Dat is volgens mij gewoon de blauwe camping stekker. Zat bij mij bij de mobiele lader erbijSTIMPPYYY schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:46:
[Afbeelding]
Iemand een idee welk type stopcontact dit is en welk verloopstuk je nodig hebt? Betreft een locatie in Italie.
Voor 220v neem ik aan dat ik het standaard koppelstukje kan gebruiken voor WCD?
Je hebt deze (CEE-adapter) nodig voor de aansluiting op de foto:STIMPPYYY schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:46:
[Afbeelding]
Iemand een idee welk type stopcontact dit is en welk verloopstuk je nodig hebt? Betreft een locatie in Italie.
Voor 220v neem ik aan dat ik het standaard koppelstukje kan gebruiken voor WCD?
https://shop.tesla.com/nl...auwe-adapter---16-a_32-a-
Of een gewone camping-adapter waarna je je granny-charger aansluit(plus eventuele andere apparaten). Je zou met de CEE-adapter in theorie op 16A kunnen laden, mits het stroomnet dat trekt. Via een gewoon stopcontact op maximaal 13A(maar altijd een beetje opletten met warmwordende verlengsnoeren en dergelijke als je inderdaad voor 13A gaat). Terugzetten naar 8-9-10A in de auto of app is in de regel veiliger, zeker als je toch de tijd hebt. Meer info als je zoekt op CEE in dit topic of in één van de “*laden van je EV”-topics.
Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit
Soms als ik klaar ben met werken dan heb ik bijvoorbeeld nog 8% tot 20% batterij over. Daarmee kom ik nog makkelijk thuis. Thuis heb ik geen laadpaal en moet altijd openbare laadpalen gebruiken.
Als accu nog 8% tot 20% over is eind van de dag, is het dan beter om eerst langs een supercharger te gaan en tot 25% laad en dan thuis aankomen met 20% en dan met 11Kw tot 80% laden? Of beter aankomen met onder 20% aan en op 11kw tot 80% laad? Natuurlijk is beste om te zorgen dat ik altijd minimaal 20% heb, maar als ik echt niet kan, welke van die twee manieren is het meest gunstigste voor de levensduur van accu?
Thuis komen met 10 a 20% en aan de AC laadpaal tot day maximum of 100% (als 100% op je display staat) is het bestkardox schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:54:
ik heb een vraag over de manier van opladen van mijn is het dan beter om eerst langs een supercharger te gaan en tot 25% laad en dan thuis aankomen met 20% en dan met 11Kw tot 80% laden? Of beter aankomen met onder 20% aan en op 11kw tot 80% laad? Natuurlijk is beste om te zorgen dat ik altijd minimaal 20% heb, maar als ik echt niet kan, welke van die twee manieren is het meest gunstigste voor de levensduur van accu?
Wanneer ik op het icoontje druk krijg ik een melding dat er iets is met de USB stick. Wanneer ik vervolgens de stick in het dashboardkastje eruit haal en weer terug steek, dan werkt het weer even maar na een dag o.i.d. verschijnt de melding weer.
Iemand een idee hoe dit komt? (ModelY, meegeleverde Tesla USB stick).
[ Voor 4% gewijzigd door vdws op 20-06-2022 06:48 ]
Bekende bug. Zie de laatste paar pagina’s.vdws schreef op maandag 20 juni 2022 @ 06:47:
Ik zie de laatste paar dagen een rood kruisje bij het dashcam camera icoontje.
Wanneer ik op het icoontje druk krijg ik een melding dat er iets is met de USB stick. Wanneer ik vervolgens de stick in het dashboardkastje eruit haal en weer terug steek, dan werkt het weer even maar na een dag o.i.d. verschijnt de melding weer.
Iemand een idee hoe dit komt? (ModelY, meegeleverde Tesla USB stick).
Elon heeft hier ook iets over gezegd op Twitter. Wordt (hopelijk) binnenkort weer opgelost.
Thanks. Ik had inderdaad even kunnen terugbladeren... Ik zal vanmiddag eens een reset uitvoeren, kijken of dat helpt. En anders wachten op de volgende update.Smobbo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 06:59:
[...]
Bekende bug. Zie de laatste paar pagina’s.
Elon heeft hier ook iets over gezegd op Twitter. Wordt (hopelijk) binnenkort weer opgelost.
Ligt een beetje aan het model. De nieuwe LFP accu's kun je prima leeg rijden en maximaal opladen. De oudere modellen hadden enig baat bij het 20/80% verhaal.kardox schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:54:
ik heb een vraag over de manier van opladen van mijn Tesla model 3. Ik werk dagelijks met mijn auto. Ik rijd dus dagelijks naar verschillende adressen, soms korte afstanden en soms lange afstanden.
Soms als ik klaar ben met werken dan heb ik bijvoorbeeld nog 8% tot 20% batterij over. Daarmee kom ik nog makkelijk thuis. Thuis heb ik geen laadpaal en moet altijd openbare laadpalen gebruiken.
Als accu nog 8% tot 20% over is eind van de dag, is het dan beter om eerst langs een supercharger te gaan en tot 25% laad en dan thuis aankomen met 20% en dan met 11Kw tot 80% laden? Of beter aankomen met onder 20% aan en op 11kw tot 80% laad? Natuurlijk is beste om te zorgen dat ik altijd minimaal 20% heb, maar als ik echt niet kan, welke van die twee manieren is het meest gunstigste voor de levensduur van accu?
Wij rijden onze (LFP) M3 van 100% naar laag en hangen hem dan weer aan de stekker wat ongeveer 2 a 3x per week is. Ook als dat niet de beste methode zou zijn geeft het mij en met name mijn eega peace of mind dat we daar niet mee bezig hoeven zijn.
Als je redelijk gegarandeert bent van een plekje aan de/een openbare laadpaal zou ik voor AC-laden gaan. Als dat niet lukt, en je de auto een nacht zou moeten laten staan met <10%, zou ik hem DC-laden tot 25%kardox schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:54:
ik heb een vraag over de manier van opladen van mijn Tesla model 3. Ik werk dagelijks met mijn auto. Ik rijd dus dagelijks naar verschillende adressen, soms korte afstanden en soms lange afstanden.
Ah oke! En waarom dan tot 100% en niet tot 80%?ChrisL1971 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 05:29:
[...]
Thuis komen met 10 a 20% en aan de AC laadpaal tot day maximum of 100% (als 100% op je display staat) is het best
Tesla is van bj 2021 model 3 Long Range.
Signatures zijn voor boomers.
Hoelang doe jij dit al zo en merk je enige degradatie op je accu?Noxa schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:27:
[...]
Ligt een beetje aan het model. De nieuwe LFP accu's kun je prima leeg rijden en maximaal opladen. De oudere modellen hadden enig baat bij het 20/80% verhaal.
Wij rijden onze (LFP) M3 van 100% naar laag en hangen hem dan weer aan de stekker wat ongeveer 2 a 3x per week is. Ook als dat niet de beste methode zou zijn geeft het mij en met name mijn eega peace of mind dat we daar niet mee bezig hoeven zijn.
Nog niet zo lang. We rijden hem (M3, 2021 SR) nu een jaar en zie geen verschil in hoeveelheid km per lading.kardox schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:39:
[...]
Hoelang doe jij dit al zo en merk je enige degradatie op je accu?
Maar goed wij kunnen laden wanneer we willen op onze oprit dat maakt het verhaal misschien wel anders. In de praktijk gaat hij aan de lader wanneer we zien dat we de volgende dag het woon werk verkeer niet meer redden met de huidige lading.
Volgens mij heeft alleen de SR+ (RWD) vanaf 2020 ongeveer een LPF accu en de LR (nog?) niet.kardox schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:36:
[...]
Ah oke! En waarom dan tot 100% en niet tot 80%?
Tesla is van bj 2021 model 3 Long Range.
Dus dan geldt voor jou wel de aanbeveling om tot 80%-90% te laden voor dagelijks gebruik en alleen tot 100 te gaan als je een lange trip gaat doen.
Correct me if I'm wrong
PSN: Sluuz
(hardware geschikt hiervoor)
Speelt idd ook mee.eippahc schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:26:
Het volgende waar ik benieuwd naar ben staat los van wat nou het beste is voor je accu of niet. Maar persoonlijk laad ik niet meer dan 90% (muv lange trip) zodat ik gebruik kan blijven maken van regeneratief werken. Zijn er meer mensen die de keuze daarvan laten afhangen?
In dat verband dus wel aardig dat je daar binnenkort geen rekening meer mee hoeft te houden omdat met een a.s. softwareupgrade de (in/uit-schakelbare) functie beschikbaar komt dat de auto automatisch de mogelijk minder aanwezig regen compenseert met de fysieke rem zodat een totaal consistent one-pedal-drive gedrag beschikbaar komt.
(is hier ook een ruime week terug hier besproken)
Ik ga zo weinig mogelijk tot 100% laden. Ik denk dat ik voor trips zelfs 90% als start SoC ga zetten en kijken met hoeveel % ik ga aankomen aan de eerste lader. Meestal heb je daar ook nog overschot en heeft het dus voor lange trips ook weinig zin.eippahc schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:26:
Het volgende waar ik benieuwd naar ben staat los van wat nou het beste is voor je accu of niet. Maar persoonlijk laad ik niet meer dan 90% (muv lange trip) zodat ik gebruik kan blijven maken van regeneratief werken. Zijn er meer mensen die de keuze daarvan laten afhangen?
Ik zou ook graag willen vermijden dat ik mijn voet van het pedaal haal en me moet beginnen afvragen waarom het ding niet remt wanneer ik tot 100% geladen heb
Neen, maar blijkbaar is er een planning voor de CCS standaard.ybos schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:43:
Weet iemand of er al sprake is V2G op de nieuwe modellen die nu uitgeleverd worden
(hardware geschikt hiervoor)
https://insideevs.com/new...ard-to-offer-v2g-by-2025/
Bij mijn weten heeft enkel chademo certificatie voor V2G momenteel.
In de handleiding van de Model Y wordt er expliciet over gesproken:Sluuz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:21:
[...]
Volgens mij heeft alleen de SR+ (RWD) vanaf 2020 ongeveer een LPF accu en de LR (nog?) niet.
Dus dan geldt voor jou wel de aanbeveling om tot 80%-90% te laden voor dagelijks gebruik en alleen tot 100 te gaan als je een lange trip gaat doen.
Correct me if I'm wrong
Een klein stukje naar beneden gaat het over Lithium-ijzerfosfaatbatterijen.
In de handleiding van de Model 3 staat er hetzelfde.
Staat ook vermeld dat je het zelf in de auto kan nakijken:Sommige voertuigen zijn uitgerust met een lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP). Om te controleren of uw auto is voorzien van een LFP-batterij, navigeert u naar Bediening > Software > Aanvullende voertuiginformatie.ignatius schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:31:
[...]
In de handleiding van de Model Y wordt er expliciet over gesproken:
Een klein stukje naar beneden gaat het over Lithium-ijzerfosfaatbatterijen.
In de handleiding van de Model 3 staat er hetzelfde.
Wat zou er dan moeten staan?Niek_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:12:
[...]
Staat ook vermeld dat je het zelf in de auto kan nakijken:Sommige voertuigen zijn uitgerust met een lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP). Om te controleren of uw auto is voorzien van een LFP-batterij, navigeert u naar Bediening > Software > Aanvullende voertuiginformatie.
Ik zie geen informatie over de batterij staan in mijn model 3 van 2019 namelijk.
Als ik het via het scherm probeer dan krijg je wel de animatie te zien maar ook meteen dat die weer dicht gaat.
op de telefoon het zelfde.
En als ik aan de achterkant van de auto de handgreep indruk dan zie ik op de telefoon ook de animatie van open en dicht gaan maar er gebeurd dus niks geen klick dat de klep ontgrendeld is.
Iemand hier ervaring mee?
Ik wilde via de app service een afspraak maken maar eerste mogelijkheid is 12juli
dat vind ik wel een beetje lang.
Dit is een lease auto en ik moet geregeld spullen laden in de auto voor mijn werk.
PSN: FreakGIB
Werkt dit toevallig: https://teslamotorsclub.c...y-sr.241651/#post-5961615Hunkaroglu schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:09:
[...]
Wat zou er dan moeten staan?
Ik zie geen informatie over de batterij staan in mijn model 3 van 2019 namelijk.
Als je een daily/trip hebt dan zit er geen LFP batterij in.
Wat ik mij kan herinneren is dat LFP gebruikt is in enkel de RWD (SR+). Hoe dat in 2021/2022 is gegaan/zal gaan weet ik niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Xenir op 22-06-2022 08:01 . Reden: toevoeging SR+ ]
Staat de bluetooth audio volume op maximaal op je telefoon? Dat is bij mij meestal het probleem als het zachtjes klinkt. Dan kun je de volume verder aanpassen met de auto zelf.MADG0BLIN schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:28:
Ik luister regelmatig podcasts via mijn telefoon over Bluetooth. Echter moet ik dan het geluid van de auto vrij hoog zetten om het een beetje fatsoenlijk mee te krijgen. Radio en spotify kan ik op een veel lager niveau afspelen. Is dit iets wat in de auto zit of moet ik het meer zoeken op de telefoon instellingen? Iemand anders hier ervaringen mee?
Al nieuwe banden gehad?Teslalrp schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:59:
Ik heb een model 3 performance van december 2019. Nu 50k op de teller. Laadt elke dag tot 80% op. BMS is nu ook weer redelijk in balans. Auto geeft nu Max 460km en daar ben ik tevreden over. Totale onderhoudskosten tot op heden € 140. Nu met deze temperaturen echt laag verbruik. Samenvattend erg blij met de auto
Ik heb hetzelfde issue. Het is niet zozeer het volume van je telefoon (wat meestal bij bluetooth speakers de oorzaak is), maar de volume indicatie van de Tesla zelf klopt niet. Als de Tesla een bijna vol balkje weergeeft, kan je hem nog steeds veel meer stappen harder zetten. Het balkje vult dan niet verder, maar het geluid gaat wel steeds harder.MADG0BLIN schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:28:
Ik luister regelmatig podcasts via mijn telefoon over Bluetooth. Echter moet ik dan het geluid van de auto vrij hoog zetten om het een beetje fatsoenlijk mee te krijgen. Radio en spotify kan ik op een veel lager niveau afspelen. Is dit iets wat in de auto zit of moet ik het meer zoeken op de telefoon instellingen? Iemand anders hier ervaringen mee?
Best een rare bug.
Dit heb ik ook sinds 3 weken. Kan jij eens controleren of jouw derde remlicht het nog doet? Deze is er bij mij ook mee gestopt! Ik krijg nu vrijdag een nieuwe kabelboom, ben benieuwd of dit het probleem oplost….FreakGIB schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:33:
Vraagje sinds gisteren wil de achterklep niet meer open alleen nog maar van binnenuit als ik de achterbank neer klap en dan het knopje bij de klep in druk.
Als ik het via het scherm probeer dan krijg je wel de animatie te zien maar ook meteen dat die weer dicht gaat.
op de telefoon het zelfde.
En als ik aan de achterkant van de auto de handgreep indruk dan zie ik op de telefoon ook de animatie van open en dicht gaan maar er gebeurd dus niks geen klick dat de klep ontgrendeld is.
Iemand hier ervaring mee?
Ik wilde via de app service een afspraak maken maar eerste mogelijkheid is 12juli
dat vind ik wel een beetje lang.
Dit is een lease auto en ik moet geregeld spullen laden in de auto voor mijn werk.
Same issue here! Komt donderdag iemand langs om kabelboom te vervangen.ElCasa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Dit heb ik ook sinds 3 weken. Kan jij eens controleren of jouw derde remlicht het nog doet? Deze is er bij mij ook mee gestopt! Ik krijg nu vrijdag een nieuwe kabelboom, ben benieuwd of dit het probleem oplost….
En dit weekend weer richting Oostenrijk, hopelijk te doen bij de laders (niet alleen SuC) aangezien de vakantie begint zaterdag in het grootste gedeelte van Duitsland
[ Voor 17% gewijzigd door Uberprutser op 22-06-2022 11:29 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Deed bij jou ook het derde remlicht het niet meer?Uberprutser schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:28:
[...]
Same issue here! Komt donderdag iemand langs om kabelboom te vervangen.
En dit weekend weer richting Oostenrijk, hopelijk te doen bij de laders (niet alleen SuC) aangezien de vakantie begint zaterdag in het grootste gedeelte van Duitsland
Blijft niet constant branden, soms knippert ie. Zag het vorige week toevallig toen ik in het donker voor het stoplicht stond.ElCasa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:29:
[...]
Deed bij jou ook het derde remlicht het niet meer?
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Hier doet ie het helemaal niet meer. Levensgevaarlijk af en toe....Uberprutser schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Blijft niet constant branden, soms knippert ie. Zag het vorige week toevallig toen ik in het donker voor het stoplicht stond.
Heb jij een Model 3?Uberprutser schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Blijft niet constant branden, soms knippert ie. Zag het vorige week toevallig toen ik in het donker voor het stoplicht stond.
Ik heb via de app en ook gebeld met Tesla en werd terug gebeld er kwam een plekje vrij vanmiddag en dan maken ze tijdelijk een nood oplossing ?ElCasa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Dit heb ik ook sinds 3 weken. Kan jij eens controleren of jouw derde remlicht het nog doet? Deze is er bij mij ook mee gestopt! Ik krijg nu vrijdag een nieuwe kabelboom, ben benieuwd of dit het probleem oplost….
3de remlicht heb ik nog niet gecontrolleerd is dat makelijk in je eentje te doen?
zeker iets zwaars op mijn stoel leggen en in zijn achteruit zetten?
PSN: FreakGIB
M3P 2019
Bij mij kan ik in het donker zien of hij brandt doordat er een klein beetje licht lekt tussen de ruit en het omhulsel van de ledbalk.FreakGIB schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:46:
[...]
Ik heb via de app en ook gebeld met Tesla en werd terug gebeld er kwam een plekje vrij vanmiddag en dan maken ze tijdelijk een nood oplossing ?
3de remlicht heb ik nog niet gecontrolleerd is dat makelijk in je eentje te doen?
zeker iets zwaars op mijn stoel leggen en in zijn achteruit zetten?
En je kan altijd even met de achterkant richting een spiegelend object gaan staan natuurlijk.
Bij dat model met dat jaartal worden inderdaad soms de kabelbomen vervangen.
Bij mij (M3SR 2020) is een paar weken terug ook preventief het laatste deel van de kabelboom vervangen. Dit hoort bij een terugroepactie die ze oppakken als je toch bij Tesla komt voor service of andere reparaties.turkeyhakan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:57:
[...]
Bij dat model met dat jaartal worden inderdaad soms de kabelbomen vervangen.
Op een Tesla Model 3 (2020) zonder trekhaak kan je door Tesla achteraf geen trekhaak laten monteren. Ook raadt Tesla af om de trekhaak door een 3de partij te laten installeren.
[ Voor 6% gewijzigd door MOOS op 22-06-2022 14:54 ]
Weet je toevallig ook of dit met de nieuwste model 3's wel kan? (2022)MOOS schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:53:
Omdat ik het niet terug kon vinden in dit topic, ter informatie (ik heb gebeld met Tesla Nederland):
Op een Tesla Model 3 (2020) zonder trekhaak kan je door Tesla achteraf geen trekhaak laten monteren. Ook raadt Tesla af om de trekhaak door een 3de partij te laten installeren.
Nee, dat weet ik niet. Ik gok van niet maar je zou het altijd zelf nog eens na kunnen vragen (+31 13 799 9400).Pap3rclip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:04:
[...]
Weet je toevallig ook of dit met de nieuwste model 3's wel kan? (2022)
als ik het zo een beetje begrijp is het (non LFP batterij) beste om te laden naar ~80 of 90%, dan voor (occasional) trips naar 100%, superchargers alleen voor grote road trips
is het dan ook beter voor de batterij om op AC het laden te beperken door het amperage omlaag te brengen?
Als er 0 kg op je kentekenbewijs hebt, kun je er een fietsendragerhaak op laten monteren.MOOS schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:53:
Omdat ik het niet terug kon vinden in dit topic, ter informatie (ik heb gebeld met Tesla Nederland):
Ik - en meerdere mensen - zijn er in 2019 mee bezig geweest, maar heb nooit de RDW zover gekregen om mijn after-market trekhaak te testen. En Tesla gaf geen gehoor voor een aanpassing op de typegoedkeuring.
Dus: het kan er op, maar je mag er niks mee trekken dat wielen heeft. Wel een fietsendrager of bagagekoffer.
Wat niet wegneemt dat de Model 3 het zeker wel kan, maar dan rij je onverzekerd rond. Dus voor meer dan een boedelbak naar de grof vuil zou ik het zelf nooit gedaan hebben.
Je vind dit eerder terug in de Tesla topics deel 1 en 2.
Ja dit kan wel, vanaf een bepaald moment zijn de Tesla's voorbereid. Maar kijk vooral op je kentekenbewijs, of daar een trekgewicht staat.Pap3rclip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:04:
[...]
Het gaat mij om een fietsendrager en aftermarket gaat de leasemaatschappij sowieso niet aan meewerken dus helaas...DaCoTa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:13:
[...]
Als er 0 kg op je kentekenbewijs hebt, kun je er een fietsendragerhaak op laten monteren.
Ik - en meerdere mensen - zijn er in 2019 mee bezig geweest, maar heb nooit de RDW zover gekregen om mijn after-market trekhaak te testen. En Tesla gaf geen gehoor voor een aanpassing op de typegoedkeuring.
Dus: het kan er op, maar je mag er niks mee trekken dat wielen heeft. Wel een fitsendrager of bagagekoffer.
Wat niet wegneemt dat de Model 3 het zeker wel kan, maar dan rij je onverzekerd rond. Dus voor meer dan een boedelbak naar de grof vuil zou ik het zelf nooit gedaan hebben.
Je vind dit eerder terug in de Tesla topics deel 1 en 2.
Ik heb een Model 3 besteld (april) met trekhaak. Dat moest wel via het Service Center. Reserveringsnummer doorgeven en 'het wordt geregeld'. Is wel een RWD dus wellicht maakt dat uit....Pap3rclip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:04:
[...]
Mooi om te weten dat het wel kan, wat kost de trekhaak als ik vragen mag?Xenir schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:19:
[...]
Ik heb een Model 3 besteld (april) met trekhaak. Dat moest wel via het Service Center. Reserveringsnummer doorgeven en 'het wordt geregeld'. Is wel een RWD dus wellicht maakt dat uit....
Het is lease, en de stelpost van de leaseboer was 1.200 EUR.Pap3rclip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:24:
[...]
Mooi om te weten dat het wel kan, wat kost de trekhaak als ik vragen mag?
Ja 80-90% is best, volgens mij maakt het bij normaal Ac laden niet veel uit. Ik laad normaal altijd in de nacht en dan op 16A Als ik overdag laad dan af en toe wat lager maaar dat is meer om te voorkomen dat er evt probleem in meterkast ontstaat als erg veel apparaten tegelijk aanstaan. In de nacht is dat hiernooit probleem.Lagune schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:11:
hoi, lurker hier en sinds paar weekjes tesla M3 2021 eigenaar![]()
als ik het zo een beetje begrijp is het (non LFP batterij) beste om te laden naar ~80 of 90%, dan voor (occasional) trips naar 100%, superchargers alleen voor grote road trips
is het dan ook beter voor de batterij om op AC het laden te beperken door het amperage omlaag te brengen?
Ik keek nog even verder op het web en vond interessant onderzoekje en de conclusie daar was dat je het best kan laden op 3x13A omdat dan de verliezen in de kabel en omvormer het minst zijn. Bij 3x16A verlies je meer bij AC/DC converter en in de kabel van meterkast naar auto. (bron)
https://teslamotorsclub.c...arging-efficiency.122072/
[ Voor 18% gewijzigd door jheerink14 op 22-06-2022 21:19 ]
Beiden met 19", FSD, 2019. Verschillen:
#1: blauw, 59.000 km, LR, ongeveer 41.000 eur
#2: zwart, 85.000 km, LR Performance, ongeveer 43.000 eur. Heeft schade gehad in zijpanelen, is gefixt, en heeft wat schadepuntjes in de lak van opspattende steentjes.
Die #2 lijkt me wel aantrekkelijk (want performance): maar die staat al een tijdje te koop lijkt het. Is het tricky om een tesla te kopen die schade heeft gehad en met steenslag?
Mixed Reality dev
1. Verstandige keuzeMenesis schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:44:
Ik twijfel tussen twee Model3´s die tweedehands te koop staan (in Noorwegen).
Beiden met 19", FSD, 2019. Verschillen:
#1: blauw, 59.000 km, LR, ongeveer 41.000 eur
#2: zwart, 85.000 km, LR Performance, ongeveer 43.000 eur. Heeft schade gehad in zijpanelen, is gefixt, en heeft wat schadepuntjes in de lak van opspattende steentjes.
Die #2 lijkt me wel aantrekkelijk (want performance): maar die staat al een tijdje te koop lijkt het. Is het tricky om een tesla te kopen die schade heeft gehad en met steenslag?
2. Emotie koop
Ik zou voor optie 1 gaan en de performance boost aanschaffen. Auto met schade nooit vertrouwen. Volg je verstand, niet je gevoel (zeker voor dit soort bedragen). Liever meer uitgeven voor een nette P als dat je voorkeur heeft.
Ik zou #1 pakken. Minder kilometers en lagere prijs. Ik rij een LR en heb nog nooit iets gehad van "goh, ik mis het vermogen van de P toch wel".
Mee eens, of de normale LR met acc boost, of een betere P.STIMPPYYY schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:51:
[...]
1. Verstandige keuze
2. Emotie koop
Ik zou voor optie 1 gaan en de performance boost aanschaffen. Auto met schade nooit vertrouwen. Volg je verstand, niet je gevoel (zeker voor dit soort bedragen). Liever meer uitgeven voor een nette P als dat je voorkeur heeft.
Je weet gewoon dat mensen die een P rijden (mijzelf included) doen het niet omdat ze slom willen rijden.
Dat ie al een schade heeft wil zeggen dat ie waarschijnlijk ook te enthusiast was geweest.
Ja de blikschade is gefixed, maar zijn er geen andere schade/ bijna schade aan de onderstel, ophanging, structural strength, etc etc waar je dan later spijt van heb?
Life is too short to drive boring cars
Dat is dan vrij kort door de bocht en vooral gebaseerd op je eigen mening en bevindingen. Dat je het niet mist betekent niet dat anderen het niet leuk vinden.Maasluip schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:07:
Waarom zou je de performance willen? Vermogen/acceleratie? Dat heeft de LR ook meer dan voldoende. Of ben je nu ook al iemand die bij elk stoplicht een sprintje trekt en dat moet winnen?
Ik zou #1 pakken. Minder kilometers en lagere prijs. Ik rij een LR en heb nog nooit iets gehad van "goh, ik mis het vermogen van de P toch wel".
Uiteraard is dat mijn mening. Maar ik las het vooral als een "wat moet ik doen" en ik gaf advies vanuit mijn ervaring.SirLct schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:11:
[...]
Dat is dan vrij kort door de bocht en vooral gebaseerd op je eigen mening en bevindingen. Dat je het niet mist betekent niet dat anderen het niet leuk vinden.
Ik geef ook aan dat als je nu al iemand bent die graag stoplichtsprintjes doet, dan moet je vooral de P nemen. Maar als je dat niet doet is een LR snel genoeg.
Of je daar geld voor wil uit geven dat is jouw keuze.
Ik zou kiezen voor schadevrij en minder km.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zelfs met de SR+ win je meer dan 95% en in het ergste geval ben je even snel. Zelfs de nieuwe SR+, die nu gewoon Model 3 heet en 0-100 in 6.1s i.p.v. 5.6s doet is al enorm snel. Met de LR win je zo'n beetje alles en met de P is er eigenlijk zo goed als niemand meer die sneller is. Ik kom tenminste niet dagelijks of wekelijks een supercar bij het stoplicht tegen.Tommie12 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:20:
Met de LR win je 95% van de stoplichtsprintjes, met de P wordt dat 99%.
Of je daar geld voor wil uit geven dat is jouw keuze.
Ik zou kiezen voor schadevrij en minder km.
Zou een stealth performance kunnen zijn?Maasluip schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:21:
En een P had normaal toch 20" wielen? Waarom liggen er nu dan maar 19" onder?
Oh sorry, die performance heeft 20" velgen inderdaad. Zelfde "turbine" vorm maar inderdaad iets groter.Maasluip schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:21:
En een P had normaal toch 20" wielen? Waarom liggen er nu dan maar 19" onder?
Bedankt allemaal, ik ga vandaag eerst eens de #1 bekijken
[ Voor 10% gewijzigd door Menesis op 23-06-2022 10:31 ]
Mixed Reality dev
[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 23-06-2022 10:33 ]
Als je aan de Supercharger staat hanteert de auto een laadcurve om de accu te beschermen. Die loopt bij de LR van zo'n 200kW bij 10% naar 30kW bij 90%. AC laden is 11kW, wat dus maar 1/3e is van wat minimale laadvermogen bij de Supercharger. Op basis daarvan neem ik aan dat het bijladen van de batterij tot 90% op vol AC vermogen geen probleem zou mogen zijn.Lagune schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:11:
hoi, lurker hier en sinds paar weekjes tesla M3 2021 eigenaar![]()
Volgens mij is er ook nog nooit aangetoond dat regelmatig snelladen structureel de batterij harder doet degraderen, dus ook daar zou ik me niet te druk om maken.
thanks!Bigs schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:56:
[...]
Als je aan de Supercharger staat hanteert de auto een laadcurve om de accu te beschermen. Die loopt bij de LR van zo'n 200kW bij 10% naar 30kW bij 90%. AC laden is 11kW, wat dus maar 1/3e is van wat minimale laadvermogen bij de Supercharger. Op basis daarvan neem ik aan dat het bijladen van de batterij tot 90% op vol AC vermogen geen probleem zou mogen zijn.
Volgens mij is er ook nog nooit aangetoond dat regelmatig snelladen structureel de batterij harder doet degraderen, dus ook daar zou ik me niet te druk om maken.
staat trouwens wel in de manual iets over superchargen
"The peak charging rate of the Battery may decrease slightly after a large number of DC Fast Charging sessions, such as those at Superchargers"
YouTube: Tesla Model 3 DRAG RACE *Performance v Long Range v Standard Plus*
Heel tevreden met mijn LR AWD
Groot verschil in mijn ogen. Maar niet dat het ertoe doet (was ook niet de vraag).PdeBie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:00:
@Menesis hier nog even het verschil tussen P en LR:
YouTube: Tesla Model 3 DRAG RACE *Performance v Long Range v Standard Plus*
Heel tevreden met mijn LR AWD
Persoonlijke mening: als je voor 5k extra een P kan scoren, zou ik dat altijd doen. Alleen al om het feit dat je ze minder ziet.
Precies, heb bewust geen performance genomen aangezien ik de LR snel genoeg vind. 440pk is prima. Zelfs in chill mode is hij snel zat voor de dagelijkse ritjes.turkeyhakan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:32:
Een LR is snel zat hoor. Anders kun je nog altijd voor € 2.000 inderdaad de acceleratieboost kopen. Onderhoud van een LR zal ook iets goedkoper zijn (kleinere banden). En meer range ;-) + een schadeauto zou ik zelf niet kopen voor dat bedrag.
Tuurlijk is de performance sneller en geeft het een wat grotere kick, maar de meerprijs niet waard naar mijn mening.
Dan heb je het filmpje niet goed bekeken.STIMPPYYY schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:07:
[...]
Groot verschil in mijn ogen. Maar niet dat het ertoe doet (was ook niet de vraag).
Persoonlijke mening: als je voor 5k extra een P kan scoren, zou ik dat altijd doen. Alleen al om het feit dat je ze minder ziet.
Vanaf 0 is hij inderdaad sneller, maar op snelweg cruising snelheid bij volle acceleratie is de LR net zo snel en zelfs sneller gedurende de tests.
Ikzelf heb wel voor de P gekozen, omdat het prijsverschil nihil is op dit moment als je en grotere velgen en de acceleration boost kiest. Betreft wel een Y. Die is namelijk bij de P ook lager.bones schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:47:
[...]
Precies, heb bewust geen performance genomen aangezien ik de LR snel genoeg vind. 440pk is prima. Zelfs in chill mode is hij snel zat voor de dagelijkse ritjes.
Tuurlijk is de performance sneller en geeft het een wat grotere kick, maar de meerprijs niet waard naar mijn mening.
Bij een Model 3 is het verschil in uitrusting iets kleiner. En op de tweedehands markt zal een LR meer aangeboden worden.
[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 23-06-2022 13:35 ]
Ik ken de uitkomst al inderdaad :)!PdeBie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:10:
[...]
Dan heb je het filmpje niet goed bekeken.
Vanaf 0 is hij inderdaad sneller, maar op snelweg cruising snelheid bij volle acceleratie is de LR net zo snel en zelfs sneller gedurende de tests.
De grootste lol is nog driftend door de bochten of in de winter-ijs-periode over de wegen vliegen. Daar is dan wel een LR beter van een SR met de AWD
FTFY, nogmaals, zoveel mensen zoveel meningen. Zoveel verschillende dingen die we leuk vinden.
Ja de sjonnie Golf GTI/ R rijders die heeft het al door. Maar ik heb vrienden met Taycan 4S, A45s, M3.
De eerste twee makkie, de laatste met xdrive is pittig tegenstaander hoor.
[ Voor 25% gewijzigd door SirLct op 23-06-2022 14:12 ]
Ja, dat rooie streepje onder 'Dual Motor' doet het hem wel hoorSTIMPPYYY schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:07:
[...]
Groot verschil in mijn ogen. Maar niet dat het ertoe doet (was ook niet de vraag).
Oké, de velgen, spoiler en rode remklauwen heb je ook, maar elke Model 3 ziet er zo enorm hetzelfde uit, 99% van de mensen zal niet zien of je een SR+ of P rijdt.
Bambu Lab P1S Combo
Die stoplichtsprintjes blijven op zich wel leuk, maar vooral omdat die "sjonnies" geregeld er zo enorm van balen en dan alles uit de kast halen om het gat weer te dichten in de honderden meters tot zelfs kilometers daarna.SirLct schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:08:
[...]
FTFY, nogmaals, zoveel mensen zoveel meningen. Zoveel verschillende dingen die we leuk vinden.
Ja de sjonnie Golf GTI/ R rijders die heeft het al door. Maar ik heb vrienden met Taycan 4S, A45s, M3.
De eerste twee makkie, de laatste met xdrive is pittig tegenstaander hoor.
Kinderachtig, ik geef het meteen toe, maar leukste vind ik als eerste weg te zijn, een gat te slaan en dan ontspannen op de maximum snelheid aldaar door te rijden en die 'sjonnies' met veel moeite en gebrul (en dus wel over de maximum snelheid gaand) proberen weer aan te sluiten en als ze me dan inhalen dat ik even achteloos een halve seconde naar links kijk en weer voor me uit kijkend ontspannen verder rij. En dan bij het volgende verkeerslicht het spelletje weer opnieuw.
Mooiste in de praktijk van de acceleratie blijft voor mij het snel uit de drukte op doorgaande wegen in bebouwde kom en N-wegen te kunnen komen omdat je dan vaak aan een klein gaatje en momentje voldoende hebt. Bijvoorbeeld nog wel er voor te zitten voordat banen samenvoegen in plaats van met een (snelle) ICE dat net niet te kunnen halen e.d. En daarbij in regel (min of meer) binnen de maximum snelheid te blijven, en dat met een bijna achteloze soeplesse. Buiten dat dit o zo lekker rijdt zit hem daar mijn inziens vooral de grote winst in om vlotter van A naar B te kunnen.
Ja dat blijft toch wel een nadeel. Vorige week reden we met 3 witte M3's bij elkaar, dan denk je als buitenstaander ook af en toe dat je dubbel zietMacorgaZ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:26:
[...]
Ja, dat rooie streepje onder 'Dual Motor' doet het hem wel hoor![]()
Oké, de velgen, spoiler en rode remklauwen heb je ook, maar elke Model 3 ziet er zo enorm hetzelfde uit, 99% van de mensen zal niet zien of je een SR+ of P rijdt.
Wat me wel opvalt is dat 95% van de andere M3's die ik tegenkom allemaal pre-facelift zijn (chrome handvatten en raamomlijsting), want lagere bijtelling. Val ik toch nog een beetje op met m'n zwarte elementen
Tja, logisch. De grootste hoop Model 3 in Nederland zijn in 2019 op kenteken gezet (rond de 30.000 stuks) vanwege het nog net 4% bijtelling tot 50K. Alles daarna bij elkaar (2020, 2021 en 2022 tot nu toe) haalt dat aantal van 2019 niet (iets van 15K of zoiets? Heb dat niet meer bijgehouden).kazuka schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:47:
[...]
Wat me wel opvalt is dat 95% van de andere M3's die ik tegenkom allemaal pre-facelift zijn (chrome handvatten en raamomlijsting), want lagere bijtelling. Val ik toch nog een beetje op met m'n zwarte elementen
Yep ik herken mijzelf volledig in je verhaal. Wat voelt het toch echt bevredigend om hun gezichten te zien, en dan doe ik alsof het niets is en kijk ik gewoon achteloos naar voren hahaharsimo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:32:
[...]
Die stoplichtsprintjes blijven op zich wel leuk, maar vooral omdat die "sjonnies" geregeld er zo enorm van balen en dan alles uit de kast halen om het gat weer te dichten in de honderden meters tot zelfs kilometers daarna.
Kinderachtig, ik geef het meteen toe, maar leukste vind ik als eerste weg te zijn, een gat te slaan en dan ontspannen op de maximum snelheid aldaar door te rijden en die 'sjonnies' met veel moeite en gebrul (en dus wel over de maximum snelheid gaand) proberen weer aan te sluiten en als ze me dan inhalen dat ik even achteloos een halve seconde naar links kijk en weer voor me uit kijkend ontspannen verder rij. En dan bij het volgende verkeerslicht het spelletje weer opnieuw.
Mooiste in de praktijk van de acceleratie blijft voor mij het snel uit de drukte op doorgaande wegen in bebouwde kom en N-wegen te kunnen komen omdat je dan vaak aan een klein gaatje en momentje voldoende hebt. Bijvoorbeeld nog wel er voor te zitten voordat banen samenvoegen in plaats van met een (snelle) ICE dat net niet te kunnen halen e.d. En daarbij in regel (min of meer) binnen de maximum snelheid te blijven, en dat met een bijna achteloze soeplesse. Buiten dat dit o zo lekker rijdt zit hem daar mijn inziens vooral de grote winst in om vlotter van A naar B te kunnen.
Soms kom je wel echte tuners auto tegen die niet alleen maar herrie maken maar wel echt snel (voor ICE begrip). Die geef ik nog wel een duimpje want die kwam ook met een glimlach ondanks zijn verlies. Die wil vaak ook bij de volgende stoplicht even rampje omlaag en een babbel met bewondering hoe snel de tesla's zijn. En dan zei ik tegen hun dat ik de geluid van hun getunede auto mooi vind (stiekem mis ik het wel af en toe). Je moet wel aardig blijven tegenover zo'n echte tuners.
[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 23-06-2022 15:03 ]
Ja, uiteraard, zoveel mensen zoveel meningen, maar wat betreft de vraagstelling zul je van een SR tot een LR Performance in de alledaagse ritjes à 99,9% net zoveel genieten. Totdat je die inderdaad ene Taycan 4S van 500 in Nederland tegenkomt tussen de 8.500.000 andere auto's, dan is een performance wel handig.SirLct schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:08:
[...]
Ik heb in 2019 de raamlijsten al zwart gemaakt. Elon Musk was er zó over te spreken dat hij het daarna maar standaard heeft gemaaktkazuka schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:47:
[ Voor 30% gewijzigd door Divak op 23-06-2022 15:31 ]
Het is een feit (is trouwens ook lager). Wat andere vinden boeit me niet zo. Dat kan je dan ook bij veel andere auto’s zo stellen.MacorgaZ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:26:
[...]
Ja, dat rooie streepje onder 'Dual Motor' doet het hem wel hoor![]()
Mijn 2ct
FTFY againDivak schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:28:
[...]
Wat betreft de vraagstelling zul je zal ik van een SR tot een LR Performance in de alledaagse ritjes à 99,9% net zoveel genieten.
Laten we maar hierop houden, mee eens?
[ Voor 22% gewijzigd door SirLct op 23-06-2022 16:39 ]
Ik vind er inderdaad ook weinig aan omdat er geen enkele vaardigheid bij komt kijken. Maargoed, ieder zijn meug.Sluuz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:33:
Stoplicht sprintjes zijn leuk omdat het zo snel gaat, maar als de initiele shock van "whoa wat trekt dat ding" weg is, wordt het ook een beetje saai. Je hebt er namelijk geen invloed op. Het is gewoon snel reageren en dan gaat ie altijd als de brandweer. Het is niet dat je een keer misschakelt of juist perfect schakelt ofzo waardoor je kan winnen.
Mijn 2ct
Als jij zo’n rijstijl hebt waarbij je zoveel van de auto vraagt dat je het verschil tussen de SR en LR Performance werkelijk constant nodig hebt kun je beter gelijk je rijbewijs inleveren.SirLct schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:37:
[...]
FTFY again
Laten we maar hierop houden, mee eens?
[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 23-06-2022 16:52 ]
Mijn Model Y heb ik verzekerd bij Univé. Geen Lo-jack oid vereist in tegenstelling tot sommige andere verzekeraars.ignatius schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:51:
Ik heb een vraagje over het verzekeren van de Model Y. Ik kan me voorstellen dat het merendeel van de mensen hier een leaseauto heeft, maar i hoop dat er ook een aantal zijn die hun auto particulier hebben gekocht. Voor die mensen de volgende vraag: Waar hebben jullie de auto verzekerd? Ik ben alleen opzoek naar de namen van verzekeringsmaatschappijen, maar details over de verzekering mag als je die wilt delen:)
Hier ook Univé, goede premie, geen gezeur over alarms klassen etcignatius schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:51:
Ik heb een vraagje over het verzekeren van de Model Y. Ik kan me voorstellen dat het merendeel van de mensen hier een leaseauto heeft, maar i hoop dat er ook een aantal zijn die hun auto particulier hebben gekocht. Voor die mensen de volgende vraag: Waar hebben jullie de auto verzekerd? Ik ben alleen opzoek naar de namen van verzekeringsmaatschappijen, maar details over de verzekering mag als je die wilt delen:)
Je hoeft die extra performance toch niet constant te gebruiken? De meeste zullen snel 4 jaar met een auto en dan komt het best voor dat je dat je al het vermogen gebruikt.Divak schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:48:
[...]
Als jij zo’n rijstijl hebt waarbij je zoveel van de auto vraagt dat je het verschil tussen de SR en LR Performance werkelijk constant nodig hebt kun je beter gelijk je rijbewijs inleveren.
Centraal Beheer, Model 3 LR 2 jaar oud, geen aanvullende eisen aan de auto.ignatius schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:51:
Ik heb een vraagje over het verzekeren van de Model Y. Ik kan me voorstellen dat het merendeel van de mensen hier een leaseauto heeft, maar ik hoop dat er ook een aantal zijn die hun auto particulier hebben gekocht. Voor die mensen de volgende vraag: Waar hebben jullie de auto verzekerd? Ik ben alleen opzoek naar de namen van verzekeringsmaatschappijen, maar details over de verzekering mag als je die wilt delen:)
Ik dacht zelf dat het vanzelf wel zou oplossen na een tijdje, maar helaas.
Kom, wees eerlijk.Deveon schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:13:
[...]
Je hoeft die extra performance toch niet constant te gebruiken? De meeste zullen snel 4 jaar met een auto en dan komt het best voor dat je dat je al het vermogen gebruikt.
In een normale situatie in het verkeer kan je het volle vermogen van een Performance niet gebruiken en al zeker niet langer dan 3 seconden.
Zelfs bij het oprijden van de autostrade verwachten andere chauffeurs helemaal niet dat een auto zo snel weg schiet.
Eerlijk, het enorme vermogen van een Tesla is de factor die voor mij het minst doorslag geeft.
Als je 0-100 doet in minder dan 10s en ook bergop overal 130 kan halen, dan kan de rest me echt gestolen worden.
Maar wat maakt die halve seconde tussen P en LR uit? De rest van de tijd zit je wel met grotere velgen en dus een minder efficiënte auto die minder ver komt.Deveon schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:13:
[...]
Je hoeft die extra performance toch niet constant te gebruiken? De meeste zullen snel 4 jaar met een auto en dan komt het best voor dat je dat je al het vermogen gebruikt.
Sterker nog, ik hoop dat Tesla de LR RWD terugbrengt. Durf wel te stellen dat 90% van de berijders blijer is met meer range, dan een sprint in 3 versus 4 seconden. Want hoevaak kun je zoiets doen in Nederland? De helft van de tijd zit ik achter een Clio, Polo vast, en ook op de snelweg ben je na 3 seconden weer klaar, want je klapt op je voorligger of je bent je rijbewijs kwijt qua snelheid.
Ik heb m/n LR misschien 1% van de tijd in Standard staan, de rest lekker in Chill. Keihard accelereren om na 100 meter weer achter iemand te zitten voelt ook zo zonde. En dat is helaas wel grotendeels de realiteit in Nederland.
Hadden we geen snelheidslimiet en ongeveer 1/3e van het verkeer op de weg, dan zou ik een P de moeite waard vinden. Maar met de huidige situatie? Totale overkill.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Laatste laadstop te lang omdat het diner bij MacDonalds wat uitliep. Daardoor meer stroom in de accu dan nodig en dus laatste 50 km even beetje doorgetrapt 160-170. Dat zit dus ook in dat gemiddelde.
Mijn accu is de laatste 20.000 km constant gebleven wat betreft capaciteit , uitgaande van het aantal km bij 100 %, sterker nog, verbeterd, van 455 km bij 20.000 km naar 465 km bij 41.000 km. Ik praat hier over een Model 3 LR sept 2019.
Kortom, voor de twijfelaars, geen twijfel nodig, heerlijke reis auto, ook in zeer warm weer lekker. Als je vrouw boodschappen aan het doen is, en jij blijft in de auto met een lekker muziekje, geen motor aan, wel behaaglijke airco!
Idd, dat is de sterkte van de auto, en wat jij beschrijft maakt het verschil uit, niet die seconden acceleratie.Mackeessie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:53:
Weer een ritje naar Z.Frankrijk gemaakt, warm weer, licht briesje in de rug, onderweg temperaturen tot 38 graden en het ging weer super. Snelheden tot 3 km boven het maximum van het land, gemiddeld gebruik 165 Wh/km. Ik doe deze route nu voor de 6e keer met de Tesla en voor het eerst in een stop minder. 1300 km, 4 stops, aangegeven door de ingebouwde navigatie.
Laatste laadstop te lang omdat het diner bij MacDonalds wat uitliep. Daardoor meer stroom in de accu dan nodig en dus laatste 50 km even beetje doorgetrapt 160-170. Dat zit dus ook in dat gemiddelde.
Mijn accu is de laatste 20.000 km constant gebleven wat betreft capaciteit , uitgaande van het aantal km bij 100 %, sterker nog, verbeterd, van 455 km bij 20.000 km naar 465 km bij 41.000 km. Ik praat hier over een Model 3 LR sept 2019.
Kortom, voor de twijfelaars, geen twijfel nodig, heerlijke reis auto, ook in zeer warm weer lekker. Als je vrouw boodschappen aan het doen is, en jij blijft in de auto met een lekker muziekje, geen motor aan, wel behaaglijke airco!
ANWB. Wel een extra systeem in laten bouwen maar een veel lagere premie als Univé.ignatius schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:51:
Ik heb een vraagje over het verzekeren van de Model Y. Ik kan me voorstellen dat het merendeel van de mensen hier een leaseauto heeft, maar ik hoop dat er ook een aantal zijn die hun auto particulier hebben gekocht. Voor die mensen de volgende vraag: Waar hebben jullie de auto verzekerd? Ik ben alleen opzoek naar de namen van verzekeringsmaatschappijen, maar details over de verzekering mag als je die wilt delen:)
Kun je iets meer zeggen over het verschil, welk systeem je hebt en wat je daardoor als korting krijgt?bartzzz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:11:
[...]
ANWB. Wel een extra systeem in laten bouwen maar een veel lagere premie als Univé.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/PvDuj6Lml4uPwPKIQrpLHsjJ.jpg?f=fotoalbum_large)