O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Geen camera aan, dat werkt voor mij niet. Geen idee verder, ik ben gewoon gewend aan het kleine raampje. Misschien iets meer zijspiegels?Harm_H schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:00:
[...]
In hoeverre, door niet meer in de achteruitkijk spiegel kijken? Of camera aan?
Ik heb ooit bij rijles geleerd: je moet anticiperen wat voor je gebeurd. Achter je is niet interessant, want daar ben je toch al voorbij.
Een uur of 3 was het voor mij (dacht ik, is een tijd geleden). Misschien tegenwoordig iets sneller omdat ze het vaker gedaan hebben.carpebios schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:03:
Mensen die al eens een upgrade hebben gehad van HW2.5 -> HW3 en weten hoe lang dit ongeveer duurt?
Ik moet ervoor naar Rotterdam rijden (anderhalf uur heen en dan weer terug).
Zorg wel dat je je favoriete adressen even ergens opslaat, want dat is weg.
[ Voor 8% gewijzigd door DaCoTa op 13-03-2022 22:12 ]
Toevoeging:DaCoTa schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:26:
Mijn beperkte ervaringen na een aantal dagen rondgereden te hebben met de 2021 Model Y, komende van een 2019 Model 3:Een boel wijzigingen zijn het vernieuwde interieur, idem voor de nieuwere Model 3, en dat is nog een heel lijstje:
- De auto voelt wat logger. Voornamelijk in bochten en bij hobbelig wegdek ga je wat meer heen en weer. Op zich logisch, want je zit een behoorlijk stuk hoger. Bij de 3 zit je zowat tussen de wielen, dus ga je nergens heen, de Y voelt aan alsof hij wat meer rolt bij scherpe bochten.
- Het zicht door de achteruitkijkspiegel is verminderd, de balk over het dak is verder naar achteren geschoven, en dat limiteert de hoogte van de achterruit waar je doorheen kunt kijken. Daarentegen zijn de zijspiegels een stuk groter (vooral in de hoogte), dus dat compenseert iets.
- De ervaring van snelheid is anders, het lijkt alsof je langzamer rijdt in de Y. Wederom omdat je hoger zit, zit je verder van het wegdek af en lijkt het alsof je langzamer gaat.
- De ruimte achter is echt een heel stuk groter. Ook de ruimtelijkheid vanwege de naar achteren verschoven dakbalk is nog een stuk groter.
- Kofferruimte is eeenooorm. Heb nog geen grote dingen vervoerd, maar het is echt een zee van ruimte met vooral een volledige opening. Ook het automatisch kunnen neerklappen van de achterstoelen is erg handig.
- Alle opbergvakken zijn groter en dieper: frunk, ondervak en zijvakken (nu aan beide kanten), vakken in de deuren, vakken in de middenconsole, alles is groter. Ook zit er een tweede ondiepe ruimte voor de frunk, kan handig zijn voor platte kwetsbare dingen.
- De afdekplaat van de bak in de achterbak blijft staan in de open stand. Weet niet of dat Model Y of interieur refresh is eerlijk gezegd?
Ik heb nog geen lange afstanden gedaan, dat staat over een aantal weken in de planning.
- Powergate, beetje traag maar erg handig
- Getinte achterramen
- Dubbelglas voor (de deuren klinken heel anders bij sluiten), frequentie van rijgeluid is een stuk lager
- Geen nette mogelijkheid om bedrade telefoons op te laden, er zitten wel 2 USB-C aansluitingen, maar je kan hier de kabels niet wegwerken zoals bij het oude interieur. Voor nu opgelost met 2x 50cm USB-C kabeltjes
- Stuurverwarming, nog niet gebruikt uiteraard
- Chrome delete. Is een kwestie van smaak. Denk dat ik chrome toch nog mooier vind dan zwart, maar dit zal wel wennen. Zwart blijft wel langer mooi denk ik.
- Trim van dashboard loopt door in de voordeuren. Ook persoonlijk, vind dit zelf wel fraai
Stuurverwarming is echt heerlijk in de winter, heeft bijna altijd aangestaan. En inmiddels genoeg grote zaken achterin gedonderd. Dat is echt een enorme vooruitgang t.o.v. de Model 3.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Jawel, heb dat idd laten doen, niet standaard:Harm_H schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:59:
[...]
Nee, aan de onderkant heb je een stukje niet geblindeerd als het goed is. Of je hebt dat zelf aangepast. Dit is specifiek een nieuw issue van de Model Y, die de 3 niet heeft.
:strip_exif()/f/image/eNknsdWduiwTiwi3BnnUdFnk.jpg?f=fotoalbum_large)
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik twijfel nog of ik op M3P gaat wachten als een exemplaar met 2021 kenteken ergens opdokt (met wat km is niet erg), of M3P nieuw bestellen (heb je zekerheid, betaal je meer bijtelling, maar krijg je wrs in Mei), en toen dacht ik, als ik toch nieuw ga bestellen, waarom niet MYP, die kan zelfs in April al geleverd worden (Gigaberlijn). Maar dan ga je dieper bekijken, hey, er komt 4680 modellen misschien. Ach ja keuzes keuzes.TNJ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 02:21:
[...]
Weten doet alleen "the inner circle". Laatste berichtgeving / tweet van Sawyer Merritt sprak van een productie stop van 3 weken, om de lijn in GFBB om te bouwen van 2170 naar 4680, in Q3 of Q4. De batterijproductie is het deel, dat in de drone fly-overs nog volop in opbouw is. Tesla Grohmann zal waarschijnlijk die lijn gaan bouwen.
De 4680's moeten allemaal deel zijn van het "structural battery pack". De vraag blijft, welke 4680 in welke versie van de Model Y terecht komt. Tesla DBE in de AWD, Panasonic NCM in de P en BYD/CATL LFP in de RWD, of LG's NCMA?
Worth the wait? Dat is een beslissing die ieder voor zich moet maken. Nu bestellen en geleverd krijgen, na de eerste resultaten een beslissing maken of een 2e bestelling zin heeft, om de 1e in te ruilen voor de nieuwere versie met verbeteringen?
Life is too short to drive boring cars
Mee eens. Ik vond het ook erg irritant en dan vooral als het buiten donker is. Maar gek genoeg went het vrij snel.DaCoTa schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:00:
[...]
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar na 6 maanden Model Y ben ik er zo aangewend dat het geen minpunt meer is.
Gisteren had ik een vreemd issue.
Het gaat om de Tesla Model3 LR (refresh). Gistermiddag viel het me op dag de verlichting van de rechterkoplamp niet aanging (behalve mistlamp voor). Na een short reset was dit het zelfde verhaal.
Ik had het idee om dit door het Tesla service center laten nakijken. S'avonds (een uurtje later) wilde ik hiervoor foto's maken en toen deed de rechterkoplamp het weer naar behoren (diverse modus qua verlichting getest). Ik zal dit in de gaten houden, vond het wel vreemd dat de rechtkoplamp verlichting het even niet deed.
Heeft iemand anders hier ook eerder last van gehad?
Wat bedoel je met automatisch open als je in de buurt bent?Maasluip schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:05:
[...]
Is wel eens handig om de achterbak open te maken voor de laadkabel. Als de auto nu automatisch open zou gaan als ik met de telefoon in de buurt was dan was het wat anders, maar dat lijkt ook alleen maar handmatig te gaan.
Als ik naar de auto loop en aan een deurhendel of kofferbakhendel trek gaat die gewoon open met de telefoon in mijn zak (en de Tesla app is dan niet eens actief).
Inderdaad. Ik neem het pasje eigenlijk nooit mee. Ook niet handig misschien. Maar goed.Wolly schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:58:
[...]
Wat bedoel je met automatisch open als je in de buurt bent?
Als ik naar de auto loop en aan een deurhendel of kofferbakhendel trek gaat die gewoon open met de telefoon in mijn zak (en de Tesla app is dan niet eens actief).
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik denk dat het toch aanbevolen is om dat ergens in je portefeuille te steken. Je zal maar met een defecte telefoon/platte batterij ergens stranden...Inspired schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:02:
[...]
Inderdaad. Ik neem het pasje eigenlijk nooit mee. Ook niet handig misschien. Maar goed.
Kaartje in de auto laten is niet slim, dan kan je auto makkelijk gestolen worden als ze inbreken.
Ik begrijp dat de FOB niet mee geleverd wordt. Hebben jullie die gekocht?
[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 14-03-2022 10:20 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik vind het een non-argument, ik ben in het verleden vaker m'n autosleutels kwijtgeraakt dan dat m'n telefoon kapot is gegaan of zonder batterij zat. Pasje zit altijd in m'n portemonnee, maar ga regelmatig zonder op pad.Tommie12 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:19:
[...]
Ik denk dat het toch aanbevolen is om dat ergens in je portefeuille te steken. Je zal maar met een defecte telefoon/platte batterij ergens stranden...
Die kan wel leeg rakenBigSmurf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:31:
[...]
Ik vind het een non-argument, ik ben in het verleden vaker m'n autosleutels kwijtgeraakt dan dat m'n telefoon kapot is gegaan of zonder batterij zat. Pasje zit altijd in m'n portemonnee, maar ga regelmatig zonder op pad.
Ik heb eigenlijk altijd een telefoon die max 3 jaar oud is en tegenwoordig is batterij echt geen issue meer. Heb nu een iPhone 13 en elke avond gaat die met ±40% aan de lader en in de ochtend heb ik dan weer 100%. Op lange ritten/vakanties gaat het pasje wel mee maar voor de rest nooit. Nog nooit problemen gehad. (2,5 jaar) Ook kan ik anders altijd mijn vrouw bellen voor remote unlock/remote start. Key fob zit er niet bij, ook niet gekocht. Wel eens naar gekeken maar werkt ook niet zonder problemen. Dus zie geen meerwaarde tov telefoon op dit moment.Tommie12 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:19:
[...]
Ik denk dat het toch aanbevolen is om dat ergens in je portefeuille te steken. Je zal maar met een defecte telefoon/platte batterij ergens stranden...
Kaartje in de auto laten is niet slim, dan kan je auto makkelijk gestolen worden als ze inbreken.
Ik begrijp dat de FOB niet mee geleverd wordt. Hebben jullie die gekocht?
Zou persoonlijk dan nog eerder investeren in een nieuwe Watch met LTE dan een keyfob. Met een Watch erbij met LTE heb je ook al een backup qua device.
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 14-03-2022 10:48 ]
Op de fiets heb ik ook mijn GSM ooit gebruikt om te navigeren, en dat hou je echt geen uren vol met scherm aan.
En toch denk ik dat ik het kaartje direct in mijn portefeuille stop. Dat eet geen brood hé.
Als je de auto met de app opent maak je dus geen gebruik van de telefoonsleutel, want daar is geen handeling voor vereist om de auto te ontgrendelen. Telefoon in broekzak, en klink bedienen opent mijn auto. Loop ik weg na het dichtgooien van alle deuren, auto wordt netjes afgesloten.Maasluip schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:05:
[...]
Is wel eens handig om de achterbak open te maken voor de laadkabel. Als de auto nu automatisch open zou gaan als ik met de telefoon in de buurt was dan was het wat anders, maar dat lijkt ook alleen maar handmatig te gaan.
Wat voor telefoon heb je?
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
[ Voor 25% gewijzigd door Caelorum op 14-03-2022 11:41 ]
Vrijdag mijn model Y opgehaald, toen deed alle verlichting het prima, vrijdag middag de laatste software update geïnstalleerd. Toen ik zaterdag weg reed kreeg ik de melding dat het knipperlicht rechts het niet meer deed. Sindsdien doet alle verlichting rechts voor het niet bij mij. Er is alleen 1 led strip die 24/7 aan staat. Meerdere keren een short reset gedaan en ook een power cycle, euvel blijft echter. Ik heb een service afspraak gemaakt.michaelrr schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:11:
Goedemorgen medetweakers,
Gisteren had ik een vreemd issue.
Het gaat om de Tesla Model3 LR (refresh). Gistermiddag viel het me op dag de verlichting van de rechterkoplamp niet aanging (behalve mistlamp voor). Na een short reset was dit het zelfde verhaal.
Ik had het idee om dit door het Tesla service center laten nakijken. S'avonds (een uurtje later) wilde ik hiervoor foto's maken en toen deed de rechterkoplamp het weer naar behoren (diverse modus qua verlichting getest). Ik zal dit in de gaten houden, vond het wel vreemd dat de rechtkoplamp verlichting het even niet deed.
Heeft iemand anders hier ook eerder last van gehad?
Erger nog is als de app er dan uit ligt… ooit meegemaakt. Dan kan je dus niks. Maar is idd het doom scenario. Ga iig niet met stress weg als ik geen pasje bij heb.adjego schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:21:
[...]
Als je de auto met de app opent maak je dus geen gebruik van de telefoonsleutel, want daar is geen handeling voor vereist om de auto te ontgrendelen. Telefoon in broekzak, en klink bedienen opent mijn auto. Loop ik weg na het dichtgooien van alle deuren, auto wordt netjes afgesloten.
Wat voor telefoon heb je?
Tuurlijk, kans is waarschijnlijk <1%, maar toch.
Vraag me ook af hoe het gaat als je geen netwerk hebt.
[ Voor 9% gewijzigd door Sluuz op 14-03-2022 12:27 ]
PSN: Sluuz
Ik heb het pasje ook altijd bij me. Maar een keyfob is in mijn ogen compleet overbodige clutter.Tommie12 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:58:
Het klopt dat een GSM batterij behoorlijk betrouwbaar is. En toch heb ik het ooit meegemaakt dat om één of andere reden na een daguitstap de batterij bijna leeg was. Beetje navi gebruiken, wat fotootjes maken, belletje doen, op café beetje surfen... Normaal gaat dat prima, maar die dag dus niet...
Op de fiets heb ik ook mijn GSM ooit gebruikt om te navigeren, en dat hou je echt geen uren vol met scherm aan.
En toch denk ik dat ik het kaartje direct in mijn portefeuille stop. Dat eet geen brood hé.
Phonekey is alleen BT afaik. Heeft de api niet nodig. Remote unlock/start natuurlijk wel.Sluuz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:26:
Het is een paar maanden geleden gebeurd dat er ergens een storing was en je dus niet met je telefoon je auto open kreeg. Het is dus niet alleen "heb je batterij, dan gaat ie open". Helaas is het niet enkel een lokale BT of WIFI check.
Als je de app opent doet die wel een check. Als die dus om wat voor reden niet werkt zonder de app geopend te hebben (is soms bij mij) en de API ligt eruit ben je de sjaak.Inspired schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:04:
[...]
Phonekey is alleen BT afaik. Heeft de api niet nodig. Remote unlock/start natuurlijk wel.
Kleine kans, maar zoals eerder gemeld heb ik het al eens meegemaakt.
STIMPPYYY schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:21:
[...]
Erger nog is als de app er dan uit ligt… ooit meegemaakt. Dan kan je dus niks. Maar is idd het doom scenario. Ga iig niet met stress weg als ik geen pasje bij heb.
De app kan er prima uit liggen maar dan werkt het openen van de auto met de telefoon gewoon nog steeds. Als de telefoon als sleutel is ingesteld heb je alleen maar een bluetooth verbinding nodig. Er is niet eens een internet connectie nodig, want dat heb je ook niet in een parkeergarage in een kelder.Sluuz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:26:
Het is een paar maanden geleden gebeurd dat er ergens een storing was en je dus niet met je telefoon je auto open kreeg. Het is dus niet alleen "heb je batterij, dan gaat ie open". Helaas is het niet enkel een lokale BT of WIFI check.
Als je alleen bluetooth aan hebt staat op je telefoon, en geen mobiel netwerk of wifi, dan kun je nog steeds je auto gewoon openen. Ik heb al vaak zat in een kelder parkeergarage geparkeerd zonder enige dataverbinding mogelijk, en dat werkt gewoon prima.Ik heb mijn auto al bijna 3 jaar, en nooit problemen gehad met de telefoon als sleutel. Ik heb een iPhone 13 Pro, en hiervoor een iPhone 11 Pro.
Dat bericht van die storing toen, was dat de app niet kon verbinden met de backend van Tesla, maar je kon nog steeds prima gewoon via bluetooth je auto openen. Als je naast je auto staat en je opent de app en ook al draait het spinnertje in de app nog kun je ook je auto al vanaf afstand openen, want dan gebruikt de app gewoon bluetooth. Lees hier maar eens doorheen: nieuws: Nuance: 'Tesla-eigenaren konden auto niet meer in door storing appser...
Ik heb overigens zelf altijd mijn pasje bij, maar dan in de vorm van een sleutelhanger: adjego in "Het grote Tesla topic - deel 2"
[ Voor 31% gewijzigd door adjego op 14-03-2022 13:44 ]
In het artikel dat je linkt staat toch juist de uitzonderlijke situatie beschreven die ervoor zorgt dat je mogelijk NIET je auto in kan (geen internet & verversing van de authorisatie van de telefoon).adjego schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:26:
[...]
[...]
De app kan er prima uit liggen maar dan werkt het openen van de auto met de telefoon gewoon nog steeds. Als de telefoon als sleutel is ingesteld heb je alleen maar een bluetooth verbinding nodig. Er is niet eens een internet connectie nodig, want dat heb je ook niet in een parkeergarage in een kelder.
Als je alleen bluetooth aan hebt staat op je telefoon, en geen mobiel netwerk of wifi, dan kun je nog steeds je auto gewoon openen. Ik heb al vaak zat in een kelder parkeergarage geparkeerd zonder enige dataverbinding mogelijk, en dat werkt gewoon prima.Ik heb mijn auto al bijna 3 jaar, en nooit problemen gehad met de telefoon als sleutel. Ik heb een iPhone 13 Pro, en hiervoor een iPhone 11 Pro.
Dat bericht van die storing toen, was dat de app niet kon verbinden met de backend van Tesla, maar je kon nog steeds prima gewoon via bluetooth je auto openen. Als je naast je auto staat en je opent de app en ook al draait het spinnertje in de app nog kun je ook je auto al vanaf afstand openen, want dan gebruikt de app gewoon bluetooth. Lees hier maar eens doorheen: nieuws: Nuance: 'Tesla-eigenaren konden auto niet meer in door storing appser...
Ik heb overigens zelf altijd mijn pasje bij, maar dan in de vorm van een sleutelhanger: adjego in "Het grote Tesla topic - deel 2"
Dus zoals ik zei: hele kleine kans, maar hij is er wel.
Misschien omdat ik er ook redelijk wat tijd doorbreng?
Volgens mij werkt BT niet meer als uitgelogd bent bij de Tesla app.adjego schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:26:
[...]
De app kan er prima uit liggen maar dan werkt het openen van de auto met de telefoon gewoon nog steeds. Als de telefoon als sleutel is ingesteld heb je alleen maar een bluetooth verbinding nodig. Er is niet eens een internet connectie nodig, want dat heb je ook niet in een parkeergarage in een kelder.
[...]
Zolang je dat dus niet zelf doet, of niet geforceerd wordt vanuit de backend is er dus geen probleem.DaCoTa schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:34:
[...]
Volgens mij werkt BT niet meer als uitgelogd bent bij de Tesla app.
Zoals gezegd heb ik al bijna 3 jaar mijn Tesla, en is bij mij dit nog nooit voorgekomen.
Daarnaast is het natuurlijk altijd slim om wel de keycard bij te hebben.
Dat snap ik. Maar als dus je telefoon niet werkt of leeg is op dat moment hang je. Dat heb ik dus meegemaaktadjego schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:26:
[...]
[...]
Ik bedoel incl btw aanschaffen en dan terugvragen later? Nog iets met douane, en RDW?
Heb op vakantie anders al twee keer gehad dat na een week stilstand de auto niet open wil met de app/telefoon. Gelukkig heb ik eigenlijk altijd een pas mee, anders had ik toch echt een issue gehad.BigSmurf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:31:
[...]
Ik vind het een non-argument, ik ben in het verleden vaker m'n autosleutels kwijtgeraakt dan dat m'n telefoon kapot is gegaan of zonder batterij zat. Pasje zit altijd in m'n portemonnee, maar ga regelmatig zonder op pad.
UNOX: The worst operating system
Nu kwam ik toevallig onderstaand filmpje tegen van een Duitse Tesla rijder die de 2 System vergelijkt. En zijn conclusie is dat het voor het normale gebruik geen verschil maakt of je nu Intel of AMD het. Ook zou het volgens zijn uitleg enkel invloed hebben op de rekenkracht voor weergaves op het scherm. (Dus geen invloed op FSD enz. ) YouTube: Intel Atom VS. AMD Ryzen im Tesla - Ein merkbarer Unterschied?! | Ti...
Nu een kleine 2 jaar dus al aan m’n sleutelbos een druppel als reservesleutel.
De lui van tesla of van de bandenwissel dienst vinden het altijd een geinig ding, zien ze toch vrij weinig.
Wat mij betreft de beste oplossing
Ergens in dit topic heb ik de stappen al een keer opgeschreven. Ff zoeken op aceton en mijn nickname zou genoeg moeten zijn
[ Voor 14% gewijzigd door Smobbo op 14-03-2022 22:00 ]
Ik heb hem als zelfstandige gekocht met financiële lease. Dat betekent dus vrij van BTW in Frankrijk en met een tijdelijke Franse nummerplaat naar België rijden, BTW betalen in België (doet de bank) en aanbieden bij de douane (soms met autocontrole, soms niet - dat zal ik in augustus merken) zodat je een inschrijvingsdocument krijgt. De rest volgt de normale procedure.Harm_H schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:04:
[...]
Ik bedoel incl btw aanschaffen en dan terugvragen later? Nog iets met douane, en RDW?
Met aandringen bij Tesla Frankrijk bedoel ik dat Tesla niet graag verkoopt aan personen die in een andere lidstaat wonen. Zelfs zonder eco-subsidies zijn Frankrijk en Duitsland interessanter dan België. Frankrijk probeert dat af te wimpelen door aanvankelijk betaling van BTW te eisen, en te beloven dat die 6 maanden later terugbetaald zal worden. Voor een nieuwe wagen is dat echter onwettig. Maar als je op je Europese rechten staat, lukt het uiteindelijk wel. Vooral als je het belastingkantoor inschakelt waaronder het Tesla filiaal valt...
Bijzondere conclusie. Als ik het filmpje kijk is het voor mij duidelijk: de AMD versie is véél soepeler. Navigatie gebruik ik toch wel elke dag, fijn als dat net ff wat beter draait. En de laadtijden in de interface worden ook behoorlijk ingekort. En "alleen invloed op de weergaves"? Ik zie dat de route toch een behoorlijk stukje sneller wordt berekend langs meerdere Superchargers.bartzzz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:47:
De laatste tijd zie ik verschillende keren vragen over AMD en Intel voor bij komen.
Nu kwam ik toevallig onderstaand filmpje tegen van een Duitse Tesla rijder die de 2 System vergelijkt. En zijn conclusie is dat het voor het normale gebruik geen verschil maakt of je nu Intel of AMD het. Ook zou het volgens zijn uitleg enkel invloed hebben op de rekenkracht voor weergaves op het scherm. (Dus geen invloed op FSD enz. ) YouTube: Intel Atom VS. AMD Ryzen im Tesla - Ein merkbarer Unterschied?! | Ti...
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Snap ook niet hoe je dit kunt vinden. Er waren al verschillen tussen hw 2.5 en hw3.0. 3.0 herkende bijvoorbeeld veel meer zaken op de weg dan de 2.5 computer. Denk hier aan borden, viervoeters, stoplichten. Kan me bedenken dat dit vele malen accurater en sneller gaat met de rekenkracht van de ryzen apu. Daar kan die Intel Atom echt niet eens in de buurt van komen… ik denk dat ik hiervoor eerder een review zou kijken van een YouTuber die meer doet met tech dan alleen auto’s.Jeroenneman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:28:
[...]
Bijzondere conclusie. Als ik het filmpje kijk is het voor mij duidelijk: de AMD versie is véél soepeler. Navigatie gebruik ik toch wel elke dag, fijn als dat net ff wat beter draait. En de laadtijden in de interface worden ook behoorlijk ingekort. En "alleen invloed op de weergaves"? Ik zie dat de route toch een behoorlijk stukje sneller wordt berekend langs meerdere Superchargers.
AMD of Intel doet niks met de object herkenning, alleen met weergave.Phntm schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:50:
[...]
Snap ook niet hoe je dit kunt vinden. Er waren al verschillen tussen hw 2.5 en hw3.0. 3.0 herkende bijvoorbeeld veel meer zaken op de weg dan de 2.5 computer. Denk hier aan borden, viervoeters, stoplichten. Kan me bedenken dat dit vele malen accurater en sneller gaat met de rekenkracht van de ryzen apu. Daar kan die Intel Atom echt niet eens in de buurt van komen… ik denk dat ik hiervoor eerder een review zou kijken van een YouTuber die meer doet met tech dan alleen auto’s.
Om iets te kunnen weergeven moet je toch weten wat het is? Daarvoor moet je hardware ook capabel genoeg zijn. Anders waren er ook niet zulke grote verschillen tussen de 2.5 en 3.0…. En het is een Intel Atom, niet atom of intel. Een betere APU helpt ook met betere weergaves. Maar het doet meer dan alleen dingen mooier maken. Met pure rekenkracht wordt er ook voor gezorgd dat het systeem meer aan kan.DaCoTa schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:01:
[...]
Atom of Intel doet niks met de object herkenning, alleen met weergave.
HW 2.5 en 3.0 hebben niets te maken met Intel Atom of Ryzen. Dat is een compleet ander onderdeel. De Intel Atom en Ryzen worden gebruikt in de multimedia computer, dus alles wat je met het scherm doet zoals afspelen van media, navigatie en het weergeven van de objecten die de computer voor het herkennen van de omgeving doorgeeft (i.e. teken een stoplicht, teken een lijn van de weg etc maar niet het herkennen ervan).Phntm schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:50:
[...]
Snap ook niet hoe je dit kunt vinden. Er waren al verschillen tussen hw 2.5 en hw3.0. 3.0 herkende bijvoorbeeld veel meer zaken op de weg dan de 2.5 computer. Denk hier aan borden, viervoeters, stoplichten. Kan me bedenken dat dit vele malen accurater en sneller gaat met de rekenkracht van de ryzen apu. Daar kan die Intel Atom echt niet eens in de buurt van komen… ik denk dat ik hiervoor eerder een review zou kijken van een YouTuber die meer doet met tech dan alleen auto’s.
Helaas kan de multimedia computer ook nier vervangen worden terwijl de computer voor het rijden wel een upgrade kan krijgen, zoals ook is gedaan met HW 2.5 naar 3.0.
[ Voor 11% gewijzigd door Myrdhin op 15-03-2022 08:15 ]
Ik zie het al, ik haalde HW en MCU door elkaar. Helpt ook niet dat de auto daar niet een andere melding van maakt maar het standaard gewoon allemaal onder 1 noemer gooit.Myrdhin schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:11:
[...]
HW 2.5 en 3.0 hebben niets te maken met Intel Atom of Ryzen. Dat is een compleet ander onderdeel. De Intel Atom en Ryzen worden gebruikt in de multimedia computer, dus alles wat je met het scherm doet zoals afspelen van media, navigatie en het weergeven van de objecten die de computer voor het herkennen van de omgeving doorgeeft (i.e. teken een stoplicht, teken een lijn van de weg etc maar niet het herkennen ervan).
Helaas kan de multimedia computer ook nier vervangen worden terwijl de computer voor het rijden wel een upgrade kan krijgen, zoals ook is gedaan met HW 2.5 naar 3.0.
Als het inderdaad exact dezelfde Ryzen chip is als in de Model S Plaid kunnen ze er nog veel meer mee doen dan wat ze tot nu toe laten zien. Ik ben ook benieuwd of de camera weergave bijvoorbeeld nu in een hogere framerate kan, tenzij de camera hardware zelf een limiet heeft. Ik verwacht ook dat met name qua entertainment content en games we dadelijk steeds meer verschillen gaan zien tussen de Intel en AMD chips.
Denk het niet. Tesla wil graag flexibel zijn en aan zo min mogelijk zaken vast zitten. Volgens mij krijgen in principe alle modellen nu wel AMD. Maar je kunt "pech" hebben. Persoonlijk zou het me niet boeien overigens.SirLct schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:20:
Is er ergens een lijst van welke tesla amd krijgt, welke intel atom?
Verder is het doorgaans zo dat de duurdere modellen de betere spullen (eerder) krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 15-03-2022 10:36 ]
Zeker wel. Als je met je telefoon naast de bolide staat, maar Tesla-app is niet actief, gaat-ie niet open.Inspired schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:04:
[...]
Phonekey is alleen BT afaik. Heeft de api niet nodig. Remote unlock/start natuurlijk wel.
Bij mij althans...
Ja, maar dat heeft niks met de API te maken.pimk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:57:
[...]
Zeker wel. Als je met je telefoon naast de bolide staat, maar Tesla-app is niet actief, gaat-ie niet open.
Bij mij althans...
Uit het Tweakers artikel over de storing van vorig jaar:pimk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:57:
[...]
Zeker wel. Als je met je telefoon naast de bolide staat, maar Tesla-app is niet actief, gaat-ie niet open.
Bij mij althans...
Iedereen heeft dus gelijk, iedereen blij!De auto ontgrendelen met de app gaat niet altijd via het internet
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat niet alle Tesla's verbinding met het internet nodig hebben om te ontgrendelen. De Model X en S uit 2021 en de 3 en Y ondersteunen daarvoor bluetooth. Als een mobiele app geautoriseerd is om met een van deze wagens te communiceren, hoeft het ontgrendelen niet via het internet te gaan.
Desalniettemin konden die wagens toch met problemen te maken krijgen. Hoewel het ontgrendelen na autorisatie van de app lokaal via bluetooth gebeurt, is voor het vaststellen van die autorisatie wel verbinding met Tesla-servers nodig. Niet alleen dat, maar periodiek wordt die autorisatie ook ververst. Mocht een Tesla-eigenaar dus voldoende pech hebben, dan moest net die autorisatie ververst worden tijdens de storing en kwam hij of zij de wagen niet meer in met behulp van de telefoon. Precies dat ondervond een YCombinator-gebruiker vorig jaar bijvoorbeeld.
Nah, het pasje meenemen als backup is sowieso verstandig. Maar de kans dat je én geen netwerkverbinding hebt, én net op dat moment je autorisatie moest worden vernieuwd is redelijk klein.
[ Voor 8% gewijzigd door Jeroenneman op 15-03-2022 11:02 ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Maar zodra de app actief wordt gaat die wel connecten met de API. Als jij je wachtwoord hebt gewijzigd of er iets anders met je account (bijv. uitval van dat deel van de API), dan logt de app je uit én werkt je phone key niet meer.Inspired schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Ja, maar dat heeft niks met de API te maken.
Hoe is dit bij anderen met een M3SR+2021? Volgens de officiële spec's zou het trouwens 5,1 seconden moeten zijn.
Model 3 | 2024 Highland
5,1? Is een SR+ volgens mij nooit geweest toch? Die apps/telefoon hebben ook de nodige afwijking. Dragy oid is een stuk accurater.pewill schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:13:
Mijn M3 rijdt lekker snel en vlot door het verkeer, maar het accelereren vind ik toch nog niet super. Ik meet met de gps app 'Racetimer' dat de 0 - 100 sprint in 6,7 seconden gaat. (na een rit van 25 km, accu op 75% bij temperatuur 12 grC).
Hoe is dit bij anderen met een M3SR+2021? Volgens de officiële spec's zou het trouwens 5,1 seconden moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 15-03-2022 14:21 ]
Niet per ongeluk chill mode aan staan?pewill schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:13:
Mijn M3 rijdt lekker snel en vlot door het verkeer, maar het accelereren vind ik toch nog niet super. Ik meet met de gps app 'Racetimer' dat de 0 - 100 sprint in 6,7 seconden gaat. (na een rit van 25 km, accu op 75% bij temperatuur 12 grC).
Officieel doet de Model 3 SR+ 5.6 seconden over een 0 - 100 sprintje. Het huidige model doet het in 6.1s (geen idee exact per wanneer dat is, ik meen vanaf begin 2022). Deze cijfers haal je echter alleen in perfecte condities met de juiste banden etc. Vanaf het stoplicht is het met de SR+ snel zat maar als je echt de kick een beetje wilt voelen is het accelereren als je 30km per rijdt en dan het gas in trapt een stuk beter te voelen.pewill schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:13:
@Myrdhin de nieuwe staat gewoon netjes met 6.1 op de website vermeld.
Enige keren dat mij dat overkomt is dat het wegdek door regen nat is en de witte stoplichtstreep gladder. Op die plek houd ie dan ook even in maar vrij snel daarna gaat ie door. Bij droog weer totaal geen last gehad.Caelorum schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:20:
Wat niet helpt is dat als je met vol gas wegrijd vanaf stilstand de auto 9 van de 10 keer even inhoud na een meter. In ieder geval bij mij is dat zo. Ik denk omdat die toch wat grip verliest.
Alleen de 2019 sr+ (Met de 2019 Performance motor achter)Inspired schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:21:
[...]
5,1? Is een SR+ volgens mij nooit geweest toch? Die apps/telefoon hebben ook de nodige afwijking. Dragy oid is een stuk accurater.
De 2019 kan 0-100 in ~5.08s (wat voorheen 5.6was) boven de 100km/h is het verschil nog veel groter. (Is terug te vinden met exacte getallen)
Latere versie werd toen 5.6s en later 6.1 sec(?) Dan ook nog: de nieuwe versies zijn zwaarder. (LFP Batterij)
*edit*
Kopie van mn oude post: Stef87 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Deze vergelijking op de Duitse Autobahn is misschien wel interessant om naast elkaar te zetten.
Made in China Model 3 SR+ acceleratie tijden met de LFP batterij:
Bijbehorend Youtube filmpje
Model 3 SR+ Met US made batterij:
Met bijbehorende Youtube test
Dat het verschil zó ver uiteen loopt wist ik nog niet. Mocht je nu dus nog de SR+ overwegen dan is dit ook een flink verschil.
In de comments lees ik ook iets over verschil in motor achter, bij de “oude” zat er een motor in die gelijk was aan de performance, de nieuwe is een iets andere type.
[ Voor 60% gewijzigd door Stef87 op 15-03-2022 17:26 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat inhouden is kan 'obstacle aware acceleration', zijn; is een optie. Zet die maar eens uit, dat helptSluuz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:27:
Dat inhouden heb ik ook gemerkt ja. Had ook het idee dat hij dan grip verliest door een kuil of heuvel in de weg ofzo. Gebeurt altijd bij hetzelfde stoplicht.
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
M3 LR AWD
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Idd, en het verschil tussen 5.0 en 5.3 is als het verschil tussen schandalig snel en nog altijd veel te snel.Marc O. schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:05:
De tijden die Tesla noemt zijn volgens mij ook met een soort van rollende start, dus niet vanuit volledige stilstand.
Als ik tijdens de testrit van de Mod Y de auto niet in chill modus gezet had, dan had ze waarschijnlijk een veto uitgesproken…..
Snelheid is relatief, net wat je gewend bentTommie12 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:25:
[...]
Idd, en het verschil tussen 5.0 en 5.3 is als het verschil tussen schandalig snel en nog altijd veel te snel.
Als ik tijdens de testrit van de Mod Y de auto niet in chill modus gezet had, dan had ze waarschijnlijk een veto uitgesproken…..
Alleen bij de Plaid (en volgens mij de Performance)Marc O. schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:05:
De tijden die Tesla noemt zijn volgens mij ook met een soort van rollende start, dus niet vanuit volledige stilstand.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Inderdaad. Het went ook veel te snel om eerlijk te zijn.
Waar ik 2 jaar geleden nog echt het 'WOW!' effect had als ik het pedaal op de bodem trapte, is het nu meer van 'Ja, best lekker......'.
De Clio RS van een vriend van mij voelde toch echt een stuk minder spectaculair, terwijl dat toch ook geen trage bak is
Verschil moet er zijn. Ik had de M3 LR AWD op chill gezet om ff te wennen, later wel eraf. Toen zij aan de beurt was voor de tweede helft van de testrit, was de eerste vraag "ik heb toch wel vol vermogen hè?". Ze heeft daarna ook nog ff getest hoe goed 'ie corrigeert als je een 90 graden bocht uit accelereert met je rechtervoet op de vloerTommie12 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:25:
[...]
Idd, en het verschil tussen 5.0 en 5.3 is als het verschil tussen schandalig snel en nog altijd veel te snel.
We zijn hier bijna zover om te bestellen (particulier, M3 LR). Levertijd nu November, maar volgens mij schuift dat in de praktijk nog wel een beetje op naar voren, niet?
Betekent de start van productie van MY in Giga Berlin eigenlijk ook dat er capaciteit vrijkomt in Shanghai voor productie van M3s voor Europa? Of zijn dat andere lijnen?
- Taro
- Niet online
Ik heb een Dragy en een tijdje terug met +-80% SOC op een modderig boerenlandweggetje getest:Marc O. schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:05:
/f/image/kAjQTbYy1ekm3O4Afr6HSHjw.png?f=fotoalbum_large)
De 0-100 (1ft) komt zelfs iets onder de geadverteerde acceleratie, maar wat je zegt klopt dus wel ongeveer. Moet nog steeds een keer met 100% SOC en voorverwarmd testen om te kijken of de tijd dan nog beter wordt, maar eerst weer even de zomerbanden eronder
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Grappig ik afgelopen zaterdag... Golf R haalde mij in op de snelweg. Golf R moest wachten op ander verkeer op de linkerbaan die tegen de 100 reed. Ik kwam achter de Golf R te rijden op de linker baan. Nadat de linkbaan voor de Golf R leeg was ging het gas er op... ik denk even kijken of ik bij kan blijven. Dat lukte zeer goed...PdeBie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:57:
Gisteren net van huis vertrokken richting kantoor met een vrijwel volle accu. Golf R naast mij bij de stoplichten met raampjes open en muziek standje festival. Blijft toch leuk dat instant vermogen zodra het licht op groen springt.
M3 LR AWD
M3 LR december 2019 vs Golf R (qua specs scheelt het op papier trouwens bijna niets).
P.S. Ja ik weet het, niet verstandig
De meeste ICE’s versla je dus met de 0-10 in 0,2s.Taro schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:59:
[...]
Ik heb een Dragy en een tijdje terug met +-80% SOC op een modderig boerenlandweggetje getest:
[Afbeelding]
De 0-100 (1ft) komt zelfs iets onder de geadverteerde acceleratie, maar wat je zegt klopt dus wel ongeveer. Moet nog steeds een keer met 100% SOC en voorverwarmd testen om te kijken of de tijd dan nog beter wordt, maar eerst weer even de zomerbanden eronder
Dat voelt voor mij het meest aangenaam. Gewoon die directe reactie vanuit stilstand tegenover (met een automaat) eerst de motor die omhoog gaat, en dan de kracht die komt.
- Taro
- Niet online
Ik heb een tijd geleden zo'n dag gehad waar je achteraf gezien echt van baalt en jezelf een eikel vindt.hdu schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:36:
[...]
P.S. Ja ik weet het, niet verstandigen mag ook niet
etc.
Op de A28 werd ik ingehaald door een Porsche, die ging naast mij rijden en gaf gas. Dus ik meerijden, ik moest inhouden omdat ik sneller was, maar bij de (achteraf gezien, ik had het niet eens door...) 196 km/uur liet ik het gas los omdat ik het wel welletjes vond. Toen zag ik een Flitsmeister melding dat er 1 km terug een flitser stond....
Toen ik op mijn bestemming aan kwam kon ik nergens anders aan denken, ik had mij laten gaan en zou mijn rijbewijs waarschijnlijk wel kwijt zijn.
Op de terugweg netjes gereden, maar, zat achter een paardenkar. Na 20 seconden gewacht te hebben op het einde van de doorgetrokken streep die we met 20 km/uur waar je 80 mocht langzaam aan naderden vond ik het wel welletjes. Ik kon alles goed overzien, dus hup erlangs. Toen 88 gereden waar je 80 mocht. Word ik ingehaald door een VW busje en aan de kant gezet. Mooie en terechte preek, hij begreep de situatie eigenlijk wel en zag het door de vingers. Maar zou wel een aantekening maken. Toen voelde ik hem wel hangen, ik kon natuurlijk bij een eventueel gesprek met de rechter niet zeggen dat het een incident betrof als je dezelfde middag nog een keer wordt aangehouden...
Toen ik thuiskwam heb ik mijzelf beloofd mij nooit meer mee te laten slepen in een wedstrijdje. En echt mijn rijgedrag te veranderen. Achteraf gezien bleek de flitser bij de andere rijrichting te hebben gestaan en kwam ik er dus gelukkig met alleen een klote gevoel van af. Maar met zo'n kanon is het ook gewoon echt lastig om je in te houden, maar ik ben mij er nu gelukkig wel veel bewuster van hoe snel een sprintje kan escaleren en dat doe ik dus ook nooit meer. Ik heb ervan geleerd...
Wil niet zeggen dat ik nu nooit dat pedaal is wat indruk, maar eens de max toegelaten snelheid bereikt, laat ik los.
EX30 Ultra Twin Performance
Zijn er hier mensen met een MYP die iets kunnen zeggen over de ophanging tov een MYLR.
Zit daar veel verschil in? Wij hebben een vrij sportieve wagen en vonden de ophanging van de LR eigenlijk ok in tegenstelling tot de meeste reviewers, zeker niet harder dan onze huidige wagen op zijn zomerbanden.
Ik vind mijn MY LR ('21) met de 20" velgen echt kneiterhard mbt vering. Je voelt _alles_ in dat wegdek. Dat is een stuk beter met de standaard velgen overigens (heb ik ervaren tijdens de proefritten) maar het houd niet enorm over.Ekfad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:05:
Hmm, de prijs van de MYLR is zo'n 5% gestegen waardoor hij nu dichter ligt bij de performance.
Zijn er hier mensen met een MYP die iets kunnen zeggen over de ophanging tov een MYLR.
Zit daar veel verschil in? Wij hebben een vrij sportieve wagen en vonden de ophanging van de LR eigenlijk ok in tegenstelling tot de meeste reviewers, zeker niet harder dan onze huidige wagen op zijn zomerbanden.
Nou kom ik ook van een C4 Grand Picasso af, waarbij de vering compleet het tegenovergestelde was van dit, maar toch.
Ben benieuwd hoe de vering van de Model S/X is wat dat betreft. Maar daar moeten we nog even op wachten hier in de EU
Onze testrit was met een LR met de 20inch velgen op en vonden dat eigenlijk goed meevallen. Rijden wel met een A5 sportback S-Line waar er ook 20 inch velgen onder liggen.Notna schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:12:
[...]
Ik vind mijn MY LR ('21) met de 20" velgen echt kneiterhard mbt vering. Je voelt _alles_ in dat wegdek. Dat is een stuk beter met de standaard velgen overigens (heb ik ervaren tijdens de proefritten) maar het houd niet enorm over.
Nou kom ik ook van een C4 Grand Picasso af, waarbij de vering compleet het tegenovergestelde was van dit, maar toch.
Ben benieuwd hoe de vering van de Model S/X is wat dat betreft. Maar daar moeten we nog even op wachten hier in de EU![]()
Performance met de grotere velgen was niet beschikbaar om te testen, vandaar de vraag.
Ik heb recent een proefrit gedaan met de MY LR, en in tegenstelling tot wat ik in de reviews las vond ik de vering met 20' velgen behoorlijk OK.Ekfad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:05:
Hmm, de prijs van de MYLR is zo'n 5% gestegen waardoor hij nu dichter ligt bij de performance.
Ondertussen heb ik de auto laten bestellen, maar met 19'.
Ik kan niet vergelijken met de Performance, maar kom uit een Volvo V90 met vrij zachte ophanging.
Mazzel gehad hier. Gisteravond de auto besteld, vanochtend even over een inruilauto gebeld en bij het nakijken van de order kreeg ik te horen dat ik mooi op tijd was geweest met m'n order omdat de prijzen overnight omhoog gegaan waren door stijgende grondstofprijzen. Scheelt toch weer €2000,-Ekfad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:05:
Ik ben benieuwd...Niek_ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:17:
[...]
Mazzel gehad hier. Gisteravond de auto besteld, vanochtend even over een inruilauto gebeld en bij het nakijken van de order kreeg ik te horen dat ik mooi op tijd was geweest met m'n order omdat de prijzen overnight omhoog gegaan waren door stijgende grondstofprijzen. Scheelt toch weer €2000,-
Mijn bestelling (België) werd gisteren goedgekeurd en zit nu tussen de leasingmaatschappij en Tesla.
Ik hoop dat ze net op tijd waren.
Omdat het zo ok is, ben ik niet zo bang om de performance te nemen.
Ja het is lager (dus mss nog harder) en 21' heeft minder banden eromheen, maar extrapolatie zegt dat zelf dat ook mee zou vallen. Heb namelijk ook de M3P gereden en die was ook behoorlijk ok.
Het is inderdaad net wat je gewend bent.
Alhoewel ik dat ook niet zou kunnen voorstellen, rij nu 17 inch met redelijk dikke profiel, de M3P en MYLR voelen allebei niet knetterhard.
Sjoop1985 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:13:
[...]
We zijn hier bijna zover om te bestellen (particulier, M3 LR).
Ouch... Iets te lang gewacht hier. Gisteren een offerte voor inruil gekregen (viel alleszins mee, maar ik ga toch ook even kijken wat er op de particuliere markt nog haalbaar is).Niek_ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:17:
[...]
Mazzel gehad hier. Gisteravond de auto besteld, vanochtend even over een inruilauto gebeld en bij het nakijken van de order kreeg ik te horen dat ik mooi op tijd was geweest met m'n order omdat de prijzen overnight omhoog gegaan waren door stijgende grondstofprijzen. Scheelt toch weer €2000,-
Dus ik dacht "deze week plaats ik de bestelling"... Had ik het gisteren maar gedaan
Enfin, hij is zojuist besteld, M3 LR AWD, blauw, 18", zonder EAP of FSD, helaas dus iets duurder dan geanticipeerd, laat het grote wachten maar beginnen.
Momenteel al 5 uur aan het wachten, die update blijft maar duren (installatiefase).DaCoTa schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:11:
[...]
Een uur of 3 was het voor mij (dacht ik, is een tijd geleden). Misschien tegenwoordig iets sneller omdat ze het vaker gedaan hebben.
Zorg wel dat je je favoriete adressen even ergens opslaat, want dat is weg.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Arval heeft me via mail bevestigd dat de bestelling is doorgegeven aan Tesla.
De dag nadien kreeg ik op mijn werkmail een vraag om het paswoord in mijn Tesla account aan te maken (ik heb zelf die account niet gemaakt).
Paswoord aangepast en 2FA ingesteld. Maar een bestelling van een auto kan ik niet zien.
Hoe loopt dat normaal? Krijg je die bestelling te zien?
Zou het er mee te maken hebben dat de bestelling voorzien is voor levering in Januari 2023?
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/
Ik vond de vering/demping van de "oude" Model S al een stuk fijner dan die van de 3. Maar ik ben dan ook meer op comfort gericht merk ik. Drempels pakken kan met een S in de juiste stand echt bijzonder grof qua snelheid, terwijl je daar in het interieur bijzonder weinig van merkt. Met de 3 voel je toch echt wel dat de achterkant weer flink naar beneden komt na de drempel.Notna schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:12:
[...]
Ik vind mijn MY LR ('21) met de 20" velgen echt kneiterhard mbt vering. Je voelt _alles_ in dat wegdek. Dat is een stuk beter met de standaard velgen overigens (heb ik ervaren tijdens de proefritten) maar het houd niet enorm over.
Ben benieuwd hoe de vering van de Model S/X is wat dat betreft. Maar daar moeten we nog even op wachten hier in de EU![]()
Dat is logisch hé.Jeroenneman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:54:
[...]
Ik vond de vering/demping van de "oude" Model S al een stuk fijner dan die van de 3. Maar ik ben dan ook meer op comfort gericht merk ik. Drempels pakken kan met een S in de juiste stand echt bijzonder grof qua snelheid, terwijl je daar in het interieur bijzonder weinig van merkt. Met de 3 voel je toch echt wel dat de achterkant weer flink naar beneden komt na de drempel.
De S heeft luchtvering, en dat zit niet in de 3/Y.
Ps, ik houd van sportief rijden maar voor een daily is de M3 LR iets te stug qua onderstel.
Zelfde ervaring maar met LeasePlan dan, in België. In het Tesla account of de app kun je niks zien tot na het ophalen van je wagen. Hoor hetzelfde van collega's dus lijkt me wel normaal.Tommie12 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:38:
Is er iemand die ervaring heeft met de bestelling van een Tesla via Arval in België?
Arval heeft me via mail bevestigd dat de bestelling is doorgegeven aan Tesla.
De dag nadien kreeg ik op mijn werkmail een vraag om het paswoord in mijn Tesla account aan te maken (ik heb zelf die account niet gemaakt).
Paswoord aangepast en 2FA ingesteld. Maar een bestelling van een auto kan ik niet zien.
Hoe loopt dat normaal? Krijg je die bestelling te zien?
Zou het er mee te maken hebben dat de bestelling voorzien is voor levering in Januari 2023?
Een drietal weken voor de wagen in België zou aankomen werk ik opgebeld door de account manager van Tesla met wat meer info mbt. verwachte datum e.d.
Blog (Linux-related)
Ook met 18 inch gereden? Zit nogal verschil tussen de 18/19inch wielenbones schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:39:
Mijn M3 LR is ook erg stug, harder dan bmw m-sport of audi s-line onderstel. Ben blij dat ik niet de performance heb gekozen.
Ps, ik houd van sportief rijden maar voor een daily is de M3 LR iets te stug qua onderstel.
I know, je kon hem ook fijn aanpassen (dus op het landweggetje even wat hoger dan op de Autobahn bijv). Maar helaas heeft Tesla die functie nog niet door laten druppelen naar de goedkopere modellen.Tommie12 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:21:
[...]
Dat is logisch hé.
De S heeft luchtvering, en dat zit niet in de 3/Y.
Ook met 18" is ie knetter stug, but i love it. Haha. Lekker sportiefStef87 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:46:
[...]
Ook met 18 inch gereden? Zit nogal verschil tussen de 18/19inch wielen
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Model 3 | 2024 Highland
Ben ik blij om, wat het is een hele dure kostenpost bij het onderhoud.Jeroenneman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:55:
[...]
I know, je kon hem ook fijn aanpassen (dus op het landweggetje even wat hoger dan op de Autobahn bijv). Maar helaas heeft Tesla die functie nog niet door laten druppelen naar de goedkopere modellen.
Het is al Goed genoeg
3,1 zat er bij mij af fabriek in. Rijd nu met 2,9 maar blijft alsnog stug.pewill schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:12:
Harde vering van de M3 kan natuurlijk ook afhangen van type band en een (te) hoge bandenspanning. Al maakt dat laatste m wel weer heel zuinig. Tot nu toe heb ik de banden op 3,1bar wat voor mij acceptabel is.
Ik heb met de MY LR op 20' gereden, en vond het meevallen (zelfs op belgische wegen). Ik denk dat ze de vering aangepast hebben, maar uit zekerheid heb ik 19' laten bestellen.Stef87 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:46:
[...]
Ook met 18 inch gereden? Zit nogal verschil tussen de 18/19inch wielen
[ Voor 24% gewijzigd door Deveon op 17-03-2022 13:13 ]
Wat kost zo'n Perf. upgrade?Deveon schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:09:
en de kosten van achteraf verlagen is nu ongeveer gelijk aan de upgrade naar Performance maar dan komen er ook 21" velgen onder..
Beetje fatsoenlijke schroefset kost misschien 1000~1300 euro. Reken montage kosten erbij á 300 misschien als je het laat doen. Daarvoor heb je geen Performance upgrade lijkt mij.
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/ql6TsolaCb996WWU5noIevGs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PXcs3GUrkQtSakGCpulFNWA7.png?f=fotoalbum_large)