Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 323 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.533 views

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
CoolHead621 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:47:
[...]

Hoop ik niet, heb het net een week geleden aangeschaft! :D
En merkbaar verschil? Moet zeggen dat de LR snel genoeg aanvoelt al ben ik wel erg nieuwschierig naar de acceleration boost. Alleen 1800 is een behoorlijk bedrag voor een software setting.

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39
Inspired schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Op de site staat al een tijdje coming soon voor de AP. Nu nog steeds toch?
In de Apple store las ik onderstaand :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSVB7Vp7V6ayIZm6oTgI112xXKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvHeqIeMaBUN5uVhurEOMFQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Model 3 | 2024 Highland

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 23:12

Phntm

Tlingelingeling

pewill schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:33:
[...]

In de Apple store las ik onderstaand :

[Afbeelding]
Vergeet niet dat deze changelog ook gewoon voor de US markt is.

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 22:48

hmr

CoolHead621 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:47:
[...]

Hoop ik niet, heb het net een week geleden aangeschaft! :D
Nice! Twijfel bij mijn Model Y.. ;) is het het waard?! :)

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39
Phntm schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:45:
[...]

Vergeet niet dat deze changelog ook gewoon voor de US markt is.
Waar staat dat? Ik kan de app met de functie downladen en het lijkt te werken.

Model 3 | 2024 Highland

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 23:12

Phntm

Tlingelingeling

pewill schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:27:
[...]

Waar staat dat? Ik kan de app met de functie downladen en het lijkt te werken.
Ik zie nu pas dat het gaat om die s3xy buttons. :X

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-12-2025

TPA

ESET official partner

turkeyhakan schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:27:
[...]

Het scheelt ook in de maandlasten, maar stel je besluit over 5 jaar de auto in te ruilen voor een Y, dan kun je de restwaarde van de 3 gebruiken om de restsom af te lossen. Is volgens mij juist een heel goed advies.
Dat is niet wat er stond. Dat is een logica die los van alles staat. De restsom aflossen met de “inruil”waarde is nog al normaal

ESET software nodig? Let me know 😄

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Zo, de degradatie verloopt ineens snel? Van 476 naar 453 (Stealth P) in 3 weken. Ik zat tot nu toe op 6%, maar dat wordt dus hiermee 9% na 44k kilometers. Zou het met een software update te maken hebben of echte degradatie? Ik weet dat een recente update ook extra factoren meeneemt in de berekening van de range op de route, maar ik neem niet aan dat die de rauwe projected range beïnvloed?

Het enige dat recent invloed kan hebben gehad is een rondreis door Italië laatste week april + eerste week mei, heb daarbij regelmatig aan de SuC gestaan. Verder is mijn laadgedrag niet anders dan voorheen. Ik vermoed dat dat de oorzaak is, al heeft dat dus een vertragend effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tD_LVUPpLZRuiPDy7fJyPb6jdrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvpwU14nzBZaiEzXmjyOHiv8.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:04
Een nieuwe dag met nieuwe kansen 😂. Vanaf vanmorgen gaat helaas de achterklep niet meer open, tevens doet het derde remlicht het niet meer 😳
Taro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:41:
Zo, de degradatie verloopt ineens snel? Van 476 naar 453 (Stealth P) in 3 weken. Ik zat tot nu toe op 6%, maar dat wordt dus hiermee 9% na 44k kilometers. Zou het met een software update te maken hebben of echte degradatie? Ik weet dat een recente update ook extra factoren meeneemt in de berekening van de range op de route, maar ik neem niet aan dat die de rauwe projected range beïnvloed?

Het enige dat recent invloed kan hebben gehad is een rondreis door Italië laatste week april + eerste week mei, heb daarbij regelmatig aan de SuC gestaan. Verder is mijn laadgedrag niet anders dan voorheen. Ik vermoed dat dat de oorzaak is, al heeft dat dus een vertragend effect.

[Afbeelding]
Reed je hem voor je vakantie vaak leeg? (Gezien je gemaakte kilometers niet heel vaak denk ik.) Als je weinig rijdt en vaak de auto op hoge SoC hebt staan kan BMS ook niet goed berekenen wat er nog in de accu zit qua capaciteit. Voor een 2019 LR/P is zo rond de 450 na een jaar of 2-3 redelijk normaal. Volgens mij komt het niet door een update. Ik zit met een 2019 LR met 52k nu ook zo rond de 450km. Je zit op Teslafi dat dit ook redelijk normaal is voor de Model 3s.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

ElCasa schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:43:
Een nieuwe dag met nieuwe kansen 😂. Vanaf vanmorgen gaat helaas de achterklep niet meer open, tevens doet het derde remlicht het niet meer 😳
Kabelboom defect? Is een recall voor.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

ElCasa schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:43:
Waarschijnlijk dit issue: https://www.tesla.com/nl_...runk-lid-harness-retrofit

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
DaCoTa schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:48:
V2G vind ik toch een vreemde oplossing. Batterijen in een auto hebben hele andere afwegingen dan batterijen die stilstaan. Autobatterijen moeten hoge capaciteit per gewicht hebben, en extra slijtage heeft op termijn nadelige gevolgen voor de bruikbaarheid van de auto. Een huisbatterij heeft geen gewichtslimitatie, en capaciteitsvermindering daar is veel minder cruciaal.

Het lijkt mij veel logischer om op den duur afgedankte autobatterijen die te weinig capaciteit per kg hebben, in te gaan zetten als huisbatterij.
Precies dat!
En de Arena doet zoiets al met oude Leaf batterijen
Volgens Tesla gaat de batterij langer mee dan de auto toch? Dan zou het best een mooi concept zijn. Een nieuwe LR heeft 80kWh, is toch best een lekkere buffer. Ik rij maar 20k per jaar dus bij zou de extra slijtage best moeten kunnen. Daarbij, langzaam laden/ontladen geeft maar weinig slijtage. Snelladen en veel vermogen vragen is veel slechter.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Inspired schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Reed je hem voor je vakantie vaak leeg? (Gezien je gemaakte kilometers niet heel vaak denk ik.) Als je weinig rijdt en vaak de auto op hoge SoC hebt staan kan BMS ook niet goed berekenen wat er nog in de accu zit qua capaciteit. Voor een 2019 LR/P is zo rond de 450 na een jaar of 2-3 redelijk normaal. Volgens mij komt het niet door een update. Ik zit met een 2019 LR met 52k nu ook zo rond de 450km. Je zit op Teslafi dat dit ook redelijk normaal is voor de Model 3s.
Nee, ik rijd doorgaans van 90% -> 70% en dan hangt hij weer aan de lader op de oprit voor de volgende dag. Deze week bewust tot 50% laten dalen, auto ook laten slapen om het BMS kalibratieproces aan te slingeren, en hangt nu weer aan de lader tot 90%.

Hou het de komende tijd wel even in de gaten, maakt ook verder niet uit, maar wel vreemd om ineens zo'n steile daling te zien.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:54
Mmm, interessant. Ik heb net een afspraak ingeschoten voor een parkeersensor die steeds denkt dat er een object is wat er in het echt niet is.
Nu is er vanuit tesla automatisch een 2e service activiteit aan de afspraak toegevoegd: “Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints”.
Dit terwijl ik geen eens last van krakende ophanging heb…
Dit lijken ze dus preventief gewoon bij iedereen die langskomt (of in mijn geval waar de mobile service aan huis komt) uit te voeren. Ik ben benieuwd.

@Taro, waarom laad je hem dan niet standaard tot 60 of 70% op? Heb ik een tijdje gedaan toen ik door Corona ook niet veel reed. Is toch weer iets beter voor de accu ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Smobbo op 04-06-2022 12:47 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Smobbo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:46:
@Taro, waarom laad je hem dan niet standaard tot 60 of 70% op? Heb ik een tijdje gedaan toen ik door Corona ook niet veel reed. Is toch weer iets beter voor de accu ;)
Dat is heel simpel: Net op dat moment sta je naast een Lamborghini Aventador SVJ bij het stoplicht en heb je iedere % nodig om de sprint te winnen :)

Nah, het is heel lang prima gegaan met 90%, dus zag daar geen aanleiding toe. En nu overigens nog steeds niet, ik vermoed dat de range wel weer wat opveert, is eerder ook gebeurd. 80% is inderdaad ook meer dan voldoende, ik kijk wel even.

Onder de 70% vind ik de auto overigens echt wel een stuk minder snel reageren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mmm, interessant. Ik heb net een afspraak ingeschoten voor een parkeersensor die steeds denkt dat er een object is wat er in het echt niet is.
Nu is er vanuit tesla automatisch een 2e service activiteit aan de afspraak toegevoegd: “Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints”.
Dit terwijl ik geen eens last van krakende ophanging heb…
Dit lijken ze dus preventief gewoon bij iedereen die langskomt (of in mijn geval waar de mobile service aan huis komt) uit te voeren. Ik ben benieuwd.
Dat is niet vreemd, dat is iets wat ze al een tijdlang doen bij auto's waar ze werkzaamheden aan verrichten en het nog niet gebeurd is.

Zoals eerder in dit topic al is gemeld kan dit echter uitstel betekenen van het echt noodzakelijke onderhoud (vervangen draagarmen) tot wellicht na de garantieperiode.

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:04
Camera en verlichting doen het nog, alleen de achterklep en het 3de remlicht niet.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-01 17:25
Taro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Nee, ik rijd doorgaans van 90% -> 70% en dan hangt hij weer aan de lader op de oprit voor de volgende dag. Deze week bewust tot 50% laten dalen, auto ook laten slapen om het BMS kalibratieproces aan te slingeren, en hangt nu weer aan de lader tot 90%.

Hou het de komende tijd wel even in de gaten, maakt ook verder niet uit, maar wel vreemd om ineens zo'n steile daling te zien.
De mijne (LR dec 2019) 48K km zit nu op 474km volgens Teslafi is het gemiddelde hier 464. Ik laad bijna altijd thuis naar 80% en rijd hem leeg tot rond de 15-20 en dan weer laden. Blijft redelijk stabliel zo laaste jaar en zelfs iets opgelopen tov rond de 30Km toen stond hij langer rond 460.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Een vraagje: kun je (vanuit NL) een Tesla Model 3 bestellen in Duitsland en daar ophalen? Of gaat dat niet?

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 04-06-2022 17:32 ]

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 22:08
Dat kan, maar ja, je moet hem dan wel 2x op kenteken zetten dacht ik. Op het Tesla motorsclub forum zijn er een aantal die het gedaan hebben, ook uit Frankrijk.

Is het echt zoveel voordeliger? Hoop geregel denk ik zo.

• Smobbo
Wolly schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Dat is niet vreemd, dat is iets wat ze al een tijdlang doen bij auto's waar ze werkzaamheden aan verrichten en het nog niet gebeurd is.

Zoals eerder in dit topic al is gemeld kan dit echter uitstel betekenen van het echt noodzakelijke onderhoud (vervangen draagarmen) tot wellicht na de garantieperiode.
Tja, ik heb nu nog nergens last van, dus of er een vervanging van draagarmen nodig is weet ik niet. Ik zit nu op iets meer dan 75k km, dus volgens mij verloopt de garantie met 5k km.
Achja, leaseauto, dus het zal allemaal wel ;)

• wootahH
  • Laatst online: 13:29
IceOnFire schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:53:
[...]

Ja, hij laat inderdaad keurig de tijdgebaseerde snelheid zien. Die overigens nog altijd om onduidelijke redenen niet altijd klopt maar dat staat er verder los van :) Ik gebruik geen hotspot verder dus die data komt rechtstreeks via de auto
Na reboot werkt het weer.
Zal wel iets zijn misgegaan na verlopen premium, of mijn ritjes door belgie, of een fw upgrade

• StijnDP
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05-2023
Xenir schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:03:
Dat kan, maar ja, je moet hem dan wel 2x op kenteken zetten dacht ik. Op het Tesla motorsclub forum zijn er een aantal die het gedaan hebben, ook uit Frankrijk.

Is het echt zoveel voordeliger? Hoop geregel denk ik zo.
Scheelde 6K bij mij, uit Frankrijk.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
jheerink14 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:11:
[...]

De mijne (LR dec 2019) 48K km zit nu op 474km volgens Teslafi is het gemiddelde hier 464. Ik laad bijna altijd thuis naar 80% en rijd hem leeg tot rond de 15-20 en dan weer laden. Blijft redelijk stabliel zo laaste jaar en zelfs iets opgelopen tov rond de 30Km toen stond hij langer rond 460.
Altijd laden is toch beter als eerste leegrijden naar de 15%? Staat letterlijk in de handleiding : met klem wordt verzocht indien mogelijk om elke dag aan de stekker te zetten…

[ Voor 11% gewijzigd door refused81 op 04-06-2022 22:18 ]

iRacing Profiel

• hmr

hmr

refused81 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Altijd laden is toch beter als eerste leegrijden naar de 15%? Staat letterlijk in de handleiding : met klem wordt verzocht indien mogelijk om elke dag aan de stekker te zetten…
Dat lukt mij hier niet in de stad hoor:( zou het echt slecht zijn om dat niet te doen?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:09

CoolHead621

Enjoy every moment

bones schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:35:
[...]

En merkbaar verschil? Moet zeggen dat de LR snel genoeg aanvoelt al ben ik wel erg nieuwschierig naar de acceleration boost. Alleen 1800 is een behoorlijk bedrag voor een software setting.
Zeker merkbaar.
Niet alleen van 0-100 maar vooral tussen 20-100
Of 100-200

Ik wil niet meer zonder

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:09

CoolHead621

Enjoy every moment

hmr schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:58:
[...]

Nice! Twijfel bij mijn Model Y.. ;) is het het waard?! :)
Dat verschilt per persoon.
Ik hou van af en toe rap optrekken.
En persoonlijk vind ik het het geld wel waard.
Heb het wel in de lease gestopt.
Kon achteraf nog

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

• refused81
hmr schreef op zondag 5 juni 2022 @ 01:21:
[...]

Dat lukt mij hier niet in de stad hoor:( zou het echt slecht zijn om dat niet te doen?
Heel slecht zal het niet zijn. niet iedereen heeft zijn eigen paal.

Maar als je het kan, wordt het met klem aangeraden 👍

iRacing Profiel

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
[...]

In theorie is het beter voor de batterij om niet constant op te laden en weer te gaan laden bij rond de 30% en dan weer naar circa 80%.

De aanbeveling in de manual is om andere redenen.

• refused81
arsimo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:29:
[...]

In theorie is het beter voor de batterij om niet constant op te laden en weer te gaan laden bij rond de 30% en dan weer naar circa 80%.

De aanbeveling in de manual is om andere redenen.
Welke theorie is dat?
Welke andere redenen bedoel je?

iRacing Profiel

• arsimo
De meest gezonde rustpositie voor batterijen zoals in de LR, P en de pre-LFP SR+ is 50%. Hoe verder daar van af hoe 'ongezonder'. Dat gaat echter niet linear. Als vuisttregel kan men hanteren: rond de 30$ er onder of boven heel erg weinig uitmaakt. Verder van die op paipier ideale 50% wordt het wel minder, en het 'allerslechts' is in de ruwweg onderste en bovenste 10% (dus 0-10 en 90-100).

Let wel, het gaat om de ruststand. Vandaar dus ook het advies om als de batterij echt (zo goed als) leeg is zo snel mogelijk te gaan laden en als men tot (bijna) 100% laadt zo snel mogelijk daarna te gaan rijden.
Welke andere redenen bedoel je?
Is voor begiinnende EV-rijders bedoeld die (begrijpelijk) niet in al die technische theorieen zijn geinteresseerd en die om het risico om met een lege accu langs de weg stil te komen staan en/of onnodige te moeten snellladen te minimaliseren een goede laaddiscipline moeten aanleren. Het meest praktische is dan "laden als het kan" en dan tot 80, 90% waarbij de schade nog steeds miniem is.

Op zich werkt dat prima, al is dat in theorie uit oogpunt van batterijgezondheid niet optimaal. Dus als men de discipline kano opbrengen op tijd te laden afhankelijk van de SoC dan is dat op papier beter. Geen zin daarin volg dan "laden als het kan", ook prima, zo erg is dat niet. Maar kan men dat wel in de praktijk dan is dat op zich (iets) beter. Zelf kan ik dat prima doen tijdens een saaie doorsee werkweek (elke dag rijd ik dan 30km) en laad ik een keer in de week bij. Maar in perioden waarin ik veel meer rij - en die zijn er geregeld, met name in weekeinden of werkweken met diverse van de sleurr afwijkende trips - dan hou ik de SoC in rust wel in regel richting de 80%,

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:52
Ben benieuwd wat ze zeggen. Bij mij zeiden ze over “parkeerhulp niet beschikbaar” en “tijdelijk niet alle AP functies”, wat er steeds staat sinds laatste update: “Ja we weten ervan, software bug, wordt misschien wel weer gemaakt, ze schijnen er mee bezig te zijn”

Was het bij jou ook sinds laatste update?

Dat is precies waarom ik updates liever niet installeer omdat ze er eerst weer een paar bugs in gooien, maar bij het SeC laatst hadden ze hem geïnstalleerd. En nu werken allerlei functies dus weer niet

• Smobbo
JohanB schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Ben benieuwd wat ze zeggen. Bij mij zeiden ze over “parkeerhulp niet beschikbaar” en “tijdelijk niet alle AP functies”, wat er steeds staat sinds laatste update: “Ja we weten ervan, software bug, wordt misschien wel weer gemaakt, ze schijnen er mee bezig te zijn”

Was het bij jou ook sinds laatste update?

Dat is precies waarom ik updates liever niet installeer omdat ze er eerst weer een paar bugs in gooien, maar bij het SeC laatst hadden ze hem geïnstalleerd. En nu werken allerlei functies dus weer niet
Laatste update staat er volgens mij al weer weken op, maar dit probleem is echt van de laatste paar dagen. Lijkt er dus niet mee te maken te hebben, maar geen idee eigenlijk;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
CoolHead621 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Ik geniet hier nog iedere dag van de acceleratie van de P, dat gaat nooit vervelen. Al moet ik wel zeggen dat toen ik dat op dag 1 deed (Met 100% wegrijden bij een SuC en het pedaal direct volledig tegen de grond drukken) ik echt het bloed uit mijn hersenen voelde wegtrekken en wilde afremmen om te voorkomen dat ik voor mijn gevoel ging flauwvallen. Tegenwoordig is het natuurlijk een stuk minder indrukwekkend. Over 2 jaar een nieuwe auto, ik vermoed dat die trager gaat optrekken, tenzij het een Model S Plaid wordt of er in de tussentijd snellere auto's van andere merken op de markt komen.

• hmr

hmr

CoolHead621 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Heb het wel in de lease gestopt.
Kon achteraf nog
Kan t wel gewoon zakelijk kopen … haha ben zo tempted!

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• jheerink14
[...]

Ja dat lukt hier niet altijd, Probeer regel aan te houden niet boven de 85-90% en niet onder de 15-20%
tot nu toe. De accu is nu na bijna %50K nog in prima conditie ( van 500km begin naar nu 475km)
En dus niet al te veel cycles te maken

[ Voor 4% gewijzigd door jheerink14 op 05-06-2022 19:44 ]

• arsimo
jheerink14 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Ja dat lukt hier niet altijd, Probeer regel aan te houden niet boven de 85-90% en niet onder de 15-20%
tot nu toe. De accu is nu na bijna %50K nog in prima conditie ( van 500km begin naar nu 475km)
En dus niet al te veel cycles te maken
Of je nu "laden als het kan" of "laden als het moet" toepast, dat maakt voor het aantal cycles dat de batterij verwerkt niets uit. Voelt misschien tegenintuitief voor sommigen maar het aantal cycles hangt uitsluitend af van hoeveel energie je gebruikt, of anders gezegd (maar hetzelfde betekent) hoeveel je laadt t.ov. de grote van de batterij.

Dat betekent dat als men veel kilometers maakt men wbt het aantal cycles beter met een grote batterij kan rijden dan met een kleinere met vaker (snel)laden. De kleinere en dus lichtere batterij zorgt wel dat men iets zuiniger is maar dat compenseert niet voldoende.

Wbt degradatie is (potentieel) wel van belang hoe je laadt. zoals jij kort schetst en ik hier eerder vandaag uitgebreider uitlegde.

[ Voor 15% gewijzigd door arsimo op 05-06-2022 21:14 ]

CoolHead621 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:01:
[...]

Zeker merkbaar.
Niet alleen van 0-100 maar vooral tussen 20-100
Of 100-200

Ik wil niet meer zonder
Vermogen went snel….
Zowel omhoog als omlaag.

Ik reed vroeger een paar jaar met een VW Sharan 177pk TDI DSG. Die was echt niet traag, maar natuurlijk ook geen raceauto… tuurlijk, het was een familiebusje.
Dan een week gewisseld met een collega met een 335d die te klein was voor hem om op vakantie te gaan.

Eerste reactie: waaaaaaauw, 280 pk en 0-100 in 6s is echt next level.
3 dagen later…. Bwah, snelle auto, maar 50 of 100pk meer mocht wel.

En ik kreeg al schrik als ik terug mijn minibus kreeg. Ja, de eerste keer denk je dat je een spons hebt ipv een gaspedaal. Maar 2 dagen later vond ik dat terug een behoorlijk vlotte auto.
De Mod Y LR heeft vermogen zat. Je kan dat nergens echt goed gebruiken. Ik zou nooit 1800€ extra uitgeven om nog meer banden te slijten. Het gaat echt nergens een verschil maken. Maar als je dat wil… tja, doen hé.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• hmr

hmr

Wat niet went is de extreem slechte inparkeerfunctie… Poh wat een gedrocht. Die van mijn vorige BMW was echt 10x beter (volgens mijn vrouw ;))

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• turkeyhakan
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Dat is heel simpel: Net op dat moment sta je naast een Lamborghini Aventador SVJ bij het stoplicht en heb je iedere % nodig om de sprint te winnen :)

Nah, het is heel lang prima gegaan met 90%, dus zag daar geen aanleiding toe. En nu overigens nog steeds niet, ik vermoed dat de range wel weer wat opveert, is eerder ook gebeurd. 80% is inderdaad ook meer dan voldoende, ik kijk wel even.

Onder de 70% vind ik de auto overigens echt wel een stuk minder snel reageren.
Reageert de Performance echt minder onder de 70%? Dat is m.i. wel bijzonder en goed om te weten voorafgaand…

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
turkeyhakan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:24:
[...]

Reageert de Performance echt minder onder de 70%? Dat is m.i. wel bijzonder en goed om te weten voorafgaand…
Alle elektrische auto's en apparaten presteren beter met 90-100% acculading dan met 10-90%. Ik heb in het verleden een RC auto gehad, daar werd er alles aan gedaan om de accu zo vol en warm mogelijk te krijgen door hem op een bepaalde manier op te laden.

Het geldt dus niet alleen voor de Performance, maar ook voor de LR en SR+ en ook voor alle andere merken en type EV's.

Maar bij een snelle auto als de P valt het denk ik wel eerder en beter op. En het is niet zo dat het alles of niets is, maar als je een sprintje wil trekken met 40%, dan merk je echt dat hij anders reageert dan op 95%, al zal het mogelijk maar 0,05 seconde schelen.

Ik heb overigens een Dragy liggen, zou het wel een keer kunnen meten hoeveel het uitmaakt.

• turkeyhakan
  • Nu online
Taro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Alle elektrische auto's en apparaten presteren beter met 90-100% acculading dan met 10-90%. Ik heb in het verleden een RC auto gehad, daar werd er alles aan gedaan om de accu zo vol en warm mogelijk te krijgen door hem op een bepaalde manier op te laden.

Het geldt dus niet alleen voor de Performance, maar ook voor de LR en SR+ en ook voor alle andere merken en type EV's.

Maar bij een snelle auto als de P valt het denk ik wel eerder en beter op. En het is niet zo dat het alles of niets is, maar als je een sprintje wil trekken met 40%, dan merk je echt dat hij anders reageert dan op 95%, al zal het mogelijk maar 0,05 seconde schelen.

Ik heb overigens een Dragy liggen, zou het wel een keer kunnen meten hoeveel het uitmaakt.
Kan dat wellicht ook een combinatie zijn met warme/koude accu? Ik had een LR te leen voor een dag en deze reageerde telkens anders op het gaspedaal, maar na een stukje gereden te hebben was de power terug.

- vraagje: weet jij hoe het payment proces verloopt? Wanneer moet je het bedrag betalen? Ik zit er aan te denken om een M3P te bestellen met gedeeltelijke financiering (niet via Findio). Kan ik de auto alvast bestellen? Wanneer vraagt Tesla om het totaalbedrag over te maken?

- hoe vind jij de M3P rijden? In Duitsland zijn de wegen niet altijd even egaal, hetzelfde geldt voor buitenaf wegen in NL. Is de auto nog comfortabel te noemen met 20” wielen?

Ik vraag dit omdat wij jaarlijks naar Turkije rijden (3850 km enkele reis) en wij soms niet over al te beste wegen moeten rijden (Servië/Bulgarije).

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 23:48
turkeyhakan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:24:
[...]

YouTube: Tesla Model 3 Performance 90-10 % acceleration test

Bjorn heeft dat al voor je uitgezocht :)

• JohanB
  • Laatst online: 13:52
turkeyhakan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Kan dat wellicht ook een combinatie zijn met warme/koude accu? Ik had een LR te leen voor een dag en deze reageerde telkens anders op het gaspedaal, maar na een stukje gereden te hebben was de power terug.

- vraagje: weet jij hoe het payment proces verloopt? Wanneer moet je het bedrag betalen? Ik zit er aan te denken om een M3P te bestellen met gedeeltelijke financiering. Kan ik de auto alvast bestellen? Wanneer vraagt Tesla om het totaalbedrag over te maken?

- hoe vind jij de M3P rijden? In Duitsland zijn de wegen niet altijd even egaal, hetzelfde geldt voor buitenaf wegen in NL. Is de auto nog comfortabel te noemen met 20” wielen?

Ik vraag dit omdat wij jaarlijks naar Turkije rijden (3850 km enkele reis) en wij soms niet over al te beste wegen moeten rijden (Servië/Bulgarije).
Ja is prima comfortabel op 20”. Maar zulke lange ritten nog niet mee gemaakt persoonlijk.
Voor mij waren de velgen dan ook de enige reden om voor de P te gaan, dus misschien accepteer ik wat meer

• turkeyhakan
  • Nu online
JohanB schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Ja is prima comfortabel op 20”. Maar zulke lange ritten nog niet mee gemaakt persoonlijk.
Voor mij waren de velgen dan ook de enige reden om voor de P te gaan.
Helder, dank je wel! Hoe veel km doe je met de banden?

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 06-06-2022 09:40 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
[...]

Ja, een warme accu presteert beter dan een koude. Bij een Tesla kan je soms ookook niet maximaal regenereren als de accu nog koud is.
- vraagje: weet jij hoe het payment proces verloopt? Wanneer moet je het bedrag betalen? Ik zit er aan te denken om een M3P te bestellen met gedeeltelijke financiering. Kan ik de auto alvast bestellen? Wanneer vraagt Tesla om het totaalbedrag over te maken?
De betalingsregeling kan je volgens mij na het bestellen nog afstemmen, de aanbetaling moet direct, de rest volgt daarna. Maar ik zou ze gewoon even bellen als ik jou was.
Ik heb een speciale versie: De stealth Performance, of sleeper Performance, ook wel aangeduid met P- ipv P+, dus een P zonder Performance Pack. Je kunt het zien als de LR, maar met P motoren, P software, Dual Motor badge met rode P streep eronder, maar ook met 19" ipv 20" en in mijn geval mét Tesla trekhaak. Ik heb bewust voor deze versie gekozen omdat je tov de normale P meer range hebt, meer comfort (hij is ook niet verlaagd), maar wel de acceleratie- & snelheidsvoordelen hebt en dus ook evt. Track mode.

Ik heb zelf geen ervaring met de 20".
Ik heb laatst met de 19" over de Italiaanse snelwegen gereden, zelfs dat was beroerd :) Maar kwam voornamelijk door de zeer slechte staat van de wegen, met 20" zal dat nog wel wat erger zijn vermoed ik.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17
Tommie12 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Vermogen went snel….
Zowel omhoog als omlaag.

Ik reed vroeger een paar jaar met een VW Sharan 177pk TDI DSG. Die was echt niet traag, maar natuurlijk ook geen raceauto… tuurlijk, het was een familiebusje.
Dan een week gewisseld met een collega met een 335d die te klein was voor hem om op vakantie te gaan.

Eerste reactie: waaaaaaauw, 280 pk en 0-100 in 6s is echt next level.
3 dagen later…. Bwah, snelle auto, maar 50 of 100pk meer mocht wel.

En ik kreeg al schrik als ik terug mijn minibus kreeg. Ja, de eerste keer denk je dat je een spons hebt ipv een gaspedaal. Maar 2 dagen later vond ik dat terug een behoorlijk vlotte auto.
De Mod Y LR heeft vermogen zat. Je kan dat nergens echt goed gebruiken. Ik zou nooit 1800€ extra uitgeven om nog meer banden te slijten. Het gaat echt nergens een verschil maken. Maar als je dat wil… tja, doen hé.
Het went, als in je lichaam went eraan. P blijft belachelijk snel, verbaas mij na 2.5 jaar nog steeds erover. Verveeld nooit in ieder geval. En inderdaad 90% merk je wel, maar met 30% is het nog steeds idioot snel. Met name als de accu warm is.

• turkeyhakan
  • Nu online
Taro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Ja, een warme accu presteert beter dan een koude. Bij een Tesla kan je soms ookook niet maximaal regenereren als de accu nog koud is.

[...]

De betalingsregeling kan je volgens mij na het bestellen nog afstemmen, de aanbetaling moet direct, de rest volgt daarna. Maar ik zou ze gewoon even bellen als ik jou was.

[...]

Ik heb een speciale versie: De stealth Performance, of sleeper Performance, ook wel aangeduid met P- ipv P+, dus een P zonder Performance Pack. Je kunt het zien als de LR, maar met P motoren, P software, Dual Motor badge met rode P streep eronder, maar ook met 19" ipv 20" en in mijn geval mét Tesla trekhaak. Ik heb bewust voor deze versie gekozen omdat je tov de normale P meer range hebt, meer comfort (hij is ook niet verlaagd), maar wel de acceleratie- & snelheidsvoordelen hebt en dus ook evt. Track mode.

Ik heb zelf geen ervaring met de 20".

[...]

Ik heb laatst met de 19" over de Italiaanse snelwegen gereden, zelfs dat was beroerd :) Maar kwam voornamelijk door de zeer slechte staat van de wegen, met 20" zal dat nog wel wat erger zijn vermoed ik.
De ervaringen zijn denk ik heel persoonlijk als ik het zo lees (met wielen). Mijn Niro heeft 18” wielen maar echt comfortabel is die niet als ik over slecht wegdek rijd.

• noo
  • Niet online

noo

[...]

- vraagje: weet jij hoe het payment proces verloopt? Wanneer moet je het bedrag betalen? Ik zit er aan te denken om een M3P te bestellen met gedeeltelijke financiering (niet via Findio). Kan ik de auto alvast bestellen? Wanneer vraagt Tesla om het totaalbedrag over te maken?
Je moet het restant 1 week voor ophalen overmaken (ik heb mijn Y eind maart opgehaald)

• turkeyhakan
  • Nu online
noo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Je moet het restant 1 week voor ophalen overmaken (ik heb mijn Y eind maart opgehaald)
En het restant versta je onder aankoopprijs minus 250 euro?

• noo
  • Niet online

noo

turkeyhakan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:26:
[...]

En het restant versta je onder aankoopprijs minus 250 euro?
Ja, de aankoopprijs minus de aanbetaling die je bij het bestellen moet betalen (dat was voor mij 100 euro).

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:57
Aankomende zomer gaan we met het gezin naar de camping in Italie. Twee volwassenen en twee kids. Hierdoor moet er veel meegenomen worden. Ik heb de beschikking over en dakkoffer maar dan nog twijfel ik of de Model 3 groot genoeg is. Ik zat in mijn gedachte te zinspelen om bijvoorbeeld een Model Y tijdelijk te huren. Iemand een idee of Tesla voor dit soort dingen auto's verhuurd? Uiteraard kan ik morgen ook gewoon even met ze bellen.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Sunri5e schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:29:
Aankomende zomer gaan we met het gezin naar de camping in Italie. Twee volwassenen en twee kids. Hierdoor moet er veel meegenomen worden. Ik heb de beschikking over en dakkoffer maar dan nog twijfel ik of de Model 3 groot genoeg is. Ik zat in mijn gedachte te zinspelen om bijvoorbeeld een Model Y tijdelijk te huren. Iemand een idee of Tesla voor dit soort dingen auto's verhuurd? Uiteraard kan ik morgen ook gewoon even met ze bellen.
Waarom dan geen grotere benzine SUV of station diesel huren?

• arsimo
Hoe oud/groot zijn je kinderen? En neem je echt zo veel bagage mee?

Afgelopen april/mei twee weken met de Model 3 naar Italie geweest, twee volwassenen en onze 14-jarige dochter (die bijna 1,70 is). Ook afgelopen augustus met zijn drieen twee weken door Scandinavie. Geen dakkoffers of andere uitbreidingen, maar desondanks prima te doen.

Behalve als je tent(en) en luchtbedden e.d. moet meenemen, zou het met goed passende koffers/tassen en slim gebruiken van de extra onderruimte, optimaal inpakken en een dakkoffer makkelijk moeten gaan. Neem je wel tenten e.d.,mee, tja, dan wordt het ingewikkeld.

Veel kritischer IMO is hoe groot je twee kinderen zijn en of de bijrijderstoel (ook) ver naar achter moet. Heb wel eens met zijn vieren (vriendin van mijn dochter ging mee, ook zo'n 1,70m) een long weekend Ardennen gedaan, dat was te doen, maar zo naar Italie zou te krap zijn geweest.
Camping als in een tent of een mobile home? Maakt nogal een verschil. :) Wij redden het prima, zonder dakkoffer, in een Model 3. Twee kids van 7 & 9. In het verleden naar mobile home op een camping, tegenwoordig een vakantiehuis.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:57
arsimo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:10:
[...]

Hoe oud/groot zijn je kinderen? En neem je echt zo veel bagage mee?

Afgelopen april/mei twee weken met de Model 3 naar Italie geweest, twee volwassenen en onze 14-jarige dochter (die bijna 1,70 is). Ook afgelopen augustus met zijn drieen twee weken door Scandinavie. Geen dakkoffers of andere uitbreidingen, maar desondanks prima te doen.

Behalve als je tent(en) en luchtbedden e.d. moet meenemen, zou het met goed passende koffers/tassen en slim gebruiken van de extra onderruimte, optimaal inpakken en een dakkoffer makkelijk moeten gaan. Neem je wel tenten e.d.,mee, tja, dan wordt het ingewikkeld.

Veel kritischer IMO is hoe groot je twee kinderen zijn en of de bijrijderstoel (ook) ver naar achter moet. Heb wel eens met zijn vieren (vriendin van mijn dochter ging mee, ook zo'n 1,70m) een long weekend Ardennen gedaan, dat was te doen, maar zo naar Italie zou te krap zijn geweest.
Wij nemen geen tenten mee. Maar de kinderen zijn 0 en 1. Dan gaat er veel mee zoals een dubbele kinderwagen etc.
Sunri5e schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:20:
[...]

Wij nemen geen tenten mee. Maar de kinderen zijn 0 en 1. Dan gaat er veel mee zoals een dubbele kinderwagen etc.
In die leeftijd heb je wat wat meer ruimte nodig ja. Tenminste, wij gingen toen ze zo jong waren met een Superb met dakkoffer op vakantie. En dan gewoon tot de nok vol. :X

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:22
Inspired schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:22:
[...]

In die leeftijd heb je wat wat meer ruimte nodig ja. Tenminste, wij gingen toen ze zo jong waren met een Superb met dakkoffer op vakantie. En dan gewoon tot de nok vol. :X
Als je ruimte hebt stouw je t vol. Als je een tandemasser beschikbaar had, had die waarschijnlijk ook vol gezeten, dan neem je toch ook dat loopfietsje en die bak met speelgoed nog maar mee ;)

• arsimo
[...]

Ah ja, dat kent wat logistieke uitdagingen. Kan me herinneren toen mijn dochter die leeftijd had hoe we het regelden om de echte kinderwagen (dus naast een buggy) met vliegtuigen en nachttreinen naar een uithoek van Europa mee te nemen. (waar mijn schoonfamilie woont)

Denk als je het perse zou willen het met Model 3 plus dakkoffer wel zou lukken, maar kan me reuzegoed indenken dat je een ruimer alternatief zoekt. Succes.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
ybos schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Als je ruimte hebt stouw je t vol. Als je een tandemasser beschikbaar had, had die waarschijnlijk ook vol gezeten, dan neem je toch ook dat loopfietsje en die bak met speelgoed nog maar mee ;)
Precies dat inderdaad.

In 2018 gingen we (met zoon van bijna 2 meter) met onze V70 naar Noorwegen en zaten we tot de nok toe vol.

Jaar daarna, de Volvo inmiddels omgeruild voor een Ioniq classic (waar we toen niet mee wilden gaan vanwege het geringe aantal laadpalen in de omgeving), zijn we met de Saab cabrio (met echt gruwelijk weinig bagageruimte) naar Oostenrijk en Italië gegaan en dat ging eigenlijk ook prima. Iets vaker kleren wassen ipv voor 3 weken spullen meenemen. Maar goed, met kleine/jonge kids ontkom je idd. niet aan bepaalde zaken.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• KoalaBear
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 08:54
[...]

Wij zijn met twee kids met de MS op vakantie geweest. Ging prima. Helaas nog niet mijn MYP binnen, maar wel de MS verkocht. Nu zijn we met de M3 zonder dakkoffer naar Kroatië en ging prima trunk en frunk vol. Bij de voeten van de kinderen drie grote tassen en nog 1 tussen hun in.

Ik heb wel een tassen set van kjust gekocht die ik gebruik. Het is aanpassen maar werkt prima.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 17:18
Past deze winter wielen set daadwerkelijk niet onder de M3 SR? Of is dat marketing? Ik vind de "aero" wielset namelijk niet om aan te loeren.

• hdu
  • Laatst online: 09-01 16:04

hdu

Zie hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic", is zo'n bak op de trekhaak een idee (mits je natuurlijk een trekhaak hebt).
Erg goede ervaringen mee. Verbruik is zo ongeveer gelijk aan rijden zonder deze bak op de trekhaak. Makkelijk bagage in en uitladen. Bak gaat mee naar volgende auto's. Hoef ik niet weer bij elke auto nieuwe dakdragers te kopen. Nadelen: duur, achteruitrijcamera moet je even zonder en je kunt wat lastiger bij de achterbak. Trouwens geen last gehad bij SuC's, dat paste altijd.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Noxa schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:26:
Past deze winter wielen set daadwerkelijk niet onder de M3 SR? Of is dat marketing? Ik vind de "aero" wielset namelijk niet om aan te loeren.
Al eens gekeken naar de Orbitals in het zwart of zilver? https://rimetrix.com/product/orbital-black/

• bartzzz
  • Laatst online: 12:16
kazuka schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Al eens gekeken naar de Orbitals in het zwart of zilver? https://rimetrix.com/product/orbital-black/
Die zien er goed uit.
Iemand ervaring met deze?
En is er een alternatief, de verzendkosten zijn hoog plus dan nog de inklaring enz.

• jheerink14
bartzzz schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Die zien er goed uit.
Iemand ervaring met deze?
En is er een alternatief, de verzendkosten zijn hoog plus dan nog de inklaring enz.
Ik heb er al lang rimetrix op zitten.(Zwarte) Ziet er goed uit en ze beschermen ook de velgen want ze zitten over de rand van velg, Dus bij stoeprand raak je eerst het plastic van de rimetrix. En ze lijken minimaal even efficient als de aerocaps. 50K gemiddelde op rond de 165W/h km

Vwb kosten ik was toen $309 kwijt incl verzenden en er kwam iets van €60 bij voor invoer meen ik

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 17:18
kazuka schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Thnx, mooie oplossing dit.

• Marc O.
Ik snap de Tesla navigatie soms niet helemaal: Als ik een route ingeef vanuit thuis (Tilburg) naar Oostenrijk, dan wil de auto dat ik in Eindhoven al ga laden (dus na ca. 3 kwartier ofwel zo'n 50km), terwijl de accu op 80% staat en ik dus voldoende SoC heb om iets voor Frankfurt te laden (dat is wat ABRP zegt). En als ik dat niet zou halen, dan zijn er nog voldoende andere SuC's langs de route waar ik evt. al eerder zou kunnen laden. Dus die stop in Eindhoven is echt totaal overbodig in mijn ogen.

Iemand enig idee welke logica hier door Tesla wordt toegepast?

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:06

ThaDude

Hang Loose

Marc O. schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:44:
Ik snap de Tesla navigatie soms niet helemaal: Als ik een route ingeef vanuit thuis (Tilburg) naar Oostenrijk, dan wil de auto dat ik in Eindhoven al ga laden (dus na ca. 3 kwartier ofwel zo'n 50km), terwijl de accu op 80% staat en ik dus voldoende SoC heb om iets voor Frankfurt te laden (dat is wat ABRP zegt). En als ik dat niet zou halen, dan zijn er nog voldoende andere SuC's langs de route waar ik evt. al eerder zou kunnen laden. Dus die stop in Eindhoven is echt totaal overbodig in mijn ogen.

Ja ze hebben een eigen algoritme ontwikkeld. Kijken naar drukte bij de andere SUC's etc. Maar ik rij zelf ook via ABRP hoor ;) hou meer van de kortere stops dan die lange van Tesla

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17
Geen idee of het vaker voorbij is gekomen of toegestaan, maar wat is een goede dakkoffer voor de M3 (die passen op de originele Tesla dragers)?

• Marc O.
ThaDude schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:50:
[...]

Ja ze hebben een eigen algoritme ontwikkeld. Kijken naar drukte bij de andere SUC's etc. Maar ik rij zelf ook via ABRP hoor ;) hou meer van de kortere stops dan die lange van Tesla
Nou ja, Tesla adviseert dus 1 extra stop t.o.v. ABRP, ofwel 4 stops vs. 3 (ABRP ingesteld op 'quickest arrival'). Ik zou me kunnen indenken dat Tesla anticipeert op drukte bij de SuC's in Duitsland. Zal vanmiddag en vanavond nog eens checken, dan zou die drukte geen rol meer mogen spelen.

• refused81

dat is idd niet logisch :?
ik ben paar weken geleden ook naar Oostenrijk genavigeerd met de tesla navigatie en bij mij zei die eerste laadstop na 400km
drukte bij SuC lijkt me ook niet echt aangezien ik in dld vaak de enigste was bij 20 stalls.....

doet die dit elke keer?

iRacing Profiel

• bbc
  • Laatst online: 09-09-2025

bbc

[...]
Ik moest 100 euro voorschot betalen en heb beslist om 5.000 euro zelf te betalen en de rest via financiering. Ze hebben mij vorige vrijdag gecontacteerd voor een levering deze vrijdag. Toen heb ik die 5.000 euro moeten overschrijven. In het financieringscontract stond dat het geld rechtstreeks op hun rekening overgemaakt zou worden bij aflevering.

• Marc O.
refused81 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:11:
[...]

dat is idd niet logisch :?
ik ben paar weken geleden ook naar Oostenrijk genavigeerd met de tesla navigatie en bij mij zei die eerste laadstop na 400km
drukte bij SuC lijkt me ook niet echt aangezien ik in dld vaak de enigste was bij 20 stalls.....

doet die dit elke keer?
Het was me een paar weken geleden ook al opgevallen, toen ik een vergelijking wilde maken tussen die Tesla nav en ABRP. Toen dacht ik dat het een bugje zou zijn en heb er verder geen aandacht meer aan besteed. Maar nu die vakantie wat dichter voor de deur staat checkte ik vanmorgen nogmaals en gaf ie dus wederom die vreemde laadstop in Eindhoven.

• bbc
  • Laatst online: 09-09-2025

bbc

Marc O. schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:16:
[...]
Het was me een paar weken geleden ook al opgevallen, toen ik een vergelijking wilde maken tussen die Tesla nav en ABRP. Toen dacht ik dat het een bugje zou zijn en heb er verder geen aandacht meer aan besteed. Maar nu die vakantie wat dichter voor de deur staat checkte ik vanmorgen nogmaals en gaf ie dus wederom die vreemde laadstop in Eindhoven.
Dacht dat ik ergens een YouTube filmpje gezien had waar iemand in de browser van de auto ABRP had opgezet en vervolgens ging navigeren van supercharger naar supercharger bij aankomst.

Bij de nieuwste update zou hij ook rekening gaan houden met het weer en hoogteverschillen, hetgeen betalend is bij ABRP. Ik ben dus benieuwd wat het beste gaat zijn. ABRP zal waarschijnlijk beter zijn voor lange ritten waar er minder superchargers zijn.

• turkeyhakan
  • Nu online
bbc schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Ik moest 100 euro voorschot betalen en heb beslist om 5.000 euro zelf te betalen en de rest via financiering. Ze hebben mij vorige vrijdag gecontacteerd voor een levering deze vrijdag. Toen heb ik die 5.000 euro moeten overschrijven. In het financieringscontract stond dat het geld rechtstreeks op hun rekening overgemaakt zou worden bij aflevering.
Dank voor je reactie. Heb jij de financiering via Findio geregeld?

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30

Nooit meegemaakt eigenlijk. Ik zou anders even aan servicecenter deze vraag stellen. Is niet logisch. En dat hij rekening houdt met de drukte weet ik eerlijk gezegd niet. Het kan op dat moment wel druk zijn, maar over een paar minuten wellicht minder druk.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
Wanneer updaten tesla eigenlijk de kaart en daarmee ook de navigatie?
Bijv de A13 van Rotterdam naar Delft, die is al 2-3 maanden geleden aangepast maar tesla wil nog steeds de weiland in bij wijze van.....

Life is too short to drive boring cars

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:07
SirLct schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:29:
Bijv de A13 van Rotterdam naar Delft, die is al 2-3 maanden geleden aangepast maar tesla wil nog steeds de weiland in bij wijze van.....
Er lijken nieuwe kaartupdates aan te komen. Versie EU-2022.12-13877 is al gespot. Verwacht wel maar max 1 keer een kaart update per jaar. Erg karig inderdaad als je het mij vraagt...

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01 00:50
SirLct schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:29:
Het is mij wel eens opgevallen dat als je een langere route laat uitzoeken door het Tesla navigatie systeem, hij inderdaad stukken weg die zeer nieuw zijn, niet meeneemt, maar als je daar in de buurt komt, hij ze wel ziet en meeneemt. Dus eerste planning via de kaarten uit het systeem van de auto en dat hij daarna via Google maps ( ?) de meest recente situatie kiest.

• arsimo
bbc schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:20:
[...]

Dacht dat ik ergens een YouTube filmpje gezien had waar iemand in de browser van de auto ABRP had opgezet en vervolgens ging navigeren van supercharger naar supercharger bij aankomst.

Bij de nieuwste update zou hij ook rekening gaan houden met het weer en hoogteverschillen, hetgeen betalend is bij ABRP. Ik ben dus benieuwd wat het beste gaat zijn. ABRP zal waarschijnlijk beter zijn voor lange ritten waar er minder superchargers zijn.
Belangrijkste (IMO) wat ABRP kan is het zelf kunnen tunen van SoC bij aankomst, wanneer en hoeveel laden e.d. en dat dus ABRP daar de route en keuze van (snel)laders op aanpast. Met name bij plannen van buitenlandse (vakantie)trips voor mij onontbeerlijk. Op basis van die planning navigeer ik dan met de Tesla software zelf van (snel)llader naar (snel)laders (in regel SuCs).

• Hunkaroglu
[...]

@turkeyhakan
Ben je van plan om met de Tesla naar Turkije te rijden?
Tot aan Istanbul is te doen denk ik, maar hoe ga je laden als je ook gaat rond touren?
Volgens mij zijn daar de laadopties momenteel wel erg beperkt.

Ik heb er zelf ook over nagedacht.. maar vind het zelf momenteel te risicovol.
Als jij ervaringen van anderen heb gehoord, hoor ik het graag.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:24
Van het weekend in Duitsland geweest, Ik heb een SR+ uit 2019, ik heb 225 km/h aangetikt maar had het gevoel dat ik nog harder kon. Vond het wel prima zo. Zit er nog rek in?

• arsimo
Hunkaroglu schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:47:
[...]

@turkeyhakan
Tot aan Istanbul is te doen denk ik, maar hoe ga je laden als je ook gaat rond touren?

Je zal ff moeten Googlen maar aantal jaren geleden heel verhaal van een Turks-Nederlandse ondernemer die meerdere malen met zijn Model S naar zijn familie ging ver achter Ankara. Maakte wel wat mee maar (uiteindelijk) allemaal positief.

Tesla heeft SuCs in de planning staan in Turkije maar pas voor volgend jaar (of nog later in de praktijk?) dus heb je nu nog niets aan.

• turkeyhakan
  • Nu online
Hunkaroglu schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:47:
[...]

@turkeyhakan

Zodra ik een Tesla heb, is dat wel de bedoeling inderdaad! Tesla heeft nieuwe Superchargers in ontwikkeling, echter vraag ik mij ook af of ik mijn bestemming wel kan bereiken. Vooral bij nieuwe tankstations heb je vaak wel laadpalen.

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-01 07:35
Marc O. schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Nou ja, Tesla adviseert dus 1 extra stop t.o.v. ABRP, ofwel 4 stops vs. 3 (ABRP ingesteld op 'quickest arrival'). Ik zou me kunnen indenken dat Tesla anticipeert op drukte bij de SuC's in Duitsland. Zal vanmiddag en vanavond nog eens checken, dan zou die drukte geen rol meer mogen spelen.
Ik krijg ook het advies om al in NL te laden als ik naar Oostenrijk ga, iedere keer. Dus onafhankelijk van de drukte. Ik kies dan maar een bestemming net over de grens en vandaar de eindbestemming zodat hij ook niet gaat voorverwarmen.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:53:
Van het weekend in Duitsland geweest, Ik heb een SR+ uit 2019, ik heb 225 km/h aangetikt maar had het gevoel dat ik nog harder kon. Vond het wel prima zo. Zit er nog rek in?
Dat is de harde softwarematige begrensde waarde (225km echte km/h)

Alleen de AWD/Performance kan harder

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hansie_P schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Er lijken nieuwe kaartupdates aan te komen. Versie EU-2022.12-13877 is al gespot. Verwacht wel maar max 1 keer een kaart update per jaar. Erg karig inderdaad als je het mij vraagt...
En ook totale onzin, want ze gebruiken toch gewoon Maps data. Dus de kaarten hadden net zo snel/frequent up to date worden gebracht als op je telefoon...

Ik reed bij Elst ook al verkeerd door de gebrekkige updates qua navigatie. Toch jammer, vooral bij een 24/7 connected auto.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bla65 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Ik krijg ook het advies om al in NL te laden als ik naar Oostenrijk ga, iedere keer. Dus onafhankelijk van de drukte. Ik kies dan maar een bestemming net over de grens en vandaar de eindbestemming zodat hij ook niet gaat voorverwarmen.
Je kan de laadstop ook gewoon verwijderen uit de navigatie.

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-01 11:05
Bla65 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Ik maak nauwelijks buitenlandse trips maar vorig jaar naar Frankrijk hetzelfde. Auto volgeladen (of in elk geval 90%), route gepland vanaf huis(regio Utrecht) naar ergens voorbij Orleans. Zegt de navigatie dat ik in Meerkerk (zo'n 40 km verder) alweer moet laden). Vreemd want ik heb toen tot Lokeren gereden voordat ik ging laden en had waarschijnlijk Kortijk ook nog wel gehaald. Vreemd fenomeen. Ik had hem toen ook maar even zonder laadstops ingesteld.

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Hunkaroglu
turkeyhakan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Zodra ik een Tesla heb, is dat wel de bedoeling inderdaad! Tesla heeft nieuwe Superchargers in ontwikkeling, echter vraag ik mij ook af of ik mijn bestemming wel kan bereiken. Vooral bij nieuwe tankstations heb je vaak wel laadpalen.
Dat in ontwikkeling staat volgens mij al 3 jaar op Tesla site als "in ontwikkeling". Denk dat het wel snel allemaal komt, als ze de TOGG op grote schaal gaan produceren, maar vooralsnog ga ik geen poging wagen in ieder geval. Met 3 kinderen helemaal niet. :)

• Dennismatt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10-2025
Tesla Mobile Service is hier net geweest om naar het 'kraak'-probleem te kijken. Conclusie zoals verwacht is dat het de draagarm is. De monteur gaf aan dat deze vervangen moet worden en dit doen ze alleen maar bij de service center.
Hij gaf aan dat ze hier circa 3 tot 3,5 uur mee bezig zijn want beide kanten moeten vervangen worden en er moet daarna opnieuw uitgelijnd worden. Onderdelen hebben ze ook niet standaard liggen maar moeten besteld worden.

Wel vreemd dat ze het bij andere dan wel op locatie doen zonder uitlijnen. Hopelijk kan ik snel terecht want het kraken is wel heel irritant.

• turkeyhakan
  • Nu online
Dennismatt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:00:
Tesla Mobile Service is hier net geweest om naar het 'kraak'-probleem te kijken. Conclusie zoals verwacht is dat het de draagarm is. De monteur gaf aan dat deze vervangen moet worden en dit doen ze alleen maar bij de service center.
Hij gaf aan dat ze hier circa 3 tot 3,5 uur mee bezig zijn want beide kanten moeten vervangen worden en er moet daarna opnieuw uitgelijnd worden. Onderdelen hebben ze ook niet standaard liggen maar moeten besteld worden.

Wel vreemd dat ze het bij andere dan wel op locatie doen zonder uitlijnen. Hopelijk kan ik snel terecht want het kraken is wel heel irritant.
Welke auto heb je en van welk jaar?

• Dennismatt
turkeyhakan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Welke auto heb je en van welk jaar?
M3SR 2020

• turkeyhakan
  • Nu online
Dus zelfs de SR hebben last van draagarmen die vervangen moeten worden? Bijzonder. Komt het probleem daarna weer terug of hebben ze nieuwe/sterkere draagarmen?

[ Voor 15% gewijzigd door turkeyhakan op 07-06-2022 15:11 ]

• Dennismatt
turkeyhakan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Dus zelfs de SR hebben last van draagarmen die vervangen moeten worden? Bijzonder. Komt het probleem daarna weer terug of hebben ze nieuwe/sterkere draagarmen?
De ranger gaf aan dat er een nieuw ontwerp is waarbij de afdichting op een andere manier ontworpen is. Hierbij zou het niet meer voor moeten komen.

• turkeyhakan
  • Nu online
Dennismatt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:14:
[...]

De ranger gaf aan dat er een nieuw ontwerp is waarbij de afdichting op een andere manier ontworpen is. Hierbij zou het niet meer voor moeten komen.
Wordt dit allemaal onder garantie vervangen?
Pagina: 1 ... 323 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: