Naar wintersport en van wintersport ook geweest. Het is daar erg netjes en bij de benzinepomp kun je van alles krijgen (oké niet spannend) en ook goed zitten. Binnen ook alles erg netjes.refused81 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:44:
[...]
Deze in zuid Duitsland zag er idd erg nieuw uit 😎
Vorige week hier een paar vragen gesteld over wel of niet privé, iedereen bedankt voor de antwoorden.
Het gaat een nieuwe MYLR worden die ik zakelijk ga rijden. In het verleden is hier al eens gesproken over het prijsverschil direct bij Tesla tussen Duitsland en NL. Maar wisten jullie dat een MYLR zwart met goedkope wielen en trekhaak bijna €6500 verschil is? En dan heb ik de 2500 milieu bonus er al bij geteld.Oké niet helemaal waar, er is 2% BTW verschil.
De informatie over een auto zelf bij Tesla DE kopen is niet heel duidelijk. Zeker niet als je geen DE btw nummer hebt. En de vraag is of Tesla hier überhaupt aan gaat mee werken. Toch heb ik een bedrijf gevonden die het wil doen. De volgende configuratie kost in Nederland €69.545. Zwart, goedkope wielen en trekhaak
In Duitsland € 60.520. +2500 milieubones correctie + 2% btw verschil.
:strip_exif()/f/image/LSBjOegV7p5Va9ptvzUZFadM.jpg?f=fotoalbum_medium)
Graag ben ik benieuwd naar jullie mening. Wel/niet doen ?
Het gaat een nieuwe MYLR worden die ik zakelijk ga rijden. In het verleden is hier al eens gesproken over het prijsverschil direct bij Tesla tussen Duitsland en NL. Maar wisten jullie dat een MYLR zwart met goedkope wielen en trekhaak bijna €6500 verschil is? En dan heb ik de 2500 milieu bonus er al bij geteld.Oké niet helemaal waar, er is 2% BTW verschil.
De informatie over een auto zelf bij Tesla DE kopen is niet heel duidelijk. Zeker niet als je geen DE btw nummer hebt. En de vraag is of Tesla hier überhaupt aan gaat mee werken. Toch heb ik een bedrijf gevonden die het wil doen. De volgende configuratie kost in Nederland €69.545. Zwart, goedkope wielen en trekhaak
:strip_exif()/f/image/LSBjOegV7p5Va9ptvzUZFadM.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 4% gewijzigd door cellkuh op 14-05-2022 08:04 ]
Gefeliciteerd! Voor die 2k (excl btw aangezien zakelijk) verschil zou ik gewoon in NL bestellen om toch evt gezeur te voorkomen. Maar dat is mijn mening.cellkuh schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:56:
Vorige week hier een paar vragen gesteld over wel of niet privé, iedereen bedankt voor de antwoorden.
[Afbeelding]
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Hmm gisteren wilde ik in auto stappen maar deur ging niet open. Bluetooth gewoon aan op telefoon. Gelukkig pasje bij me. Eenmaal ingestapt krijg ik een error melding over het e-call noodoproepsysteem:
:strip_exif()/f/image/EvLMQJtsSJ32xB2xQPddJIpS.jpg?f=fotoalbum_large)
(en later nog melding over rijvisualisatie van korte duur)
De melding kwam niet terug. Heb nog niet gecheckt of bij nieuwe rit weer opduikt. Maar bij rijden was het e-call symbool gewoon actief in bovenhoek.
Maar is dit gewoon een glitch geweest of kan dit duiden op een HW probleem?
:strip_exif()/f/image/EvLMQJtsSJ32xB2xQPddJIpS.jpg?f=fotoalbum_large)
(en later nog melding over rijvisualisatie van korte duur)
De melding kwam niet terug. Heb nog niet gecheckt of bij nieuwe rit weer opduikt. Maar bij rijden was het e-call symbool gewoon actief in bovenhoek.
Maar is dit gewoon een glitch geweest of kan dit duiden op een HW probleem?
Hebben meer mensen problemen met een Wifi netwerk toevoegen?
Als hij zoekt naar netwerken, vindt hij niks. Als ik handmatis ssid en wachtwoord invul onder "wifi toevoegen" vraagt hij of ik het netwerk wel vergeten...
Update: soft reset gedaan en toen werkte wifi weer normaal.
Als hij zoekt naar netwerken, vindt hij niks. Als ik handmatis ssid en wachtwoord invul onder "wifi toevoegen" vraagt hij of ik het netwerk wel vergeten...
[ Voor 12% gewijzigd door MWDKing op 14-05-2022 09:58 ]
Precies het zelfde paar weken geleden, het gebeurt dus vaker.MWDKing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:49:
Bij ons een paar weken geleden ook. We hadden een nieuw WiFi netwerk, dus moest hij die vinden. Wou gewoon niet. Toen het WiFi netwerk op 2.4 only ipv gecombineerd 2.4 en 5GHz, toen pakte hij hem gelijk. Daarna netwerk weer terug naar gecombineerd en hij doet het sindsdien prima.MWDKing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:49:
Is dat in nieuwere modellen en/of Y al eens beter? Ik probeer het met mijn 3 al niet eens meer. Op telefoon heb ik volle uitslag op de oprit en de auto vind niks. Op de telefoon zie ik minimaal 5 netwerken met prima ontvangst. Auto ziet nul. Hoe dan.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mijn nieuwe Y vond mijn wifi het eind maart in één keer en heeft ook nooit problemen met connecten. Mijn 3 had daar af en toe moeite mee (inderdaad, even op 2.4 GHz zetten en later weer combined was meestal de truc).Inspired schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:36:
Is dat in nieuwere modellen en/of Y al eens beter? Ik probeer het met mijn 3 al niet eens meer. Op telefoon heb ik volle uitslag op de oprit en de auto vind niks. Op de telefoon zie ik minimaal 5 netwerken met prima ontvangst. Auto ziet nul. Hoe dan.
Volgens het filmpje beneden kan je best elke Tesla laten uitlijnen en meteen ook de lichten laten afstellen.BillSpaarbank schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:48:
Ik heb wat gehobbel in de banden aan de bijrijders kant bij bepaalde snelheden. Tussen de 50 - 60 km/h en rond de 130 km/h.
Ik heb het idee dat 1 van de banden niet goed uitgelijnd is of in onbalans is. Het zijn de 18 inch wielen.
Kan ik hiermee naar een gewone bandenboer of kan ik hier beter een Tesla afspraak voor maken? Het zijn de originele banden met een kleine 30k km erop.
Weet iemand hoe ik de oplaadstatistieken van de afgelopen 3 maanden kan bekijken? In de tesla app staan alleen de statistieken van de laatste maand. Maar aangezien ik zakelijk stroomkosten wil declareren moet ik dat wel kunnen aantonen. Ik laad thuis met de granny charger overigens. Iemand een idee?
Heb je nu niks meer aan, maar maandelijks een printscreen maken. Anders een tussenmeter thuis plaatsen, is niet heel spannend om te doen. Wat ik had gedaan: Verlengsnoer gekocht, ingekort en daar een tussenmetertje tussen geknoopt. Misschien heb ik die nog wel ergens liggen, mag je zo hebben.bones schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:24:
Weet iemand hoe ik de oplaadstatistieken van de afgelopen 3 maanden kan bekijken? In de tesla app staan alleen de statistieken van de laatste maand. Maar aangezien ik zakelijk stroomkosten wil declareren moet ik dat wel kunnen aantonen. Ik laad thuis met de granny charger overigens. Iemand een idee?
Gevalletje N=1, of heeft hij honderd stuks gechecktbbc schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:28:
[...]
Volgens het filmpje beneden kan je best elke Tesla laten uitlijnen en meteen ook de lichten laten afstellen.
[YouTube: TESLA MADE IN GERMANY! Experte checkt erstes Model Y aus Berliner Fabrik 🇩🇪]
Ik zeg niet dat het niet zo is (want er zijn meer verhalen dat het regelmatig niet klopt), maar om nou op basis van 1 auto deze conclusie te trekken
Ik heb 80.000km met een set banden gedaan, had ik niet gered als de uitlijning niet klopte
Hier een zeer positieve reactie van Tesla Service die ik toch even moet delen.
De afgelopen maanden een trilling ervaren voorin de auto van mijn MY (levering september 2021) bij hobbelige wegen. Toen ik bij Tesla Service was in Purmerend voor mijn trekhaak hebben ze lang gezocht naar de oorzaak en uiteindelijk was de conclusie dat dit kwam door een deurpaneel waarbinnen iets gebroken zou zijn. Afspraak gemaakt voor Tesla Service op locatie om deurpaneel te vervangen als deze geleverd zou zijn vanuit China.
Afgelopen week deurpaneel netjes vervangen en trilling is weg.
Complimenten voor Tesla Purmerend en Tesla Service aan huis!
De afgelopen maanden een trilling ervaren voorin de auto van mijn MY (levering september 2021) bij hobbelige wegen. Toen ik bij Tesla Service was in Purmerend voor mijn trekhaak hebben ze lang gezocht naar de oorzaak en uiteindelijk was de conclusie dat dit kwam door een deurpaneel waarbinnen iets gebroken zou zijn. Afspraak gemaakt voor Tesla Service op locatie om deurpaneel te vervangen als deze geleverd zou zijn vanuit China.
Afgelopen week deurpaneel netjes vervangen en trilling is weg.
Complimenten voor Tesla Purmerend en Tesla Service aan huis!
Ik heb zelf een losse energie meter van Voltcraft daarvoor in gebruik gehad, mijn werkgever vond dat prima. Dus gewoon meter in het stopcontact en de kabel van de granny lader daarin. De meter die ik had onthield bij stroomuitval de waarden.bones schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:24:
Model 3 | 2024 Highland
Je hebt het over 60.520 euro, maar in de offerte staat 64K.cellkuh schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:56:
[Afbeelding]
Verschil wordt steeds kleiner met alle bijkomende kosten. En mocht er ooit iets misgaan, dan moet je hopen dat Tesla NL niet moeilijk doet. Op een auto van 60K ben je nu voor de laatste procenten een behoorlijk lastige constructie aan het optuigen.
Het zou een andere zaak zijn als je een tweedehands zou willen importeren, waar toch al geen garantie oid meer op zit. Maar een nieuwe wagen en dat allerlei kunstjes moeten uithalen? Nah, dat is het geld niet waard (zelfs bij zulke bedragen).
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Goedemiddag allen,
Sinds 1 week een raar probleem met mijn M3: cruisecontrol en als gevolg daarvan autopilot zijn niet beschikbaar. Er is alleen de melding: "cruisecontrol is niet beschikbaar". Geen foutmeldingen, camera's zijn (extra) schoon (gemaakt), GPS werkt. Al een paar keer de auto vanuit het menu uit en aangezet, maar dat lost het niet op. Het heeft tijdens 1 rit opeens weer wel gedaan. Maar nu dus niet meer.
Serviceafspraak is reeds gemaakt maar ik kan pas op 8 juni terecht...
Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt en/of een mogelijke oplossing hiervoor?
Groet,
Willem
Sinds 1 week een raar probleem met mijn M3: cruisecontrol en als gevolg daarvan autopilot zijn niet beschikbaar. Er is alleen de melding: "cruisecontrol is niet beschikbaar". Geen foutmeldingen, camera's zijn (extra) schoon (gemaakt), GPS werkt. Al een paar keer de auto vanuit het menu uit en aangezet, maar dat lost het niet op. Het heeft tijdens 1 rit opeens weer wel gedaan. Maar nu dus niet meer.
Groet,
Willem
Al eens cameras gerecalibreerd middels het service menu? Dat reset ook CC en AP voor zover ik weet. Moet je wel even een paar km rijden zodat ze weer data verzamelen.willempjuh schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:40:
Goedemiddag allen,
Groet,
Willem
Soortgelijk probleem hier! Visualisatie van overige verkeer werkt dan ook niet meer. Bij mij lijkt het nog wel willekeuriger te zijn, het is echt soms wel en soms niet.
Gister even met Tesla service gebeld, maar die gaven aan dat er in het weekend weinig technische kennis aanwezig is. Het lijkt me een software ding, dus ik hoop dat ze het morgen op afstand op kunnen lossen.
Gister even met Tesla service gebeld, maar die gaven aan dat er in het weekend weinig technische kennis aanwezig is. Het lijkt me een software ding, dus ik hoop dat ze het morgen op afstand op kunnen lossen.
Ik had een aantal welen terug hetzelfde probleem. Tesla Mobile service heeft toen de radar gekalibreerd. Althans, dat zeggen ze…willempjuh schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:40:
Goedemiddag allen,
Groet,
Willem
Ik had zelf meer het idee dat het een softwarematig iets is. Aangezien het om de dag wel of niet werkte. Het was dus of een hele dag wel, of een hele dag geen cruise control en Auto Pilot.
Het was helaas geen garantie meer, aangezien ik net 82.000km had gereden. De garantie is 4 jaar of 80.000km.
Kosten waren €175,- dus nog te overzien
Gaat overigens om een Model 3 LR 2019
Hier hetzelfde…willempjuh schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:40:
Goedemiddag allen,
Groet,
Willem
Ha Notna, dat deed de trick! Gerecallibreerd en daarna 15 km gereden. Alles werkt weer als vanouds! Thanks!Notna schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:45:
[...]
Al eens cameras gerecalibreerd middels het service menu? Dat reset ook CC en AP voor zover ik weet. Moet je wel even een paar km rijden zodat ze weer data verzamelen.
De USA modellen hebben naast de mistlichten een klein oranje lampje als daytime running lights (DRL),
Zou je zo’n USA setje kunnen wisselen in een EU auto en dat t werkt ? Of moet er dan ergens een ‘vonkje’ in de software worden aangezet door Tesla NL ?… als t überhaupt al kan hoor… maar vind het zelf wel erg gaaf😅
Foto van USA spec
Zou je zo’n USA setje kunnen wisselen in een EU auto en dat t werkt ? Of moet er dan ergens een ‘vonkje’ in de software worden aangezet door Tesla NL ?… als t überhaupt al kan hoor… maar vind het zelf wel erg gaaf😅
Foto van USA spec
Ik ben even erg benieuwd naar de meningen hier van daadwerkelijke tesla model Y eigenaren.
Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van een nieuwe (private lease) auto.
De opties zijn intussen teruggebracht naar de volgende twee kandidaten;
- Model Y performance
- Mercedes C300e (het nieuwe w206 model)
Nu zijn dit natuurlijk 2 compleet verschillende auto's en bijna niet te vergelijken.
Mijn twijfel zit hem in het feit dat de mercedes een stuk luxer aanvoelt maar gezien mijn rijstijl waarschijnlijk nog de nodige benzine zal kosten. Daarbij heeft de tesla een stuk meer opbergruimte wat wel zo handig is wanneer we op vakantie willen met de hond (mechelse herder) en het optrekken van 0 - 100 in 3,7sec is ook erg leuk natuurlijk.
Ik vraag me dan ook af wat de ervaring is met de service van tesla, de mogelijke geluiden die uit de auto komen (ratelen van achterbank, kraken van body/dakraam etc) en of mensen nog steeds de tesla zouden kiezen boven bijvoorbeeld een mercedes.
Bij mercedes weet ik dat de service top is aangezien ik momenteel al een mercedes rij in de private lease.
Wat ik ook een minpunt vind bij tesla is dat de lease via een 3de partij loopt (waarschijnlijk ald automotive) en ik niet goed kan inschatten hoe zij omgaan met kosten die tesla rekent voor service etc wanneer bijvoorbeeld de achterbank volledig vervangen wordt. Bij mercedes wordt hier bijvoorbeeld totaal niet moeilijk over gedaan.
Als ik meld ik hoor een kraak in een stoel, hup nieuwe stoelen erin zonder verdere vragen.
Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van een nieuwe (private lease) auto.
De opties zijn intussen teruggebracht naar de volgende twee kandidaten;
- Model Y performance
- Mercedes C300e (het nieuwe w206 model)
Nu zijn dit natuurlijk 2 compleet verschillende auto's en bijna niet te vergelijken.
Mijn twijfel zit hem in het feit dat de mercedes een stuk luxer aanvoelt maar gezien mijn rijstijl waarschijnlijk nog de nodige benzine zal kosten. Daarbij heeft de tesla een stuk meer opbergruimte wat wel zo handig is wanneer we op vakantie willen met de hond (mechelse herder) en het optrekken van 0 - 100 in 3,7sec is ook erg leuk natuurlijk.
Ik vraag me dan ook af wat de ervaring is met de service van tesla, de mogelijke geluiden die uit de auto komen (ratelen van achterbank, kraken van body/dakraam etc) en of mensen nog steeds de tesla zouden kiezen boven bijvoorbeeld een mercedes.
Bij mercedes weet ik dat de service top is aangezien ik momenteel al een mercedes rij in de private lease.
Wat ik ook een minpunt vind bij tesla is dat de lease via een 3de partij loopt (waarschijnlijk ald automotive) en ik niet goed kan inschatten hoe zij omgaan met kosten die tesla rekent voor service etc wanneer bijvoorbeeld de achterbank volledig vervangen wordt. Bij mercedes wordt hier bijvoorbeeld totaal niet moeilijk over gedaan.
Als ik meld ik hoor een kraak in een stoel, hup nieuwe stoelen erin zonder verdere vragen.
@freakk
Er is maar 1 manier om erachter te komen hoe het rijdt. Doe een testrit!
Waarom zou ALD de service voor een Tesla of Mercedes anders bekijken?
Er is maar 1 manier om erachter te komen hoe het rijdt. Doe een testrit!
Waarom zou ALD de service voor een Tesla of Mercedes anders bekijken?
Sony A7 iv en wat recycled glas
@Tommie12 ik heb beide twee maal getest. De mercedes is zeker de fijnere auto qua comfort en voelt luxer aan naar mijn mening.
Maar daar zitten weer andere nadelen aan (niet volledig electrisch/ruimte).
Waarschijnlijk kijkt ald hier niet anders maar. Maar de mercedes lease zou via mercedes zelf lopen niet via ald. Dat is met mijn huidige lease ook zo
Waarschijnlijk kijkt ald hier niet anders maar. Maar de mercedes lease zou via mercedes zelf lopen niet via ald. Dat is met mijn huidige lease ook zo
@freakk lastig. Als je interieur heel belangrijk vindt en uitmuntende service verlangt zou ik niet een Tesla nemen. Al is dat laaste bij lease toch wat minder een probleem zou ik zeggen. Ik ben heel content met de Tesla overigens maar service en algehele kwaliteit is een tandje minder. Hiervoor een Audi A4 gereden van bijna 60k. Die was qua interieur zeker beter en gewoon van een hoger niveau. Ook krijg je daar service. Bij Tesla eigenlijk niet.
Ze repareren het uiteindelijk wel maar goede service zou ik het niet noemen. Haal/breng is er niet, auto wassen is er niet bij (I know, kleine dingen maar toch) en ze willen eigenlijk je gewoon zo snel mogelijk weg hebben en het liefst zonder iets te moeten doen. Ik vind dat je daar echt merkt dat het puur gezien word als kostenpost. (Obv mijn eigen ervaring met mobile rangers en service in Arnhem.)
Het is denk ik even goed op een rij zetten wat de plussen en minnen zijn en wat je belangrijk vindt. Suc6 met de keuze!
Het is denk ik even goed op een rij zetten wat de plussen en minnen zijn en wat je belangrijk vindt. Suc6 met de keuze!
Maar grote vraag, heb je die service nodig? Ik 1 keer en kreeg toen een S performance mee. Geen problemen mee en ze vonden het niet erg dat ik een mini deukje had gereden daarmee. Dus ik heb zeker erg positieve ervaringen.Inspired schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:03:
@freakk lastig. Als je interieur heel belangrijk vindt en uitmuntende service verlangt zou ik niet een Tesla nemen. Al is dat laaste bij lease toch wat minder een probleem zou ik zeggen. Ik ben heel content met de Tesla overigens maar service en algehele kwaliteit is een tandje minder. Hiervoor een Audi A4 gereden van bijna 60k. Die was qua interieur zeker beter en gewoon van een hoger niveau. Ook krijg je daar service. Bij Tesla eigenlijk niet.Ze repareren het uiteindelijk wel maar goede service zou ik het niet noemen. Haal/breng is er niet, auto wassen is er niet bij (I know, kleine dingen maar toch) en ze willen eigenlijk je gewoon zo snel mogelijk weg hebben en het liefst zonder iets te moeten doen. Ik vind dat je daar echt merkt dat het puur gezien word als kostenpost. (Obv mijn eigen ervaring met mobile rangers en service in Arnhem.)
Ik heb de keuze gemaakt voor de Y. Ik rij nu een V90 fully loaded (denk aan massagezetels, standverwarming, hud…), daarvoor 525d, A6.freakk schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:01:
@Tommie12 ik heb beide twee maal getest. De mercedes is zeker de fijnere auto qua comfort en voelt luxer aan naar mijn mening.
En toch vind ik de Tesla niet onder doen. Zetels zijn buitengewoon, auto is stil en rijgedrag van een totaal ander niveau.
Ik vond het interieur tijdens de testrit helemaal niet tegenvallen, het zit goed in elkaar en straalt een soort rust uit.
En als je kijkt naar de boordcomputer, navi, entertainment, dan is Tesla toch echt van een ander niveau.
Moet eerlijk zijn, ik ben de klassieke auto’s een beetje beu.
En ja, service… zowel BMW, Audi als Volvo hebben mij ook al kunnen teleurstellen.
Bij Mercedes is het ook niet altijd prima, dus ik denk dat je geluk hebt met een goede garage.
[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 15-05-2022 20:38 ]
Tja. Dat weet je nooit natuurlijk.TweakerVincent schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:14:
[...]
Maar grote vraag, heb je die service nodig? Ik 1 keer en kreeg toen een S performance mee. Geen problemen mee en ze vonden het niet erg dat ik een mini deukje had gereden daarmee. Dus ik heb zeker erg positieve ervaringen.
Waar ik vooral bang voor ben is kwaliteitsproblemen. We hadden een testrit gemaakt in belgie en bij elke drempel of hobbel in het toch wel slechte belgische wegdek ratelde de achterbank. Volgens de verkoper hoorde dit niet en was er eerder die dag ook al iemand geweest die daarover geklaagd had maar dat is wel waar mijn zorgen om de kwaliteit van de tesla's begonnen is. Vervolgens is er zoveel op internet te vinden omtrent problemen en "slechte" service.Inspired schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:03:
@freakk lastig. Als je interieur heel belangrijk vindt en uitmuntende service verlangt zou ik niet een Tesla nemen. Al is dat laaste bij lease toch wat minder een probleem zou ik zeggen. Ik ben heel content met de Tesla overigens maar service en algehele kwaliteit is een tandje minder. Hiervoor een Audi A4 gereden van bijna 60k. Die was qua interieur zeker beter en gewoon van een hoger niveau. Ook krijg je daar service. Bij Tesla eigenlijk niet.Ze repareren het uiteindelijk wel maar goede service zou ik het niet noemen. Haal/breng is er niet, auto wassen is er niet bij (I know, kleine dingen maar toch) en ze willen eigenlijk je gewoon zo snel mogelijk weg hebben en het liefst zonder iets te moeten doen. Ik vind dat je daar echt merkt dat het puur gezien word als kostenpost. (Obv mijn eigen ervaring met mobile rangers en service in Arnhem.)
Nu is auto wassen iets wat ze bij mercedes nooit hoeven te doen van mij, ik ben namelijk van het alleen met de hand de auto wassen
Kostentechnisch en praktisch gezien is de tesla interessanter, maar ik ben dus inderdaad bang dat alle zaken eromheen zouden zorgen dat ik spijt ervan krijg, ook niet onbelangrijk is dat de servicecenters minstens 50 minuten van mij vandaan zijn. binnen die afstand zijn er 3 mercedes dealers waarbij ik terecht kan.
Het lijkt natuurlijk nikszeggend zolang je geen problemen met de auto hebt maar als je pech hebt en wel de nodige problemen hebt zijn het natuurlijk wel allemaal aandachtspunten
Het vaak teruggaan is helaas bekend, ook hier. Heb met de auto(sr+ '19) in bijna 3 jaar, 16x bij Tesla gestaan in Tilburg. Van schade, tot sensoren, kabelboom, accu, elektromotor en nog een bulk andere problemen.Inspired schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:38:
[...]
Tja. Dat weet je nooit natuurlijk.Al ben ik met de Tesla al vaker terug geweest dan met mijn andere auto's. Maar goed, kan ook pech zijn natuurlijk. En wellicht is het nu wel een stuk beter. In 2019/2020 had ik het gevoel dat heel veel nieuwe rijders terug moesten voor kleine schade's, stellen van deuren en/of trunk/frunk etc. Persoonlijk vind ik het redelijk prut dat het me snel een halve dag kost als er iets. Een beurt met een check van iets kost me een halve dag. Leenauto heb ik dan niks aan. De Audi werd gewoon opgehaald en netjes gewassen weer gebracht. Zelfs voor wissel van banden.
De service was wel altijd goed, maar dan praat ik alleen over Tilburg.
Nu is de auto ongeveer een maand geleden door een vrachtwagen geschept terwijl die geparkeerd stond.
Reparatie tijd zal +-3 maanden zijn, puur door het niet leverbaar zijn van onderdelen.
Reden om toch vaarwel te zeggen tegen de auto, want het was helaas een maandagmorgen modelletje.
Pfffff... en ook geen enkel gelukt ermee... kan mij inderdaad wel indenken dat je er dan klaar mee bent.sarlo schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:27:
[...]
Het vaak teruggaan is helaas bekend, ook hier. Heb met de auto(sr+ '19) in bijna 3 jaar, 16x bij Tesla gestaan in Tilburg. Van schade, tot sensoren, kabelboom, accu, elektromotor en nog een bulk andere problemen.
Nu is de auto ongeveer een maand geleden door een vrachtwagen geschept terwijl die geparkeerd stond.
Reparatie tijd zal +-3 maanden zijn, puur door het niet leverbaar zijn van onderdelen.
Reden om toch vaarwel te zeggen tegen de auto, want het was helaas een maandagmorgen modelletje.
Balen inderdaad. Maar zoals gezegd een maandagmorgen model.... volgens mij zijn de eerste bouwjaren van een nieuw tesla model altijd wat minder van kwaliteit als de nieuwere. Zelf rij ik een sr+ van 2020 en absoluut 0.0 problemen.... komt ook uit de chinese tesla fabriek. Schijnt toch wat moderner te zijn als de fabriek in fremont.sarlo schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:27:
[...]
Het vaak teruggaan is helaas bekend, ook hier. Heb met de auto(sr+ '19) in bijna 3 jaar, 16x bij Tesla gestaan in Tilburg. Van schade, tot sensoren, kabelboom, accu, elektromotor en nog een bulk andere problemen.
en zo blijkt maar weer (net als bij elk merk) dat je soms pech soms mazzel hebt. Ik heb ook een SR+ uit '19 en die is na aflevering 1x bij tesla geweest om uit te lijnen. Recent zijn de banden vervangen en thats it...sarlo schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:27:
[...]
Ik ben wel tevreden
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Het is ook gewoon pech. We hebben in totaal 9 SR+ auto's uit dezelfde lichting/levering. Twee daarvan (waaronder die van mij), hebben continue problemen en de andere zeven rijden al bijna 3 jaar probleemloos rond. Dus het was voor mij gewoon pech-Jaap-io schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:48:
[...]
en zo blijkt maar weer (net als bij elk merk) dat je soms pech soms mazzel hebt. Ik heb ook een SR+ uit '19 en die is na aflevering 1x bij tesla geweest om uit te lijnen. Recent zijn de banden vervangen en thats it...
Ik ben wel tevreden
Toch een hoge foutenratio vind ik, maar veel erger is het dat ze die dingen niet opgelost krijgen.sarlo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:56:
[...]
Het is ook gewoon pech. We hebben in totaal 9 SR+ auto's uit dezelfde lichting/levering. Twee daarvan (waaronder die van mij), hebben continue problemen en de andere zeven rijden al bijna 3 jaar probleemloos rond. Dus het was voor mij gewoon pech
Ik heb zo ooit een Citroen gehad. Op het einde had ik zin om er gewoon een fikkie in the stoken. Vooral de houding van de garage/invoerder was catastrofaal.
Ik heb er ook zo eentje, zo vaak langs geweest bij een SeC. En telkens problemen. Aangezien dit toch mijn laatste leasewagen is, vind ik het niet erg. Bij mijn nieuwe werk zijn lease kosten 100% voor mezelf en een nieuwe auto leasen betekent gewoon een grote smak inleveren van je omzet, doodzonde. Dat wordt een bolide kopensarlo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:56:
[...]
Het is ook gewoon pech. We hebben in totaal 9 SR+ auto's uit dezelfde lichting/levering. Twee daarvan (waaronder die van mij), hebben continue problemen en de andere zeven rijden al bijna 3 jaar probleemloos rond. Dus het was voor mij gewoon pech
waar is jouw auto geschept? Misschien kan ik die van mij ook daar zetten
/s
Woon in het centrum van Tilburg, eenrichting, smalle straat, you do the mathPhntm schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:17:
[...]
Ik heb er ook zo eentje, zo vaak langs geweest bij een SeC. En telkens problemen. Aangezien dit toch mijn laatste leasewagen is, vind ik het niet erg. Bij mijn nieuwe werk zijn lease kosten 100% voor mezelf en een nieuwe auto leasen betekent gewoon een grote smak inleveren van je omzet, doodzonde. Dat wordt een bolide kopen
waar is jouw auto geschept? Misschien kan ik die van mij ook daar zetten
/s![]()
Om wat voor problemen hebben we het dan? Ik rijd ook met een SR+ van 2019, en de garantie reparaties die er op mijn auto zijn gedaan vind ik allemaal niet zo spannend.sarlo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:56:
[...]
- Polijsten lak leveringspunten (Sec).
- Knakkende deur scharnier (Check Strap) 2 keer vervangen nu (Sec).
- Parkeersensoren uitgevallen, Low voltage controller vervangen (Sec).
- Kabelboom achterklep (Mobile service).
- Klinken vervangen vanwege loslaten chrome (Sec)
- Achterruit vervangen vanwege niet werkende verwarming (Moet nog een keer vanwege vertekening van zicht) (Sec)
Ja het zijn veel punten zou je kunnen zeggen, maar allen ook weer geen extreme dingen.
[ Voor 30% gewijzigd door adjego op 16-05-2022 11:09 ]
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
2x achterruit gescheurdadjego schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:04:
[...]
Om wat voor problemen hebben we het dan? Ik rijd ook met een SR+ van 2019, en de garantie reparaties die er op mijn auto zijn gedaan vind ik allemaal niet zo spannend.
1x ontluchting (iets van ventielen) van de accu waardoor snelladen begrensd werd
2x tik bij het indraaien naar links door een kapotte as oid.
1x parkeersensoren voor die niet meer werkte
1x gehele kabelboom
1x sensor/slot achterklep (auto dacht dat de klep open was als die dicht was en andersom
1x iets met de elektro motor (geen idee wat maar vermogensverlies icm langzaam oppakken van de motor na het intrappen van het stroompedaal)
1x harde reset ivm vastgelopen software update
1x de boordcomputer vervangen (niet de v3 upgrade maar de unit zelf)
1x kofferbak afgesteld en bijgewerkt ivm roestvorming
1x bestuurdersdeur afgesteld en paneel bijgewerkt ivm roestvorming
2x schade die niet door een normale hersteller verholpen mocht worden
Bij al die bovenstaande zaken (behalve het schadeherstel) kon ik altijd wachten tot de reparatie was uitgevoerd (kabelboom duurde het langste +-7 uur).
Wat wel opvallend is, de andere sr+ met problemen, heeft wel veel overeenkomende zaken die aangepakt moesten worden (achterruit, parkeersensoren, sensor achterklep en boordcomputer). Dus het zal wellicht een batch ding zijn. Qua kentekens zitten deze twee auto's ook bijna qua kenteken in dezelfde range.
[ Voor 16% gewijzigd door sarlo op 16-05-2022 11:17 ]
Had het hier al een paar keer gepost dat ik er bijna was, maar toch wel een momentje. Mijn eerste nieuwe eigen auto, vandaag een klap minder waard geworden 
Nu 2,5 jaar oud, ben van plan om hem nog wel even te houden dus het streven om de 2 ton op de klok te zetten is er zeker.
Nu 2,5 jaar oud, ben van plan om hem nog wel even te houden dus het streven om de 2 ton op de klok te zetten is er zeker.
[ Voor 11% gewijzigd door ybos op 16-05-2022 12:21 ]
Wat een pech zeg. Dat is inderdaad een batch probleem. Rijd al drie jaar (ok afgelopen 2 jaar wat weinig ivm thuiswerken) in een LR AWD uit 2019, volgens mij een van de eerste 1000 Model 3s in Nederland en heb 1 keer bij de werkplaats gestaan: een barst in de achterruit ontstaan door de achterruitverwarming. Onder garantie vervangen en kreeg een Model S mee als vervangend vervoer.sarlo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:12:
[...]
2x achterruit gescheurd
1x ontluchting (iets van ventielen) van de accu waardoor snelladen begrensd werd
2x tik bij het indraaien naar links door een kapotte as oid.
1x parkeersensoren voor die niet meer werkte
1x gehele kabelboom
1x sensor/slot achterklep (auto dacht dat de klep open was als die dicht was en andersom)
1x iets met de elektro motor (geen idee wat maar vermogensverlies icm langzaam oppakken van de motor na het intrappen van het stroompedaal)
1x harde reset ivm vastgelopen software update
1x de boordcomputer vervangen (niet de v3 upgrade maar de unit zelf)
1x kofferbak afgesteld en bijgewerkt ivm roestvorming
1x bestuurdersdeur afgesteld en paneel bijgewerkt ivm roestvorming
2x schade die niet door een normale hersteller verholpen mocht worden
Bij al die bovenstaande zaken (behalve het schadeherstel) kon ik altijd wachten tot de reparatie was uitgevoerd (kabelboom duurde het langste +-7 uur).
Wat wel opvallend is, de andere sr+ met problemen, heeft wel veel overeenkomende zaken die aangepakt moesten worden (achterruit, parkeersensoren, sensor achterklep en boordcomputer). Dus het zal wellicht een batch ding zijn. Qua kentekens zitten deze twee auto's ook bijna qua kenteken in dezelfde range.
Zo kunnen ervaringen toch flink verschillen.
Ik snap er de ballen van, ik zie helemaal mijn USB met heel veel MP3-data niet meer?!Selespeed schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:05:
[...]
Bij mij nog erger.... ik heb er een SSD inzitten met mn muziek in (sub)mappen per album en elke keer nadat de M3 in "slaap" is geweest dan start gewoon de radio en kun je handmatig weer usb selecteren en op USB/Alle mappen klikken en dan pas weer op zoek naar de track die je als laatste geluisterd hebt (als je dat nog weet). Ook lekker handig met die mixen/podcasts van ruim 1 uur waarbij je dan maar moet gokken waar je gebleven was![]()
(ook de verstreken tijd/ tijd nog te gaan zijn er bij de laatste update vakkundig uitgesloopt). Die USB ondersteuning is zwaar ruk geworden.
Het heeft voorheen wel gewerkt en het was zelfs een tijd zo dat hij WEL opstartte op het punt waar je gebleven was ALS JE EERST de achterdeur open deed (echt waar ; kwam ik achter omdat ik de laptop eerst achter de zitting zet) maar dat helpt sinds enkele updates geleden ook niet meer.
Herkenbaar? Ik ga het maar weer eens aankaarten via service maar het zal wel weer een "feature" zijn......
Dacht dat Elon dat er uit geflikkerd had om toch vooral maandelijks mijn tientje te mogen cashen...
Gaat Tesla nog V2X toevoegen via software update / aan nieuwe modellen denken jullie? Voor mij wel een must voor volgende EV.
Waarom is dat een must voor je?r0bb schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:32:
Gaat Tesla nog V2X toevoegen via software update / aan nieuwe modellen denken jullie? Voor mij wel een must voor volgende EV.
Qua saldering gaat het je een paar tientjes opleveren.
Inderdaad. Alleen de dure laadpaal terug verdienen is al een uitdaging. Ik zou meer graag V2L willen. Onderweg lekker Nespresso-tje drinken op lange ritten.Niek_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:31:
[...]
Waarom is dat een must voor je?
V2X draait niet alleen om geld, maar kan net zo goed een duurzaamheidskwestie zijn. Overproductie uit je zonnepanelen opslaan om vervolgens op piek- en zonloze momenten in te zetten zou voor mij ook reden zijn om een auto met V2X te kiezen en daarmee verder onafhankelijk te worden van gas of andere vormen van elektriciteitsproductie.Niek_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:31:
[...]
Waarom is dat een must voor je?
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/
@Niek_ wat @JoooostB zegt idd.
Overdag via zonnepanelen de auto laten vollopen en savonds uit de auto het huishouden laten draaien. Ook airco kan zo kosteloos koelen en verwarmen. Gaat aanzienlijk schelen in mijn energierekening en is idd veel duurzamer en tevens heb ik een backup systeem tijdens stroomuitval.
Overdag via zonnepanelen de auto laten vollopen en savonds uit de auto het huishouden laten draaien. Ook airco kan zo kosteloos koelen en verwarmen. Gaat aanzienlijk schelen in mijn energierekening en is idd veel duurzamer en tevens heb ik een backup systeem tijdens stroomuitval.
[ Voor 14% gewijzigd door r0bb op 17-05-2022 09:03 ]
Voor mij is het businessmodel!JoooostB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:50:
[...]
V2X draait niet alleen om geld, maar kan net zo goed een duurzaamheidskwestie zijn. Overproductie uit je zonnepanelen opslaan om vervolgens op piek- en zonloze momenten in te zetten zou voor mij ook reden zijn om een auto met V2X te kiezen en daarmee verder onafhankelijk te worden van gas of andere vormen van elektriciteitsproductie.
Op straat laad ik voor 0,31 waar ik thuis 0,45 per kWh betaal
Dan verdien je het wel terug
[ Voor 3% gewijzigd door -Jaap-io op 17-05-2022 09:34 ]
Volgens mij gaat het niet werken met een stroomuitval, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Je zonnepanelen doen namelijk ook niet als er geen netspanning is.r0bb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:06:
En als je via je aansluiting de hele wijk gaat voorzien, is batterij snel leeg en komt er waarschijnlijk rook uit je meterkast
Met V2X doel ik met name op V2H en niet op V2G. Je levert vanuit je auto dus enkel terug aan je eigen huis, en niet aan het net-Jaap-io schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:36:
[...]
Volgens mij gaat het niet werken met een stroomuitval, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Je zonnepanelen doen namelijk ook niet als er geen netspanning is.
En als je via je aansluiting de hele wijk gaat voorzien, is batterij snel leeg en komt er waarschijnlijk rook uit je meterkast
En tijdens een stroomuitval heb je je zonnepanelen dus niet nodig he, met een volle EV kan je een week vooruit met 1 huishouden.
[ Voor 10% gewijzigd door r0bb op 17-05-2022 09:42 ]
De vraag is dan hoe je de scheiding tussen Home en Grid gaat maken, je zonnepanelen stroom stopt ook niet bij je hoofdaansluiten, hence het salderen. Ik weet oprecht niet hoe je dat af kan regelen, wellicht middels load balancing, maar ik vraag mij dus af of dat werkt als er geen net spanning is.r0bb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:38:
[...]
Met V2X doel ik met name op V2H en niet op V2G. Je levert vanuit je auto dus enkel terug aan je eigen huis, en niet aan het net
echter gaan we nu redelijk off-topic
Ik ben momenteel op vakantie in Frankrijk en wil mijn M3 via de druppellader bijladen. Het is een fatsoenlijk huis met goede elektriciteit. Als ik de Tesla aansluit laadt hij op 13A. Is dit te hoog?
Zolang de kabels niet smelten lijkt het me geen probleem.jevdr1990 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:43:
Ik ben momenteel op vakantie in Frankrijk en wil mijn M3 via de druppellader bijladen. Het is een fatsoenlijk huis met goede elektriciteit. Als ik de Tesla aansluit laadt hij op 13A. Is dit te hoog?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Is prima heb ik ook gedaan vorig jaar in the middle of nowhere in Val de Loire. Wel soms even checken of het stopcontact niet heet wordt want dan ampere omlaag gooien.jevdr1990 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:43:
Dat doet het wel. Een thuisbatterij zorgt er ook voor dat die je back-up apparaten het blijven doen + hij zo'n blijft opslagen terwijl het grid moeilijk doet.-Jaap-io schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:36:
[...]
Volgens mij gaat het niet werken met een stroomuitval, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Je zonnepanelen doen namelijk ook niet als er geen netspanning is.
Jij weet dat zo'n laadpaal minstens €2000 kost (exclusief installatiekosten)?
En je elk jaar daar zo'n €350 mee zou kunnen besparen, maximaal.
Ervan uitgaande dat de elektriciteitsprijzen publiek dezelfde blijven (gaat nooit gebeuren). En om maar te zwijgen van de moeite die je moet doen om steeds van publieke laadpalen naar huis moet gaan elke dag om er gebruik van te kunnen maken.
dat ligt er vooral aan of er nog meer op dezelfde groep staat, normaal gesproken heb je 16A per groep, er is nu dus 3 over of wel 690w. Dus als er een waterkoker aangaat op die groep, gaat het licht uitjevdr1990 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:43:
je kan hem ook terug zetten naar 10A dat doe ik meestal bij twijfel, dat is een stevige waterkoker (2300w)
Vind je V2H nu wel of niet een goede investering want dat kan ik er niet helemaal uithalen haha. Verder stop ik hiermee nu idd want ik ga teveel offtopic.bottom line schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:45:
[...]
Dat doet het wel. Een thuisbatterij zorgt er ook voor dat die je back-up apparaten het blijven doen + hij zo'n blijft opslagen terwijl het grid moeilijk doet.
En je elk jaar daar zo'n €350 mee zou kunnen besparen, maximaal.
Ervan uitgaande dat de elektriciteitsprijzen publiek dezelfde blijven (gaat nooit gebeuren). En om maar te zwijgen van de moeite die je moet doen om steeds van publieke laadpalen naar huis moet gaan elke dag om er gebruik van te kunnen maken.
En wat de kwaliteit van de bekabeling is. Ik zou volcontinu geen 13A door een installatie trekken die je niet kent. Zo heeft een kennis in een aantal laadsessies z'n verbinding naar z'n schuur gesloopt. Ik zou persoonlijk niet meer dan 10A door 1 contactdoos jagen, maargoed, ik ben daar wellicht wat voorzichtiger in dan gemiddeld.
UNOX: The worst operating system
De huidige modellen (muv de orginele Roadster) zijn er niet geschikt voor, maar gezien de F150 Lightning V2L kan verwacht ik dat zeker op de Cybertruck. Vervolgens is het een minimale impact om gelijk álle modellen over te zetten naar deze nieuwe on-board charger. Al zou het mij persoonlijk niet verbazen als V2G in eerste instantie alleen gaat werken in combinatie met een Tesla Powerwall (welke weer alleen te krijgen is icm Tesla Solar). De auto zal dan een extensie worden van de Powerwall.r0bb schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:32:
Laatst keek ik trouwens naar de uurprijzen van stroom in Nederland maar V2G kan daarmee zeker lonen. Zeker als de zon schijnt in het weekend is stroom spotgoedkoop (of zelfs negatief), terwijl het op een bewolkte doordeweekse dag juist duurder is dan normaal. Vreemd genoeg lijkt op de korte termijn met name de zon een grote rol te spelen terwijl het percentage van het totaal opbrengst minimaal is. Het salderen is dus zeker onhoudbaar en heb al gelezen dat steeds meer leveranciers in korte periodes beginnen te salderen (3 of 6 maanden ipv 12).
Mijne was toch echt maar €1200 incl 20 meter onder de grond. De laadpaal branche kent enorme veel tussenpersonen die forse marges pakken. Zelf heb ik direct een ondernemer ingeschakeld die hierin gespecialiseerd was en hij gaf rustig aan dat hij op zakelijke klanten véél meer rekende en nog te horen kreeg dat hij goedkoper was dan een ander.bottom line schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:45:
[...]
Eens!r0bb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:06:
En hoe fijn zou het zijn als de thuisbatterij óók/wèl gesubsidieerd zou worden.
IMHO zou het een combi moeten worden van slimme electronica (want je wilt tenslotte niet de hele straat voeden uit jouw batterij) en een afgedankte auto-batterij (die nog wèl het vermogen kan leveren, maar niet meer in de tijd die bij een auto-acceleratie past)
Verder, er zijn ook mensen die overdag juist niks verbruiken en tegen hoog tarief terugleveren, en het dan 's nachts tegen laag tarief weer halen. Een verdienmodelletje zeg maar...
@-Jaap-io @r0bbGaat Tesla nog V2X toevoegen via software update / aan nieuwe modellen denken jullie? Voor mij wel een must voor volgende EV.
Zolang Tesla auto's heeft rijden die gratis mogen superchargen, denk ik niet dat ze heel enthousiast zijn met het implementeren van V2X middels een software update.
[ Voor 28% gewijzigd door PEPPI op 17-05-2022 11:26 . Reden: antwoord op. [quote] ]
There's no place like 127.0.0.1
Zoveel auto's van voor april 2017 zijn er niet meer in handen van de originele eigenaar. Zodra Tesla deze weer de verkoop zet dan halen ze dit er al af. Enkel de auto's die buiten Tesla van eigenaar wisselen behouden dit.PEPPI schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:06:
@-Jaap-io @r0bb
Zolang Tesla auto's heeft rijden die gratis mogen superchargen, denk ik niet dat ze heel enthousiast zijn met het implementeren van V2X middels een software update.
Daarnaast is hier niet alleen een software wijziging voor nodig maar ook hardware. Dit kan prima met aanvullende voorwaarde zoals het vervallen van gratis superchargen óf zelfs eventueel dan gratis supercharger geladen niet teruggeleverd mag of zelfs kan worden. Stel je komt thuis van de supercharger met 60% batterij en vervolgens zal de Tesla nooit die 60% terugleveren maar enkel wat er bovenop bijgeladen is. Zo drempelwaarde is toch al kritisch voor een V2x systeem.
De Tesla's uit de jaren van gratis superchargen hebben geen hardware die V2X aan kan, dat zou pas in de 3 en de Y zijn en volgens mij heeft niemand daar gratis superchargen bij. Ook zijn de eerste berichten van V2G bij Tesla pas van 2020.
En in dit filmpje wordt uitgelegd dat de 2020 en ook de 2021 model 3 en Y geen hardware voor V2G heeft.
Misschien dat het in de 2022 Tesla's zit, maar zoals ik het nu zie heb je er toch echt een hardware upgrade voor nodig.
En in dit filmpje wordt uitgelegd dat de 2020 en ook de 2021 model 3 en Y geen hardware voor V2G heeft.
Misschien dat het in de 2022 Tesla's zit, maar zoals ik het nu zie heb je er toch echt een hardware upgrade voor nodig.
Signatures zijn voor boomers.
Tesla zal zijn best doen om hier niet aan mee te werken. Maar als je voldoende aandringt en wijst op de Europese wetgeving die Tesla DE verplicht aan personen en bedrijven buiten DE te verkopen @ DE prijzen, kom je er uiteindelijk. Ik spreek uit ondervinding met Tesla FR. Daar was een M3SR+ nog interessanter dan in DE.cellkuh schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:56:
De informatie over een auto zelf bij Tesla DE kopen is niet heel duidelijk. Zeker niet als je geen DE btw nummer hebt. En de vraag is of Tesla hier überhaupt aan gaat mee werken. Toch heb ik een bedrijf gevonden die het wil doen.
V2G vind ik toch een vreemde oplossing. Batterijen in een auto hebben hele andere afwegingen dan batterijen die stilstaan. Autobatterijen moeten hoge capaciteit per gewicht hebben, en extra slijtage heeft op termijn nadelige gevolgen voor de bruikbaarheid van de auto. Een huisbatterij heeft geen gewichtslimitatie, en capaciteitsvermindering daar is veel minder cruciaal.
Het lijkt mij veel logischer om op den duur afgedankte autobatterijen die te weinig capaciteit per kg hebben, in te gaan zetten als huisbatterij.
Het lijkt mij veel logischer om op den duur afgedankte autobatterijen die te weinig capaciteit per kg hebben, in te gaan zetten als huisbatterij.
Waarom is een thuisbatterij per kwh dan zoveel duurder vergeleken met een model 3? Dat is de reden dat dit idee nu populair wordt.DaCoTa schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:48:
V2G vind ik toch een vreemde oplossing. Batterijen in een auto hebben hele andere afwegingen dan batterijen die stilstaan. Autobatterijen moeten hoge capaciteit per gewicht hebben, en extra slijtage heeft op termijn nadelige gevolgen voor de bruikbaarheid van de auto. Een huisbatterij heeft geen gewichtslimitatie, en capaciteitsvermindering daar is veel minder cruciaal.
De meeste accu slijtage vind plaats onder de 20%, boven de 90%, bij hoge of lage temperaturen en simpelweg tijd. Alle deze factoren worden niet veroorzaakt door V2G en daarnaast zijn er zelfs onderzoeken die aantonen dat V2G juist degradatie verminderd. Het lijkt er vooralsnog op dat het dus kosteloos is om de accu uit de auto in te zetten voor V2G wanneer deze toch niet gebruikt wordt. De accu capaciteit die hiermee unlocked wordt voor neststabilisatie is echter enorm. Ons huis kan bijvoorbeeld gemakkelijk een week draaien op de 35 kWh in onze eGolf (verwarming op gas).DaCoTa schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:48:
Een huisbatterij heeft wel het voordeel van 100% beschikbaarheid maar gaat wel ten kosten van gebruik van resources die ook voor transport ingezet zouden kunnen worden. Wanneer je +/- een miljoen EVs slechts 20% van de 50 kWh gemiddeld 80% van de tijd kan benutten is dat al enorm.
Een accu degradeert ook gewoon door het aantal cycles. Hoe V2G degradatie zou tegen gaan ben ik wel benieuwd naar. Dat is volgens mij technisch gezien onmogelijk. Ik snap wel dat Tesla er niet meteen mega happig op is om het toe te passen. Ook omdat het nu nog redelijk een niche is. VAG is ook bezig volgens mij om de garantie voorwaarden aan te passen obv gebruik van V2G. Nu kijkt men naar het aantal kilomters maar in de toekomst kan ik me voorstellen dat ze het aantal cycles gaan monitoren.Deveon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:50:
[...]
De meeste accu slijtage vind plaats onder de 20%, boven de 90%, bij hoge of lage temperaturen en simpelweg tijd. Alle deze factoren worden niet veroorzaakt door V2G en daarnaast zijn er zelfs onderzoeken die aantonen dat V2G juist degradatie verminderd. Het lijkt er vooralsnog op dat het dus kosteloos is om de accu uit de auto in te zetten voor V2G wanneer deze toch niet gebruikt wordt. De accu capaciteit die hiermee unlocked wordt voor neststabilisatie is echter enorm. Ons huis kan bijvoorbeeld gemakkelijk een week draaien op de 35 kWh in onze eGolf (verwarming op gas).
Een huisbatterij heeft wel het voordeel van 100% beschikbaarheid maar gaat wel ten kosten van gebruik van resources die ook voor transport ingezet zouden kunnen worden. Wanneer je +/- een miljoen EVs slechts 20% van de 50 kWh gemiddeld 80% van de tijd kan benutten is dat al enorm.
Is dat zo? Een 10kWh accu bij de Ikea is 6k. Dat is toch voordeliger dan een Model 3 kopen.r0bb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:42:
[...]
Waarom is een thuisbatterij per kwh dan zoveel duurder vergeleken met een model 3? Dat is de reden dat dit idee nu populair wordt.
De ene cycle is de andere niet. Het is inmiddels ook algemeen bekend dat snelladen (marignaal) meer degradatie veroorzaakt dan AC laden. Verder weet ik even niet meer welk onderzoek een positief resultaat liet zien voor degradatie dus die blijf ik je even schuld. Ik dacht dat het te maken heeft omdat de BMS de cellen continu aan het balanceren is en ze dus altijd binnen de ideale marge zitten. Het vermogen die V2G kan trekken zullen waarschijnlijk niet snel boven de 20 KW uitkomen. Dat is totaal niet vergelijkbaar met de 200-500 KW die tijdens het laden of rijden in of uit de batterij gehaald wordt of erin gestopt wordt.Inspired schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:06:
[...]
Een accu degradeert ook gewoon door het aantal cycles. Hoe V2G degradatie zou tegen gaan ben ik wel benieuwd naar. Dat is volgens mij technisch gezien onmogelijk. Ik snap wel dat Tesla er niet meteen mega happig op is om het toe te passen. Ook omdat het nu nog redelijk een niche is. VAG is ook bezig volgens mij om de garantie voorwaarden aan te passen obv gebruik van V2G. Nu kijkt men naar het aantal kilomters maar in de toekomst kan ik me voorstellen dat ze het aantal cycles gaan monitoren.
Die V2H degradatie neem ik voor lief. Sinds de corona crisis ** Knip, offtopic. ** rijd ik ook veel minder woonwerk dan vooraf gepland wat weer een degradatie besparing op heeft geleverd.
@Inspired Maar niet voordeliger dan gewoon je auto gebruiken als thuisbatterij en daarmee 7 x 6 = 42K uitsparen.
@Inspired Maar niet voordeliger dan gewoon je auto gebruiken als thuisbatterij en daarmee 7 x 6 = 42K uitsparen.
[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 19-05-2022 22:39 ]
Snelladen is zeker slechter, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nul degradatie bij V2G.Deveon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:24:
[...]
De ene cycle is de andere niet. Het is inmiddels ook algemeen bekend dat snelladen (marignaal) meer degradatie veroorzaakt dan AC laden. Verder weet ik even niet meer welk onderzoek een positief resultaat liet zien voor degradatie dus die blijf ik je even schuld. Ik dacht dat het te maken heeft omdat de BMS de cellen continu aan het balanceren is en ze dus altijd binnen de ideale marge zitten. Het vermogen die V2G kan trekken zullen waarschijnlijk niet snel boven de 20 KW uitkomen. Dat is totaal niet vergelijkbaar met de 200-500 KW die tijdens het laden of rijden in of uit de batterij gehaald wordt of erin gestopt wordt.
Er zijn genoeg voorbeelden van Tesla taxi's die enorm veel aan de snellader gehangen hebben en de degradatie enorm mee viel. Het is wel slechter maar echt marginaal. Zo lang cellen in optimale gehouden worden gaan ze enorm lang mee, pas daarbuiten komt degradatie naar boven. Waarbij snelladen meestal juist de temperatuur in de batterij de oorzaak is.Inspired schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:48:
[...]
Snelladen is zeker slechter, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nul degradatie bij V2G.
Er zijn ook genoeg Taxi's die al de nodige nieuwe accu's gehad hebben.Deveon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:52:
[...]
Er zijn genoeg voorbeelden van Tesla taxi's die enorm veel aan de snellader gehangen hebben en de degradatie enorm mee viel. Het is wel slechter maar echt marginaal. Zo lang cellen in optimale gehouden worden gaan ze enorm lang mee, pas daarbuiten komt degradatie naar boven. Waarbij snelladen meestal juist de temperatuur in de batterij de oorzaak is.
Goede vergelijking:Inspired schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:22:
[...]
Is dat zo? Een 10kWh accu bij de Ikea is 6k. Dat is toch voordeliger dan een Model 3 kopen.
Een Tesla M3 heeft een 70kwH batterij, dat is dan al 42k batterij. Voor 10k extra krijg je de auto er bij.
Daarmee zie je dat die thuisbatterijen eigenlijk te duur zijn.
Het laat ook zien dat de prijs niet zo 1-op-1 te vergelijken is.Tommie12 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:52:
[...]
Goede vergelijking:
Een Tesla M3 heeft een 70kwH batterij, dat is dan al 42k batterij. Voor 10k extra krijg je de auto er bij.
Een M3 SR+ heeft bijvoorbeeld een 50kWh accu, dus dan is de rest van de auto nog 20k, 2x zo duur als de long range
Ik denk eerder dat de rijstijl daar ook wel wat mee te maken had. We kennen allemaal nog wel de rechtzaak tegen tesla omdat de ophanging zo snel versleten was, toen achteraf bleek dat die taxi's hele dagen stoplichtsprintjes aan het trekken waren geweestInspired schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:03:
[...]
Er zijn ook genoeg Taxi's die al de nodige nieuwe accu's gehad hebben.Bij een 3 zie je toch snel 10% degradatie na 2/3 jaar. Zeker met v3 is het aannemelijk dat de accu het niet fijn vind. Ook zie je dat Tesla bij bepaalde S-en de SuC snelheid ging beperken.
In Nedeland kost een Model 3 met 60kWh bijna 56k. Een 10kWh thuisaccu kost 6k. Dus verschil is 20k. De accu bij een BEV is het duurste component dus zo gek is dit niet.Tommie12 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:52:
[...]
Goede vergelijking:
Mag dat niet dan? Ik zie dat nergens in de garantievoorwaarden staan. Ook willen ze maar al te graag laten zien dat het een sportieve auto is door op het circuit te gaan rijden.stylezzz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:20:
[...]
Ik denk eerder dat de rijstijl daar ook wel wat mee te maken had. We kennen allemaal nog wel de rechtzaak tegen tesla omdat de ophanging zo snel versleten was, toen achteraf bleek dat die taxi's hele dagen stoplichtsprintjes aan het trekken waren geweest
Tuurlijk mag dat, maar bij "circuit gebruik" moet je niet klagen over versnelde slijtage. Dat geld net zo goed voor Tesla als voor een BMW.Inspired schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:29:
[...]
Mag dat niet dan? Ik zie dat nergens in de garantievoorwaarden staan. Ook willen ze maar al te graag laten zien dat het een sportieve auto is door op het circuit te gaan rijden.
Fijn, de sloten zijn weer eens gehacked.
Digitale sloten, waaronder voor Tesla, vatbaar voor hackers https://t.co/EAdtPU54ir
— FD Nieuws (@FD_Nieuws) 17 mei 2022
[ Voor 53% gewijzigd door Wolly op 17-05-2022 22:21 ]
Tijd om 2FA aan te zetten in je Tesla, oftewel PIN to Drive.
Als je Pin To Drive aan hebt staan, kunnen ze nog steeds niet wegrijden.
Dat heb ik al sinds dag 1 dat ik de auto heb. Het idee dat ik mijn telefoon en/of pasje kwijt zou raken en iemand er met mijn auto vandoor kon gaan was genoeg om dit gelijk in te stellenkazuka schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:31:
Tijd om 2FA aan te zetten in je Tesla, oftewel PIN to Drive.
Dat is met een auto sleutel natuurlijk precies het zelfde? Ik vind het gewoon een groot gemak. De kans dat ze mijn auto stelen is zo klein. Ook kan de auto ten alle tijden volgen in de app natuurlijkPdeBie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:11:
[...]
Dat heb ik al sinds dag 1 dat ik de auto heb. Het idee dat ik mijn telefoon en/of pasje kwijt zou raken en iemand er met mijn auto vandoor kon gaan was genoeg om dit gelijk in te stellen
Ik was juist positief verrast door de Mobile Service. Geregeld via de app, kwam netjes iemand langs, heeft de onderhoudsbeurt uitgevoerd, en belde 20 minuten later aan dat hij het interieurfilter had vervangen, nieuwe ruitenwisserbladen, en iets met de draagarmen. Dat vind ik toch fijner dan de auto kwijt zijn, leenwagen en dan als goedmakertje dat ze de auto gewassen hebben.Inspired schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:03:
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Zeker. Voor een beurtje prima. Maar als er iets mis is moet je vaak naar een SC. Ook kon de ranger verder weinig doen aan de punten die ik had. Koplamp die steeds omhoog kruipt, richtingaanwijzer die vreemd doet soms, kofferbak die mega stroef dicht gaat etc. Daar moest ik allemaal maar een afspraak voor bij de SC maken.Jeroenneman schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:08:
[...]
Ik was juist positief verrast door de Mobile Service. Geregeld via de app, kwam netjes iemand langs, heeft de onderhoudsbeurt uitgevoerd, en belde 20 minuten later aan dat hij het interieurfilter had vervangen, nieuwe ruitenwisserbladen, en iets met de draagarmen. Dat vind ik toch fijner dan de auto kwijt zijn, leenwagen en dan als goedmakertje dat ze de auto gewassen hebben.
Toen die van mij in Service Mode kwam, was hij niet meer te tracken en was de plek van de aanrijding de laatst bekende locatie.Magnat schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:03:
[...]
Dat is met een auto sleutel natuurlijk precies het zelfde? Ik vind het gewoon een groot gemak. De kans dat ze mijn auto stelen is zo klein. Ook kan de auto ten alle tijden volgen in de app natuurlijk
Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com
Die richtingaanwijzer, bedoel je daarmee dat hij bij een klein tikje niet minimaal drie keer knippert?Inspired schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:24:
[...]
Zeker. Voor een beurtje prima. Maar als er iets mis is moet je vaak naar een SC. Ook kon de ranger verder weinig doen aan de punten die ik had. Koplamp die steeds omhoog kruipt, richtingaanwijzer die vreemd doet soms, kofferbak die mega stroef dicht gaat etc. Daar moest ik allemaal maar een afspraak voor bij de SC maken.
Ja, en soms "ziet" de AP ook niet dat ik knipper. Begint hij te janken dat ik de rijbaan verlaat. Terwijl ik wel netjes knipper. Maar goed. Dat hele fake knipper gedoe vind ik niks.eNaSnI schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:40:
[...]
Die richtingaanwijzer, bedoel je daarmee dat hij bij een klein tikje niet minimaal drie keer knippert?
A dat had ik zaterdag op de snelweg ook, vooral de passagier schrok enormInspired schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:49:
[...]
Ja, en soms "ziet" de AP ook niet dat ik knipper. Begint hij te janken dat ik de rijbaan verlaat. Terwijl ik wel netjes knipper.
Trucje om dat te omzeilen: gps en dataverbinding uit van je telefoon, app openen en dan mag je alle normale opties kiezen, kies de locatie en zet daarna gps+data aan. Dan krijg je de echte locatie te zien.eNaSnI schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:38:
[...]
Toen die van mij in Service Mode kwam, was hij niet meer te tracken en was de plek van de aanrijding de laatst bekende locatie.
Ik heb mijn 2e knipper hendeltje al, maar die heeft hetzelfde issue. Lijkt 'een product eigenschap'.Inspired schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:49:
[...]
Ja, en soms "ziet" de AP ook niet dat ik knipper. Begint hij te janken dat ik de rijbaan verlaat. Terwijl ik wel netjes knipper. Maar goed. Dat hele fake knipper gedoe vind ik niks.Ook als je snel rechts/links doet dan zet hij hem uit ipv de andere kant richting aan te geven. De mobile ranger stelde voor om het pookje te laten verwisselen bij een SC maar dat kost me gewoon teveel tijd steeds. Als ik weer eens wat anders heb doe ik het wel. De auto lijkt weer te gaan kraken dus wellicht moet ik toch wel eens die kant op. Blijkbaar is het structureel oplossen van de ophanging nogal lastig voor Tesla.
Wellicht dat ik dit nog een keer voor de 80k km grens laat vervangen, maarja zal wel niets veranderen.
Ja eens, maar het feit dat je nu toch een soort extra beveiliging hebt vind ik wel zo geruststellendMagnat schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:03:
[...]
Dat is met een auto sleutel natuurlijk precies het zelfde?
vanwege verlopen premium connectivity dacht ik in ieder geval Netflix, Spotify en Tunein op te lossen met m'n telefoon hotspot.
M'n tesla pakt thuis op de oprit de wifi uit m'n huis. M'n pc pakt prima m'n telefoon als hotspot, maar de Tesla weigert te connecten.
Geeft een melding over DHCP en kan niet samenvoegen of iets dergelijks.
Heb de telefoon networkstack gereset, telefoon opnieuw opgestart en auto reset gedaan, maar niets lijkt te helpen.
Iemand dit eerder gehad en zo ja, weet je een oplossing ?
Dank!
M'n tesla pakt thuis op de oprit de wifi uit m'n huis. M'n pc pakt prima m'n telefoon als hotspot, maar de Tesla weigert te connecten.
Geeft een melding over DHCP en kan niet samenvoegen of iets dergelijks.
Heb de telefoon networkstack gereset, telefoon opnieuw opgestart en auto reset gedaan, maar niets lijkt te helpen.
Iemand dit eerder gehad en zo ja, weet je een oplossing ?
Dank!
Ik weet vrij zeker dat het een product eigenschap is. Ik heb de vorige uit frustratie "geknakt" dus die moest wel vervangen worden. Ik ben er schijnbaar te snel mee, het snel er tegen aan "flicken" werkt gewoonweg slecht. Je moet er echt meer tijd voor nemen. Probeer maar eens uit terwijl de auto gewoon stil staat, je merkt op een gegeven moment waar de sweet spot zit: en toch gebeurt het mij nog regelmatig op de weg.Smobbo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Ik heb mijn 2e knipper hendeltje al, maar die heeft hetzelfde issue. Lijkt 'een product eigenschap'.
Wellicht dat ik dit nog een keer voor de 80k km grens laat vervangen, maarja zal wel niets veranderen.
Verwijderd
Vraagje, zijn er show rooms van Tesla in de buurt van Rotterdam waar je echt de auto van binnen en buiten kan bekijken. En wellicht een proef rit mee kan maken. Zie wel wat zitten Rotterdam alleen wordt er niet opgenomen helaas
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.