gelukkig hebben alle Engelse stekkers een zekering en is deze overal te koop, heb er nu een 13A zekering in zitten, ging goed met laden.

Ik heb ook steeds de laadstroom zo laag mogelijk gezet viavde app, net voldoende om op tijd klaar te zijn.

Model 3 | 2024 Highland

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Wolly schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Alarm als in dat kleine hoge piepje van 1 seconde of gaat hij flink staan te toeteren?
Dit heb ik ook sinds de laatste update, piepje van 1 seconde.

• ybos
Wolly schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

De harde piep, maar piept dan zeker een keer of 4 / 5. (bij mij gaat nooit de toeter af bij alarm :? )
Voorheen had ik het ook weleens, ff 1 korte piep, maar nu duurt het langer dat de auto zich realiseert dat hij zelf vrijgave heeft gegeven om de auto te openen en dat het alarm dus niet nodig is :X

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 20:51
ybos schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

De harde piep, maar piept dan zeker een keer of 4 / 5. (bij mij gaat nooit de toeter af bij alarm :? )
Voorheen had ik het ook weleens, ff 1 korte piep, maar nu duurt het langer dat de auto zich realiseert dat hij zelf vrijgave heeft gegeven om de auto te openen en dat het alarm dus niet nodig is :X
Hier ook 2-3 hard piepen sinds 2022.20

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:44
Weekje op vakantie geweest met de Tesla Model 3 (binnen NL) met vrouw, 2 kinderen (4jr en 8mnd). Meer dan voldoende bagageruimte en niks geen laadstress hier in NL :)

Wat een straf dat ik nog 2 jaar mag (met 4%) met deze auto :+

• Uberprutser
Bij Hilden staat trouwens een Tesla zwembad, zo een container met water erin dus. Niet geprobeerd overigens en jammergenoeg ook geen foto (want iets met auto en foutmeldingen gisteren).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:06
@ybos ik heb het ook sinds de laatste update. 4-5 keer piepen. Beetje irritant, maar gelukkig maar sporadisch.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 17:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Inspired schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Je kunt ook een goedkopere Schuko naar UK plug kopen van een paar EUR. Al heeft de Tesla plug zo zijn voordelen. Als je echter met een verlengsnoer moet laden zijn die voordelen wel een beetje weg. Wellicht dat hier iemand je kan helpen? Ben zelf niet in de UK geweest dus heb er nog geen. Anders had je hem mogen lenen. De Tesla plug zal je niet snel ergens anders goedkoper vinden denk ik.
Dat had ik gedaan en heb er al 3 gesmolten (13A zekeringen. Laden op 10A) hier in de UK :')

Dus dat vind ik niet het meest handige advies. Ik heb zelf deze nu gekocht en de 25A zekering die erin zit vervangen met een 13A, software gelimiteerd op 10A. Deze wordt wel warm, maar niet heet c.q smelt niet (opstelling: deze adapter >
EU verlengsnoer > Tesla Granny Charger)

https://www.amazon.co.uk/...ter-British/dp/B07L2PDR6H

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 06-08-2022 17:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Notna schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Dat had ik gedaan en heb er al 3 gesmolten (13A zekeringen. Laden op 10A) hier in de UK :')

Dus dat vind ik niet het meest handige advies. Ik heb zelf deze nu gekocht en de 25A zekering die erin zit vervangen met een 13A, software gelimiteerd op 10A. Deze wordt wel warm, maar niet heet c.q smelt niet (opstelling: deze adapter >

Tja. Dat is het risico idd. :) Op veel van die dingen staat ook een max qua A en tijd. Ik zou persoonlijk zelf altijd een orginele pigtail gebruiken. Verlengsnoer doe ik liever ook niet meer. Heb al een keer een gesmolten Schuko stekker gehad in Frankrijk bij gebruik van een verlengsnoer.

Zou hier in Spanje wel kunnen laden bij ons vakantiehuis maar de granny thuis gelaten. Zijn hier genoeg laadpalen. Vind ik toch wat prettiger.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 06-08-2022 17:24 ]

• refused81
Notna schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Deze heeft toch ook 13A zekering?

iRacing Profiel

refused81 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

De eerste review stemt ook al hoopvol. :)

• refused81
Inspired schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:43:
[...]

Haha ik zie het nu ook… allemaal doorgebrande stekkers 😳😂

iRacing Profiel

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 17:54

Notna

Where are you?®

refused81 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Nee; hier zit een 25A zekering in; de advertentie klopt niet.

Maar de stekker zelf is super degelijk. Die zekeringen zijn bij Toolstation voor 2.80 GBP per 10 te kopen. Aangezien we vaker naar de UK willen en alle stekkers daar bijna 13A gezekerd zijn, komen die wel van pas. Blijven gewoon in de achterbak :)
Inspired schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:43:
[...]

Ja dat is wel hilarisch :') Lijkt mij eerder verkeerd aangesloten door de inbegrepen 20 of 25A zekering dan iets anders. Ik heb deze stekker nu zelf 2 dagen gebruikt (iets van 5 uur achter elkaar) en dat gaat prima met die 13A zekering er in. Voelt ook een stuk degelijker dan die cheape converters.

Specifiek voor de UK is het ook goed even te weten welke ring het stopcontact zit waaraan je wilt laden. En dus niet meer dan 13A laden (ik blijf voor de zekerheid op 10)

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 06-08-2022 18:51 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Uberprutser
Inspired schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
Verlengsnoer doe ik liever ook niet meer. Heb al een keer een gesmolten Schuko stekker gehad in Frankrijk bij gebruik van een verlengsnoer.
De welbekende "Deze 20 meter lange 1.5mm2 verlengkabel kan prima 16A doen". :X

Hier weer een gelukje op de camping, je mag je auto niet opladen maar hebben een plekje gekregen met 2x 16A blauwe stekker en de eigenaar van de camping interesseert het niet als ik die gebruik om te laden.

• bones
Uberprutser schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Ik gebruik al 6 maanden een 15 meter lange verlengsnoer icm de granny charger. Gaat prima. Geen aliexpress kabel maar een goede weersbestendige via allekabels.

• Tommie12
bones schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Ik gebruik al 6 maanden een 15 meter lange verlengsnoer icm de granny charger. Gaat prima. Geen aliexpress kabel maar een goede weersbestendige via allekabels.
En met welke aderdikte?
Ik zou toch af en toe de temperatuur van de stekkers eens meten.

• Uberprutser
bones schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Gaat ik de dikte van de kabel; toen ik 13A door m'n Action oranje grasmaaierkabel trok (die zijn 1.5mm2) werd ie aardig warm, vooral aan de uiteinden. Geen issues met 25 meter 2.5mm2, die voel je amper warm worden bij 13A.

• Korvaag
De term 'goede kabel' zegt inderdaad niet zoveel. Je moet kijken naar de dikte van de aders. Dat bepaalt onder andere of een kabel goed is. Een 'goede kabel' zonder dat je specificeert wat je onder goed verstaat kan elke webshop. Deze kabel is 2x zo duur als die andere en erg goed !

Er zijn prima AliExpress kabels en slechte allekabels kabels. Je moet simpelweg een keuze maken aan de hand van specificaties. Voor iets als langdurig 16A door een kabel trekken is aderdikte belangrijk. Overigens spelen dan ook stopcontact en de aders van de meterkast naar het stopcontact nog mee. Volgens mij hier al eens verteld maar een kennis van mij heeft het stopcontact in zijn schuur laten doorsmelten door het langdurig trekken van 16A voor zijn elektrische auto. 16A langdurig is niet niks. Kabel deed het prima. Helaas de rest van de installatie niet.

Toevoeging:
Als ik met de Granny moet opladen via een voor mij onbekend stopcontact dan gaat ie niet hoger dan 8A omdat ik gewoon niet weet hoe de kabels in de muren omgaan met een langdurige hogere belasting. Met 8A zit je op 1840 watt en dat is van het niveau waterkoker/simpele kookplaat etc. Ik ga er van uit dat elk stopcontact dat wel trekt over langere tijd. Hoger misschien ook nog wel, maar die gok ga ik dus niet nemen met een installatie waarvan ik niet weet hoe ie is aangelegd.

[ Voor 25% gewijzigd door Korvaag op 07-08-2022 10:13 ]

• ybos
Korvaag schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:51:
De term 'goede kabel' zegt inderdaad niet zoveel. Je moet kijken naar de dikte van de aders. Dat bepaalt onder andere of een kabel goed is. Een 'goede kabel' zonder dat je specificeert wat je onder goed verstaat kan elke webshop. Deze kabel is 2x zo duur als die andere en erg goed !

Er zijn prima AliExpress kabels en slechte allekabels kabels. Je moet simpelweg een keuze maken aan de hand van specificaties. Voor iets als langdurig 16A door een kabel trekken is aderdikte belangrijk. Overigens spelen dan ook stopcontact en de aders van de meterkast naar het stopcontact nog mee. Volgens mij hier al eens verteld maar een kennis van mij heeft het stopcontact in zijn schuur laten doorsmelten door het langdurig trekken van 16A voor zijn elektrische auto. 16A langdurig is niet niks. Kabel deed het prima. Helaas de rest van de installatie niet.

Toevoeging:
Als ik met de Granny moet opladen via een voor mij onbekend stopcontact dan gaat ie niet hoger dan 8A omdat ik gewoon niet weet hoe de kabels in de muren omgaan met een langdurige hogere belasting. Met 8A zit je op 1840 watt en dat is van het niveau waterkoker/simpele kookplaat etc. Ik ga er van uit dat elk stopcontact dat wel trekt over langere tijd. Hoger misschien ook nog wel, maar die gok ga ik dus niet nemen met een installatie waarvan ik niet weet hoe ie is aangelegd.
Staar je ook niet alleen blind op aderdiameter. Steeds meer kabels worden gemaakt van aluminium. Ik vraag me af wat dan beter is. 1,5mm2 van koper of 2,5mm2 van alu :X
(of CCA, voor velen een onbekende term -> aluminium met een dun laagje koper)
Uberprutser schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Hier weer een gelukje op de camping, je mag je auto niet opladen maar hebben een plekje gekregen met 2x 16A blauwe stekker en de eigenaar van de camping interesseert het niet als ik die gebruik om te laden.
Nope. Het was een 2.5mm versie van Brennenstuhl voor “zwaar” gebruik. Overigens is de aderdikte bijna nooit een issue. Eerder de schuko stekker. Dat was bij mij ook het issue. Eigenlijk zijn overal wel laadpalen tegenwoordig dus granny laat ik lekker thuis de laatste jaren.

Laden met 13A kan prima met een aderdikte van 1.5mm als het een meter of 25 is. Aderdikte is geen indicatie van een deugdelijk product. Ook kan de WCD slecht contact maken met de schuko waardoor er warmteontwikkeling plaats vind. Boeit het al helemaal niks welk verlengsnoer je hebt. Dat ondervang je wel door granny rechtstreeks op de WCD aan te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 07-08-2022 11:21 ]

• Korvaag
ybos schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Staar je ook niet alleen blind op aderdiameter. Steeds meer kabels worden gemaakt van aluminium. Ik vraag me af wat dan beter is. 1,5mm2 van koper of 2,5mm2 van alu :X
(of CCA, voor velen een onbekende term -> aluminium met een dun laagje koper)
Zeker, daarom gaf ik ook aan 'onder andere'. De manier van aansluiting van de aders in de stekker is, naast het materiaal, bijvoorbeeld ook nog belangrijk. Helaas is dat meestal niet terug te vinden in de specificaties.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:29
Pierz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Check wel even je lak, want remvloeistof vreet je lak weg en ziet er ook uit als olie.
Remvloeistof is dunner dan water dus lijkt zeker niet op olie.

• bones
Tommie12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

En met welke aderdikte?
Ik zou toch af en toe de temperatuur van de stekkers eens meten.
Staat 3x 1,5mm , geschikt voor 16a. Stekkers zijn lauw maar niet echt heel heet

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
gertk schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Remvloeistof is dunner dan water dus lijkt zeker niet op olie.
Ik heb gister nog de remvloeistof van een motor vervangen, ik kan je verzekeren dat het echt op olie lijkt.

• refused81
bones schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Staat 3x 1,5mm , geschikt voor 16a. Stekkers zijn lauw maar niet echt heel heet
3x2.5 zou gewoon de standaard minimaal moeten zijn, prima dat het werkt voor je met 3x1.5 maar denk dat het advies voor anderen zou moeten zijn 2.5

iRacing Profiel

• ybos
refused81 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

3x2.5 zou gewoon de standaard minimaal moeten zijn, prima dat het werkt voor je met 3x1.5 maar denk dat het advies voor anderen zou moeten zijn 2.5
3x1,5 is in principe zat voor 13A (max voor de granny mits je niet met de blauwe stekker laadt).

• Wolly
  • Niet online
Gevaarlijke adviezen hier, niet iedereen heeft genoeg kennis om te begrijpen dat het van veel zaken afhangt of het veilig genoeg is.

Stekkers die af-fabriek worden geleverd met een lage zekering zijn niet bedoeld om met een zekering van 10 of 13A gebruikt te worden.

En verlengsnoeren van 1,5mm kan je misschien gebruiken, echter geldt dan wel dat je absoluut de overige eisen goed opvolgt. Helemaal uitrollen en niet in een bundeltje laten liggen bijvoorbeeld en regelmatig de temperatuur controleren.

• refused81
ybos schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:35:
[...]

3x1,5 is in principe zat voor 13A (max voor de granny mits je niet met de blauwe stekker laadt).
Nogmaals prima dat dat jouw ervaring is, 2.5 is toch aan te raden en dus het advies

iRacing Profiel

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-01 20:12

TNJ

Frugalite

Uberprutser schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:47:
Bij Hilden staat trouwens een Tesla zwembad, zo een container met water erin dus. Niet geprobeerd overigens en jammergenoeg ook geen foto (want iets met auto en foutmeldingen gisteren).
Foto van de "cabrio" zeecontainer in dit artikel:
https://cleantechnica.com...pool-while-supercharging/

• ybos
refused81 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Nogmaals prima dat dat jouw ervaring is, 2.5 is toch aan te raden en dus het advies
Laat jouw advies dan zien. Dikker is altijd beter, maar niet altijd nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBo63y0xM-sKUtCNWIkCDRWrshQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4HMmuHjhvHMqgdyJ27Q1j9tj.png?f=fotoalbum_large

• refused81
ybos schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

[Afbeelding]
Prima doe je dat lekker.
Jouw tabel houdt niet rekening met langdurig gebruik. Bedankt je zelf eens hoe de dik de interne bedrading van je huis is…..

iRacing Profiel

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
[...]

[Afbeelding]
Het is niet alleen de kabel maar voornamelijk de stekkers en stopcontacten die niet berekend zijn op langdurig 16A.
En voor een haspel geldt ook natuurlijk het advies om hem helemaal uit te rollen, iets wat veel mensen ook niet doen.
Daarom zie je vaak die blauwe CEE stekkers op campings en andere plekken waar ze langdurig 10A + gebruiken.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:29
Pierz schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Ik heb gister nog de remvloeistof van een motor vervangen, ik kan je verzekeren dat het echt op olie lijkt.
In het verleden regelmatig remvloeistof vervangen in Porsches, Volkswagens, Audi's etc. en het spul is absoluut dunner dan water.. naar etsend spul. Juist omdat het spul regelmatig foutief 'remolie' genoemd wordt is het zo duidelijk dat het dat absoluut niet is. Er is ook helemaal niets 'vettigs' aan als je het tussen je vingers voelt.

Maar wanneer het op je remblokken of remschoenen komt is het wel gladder dan zonder waardoor je dus veel minder remkracht hebt. Bij lekkage van de afdichtingen van remcilinders moet je ook altijd goed opletten dat het niet op je remblokken/remschoenen terecht gekomen is, omdat het zo superdun is trekt het gemakkelijk in het poreuze oppervlak.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-01 01:08
GeeMoney schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Het is niet alleen de kabel maar voornamelijk de stekkers en stopcontacten die niet berekend zijn op langdurig 16A.
En voor een haspel geldt ook natuurlijk het advies om hem helemaal uit te rollen, iets wat veel mensen ook niet doen.
Daarom zie je vaak die blauwe CEE stekkers op campings en andere plekken waar ze langdurig 10A + gebruiken.
Ik gebruik al een paar jaar een 25 m kabel 2,5mm, en kan dan , in Frankrijk, max 13 A laden via de granny lader, 16A doet hij niet.. Draad blijft koel, stekker lauw warm. Laat ik rustig zo zitten om bv van 10 naar 80 % op te laden. Geen probleem. Stoppenkast is wel een paar jaar geleden vernieuwd. Zitten nu van die automaten in, eerst zekeringen.

• Tommie12
GeeMoney schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Dit dus.

Als een 1.5mm kabel mooi uitgerold is zal die niet in de fik gaan of smelten, maar de stekkers zijn veel belangrijker. Daar waar de 1.5mm aan de pin zit vastgeschroef, gekrimpt of geklemd is het kritieke punt, en natuurlijk hetzelfde bij het stopcontact.
Daarom is het zeker goed om de temperatuur van de stekkers na een kwartiertje en half uurtje eens te controleren.

Helaas ooit een gesmoten stekker gehad met een electrische grasmaaier, en dat ziet er niet leuk uit.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:31

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik heb problemen met het afspelen van de Talpa zenders (538, Veronica) via Tune In, in het buitenland. Deze zijn niet meer vindbaar. En degene die in de favorieten staan, werken ook niet meer.

Q-music en npo werken wel.

Is dit een rechten kwestie ? Vorig jaar werkte het prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjod op 07-08-2022 18:38 ]

• Korvaag
[...]

[Afbeelding]
Als ik zo de URL herken staat er daaronder ook nog een tabel met belasting als de temperatuur oploopt. Boven de 30 graden heb je al een correctiefactor. Daarnaast zit je zoals oa ik al aangaf nog met je stopcontact en bedrading in huis (al wordt dat met een 2,5mm^2 verlengkabel natuurlijk niet anders). Tel daarbij op dat de belasting inderdaad rustig 24 uur lang 16A is en dan is het toch echt verstandig om een kabel te nemen met dikkere aders als je perse met 16A wilt laden. Zeker als die kabel nog eens in de zon ligt (bijvoorbeeld).

Stekkers zijn (zoals ook al aangegeven) ook een zwak punt. Helaas is de montage van de aders in de stekker zelden in specificaties te vinden. Echter denk ik (maar of dat altijd terecht is weet ik niet) dat een kabel waarin vrij bewust 2,5mm^2 gestopt is er ook wat beter is nagedacht/omgegaan met de montage van de ader op de pinnen omdat het doel van die 2,5mm^2 juist is dat er meer vermogen door de kabel kan zonder problemen.

Verder blijf ik bij mijn advies dat je op een onbekend stopcontact waarvan je niet weet hoe alles intern in het huis is aangesloten je per definitie niet met 16A moet gaan laden, maargoed }:O Dat staat hier een beetje los van. Als je je eigen installatie kent en weet dat het 100% zeker volcontinu 16A aankan: prima.

Wellicht ook interessant om je even te beseffen. De aders in je huis zijn over het algemeen ook 2,5mm^2 (moderne installatie) en geen 1,5mm^2. En dat terwijl je in een huis zelden een apparaat zal aantreffen dat langdurig in z'n eentje 16A trekt. Losse hoogvermogende apparaten zijn apart afgezekerd naar NEN-1010. Dit zijn meestal de vaatwasser, oven en kookplaat (2x16A perilex (of soms 3x)) en zelfs die trekken niet zo lang volcontinu 16A. En toch is dat 2,5mm^2.

Overigens: Trek dat verloopstukje van de Granny naar de Schuko er eens af. Dat dikke stugge ding met temperatuursensor heeft op de stekker staan: max. 13A. Dat heeft een reden :+

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 07-08-2022 19:14 ]

• refused81
Korvaag schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

Als ik zo de URL herken staat er daaronder ook nog een tabel met belasting als de temperatuur oploopt. Boven de 30 graden heb je al een correctiefactor. Daarnaast zit je zoals oa ik al aangaf nog met je stopcontact en bedrading in huis (al wordt dat met een 2,5mm^2 verlengkabel natuurlijk niet anders). Tel daarbij op dat de belasting inderdaad rustig 24 uur lang 16A is en dan is het toch echt verstandig om een kabel te nemen met dikkere aders als je perse met 16A wilt laden. Zeker als die kabel nog eens in de zon ligt (bijvoorbeeld).

Stekkers zijn (zoals ook al aangegeven) ook een zwak punt. Helaas is de montage van de aders in de stekker zelden in specificaties te vinden. Echter denk ik (maar of dat altijd terecht is weet ik niet) dat een kabel waarin vrij bewust 2,5mm^2 gestopt is er ook wat beter is nagedacht/omgegaan met de montage van de ader op de pinnen omdat het doel van die 2,5mm^2 juist is dat er meer vermogen door de kabel kan zonder problemen.

Verder blijf ik bij mijn advies dat je op een onbekend stopcontact waarvan je niet weet hoe alles intern in het huis is aangesloten je per definitie niet met 16A moet gaan laden, maargoed }:O Dat staat hier een beetje los van. Als je je eigen installatie kent en weet dat het 100% zeker volcontinu 16A aankan: prima.

Wellicht ook interessant om je even te beseffen. De aders in je huis zijn over het algemeen ook 2,5mm^2 (moderne installatie) en geen 1,5mm^2. En dat terwijl je in een huis zelden een apparaat zal aantreffen dat langdurig in z'n eentje 16A trekt. Losse hoogvermogende apparaten zijn apart afgezekerd naar NEN-1010. Dit zijn meestal de vaatwasser, oven en kookplaat (2x16A perilex (of soms 3x)) en zelfs die trekken niet zo lang volcontinu 16A. En toch is dat 2,5mm^2.

Overigens: Trek dat verloopstukje van de Granny naar de Schuko er eens af. Dat dikke stugge ding met temperatuursensor heeft op de stekker staan: max. 13A. Dat heeft een reden :+
Prima uitleg en onderbouwing 👍

iRacing Profiel

• Korvaag
refused81 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Prima uitleg en onderbouwing 👍
Thanks. Ik ben inmiddels half kachel door een wat verlate vrijdagmiddagborrel. Ben blij dat het nog op iemand logisch overkomt :+

• Korvaag
Sjod schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:38:
Ik heb problemen met het afspelen van de Talpa zenders (538, Veronica) via Tune In, in het buitenland. Deze zijn niet meer vindbaar. En degene die in de favorieten staan, werken ook niet meer.

Viel mij ook op afgelopen vakantie. Lijkt inderdaad een vorm van IP-blokkade. Zal het voor de grap eens proberen met een VPN op m'n mobiele telefoon (naar huis) en dan de Tesla connecten via de hotspot. Duurt alleen wel even voordat ik dat kan proberen.

Sjod schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:38:

Hier ook. Beetje waardeloos. Is juist 1 van de redenen dat ik premium heb genomen. Werkt het in NL wel dan?

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:31

Sjod

Ik ben goed luisterend

Inspired schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:54:
[...]

Hier ook. Beetje waardeloos. Is juist 1 van de redenen dat ik premium heb genomen. Werkt het in NL wel dan?
Ja 538 in ieder geval wel

• ybos
refused81 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:18:
[...]

Prima doe je dat lekker.
Jouw tabel houdt niet rekening met langdurig gebruik. Bedankt je zelf eens hoe de dik de interne bedrading van je huis is…..
Allemaal aannames en gevoel, en dat is prima, maar verkondig dat niet als de waarheid. Tuurlijk, 2,5mm2 is altijd beter dan 1,5mm2 want meer koper is minder weerstand, maar nodig, absoluut niet!
Waar staat trouwens in de tabel dat er geen rekening gehouden is met langdurig gebruik :? Ik kan het niet vinden (net de website nogmaals even bekeken). Juist in online tabellen is hier wel rekening mee gehouden omdat dummy's online dit soort info gebruiken dus moet het foolproof zijn.
Vroeger voor mijn werk zat kabelberekeningen gemaakt. In de meest ideale situatie kan een 2,5mm2 maarliefst 80A voeren. (alleen moet je dat niet online zetten want gaan de dummy's er van uit dat een 2,5mm2 dus altijd 80A kan/mag voeren).
Waarom in een huisinstallatie 2,5mm2 gebruikt is, omdat dat handig is want het is de standaard en is duurder/minder praktisch om het één dunner uit te leggen dan het ander (schakeldraad is ook 1,5mm2 terwijl je met genoeg verlichting daar meer dan 13A overheen ZOU KUNNEN halen).
Meer dan een jaar lang 1,5mm2 verlengsnoer gebruikt met de Granny op 13A, en word niet meer dan handwarm. 1,5mm2 is echt het probleem niet en zal nooit smelten bij 13A. De kritieke punten zijn de wandcontactdozen/stekkers. Oude wandcontactdoos waarvan de pinnen niet lekker contact meer maken (door bijvoorbeeld slechte contactdruk) -> overgangsweerstand -> warmteontwikkeling. Dat is een issue dat op kan treden door langdurig via een wcd de auto te laden.

• refused81
ybos schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Allemaal aannames en gevoel, en dat is prima, maar verkondig dat niet als de waarheid. Tuurlijk, 2,5mm2 is altijd beter dan 1,5mm2 want meer koper is minder weerstand, maar nodig, absoluut niet!
Waar staat trouwens in de tabel dat er geen rekening gehouden is met langdurig gebruik :? Ik kan het niet vinden (net de website nogmaals even bekeken). Juist in online tabellen is hier wel rekening mee gehouden omdat dummy's online dit soort info gebruiken dus moet het foolproof zijn.
Vroeger voor mijn werk zat kabelberekeningen gemaakt. In de meest ideale situatie kan een 2,5mm2 maarliefst 80A voeren. (alleen moet je dat niet online zetten want gaan de dummy's er van uit dat een 2,5mm2 dus altijd 80A kan/mag voeren).
Waarom in een huisinstallatie 2,5mm2 gebruikt is, omdat dat handig is want het is de standaard en is duurder/minder praktisch om het één dunner uit te leggen dan het ander (schakeldraad is ook 1,5mm2 terwijl je met genoeg verlichting daar meer dan 13A overheen ZOU KUNNEN halen).
Meer dan een jaar lang 1,5mm2 verlengsnoer gebruikt met de Granny op 13A, en word niet meer dan handwarm. 1,5mm2 is echt het probleem niet en zal nooit smelten bij 13A. De kritieke punten zijn de wandcontactdozen/stekkers. Oude wandcontactdoos waarvan de pinnen niet lekker contact meer maken (door bijvoorbeeld slechte contactdruk) -> overgangsweerstand -> warmteontwikkeling. Dat is een issue dat op kan treden door langdurig via een wcd de auto te laden.
** Knip. Onnodig bot, dat mag wel wat vriendelijker. **
Denk dat eerder in dit topic genoeg (andere en soms externe) factoren zijn benoemd over het hoe en waarom.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 07-08-2022 21:56 ]

iRacing Profiel

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Modbreak:De discussie over de dikte van kabels past beter in één van de andere topics die in de topicwaarschuwing worden genoemd. Daarnaast wel graag vriendelijk naar elkaar bijven.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
gertk schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

In het verleden regelmatig remvloeistof vervangen in Porsches, Volkswagens, Audi's etc. en het spul is absoluut dunner dan water.. naar etsend spul. Juist omdat het spul regelmatig foutief 'remolie' genoemd wordt is het zo duidelijk dat het dat absoluut niet is. Er is ook helemaal niets 'vettigs' aan als je het tussen je vingers voelt.

Maar wanneer het op je remblokken of remschoenen komt is het wel gladder dan zonder waardoor je dus veel minder remkracht hebt. Bij lekkage van de afdichtingen van remcilinders moet je ook altijd goed opletten dat het niet op je remblokken/remschoenen terecht gekomen is, omdat het zo superdun is trekt het gemakkelijk in het poreuze oppervlak.
Mysterie opgelost, blijkbaar is de in motoren veelgebruikte dot 4 veel visceuzer dan 5.1 en 6. Ik dacht echt dat je het over remmenreiniger oid had ;)

Het is in alle gevallen erg slecht voor de lak volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v8hKgRwQBwTGGZaoSeLkUIVvfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ggMrVHckQFUKQ53TZ3bvQHIQ.png?f=fotoalbum_large

• pimk
JohanB schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Die van mij is (zoals vele) van december 2019
Gemaakt in Fremont dus met de oude batterij, wel HW3.0

• pimk
Mackeessie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:41:
[...]

Ik gebruik al een paar jaar een 25 m kabel 2,5mm, en kan dan , in Frankrijk, max 13 A laden via de granny lader, 16A doet hij niet.. Draad blijft koel, stekker lauw warm. Laat ik rustig zo zitten om bv van 10 naar 80 % op te laden. Geen probleem. Stoppenkast is wel een paar jaar geleden vernieuwd. Zitten nu van die automaten in, eerst zekeringen.
Gewoon af en toe koelen door er een emmertje water over te gooien? _O-

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-01 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pimk schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Gewoon af en toe koelen door er een emmertje water over te gooien? _O-
Was ook de truuk in de VS met de oude supercharger. Natte lap eromheen en je kunt sneller laden. d:)b

Signatures zijn voor boomers.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:47
Hier in Toscane zie ik veel E-move (zoiets), iemand een idee hoe je daar kunt laden (11kw). Gaat niet met New Motion

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Korvaag schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Viel mij ook op afgelopen vakantie. Lijkt inderdaad een vorm van IP-blokkade. Zal het voor de grap eens proberen met een VPN op m'n mobiele telefoon (naar huis) en dan de Tesla connecten via de hotspot. Duurt alleen wel even voordat ik dat kan proberen.
Volgens whatsmyip.com had mijn Tesla een IP address in Den Haag terwijl ik in Noorwegen op vakantie was. Het schedule van F1TV had US tijden ipv lokale dus ik was benieuwd of de verbinding misschien via de US ging (dat blijkt echter een vaste timezone bug in de Tesla browser te zijn). Ik kon Veronica desondanks ook niet vinden in Noorwegen dus een simpele IP blokkade lijkt het niet te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door noo op 08-08-2022 09:37 ]

• Korvaag
noo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Volgens whatsmyip.com had mijn Tesla een IP address in Den Haag terwijl ik in Noorwegen op vakantie was. Het schedule van F1TV had US tijden ipv lokale dus ik was benieuwd of de verbinding misschien via de US ging (dat blijkt echter een vaste timezone bug in de Tesla browser te zijn). Ik kon Veronica desondanks ook niet vinden in Noorwegen dus een simpele IP blokkade lijkt het niet te zijn.
Dat vind ik wel raar. Je hangt immers in het grote boze buitenland aan een mast. Dan zou de Tesla een VPN leggen naar Amsterdam ofzo ? (kan op zich, maar geheel logisch vind ik het niet).

Verwijderd

Korvaag schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Ik weet niet hoe het zit met Tesla's, maar ik weet van een ander premium merk dat daar 9 simkaarten in zitten om in alle relevante regio's connectivity te regelen.

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 15:35

Lagune

Its time for warp

Korvaag schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Dat vind ik wel raar. Je hangt immers in het grote boze buitenland aan een mast. Dan zou de Tesla een VPN leggen naar Amsterdam ofzo ? (kan op zich, maar geheel logisch vind ik het niet).
iets van region lock ofzo? mijn geimporteerde model3 uit frankrijk heeft een frans IP, leuk met de browser ook

• Korvaag
Verwijderd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Ik weet niet hoe het zit met Tesla's, maar ik weet van een ander premium merk dat daar 9 simkaarten in zitten om in alle relevante regio's connectivity te regelen.
Ik zal niet zeggen 'nee' maar dat verklaart dan niet waarom de Tesla van hierboven een IP uit Amsterdam had terwijl ie in het buitenland rijdt.

• Korvaag
Lagune schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

iets van region lock ofzo? mijn geimporteerde model3 uit frankrijk heeft een frans IP, leuk met de browser ook
Dan zal er misschien inderdaad een locatiegebonden lock op zitten en niet zozeer een IP-lock. Ik blijf het echter wel apart vinden. Dit heeft namelijk wel gewerkt bij mij. Het viel me afgelopen vakantie pas op dat het stuk was. Kan een nieuwe 'feature' zijn natuurlijk, maar ik heb er verder ook niets over gelezen ofzo. Nou is het natuurlijk zo dat Tesla net zo goed communiceert over features als Apple (ahumkuch) maargoed....

• Tommie12
Verwijderd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Dat is een bewijs dat ze nog aan het zoeken zijn naar de juiste oplossing, en alles niet goed geïntegreerd is.
Er zijn amper valabele argumenten te vinden om zo veel SIM kaarten te gebruiken.

Dat zou Tesla beter voor elkaar moeten hebben.

Verwijderd

Korvaag schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Ik zal niet zeggen 'nee' maar dat verklaart dan niet waarom de Tesla van hierboven een IP uit Amsterdam had terwijl ie in het buitenland rijdt.
Een IP waarvan een willekeurige IP-geolocation database *beweert* dat-ie uit Amsterdam komt.

Zegt geen ene klote natuurlijk.

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 22:08
noo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Volgens whatsmyip.com had mijn Tesla een IP address in Den Haag..
Volgens mij ligt het aan de operator waar je mobiel (of in dit geval de Tesla) mee roamt. De operator kan ervoor kiezen het verkeer via het 'thuisnetwerk' te laten verlopen, maar een local breakout kan ook. Desalniettemin zou er in de EU (en ook de EER waar Noorwegen onder valt) een vrij verkeer moeten zijn m.b.t. auteursrechtelijke content? Geen geo-blocking meer. Waarom je met een NL IP die zenders toch niet ziet? Wellicht wordt GPS info gebruikt ofzo?
Pagina: 1 ... 340 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: