Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.423 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
PdeBie schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:50:
Sinds gisteren de rubberen kofferbak mat binnen.

[Afbeelding]

Eindelijk geen vieze bekleding meer als de kinderwagen weer eens smerige wielen had.
Vind het nog steeds bizar hoe ze ermee wegkomen een auto van 50k+ te leveren zonder matten.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Autopilot schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:58:
[...]

Vind het nog steeds bizar hoe ze ermee wegkomen een auto van 50k+ te leveren zonder matten.
Schandalig echt he.
Vraag me af waarom er eigenlijk opties bestaan bij 50k BMW's en Audi's. Waarom zetten hun er niet alles standaard op? Maar badges eraf halen en de handleiding erbij doen, doen ze wel gratis voor je. Jeuj.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 30-01-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
bottom line schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:13:
[...]

Schandalig echt he.
Vraag me af waarom er eigenlijk opties bestaan bij 50k BMW's en Audi's. Waarom zetten hun er niet alles standaard op? Maar badges eraf halen en de handleiding erbij doen, doen ze wel gratis voor je. Jeuj.
Het gaat om basis zaken. Als Tesla net als BMW/Audi zou zijn had je ook modellen voor 25k bijvoorbeeld en meer keuze vrijheid.
De keuze aan de consument laten is waar de Duitsers goed in zijn. Echter heb je dus wel altijd matten/bekleding en is de auto volledig gespoten en zonder scheve bumpers oid.
Er zijn wel mogelijkheden om luxere matten of bekleding te kiezen maar je hebt in ieder geval een basis.

Het model van Tesla lijkt meer op een Aziaat. 2 of 3 opties en take it or leave it.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 30-01-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
GeeMoney schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Het gaat om basis zaken. Als Tesla net als BMW/Audi zou zijn had je ook modellen voor 25k bijvoorbeeld en meer keuze vrijheid.
De keuze aan de consument laten is waar de Duitsers goed in zijn. Echter heb je dus wel altijd matten/bekleding en is de auto volledig gespoten en zonder scheve bumpers oid.
Er zijn wel mogelijkheden om luxere matten of bekleding te kiezen maar je hebt in ieder geval een basis.
Basis zaken...
Zoals veiligheid?
Waarom kan je dan bij bv. de E-Tron nog een extra airbag bestellen en moet je daarvoor bijbetalen?
Pay2live?
Een 'propere' wagen noem ik geen basiszaken. Of een wagen nu €2000 of €100.000, dan hecht ik 10x meer waarde aan veiligheid. En Taycan mag wel €2000 vragen voor de laadkabel van je auto? Basiszaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GeeMoney kwaliteit mag omhoog. Maar ik hoef echt niet terug naar Audi optie jungle. Dimmende spiegels? 400. Stoelverwarming? 800. Vestelbare stoel met geheugen? 2000. Keyless entry? 1000. No thanks.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
Álles zit er verder op, ik kan geen opties meer verzinnen. (LR had wél matten ;) )

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
GeeMoney schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Het model van Tesla lijkt meer op een Aziaat. 2 of 3 opties en take it or leave it.
BMW en Audi naaien je met andere dingen. Bij Tesla kan je binnen 5 min een auto bestellen. Niet zoveel opties waar je uit moet kiezen. Als ik een Audi moet configureren ben ik wel even een paar uur zoet en voor de opties die je wilt en verwacht dat ze eigenlijk standaard moeten zijn, je ervoor moet betalen en de auto ineens veel duurder wordt. Dan neem ik de matten wel voor lief bij Tesla als ze dat niet leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
Een E-Tron van 80k heeft niet eens een achteruitrijcamera :')

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Hunkaroglu schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:47:
[...]

BMW en Audi naaien je met andere dingen. Bij Tesla kan je binnen 5 min een auto bestellen. Niet zoveel opties waar je uit moet kiezen. Als ik een Audi moet configureren ben ik wel even een paar uur zoet en voor de opties die je wilt en verwacht dat ze eigenlijk standaard moeten zijn, je ervoor moet betalen en de auto ineens veel duurder wordt. Dan neem ik de matten wel voor lief bij Tesla als ze dat niet leveren.
Ik zeg ook niet dat iedereen het model van Audi moet kiezen :) . Ik vind die keuze vrijheid zelf wel prettig maar mijn schoonouders bijvoorbeeld ook niet.
Ik kan een auto helemaal naar mijn smaak maken, dat kan (met alle respect) bij Tesla dus niet. Er zijn 5-6 modellen en iedereen rijdt dus hetzelfde. Overall betaald iedereen dus ook voor opties die je wellicht niet wilt maar er is simpelweg geen keuze.
En veiligheid is natuurlijk prima, ook van de E-tron. Er zijn blijkbaar situaties waarin nog een extra airbag wenselijk kan zijn en dan kan dat dus gewoon. En ja natuurlijk kost dat geld, net als dat je Aero doppen ook niet gratis zijn bijvoorbeeld.

Het is een keuze :)

@EvaluationCopy ook geen kerstman met hertjes in de boordcomputer maar daar betaal je dus wel voor :+ .

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 30-01-2020 19:55 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
Zo!
Ik heb de stap genomen om eens zo’n reserve pasje in de aceton te gooien om er vervolgens een druppel voor aan de sleutel bos van te maken :D !

Ging bizar gemakkelijk eigenlijk!
Extra pasje bij Tesla besteld (helaas per 2, dus ik heb er nog 1 over voor de liefhebber)
Simpele nfc druppel op Ali besteld
Potje pure aceton bij de Etos gehaald.

Aceton in een glazen beker, pasje helemaal ondergedompeld. Nachtje laten staan. Volgende dag kon ik de koperen draad met het nfc chipje er zo uit vissen.
De nfc druppel van Aliexpress open gemaakt en leeg gemaakt, het koper draad van het tesla pasje in rondjes gevouwen zodat hij daar in past.
Ff proberen, dichtlijmen en voila!

Nu heb ik geen portemonnee meer nodig, de enige pasjes die je perse mee moet (id en bankpas) in een hoesje om je telefoon, sleutels van huis mee met laaddruppel en deze nieuwe druppel en klaar.
Mocht m’n telefoon nu gejat worden of leeg zijn kan ik nog mooi thuis komen :+ !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 11:46
arsimo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Een echt nerdy oplossing zou zijn als de Tesla software de nummerplaten zou scannen, daarmee via een webservice de VIN zou achterhalen en als dat dan een Tesla zou blijken te zijn automatisch via de Tesla-servers naar die Tesla een elektronische groet stuurt (in je account zelf in te voeren uiteraard) en deze dan bij de ontvangende Tesla op het scherm verschijnt en/of door boordcomputer wordt uitgesproken op het audiosysteem.

Gemak dient de mens.
Dat doet me terug denken aan mijn Tesla app idee: Rij je in een Tesla, en zie je een andere Tesla rijder waar je wel.. interesse in hebt dan kan je een berichtje sturen, heeft die andere Tesla rijder ook interesse dan kan die accepteren. Sta je bij een super charger, dan kan je swipen door alle andere mensen om je heen die op single staan zodat je nog wat te doen hebt terwijl je wacht op je lading. :+

Tesla Spark, wilde ik het noemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:35
Smobbo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:53:
Zo!
Ik heb de stap genomen om eens zo’n reserve pasje in de aceton te gooien om er vervolgens een druppel voor aan de sleutel bos van te maken :D !

[Knip]
[/Knip]
En dan heb je vast een link naar die druppel? En moet je hem eerst activeren in de auto?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:22:
[...]

En dan heb je vast een link naar die druppel? En moet je hem eerst activeren in de auto?
Extra pasjes kun zo koppelen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

carpebios schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:20:
[...]

Huh, in Amsterdam heb je volgens mij sowieso geen snelweg (in maart wordt alles gelijkgetrokken met Amsterdam naar 100). Dus je rijdt 100 km/h en af en toe 120 en je rijdt op dat stukje heel je batterij leeg? Dan is er wel iets mis, ik haal Terneuzen - Tilburg en terug met een SR+ gewoon, en dan over een snelweg met 120 en 130.
Hoever kom je met 90% lading? Ik net aan 200km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-09 08:50
Zo!

Extra pasje bij Tesla besteld (helaas per 2, dus ik heb er nog 1 over voor de liefhebber)

Aceton in een glazen beker, pasje helemaal ondergedompeld. Nachtje laten staan. Volgende dag kon ik de koperen draad met het nfc chipje er zo uit vissen.
De nfc druppel van Aliexpress open gemaakt en leeg gemaakt, het koper draad van het tesla pasje in rondjes gevouwen zodat hij daar in past.

Nu heb ik geen portemonnee meer nodig, de enige pasjes die je perse mee moet (id en bankpas) in een hoesje om je telefoon, sleutels van huis mee met laaddruppel en deze nieuwe druppel en klaar.
Mocht m’n telefoon nu gejat worden of leeg zijn kan ik nog mooi thuis komen :+ !
Bankpas mee is zooooo 2019.... 😉

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Zo!

Ik heb juist in de meeste gevallen pasjes niet meer mee. Telefoon is tegenwoordig voldoende. En ja.. die kan ook gestolen worden. Tot nu toe nooit gehad. En met sleutelbos kan dat ook gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Klopt dat wel 200 km. Dat is niet echt veel. Met mijn P ca. 350-400 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
bartlauwers schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:37:
[...]

Ik krijg in elk geval de lijst met issues te zien waar je uit kunt kiezen.
Ja, nu werkt het weer. Afspraak ingeplanned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

dedominee schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:20:
Oke, dat lijkt me best irritant. Ik rijd nu 99% van de tijd op Google Maps via Android Auto. Dit systeem van Tesla is dus ongeveer vergelijkbaar met de navigatie software van andere auto merken zoals Skoda, Mercedes oid?
Heb een paar keer Waze er naast geopend en elke keer kwam ik op dezelfde route. Als ik op een punt kwam waar Waze iets anders riep en liet dan Waze herbereken pakte hij alsnog de route die de tesla navigatie had gekozen.

Je kan overigens instellen bij hoeveel minuten winst hij een andere route moet pakken, standaard staat dat op 10 minuten. Je kan hem dus wat "agressiever" zetten door hem op 5 te zetten. Ik rij liever 5 min langer snelweg dan allerlei rare binnendoor weggetjes. Als het meer dan 10 minuten scheelt vind ik het wel prima.

Heel tevreden dus over de ingebouwde en start nooit meer een alternatieve er naast (kan het wel weer een keer doen voor de vergelijking), maar de tijden kloppen over het algemeen heel goed.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
GeeMoney schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:53:
[...]
Er zijn blijkbaar situaties waarin nog een extra airbag wenselijk kan zijn en dan kan dat dus gewoon. En ja natuurlijk kost dat geld, net als dat je Aero doppen ook niet gratis zijn bijvoorbeeld.

Er zijn blijkbaar situaties waarin matten wenselijk kan zijn en dan kan dat dus gewoon. En ja natuurlijk kost dat geld, net als dat een extra sleutels bij Audi ook (verre van zelfs) niet gratis zijn bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
MasterMaceMichu schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:22:
[...]

Zeker: € 2,48 | 5 PCS UID IC card Verwisselbare Beschrijfbare keyfobs key tags M1 13.56 Mhz rfid NFC keyfobs Blok 0 sector beschrijfbare multi color optionele
https://a.aliexpress.com/_TQYvo
Dit is dus een dummy die je leeg moet maken en daar doe je de nfc van de pas in. Ik had de pas idd eerst gekoppeld, dan kan je nadien makkelijk kijken of het werkt (auto open of niet).

@Snarf70 en @Hunkaroglu, ik pin idd eigenlijk altijd met Apple Pay, maar toevallig recent geld moeten pinnen (pas nodig) en een pakketje af moeten halen waar ik me voor moest identificeren (id-kaart nodig).
Dus die 2 pasjes blijf ik toch nog even braaf mee nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
bottom line schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:07:
[...]

Er zijn blijkbaar situaties waarin matten wenselijk kan zijn en dan kan dat dus gewoon. En ja natuurlijk kost dat geld, net als dat een extra sleutels bij Audi ook (verre van zelfs) niet gratis zijn bijvoorbeeld.
Ik ken geen situaties waarin je zonder matten zou willen zitten. Ook heb ik het boekje er even op nageslagen maar standaard heeft elke passagier gewoon airbags in de E-tron :) .
En wat moet je met meer dan 2 (fysieke) sleutels en een app?
Maar dit wordt natuurlijk weer een oneindige discussie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
bottom line schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:13:
[...]

Schandalig echt he.
Ik snap dat je het vaak voor Tesla opneemt maar af en toe ga je wel erg ver.
Het is en blijft gewoon belachelijk dat je apart matten moet kopen.
Smobbo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:22:
[...]

Zeker: € 2,48 | 5 PCS UID IC card Verwisselbare Beschrijfbare keyfobs key tags M1 13.56 Mhz rfid NFC keyfobs Blok 0 sector beschrijfbare multi color optionele
https://a.aliexpress.com/_TQYvo
Dit is dus een dummy die je leeg moet maken en daar doe je de nfc van de pas in. Ik had de pas idd eerst gekoppeld, dan kan je nadien makkelijk kijken of het werkt (auto open of niet).

@Snarf70 en @Hunkaroglu, ik pin idd eigenlijk altijd met Apple Pay, maar toevallig recent geld moeten pinnen (pas nodig) en een pakketje af moeten halen waar ik me voor moest identificeren (id-kaart nodig).
Dus die 2 pasjes blijf ik toch nog even braaf mee nemen ;)
Heb je er nog eentje over :? (liefst de blauwe, aangezien mn 3 ook blauw is :P )
Zou hem graag van je overnemen ivm levertijd en heb geen ali account.

[ Voor 48% gewijzigd door ybos op 30-01-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
edit

[ Voor 99% gewijzigd door ybos op 30-01-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBreda
  • Laatst online: 21-10-2021
Hier een gevalletje "Bluetooth werkt niet meer".
Werd net gebeld in de auto en moest ouderwets de telefoon in den hand nemen.

Opnieuw bluetooth zoeken lukte niet.

Iemand een idee?

Auto gaat nu slapen, hopelijk morgen beter.

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
ybos schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:33:
[...]

[...]

Heb je er nog eentje over :? (liefst de blauwe, aangezien mn 3 ook blauw is :P )
Nu kun je zelf kiezen welke matten je wilt, bij mij liggen de standaard LR matten op zolder. Idem met kabels, niet iedereen heeft 1x android en 1x apple nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
Standaard:

AP
Chill/sport mode
Leren bekleding
Geheugeninstelling bestuurder
Dab
Elektrische verstelbare stoelen
Supercharger
Etc etc
Genoeg opties standaard op de tesla en lekker snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
[...]

Als ik in het operationeel/cost/pricing department zit van de Appie, Colruyt of weet ik welke ander bedrijf, dan zijn dat ook de dingen waar ik in 1ste instantie naar ga kijken om in te besparen om meer te kunnen verdienen.
Stuur jij naar je klanten ook extra cadeautjes omdat je hun leverancier mag zijn?
Of waarom stoppen alle bedrijven met alle relatiegeschenken, cadeautjes voor hun werknemers en klanten? Omdat het allemaal gewoon veel geld kost, ook al verdien je miljoenen. De enige 'extra's zijn bonussen die al vastgelegd zijn in het contract. Voor de rest mag je blij zijn dat we je hier mag komen werken.

Tesla is en blijft in 1ste instantie een bedrijf dat winst wilt maken om meer te kunnen groeien en investeren.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 30-01-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
BigBreda schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:56:
Hier een gevalletje "Bluetooth werkt niet meer".
Werd net gebeld in de auto en moest ouderwets de telefoon in den hand nemen.

Opnieuw bluetooth zoeken lukte niet.

Iemand een idee?

Auto gaat nu slapen, hopelijk morgen beter.
telefoon even op flight mode zetten en weer uit. Werkt bij mij vaak wel. Dus in dat geval geen probleem van de Tesla, maar eerder van de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Tesla bespaart enorm door de keuze te beperken. Het kost geregeld meer om bepaalde functies optioneel te maken dan deze standaard mee te leveren. De extra complexiteit en arbeid tijdens productie en aflevering vanwege de keuzes kost vaak meer dan het (laten) maken van dergelijke functies zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Als ik in het operationeel/cost/pricing department zit van de Appie, Colruyt of weet ik welke ander bedrijf, dan zijn dat ook de dingen waar ik in 1ste instantie naar ga kijken om in te besparen om meer te kunnen verdienen.
Stuur jij naar je klanten ook extra cadeautjes omdat je hun leverancier mag zijn?
Of waarom stoppen alle bedrijven met alle relatiegeschenken, cadeautjes voor hun werknemers en klanten? Omdat het allemaal gewoon veel geld kost, ook al verdien je miljoenen. De enige 'extra's zijn bonussen die al vastgelegd zijn in het contract. Voor de rest mag je blij zijn dat we je hier mag komen werken.

Tesla is en blijft in 1ste instantie een bedrijf dat winst wilt maken om meer te kunnen groeien en investeren.
Tja en dat zie je allemaal terug in verzuim cijfers, verloop van personeel etc.

Dat bijna alle bedrijven het doen, wil niet zeggen dat het slim is!

Ik werk bij een bedrijf dat gewoon goed is voor zijn medewerkers, daar horen geschenken, kerstpakketten, leuke regelingen voor medewerkers bij. We worden bij klanten gedetacheerd. Overwerk is een leuk voorbeeld. Op het moment dat we veel uren maken en boven de 40 uur uitkomen, krijgen we een zeer groot gedeelte van het uurtarief dat de klant betaalt. Veel bedrijven doen dat niet, maar mijn werkgever redeneert anders, eerlijker! Hij heeft zijn begroting sluitend op 40 uur in de week, ieder uur dat ik extra draai bij de klant komt dus in mijn voordeel. Dit maakt ons extra gemotiveerd bij de klant om werk op te pakken, wat weer een positief beeld oplevert bij de klant van ons bedrijf.

Weet je wat grappig is: Wij hebben ieder jaar wel weer een paar oud-medewerkers die weer terug komen om bij ons te werken. Waar zie je dat nou nog tegenwoordig?

Het is de hele sfeer en houding richting de medewerker, waardoor ik ook laaiend enthousiast ben over mijn werkgever!

Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat dit op de lange termijn veel beter werkt om je bedrijf gezond te houden.

Zaken schappen is een kruideniersmentaliteit om op de korte termijn aandeelhouders tevreden te stellen, maar sloopt je bedrijf op de lange termijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KevlarD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-08 00:56
GeeMoney schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:53:
[...]

Ik zeg ook niet dat iedereen het model van Audi moet kiezen :) . Ik vind die keuze vrijheid zelf wel prettig maar mijn schoonouders bijvoorbeeld ook niet.
Ik kan een auto helemaal naar mijn smaak maken, dat kan (met alle respect) bij Tesla dus niet. Er zijn 5-6 modellen en iedereen rijdt dus hetzelfde. Overall betaald iedereen dus ook voor opties die je wellicht niet wilt maar er is simpelweg geen keuze.
En veiligheid is natuurlijk prima, ook van de E-tron. Er zijn blijkbaar situaties waarin nog een extra airbag wenselijk kan zijn en dan kan dat dus gewoon. En ja natuurlijk kost dat geld, net als dat je Aero doppen ook niet gratis zijn bijvoorbeeld.

@EvaluationCopy ook geen kerstman met hertjes in de boordcomputer maar daar betaal je dus wel voor :+ .
Ik vind dat je de zaken wel erg vreemd voorstelt. Feitelijk applaudisseer je voor het feit dat de Duitsers je individualiseringsmogelijkheden bieden door zaken juist weg te laten. Want eigenlijk wil je die extra airbag etc. ook wel maar de auto wordt onbetaalbaar als je dat er ook nog allemaal bijneemt...De kale basisversies zijn namelijk al aardig aan de prijs...Jij noemt dat keuzevrijheid, ik noem dat negatieve keuzestress.

Verder doe je in het vorige bericht met alsof scheve bumpers en ondermaats spuitwerk een soort bedrijfspolicy van Tesla is die ze je moedwillig opdringen om de kosten laag te houden. Volgens mij waren dat aanloopproblemen in een poging om onder hoge aandeelhoudersdruk toch flinke productieaantallen te realiseren terwijl ze gelijktijdig een vrij innovatieve productiemethode onder de knie probeerden te krijgen. Beetje flauw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Downloading & installing software 2020.4.1. Ben benieuwd morgen wat ik ga aantreffen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
Zojuist update 2020.4.1 geïnstalleerd.
Release notes zijn hetzelfde als de vorige update.

Voice opdrachten zijn nog steeds broken af.

Weet niet zo goed wat er nu daadwerkelijk "verbeterd" is met deze update.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Autopilot schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 00:22:
Zojuist update 2020.4.1 geïnstalleerd.
Release notes zijn hetzelfde als de vorige update.

Voice opdrachten zijn nog steeds broken af.

Weet niet zo goed wat er nu daadwerkelijk "verbeterd" is met deze update.
Ik snap die voice commando’s echt niet. Het werkte goed, na een update is het kapot... En nu wachten we al een hele tijd op een oplossing, maar twee updates verder is het nog steeds kapot...
Inspired schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:43:
@GeeMoney kwaliteit mag omhoog. Maar ik hoef echt niet terug naar Audi optie jungle. Dimmende spiegels? 400. Stoelverwarming? 800. Vestelbare stoel met geheugen? 2000. Keyless entry? 1000. No thanks.
Nu noem je wel een extreem voorbeeld, de meeste fabrikanten werken met uitvoeringen. Van basis uitvoering, naar full option uitvoering. Daarnaast nog een paar pakketten en een business uitvoering die de waarde drukt voor de bijtelling. Toch heb ik vaak gebruik gemaakt van deze mogelijkheid om een auto net iets persoonlijker te maken.

Mijn eerste Leaseauto was een Volvo c30, samen met de dealer de boeken in gedoken voor een bumperkit en een dubbele uitlaat, dat maakte die auto speciaal. De ford focus station had standaard niet meegesproken bumpers, samen met de dealer de boeken ingedoken naar opties voor die bumper, dat maakte die auto speciaal. De V60 had standaard van die zilveren r design spiegelkappen, Polestar had als optie zwarte kappen, de 19” wielen heb ik uiteindelijk onder geen enkele andere v60 op de weg gezien, dat maakte de auto uniek op de weg.

Nu is het erg wennen met een auto die verre van uniek is, ze zijn allemaal hetzelfde. Dat vind ik soms wel jammer. Er was ook geen ruimte meer in het leasebudget om te personaliseren.
EvaluationCopy schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:43:
Álles zit er verder op, ik kan geen opties meer verzinnen. (LR had wél matten ;) )
Hij is compleet genoeg, maar ik kan wel wat dingen noemen, het is niet alsof hij full option is:
- Stoel upgrade
- Automatische kofferbak
- Geventileerde (of zelfs airco) stoelen
- Warmtepomp
- Addaptive led verlichting
- HUD in raam

Over grootlicht, hoe vinden jullie automatisch grootlicht werken?
Bij mij gaat hij vrij laat weer uit, vaak seinen tegenliggers eerder, dan hij weer uit gaat.
bottom line schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:07:
[...]

Ik heb (gelukkig) nooit Audi gereden, ik heb iets tegen VAG :+
Maar de matten vind ik wel echt belachelijk. Dat zit nog op een Dacia van 10k. Truck en frunk kun je iets van vinden, maar in de auto zelf?

Audi is ook wel het meest extreme voorbeeld in autoband. De rechrerbuitenspiegel is net standaard.

Ik vind het configureren ook altijd wel iets hebben. Ik had prima autoverkoper kunnen worden denk ik. Ik doe het nog steeds wel eens als er een nieuw model uit is. Even configureren online.

De Model 3 zitten genoeg opties op hoor, ik kan best zonder het boven genoemde. Maar sommige dingen waren leuk geweest als het erop zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:48
@BlakHawk auto grootlicht werkt voor geen meter in Nederland. Daarvoor is gewoon teveel verkeer ook. Die heb ik dus uitstaan. Moet zeggen dat ik persoonlijk ook vind dat grootlicht in Nederland gewoon nooit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dplr56
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09 08:15
Caelorum schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 06:58:
@BlakHawk auto grootlicht werkt voor geen meter in Nederland. Daarvoor is gewoon teveel verkeer ook. Die heb ik dus uitstaan. Moet zeggen dat ik persoonlijk ook vind dat grootlicht in Nederland gewoon nooit nodig is.
Na 2 dagen had ik die optie al gelijk uitgezet. Volgens mij werd zo'n beetje iedere tegenligger verblind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Caelorum schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 06:58:
Hij reageert ook op de reflectie van licht in verkeersborden. Uit / aan / uit / aan. Ik denk dat ik de optie maar uitzet.

In de Randstad is wellicht geen grootlicht nodig, maar in het oosten van het land toch echt wel. Al gebruik ik het alleen op verlaten bos- en landweggetjes, waar ik zeker weet dat ik niemand tegenkom.

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 31-01-2020 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Automatisch grootlicht vind ik echt de meest idiote en irritante optie uitgevonden bij auto's. Nergens werkt het goed en iedereen wordt maar verblind. Zou gewoon verboden moeten zijn in Nederland.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:30:
[...]
In de Randstad is wellicht geen grootlicht nodig, maar in het oosten van het land toch echt wel. Al gebruik ik het alleen op verlaten bos- en landweggetjes, waar ik zeker weet dat ik niemand tegenkom.
Ik woon niet in de randstad. Daarbuiten is het echt niet nodig, tenzij je nachtblind bent en daarvoor zijn ook middelen te vinden. De wegen zijn in Nederland gewoon prima en de gewone koplampen van de auto ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
dplr56 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:12:
[...]

Na 2 dagen had ik die optie al gelijk uitgezet. Volgens mij werd zo'n beetje iedere tegenligger verblind.
Ik had hem na 5 minuten al uit. Werkt ook bij andere merken altijd te laat. Het systeem kan niet gewoon niet anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51
Ik denk dat de matten wel in de toekomst standaard in gaan zitten. Ik denk dat ze nu kiezen voor zo snel mogelijk produceren en toch nog wat besparen op de standaard range.
Daarom zit er ook gewoon stoelverwarming op de achterstoelen en extra speakers enz (maar zijn softwarematig uitgeschakeld). En ik DENK paar matten weglaten vertraagt het proces niet, maar bijv switchen van verschillende type stoelen weer wel.
Dus vooral wat besparen zonder risico te lopen op vertraging O-)

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
ElonDusk schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:12:
Ik denk dat de matten wel in de toekomst standaard in gaan zitten. Ik denk dat ze nu kiezen voor zo snel mogelijk produceren en toch nog wat besparen op de standaard range.Partial Premium [...]
Maar het is wel een beetje armoede zo inderdaad.Het is nog net geen klassiek Ford model.
Persoonlijk hoop ik dat Tesla nog eens groot genoeg wordt dat je daadwerkelijk zou kunnen kiezen voor alle combinaties van RWD/AWS, range en interieur bijv. een SR+/AWD met premium interieur en een LR/RWD met partial premium, maar dat zal nog wel een paar jaar duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Caelorum schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:16:
[...]

Maar het is wel een beetje armoede zo inderdaad.Het is nog net geen klassiek Ford model.
Persoonlijk hoop ik dat Tesla nog eens groot genoeg wordt dat je daadwerkelijk zou kunnen kiezen voor alle combinaties van RWD/AWS, range en interieur bijv. een SR+/AWD met premium interieur en een LR/RWD met partial premium, maar dat zal nog wel een paar jaar duren.
Zou sowieso stoppen met partly premium als ik Tesla was. Vraag me af of dit nu goedkoper is voor ze. Alleen accu en aantal motoren laten kiezen. Lekker simpel. Zo lang ze nog verkopen wat ze kunnen produceren is er geen reden om een uitgebreide optielijst in te gaan voeren. Zal voor ons als klant ook alleen maar duurder worden daardoor.

Zie persoonlijk liever eerder dat de kwaliteit weer een flinke stap maakt. Gewoon één full options uitvoering vind ik prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 31-01-2020 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-08 14:20
Gé Brander schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:38:
Automatisch grootlicht vind ik echt de meest idiote en irritante optie uitgevonden bij auto's. Nergens werkt het goed en iedereen wordt maar verblind. Zou gewoon verboden moeten zijn in Nederland.
Ik heb het wel aan staan, maar schakel altijd handmatig aan en uit voordat ik tegenliggers verblind. Maar wel handig als ik het een keer vergeet en dan (alhoewel misschien wat laat) toch automatisch uitgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Caelorum schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:47:
[...]

Ik woon niet in de randstad. Daarbuiten is het echt niet nodig, tenzij je nachtblind bent en daarvoor zijn ook middelen te vinden. De wegen zijn in Nederland gewoon prima en de gewone koplampen van de auto ook.
Tenzij je in bosrijk gebied woont met veel overstekend wild.
Dan ben je met dimlicht toch echt te laat met remmen.
Helaas nog geen warmte camera functie op de Model 3.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
Heb inderdaad de optie groot licht direct uitgezet. Ach het is een optie en je kan er voor kiezen. Volgende week afspraak bij Tesla om licht koplampen eens goed af te stellen. Deze staan erg hoog.....
Verbruik ook maar eens getest vanochtend. Iets minder hard gereden dan toegestane snelheid, airco aan en een verbruik van 168 Wh over 60 km met een P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
bottom line schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Oh jongen, vloermatten zijn namelijk geen 'cadeautje' of overbodige luxe. Een Tata Nano of Suzuki Alto hebben vloermatten. Man man man. Sommigen hier 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo

[...]

Ik heb nog 4 zwarte over (ik vond de blauwe iets te fel, ook al heb ik ook een blauwe m3 ;) ).
Ik heb ook nog een reserve pasje over (kwamen per 2). Voor 15€ mag je het pasje en zo’n druppel overnemen (pasjes zijn 26€ per 2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Teslalrp schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:42:
Heb inderdaad de optie groot licht direct uitgezet. Ach het is een optie en je kan er voor kiezen. Volgende week afspraak bij Tesla om licht koplampen eens goed af te stellen. Deze staan erg hoog.....
Verbruik ook maar eens getest vanochtend. Iets minder hard gereden dan toegestane snelheid, airco aan en een verbruik van 168 Wh over 60 km met een P.
168Wh met een P? Welk toegestane snelheid bedoel je dan?

Ik snap soms echt die waardes niet. Ik kwam niet eens onder de 200 vanochtend en reed ook gewoon de toegestane snelheid op de snelweg. Ik weet wel dat het veel verbruikt als je boven de 100 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
Hunkaroglu schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:53:
[...]

Ik snap soms echt die waardes niet. Ik kwam niet eens onder de 200 vanochtend en reed ook gewoon de toegestane snelheid op de snelweg. Ik weet wel dat het veel verbruikt als je boven de 100 rijdt.
Volledig snelweg gereden, ca 98 km snelheid gereden. Rustig optrekken en accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
djmuggs schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:37:
[...]
Tenzij je in bosrijk gebied woont met veel overstekend wild[...]
Ik woon op de veluwe ;) In de afgelopen pakweg 5 jaar nog maar 1x nodig gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 31-01-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Heeft iemand een app of website om een enkele keer voorverwarmen in te stellen?

Bijvoorbeeld: ik weet dat ik morgen om 10u de auto in ga, dan wil ik om 9:45u de auto laten voorverwarmen.

Ik weet dat we in de auto "scheduled departure" hebben, maar mijn ritme is zodanig onregelmatig (thuiswerken, klantbezoeken en kantoor) dat dit niet bruikbaar is.

Zelf heb ik Teslafi, Remote for Tesla, Stats for Tesla en iOS shortcuts geprobeerd, maar geen van allen bieden (volgens mij) deze optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NickH schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:15:

Bijvoorbeeld: ik weet dat ik morgen om 10u de auto in ga, dan wil ik om 9:45u de auto laten voorverwarmen.

Ik weet dat we in de auto "scheduled departure" hebben, maar mijn ritme is zodanig onregelmatig (thuiswerken, klantbezoeken en kantoor) dat dit niet bruikbaar is.

Zelf heb ik Teslafi, Remote for Tesla, Stats for Tesla en iOS shortcuts geprobeerd, maar geen van allen bieden (volgens mij) deze optie.
Dat zou je gewoon in de app moeten kunnen aanpassen, vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51

Wat je wel kan doen :P beetje omslachtig. Wekker zetten 15 min voor je weggaat. En bij short cuts ervoor kiezen dat bij het uitzetten van je wekker de Tesla app open gaat :+

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu

Het beste is dan om het gewoon via de app te doen handmatig als je onregelmatige vertrektijden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
ElonDusk schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:19:
[...]

Wat je wel kan doen :P beetje omslachtig. Wekker zetten 15 min voor je weggaat. En bij short cuts ervoor kiezen dat bij het uitzetten van je wekker de Tesla app open gaat :+
Dat is nog de beste workaround tot nu toe, thanks.
Hunkaroglu schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:19:
[...]

Het beste is dan om het gewoon via de app te doen handmatig als je onregelmatige vertrektijden hebt.
Thanks captain obvious, lol. Dat doe ik nu ook maar vergeet het regelmatig, daarom vraag ik hier om ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Teslalrp schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:57:
[...]

Volledig snelweg gereden, ca 98 km snelheid gereden. Rustig optrekken en accelereren.
Dan nog zal ik het niet halen. Van alles geprobeerd, chill mode, zonder ap of ACC, onder de 100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:42
[...]

[...]

Ik heb ook nog van die tags over. Ik heb alleen maar blauwe. Helaas geen Tesla Key card over.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hunkaroglu schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:22:
[...]

Dan nog zal ik het niet halen. Van alles geprobeerd, chill mode, zonder ap of ACC, onder de 100km
Ik ook niet hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teslalrp
[...]

ik rij ook gemiddeld 208 Wh vanaf december. Maar als je heel beheerst optrekt en de snelheid probeert continu te houden zonder grote acceleraties lukt het wel om 168 te halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Gisterochtend sta op de linkerbaan bij het stoplicht daarna ritsen. Staat er weer zo'n pipo z'n best te doen terwijl ik normaal optrek, gaan gelijk op. Ff zuchten, ok dan, ik trap hem wel in...
Doei! :w :)

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 31-01-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Teslalrp schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:35:
[...]

ik rij ook gemiddeld 208 Wh vanaf december. Maar als je heel beheerst optrekt en de snelheid probeert continu te houden zonder grote acceleraties lukt het wel om 168 te halen
Wel knap dan.. en ook nog met een P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hunkaroglu schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:41:
[...]

Wel knap dan.. en ook nog met een P
Denk dat de P en AWD niet zo veel verschillen van elkaar.
Zelfde motoren, zelfde accu, andere software. Wel grotere wielen, maar ook een verlaagd onderstel.

Boven de 80/90km/h gaan ze tot 233 km/h ook gelijk op.
Vooral de eerste 50km/h heeft de P een grote voorsprong, daarna zwakt het tot een kilomeetertje of 80 af en gaan de P en AWD gelijk op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teslafi kan het toch? Al is het misschien niet heel handig als je planning heel flexibel is.

https://about.teslafi.com/scheduling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Inspired schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:45:
[...]

Teslafi kan het toch? Al is het misschien niet heel handig als je planning heel flexibel is.

https://about.teslafi.com/scheduling/
Klopt, heb ik ook mee gespeeld maar het is redelijk omslachtig om dat elke dag aan te passen.

Wat ik zoek is eigenlijk gewoon een app waar je alleen een tijd instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webpatrick
[...]

Misschien moet je je Aero Caps erop doen?

Ik red het ook lang niet (LR AWD 19" met winterbanden), Ik zit rond een gemiddelde van 215 Wh/km. Rijd grotendeels op een drukke N-weg (gemiddeld 90 km/u) en nog een stuk snelweg (gemiddeld 110 km/u).
Rijd wel met AC (20 graden) en stoelverwarming (stand 1).

Vraag me af of het door de 19" met winterbanden komt of dat mijn auto gewoon slecht presteert hierin. Ik neem aan dat het per auto best kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webpatrick schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:49:
[...]

Ik red het ook lang niet (LR AWD 19" met winterbanden), Ik zit rond een gemiddelde van 215 Wh/km. Rijd grotendeels op een drukke N-weg (gemiddeld 90 km/u) en nog een stuk snelweg (gemiddeld 110 km/u).

Vraag me af of het door de 19" met winterbanden komt of dat mijn auto gewoon slecht presteert hierin. Ik neem aan dat het per auto best kan verschillen.
Ik heb hetzelfde als jij, slecht maandagmorgen model? Of is het normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
webpatrick schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:49:
[...]

Met Aero Caps is er wel verschil, maar ook met dat erop haalde ik die waardes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NickH schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:46:
[...]

Klopt, heb ik ook mee gespeeld maar het is redelijk omslachtig om dat elke dag aan te passen.

Wat ik zoek is eigenlijk gewoon een app waar je alleen een tijd instelt.
Stats for Tesla werkt ook niet handig dan?

Die lijkt het wel te kunnen. https://www.maadotaa.com/

Voorheen kon je met de gratis MS Flow obv je calendar iets doen. Maar aanroepen van API is nu betaalde optie helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 31-01-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Inspired schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:59:
[...]

Stats for Tesla werkt ook niet handig dan?

Die lijkt het wel te kunnen. https://www.maadotaa.com/

Voorheen kon je met de gratis MS Flow obv je calendar iets doen. Maar aanroepen van API is nu betaalde optie helaas.
Deze lijkt nog het beste op wat ik graag zou willen zien. Er zitten echter een aantal nadelen aan: het zit een aantal menu's diep verborgen en je moet de juiste dag selecteren, tijd aanpassen en "execute only once" aanvinken.

Al met al wel te overzien, blijkbaar zijn we erg verwend wat er tegenwoordig allemaal mogelijk met apps dat ik had verwacht dat iemand anders dit ook al eens heeft gehad.

Misschien maar eens kijken om dit zelf te bouwen met een webservice of app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
NickH schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Misschien maar eens kijken om dit zelf te bouwen met een webservice of app.
Serverless functie'tje voor bouwen die dit voor je kan, is ook lekker cheap om te draaien dan!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Hunkaroglu schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:53:
[...]

Het is zeer wisselend. Ik moest dinsdag van Arnhem naar Hoofddorp en terug. Het was rustig weer, en in de spits is het stuk Ede-Hoofddorp 100 km/h max met de trajectcontroles over de A2 en A12. Ik vertrok met 90% accu. Kwam aan met 48% en ik was thuis met 10% over. Moet er wel bij zeggen dat de terugweg grotendeels bij daglicht was (koplampen uit gezet, die gaan wel erg vroeg aan), en rond Utrecht was het een drama.

258 km, 38kWh en 147 Wh/km.

Rij ik naar werk (Arnhem - Dordrecht, A15) dan heb ik de laatste dagen vol wind tegen, en tot aan Tiel kan je 120-130 km/h blaffen. Dan staat de verbruiksmeter ergens op 210-220 Wh/km. Dat zakt als een malle zodra het druk wordt en je 90-110 op de cruise rijdt. Dan is het gemiddelde over die 100 km 180-190Wh/km.

Terugweg heb ik ten eerste veel meer verkeer, en wind mee. Pas vanaf Gorinchem gaat het weer een beetje rijden dus op dat punt zit ik op 150-160 Wh/km. Dat stijgt de rest van de route langzaam naar bijna 170 Wh/km.

Met andere woorden : verlichting en airco doen een hoop voor je verbruik. Wil je de accu snel leeg hebben dan moet je in koud weer met tegenwind 130 gaan rijden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:53:
[...]

Ik heb hetzelfde als jij, slecht maandagmorgen model? Of is het normaal?
Heb ik ook, over 20kkkm kom ik niet onder de 200 Wh/km. Ach..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
@NickH, zou je niet een combi van de tip met een wekker zetten en een shortcut kunnen maken?
Ik weet niet precies of het kan, maar dat je dus een Siri Shortcut triggert om uit te voeren als de wekker gaat/uit gezet wordt. Dan hoef je 'allleen' een wekkertijd in te stellen...

Ik weet niet zeker of dat een wekker afgaan (of wekker app starten oid) als trigger gebruikt kan worden, dat Siri Shortcuts is gewoon nog zeer beperkt (terwijl er zoveel mogelijk is als je kijkt naar Tasker op Android...)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-05-2024
Gezien het nog steeds over verbruik gaat, ook even hoe onze Tesla Model SR+ er voor staat:
na iets meer dan 9.000km gereden te hebben, veel op AP, verwarming rond de 19gr (we rijden niet met jas aan), stoelverarming aan, airco op laagste stand zitten we nu volgens de Tesla zelf op ~170Wh/km.

Hier zitten veel A2 km's bij. We rijden meestal tussen de Vmax -10 en +10. Geen hele zware voet, af en toe even trappen.

Conclusie is zoals van vele: je rijstijl en vooral verarming hebben veel invloed.
Mijn vriendin rijdt er voornamelijk in en redt het nu net op een gemiddelde dag (gemiddeld 200/250km), dus voor ons is SR+ prima keus. Voor en nazomer wordt dan helemaal makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Eddos schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Heb ik ook, over 20kkkm kom ik niet onder de 200 Wh/km. Ach..
Dat vind ik een hoog verbruik, daar zou je makkelijk onder moeten kunnen komen. Bandenspanning ok? Uitlijning ok?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:22
asing schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:19:
[...]

Het is zeer wisselend. Ik moest dinsdag van Arnhem naar Hoofddorp en terug. Het was rustig weer, en in de spits is het stuk Ede-Hoofddorp 100 km/h max met de trajectcontroles over de A2 en A12. Ik vertrok met 90% accu. Kwam aan met 48% en ik was thuis met 10% over. Moet er wel bij zeggen dat de terugweg grotendeels bij daglicht was (koplampen uit gezet, die gaan wel erg vroeg aan), en rond Utrecht was het een drama.

Rij ik naar werk (Arnhem - Dordrecht, A15) dan heb ik de laatste dagen vol wind tegen, en tot aan Tiel kan je 120-130 km/h blaffen. Dan staat de verbruiksmeter ergens op 210-220 Wh/km. Dat zakt als een malle zodra het druk wordt en je 90-110 op de cruise rijdt. Dan is het gemiddelde over die 100 km 180-190Wh/km.

Terugweg heb ik ten eerste veel meer verkeer, en wind mee. Pas vanaf Gorinchem gaat het weer een beetje rijden dus op dat punt zit ik op 150-160 Wh/km. Dat stijgt de rest van de route langzaam naar bijna 170 Wh/km.

Met andere woorden : verlichting en airco doen een hoop voor je verbruik. Wil je de accu snel leeg hebben dan moet je in koud weer met tegenwind 130 gaan rijden.
Dat Airco (behoorlijk) stroom verbruikt geloof ik wel, maar verlichting? Dat is toch allemaal LED? Verbruikt toch geen donder - of mis ik iets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:14

DeFeCt

je wéét toch

Mkeespiet schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:52:
Gezien het nog steeds over verbruik gaat, ook even hoe onze Tesla Model SR+ er voor staat:
na iets meer dan 9.000km gereden te hebben, veel op AP, verwarming rond de 19gr (we rijden niet met jas aan), stoelverarming aan, airco op laagste stand zitten we nu volgens de Tesla zelf op ~170Wh/km.

Hier zitten veel A2 km's bij. We rijden meestal tussen de Vmax -10 en +10. Geen hele zware voet, af en toe even trappen.

Conclusie is zoals van vele: je rijstijl en vooral verarming hebben veel invloed.
Mijn vriendin rijdt er voornamelijk in en redt het nu net op een gemiddelde dag (gemiddeld 200/250km), dus voor ons is SR+ prima keus. Voor en nazomer wordt dan helemaal makkelijk
Zullen we dan bij deze de discussie afsluiten ...of gaan we nog een paar weken door met het vermelden van ons verbruik?

Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

DeFeCt schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:05:
[...]

Zullen we dan bij deze de discussie afsluiten ...of gaan we nog een paar weken door met het vermelden van ons verbruik?
Jazeker! Ik vind het wel leuk om te lezen van anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MrBasta schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Dat Airco (behoorlijk) stroom verbruikt geloof ik wel, maar verlichting? Dat is toch allemaal LED? Verbruikt toch geen donder - of mis ik iets?
Het is LED ja. En LEDs zijn "zuinig". Als in, ze zetten heel veel electrische energie om in licht en weinig in warmte. Wat niet weg neemt dat er per koplamp toch behoorlijk wat energie nodig is om de weg te verlichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

asing schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:13:
[...]

Het is LED ja. En LEDs zijn "zuinig". Als in, ze zetten heel veel electrische energie om in licht en weinig in warmte. Wat niet weg neemt dat er per koplamp toch behoorlijk wat energie nodig is om de weg te verlichten.
Het verbruik van verlichting is echt nihil op het totaal verbruik. Het aanhouden van 100kmh kost je rond de 16.000watt. Die 100 - 200 watt die nodig is voor verlichting is echt een druppel op een gloeiende plaat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webpatrick
asing schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:19:
[...]

Wat voor M3 configuratie heb je (type, wielen, banden) ? En rij je met AC of helemaal zonder verwarming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webpatrick
DeFeCt schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:05:
[...]

Vindt deze discussie zinniger dan die over de automatten, maar dan heb ik ook een LR AWD ;)

[ Voor 5% gewijzigd door webpatrick op 31-01-2020 12:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

webpatrick schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:07:
[...]

Vindt deze discussie zinniger dan die over de automatten, maar dan heb ik ook een LR AWD ;)
Wat is het verbruik eigenlijk zonder vloermatten? Iemand al getest :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
webpatrick schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Wat voor M3 configuratie heb je (type, wielen, banden) ? En rij je met AC of helemaal zonder verwarming?
Sr+ Aero met winterbanden, verwarming op handmatig 18.5 graad. Stoelverwarming uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:22
MrBasta schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:49:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik een beetje spijt van mijn 19in velgen op mijn SR+, zeker straks in de zomer als ik er een klapkar achter hang denk ik dat ik alle efficiency goed zou kunnen gebruiken. Heb alleen echt geen zin om via marktplaats mijn eigen 19in te verpatsen (slechte ervaringen met MP) :/
Om heel onze verbruiksdiscussie in perspectief te plaatsen. Gisteren stelde ik mijn vrouw voor om de 19in om te ruilen voor 18in AERO's. Al mijn rationele argumenten ten spijt wil ze geen "putdeksels" onder de auto. Mijn hele onderbouwing van toegenomen verbruik, duurdere banden, kortere range waren niet afdoende. "als hij leeg is dan laden we toch gewoon, stoppen moeten we toch voor de kids en hond" :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 13:41
MrAcid schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:54:
Bah, ja - stel je voor zeg, vieze bekleding in de kofferbak. Daar worden je overhemden mega smerig van als je er weer eens in ligt te tukken.
Ga maar een keer met de kinderwagen wandelen. Je wilt niet weten wat je soms mee neemt je auto in. Als je dan daarna je tassen of iets dergelijks erin legt.....
Ik vind het gewoon zonde van de bekleding in de auto en is hiermee dus prima te voorkomen. :)
BigBreda schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:29:
Mijn vrouw is nu juist zo blij met het diepe gat in de achterbak...kunnen de boodschappen niet wegrollen :) :) :)
(m'n laadkabel etc ligt in de frunk)
Daar kan je gewoon bij. Er zit een uitsparing in de mat zodat je bij de lus kan :)
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:49:
[...]

Met de fohn in de weer geweest of viel het mee met uitvouwen? :)
Viel mee met uitvouwen, maar voor de zekerheid een nachtje op elke hoek een boek van m'n dochter neergelegd :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a0ZQOWIOgiyDRY75AQxpQorI/medium.jpg
Autopilot schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:58:
[...]
Mijn auto is gewoon geleverd met matten. Deze rubberen mat is een extra voor in de kofferbak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 13-09 11:35
Wat betreft verbruik telt ook simpelweg het volgende:

De LR AWD is zwaarder, en heeft een extra motor. De accu is 75 kWh, en die van een SR+ is dacht ik 50 (of effectief nog wat kleiner).

Rated range van de AWD is 560 (obv 18 aeros), die van de SR+ is 409.

Alleen al op basis daarvan heeft de AWD een verbruik dat 409/560 * 75/50 = 1,0955 dus 9,6% hoger ligt dan de SR+.

Tel daar de effecten van de aero (=100%) en de 19" (=93%) bij op, wat het verbruik verhoogd met 100/93 = 7,5%.

Die twee alleen al samen brengen 150 Wh/km naar 176 Wh/km. Wat wel zo 'netjes' geweest was was om in de configurator aan te geven wat het effect is van de 19 vs 18 aero op je mogelijke range.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:01

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:06:
[...]

Jazeker! Ik vind het wel leuk om te lezen van anderen
Ik niet, erger me al een tijdje aan al die pagina's vol posts over verbruik hier, kan daar niet een apart topic voor komen? :P

Maar serieus, ik snap wel dat mensen het willen snappen, meten en delen, maar wat voegen al die getallen nu toe aan het topic? Een EV is 10 a 20% onzuiniger in de winter dan in de zomer, maar een ICE ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:13:
[...]

Sorry maar wat een onzin, de energie voor de verlichting is echt verwaarloosbaar t.o.v het rijden zelf.

Verwarming (interieur + accu) is een groter component en hou vooral ook rekening met de windrichting, wind tegen of mee scheelt enorm in het verbruik.

Met het wat koudere weer van nu kun je het beste zorgen dat je auto s'nachts oplaad en nog aan het laden is of NET klaar voordat je s'ochtends weggaat, dan is de accu al redelijk op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bonsaiboom schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:40:
Die twee alleen al samen brengen 150 Wh/km naar 176 Wh/km. Wat wel zo 'netjes' geweest was was om in de configurator aan te geven wat het effect is van de 19 vs 18 aero op je mogelijke range.
Heeft de SR+ ook een ander "standaard" verbruik in het energie menu?
Bij de LR is het dacht ik, 160wh/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 15:18
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Heeft de SR+ ook een ander "standaard" verbruik in het energie menu?
Bij de LR is het dacht ik, 160wh/km
Bij SR+ is het 150wh/km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:30

yec

Ohh, ik dacht 140wh/km. Ik zal het straks weer checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Bij de P 151. Toevallig vanochtend nog gezien op het energiescherm. Range daar en rated range waren hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:25

ulTimaS

Mayhaps

PdeBie schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Ga maar een keer met de kinderwagen wandelen. Je wilt niet weten wat je soms mee neemt je auto in. Als je dan daarna je tassen of iets dergelijks erin legt.....
Ik vind het gewoon zonde van de bekleding in de auto en is hiermee dus prima te voorkomen. :)

[...]

Daar kan je gewoon bij. Er zit een uitsparing in de mat zodat je bij de lus kan :)

[...]

Viel mee met uitvouwen, maar voor de zekerheid een nachtje op elke hoek een boek van m'n dochter neergelegd :P

[Afbeelding]

[...]

Mijn auto is gewoon geleverd met matten. Deze rubberen mat is een extra voor in de kofferbak ;)
Is dat een originele van Tesla of van Ali o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:39
Klopt het dat bij het opladen thuis de accu ook verwarmd kan worden? Zo ja maakt dit veel geluid?

Ik wil misschien een model 3 leasen inclusief mogelijkheid om thuis te laden maar de auto staat hier geparkeerd onder een, meestal geopend, slaapkamerraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PatrickvL schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:59:
Klopt het dat bij het opladen thuis de accu ook verwarmd kan worden? Zo ja maakt dit veel geluid?

Ik wil misschien een model 3 leasen inclusief mogelijkheid om thuis te laden maar de auto staat hier geparkeerd onder een, meestal geopend, slaapkamerraam.
Je hoort er echt vrijwel niets van.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:39
DennusB schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:00:
[...]

Je hoort er echt vrijwel niets van.
Fijn! Gebeurt dat voorverwarmen altijd of alleen onder bepaalde buitentemperaturen?
Pagina: 1 ... 32 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: