Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 335 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.475 views

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Ja, gewoon lekker in Tilburg bij Tesla in de bus stappen, door een ingehuurde chauffeur naar één van de vele parkeerplaatsen worden gebracht en daar op zoek naar je eigen auto. Even het checklistje langs, met een bijna lege accu vertrekken naar huis, bij de eerste SuC aanklooien met de lader loskrijgen en dan snel in 30 minuten wat eten naar binnen rammen in het restaurant omdat je auto met 100% klaar staat om de snelweg op te rijden waar de politie extra controleert door alle Tesla enthousiastelingen.

Mooie tijden waren dat ;)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter

Die mudflaps kan ik nog niet aan wennen (is uiteraard ook functioneel), de rest wel mooi gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXy3q2OUEAM9EDf?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXy3q2PVUAAOIwk?format=jpg&name=large
De lampen had hij ook nog wel een tintje kunnen geven om het af te maken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Vandaag steenslag gehad op snelweg met gevolg echt een groot ster in de vooruit. Het is groter als een 2 euro munt, en volgens Carglass daarmee kandidaat voor nieuwe ruit.

Heeft iemand ervaringen waar dit het best gedaan kan worden? Ik las iets van slecht leverbare ruiten etc?

Vooralsnog heb ik de ambitie om het via Carglass te laten doen.

iRacing Profiel

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-01 13:45
refused81 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:23:
Vandaag steenslag gehad op snelweg met gevolg echt een groot ster in de vooruit. Het is groter als een 2 euro munt, en volgens Carglass daarmee kandidaat voor nieuwe ruit.

Heeft iemand ervaringen waar dit het best gedaan kan worden? Ik las iets van slecht leverbare ruiten etc?

Had hetzelfde, ben al 5 weken aan het wachten, bij zowel Carglass als Tesla zelf. Nog geen leverdatum. Model Y. Hij is inmiddels behoorlijk doorgescheurd (60 cm denk ik), maar zolang het niet in het blikveld is, mag ik van beide doorrijden.

[ Voor 10% gewijzigd door DaCoTa op 17-07-2022 21:39 ]

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2025

Ik heb de achterruit van mijn M3 vervangen via Carglass, dat ging prima.

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

• refused81
DaCoTa schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:38:
[...]

Had hetzelfde, ben al 5 weken aan het wachten, bij zowel Carglass als Tesla zelf. Nog geen leverdatum. Model Y. Hij is inmiddels behoorlijk doorgescheurd (60 cm denk ik), maar zolang het niet in het blikveld is, mag ik van beide doorrijden.
Bij mij zit het ook niet in gezichtsveld en betreft model 3. Hopelijk wordt het snel voor je gefixed.

Als je via tesla doet dan krijg je het ook vergoed via de verzekeraar?

iRacing Profiel

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

hmr

Taro schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:06:
[Twitter]
Die mudflaps kan ik nog niet aan wennen (is uiteraard ook functioneel), de rest wel mooi gedaan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De lampen had hij ook nog wel een tintje kunnen geven om het af te maken.
Die Chrome delete vind ik wel heel dik hoor.. twijfel over een spoiler bij een non-performance. Krijg ik beetje "nep-amg" vibe van..

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
hmr schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:01:
[...]
twijfel over een spoiler bij een non-performance. Krijg ik beetje "nep-amg" vibe van..
Eens, maar staat wel goed bij de witte uitvoering.

Ik vind de M3 al niet mooi, maar de Y vind ik nog lelijker. Door dit soort aanpassingen wordt het tenminste nog wat :)

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

hmr

Taro schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:11:
[...]

Eens, maar staat wel goed bij de witte uitvoering.

Ik vind de M3 al niet mooi, maar de Y vind ik nog lelijker. Door dit soort aanpassingen wordt het tenminste nog wat :)
Staat zeker goed bij de Witte. Die chrome delete ook. Die letters poppen echt :D. Vind ik heel dik gedaan. Op mijn grijze twijfel ik aan een Chrome delete. Misschien kijken waar ik dat goed kan laten doen in de buurt van Amsterdam.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16

Hier hetzelfde. 2 steenslagen, maar wel op de rand van de voorruit en ook op de rand van het dak. Gebeld met Carglass, maar blijkbaar kon dit alleen gebeuren in een garage rond het Brusselse (BE)

Ze gingen nog bellen voor een afspraak, wat ondertussen al weer een maand geleden is. Ofwel zijn ze het al vergeten, ofwel duurt het toch heel lang voor de ruiten er zijn...

EX30 Ultra Twin Performance

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-01 13:45
refused81 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:56:
[...]
Als je via tesla doet dan krijg je het ook vergoed via de verzekeraar?
Nee, bij mij niet. Centraal Beheer.

[ Voor 3% gewijzigd door DaCoTa op 17-07-2022 22:32 ]

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:37

Ik had op 21 mei een afspraak gemaakt bij carglass voor mijn vooruit en deze is afgelopen vrijdag pas vervangen.
Tesla gaf aan dat carglass en tesla de ruiten vanuit de zelfde leverancier kregen. Ik heb bij beide de afspraak laten staan wat carglass de ruit als eerste binnen kreeg.

• Frituurpanda
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 20:54

Zelf niet zo'n goede ervaring met CarGlass. Ruit aan de bestuurderskant moest vervangen worden. Levertijd van een nieuwe ruit was ~2 maanden en ze lieten mij helaas gewoon met een plexiglas plaat rondrijden die vast zat met duct tape. Na twee maanden gewacht te hebben bleek het op locatie na anderhalf uur sleutelen aan de auto dat ze de verkeerde ruit hadden besteld. De prognose tot de daadwerkelijk goede ruit er was bleek ook weer twee maanden te zijn.

Na contact met mijn leasemaatschappij bleek ik zelf opzoek te mogen gaan naar een alternatief en kwam toen bij deze partij: https://www.direktautoglas.nl in Tilburg. Daar hebben ze nog dezelfde dag een functionele (enkelwandige) noodruit kunnen plaatsen en hebben ze na anderhalve week een nieuwe (dubbelwandige) officiële ruit van Tesla kunnen plaatsen.

Mocht je de optie hebben, bel ze even om te kijken hoe snel ze je kunnen helpen, de service is hoe dan ook beter dan die van CarGlass.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-01 13:40
Als een vrouw op oude man met grijze haar valt moet ze niet verder zoeken :D
Geintje, is maandag ochtend, werkze iedereen

Life is too short to drive boring cars

• Dennismatt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10-2025

Ik heb in februari ook via steenslag een scheur in mijn voorruit gekregen. Gelijk gemeld bij carglass en toen inderdaad het bericht gekregen dat de ruiten in bestelling staan maar dat het wel een paar maanden kan duren. Ze hebben me zo nu en dan nog wel een sms gestuurd dat ze me niet vergeten waren.
Vervolgens belde ze mij begin juni dat ik op datum X terecht kon voor vervanging van de ruit. Verder geen andere opties mogelijk. Ook vervangend vervoer doen ze niet aan en ze hebben wel een dag nodig inclusief uitlijnen camera. (Deden ze in Breda wel zelf niet bij Tesla)

Uiteindelijk dus niet zo'n fijne ervaring maar lijkt dat je weinig andere opties hebt.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Carglass is echt waardeloos. Had ook een ster precies voor de camera's, kon niet gemaakt worden, geen ruit op voorraad. Na 8 weken gebeld: "U staat op de lijst meneer, maar er zijn nog meer mensen die langer wachten en we kunnen geen levertijd aangeven".

Dag erna Autotaalglas gebeld, kon de dag erna terecht. Goede werkplek, goede koffie en in 1,5 uur weer op weg. Bij Carglass zeiden ze al dat ik er niet op kon wachten en inderdaad geen vervangend vervoer mogelijk. Drama.

[ Voor 13% gewijzigd door BigSmurf op 18-07-2022 10:45 ]

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39

Van mijn verzekering moest ik standaard via Carglass, maar die had inderdaad geen ruiten op voorraad en dat kon wel maanden duren. Bij TSC lagen ze gewoon op voorraad. In overleg met Univé laten vervangen door Tesla. Na het vervangen van de ruit moet de ruit trouwens nog gekalibreerd worden, moet misschien alsnog bij Tesla of kunnen die andere bedrijven dit ook..?

Ik heb trouwens nog 3x een bericht gehad van Carglass dat mijn ruit nog steeds niet op voorraad was. |:( Regelmatig met hun gebeld, ze zouden mij als klant afmelden, maar dat werd dus regelmatig niet goed doorgevoerd in hun systeem...

Model 3 | 2024 Highland

• BigSmurf
  • Niet online
De meeste schadebedrijven kunnen die kalibratie tegenwoordig ook. Je geeft je VIN door en dan krijg je een mailtje waarbij je ze als third party toegang geeft tot de systeemdata van de auto. Als ze klaar zijn kun je die toegang weer intrekken. Werkt prima, je hoeft dus niet nog langs een TSC na een voorruitvervanging.

[ Voor 5% gewijzigd door BigSmurf op 18-07-2022 11:27 ]

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-01 21:32
Iemand anders vandaag problemen met superchargen? Krijg melding dat er "outstanding balance" is, en als ik op de website probeer m'n payment info op te halen "There was an issue retrieving your payment method. Please try again later."

Heb morgen weer supercharger nodig, dus hoop dat het een glitch is 😅

Edit: het lijkt zichzelf opgelost te hebben gelukkig :)

[ Voor 8% gewijzigd door Darkwings op 18-07-2022 11:44 ]

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-01 13:26

tomtommie

Alaaf!

Stef87 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:49:
[...]

Bij mij ook gekit. Half jaar later kraakt het zo hard dat fietsers omkijken om te zien wat er voor barrel komt ;p

Kitten is uitstel van executie: uiteindelijk monteren ze (indien nog in garantie) nieuwe verbeterde draagarmen waar er geen water meet in de gewrichten van de draagarm kan komen.

Op een vlak wegdek kraakt het nu zelf.

Bij mij is het begonnen met kraken bij vochtig/nat weer bij maximaal Insturen. Maand of twee later is het een rubber-kraak-geluid mobiel :p

Volgende week hoop ik opgelost samen met andere dingen en 1e onderhoud (129€ kostenraming)
Welk bouwjaar heb jij? Ik heb laatst een monteur hier gehad waarbij op de service ook stond "reseal front upper control arm ball joints". Hier is vervolgens niks mee gedaan want dit was niet (meer) nodig aldus de monteur... Nu heb ik nog geen problemen, maar ik zie het al voor me dat ik dalijk buiten de garantie kom en het kraken begint.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-01 10:38
Hmm Interieur is momenteel 46 graden. Bij onderdeel Climate Control in de Tesla App staat climate control op Uit, en alles grijsgedrukt, maar onderaan staat wel instelling 'Oververhittingsbescherming in de auto' op Aan (grijsgedrukt) wat stelt dat 'climate control wordt ingeschakeld wanneer interieurtemperatuur hoger is dan 40C'.

Maar geen idee of het dan aanstaat zonder dat de app weergeeft dat CC aanstaat, omdat het puur de beschermingsmodus dan zou zijn, of dat het dus niet werkt en het dus niet aanstaat.

Ik houd het nog even in de gaten, richting 50 toch maar handmatig de CC aanzetten. Maar wat is dan handig zolang ik niet in de auto ben om in te stellen als temperatuur? De buitentemperatuur?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:24
Hertog_Martin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:28:
Hmm Interieur is momenteel 46 graden. Bij onderdeel Climate Control in de Tesla App staat climate control op Uit, en alles grijsgedrukt, maar onderaan staat wel instelling 'Oververhittingsbescherming in de auto' op Aan (grijsgedrukt) wat stelt dat 'climate control wordt ingeschakeld wanneer interieurtemperatuur hoger is dan 40C'.

Maar geen idee of het dan aanstaat zonder dat de app weergeeft dat CC aanstaat, omdat het puur de beschermingsmodus dan zou zijn, of dat het dus niet werkt en het dus niet aanstaat.

Ik houd het nog even in de gaten, richting 50 toch maar handmatig de CC aanzetten. Maar wat is dan handig zolang ik niet in de auto ben om in te stellen als temperatuur? De buitentemperatuur?
Om Cabin Overheat Protection te activeren moet je je hellinghoek en interieurdetectie voor het alarm uitschakelen. COP blijft maar 12 uur actief.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Smobbo
  • Laatst online: 09-01 12:57
Hertog_Martin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:28:

Afgelopen jaren in de zomer ging de temperatuur op een mooie parkeervlakte vaak naar ergens tussen de 60-70. Enige nadeel is dat je er aan moet denken dat je de climate control wel een goede 15min voor vertrek aan moet zetten, verder heb ik me er niet druk om gemaakt ;)

• Hertog_Martin
adjego schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:38:
[...]

Om Cabin Overheat Protection te activeren moet je je hellinghoek en interieurdetectie voor het alarm uitschakelen. COP blijft maar 12 uur actief.
Ah oké, zou handig zijn als de App daar dan ook op attendeerd ipv indruk wekken dat de optie aan staat en in werking zal treden.

• Hertog_Martin

Zaterdag vloog er een redelijk groot object hard tegen het glas aan bij 100kmu.

Het lijkt vooral een krasje, maar wel met deels zwarte lijntjes. Kan dit alsnog groter worden?

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-01 15:31
Smobbo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Afgelopen jaren in de zomer ging de temperatuur op een mooie parkeervlakte vaak naar ergens tussen de 60-70. Enige nadeel is dat je er aan moet denken dat je de climate control wel een goede 15min voor vertrek aan moet zetten, verder heb ik me er niet druk om gemaakt ;)
Het zou wel beter zijn om eerst 5 minuten met de ramen open te gaan rijden voordat je de airco aanzet toch?
Kan me voorstellen dat het echt een berg energie kost om de auto van 60/70 graden terug te brengen naar een graad of 20-25.
Hoewel, als je hem toch aan de lader hebt hangen kan het wel :-)

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:24
Hertog_Martin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Ah oké, zou handig zijn als de App daar dan ook op attendeerd ipv indruk wekken dat de optie aan staat en in werking zal treden.
Zeker mee eens. Via de app kun je het leuk aanzetten maar werkt bij mij in ieder geval niet. Altijd aanzetten in de auto, dan werkt het wel netjes.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Smobbo
gustaveau schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Het zou wel beter zijn om eerst 5 minuten met de ramen open te gaan rijden voordat je de airco aanzet toch?
Kan me voorstellen dat het echt een berg energie kost om de auto van 60/70 graden terug te brengen naar een graad of 20-25.
Hoewel, als je hem toch aan de lader hebt hangen kan het wel :-)
Valt eigenlijk heel erg mee. Er gaat niet meer dan een procentje af (als het al zoveel is) volgens de boordcomputer

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:19
Heeft iemand toevallig ervaring met het bijwerken van steenslag op de motorkap?

Er zijn uiteraard lakstiften te koop, maar ik stel me zo voor dat je na het bijwerken toch verschil blijft zien. Moet er na het bijwerken verder nog iets mee gebeuren? Polijsten o.i.d. ?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28
netvista schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:57:
Heeft iemand toevallig ervaring met het bijwerken van steenslag op de motorkap?

Er zijn uiteraard lakstiften te koop, maar ik stel me zo voor dat je na het bijwerken toch verschil blijft zien. Moet er na het bijwerken verder nog iets mee gebeuren? Polijsten o.i.d. ?
Dat ga je met een lakstift alleen niet netjes krijgen. Weet niet wat het doel is, maar om roest te voorkomen is een lakstift prima. Het ziet er alleen niet uit zonder nabehandeling (zoals polijsten en blanke lak aanbrengen etc.). Volgens mij voorkom je steenslag nooit en als het echt een ding is zou ik het persoonlijk eens in de X aantal jaren gewoon laten spuiten (hoewel wit een lastig kleur lijkt te zijn).

Wel leuk btw, heb een tijd in een LR rondgereden. Moet zeggen dat het verschil met een P vrij goed merkbaar is. Wat dat betreft is een P enorm agressief op het stroompedaal. LR komt wat trager op gang. LR is wel wat comfortabeler moet ik zeggen (zaten 19" velgen onder).

[ Voor 14% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-07-2022 14:01 ]

• refused81
pewill schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:59:
[...]

Van mijn verzekering moest ik standaard via Carglass, maar die had inderdaad geen ruiten op voorraad en dat kon wel maanden duren. Bij TSC lagen ze gewoon op voorraad. In overleg met Univé laten vervangen door Tesla. Na het vervangen van de ruit moet de ruit trouwens nog gekalibreerd worden, moet misschien alsnog bij Tesla of kunnen die andere bedrijven dit ook..?

Ik heb trouwens nog 3x een bericht gehad van Carglass dat mijn ruit nog steeds niet op voorraad was. |:( Regelmatig met hun gebeld, ze zouden mij als klant afmelden, maar dat werd dus regelmatig niet goed doorgevoerd in hun systeem...
dit is wel interessant aangezien ik ook bij Univé zit. Ik geef een Carglass een kans volgende week, zojuist mail gekregen dat mijn afspraak is verzet naar andere vestiging aangezien ze daar alleen iemand die de tesla's kan/mag doen. Dat geeft me weer hoop dat het iemand met ervaring is :)

iRacing Profiel

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
Smobbo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Valt eigenlijk heel erg mee. Er gaat niet meer dan een procentje af (als het al zoveel is) volgens de boordcomputer
Dat hangt wel af van de buitentemperatuur: hoe warmer het is, hoe meer energie het kost. Morgen zal het er wel wat harder in hakken dan afgelopen week. Misschien leuk om even te testen hoeveel impact de temperatuur heeft in jouw specifieke situatie.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
tomtommie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Welk bouwjaar heb jij? Ik heb laatst een monteur hier gehad waarbij op de service ook stond "reseal front upper control arm ball joints". Hier is vervolgens niks mee gedaan want dit was niet (meer) nodig aldus de monteur... Nu heb ik nog geen problemen, maar ik zie het al voor me dat ik dalijk buiten de garantie kom en het kraken begint.
09/2019

Maar vziw zijn latere modellen tot bouwjaar (onbekend) ook nog van toepassing.

Resealen met kit is iig nooit een duurzame oplossing (ik zou zoiets een beunhaas oplossing hebben genoemd, toen ik nog in een garage werkte als technisch specialist )

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Verwijderd

Smobbo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Dit hangt van allerlei factoren af natuurlijk maar ik vind een procentje best fors.

• SirLct
Jeetje net de app gekeken en interior 62 graden (!!)
Gelijk raam open en airco aangezet.

Hoe werkt de cabin overheat protection? Moet het id auto aangezet worden ipv de app?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SirLct schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:48:

Hoe werkt de cabin overheat protection? Moet het id auto aangezet worden ipv de app?
Waarom maakt iedereen zich daar zo druk om? In mijn vorige auto had ik ook geen overheat protection ?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• SirLct
** Het was een redelijk normale vraag, niet nodig zo te reageren. **

[ Voor 87% gewijzigd door Taro op 18-07-2022 18:46 ]

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 13:38

Het alarm moet uit staan anders werkt het niet. Alarm kan je volgens mij alleen in de auto uitschakelen.

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 13:08

Je moet na elke rit onder veiligheid de interieurdetectie/tilt protection uit zetten. Anders werkt overheat protection niet.
DennusB schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Waarom maakt iedereen zich daar zo druk om? In mijn vorige auto had ik ook geen overheat protection ?
Het is toch wat comfortabeler instappen in een auto die 40 graden is in plaats van 60. Het stuur en de stoelen zijn dan ook niet zo enorm heet.

** Knip ivm quote. **

[ Voor 72% gewijzigd door Taro op 18-07-2022 18:47 ]

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:19
STIMPPYYY schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Dat ga je met een lakstift alleen niet netjes krijgen. Weet niet wat het doel is, maar om roest te voorkomen is een lakstift prima. Het ziet er alleen niet uit zonder nabehandeling (zoals polijsten en blanke lak aanbrengen etc.). Volgens mij voorkom je steenslag nooit en als het echt een ding is zou ik het persoonlijk eens in de X aantal jaren gewoon laten spuiten (hoewel wit een lastig kleur lijkt te zijn).
Steenslag is idd niet te voorkomen, maar ik heb echt 2 witte steenslag plekjes op mijn pikzwarte motorkap. Het lijkt dus echt tot op de grondlaag te zijn en daarmee best zichtbaar. Voorlopig maar even een lakstift dan. :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Crim schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:31:
[...]
Het is toch wat comfortabeler instappen in een auto die 40 graden is in plaats van 60. Het stuur en de stoelen zijn dan ook niet zo enorm heet.
Daar zal iedereen het over eens zijn, de vraag is of het hier om instappen ging, of een constatering van een hoge temperatuur zonder de intentie om op korte termijn weg te rijden.

Mijn gevoel zegt dat laatste. Ja, het is heet, maar andere auto's bereiken ook die temperaturen en het is dus niet per se nodig om dan de airco aan te zetten en de ramen open te doen. Sterker nog, beide tegelijk is zonde, de airco voegt weinig toe met open ramen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26

Notna

Where are you?®

Taro schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:52:
[...]

Daar zal iedereen het over eens zijn, de vraag is of het hier om instappen ging, of een constatering van een hoge temperatuur zonder de intentie om op korte termijn weg te rijden.

Mijn gevoel zegt dat laatste. Ja, het is heet, maar andere auto's bereiken ook die temperaturen en het is dus niet per se nodig om dan de airco aan te zetten en de ramen open te doen. Sterker nog, beide tegelijk is zonde, de airco voegt weinig toe met open ramen.
Dat gezegd hebbende, heb ik het officiele zonnescherm voor de Model Y er in én op de voorruit heb ik aan de buitenkant zo een reflecterende mat (die je ook in de winter gebruikt) zodat de stoelen ook niet zo ontiegelijk heet worden. Loopt op tot een graad of 49 maar dan is verder niet boeiend oid.

Ik vind dat scherm in het dashboard, in de volle zon, een gevoelsmatig groter probleem.

Xbox Live ID:Notna8310

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 08:51
Ik heb niets aan zonwering. Ik ben heel benieuwd. Had morgen thuis willen werken maar moet alsnog naar de klant. Dat wordt instappen in een sauna. Toch maar ff voorkoelen :P

UNOX: The worst operating system

• Smobbo
Pierz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:41:
[...]

Dat hangt wel af van de buitentemperatuur: hoe warmer het is, hoe meer energie het kost. Morgen zal het er wel wat harder in hakken dan afgelopen week. Misschien leuk om even te testen hoeveel impact de temperatuur heeft in jouw specifieke situatie.
Vanmiddag de auto van 56 naar 22 laten koelen in iets van 20 minuten (ongeveer). Geen verschil in percentage tussen toen ik de app bekeek en de climate control aanzette en toen ik in stapte.

Daarna nog 2 stops onderweg gedaan van ieders 5-10 minuten en de climate control aangehouden om te kijken of dit misschien effect zou hebben, maar in beide gevallen bleef het percentage gelijk tussen uit en weer instappen.

Hoeveel de impact dus echt is weet ik niet, maar het lijkt niet veel te zijn.

@Verwijderd, ik was iets te voorzichtig met m’n inschatting dat het een procentje zou zijn. 0% leek me zo weinig, maarja op 1% kun je al 3-3,5km rijden (in het geval van m’n SR+ uit 2019), dus eigenlijk is het niet zo gek.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
Smobbo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:17:

Vanmiddag de auto van 56 naar 22 laten koelen in iets van 20 minuten (ongeveer). Geen verschil in percentage tussen toen ik de app bekeek en de climate control aanzette en toen ik in stapte.
Ik van 63 graden naar 20 graden, en heb 'm vervolgens een kwartiertje op 20 graden laten staan, maar dat kostte me 3%.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• BigSmurf
  • Niet online
Misschien ben ik gek, maar hebben jullie de airco echt op 20 graden staan? Dan is de overgang toch enorm van binnen naar buiten als je aankomt?

Hier staat ie op 23. Vanmiddag volle zon, 58 graden, 5 minuten voorkoelen op 23 en als je instapt zit hij al onder de 30. Da’s toch voldoende comfortabel als je daarna verder koelt al rijdend? Twee voordelen: de klap is niet zo groot bij aankomst en de ventilator blijft niet eindeloos op standje 7-8 herrie staan maken om het maar koud te houden.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:52
Met dit weer zet ik bijna altijd mn ramen op een kiertje ("ventileren").

Daarnaast vandaag dit gezien, zou dat zijn ivm 110V in amerika dat de tesla max 48A kan laden :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_6ZQV6RU6usumi-DFIHWmCQNG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMy2pevYrfYK9PcIuhT70Pg6.jpg?f=fotoalbum_large

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:08
ybos schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:54:
Met dit weer zet ik bijna altijd mn ramen op een kiertje ("ventileren").

Daarnaast vandaag dit gezien, zou dat zijn ivm 110V in amerika dat de tesla max 48A kan laden :?

[Afbeelding]
Ja daar heb je geen 3 fase (enkel voor commerciële gebouwen), maar wel een 240V outlet met 2x120v+neutraal. Met 48A haal je dan 11,5 kW, en dat is de max dat een Tesla Wallconnector kan verwerken.

• SirLct
Taro schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:52:
[...]

Gelukkig hoef ik niets met je gevoel want ik was daadwerkelijk van plan om te vertrekken vanuit werk.
Laat je vooroordelen maar volgende keer buiten. En ik hoef volgens mij nergens te verantwoorden waarom ik mijn airco ga aanzetten en waarom ik tegelijk laten ventileren?

@DennusB
Tweede poging, want de eerste is gemod omdat ik blijkbaar niet ‘zo’ mocht reageren.
1. Ik maak me er niet druk om
2. Ik had een vraag, betekent niet meteen “iedereen”
3. Ik had in mijn vorige auto ook geen remote start/ koelen/ verwarmen op afstand. Maar als ik hier in januari zou zeggen “jeetje interior is -10 graden, ik ga mijn tesla voorverwarmen”
zou je ook niet zeggen “waarom maak je druk, je vorige auto heeft dat ook niet”

Het is nu sterk offtopic hierdoor, mocht mod niet mee eens ben met mij, graag verder via DM.

• SirLct
Smobbo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:17:
[...]

Daarna nog 2 stops onderweg gedaan van ieders 5-10 minuten en de climate control aangehouden om te kijken of dit misschien effect zou hebben, maar in beide gevallen bleef het percentage gelijk tussen uit en weer instappen.

Hoeveel de impact dus echt is weet ik niet, maar het lijkt niet veel te zijn.

@Verwijderd, ik was iets te voorzichtig met m’n inschatting dat het een procentje zou zijn. 0% leek me zo weinig, maarja op 1% kun je al 3-3,5km rijden (in het geval van m’n SR+ uit 2019), dus eigenlijk is het niet zo gek.
Bij mij ging van 62 naar 25 binnen paar minuten, hooguit 10 min, zeker geen 20 min. Wat was je setting/ hoe was de situatie? (temp van airco, ventileren/ niet, aan de lader/ niet) Wellicht kunnen we zo uitvinden welke instellingen nou het beste werkt, en hoeveel batterij het verbruikt (per min/ per 10 graden/ oid)

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
Hier vanmiddag ook voor het eerst in tijden weer voorgekoeld. Normaal rijd ik de eerste km met de ramen open en dan op de snelweg airco aan. Maar inderdaad, na 5 min koelen (of korter, verder niet gecheckt) van 53 naar 23 graden zonder een procent te verliezen. Verwarmen in de winter is een stuk kostbaarder. De stoel was helaas nog wel bokkeheet, zelfs al stond de achterkant richting de zon. Dus volgende keer wat langer koelen.

• STIMPPYYY
Bij mij is de auto ook vrij snel koel, binnen minuut of 5 is de gewenste temp wel bereikt. Betekent niet dat de andere interieurdelen niet meer warm zijn. Stoelen en stuur merk je het vaak nog wel aan.

Lees trouwens dat de cabin overheat protection straks aanpasbaar is (tussen de 90 en 120 fahrenheit)

• alionfire
  • Laatst online: 27-08-2025
Pierz schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:42:
De stoel was helaas nog wel bokkeheet, zelfs al stond de achterkant richting de zon. Dus volgende keer wat langer koelen.
Een simpele schaduwdoek doet wonderen :P

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-01 16:01
Heeft er wellicht iemand ervaring met zonneschermen voor de achterruiten (zijkant)? De ramen zijn frameless in de M3 en MY dus je kunt natuurlijk werken met een goedkoop dingetje met een zuignap op het raam die het maar voor een deel afdekt. Maar ik zou graag iets willen voor achter wat in z'n geheel mooi aansluit. Iets als dit bijvoorbeeld:
https://quiksnap.us/product/tesla-model-y/

En dan moet ik erbij zeggen dat ik die shades die ze voor de voorzijde leveren totaal niet interessant/relevant vindt..

• STIMPPYYY
Frosty__ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:48:
Heeft er wellicht iemand ervaring met zonneschermen voor de achterruiten (zijkant)? De ramen zijn frameless in de M3 en MY dus je kunt natuurlijk werken met een goedkoop dingetje met een zuignap op het raam die het maar voor een deel afdekt. Maar ik zou graag iets willen voor achter wat in z'n geheel mooi aansluit. Iets als dit bijvoorbeeld:

En dan moet ik erbij zeggen dat ik die shades die ze voor de voorzijde leveren totaal niet interessant/relevant vindt..
Grappig, het plaatje is van een andere auto :).

Anyway, ben ook al lange tijd opzoek. Je hebt van die rol gordijntjes via ALI, maar schijnt weer je rubbers te verpesten etc. Dus zorgeloos is dat niet

Enige wat ik tegenkwam (en je ook weer kan weggooien) was dit:

https://www.bol.com/nl/nl...JBGw.2_37.40.ProductImage

Maar lijkt weer niet handig met frameless ruit omdat deze dan veel kleiner is dan een gehele deur. Het open en dicht doen van de ruit is het punt nog niet eens.

Snap niet zo goed dat hier geen goede oplossing voor is (behalve blinderen). Zou je toch best rijk van kunnen worden?

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 16:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtSKrVI5oWiS9ISjMiQUwuWnvRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUtNb1f4xqr64FDT3pxH5GTw.jpg?f=fotoalbum_large

68 graden gisteren in de auto. Het lukte mijn auto niet om na 15 min op 21 graden te komen. Bleef op 23 graden hangen (was wel in volle zon rond 15.00)

Model 3

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grootmoeders tip: Altijd een schaduwplek pakken indien mogelijk, houd hierbij rekening met de draaiing van de zon.

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 16:30
Wolly schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:26:
Grootmoeders tip: Altijd een schaduwplek pakken indien mogelijk, houd hierbij rekening met de draaiing van de zon.
Yes yes helaas is dit op mijn oprit :X :|

Model 3

• Frosty__
STIMPPYYY schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Grappig, het plaatje is van een andere auto :).

Anyway, ben ook al lange tijd opzoek. Je hebt van die rol gordijntjes via ALI, maar schijnt weer je rubbers te verpesten etc. Dus zorgeloos is dat niet

Enige wat ik tegenkwam (en je ook weer kan weggooien) was dit:

https://www.bol.com/nl/nl...JBGw.2_37.40.ProductImage

Maar lijkt weer niet handig met frameless ruit omdat deze dan veel kleiner is dan een gehele deur. Het open en dicht doen van de ruit is het punt nog niet eens.

Snap niet zo goed dat hier geen goede oplossing voor is (behalve blinderen). Zou je toch best rijk van kunnen worden?
Ja, dat spul van Quiksnap lijkt er wel goed en degelijk uit te zien, maar op internet tref ik er verder weinig over. Heb ze ook al gemaild met het verzoek om een foto te maken van - inderdaad - een M3 of MY maar geen respons op gehad.

En zo'n doek aan de buitenzijde. Ik heb 't wel eens vaker gezien maar ik vind dat persoonlijk helemaal niks

• ybos
Xenir schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:13:
[...]

Ja daar heb je geen 3 fase (enkel voor commerciële gebouwen), maar wel een 240V outlet met 2x120v+neutraal. Met 48A haal je dan 11,5 kW, en dat is de max dat een Tesla Wallconnector kan verwerken.
Zou die 11kW niet het maximale zijn wat de boordlader van de Tesla op AC kan verwerken :?
Wall charger is een relatief dom ding, kan "praten" met de auto en schakelt een relais in. Relais schakelt max 16A, spanning daarbij maakt niet zoveel uit (binnen bepaalde bandbreedte uiteraard).

• Wolly
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Zou die 11kW niet het maximale zijn wat de boordlader van de Tesla op AC kan verwerken :?
Wall charger is een relatief dom ding, kan "praten" met de auto en schakelt een relais in. Relais schakelt max 16A, spanning daarbij maakt niet zoveel uit (binnen bepaalde bandbreedte uiteraard).
11,5kW is de max.

Zie https://www.tesla.com/sup...tallation/onboard-charger

• SirLct

Zoiets die op de quicksnap lijkt: https://www.amazon.nl/-/e...?smid=AA31YO5TXMPFM&psc=1

Ik zoek eigenlijk iets voor de voorruit, dak, en halve achterruit. Maar merk dat het gauw 70 eur+ is voor zo'n pakket. Vind ik veel voor wat het is.. Bij de action oid haal je zo'n reflecterend doek voor paar eurotjes en de enige wat zo'n pakket doe is dat het op maat is en met wat clipjes om het vast te zetten.
Op ali of op amazon lijkt de prijzen allemaal zelfde te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door SirLct op 19-07-2022 12:17 ]

• ybos
We zeggen hetzelfde, aangezien je linkt naar de "onboard-charger".

• Wolly
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:46:
[...]

We zeggen hetzelfde, aangezien je linkt naar de "onboard-charger".
Correct, jij stelde een vraag en ik heb gepoogd antwoord te geven middels de link.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:48
ybos schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Heb al een 12kW op het scherm gehad, midden overdag met ca 250V op de fases door de vele zonnepanelen in de buurt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Hi-Sintar
  • Laatst online: 08-01 23:37
Sinds 2 weken ongeveer heb ik een vreemd probleem. Mijn M3 uit 2019 stopt exact om middernacht met opladen. Krijg dan een melding om 23.59 dat het opladen gestopt is met xxx km. Tot nu toe ging deze dan enkele minuten later vanzelf weer verder met opladen, dus was op zich geen ramp. Tot afgelopen nacht, toen wederom om 23.59 gestopt met opladen maar de auto is daarna niet meer vanzelf verdergegaan waardoor ik vanochtend een bijna lege SoC had. Ik heb thuis een Wallbox Pulsar Plus laadpaal. Voorheen maandenlang geen probleem gehad. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt kan zijn?

Ik denk aan een bug in de software, ofwel van de M3 ofwel van de laadpaal. Beiden zijn geupdate tot aan de laatste software, de M3 zit nu op 2022.16.3. Op de laadpaal zit een planning dat deze vanaf 21.00u tot 07.00u laadt tijdens werkdagen. Heb deze planning er nu afgegooid en opnieuw opgezet, hopen dat het verschil maakt maar wellicht is iemand anders hier ook bekend mee.

• Stef87

Ramen tinten. Zal de auto ook minder snel warm
Worden

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Smobbo
SirLct schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:08:
[...]

Bij mij ging van 62 naar 25 binnen paar minuten, hooguit 10 min, zeker geen 20 min. Wat was je setting/ hoe was de situatie? (temp van airco, ventileren/ niet, aan de lader/ niet) Wellicht kunnen we zo uitvinden welke instellingen nou het beste werkt, en hoeveel batterij het verbruikt (per min/ per 10 graden/ oid)
Ik bedoelde niet dat hij 20 minuten nodig had, ik keek pas 20 minuten later weer naar de temperatuur, ik was toen pas bij de auto.

Ik gebruik voorverwarmen en koelen eigenlijk 99,9% van de tijd. Zit volledig in m’n systeem om thuis even op m’n gekoppelde Flic te drukken en op werk klik ik als ik m’n laptop uitzet altijd even op m’n Apple Watch. Hoeveel tijd de auto nodig heeft weet ik niet precies, maar of hij nu 5-10 min langer moet koelen dan nodig omdat ik later bij de auto ben is wat mij betreft niet relevant. Als je bij de oprit van de snelweg plankgas optrekt verbruik je misschien al meer stroom :+ !
(Oeps, dat doe ik ook vrijwel altijd ;) )

• Frosty__
Stef87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Ramen tinten. Zal de auto ook minder snel warm
Worden
Ik heb voor onze VW Golf af-fabriek getinte ramen maar dat doet niet veel hoor. Privacy Glass noemen ze dat. Maar dat is enkel bedoeld om van buitenaf minder makkelijk naar binnen te kijken. En het staat wel fraai vind ik

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03-2025
Hi-Sintar schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:25:
Sinds 2 weken ongeveer heb ik een vreemd probleem. Mijn M3 uit 2019 stopt exact om middernacht met opladen. Krijg dan een melding om 23.59 dat het opladen gestopt is met xxx km. Tot nu toe ging deze dan enkele minuten later vanzelf weer verder met opladen, dus was op zich geen ramp. Tot afgelopen nacht, toen wederom om 23.59 gestopt met opladen maar de auto is daarna niet meer vanzelf verdergegaan waardoor ik vanochtend een bijna lege SoC had. Ik heb thuis een Wallbox Pulsar Plus laadpaal. Voorheen maandenlang geen probleem gehad. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt kan zijn?

Ik denk aan een bug in de software, ofwel van de M3 ofwel van de laadpaal. Beiden zijn geupdate tot aan de laatste software, de M3 zit nu op 2022.16.3. Op de laadpaal zit een planning dat deze vanaf 21.00u tot 07.00u laadt tijdens werkdagen. Heb deze planning er nu afgegooid en opnieuw opgezet, hopen dat het verschil maakt maar wellicht is iemand anders hier ook bekend mee.
Herkenbaar. MYLR met 2022.20 en ge-update Wallbox pulsar plus. Start Wallbox verschoven naar 00.01u, Tesla onveranderd op 23.00u en nu werkt het weer als vanouds. Lijkt dus bug in de Wallbox

• Stef87
Frosty__ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb voor onze VW Golf af-fabriek getinte ramen maar dat doet niet veel hoor. Privacy Glass noemen ze dat. Maar dat is enkel bedoeld om van buitenaf minder makkelijk naar binnen te kijken. En het staat wel fraai vind ik
Je kan je ramen prima Tinten tegen hitte straling. Ook zonder een donkere tint.

(Vaak keramische laag in tint) tinten is niet alleen ivm donker maken van de ramen.

• Frosty__
Stef87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:13:
[...]

(Vaak keramische laag in tint) tinten is niet alleen ivm donker maken van de ramen.
Oke, wat wist ik niet. Heb je een linkje misschien?

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Stef87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Klopt, vriendin heeft dit onlangs ook voor woning gedaan waardoor binnen het nu een paar graden koeler is.

• bones
Dubbel..

[ Voor 121% gewijzigd door bones op 19-07-2022 19:02 ]

• Stef87
Frosty__ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:32:
[...]

Oke, wat wist ik niet. Heb je een linkje misschien?
Bijvoorbeeld hier: https://lunaglasstinting....t0hYi4xDpCfhoC5CAQAvD_BwE

Even tussen tabbladen zoeken bij link hierboven.

Bijna elke folie weert al iets van straling/warmte. Maar er is een groot verschil tussen type folie.

Zo’n soort effect;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W5jUgJdZnVJreBFOJehB0maCzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6I9z4QHrEKJPLeZ6XpAgT7Mh.jpg?f=fotoalbum_large

*EDIT* Draagarmen vervangen update:

Zit bij service center van Tesla. Als je niks zegt slaan ze gewoon 4-wiel uitlijning controle (plus evt stellen) over…

Auto klaar, overgeslagen 4-wiel uitlijning controle. Alsnog controleren:

Tesla SeC: “achter is het niet goed” moet u zelf betalen.

Ik: er bestaat geen 2wiel uitlijning, ik zie graag de afstelling.

Krijg ik een uitgesneden foto (sneaky) van alleen achter en voor apart van elkaar. Zelfs op die foto wat te zien dat voor ook niet goed was(!)

Ik: Maar goed dat ik heb gevraagd dit te controleren. De uitlijning was dus niet goed (meer), logisch ook na het losmaken van onderdelen die met de uitlijning te maken hebben..

SeC: onze service manual zegt “hoeven wij niet te doen”. U moet daarom zelf 250€ (ex btw) betalen (dit is op dit punt maar een klus van 15-20min, maar dat is mijn punt niet eens..)

….. lang verhaal ik moet nu de helft met tegenzin betalen, uitlijnen was 100% nodig. (Pas na 3x vragen kreeg ik uitlijningsrapport, eerst incompleet)

[ Voor 65% gewijzigd door Stef87 op 19-07-2022 19:02 ]

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 23:43
Stef87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Bijvoorbeeld hier: https://lunaglasstinting....t0hYi4xDpCfhoC5CAQAvD_BwE

Even tussen tabbladen zoeken bij link hierboven.

Bijna elke folie weert al iets van straling/warmte. Maar er is een groot verschil tussen type folie.

Zo’n soort effect;
[Afbeelding]

*EDIT* Draagarmen vervangen update:

Zit bij service center van Tesla. Als je niks zegt slaan ze gewoon 4-wiel uitlijning controle (plus evt stellen) over…

Auto klaar, overgeslagen 4-wiel uitlijning controle. Alsnog controleren:

Tesla SeC: “achter is het niet goed” moet u zelf betalen.

Ik: er bestaat geen 2wiel uitlijning, ik zie graag de afstelling.

Krijg ik een uitgesneden foto (sneaky) van alleen achter en voor apart van elkaar. Zelfs op die foto wat te zien dat voor ook niet goed was(!)

Ik: Maar goed dat ik heb gevraagd dit te controleren. Het is dus niet goed (meer)

SeC: onze service manual zegt hoeven wij niet te doen. U moet 250€ (ex btw) betalen

….. lang verhaal ik moet nu de helft met tegenzin betalen
Euhm.. wat?
Tesla levert slechte draagarmen die onder garantie vervangen moeten worden, en dat doen ze dan uiteindelijk. Tesla moet daarvoor uiteraard verschillende dingen losmaken en later weer vastzetten, waarna de boel weer juist afgesteld en uitgelijnd moet worden, en dat moet je dan wel zelf betalen? Dat lijkt me heel erg raar want dat is toch gewoon een onontkoombare actie die ze moeten doen als onderdeel van de vervanging?

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Stef87
bartlauwers schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:35:
[...]

Euhm.. wat?
Dat lijkt me heel erg raar want dat is toch gewoon een onontkoombare actie die ze moeten doen als onderdeel van de vervanging?
Je kan het natuurlijk zonder uitlijnen doen. 99/100 klanten vragen daar toch niet naar 🤷🏼‍♂️.. Spaart ze een paar tientjes uit en 15-30min werk..

Klant zit later met scheef slijtende banden, sneller slijtend onderstel, hoger verbruik etc.

Die draagarmen vallen onder garantie (nu nog wel binnen 80k km) maar ze zien het nog steeds als normale slijtage van een onderdeel… “uMag blij zijn dat wij dit vervangen als coulance“

Bij andere mensen op het forum hebben ze het via mobiele service (dus: zonder uitlijnen) vervangen. Ik meen bij @Taro bijvoorbeeld. Het is dus niet een n=1 kwestie.

Enige manier van controle was volgend hun “stukje rijden” na vervangen,.. (daar haal je ook weinig/niets uit mbt afstelling..)

Na veel moeite foto van uitlijning gekregen (ik moet betalen; dus ik wil het rapport)

Kenteken die hier staat klopt iig niet. Is niet mijn auto/kenteken… Misschien ben ik alsnog gefopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeU1NFdKR4QAbZZqr_mSQHIL5HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYRtbcG49Byg3SgRLcoxoNQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Het tijdstip van de screenshot klopt wel met vandaag. Maar de LFP model 3 is zwaarder en niet 100% hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 19-07-2022 19:21 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Stef87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:09:
[...]
Bij andere mensen op het forum hebben ze het via mobiele service (dus: zonder uitlijnen) vervangen. Ik meen bij @Taro bijvoorbeeld. Het is dus niet een n=1 kwestie.
Correct, hier is niets opnieuw uitgelijnd.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
SirLct schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:01:
[...]
En ik hoef volgens mij nergens te verantwoorden waarom ik mijn airco ga aanzetten en waarom ik tegelijk laten ventileren?
Correct, daar hoef je je ook niet voor te verantwoorden, maar je voelt het blijkbaar wel zo, dat is echt niet nodig.

• revolution-nl
  • Laatst online: 20:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:09:
[...]

Je kan het natuurlijk zonder uitlijnen doen. 99/100 klanten vragen daar toch niet naar 🤷🏼‍♂️.. Spaart ze een paar tientjes uit en 15-30min werk..

Klant zit later met scheef slijtende banden, sneller slijtend onderstel, hoger verbruik etc.

Die draagarmen vallen onder garantie (nu nog wel binnen 80k km) maar ze zien het nog steeds als normale slijtage van een onderdeel… “uMag blij zijn dat wij dit vervangen als coulance“

Enige manier van controle was volgend hun “stukje rijden” na vervangen,.. (daar haal je ook weinig/niets uit mbt afstelling..)

Na veel moeite foto van uitlijning gekregen (ik moet betalen; dus ik wil het rapport)

Kenteken die hier staat klopt iig niet. Is niet mijn auto/kenteken… Misschien ben ik alsnog gefopt.

[Afbeelding]

Edit: Het tijdstip van de screenshot klopt wel met vandaag. Maar de LFP model 3 is zwaarder en niet 100% hetzelfde.
Is het een knarsend, krakend geluid van een huifkar wat je hoort als je bijv. bij stapvoets rijden een drempel op rijdt?

Zo ja dan heb ik ook prijs.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:38
Hoe is jullie ervaring met witte bekleding? Ik heb nu een model 3 met zwarte bekleding. Ik ben aan het kijken om ook een model Y aan te schaffen eventueel met witte bekleding. Maar ik heb een gezin met twee kinderen van 3 maanden en 1,5 jaar. Is dat handig om voor witte bekleding te gaan?

• bones
Sunri5e schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:41:
Hoe is jullie ervaring met witte bekleding? Ik heb nu een model 3 met zwarte bekleding. Ik ben aan het kijken om ook een model Y aan te schaffen eventueel met witte bekleding. Maar ik heb een gezin met twee kinderen van 3 maanden en 1,5 jaar. Is dat handig om voor witte bekleding te gaan?
Witte kleding is mooi maar erg besmettelijk. Bestuurdersstoel is binnen 6 maanden al niet meer wit, en ik draag geen eens spijkerbroeken.

Kids achterin hebben wel eens drinken gemorst, en ondanks stoelbeschermer toch in middenstuk vies geworden. Valt best goed schoon te maken op de witte stiksels na.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
bones schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:44:
[...]

Witte kleding is mooi maar erg besmettelijk. Bestuurdersstoel is binnen 6 maanden al niet meer wit, en ik draag geen eens spijkerbroeken.

Kids achterin hebben wel eens drinken gemorst, en ondanks stoelbeschermer toch in middenstuk vies geworden. Valt best goed schoon te maken op de witte stiksels na.
Ik heb al 3 jaar een Model 3 met witte bekleding. 3 kinderen van 9, 11 en 13 jaar. En bekleding ziet er nog steeds top en mooi wit uit.

Enige waar ik me aan irriteer is dat het bij de achtergordels aan de bovenkant wat heeft afgegeven. Ik weet niet meer zeker of het via fabrieksaf al zo was. Dus kon het helaas ook niet hard maken bij service center.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:36
De 28ste is die van mij aan de beurt. Goed om dit te lezen. Ik denk dat ik dat uitlijnen dan maar ergens anders ga doen, 250 ex btw is echt een bizarre prijs.

Ik ga in ieder geval aangeven dat uitlijnen onderdeel is van het vervangen en onder garantie dient te vallen, zij 'verprutsen' nou eenmaal 'de uitlijning'.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Wolly
  • Niet online
PASware schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:39:
[...]

De 28ste is die van mij aan de beurt. Goed om dit te lezen. Ik denk dat ik dat uitlijnen dan maar ergens anders ga doen, 250 ex btw is echt een bizarre prijs.

Ik ga in ieder geval aangeven dat uitlijnen onderdeel is van het vervangen en onder garantie dient te vallen, zij 'verprutsen' nou eenmaal 'de uitlijning'.
Nou, de uitlijning af fabriek was waarschijnlijk al bar slecht. Kijk maar eens naar de bandenslijtage op de model 3's.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:36
Wolly schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:40:
[...]

Nou, de uitlijning af fabriek was waarschijnlijk al bar slecht. Kijk maar eens naar de bandenslijtage op de model 3's.
Dat zou mij niks verbazen, maar dat is natuurlijk geen excuus. Bij loshalen van draagarmen wordt de uitlijning er niet beter op (nouja....misschien ook wel).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Frosty__
Sunri5e schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:41:
Gelijk na aanschaf coaten met dit spul van Gyeon:
https://www.carclean.com/...Bd0fZUzlX4xRoCW1cQAvD_BwE

Verschillende positieve reviews over gezien (geen eigen ervaring). Over Gyeon kan ik in z'n algemeenheid kort zijn; topkwaliteit > eigen ervaring met Gyeon Wet Coat, Bath+, View, Bug and Grime

• ybos
Wolly schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:40:
[...]

totaal wisselend. Ik heb 80k km gedaan met mn banden (achter, voor was nog niet op, had nog wel 5k km gekund maar meteen laten vervangen), dat was niet gelukt met een slechte uitlijning.

• Stef87
revolution-nl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Is het een knarsend, krakend geluid van een huifkar wat je hoort als je bijv. bij stapvoets rijden een drempel op rijdt?

Zo begon het, twee weken later bij klein steentje op de weg al 😅

• Stef87
PASware schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:39:
[...]

Duidelijk aangeven van tevoren, daarna vragen of ze echt hebben gekeken. (Bij mij strategisch overgeslagen leek het..)

Koppel even terug of het je wel lukt.. Ik heb met tegenzin akkoord gegeven op 50% “korting” en dus 125€ (Ex btw was het meen ik) moeten aftikken.

Je kan het uitlijnen overslaan, maar dat “hoort” gewoon niet. (De monteurs weten het zelf ook, maar het is “Tesla specs beleid” verhaal) al moet je betalen kort erna evt ergens anders doen.

Succes!

Heerlijk om van dat gekraak af te zijn en klapperende deur”bakken”. Muziek luisteren kan ook weer zonder al teveel klapper/tril geluiden (clipjes deur vervangen)

*edit*
Mijn accu staat op -13% capaciteit confirmed (mocht die niet zeggen, maar toch gedaan) komt overeen met ScanMyTesla

*edit 2*
Ik moet ook nog terug voor kabelboom-achterklep-terugroep actie zie ik, niks aan gedaan of gezegd

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 19-07-2022 22:02 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 08:51
Nou ik hoop niet dat ik ook aan de beurt ben met de wielophanging. Reed vandaag weg bij de klant en hoorde bij putdeksels, drempels, sturen etc. een soort geluid alsof er iets tegen de wielkast/rand aankomt. Beetje een 'TOK' geluid. Gestopt. Alle vakken nagelopen (het geluid had ook een stekker van een laadkabel kunnen zijn die tegen de zijkant van de bak in de achterbak komt ofzo). Geluid werd daarna wel wat minder (?) maar niet weg. Vervolgens hoor je op de snelweg natuurlijk elk kraakje en bij thuiskomst weer wat drempels gehad en toen hoorde ik niets meer.

Het maffe vind ik dus wel dat ik op de heenweg nergens last van heb gehad. De auto heeft buiten aan de lader gestaan in warm weer (geen idee of dat nog invloed heeft gehad) en ik had het direct bij het wegrijden. Het enige wat er in die tijd gebeurd is, is dat er een laadkabel aangesloten en teruggelegd is. Vandaar ook mijn eerste reactie om in de achterbak eea te verschuiven/vast te leggen.

Ben benieuwd...

UNOX: The worst operating system

• ybos
Stef87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Duidelijk aangeven van tevoren, daarna vragen of ze echt hebben gekeken. (Bij mij strategisch overgeslagen leek het..)

Koppel even terug of het je wel lukt.. Ik heb met tegenzin akkoord gegeven op 50% “korting” en dus 125€ (Ex btw was het meen ik) moeten aftikken.

Je kan het uitlijnen overslaan, maar dat “hoort” gewoon niet. (De monteurs weten het zelf ook, maar het is “Tesla specs beleid” verhaal) al moet je betalen kort erna evt ergens anders doen.

Succes!

Heerlijk om van dat gekraak af te zijn en klapperende deur”bakken”. Muziek luisteren kan ook weer zonder al teveel klapper/tril geluiden (clipjes deur vervangen)

*edit*
Mijn accu staat op -13% capaciteit confirmed (mocht die niet zeggen, maar toch gedaan) komt overeen met ScanMyTesla

*edit 2*
Ik moet ook nog terug voor kabelboom-achterklep-terugroep actie zie ik, niks aan gedaan of gezegd
Ondanks dat het minder praktisch is was ik mooi ergens anders naartoe gegaan voor het uitlijnen. Dat doe je vaak voor 100 euro in de btw (profile oid). Dan gun ik het geld liever aan iemand die zn snor niet probeert te drukken voor garantiewerkzaamheden.
(ik snap de praktische keuze echter wel, ander moet je weer ergens een afspraak maken, wachten enz)

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55
Stef87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:56:
[...]
Bij mij heeft laatst de mobile service hier naar gekeken toen ze toch hier waren voor iets anders. Was klusje van 1 minuut hoogstens (kabel boom was goed, alleen klipje extra bij gezet), staat wel nog steeds open bij de RDW.

Wellicht hebben ze het dus gewoon meegenomen in het verhaal? Stond wel als 0 euro op de factuur.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
Frosty__ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Gelijk na aanschaf coaten met dit spul van Gyeon:
https://www.carclean.com/...Bd0fZUzlX4xRoCW1cQAvD_BwE

Verschillende positieve reviews over gezien (geen eigen ervaring). Over Gyeon kan ik in z'n algemeenheid kort zijn; topkwaliteit > eigen ervaring met Gyeon Wet Coat, Bath+, View, Bug and Grime
Dat is idd wat ik ook meteen na aanschaf heb aangebracht. Kan nog niet heel veel zeggen over de lange termijn werking ervan, maar tot op heden, 4 maanden en ca. 13.000km verder, is er nog absoluut geen verkleuring te zien (draag altijd een spijkerbroek).

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Dennismatt
Ik ben afgelopen vrijdag bij Tesla Tilburg geweest voor nieuwe draagarmen. Er is toen niet gesproken over uitlijnen. Ik ging er zelf ook vanuit dat dit bij de reparatie hoort.
Ik zie nu wel op mijn factuur een post staan 'Four Wheel Alignment'. Dus ik ga er vanuit dat ze het wel gedaan hebben. De factuur is overigens 0 euro omdat het onder garantie valt.

Wel weer een verademing om een stille auto te hebben.

• refused81
refused81 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:44:
Kent iemand deze fout? Auto werkt op 2022.16.3

[Afbeelding]
Inmiddels zit ik op 2022.20.6 maar krijg nog steeds deze fout na paar minuten rijden.
Kan ik nog wat doen of moet ik service melding inschieten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIgoqimo2hIWuB83G6EUA7oBeVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17oaw1nhwP9bvQz9Y9La3dB7.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-01 11:55
over gekraak, ik heb sinds paar weken een luider gekraak bij warm weer (denk ik) en over slechtere weg maar het lijkt te komen van de passagier kant voorruit. mss de kolom daar boven het dashboard.

het is ook niet altijd, dagen met niks gekraak. daarmee denk ik is combinatie met warm weer.

Nog iemand dit ooit gehad? kan nogal luid klinken maar ik denk het is plastiek/afwerking die ergens beweegt door warmte en uitzetting onder warme omstandigheden. (klinkt wel cheap :) )

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:16
revolution-nl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Ja zeker! En het wordt alleen maar erger kan ik je vertellen...
Ze worden binnenkort vervangen, wacht nu op onderdelen. Het lijkt wel een oud omaatje als ik de straat uit rij ;)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Dennismatt
Vortexmerc schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:09:
over gekraak, ik heb sinds paar weken een luider gekraak bij warm weer (denk ik) en over slechtere weg maar het lijkt te komen van de passagier kant voorruit. mss de kolom daar boven het dashboard.

het is ook niet altijd, dagen met niks gekraak. daarmee denk ik is combinatie met warm weer.

Nog iemand dit ooit gehad? kan nogal luid klinken maar ik denk het is plastiek/afwerking die ergens beweegt door warmte en uitzetting onder warme omstandigheden. (klinkt wel cheap :) )
Het werd bij mij ook alleen maar erger. Op het laatst was het bij stilstand en dan je stuur draaien al krakend geluid. Ik twijfelde dus ook dat het misschien ook de stuurinrichting was maar na het vervangen van de draagarmen is al het geluid weg.

• SirLct
Taro schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:32:
[...]

Correct, daar hoef je je ook niet voor te verantwoorden, maar je voelt het blijkbaar wel zo, dat is echt niet nodig.
Is het tegenwoordig een nieuwe perk van mod om te weten wat ik wel of niet voel?
Laat het los.

Pagina: 1 ... 335 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: