Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 319 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.284 views

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:38
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:51:
Vraagje, zijn er show rooms van Tesla in de buurt van Rotterdam waar je echt de auto van binnen en buiten kan bekijken. En wellicht een proef rit mee kan maken. Zie wel wat zitten Rotterdam alleen wordt er niet opgenomen helaas :(
https://www.tesla.com/nl_nl/drive

?

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Top, dit kende ik nog niet. Dankjewel!
En boek gewoon die testrit.
Je krijgt de auto een klein uur mee, en in de showroom kan je de auto's rustig bekijken en al je vragen stellen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:35
Tommie12 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:50:
[...]

En boek gewoon die testrit.
Je krijgt de auto een klein uur mee, en in de showroom kan je de auto's rustig bekijken en al je vragen stellen.
Precies! En ik mocht zelfs mijn kinderstoelen in een demoauto zetten en de kinderen erin laten zitten om te kijken hoe goed dat paste.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Mensen ervaringen met zonnescherm glazen dak van tesla en andere varianten die te koop zijn bij teslamate, Amazon, Ali etc?

De origineel is vrij duur (180) gaat die op het achterste gedeelte helemaal naar beneden? Of hou je nog strook vrij voor achteruit kijk spiegel?

iRacing Profiel

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-01 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb de originele van Tesla en die bedekt het achterste gedeelte volledig. Maar het is doorzichtig genoeg om wel nog iets te zien door de achteruitkijkspiegel.

Signatures zijn voor boomers.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-01 14:53
Maasluip schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:05:
Ik heb de originele van Tesla en die bedekt het achterste gedeelte volledig. Maar het is doorzichtig genoeg om wel nog iets te zien door de achteruitkijkspiegel.
Scheelt het veel :? Enige nadeel nu is dat de bekleding/stoel erg warm wordt en dat krijg je er niet snel uit, ook niet door de airco een kwartier van tevoren aan te zetten.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:05
Goedemorgen. Ik zit er aan te denken om een Tesla model Y met financiallease aan te schaffen zodat ik de auto op de balans kan zetten. Zijn er hier mensen die ook deze vorm van leasen gebruiken? En zo ja, bij welke partij heb je dat gedaan?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ybos schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 06:06:
[...]

Scheelt het veel :? Enige nadeel nu is dat de bekleding/stoel erg warm wordt en dat krijg je er niet snel uit, ook niet door de airco een kwartier van tevoren aan te zetten.
Ik weet niet, ik heb ze nog niet zoveel gebruikt (zaten bij de auto toen ik hem kocht). Ik zag dat het interieur gisteren 62 graden werd in de zon. Ik heb ze er nu eens in gedaan, maar het is natuurlijk lastig vergelijken.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ybos schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 06:06:
[...]

Ik heb ook dit zonnescherm voor mijn Model Y (van Tesla zelf) en ik kan je verzekeren dat ik nog steeds kneiterhete voorstoelen heb hoor (immers komt de zon ook gewoon binnenzetten door de voorruit :+ )

Scheelt het verder veel? Directe zoninval en warmte ervaring van bovenaf is zeker weten minder, ondanks dat er al getint glas zit op het dak uiteraard. Het geeft wel een minder ruimtelijk gevoel en het is niet zo estetische aantrekkelijk als gewoon een strak glazen dak uiteraard, maar ik denk voor de zomers wanneer je lange ritten maakt dat het zeker uitmaakt :) .

Vond het overigens wel een dingetje om ze te monteren; er zitten om het scherm zelf een aantal plastieke 'plaatjes' die het scherm vasthouden tussen het glazen dak en de stijlen van de auto. Er is niet overal evenveel ruimte tussen deze onderdelen, dus ik moest plekken zoeken waar dat wél zo was en dan de boel doorschuiven. En dat is nogal geklooi in een beperkte ruimte, boven je hoofd. Maar ach; het zit nu :P

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 19-05-2022 07:59 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Maasluip schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:54:
[...]

Ik weet niet, ik heb ze nog niet zoveel gebruikt (zaten bij de auto toen ik hem kocht). Ik zag dat het interieur gisteren 62 graden werd in de zon. Ik heb ze er nu eens in gedaan, maar het is natuurlijk lastig vergelijken.
Overheat protection niet aan staan? Die gaat bij 40 graden aan toch? Ik heb het aanstaan zonder airco, en hoorde de auto wel blazen en interieur slechts 38 graden in volle zon. Vraag me af hoe dat werkt aangezien de airco uit staat.
bones schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:14:
[...]

Overheat protection niet aan staan? Die gaat bij 40 graden aan toch? Ik heb het aanstaan zonder airco, en hoorde de auto wel blazen en interieur slechts 38 graden in volle zon. Vraag me af hoe dat werkt aangezien de airco uit staat.
Gewoon met de buitenlucht? Overheat protection moet je ook elke keer weer aanzetten. Ik gebruik het niet. Als het flink warm is gewoon 15m voor vertrek AC ff aan. Ook die dingen zullen weinig uithalen. Een auto gaat snel richting 60/70 graden als de zon er vol op staat. Ook gewoon met een dicht dak.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:11
Volgens mij houd je warmte die binnendringt niet tegen, tenzij je het vanaf buitenaf afschermt.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-01 21:41
Sunri5e schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:47:
Goedemorgen. Ik zit er aan te denken om een Tesla model Y met financiallease aan te schaffen zodat ik de auto op de balans kan zetten. Zijn er hier mensen die ook deze vorm van leasen gebruiken? En zo ja, bij welke partij heb je dat gedaan?
In 2019 mijn Model 3 op deze manier aangeschaft. Via Tesla werd financierder Findio gepusht en die was toen erg gunstig dus geaccepteerd.

• bones
Inspired schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Gewoon met de buitenlucht? Overheat protection moet je ook elke keer weer aanzetten. Ik gebruik het niet. Als het flink warm is gewoon 15m voor vertrek AC ff aan. Ook die dingen zullen weinig uithalen. Een auto gaat snel richting 60/70 graden als de zon er vol op staat. Ook gewoon met een dicht dat.
Ik had ergens gelezen dat overheat protection ook goed zou zijn voor de apparatuur en interieur materialen. Dus vandaar dat ik het aan heb staan. Maar met AC aan verbruikt het toch aardig wat, dus zet ook 10 min voordat ik vertrek de AC handmatig nog even aan.
bones schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:56:
[...]

Ik had ergens gelezen dat overheat protection ook goed zou zijn voor de apparatuur en interieur materialen. Dus vandaar dat ik het aan heb staan. Maar met AC aan verbruikt het toch aardig wat, dus zet ook 10 min voordat ik vertrek de AC handmatig nog even aan.
Maar je zet het dan elke keer weer aan? Na rijden gaat de optie weer standaard uit toch?

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
Inspired schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:59:
[...]

Maar je zet het dan elke keer weer aan? Na rijden gaat de optie weer standaard uit toch?
Nope, althans bij mijn auto blijft die gewoon actief.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
bones schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:14:
[...]

Wat ik in de manual las is dat overheatprotection 12 uur werkt na verlaten auto. Daarna niet meer. Is dus niet echt een oplossing voor als je auto lang buiten staat.

Bron:
https://www.tesla.com/own...49-B4A0-5261F957C096.html

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 19-05-2022 09:41 ]

UNOX: The worst operating system

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
bones schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:56:
[...]

Dat zou wel redelijk bizar zijn, een auto die er niet tegen kan om buiten te staan :+ .
Hier gaat gewoon de climate control aan het einde van een werkdag aan als ik mijn laptop aan het afsluiten ben, met 15 minuten is hij dan (in de zomer) van 50-60+ graden terug naar 21, werkt prima (y) ! Voor mij nu een harde eis bij de volgende auto ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Smobbo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Dat zou wel redelijk bizar zijn, een auto die er niet tegen kan om buiten te staan :+ .
Het is vrij algemeen dat materialen in een auto sneller verouderen als het heet wordt. Dat heeft niets te maken met "er niet tegen kan om buiten te staan".

• Smobbo
  • Laatst online: 09-01 12:57
Maasluip schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:10:
[...]

Het is vrij algemeen dat materialen in een auto sneller verouderen als het heet wordt. Dat heeft niets te maken met "er niet tegen kan om buiten te staan".
Tegelijkertijd zou een fabrikant daar toch wel rekening mee mogen houden, bij mijn weten is het in Californië nog een tikkie warmer dan hier, dus dat zou wel getest moeten zijn.
Dat het sneller verouderd begrijp ik, maar het zou niet zo moeten zijn dat je de auto actief moet blijven koelen gedurende de gehele zomer om te voorkomen dat de auto te snel stuk gaat. Als de auto in plaats van 50 jaar maar 49 jaar mee gaat zou het nog oke zijn, maar als het in plaats van 50 jaar maar 5 jaar meegaat lijkt me dat een foutje van de fabrikant ;) .

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je maakt er een veel te groot punt van. Je hoeft je auto niet actief te koelen, niemand zegt dat, ook wordt er nergens gezegd dat je je auto onder dak moet stallen. Maar het zal best de levensduur van de materialen verlengen als je het doet, en dat geldt voor alle auto's, niet alleen Tesla.
Genoeg rode auto's die na jaren en jaren in de zon staan meer roze zijn dan rood, of auto's waar de blanke lak van afbladdert, of interieurs die hard worden of zelfs breken. Dat is niets nieuws en dat is niet iets wat een fabricagefout moet zijn.

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-01 16:04

hdu

Gewoon even een positieve ervaring delen... omdat het kan!

Gisteren een dag in de spits heen met tussenstop en terug ook weer door de spits met zelfde tussenstop. Bijna alles op AP gereden met max. 100/103. Wat file gehad. Tijdens terugweg een half uurtje door drukte en telefoongesprek achter een vrachtauto gehangen (tijdens die 168 km). Daar zag ik het verbruik naar 113 Wh/km terug zakken. Heen en terug AP (afstand 3) gewoon aangehouden, ging soepel met afremmen en weer optrekken. Geen phantom brake gehad (heb ik gelukkig nog nooit zonder goede reden last van gehad).
Climate control op automatisch 20 graden.
Dit alles met een M3 LR december 2019.

Totaal 446 km gereden. Gemiddeld 134 Wh/km. Van 100% naar 13%.

Ik heb (ondanks file) een relaxte rit gehad met een mooi verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-die7345Fg-kJqfTWpZ89CU6u3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hXfOClFx8WzjMl98dMFv1bD.jpg?f=fotoalbum_large

P.S. Geen idee hoeveel degradatie, hoeveel km hij nu zou moeten halen etc. Ik rij gewoon (soms rustig, soms lekker door) en zie/lees wanneer ik eventueel zou moeten laden. Heel relaxt :)!
hdu schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:32:

Gisteren een dag in de spits heen met tussenstop en terug ook weer door de spits met zelfde tussenstop. Bijna alles op AP gereden met max. 100/103. Wat file gehad. Tijdens terugweg een half uurtje door drukte en telefoongesprek achter een vrachtauto gehangen (tijdens die 168 km). Daar zag ik het verbruik naar 113 Wh/km terug zakken. Heen en terug AP (afstand 3) gewoon aangehouden, ging soepel met afremmen en weer optrekken. Geen phantom brake gehad (heb ik gelukkig nog nooit zonder goede reden last van gehad).
Climate control op automatisch 20 graden.
Dit alles met een M3 LR december 1999.

Ik heb (ondanks file) een relaxte rit gehad met een mooi verbruik.
[Afbeelding]

P.S. Geen idee hoeveel degradatie, hoeveel km hij nu zou moeten halen etc. Ik rij gewoon (soms rustig, soms lekker door) en zie/lees wanneer ik eventueel zou moeten laden. Heel relaxt :)!
Nice. Met name omdat hij al meer dan 20 jaar oud is. :+

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Dat die accu dat al zolang volhoudt!! d:)b

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:44
Sunri5e schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:47:
Ik overweeg exact hetzelfde :) Al een kort proefritje gemaakt, wil binnenkort nog wat langer rijden met de kids erbij.

Dingen waar ik nog over twijfel:
  • Long Range vs. Performance: Ik vind de 20" velgen stukken mooier dan de standaard 19" van de LR. Maar zowel het rijbereik, comfort en natuurlijk de prijs staan daar tegenover. Is het rijcomfort echt merkbaar slechter met de grotere velgen?
  • Wit vs. zwart interieur: wit lijkt me wel mooi, nooit eerder gehad. Maakt de auto ook ruimer en wellicht koeler in de zomer. Maar hoe doorstaat het witte interieur een paar jaar met twee kinderen? Iemand ervaring mee?

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-01 20:12

TNJ

Frugalite

[...]

Voor die speciale gelegenheid had hij ook dat T-shirt van Prince uit de kast gehaald. ;)

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 14:39
Smobbo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Hier gaat gewoon de climate control aan het einde van een werkdag aan als ik mijn laptop aan het afsluiten ben, met 15 minuten is hij dan (in de zomer) van 50-60+ graden terug naar 21, werkt prima (y) ! Voor mij nu een harde eis bij de volgende auto ;)
Kennen jullie ook de optie 'ventileren' in de app? Wat ik vroeger handmatig deed bij andere auto's kan de Tesla automatisch: alle raampjes ca. 4 cm open zetten. Je krijgt daarnaast af en toe een reminder in je app dat ze open staan.

Ik weet echter niet of bij regen de raampjes automatisch dichtgaan, zou natuurlijk kunnen op basis van de regen sensor.

Model 3 | 2024 Highland

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-01 09:00

mattijssch

Model 3 LR

[...]

1999 valt toch best mee, mijn vorige Kia Soul ging daar ver overheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iKbwZQwAK3uBkrLr09G5riSj38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvWyx595bMSyDSa1DoIpGqDf.jpg?f=fotoalbum_large

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:09
Snoz Lombardo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Ik overweeg exact hetzelfde :) Al een kort proefritje gemaakt, wil binnenkort nog wat langer rijden met de kids erbij.

• Long Range vs. Performance: Ik vind de 20" velgen stukken mooier dan de standaard 19" van de LR. Maar zowel het rijbereik, comfort en natuurlijk de prijs staan daar tegenover. Is het rijcomfort echt merkbaar slechter met de grotere velgen? Comfort is volgens bijna alle reviews het beste met de kleinst mogelijke wielen... maar is erg persoonlijk, dus proberen testen.
• Wit vs. zwart interieur: wit lijkt me wel mooi, nooit eerder gehad. Maakt de auto ook ruimer en wellicht koeler in de zomer. Maar hoe doorstaat het witte interieur een paar jaar met twee kinderen? Iemand ervaring mee? af en toe de juiste producten gebruiken (leather cleaner + leather sealer) en komt goed.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 22:08
Snoz Lombardo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:57:
[...]

• Wit vs. zwart interieur: wit lijkt me wel mooi, nooit eerder gehad. Maakt de auto ook ruimer en wellicht koeler in de zomer. Maar hoe doorstaat het witte interieur een paar jaar met twee kinderen? Iemand ervaring mee?
Dat is exact de reden dat ik voor zwart gegaan ben. Als je her en der zoekt op het internet schijnt het makkelijk schoon te houden te zijn, maar kleine kinderen + wit leek mij en CEO hier geen goed idee.

Even zoeken en ik vond deze: YouTube: Toddlers and Tesla WHITE SEATS? Watch this before you order
Doe er je voordeel mee.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:21
Vrouwlief belt vanochtend op…. Eeeh schat, ik sta bij een tankstation langs de snelweg. Een tankstation?

Ja, want ik heb een lekke band.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS9dgwdhaGUa1HgY-02JZM3b60I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ujvqew7WwoO7X1SBrTc7JWW7.jpg?f=user_large

Scheur in de band.

Gelukkig ANWB snel ter plaatse en nieuwe band om de velg gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN7MhmXLhQ7-lGL_aRGbodZoAgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/39wI45tmQ8d3JITdee4vsYVv.jpg?f=user_large

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Sinds een week zeer regelmatig de melding dat cruise control niet beschikbaar is (M3 LR 2019). Eerste paar dagen nog op te lossen door auto even in park te zetten en dan weer in drive, maar de laatste dagen werkt dat ook niet meer. Na circa drie kwartier rijden ook de melding dat Automatic Emergency Braking uitgeschakeld is.

Contact met service gehad, nieuwe firmware nogmaals gepushed (stond er al op; 2022.12.13.2) maar nog steeds geen cruise control. Voelt best als een gemis. Ze komen binnenkort langs voor service.

Iemand dit ook al eens meegemaakt? En zo ja, (hoe) is het opgelost?

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MrTinux schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:55:
Sinds een week zeer regelmatig de melding dat cruise control niet beschikbaar is (M3 LR 2019). Eerste paar dagen nog op te lossen door auto even in park te zetten en dan weer in drive, maar de laatste dagen werkt dat ook niet meer. Na circa drie kwartier rijden ook de melding dat Automatic Emergency Braking uitgeschakeld is.

Contact met service gehad, nieuwe firmware nogmaals gepushed (stond er al op; 2022.12.13.2) maar nog steeds geen cruise control. Voelt best als een gemis. Ze komen binnenkort langs voor service.

Camera’s herkalibreren via het service menu schijnt het probleem op te lossen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Notna

Notna

Where are you?®

MrTinux schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:55:

Ja, door: willempjuh in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic" en Notna in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

Gevolgd door:

willempjuh in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 19-05-2022 17:59 ]

• MrTinux

MrTinux

Haha, thanks. Sterker nog, dat had ik zelfs ook al gelezen kort nadat het gepost was ( |:( ). Ook dit al geprobeerd, maar hercalibratie heeft geen soelaas gebracht.

• Notna

Notna

Where are you?®

MrTinux schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:03:
[...]

Haha, thanks. Sterker nog, dat had ik zelfs ook al gelezen kort nadat het gepost was ( |:( ). Ook dit al geprobeerd, maar hercalibratie heeft geen soelaas gebracht.
Dan lijkt het erop dat er iets meer aan de hand is. Wel apart dat er 3 meldingen, alle 3 een Model 3, in amper 2 weken tijd gemeld worden op dit forum....

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:58
Ik had er ook last van. Bij SC Amsterdam vertelden ze mij dat ze dit probleem vaker hadden gezien na de laatste update. Enige oplossing is wachten op de volgende software update...

No matter the age, never lose the Kramer inside

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:50
[verwijderd]

[ Voor 85% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:27 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-01 14:53
pewill schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Kennen jullie ook de optie 'ventileren' in de app? Wat ik vroeger handmatig deed bij andere auto's kan de Tesla automatisch: alle raampjes ca. 4 cm open zetten. Je krijgt daarnaast af en toe een reminder in je app dat ze open staan.

Ik weet echter niet of bij regen de raampjes automatisch dichtgaan, zou natuurlijk kunnen op basis van de regen sensor.
gebruik ik inderdaad ook veel, maar qua temperatuur in de auto scheelt het niet heel veel.

• JohanB
  • Laatst online: 20:31
mcetweaker schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:01:
vanwege verlopen premium connectivity dacht ik in ieder geval Netflix, Spotify en Tunein op te lossen met m'n telefoon hotspot.

M'n tesla pakt thuis op de oprit de wifi uit m'n huis. M'n pc pakt prima m'n telefoon als hotspot, maar de Tesla weigert te connecten.

Geeft een melding over DHCP en kan niet samenvoegen of iets dergelijks.

Heb de telefoon networkstack gereset, telefoon opnieuw opgestart en auto reset gedaan, maar niets lijkt te helpen.

Iemand dit eerder gehad en zo ja, weet je een oplossing ?

Dank!
Yes hier ook, sommige hebben aangegeven dat "maximise compatibility" aanzetten op iPhone werkt voor ze. Bij mij helaas weinig uitgehaald. Dus updates komen alleen als ik bij het SC sta, maar dat is vrij vaak

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-01 21:41
r0bb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:32:
Die V2H degradatie neem ik voor lief. Sinds de corona crisis [mbr]** Knip, offtopic. **[/mbr] rijd ik ook veel minder woonwerk dan vooraf gepland wat weer een degradatie besparing op heeft geleverd.

@Inspired Maar niet voordeliger dan gewoon je auto gebruiken als thuisbatterij en daarmee 7 x 6 = 42K uitsparen.
Haha @Taro je wordt te serieus man ;-)

• rverheij
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-01 10:02
Notna schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:06:
[...]

Dan lijkt het erop dat er iets meer aan de hand is. Wel apart dat er 3 meldingen, alle 3 een Model 3, in amper 2 weken tijd gemeld worden op dit forum....
En ook hier een M3 2019 met hetzelfde issue. Hercalibreren camera's heeft helaas ook niet geholpen. Lijkt op 1x per 3 ritten dat Cruise control het niet doet..

• MrTinux

MrTinux

rverheij schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:35:
[...]

En ook hier een M3 2019 met hetzelfde issue. Hercalibreren camera's heeft helaas ook niet geholpen. Lijkt op 1x per 3 ritten dat Cruise control het niet doet..
Op zich "gunstig" dat het ineens bij meerderen voorkomt. Sterkt mijn hoop dat het slechts softwarematig is en het met een volgende update gefixt wordt (kan worden) - in plaats van moeten wachten op slecht leverbare onderdelen.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:50
Heeft iemand ervaring met het veranderen van de veren van de Model 3? Ik zie Youtube filmpjes waarin lagere veren worden geplaatst en het comfort en de wegligging verbeterd zijn. En zo ja, waar kan je dat laten doen en wat kost het?

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-01 11:08
hdu schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:32:

Echt keurig, wat mij betreft ook hét verkooppraatje van deze auto, het verbruik hebben ze écht goed op orde. Daar kunnen 9 van de 10 andere EV's niet aan tippen. Ik vind het vreemd dat het verbruik nooit zo lijkt mee te spelen bij EV's, maar 130 wh/km of 200 wh/km is bij 25.000 km per jaar 1.750 kW en bijna € 1.000 verschil.

Aanname; gemiddelde prijs € 0,55 per kW, maar met de enorme stijging van elektriciteitskosten in het vooruitzicht wordt dit alleen maar groter de komende jaren.

• BigSmurf
  • Niet online
Verbruik is in de zomer inderdaad bizar goed te noemen. Gisteren ook weer onder de 130 Wh/km gebleven over een hele dag (127 in dit geval), met als resultaat bijna 300km met 22 of 23% over vanaf 100% (SR+ LFP 2021). Wel met files erbij en nergens harder dan 120 km/h, maar toch, ik vind dat echt wel indrukwekkend. Zo blij dat ik de LR niet genomen heb vanuit range anxiety. :)

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-01 16:11
Mackeessie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:51:
Heeft iemand ervaring met het veranderen van de veren van de Model 3? Ik zie Youtube filmpjes waarin lagere veren worden geplaatst en het comfort en de wegligging verbeterd zijn. En zo ja, waar kan je dat laten doen en wat kost het?
Laten doen door https://www.steverinkbanden.nl/ in Apeldoorn koste rond de 600 euro.
Je merk echt het verschil de vering is wat zachter.

Pieter Holtrop

• Mackeessie
Pieter Holtrop schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Laten doen door https://www.steverinkbanden.nl/ in Apeldoorn koste rond de 600 euro.
Bedankt voor je reactie.
Hebben ze ook de auto opnieuw uitgelijnd?

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-01 16:11
Mackeessie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:57:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Hebben ze ook de auto opnieuw uitgelijnd?
Ja doen ze altijd bij nieuwe veren. ze zijn wel een uurtje of 4 bezig geweest.

Pieter Holtrop

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
Pieter Holtrop schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Ja doen ze altijd bij nieuwe veren. ze zijn wel een uurtje of 4 bezig geweest.
Wat voor soort veren hebben we het over.. Linkje naar video?

• Mackeessie
YouTube: Tesla Tieferlegung - Nur Vorteile

[ Voor 52% gewijzigd door Mackeessie op 20-05-2022 18:23 ]

• bones
Pieter Holtrop schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Normaal word je auto stugger bij het vervangen van veren met een verlaging. Maar dat ligt ook aan de type veren uiteraard. Ben wel benieuwd welke je eronder hebt.

Ik ben wel in voor wat meer comfort, de standaard long range is te stug naar mijn mening, en ook van iedereen die passagier is geweest in mijn auto. Het is echt een stuiterbak. Probeer maar eens 130 te rijden en dan je hoofd rusten tegen de hoofdsteun. Dan meek je echt goed hoeveel beweging er in de auto zit.

M Sport en S Line zijn comfortabeler.

• HansHillen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-09-2022
Sinds een paar weken/na de laatste update observeer ik dat het sentry/videoplayer icoon beneden in de balk een rood kruis heeft agv het ontbreken van een usb/ssd. Erop klikken doet ook niks.

Ik heb er al 1,5 jaar een (frequent geformatteerde) Samsung t5 aan hangen, en het uit- en inpluggen van de ssd op de usb poort lost het probleem direct op. Lijkt me derhalve dus geen defecte ssd, maar eerder iets vanuit de laatste update?

Anderen met deze ervaring?

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-01 16:24
HansHillen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:54:
Sinds een paar weken/na de laatste update observeer ik dat het sentry/videoplayer icoon beneden in de balk een rood kruis heeft agv het ontbreken van een usb/ssd. Erop klikken doet ook niks.

Ik heb er al 1,5 jaar een (frequent geformatteerde) Samsung t5 aan hangen, en het uit- en inpluggen van de ssd op de usb poort lost het probleem direct op. Lijkt me derhalve dus geen defecte ssd, maar eerder iets vanuit de laatste update?

Zelfde probleem hier!

Give 2 Get

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16

Idem hier, usb eruit en er terug in lost het meestal op... Hopelijk een simpele bug met fix volgende update

EX30 Ultra Twin Performance

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-01 15:26

Hier ook. Ik heb er toevallig zojuist een nieuwe usb stick voor gekocht. Ik gebruik zo’n pukkeltje van 128 GB, dus ik dacht dat hij gewoon aan het eind van zijn leven was… maar bij mij was uit en inpluggen niet genoeg. Ik moest hem ook formatteren (bij volle maan tijdens het branden van wat wierook etc etc…). Oftewel erg wispelturig.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter

Check, soms een rood kruis, soms werkt het, wisselt elkaar af. Ook Samsung T5.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Gmorx
  • Laatst online: 14-01 03:44

Check!. Eenmaal uit en inpluggen heeft het probleem verholpen.

• JohanB
  • Laatst online: 20:31
Kunnen bij jullie de wielen vrij draaien als de M3 op de brug hangt?

Tesla zegt dat het zo hoort, maar Kwikfit vindt de schrapende geluiden en het aanlopen toch gek. Maar zeggen dat Tesla het zou moeten aanpassen

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 21-05-2022 15:30 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:58
Sowieso start de dashcam viewer wel enorm traag op de laatste tijd. Duurt even voordat alle controls in beeld komen.

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
JohanB schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:31:
[...]

Yes hier ook, sommige hebben aangegeven dat "maximise compatibility" aanzetten op iPhone werkt voor ze. Bij mij helaas weinig uitgehaald. Dus updates komen alleen als ik bij het SC sta, maar dat is vrij vaak
Die optie kan ik niet vinden op m'n android in ieder geval

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:04
rverheij schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Hier ook, is er ook een mogelijkheid om terug te gaan naar de vorige software versie? Dit is best irritant.
BigSmurf schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:34:
Verbruik is in de zomer inderdaad bizar goed te noemen. Gisteren ook weer onder de 130 Wh/km gebleven over een hele dag (127 in dit geval), met als resultaat bijna 300km met 22 of 23% over vanaf 100% (SR+ LFP 2021). Wel met files erbij en nergens harder dan 120 km/h, maar toch, ik vind dat echt wel indrukwekkend. Zo blij dat ik de LR niet genomen heb vanuit range anxiety. :)
Alleen al vanuit het oogpunt dat je altijd naar 100% mag laden is het de beste keuze.

Ik mis standaard 10% lading met een Long Range. Leuk dat ik op vakanties incidenteel naar 100% mag laden, maar op woon-werk verkeer kan dat niet.

Bij keuze LR destijds heb ik een berekening op de range gemaakt dat ik 1 keer per week moest laden. Met twee zaken had ik echter geen rekening gehouden.
- niet standaard tot 100% laden
- onder de 20% voelt het niet fijn

Resultaat is dat ik nu vaak bij 40/50% al een lader opzoek en 3/4 keer per week aan de lader sta.

Ik merk echter ook dat publieke laadpalen een probleem gaan worden in woonwijken. Ik denk dat gemeentes moeten gaan omschakelen en bekijken hoe ze kunnen faciliteren in privé palen. Je kunt onmogelijk 20% van de openbare parkeerplekken van laders voorzien, met verplicht weghalen van de auto als hij vol is. Dit gaat voor zo veel parkeerdruk zorgen. Een stoelendans levert nu met een paar paaltjes al problemen op.

• bones
BigSmurf schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:34:
Ik zit met 100 rijden op cc rond de 140 wh/km. LR 2021 met 21 inch velgen. Zou het door de velgen+ banden komen dat hij zoveel onzuiniger is?

• Tweak_ers
bones schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Normaal word je auto stugger bij het vervangen van veren met een verlaging. Maar dat ligt ook aan de type veren uiteraard. Ben wel benieuwd welke je eronder hebt.

Ik ben wel in voor wat meer comfort, de standaard long range is te stug naar mijn mening, en ook van iedereen die passagier is geweest in mijn auto. Het is echt een stuiterbak. Probeer maar eens 130 te rijden en dan je hoofd rusten tegen de hoofdsteun. Dan meek je echt goed hoeveel beweging er in de auto zit.

Ik snap deze ook niet helemaal, verlaging meer comfort?!

Er ligt al 19” onder bij mij en met de trekhaak erop raak ik nu al zo vaak drempels.

Maar ook de onderkant (accu) raakt bij mij de drempel als ik hem nét iets te hard neem.

Verlagen gaat echt een probleem worden daarvoor toch?

Laats reed er zo’n stumper voor mij die iedere drempel met 2km per uur en schuin nam. Ik snap de lol daar echt niet van. Het ziet er zo debiel uit, dat wil je toch niet?

Hoe moet het comfort beter worden van nóg minder ruimte voor het wiel om te veren?

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 22-05-2022 08:12 ]

• Tweak_ers
bones schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:03:
[...]

Ik zit met 100 rijden op cc rond de 140 wh/km. LR 2021 met 21 inch velgen. Zou het door de velgen+ banden komen dat hij zoveel onzuiniger is?
140 is echt extreem goed voor de LR, ik zit met de 2019 LR eerder rond de 160wh/km op 103km/h. (In de zomer)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:11
Tweak_ers schreef op zondag 22 mei 2022 @ 06:59:
[...]

Hier ook, is er ook een mogelijkheid om terug te gaan naar de vorige software versie? Dit is best irritant.

[...]

Alleen al vanuit het oogpunt dat je altijd naar 100% mag laden is het de beste keuze.

Ik mis standaard 10% lading met een Long Range. Leuk dat ik op vakanties incidenteel naar 100% mag laden, maar op woon-werk verkeer kan dat niet.

Bij keuze LR destijds heb ik een berekening op de range gemaakt dat ik 1 keer per week moest laden. Met twee zaken had ik echter geen rekening gehouden.

Resultaat is dat ik nu vaak bij 40/50% al een lader opzoek en 3/4 keer per week aan de lader sta.

Ik merk echter ook dat publieke laadpalen een probleem gaan worden in woonwijken. Ik denk dat gemeentes moeten gaan omschakelen en bekijken hoe ze kunnen faciliteren in privé palen. Je kunt onmogelijk 20% van de openbare parkeerplekken van laders voorzien, met verplicht weghalen van de auto als hij vol is. Dit gaat voor zo veel parkeerdruk zorgen. Een stoelendans levert nu met een paar paaltjes al problemen op.
Je mag best naar 100% laden, niemand houd je tegen. Snap niet zo goed dat iedereen hier zo panisch over doet. Auto moet je voor werken, niet andersom.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:08:
[...]

Je mag best naar 100% laden, niemand houd je tegen. Snap niet zo goed dat iedereen hier zo panisch over doet. Auto moet je voor werken, niet andersom.
Omdat bij de LR die 100% steeds minder wordt als je tot 100% laad. Af en toe wanneer je het echt nodig heb is het verschil niet merkbaar, maar elke is een risico. Vergelijkbaar hoe een Cheeseburger geen kwaad kan, maar elke dag wordt toch een probleem.

• BigSmurf
  • Niet online
bones schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:03:
[...]

Dat weegt ongetwijfeld mee, plus het extra gewicht (ongeveer 100 kilo rijklaar). Ik rij met de Aero's (18 inch).

@Tweak_ers Altijd naar 100% laden is wel echt ideaal ja. Degeneratie is na 20.000km minimaal en hoef nooit na te denken. Ik heb overigens geen last van die <20% angst, het gebeurt niet zo vaak, maar ik ben toch al wel een handjevol keren met 5% thuisgekomen. Als de auto zegt dat het kan, dan geloof ik het. :)

[ Voor 29% gewijzigd door BigSmurf op 22-05-2022 10:16 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
Tweak_ers schreef op zondag 22 mei 2022 @ 06:59:
[...]

[...]

Lekker tot 100% laden. Het word pas schadelijk voor de accu als je hem langere tijd met 100% lading weg zou zetten. Nu rijd jij wekelijks een respectabel aantal kilometers volgens mij. Dus zou het hoogstens in de avond tot 100% laden worden (wel op tijd wegzetten ;) ) en dan de volgende ochtend weer op pad. Die paar uur gaan echt geen dramatisch verschil maken in de degradatie. Anders had tesla de long range net zo goed kunnen schrappen, omdat je gewoon 20% accu mist houd je onderhand een sr+ over als het zo strikt zou zijn.

• Hunkaroglu
bones schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Ik denk dus ook dat het stugger wordt. Het zal wel beter in bochten zijn, maar je verliest juist comfort denk ik als je binnen de bebouwde kom rijdt. Ik raak soms nu al de onderkant bij sommige plekken omdat de drempels net iets te hoog zijn. Met een extra verlaging wordt het er niet beter op. Maar goed.. blijkbaar ervaart iedereen het anders.

• kardox
  • Laatst online: 20-11-2025
Sinds een week heb ik een Tesla model 3 en het wordt snel tijd voor een wasbeurt. Op de website van Tesla staat dat je voorzichtig moet zijn met schoonmaakmiddelen die je gebruikt. Voordat ik allerlei producten ga bestellen ben ik benieuwd hoe jullie de auto schoonmaken. Gebruiken/raden jullie bepaalde merken voor schoonmaakmiddelen voor interieur en exterieur?
Ik lees positieve dingen over een coating laten brengen op de lak. Iemand die dat al heeft gedaan?

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 16:51
kardox schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:48:
Sinds een week heb ik een Tesla model 3 en het wordt snel tijd voor een wasbeurt. Op de website van Tesla staat dat je voorzichtig moet zijn met schoonmaakmiddelen die je gebruikt. Voordat ik allerlei producten ga bestellen ben ik benieuwd hoe jullie de auto schoonmaken. Gebruiken/raden jullie bepaalde merken voor schoonmaakmiddelen voor interieur en exterieur?
Ik lees positieve dingen over een coating laten brengen op de lak. Iemand die dat al heeft gedaan?
Iets met een wasstraat

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-01 08:34

PEPPI

Informatiemanager

Welkom!

De lak van Tesla is niet zo heel best, al gaat de witte lak nog wel. Het aanbrengen van een glascoating is wel aan te raden, heb ik zelf ook gedaan. Vuil hecht minder goed en hij glimt meer. Je krijgt en aantal jaren garantie, tenzij je in een wasstraat rijdt. PPF is ook interresant, maar ook heel erg duur.

Met de hand wassen, een foamlans en hogedrukreiniger is wel leuk. Monello handdoeken om af te drogen.
Voor de 2 emmer methode gebruik ik graag Poorboys World Super Slick & Suds. Ruikt ook lekker.

Als het een lease auto is, dan zou ik gewoon een wastraat doen, want na een aantal jaren ben je hem toch kwijt.

There's no place like 127.0.0.1

• Mackeessie
Hunkaroglu schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Ik denk dus ook dat het stugger wordt. Het zal wel beter in bochten zijn, maar je verliest juist comfort denk ik als je binnen de bebouwde kom rijdt. Ik raak soms nu al de onderkant bij sommige plekken omdat de drempels net iets te hoog zijn. Met een extra verlaging wordt het er niet beter op. Maar goed.. blijkbaar ervaart iedereen het anders.
Het schijnt dat lagere speciale veren minder voorspanning hebben en daardoor in eerste instantie zachter inveren en later stugger worden en daardoor comfortabeler schijnen te zijn bij kleine oneffenheden.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die deze veren hebben.
Ook schijnt het verbruik minder te zijn.

• Korvaag
Mackeessie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Het schijnt dat lagere speciale veren minder voorspanning hebben en daardoor in eerste instantie zachter inveren en later stugger worden en daardoor comfortabeler schijnen te zijn bij kleine oneffenheden.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die deze veren hebben.
Ook schijnt het verbruik minder te zijn.
Dat is dan gewoon een progressieve veer. Heeft weinig te maken met hoogte. Kan zijn dat ik het mis heb hoor, maar dan zou ik gewoon kijken naar vervangende progressieve veren ipv perse lager. Heeft mijn motor ook een stuk betere wegligging gegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 22-05-2022 17:32 ]

• Mackeessie
Korvaag schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Dat is dan gewoon een progressieve veer. Heeft weinig te maken met hoogte. Kan zijn dat ik het mis heb hoor, maar dan zou ik gewoon kijken naar vervangende progressieve veren ipv perse lager. Heeft mijn motor ook een stuk betere wegligging gegeven.
Klopt, maar ik zie alleen maar YouTube filmpjes en op Internet bedrijven met veren die de auto 25 mm verlagen. Volgens mij is dat ook de bedoeling, het verlagen, en is comfortverbetering een extraatje. Voor mij zou het alleen om comfortverbetering gaan, maar die veren heb ik nog niet gevonden.

• Korvaag
Mackeessie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:39:
[...]

Klopt, maar ik zie alleen maar YouTube filmpjes en op Internet bedrijven met veren die de auto 25 mm verlagen. Volgens mij is dat ook de bedoeling, het verlagen, en is comfortverbetering een extraatje. Voor mij zou het alleen om comfortverbetering gaan, maar die veren heb ik nog niet gevonden.
Ah okee. Ik heb er zelf nooit naar gekeken. Suf dat het dan altijd verlagingsveren betreft. Kan zo snel inderdaad ook geen veren vinden die niet verlagen.

• PixelPusher
  • Laatst online: 21:08
Ben hier de afgelopen week ook flink mee bezig geweest.
Heb sinds 2 maanden een zwarte model 3. PPF vond ik te duur maar wilde wel iets doen om de lak een beetje te beschermen en heb voor een keramische coating gekozen.
Eigenlijk was ik in de veronderstelling dat je met een coating alleen nog maar even af moest spoelen maar dat is zeker niet het geval.

Het is momenteel sowieso rampseizoen om hem langer dan 2 dagen schoon te houden met alle pollen en zand in de lucht maargoed.
De zwarte uni-lak is zacht als boter en je ziet er alles op maar met de coating is het wel beter te doen en hij glimt waanzinnig. Voor de behandeling was ik 475 euro kwijt inclusief voorbehandeling (polijsten, decontaminatie, etc) Als je voor een coating kiest zou ik hier niet te lang mee wachten.

Verder zou ik investeren in een goede pre-wash/shampoo die veilig is voor je coating (bv Carpro Reset)
Bezuinig ook niet op goede washmits en droogdoeken.
Houd er een goede was/droog etiquette op na (op YT genoeg over te vinden) en zeg je abbo bij de carwash op ;)
Eventueel nog afwerken met een detailing spray en hij is zo goed (of beter) als nieuw!

Ohja en als t even kan niet onder bomen parkeren, ga je een hoop plezier van hebben.

• kardox
PixelPusher schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:10:
[...]

Ben hier de afgelopen week ook flink mee bezig geweest.
Heb sinds 2 maanden een zwarte model 3. PPF vond ik te duur maar wilde wel iets doen om de lak een beetje te beschermen en heb voor een keramische coating gekozen.
Eigenlijk was ik in de veronderstelling dat je met een coating alleen nog maar even af moest spoelen maar dat is zeker niet het geval.

Het is momenteel sowieso rampseizoen om hem langer dan 2 dagen schoon te houden met alle pollen en zand in de lucht maargoed.
De zwarte uni-lak is zacht als boter en je ziet er alles op maar met de coating is het wel beter te doen en hij glimt waanzinnig. Voor de behandeling was ik 475 euro kwijt inclusief voorbehandeling (polijsten, decontaminatie, etc) Als je voor een coating kiest zou ik hier niet te lang mee wachten.

Verder zou ik investeren in een goede pre-wash/shampoo die veilig is voor je coating (bv Carpro Reset)
Bezuinig ook niet op goede washmits en droogdoeken.
Houd er een goede was/droog etiquette op na (op YT genoeg over te vinden) en zeg je abbo bij de carwash op ;)
Eventueel nog afwerken met een detailing spray en hij is zo goed (of beter) als nieuw!

Ohja en als t even kan niet onder bomen parkeren, ga je een hoop plezier van hebben.
PEPPI schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Welkom!

De lak van Tesla is niet zo heel best, al gaat de witte lak nog wel. Het aanbrengen van een glascoating is wel aan te raden, heb ik zelf ook gedaan. Vuil hecht minder goed en hij glimt meer. Je krijgt en aantal jaren garantie, tenzij je in een wasstraat rijdt. PPF is ook interresant, maar ook heel erg duur.

Met de hand wassen, een foamlans en hogedrukreiniger is wel leuk. Monello handdoeken om af te drogen.
Voor de 2 emmer methode gebruik ik graag Poorboys World Super Slick & Suds. Ruikt ook lekker.

Als het een lease auto is, dan zou ik gewoon een wastraat doen, want na een aantal jaren ben je hem toch kwijt.
[quote]PEPPI schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor jullie tips!
475€ heb ik wel over voor een goede lakbescherming. Heb je eventueel een link naar de website? Ga ik nog voor de vakantie laten doen.

Waar ik woon ontkom je niet aan gigantische bomen helaas. Meestal heb je vogelpoep op de lak. Ik veeg ze snel weg met babydoekjes.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
475,- is echt spotgoedkoop. Ben ook wel benieuwd waar je dat hebt laten doen. Gangbaardere prijzen liggen rond de 1000,-.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:46
Divak schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Echt keurig, wat mij betreft ook hét verkooppraatje van deze auto, het verbruik hebben ze écht goed op orde. Daar kunnen 9 van de 10 andere EV's niet aan tippen. Ik vind het vreemd dat het verbruik nooit zo lijkt mee te spelen bij EV's, maar 130 wh/km of 200 wh/km is bij 25.000 km per jaar 1.750 kW en bijna € 1.000 verschil.

Aanname; gemiddelde prijs € 0,55 per kW, maar met de enorme stijging van elektriciteitskosten in het vooruitzicht wordt dit alleen maar groter de komende jaren.
Ik kom van een e-golf en rijd nu, naast de M3 SR 2021, een ID.4. Het is wennen dat de range bij de M3 wel gewoon klopt. Volkswagen zit hier gewoon standaard 60-80 km mis (teveel).
Afgelopen weekend weer eens wat meer kilometers gemaakt. Ligt het aan mij of blijft het maar lastig met die max snelheden? Hij pakt nog steeds vaak borden van parallelwegen. Fijn als je je 83 op de AP rijdt en hij gaat ineens terug naar 30. Fijn ook voor mensen die achter je rijden. Ook de flexibele snelweg snelheden blijft lastig? Na 19 uur op de weg en veel stukken mag ik maar 100 volgens de Tesla. Wat toch echt 120 of 130 was. En Elon maar volhouden dat er over een jaar FSD is.

Electromonkey schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Ik kom van een e-golf en rijd nu, naast de M3 SR 2021, een ID.4. Het is wennen dat de range bij de M3 wel gewoon klopt. Volkswagen zit hier gewoon standaard 60-80 km mis (teveel).
Volgens mij doet menig ander merk het juist obv afgelopen x kilometer. De Tesla gaat standaard van een (zuinige) EPA rating uit. Daar klopt in de winter met 130 op de snelweg ook niks van. :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inspired schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:03:
[...]

Volgens mij doet menig ander merk het juist obv afgelopen x kilometer. De Tesla gaat standaard van een (zuinige) EPA rating uit. Daar klopt in de winter met 130 op de snelweg ook niks van. :)
Zo gauw je een route plant klopt wat hij aangeeft toch wel? Dat je dan niet de rated range haalt klopt, maar dat haalt geen enkele auto. Maar als je volgens de grafiek ergens met 20% aankomt en je houdt je aan de geldende maximum snelheid en doet verder niet gek met stoplichtsprintjes, dan kom je ook met 20% aan, +/- 1% misschien.

Maasluip schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:30:
[...]

Zo gauw je een route plant klopt wat hij aangeeft toch wel? Dat je dan niet de rated range haalt klopt, maar dat haalt geen enkele auto. Maar als je volgens de grafiek ergens met 20% aankomt en je houdt je aan de geldende maximum snelheid en doet verder niet gek met stoplichtsprintjes, dan kom je ook met 20% aan, +/- 1% misschien.
Dat klopt wel prima ja, doel meer op de range op het hoofdscherm. Die staat elke keer bij 90% op 450km bijvoorbeeld. Dat is 99/100x niet te halen door mij.

• bbc
  • Laatst online: 09-09-2025

bbc

Ik heb 10 jaar lang door een wasstraat gereden met mijn Range Rover Evoque. Het ding heeft altijd buiten gestaan. De lak is waarschijnlijk niet perfect, maar het blijft een gebruiksvoorwerp. Af en toe de bodemplaat mee laten doen en vaak het programma met wax gekozen.

Een auto is en blijft een gebruiksvoorwerp voor mij. Een auto is de slechtste investering die je kan maken. Ik ga er dus zeker geen vrije tijd aan besteden, indien ik het kan vermijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhpavlKbj2pFjUFU6Uh0ayycb4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yV2lGvKJFp5302iH8yW5GQKJ.png?f=user_large

• Hunkaroglu
bbc schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Ik heb 10 jaar lang door een wasstraat gereden met mijn Range Rover Evoque. Het ding heeft altijd buiten gestaan. De lak is waarschijnlijk niet perfect, maar het blijft een gebruiksvoorwerp. Af en toe de bodemplaat mee laten doen en vaak het programma met wax gekozen.

Een auto is en blijft een gebruiksvoorwerp voor mij. Een auto is de slechtste investering die je kan maken. Ik ga er dus zeker geen vrije tijd aan besteden, indien ik het kan vermijden.

[Afbeelding]
Idd.. het boeit de koper niet of je het met de hand heb gewassen of niet. En je zult er echt niet veel meer voor krijgen. In ieder geval de kostbare tijd en producten niet die je eraan hebt besteed.

• kardox
Marc O. schreef op maandag 23 mei 2022 @ 06:53:
475,- is echt spotgoedkoop. Ben ook wel benieuwd waar je dat hebt laten doen. Gangbaardere prijzen liggen rond de 1000,-.
Ja ik ben ook benieuwd. Ik heb bij een bedrijf geïnformeerd en die vraagt 1000€ voor 6 jaar lak bescherming en 600€ voor 2 jaar.

• PixelPusher
  • Laatst online: 21:08
kardox schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:55:
[...]

Ja ik ben ook benieuwd. Ik heb bij een bedrijf geïnformeerd en die vraagt 1000€ voor 6 jaar lak bescherming en 600€ voor 2 jaar.
Ik heb geluk gehad omdat ze bij het opmaken van de offerte een minder intensieve voorbehandeling hadden ingeschat. De detailer gaf aan dat het meer werk was dan hij had verwacht maar had wel netjes de afgesproken prijs aangehouden. Anders had hij ook 650ish gerekend voor de behandeling van 2 jaar.
Dit was bij Drip car care in Spijkenisse

De prijs valt of staat dus een beetje met de hoe je lak er bij staat en welke voorbehandeling er nodig is.
Zelfs voor gloednieuwe auto's verschilt dat, als je net pech hebt staat je auto een paar dagen in de haven tijdens een zandstorm, rammen ze er bij het delivery centre nog even snel een doek overheen en je bent de sjaak ;)

• bones
bbc schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:59:
[...]

[Afbeelding]
Een auto is voor mij ook een gebruiksvoorwerp en ondanks dat het een slechte investering is ben ik een groot autoliefhebber en erg zuinig op mijn spullen. Ik had hiervoor een audi a3 in de lease en die was na 3 jaar gebruik nog in nieuwstaat. Dat doe ik voor mijzelf en niet voor een mogelijke volgende koper.

De Tesla heb ik zakelijk gekocht maar ben er erg zuinig op. Wasstraat maakt toch wel zichtbare krassen en daar kan ik mij persoonlijk wel aan storen. Moet ieder voor zich weten maar ik vind het zonde.

• Houseofdreams
Binnen enkele jaren gaan er ineens duizenden M3's tweedehands op de markt komen. Als je dan je auto wil verkopen aan een redelijke prijs, kan een degelijk onderhouden lak het verschil maken...

Je hoeft er echt geen duizenden euro's in te steken, maar correct wassen is op zich geen moeite (geen wasstraat met van die borstels maar handwas)

Just my 2 cents...

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Houseofdreams schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:47:
Binnen enkele jaren gaan er ineens duizenden M3's tweedehands op de markt komen. Als je dan je auto wil verkopen aan een redelijke prijs, kan een degelijk onderhouden lak het verschil maken...
In het grote geheel is het een druppel op de gloeiende plaat van de transitie naar elektrische rijden. Al die 3's zullen waarschijnlijk de grens over gaan waar nog enorm veel vraag is naar een betaalbare elektrische auto met fatsoenlijke range. De beste manier om een auto betaalbaar te maken is als er al mee gereden is. Zeker het pre-facelift model zal na het verstrijken van de korting op de bijtelling snel verdwijnen uit het straatbeeld.

• Tommie12
Houseofdreams schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:47:

Je hoeft er echt geen duizenden euro's in te steken, maar correct wassen is op zich geen moeite (geen wasstraat met van die borstels maar handwas)

Just my 2 cents...
Als je een standaard auto tweedehands wil kopen die altijd handgewassen is, dan kan je lang zoeken.
99% van de auto's gaan gewoon om de paar weken door de wasstraat.

En ja, een zwarte auto... ziet er mooi uit gedurende het kwartier nadat die gewassen is. Ik heb nog nooit een zwarte auto gehad, net om die reden. Ik wil er ook geen slaaf van zijn.

• Houseofdreams
Tommie12 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Als je een standaard auto tweedehands wil kopen die altijd handgewassen is, dan kan je lang zoeken.
99% van de auto's gaan gewoon om de paar weken door de wasstraat.

En ja, een zwarte auto... ziet er mooi uit gedurende het kwartier nadat die gewassen is. Ik heb nog nooit een zwarte auto gehad, net om die reden. Ik wil er ook geen slaaf van zijn.
Ik ook niet, vandaar 1 keer per maand een 10 euro aan de handwas hier in de buurt, klaar... 120 euro/jaar is nu ook het geld niet. Geen idee wat een gewone wasstraat kost per keer, maar zoveel verschil zal het zeker niet maken (tenzij je maar 2 keer per jaar gaat natuurlijk)

• Tommie12
Houseofdreams schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:39:
[...]

Ik ook niet, vandaar 1 keer per maand een 10 euro aan de handwas hier in de buurt, klaar... 120 euro/jaar is nu ook het geld niet. Geen idee wat een gewone wasstraat kost per keer, maar zoveel verschil zal het zeker niet maken (tenzij je maar 2 keer per jaar gaat natuurlijk)
Bij mij is het nog simpeler... werkgever betaalt 1 wasbeurt per maand. Dan ga ik mijn eigen sponsen en emmers toch niet nat maken... De privé auto gaat om de 2-3 maand eens door de carwash, maar die houden we ook makkelijk 10+ jaar, dan maakt lakkwaliteit amper iets uit... en het is een grijze metaalkleur. Daar zie je niks op.

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 23:12

Phntm

Tlingelingeling

Tommie12 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Bij mij is het nog simpeler... werkgever betaalt 1 wasbeurt per maand. Dan ga ik mijn eigen sponsen en emmers toch niet nat maken... De privé auto gaat om de 2-3 maand eens door de carwash, maar die houden we ook makkelijk 10+ jaar, dan maakt lakkwaliteit amper iets uit... en het is een grijze metaalkleur. Daar zie je niks op.
Ik heb zelf een was abo bij de h2o carwash. Onbeperkt wassen, na 2 beurten heb je je waarde al eruit gehaald. Fijne wasstraat keten met voor mijn gevoel erg goeie borstels. 0 krassen op twee autos.

Nu moet ik zeggen dat beide autos lichte kleuren zijn, de m3 in het wit en de hyundai i20 in het zilver dus wassen is een must. :z

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:02:
Afgelopen weekend weer eens wat meer kilometers gemaakt. Ligt het aan mij of blijft het maar lastig met die max snelheden? Hij pakt nog steeds vaak borden van parallelwegen. Fijn als je je 83 op de AP rijdt en hij gaat ineens terug naar 30. Fijn ook voor mensen die achter je rijden. Ook de flexibele snelweg snelheden blijft lastig? Na 19 uur op de weg en veel stukken mag ik maar 100 volgens de Tesla. Wat toch echt 120 of 130 was. En Elon maar volhouden dat er over een jaar FSD is.
Helaas zeer herkenbaar. Stukken van 70, einde bebouwde kom, dus wordt 80, maar dat ding blijft structureel 70 aangeven. Parallelwegen is me nog niet opgevallen. Bepaalde locaties dat je snelheid 'ineens' wegvalt, wat voor zowel jezelf, passagiers en overige weggebruikers zeer onvoorspelbaar gedrag laat zien. Een FSD zou ik zeker de komende tien jaar nog niet aan beginnen 8)7

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11-2025
Viel mij vannacht opeens op:
Ik reed vrijwel alleen op de snelweg en wanneer er een blauw verkeersbord boven de weg verscheen, dan gingen de koplampen omhoog schijnen om het bord te verlichten. Wanneer er tegenliggers of voorliggers in de buurt waren gebeurde het niet. (Model Y)

[ Voor 3% gewijzigd door vdws op 24-05-2022 08:00 ]

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 15:54
vdws schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:00:
Viel mij vannacht opeens op:
Ik reed vrijwel alleen op de snelweg en wanneer er een blauw verkeersbord boven de weg verscheen, dan gingen de koplampen omhoog schijnen om het bord te verlichten. Wanneer er tegenliggers of voorliggers in de buurt waren gebeurde het niet. (Model Y)
Staat de auto high beam dan niet gewoon aan?

Op mijn M3 vind ik die nogal fanatiek met aan/uit. Vermoed dat men het idee kan krijgen dat je aan het seinen bent :)
Pagina: 1 ... 319 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: