Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 308 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.166.394 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
johanbosma8939 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:52:
We hebben sinds kort een Tesla en zijn hier heel blij mee. Maar valt het jullie ook op dat er enorm veel haat is tegen elektrisch rijden? Je hoeft maar naar de reacties onder een artikel te kijken, de negativiteit spat ervan af. Het lijkt vooral een Belgisch fenomeen te zijn maar ook in Nederland kunnen ze er wat van: in brand steken, lelijke hokken in de shredder, rijke patsers, kermisauto’s. Niet heel geruststellend….. 8)7
Ook van bekende of direct in je gezicht? Op internet zeggen mensen wel meer en persoonlijk heb ik dat laatste namelijk niet ervaren (NL), al scheelt het ook enorm als je geen Tesla rijdt. Elon Musk maakt als rijkste man veel mensen argwaan over zijn motieven en zijn persoonlijkheid helpt ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:55
Deveon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:22:
[...]

Ook van bekende of direct in je gezicht? Op internet zeggen mensen wel meer en persoonlijk heb ik dat laatste namelijk niet ervaren (NL), al scheelt het ook enorm als je geen Tesla rijdt. Elon Musk maakt als rijkste man veel mensen argwaan over zijn motieven en zijn persoonlijkheid helpt ook niet mee.
Ik denk dat het gewoon angst is.
Veel mensen denken dat ze dagelijks 800km rijden, en als ze dan zouden moeten laden, dat ze dan 3 uur ergens moeten staan wachten...
Ik zie in mijn omgeving toch een pak mensen die echt in hun broek doen als ze ook maar iets moeten veranderen aan hun levensstijl.
(en zenuwachtig worden als anderen daar minder moeite mee hebben, en het gewoon doen)

Mensen zoeken een bevestiging voor hun gelijk, krijgen ze dat niet, dan worden ze pissig (en sommigen agressief)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:37:
[...]
Ik zie in mijn omgeving toch een pak mensen die echt in hun broek doen als ze ook maar iets moeten veranderen aan hun levensstijl.
Daar kan ik mij wel in vinden hoor. Ik vind het ook niet prettig als iets anders moet, maar verander wel regelmatig omdat ik dat wil. Binnen de IT herken ik dit gedrag ook bij de gebruikers. Als je zorgt dat iemand over wilt in plaats van moet dan is er veel minder weerstand.

Daarnaast is voor vele ook gewoon de realiteit dat ze thuis niet kunnen laden en de aanschafprijs lang niet op kunnen brengen. Ik breng elektrisch rijden meestal meer vanuit een luxe dan vanuit financieel of milieu oogpunt en het geluk dat het voor mij wél werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:59
Omdat laadpaal thuis pas volgende week komt, moet ik deze dagen nog aan de snelladers gaan.
En ik dacht dat alle EV rijders begrijpen hoe vervelend het is om niet te kunnen laden omdat het vol bezet is.
Ging gisteren naar Fastned Rotterdam Zuid, en wat zie je?
4 laders, allemaal "bezet".
1 door een hybride Merc GLE die denk ik binnen 5 minuten klaar moet zijn (heeft toch maar kleine batterij)
en nog 1 door een TESLA MODEL 3 die niet aangesloten is. Maw. hij zit daar gewoon te parkeren.
Ja er was wedstrijd op de stadion, maar kom op zeg! Hij ging gewoon doodleuk in de laadplek gaan parkeren, niet aangesloten. Wat een sukkel. Als je hier in deze forum zit, schaam je dood!
Gelukkig kan ik nog ertussen gaan inpropen en de laadkabel is net lang genoeg om met spanning aan de kabel toch te kunnen laden. Maar 99% van de mensen die zou van de straat zien "oh op alle 4 plekken staan auto's, dus zou volbezet zijn". De Merc GLE ook al lang klaar, maar stond daar denk ik van begin van wedstrijd tot einde.

G*dverd*mme man, dit is toch echt te triest voor worden.
Ik ben een nieuwe EV rijder en mijn verwachting is te hoog. Het blijft idioten, ongeacht wat je rijdt.
[/rant done]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 14:18
SirLct schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:48:
Omdat laadpaal thuis pas volgende week komt, moet ik deze dagen nog aan de snelladers gaan.
[snip]
G*dverd*mme man, dit is toch echt te triest voor worden.
Ik ben een nieuwe EV rijder en mijn verwachting is te hoog. Het blijft idioten, ongeacht wat je rijdt.
[/rant done]
Volgende keer kijken of er een supercharger in de buurt is? Of een AC laadpaal? Ik begrijp je frustratie en het is al helemaal belachelijk dat mensen langdurig parkeren bij een snellader. Daar mogen ze wat mij betreft ook met een idle-fee gaan werken net als bij de superchargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-10 18:21

TNJ

Frugalite

SirLct schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:48:
1 door een hybride Merc GLE die denk ik binnen 5 minuten klaar moet zijn (heeft toch maar kleine batterij)
Ik hoop dat er een lus in de grond zit bij Fastned (en andere), zodat zij ook kunnen detecteren, dat iemand niet is weggereden na het laden en blijft "parkeren". Zo zouden ze die een flink bedrag in rekening kunnen brengen voor het bezet houden van een bron van inkomsten.

Een kleine batterij kun je niet snel vullen. Zie het als bij een tankstation een 0,5L cola-flesje vullen t.o.v. jouw 5L "jerrycan"; bij het flesje moet je een trechter hebben en voorzichtig vullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.lybeert
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04-2022
We hebben sinds kort een Tesla en zijn hier heel blij mee. Maar valt het jullie ook op dat er enorm veel haat is tegen elektrisch rijden? Je hoeft maar naar de reacties onder een artikel te kijken, de negativiteit spat ervan af. Het lijkt vooral een Belgisch fenomeen te zijn maar ook in Nederland kunnen ze er wat van: in brand steken, lelijke hokken in de shredder, rijke patsers, kermisauto’s. Niet heel geruststellend….. 8)7
Na 3 jaar Model 3 rijden, geen enkele keer een negatieve reactie gehad. Een aantal keer (eerder in de eerste maanden) spontaan een positieve reactie van wildvreemden.
Online op de massa media kanalen inderdaad veel negatieve reacties.

Ik merk volgende typen van anti-Tesla sentiment:
*"Groenen" die anti auto in het algemeen zijn (zij die het met minder willen doen: fiets, te voet, openbaar vervoer,...; EV's hebben ook grondstoffen nodig,...)
*"Conservatieven" die EV's in het algemeen niet willen ("hoe ga ik 5 keer per jaar met de paardentrailer naar Kroatië?), de waterstof adepten zou je ook hier onder kunnen zien.
Voor deze voorgaande groepen belichaamd Elon Musk / Tesla "de antichrist" vanuit hun ideologie.
Tesla is een erg zichtbaar symbool om aan te vallen.
Door de hoge beurswaarde van Tesla heb je nog een bepaalde groep die de intenties niet vertrouwen of die antikapitalistisch zijn.
De conservatieven gaan uiteindelijk vanzelf vergrijzen en verdwijnen (laggards).

En dan is er een complexere, dynamischere groep van EV aanhangers die anti Tesla zijn. (Of zij die in de toekomst een niet Tesla EV wensen.)
Je ziet dan parallellen met apple/android of intel/amd fanboism.
De "niet Tesla" keuze moet verantwoord worden.
Zowel in het segment van goedkopere EV's, waar Tesla (nog niet of nooit) aanwezig zal zijn als in het segment van gelijk geprijsde wagens.

Hierbij kan ik alleen zeggen dat Tesla in de toekomst voor iedereen de meest economische optie zal zijn (transport as a service met FSD), nog even geduld en dat je voor een alternatief uiterlijk of niche oplossing ergens anders zal moeten zijn. Maar vanuit het geheel van objectieve metrics is er niks dat in de buurt komt van een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tot nu toe 1 keer gehad dat iemand het nodig vond de bestuurdersdeur 'dicht te parkeren' op een vrijwel lege parkeerplaats, dat was niet heel chill (dikke PC Hooft traktor...) 8)7

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomeEngineer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik kreeg de reactie ooit "dat je toch niet in zo'n rijdende voorruit wil zitten".
Er moest een agressieve nep grille opzitten en een platte vooruit zodat je hem niet direct zag zitten wanneer hij de verkeerscrimineel uithangt.

[ Voor 7% gewijzigd door SomeEngineer op 08-04-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

"Ik vind je Model 3 lelijk"
"Da's jouw probleem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
België lijkt sowieso een beetje achter te lopen. In Nederland kan ik geen kilometer rijden zonder een Tesla of andere EV tegen te komen, maar in Antwerpen leek haast ik de enige toen ik daar een paar maanden terug moest zijn.

Vervolgens was de enige laadpaal bij de bioscoop defect (wat volgens Chargemap meer regel dan uitzondering is op die locatie) en als klap op de vuurpijl werd er voor de film een reclame afgespeeld van een vader die in z'n elektrische auto 'broem broem' geluiden zit te maken en bij het aansluiten van de laadkabel een 'gloek gloek gloek' geluid maakt 8)7 Kan hem helaas niet vinden maar toen ging ik wel even een paar jaar terug in de tijd, zeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 08-04-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomeEngineer
Tommie12 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:34:
[...]
Maar we moeten wel toe geven dat je voorlopig geen echt goedkope electrische auto’s kan vinden, en dat veroorzaakt de angst.
Echt goedkope elektrische wagens zijn er idd nog niet.
Maar ook jammer dat het prijskaartje extra hoog lijkt voor een EV.
Als je naar de kost per km kijkt dan een Tesla model 3 goedkoper dan een VW passat.
Toch reageert men nog vaak dat je "met zo'n dure auto" rijdt.
Maar niemand kijkt ervan op als je met een Passat rijdt.

Of nog:
Ze associëren full ev met een gebruiksprofiel van weinig km's. "Hybride is dan beter voor veel km's."
EV is net de uitweg voor veel km's.
Hybride heeft geen toekomst.
Voor weinig km's koop je het goedkoopste (tweedehands) benzinetje dan je kan vinden in afwachting van een groter volwaardiger (tweedehands) EV aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-10 11:35
SomeEngineer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:00:
[...]

Echt goedkope elektrische wagens zijn er idd nog niet.
Maar ook jammer dat het prijskaartje extra hoog lijkt voor een EV.
Als je naar de kost per km kijkt dan een Tesla model 3 goedkoper dan een VW passat.
Toch reageert men nog vaak dat je "met zo'n dure auto" rijdt.
Maar niemand kijkt ervan op als je met een Passat rijdt.

Of nog:
Ze associëren full ev met een gebruiksprofiel van weinig km's. "Hybride is dan beter voor veel km's."
EV is net de uitweg voor veel km's.
Hybride heeft geen toekomst.
Voor weinig km's koop je het goedkoopste (tweedehands) benzinetje dan je kan vinden in afwachting van een groter volwaardiger (tweedehands) EV aanbod.
Het is niet alleen het prijskaartje dat erg hoog lijkt. Het probleem dat ik ervaar, iemand die op zoek is naar een Ev, is dat Tesla een klein beetje als een stap terug ervaren wordt als je binnen dezelfde prijsklasse kijkt. Zeker op gebied van afwerking en gebruikte materialen. Mensen kijken nu eenmaal naar wat onmiddellijk zichtbaar is en gaan niet zozeer op de lange termijn kijken. Het is ook volgens mij de enige reden waarom mijn vrouw nog steeds niet helemaal overtuigd is van een MY.

Daarnaast, als je (net zoals wij) op zoek bent naar een wagen met een bereik van 350km op de snelweg in de winter onder normale omstandigheden, dan wordt de markt erg klein en zit je meteen in een toch wel vrij hoge prijsklasse.

Als ik Whattherange er op na lees dan komt zelfs de MY niet meer in aanmerking en moet je voorlopig uitwijken naar een EQE (startprijs 80.000€) of een iX50 (startprijs 105.000€). Maw, als je veel snelweg moet doen wordt het enorm duur. Daar is echt wel nog een gat te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-10 07:21
Vandaag is er de "Texas rodeo" (nieuwe tesla factory) en daar werd al verteld:

“This year is all about scaling up and then next year there will be a massive wave of new products,” the billionaire said.

Dit komt uit de mond van Elon zelf, dus altijd met een korrel zout nemen, maar wie weet wordt dat gat wel sneller gevuld dan gedacht. (tenzij de "new products" al reeds gekend zijn ondertussen)

[ Voor 8% gewijzigd door Houseofdreams op 08-04-2022 11:39 ]

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomeEngineer
Ekfad schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:09:
[...]

Het is niet alleen het prijskaartje dat erg hoog lijkt. Het probleem dat ik ervaar, iemand die op zoek is naar een Ev, is dat Tesla een klein beetje als een stap terug ervaren wordt als je binnen dezelfde prijsklasse kijkt. Zeker op gebied van afwerking en gebruikte materialen. Mensen kijken nu eenmaal naar wat onmiddellijk zichtbaar is en gaan niet zozeer op de lange termijn kijken. Het is ook volgens mij de enige reden waarom mijn vrouw nog steeds niet helemaal overtuigd is van een MY.

Daarnaast, als je (net zoals wij) op zoek bent naar een wagen met een bereik van 350km op de snelweg in de winter onder normale omstandigheden, dan wordt de markt erg klein en zit je meteen in een toch wel vrij hoge prijsklasse.

Als ik Whattherange er op na lees dan komt zelfs de MY niet meer in aanmerking en moet je voorlopig uitwijken naar een EQE (startprijs 80.000€) of een iX50 (startprijs 105.000€). Maw, als je veel snelweg moet doen wordt het enorm duur. Daar is echt wel nog een gat te vullen.
Je vermeldt de EQE sedan, waarom dan niet de goedkopere model 3 overwegen met >400km winterrange? (De waarden op die site zijn echt dik fout, het begint al bij de batterij capaciteit, dit is 82kWh bij model 3 AWD sinds meer dan een jaar al, het verbruik in de winter gaat bij mij max richting 190Wh/km, zonder warmtepomp, overwegend snelwegverbruik, dus 430km praktische winter range met de huidige model 3 lijkt me meer dan realistisch).
Ik moet zeggen dat ik de model y gegevens op die website nu ook niet meer vertrouw en dat deze ook >350km range zal hebben.

Als je de iX50 (prijsklasse) vermeldt zou je ook de model x kunnen overwegen...

Hoeveel km rijdt je vrouw per jaar?
De model 3 is voor 50.000km per jaar geen probleem, uit eigen ervaring. Ik overweeg zelfs voor de volgende naar een normal range te gaan.
Op voorwaarde dat je thuis kan laden natuurlijk.
Als de vele snelweg km's zijn oorsprong kennen in geregeld echt grote afstanden te moeten afleggen, dan zou ik zeker Tesla overwegen ivm het supercharger netwerk, geen gedoe met pasjes en uitzoekwerk waar je kan laden. Gewoon adres intikken en vertrekken: route houdt automatisch rekening met de nodige laadsessies bij superchargers.

[ Voor 14% gewijzigd door SomeEngineer op 08-04-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Houseofdreams schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:38:
Vandaag is er de "Texas rodeo" (nieuwe tesla factory) en daar werd al verteld:

“This year is all about scaling up and then next year there will be a massive wave of new products,” the billionaire said.

Dit komt uit de mond van Elon zelf, dus altijd met een korrel zout nemen, maar wie weet wordt dat gat wel sneller gevuld dan gedacht. (tenzij de "new products" al reeds gekend zijn ondertussen)
Als Tesla volgend jaar nieuwe modellen op de markt wil brengen, dan zijn ze daar minstens 4 jaar geleden aan begonnen.
Wanneer hebben ze de Cybertruck ook alweer getoond?
Af en toe tonen ze ook nieuwigheden voor de aandeelhouders. Dat krikt de beurswaarde omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 23:58
Ekfad schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:09:
[...]
[...]
Wat is het verschil tussen een auto met 300km en een auto met 350km range? Met een supercharger is dat welgeteld 3 minuten laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26
DaCoTa schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:41:
[...]

Wat is het verschil tussen een auto met 300km en een auto met 350km range? Met een supercharger is dat welgeteld 3 minuten laden.
Het gaat toch niet altijd om het laden. Het gaat om de afstand tussen chargers. Je hebt niets aan een auto die bijvoorbeeld 50 km kan rijden en dan binnen 10 seconden vol kan laden omdat je niet overal om de 50km een snellader hebt staan.

Hoe meer range hoe groter de kans is dat je daadwerkelijk ergens heen kunt rijden als je door een stuk 'niemandsland' heen moet. Ik weet niet wat de overweging hier is, maar ik snap het prima.

Ik ben op stukken in Frankrijk geweest (skigebieden ver van bv Grenoble/Chambery af) waarbij je met een auto met weinig range gewoon aangewezen zou zijn op 11kW laders of op z'n hoogst een 50kW lader waarvan er dan 1 in het dal staat. Met mijn Long Range was dat te doen door bij Grenoble te laden en op de terugweg weer en dan hopen dat je hem tijdens de skiweek aan een 11kW paal kan hangen in het dorp zelf (en veel dorpen hebben gewoon geen laadpaal). Heb je een auto met weinig range dan kost dat laatste stuk je onevenredig veel tijd en zo zijn er meer stukken met een lage snelladerdichtheid.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:06
Tommie12 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:37:
[...]

Ik denk dat het gewoon angst is.
Veel mensen denken dat ze dagelijks 800km rijden, en als ze dan zouden moeten laden, dat ze dan 3 uur ergens moeten staan wachten...
(en zenuwachtig worden als anderen daar minder moeite mee hebben, en het gewoon doen)

Mensen zoeken een bevestiging voor hun gelijk, krijgen ze dat niet, dan worden ze pissig (en sommigen agressief)
Vergeet jaloezie ook niet. 20 jaar geleden kon je ook amper je cabrio ergens neerzetten zonder dat een of andere pauper erin spuugde. Zodra iets gemeengoed/algemene acceptatie krijgt valt dat allemaal wel weer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Korvaag schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:18:
[...]
Hoe meer range hoe groter de kans is dat je daadwerkelijk ergens heen kunt rijden als je door een stuk 'niemandsland' heen moet. Ik weet niet wat de overweging hier is, maar ik snap het prima.
Ja, dit snap ik ook wel. Paar weken terug de eerste keer dat ik in m'n SR+ dacht, een LR had nu wel relaxed geweest. Enkele reis 240km, dat red ik prima, maar niet kunnen laden op locatie, laatste SuC 80km voor aankomst. Dus ik moest zowel op de heenweg áls de terugweg laden, omdat ik 240+80km niet red met temperaturen rond het vriespunt. Dan is het wel fijn dat je alleen heen- of alleen terugweg hoeft te laden.

Anderzijds, ik had geen haast, en een bak koffie onderweg is best fijn, en als je hem op de heenweg zo laadt dat je op de terugweg met 10-20% aankomt, dan maak je maximaal gebruik van de laadsnelheden en ben je alles bij elkaar helemaal niet langer aan het reizen. Je gevoel zegt alleen anders: 2x i.p.v. 1x stoppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomeEngineer
Korvaag schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:18:
[...]

Het gaat toch niet altijd om het laden. Het gaat om de afstand tussen chargers. Je hebt niets aan een auto die bijvoorbeeld 50 km kan rijden en dan binnen 10 seconden vol kan laden omdat je niet overal om de 50km een snellader hebt staan.

Ik ben op stukken in Frankrijk geweest (skigebieden ver van bv Grenoble/Chambery af) waarbij je met een auto met weinig range gewoon aangewezen zou zijn op 11kW laders of op z'n hoogst een 50kW lader waarvan er dan 1 in het dal staat. Met mijn Long Range was dat te doen door bij Grenoble te laden en op de terugweg weer en dan hopen dat je hem tijdens de skiweek aan een 11kW paal kan hangen in het dorp zelf (en veel dorpen hebben gewoon geen laadpaal). Heb je een auto met weinig range dan kost dat laatste stuk je onevenredig veel tijd en zo zijn er meer stukken met een lage snelladerdichtheid.
Ik staarde me ook op die range voor ik een EV had. Maar eenmaal boven pakweg 300km range, maakt het toch niet zoveel meer uit? Die 2 keer per jaar dat je op vakantie gaat ofzo en je moet dan net een keer meer pauze nemen.
Ik ervaar het gewoon niet als een issue.
Voor dagelijks woonwerkverkeer van 200km al zeker niet.
Als je nu werkelijk vaak hele grote afstanden moet doen, wat me een echte uitzondering lijkt, dan ben je idd beter af met een long range Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:40
SomeEngineer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:32:
[...]

Ik staarde me ook op die range voor ik een EV had. Maar eenmaal boven pakweg 300km range, maakt het toch niet zoveel meer uit? Die 2 keer per jaar dat je op vakantie gaat ofzo en je moet dan net een keer meer pauze nemen.
Ik ervaar het gewoon niet als een issue.
Voor dagelijks woonwerkverkeer van 200km al zeker niet.
Als je nu werkelijk vaak hele grote afstanden moet doen, wat me een echte uitzondering lijkt, dan ben je idd beter af met een long range Model 3.
Dit. Plus dat er steeds meer laadpalen bij komen, overal in europa. Zo moest ik met m'n SR+ naar Mechelen voor een nachtje. Daar nog een ritje binnen de stad en dan weer terug. Zou het niet halen op 1 acculading, maar tijdens een van de activiteiten stonden er gewoon 5 laadpalen waardoor ik helemaal vol weer terug kon scheuren. Onderschat het gemak van opladen *tijdens* dat je iets anders doet niet.

Voor langere ritten (>500 km achtereen) moet je toch pauzeren om een beetje fris te blijven. Ook is het veiliger en blablabla. Dus dan is het pauzeren om de 2,5 uur helemaal prima.

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Heeft niet zoveel met blindstaren te maken, maar een beredenatie wat je nodig hebt en wat je kwijt wilt zijn aan de auto, hoeveelheid laadtijd die je bereid bent te accepteren onderweg, of je thuis kunt laden of niet, etc.

Als deze persoon dagelijks op en neer moet voor werk naar een locatie waar ie niet kan laden kan 350km er voor zorgen dat ie het in de winter precies wel haalt ipv precies niet met 300km. Hetzelfde geldt voor als je thuis niet kunt laden (zoals ik) en je bv 2 dagen op en neer wilt kunnen rijden zonder te laden.

Ik heb klanten gehad in Maastricht terwijl ik vanuit Utrecht moest komen. 's ochtends 2 uur in de auto en 's middags 2 uur en daar niet kunnen laden. Dan heb je echt geen zin om met je vier uur reistijd ook nog eens te moeten laden en je gaat met 2 uur rijden ook echt geen pauze nemen 's ochtends of 's middags.

Ik vind dat er wel erg makkelijk verondersteld wordt dat er niet nagedacht wordt over range en dat het allemaal maar onderbuikgevoel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:43
Korvaag schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:44:
Heeft niet zoveel met blindstaren te maken, maar een beredenatie wat je nodig hebt en wat je kwijt wilt zijn aan de auto, hoeveelheid laadtijd die je bereid bent te accepteren onderweg, of je thuis kunt laden of niet, etc.

Als deze persoon dagelijks op en neer moet voor werk naar een locatie waar ie niet kan laden kan 350km er voor zorgen dat ie het in de winter precies wel haalt ipv precies niet met 300km. Hetzelfde geldt voor als je thuis niet kunt laden (zoals ik) en je bv 2 dagen op en neer wilt kunnen rijden zonder te laden.

Ik heb klanten gehad in Maastricht terwijl ik vanuit Utrecht moest komen. 's ochtends 2 uur in de auto en 's middags 2 uur en daar niet kunnen laden. Dan heb je echt geen zin om met je vier uur reistijd ook nog eens te moeten laden en je gaat met 2 uur rijden ook echt geen pauze nemen 's ochtends of 's middags.

Ik vind dat er wel erg makkelijk verondersteld wordt dat er niet nagedacht wordt over range en dat het allemaal maar onderbuikgevoel is.
Niet kunnen laden in Maastricht? Je bedoelt niet exact op je eindlocatie waar je blijkbaar de hele dag geweest bent. Dan is het toch een kwestie van even max 500m lopen naar een publieke paal in een wijk?

Het is even wennen en aanpassen inderdaad maar in NL is er toch weinig excuus als je het mij vraagt mits je een netto bereik hebt van 200km of meer.
Zeker met een Tesla en het SuC netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:55:
[...]

Niet kunnen laden in Maastricht? Je bedoelt niet exact op je eindlocatie waar je blijkbaar de hele dag geweest bent. Dan is het toch een kwestie van even max 500m lopen naar een publieke paal in een wijk?

Het is even wennen en aanpassen inderdaad maar in NL is er toch weinig excuus als je het mij vraagt mits je een netto bereik hebt van 200km of meer.
Het zit vooral in wat je zelf wil accepteren. Ik heb met de SR+ zelden dit probleem en áls ik dat al heb, dan accepteer ik het gewoon. Dat was onderdeel van de overweging bij aanschaf. Als ik echter meerdere keren per maand in de situatie zou zitten dat ik niet direct op locatie kan laden én niet op één lading heen en terug zou kunnen, dan zou de afweging heel anders zijn geweest. Utrecht - Maastricht voorbeeld. Ik ga niet honderden meters lopen van auto naar klant in de regen, doe normaal. Call me lazy, maar dan moet de actieradius gewoon afdoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
SomeEngineer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:14:
[...]

Je vermeldt de EQE sedan, waarom dan niet de goedkopere model 3 overwegen met >400km winterrange? (De waarden op die site zijn echt dik fout, het begint al bij de batterij capaciteit, dit is 82kWh bij model 3 AWD sinds meer dan een jaar al, het verbruik in de winter gaat bij mij max richting 190Wh/km, zonder warmtepomp, overwegend snelwegverbruik, dus 430km praktische winter range met de huidige model 3 lijkt me meer dan realistisch).
Ik moet zeggen dat ik de model y gegevens op die website nu ook niet meer vertrouw en dat deze ook >350km range zal hebben.

Als je de iX50 (prijsklasse) vermeldt zou je ook de model x kunnen overwegen...

Hoeveel km rijdt je vrouw per jaar?
De model 3 is voor 50.000km per jaar geen probleem, uit eigen ervaring. Ik overweeg zelfs voor de volgende naar een normal range te gaan.
Op voorwaarde dat je thuis kan laden natuurlijk.
Als de vele snelweg km's zijn oorsprong kennen in geregeld echt grote afstanden te moeten afleggen, dan zou ik zeker Tesla overwegen ivm het supercharger netwerk, geen gedoe met pasjes en uitzoekwerk waar je kan laden. Gewoon adres intikken en vertrekken: route houdt automatisch rekening met de nodige laadsessies bij superchargers.
Ik had moeten schrijven EQE SUV die vanaf november beschikbaar komt. Excuses.
De M3 is achterin te beperkt. De EQE sedan niet, maar daar zit de beperking hem in de vorm van de kofferbak (ook voor ons een nadeel bij de M3).

Daarnaast is het aantal kilometer dat wij vooropstellen echt wel bepalend. Tijdens vakantie een laadpauze inlassen is op zich geen enkel probleem natuurlijk, maar als je vroeg vertrekt en laat thuiskomt tijdens een werkdag dan wil je kunnen doorrijden en daarnaast (jammer genoeg) is op dit moment de enige snellader die op die route staat gelegen op 10km van ons huis. Bovendien staan er momenteel ook nog geen laadpalen op de bestemmingplaatsen. Nu mochten die er staan, dan nog kan het voorvallen dat we gewoon 'snel' op en af moeten.

Wij staren ons zeker niet blind op het aantal kilometers, het is gewoon een vaststelling dat de infrastructuur er nog niet is om het met minder kilomters te doen (kan morgen veranderen maar dat risico willen we niet nemen).
En het is ook een vaststelling dat het op de EV markt erg dun gezaaid is als we die (werkelijke winter) range in rekening brengen.

Edit: Wat Model X betreft, hebben we ook bekeken maar Tesla wist ons te vertellen dat ze helemaal geen idee hadden wanneer ze terug geleverd zou worden. Dusja.

[ Voor 3% gewijzigd door Ekfad op 08-04-2022 14:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
GeeMoney schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:55:
[...]

Zeker met een Tesla en het SuC netwerk.
Het is niet Maastricht zelf maar een stukje erbuiten. De dichtstbijzijnde laadpaal is iets van 1,8km verderop (hemelsbreed) en dat is er dan 1. Met vier uur rijden per dag ga je niet ook nog eens een kwartier SUC'en. Je bent al ruim 12 uur van huis.

Heeft wederom niets met excuus te maken, maar met wat je acceptabel vindt en wat je gebruiksscenario is. Ik herhaal mezelf: ik vind dat er veel te makkelijk uitgaan wordt van het feit dat mensen hier wel niet over zullen nadenken.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 08-04-2022 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:23
Gewoon even een ervaringsverslag voor mensen die twijfelen of je met een Tesla ver weg kunt.
Gisteren met mijn M3 2019 AWD naar Zuid Frankrijk gereden, Cap d'Agde, tussen Montpellier en Beziers in. 1310 km. Vertrek met hopeloos weer, storm tegen, slagregens tot in Frankrijk,8 graden, ongeveer 300 km droog en daarna weer regen en wind, nu niet op de kop, maar van rechts.
Autopilot bleef goed werken en met name in België en Frankrijk, waar je geen ZOAB hebt, veel sproeiregen van vrachtwagens links. Ik zag nietsbij inhalen, maar de autopilot bleef de goede richting houden, ook met veel zijwind, wel wat lichte phantom brakes bij vrachtwagens met wapperende zeilen links.
Auto lane change gaf het wel vaak op in de regen, ik vermoed doordat de zijcamera's vol water zaten aan de buitenkant en het beeld te troebel was. 5 laadstops bij Superchargers, super rustig, maar het is natuurlijk geen vakantie en in Frankrijk rijden (nog)weinig Tesla's. Totaal 2 uur laadtijd nodig gehad. Parijs was wel weer een feestje, maar ik heb voor Parijs geladen zodat ik niet naar de Parijse Superchargers in Z.Parijs geleid werd, maar met de TomTom Go erbij de route met de minste files genomen. Overigens waren TomTom en de Tesla navigatie het meestal eens wat betreft de beste route. Gebruik viel ook mee: over de hele rit 194Wh/km, wel meer dan zomers, dan heb ik meestal 175 Wh/km als gemiddeld gebruik. Overal wel de max snelheid aangehouden.
Wat mij wel opviel, dat in Nederland de snelheden die het systeem aangeeft niet meer kloppen. Ik mag overdag rustig 130 rijden in Nederland van het systeem, dat was een tijdje gelden wel goed.
Kortom, weer heel goed bevallen, met de Tesla, ondanks het K.. weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mackeessie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:50:
Totaal 2 uur laadtijd nodig gehad.
Op 1300km is dat niet slecht. Ik denk dat ik met een brandstofauto ook zo veel pauzes nam.
Verbruik is ook niet verkeerd bij 130 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:23
Nee, viel mij ook niet tegen, ook het begin van de reis, met volle tegenwind, zelfs natte sneeuwbuien en 3 graden, was het gebruik niet overdreven. Stroomlijn doet echt veel. Mijn auto ziet er nu niet uit, maar dak en achterraam zijn schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-10 10:04

Fab1Man

Live life to the fullest

Wat men voor de dagelijkse routes ook in acht moet nemen als je het net wel of net niet haalt, je hoeft bij een SuC natuurlijk niet helemaal te laden. Ik heb buiten de vakantie in februari misschien 10 bij een snellader gestaan, waarbij de meeste keren ook maar 5 minuten was, sneller dan tanken. Ik heb dan ook het voordeel van een laadpaal thuis, maar ik merk dat men (lees: anti-EV mensen) dit vaak over het hoofd ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomeEngineer
Ekfad schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:06:
[...]

De M3 is achterin te beperkt. De EQE sedan niet, maar daar zit de beperking hem in de vorm van de kofferbak (ook voor ons een nadeel bij de M3).

Daarnaast is het aantal kilometer dat wij vooropstellen echt wel bepalend. Tijdens vakantie een laadpauze inlassen is op zich geen enkel probleem natuurlijk, maar als je vroeg vertrekt en laat thuiskomt tijdens een werkdag dan wil je kunnen doorrijden en daarnaast (jammer genoeg) is op dit moment de enige snellader die op die route staat gelegen op 10km van ons huis. Bovendien staan er momenteel ook nog geen laadpalen op de bestemmingplaatsen. Nu mochten die er staan, dan nog kan het voorvallen dat we gewoon 'snel' op en af moeten.

Wij staren ons zeker niet blind op het aantal kilometers, het is gewoon een vaststelling dat de infrastructuur er nog niet is om het met minder kilomters te doen (kan morgen veranderen maar dat risico willen we niet nemen).
En het is ook een vaststelling dat het op de EV markt erg dun gezaaid is als we die (werkelijke winter) range in rekening brengen.

Edit: Wat Model X betreft, hebben we ook bekeken maar Tesla wist ons te vertellen dat ze helemaal geen idee hadden wanneer ze terug geleverd zou worden. Dusja.
De eqe suv wordt maar gelanceerd tegen het einde van het jaar, weet ook niet wat de levertermijnen gaan zijn.
Pas ook op voor de combinatie “vanaf 75.000euro” en “batterij tot 90kwh”.
Die combinatie + de opties die je gaat moeten nemen om tot dezelfde uitrusting te komen als wat bij tesla grotendeels inclusief is gaat de eqe suv >100k euro brengen.

Tesla heeft op zich “best in class efficiënties”. De eqe’s zijn beschikbaar met hele grote batterijen, maar dan moet je eigenlijk met model s of x vergelijken omdat de prijzen er bij mercedes dan ook naar zijn. Model x en s op dit moment jammergenoeg hele lange levertijden idd…

Het lijkt erop dat je thuis niet kan laden als je spreekt over een snellader 10km in de buurt?
Want thuis (of op het werk) laden is wel een punt dat een heel verschil maakt, met eender welke EV. Dat is net het hele punt dat het praktischer maakt dan elke week naar een tankstation te moeten.

Laden via de Tesla superchargers (veruit het grootste snellaadnetwerk) gaat efficiënt met het automatisch voorverwarmen van de batterij en door de hoge efficiëntie van Tesla’s komen er ook de meeste km’s per minuut bij (zelfs als het laadvermogen wat lager is).
De prijs per kwh is ook heel laag bij Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbc
  • Laatst online: 09-09 09:42

bbc

Korvaag schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:44:

Als je dagelijks 400km voor het werk moet rijden en je woont in een stad zonder laadpaal voor je deur is een EV nu misschien nog niet de beste optie.

Voor de grote meerderheid is het echter wel haalbaar wat rijden betreft. Het prijskaartje is een ander verhaal. Veel mensen kopen hun auto tweedehands. En indien morgen echt iedereen overschakelt op elektrisch hebben we een probleem met het stroomnet. In de veronderstelling dat er voldoende aanbod aan EVs zou zijn.

Geleidelijk aan komen we er wel. Ik hoop deze maand een MYP in ontvangst te mogen nemen. Ik kan thuis niet laden, maar moet door de week geen grote afstanden afleggen en kan op het werk laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bbc schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:03:
[...]

Als je dagelijks 400km voor het werk moet rijden en je woont in een stad zonder laadpaal voor je deur is een EV nu misschien nog niet de beste optie.

Voor de grote meerderheid is het echter wel haalbaar wat rijden betreft. Het prijskaartje is een ander verhaal. Veel mensen kopen hun auto tweedehands. En indien morgen echt iedereen overschakelt op elektrisch hebben we een probleem met het stroomnet. In de veronderstelling dat er voldoende aanbod aan EVs zou zijn.

Geleidelijk aan komen we er wel. Ik hoop deze maand een MYP in ontvangst te mogen nemen. Ik kan thuis niet laden, maar moet door de week geen grote afstanden afleggen en kan op het werk laden.
Dagelijks 400km *200 werkdagen = 80.000 km per jaar. Ook dan heb je af en toe een pauze, maar ik denk dat we spreken over minder dan 1% van de bevolking.

We krijgen geen probleem met het stroomnet: om alle autos morgen te vervangen door een EV hebben we niet meer dan 6% meer stroom nodig... omdat de distillatie van diesel en benzine vervalt en ook enorm veel stroom vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomeEngineer
bbc schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:03:
[...]
Dat lijkt me idd niet de topsituatie om voor een EV te kiezen.
Niet echt een courante combinatie ook zou ik denken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 12:06
Tommie12 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:19:
[...]

Dagelijks 400km *200 werkdagen = 80.000 km per jaar. Ook dan heb je af en toe een pauze, maar ik denk dat we spreken over minder dan 1% van de bevolking.

We krijgen geen probleem met het stroomnet: om alle autos morgen te vervangen door een EV hebben we niet meer dan 6% meer stroom nodig... omdat de distillatie van diesel en benzine vervalt en ook enorm veel stroom vraagt.
Ik weet niet waar je dit op baseert maar het is (helaas) onjuist. Laden gebeurt voornamelijk op het laagspanningsnet en dat is beperkt in zijn capaciteit afhankelijk van de plek en de ouderdom van de infra. Als er veel auto's thuis gaan lopen opladen (op hetzelfde moment) dan krijg je al snel lokale knelpunten, zeker in oudere (binnen)steden.

Raffinage van brandstof vindt op grote schaal en gecentraliseerd plaats (en waarschijnlijk met een aansluiting op het middenspanning of hoogspanningsnet), dat zijn beperkte plekken op het stroomnet die vooraf al duidelijk ingeschaald zijn qua capaciteit. Het is niet zo dat je die capaciteit zomaar op andere plekken (LV/MV/HV net) random kan gebruiken als een soort van wet van communicerende vaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomeEngineer
JottemJ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:34:
[...]

Ik weet niet waar je dit op baseert maar het is (helaas) onjuist. Laden gebeurt voornamelijk op het laagspanningsnet en dat is beperkt in zijn capaciteit afhankelijk van de plek en de ouderdom van de infra. Als er veel auto's thuis gaan lopen opladen (op hetzelfde moment) dan krijg je al snel lokale knelpunten, zeker in oudere (binnen)steden.

Raffinage van brandstof vindt op grote schaal en gecentraliseerd plaats (en waarschijnlijk met een aansluiting op het middenspanning of hoogspanningsnet), dat zijn beperkte plekken op het stroomnet die vooraf al duidelijk ingeschaald zijn qua capaciteit. Het is niet zo dat je die capaciteit zomaar op andere plekken (LV/MV/HV net) random kan gebruiken als een soort van wet van communicerende vaten.
Waarom zou iedereen zo stom zijn om op hetzelfde moment aan piektarief zijn wagen te gaan laden? Ik laad gezapig over de nacht of overdag als ik veel zonoverschot dreig te hebben.
Denk dat het huidige net daardoor een heel stuk beter nog benut gaat kunnen worden.

Er zullen wel wat aanpassingen aan het net nodig zijn, maar beperkt to hoogspanningsnet. Eventueel heel beperkt ter hoogte van middenspanning en al zeker helemaal niet op het laagspanningsnet. Veel meer dan een waterkoker is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:57
[...]

Om op je "waterkoker" quote terug te komen.
Veelal laadt men met 3 fase 11kw. dat is flink meer dan een waterkoker.
Ik voorzie weldegelijk problemen als iedereen overstapt.
Mensen zijn gewoontedieren en hebben geen variabel tarief -> uit werk, stekker erin en niet nadenken.

[ Voor 22% gewijzigd door ybos op 08-04-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc

bbc

[...]

Inderdaad, de meesten kunnen gewoon elektrisch rijden. Ik zal binnen een jaar laten weten hoe het gaat zo zonder laadpaal :)

Wat het stroomnet betreft, zonder enige vorm van investering iedereen morgen elektrisch gaat niet.

https://www.mijnenergie.b...voor-de-elektrische-auto/
Als in een straat meer dan één op de drie gezinnen na het werk een elektrische auto inplugt, komt het distributienet onder druk. We moeten dus een gespreid energieverbruik stimuleren.
Er zijn mogelijkheden met slimme meters. V2G zou ook handig zijn, maar dat is te duur en veel auto's hebben het niet.

Dus ja, het kan, maar niet morgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomeEngineer
ybos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:00:
[...]

Mensen zijn gewoontedieren en hebben geen variabel tarief -> uit werk, stekker erin en niet nadenken.
Euh, de meesten laden niet aan 11kw. In België is er over enkele maanden capaciteitstarief waarbij ze dit nodeloos zwaar veroorzaken van pieken gaan afstraffen.

Is dag/nacht tarief in Nederland niet gebruikelijk?

Het is 1 keer instellen (5s werk in Tesla app) om tussen de juiste uren te laden en dan bespaar ik 400euro per jaar aan tarief omdat ik help om op het slimste moment van de dag te laden. Ik ben nog geen ev rijders tegengekomen die niet op de hoogte waren van dit basisbeginsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBATqKAqtaU-C3RovUCbtJIybRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4XMgEzouskQqJqXKMUiWKp8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door SomeEngineer op 08-04-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
Ekfad schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:06:
[...]

Houd er wel rekening mee dat een SUV flink meer verbruikt, vooral als je harder dan 100 gaat rijden (wat aannemelijk is als je zulke afstanden aflegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomeEngineer
bbc schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:02:
[...]

Inderdaad, de meesten kunnen gewoon elektrisch rijden. Ik zal binnen een jaar laten weten hoe het gaat zo zonder laadpaal :)

Wat het stroomnet betreft, zonder enige vorm van investering iedereen morgen elektrisch gaat niet.

https://www.mijnenergie.b...voor-de-elektrische-auto/

[...]

Er zijn mogelijkheden met slimme meters. V2G zou ook handig zijn, maar dat is te duur en veel auto's hebben het niet.

Dus ja, het kan, maar niet morgen.
“Iedereen morgen elektrisch” is heel erg hypothetisch. Als iedere verkochte auto van vandaag op morgen elektrisch is, dan duurt het nog 20 jaar voor alle auto’s elektrisch zijn.
Men neemt nu reeds de maatregelen om het gedrag in de juiste richting te sturen, dit is echt geen onoverkomenlijk probleem. Echt peanuts.
Nachtarief wordt trouwens niet helemaal afgeschaft, enkel het stuk nachtarief op distributietarieven, dat wordt voortaan namelijk het capaciteitstarief (betalen naargelang je piekverbruik).

De elektriciteits prijzen zullen trouwens zakken in de toekomst.
Zeg dat de verdeling nu ongeveer:
1/3 productie
1/3 distributie
1/3 belasting is

Bij verdubbeling op lange termijn van elektriciteitsverbuik (door warmtepompen en ev’s) zal productie ook moeten verdubbelen.
Voor distributie gaat er echt geen dubbel zo groot netwerk aangelegd en onderhouden moeten worden. De opportuniteit zou er massaal zijn om de benuttingsgraad veel hoger te tillen door het net te benutten op die tijdstippen dat het er nu ongebruikt bijligt. Zeg de kost met 20% stijgt, die wel over het dubbel van de productie verdeelt kan worden. (Operational leveraging)
Belasting zal gewoon meeschalen.
Dan heb je in totaal een verlaging van het tarief van 17%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:00:
[...]

Die variabele tarieven komen er.

De gemiddelde auto rijdt 15000 km per jaar, dat is 50 km per dag of een kleine 10 kWh.
Aan 11 kW is dat gemiddeld een uurtje per dag.
Als je dat nog kan doen als de zon schijnt of ‘s nachts…

Geloof me, zodra de netten onder druk komen, dan zal laden tussen 6 en 8 ‘s morgens en ‘s avonds ontmoedigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

SomeEngineer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:15:
[...]

Euh, de meesten laden niet aan 11kw. In België is er over enkele maanden capaciteitstarief waarbij ze dit nodeloos zwaar veroorzaken van pieken gaan afstraffen.

Het is 1 keer instellen (5s werk in Tesla app) om tussen de juiste uren te laden en dan bespaar ik 400euro per jaar aan tarief omdat ik help om op het slimste moment van de dag te laden. Ik ben nog geen ev rijders tegengekomen die niet op de hoogte waren van dit basisbeginsel.

[Afbeelding]
Ik heb deze hele optie niet, alleen plannen voor een bepaald tijdstip dat je moet starten. Bij mij staat ie standaard op 21:00 uur, altijd laden in de daluren en in het weekend heb ik een automation in Home Assistant die bij het inprikken het laden automatisch start en de tijd van 21:00 bypassed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fab1Man schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:40:
[...]

Ik heb deze hele optie niet, alleen plannen voor een bepaald tijdstip dat je moet starten. Bij mij staat ie standaard op 21:00 uur, altijd laden in de daluren en in het weekend heb ik een automation in Home Assistant die bij het inprikken het laden automatisch start en de tijd van 21:00 bypassed.
Die optie zit bij departure. Beetje gek. Dat wel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Tommie12 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:19:
[...]

Die variabele tarieven komen er.

De gemiddelde auto rijdt 15000 km per jaar, dat is 50 km per dag of een kleine 10 kWh.
Aan 11 kW is dat gemiddeld een uurtje per dag.
Als je dat nog kan doen als de zon schijnt of ‘s nachts…

Geloof me, zodra de netten onder druk komen, dan zal laden tussen 6 en 8 ‘s morgens en ‘s avonds ontmoedigd worden.
inderdaad, gemiddeld ;)
Ik had van de week een dagje van 100kwh :X
(dik 550km op een dag waarvan een flink deel met aardige aanhanger met serieuze wind)
En, dat ging allemaal prima met mn SR+ 8) Gewoon laden op locatie, 1 keertje 10 min aan de fastned (omdat ik gruwelijk naar de plee moest :+ ), thuis een uurtje bijgeplust, door naar de volgende plek, daar ook wat bij kunnen plussen en uiteindelijk thuis weer opladen.

Op dat soort dagen ben ik wel erg blij met mn mobiele 11kW lader op een 16A ceeform. Beide locaties waar ik moest zijn geen laadpalen maar energie zat (380kV hoogspanningsstation nota bene :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:50

Superflip

*pwiet*

ybos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:09:
[...]
Op dat soort dagen ben ik wel erg blij met mn mobiele 11kW lader op een 16A ceeform. Beide locaties waar ik moest zijn geen laadpalen maar energie zat (380kV hoogspanningsstation nota bene :P )
Heb je die zelf gemaakt? Ben ook op zoek naar zo eentje. Die kan ik makkelijk op het werk gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Superflip schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:59:
[...]

Heb je die zelf gemaakt? Ben ook op zoek naar zo eentje. Die kan ik makkelijk op het werk gebruiken :)
Ik heb de voorganger van deze, maar deze zal vast ook prima zijn:

https://www.stark-in-stro...s-ladegerat-simple-charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
Pierz schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:58:
[...]

Houd er wel rekening mee dat een SUV flink meer verbruikt, vooral als je harder dan 100 gaat rijden (wat aannemelijk is als je zulke afstanden aflegt).
Een week of twee geleden is er een artikel verschenen waarbij ze het werkelijk verbuik testen op een autosnelweg aan 130km/h. Een SUV verbruikt inderdaad beter meer, maar de IX50 kwam er zeker niet slecht uit. De MY een stuk minder. Met mijn huidige wagen rij ik meestal een 126 km/h dus ik kan wel iets met die cijfers.
SomeEngineer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:41:
[...]

De eqe suv wordt maar gelanceerd tegen het einde van het jaar, weet ook niet wat de levertermijnen gaan zijn.
Pas ook op voor de combinatie “vanaf 75.000euro” en “batterij tot 90kwh”.
Die combinatie + de opties die je gaat moeten nemen om tot dezelfde uitrusting te komen als wat bij tesla grotendeels inclusief is gaat de eqe suv >100k euro brengen.

Tesla heeft op zich “best in class efficiënties”. De eqe’s zijn beschikbaar met hele grote batterijen, maar dan moet je eigenlijk met model s of x vergelijken omdat de prijzen er bij mercedes dan ook naar zijn. Model x en s op dit moment jammergenoeg hele lange levertijden idd…

Het lijkt erop dat je thuis niet kan laden als je spreekt over een snellader 10km in de buurt?
Want thuis (of op het werk) laden is wel een punt dat een heel verschil maakt, met eender welke EV. Dat is net het hele punt dat het praktischer maakt dan elke week naar een tankstation te moeten.

Laden via de Tesla superchargers (veruit het grootste snellaadnetwerk) gaat efficiënt met het automatisch voorverwarmen van de batterij en door de hoge efficiëntie van Tesla’s komen er ook de meeste km’s per minuut bij (zelfs als het laadvermogen wat lager is).
De prijs per kwh is ook heel laag bij Tesla.
Volgens de garage waar ik volgende week ben langsgegaan kwam de EQE UV er eind november. We zullen zien. Maar inderdaad, bij Mercedes en BMW zit je inderdaad aan >100k.
Probleem met de MX was trouwens niet alleen de onwetendheid over de levertermijn (BMW, tenzij stockwagen, 10/23. Mercedes zal waarschijnlijk ook wel opschuiven) maar ook de onduidelijkheid over de prijs. Tesla liet mij duidelijk verstaan dat ze geen zicht hebben op de prijs van de nieuwe X.

Nu wat het SC netwerk betreft, dat is idd een enorme plus. Anderzijds, als ik het goed gelezen heb zijn de meeste opengesteld voor alle EV's ondertussen. Maar ook dat biedt niet onmiddellijk een oplossing voor mij. Er zijn er 3 hier en 2 ervan liggen niet op de route, de 3de ligt op zo'n 23km van ons huis.

Aanvulling: Er komt een laadpaal thuis, maar het is op mijn bestemming dat ik helemaal niet in de mogelijkheid ben om te laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ekfad op 09-04-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Fab1Man schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:40:
[...]

Wat is dat home assistant en hoe werkt dat precies? want nu moet ik handmatig elke keer de settings aanpassen als ik in het weekend wil laden overdag (omdat dan ook het daltarief geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Laatst online: 27-10 13:35
Giga factory Texas tour door Munro. Als je de evolutie in bouwkwaliteit wil volgen dan raad ik zijn filmpjes echt aan:

YouTube: Sandy at Cyber Rodeo Giga Texas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Ekfad schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:52:
[...]

Een week of twee geleden is er een artikel verschenen waarbij ze het werkelijk verbuik testen op een autosnelweg aan 130km/h. Een SUV verbruikt inderdaad beter meer, maar de IX50 kwam er zeker niet slecht uit. De MY een stuk minder. Met mijn huidige wagen rij ik meestal een 126 km/h dus ik kan wel iets met die cijfers.

[...]
Ik zou die test met een korrel zout nemen, Bjørn heeft de IX50 getest bij 120 km/u en die kwam tot 365 km…

Hier zijn spreadsheet: https://docs.google.com/s...2echMVJH37kwgjE/htmlview#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

bones schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:05:
[...]

Wat is dat home assistant en hoe werkt dat precies? want nu moet ik handmatig elke keer de settings aanpassen als ik in het weekend wil laden overdag (omdat dan ook het daltarief geld).
Stukje domotica dat je om te beginnen op een RPi kunt installeren. Heeft talloze integraties waaronder eentje voor Tesla. Daarmee kan ik bijv uitlezen dat de auto thuis is en aangesloten op de laadpaal om zo het laden te starten zoals je normaliter via het scherm zou doen.
Ik heb ook een Zigee Remote opgehangen en de knoppen gekoppeld aan: starten laadsessie, auto voorverwarmen en het unlocked van de laadkabel. Met dat laatste kan ik in de gang op die knop drukken en even later hoor je de laadpoort ontgrendelen en kan ik de kabel er zo uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc

bbc

Pierz schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:54:
[...]

Ik zou die test met een korrel zout nemen, Bjørn heeft de IX50 getest bij 120 km/u en die kwam tot 365 km…

Hier zijn spreadsheet: https://docs.google.com/s...2echMVJH37kwgjE/htmlview#
Het artikel van @Ekfad heeft wel gelijk wat de range betreft met dat verschil dat de batterij van de iX50 een capaciteit heeft van 106kWh. De Model Y moet het doen met 70kWh. De prijs van de iX50 zit boven de prijs van de Model X.

Ik denk dat de je de Model Y meer moet vergelijken met de iX3, zowel wat batterijcapaciteit betreft als prijsklasse. De iX3 is wel geen EV platform, maar deed het vrij goed in de tests van Bjørn.

Indien je kan vissen in de prijsklasse van de iX50 is dat zeker geen slechte keuze. Ook de iX3 is een deftige auto. Goedkoop laden op het supercharger netwerk zonder geknoei blijft het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-10 14:02
Iemand een idee waar de met sticker geplakte 'K' voor staat op de CCS supercharger kabels (in Badhoevedorp)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
tweegroenethee schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:10:
Iemand een idee waar de met sticker geplakte 'K' voor staat op de CCS supercharger kabels (in Badhoevedorp)?
Je bedoelt de labels voor laadpalen ?
https://www.autogids.be/a...label-voor-laadpalen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

En als je Tesla nieuw genoeg is, staan die letters van de compatible stekkers zelfs naast de laadport.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjxuLDRAjCBK0XUWv3VfInXw1X8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/64VseyZYeMDxra4wtsUY6Fzo.png?f=user_large
(Model Y LR MiC maart 2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomeEngineer
Ekfad schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:52:
[...]

Nu wat het SC netwerk betreft, dat is idd een enorme plus. Anderzijds, als ik het goed gelezen heb zijn de meeste opengesteld voor alle EV's ondertussen. Maar ook dat biedt niet onmiddellijk een oplossing voor mij. Er zijn er 3 hier en 2 ervan liggen niet op de route, de 3de ligt op zo'n 23km van ons huis.

Aanvulling: Er komt een laadpaal thuis, maar het is op mijn bestemming dat ik helemaal niet in de mogelijkheid ben om te laden.
Het zit hem voor een stuk in de combinatie van Tesla rijden en de superchargers gebruiken. Het zit dan allemaal geïntegreerd in de software van de auto.

Hoeveel km’s zou je op een dag doen?
Als je thuis een laadmogelijkheid hebt zit je toch al heel goed. (bij mij is dit gewoon een blauwe stekker van 16A op een aparte automaat van 20A gezet, gekocht voor 20euro)
Ik laad standaard tot 70% op, daar mag hij heel de nacht gezapig over doen, aan 3,7KW.
Na een werkdag van 150 - 200km, kom ik met 30% terug thuis. Genoeg marge om nog iets richting de avond te doen.
Uitzonderlijk geef ik vooraf aan om naar 100% te laden (paar keer per jaar), maar zelfs als je dit vergeet te doen, dan zie je automatisch bij welke supercharger je moet stoppen.
50.000km rijd ik per jaar en het zullen gemiddeld een 10tal superchargings zijn: 6 a 7 op de jaarlijkse vakantie (1000km veraf) en de rest wanneer ik eens uitzonderlijk op 300km enkel afstand moest zijn voor het werk.
De superchargers in de omgeving gebruik ik eigenlijk nooit, het zijn eerder in uitzonderlijke gevallen deze op een lange route verder weg.

Ik overweeg een normal range voor de volgende keer, al zie ik wel een voordeel om dagelijks slechts tot 70% te moeten laden omwille van gunstiger batterij degradatie en dus de marge ivm batterij degradatie (ik plan om 10jaar met een wagen te doen…)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

https://www.notateslaapp....n/2022.12.1/release-notes
2022.12.1

You can now add vehicle controls such as defrost, windshield wipers and seat heaters to the bottom bar. Long press any app icon to enter edit mode, then drag the desired control to the bottom bar.
*O*

Nog niet alles, maar dat komt denk ik wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 09-04-2022 16:40 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ah dat is wel heel fijn. Ik blijf het onhandig vinden dat je nu continu dat klimaatcontrolemenu in moet. Hopen dat de update snel mijn kant op komt. Zeker de ontwaseming en stoelverwarming zou ik echt GRAAG permanent onderin hebben staan in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bbc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:42:
[...]

Het artikel van @Ekfad heeft wel gelijk wat de range betreft met dat verschil dat de batterij van de iX50 een capaciteit heeft van 106kWh. De Model Y moet het doen met 70kWh. De prijs van de iX50 zit boven de prijs van de Model X.

Ik denk dat de je de Model Y meer moet vergelijken met de iX3, zowel wat batterijcapaciteit betreft als prijsklasse. De iX3 is wel geen EV platform, maar deed het vrij goed in de tests van Bjørn.

Indien je kan vissen in de prijsklasse van de iX50 is dat zeker geen slechte keuze. Ook de iX3 is een deftige auto. Goedkoop laden op het supercharger netwerk zonder geknoei blijft het voordeel.
Model Y heeft 82 kWh waarvan 75 bruikbaar.
De iX3 is zeker niet slecht, maar verbruikt bij 120 wel 235 Wh, terwijl ModY aan 200 zit.
De iX verbruikt 292 Wh per km, dus heb je die grotere batterij echt wel nodig.

IX is wel een heel andere prijsklasse…. Je zit zo boven de 100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Tommie12 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:48:
[...]

Model Y heeft 82 kWh waarvan 75 bruikbaar.
De iX3 is zeker niet slecht, maar verbruikt bij 120 wel 235 Wh, terwijl ModY aan 200 zit.
De iX verbruikt 292 Wh per km, dus heb je die grotere batterij echt wel nodig.

IX is wel een heel andere prijsklasse…. Je zit zo boven de 100k.
En als je een gebrek aan efficiency compenseert met een grotere batterij heeft dat ook nadelen. Snelladen gaat langzamer in km/u. Maar ook bij overnacht laden kan je onaangenaam verrast worden met een batterij die nog niet vol is. En het is natuurlijk duurder en vervuilender.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:32
[...]

Ik zou mijzelf ook eens afvragen of je werk niet wat efficiënter kan.. Spijt mij zeer maar zoveel km’s op een dag rijden is niet echt productief lijkt mij. We leven in 2022 waarbij je prima een Teams call kan doen ipv op en neer naar Groningen voor een meeting van 1 á 2 uur toch? Lijkt mij persoonlijk ook stukje fijner, hoef je wellicht ook niet zo vroeg je bed uit etc etc.

Net als dat iedereen nog steeds om half 9 wilt beginnen op kantoor. Waarom niet 10 uur en daarvoor thuis even aan de slag. Linksom of rechtsom scheelt dat je enorm veel tijd, moeite en geld. Wellicht scheelt dat zelf in keuze om elektrisch te kunnen rijden/grotere batterij capaciteit.

Ik heb ‘t dan ook niet over een beroep waar dit niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 20:42
SomeEngineer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:15:
[...]

[Afbeelding]
Na lang zoeken kwam ik er echter dat de functie 'opladen tijdens daluren' mijn Tesla continue wakker hield. Hierdoor verbruikte ie standby veel stroom, een paar kwh per dag. (!) Niemand anders last van? Misschien is het ondertussen opgelost in de software..?

Ik heb nu ingesteld dat hij na 23:00 start met laden. Ondanks dat ik maar met 13A 1 fase laad, is de auto meestal wel weer boven de 80% in de morgen. Maar ik kan ook op het werk laden. Soms als ik met weinig aankom, dan stel ik handmatig in dat ie moet starten met laden,1x per maand. In totaal rijd ik 35000 km per jaar.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Flexiilex schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:31:
[...]

Ik zou mijzelf ook eens afvragen of je werk niet wat efficiënter kan.. Spijt mij zeer maar zoveel km’s op een dag rijden is niet echt productief lijkt mij. We leven in 2022 waarbij je prima een Teams call kan doen ipv op en neer naar Groningen voor een meeting van 1 á 2 uur toch? Lijkt mij persoonlijk ook stukje fijner, hoef je wellicht ook niet zo vroeg je bed uit etc etc.

Net als dat iedereen nog steeds om half 9 wilt beginnen op kantoor. Waarom niet 10 uur en daarvoor thuis even aan de slag. Linksom of rechtsom scheelt dat je enorm veel tijd, moeite en geld. Wellicht scheelt dat zelf in keuze om elektrisch te kunnen rijden/grotere batterij capaciteit.

Ik heb ‘t dan ook niet over een beroep waar dit niet van toepassing is.
Wat mij betreft komt er een blijvend dringend advies van de overheid om thuiswerken blijvend te stimuleren. Helaas zie ik bij veel bedrijven het wantrouwen weer snel terugkomen, en moet iedereen weer minstens 3 dagen naar kantoor van de managers. Want men moet natuurlijk wel goed in de gaten gehouden kunnen worden.

Het is weer te merken op de weg. Fileleed, allemaal verspilde uren én uitstoot.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
pewill schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:39:
[...]
Na lang zoeken kwam ik er echter dat de functie 'opladen tijdens daluren' mijn Tesla continue wakker hield. Hierdoor verbruikte ie standby veel stroom, een paar kwh per dag. (!) Niemand anders last van? Misschien is het ondertussen opgelost in de software..?
Ik heb die optie ook aanstaan, maar dit nog niet ervaren. Teslamate geeft daar ook een goed beeld van:

Afgelopen 30 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PdvvzpPskcyNc44OMkkBojApfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eukHxiTO0IxFbArF5W74tzu5.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen 90 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYm-TOTCedOAjH7FbFzoRATP5M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOIG3bEZ308pM4ENAmxYWtrn.jpg?f=fotoalbum_large

Weet je zeker dat dit niet door iets anders komt zoals de camera's/alarm?

Edit: Gisteren 2022.8.3 geïnstalleerd, eerdere versies lieten geen ander beeld zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 10-04-2022 19:20 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10 14:23
Afgelopen vrijdag naar Zuid Duitsland gereden met een M3 sr+ 60kw mic. Niet ontevreden, had 3 stops nodig van 20min. Reistijd kwam overeen met benzine auto.

Tussen de 3-5 graden en veel regen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ3MUxP1aaVMWONMWM3mJJ3xnHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2K8eWdPl0avN5UTdCXPygOzP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 15:16
nikos_cs schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:07:
Afgelopen vrijdag naar Zuid Duitsland gereden met een M3 sr+ 60kw mic. Niet ontevreden, had 3 stops nodig van 20min. Reistijd kwam overeen met benzine auto.
Netjes. Met welke snelheid rijd je dan? Binnenkort heb ik ook de eerste lange rit op de planning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor als je een keer echt haast hebt, hier een interessant artikel over fanatiek doorrijden met een Model 3 Performance: https://www.autoweek.nl/a...a-model-3-260-km-h-rijdt/

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc

bbc

eNaSnI schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:56:
Voor als je een keer echt haast hebt, hier een interessant artikel over fanatiek doorrijden met een Model 3 Performance: https://www.autoweek.nl/a...a-model-3-260-km-h-rijdt/
Hier een review van de bouwkwaliteit van Tesla Model Y Performance nummer 2100.

De eigenaar zei dat hij graag aan max snelheid reed en niet echt naar verbruik keek. Hij haalt dan nog 200km.

Je kan dus stellen dat je altijd 200km kan rijden, want in de winter ga je waarschijnlijk niet echt zo hard meer rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Shattering schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:03:
[...]

Yes, verschillende keren gedaan zelfs. Hij staat ondertussen aan het service center :) .
Het probleem zat 'm dus in de laadpoort: er was water ingekomen waardoor de laadpoort & de ICU stuk waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:48
Shattering schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:35:
[...]

Het probleem zat 'm dus in de laadpoort: er was water ingekomen waardoor de laadpoort & de ICU stuk waren.
Misschien wel een probleem wat vaker voor lijkt te komen, heb ook net mijn Model 3 AWD 2021 terug met hetzelfde storing.

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10 14:23
vdws schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:10:
[...]

Netjes. Met welke snelheid rijd je dan? Binnenkort heb ik ook de eerste lange rit op de planning staan.
AP en cruise control op 115/120 soms wat sneller met inhalen. Was snachts vertrokken en kon heerlijk rustig rijden, maar daardoor was et wel wat koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34

Notna

Where are you?®

Shattering schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:35:
[...]

Erm, kan ik daaruit concluderen dat laden tijdens een regenbui niet aan te raden is? Want dat zou wel een dingetje zijn zeg maar :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Notna schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:47:
[...]

Erm, kan ik daaruit concluderen dat laden tijdens een regenbui niet aan te raden is? Want dat zou wel een dingetje zijn zeg maar :+
Tijdens sneeuw en ijzel is het sowieso niet aan te raden kan ik je vertellen.

Dan kan regen er ook nog wel bij, het is niet voor niets een mooiweer auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Nog nooit last van gehad. Die van mij heeft de afgelopen 2.5 jaar al het weer wel gezien. Staat bijna atlijd aan de lader (wel een Tesla laadpaal, geen Granny).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandriel
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 16:00
** Het is niet toegestaan producten aan te bieden op het forum. Dat mag in dit geval op Vraag & Aanbod overig of op een ander platform. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 11-04-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-10 16:25
** Knip, zie de aanpassing in het bericht hierboven. **

[ Voor 140% gewijzigd door Taro op 11-04-2022 21:43 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 16:38
Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:00:
[...]

Tijdens sneeuw en ijzel is het sowieso niet aan te raden kan ik je vertellen.

Dan kan regen er ook nog wel bij, het is niet voor niets een mooiweer auto ;)
Misschien mis ik het sarcasme, maar waarom zou je dit niet aanraden?

Bij mij staat hij precies met de linkerkant vol op de wind. In de winter is dat rete irritant met de deuren, waarvan het raam dan niet zakt met openen. Met laden en ontgrendelen is dat dan weer geen enkel probleem…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Smobbo schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:59:
[...]

Misschien mis ik het sarcasme, maar waarom zou je dit niet aanraden?

Bij mij staat hij precies met de linkerkant vol op de wind. In de winter is dat rete irritant met de deuren, waarvan het raam dan niet zakt met openen. Met laden en ontgrendelen is dat dan weer geen enkel probleem…
Vorig jaar met de sneeuw en ijsregens had ik toch wel veel moeite om de stekker eruit te krijgen, dat was voor mij de les dat ik niet meer ga laden bij hevige sneeuwval. Volgens mij moest ik zelfs met een gieter lauw water aan de slag om de boel los te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:11:
[...]

Vorig jaar met de sneeuw en ijsregens had ik toch wel veel moeite om de stekker eruit te krijgen, dat was voor mij de les dat ik niet meer ga laden bij hevige sneeuwval. Volgens mij moest ik zelfs met een gieter lauw water aan de slag om de boel los te krijgen.
Daar heb ik dus een verfafbrander op accu voor gehaald (omdat een fohn op accu niet echt bestaat). Nog niet hoeven te gebruiken maar op skivakantie was ie wel mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 15:16
nikos_cs schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:15:
[...]

AP en cruise control op 115/120 soms wat sneller met inhalen. Was snachts vertrokken en kon heerlijk rustig rijden, maar daardoor was et wel wat koeler.
Thanks. Ik merk dat wanneer ik met AP/Cruise control op 105 op de NL autosnelwegen rijd de Model Y ook efficiënt rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 16:38
Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:11:
[...]

Oh joh! Nog geen last van gehad gelukkig. Maar ik verwarm religieus voor. In de winter met de ontdooi stand trekt hij ook wat stroom uit de paal volgens mij, misschien levert dat net een beetje warmte op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
[...]

Goede vraag :9 ! Ze konden me aan het service center alvast niet zeggen wat de oorzaak kon zijn...
Maar, ik laat altijd binnen op, in de garage. Daar zal het dus niet aan liggen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-10 07:21
Rare vraag en misschien is deze hier al eens gepasseerd:

Momenteel zijn er werken bij ons in de straat, waardoor ik de M3 niet voor de deur/in de garage kan parkeren. Op zich geen probleem, de M3 kan perfect ook tijdelijk op een parking staan met een laadpaal, 250meter verder.

Maar, en dat viel me net pas op, gaat de M3 niet automatisch de sentry mode inschakelen, omdat hij nog "denkt" binnen de home geofence te vallen? Ik vind 250 meter nu wel redelijk veel, is dat ergens in te stellen?

Binnen Teslamate bvb is dat makkelijk aanpasbaar, daar klopt het dus wel.

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-10 09:44
Mijn premium connectivity verloopt in mei 2022, wordt dit door de leasemaatschappij verlengt of moet de bestuurder dit zelf verlengen en bekostigen?

Zal vast wel iemand ervaring mee hebben denk ik zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
xeoMe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:59:
Mijn premium connectivity verloopt in mei 2022, wordt dit door de leasemaatschappij verlengt of moet de bestuurder dit zelf verlengen en bekostigen?

Wordt volgens mij automatisch verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 22:32
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishan07
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-10 16:29

Ik heb dit ook opeens sinds vandaag. Toevallig bij Leaseplan? Normaal gesproken stond er geen einddatum bij, dus ik vrees dat ze bij Leaseplan besloten hebben om dit niet meer voor ons te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishan07 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:41:
[...]

Ik heb dit ook opeens sinds vandaag. Toevallig bij Leaseplan? Normaal gesproken stond er geen einddatum bij, dus ik vrees dat ze bij Leaseplan besloten hebben om dit niet meer voor ons te betalen...
mmm zal eens kijken dan straks. De vraag gaat wellicht ook zijn hoe het te verlengen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
[...]

Zo’n vaart loopt het niet. Als tijdens het auto wassen de auto niet op slot is gaat de laadklep soms open door de druk van de hogedrukspuit. Die heb ik dus al een aantal keer goed gereinigd van binnen :+ gaat ie heus niet gelijk stuk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:30

Hier hetzelfde, opgeleverd in December. Ik zit zelf bij Aspire Lease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
James25 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:27:
[...]

Hier hetzelfde, opgeleverd in December. Ik zit zelf bij Aspire Lease
Viel me vanochtend ook ineens op. Hier Alphabet lease. Ik vemoed dat er centraal bij Tesla iets mis gaat. Auto is ruim 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Is het de moeite waard om dat te verlengen?
Als dat alleen 3D maps en Netflix is, dan kan ik het missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:40:
[...]

Is het de moeite waard om dat te verlengen?
Als dat alleen 3D maps en Netflix is, dan kan ik het missen.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity

Meeste kan ook wel via hotspot maar echt lekker werkt dat ook niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:03:
[...]

https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity

Meeste kan ook wel via hotspot maar echt lekker werkt dat ook niet volgens mij.
Het enige wat me belangrijk lijkt is de live verkeersinfo.
Kan je dat via een hotspot van je telefoon niet laten weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:13
Tommie12 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:33:
[...]
Verkeersinformatie waar de navigatie rekening mee houdt heeft iedereen, ook zonder premium connectivity. Als je de betaalde versie hebt dan zie je het ook op de kaart met rode streepjes waar het druk is of vast staat.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:33:
[...]

Kan je dat via een hotspot van je telefoon niet laten weergeven?
Volgens die link niet.
Kan ik functies van Premium Connectivity krijgen door een mobiele hotspot te gebruiken?

Sommige functies die via wifi beschikbaar zijn voor eigenaren van Standard Connectivity, zoals videostreaming, Caraoke en de internetbrowser, zijn mogelijk ook toegankelijk via mobiele hotspots, waarop de kosten en beperkingen van uw mobiele provider van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 09-10 15:33
Korvaag schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:16:
[...]

Daar heb ik dus een verfafbrander op accu voor gehaald (omdat een fohn op accu niet echt bestaat). Nog niet hoeven te gebruiken maar op skivakantie was ie wel mee :)
Wat winter-ruitensproeiervloeistof in een plantenspuit werkt ook prima…
Net zoals de flessen ruitontdooier van de Action trouwens (die vloeistof is wat dikker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bartlauwers schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:46:
[...]

Verkeersinformatie waar de navigatie rekening mee houdt heeft iedereen, ook zonder premium connectivity. Als je de betaalde versie hebt dan zie je het ook op de kaart met rode streepjes waar het druk is of vast staat.
Dat is cheap van Tesla....
Dan moet ik toch nog een houder regelen om waze te gebruiken...

Pagina: 1 ... 308 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: