Volumeregeling op je telefoon?MG-studios schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:41:
Ervaren jullie het handsfree belvolume in de Model 3 ook als zacht? Of ligt het aan mij?
Moet het belvolume bijna altijd met het stuurwieltje richting de 90-100% draaien om de persoon aan de andere kant te kunnen verstaan. De volumeschaal van telefoongesprekken lijkt totaal uit verhouding met de schaal van andere BT audio (Flitsmeister) en de in car audio (Spotify, navigatie etc).
Notificaties van Flitsmeister zijn op dat (bel)volume bijvoorbeeld oorverdovend.
Zie ik een setting in de auto of telefoon (iPhone) over het hoofd?
Even een domme vraag, wij willen dit jaar met de Tesla naar Wales.
Ik neem aan dat de SuC daar hetzelfde zijn qua aansluiting als in NL?
En dat publieke palen daar ook allemaal normaal type 2 kabel als in NL slikken?
Dat ik voor mobile lader een uk stekker nodig heb snap ik 😎
Ja hoor die passen hier gewoon. Ik ben as we speak in Wales, laadpalen zijn er niet mega veel, snelladers al helemaal niet; maar gelukkig hebben ze hele degelijke stopcontactenrefused81 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:23:
On another note, helaas wel lek gereden hier... Gelukkig had het Service Center in Cardiff mijn Hankooks op voorraad en konden ze die gelijk vervangen. Reparaties doen ze niet aan vanwege het foam in de band.
[ Voor 3% gewijzigd door JoooostB op 27-07-2022 11:33 ]
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/
En de temperatuur hoger zetten?Sluuz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:18:
[...]
Ja alle richtingen geprobeerd. Heeft ook met de lengte van de persoon en de stoelinstellingen te maken natuurlijk.
Signatures zijn voor boomers.
Waarom zou je de airco (die voor de hele ruimte bedoeld is) aan 1 kant uit willen zetten?Flexiilex schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:56:
[...]
Klopt inderdaad. Als er niemand zit dan schakelt hij alleen de bestuurders kant in, maar volgens mij zou dit op elk model moeten werken lijkt mij? Wat betreft airco aan 1 kan uitzetten; Best gek eigenlijk dat dit niet kan
--edit-- thread even terug gelezen. Ik snap hem......
[ Voor 6% gewijzigd door PdeBie op 27-07-2022 11:45 ]
refused81 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:23:
Ik geloof dat Wales in trek is; ik ga binnenkort voor 2 weken richting de Wales grens (Herefordshire)JoooostB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:33:
[...]
Ja hoor die passen hier gewoon. Ik ben as we speak in Wales, laadpalen zijn er niet mega veel, snelladers al helemaal niet; maar gelukkig hebben ze hele degelijke stopcontacten.
On another note, helaas wel lek gereden hier... Gelukkig had het Service Center in Cardiff mijn Hankooks op voorraad en konden ze die gelijk vervangen. Reparaties doen ze niet aan vanwege het foam in de band.
Van wat ik heb kunnen zien tot nu toe:
1. Er zijn SuC's, maar hoe verder je vanuit midden UK verwijderd raakt, hoe schaarser ze worden
2. ZappMap is een hele handige app; laat alle laders zien in de buurt incl. status
3. Er is heel veel BP Pulse in de buurt daar, waar je veelal gratis kan laden (het zijn wel 7 kWh laders, maar vaak ook bij de grotere ASDA te vinden, dus mooi een uur boodschappen doen en je hebt toch weer er wat bij. BP Pulse heeft Pay as you Charge, dus alleen de app nodig
4. @revolution-nl kwam nog met de tip om de Bonnet app te installeren, omdat je dan tegen 41 cent (pay as you charge) bij o.a IONITY kan laden.
De navigatie van Tesla geeft aan dat ik het prima red met 3 keer laden; ABRP zegt 4. Gelukkig wel op dezelfde plekken (Antwerpen, Calais etc.) dus afhankelijk van hoe de kinderen het doen stop ik 3 of 4 keer. Eerste grote rit met een EV, maar gezien alle ervaringen hier wel vertrouwen er in.
die snelladers lijken idd wel te stoppen als je Wales binnenrijdt. Maar kijken of ik vakantiehuisje kan uitzoeken waar het bij kan. Enjoy Wales!JoooostB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:33:
[...]
Ja hoor die passen hier gewoon. Ik ben as we speak in Wales, laadpalen zijn er niet mega veel, snelladers al helemaal niet; maar gelukkig hebben ze hele degelijke stopcontacten.
op bovenstaande post werd niet echt positief gereageerd mbt Carglass.refused81 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:23:
Vandaag steenslag gehad op snelweg met gevolg echt een groot ster in de vooruit. Het is groter als een 2 euro munt, en volgens Carglass daarmee kandidaat voor nieuwe ruit.
Heeft iemand ervaringen waar dit het best gedaan kan worden? Ik las iets van slecht leverbare ruiten etc?
Vooralsnog heb ik de ambitie om het via Carglass te laten doen.
Vandaag de ruit vervangen daar, en het was prima. Er was geen levertijd op de voorruit dus kon gelijk worden gedaan. Moest alleen naar andere vestiging omdat daar hun 'tesla-expert' beschikbaar was.
Prima, keurig vervangen etc.
autotaalglas for the win, behulpzaam personeel, vervangend vervoerrefused81 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:49:
[...]
op bovenstaande post werd niet echt positief gereageerd mbt Carglass.
Vandaag de ruit vervangen daar, en het was prima. Er was geen levertijd op de voorruit dus kon gelijk worden gedaan. Moest alleen naar andere vestiging omdat daar hun 'tesla-expert' beschikbaar was.
Kunnen mensen mij wat real-world ervaringen delen.
Mijn vrouw is verplicht om een EV bedrijfswagen te nemen. (niets op tegen, juichen dit zelfs toe!)
Ze mag kiezen uit de EV's van VW (id4 & id5), polestar & skoda Enyaq & model 3 RWD (standard range).
Nu ze gebruikt de auto voor heel België mee rond te rijden. Maar we hebben 1 voordeel.
En dat is dat onze ritten altijd in Brussel (centraal België) waar we wonen.
Haar ritten zijn ook altijd om naar plaats X te gaan en daar 8uur te zitten en dan naar huis.
Mijn vraag is eerder zou ze één van haar langere ritten kunnen uitvoeren in een koude winterdag zonder bij te laden onderweg.
Haar verste rit die ze momenteel uitvoert is naar Roeselare. Heen & terug zo'n 250km, 95% snelweg.
125km 's morgens. Hele dag on-site zonder mogelijk te laden wegens geen voorzieningen.
125km 's avonds terug.
Volgens EVdatabase zou dit een juist lukken. Alleen staat de auto wel 8uur stil op een parking om dan naar huis te gaan.
We zullen thuis kunnen laden aan 22kW.
Ik twijfel meer om naar de VW groep te gaan, omdat die een betere range beloven. Alleen is het design van Model 3 velen maal beter alsook de standard uitrusting.
Ikzelf heb een Enyaq 80 in bestelling, dus de grote vakantie ritten gaan met deze auto worden uitgevoerd.
Mijn vrouw is verplicht om een EV bedrijfswagen te nemen. (niets op tegen, juichen dit zelfs toe!)
Ze mag kiezen uit de EV's van VW (id4 & id5), polestar & skoda Enyaq & model 3 RWD (standard range).
Nu ze gebruikt de auto voor heel België mee rond te rijden. Maar we hebben 1 voordeel.
Haar ritten zijn ook altijd om naar plaats X te gaan en daar 8uur te zitten en dan naar huis.
Mijn vraag is eerder zou ze één van haar langere ritten kunnen uitvoeren in een koude winterdag zonder bij te laden onderweg.
Haar verste rit die ze momenteel uitvoert is naar Roeselare. Heen & terug zo'n 250km, 95% snelweg.
125km 's morgens. Hele dag on-site zonder mogelijk te laden wegens geen voorzieningen.
125km 's avonds terug.
Volgens EVdatabase zou dit een juist lukken. Alleen staat de auto wel 8uur stil op een parking om dan naar huis te gaan.
Ik twijfel meer om naar de VW groep te gaan, omdat die een betere range beloven. Alleen is het design van Model 3 velen maal beter alsook de standard uitrusting.
Ikzelf heb een Enyaq 80 in bestelling, dus de grote vakantie ritten gaan met deze auto worden uitgevoerd.
De Polestar 2 haalt dat, in ieder geval in de long range versies. Short range heb ik geen ervaring mee. Stilstaan kost geen stroom. Ook de model 3 haalt dit makkelijk.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:03:
125km 's avonds terug.
Maar zelfs als sommige auto’s het net niet zouden halen, dan is max 5 minuten snelladen onderweg op een paar koude dagen in de winter toch ook geen ramp ?
En die 22kW thuis laden zal in de praktijk 11kW zijn. Er zijn maar weinig auto’s die 22kW aan wisselspanning kunnen laden.
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2022 16:31 ]
@scifoflux nogal afhankelijk van de gekozen versies bij die auto's. Voordeel van een Model 3 is dat hij een LFP accu heeft. Die kun je gerust altijd tot 100% laden. Die 250km moet je makkelijk halen met een nieuw model. Ze hebben ook 60kWh tegenwoordig. Verder is een (goede) WP standaard bij Tesla. Bij andere merken niet denk ik. Dus ook in de winter komt hij best ver. Zou gewoon wat gaan proefrijden. Infotainment is toch wel een plus bij Tesla voor velen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik moest van de lm, mijn panorama dak laten vervangen bij de Carglass. Dit wou ik niet wegens slechte ervaringen uit het verleden. De lm heeft mij duidelijk aangegeven dat ik niets heb te willen 😀. Dus naar de Carglass in Arnhem.refused81 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:49:
[...]
op bovenstaande post werd niet echt positief gereageerd mbt Carglass.
Resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst. Is hier absoluut waar. Keurige service, snel en goed vervangen. Ik vond ze veel proffesioneler overkomen dan een paar jaar geleden (waren wel andere vestigingen).
Ik zou me niet blindstaren op 'uitrusting', maar kijken naar wat je echt nodig hebt.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:03:
Mijn volgorde zou zo zijn (o.b.v. ervaring met de Polestar en Tesla):
- Polestar 2
- VW ID4
- VW ID5
- Skoda Enyaq
- Tesla Model 3 RWD (standard range)
Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com
Ik zou kijken op het youtube kanaal van Bjorn Nyland. Hij heeft ook excel sheets (in de video omschrijving) met zijn range testen waarin je kan filter op de auto's en snelheid. Let ook op de temperatuur van de testen.JTHZZ schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:27:
[...]
De Polestar 2 haalt dat, in ieder geval in de long range versies. Short range heb ik geen ervaring mee. Stilstaan kost geen stroom. Ook de model 3 haalt dit makkelijk.
Maar zelfs als sommige auto’s het net niet zouden halen, dan is max 5 minuten snelladen onderweg op een paar koude dagen in de winter toch ook geen ramp ?
En die 22kW thuis laden zal in de praktijk 11kW zijn. Er zijn maar weinig auto’s die 22kW aan wisselspanning kunnen laden.
Voor mij was software en navigatie (integratie met snelladers) belangrijk. Dat is mijn rede voor de Tesla. Volgens mij heeft Polestar dat ook aardig goed voor elkaar, maar de andere merken betwijfel ik. Dat weten andere waarschijnlijk beter dan ik
[ Voor 13% gewijzigd door blackspeedy op 27-07-2022 17:23 ]
Met al die auto’s zou het moeten kunnen, maar dat hangt natuurlijk wel van de accu versie af.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:03:
125km 's avonds terug.
De tesla in de standaard uitvoering kan het, maar de meeste andere hebben een kortere range als instapper…
Daarnaast is het uitrustingsniveau van tesla gewoon veel hoger in de basis versie dan wat de klassieke merken aanbieden.
Kan je echter voor de andere merken kiezen uit de grote accu versies met alle opties dan zou je ze allemaal prima kunnen kiezen. Dan is het een kwestie van voorkeur en proefritten maken.
Merci al voor de input.
Maar de polestar heeft denk ik minder opbergruimte.
En met een zoontje & in de toekomst tweede kind gaat die wel afvallen.
Ik heb hem niet in real life gezien of specs bekeken.
Maar we verschoten allebei gisteren wel van de koffer ruimte in Model3. Het is een ambetant gat om iets in te steken. Maar serieus diep.
Ik weet nog niet welke opties ze kan nemen bij de andere merken.
Maar mijn vrouw houdt niet van alle zelf rijdende functies. Adaptieve cruise control haat ze al.
Maar het valse lederen interieur etc… trekken haar wel over de streep.
Het betreft bij de andere alle grotere accu pakketen. Dus enyaq80 & VW pro’s.
Maar als we ons gebruik van de wagen bekijken. Willen we binnen BE kunnen rondrijden zonder aan een snellader te hangen. Deal breaker zou zijn als we 5min aan snellader zouden moeten hangen voor thuis te geraken als we rit BXL -> zee -> BXL zouden doen. Terwijl we bij bvb. andere auto wel kunnen doen.
Maar we verschoten allebei gisteren wel van de koffer ruimte in Model3. Het is een ambetant gat om iets in te steken. Maar serieus diep.
Maar mijn vrouw houdt niet van alle zelf rijdende functies. Adaptieve cruise control haat ze al.
Maar als we ons gebruik van de wagen bekijken. Willen we binnen BE kunnen rondrijden zonder aan een snellader te hangen. Deal breaker zou zijn als we 5min aan snellader zouden moeten hangen voor thuis te geraken als we rit BXL -> zee -> BXL zouden doen. Terwijl we bij bvb. andere auto wel kunnen doen.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Als dat zo blijkt te zijn kan je aan zee bijv. bij een lader parkeren en hem daar even aanvullen tot het gewenste percentage. Bij een EV staat parkeren gelijk aan laden (indien nodig voor de terugreis, anders uiteraard niet), dus bij voorkeur niet onderweg als het nodig blijkt te zijn, maar als de auto toch al stilstaat, dan verlies je immers geen tijd.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:35:
Deal breaker zou zijn als we 5min aan snellader zouden moeten hangen voor thuis te geraken als we rit BXL -> zee -> BXL zouden doen. Terwijl we bij bvb. andere auto wel kunnen doen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Ik heb zowel de Polestar 2 als de Model 3 kunnen rijden en zou ze allebei van harte aanbevelen.
Qua binnenruimte ontlopen ze elkaar niet zoveel, echter zijn er wel verschillen in stijl en afwerking en het ligt er maar net aan wat je prettig vind. Minimalistisch bij de Tesla, dus zeer veel ruimte binnen de auto, terwijl de Polestar veel meer is afgewerkt, maar daardoor ook wel een stuk voller aanvoelt.
Qua range wint de Tesla, echter die 250 km ga je ook met de Polestar 2 wel halen.
Wat betreft de rijervaring vond ik ze allebei zeer prettig. Je hebt zeker genoeg kracht tot je beschikking en de wegligging van beide auto's vond ik ook heel fijn.
Hier kun je een test zien van beide auto's zodat je wat meer informatie hebt.
https://www.autoweek.nl/a...3-performance-dubbeltest/
Ik zou gezien de beperkte snelheden voor snelladen niet snel gaan voor de VW modellen. Voor de dagen dat je werkt maakt dat misschien niet zoveel uit, maar mocht je er eens een keer een wat langere trip mee maken dan ga je echt het verschil merken.
Qua binnenruimte ontlopen ze elkaar niet zoveel, echter zijn er wel verschillen in stijl en afwerking en het ligt er maar net aan wat je prettig vind. Minimalistisch bij de Tesla, dus zeer veel ruimte binnen de auto, terwijl de Polestar veel meer is afgewerkt, maar daardoor ook wel een stuk voller aanvoelt.
Qua range wint de Tesla, echter die 250 km ga je ook met de Polestar 2 wel halen.
Wat betreft de rijervaring vond ik ze allebei zeer prettig. Je hebt zeker genoeg kracht tot je beschikking en de wegligging van beide auto's vond ik ook heel fijn.
Hier kun je een test zien van beide auto's zodat je wat meer informatie hebt.
https://www.autoweek.nl/a...3-performance-dubbeltest/
Ik zou gezien de beperkte snelheden voor snelladen niet snel gaan voor de VW modellen. Voor de dagen dat je werkt maakt dat misschien niet zoveel uit, maar mocht je er eens een keer een wat langere trip mee maken dan ga je echt het verschil merken.
5 min zou geen dealbreaker mogen zijn, maar ik betwijfel of je het nodig hebt.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:35:
Merci al voor de input.
Naar de zee en terug is pakweg 250 km, maar je rijdt niet zo snel vanwege de files, dus je komt waarschijnlijk met 15 kWh/100 km toe in een Mod3. Dus 37 kWh nodig. Dat is toch easy peasy.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dan zou ik dat toch ook eerst even doen. Want bij ons is juist vanwege de achterklep de model 3 afgevallen. In mijn beleving is hoogte handiger dan diepte. Bij de Polestar gaat de hele klep open incl achterruit. In combinatie met de frunk en het vak onder de kofferruimte hebben wij met 2 kleine kinderen tot nu toe altijd ruimte genoeg gehad. Dat gaat bij een model 3 ook zeker lukken, dus ik denk echt dat je de afweging op je gevoel moet maken na een proefrit en minder op de specs. Het zijn allebei goede auto’s met plussen en minnen. Daar zijn al veel pagina’s over volgeschreven hier op GoTscifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:35:
Merci al voor de input.
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2022 20:13 ]
Ik bedenk me net dat ik trouwens eerder met de model 3 op lange vakantie ritten zou gaan dan een Enyaq. Tenminste zolang niet alle superchargers voor andere merken open staan.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:35:
Merci al voor de input.
Het gemak van de SuC’s merk je vooral op langere (vakantie) ritten.
Verbaast me dat niemand het over verbruik heeft. De Tesla is met afstand de zuinigste, die Polestar verbruikt serieus veel stroom (+30% vergeleken met M3)
Recent een instapmodel Polestar gereden van een collega. Ik knapte echt binnen 5 minuten af op het matige rijgedrag, het matige infotainment en het krappe interieur, zowel gevoelsmatig - subjectief, ik weet het - als de idioot brede middentunnel. Pluspunten: uiterlijk en de stoelen. Voor geen goud dat ik zou ruilen met m’n M3. Maar ieder z’n voorkeur. 
Zijn er trouwens meer mensen die sinds de 20.6 update weer last hebben van ingrijpende tractiecontrole? Met name op “snelle drempels”, die je vaak in 60-zones hebt en je met 50+ kan nemen. Hobbel op, hobbel af, en vervolgens 2-3 seconden inhouden en knipperend lampje.
Zijn er trouwens meer mensen die sinds de 20.6 update weer last hebben van ingrijpende tractiecontrole? Met name op “snelle drempels”, die je vaak in 60-zones hebt en je met 50+ kan nemen. Hobbel op, hobbel af, en vervolgens 2-3 seconden inhouden en knipperend lampje.
Herkenbaar! Ik had laatst een dagje een Polestar als leenauto toen m'n draagarmen werden vervangen (door LM geregeld). Ik vind hem qua uiterlijk veel mooier, maar daar is het dan ook mee gezegd. Van binnen voelt het allemaal wel heel traditioneel en krapjes. En qua presentaties en wegligging is het ronduit teleurstellend als je een Tesla gewend bent...BigSmurf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:38:
Recent een instapmodel Polestar gereden van een collega. Ik knapte echt binnen 5 minuten af op het matige rijgedrag, het matige infotainment en het krappe interieur, zowel gevoelsmatig - subjectief, ik weet het - als de idioot brede middentunnel. Pluspunten: uiterlijk en de stoelen. Voor geen goud dat ik zou ruilen met m’n M3. Maar ieder z’n voorkeur.
Ik zag laatst de app bij een collega. Dat is ook om te janken zeg. Het is een soort web 1.0 in appvorm. Daarnaast heeft de app nog eens weinig functies ook.KrullenO schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:29:
[...]
Herkenbaar! Ik had laatst een dagje een Polestar als leenauto toen m'n draagarmen werden vervangen (door LM geregeld). Ik vind hem qua uiterlijk veel mooier, maar daar is het dan ook mee gezegd. Van binnen voelt het allemaal wel heel traditioneel en krapjes. En qua presentaties en wegligging is het ronduit teleurstellend als je een Tesla gewend bent...
UNOX: The worst operating system
Ok ok ik had het kunnen weten dat dit in dit topic op Polestar bashing zou uitdraaien. Geloof het of niet, maar er zijn ook genoeg Polestar rijders die op een model 3 afknappen. Ieder moet gewoon lekker zijn eigen keuze maken, gebaseerd op zijn eigen voorkeuren. Er is geen objectief beste keuze. Alles hangt af van wat je belangrijk vindt in een auto.
[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2022 22:12 ]
- Taro
- Niet online
@JTHZZ "Bashing" is volgens mij geen sprake van. Maar in een Model 3 topic kan je wel verwachten dat veel mensen bewust voor de Model 3 tov andere merken/modellen hebben gekozen en daar dus goede redenen voor hebben die ze ook wel willen delen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Precies en dat is ook logisch. Misschien dat degene die advies vroeg dat beter in het elektrische auto topic had kunnen doen,Taro schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:27:
@JTHZZ "Bashing" is volgens mij geen sprake van. Maar in een Model 3 topic kan je wel verwachten dat veel mensen bewust voor de Model 3 tov andere merken/modellen hebben gekozen en daar dus goede redenen voor hebben die ze ook wel willen delen.
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2022 22:38 ]
Het hangt er heel erg vanaf waar je naar opzoek bent. Dat traject en afstand halen de meeste wel. Dus waarschijnlijk moet je gewoon op looks (zeer subjectief) of kosten letten.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:03:
125km 's avonds terug.
Je geeft ook aan dat je vrouw niet veel van technische snufjes houdt. Dan zou ik oppassen met de Tesla, want de TACC is nog wel een lastig beestje en geen alternatief als “gewone” CC.
Na 3 jaar erin gereden te hebben zou ik de komende paar jaar geen Tesla nemen (toen was het de enige auto met een beetje normale range). De kwaliteit is zeer matig, waardoor hij zo goed als maandelijks bij het service center staat. De software heeft vrijwel geen QC en daardoor gaat er vaak met een update meer kapot dan er gerepareerd wordt.
In meer recente jaargangen lijkt de kwaliteit wat beter, maar het probleem dat software updates heet blijft.
Bij Autovisie of Autoweek, hebben ze een model 3 tegen een bmw i4 gezet. Ik denk dat hun conclusie nog steeds van toepassing is op de meeste concurrenten. De BMW is de beste auto, maar de tesla is de beste EV.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:03:
125km 's avonds terug.
Ben eens even benieuwd naar de ervaringen mbt de lendesteun in de bestuurdersstoel.
Het lukt me met geen mogelijkheid om hem op een fijne stand te krijgen, zit altijd net te hoog of te laag (ben een moeilijke zitter!)
Als ik hem opblaas is het net alsof ik tegen een bowlingbal aan zit, daar had best een laagje extra schuim tussen gemogen. Zelf als ik hem zoveel mogelijk leeg laat lopen dan voel ik hem nog steeds naggen.
Wanneer ik in de passagierstoel zit (zonder steun) zit ik echt stukken beter.
Het lukt me met geen mogelijkheid om hem op een fijne stand te krijgen, zit altijd net te hoog of te laag (ben een moeilijke zitter!)
Als ik hem opblaas is het net alsof ik tegen een bowlingbal aan zit, daar had best een laagje extra schuim tussen gemogen. Zelf als ik hem zoveel mogelijk leeg laat lopen dan voel ik hem nog steeds naggen.
@JohanB we hebben het er al eens eerder over gehad, maar kwaliteit is ook nogal subjectief. Ben 1x bij de Sec geweest. Reden was dat ik geen laadkabel had gekregen bij levering. 1x mobiele service gehad, omdat de laadkabel stuk was bleek achteraf. Toen heeft die ook de draagarmen preventief wat mee gedaan. En dat is het. Auto is 2.5 haar oud en nog nooit zo weinig bij een garage geweest.
Binnenkort ga ik er wel even langs, maar dan voor de interieurfilter en remmen polijsten. Dat laatste gewoon preventief.
Binnenkort ga ik er wel even langs, maar dan voor de interieurfilter en remmen polijsten. Dat laatste gewoon preventief.
Ik heb hem nu bijna 2 jaar (sept 2020) en ben nog nooit bij het service center geweest. Wat kleine dingen opgelost aan huis, maar verder niks.JohanB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:51:
[...]
Het hangt er heel erg vanaf waar je naar opzoek bent. Dat traject en afstand halen de meeste wel. Dus waarschijnlijk moet je gewoon op looks (zeer subjectief) of kosten letten.
Je geeft ook aan dat je vrouw niet veel van technische snufjes houdt. Dan zou ik oppassen met de Tesla, want de TACC is nog wel een lastig beestje en geen alternatief als “gewone” CC.
Na 3 jaar erin gereden te hebben zou ik de komende paar jaar geen Tesla nemen (toen was het de enige auto met een beetje normale range). De kwaliteit is zeer matig, waardoor hij zo goed als maandelijks bij het service center staat. De software heeft vrijwel geen QC en daardoor gaat er vaak met een update meer kapot dan er gerepareerd wordt.
In meer recente jaargangen lijkt de kwaliteit wat beter, maar het probleem dat software updates heet blijft.
En om nog even een anekdotische duit in het zakje te doen: aardig wat mensen om me heen met een elektrische auto hebben meer problemen gehad dan ik: Zowel een Etron als een Niro met een kapotte aandrijflijn en een ID3 die noodstops maakte op de snelweg. Zal wel karma zijn voor alle grappen die ze maakten over de brouwkwaliteit van Tesla.
En al zijn hier aardig wat problemen voorbij gekomen in dit topic, volgens mij gebeurt het zelden dat je met een Tesla stil komt te staan langs de weg.
Die lendesteun is wel een dingetje idd. In mijn geval vooral dat de temperatuur de hardheid beïnvloedt, omdat hij opblaasbaar is. In de ochtend stap ik in een koude auto en smiddags in een hete, elke rit dus weer instellen. Kleine moeite, maar toch…PixelPusher schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:08:
Ben eens even benieuwd naar de ervaringen mbt de lendesteun in de bestuurdersstoel.
- Taro
- Niet online
Ik heb de auto nu bijna 3 jaar en ben 1x bij het servicecenter geweest om de achterruit te vervangen en 2x mobiele service ivm draagarmen.JohanB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:51:
[...]
De software heeft weleens wat mankementen en aangezien ik geen cruise control gebruik heb ik daar gelukkig geen last van. En aangezien ik zelf ook betrokken ben bij softwareontwikkeling heb ik op zich nog wel enig begrip voor het af en toe ontstaan of terugkomen van een bug, dat kan je helaas niet 100% voorkomen.
In mijn straat heb ik echter ook een Enyaq, ID1, E-208 en Polestar 2 staan, die hebben in een kortere periode al vaker bij de servicecenters gestaan als ik mijn "buurmannen" spreek. Op het werk klaagt men meer over de andere EV's dan over Tesla's.
Het is inmiddels wel bekend dat jouw auto een maandagochtendmodel is, en ik wil de fouten die Tesla maakt zeker niet goedpraten, maar relatief gezien doet Tesla het zeker niet slecht tov andere merken. Aan dat gegeven heb je echter niets als je zelf tov het gemiddelde meer problemen hebt, dat is helder.
Met een beetje serieuze QA kun je zeker wel vele bugs voorkomen en evt. regressie tegengaan!!Taro schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:38:
[...]
De software heeft weleens wat mankementen en aangezien ik geen cruise control gebruik heb ik daar gelukkig geen last van. En aangezien ik zelf ook betrokken ben bij softwareontwikkeling heb ik op zich nog wel enig begrip voor het af en toe ontstaan of terugkomen van een bug, dat kan je helaas niet 100% voorkomen.
- Taro
- Niet online
Zeker, maar 100% voorkomen lukt helaas niet. Daarmee zeg ik niet dat Tesla hun QA op orde heeft, die kan en moet zeker een stuk beter.eNaSnI schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:45:
[...]
Met een beetje serieuze QA kun je zeker wel vele bugs voorkomen en evt. regressie tegengaan!!
M'n vriendin heeft nu een Polestar 2 te leen (performance volgens mij) omdat haar collega naar Italie ging en niet met z'n Polestar wilde. Moet zeggen dat ik de infotainment inderdaad ook niet fantastisch vind. Google Maps is nice maar alles vind ik echt heel irritant werken. Je vebruik over je rit kan je (volgens mij, heb even gekeken) ook niet goed inzien.KrullenO schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:29:
[...]
Herkenbaar! Ik had laatst een dagje een Polestar als leenauto toen m'n draagarmen werden vervangen (door LM geregeld). Ik vind hem qua uiterlijk veel mooier, maar daar is het dan ook mee gezegd. Van binnen voelt het allemaal wel heel traditioneel en krapjes. En qua presentaties en wegligging is het ronduit teleurstellend als je een Tesla gewend bent...
Stoelen van mijn M3 vind ik ook lekkerder zitten en de afwerking binnen is allemaal plastic. Ik vind het extra schermpje achter je stuur wel nice! De range is inderdaad ook dikke prima. Vind alleen die sleutel die erbij zit ook zo anno 2011. Bizar lomp en groot (Uiteraard gebruik je je mobiel maar kan nu niet)
Overigens is de kofferbak wel enorm veel beter dan die van de M3
Krijg zojuist ook 2022.20.7 binnen, denk bug fixes? Kan nergens echt release notes vinden
[ Voor 5% gewijzigd door Flexiilex op 28-07-2022 09:40 ]
Hier ook dus een maandagochtend model 3 SR+. Moet wel zeggen dat ik ook veel afspraken gehad heb, maar de laatste tijd is het best prima. Enige wat nog op de planning staat is de kabelboom ivm recall. Ik moet even Tesla bellen want die staat nu een maand bij mij onder services zonder verandering...Taro schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:38:
[...]
Ik heb de auto nu bijna 3 jaar en ben 1x bij het servicecenter geweest om de achterruit te vervangen en 2x mobiele service ivm draagarmen.
In mijn straat heb ik echter ook een Enyaq, ID1, E-208 en Polestar 2 staan, die hebben in een kortere periode al vaker bij de servicecenters gestaan als ik mijn "buurmannen" spreek. Op het werk klaagt men meer over de andere EV's dan over Tesla's.
Het is inmiddels wel bekend dat jouw auto een maandagochtendmodel is, en ik wil de fouten die Tesla maakt zeker niet goedpraten, maar relatief gezien doet Tesla het zeker niet slecht tov andere merken. Aan dat gegeven heb je echter niets als je zelf tov het gemiddelde meer problemen hebt, dat is helder.
Maar ik ga hierna toch wel echt een andere bolide nemen, ik ben gewoon bang dat ik met Tesla weer een hoop gezeik mee maak. Mijn broer en zijn vrouw rijden met 0 klachten. 2021 en 2020 respectievelijk. Ik een 2019 model.
De BMW i4 ziet er wel erg fraai uit van binnen en buiten....
Misschien is dit iets? https://quiksnap.us/product-category/tesla/Novadecasa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:13:
Heeft hier iemand een goede oplossing voor het blinderen of zonneschermen voor de achterportieren?
Onze dochter van 1 maand zit achterin nu in de zon af en toe en dat wil ik voorkomen.
Maar die goedkope vouw zonneschermen passen niet en daarnaast gaat het raam ook naar beneden zodra je het portier opent, dat werkt dus niet.
Iemand een passende betaalbare oplossing gevonden?
Heb er zelf geen ervaring mee en kan er verder niet veel over vinden. Het lijkt(!) wel mooi spul te zijn. Mocht je besluiten er iets mee te doen dan graag je ervaringen delen.
Komend van Alfa Giulia met al de vooroordelen van mensen, ik kan alleen maar zeggen dat "image" lastig te veranderen zijn. Ik had in 4 jaar tijd 120dkm 0 issue gehad met de Alfa. Maar bij elke gesprek (borrel, feestje, etc etc) krijg je alsnog de gebruikelijke "Hoevaak ben je bij de garage?" Als men maar hun ogen willen openen dat Alfa de laatste 10 jaar echt goede bouwkwaliteit levert, en de Giulia en Stelvio echt betrouwbaar zijn - in meerdere testen. Statistisch gezien zou je eerder een probleem krijgen bij een 3 serie of A4 dan bij een Giulia, maar niemand wil dat geloven.
Ik heb nu mijn M3P 3 maanden, en ja hoor, weer 0 issue. Ja er zijn af en toe LTE of wifi verbinding die wegvalt, en bevroren scherm, maar dat zijn echt randzaken die met een reset zo gefixed is. We janken ook niet als pc/ office/ windows etc moet resetten omdat het bevroren is.
Dus alleen maar "infotainment" issue. Belangrijkste is dat het wel fijn werkt, die kan ik echt niet zeggen tijdens proefrit van Polestar 2 (de android car systeem is echt slecht), en BMW i4 (echt achteruitgang van de eerdere iDrive systeem - wat notabene de market benchmark was tot 2-3 jaar geleden). Ja het is persoonlijk, maar ik denk echt dat andere merken 4-5 jaar achter zit betr UI, hoe de software, app, en de auto samenwerken.
Bouwkwaliteit is tegenwoordig dik in orde (MiC), krakjes/ geluidjes nee geen sprake van, mechanisch nog nergens last van. Software bijzonder genoeg ook geen last van, geen sprake van rare bugs waardoord bepaalde functionaliteit niet meer werkt, tacc, etc etc.
Ze hebben dus zeker vooruitgang gemaakt. Als ik mijn MiC vergelijkt met eerdere MiA van vrienden dan snap ik wel waarom mensen niet super blij zijn. Ik ben ook niet blind dat hier en daar nog werk aan de winkel is om de experience te verbeteren (software, SeC)
Ik denk dat Tesla de komende jaren echt hun best moet doen om de image te veranderen, het gaat de komende jaren nog wel genoeg mensen die gaan schreeuwen hoe slecht tesla is.
Long way to go, maar omdat de historie zelf nog niet zo lang is, hopelijk sneller en minder pijnlijker tov Alfa.
Ik heb nu mijn M3P 3 maanden, en ja hoor, weer 0 issue. Ja er zijn af en toe LTE of wifi verbinding die wegvalt, en bevroren scherm, maar dat zijn echt randzaken die met een reset zo gefixed is. We janken ook niet als pc/ office/ windows etc moet resetten omdat het bevroren is.
Dus alleen maar "infotainment" issue. Belangrijkste is dat het wel fijn werkt, die kan ik echt niet zeggen tijdens proefrit van Polestar 2 (de android car systeem is echt slecht), en BMW i4 (echt achteruitgang van de eerdere iDrive systeem - wat notabene de market benchmark was tot 2-3 jaar geleden). Ja het is persoonlijk, maar ik denk echt dat andere merken 4-5 jaar achter zit betr UI, hoe de software, app, en de auto samenwerken.
Bouwkwaliteit is tegenwoordig dik in orde (MiC), krakjes/ geluidjes nee geen sprake van, mechanisch nog nergens last van. Software bijzonder genoeg ook geen last van, geen sprake van rare bugs waardoord bepaalde functionaliteit niet meer werkt, tacc, etc etc.
Ze hebben dus zeker vooruitgang gemaakt. Als ik mijn MiC vergelijkt met eerdere MiA van vrienden dan snap ik wel waarom mensen niet super blij zijn. Ik ben ook niet blind dat hier en daar nog werk aan de winkel is om de experience te verbeteren (software, SeC)
Ik denk dat Tesla de komende jaren echt hun best moet doen om de image te veranderen, het gaat de komende jaren nog wel genoeg mensen die gaan schreeuwen hoe slecht tesla is.
Long way to go, maar omdat de historie zelf nog niet zo lang is, hopelijk sneller en minder pijnlijker tov Alfa.
Life is too short to drive boring cars
https://www.notateslaapp....n/2022.20.7/release-notesFlexiilex schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Krijg zojuist ook 2022.20.7 binnen, denk bug fixes? Kan nergens echt release notes vinden
Voornamelijk bugfixes op de 2022.20 serie software
[ Voor 8% gewijzigd door Myrdhin op 28-07-2022 10:03 ]
zijn voornamelijk de 2019 auto's die issues hebben? zelf een 2021 en geen issuesPhntm schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:38:
[...]
Hier ook dus een maandagochtend model 3 SR+. Moet wel zeggen dat ik ook veel afspraken gehad heb, maar de laatste tijd is het best prima. Enige wat nog op de planning staat is de kabelboom ivm recall. Ik moet even Tesla bellen want die staat nu een maand bij mij onder services zonder verandering...
Maar ik ga hierna toch wel echt een andere bolide nemen, ik ben gewoon bang dat ik met Tesla weer een hoop gezeik mee maak. Mijn broer en zijn vrouw rijden met 0 klachten. 2021 en 2020 respectievelijk. Ik een 2019 model.
De BMW i4 ziet er wel erg fraai uit van binnen en buiten....
20.7 update kwam net ook binnen trouwens, mini bugfixes? rest van de nieuwe features zaten al in de eerdere release?
die battery on arrival had leuk geweest met de vakantie (net terug uit spanje), helaas geen wifi op het vakantieadres
[ Voor 6% gewijzigd door Lagune op 28-07-2022 10:15 ]
De 2020 en 2021 modellen leken al vele malen beter dan de 2019 modellen. Ik was super teleurgesteld. Maar het is wel altijd lekker rijden in de Tesla. Maar ik vind en weet dat het beter kan. Maar dit is allemaal persoonlijk.Lagune schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:14:
[...]
zijn voornamelijk de 2019 auto's die issues hebben? zelf een 2021 en geen issues
Ik wil nu tegenwoordig liever de Y aanraden dan de 3. Elke Tesla vertegenwoordiger en ranger die ik spreek geven aan dat die auto (Y) zo wat probleemloos is. 2019 3 series zat gewoon vol kinderziektes. De 1 heeft er meer last van dan de ander.
Ik heb een 2019 Model 3 LR AWD. Echt geen enkel issue gehad (behalve draagarmen, maar netjes vervangen onder garantie) tot nu toe (70k km). Ben er erg blij mee nogLagune schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:14:
[...]
zijn voornamelijk de 2019 auto's die issues hebben? zelf een 2021 en geen issues
20.7 update kwam net ook binnen trouwens, mini bugfixes? rest van de nieuwe features zaten al in de eerdere release?
die battery on arrival had leuk geweest met de vakantie (net terug uit spanje), helaas geen wifi op het vakantieadres
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Hoewel ik de mijne niet de hele levensduur heb gehad, is mijne inmiddels 5x bij Tesla geweest waarvan 1x een garagebezoek door mij (kapotte stoelsensor). Auto is ruim 2,5 jaar oud en een 2019-model. Ik kan helaas in de app niet zien waarvoor de eerste 4 keer waren.
M'n voormalige Skoda is in de eerste 2,5 jaar vaker bij de garage geweest. Ik vind het niet zo heel raar
M'n voormalige Skoda is in de eerste 2,5 jaar vaker bij de garage geweest. Ik vind het niet zo heel raar
In dit geval gaat het om een auto van de zaak met waarschijnlijk een laadpas, dus dan maakt verbruik al snel wat minder uit...Engelsr schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:24:
Verbaast me dat niemand het over verbruik heeft. De Tesla is met afstand de zuinigste, die Polestar verbruikt serieus veel stroom (+30% vergeleken met M3)
Ik zit in dezelfde situatie en kijk persoonlijk veel meer naar range en laadsnelheid dan verbruik.
Wel viel me het grote verschil absoluut op, dat zeker!
Hoewel ik je frustraties volledig begrijp en ik me heel goed kan inbeelden dat dit enorm vervelend is als het jouw auto is. Dan nog blijft dit anekdotisch bewijs en zegt het daarmee niks. Ik rijd mijn auto inmiddels anderhalf jaar en ben welgeteld 1x bij het service center geweest om de achterklep opnieuw te laten afstellen. Verder nul service nodig gehad. Nul serieuze problemen gehad. Ook nul problemen met software (updates). Dus als je jouw ervaring en de mijne tegen elkaar wegstreept, is er precies niks aan de hand.JohanB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:51:
[...]
Ik vind het ook niet fair om te stellen dat de software vrijwel geen QC heeft, want dat is objectief niet correct. Tesla heeft beta programma's en een vloot 'eigen' auto's die de updates eerder ontvangen dan wij. En dat is nog naast de normale software testen die er ongetwijfeld ook zijn. Prima als de kwaliteit van het resultaat naar jouw mening onvoldoende is, maar dat betekent nog niet dat er vrijwel geen kwaliteitscontrole is.
Altijd leuk met dit soort topics: de mensen die een slechte ervaring hebben klagen daarover, de mensen die echte fanboys zijn gaan daar fel tegenin. Maar vergeet dan niet dat daar tussenin nog de grootste schare mensen zit, die geen problemen hebben met hun auto en je dus verder niet hoort.
Ik zou toch ff video's van Bjorn Nyland kijken en sowieso in dit lijstje bij 1000km.gustaveau schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:59:
[...]
In dit geval gaat het om een auto van de zaak met waarschijnlijk een laadpas, dus dan maakt verbruik al snel wat minder uit...
Ik zit in dezelfde situatie en kijk persoonlijk veel meer naar range en laadsnelheid dan verbruik.
Wel viel me het grote verschil absoluut op, dat zeker!
https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit#gid=15442336
Auto's die sneller laden en zelfs met grotere accu's doen niet perse beter. Verbruik is essentieel voor je "range".
[ Voor 8% gewijzigd door ElonDusk op 28-07-2022 11:32 ]
Model 3
Je doet alles wel een beetje makkelijk af als onzin. Dat een MY2019 kwalitatief niet mega is, en veel kwaaltjes heeft, komt in allerlei lijstje en fora naar voren. Panel gaps, frunk klep die je kunt blijven stellen, lak die mega dun en dus kwetsbaar is, koplampen die je vaak bij moet stellen, regensensor die het eerst een jaar amper deed etc etc. Dat is echt niet alleen @JohanB. Daarbij vind ik ook dat er toch wel eens fouten in de software sluipen die dan soms er ook lang inzitten. Kan me bijvoorbeeld de lag van de camera nog herinneren. Met een fatsoenlijke test zou dat niet voor mogen komen. En dat het dan weken kost om het op te lossen vind ik wel kwalijk. Het is niet een game die niet goed werkt maar iets dat toch bijdraagt aan veiligheid. Nu weer veel mensen die issues met de AP hebben. Nu kun je daar niet over klagen aangezien de functie na drie jaar nog in Beta zit maar goed.jsiegmund schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:08:
[...]
Hoewel ik je frustraties volledig begrijp en ik me heel goed kan inbeelden dat dit enorm vervelend is als het jouw auto is. Dan nog blijft dit anekdotisch bewijs en zegt het daarmee niks. Ik rijd mijn auto inmiddels anderhalf jaar en ben welgeteld 1x bij het service center geweest om de achterklep opnieuw te laten afstellen. Verder nul service nodig gehad. Nul serieuze problemen gehad. Ook nul problemen met software (updates). Dus als je jouw ervaring en de mijne tegen elkaar wegstreept, is er precies niks aan de hand.
Ik vind het ook niet fair om te stellen dat de software vrijwel geen QC heeft, want dat is objectief niet correct. Tesla heeft beta programma's en een vloot 'eigen' auto's die de updates eerder ontvangen dan wij. En dat is nog naast de normale software testen die er ongetwijfeld ook zijn. Prima als de kwaliteit van het resultaat naar jouw mening onvoldoende is, maar dat betekent nog niet dat er vrijwel geen kwaliteitscontrole is.
Altijd leuk met dit soort topics: de mensen die een slechte ervaring hebben klagen daarover, de mensen die echte fanboys zijn gaan daar fel tegenin. Maar vergeet dan niet dat daar tussenin nog de grootste schare mensen zit, die geen problemen hebben met hun auto en je dus verder niet hoort.
Om een auto uit te zoeken voor de langere vakantieritten is die lijst wel een aardige leidraad, echter voor de specifieke vraag die scifoflux stelde is het minder van belang, aangezien de focus ligt op een gegarandeerde range van 250km.ElonDusk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:10:
[...]
Ik zou toch ff video's van Bjorn Nyland kijken en sowieso in dit lijstje bij 1000km.
https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit#gid=15442336
Auto's die sneller laden en zelfs met grotere accu's doen niet perse beter. Verbruik is essentieel voor je "range".
En de lijst is wat lastig te vergelijken aangezien er zoveel verschillende temperaturen inzitten.
Naarmate er meer data bijkomt zal deze lijst natuurlijk wel steeds bruikbaarder worden!
Begrijp je heel goed. Maar de sites(medische instellingen) die ze bezoekt hebben geen laadpaal ter beschikking op hun parking. Dus betekent parkeren 1km verderop aan publieke laadpaal & 1km stappen. Of het comfort behouden zoals een ICE en klassiek parkeren. Mocht er een laadpaal zijn geen probleem & was er de oplossing.Taro schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:48:
[...]
Als dat zo blijkt te zijn kan je aan zee bijv. bij een lader parkeren en hem daar even aanvullen tot het gewenste percentage. Bij een EV staat parkeren gelijk aan laden (indien nodig voor de terugreis, anders uiteraard niet), dus bij voorkeur niet onderweg als het nodig blijkt te zijn, maar als de auto toch al stilstaat, dan verlies je immers geen tijd.
Dan wil je niet na een werkdag nog eens omrijden voor aan een snellader te hangen. Terwijl je met een net iets grotere batterij er wel zou geraken.
Mocht dit een trip BXL -> Parijs -> BXL zijn, dan geen enkel probleem. Alles boven 300km+. Maar 250km moet je wel kunnen overbruggen zonder bijladen. En dat wist ik niet of Model 3 standard range, capable in was.
Klopt dan is het beter om naar de "range" tabblad te gaan. Daar heb je een lijst met de range als je 90 of 120 km/u rijdt.gustaveau schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:11:
[...]
Om een auto uit te zoeken voor de langere vakantieritten is die lijst wel een aardige leidraad, echter voor de specifieke vraag die scifoflux stelde is het minder van belang, aangezien de focus ligt op een gegarandeerde range van 250km.
En de lijst is wat lastig te vergelijken aangezien er zoveel verschillende temperaturen inzitten.
Naarmate er meer data bijkomt zal deze lijst natuurlijk wel steeds bruikbaarder worden!
Model 3
Hier is wat hij bedoelde, tab "range"
/f/image/27mQjB72CCeSbm6nB1B5y0b5.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat zelfs id winter (in Norwegen zelfs wat kouder is dan NL/BE) met 120km/h kom je met SR op 289km of 293km. Op 2 verschillende testen (dry en wet) dus dit is aardig betrouwbare resultaat.
Doe je dat met 90km/h kom je boven 400km uit.
Dan is 250km zeker geen probleem.
/f/image/27mQjB72CCeSbm6nB1B5y0b5.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat zelfs id winter (in Norwegen zelfs wat kouder is dan NL/BE) met 120km/h kom je met SR op 289km of 293km. Op 2 verschillende testen (dry en wet) dus dit is aardig betrouwbare resultaat.
[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 28-07-2022 13:14 ]
Weet iemand of het mogelijk is om 'Forward Collision warning' permanent uit te zetten? Ik schrik me steeds de k*lere van de waarschuwing.
Volgens mij is uit 1 van de opties in het menu, maar ik heb met de instelling 'laat' nog maar 1 keer een vals alarm gehad.jevdr1990 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:56:
Weet iemand of het mogelijk is om 'Forward Collision warning' permanent uit te zetten? Ik schrik me steeds de k*lere van de waarschuwing.
klopt, maar ik denk dat het steeds weer opnieuw aan staat wanneer je weer instapt.Korvaag schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:57:
[...]
Volgens mij is uit 1 van de opties in het menu, maar ik heb met de instelling 'laat' nog maar 1 keer een vals alarm gehad.
Dat zou kunnen, ik heb 'uit' simpelweg nog nooit geprobeerd omdat 'laat' prima werkt.jevdr1990 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:58:
[...]
klopt, maar ik denk dat het steeds weer opnieuw aan staat wanneer je weer instapt.
Volgens mij is dit het gevolg van Europese richtlijnen dat bepaalde 'veiligheidssystemen' default aanstaan (al kun je je afvragen of sommige systemen het echt veiliger maken of vooral erg irritant zijn).jevdr1990 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:58:
[...]
klopt, maar ik denk dat het steeds weer opnieuw aan staat wanneer je weer instapt.
daar was ik al bang voor. Het geluid is inderdaad gevaarlijker dan de situatie waarvoor gewaarschuwd wordt.eNaSnI schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:02:
[...]
Volgens mij is dit het gevolg van Europese richtlijnen dat bepaalde 'veiligheidssystemen' default aanstaan (al kun je je afvragen of sommige systemen het echt veiliger maken of vooral erg irritant zijn).
met joe mode valt het wel mee tochjevdr1990 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:13:
[...]
daar was ik al bang voor. Het geluid is inderdaad gevaarlijker dan de situatie waarvoor gewaarschuwd wordt.
Nee. Nee.
Ik vind het sowieso al storend dat het buiten de auto nergens te vinden is. Je kan gewoon van tevoren geen inschatting maken over de kosten van je reis omdat de prijzen niet op kunt vragen. Althans, ik heb het nog niet gevonden.
Maar ik haal toch juist de subjectiviteit eruit, door het aantal SeC bezoeken te noemen? Kwaliteit is variërend, dat zeker. Maar niet subjectief, zeker omdat het altijd garantie werk is geweest. En dus zelfs de bouwer de kwaliteit ondermaats vondCaelorum schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:11:
@JohanB we hebben het er al eens eerder over gehad, maar kwaliteit is ook nogal subjectief. Ben 1x bij de Sec geweest. Reden was dat ik geen laadkabel had gekregen bij levering. 1x mobiele service gehad, omdat de laadkabel stuk was bleek achteraf. Toen heeft die ook de draagarmen preventief wat mee gedaan. En dat is het. Auto is 2.5 haar oud en nog nooit zo weinig bij een garage geweest.
Ander data punt: in de 3 jaar dat ik de auto heb, heeft hij langer in service gestaan dan ik er mee heb gereden. (Ik zou zo’n 50k per jaar moeten rijden om de SeC uren te halen)
Maar anekdotisch slechte kwaliteit. Is toch bijna exact de objectieve beoordeling van slechte QA/QC?jsiegmund schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:08:
[...]
Hoewel ik je frustraties volledig begrijp en ik me heel goed kan inbeelden dat dit enorm vervelend is als het jouw auto is. Dan nog blijft dit anekdotisch bewijs en zegt het daarmee niks. Ik rijd mijn auto inmiddels anderhalf jaar en ben welgeteld 1x bij het service center geweest om de achterklep opnieuw te laten afstellen. Verder nul service nodig gehad. Nul serieuze problemen gehad. Ook nul problemen met software (updates). Dus als je jouw ervaring en de mijne tegen elkaar wegstreept, is er precies niks aan de hand.
Zo zit ik bijv. alweer weken zonder parkeersensoren, omdat het SeC 2022.16 had geinstalleerd
[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 28-07-2022 15:17 ]
Nooit gezien. Wat zit erin?_PM schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:52:
Is iemand deze wel eens tegen gekomen?
Duits kenteken, staat bij Val-de-meuse in Frankrijk
[Afbeelding]
Volgens google sinds kort.mama schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:31:
Wie weet wanneer Tesla begint met het uitleveren van de model Y LR vanuit Berlijn?
Ik heb 2 weken geleden een proefrit gemaakt in de PS2. Ik vind het van alle auto's echt de mooiste. Alleen bij het instappen voelde het al echt klein en smal. Nu had ik wel gelezen dat de cockpit klein is maar dat ik met mijn knieën en elleboog overal tegenaan stootte was toch wel een tegenvaller. Ook de laadruimte en de ruimte op de achterbank viel tegen. Ik kon niet achter mijzelf gaan zitten zonder klem te zitten. Ik hoopte dat ik mezelf kon overtuigen voor de PS, maar uiteindelijk nu een Tesla Model Y LR besteld. De proefrit in de Tesla is me juist heel erg meegevallen. Succes met je keuze.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:35:
Merci al voor de input.
Ok, sorry. Niet subjectief, maar erg persoonlijk. Zoals direct na jouw posts 3 anderen die dus nul issues hebben gehad.JohanB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:04:
[...]
Maar ik haal toch juist de subjectiviteit eruit, door het aantal SeC bezoeken te noemen? Kwaliteit is variërend, dat zeker. Maar niet subjectief, zeker omdat het altijd garantie werk is geweest. En dus zelfs de bouwer de kwaliteit ondermaats vond
Ander data punt: in de 3 jaar dat ik de auto heb, heeft hij langer in service gestaan dan ik er mee heb gereden. (Ik zou zo’n 50k per jaar moeten rijden om de SeC uren te halen)
Zo weet ik ook van iemand die een Renault had gekocht en vervolgens een kromgetrokken onderstel kreeg. Na veel in de garage en afschuiven op de koper (hoe dan...) is die hele auto teruggenomen en vervangen. Nog geen jaar later nog serieuze problemen met het vervangend exemplaar. Maarja, dat is ook een n=1.
Neemt niet weg dat jouw ervaring wel echt zwaar ondermaats is. Dat zou ik ook niet accepteren.
Inderdaad een mooi overzicht, enkel 1 opmerking:SirLct schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:12:
Hier is wat hij bedoelde, tab "range"
[Afbeelding]
Alle tests zijn gedaan met preheaten en supercharge sessie naar 100%, zodat batterijen 100% ideaal warm zijn tijdens de test.
Goed om te testen, maar in de praktijk doe je dat natuurlijk (vrijwel/tot) nooit.
@JohanB Is echt niet alleen hoor:Caelorum schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:47:
[...]
Ok, sorry. Niet subjectief, maar erg persoonlijk. Zoals direct na jouw posts 3 anderen die dus nul issues hebben gehad.
Zo weet ik ook van iemand die een Renault had gekocht en vervolgens een kromgetrokken onderstel kreeg. Na veel in de garage en afschuiven op de koper (hoe dan...) is die hele auto teruggenomen en vervangen. Nog geen jaar later nog serieuze problemen met het vervangend exemplaar. Maarja, dat is ook een n=1.
Neemt niet weg dat jouw ervaring wel echt zwaar ondermaats is. Dat zou ik ook niet accepteren.
Hier staat nog lang niet alles op vermeld. Gaat nog 1-2 pagina's door als ik t/m 2019 terug kon kijken. Om een of andere reden staat niet eens alles (chronologisch) ertussen
![]() | ![]() |
[ Voor 49% gewijzigd door Stef87 op 28-07-2022 16:55 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat zeg ik ook niet. Wat je hier echter ook niet hoort is de grote meute die nergens last van heeft of in ieder geval niet meer dan met andere merken. Er rijden er 43K rond in Nederland en was het echt zo erg geweest als bij jullie dan hadden de kranten vol gestaan (vooral met die hyperfocus op tesla soms).
Eens, dat gaf ik ook aan. De kwaliteit is variërend en dus slecht. Want een (zeer) groot aspect van kwaliteit is consistent zijnCaelorum schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:47:
[...]
Ok, sorry. Niet subjectief, maar erg persoonlijk. Zoals direct na jouw posts 3 anderen die dus nul issues hebben gehad.
En de n is wel wat groter dan 1 vrees ik. Zoekwoord “draagarmen” of “phantom brakes” in dit topic gaat wel hard in de hits
[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 28-07-2022 17:09 ]
Ik weet niet waar je leest dat ik het onzin vind, want dat zeg en vind ik niet. Ik ben het volledig eens met alles wat je verder schrijft. Ik zet daar alleen tegenover dat er ook héél véél mensen, waaronder ik, prima tevreden zijn. En ja, die rijden dan misschien jongere auto's, dat kan. Als je het over het merk en de kwaliteit ervan hebt is dat altijd een momentopname en dan is de kwaliteit van recente modellen voor de markt het meest belangrijkste, niet de kwaliteit van auto's die x jaar geleden geproduceerd werden.Inspired schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:04:
[...]
Je doet alles wel een beetje makkelijk af als onzin. Dat een MY2019 kwalitatief niet mega is, en veel kwaaltjes heeft, komt in allerlei lijstje en fora naar voren. Panel gaps, frunk klep die je kunt blijven stellen, lak die mega dun en dus kwetsbaar is, koplampen die je vaak bij moet stellen, regensensor die het eerst een jaar amper deed etc etc. Dat is echt niet alleen @JohanB. Daarbij vind ik ook dat er toch wel eens fouten in de software sluipen die dan soms er ook lang inzitten. Kan me bijvoorbeeld de lag van de camera nog herinneren. Met een fatsoenlijke test zou dat niet voor mogen komen. En dat het dan weken kost om het op te lossen vind ik wel kwalijk. Het is niet een game die niet goed werkt maar iets dat toch bijdraagt aan veiligheid. Nu weer veel mensen die issues met de AP hebben. Nu kun je daar niet over klagen aangezien de functie na drie jaar nog in Beta zit maar goed.Ik ben overwegend positief maar neemt niet weg dat bouwkwaliteit en service zeker niet de sterkste punten zijn. Al is dit wellicht bij een MY22 al veel beter, rijders die sinds kort ingestapt zijn zullen automatisch al een positiever beeld hebben.
Qua AP: ik heb ook gemerkt dat hij sinds de laatste update weer wat voorzichtiger is geworden. Dan kun je zeggen: het is slechter geworden, maar dit is ook wel een beetje hoe machine learning en increments werken. Dat zijn ook wel dingen waar je "mee akkoord" gaat op het moment dat ja a) een Tesla koopt en b) bèta features aanzet (en alle voorwaarden accepteert).
Ik zie juist waarde in het proces dat Tesla dingen snel live zet om ze grootschalig in de praktijk te testen om weer meer data te verzamelen. Bij mij heeft het nooit tot gevaarlijke situaties geleid, wellicht bij anderen wel en dan is dat per definitie slecht, duidelijk. Ik beschouw het als het krijgen van een andere chauffeur, iedere chauffeur waarbij ik ook in de auto heb gezeten heeft een andere rijstijl en de een is nu eenmaal wat voorzichtiger of vlotter dan de ander. En soms tref je er eentje die het rijbewijs bij een pakje boter heeft gehaald. Gelukkig kun je AP in dat geval altijd nog uitzetten.
Nee, waarom? Wanneer er tussen 1000 auto's 10 slechte zitten betekent dat niet per definitie dat je QA/QC processen niet op orde zijn of er zelfs geheel niet zijn. Dat hangt nog altijd af van totale volume & de maatstaaf die je daarin hanteert. Het punt is: waar de norm een paar jaar geleden misschien 100 op de 1000 auto's was (acceptabele defects), is die nu (door verbeterde productieprocessen of aangescherpte controles) misschien wel 10 op de 1000. Dat weten we niet. Het afgaan op berichten op fora waarin dingen gemeld worden zegt niets over het volume auto's wat wél prima in orde was. Dat is dus ook niet voldoende om iets te kunnen roepen over QA.JohanB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:14:
[...]
Maar anekdotisch slechte kwaliteit. Is toch bijna exact de objectieve beoordeling van slechte QA/QC?
Wil je objectief zeggen dat de kwaliteitscontrole niet deugt dan moet je weten: a) hoeveel auto's zijn er geproduceerd. b) hoeveel daarvan hadden defects. c) wat was de acceptabele marge. Kom je dan tot de conclusie dat er teveel auto's met defects zijn uitgeleverd, dan is je QA objectief niet op orde. En die cijfers, die hebben we hier niet volgens mij. Los van dat alles mag je prima vinden dat de kwaliteit niet deugt, maar dat blijft dan een mening en niet een objectief feit.
Nogmaals: als je eigen ervaringen slecht zijn doet dit alles niks af aan jouw slechte ervaring, die hiermee niets minder wordt. Maar omgedraaid neemt het ook niet weg dat er genoeg mensen zijn die wel tevreden zijn.
(hier laat ik het ook meteen bij, deze discussie is anders toch eindeloos)
Hier een Model 3 RWD uit 2021. Met LFP accu. Zojuist voor werk vanuit Den Haag naar Aartselaar gereden (onder Antwerpen). Daar hele dag gestaan en weer terug. Totaal: 240km. Accu bij terugkomst: 33%. Wel gewoon lekker met het verkeer meegereden, max 10km/h boven max snelheid. Meeste gewoon max snelheid.scifoflux schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:03:
125km 's avonds terug.
Nu is het nu natuurlijk perfect weer, maar toen ik terugging moest de airco toch even de auto terugkoelen van 50+ naar 20 wat wat accu kostte.
Anyway, dit moet je makkelijk halen. Ook in de winter. Tenzij je overal sprintjes gaat trekken of 140 gaan rijden.
PSN: Sluuz
Helaas niet. iPhone van m'n vrouw doet het wel, dus zal wel iets van compatibiliteitsprobleem zijn tussen fairphone en Tesla.JohanB schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Dit ooit nog opgelost bij jou toevallig? Ga binnenkort op vakantie en zou wel handig zijn als de auto met een hotspot kan werken
Heb maar premium connectivity aangeschaft.
Ik heb een MYP van Berlijn en heb eigenlijk geen kwaliteitsproblemen. Geen geratel of dingen die niet werken.
Je kan jezelf de vraag stellen of de prijs te verantwoorden is, maar ik wou een SUV met een deftig bereik. Een auto is nooit een goede investering. Koop iets binnen je budget waar je je goed bij voelt.
Je kan jezelf de vraag stellen of de prijs te verantwoorden is, maar ik wou een SUV met een deftig bereik. Een auto is nooit een goede investering. Koop iets binnen je budget waar je je goed bij voelt.
@jsiegmundCaelorum schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:06:
[...]
Dat zeg ik ook niet. Wat je hier echter ook niet hoort is de grote meute die nergens last van heeft of in ieder geval niet meer dan met andere merken. Er rijden er 43K rond in Nederland en was het echt zo erg geweest als bij jullie dan hadden de kranten vol gestaan (vooral met die hyperfocus op tesla soms).
Van een bekende Tesla “influencer” (ik haat die term, maar goed..) naam:
https://twitter.com/troyt...&t=AldDTCg_C3cBbWOqDi050w
/f/image/jHQHjgfriioFO3QJWRzBZPSi.png?f=fotoalbum_large)
Ofwel 67.2 % van de recente Tesla eigenaren stond eerste 30 dagen bij service center voor problemen.
Heeft niet met haat of bashen te maken. Ook ik ben tevreden/blij met de Model 3.
Verder werkt een vriend van mij nog steeds bij Tesla, auto’s komen echt vaker dan veel/de meeste andere merken binnen voor service. Wat mij betreft een verbeterpunt.
*edit*
Service bezoekjes zijn vaak 3/4 keer “kleine” dingen. Rammels, tikjes, vocht in achterlichten, koplampen afstellingen fout, clipjes niet goed, raamrubbers, windgeruis door foutje in afwerking, : dat soort dingen.
(Geen auto die je vaak “laat staan”)
[ Voor 23% gewijzigd door Stef87 op 28-07-2022 21:37 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Goeie cijfers, verkeerde conclusie. Er staat dat 67.2% van de mensen die binnen de eerste 30 dagen naar een service center gingen (ergo: probleem bij levering), de auto op dezelfde dag weer terug had.Stef87 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:33:
[...]
Ofwel 67.2 % van de recente Tesla eigenaren stond eerste 30 dagen bij service center voor problemen.
Dit gaat over de mensen die al een probleem hadden, niet over het totaal. Maar ik geef toe: zelfs de omschrijving 'hoe te lezen' zaait nog verwarring.
Als serieus meer dan 60% van alle wereldwijd uitgeleverd autos binnen 30 dagen bij een service center zou staan, had Tesla echt hele andere problemen gehad....
[ Voor 27% gewijzigd door jsiegmund op 28-07-2022 22:41 ]
Ik geloof je graag, maar ik betwijfel of wij wel de juiste informatie hebben om te kunnen zeggen dat het vaker is dan bij andere merken. In tegenstelling tot andere merken kan ik namelijk niet met mijn Tesla naar een Ford of Peugeot dealer, of naar een "kennis" of die kleine zelfstandige garage om iets te fixen.
Als ik verder de cijfers van de hele jaren in jouw plaatje bekijk dan zie ik juist een verbetering. Het kan goed zijn dat Q1 representatief is voor een heel jaar, maar kan ook net zo goed zijn dat Q1 in de voorgaande jaren nog slechter was (ivm crunch in de fabrieken in Q4). En dan laat ik nog even helemaal buiten beschouwing de bias die sowieso in een poll kan ontstaan.
Het is wat dat betreft ook wel jammer dat dat soort gegevens van fabrikanten/werkplaatsen niet verplicht overhandigd moeten worden aan een overheidsdienst zoals de RDW. Dan hadden we tenminste onbetwiste data gehad.
“Dingen waar je mee akkoord gaat”jsiegmund schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:32:
[...]
Qua AP: ik heb ook gemerkt dat hij sinds de laatste update weer wat voorzichtiger is geworden. Dan kun je zeggen: het is slechter geworden, maar dit is ook wel een beetje hoe machine learning en increments werken. Dat zijn ook wel dingen waar je "mee akkoord" gaat op het moment dat ja a) een Tesla koopt en b) bèta features aanzet (en alle voorwaarden accepteert).
Ik zie juist waarde in het proces dat Tesla dingen snel live zet om ze grootschalig in de praktijk te testen om weer meer data te verzamelen. Bij mij heeft het nooit tot gevaarlijke situaties geleid, wellicht bij anderen wel en dan is dat per definitie slecht, duidelijk. Ik beschouw het als het krijgen van een andere chauffeur, iedere chauffeur waarbij ik ook in de auto heb gezeten heeft een andere rijstijl en de een is nu eenmaal wat voorzichtiger of vlotter dan de ander. En soms tref je er eentje die het rijbewijs bij een pakje boter heeft gehaald. Gelukkig kun je AP in dat geval altijd nog uitzetten.
A) Omdat je een Tesla koopt: ik had juist innovatie en een goed product verwacht
B ) Voorwaarden: Ja, als je de hele (TA)CC Beta maakt en zelfs dingen als de ruitenwisser functie dan kun je je overal achter verschuilen. Dat maakt het niet minder slecht (en overigens zeer slecht uitgelegd bij aankoop dat er zoveel beta was, om op A) terug te komen)
“Dat is hoe machine learning werkt”
Als ik 1x iets van deze ML kwaliteit in productie zou nemen dat was ik direct failliet. Dat is onder andere QC software voor automotive suppliers
(Besturing van) auto’s behoeft iets meer QC dan je standaard appje dat je in elkaar flanst. Daar kun je niet een “wellicht gevaarlijke situatie” hebben, want dat kan levens kosten. Kun je het niet, prima, test het in de achtergrond. Niet live
(Gister bijv. weer een motor rijder aan overleden). Er is een reden waarom de NHTSA hier ook bovenop zit
Of zoals de verge quote
Next:But Tesla crashes, especially ones involving Autopilot, warrant attention because of the company’s willingness to beta test new software on its customers — and as a result, everyone else in close proximity to those drivers. Tesla is a different kind of company because of the risks it takes in putting advanced technology out in the world and because of the corners it cuts to do so
Ja, je verhaal had waar kunnen zijn. Alleen werken we in de automotive met QC op PPM ratios (6 sigma). En is het dus wat makkelijker als je naar de Nederlandse leveringen en klachten kijkt.Wil je objectief zeggen dat de kwaliteitscontrole niet deugt dan moet je weten: a) hoeveel auto's zijn er geproduceerd. b) hoeveel daarvan hadden defects. c) wat was de acceptabele marge. Kom je dan tot de conclusie dat er teveel auto's met defects zijn uitgeleverd, dan is je QA objectief niet op orde. En die cijfers, die hebben we hier niet volgens mij. Los van dat alles mag je prima vinden dat de kwaliteit niet deugt, maar dat blijft dan een mening en niet een objectief feit.
[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 29-07-2022 00:13 ]
Ik heb zelf geen LFP maar dacht dat het wel tot 100% kan zonder issues?Stef87 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:50:
[...]
Inderdaad een mooi overzicht, enkel 1 opmerking:
Alle tests zijn gedaan met preheaten en supercharge sessie naar 100%, zodat batterijen 100% ideaal warm zijn tijdens de test.
Goed om te testen, maar in de praktijk doe je dat natuurlijk (vrijwel/tot) nooit.
En als hij thuis kan laden, kan hij de departure time ook instellen zodat de auto netjes preheated is voor vertrek. Maar ik snap je punt, zo warm als net klaar met superchargen wordt het wrs niet.
Neem niet weg dat met bijna 300km in winter met 120kmh nog steeds heel netjes is en dan is 250km zeker haalbaar.
Ik verwacht in een land als Noorwegen wel verwarmde garages eigenlijk.SirLct schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:30:
[...]
vertrek. Maar ik snap je punt, zo warm als net klaar met superchargen wordt het wrs niet.[...]
Dat moet iets van de laatste paar dagen zijn. Ik hoop dat dit een storing in hun backend is want dit is gewoon niet netjes.--Christiaan-- schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:31:
[Afbeelding]
Sinds wanneer staan de prijzen van een SuC niet meer op het scherm? Nu dus echt nergens meer te vinden...
Signatures zijn voor boomers.
Die zullen vaak Bijverwarmd worden, maar geen Supercharger temperaturen.Caelorum schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:35:
[...]
Ik verwacht in een land als Noorwegen wel verwarmde garages eigenlijk.
Na het superchargen heb je restwarmte die de octovalve kan aansturen gebruiken.
Batterij zal 30-45c zijn (of geweest) met extra energie in je koelsysteem die vervolgens naar je interieur als warmte gaat. Ook Ideaal voor als je op doorreis bent met diverse superchargers achter elkaar.
Tot hoe warm de LFP zal worden gestookt weet ik niet, de non-LFP gaat naar ongeveer 55celcius.
Tot 100% doe je op non-LFP als je aan een lange rit begint, zoals op een autovakantie. Waarschijnlijk dus enkel 2 a 4x per jaar. De dag ervoor heb je tot 80% geladen en met de departure ingesteld, zou hij bij vertrek op 100% moeten staan.SirLct schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:30:
[...]
Ik heb zelf geen LFP maar dacht dat het wel tot 100% kan zonder issues?
Ja dat weet ik.. Maar we hadden net over zijn vrouw die elke dag de auto wil gebruiken voor ca 250km. Dan is met LFP geen probleem om elke dag tot 100% te laden, dat bedoel ik.TNJ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:54:
[...]
Tot 100% doe je op non-LFP als je aan een lange rit begint, zoals op een autovakantie. Waarschijnlijk dus enkel 2 a 4x per jaar. De dag ervoor heb je tot 80% geladen en met de departure ingesteld, zou hij bij vertrek op 100% moeten staan.
Dat is niet netjes van ze.
Wat wou je verder met deze link drop?
Om de hoeveel km heeft de model 3 eigenlijk een onderhoudsbeurt nodig?
Om de twee jaar/40k afaik. Maar stelt niet veel voor.Sunri5e schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:12:
Om de hoeveel km heeft de model 3 eigenlijk een onderhoudsbeurt nodig?
Gisteren even naar de Euromaster geweest om de voorbanden te laten controleren; minder dan 2mm... Nu 2 mooie nieuwe Michellin's voor. Zijn wel hard gegaan, had nog ruim 5mm een 7000km terug. 
Achter is er vrijwel niks afgesleten, die had ik 7000km terug net nieuw en zitten nog op de 6,5mm.
Iemand nog tips voor het laten aan de zuidkant van het Gardameer? Over laten halen er weer eens naartoe te gaan maar op een handjevol losse 50kW CCS laders (en een 320kW bij de Porsche dealer) na is er vrijwel niks te vinden. De camping waar we heen gaan heeft 6A per plaats dus ook niet echt een optie om te laden daar (+ een duidelijk verbod op).
Achter is er vrijwel niks afgesleten, die had ik 7000km terug net nieuw en zitten nog op de 6,5mm.
Iemand nog tips voor het laten aan de zuidkant van het Gardameer? Over laten halen er weer eens naartoe te gaan maar op een handjevol losse 50kW CCS laders (en een 320kW bij de Porsche dealer) na is er vrijwel niks te vinden. De camping waar we heen gaan heeft 6A per plaats dus ook niet echt een optie om te laden daar (+ een duidelijk verbod op).
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Heb je TO (Tesla Only) banden laten monteren of de normale Michelins?Uberprutser schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:26:
Gisteren even naar de Euromaster geweest om de voorbanden te laten controleren; minder dan 2mm... Nu 2 mooie nieuwe Michellin's voor. Zijn wel hard gegaan, had nog ruim 5mm een 7000km terug.
Staat op de zijwang overigens.
Just standaard ZR sloffen, heb ik achter ook.Wolly schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:51:
[...]
Heb je TO (Tesla Only) banden laten monteren of de normale Michelins?
Staat op de zijwang overigens.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Bij Grand Affi heb je een reeks superchargers, is niet zo heel ver weg.Uberprutser schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:26:
Enige verschil van de TO met normale banden is wat extra schuim aan de binnenkant voor het tegengaan van rolgeluid toch? En dat maakt ook meteen waarom ze een prop afraden met die banden.
Zoals @Fab1Man al zei. Affi heeft een Supercharger met een deel V3 stalls. Er is ook een groot winkelcentrum. Je kan daar eventueel inkopen doen. Wat publieke laders betreft ... ik had er een deel gezien die in verkeersvrije zones stonden. Die waren dus enkel toegankelijk voor mensen die een hotel hadden in die zone.Uberprutser schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:26:
Hotel Caesius Thermae heeft buiten een destination charger staan. Die staat vrij toegankelijk aan de receptie, maar ik weet wel niet of ze daar blij mee zijn. Binnen hebben ze ook 2 Porsche destinatiom chargers. Uitstekend hotel, wel prijzig.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/Mg5Mp3qevmtlwSzdnBRsnEKX.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h1JRGNllunQPousUBRQZZnn4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YBHspUxtVbXmji5xorqLJv3d.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4H2yqLXvFXEYkxJA36fK16P5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UCXdpFq530lTF3OT45XGXwx3.webp?f=user_large)